-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Послуги із надання програмно-апаратної платформи для резервного архівування (копіювання) баз даних та інформації Замовника з метою їх подальшого використання на Веб-вузлі, а також надання середовища для тестування, контролю якості, розробки і налаштування програмних комплексів та систем Замовника, здійснення її обслуговування, оновлення, адміністрування та інші послуги, що пов’язані із функціонуванням IT-інфраструктури ТОВ "ЕНЕРА СУМИ"
Завершена
1 500 000.00
UAH з ПДВ
Період оскарження:
11.11.2025 10:52 - 05.12.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП
СКАРГА про порушення законодавства в сфері публічних закупівель та на дискримінаційні умови тендерної документації
Номер:
12b6346726e046e0a339ad5064f83ae2
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-11-11-004182-a.a1
Назва:
СКАРГА про порушення законодавства в сфері публічних закупівель та на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Пов'язані документи:
Учасник
- Доказ 5. Типовий договір про надання хмарних послуг.docx 15.11.2025 22:48
- Доказ 5.1. Додаток 1 до типового договору_ специфікація.docx 15.11.2025 22:48
- Доказ 4. Додаток 1 Перелік документів та або інформації, які подаються Учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції.docx 15.11.2025 22:48
- ДЕ НОВО. Скарга на умови документації_ ЕНЕРА СУМИ.pdf 15.11.2025 22:48
- Доказ 1. Додаток 3 Технічні вимоги.docx 15.11.2025 22:48
- Доказ 2. Додаток 5 Проект договору архів_.doc 15.11.2025 22:48
- Доказ 6. Про хмарні послуги - Закон № 2075-IX.pdf 15.11.2025 22:48
- Доказ 5.3. Додаток 3 до типового договору_ перелік авторизованих осіб.docx 15.11.2025 22:48
- Доказ 3. Тендерна архівув..docx 15.11.2025 22:48
- Доказ 5.2. Додаток 2 до типового договору_ технічні вимоги.docx 15.11.2025 22:48
- sign.p7s 15.11.2025 22:49
- ДЕ НОВО. Коментарі на пояснення ЕНЕРА СУМИ.pdf.p7s 24.11.2025 03:46
- ДЕ НОВО. Коментарі на пояснення ЕНЕРА СУМИ.pdf 24.11.2025 03:46
- рішення від 18.11.2025 №17124.pdf 18.11.2025 15:59
- інформація про резолютивну частину рішення від 25.11.2025 №17530.pdf 26.11.2025 12:23
- рішення від 25.11.2025 №17530.pdf 27.11.2025 11:31
- Пояснення на скаргу_.docx 20.11.2025 19:03
- Пояснення на скаргу_.pdf 20.11.2025 19:03
- Пояснення на скаргу_.docx 20.11.2025 19:29
- Пояснення на скаргу_.pdf 20.11.2025 19:29
- Пояснення на скаргу_.docx 20.11.2025 19:33
- Пояснення на скаргу_.pdf 20.11.2025 19:33
Дата прийняття скарги до розгляду:
15.11.2025 22:51
Дата розгляду скарги:
25.11.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
18.11.2025 15:59
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:
27.11.2025 11:41
Дата виконання рішення Замовником:
03.12.2025 16:48
Коментар замовника щодо усунення порушень:
На виконання рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель №17530-р/пк-пз від 25.11.2025 замовником внесено зміни до тендерної документації за процедурою закупівлі UA-2025-11-11-004182-a
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
d6bc188ff40b46df9ad5db036e6888f2
Заголовок пункту скарги:
В тендерній документації відсутня технічна специфікація (технічні, якісні, кількісні характеристики предмета закупівлі), як того вимагають Закон № 922 та Особливості № 1178, а отже предмет закупівлі не визначений і Суб’єкт оскарження позбавлений можливості подати тендерну пропозицію саме відповідно до умов тендерної документації. Окрім того — наявна протиправна вимога щодо надання виконавцем послу
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення:
Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги:
Відповідно до пункту 6.2. додатка 1 до ТД «Перелік документів та/або інформації, які подаються Учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції», тендерна пропозиція Учасника повинна містити, зокрема, такі документи: «Інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі (технічні вимоги) а саме: згода з умовами та вимогами, які визначені у технічних вимогах та гарантування їх виконання у вигляді підписаного Додатку 3 до тендерної документації».
Додаток 3 до ТД «Технічні вимоги до предмета закупівлі» має наступний зміст:
«Забезпечення надання послуг з 01.01.2026 року
Платформа повинна забезпечувати резервне архівування (копіювання) баз даних, та інформації Замовника, а також надання середовища для тестування, контролю якості, розробки і налаштування програмних комплексів та систем:
білінгової системи, фінансової системи, системи електронного документообігу, особистого кабінету, електронної пошти, та інших;
забезпечення цілодобового віддаленого доступу працівників Замовника до систем та сервісів і належне їх функціонування згідно вимог Замовника;
обслуговування мережевої інфраструктури, серверного та системного програмного забезпечення платформи;
створення та впровадження політик резервного копіювання, автоматизація завдань резервного копіювання, тестування працездатності системи резервування, проведення планових тестових відновлень даних;
технічне обслуговування та моніторинг обладнання, аналіз подій і помилок, моніторинг версійності архівних копій, ресурсів і вільного простору;
створення та впровадження політик безпеки, тестування безпеки, перевірка дотримання політик безпеки»
Відповідно до пункту 6.3. додатка 1 до ТД «Перелік документів та/або інформації, які подаються Учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції», тендерна пропозиція Учасника повинна містити, зокрема, такі документи: «Погоджений проект договору згідно Додатку 5 до тендерної документації».
Також відповідно до пункту 4 розділу VІ «Результати торгів та укладання договору про закупівлю» тендерної документації Замовника: «Істотними умовами, що обов’язково включаються до договору про закупівлю та викладені в проєкті, який наведений у Додатку 5 цієї тендерної документації, є предмет (найменування, кількість, якість), ціна та строк дії договору. Інші умови договору про закупівлю істотними не є та можуть змінюватися відповідно до норм Цивільного кодексу України.»
Окрім того, згідно змісту проекту договору, що є Додатком 5 до тендерної документації:
договір не міститиме технічної специфікації (технічних, якісних, кількісних характеристик предмета закупівлі),
предмет договору Замовника (розділ 2 проекту договору) сформульовано наступним чином: «2.1. Виконавець зобов’язується протягом терміну дії цього Договору за завданням Замовника надавати у користування налаштовану програмно-апаратну платформу для резервного архівування (копіювання) баз даних та інформації Замовника з метою їх подальшого використання на Веб-вузлі, а також надавати середовище для тестування, контролю якості, розробки і налаштування програмних комплексів та систем Замовника, а також здійснювати її обслуговування, оновлення, адміністрування та інші послуги, що пов’язані із функціонуванням IT-інфраструктури Замовника (надалі – Послуги), які споживаються у процесі здійснення та забезпечення господарської діяльності Замовника, а Замовник зобов’язується приймати і оплачувати надані йому Виконавцем Послуги у розмірі, у строки та у порядку, що встановлені цим Договором.»
розділ 4 проекту договору «Порядок надання послуг» містить такий пункт: «4.1. Виконавець розпочинає надання Послуг власними силами з 01 січня 2026 року. Сторони домовились, що погодження будь-яких детальних вимог до Послуг, здійснюється шляхом обміну електронними листами за електронними адресами Сторін, зазначеними у розділі 12 цього Договору.»
розділ 6 проекту договору «Відповідальність Сторін» містить такий пункт: «6.2. За порушення Виконавцем порядку своєчасного та якісного надання Послуг, передбачених цим Договором, Виконавець сплачує Замовнику штраф у розмірі еквівалентом 3% від загальної вартості послуг за один календарний місяць з урахуванням ПДВ, в якому був виявлений факт відсутності доступу до Послуг, за кожен день, в якому була зафіксована відсутність доступу Замовника до Послуг, або зменшує вартість Послуг за відповідний розрахунковий період на розмір такого штрафу, з урахуванням встановлених у цьому Договорі особливостей.»
Окремо варто зазначити, що предметом закупівлі є «Послуги із надання програмно-апаратної платформи для резервного архівування (копіювання) баз даних та інформації Замовника з метою їх подальшого використання на Веб-вузлі, а також надання середовища для тестування…».
Виходячи з предмету закупівлі, визначень понять «Веб–вузол», «Сервіс», «Платформа», «Партнер» та інших визначень розділу 1 проєкту договору (Додаток 5 до ТД), предметом закупівлі є послуги, які мають надаватись по принципу «інфраструктура, як послуга» або «платформа як послуга» і такий предмет закупівлі підпадає під дію Закону України «Про хмарні послуги» (стаття 3 «Види хмарних послуг»).
Аналізом вищевикладених умов тендерної документації Замовника (з урахуванням додатків до неї), встановлено наступне.
