• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

ДК 021:2015:09110000-3 «Тверде паливо» (Вугілля кам'яне ДГ (13-100) ДК 021:2015: 09111100-1)

Мова (мови), якою (якими) повинні готуватися тендерні пропозиції - українська мова. Допускається подання документів у складі тендерної пропозиції іншою ніж українська мова з обов’язковим наданням перекладу таких документів на українську мову. Переклад документів повинен бути завірений, організацією, яка здійснювала переклад. Тексти повинні бути автентичними, визначальним є текст, викладений українською мовою. Відповідальність за достовірність перекладу несе учасник. Дана вимога не відноситься до власних назв та/або загальноприйнятих визначень, термінів, малюнків, креслень тощо. Згідно умов цієї процедури закупівлі тендерною документацією вважається сукупність інформації у вигляді заповнених електронних полів в розділі "Тендерна документація" та прикріпленого текстового документу "Тендерна документація" та «Додатків до тендерної документації», що містить всю іншу інформацію, передбачену згідно ст. 22 Закону; застосовані критерії оцінки - ціна (питома вага критерію «Ціна» - 100%).

Призупинено

5 240 180.00 UAH з ПДВ
Період оскарження: 20.11.2025 13:26 - 01.12.2025 00:00
Скарга
Задоволена, очікує виконання
КЕП

Скарга

Номер: 5e698febe20546e4bac00335798f36b0
Ідентифікатор запиту: UA-2025-11-20-008550-a.a1
Назва: Скарга
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 04.12.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 26.11.2025 13:32
Дата прийняття рішення по скарзі: 08.12.2025 16:02
Автор: ТОВ "ТОРГОВИЙ БУДИНОК "ВУГІЛЛЯ ДОН ПРАЙМ", ОКСАНА НЕДАШКІВСЬКА +380991405088 coaldonprime2@ukr.net

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: d808ad1a61cb49e4afd194bd97b2d8d5
Заголовок пункту скарги: Проаналізувавши тендерну документацію, затверджену Рішенням уповноваженої особи Замовника №306 від 20 листопада 2025 року (надалі - Документація) ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ТОРГОВИЙ БУДИНОК «ВУГІЛЛЯ ДОН ПРАЙМ» (далі – Скаржник) вважає, що її умови порушують вимоги Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і п
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: 1) Згідно пункту 3 Додатку 1 та Додатку 2 Документації Учасники процедури закупівлі повинні надати в складі пропозицій документи, які підтверджують відповідність пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмету закупівлі, встановленим замовником згідно технічного завдання, а саме:
- Оригінал або копію сертифікату генетичних, технологічних та якісних характеристик, на пропоноване вугілля кам'яне ДГ (13-100) та дійсного на дату подання тендерної пропозиції, виданий на ім’я виробника пропонованої продукції;
Інформація про виробника також вказана і в пункті 2.1.2. Проєкту договору (Додаток 3 Документації).

- Оригінал або копію технічних умов виробника відповідно до яких виготовляється пропонована продукція.

Також згідно пункту 4 Додатку 1 та Додатку 2 Документації передбачено, що всі технічні та якісні характеристики пропонованого товару повинні бути відображені в технічних умовах виробника або сертифікаті генетичних, технологічних та якісних характеристик, та відповідати вимогам тендерної документації;
- На всі документи видані не на ім’я учасника необхідно надати листи-дозволи на використання документів від власника документів, видані на ім’я учасника або постачальника учасника із вказанням номеру ідентифікатору закупівлі.

