-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Папір офісний формату А4
Призупинено
1 418 597.03
UAH з ПДВ
Період оскарження:
14.11.2025 14:53 - 23.11.2025 00:00
Скарга
Задоволена, очікує виконання
КЕП
Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Номер:
7710debc5df440c3b406b91fcb2120fa
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-11-14-011531-a.c1
Назва:
Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
ТОВ "ТВГ Український папір" подає скаргу від 21.11.2025 р. №292/юр/25.
Пов'язані документи:
Учасник
- Скарга від 21.11.2025р..pdf.asice.zip 21.11.2025 14:57
- Скарга від 21.11.2025р..doc 21.11.2025 14:57
- СЕРТИФІКАТ ЯКОСТІ XEROX PERFECT PRINT PLUS.pdf 21.11.2025 14:57
- Лист з Мінекономіки 10.03.2021.pdf 21.11.2025 14:57
- СЕРТИФІКАТ ЯКОСТІ IQ ECONOMY+.pdf 21.11.2025 14:57
- СЕРТИФІКАТ ЯКОСТІ MULTIOFFICE А4,А3.pdf 21.11.2025 14:57
- СЕРТИФІКАТ ЯКОСТІ MULTILASER.pdf 21.11.2025 14:57
- СЕРТИФІКАТ ЯКОСТІ BRILLIANT LASER COPY.pdf 21.11.2025 14:57
- sign.p7s 21.11.2025 14:58
- рішення від 25.11.2025 № 17442.pdf 25.11.2025 16:37
- Інформація про резолютивну частину рішення від 03.12.2025 №17896.pdf 04.12.2025 09:39
- рішення від 03.12.2025 №17896.pdf 08.12.2025 13:00
- Eclipse характеристики.pdf 28.11.2025 12:13
- відповідь на Скаргу.docx 28.11.2025 12:13
- сертифікат standard.pdf 28.11.2025 12:13
- Паспорт Husein Azhar Laser (анг. мова).pdf 28.11.2025 12:13
Дата прийняття скарги до розгляду:
21.11.2025 15:51
Дата розгляду скарги:
03.12.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
25.11.2025 16:37
Дата прийняття рішення по скарзі:
08.12.2025 13:01
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
b658879e1b6c478ebb2dc000072d6e16
Заголовок пункту скарги:
1
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення:
Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги:
ТОВ «ТВГ Український папір» вважає, що Замовником у тендерній документації, затвердженій рішенням Уповноваженої особи від «14» листопада 2025 року, з внесеними змінами від 19.11.2025 року, від 20.11.2025 року (надалі – Документація) встановлено дискримінаційні вимоги до учасників, які обмежують конкуренцію, звужують коло учасників, є дискримінаційними, порушують вимоги Закону та які дозволять Замовнику визначити переможцем процедури заздалегідь визначеного учасника на власний розсуд Замовника без дотримання принципу об’єктивної та неупередженої оцінки пропозицій конкурсних торгів учасників. Зазначене обґрунтовуємо наступними підставами.
1. Таблицею 1 Додатку 4 Документації встановлені Технічні вимоги до предмету закупівлі, а саме:
№ Найменування товару Одиниці виміру Кількість Технічні вимоги
1. Папір офісний А4 R Copy Standard FSC або еквівалент пач 9605 Формат – А4(210х297мм)
Щільність, г/м2 ISO 536 – не менше 80
Товщина, µm (мікрон) ISO 534 – 96-104 µm
Непрозорість, % ISO 2471 – не менше 90%
Білизна CIE, % ISO 11475 – 154-160%
500 аркушів у пачці
Хочемо зазначити, що встановлені Замовником технічні характеристики паперу відносяться лише до паперу виробництва однієї компанії.
При цьому, надати еквівалент вказаному паперу неможливо, оскільки відсутній будь-який інший виробник, який може запропонувати аналогічний папір з такими ж технічними характеристиками у їх сукупності, яка вимагається Замовником у Документації.
Провівши дослідження ринку паперу та проаналізувавши сертифікати якості на папір (сертифікати якості додаються), який пропонується до продажу на ринку України постачальниками різноманітних торгівельних марок різних виробників паперу, встановлено, що технічні характеристики жодної торгівельної марки паперу не відповідають у сукупності всім вимогам, які встановлені Замовником у Документації до паперу офісного А-4.