По-перше, відповідно до статті 41 Закону № 922 та пункту 19 Особливостей № 1178 істотні умови договору про закупівлю [а технічна специфікація (технічні, якісні, кількісні характеристики предмета закупівлі) охоплюється поняттям предмета договору як його істотної умови], не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім прямо передбачених випадків. Одностороння зміна предмету договору Замовником не передбачена ані Законом № 922, ані Особливостями № 1178 як підстава для легітимної зміни умов договору про закупівлю після його укладення. Однак, якщо технічна специфікація (технічні, якісні, кількісні характеристики) не зафіксована в договорі, то Замовник отримає можливість змінювати технічну специфікацію в будь-який час та в будь-який спосіб. Про це прямо вказано в пунктах 2.1. та 4.1. проекту договору.
Тобто, у проекті договору закріплено, що Замовник, замість зафіксувати конкретний предмет договору про закупівлю (що має включати технічну специфікацію), отримає право постійно змінювати його на власний розсуд впродовж дії договору — без урахування вимог Закону № 922 та Особливостей №1178.
По-друге, Замовник зазначив в пункті 4 розділу VІ ТД, що «Істотними умовами… є предмет (найменування, кількість, якість), ціна та строк дії договору.» При цьому, Замовник не включив до проекту договору технічну специфікацію (технічні, якісні, кількісні характеристики предмета закупівлі), не зробив у предметі договору (розділ 2 проекту договору) посилання на технічну специфікацію, яка є невід’ємною частиною договору. Таким чином, Замовник на власний розсуд звузив поняття предмету договору, що не передбачено ані Законом № 922, ані Особливостями № 1178.
Варто зауважити, що відповідно до абзацу другого частини 1 статті 638 Цивільного кодексу України істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди. Тобто для договору про надання хмарних послуг недостатньо зазначити лише «Послуги із надання програмно-апаратної платформи для резервного архівування (копіювання) баз даних та інформації Замовника з метою їх подальшого використання на Веб-вузлі, а також надання середовища для тестування» як предмет договору, тому що для надання хмарних послуг сторони мають дійти згоди щодо визначення специфікації таких послуг, щонайменше має бути зазначено обсяг ресурсів (кількість віртуальних процесорів (vCPU), оперативної пам’яті (vRAM), накопичувачів (vHDD), типу накопичувачів (швидкі, повільні тощо) тощо). Крім того, не існує ніяких стандартів, які б замінили специфікацію чи конфігурацію для таких послуг. Саме тому, при укладанні договору про надання хмарних послуг сторони мають досягли згоди з усіх істотних умов договору, тобто тих умов які є необхідними та дозволили б чітко ідентифікувати за специфікацією або конфігурацією які послуги надаються за цим договором, бо від цього напряму залежить і ціна послуг.
У протилежному випадку визначення предмету договору буде неповним, що відповідно може породити спори про відсутність домовленості у відношенні предмету договору або про домовленість лише у відношенні частини такої істотної умови, як предмет. А також не дозволить сформувати ціну такого договору.
Окрім цього, для того, щоб розуміти специфіку надання послуг, які закуповує Замовник, та сформувати предмет договору, який включатиме всі технічні, якісні, кількісні умови, які є необхідними для такого виду послуг, можна звернутися по аналогію до Типового договору про надання хмарних послуг та/або послуг центру обробки даних публічному користувачу хмарних послуг та оператору критичної інфраструктури щодо об’єкта критичної інформаційної інфраструктури (разом з додатками до нього), який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2025 р. № 154. Згідно змісту цієї постанови, такий договір, буде обов’язковим до застосування публічними користувачами хмарних послуг та/або операторами критичної інфраструктури щодо об’єкта критичної інформаційної інфраструктури з 01.01.2026 року. Так, наприклад, додаток 2 до Типового договору, вимагає заповнити інформацію про такі технічні вимоги:
Витяг з Додатку 2 до Типового договору
ТЕХНІЧНІ ВИМОГИ
до договору від ___ __________20__ р. №
1. Технічні вимоги
Порядко-вий номер Технічна вимога Характеристика
2. Резервне копіювання інформації
Порядко-вий номер Найменуван-ня об’єкта резервного копіювання Тип резервного копіювання Періодичність резервного копіювання Строк зберігання Періодич-ність проведення перевірки
3. Умови передачі даних (інформації)
Порядко-вий номер Строк передачі даних (інформації), днів* Формати файлів для передачі даних (інформації) Відповідність структури даних (інформації) вимогам щодо їх передачі
4. Обсяг та якість надання хмарних послуг та/або послуг центру обробки даних
Порядко-вий номер Параметр обсягу та якості надання хмарних послуг та/або послуг центру обробки даних Значення обсягу та якості надання хмарних послуг та/або послуг центру обробки даних
5. Доступність хмарних послуг та/або послуг центру обробки даних розраховується за такою формулою:
A = "Tзагальний Тнедоступності" /"Тзагальний" × 100,
де A - доступність послуг, відсотків;
"Tзагальний" - період оплати послуг, хвилин;
"Тнедоступності" - недоступність послуг за період оплати послуг, хвилин.
6. Вимоги до рівня безперебійності роботи системи, що використовує технологію хмарних обчислень ____________________________________.
* Без урахування фактичного часу передачі даних через електронні комунікаційні мережі та запису даних (інформації) на фізичні носії.
По-третє, Замовник зловжив своїми правами на визначення технічних і якісних характеристик предмета закупівлі, встановивши відверто дискримінаційну умову, а саме: Замовник не визначив чіткого і повного опису усіх необхідних технічних, кількісних, якісних характеристик, відповідно до якого мають надаватися послуги, тобто Замовник не визначив чітко предмет закупівлі, оскільки умови ТД не містять жодних відомостей про номенклатуру та асортимент послуг, технічні та якісні характеристики предмета закупівлі.
Так, відповідно до пункту 33 частини першої статті 1 Закону № 922 технічна специфікація до предмета закупівлі — встановлена Замовником сукупність технічних умов, що визначають характеристики товару (товарів), послуги (послуг) або необхідні для виконання робіт щодо об’єкта будівництва, що можуть включати показники впливу на довкілля й клімат, особливості проектування (у тому числі щодо придатності для осіб із обмеженими фізичними можливостями), відповідності, продуктивності, ресурсоефективності, безпечності, процедури забезпечення якості, вимоги щодо найменування продукції, під яким вона продається, термінологію, символи, методику випробувань і тестування, вимоги до пакування, маркування й етикетування, інструкції для користувачів, технологічні процеси й технології виробництва на будь-яких етапах життєвого циклу робіт, товару чи послуги.
Відповідно до пункту 3 частини другої статті 22 Закону № 922 у тендерній документації зазначаються такі відомості, зокрема: інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби — плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися Замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону.
Відповідно до частин четвертої та п’ятої статті 5 Закону № 922 замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Замовники, учасники процедур закупівлі, суб’єкт оскарження, а також їхні представники повинні добросовісно користуватися своїми правами, визначеними цим Законом. Зловживання правами забороняється.
Відповідно до частини першої статті 23 Закону № 922 технічна специфікація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики. Характеристики товарів, робіт або послуг можуть містити опис конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів), виконання необхідних робіт, надання послуги (послуг).
За таких умов, наведені вище вимоги тендерної документації не узгоджуються з положеннями Особливостей № 1178 та Закону № 922 в цій частині.
Таким чином, зазначена Замовником у додатку 3 ТД інформація не містить опису усіх необхідних технічних, кількісних, якісних характеристик, що не дає можливості учасникам, зокрема Суб’єкту оскарження, належним чином сформувати свої тендерні пропозиції. Відтак Замовник зобов’язаний усунути дискримінацію, а саме — визначити у тендерній документації, в тому числі в проекті договору, повний опис послуги, яку закуповує (технічну специфікацію: технічні, якісні, кількісні характеристики предмета закупівлі).
По-четверте, пункт 6.2. розділу 6 проекту договору «Відповідальність Сторін» містить обов’язок для виконавця сплатити штраф Замовнику за порушення виконавцем порядку своєчасного та якісного надання Послуг, передбачених договором, проте, проект договору не містить параметрів / критеріїв якості послуг, що дозволятиме Замовнику на власний розсуд трактувати поняття якості послуг, які є предметом цієї закупівлі, та виставляти виконавцю штрафні санкції.
Додаток 3 до ТД «Технічні вимоги до предмета закупівлі» має наступний зміст:
«Забезпечення надання послуг з 01.01.2026 року
Платформа повинна забезпечувати резервне архівування (копіювання) баз даних, та інформації Замовника, а також надання середовища для тестування, контролю якості, розробки і налаштування програмних комплексів та систем:
білінгової системи, фінансової системи, системи електронного документообігу, особистого кабінету, електронної пошти, та інших;
забезпечення цілодобового віддаленого доступу працівників Замовника до систем та сервісів і належне їх функціонування згідно вимог Замовника;
обслуговування мережевої інфраструктури, серверного та системного програмного забезпечення платформи;
створення та впровадження політик резервного копіювання, автоматизація завдань резервного копіювання, тестування працездатності системи резервування, проведення планових тестових відновлень даних;
технічне обслуговування та моніторинг обладнання, аналіз подій і помилок, моніторинг версійності архівних копій, ресурсів і вільного простору;
створення та впровадження політик безпеки, тестування безпеки, перевірка дотримання політик безпеки»
Відповідно до пункту 6.3. додатка 1 до ТД «Перелік документів та/або інформації, які подаються Учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції», тендерна пропозиція Учасника повинна містити, зокрема, такі документи: «Погоджений проект договору згідно Додатку 5 до тендерної документації».
