• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Брикети паливні

Товар постачається Постачальником,його власним спеціалізованим ТЗ,окремими партіями,в поліпропіленовій упаковці по 10кг,один раз на тиждень,в обємах не більше 4,9т ,відповідно до узгодженого графіку. При поставці Постачальником здійснюється вантажно-розвантажувальні послуги із складання товару в штабеля на складі Замовника.

Призупинено

196 000.00 UAH з ПДВ
Період оскарження: 20.11.2025 16:02 - 02.12.2025 00:00
Скарга
Задоволена, очікує виконання
КЕП

Тендерна документація Замовника містить умови які обмежують вільну конкуренцію.

Номер: 1e29e5f726c04b96a21541d04e8158cd
Ідентифікатор запиту: UA-2025-11-20-014718-a.a1
Назва: Тендерна документація Замовника містить умови які обмежують вільну конкуренцію.
Скарга:
Дата розгляду скарги: 04.12.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 26.11.2025 16:09
Дата прийняття рішення по скарзі: 08.12.2025 18:11
Автор: ТОВ "ЕНЕРГОПРОЕКТ ЛТД", Луценко Роман 380505405950 epltd@i.ua

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 10ca795a90fe461dbcd24a479dc608d5
Заголовок пункту скарги: тендерна документація та додатки до неї, що опубліковані у електронній системі публічних закупівель, містить явно дискримінаційні умови та такі, що порушують вільну конкуренцію, наші права на участь у закупівлі. Також вимоги тендерної документації суперечать нормам Закону України «Про публічні закупівлі» із змінами та доповненнями
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Пункт 4 додатку 4 до тендерної документації «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, Паливні брикети з деревини листяних порід, код згідно ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» – 09110000-3 - Тверде паливо (09111400-4 Деревне паливо)» передбачає наступну вимогу:
«4. Для підтвердження відповідності якісних та технічних характеристик товару, що пропонується до постачання, учасник повинен надати в складі пропозиції:
4.1. Протокол випробування на паливні брикети з деревини листяних порід виданий на ім’я учасника із зазначенням технічних характеристик, що вказані в таблиці пункту 3 та не перевищують граничні значення, що зазначені в ній.»

Такі вимоги вважаємо незаконними та дискримінаційними з огляду на наступне:

Згідно з п. 29 Постанови Кабінету Міністрів України №1178 від 12.10.2022 року «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі Особливості), у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.

У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).

Єдиним Державним стандартом для паливних брикетів з деревини є ДСТУ 8358:2015 «Брикети та гранули паливні з деревинної сировини. Технічні умови».

Відповідно до пункту 13.2 зазначеного національного стандарту

13.2 Кожну партію брикетів або гранул під час відвантаження споживачеві супроводжують документом про якість установленої форми, в якому вказують:
- назву й умовне позначення брикетів або гранул;
- призначеність брикетів або гранул;
- специфічні показники брикетів або гранул (групу якості, розміри, форму поперечного перерізу,
- сировину, зв'язувальну або іншу добавку і її кількість);
- вид спожиткового паковання;
- номінальні габаритні розміри і масу спожиткового паковання; загальну масу партії (її частини) нетто;
- номер партії;
- дату виготовлення;
- позначення цього стандарту;
- номер і дату Висновку санітарно-епідеміологічної експертизи; вимоги щодо умов транспортування і зберігання продукції; гарантійний строк зберігання брикетів або гранул;
- номер приймальника технічного контролю підприємства-виробника.

Як бачимо, національний стандарт для брикетів не передбачає надання Протокол випробування на паливні брикети.

Таким чином, дана вимога Замовника є дискримінаційною та не відповідає вимогам відповідного національного стандарту. Отже, пропозиції учасників які пропонують товар що повністю відповідає нормам встановленим ДСТУ 8358:2015, будуть відхилені через встановлення замовником дискримінаційних вимог.


Невідповідність 2.

Пункт 4 додатку 4 до тендерної документації «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, Паливні брикети з деревини листяних порід, код згідно ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» – 09110000-3 - Тверде паливо (09111400-4 Деревне паливо)» передбачає наступну вимогу:
«4. Для підтвердження відповідності якісних та технічних характеристик товару, що пропонується до постачання, учасник повинен надати в складі пропозиції:
4.1. Протокол випробування на паливні брикети з деревини листяних порід виданий на ім’я учасника із зазначенням технічних характеристик, що вказані в таблиці пункту 3 та не перевищують граничні значення, що зазначені в ній.
4.2. Копію експертного висновку виданого на ім’я учасника щодо відповідності товару ДСТУ 8358:2015 та належності його до альтернативного палива.»

Замовник в своїх вимогах до документів на підтвердження відповідності якісних технічних та кількісних характеристик всюди де вимагає надання документів, зазначає що такі документ має бути видано на ім’я учасника.

Така вимога не передбачена жодним нормативним актом та не впливає на реальне підтвердження якості товару. Саме тому цю невідповідність виділено в окремий пункт, оскільки навіть у разі усунення попередньої незаконної вимоги щодо протоколу випробувань, замовник може замінити один документ іншим, але залишити дискримінаційну вимогу, що будь-який документ повинен бути виданий виключно на учасника.

