• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 2

Електрична енергія (код ДК 021:2015: 09310000-5 Електрична енергія)

Призупинено

8 500 000.00 UAH з ПДВ
Період оскарження: 24.11.2025 14:16 - 04.12.2025 00:00
Скарга
Прийнята до розгляду
КЕП

СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації

Номер: 6beeb337cf2d490cb6286ec739a11b2f
Ідентифікатор запиту: UA-2025-11-24-010572-a.b1
Назва: СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Згідно з тендерною документацією Замовника п. 11 з розділу «Перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції», Додатку 10 Тендерної документації, учасник у складі тендерної пропозиції зобов’язаний, зокрема: «Підтвердити наявність на території Рівненської області власного структурного підрозділу – центру обслуговування споживачів, згідно з вимогами «Правил роздрібного ринку електричної енергії», затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312, який приймає звернення/скарги/претензії споживачів, надає роз’яснення та інформацію, передбачену законодавством, з єдиним вікном для прийому та видачі документів щодо постачання електричної енергії та в якому проводиться особистий прийом споживачів. На підтвердження цієї вимоги учасник повинен надати довідку за формою згідно додатку № 7…, також у складі пропозиції долучається акт перевірки, складений НКРЕКП, яким підтверджується наявність структурного підрозділу або центру обслуговування споживачів на території Рівненської області». Додатково встановлено, що: «Учасники, для яких створення центрів обслуговування споживачів (клієнтів) не є обов’язковим, надають довідку за формою згідно додатку № 8 про наявність власного окремого структурного підрозділу на території Рівненської області або посадової особи, з робочим місцем на території Рівненської області, … та документальне підтвердження того, що створення центру обслуговування споживачів та кол-центру не є обов’язковим для Учасника, в зв’язку з тим, що ним обслуговується менше 50 000 споживачів. Такий Учасник повинен надати довідку з інформацією про кількість споживачів, яких він обслуговує. На підтвердження інформації, зазначеної у додатку № 8, учасник надає: – Положення про власний структурний підрозділ… на території Рівненської області, … та/або наказ про призначення посадової особи учасника, на яку покладається забезпечення дотримання порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів та проведення особистого прийому споживачів». Отже, фактичною умовою допуску до участі у процедурі закупівлі є: 1. обов’язкова наявність власного структурного підрозділу / центру обслуговування споживачів саме на території Рівненської області, підтверджена актом перевірки НКРЕКП; або 2. для учасників, що обслуговують менше 50 000 споживачів, – наявність окремого структурного підрозділу / посадової особи з робочим місцем на території Рівненської області, підтверджена внутрішніми документами та додатковими довідками. Таким чином, Замовник вимагає вже на стадії подання тендерної пропозиції наявність у учасника до моменту проведення закупівлі стаціонарного підрозділу / центру або посадової особи саме у Рівненській області, що виходить за межі вимог спеціального енергетичного законодавства та норм Закону України «Про публічні закупівлі».
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 10.12.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 02.12.2025 17:34
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЕНЕРДЖІ 365", Підлісний Юрій 380985886362 OFFICE@ENERGY365.COM.UA https://energy365.com.ua/uk/main

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: c1941cf1808c477cadfcad31df9a47d7
Заголовок пункту скарги: СКАРГА на дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 2. Нормативне регулювання

2.1. Закон України «Про публічні закупівлі» та Особливості № 1178
1. Частиною першою статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII встановлено принципи здійснення закупівель, зокрема: добросовісна конкуренція серед учасників, максимальна економія та ефективність, відкритість та прозорість на всіх стадіях, недискримінація учасників тощо. Частина третя статті 5 прямо забороняє замовнику встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників.
2. Відповідно до частини четвертої статті 22 Закону тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
3. Постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178 затверджено Особливості здійснення публічних закупівель… на період дії воєнного стану. Пункт 29 Особливостей передбачає, що при проведенні відкритих торгів для закупівлі, зокрема, електричної енергії:
o положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону (матеріально-технічна база, наявність працівників відповідної кваліфікації) не застосовуються;
o замовники не можуть встановлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності такого).
Отже, при закупівлі електричної енергії замовник:
• не має права встановлювати додаткові кваліфікаційні критерії щодо матеріально-технічної бази/персоналу (ст. 16 Закону);
• не може вводити вимоги, які не випливають безпосередньо з національних стандартів або інших імперативних норм.
2.2. Правила роздрібного ринку електричної енергії (ПРРЕЕ)
Правила роздрібного ринку електричної енергії, затверджені постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312, є спеціальним актом, що регулює відносини між учасниками роздрібного ринку та споживачами.
Ключові норми щодо центрів обслуговування та структурних підрозділів:
1. Пункт 8.3.6 ПРРЕЕ встановлює, що учасники роздрібного ринку зобов’язані забезпечувати особистий прийом споживачів та розгляд їх звернень/скарг/претензій. При цьому функції інформаційно-консультаційного центру можуть виконувати відповідний структурний підрозділ або окремий працівник учасника роздрібного ринку.
2. Пункт 8.3.17 ПРРЕЕ передбачає, що учасники роздрібного ринку, які обслуговують 50 000 споживачів і більше, зобов’язані створити центри обслуговування споживачів, у тому числі з «єдиним вікном» для прийому/видачі документів. Для інших учасників:
«Для учасників роздрібного ринку, які обслуговують менше 50 000 споживачів, створення центрів обслуговування споживачів не є обов’язковим. У такому разі функції центра обслуговування споживачів … покладаються на окремий структурний підрозділ (посадову особу) учасника роздрібного ринку».