Також відповідно до пункту 4 розділу VІ «Результати торгів та укладання договору про закупівлю» тендерної документації Замовника: «Істотними умовами, що обов’язково включаються до договору про закупівлю та викладені в проєкті, який наведений у Додатку 5 цієї тендерної документації, є предмет (найменування, кількість, якість), ціна та строк дії договору. Інші умови договору про закупівлю істотними не є та можуть змінюватися відповідно до норм Цивільного кодексу України.»
Окрім того, згідно змісту проекту договору, що є Додатком 5 до тендерної документації:
договір не міститиме технічної специфікації (технічних, якісних, кількісних характеристик предмета закупівлі),
предмет договору Замовника (розділ 2 проекту договору) сформульовано наступним чином: «2.1. Виконавець зобов’язується протягом терміну дії цього Договору за завданням Замовника надавати у користування налаштовану програмно-апаратну платформу для резервного архівування (копіювання) баз даних та інформації Замовника з метою їх подальшого використання на Веб-вузлі, а також надавати середовище для тестування, контролю якості, розробки і налаштування програмних комплексів та систем Замовника, а також здійснювати її обслуговування, оновлення, адміністрування та інші послуги, що пов’язані із функціонуванням IT-інфраструктури Замовника (надалі – Послуги), які споживаються у процесі здійснення та забезпечення господарської діяльності Замовника, а Замовник зобов’язується приймати і оплачувати надані йому Виконавцем Послуги у розмірі, у строки та у порядку, що встановлені цим Договором.»
розділ 4 проекту договору «Порядок надання послуг» містить такий пункт: «4.1. Виконавець розпочинає надання Послуг власними силами з 01 січня 2026 року. Сторони домовились, що погодження будь-яких детальних вимог до Послуг, здійснюється шляхом обміну електронними листами за електронними адресами Сторін, зазначеними у розділі 12 цього Договору.»
розділ 6 проекту договору «Відповідальність Сторін» містить такий пункт: «6.2. За порушення Виконавцем порядку своєчасного та якісного надання Послуг, передбачених цим Договором, Виконавець сплачує Замовнику штраф у розмірі еквівалентом 3% від загальної вартості послуг за один календарний місяць з урахуванням ПДВ, в якому був виявлений факт відсутності доступу до Послуг, за кожен день, в якому була зафіксована відсутність доступу Замовника до Послуг, або зменшує вартість Послуг за відповідний розрахунковий період на розмір такого штрафу, з урахуванням встановлених у цьому Договорі особливостей.»
Окремо варто зазначити, що предметом закупівлі є «Послуги із надання програмно-апаратної платформи для резервного архівування (копіювання) баз даних та інформації Замовника з метою їх подальшого використання на Веб-вузлі, а також надання середовища для тестування…».
Виходячи з предмету закупівлі, визначень понять «Веб–вузол», «Сервіс», «Платформа», «Партнер» та інших визначень розділу 1 проєкту договору (Додаток 5 до ТД), предметом закупівлі є послуги, які мають надаватись по принципу «інфраструктура, як послуга» або «платформа як послуга» і такий предмет закупівлі підпадає під дію Закону України «Про хмарні послуги» (стаття 3 «Види хмарних послуг»).
Аналізом вищевикладених умов тендерної документації Замовника (з урахуванням додатків до неї), встановлено наступне.
По-перше, відповідно до статті 41 Закону № 922 та пункту 19 Особливостей № 1178 істотні умови договору про закупівлю [а технічна специфікація (технічні, якісні, кількісні характеристики предмета закупівлі) охоплюється поняттям предмета договору як його істотної умови], не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім прямо передбачених випадків. Одностороння зміна предмету договору Замовником не передбачена ані Законом № 922, ані Особливостями № 1178 як підстава для легітимної зміни умов договору про закупівлю після його укладення. Однак, якщо технічна специфікація (технічні, якісні, кількісні характеристики) не зафіксована в договорі, то Замовник отримає можливість змінювати технічну специфікацію в будь-який час та в будь-який спосіб. Про це прямо вказано в пунктах 2.1. та 4.1. проекту договору.
Тобто, у проекті договору закріплено, що Замовник, замість зафіксувати конкретний предмет договору про закупівлю (що має включати технічну специфікацію), отримає право постійно змінювати його на власний розсуд впродовж дії договору — без урахування вимог Закону № 922 та Особливостей №1178.
По-друге, Замовник зазначив в пункті 4 розділу VІ ТД, що «Істотними умовами… є предмет (найменування, кількість, якість), ціна та строк дії договору.» При цьому, Замовник не включив до проекту договору технічну специфікацію (технічні, якісні, кількісні характеристики предмета закупівлі), не зробив у предметі договору (розділ 2 проекту договору) посилання на технічну специфікацію, яка є невід’ємною частиною договору. Таким чином, Замовник на власний розсуд звузив поняття предмету договору, що не передбачено ані Законом № 922, ані Особливостями № 1178.
Варто зауважити, що відповідно до абзацу другого частини 1 статті 638 Цивільного кодексу України істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди. Тобто для договору про надання хмарних послуг недостатньо зазначити лише «Послуги із надання програмно-апаратної платформи для резервного архівування (копіювання) баз даних та інформації Замовника з метою їх подальшого використання на Веб-вузлі, а також надання середовища для тестування» як предмет договору, тому що для надання хмарних послуг сторони мають дійти згоди щодо визначення специфікації таких послуг, щонайменше має бути зазначено обсяг ресурсів (кількість віртуальних процесорів (vCPU), оперативної пам’яті (vRAM), накопичувачів (vHDD), типу накопичувачів (швидкі, повільні тощо) тощо). Крім того, не існує ніяких стандартів, які б замінили специфікацію чи конфігурацію для таких послуг. Саме тому, при укладанні договору про надання хмарних послуг сторони мають досягли згоди з усіх істотних умов договору, тобто тих умов які є необхідними та дозволили б чітко ідентифікувати за специфікацією або конфігурацією які послуги надаються за цим договором, бо від цього напряму залежить і ціна послуг.
У протилежному випадку визначення предмету договору буде неповним, що відповідно може породити спори про відсутність домовленості у відношенні предмету договору або про домовленість лише у відношенні частини такої істотної умови, як предмет. А також не дозволить сформувати ціну такого договору.
Окрім цього, для того, щоб розуміти специфіку надання послуг, які закуповує Замовник, та сформувати предмет договору, який включатиме всі технічні, якісні, кількісні умови, які є необхідними для такого виду послуг, можна звернутися по аналогію до Типового договору про надання хмарних послуг та/або послуг центру обробки даних публічному користувачу хмарних послуг та оператору критичної інфраструктури щодо об’єкта критичної інформаційної інфраструктури (разом з додатками до нього), який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2025 р. № 154. Згідно змісту цієї постанови, такий договір, буде обов’язковим до застосування публічними користувачами хмарних послуг та/або операторами критичної інфраструктури щодо об’єкта критичної інформаційної інфраструктури з 01.01.2026 року. Так, наприклад, додаток 2 до Типового договору, вимагає заповнити інформацію про такі технічні вимоги:
Витяг з Додатку 2 до Типового договору
ТЕХНІЧНІ ВИМОГИ
до договору від ___ __________20__ р. №
1. Технічні вимоги
Порядко-вий номер Технічна вимога Характеристика
2. Резервне копіювання інформації
Порядко-вий номер Найменуван-ня об’єкта резервного копіювання Тип резервного копіювання Періодичність резервного копіювання Строк зберігання Періодич-ність проведення перевірки
3. Умови передачі даних (інформації)
Порядко-вий номер Строк передачі даних (інформації), днів* Формати файлів для передачі даних (інформації) Відповідність структури даних (інформації) вимогам щодо їх передачі
4. Обсяг та якість надання хмарних послуг та/або послуг центру обробки даних
Порядко-вий номер Параметр обсягу та якості надання хмарних послуг та/або послуг центру обробки даних Значення обсягу та якості надання хмарних послуг та/або послуг центру обробки даних
5. Доступність хмарних послуг та/або послуг центру обробки даних розраховується за такою формулою:
A = "Tзагальний Тнедоступності" /"Тзагальний" × 100,
де A - доступність послуг, відсотків;
"Tзагальний" - період оплати послуг, хвилин;
"Тнедоступності" - недоступність послуг за період оплати послуг, хвилин.
6. Вимоги до рівня безперебійності роботи системи, що використовує технологію хмарних обчислень ____________________________________.
* Без урахування фактичного часу передачі даних через електронні комунікаційні мережі та запису даних (інформації) на фізичні носії.