В зв’язку з цим, вважаємо, що вимоги Документації є дискримінаційними по відношенню до учасників та встановлені Замовником неправомірно з метою обмеження конкуренції серед учасників в даному тендері.
Порівняльна таблиця відповідності (не відповідності) технічних характеристик паперу, наявного на ринку України, щодо вимог, встановлених у Документації:
№ з/п Технічні характеристики, папір А4 Показники Фактичні параметри паперу для порівняння Відповідність
«Multioffice, А4, А3» «Brilliant Laser Copy» «IQ Economy+» «Multilaser» «Хerox Perfect Print Plus 80г/м2» ТАК/ НІ
1 2 3 4 5
1. Щільність, г/м2 (ISO 536) 80 80 80 80+/-3.0 80 80 ТАК – 1,2,4,5.
НІ – 3.
2. Непрозорість до світла, %, (ISO 2471) не менше 90 93 92 92.0+/-1 91 93 ТАК
3. Білизна CIE ,%, (ISO 11475) 154-160 161 168 161+/-3.0 150 150 НІ
4. Формат А4 (210х297) ТАК ТАК ТАК Не зазначене в сертифікаті ТАК ТАК – 1,2,3,5.
НІ – 4.
5. Товщина , µm (мікрон), (ISO 534) 96-104 107 105 103+/-3 106 102 ТАК – 5.
НІ – 1,2,3,4.
8. Кількість аркушів у пачці 500 ТАК ТАК ТАК Не зазначене в сертифікаті ТАК ТАК – 1,2,3,5.
НІ – 4.
Таким чином, жодний виробник паперу, порівняного вище в таблиці, не може забезпечити відповідність всіх технічних характеристик паперу у їх сукупності вимогам, встановленим Замовником у Документації.
З метою усунення дискримінаційних вимог, про які зазначено вище, просимо зобов’язати Замовника внести зміни до Додатку 4 Документації таким чином, щоб була забезпечена можливість учасникам надати еквівалент паперу офісного А-4, в тому числі шляхом збільшення (зменшення) можливих допусків відхилень від встановлених технічних характеристик, вилучення технічних характеристик, визначення методів, способів, засобів, за допомогою яких вимірювались технічні характеристики паперу, або будь-яким іншим способом у відповідності до вимог чинного законодавства України.
Враховуючи викладене вище, вважаємо, що Замовником під час проведення даної процедури закупівлі грубо порушуються принципи недискримінації учасників та рівного ставлення до них, принцип добросовісної конкуренції серед учасників, принцип максимальної економії, ефективності та пропорційності при здійсненні процедур закупівель, принцип об'єктивного та неупередженого визначення переможця процедури закупівлі, принцип відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Хоча, відповідно до ч.4 ст.5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. В той же час, відповідно до ч.4 ст.22 Закону тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Отже, вважаємо, що Замовником встановлені у Документації вимоги, які є дискримінаційними по відношенню до ТОВ «ТВГ Український папір», та які порушують правові норми, визначені ст. 5, 22 Закону, а також правову норму п.4 ч.10 ст.11 Закону, яка зобов’язує Замовника забезпечити рівні умови для всіх учасників, об’єктивний та чесний вибір переможця процедури закупівлі.
1. Таблицею 1 Додатку 4 Документації встановлені Технічні вимоги до предмету закупівлі, а саме:
№ Найменування товару Одиниці виміру Кількість Технічні вимоги
1. Папір офісний А4 R Copy Standard FSC або еквівалент пач 9605 Формат – А4(210х297мм)
Щільність, г/м2 ISO 536 – не менше 80
Товщина, µm (мікрон) ISO 534 – 96-104 µm
Непрозорість, % ISO 2471 – не менше 90%
Білизна CIE, % ISO 11475 – 154-160%
500 аркушів у пачці
Хочемо зазначити, що встановлені Замовником технічні характеристики паперу відносяться лише до паперу виробництва однієї компанії.
При цьому, надати еквівалент вказаному паперу неможливо, оскільки відсутній будь-який інший виробник, який може запропонувати аналогічний папір з такими ж технічними характеристиками у їх сукупності, яка вимагається Замовником у Документації.