Жодна норма ПРРЕЕ не містить вимоги щодо:
• обов’язкового розміщення центру обслуговування / структурного підрозділу / посадової особи у конкретній області (зокрема Рівненській);
• обов’язку створити такий центр/підрозділ до укладення договору саме на території Замовника;
• обов’язку мати акт перевірки НКРЕКП, що підтверджує існування такого підрозділу в певному регіоні.
Таким чином, вимоги ПРРЕЕ зводяться до функціонального забезпечення прийому звернень та особистого прийому споживачів, але не встановлюють географічної прив’язки відповідних підрозділів до кожної області обслуговування.

3. Практика Верховного Суду щодо меж встановлення вимог у тендерній документації

3.1. Обмеженість права замовника на встановлення «іншої інформації»
У постанові КАС ВС від 26.08.2021 у справі № 280/2494/19 Верховний Суд, аналізуючи частину третю статті 22 Закону (право замовника включати до тендерної документації «іншу інформацію»), дійшов висновку, що це право:
• обмежується вимогами законодавства;
• не може використовуватися для розширення вичерпного переліку кваліфікаційних критеріїв, визначених у статті 16 Закону, та запровадження нових вимог, які не передбачені законом і обмежують конкуренцію.
Верховний Суд прямо зазначив, що встановлення вимоги про наявність у учасника статусу «офіційного представника (дилера, дистриб’ютора) виробника обладнання» є безпідставним розширенням кваліфікаційних критеріїв і порушує частину четверту статті 22 Закону, оскільки така вимога обмежує конкуренцію та призводить до дискримінації учасників.
Аналогічний підхід застосовується і в інших рішеннях, узагальнених у дайджесті судової практики ВС щодо публічних закупівель: тендерна документація має відповідати Закону, а будь-які додаткові вимоги повинні прямо випливати з імперативних приписів спеціального законодавства.

4. Практика органу оскарження (АМКУ) щодо аналогічних вимог

У статті «Оскаржувані вимоги, які Колегія вважає дискримінаційними в закупівлях електричної енергії» наведено позицію Постійно діючої адміністративної колегії АМКУ у рішенні № 22165-р/пк-пз від 30.11.2020 у закупівлі UA-2020-11-06-010330-c.

Там замовник встановив ідентичну за змістом вимогу, а саме – підтвердити наявність на території Рівненської області власного структурного підрозділу – центру обслуговування споживачів, згідно з ПРРЕЕ.
Колегія АМКУ дійшла висновку, що:
• постачальники електричної енергії не зобов’язані мати свої центри обслуговування / структурні підрозділи в кожній області України;
• наявність ліцензії на постачання електричної енергії на території України вже надає право здійснювати діяльність по всій території України;
• вимога щодо наявності центру/структурного підрозділу чи посадової особи саме в Рівненській області призводить до того, що лише обмежене коло учасників може бути допущене до участі;
• замовник не довів необхідності встановлення такої умови.
У результаті АМКУ зобов’язав замовника усунути дискримінаційні умови, внісши відповідні зміни до тендерної документації.
У низці інших закупівель Антимонопольний комітет так само визнавав дискримінаційними:
• вимоги про надання довідок від усіх операторів системи розподілу щодо кількості споживачів для підтвердження того, що учасник обслуговує менше 50 000 споживачів (рішення № 14064-р/пк-пз від 21.07.2020 та інші);
• вимоги щодо наявності центрів обслуговування / структурних підрозділів у конкретних областях.
Таким чином, орган оскарження сформував стійку практику: вимога про наявність центру обслуговування споживачів, структурного підрозділу чи посадової особи саме в певній області (зокрема Рівненській) є дискримінаційною, якщо така вимога не передбачена ПРРЕЕ чи іншими актами.

