• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

ДК 021:2015-90510000-5 Утилізація/видалення сміття та поводження зі сміттям (Збирання безпечних твердих великогабаритних відходів (код ДК 021:2015-90511000-2 Послуги зі збирання сміття)

Завершена

303 350.00 UAH з ПДВ
Період оскарження: 21.11.2025 16:14 - 26.11.2025 00:00
Скарга
Відхилено
КЕП

Скарга щодо дискримінаційних вимог тендерної документації

Номер: ce13f68baf7a42f28b94e83142349d6b
Ідентифікатор запиту: UA-2025-11-21-014606-a.b1
Назва: Скарга щодо дискримінаційних вимог тендерної документації
Скарга:
Дата розгляду скарги: 04.12.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 27.11.2025 14:09
Дата прийняття рішення про відхилення скарги: 08.12.2025 16:00
Автор: ТОВ "Автомобілі-Харків", Колісник Оксана 380660012079 avto0660012079@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: dcf33856c68c4ae59900c1eb155e33db
Заголовок пункту скарги: Скарга N 11/05 від 25.11.2025
Тип пов'язаного елемента: Скарга на лот
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: СКАРГА
що стосується тендерної документації
(в порядку статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі» та постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування»)

І. Підстави подання скарги, посилання на порушення процедури закупівлі або прийняті рішення, дії або бездіяльність замовника, фактичні обставини, що це можуть підтверджувати:
Відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості) Комунальним підприємством «Об’єднання парків культури та відпочинку м. Харкова » (далі - Замовник), оголошено відкриті торги (з особливостями) за предметом: Предмет закупівлі – код ДК 021:2015 – 90510000-5- Утилізація /видалення сміття та поводження зі сміттям ( Збирання безпечних твердих великогабаритних відходів (код ДК 021:2015-9051100-2 Послуги зі збирання сміття) , оприлюднені на веб-порталі Уповноваженого органу за № UA-2025-11-21-014606-a
Кінцевий строк подання тендерних пропозицій встановлено до 29 листопада 2025 року до 00:00 за київським часом.
Товариство з обмеженою відповідальністю «АВТОМОБІЛІ ХАРКІВ» (далі - Скаржник) має намір прийняти участь у вказаній вище закупівлі. Однак, ознайомившись із тендерною документацією, Скаржником було виявлено вимоги, що суттєво обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.

ІІ. Обґрунтування наявності у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи:
Відповідно до пункту 1 Розділу 3 Тендерні пропозиції подаються відповідно до порядку, визначеного статтею 26 Закону, крім положень частин першої, четвертої, шостої та сьомої статті 26 Закону.
Тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення, наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Особливостей і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації, зокрема:
інформація та документи, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, згідно з Додатком 1 до тендерної документації;
- інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та документи, що підтверджують відповідність предмету закупівлі встановленим вимогам замовника, згідно з Додатком 2 до тендерної документації;
У Додатку № 2 до тендерної документації містить, Замовник встановив умови про технічні, якісні та кількісні вимоги до предмета закупівлі, та документальне підтвердження відповідності тендерної пропозиції умовам технічної специфікації до предмета закупівлі у спосіб, що обмежує конкуренцію та призводить до дискримінації учасників.

Так предметом закупівлі є наступні послуги:
"Збирати і вивозити відходи спеціальними автотранспортними засобами.
При загрузці машини слідкувати за повним забором відходів . Забезпечувати очищення території від відходів, що висипалися з контейнеру при їх загрузці . Запобігати пошкодженню контейнерів та деформації асфальтобетонного покриття та тротуарної плитки в місцях забору сміття. Не допускати витікання автомобільного масла, не залишати масляних плям. Надання контейнерів в користування, місткість контейнерів 6 м3, 8 м3, 9 м3, 10 м3 Надання самоскидів, обладнаних кузовами обємом 16 або 18 м.куб. для вивезення безпечних твердих великогабаритних та не менше 1 (однієї) одиниці навантажувачів."

Вартість послуги включає в себе всі витрати, пов’язані з наданням послуги з управління (збирання, перевезення, відновлення, видалення) безпечними твердими великогабаритними відходами в цілому, надання змінних контейнерів об’ємом 6 м3, 8 м3, 9 м3, 10 м3, перевезення та захоронення відходів, обслуговування техніки, інші витрати, податки, збори та обов’язкові платежі тощо.