Провівши дослідження ринку паперу та проаналізувавши сертифікати якості на папір (сертифікати якості додаються), який пропонується до продажу на ринку України постачальниками різноманітних торгівельних марок різних виробників паперу, встановлено, що технічні характеристики жодної торгівельної марки паперу не відповідають у сукупності всім вимогам, які встановлені Замовником у Документації до паперу офісного А-4.
В зв’язку з цим, вважаємо, що вимоги Документації є дискримінаційними по відношенню до учасників та встановлені Замовником неправомірно з метою обмеження конкуренції серед учасників в даному тендері.
Порівняльна таблиця відповідності (не відповідності) технічних характеристик паперу, наявного на ринку України, щодо вимог, встановлених у Документації:
№ з/п Технічні характеристики, папір А4 Показники Фактичні параметри паперу для порівняння Відповідність
«Multioffice, А4, А3» «Brilliant Laser Copy» «IQ Economy+» «Multilaser» «Хerox Perfect Print Plus 80г/м2» ТАК/ НІ
1 2 3 4 5
1. Щільність, г/м2 (ISO 536) 80 80 80 80+/-3.0 80 80 ТАК – 1,2,4,5.
НІ – 3.
2. Непрозорість до світла, %, (ISO 2471) не менше 90 93 92 92.0+/-1 91 93 ТАК
3. Білизна CIE ,%, (ISO 11475) 154-160 161 168 161+/-3.0 150 150 НІ
4. Формат А4 (210х297) ТАК ТАК ТАК Не зазначене в сертифікаті ТАК ТАК – 1,2,3,5.
НІ – 4.
5. Товщина , µm (мікрон), (ISO 534) 96-104 107 105 103+/-3 106 102 ТАК – 5.
НІ – 1,2,3,4.
8. Кількість аркушів у пачці 500 ТАК ТАК ТАК Не зазначене в сертифікаті ТАК ТАК – 1,2,3,5.
НІ – 4.
Таким чином, жодний виробник паперу, порівняного вище в таблиці, не може забезпечити відповідність всіх технічних характеристик паперу у їх сукупності вимогам, встановленим Замовником у Документації.
З метою усунення дискримінаційних вимог, про які зазначено вище, просимо зобов’язати Замовника внести зміни до Додатку 4 Документації таким чином, щоб була забезпечена можливість учасникам надати еквівалент паперу офісного А-4, в тому числі шляхом збільшення (зменшення) можливих допусків відхилень від встановлених технічних характеристик, вилучення технічних характеристик, визначення методів, способів, засобів, за допомогою яких вимірювались технічні характеристики паперу, або будь-яким іншим способом у відповідності до вимог чинного законодавства України.
Враховуючи викладене вище, вважаємо, що Замовником під час проведення даної процедури закупівлі грубо порушуються принципи недискримінації учасників та рівного ставлення до них, принцип добросовісної конкуренції серед учасників, принцип максимальної економії, ефективності та пропорційності при здійсненні процедур закупівель, принцип об'єктивного та неупередженого визначення переможця процедури закупівлі, принцип відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Хоча, відповідно до ч.4 ст.5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. В той же час, відповідно до ч.4 ст.22 Закону тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Отже, вважаємо, що Замовником встановлені у Документації вимоги, які є дискримінаційними по відношенню до ТОВ «ТВГ Український папір», та які порушують правові норми, визначені ст. 5, 22 Закону, а також правову норму п.4 ч.10 ст.11 Закону, яка зобов’язує Замовника забезпечити рівні умови для всіх учасників, об’єктивний та чесний вибір переможця процедури закупівлі.
×
-
Назва доказу:
Сертифікат якості на папір у файлі з ім’ям: «СЕРТИФІКАТ ЯКОСТІ IQ Economy+.pdf».
-
Повʼязаний документ:
СЕРТИФІКАТ ЯКОСТІ IQ ECONOMY+.pdf
-
-
Назва доказу:
Сертифікат якості на папір у файлі з ім’ям: «СЕРТИФІКАТ ЯКОСТІ XEROX PERFECN PRINT PLUS.pdf».
-
Повʼязаний документ:
СЕРТИФІКАТ ЯКОСТІ XEROX PERFECT PRINT PLUS.pdf
-
-
Назва доказу:
Сертифікат якості на папір у файлі з ім’ям: «СЕРТИФІКАТ ЯКОСТІ MULTILASER.pdf».
