-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 1
ДК 021:2015-90510000-5 Утилізація/видалення сміття та поводження зі сміттям (Збирання безпечних твердих великогабаритних відходів (код ДК 021:2015-90511000-2 Послуги зі збирання сміття)
Завершена
303 350.00
UAH з ПДВ
Період оскарження:
21.11.2025 16:14 - 26.11.2025 00:00
Скарга
Відхилено
КЕП
Скарга щодо дискримінаційних вимог тендерної документації
Номер:
ce13f68baf7a42f28b94e83142349d6b
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-11-21-014606-a.b1
Назва:
Скарга щодо дискримінаційних вимог тендерної документації
Скарга:
Пов'язані документи:
Учасник
- 1. Тендерна документація.docx 25.11.2025 17:08
- Скарга UA-2025-11-21-014606-a (1).docx 25.11.2025 17:12
- 2. рішення від 19.02.2024 № 3055 (1).pdf 25.11.2025 17:13
- 3. Лист департамент ЖКГ (1).pdf 25.11.2025 17:13
- Документи Вимоги_Скарги (6).zip.asice.zip 25.11.2025 17:37
- sign.p7s 25.11.2025 18:41
- рішення від 27.11.2025 №17605.pdf 27.11.2025 14:08
- інформація про резолютивну частину рішення від 04.12.2025 №17972.pdf 05.12.2025 12:58
- рішення від 04.12.2025 №17972.pdf 08.12.2025 15:59
- відповідь на скаргу Автомобілі Харків.doc 01.12.2025 16:55
- Постанова від 02.10.2025.docx 01.12.2025 16:55
- Відповідь на скаргу.PDF 01.12.2025 16:55
Дата прийняття скарги до розгляду:
25.11.2025 18:43
Дата розгляду скарги:
04.12.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
27.11.2025 14:09
Дата прийняття рішення про відхилення скарги:
08.12.2025 16:00
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
dcf33856c68c4ae59900c1eb155e33db
Заголовок пункту скарги:
Скарга N 11/05 від 25.11.2025
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на лот
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення:
Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги:
СКАРГА
що стосується тендерної документації
(в порядку статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі» та постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування»)
І. Підстави подання скарги, посилання на порушення процедури закупівлі або прийняті рішення, дії або бездіяльність замовника, фактичні обставини, що це можуть підтверджувати:
Відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості) Комунальним підприємством «Об’єднання парків культури та відпочинку м. Харкова » (далі - Замовник), оголошено відкриті торги (з особливостями) за предметом: Предмет закупівлі – код ДК 021:2015 – 90510000-5- Утилізація /видалення сміття та поводження зі сміттям ( Збирання безпечних твердих великогабаритних відходів (код ДК 021:2015-9051100-2 Послуги зі збирання сміття) , оприлюднені на веб-порталі Уповноваженого органу за № UA-2025-11-21-014606-a
Кінцевий строк подання тендерних пропозицій встановлено до 29 листопада 2025 року до 00:00 за київським часом.
Товариство з обмеженою відповідальністю «АВТОМОБІЛІ ХАРКІВ» (далі - Скаржник) має намір прийняти участь у вказаній вище закупівлі. Однак, ознайомившись із тендерною документацією, Скаржником було виявлено вимоги, що суттєво обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
ІІ. Обґрунтування наявності у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи:
Відповідно до пункту 1 Розділу 3 Тендерні пропозиції подаються відповідно до порядку, визначеного статтею 26 Закону, крім положень частин першої, четвертої, шостої та сьомої статті 26 Закону.
Тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення, наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Особливостей і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації, зокрема:
інформація та документи, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, згідно з Додатком 1 до тендерної документації;
- інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та документи, що підтверджують відповідність предмету закупівлі встановленим вимогам замовника, згідно з Додатком 2 до тендерної документації;
У Додатку № 2 до тендерної документації містить, Замовник встановив умови про технічні, якісні та кількісні вимоги до предмета закупівлі, та документальне підтвердження відповідності тендерної пропозиції умовам технічної специфікації до предмета закупівлі у спосіб, що обмежує конкуренцію та призводить до дискримінації учасників.
Так предметом закупівлі є наступні послуги:
"Збирати і вивозити відходи спеціальними автотранспортними засобами.
При загрузці машини слідкувати за повним забором відходів . Забезпечувати очищення території від відходів, що висипалися з контейнеру при їх загрузці . Запобігати пошкодженню контейнерів та деформації асфальтобетонного покриття та тротуарної плитки в місцях забору сміття. Не допускати витікання автомобільного масла, не залишати масляних плям. Надання контейнерів в користування, місткість контейнерів 6 м3, 8 м3, 9 м3, 10 м3 Надання самоскидів, обладнаних кузовами обємом 16 або 18 м.куб. для вивезення безпечних твердих великогабаритних та не менше 1 (однієї) одиниці навантажувачів."