Такі умови вважає дискримінаційними та незаконними з огляду на наступне.
Абзацом другим пункту 29 Особливостей передбачено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з Особливостями для закупівлі твердого палива замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом.
Станом на сьогодні єдиним національним стандартом для вугілля кам’яного для побутових потреб є ДСТУ 7146:2010 "Вугілля кам'яне та антрацит для побутових потреб. Технічні умови".
Відповідно до п. 7.10 ДСТУ 7146:2010, під час укладання договору на постачання вугілля для побутових потреб повинен бути представлений сертифікат генетичних, технологічних та якісних характеристик, що містить основні та додаткові параметри кодифікації вугілля середнього та високого рангів згідно з ГОСТ 30313 та Міжнародною системою кодифікації*. Термін дії сертифіката генетичних, технологічних та якісних характеристик — чотири роки.
Відповідно до ДСТУ 7146:2010 відсутня вимога, щодо наявності:
- технічних умов виробника відповідно до яких виготовляється пропонована продукція;
- листи-дозволи на використання документів від власника документів, видані на ім’я учасника або постачальника учасника із вказанням номеру ідентифікатору закупівлі.

Також в ДСТУ 7146:2010 також відсутня вимога, що сертифікат генетичних, технологічних та якісних характеристик, повинен бути виданий саме на ім’я виробника пропонованої продукції.

Поросимо, зобов’язати Замовника виключити вимогу з Документації щодо надання «технічних умов виробника відповідно до яких виготовляється пропонована продукція», а також виключити умову щодо того, що «сертифікат генетичних, технологічних та якісних характеристик, повинен бути виданий саме на ім’я виробника пропонованої продукції» та надання «листів-дозволів на використання документів від власника документів, видані на ім’я учасника або постачальника учасника із вказанням номеру ідентифікатору закупівлі».

2) Пунктом 2.4. Проєкту договору Додатку 3 Документації передбачено, що якість поставленого Замовнику Товару повинна співпадати з технічними вимогами, вказаними у цьому Договорі та відповідати вимогам державних стандартів для даного Товару. Якість кожної партії Товару засвідчується копією посвідчення якості (копією протоколу випробувань або копією сертифікату якості тощо).

Таку умову вважає дискримінаційною та незаконною з огляду на наступне.
Абзацом другим пункту 29 Особливостей передбачено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з Особливостями для закупівлі твердого палива замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом.
Станом на сьогодні єдиним національним стандартом для вугілля кам’яного для побутових потреб є ДСТУ 7146:2010 "Вугілля кам'яне та антрацит для побутових потреб. Технічні умови".
Відповідно до п. 7.10 ДСТУ 7146:2010, під час укладання договору на постачання вугілля для побутових потреб повинен бути представлений сертифікат генетичних, технологічних та якісних характеристик, що містить основні та додаткові параметри кодифікації вугілля середнього та високого рангів згідно з ГОСТ 30313 та Міжнародною системою кодифікації*. Термін дії сертифіката генетичних, технологічних та якісних характеристик — чотири роки.
Відповідно до ДСТУ 7146:2010 відсутня вимога, щодо необхідності наявності протоколу випробувань або копією сертифікату якості тощо.
Поросимо, зобов’язати Замовника виключити вимогу з Документації щодо «надання протоколу випробувань або копією сертифікату якості тощо».

3) Відповідно до пункту 6 та 12 Додатку №1.1. «Перелік документів та/або інформації, які подаються переможцем процедури закупівлі» передбачено надання повного витягу з інформаційно-аналітичної системи «Облік відомостей про притягнення особи до кримінальної відповідальності та наявності судимості» про те, що керівник учасника процедури закупівлі до кримінальної відповідальності не притягується, незнятої чи непогашеної судимості не має та в розшуку не перебуває, з датою видачі не раніше дати оприлюднення оголошення про закупівлю.
Закупівля оголошена 20 листопада 2025 року, тобто надати даний документ потрібно не раніше вказаної дати.