-
Повʼязаний документ:
СЕРТИФІКАТ ЯКОСТІ MULTILASER.pdf
-
-
Назва доказу:
Сертифікат якості на папір у файлі з ім’ям: «СЕРТИФІКАТ ЯКОСТІ BRILLIANT LASER COPY.pdf».
-
Повʼязаний документ:
СЕРТИФІКАТ ЯКОСТІ BRILLIANT LASER COPY.pdf
-
-
Назва доказу:
Сертифікат якості на папір у файлі з ім’ям: «СЕРТИФІКАТ ЯКОСТІ MULTIOFFICE, А4, А3.pdf».
-
Повʼязаний документ:
СЕРТИФІКАТ ЯКОСТІ MULTIOFFICE А4,А3.pdf
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Зобов’язати Замовника внести зміни до Додатку 4 Документації.
Порядковий номер пункту скарги:
2
Номер:
423baae2a3474d32a02655566d6f4e49
Заголовок пункту скарги:
2
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення:
Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги:
Додатком 4 Документації встановлено, що у випадку подання «еквіваленту» Учасник додатково надає в складі пропозиції таблицю в якій вказує порівняння запропонованого товару (з обов’язковим зазначенням торгової марки, артикулів, виробника та країни походження товару) та товару який зазначений в Таблиці 1 Додатку 4 Технічні вимоги до предмету закупівлі. На підтвердження даних поданих в порівняльній таблиці надати копію паспорту якості або копію сертифіката якості на товар або іншого документа, що підтверджує якість товару, який виданий виробником товару, із зазначенням усіх технічних характеристик, додатково надати протоколи лабораторних випробувань (виданих лабораторією, що пройшла відповідну акредитацію в Національному агентстві акредитації України (НААУ)), які підтверджують відповідність запропонованого учасником товару вимогам замовника стосовно всіх технічних характеристик товару.
Частиною першою статті 5 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Відповідно до статті 5 Закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності», який визначає правові, організаційні та економічні засади акредитації органів з оцінки відповідності в Україні, одним із основних принципів з акредитації є її добровільність.
Здійснення добровільної оцінки відповідності визначені Законом України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» (далі – Закон про технічні рекламенти), відповідно до якого оцінка відповідності (у тому числі сертифікація) може бути обов’язковою (передбачена технічним регламентом) та добровільною (яка не вимагається технічним регламентом).
Добровільна оцінка відповідності, яка здійснюється на добровільних засадах, в будь-яких формах, включаючи випробування, декларування відповідності, сертифікацію та інспектування, а також на відповідність будь-яким заявленим вимогам.
При цьому, Законом про технічні регламенти не встановлено вимоги щодо обов’язкової акредитації в органів з оцінки відповідності, який проводить добровільну оцінку відповідності.
Таким чином, органи з оцінки відповідності, у тому числі які не акредитовані, мають право проводити добровільну оцінку відповідності систем менеджменту (систем управління якістю) на відповідність будь-яким вимогам, зазначеним у договорі між ними та заявником таких робіт.
Процес акредитації підтверджує, що орган сертифікації за певним стандартом має необхідну компетенцію та неупередженість для цього.
Відповідно до правових норм ст.10 Закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності» Національний орган України з акредитації має право, а не зобов’язаний, акредитувати органи з оцінки відповідності.
До скарги додається лист Мінекономіки від 10.03.2021 р. №б/н, в якому Уповноваженим органом розглянуте питання щодо відсутності у чинному законодавстві правової норми, яка встановлює необхідність здійснення обов’язкової акредитації органу сертифікації відповідності систем менеджменту (систем управління якістю) взагалі та, зокрема, в Національному агентстві акредитації України.
Варто також зазначити, що в терміни визначені для проведення закупівлі неможливо отримати всі перелічені документи. Учасник несе відповідальність за постачання неякісного товару відповідно до договору, що буде підписуватись після визначення останнього переможцем закупівлі, а також наданим в тендерній пропозиції сертифікатом якості на товар або іншого документа, що підтверджує якість товару та технічні вимоги встановлені Замовником Таблицею Додатку 4 Документації.
Аналогічна правова позиція викладена у рішенні Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель №14281-р/пк-пз від 07.09.2023 року.