Вартість послуги включає в себе всі витрати, пов’язані з наданням послуги з управління (збирання, перевезення, відновлення, видалення) безпечними твердими великогабаритними відходами в цілому, надання змінних контейнерів об’ємом 6 м3, 8 м3, 9 м3, 10 м3, перевезення та захоронення відходів, обслуговування техніки, інші витрати, податки, збори та обов’язкові платежі тощо.
Для підтвердження відповідності тендерної пропозиції умовам технічної специфікації до предмета закупівлі (інформації про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі) Учасник у складі своєї тендерної пропозиції повинен надати скан-копії наступних документів:
гарантійного листа в довільній формі щодо погодження надання послуг з вищенаведеними характеристиками та умовами;
підтверджуючих документів щодо визначення Учасника виконавцем послуг з вивезення побутових відходів у місті Харкові відповідно до вимог законодавства;
довідки, складеної в довільній формі, в якій необхідно навести інформацію про те, що надання послуг буде провадитися з урахуванням екологічних вимог, викладених у Законах України від 25.06.1991 № 1264-ХII «Про охорону навколишнього природного середовища» (із змінами) та від 16.10.1992 № 2707-XII «Про охорону атмосферного повітря» .
документи, які підтверджують наявність спеціалізованих автотранспортних засобів не менше 4 (чотирьох) одиниць (зазначити марку автотранспорту, державний номер, власне чи в користуванні) обладнаних для перевезення контейнерів (кузов-бункер) для відходів об’ємом 6 м3, 8 м3, 9 м3, 10 м3 та контейнерів (кузов-бункер) для вивезення відходів об’ємом 6 м3, 8 м3, 9 м3, 10 м3 загальною кількістю не менше 4 (чотирьох) одиниць.
документи, які підтверджують наявність спеціалізованих автотранспортних засобів не менше 4 (чотирьох) самоскидів обладнаних кузовами об’ємом 16 або 18 м.куб. для вивезення безпечних твердих великогабаритних та не менше 1 (однієї) одиниці навантажувачів.
Викладені умови тендерної документації є такими, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, з огляду на нижчевикладене:
По-перше:
ТОВ «АВТОМОБІЛІ ХАРКІВ» має можливості для виконання умов договору про закупівлю, та має для цього все необхідне обладнання, матеріально-технічну базу, спеціально обладнаний транспорт та інші ресурси. ТОВ «АВТОМОБІЛІ ХАРКІВ» має понад 20 укладених та виконаних належних чином договорів з комунальними підприємствами м. Харкова, що були укладені в тому числі і за результатами проведених процедур закупівель ( наприклад Процедури закупівель №UA-2021-12-13-005024-b , UA-2022-02-02-001247-b, UA-2022-01-13-001873-c, UA-2021-12-14-004780-c), та понад 10 років у сфері надання послуг з вивезення відходів.
Але вимоги, що встановлені Замовником, унеможливлюють участь ТОВ «АВТОМОБІЛІ ХАРКІВ» у цій процедурі закупівлі. За визначених умов, взяти участь у цій закупівлі зможуть лише ті учасники, що визначені Виконавчим комітетом Харківської міської ради як виконавці послуг з вивезення побутових відходів у м. Харкові.
Таким чином, Замовником невиправдано звужено поняття виконавця послуг договору і жодним чином не обґрунтовано у тендерній документації - чому договір має бути укладено саме з учасником процедури закупівлі який має такий статус, якщо послуги, що закуповуються, є розповсюдженими у комунальній галузі і не залежать жодним чином від наявного (або ненаявного статусу) учасника. Вказана вище вимога безпідставно унеможливлює участь у закупівлі Скаржника.
Зазначеними вище вимогами Замовник фактично створив перешкоду у доступі у участі до процедури закупівлі тим учасникам, які можуть виконати умови договору про закупівлю, але не мають статусу виконавця послуг, у тому числі і Скаржнику. Замовник штучно обмежує конкуренцію, встановивши дискримінаційні вимоги, які дозволять прийняти участь у тендері дуже обмеженій кількості учасників, які визначені виконавцем послуг з вивезення побутових відходів у місті Харкові
Крім того, з метою можливості виконання такої вимоги Замовника торгів, ТОВ «АВТОМОБІЛІ ХАРКІВ» звертався до Харківської міської ради листом про можливість надання учаснику статусу виконавця послуг, та отримав негативну відповідь ( додається до скарги у якості доказів) негативну відповідь, у зв’язку з непроведенням конкурсу з такого призначення.
По друге:
Дана вимога Замовника є взагалі незаконною, та такою що не відповідає чинному законодавству України.