Згідно з пунктом 24 Особливостей, Замовник самостійно та безоплатно через авторизований електронний майданчик оприлюднює в електронній системі закупівель відповідно до Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11 червня 2020 р. № 1082, та цих особливостей оголошення про проведення відкритих торгів та тендерну документацію не пізніше ніж за сім днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій.
Проте, з незалежних від учасників торгів причин, вони можуть їх і не отримати в необхідний строк. Тобто, взяти участь в закупівлі зможуть тільки ті учасники, які отримали відповідні документи на момент оприлюднення оголошення про проведення цих відкритих торгів або пізніше.
Разом з тим, витяги з інформаційно-аналітичної системи "Облік відомостей про притягнення особи до кримінальної відповідальності та наявності судимості" про відсутність судимості та інші документи, які свідчать про непритягнення особи до кримінальної відповідальності не містять строку чинності, а видається станом на певну дату.
Нам незрозуміло, чим наший витяг виданий уповноваженим державним органом та який виданий раніше дати оприлюднення оголошення про проведення цих відкритих торгів гірша від вимоги Замовника.
Поросимо, зобов’язати Замовника внести зміни до Документації до цього пункту тендерної документації, а саме видалити умову щодо надання: «повного витягу з інформаційно-аналітичної системи «Облік відомостей про притягнення особи до кримінальної відповідальності та наявності судимості» про те, що керівник учасника процедури закупівлі до кримінальної відповідальності не притягується, незнятої чи непогашеної судимості не має та в розшуку не перебуває, з датою видачі не раніше дати оприлюднення оголошення про закупівлю».

4) Згідно пункту І Додатку 1 Документації передбачено надання Гарантійного листа, в якому Учасник гарантує відсутність рекламацій, претензій, листів про непоставку або несвоєчасну поставку, або невиконання інших умов договору, або поставку неякісного товару від Замовників при виконанні Учасником аналогічних договорів. Замовник має право перевірити достовірність наданої інформації Учасником. У разі виявлення недостовірності такої інформації, тендерна пропозиція такого Учасника буде відхилена, як така, що не відповідає вимогам тендерної документації.

Закон прямо забороняє встановлювати вимоги, що обмежують конкуренцію або створюють нерівні умови для учасників.
Вимога гарантійного листа про повну відсутність рекламацій, претензій чи листів є надмірною та необґрунтованою, адже:

Рекламації або претензії можуть виникати навіть без вини учасника (наприклад, через логістичні проблеми, дії третіх осіб).
Закон не передбачає обов’язку учасника підтверджувати «ідеальну історію» виконання договорів.

Такі умови створюють нерівні умови, бо фактично допускають лише тих, хто ніколи не мав жодних спорів, що є нереалістичним для більшості компаній.

Більш того вказана вимога не передбачена Законом

Стаття 16 Закону дозволяє встановлювати кваліфікаційні критерії (досвід, наявність обладнання, фінансова спроможність), але не передбачає вимоги про відсутність рекламацій.
Включення такої умови виходить за межі Закону та суперечить ч. 4 ст. 22 Закону, яка забороняє вимоги, що призводять до дискримінації.

Замовник залишає за собою право перевіряти достовірність інформації та відхиляти пропозицію у разі «недостовірності».

Тобто, якщо у минулому були навіть необґрунтовані претензії, це може стати підставою для відхилення.
Замовник може отримати інформацію від сторонніх джерел, що не підтверджена документально.
Поросимо, зобов’язати Замовника внести зміни до Документації до цього пункту тендерної документації, а саме видалити умову щодо надання: «Гарантійного листа, в якому Учасник гарантує відсутність рекламацій, претензій, листів про непоставку або несвоєчасну поставку, або невиконання інших умов договору, або поставку неякісного товару від Замовників при виконанні Учасником аналогічних договорів. Замовник має право перевірити достовірність наданої інформації Учасником. У разі виявлення недостовірності такої інформації, тендерна пропозиція такого Учасника буде відхилена, як така, що не відповідає вимогам тендерної документації.»

