• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 2

Код ДК 021:2015: 09310000-5 «Електрична енергія» (Електрична енергія)

Аукціон

до початку аукціону залишилося 2 дні

1 122 000.00 UAH з ПДВ
Період оскарження: 26.11.2025 14:29 - 01.12.2025 00:00
Скарга
Відхилено
КЕП

СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації

Номер: 67b25aa8665e46a8bd1105a7d96fad95
Ідентифікатор запиту: UA-2025-11-26-011540-a.c1
Назва: СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
предмета закупівлі (товар – електрична енергія); - повторно оцінюють ліцензійну дисципліну учасника, яка вже перебуває у компетенції НКРЕКП; - суперечать сформованій практиці АМКУ, яка виходить з того, що наявність у ліцензіата порушень Ліцензійних умов не позбавляє права здійснювати діяльність, якщо ліцензію не анульовано. Розділ IІІ. ІНСТРУКЦІЯ З ПІДГОТОВКИ ТЕНДЕРНОЇ ПРОПОЗИЦІЇ (п. 1 Зміст і спосіб подання тендерної пропозиції. Вимога підписання виключно КЕП, без можливості підписати УЕП). Окремими положеннями ТД передбачено, що всі документи тендерної пропозиції, а також інші документи, що подаються учасниками в електронній системі закупівель, повинні бути підписані виключно кваліфікованим електронним підписом (КЕП) уповноваженої особи учасника.
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 10.12.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 02.12.2025 17:17
Дата прийняття рішення про відхилення скарги: 12.12.2025 16:26
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЕНЕРДЖІ 365", Підлісний Юрій 380985886362 OFFICE@ENERGY365.COM.UA https://energy365.com.ua/uk/main

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 16b459aae5544cc7ad2eedb9f5514684
Заголовок пункту скарги: СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Відповідно до постанови НКРЕКП № 1469, Ліцензійні умовами передбачено можливість застосування до ліцензіата застереження, штрафу, зупинення ліцензії, анулювання ліцензії, та право ліцензіата продовжувати діяльність до моменту анулювання ліцензії або закінчення строку дії ліцензії.
Вимога Замовника надати довідку про повну відсутність будь-яких порушень Ліцензійних умов, штрафів, застережень тощо унеможливлює участь у процедурі усіх ліцензіатів, щодо яких НКРЕКП коли-небудь застосовувало застереження чи штраф, навіть якщо порушення усунуто і ліцензія чинна. Тобто така вимога створює додатковий фільтр, не передбачений ані Ліцензійними умовами, ані Законом.
Як підтверджує практика АМКУ (рішення № 5544-р/пк-пз від 27.03.2024 у справі UA-2024-03-12-013227-a), вимоги щодо довідок НКРЕКП про відсутність штрафів / порушень Ліцензійних умов у закупівлях електроенергії:
- не передбачені національним стандартом ДСТУ EN 50160;
- порушують п. 29 Особливостей;
- звужують коло учасників та є дискримінаційними.
Додатково, з аналізу рішень АМКУ № 20072-р/пк-пз від 17.12.2024 (UA-2024-12-03-012921-a), № 20071-р/пк-пз від 17.12.2024 (UA-2024-12-04-008473-a), № 401-р/пк-пз від 09.01.2025 (UA-2024-12-27-010436-a), випливає правова позиція, яка системно використовується Комітетом:
- наявність у суб’єкта господарювання порушень Ліцензійних умов, застережень, штрафів, зупинення ліцензії з подальшим усуненням підстав не позбавляє його можливості здійснювати діяльність з постачання електричної енергії, якщо немає рішення НКРЕКП про анулювання ліцензії;
- відповідно, вимога «відсутності порушень» як умови участі у закупівлі не має нормативного підґрунтя і є дискримінаційною.
Інформація про штрафи та застереження НКРЕКП є публічною (розміщується на сайті Регулятора, у відкритих реєстрах).
Вимога від учасника довідки про «відсутність порушень» суперечить ч. 4 ст. 22 Закону, оскільки покладає на учасника обов’язок повторно підтверджувати публічні дані. Вона створює непрямий бар’єр для учасників зі «історією» дисциплінарних заходів, хоча чинне законодавство не обмежує їх право здійснювати ліцензовану діяльність.
Національні стандарти для електричної енергії (ДСТУ EN 50160:2023, ДСТУ 3466-96) не передбачають жодних вимог щодо відсутності порушень Ліцензійних умов чи штрафів НКРЕКП. Отже, така вимога не може вважатися вимогою до предмета закупівлі в розумінні п. 29 Особливостей.
Таким чином, п. 5.11 Додатку № 4 порушує п. 29 Особливостей (вимога до предмета закупівлі, не передбачена національними стандартами), суперечить ч. 4 ст. 22 Закону (вимога документального підтвердження публічної інформації) та є дискримінаційною вимогою у розумінні ч. 4 ст. 5 і ч. 4 ст. 22 Закону.
Щодо підписання виключно КЕП.
Частина п’ята статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» встановлює, що Замовникам забороняється вимагати від учасників засвідчувати документи (матеріали та інформацію), що подаються у складі тендерної пропозиції, печаткою та підписом уповноваженої особи, якщо такі документи … надані у формі електронного документа через електронну систему закупівель із накладанням електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, відповідно до вимог Закону України "Про електронні довірчі послуги".
Тобто Закон про публічні закупівлі не обмежує учасників виключно КЕП у вузькому технічному розумінні, а оперує формулою «електронний підпис, що базується на кваліфікованому сертифікаті», яка охоплює і КЕП, і УЕП за умови, що такий УЕП базується на кваліфікованому сертифікаті.
У роз’ясненнях Мінекономіки та експертних матеріалах у сфері закупівель зазначається, що учасники мають право використовувати удосконалений електронний підпис, який базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа, у випадках, коли законодавством передбачено використання кваліфікованого електронного підпису, за умови відсутності спеціальної заборони у тендерній документації.