Відповідно до п. 1 ст. 33 Закону України «Про управління відходами» від 20 червня 2022 року № 2320-IX (із змінами) передбачено, що "Послуга з управління побутовими відходами є комунальною послугою і надається відповідно до законодавства про житлово-комунальні послуги та правил, встановлених Кабінетом Міністрів України, з урахуванням регіональних та місцевих планів управління відходами та правил благоустрою населеного пункту". Правила надання послуги з управління побутовими відходами, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 08.08.2023 № 835 (далі за текстом – Правила), які "визначають механізм надання суб’єктами господарювання у сфері управління відходами незалежно від форми власності послуги з управління побутовими відходами у містах, селищах і селах" (пункт 1 Правил).
В абзаці 5 пункту 2 Правил чітко визначені споживачі, яким надаються "послуги з управління побутовими відходами у містах, селищах і селах", а саме - "споживач - індивідуальний споживач (фізична або юридична особа, яка є співвласником багатоквартирного будинку, власником будівлі (зокрема власником індивідуального садибного житлового будинку) або колективний споживач (юридична особа, що об’єднує споживачів у будівлі та в їх інтересах укладає договір про надання послуги з управління побутовими відходами)".
Пунктом 9 Правил також чітко визначено перелік місць, які обладнуються відповідними засобами для надання послуги з управління побутовими відходами у містах, селищах і селах, а саме: - "Для забезпечення надання послуги з управління відходами житлові масиви і внутрішньодворові території, дороги загального користування, зупинки громадського транспорту та інші об’єкти благоустрою населених пунктів, а також місця проведення масових заходів обладнуються контейнерними майданчиками для роздільного збирання побутових відходів, урнами для збирання побутових відходів згідно з правилами благоустрою населеного пункту, регіональними та місцевими планами управління відходами та відповідно до укладених договорів про надання послуги з управління побутовими відходами".
Одже, відповідно до вказаних положень законодавства України , Замовник, з точки зору зазначеного конкретного правового припису в Правилах, до споживачів взагалі не відноситься. Одже, перелічені норми законодавства на Замовника взагалі не розповсюджуються.
Крім того, оскільки, Відповідно до ЗУ «Про управління відходами» суб’єкти господарювання, які здійснюють збирання та перевезення побутових відходів, визначаються органами місцевого самоврядування на конкурсних засадах у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, хочемо зазначити, що Рішення виконавчого комітету Харківської міської ради від 22.04.2020 № 248, яким були визначені "виконавці послуг з вивезення побутових відходів у місті Харкові" на підставі виконання постанов Кабінету Міністрів України від 10.12.2008 № 1070 та від 16.11.2011 № 1173, які відповідно до постанов Кабінету Міністрів України від 08.08.2023 № 835 та від 25.08.2023 № 918 на момент оголошення даної закупівлі вже втратили чинність.
А новий конкурс щодо визначення виконавців послуг з вивезення побутових відходів у місті Харкові за умови виконання вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 25.08.2023 № 918 "Про затвердження Порядку проведення конкурсу на здійснення операцій із збирання та перевезення побутових відходів не проведено.
Відповідно до вищезазначеного, Замовник процедури закупівлі не є суб’єктом господарювання, на якого не розповсюджуються Правила, а також за відсутністю на даний час проведеного в м. Харкові конкурсу відповідно до п. 6 Правил ("Суб’єкти господарювання, які здійснюють операції із збирання та перевезення побутових відходів, визначаються органами місцевого самоврядування на конкурсних засадах відповідно до затвердженого Кабінетом Міністрів України порядку згідно з частиною третьою статті 33 Закону України “Про управління відходами”"), все одно вимагає підтверджуючі документи, про статус надавача послуг, всупереч чинному законодавству, та які на момент виходу даної закупівлі отримати неможливо.
Враховуючи вищезазначене, законні права Скаржника можуть бути поновлені шляхом внесення змін до тендерної документації, а саме виключення дискримінаційної умови щодо визначення Учасника виконавцем послуг з вивезення побутових відходів у місті Харкові відповідно до вимог законодавства.
Також повідомляємо, що практика розгляду аналогічних питань Комісією Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель говорить про незаконність зазначення такої вимоги у складі тендерної документації (наприклад рішення №3055-р/пк-пз від 19.02.2024
Вимоги суб’єкта оскарження та їх обґрунтування:
Відповідно до частини вісімнадцятої статті 18 Закону за результатами розгляду скарги орган оскарження має право прийняти рішення:
1) про встановлення або відсутність порушень процедури закупівлі (у тому числі порушення порядку оприлюднення або неоприлюднення інформації про процедури закупівлі, передбаченої цим Законом);
2) про заходи, що повинні вживатися для їх усунення, зокрема зобов’язати замовника повністю або частково скасувати свої рішення, надати необхідні документи, роз’яснення, усунути будь-які дискримінаційні умови (у тому числі ті, що зазначені в технічній специфікації, яка є складовою частиною тендерної документації), привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства або за неможливості виправити допущені порушення відмінити процедуру закупівлі.