Аналогічна правова позиція викладена у рішенні Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель № 5560 -р/пк-пз від 27.03.2024 року.
Аналогічна правова позиція викладена у рішенні Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель № 15574-р/пк-пз від 19.09.2024 року: «Відповідно до пункту 1 розділу ІІІ Документації Пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення Замовником), інформація від учасника Процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення, наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 постанови 1178 і в Документації та шляхом завантаження через електронну систему закупівель необхідних документів, що вимагаються замовником у цій Документації, зокрема, інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, а також відповідну технічну специфікацію, підготовлену у відповідності з додатком 3 Документації. Відповідно до пункту 6 розділу ІІІ Документації учасники Процедури закупівлі повинні надати у складі Пропозицій інформацію та документи, які підтверджують відповідність Пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, установленим даною тендерною документацією (додаток 3 Документації). Пропозиція, що не відповідає технічним вимогам, викладеним у Додатку 3 до тендерної документації, буде відхилена як така, що не відповідає умовам тендерної документації. 4 У цій документації всі посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва вживаються у значенні "…. "або еквівалент". Додаток 3 Документації містить технічні, якісні, кількісні характеристики. Відповідно до додатку 3 Документації Замовник закуповує Папір формату А4 клас А, 500л Double A*. *У разі якщо у найменуванні товару наявні посилання на конкретні: торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника найменування товару слід читати із словосполученням "або еквівалент". Усі показники еквіваленту мають бути не гіршими ніж у товару зазначеному у вимогах. У випадку подання "еквіваленту" учасник додатково надає в складі пропозиції таблицю в якій вказує порівняння запропонованого товару (з обов’язковим зазначенням торгової марки, артикулів, виробника та країни походження товару) та товару який зазначений в Таблиці Додатку 4 Технічна специфікація до тендерної документації. На підтвердження даних поданих в порівняльній таблиці надати копію паспорту якості або копію сертифіката якості на товар або іншого документа, що підтверджує якість товару, який виданий виробником товару, із зазначенням усіх технічних характеристик, а також протоколи лабораторних випробувань (виданих лаболаторією, що пройшла відповідну акредитацію в Національному агенстві акредитації України (НААУ)), які підтверджують відповідність запропонованого учасником товару вимогам замовника стосовно всіх технічних характеристик товару. Замовник не обґрунтував необхідність встановлення у Документації наведеної вище вимоги Документації у вказаній редакції. Виходячи з наведеного, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які у разі пропонування еквіваленту зможуть надати протоколи лабораторних випробувань (виданих лабораторією, що пройшла відповідну акредитацію в Національному агентстві акредитації України (НААУ)), які підтверджують відповідність запропонованого учасником товару вимогам Замовника стосовно всіх технічних характеристик товару, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, Скаржника.»
Отже, просимо зобов’язати Замовника внести зміни до Додатку 4 Документації шляхом вилучення вищезазначених дискримінаційних вимог.
Враховуючи викладене вище, вважаємо, що Замовником під час проведення даної процедури закупівлі грубо порушуються принципи недискримінації учасників та рівного ставлення до них, принцип добросовісної конкуренції серед учасників, принцип максимальної економії, ефективності та пропорційності при здійсненні процедур закупівель, принцип об'єктивного та неупередженого визначення переможця процедури закупівлі, принцип відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Хоча, відповідно до ч.4 ст.5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. В той же час, відповідно до ч.4 ст.22 Закону тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Отже, вважаємо, що Замовником встановлені у Документації вимоги, які є дискримінаційними по відношенню до ТОВ «ТВГ Український папір», та які порушують правові норми, визначені ст. 5, 22 Закону, а також правову норму п.4 ч.10 ст.11 Закону, яка зобов’язує Замовника забезпечити рівні умови для всіх учасників, об’єктивний та чесний вибір переможця процедури закупівлі.
Частиною першою статті 5 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Відповідно до статті 5 Закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності», який визначає правові, організаційні та економічні засади акредитації органів з оцінки відповідності в Україні, одним із основних принципів з акредитації є її добровільність.
Здійснення добровільної оцінки відповідності визначені Законом України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» (далі – Закон про технічні рекламенти), відповідно до якого оцінка відповідності (у тому числі сертифікація) може бути обов’язковою (передбачена технічним регламентом) та добровільною (яка не вимагається технічним регламентом).