Для підтвердження відповідності тендерної пропозиції умовам технічної специфікації до предмета закупівлі (інформації про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі) Учасник у складі своєї тендерної пропозиції повинен надати скан-копії наступних документів:
гарантійного листа в довільній формі щодо погодження надання послуг з вищенаведеними характеристиками та умовами;
підтверджуючих документів щодо визначення Учасника виконавцем послуг з вивезення побутових відходів у місті Харкові відповідно до вимог законодавства;
довідки, складеної в довільній формі, в якій необхідно навести інформацію про те, що надання послуг буде провадитися з урахуванням екологічних вимог, викладених у Законах України від 25.06.1991 № 1264-ХII «Про охорону навколишнього природного середовища» (із змінами) та від 16.10.1992 № 2707-XII «Про охорону атмосферного повітря» .
документи, які підтверджують наявність спеціалізованих автотранспортних засобів не менше 4 (чотирьох) одиниць (зазначити марку автотранспорту, державний номер, власне чи в користуванні) обладнаних для перевезення контейнерів (кузов-бункер) для відходів об’ємом 6 м3, 8 м3, 9 м3, 10 м3 та контейнерів (кузов-бункер) для вивезення відходів об’ємом 6 м3, 8 м3, 9 м3, 10 м3 загальною кількістю не менше 4 (чотирьох) одиниць.
документи, які підтверджують наявність спеціалізованих автотранспортних засобів не менше 4 (чотирьох) самоскидів обладнаних кузовами об’ємом 16 або 18 м.куб. для вивезення безпечних твердих великогабаритних та не менше 1 (однієї) одиниці навантажувачів.

Викладені умови тендерної документації є такими, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, з огляду на нижчевикладене:

По-перше:
ТОВ «АВТОМОБІЛІ ХАРКІВ» має можливості для виконання умов договору про закупівлю, та має для цього все необхідне обладнання, матеріально-технічну базу, спеціально обладнаний транспорт та інші ресурси. ТОВ «АВТОМОБІЛІ ХАРКІВ» має понад 20 укладених та виконаних належних чином договорів з комунальними підприємствами м. Харкова, що були укладені в тому числі і за результатами проведених процедур закупівель ( наприклад Процедури закупівель №UA-2021-12-13-005024-b , UA-2022-02-02-001247-b, UA-2022-01-13-001873-c, UA-2021-12-14-004780-c), та понад 10 років у сфері надання послуг з вивезення відходів.
Але вимоги, що встановлені Замовником, унеможливлюють участь ТОВ «АВТОМОБІЛІ ХАРКІВ» у цій процедурі закупівлі. За визначених умов, взяти участь у цій закупівлі зможуть лише ті учасники, що визначені Виконавчим комітетом Харківської міської ради як виконавці послуг з вивезення побутових відходів у м. Харкові.
Таким чином, Замовником невиправдано звужено поняття виконавця послуг договору і жодним чином не обґрунтовано у тендерній документації - чому договір має бути укладено саме з учасником процедури закупівлі який має такий статус, якщо послуги, що закуповуються, є розповсюдженими у комунальній галузі і не залежать жодним чином від наявного (або ненаявного статусу) учасника. Вказана вище вимога безпідставно унеможливлює участь у закупівлі Скаржника.
Зазначеними вище вимогами Замовник фактично створив перешкоду у доступі у участі до процедури закупівлі тим учасникам, які можуть виконати умови договору про закупівлю, але не мають статусу виконавця послуг, у тому числі і Скаржнику. Замовник штучно обмежує конкуренцію, встановивши дискримінаційні вимоги, які дозволять прийняти участь у тендері дуже обмеженій кількості учасників, які визначені виконавцем послуг з вивезення побутових відходів у місті Харкові
Крім того, з метою можливості виконання такої вимоги Замовника торгів, ТОВ «АВТОМОБІЛІ ХАРКІВ» звертався до Харківської міської ради листом про можливість надання учаснику статусу виконавця послуг, та отримав негативну відповідь ( додається до скарги у якості доказів) негативну відповідь, у зв’язку з непроведенням конкурсу з такого призначення.
По друге:
Дана вимога Замовника є взагалі незаконною, та такою що не відповідає чинному законодавству України.
Відповідно до п. 1 ст. 33 Закону України «Про управління відходами» від 20 червня 2022 року № 2320-IX (із змінами) передбачено, що "Послуга з управління побутовими відходами є комунальною послугою і надається відповідно до законодавства про житлово-комунальні послуги та правил, встановлених Кабінетом Міністрів України, з урахуванням регіональних та місцевих планів управління відходами та правил благоустрою населеного пункту". Правила надання послуги з управління побутовими відходами, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 08.08.2023 № 835 (далі за текстом – Правила), які "визначають механізм надання суб’єктами господарювання у сфері управління відходами незалежно від форми власності послуги з управління побутовими відходами у містах, селищах і селах" (пункт 1 Правил).
В абзаці 5 пункту 2 Правил чітко визначені споживачі, яким надаються "послуги з управління побутовими відходами у містах, селищах і селах", а саме - "споживач - індивідуальний споживач (фізична або юридична особа, яка є співвласником багатоквартирного будинку, власником будівлі (зокрема власником індивідуального садибного житлового будинку) або колективний споживач (юридична особа, що об’єднує споживачів у будівлі та в їх інтересах укладає договір про надання послуги з управління побутовими відходами)".
Пунктом 9 Правил також чітко визначено перелік місць, які обладнуються відповідними засобами для надання послуги з управління побутовими відходами у містах, селищах і селах, а саме: - "Для забезпечення надання послуги з управління відходами житлові масиви і внутрішньодворові території, дороги загального користування, зупинки громадського транспорту та інші об’єкти благоустрою населених пунктів, а також місця проведення масових заходів обладнуються контейнерними майданчиками для роздільного збирання побутових відходів, урнами для збирання побутових відходів згідно з правилами благоустрою населеного пункту, регіональними та місцевими планами управління відходами та відповідно до укладених договорів про надання послуги з управління побутовими відходами".
Одже, відповідно до вказаних положень законодавства України , Замовник, з точки зору зазначеного конкретного правового припису в Правилах, до споживачів взагалі не відноситься. Одже, перелічені норми законодавства на Замовника взагалі не розповсюджуються.
Крім того, оскільки, Відповідно до ЗУ «Про управління відходами» суб’єкти господарювання, які здійснюють збирання та перевезення побутових відходів, визначаються органами місцевого самоврядування на конкурсних засадах у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, хочемо зазначити, що Рішення виконавчого комітету Харківської міської ради від 22.04.2020 № 248, яким були визначені "виконавці послуг з вивезення побутових відходів у місті Харкові" на підставі виконання постанов Кабінету Міністрів України від 10.12.2008 № 1070 та від 16.11.2011 № 1173, які відповідно до постанов Кабінету Міністрів України від 08.08.2023 № 835 та від 25.08.2023 № 918 на момент оголошення даної закупівлі вже втратили чинність.
А новий конкурс щодо визначення виконавців послуг з вивезення побутових відходів у місті Харкові за умови виконання вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 25.08.2023 № 918 "Про затвердження Порядку проведення конкурсу на здійснення операцій із збирання та перевезення побутових відходів не проведено.
Відповідно до вищезазначеного, Замовник процедури закупівлі не є суб’єктом господарювання, на якого не розповсюджуються Правила, а також за відсутністю на даний час проведеного в м. Харкові конкурсу відповідно до п. 6 Правил ("Суб’єкти господарювання, які здійснюють операції із збирання та перевезення побутових відходів, визначаються органами місцевого самоврядування на конкурсних засадах відповідно до затвердженого Кабінетом Міністрів України порядку згідно з частиною третьою статті 33 Закону України “Про управління відходами”"), все одно вимагає підтверджуючі документи, про статус надавача послуг, всупереч чинному законодавству, та які на момент виходу даної закупівлі отримати неможливо.  
Враховуючи вищезазначене, законні права Скаржника можуть бути поновлені шляхом внесення змін до тендерної документації, а саме виключення дискримінаційної умови щодо визначення Учасника виконавцем послуг з вивезення побутових відходів у місті Харкові відповідно до вимог законодавства.
Також повідомляємо, що практика розгляду аналогічних питань Комісією Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель говорить про незаконність зазначення такої вимоги у складі тендерної документації (наприклад рішення №3055-р/пк-пз від 19.02.2024
Вимоги суб’єкта оскарження та їх обґрунтування:
Відповідно до частини вісімнадцятої статті 18 Закону за результатами розгляду скарги орган оскарження має право прийняти рішення:
1) про встановлення або відсутність порушень процедури закупівлі (у тому числі порушення порядку оприлюднення або неоприлюднення інформації про процедури закупівлі, передбаченої цим Законом);
2) про заходи, що повинні вживатися для їх усунення, зокрема зобов’язати замовника повністю або частково скасувати свої рішення, надати необхідні документи, роз’яснення, усунути будь-які дискримінаційні умови (у тому числі ті, що зазначені в технічній специфікації, яка є складовою частиною тендерної документації), привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства або за неможливості виправити допущені порушення відмінити процедуру закупівлі.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Запити Органу оскарження