що стосується тендерної документації
(в порядку статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі» та постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування»)
І. Підстави подання скарги, посилання на порушення процедури закупівлі або прийняті рішення, дії або бездіяльність замовника, фактичні обставини, що це можуть підтверджувати:
Відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості) Комунальним підприємством «Об’єднання парків культури та відпочинку м. Харкова » (далі - Замовник), оголошено відкриті торги (з особливостями) за предметом: Предмет закупівлі – код ДК 021:2015 – 90510000-5- Утилізація /видалення сміття та поводження зі сміттям ( Збирання безпечних твердих великогабаритних відходів (код ДК 021:2015-9051100-2 Послуги зі збирання сміття) , оприлюднені на веб-порталі Уповноваженого органу за № UA-2025-11-21-014606-a
Кінцевий строк подання тендерних пропозицій встановлено до 29 листопада 2025 року до 00:00 за київським часом.
Товариство з обмеженою відповідальністю «АВТОМОБІЛІ ХАРКІВ» (далі - Скаржник) має намір прийняти участь у вказаній вище закупівлі. Однак, ознайомившись із тендерною документацією, Скаржником було виявлено вимоги, що суттєво обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
ІІ. Обґрунтування наявності у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи:
Відповідно до пункту 1 Розділу 3 Тендерні пропозиції подаються відповідно до порядку, визначеного статтею 26 Закону, крім положень частин першої, четвертої, шостої та сьомої статті 26 Закону.
Тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення, наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Особливостей і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації, зокрема:
інформація та документи, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, згідно з Додатком 1 до тендерної документації;
- інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та документи, що підтверджують відповідність предмету закупівлі встановленим вимогам замовника, згідно з Додатком 2 до тендерної документації;
У Додатку № 2 до тендерної документації містить, Замовник встановив умови про технічні, якісні та кількісні вимоги до предмета закупівлі, та документальне підтвердження відповідності тендерної пропозиції умовам технічної специфікації до предмета закупівлі у спосіб, що обмежує конкуренцію та призводить до дискримінації учасників.
Так предметом закупівлі є наступні послуги:
"Збирати і вивозити відходи спеціальними автотранспортними засобами.
При загрузці машини слідкувати за повним забором відходів . Забезпечувати очищення території від відходів, що висипалися з контейнеру при їх загрузці . Запобігати пошкодженню контейнерів та деформації асфальтобетонного покриття та тротуарної плитки в місцях забору сміття. Не допускати витікання автомобільного масла, не залишати масляних плям. Надання контейнерів в користування, місткість контейнерів 6 м3, 8 м3, 9 м3, 10 м3 Надання самоскидів, обладнаних кузовами обємом 16 або 18 м.куб. для вивезення безпечних твердих великогабаритних та не менше 1 (однієї) одиниці навантажувачів."
Вартість послуги включає в себе всі витрати, пов’язані з наданням послуги з управління (збирання, перевезення, відновлення, видалення) безпечними твердими великогабаритними відходами в цілому, надання змінних контейнерів об’ємом 6 м3, 8 м3, 9 м3, 10 м3, перевезення та захоронення відходів, обслуговування техніки, інші витрати, податки, збори та обов’язкові платежі тощо.
Для підтвердження відповідності тендерної пропозиції умовам технічної специфікації до предмета закупівлі (інформації про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі) Учасник у складі своєї тендерної пропозиції повинен надати скан-копії наступних документів:
гарантійного листа в довільній формі щодо погодження надання послуг з вищенаведеними характеристиками та умовами;
підтверджуючих документів щодо визначення Учасника виконавцем послуг з вивезення побутових відходів у місті Харкові відповідно до вимог законодавства;
довідки, складеної в довільній формі, в якій необхідно навести інформацію про те, що надання послуг буде провадитися з урахуванням екологічних вимог, викладених у Законах України від 25.06.1991 № 1264-ХII «Про охорону навколишнього природного середовища» (із змінами) та від 16.10.1992 № 2707-XII «Про охорону атмосферного повітря» .
документи, які підтверджують наявність спеціалізованих автотранспортних засобів не менше 4 (чотирьох) одиниць (зазначити марку автотранспорту, державний номер, власне чи в користуванні) обладнаних для перевезення контейнерів (кузов-бункер) для відходів об’ємом 6 м3, 8 м3, 9 м3, 10 м3 та контейнерів (кузов-бункер) для вивезення відходів об’ємом 6 м3, 8 м3, 9 м3, 10 м3 загальною кількістю не менше 4 (чотирьох) одиниць.