2. Правове обґрунтування.
Національні стандарти для електричної енергії, яка є предметом закупівлі ДК 021:2015 – 09310000-5 «Електрична енергія» чинними є, зокрема:
ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності» (EN 50160:2022, IDT) – прийнятий наказом ДП «УкрНДНЦ» від 04.12.2023 № 330, набрав чинності з 08.12.2023 (у частині технічних параметрів – як стандарт якості напруги) та з 01.03.2025 як нова редакція для Кодексу систем розподілу.
ДСТУ 3466-96 «Якість електричної енергії. Терміни та визначення» – чинний з 01.01.1998, встановлює терміни та поняття стосовно якості електричної енергії.
Жоден із цих стандартів не містить вимог щодо:
- відсутності у ліцензіата будь-яких порушень Ліцензійних умов, штрафів чи застережень НКРЕКП;
Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, затверджені постановою НКРЕКП від 27.12.2017 № 1469 – визначають вичерпний перелік вимог до ліцензіата та порядок застосування заходів впливу (застереження, штраф, зупинення, анулювання ліцензії тощо).
У рішенні Колегії АМКУ № 5544-р/пк-пз від 27.03.2024 (UA-2024-03-12-013227-a) розглядалася вимога тендерної документації про надання довідки НКРЕКП про відсутність штрафів за порушення нормативно-правових актів та Ліцензійних умов постачання електроенергії. Комітет визнав таку вимогу дискримінаційною і такою, що порушує п. 29 Особливостей, оскільки:
- документ не передбачений національним стандартом для електричної енергії;
- вимога звужує коло учасників до тих, хто встиг отримати таку довідку у НКРЕКП у стислий строк;
- наявність штрафів чи застережень сама по собі не позбавляє ліцензіата права здійснювати діяльність, якщо ліцензію не анульовано.
Додатково, у скаргах за процедурами UA-2024-12-03-012921-a, UA-2024-12-04-008473-a, UA-2024-12-27-010436-a (рішення колегії АМКУ від 17.12.2024 № 20072-р/пк-пз, від 17.12.2024 № 20071-р/пк-пз, від 09.01.2025 № 401-р/пк-пз) Комітет сформулював правовий висновок, згідно з яким сама по собі наявність у суб’єкта господарювання порушень Ліцензійних умов, застережень, штрафів, а також факт зупинення ліцензії з подальшим усуненням підстав не позбавляє такого суб’єкта права здійснювати господарську діяльність з постачання електричної енергії, доки не прийнято рішення НКРЕКП про анулювання ліцензії.
АМКУ прямо пов’язує подібні вимоги з порушенням:
- принципу недискримінації (ч. 1, 4 ст. 5 Закону);
- п. 29 Особливостей (вимоги не передбачені національним стандартом);
- ч. 4 ст. 22 Закону (вимога документального підтвердження інформації, яка є публічною або не стосується предмета закупівлі).
Згідно з п. 27 ч. 1 ст. 1 Закону № 2155-VIII кваліфікований електронний підпис – це вид удосконаленого електронного підпису на кваліфікованому сертифікаті, тобто, по суті, особливий різновид удосконаленого підпису з підвищеним рівнем довіри.
Скаржник вважає таку вимогу дискримінаційною та такою, що не відповідає законодавству України у сфері електронних довірчих послуг та публічних закупівель, оскільки вона безпідставно виключає з участі суб’єктів господарювання, які у своїй діяльності використовують УЕП, що базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа.
Жодна норма чинного законодавства не містить прямої заборони для приватних юридичних осіб – учасників публічних закупівель – використовувати удосконалений електронний підпис, що базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа, при поданні тендерних пропозицій.
Навпаки, із системного аналізу норм Закону України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» (стаття 1), Закону України «Про публічні закупівлі» (частина п’ята статті 22), а також постанов КМУ № 193 від 03.03.2020 та № 1298 від 12.12.2023, випливає, що:
- мета застосування електронного підпису у публічних закупівлях – забезпечити ідентифікацію підписувача та цілісність даних, а не нав’язати конкретний тип носія особистого ключа (захищений токен чи файловий носій);
- удосконалений електронний підпис, що базується на кваліфікованому сертифікаті, забезпечує такий самий рівень ідентифікації особи та перевірки цілісності, як і КЕП;
- держава спеціально врегулювала механізми використання УЕП при наданні електронних публічних послуг (постанова КМУ № 1298), не встановивши заборони на їх застосування у відносинах з приватним сектором.
Установлюючи вимогу лише КЕП без альтернативи КЕП/УЕП, Замовник:
- штучно обмежує коло потенційних учасників, які використовують УЕП для господарської діяльності та мають кваліфіковані сертифікати відкритих ключів;
- вимагає вищий рівень криптографічного захисту (захищений носій), ніж це є необхідним для досягнення цілей Закону у сфері публічних закупівель (ідентифікація підписувача та цілісність даних);
- фактично встановлює додаткову вимогу до форми подання пропозиції, яка не випливає прямо з Закону «Про публічні закупівлі» та Закону «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».
Згідно з частиною четвертою статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Установлюючи вимогу лише КЕП без альтернативи КЕП/УЕП, Замовник:
• штучно обмежує коло потенційних учасників, які використовують УЕП для господарської діяльності та мають кваліфіковані сертифікати відкритих ключів;
• вимагає вищий рівень криптографічного захисту (захищений носій), ніж це є необхідним для досягнення цілей Закону у сфері публічних закупівель (ідентифікація підписувача та цілісність даних);
• фактично встановлює додаткову вимогу до форми подання пропозиції, яка не випливає прямо з Закону «Про публічні закупівлі» та Закону «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».
Таким чином, Замовник порушує:
• частину четверту статті 5 та частину четверту статті 22 Закону № 922;
• пункт 29 Особливостей (постанова КМУ № 1178);
• принципи добросовісної конкуренції, недискримінації учасників і максимальної економії бюджетних коштів.
Ці порушення безпосередньо зачіпають права та законні інтереси Скаржника як потенційного учасника процедури закупівлі.