5. Застосування наведених норм і практики до спірної вимоги

1. Відсутність нормативного обов’язку щодо географічної прив’язки.
ПРРЕЕ та Ліцензійні умови з постачання електричної енергії передбачають обов’язок учасника роздрібного ринку забезпечити розгляд звернень/скарг/претензій споживачів та особистий прийом споживачів, а для учасників, що обслуговують 50 000 споживачів і більше, – створити центр обслуговування споживачів. Для учасників з меншою кількістю споживачів функції центру покладаються на окремий структурний підрозділ або посадову особу. Вимоги про обов’язкове розміщення такого центру/підрозділу/посадової особи в конкретній області (Рівненській) законодавство не містить.
2. Порушення пункту 29 Особливостей № 1178 та статті 16 Закону.
Вимога про наявність власного структурного підрозділу або посадової особи з робочим місцем у Рівненській області є по суті вимогою щодо:
o матеріально-технічної бази (наявність приміщення, організованого центру/офісу);
o персоналу (посадова особа з робочим місцем у відповідному регіоні).
Це є додатковим кваліфікаційним критерієм, який не може встановлюватися при закупівлі електричної енергії в силу прямої заборони пункту 29 Особливостей (пункти 1 і 2 частини другої статті 16 Закону не застосовуються).
3. Порушення статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі».
Замовник посилається на ПРРЕЕ як на підставу для встановлення спірної вимоги, проте фактично розширює її зміст, вимагаючи створення центру/підрозділу/посадової особи саме в Рівненській області і вже на стадії подання тендерної пропозиції, а також додатково – акта перевірки НКРЕКП щодо такого підрозділу. Подібно до ситуації, розглянутої Верховним Судом у справі № 280/2494/19, замовник використовує право включати «іншу інформацію» до тендерної документації для безпідставного розширення кваліфікаційних критеріїв, що прямо суперечить частині четвертій статті 22 Закону та позиції ВС.
4. Очевидна дискримінаційність вимоги.
Встановлена вимога:
o звужує коло потенційних учасників лише до тих, хто вже має створений та належно оформлений структурний підрозділ / центр або посадову особу саме на території Рівненської області;
o створює невиправданий бар’єр для ліцензованих постачальників, що здійснюють діяльність на території всієї України та виконують вимоги ПРРЕЕ (включно з особистим прийомом споживачів), але не мають стаціонарного підрозділу саме в Рівненській області;
o не є необхідною та пропорційною до мети забезпечення належного прийому звернень/скарг/претензій, оскільки така мета вже досягається виконанням прямих вимог ПРРЕЕ (створення центру обслуговування або покладення відповідних функцій на структурний підрозділ/посадову особу незалежно від місця їх розташування).
Спірна вимога фактично ідентична тій, яка була предметом розгляду органу оскарження у рішенні № 22165-р/пк-пз від 30.11.2020, де АМКУ прямо вказав на її дискримінаційний характер та зобов’язав замовника внести зміни до тендерної документації.

6. Порушення прав та інтересів Скаржника
Скаржник є суб’єктом господарювання, який отримав ліцензію НКРЕКП на провадження діяльності з постачання електричної енергії споживачу на території України.
Скаржник виконує вимоги ПРРЕЕ щодо:
• розгляду звернень/скарг/претензій споживачів;
• організації особистого прийому споживачів;
• функцій центру обслуговування/інформаційно-консультаційного центру через власні структурні підрозділи та/або посадових осіб.
Разом з тим, умова про обов’язкову наявність власного центру/структурного підрозділу або посадової особи з робочим місцем саме на території Рівненської області та акта перевірки НКРЕКП:
• ставить участь Скаржника в залежність від наявності в нього саме такого підрозділу/посадової особи в конкретній області;
• вимагає значних додаткових витрат на створення нового підрозділу/центру ще до укладення договору;
• обмежує право Скаржника на участь у процедурі закупівлі на рівних умовах з іншими учасниками, що порушує принципи, закріплені у статті 5 Закону, та вимоги частини четвертої статті 22 Закону.
Таким чином, спірна умова безпосередньо порушує права та законні інтереси Скаржника як потенційного учасника процедури закупівлі.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Запити Органу оскарження