документи, які підтверджують наявність спеціалізованих автотранспортних засобів не менше 4 (чотирьох) самоскидів обладнаних кузовами об’ємом 16 або 18 м.куб. для вивезення безпечних твердих великогабаритних та не менше 1 (однієї) одиниці навантажувачів.
Викладені умови тендерної документації є такими, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, з огляду на нижчевикладене:
По-перше:
ТОВ «АВТОМОБІЛІ ХАРКІВ» має можливості для виконання умов договору про закупівлю, та має для цього все необхідне обладнання, матеріально-технічну базу, спеціально обладнаний транспорт та інші ресурси. ТОВ «АВТОМОБІЛІ ХАРКІВ» має понад 20 укладених та виконаних належних чином договорів з комунальними підприємствами м. Харкова, що були укладені в тому числі і за результатами проведених процедур закупівель ( наприклад Процедури закупівель №UA-2021-12-13-005024-b , UA-2022-02-02-001247-b, UA-2022-01-13-001873-c, UA-2021-12-14-004780-c), та понад 10 років у сфері надання послуг з вивезення відходів.
Але вимоги, що встановлені Замовником, унеможливлюють участь ТОВ «АВТОМОБІЛІ ХАРКІВ» у цій процедурі закупівлі. За визначених умов, взяти участь у цій закупівлі зможуть лише ті учасники, що визначені Виконавчим комітетом Харківської міської ради як виконавці послуг з вивезення побутових відходів у м. Харкові.
Таким чином, Замовником невиправдано звужено поняття виконавця послуг договору і жодним чином не обґрунтовано у тендерній документації - чому договір має бути укладено саме з учасником процедури закупівлі який має такий статус, якщо послуги, що закуповуються, є розповсюдженими у комунальній галузі і не залежать жодним чином від наявного (або ненаявного статусу) учасника. Вказана вище вимога безпідставно унеможливлює участь у закупівлі Скаржника.
Зазначеними вище вимогами Замовник фактично створив перешкоду у доступі у участі до процедури закупівлі тим учасникам, які можуть виконати умови договору про закупівлю, але не мають статусу виконавця послуг, у тому числі і Скаржнику. Замовник штучно обмежує конкуренцію, встановивши дискримінаційні вимоги, які дозволять прийняти участь у тендері дуже обмеженій кількості учасників, які визначені виконавцем послуг з вивезення побутових відходів у місті Харкові
Крім того, з метою можливості виконання такої вимоги Замовника торгів, ТОВ «АВТОМОБІЛІ ХАРКІВ» звертався до Харківської міської ради листом про можливість надання учаснику статусу виконавця послуг, та отримав негативну відповідь ( додається до скарги у якості доказів) негативну відповідь, у зв’язку з непроведенням конкурсу з такого призначення.
По друге:
Дана вимога Замовника є взагалі незаконною, та такою що не відповідає чинному законодавству України.
Відповідно до п. 1 ст. 33 Закону України «Про управління відходами» від 20 червня 2022 року № 2320-IX (із змінами) передбачено, що "Послуга з управління побутовими відходами є комунальною послугою і надається відповідно до законодавства про житлово-комунальні послуги та правил, встановлених Кабінетом Міністрів України, з урахуванням регіональних та місцевих планів управління відходами та правил благоустрою населеного пункту". Правила надання послуги з управління побутовими відходами, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 08.08.2023 № 835 (далі за текстом – Правила), які "визначають механізм надання суб’єктами господарювання у сфері управління відходами незалежно від форми власності послуги з управління побутовими відходами у містах, селищах і селах" (пункт 1 Правил).
В абзаці 5 пункту 2 Правил чітко визначені споживачі, яким надаються "послуги з управління побутовими відходами у містах, селищах і селах", а саме - "споживач - індивідуальний споживач (фізична або юридична особа, яка є співвласником багатоквартирного будинку, власником будівлі (зокрема власником індивідуального садибного житлового будинку) або колективний споживач (юридична особа, що об’єднує споживачів у будівлі та в їх інтересах укладає договір про надання послуги з управління побутовими відходами)".
Пунктом 9 Правил також чітко визначено перелік місць, які обладнуються відповідними засобами для надання послуги з управління побутовими відходами у містах, селищах і селах, а саме: - "Для забезпечення надання послуги з управління відходами житлові масиви і внутрішньодворові території, дороги загального користування, зупинки громадського транспорту та інші об’єкти благоустрою населених пунктів, а також місця проведення масових заходів обладнуються контейнерними майданчиками для роздільного збирання побутових відходів, урнами для збирання побутових відходів згідно з правилами благоустрою населеного пункту, регіональними та місцевими планами управління відходами та відповідно до укладених договорів про надання послуги з управління побутовими відходами".