Добровільна оцінка відповідності, яка здійснюється на добровільних засадах, в будь-яких формах, включаючи випробування, декларування відповідності, сертифікацію та інспектування, а також на відповідність будь-яким заявленим вимогам.
При цьому, Законом про технічні регламенти не встановлено вимоги щодо обов’язкової акредитації в органів з оцінки відповідності, який проводить добровільну оцінку відповідності.
Таким чином, органи з оцінки відповідності, у тому числі які не акредитовані, мають право проводити добровільну оцінку відповідності систем менеджменту (систем управління якістю) на відповідність будь-яким вимогам, зазначеним у договорі між ними та заявником таких робіт.
Процес акредитації підтверджує, що орган сертифікації за певним стандартом має необхідну компетенцію та неупередженість для цього.
Відповідно до правових норм ст.10 Закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності» Національний орган України з акредитації має право, а не зобов’язаний, акредитувати органи з оцінки відповідності.
До скарги додається лист Мінекономіки від 10.03.2021 р. №б/н, в якому Уповноваженим органом розглянуте питання щодо відсутності у чинному законодавстві правової норми, яка встановлює необхідність здійснення обов’язкової акредитації органу сертифікації відповідності систем менеджменту (систем управління якістю) взагалі та, зокрема, в Національному агентстві акредитації України.
Варто також зазначити, що в терміни визначені для проведення закупівлі неможливо отримати всі перелічені документи. Учасник несе відповідальність за постачання неякісного товару відповідно до договору, що буде підписуватись після визначення останнього переможцем закупівлі, а також наданим в тендерній пропозиції сертифікатом якості на товар або іншого документа, що підтверджує якість товару та технічні вимоги встановлені Замовником Таблицею Додатку 4 Документації.
Аналогічна правова позиція викладена у рішенні Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель №14281-р/пк-пз від 07.09.2023 року.
Аналогічна правова позиція викладена у рішенні Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель № 5560 -р/пк-пз від 27.03.2024 року.
Аналогічна правова позиція викладена у рішенні Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель № 15574-р/пк-пз від 19.09.2024 року: «Відповідно до пункту 1 розділу ІІІ Документації Пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення Замовником), інформація від учасника Процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення, наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 постанови 1178 і в Документації та шляхом завантаження через електронну систему закупівель необхідних документів, що вимагаються замовником у цій Документації, зокрема, інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, а також відповідну технічну специфікацію, підготовлену у відповідності з додатком 3 Документації. Відповідно до пункту 6 розділу ІІІ Документації учасники Процедури закупівлі повинні надати у складі Пропозицій інформацію та документи, які підтверджують відповідність Пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, установленим даною тендерною документацією (додаток 3 Документації). Пропозиція, що не відповідає технічним вимогам, викладеним у Додатку 3 до тендерної документації, буде відхилена як така, що не відповідає умовам тендерної документації. 4 У цій документації всі посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва вживаються у значенні "…. "або еквівалент". Додаток 3 Документації містить технічні, якісні, кількісні характеристики. Відповідно до додатку 3 Документації Замовник закуповує Папір формату А4 клас А, 500л Double A*. *У разі якщо у найменуванні товару наявні посилання на конкретні: торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника найменування товару слід читати із словосполученням "або еквівалент". Усі показники еквіваленту мають бути не гіршими ніж у товару зазначеному у вимогах. У випадку подання "еквіваленту" учасник додатково надає в складі пропозиції таблицю в якій вказує порівняння запропонованого товару (з обов’язковим зазначенням торгової марки, артикулів, виробника та країни походження товару) та товару який зазначений в Таблиці Додатку 4 Технічна специфікація до тендерної документації. На підтвердження даних поданих в порівняльній таблиці надати копію паспорту якості або копію сертифіката якості на товар або іншого документа, що підтверджує якість товару, який виданий виробником товару, із зазначенням усіх технічних характеристик, а також протоколи лабораторних випробувань (виданих лаболаторією, що пройшла відповідну акредитацію в Національному агенстві акредитації України (НААУ)), які підтверджують відповідність запропонованого учасником товару вимогам замовника стосовно всіх технічних характеристик товару. Замовник не обґрунтував необхідність встановлення у Документації наведеної вище вимоги Документації у вказаній редакції. Виходячи з наведеного, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які у разі пропонування еквіваленту зможуть надати протоколи лабораторних випробувань (виданих лабораторією, що пройшла відповідну акредитацію в Національному агентстві акредитації України (НААУ)), які підтверджують відповідність запропонованого учасником товару вимогам Замовника стосовно всіх технічних характеристик товару, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, Скаржника.»