По-третє, Замовник зловжив своїми правами на визначення технічних і якісних характеристик предмета закупівлі, встановивши відверто дискримінаційну умову, а саме: Замовник не визначив чіткого і повного опису усіх необхідних технічних, кількісних, якісних характеристик, відповідно до якого мають надаватися послуги, тобто Замовник не визначив чітко предмет закупівлі, оскільки умови ТД не містять жодних відомостей про номенклатуру та асортимент послуг, технічні та якісні характеристики предмета закупівлі.
Так, відповідно до пункту 33 частини першої статті 1 Закону № 922 технічна специфікація до предмета закупівлі — встановлена Замовником сукупність технічних умов, що визначають характеристики товару (товарів), послуги (послуг) або необхідні для виконання робіт щодо об’єкта будівництва, що можуть включати показники впливу на довкілля й клімат, особливості проектування (у тому числі щодо придатності для осіб із обмеженими фізичними можливостями), відповідності, продуктивності, ресурсоефективності, безпечності, процедури забезпечення якості, вимоги щодо найменування продукції, під яким вона продається, термінологію, символи, методику випробувань і тестування, вимоги до пакування, маркування й етикетування, інструкції для користувачів, технологічні процеси й технології виробництва на будь-яких етапах життєвого циклу робіт, товару чи послуги.
Відповідно до пункту 3 частини другої статті 22 Закону № 922 у тендерній документації зазначаються такі відомості, зокрема: інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби — плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися Замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону.
Відповідно до частин четвертої та п’ятої статті 5 Закону № 922 замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Замовники, учасники процедур закупівлі, суб’єкт оскарження, а також їхні представники повинні добросовісно користуватися своїми правами, визначеними цим Законом. Зловживання правами забороняється.
Відповідно до частини першої статті 23 Закону № 922 технічна специфікація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики. Характеристики товарів, робіт або послуг можуть містити опис конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів), виконання необхідних робіт, надання послуги (послуг).
За таких умов, наведені вище вимоги тендерної документації не узгоджуються з положеннями Особливостей № 1178 та Закону № 922 в цій частині.
Таким чином, зазначена Замовником у додатку 3 ТД інформація не містить опису усіх необхідних технічних, кількісних, якісних характеристик, що не дає можливості учасникам, зокрема Суб’єкту оскарження, належним чином сформувати свої тендерні пропозиції. Відтак Замовник зобов’язаний усунути дискримінацію, а саме — визначити у тендерній документації, в тому числі в проекті договору, повний опис послуги, яку закуповує (технічну специфікацію: технічні, якісні, кількісні характеристики предмета закупівлі).
По-четверте, пункт 6.2. розділу 6 проекту договору «Відповідальність Сторін» містить обов’язок для виконавця сплатити штраф Замовнику за порушення виконавцем порядку своєчасного та якісного надання Послуг, передбачених договором, проте, проект договору не містить параметрів / критеріїв якості послуг, що дозволятиме Замовнику на власний розсуд трактувати поняття якості послуг, які є предметом цієї закупівлі, та виставляти виконавцю штрафні санкції.
×
-
Назва доказу:
Додаток 3 до доказу 5
-
Повʼязаний документ:
Доказ 5.3. Додаток 3 до типового договору_ перелік авторизованих осіб.docx
-
-
Назва доказу:
Додаток 2 до доказу 5
-
Повʼязаний документ:
Доказ 5.2. Додаток 2 до типового договору_ технічні вимоги.docx
-
-
Назва доказу:
Додаток 1 до доказу 5
-
Повʼязаний документ:
Доказ 5.1. Додаток 1 до типового договору_ специфікація.docx
-
-
Назва доказу:
5) Доказ 5. Типовий договір про надання хмарних послуг та/або послуг центру обробки даних публічному користувачу хмарних послуг та оператору критичної інфраструктури щодо об’єкта критичної інформаційної інфраструктури (разом з додатками до нього), який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2025 р. № 154
-
Повʼязаний документ:
Доказ 5. Типовий договір про надання хмарних послуг.docx
-
-
Назва доказу:
Перелік документів та/або інформації, які подаються Учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції (Додаток 1 до тендерної документації)
-
Повʼязаний документ:
Доказ 4. Додаток 1 Перелік документів та або інформації, які подаються Учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції.docx
-
-
Назва доказу:
Тендерна документація Замовника
-
Повʼязаний документ:
Доказ 3. Тендерна архівув..docx
-
-
Назва доказу:
Проект договору (Додаток 5 до тендерної документації).
-
Повʼязаний документ:
Доказ 2. Додаток 5 Проект договору архів_.doc
-
-
Назва доказу:
Технічні вимоги до предмета закупівлі (Додаток 3 до тендерної документації)
-
Повʼязаний документ:
Доказ 1. Додаток 3 Технічні вимоги.docx
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
2) Внести зміни у проект договору, а саме: o визначити додатком, який є невід’ємною частиною договору, технічне завдання / технічну специфікацію (технічні, якісні, кількісні характеристики) щодо послуг, які є предметом закупівлі; o пункт 4.1. розділу 4 проекту договору виключити; o пункт 2.1. розділу 2 проекту договору викласти в наступній редакції: «2.1. Виконавець зобов’язується протягом терміну дії цього Договору надавати Замовнику Послуги із надання програмно-апаратної платформи для резервного архівування (копіювання) баз даних та інформації Замовника з метою їх подальшого використання на Веб-вузлі, а також надання середовища для тестування, контролю якості, розробки і налаштування програмних комплексів та систем Замовника, здійснення її обслуговування, оновлення, адміністрування та інші послуги, що пов’язані із функціонуванням IT-інфраструктури (надалі – Послуги), які споживаються у процесі здійснення та забезпечення господарської діяльності Замовника, а Замовник зобов’язується приймати і оплачувати надані йому Виконавцем Послуги у розмірі, у строки та у порядку, що встановлені цим Договором.» o доповнити розділ 2 проекту договору пунктом 2.2. наступного змісту: «2.2. Опис Послуг, які має надати Виконавець Замовнику згідно умов Договору, визначено у Додатку №__ до цього Договору (Технічне завдання / технічна специфікація (технічні, якісні, кількісні характеристики предмета закупівлі).»
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
У зв’язку з викладеним, просимо встановити факт порушення законодавства про закупівлі в цій частині, зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації та зобов’язати Замовника усунути дискримінацію, а саме: 1) додати до закупівлі деталізоване технічне завдання / технічну специфікацію (технічні, якісні, кількісні характеристики) щодо послуг, які є предметом закупівлі, з зазначенням: o обсягу хмарних ресурсів, які необхідно надати для тестування, контролю якості, розробки і налаштування програмних комплексів та систем Замовника, а саме: кількість віртуальних процесорів (vCPU), оперативної пам’яті (vRAM), накопичувачів (vHDD), типу накопичувачів (швидкі, повільні тощо); o обсягу даних для резервного копіювання; o швидкості підключення до інтернету, у разі необхідності підключення до інтернет-мережі; o параметри якості послуг (SLA), що мають бути зазначені в технічному завданні, яке має бути невід’ємним додатком до договору, оскільки, визначає вимоги до предмету закупівлі, кількості та якості такого виду послуг, які є предметом цієї закупівлі.
Порядковий номер пункту скарги:
2
Номер:
a09ad965ba014f2a9547f77da8624e8c
Заголовок пункту скарги:
Договір про надання аналогічних послуг в енергетичному секторі
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з процедурою 24 годин
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
В додатку №1 до тендерної документації однією з вимог про надання документів, що підтверджують інформацію про відповідність учасників кваліфікаційним критеріям, зазначено вимогу про надання «не менше 2-ох копій договорів про надання аналогічних послуг, що підтверджують наявність досвіду надання аналогічних послуг в енергетичному секторі (не менше двох років)».
Предметом закупівлі є «Послуги із надання програмно-апаратної платформи для резервного архівування (копіювання) баз даних та інформації Замовника з метою їх подальшого використання на Веб-вузлі, а також надання середовища для тестування…».
Виходячи з предмету закупівлі, визначень понять «Веб–вузол», «Сервіс», «Платформа», «Партнер» та інших визначень розділу 1 проєкту договору (Додаток 5 до ТД), предметом закупівлі є послуги, які мають надаватись по принципу «інфраструктура, як послуга» або «платформа як послуга» і такий предмет закупівлі підпадає під дію Закону України «Про хмарні послуги» (стаття 3 «Види хмарних послуг»).
Також важливо зазначити, що Стаття 5 «Учасники відносин у сфері хмарних послуг» Закону України «Про хмарні послуги» розділяє учасників відносин у сфері хмарних послуг, на:
- користувач хмарних послуг, включаючи публічного користувача;
- надавач хмарних послуг;
- надавач послуг центру обробки даних;
- органи державної влади.»
Як видно з вищезазначеного, Закон України «Про хмарні послуги» не розділяє учасників відносин у сфері хмарних послуг або види хмарних послуг за секторами економіки. Таким чином, договори, які підписуються для надання хмарних послуг, є аналогічними, незалежно від сектору економіки, до якого належить замовник – отримувач хмарних послуг.