Одже, відповідно до вказаних положень законодавства України , Замовник, з точки зору зазначеного конкретного правового припису в Правилах, до споживачів взагалі не відноситься. Одже, перелічені норми законодавства на Замовника взагалі не розповсюджуються.
Крім того, оскільки, Відповідно до ЗУ «Про управління відходами» суб’єкти господарювання, які здійснюють збирання та перевезення побутових відходів, визначаються органами місцевого самоврядування на конкурсних засадах у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, хочемо зазначити, що Рішення виконавчого комітету Харківської міської ради від 22.04.2020 № 248, яким були визначені "виконавці послуг з вивезення побутових відходів у місті Харкові" на підставі виконання постанов Кабінету Міністрів України від 10.12.2008 № 1070 та від 16.11.2011 № 1173, які відповідно до постанов Кабінету Міністрів України від 08.08.2023 № 835 та від 25.08.2023 № 918 на момент оголошення даної закупівлі вже втратили чинність.
А новий конкурс щодо визначення виконавців послуг з вивезення побутових відходів у місті Харкові за умови виконання вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 25.08.2023 № 918 "Про затвердження Порядку проведення конкурсу на здійснення операцій із збирання та перевезення побутових відходів не проведено.
Відповідно до вищезазначеного, Замовник процедури закупівлі не є суб’єктом господарювання, на якого не розповсюджуються Правила, а також за відсутністю на даний час проведеного в м. Харкові конкурсу відповідно до п. 6 Правил ("Суб’єкти господарювання, які здійснюють операції із збирання та перевезення побутових відходів, визначаються органами місцевого самоврядування на конкурсних засадах відповідно до затвердженого Кабінетом Міністрів України порядку згідно з частиною третьою статті 33 Закону України “Про управління відходами”"), все одно вимагає підтверджуючі документи, про статус надавача послуг, всупереч чинному законодавству, та які на момент виходу даної закупівлі отримати неможливо.
Враховуючи вищезазначене, законні права Скаржника можуть бути поновлені шляхом внесення змін до тендерної документації, а саме виключення дискримінаційної умови щодо визначення Учасника виконавцем послуг з вивезення побутових відходів у місті Харкові відповідно до вимог законодавства.
Також повідомляємо, що практика розгляду аналогічних питань Комісією Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель говорить про незаконність зазначення такої вимоги у складі тендерної документації (наприклад рішення №3055-р/пк-пз від 19.02.2024
Вимоги суб’єкта оскарження та їх обґрунтування:
Відповідно до частини вісімнадцятої статті 18 Закону за результатами розгляду скарги орган оскарження має право прийняти рішення:
1) про встановлення або відсутність порушень процедури закупівлі (у тому числі порушення порядку оприлюднення або неоприлюднення інформації про процедури закупівлі, передбаченої цим Законом);
2) про заходи, що повинні вживатися для їх усунення, зокрема зобов’язати замовника повністю або частково скасувати свої рішення, надати необхідні документи, роз’яснення, усунути будь-які дискримінаційні умови (у тому числі ті, що зазначені в технічній специфікації, яка є складовою частиною тендерної документації), привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства або за неможливості виправити допущені порушення відмінити процедуру закупівлі.
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Враховуючи вищевикладене, керуючись ст. 5, 7, 9, 18 Закону України «Про публічні закупівлі», та пунктами 55-67 Особливостей: ПРОСИМО: 1. Прийняти дану скаргу до розгляду; 2. Зобов’язати Комунальне підприємство «Об’єднання парків культури та відпочинку м. Харкова» внести зміни до тендерної документації у відповідності до обставин скарги Перелік документів (доказів), що підтверджують наявність у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи, пов’язані з його участю в процедурі закупівлі, у випадку, якщо скарги стосуються тендерної документації та/або стосуються прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, що відбулись до закінчення строку, встановленого для подання тендерних пропозицій: Тендерна документація Замовника торгів. Рішення №3055-р/пк-пз від 19.02.2024 року Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель з аналогічних питань Лист відповідь щодо надання статусу виконавця послуг з вивезення побутових відходів.
Запити Органу оскарження
Номер:
598aa8e33737400193ab23cb31085279
Тема запиту:
Відповідь на скаргу ТОВ "АВТОМОБІЛІ-ХАРКІВ"
Текст запиту:
Відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості) Комунальним підприємством «Об’єднання парків культури та відпочинку м. Харкова » (далі - Замовник), оголошено відкриті торги (з особливостями) за предметом: Предмет закупівлі – код ДК 021:2015 – 90510000-5- Утилізація /видалення сміття та поводження зі сміттям (Збирання безпечних твердих великогабаритних відходів (код ДК 021:2015-9051100-2 Послуги зі збирання сміття), ідентифікатор закупівлі UA-2025-11-21-014606-a.