5) Проєкт договору Додатку 3 Документації передбачає наступне:

2.5. У разі поставки Товару неналежної якості Замовник має право пред’явити Постачальнику претензії щодо якості Товару протягом десяти календарних днів з дати отримання Товару Замовником, а саме – дати підписання видаткової накладної на Товар. Протягом зазначеного строку, Замовник має право за рахунок Постачальника, при обов’язковій присутності представника Постачальника, провести дослідження, експертизи та інші перевірки якості та безпеки Товару, в тому числі – в спеціалізованих організаціях, що мають відповідну ліцензію і акредитовані на право проведення таких випробувань (далі - лабораторії). Відбір зразків для проведення дослідження проводиться при обов’язковій участі представника Постачальника. Відібрані зразки Товару мають бути опломбовані та підписані особами, які брали участь у відборі зразків Товару.

2.5.2. Один відібраний зразок Товару передається до лабораторії для проведення аналізів щодо якості Товару, а Сторонам залишається для зберігання по одному відібраному зразку Товару. На тарі із зразком Товару повинна бути етикетка, на якій зазначено назва, кількість, дата та час відбору зразку Товару. На етикетці можуть вказуватись також посада, прізвище та ініціали особи, яка відібрала зразок Товару.
2.5.3. Відбір зразків Товару оформляється відповідним актом, який складається в трьох примірниках: по одному для кожної із Сторін і один для передачі до узгодженої сторонами лабораторії для проведення аналізів разом з відібраним зразком Товару.
2.5.4. У випадку встановлення лабораторією невідповідності поставленого Товару умовам цього Договору та/або вимогам діючого законодавства України, Постачальник зобов’язаний прийняти та здійснити заміну такого Товару на протязі 7 (семи) робочих днів від дня отримання повідомлення від Замовника. Повідомлення може бути направлено Постачальнику факсом, листом, або по е- mail. Постачальник несе усі витрати, пов’язані із поверненням та заміною Товару.
2.5.6. Замовник має право перевірити вагу та якість товару за кошти Постачальника у відповідності до ДСТУ 4096-2002. Перевірка буде здійснюватись Замовником вибірково в незалежній сертифікованій лабораторії, переважування на відповідній вазі, визначеній Замовником.

6.3. Постачальник зобов'язаний:

6.3.2. Забезпечити поставку Товару, якість якого відповідає умовам, встановленим розділом 2 цього Договору.

6.3.4. При виявленні невідповідності Товару за якістю, Постачальник зобов’язаний замінити Товар на аналогічний належної якості протягом 5 календарних днів з моменту повідомлення Постачальника про виявлення невідповідності з додаванням підтверджуючих документів невідповідності якості.

Що означає «Товар неналежної якості»? Що за лабораторія? Де вона знаходиться? Як обирається така лабораторія? Як Постачальнику контролювати відбір проб, які Замовник хоче провести?
Що таке спеціалізована організація? Яка саме ліцензія? Яка саме акредитація лабораторії на право проведення випробувань?

Розділ 2 Договору взагалі не містить інформації про якість. Тим самим пункт 6.3.2. суперечить йому.

Враховуючи наведену редакцію, вбачається, що Замовник наділяє себе правом перевіряти якість у невідомій лабораторії коли товар вже після поставки зберігається у Замовника і є його власністю.
А як Постачальник може бути впевнений, що товар не замінено, чи Замовником дотримані умови зберігання.
Також, не є зрозумілим чому Постачальник повинен все це здійснити за свій рахунок.
Скаржник не може погодитись на такі вимоги, адже це дозволяє Замовнику зловживати своїми правами і маніпулювати і, врешті решт, такі дії Замовника приведуть до негативних наслідків для Постачальника, адже Замовник сам вказує, що «Постачальник зобов’язаний замінити неякісний Товар. А перевірка якості здійснюватися за кошти Постачальника».
Скаржник не заперечує щодо права Замовника на проведення досліджень товару, але така перевірка якості повинна проводитись на законних підставах та у встановленому порядку, а не коли забажає Замовник.

Поросимо, зобов’язати Замовника внести зміни до Документації, а саме виключити вказані умови.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Запити Органу оскарження