Тендерна документація Замовника також не містить визначення поняття замовників, яких Замовник відносить до енергетичного сектору і Замовник не надав обґрунтування чому підтвердженням наявності досвіду надання аналогічних послуг є лише договори про надання аналогічних послуг саме в енергетичному секторі.
Відповідно до частин четвертої та п’ятої статті 5 Закону № 922 замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Замовники, учасники процедур закупівлі, суб’єкт оскарження, а також їхні представники повинні добросовісно користуватися своїми правами, визначеними цим Законом. Зловживання правами забороняється.
Суб’єкт оскарження має бажання взяти участь у закупівлі, тобто є здатним надавати Замовнику «Послуги із надання програмно-апаратної платформи для резервного архівування (копіювання) баз даних та інформації Замовника з метою їх подальшого використання на Веб-вузлі, а також надання середовища для тестування, контролю якості, розробки і налаштування програмних комплексів та систем Замовника, здійснення її обслуговування, оновлення, адміністрування та інші послуги, що пов’язані із функціонуванням IT-інфраструктури ТОВ «ЕНЕРА СУМИ»», але не в змозі виконати вимогу п.1.1 Додатку №1 до ТД Замовника, яка суперечать Закону, що порушує законні права Суб’єкта оскарження на недискримінацію, рівне ставлення до усіх учасників Закупівлі (в т.ч. і до Суб’єкта оскарження) та на чесну, неупереджену конкуренцію.
Предметом закупівлі є «Послуги із надання програмно-апаратної платформи для резервного архівування (копіювання) баз даних та інформації Замовника з метою їх подальшого використання на Веб-вузлі, а також надання середовища для тестування…».
Виходячи з предмету закупівлі, визначень понять «Веб–вузол», «Сервіс», «Платформа», «Партнер» та інших визначень розділу 1 проєкту договору (Додаток 5 до ТД), предметом закупівлі є послуги, які мають надаватись по принципу «інфраструктура, як послуга» або «платформа як послуга» і такий предмет закупівлі підпадає під дію Закону України «Про хмарні послуги» (стаття 3 «Види хмарних послуг»).
Також важливо зазначити, що Стаття 5 «Учасники відносин у сфері хмарних послуг» Закону України «Про хмарні послуги» розділяє учасників відносин у сфері хмарних послуг, на:
- користувач хмарних послуг, включаючи публічного користувача;
- надавач хмарних послуг;
- надавач послуг центру обробки даних;
- органи державної влади.»
Як видно з вищезазначеного, Закон України «Про хмарні послуги» не розділяє учасників відносин у сфері хмарних послуг або види хмарних послуг за секторами економіки. Таким чином, договори, які підписуються для надання хмарних послуг, є аналогічними, незалежно від сектору економіки, до якого належить замовник – отримувач хмарних послуг.
Тендерна документація Замовника також не містить визначення поняття замовників, яких Замовник відносить до енергетичного сектору і Замовник не надав обґрунтування чому підтвердженням наявності досвіду надання аналогічних послуг є лише договори про надання аналогічних послуг саме в енергетичному секторі.
Відповідно до частин четвертої та п’ятої статті 5 Закону № 922 замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Замовники, учасники процедур закупівлі, суб’єкт оскарження, а також їхні представники повинні добросовісно користуватися своїми правами, визначеними цим Законом. Зловживання правами забороняється.
Суб’єкт оскарження має бажання взяти участь у закупівлі, тобто є здатним надавати Замовнику «Послуги із надання програмно-апаратної платформи для резервного архівування (копіювання) баз даних та інформації Замовника з метою їх подальшого використання на Веб-вузлі, а також надання середовища для тестування, контролю якості, розробки і налаштування програмних комплексів та систем Замовника, здійснення її обслуговування, оновлення, адміністрування та інші послуги, що пов’язані із функціонуванням IT-інфраструктури ТОВ «ЕНЕРА СУМИ»», але не в змозі виконати вимогу п.1.1 Додатку №1 до ТД Замовника, яка суперечать Закону, що порушує законні права Суб’єкта оскарження на недискримінацію, рівне ставлення до усіх учасників Закупівлі (в т.ч. і до Суб’єкта оскарження) та на чесну, неупереджену конкуренцію.
×
-
Назва доказу:
Закон України «Про хмарні послуги»
-
Повʼязаний документ:
Доказ 6. Про хмарні послуги - Закон № 2075-IX.pdf
-
-
Назва доказу:
Перелік документів та/або інформації, які подаються Учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції (Додаток 1 до тендерної документації).
-
Повʼязаний документ:
Доказ 4. Додаток 1 Перелік документів та або інформації, які подаються Учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції.docx
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
У зв’язку з викладеним, просимо встановити факт порушення законодавства про закупівлі в цій частині, зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації та зобов’язати Замовника усунути дискримінацію, а саме: 1) викласти вимогу до кваліфікаційного критерію про наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічних за предметом закупівлі договорів в наступній редакції: 1 Кваліфікаційний критерій Перелік документів, що підтверджують інформацію про відповідність учасників таким критеріям 1.1 Наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів) не менше 2-ох копій договорів про надання аналогічних послуг, що підтверджують наявність досвіду надання аналогічних послуг (не менше двох років).
Порядковий номер пункту скарги:
3
Номер:
542416bf8549489883a08e0f4dd61683
Заголовок пункту скарги:
Гарантійний лист про безперебійне функціонування платформи і забезпечення безвідмовної роботи платформи.
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
В додатку №1 до тендерної документації однією з вимог про надання документів, які подаються Учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, зазначено вимогу п.6.2 про надання «гарантійного листа про забезпечення … безперебійного функціонування платформи, … і забезпечення безвідмовної роботи платформи у режимі 24/7».
В той же час, в проєкті договору (Додаток №5 до тендерної документації) в п.1.6 є визначення поняття «Профілактичне технічне обслуговування» – означає здійснення Виконавцем або Партнером профілактичних робіт із технічного обслуговування, пов’язаних із модернізацією мережі і заміною обладнання центру обробки даних, апаратного забезпечення на Веб-вузлі. Під час проведення таких робіт можуть бути перебої у наданні послуг», а також пункти 4.3 та 4.3.1 проєкту договору визначають можливість проведення Профілактичного технічного обслуговування Веб-вузла.
Таким чином, Замовник п.6.2 Додатку №1 до ТД зобов’язує учасників (в т.ч. Суб’єкта оскарження) гарантувати безперебійне функціонування платформи і забезпечення безвідмовної роботи платформи, при цьому проєктом договору передбачено проведення Виконавцем Профілактичного технічного обслуговування Веб-вузла, під час якого можуть бути перебої у наданні послуг.
Для надання хмарних послуг провайдери використовують спеціалізоване обладнання та програмне забезпечення. Усе обладнання та програмне забезпечення потребує проведення Профілактичного технічного обслуговування.
Відповідно, жоден з хмарних провайдерів (як вітчизняних, так і закордонних) не може гарантувати 100% доступність хмарних послуг. ТОВ «ДЕ НОВО» для замовників хмарних послуг гарантує рівень доступності - 99,95%.
Таким чином, жоден з хмарних провайдерів (в т.ч. Суб’єкт оскарження) не зможе надати Замовнику гарантійний лист про забезпечення … безперебійного функціонування платформи, … і забезпечення безвідмовної роботи платформи у режимі 24/7, який би відповідав дійсності.
Реальні вимоги до доступності послуг, які є предметом закупівлі, мають бути викладені в Технічному завданні і Учасники, надаючи «згоду з умовами та вимогами, які визначені у технічних вимогах та гарантування їх виконання у вигляді підписаного Додатку 3 до тендерної документації» (як того вимагає перший абзац вимоги 6.2 Додатку 1 до тендерної документації), надають відповідне підтвердження вимогам.
Відповідно до частин четвертої та п’ятої статті 5 Закону № 922 замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Замовники, учасники процедур закупівлі, суб’єкт оскарження, а також їхні представники повинні добросовісно користуватися своїми правами, визначеними цим Законом. Зловживання правами забороняється.
Суб’єкт оскарження має бажання взяти участь у закупівлі, тобто є здатним надавати Замовнику «Послуги із надання програмно-апаратної платформи для резервного архівування (копіювання) баз даних та інформації Замовника з метою їх подальшого використання на Веб-вузлі, а також надання середовища для тестування, контролю якості, розробки і налаштування програмних комплексів та систем Замовника, здійснення її обслуговування, оновлення, адміністрування та інші послуги, що пов’язані із функціонуванням IT-інфраструктури ТОВ «ЕНЕРА СУМИ»», але не в змозі виконати вимогу абзацу 2 п.6.2 Додатку №1 до ТД Замовника, яка суперечать Закону, що порушує законні права Суб’єкта оскарження на недискримінацію, рівне ставлення до усіх учасників Закупівлі (в т.ч. і до Суб’єкта оскарження) та на чесну, неупереджену конкуренцію.
В той же час, в проєкті договору (Додаток №5 до тендерної документації) в п.1.6 є визначення поняття «Профілактичне технічне обслуговування» – означає здійснення Виконавцем або Партнером профілактичних робіт із технічного обслуговування, пов’язаних із модернізацією мережі і заміною обладнання центру обробки даних, апаратного забезпечення на Веб-вузлі. Під час проведення таких робіт можуть бути перебої у наданні послуг», а також пункти 4.3 та 4.3.1 проєкту договору визначають можливість проведення Профілактичного технічного обслуговування Веб-вузла.