Замовником розглянуто скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «АВТОМОБІЛІ-ХАРКІВ» (надалі – Скаржник) від 25.11.2025р. № UA-2025-11-21-014606-a.b1 (надалі -Скарга) щодо порушення порядку проведення процедури закупівлі.
Замовник не погоджується з висловлюванням Скаржника, про те що «Замовник до споживачів взагалі не відноситься та перелічені норми законодавства на Замовника взагалі не розповсюджуються» виходячи з наступного.
Згідно з ч. 1 ст. 6 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" - Учасниками правовідносин у сфері надання житлово-комунальних послуг є: 1) споживачі (індивідуальні та колективні); 2) управитель; 3) виконавці комунальних послуг.
Зокрема, п. 6 ст. 1 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" передбачено, що індивідуальний споживач - це фізична або юридична особа, яка є власником (співвласником) нерухомого майна, або за згодою власника інша особа, яка користується об’єктом нерухомого майна і отримує житлово-комунальну послугу для власних потреб та з якою або від імені якої.
Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 7 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" - Індивідуальний споживач зобов’язаний укладати договори про надання житлово-комунальних послуг у порядку і випадках, визначених законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 13 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" - Договір про надання комунальної послуги укладається між виконавцем відповідної послуги та споживачем або особою, яка відповідно до договору або закону укладає такий договір в інтересах споживача, або з управителем багатоквартирного будинку з метою постачання електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку.
Відповідно до ч. 1 ст. 25 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" - споживачі зобов’язані укласти договір про управління побутовими відходами з виконавцем послуги з управління побутовими відходами, визначеним у встановленому законодавством порядку.
Послуга з управління побутовими відходами надається згідно з умовами договору, що укладається з урахуванням особливостей, визначених цим Законом, Законом України "Про управління відходами" та вимогами правил надання послуг з управління побутовими відходами, що затверджуються Кабінетом Міністрів України. – ч. 4 ст. 25 Закону України "Про житлово-комунальні послуги".
Відповідно до вимог п. 41 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про управління відходами" - утворювач відходів - фізична особа, юридична особа, в результаті діяльності якої утворюються відходи, а також суб’єкти управління відходами, які здійснюють операції із сортування, змішування або інші операції, що призводять до зміни характеристик або складу відходів.
Крім цього, відповідно до п. 4 ч. 2 ст. 16 Закону України "Про управління відходами" - утворювачі відходів, крім утворювачів відходів домогосподарств, зобов’язані у разі утворення побутових відходів укладати договір про надання послуги з управління побутовими відходами з виконавцем відповідної послуги та вносити плату за надання такої послуги відповідно до встановлених тарифів.
Аналогічні вимоги зазначені і п. 1 ч. 2 ст. 31 Закону України "Про управління відходами". Разом із тим, відповідно до вимог ч. 3 ст. 31 Закону України "Про управління відходами" - Утворювачі побутових відходів мають права та обов’язки споживачів житлово-комунальних послуг, передбачені Законом України "Про житлово-комунальні послуги".
Таким чином, будь-яка юридична особа, яка в процесі своєї діяльності утворює побутові відходи, є споживачем житлово-комунальної послуги з управління відходами, яка включає операції із збирання, перевезення, відновлення та видалення побутових відходів, відтак має права та обов’язки, які встановлюються Законами України "Про житлово-комунальні послуги" та "Про управління відходами".
Відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері поводження з відходами» від 02 липня 2015 року № 580-VIII збирання та вивезення побутових відходів у межах певної території здійснюються юридичною особою, яка уповноважена на це органом місцевого самоврядування, спеціально обладнаними для цього транспортними засобами. Суб`єкти господарювання, які здійснюють збирання та перевезення побутових відходів, визначаються органами місцевого самоврядування на конкурсних засадах у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Відповідно до частин 1, 2, 3, 5 статті 33 Закону України «Про управління відходами» послуга з управління побутовими відходами є комунальною послугою і надається відповідно до законодавства про житлово-комунальні послуги та правил, встановлених Кабінетом Міністрів України, з урахуванням регіональних та місцевих планів управління відходами та правил благоустрою населеного пункту.
Частиною 2 статті 31 ЗУ «Про управління відходами» чітко встановлено, що утворювачі побутових відходів зобов'язані, зокрема, укладати договори з виконавцем послуги з управління побутовими відходами та вносити у встановленому порядку плату за послугу з управління побутовими відходами; забезпечувати передачу побутових відходів до системи управління побутовими відходами, а побутові відходи, на які поширюється розширена відповідальність виробника, - до системи приймання або роздільного збирання, створеної організаціями розширеної відповідальності виробників.