3. Порушення прав та інтересів Скаржника.
Скаржник є ліцензованим постачальником електричної енергії, включеним до реєстру ліцензіатів НКРЕКП, та має право брати участь у процедурах закупівель електричної енергії на території України.
Оскаржувані вимоги щодо довідки про повну відсутність будь-яких порушень Ліцензійних умов, унеможливлюють участь Скаржника у процедурі закупівлі на рівних умовах з іншими учасниками, незважаючи на наявність чинної ліцензії і можливість забезпечити належну якість електричної енергії відповідно до ДСТУ EN 50160:2023.
За відсутності змін до тендерної документації Скаржник або змушений утриматися від подання пропозиції, або його пропозицію буде відхилено виключно через невідповідність дискримінаційним вимогам, не передбаченим законодавством.
Це порушує принципи недискримінації, рівного ставлення, відкритості та добросовісної конкуренції, встановлені ст. 5 Закону.
Установлюючи вимогу лише КЕП без альтернативи КЕП/УЕП, Замовник:
• штучно обмежує коло потенційних учасників, які використовують УЕП для господарської діяльності та мають кваліфіковані сертифікати відкритих ключів;
• вимагає вищий рівень криптографічного захисту (захищений носій), ніж це є необхідним для досягнення цілей Закону у сфері публічних закупівель (ідентифікація підписувача та цілісність даних);
• фактично встановлює додаткову вимогу до форми подання пропозиції, яка не випливає прямо з Закону «Про публічні закупівлі» та Закону «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги».
Таким чином, Замовник порушує:
• частину четверту статті 5 та частину четверту статті 22 Закону № 922;
• пункт 29 Особливостей (постанова КМУ № 1178);
• принципи добросовісної конкуренції, недискримінації учасників і максимальної економії бюджетних коштів.
Ці порушення безпосередньо зачіпають права та законні інтереси Скаржника як потенційного учасника процедури закупівлі.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Запити Органу оскарження