Таким чином, Замовник п.6.2 Додатку №1 до ТД зобов’язує учасників (в т.ч. Суб’єкта оскарження) гарантувати безперебійне функціонування платформи і забезпечення безвідмовної роботи платформи, при цьому проєктом договору передбачено проведення Виконавцем Профілактичного технічного обслуговування Веб-вузла, під час якого можуть бути перебої у наданні послуг.
Для надання хмарних послуг провайдери використовують спеціалізоване обладнання та програмне забезпечення. Усе обладнання та програмне забезпечення потребує проведення Профілактичного технічного обслуговування.
Відповідно, жоден з хмарних провайдерів (як вітчизняних, так і закордонних) не може гарантувати 100% доступність хмарних послуг. ТОВ «ДЕ НОВО» для замовників хмарних послуг гарантує рівень доступності - 99,95%.
Таким чином, жоден з хмарних провайдерів (в т.ч. Суб’єкт оскарження) не зможе надати Замовнику гарантійний лист про забезпечення … безперебійного функціонування платформи, … і забезпечення безвідмовної роботи платформи у режимі 24/7, який би відповідав дійсності.
Реальні вимоги до доступності послуг, які є предметом закупівлі, мають бути викладені в Технічному завданні і Учасники, надаючи «згоду з умовами та вимогами, які визначені у технічних вимогах та гарантування їх виконання у вигляді підписаного Додатку 3 до тендерної документації» (як того вимагає перший абзац вимоги 6.2 Додатку 1 до тендерної документації), надають відповідне підтвердження вимогам.
Відповідно до частин четвертої та п’ятої статті 5 Закону № 922 замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Замовники, учасники процедур закупівлі, суб’єкт оскарження, а також їхні представники повинні добросовісно користуватися своїми правами, визначеними цим Законом. Зловживання правами забороняється.
Суб’єкт оскарження має бажання взяти участь у закупівлі, тобто є здатним надавати Замовнику «Послуги із надання програмно-апаратної платформи для резервного архівування (копіювання) баз даних та інформації Замовника з метою їх подальшого використання на Веб-вузлі, а також надання середовища для тестування, контролю якості, розробки і налаштування програмних комплексів та систем Замовника, здійснення її обслуговування, оновлення, адміністрування та інші послуги, що пов’язані із функціонуванням IT-інфраструктури ТОВ «ЕНЕРА СУМИ»», але не в змозі виконати вимогу абзацу 2 п.6.2 Додатку №1 до ТД Замовника, яка суперечать Закону, що порушує законні права Суб’єкта оскарження на недискримінацію, рівне ставлення до усіх учасників Закупівлі (в т.ч. і до Суб’єкта оскарження) та на чесну, неупереджену конкуренцію.
×
-
Назва доказу:
Проект договору (Додаток 5 до тендерної документації).
-
Повʼязаний документ:
Доказ 2. Додаток 5 Проект договору архів_.doc
-
-
Назва доказу:
Перелік документів та/або інформації, які подаються Учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції (Додаток 1 до тендерної документації).
-
Повʼязаний документ:
Доказ 4. Додаток 1 Перелік документів та або інформації, які подаються Учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції.docx
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
У зв’язку з викладеним, просимо встановити факт порушення законодавства про закупівлі в цій частині, зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації та зобов’язати Замовника усунути дискримінацію, а саме: 1) викласти вимогу п.6.2 Додатку №1 до тендерної документації Замовника в наступній редакції: 6.2 Інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі (технічні вимоги) а саме: згода з умовами та вимогами, які визначені у технічних вимогах та гарантування їх виконання у вигляді підписаного Додатку 3 до тендерної документації.
Запити Органу оскарження
Номер:
9b5404fd49d142b09fa524aab520d865
Тема запиту:
Щодо не визначення предмета закупівлі та відсутності в тендерній документації Замовника технічної специфікації.
Текст запиту:
Рішенням Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі — Комісія) №17124-р/пк-пз від 18.11.2025 р. прийнято до розгляду скаргу ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «ДЕ НОВО» (надалі - Суб’єкт оскарження), зареєстровану в електронній системі закупівель за № UA-2025-11-11-004182-a.a1від 15.11.2025 р. (далі – Скарга).
Згідно з пунктом 2 вказаного рішення Комісії Замовнику необхідно протягом двох робочих днів надіслати в електронному вигляді органу оскарження відповідну інформацію, документи та матеріали щодо проведення Процедури закупівлі шляхом розміщення їх у вигляді файлу в pdf-форматі (а також у форматі "doc" з можливістю копіювання тексту) на вебпорталі Уповноваженого органу.
Предметом наданої інформації – є пояснення, правові обґрунтування, міркування та аргументи ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ЕНЕРА СУМИ" (надалі - ТОВ "ЕНЕРА СУМИ", Замовник) по суті скарги суб’єкту оскарження.
Ознайомившись зі Скаргою ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ДЕ НОВО" та додатками до неї, ТОВ "ЕНЕРА СУМИ" повністю відхиляє вимоги Суб’єкт оскарження та вважає, що дана Скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Дата опублікування:
20.11.2025 19:03
Номер:
e75e04109076421f999a6a77b2e6674b
Тема запиту:
Щодо надання гарантійного листа про безперебійне функціонування платформи і забезпечення безвідмовної роботи платформи
Текст запиту:
Замовник вважає доводи Суб'єкта оскарження по пункту № 3 Скарги необґрунтованими з огляду на наступне.
Пунктом 6.2 Додатку №1 до тендерної документації встановлено вимогу "В складі пропозиції Учасники повинні надати гарантійний лист про забезпечення з 01 січня 2026 року безперебійного функціонування платформи, збереження архіву та історичності накопичених даних підприємства, інтеграцію з продуктивним середовищем і забезпечення безвідмовної роботи платформи у режимі 24/7".
Вищезазначена вимога підтверджує загальну надійність та високий рівень надання послуг із надання програмно-апаратної платформи для резервного архівування (копіювання) баз даних та інформації Замовника з метою їх подальшого використання на Веб-вузлі, а також надання середовища для тестування, контролю якості, розробки і налаштування програмних комплексів та систем Замовника, здійснення її обслуговування, оновлення, адміністрування та інші послуги, що пов’язані із функціонуванням IT-інфраструктури ТОВ "ЕНЕРА СУМИ". Дана вимога відображає необхідність мінімізувати простої системи, що є критично важливим для безперервної діяльності Замовника та стосується виключно «робочого» режиму експлуатації платформи, тобто того періоду, коли система має відповідати узгодженому рівню доступності, встановленому Додатком 3 до тендерної документації «Технічні вимоги до предмета закупівлі».
Ця вимога не поширюється на періоди, визначені як "Профілактичне технічне обслуговування", можливість проведення якого чітко передбачена в пунктах 1.6, 4.3 Додатку 5 до тендерної документації "Проект договору". Планове обслуговування, яке передбачає перебої, є винятком із загального режиму роботи 24/7.
Формулювання "безперебійного функціонування платформи, збереження архіву та історичності накопичених даних підприємства, інтеграцію з продуктивним середовищем і забезпечення безвідмовної роботи платформи у режимі 24/7" жодним чином не встановлює вимоги "100% доступності хмарних послуг", а лише підтвердження наявності технічної та організаційної можливості працювати цілодобово, відповідно до прийнятих галузевих стандартів, які враховують необхідність профілактичного (планового) обслуговування, не суперечить Закону та не є дискримінаційним.
Слід зазначити, що Додаток 5 до тендерної документації "Проект договору" передбачає можливість «профілактичного технічного обслуговування (пункти 1.6, 4.3), та є домовленістю двох сторін (двостороннім правочином), що встановлює фінальні умови надання послуг. Відтак, наявність цих пунктів у проекті договору не може розцінюватися як дискримінаційна вимога, оскільки вони чітко регламентують можливість проведення профілактичного обслуговування і не створюють перешкод для участі жодного потенційного Учасника.
Замовник, проаналізувавши вимоги пункту № 3 Скарги, вважає, що вони є безпідставним, у зв’язку з чим відсутні підстави для його задоволення.
Дата опублікування:
20.11.2025 19:33
Номер:
c6706365f63247578866531b73b7e3ec
Тема запиту:
№3 Коментар на пояснення Замовника під назвою «Щодо надання гарантійного листа про безперебійне функціонування платформи і забезпечення безвідмовної роботи платформи»
Текст запиту:
Вимога «безперебійного функціонування» є технічно невиконуваною.
Замовник стверджує, що вимога надати гарантійний лист не означає 100% доступності. Проте словосполучення «безперебійне функціонування… та забезпечення безвідмовної роботи платформи у режимі 24/7» за своїм буквальним змістом є гарантією 100% доступності, оскільки:
• «безперебійне» = без жодного переривання функціонування;
• «безвідмовна робота у режимі 24/7» = робота без збоїв чи аварій безперервно, цілодобово, щоденно.