Виходячи із ст. ст. 31 – 33 ЗУ «Про управління відходами», збирання та перевезення побутових відходів до місць їх відновлення чи видалення здійснюється виключно виконавцями послуги з управління побутовими відходами, які визначаються органами місцевого самоврядування на конкурентних засадах, або адміністратором послуги з управління побутовими відходами, який є комунальним підприємством і визначається за рішенням ради.
Отже, саме з метою дотримання діючих вимог законодавства, в Додатку 2 до тендерної закупівлі «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» Учасникам у складі своєї тендерної пропозиції необхідно надати скан-копії підтверджуючих документів щодо визначення Учасника виконавцем послуг з вивезення побутових відходів у місті Харкові.
Питання, порушені у цій скарзі, вже були предметом правового аналізу в судових рішеннях.
Зокрема, відповідну правову оцінку аналогічним доводам вже надано постановою Шостого апеляційного адміністративного суду у від 02.10.2025 у справі № 320/14145/24 за адміністративним позовом Комунального підприємства «Централізована закупівельна організація Харківської міської ради» до Антимонопольного комітету України, третя особа: ТОВ «Автомобілі-Харків» про визнання протиправним та скасування рішення, розміщене у вільному доступі за посиланням https://reyestr.court.gov.ua/Review/130702890.
Так, судом встановлено, що комунальне підприємство «Централізована закупівельна організація Харківської міської ради» звернулося до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Антимонопольного комітету України, третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю «Автомобілі-Харків», в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 19.02.2024 № 3055-р/пк-пз.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що Позивачем не було порушено норми чинного законодавства та не пред`явлено дискримінаційних умов, оскільки виконавцем послуг з управління побутовими відходами може бути будь-який суб`єкт господарювання, незалежно від організаційно-правової форми чи форми власності, проте який обов`язково визначений органами місцевого самоврядування на конкурсних засадах.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 25.12.2024, яке залишено без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду, адміністративний позов задоволено повністю. Рішення комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель від 19.02.2024 № 3055-р/пк-пз визнано протиправним та скасовано.
Суд дійшов висновку, що Замовником до тендерної документації було правомірно включено вимогу про те, що «надавач послуг повинен бути визначеним виконавцем послуг з вивезення побутових відходів у місті Харкові відповідно до законодавства».
З огляду на викладене, виконавцем послуги з управління побутовими відходами може бути виключно суб'єкт господарювання, який здійснює збирання та перевезення побутових відходів у встановленому законодавством порядку, або адміністратор послуги з управління побутовими відходами, а також пройшов процедуру конкурсного відбору та визначений виконавцем послуги органами місцевого самоврядування.
Вказане рішення є остаточним і набрало законної сили, оскільки ухвалою Верховного Суду у складі колегії Касаційного адміністративного суду від 24.11.2025 у відкритті касаційного провадження відмовлено.
Водночас з огляду на положення ст. 129-1 Конституції України та ст. 13 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» судові рішення, що набрали законної сили, є обов’язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об’єднаннями на всій території України.
Щодо відмови органом місцевого самоврядування у визнанні Товариство з обмеженою відповідальністю "АВТОМОБІЛІ ХАРКІВ" виконавцем послуг, слід зазначити, що орган місцевого самоврядування під час проведення конкурсу з визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів на певній території населеного пункту сприяє розвитку конкуренції саме на етапі проведення конкурсу.
Згідно відкритих даних, розміщених в мережі Інтернет, зокрема, за посиланням https://opendatabot.ua/c/37458472 Товариство з обмеженою відповідальністю "АВТОМОБІЛІ ХАРКІВ" (код ЄДРПОУ 37458472) засноване 21.12.2010.
Тобто, Товариство з обмеженою відповідальністю "АВТОМОБІЛІ ХАРКІВ" мали змогу взяти участь у конкурсі на визначення виконавця послуг з вивезення побутових відходів, де документально підтвердити відповідність критеріям та характеристикам, необхідним для надання послуг з вивезення побутового сміття у м. Харкові. Але даним правом не скористалося і участі у конкурсі, який востаннє проведено у 2020 році, не взяв, отже, або не був зацікавлений у наданні даних послуг на території м. Харкова споживачам або не відповідав необхідним критеріям та кваліфікаційним вимогам.
Враховуючи вищевикладене, Замовник дотримується позиції, що розроблена технічна документація повністю відповідає вимогам законодавства у сфері публічних закупівель, не містить обмежень конкуренції та не є дискримінаційною по відношенню до учасників.
Дата опублікування:
01.12.2025 16:55