Отже, просимо зобов’язати Замовника внести зміни до Додатку 4 Документації шляхом вилучення вищезазначених дискримінаційних вимог.
Враховуючи викладене вище, вважаємо, що Замовником під час проведення даної процедури закупівлі грубо порушуються принципи недискримінації учасників та рівного ставлення до них, принцип добросовісної конкуренції серед учасників, принцип максимальної економії, ефективності та пропорційності при здійсненні процедур закупівель, принцип об'єктивного та неупередженого визначення переможця процедури закупівлі, принцип відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Хоча, відповідно до ч.4 ст.5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. В той же час, відповідно до ч.4 ст.22 Закону тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Отже, вважаємо, що Замовником встановлені у Документації вимоги, які є дискримінаційними по відношенню до ТОВ «ТВГ Український папір», та які порушують правові норми, визначені ст. 5, 22 Закону, а також правову норму п.4 ч.10 ст.11 Закону, яка зобов’язує Замовника забезпечити рівні умови для всіх учасників, об’єктивний та чесний вибір переможця процедури закупівлі.
×
-
Назва доказу:
Лист Мінекономіки від 10.03.2021 р. №б/н у файлі з ім’ям: «Лист з Мінекономіки 10.03.2021.pdf».
-
Повʼязаний документ:
Лист з Мінекономіки 10.03.2021.pdf
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Зобов’язати Замовника внести зміни до Додатку 4 Документації шляхом вилучення вищезазначених дискримінаційних вимог.
Запити Органу оскарження
Номер:
0285431c39ac46b5b0e9031515b11e43
Тема запиту:
Щодо першого питання
Текст запиту:
Скаржник зазначає, що встановлена вимога в Додатку № 4 ТД є дискримінаційним та є не можливим для виконання потенційними учасниками.
Надаємо пояснення та повідомляємо, що провівши дослідження ринку паперу України та проаналізувавши сертифікати якості на папір формату А4 (сертифікати якості додаються), прийшов до наступних висновків, що на ринку України є не менше двох виробників паперу А4, технічні характеристики якого, відповідають Технічним характеристикам (технічні параметри) та іншим вимогам до товару, викладених у Додатку № 4 ТД, та на докази вищевказаного надаємо інформацію в вигляді порівняльної таблиці:
Вимоги тендерної документації Показник папір ECLIPSE Показник папір AZHAR LASER Показник папір R Copy Standard FSC Відповідність
Виробник Suzano s.a AL-HUSEIN INTERNATIONAL Radece papir nova d.o.o.
Формат – А4(210х297мм) Формат паперу А4 (Paper format A4) Папір А4
(PAPER A4) Формат – А4(210х297мм) так
Щільність, г/м2 ISO 536 – не менше 80 Щільність 80 г/м2
(Grammage 80 g/m2) ISO 536 Щільність 80 г/м2
(Basis Wheight – 80г/м2 Щільність 80 г/м2 ISO 536
так
Товщина, µm (мікрон) ISO 534 – 96-104 µm Товщина 102 µm
(Thickness 102 µm) ISO 534 Товщина 104 µm
(Thickness 104 µm) ISO 534 Товщина104µm ISO 534
так
Непрозорість, % ISO 2471 – не менше 90% Непрозорість – 92%
(Opacity 92%) ISO 2471 Непрозорість – 93%
(Opacity 93%) ISO 2471 Непрозорість – 93% ISO 2471
так
Білизна CIE, % ISO 11475 – 154-160% Білизна CIE – 160
(CIE Whiteness 160) ISO 11475 Білизна CIE – 160
(Whiteness CIE 160) ISO 11475 Білизна CIE – 157% ISO 11475 так
500 аркушів у пачці Кількість аркушів- 500
(Number of sheets- 500) кількість в упаковці
500 аркушів
(Quantity in the package -500 sheets) 500 аркушів у вологостійкій пачці так
Скаржник не довів та документально не підтвердив неможливість виконати наведеної у Додатку 2 до Документації, умови Документації, а також не надав документального підтвердження, яким чином наведені вище умови Документації порушують його права та законні інтереси, пов’язані з участю у Процедурі закупівлі, та позбавляють можливості подати свою тендерну пропозицію через наявні умови Документації.