Жоден постачальник хмарних послуг (в т.ч. такі, як Microsoft, VMware, AWS, Google Cloud тощо) в принципі не може гарантувати 100% доступність, оскільки міжнародні стандарти ІТ-послуг (ISO/IEC 27ххх серії) не передбачають такої можливості. Така вимога є дискримінаційною, так як Замовник вимагає від Учасника гарантій, які неможливо фактично підтвердити.
Замовник стверджує, що вимога не означає абсолютної доступності, бо допускається профілактика. Але вимога п.6.2 Додатку 1: "В складі пропозиції Учасники повинні надати гарантійний лист про забезпечення з 01 січня 2026 року безперебійного функціонування платформи, збереження архіву та історичності накопичених даних підприємства, інтеграцію з продуктивним середовищем і забезпечення безвідмовної роботи платформи у режимі 24/7" — не містить жодних винятків, не має відсилань до профілактики та суперечить змісту проєкту договору.
Таким чином, вимога надати гарантійний лист про «безперебійне функціонування і безвідмовну роботу» є дискримінаційною та такою, яку технічно неможливою виконати, тому доводи Замовника не можуть бути прийняті, а вимога підлягає вилученню з ТД.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Отже, тендерна документація Закупівлі складена з порушенням законодавства у сфері публічних закупівель, містить незаконні та дискримінаційні вимоги, що порушують права та законні інтереси Скаржника, як потенційного учасника Закупівлі, а відтак потребує внесення змін шляхом усунення очевидних дискримінаційних положень і приведення її у відповідність до чинного законодавства, з метою усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель, допущених Замовником, забезпечення дійсного дотримання під час проведення торгів таких принципів публічних закупівель (ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII), зокрема як: недискримінація учасників та рівне ставлення до них; добросовісна конкуренція серед учасників; запобігання корупційним діям і зловживанням.
Коментарі Суб’єкта оскарження є доповненням до основного тексту Скарги.
Дата опублікування:
24.11.2025 03:50
Номер:
e81b11dc64e5420eaf2e8afb7c3bb280
Тема запиту:
№2 Коментар на пояснення Замовника під назвою «Щодо вимоги про надання договору про надання аналогічних послуг в енергетичному секторі»
Текст запиту:
Замовник підміняє поняття “аналогічності” галузевою приналежністю. Законом вимагається аналогічність предмету договору, а не аналогічність галузі Замовника.
Чудово, що Замовник в Поясненнях надає визначення поняття «енергетичного сектору». Але по-перше, Замовник не зазначив з якого закону або законодавчого акту він процитував таке визначення, і по-друге, тендерна документація до Закупівлі не містить наданого Замовником визначення.
Таким чином, під час оцінювання пропозиції учасників, зокрема, на відповідність кваліфікаційному критерію щодо наявності документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів), Замовник має на власний розсуд вирішувати чи відноситься аналогічний договір, наданий Учасником, до договорів в енергетичному секторі, що створює умови для дискримінації учасників через невизначеність в тендерній документації критерію, згідно якого договір має бути віднесено до енергетичного сектору.
Наявність достатньої кількості постачальників не виправдовує дискримінацію.
Окремо в своїх Поясненнях Замовник зазначає, що «Замовник є учасником ринку електричної енергії, від якого залежить енергопостачання споживачів, відповідно здійснює свою діяльність в енергетичному секторі, який є галуззю критичної інфраструктури. Неналежне виконання послуг, що надаватимуться в процесі виконання договору про закупівлю, несе ризик не лише для компанії, але й для суспільного інтересу».
Закон не містить винятків, які дозволяють замовникам критичної інфраструктури вводити будь-які додаткові обмеження на свій розсуд.
Парадигма хмарних послуг (до складу яких входить і резервне копіювання) полягає в тому, що Замовник визначає необхідний обсяг та склад послуг, і цей процес є універсальним, незалежно від галузі чи специфіки економічного сектору. Процедура формування потреб Замовника однакова для всіх та не залежить від його приналежності до певної критично важливої сфери.
Тому саме відсутність кількісних та якісних параметрів надання послуги, відсутність чіткого опису предмету послуг та звуження конкуренції за рахунок встановлення дискримінаційних вимог може призвести до «неналежного резервування» даних та «до порушення ліцензійних умов Замовника».
Звертаємо увагу Комісії, що Замовник в Поясненнях, зокрема, зазначає важливість «захисту чутливих даних», але в тендерній документації немає вимог до такого захисту і на підтвердження Замовник не вимагає від учасників надання, сертифікатів, які підтверджують відповідність систем управління інформаційною безпекою учасників при обробці персональної ідентифікаційної інформації.
Таким чином, усі заяви Замовника про ризики, необхідність «забезпечення високої якості та надійності послуг» не мають відповідного відображення в вимогах тендерної документації.
Вимога Замовника надати аналогічний договір саме в енергетичному секторі не випливає з предмета закупівлі, не опирається на законодавство та суперечить принципам недискримінації.
Отже, твердження Замовника є юридично та фактично необґрунтованим, а вимога — дискримінаційною.
Дата опублікування:
24.11.2025 03:50
Номер:
461176a3ec1149668edf0c5946dd9e5f
Тема запиту:
№1 Коментар на пояснення Замовника під назвою «Щодо не визначення предмета закупівлі та відсутності в тендерній документації Замовника технічної специфікації»
Текст запиту:
По-перше, Скарга ТОВ «ДЕ НОВО» НЕ містить тверджень про те, що Замовник при визначенні предмета закупівлі послуг, які закуповує, не дотримався Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого Наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 15 квітня 2020 року № 708, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 09 червня 2020 року за № 500/34783 (зі змінами).
По-друге, Скарга ТОВ «ДЕ НОВО» містить твердження та обґрунтовані пояснення про те, що Замовник зловжив своїми правами на визначення технічних і якісних характеристик предмета закупівлі, а саме: Замовник не визначив чіткого і повного опису усіх необхідних технічних, кількісних, якісних характеристик, відповідно до якого мають надаватися послуги, які є предметом цієї закупівлі, оскільки умови тендерної документації (далі також — ТД) не містять жодних відомостей про номенклатуру та асортимент послуг, технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що не дає можливості учасникам, зокрема Суб’єкту оскарження, належним чином сформувати свої тендерні пропозиції.
Замовник прокоментував наведені в Додатку 3 до ТД «Технічні вимоги до предмета закупівлі» у наступний спосіб, зазначивши, що вони: «… описують функціональні та якісні вимоги до послуг, що закуповуються. Закупівля стосується комплексних послуг, де ключовими є функціональні вимоги та якість надання сервісу, а не лише точні кількісні характеристики обладнання. Обсяг даних для резервного копіювання може бути динамічним, і вимога сформульована як забезпечення процесу, а не фіксованого обсягу на момент укладення.
Щодо обсягу хмарних ресурсів (vCPU, vRAM, vHDD) зазначаємо, що надання середовища для тестування, контролю якості, розробки не вимагає фіксованих ресурсів. Послуга полягає у наданні доступу до Платформи, яка має забезпечувати певні функції. Конкретні ресурси (vCPU, vRAM) є внутрішньою конфігурацією Виконавця, яку він зобов'язується забезпечити на вимогу для виконання завдання (тестування, розробки). закупівлі.
Таким чином, Замовник вважає, що Додаток 3 до тендерної документації Замовника визначає опис конкретних вимог до функціонування платформи, а саме забезпечення резервного архівування (копіювання) баз даних, та інформації Замовника, надання середовища для тестування, контролю якості, розробки і налаштування програмних комплексів та систем. Перелік даних вимог є вичерпним та однозначним.»
Суб’єкт оскарження звертає увагу Комісії на той факт, що комплексна послуга тим більше має містити якомога чіткіше визначені її складові, які мають певні параметри і одиниці виміру для таких параметрів. Те, що послуга комплексна — вже свідчить про те, що вона має містити якомога точніші технічні характеристики. Твердження Замовника про те, що: «Обсяг даних для резервного копіювання може бути динамічним, і вимога сформульована як забезпечення процесу, а не фіксованого обсягу на момент укладення» свідчить тільки про те, що Замовник не сформував свою потребу в належний спосіб.