Такі вимоги вважаємо незаконними та дискримінаційними з огляду на наступне:

Ми є постачальниками паливних брикетів, які закуповуються безпосередньо у виробника. Виробник має усі необхідні документи відповідно до ДСТУ 8358:2015, що підтверджують якість товару, його технічні характеристики та належність до альтернативного палива. Усі такі документи оформлюються законно і обґрунтовано саме на виробника, як на суб’єкта, що виготовляє продукцію і несе відповідальність за її характеристики. Вимога замовника повторно оформлювати ці ж документи, але вже на ім’я учасника, є економічно недоцільною, штучною та такою, що не має нормативного підґрунтя. Якість товару і його показники відповідності ДСТУ не змінюються залежно від того, хто саме є постачальником, а тому нав’язування повторного оформлення документів суперечить логіці підтвердження відповідності та створює бар’єри участі.

Зазначена вимога фактично позбавляє можливості брати участь у закупівлі постачальників, які здійснюють реалізацію товару виробника та надають документи, видані на виробника, що є загальноприйнятою та звичною практикою у сфері торгівлі паливними матеріалами. Таким чином, замовник необґрунтовано звужує конкуренцію та допускає до участі лише тих суб’єктів, які готові нести додаткові витрати на оформлення дублюючих документів, що не передбачено жодною нормою та порушує принцип пропорційності.

Відповідно до статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» закупівлі здійснюються за такими принципами:
1. добросовісна конкуренція серед учасників;
2. максимальна економія, ефективність та пропорційність;
3. відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4. недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5. об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
6. запобігання корупційним діям і зловживанням.

Встановлення вимоги щодо обов’язкового оформлення документів саме на учасника суперечить одразу кільком із наведених принципів: воно необґрунтовано обмежує конкуренцію, не є пропорційним предмету закупівлі, порушує рівність учасників та створює підстави для проявів упередженості й корупційних ризиків. Жоден нормативний акт не вимагає від учасника отримання дублюючих документів, якщо такі документи належним чином оформлені виробником і повністю підтверджують відповідність товару ДСТУ.

Таким чином, дана вимога Замовника є дискримінаційною та не відповідає вимогам відповідного національного стандарту. Отже, пропозиції учасників, які пропонують товар, що повністю відповідає нормам ДСТУ 8358:2015, будуть безпідставно відхилені через встановлення замовником неправомірних та дискримінаційних вимог.

У зв’язку з викладеним просимо привести тендерну документацію у відповідність до законодавства, усунувши вимогу про оформлення документів виключно на ім’я учасника.


Невідповідність №3

Пункт 6 додатку 4 до тендерної документації «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, Паливні брикети з деревини листяних порід, код згідно ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» – 09110000-3 - Тверде паливо (09111400-4 Деревне паливо)» передбачає наступну вимогу: "6. Оскільки замовник не має спеціально обладнаних місць для зберігання великого обсягу паливних брикетів на території закладів, поставка товару здійснюється окремими партіями. Строк поставки товару: з дати укладення договору до 31.12.2025 року, з можливістю тимчасового, безоплатного зберігання на фондах учасника/постачальника частини об’єму товару за домовленістю. Постачальник повинен забезпечити безкоштовне збереження товару та постачати його протягом терміну зберігання, окремими партіями, один раз на тиждень, в об'ємах не більше 0,5 т, відповідно до узгодженого графіку (у строк та в кількості, вказаних у заявці на поставку). В разі необхідності Постачальник за власний рахунок забезпечує огляд та перевірку товару представниками Замовника. Товар знімається зі зберігання частинами по мірі його поставки до місця використання за адресами Замовника. Доставка до місця призначення та складування товару здійснюється транспортом, силами та за рахунок постачальника у світлий час доби. Про розуміння і згоду з даною умовою в складі пропозиції надається гарантійний лист."

У пункті 6 додатку 4 до тендерної документації Замовник встановлює вимоги, які не відповідають предмету закупівлі та виходять за межі звичайних зобов’язань постачальника товару. Предметом закупівлі є паливні брикети з деревини листяних порід (код ДК 021:2015 – 09110000-3 Тверде паливо, 09111400-4 Деревне паливо), тобто товар. Незважаючи на це, Замовник фактично вимагає від учасника надання додаткових послуг — безоплатного зберігання товару на складах постачальника, забезпечення періодичного відбору товару зі зберігання, можливості огляду товару в місці зберігання.

Вимога про обов’язок учасника забезпечувати «тимчасове, безоплатне зберігання на фондах учасника частини об’єму товару», «збереження товару протягом усього строку зберігання», можливість «огляду та перевірки товару представниками Замовника за місцем зберігання» та здійснення регулярної поставки раз на тиждень обсягами не більше 0,5 тонни — є по суті вимогою надання послуг зі зберігання та логістичного обслуговування. Такі послуги є окремим видом господарської діяльності і не можуть нав’язуватися учаснику в межах закупівлі товару.

Жодна норма Закону України «Про публічні закупівлі» не надає замовнику права вимагати від учасника виконання додаткових безоплатних послуг, які не є невід’ємною частиною поставки товару. Якщо замовнику потрібні послуги зі зберігання — вони мають закуповуватись окремо або бути визначені предметом закупівлі відповідним кодом ДК 021:2015, а не включатися в закупівлю твердого палива як додатковий, нав’язаний обов’язок.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Запити Органу оскарження