Дата опублікування:
28.11.2025 12:08
Номер:
16a47097fce5409283908046dae4a25a
Тема запиту:
Щодо другого питання скарги
Текст запиту:
Вимога надати порівняльну таблицю, паспорт/сертифікат якості та протоколи випробувань не є дискримінаційною.
Вона встановлена для підтвердження відповідності еквіваленту технічним характеристикам.
Таке підтвердження є звичайною та законною практикою і не порушує ст. 5 та ст. 22 Закону.
Закон дозволяє вимагати документи, що підтверджують відповідність товару
Відповідно до ч. 3 та ч. 4 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі», Замовник має право встановити перелік документів, які підтверджують відповідність технічним характеристикам.
Законом заборонено вимагати лише ті документи, які:
• є публічними та містяться у відкритих реєстрах,
• або підтверджують інформацію, яка вже оприлюднена у формах відкритих даних.
У випадку з офісним папером жодна з вимог Замовника не підпадає під цю заборону, оскільки:
• технічні параметри (щільність, білизна, товщина, непрозорість) не містяться у відкритих державних реєстрах;
• паспорти якості та сертифікати виробників не є відкритими даними у значенні ст. 10 Закону «Про доступ до публічної інформації».
Отже, Замовник правомірно вимагає документи, що підтверджують технічні характеристики
Протоколи лабораторних випробувань потрібні лише для “еквіваленту” та є допустимою вимогою
Документація не зобов’язує всіх учасників подавати такі протоколи — вимога чинна лише у разі подання еквіваленту.
АМКУ у багатьох рішеннях підтверджує, що: «Якщо учасник подає еквівалент, Замовник має право вимагати додаткові документи для підтвердження відповідності.
Комітет визнав правомірним вимагати документи, якщо вони спрямовані на перевірку відповідності еквіваленту встановленим технічним характерам.»
У нашому випадку умова встановлена однаково для всіх, застосовується лише при поданні еквіваленту, і прямо випливає з потреби забезпечити якісний папір для високонавантаженої техніки.
Закон про технічні регламенти та акредитацію не регулює документи, які можуть вимагатися у тендері Скаржник намагається ототожнити:
• акредитацію органів сертифікації у сфері техрегламентів
із
• можливістю Замовника вимагати підтвердження технічних параметрів товару.
Це різні правові режими.
Замовник не вимагає сертифікації згідно з технічним регламентом, і не вимагає документів, які можуть надавати лише акредитовані органи оцінки відповідності.
Вимога полягає лише в тому, що протокол випробувань має бути виданий лабораторією, акредитованою НААУ, а це забезпечує неупередженість та точність вимірювань.
Такі протоколи на папір А4 є стандартними документами і оформлюються лабораторіями регулярно.
Твердження про «неможливість отримати документи у строки» не є порушенням Замовника.
АМКУ неодноразово зазначав: «Складність або тривалість отримання документів не свідчить про дискримінацію»
Учасник має право подати товар, який вже має протоколи випробувань, або подати не еквівалент, а товар із характеристиками, ідентичними вимогам.
У будь-якому разі це не проблема Замовника, а питання бізнес-процесів учасника.
Дана вимога Замовника не є дискримінаційною, а саме:
1. Встановлена тільки для еквіваленту.
2. Направлена на підтвердження реальної відповідності параметрам.
3. Однакова для всіх учасників.
4. Не обмежує ринок, оскільки:
o наявні виробники, продукція яких відповідає параметрам;
o більшість виробників мають паспорти якості та протоколи.
5. Відповідає ст. 22 Закону та принципу недискримінації.
Скаржник не наводить підстав та причин щодо неможливості отримання необхідних документів, а скарга взагалі не містить обґрунтувань, що ж саме заважає Скаржнику прийняти участь у закупівлі якщо його продукція повність відповідає вимогам документації.
Дата опублікування:
28.11.2025 12:13