Так, відсутність деталізованого технічного завдання / технічної специфікації (технічні, якісні, кількісні характеристики) щодо послуг, які є предметом закупівлі, з зазначенням:
o обсягу хмарних ресурсів, які необхідно надати для тестування, контролю якості, розробки і налаштування програмних комплексів та систем Замовника, а саме: кількість віртуальних процесорів (vCPU), оперативної пам’яті (vRAM), накопичувачів (vHDD), типу накопичувачів (швидкі, повільні тощо);
o обсягу даних для резервного копіювання;
o швидкості підключення до інтернету, у разі необхідності підключення до інтернет-мережі;
o параметри якості послуг (SLA), що мають бути зазначені в технічному завданні, яке має бути невід’ємним додатком до договору, оскільки, визначає вимоги до предмету закупівлі, кількості та якості такого виду послуг, які є предметом цієї закупівлі,
свідчить про те, що подати тендерну пропозицію (з урахуванням ціни такої пропозиції), яка відповідатиме вимогам Замовника, зможе тільки той учасник, який знає про такі характеристики. Наразі, при підготовці тендерної пропозиції та обрахунку її ціни, потенційні учасники, в т. ч. Суб’єкт оскарження, мають керуватися виключно власними здогадками про зміст і обсяг послуги (опис послуги з зазначенням чітких якісних, кількісних, технічних характеристик предмета закупівлі), яку необхідно надати. При цьому, з відповіді Замовника випливає, що Замовник розуміє складники послуг та чіткі вимоги до послуг, які є предметом цієї закупівлі, може їх надати, проте, з невідомих причин НЕ хоче цього робити. Замовник обрахував очікувану вартість закупівлі і визначив її в 1 500 000,00 грн з ПДВ, отже Замовник дослідив ринок, надавши суб’єктам підприємницької діяльності, які працюють на такому ринку деталізоване технічне завдання. В противному випадку, звідки вартість закупівлі в 1 мільйон 500 тисяч гривень, якщо, приміром, згідно редакції Додатку 3 до ТД, яка є на момент подання Скарги, обсяг даних для резервного копіювання це число від 1 до безкінечності? Якщо Замовник не має деталізованого технічного опису послуги, яка є предметом закупівлі, чому очікувана вартість предмета закупівлі, в такому випадку не становить 1-ну гривню чи 1 мільярд гривень?
Такий підхід до підготовки технічного завдання протирічить вимогам законодавства в сфері публічних закупівель. Саме про це і йдеться в обґрунтуванні Скарги. Технічне завдання має бути складеним в такий спосіб, щоб НЕ тільки Замовник сам собі розумів, що він хоче придбати, а в першу чергу, щоб учасники могли сформувати свої тендерні пропозиції та ціну таких пропозицій, що є неможливим в цій закупівлі, оскільки, Замовник при складанні технічного завдання не врахував специфіку послуг, які є предметом його закупівлі.
Отже, тендерна документація по вказаній закупівлі складена з порушенням законодавства у сфері публічних закупівель, містить незаконні та дискримінаційні вимоги, внаслідок чого порушує права та законні інтереси Скаржника, як потенційного учасника цих торгів, а відтак потребує внесення змін в частині видалення відверто дискримінаційних умов та приведення ТД у відповідність до чинного законодавства, з метою усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель, допущених Замовником, забезпечення дійсного дотримання під час проведення торгів таких принципів публічних закупівель (ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII), зокрема як: недискримінація учасників та рівне ставлення до них; добросовісна конкуренція серед учасників; запобігання корупційним діям і зловживанням.
По-третє, Скарга ТОВ «ДЕ НОВО» НЕ містить тверджень про те, що ТОВ «ЕНЕРА СУМИ» підпадає під дію Закону України «Про хмарні послуги» 17.02.2022 № 2075-IX, та зобов’язане інтегрувати положення Типового договору про надання хмарних послуг та/або послуг центру обробки даних публічному користувачу хмарних послуг та оператору критичної інфраструктури щодо об'єкта критичної інформаційної інфраструктури, в проект договору, що є Додатком 5 до тендерної документації Замовника. Однак, слід зауважити, що положення Закону України «Про хмарні послуги» розповсюджуються на ТОВ «ЕНЕРА СУМИ» як на користувача хмарних послуг, визначення якому дає цей закон.
Скарга ТОВ «ДЕ НОВО» містить твердження та обґрунтовані пояснення про природу послуги, яку закуповує Замовник. Для цього Скаржник звертається по аналогію до чинного законодавства, яке регулює сферу надання хмарних послуг в Україні. Від того, що ТОВ «ЕНЕРА СУМИ» не є саме публічним користувачем хмарних послуг та/або оператором критичної інфраструктури щодо об'єкта критичної інформаційної інфраструктури, зміст та суть надання хмарної послуги (тобто опис послуги з урахуванням технічних, якісних, кількісних характеристик, характерних для цього виду послуги) не змінюється.
У своїх поясненнях Замовник зазначив таке: «"За завдання Замовника" означає, наприклад, "провести тестове відновлення даних", "створити середовище для тестування нової системи" – це механізми активації послуг, які вже описані в Додатку 3 до тендерної документації "Технічні вимоги до предмета закупівлі", а не зміна предмета договору. Формулювання "за завданням Замовника" є процедурним механізмом для запуску надання вже описаних послуг, а не інструментом для зміни їхнього змісту чи обсягу. Це формулювання не змінює предмет, а лише активує узгоджений функціонал.»
Враховуючи у сукупності такі обставини:
o проект договору (Додаток 5 до ТД) НЕ містить деталізованого технічного завдання, яке б було невід’ємною частиною договору,
o предмет договору визначено лише одним реченням пункту 2.1. проекту договору (Додаток 5 до ТД),
o з тексту вище очевидно, що Замовник пояснює, що планує зміст завдання визначати під час виконання договору, і зміст такого завдання може різнитися, залежно від потреби Замовника, яка виникне в той чи інший час.
Замовник, після укладення договору отримає право постійно змінювати предмет договору (зміст, обсяг, характер послуг) на власний розсуд впродовж дії такого договору та без урахування вимог Закону № 922 та Особливостей №1178.
Окремо варто зазначити, що Замовник прирівнює здатність Суб’єкта оскарження надавати послуги до «повного розуміння Суб'єктом оскарження обсягу послуг», що апріорі не може бути тотожним.
Дата опублікування:
24.11.2025 03:46
Номер:
248cc8859ba8444e8c71178a60964be6
Тема запиту:
Щодо вимоги про надання договору про надання аналогічних послуг в енергетичному секторі.
Текст запиту:
Відповідно до підпункту 3 частини 2 статті 16 Закону Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв, зокрема: наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів).
Тому, Замовник обґрунтовано в тендерній документації до закупівлі (UA-2025-11-11-004182-a) визначає кваліфікаційний критерій до учасників закупівлі, а саме: наявність досвіду виконання аналогічного договору в енергетичному секторі.
Зауважимо, що Закон не містить конкретного визначення, що таке аналогічний договір, та які вимоги до нього повинні встановлюватись.
Енергетичний сектор – це сукупність галузей економіки, що займаються видобутком, переробкою та розподілом палива, теплової та електричної енергії. Він включає видобуток нафти та газу, електроенергетику (виробництво електроенергії на електростанціях і передача її лініями електропередачі), а також виробництво теплової енергії. Його основними компонентами є електроенергетика, нафтова, газова, вугільна промисловість та інші галузі, що забезпечують енергією Україну.
Постановою НКРЕКП від 26.10.2018 № 1268 "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо передачі даних побутових та малих непобутових споживачів постачальнику електричної енергії, на якого відповідно до Закону України "Про ринок електричної енергії" покладається виконання функції універсальної послуги на закріпленій території" Замовника визначено постачальником універсальних послуг на території Сумської області, Замовник є учасником ринку електричної енергії, від якого залежить енергопостачання споживачів, відповідно здійснює свою діяльність в енергетичному секторі, який є галуззю критичної інфраструктури. Неналежне виконання послуг, що надаватимуться в процесі виконання договору про закупівлю, несе ризик не лише для компанії, але й для суспільного інтересу.
Діяльність Замовника жорстко регулюється НКРЕКП, яка встановлює вимоги до обліку, зберігання та захисту комерційних даних та даних споживачів. Неналежне резервування цих даних може призвести до порушення ліцензійних умов Замовника. Послуги із резервного архівування баз даних та інформації для енергетичного сектору вимагають особливого рівня надійності, стійкості та, головне, кібербезпеки.
Досвід надання аналогічних за предметом закупівлі послуг для звичайного комерційного підприємства, ІТ-компанії чи рітейлу не може гарантувати розуміння учасниками закупівлі галузевих ризиків, регуляторних вимог та стандартів безпеки (наприклад, вимог НКРЕКП, вимог щодо захисту інформації ОПК чи критичної інфраструктури), які є унікальними для енергетичного сектору.
Варто зазначити, що аналогічність договору визначається не лише технічною схожістю послуги, але й галузевими умовами її надання, що впливають на їх якість. Акцентуємо увагу Суб'єкта оскарження, що, враховуючи спеціальні обов'язки, які покладені на Замовника, Замовник має встановлювати вимоги, які відповідають галузевій специфіці та ризикам (критична інфраструктура, захист чутливих даних).
Вимога про надання аналогічних послуг в енергетичному секторі є обґрунтованою та не може бути дискримінаційною, оскільки вона спрямована на забезпечення високої якості та надійності послуг, які є життєвоважливими для безперебійної роботи енергосистеми. Крім того, вимога не обмежує конкуренцію через те, що поняття «енергетичний сектор» досить розширене та на ринку України є достатня кількість постачальників за предметом закупівлі, що визначений Замовником, які мають досвід роботи в енергетиці.
Замовник, проаналізувавши пункт № 2 Скарги, вважає, що він є безпідставним, у зв’язку з чим відсутні підстави для його задоволення.
Дата опублікування:
20.11.2025 19:29