• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Послуги із надання програмно-апаратної платформи для резервного архівування (копіювання) баз даних та інформації Замовника з метою їх подальшого використання на Веб-вузлі, а також надання середовища для тестування, контролю якості, розробки і налаштування програмних комплексів та систем Замовника, здійснення її обслуговування, оновлення, адміністрування та інші послуги, що пов’язані із функціонуванням IT-інфраструктури ТОВ "ЕНЕРА СУМИ"

Завершена

1 500 000.00 UAH з ПДВ
Період оскарження: 11.11.2025 10:52 - 05.12.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

СКАРГА про порушення законодавства в сфері публічних закупівель та на дискримінаційні умови тендерної документації

Номер: 12b6346726e046e0a339ad5064f83ae2
Ідентифікатор запиту: UA-2025-11-11-004182-a.a1
Назва: СКАРГА про порушення законодавства в сфері публічних закупівель та на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 25.11.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 18.11.2025 15:59
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 27.11.2025 11:41
Дата виконання рішення Замовником: 03.12.2025 16:48
Коментар замовника щодо усунення порушень: На виконання рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель №17530-р/пк-пз від 25.11.2025 замовником внесено зміни до тендерної документації за процедурою закупівлі UA-2025-11-11-004182-a
Автор: ТОВ "ДЕ НОВО", Олена Васіна +380505379907, +380442009339 elena.vasina@de-novo.biz http://www.de-novo.biz/

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: d6bc188ff40b46df9ad5db036e6888f2
Заголовок пункту скарги: В тендерній документації відсутня технічна специфікація (технічні, якісні, кількісні характеристики предмета закупівлі), як того вимагають Закон № 922 та Особливості № 1178, а отже предмет закупівлі не визначений і Суб’єкт оскарження позбавлений можливості подати тендерну пропозицію саме відповідно до умов тендерної документації. Окрім того — наявна протиправна вимога щодо надання виконавцем послу
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Відповідно до пункту 6.2. додатка 1 до ТД «Перелік документів та/або інформації, які подаються Учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції», тендерна пропозиція Учасника повинна містити, зокрема, такі документи: «Інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі (технічні вимоги) а саме: згода з умовами та вимогами, які визначені у технічних вимогах та гарантування їх виконання у вигляді підписаного Додатку 3 до тендерної документації».

Додаток 3 до ТД «Технічні вимоги до предмета закупівлі» має наступний зміст:
«Забезпечення надання послуг з 01.01.2026 року
Платформа повинна забезпечувати резервне архівування (копіювання) баз даних, та інформації Замовника, а також надання середовища для тестування, контролю якості, розробки і налаштування програмних комплексів та систем:
білінгової системи, фінансової системи, системи електронного документообігу, особистого кабінету, електронної пошти, та інших;
забезпечення цілодобового віддаленого доступу працівників Замовника до систем та сервісів і належне їх функціонування згідно вимог Замовника;
обслуговування мережевої інфраструктури, серверного та системного програмного забезпечення платформи;
створення та впровадження політик резервного копіювання, автоматизація завдань резервного копіювання, тестування працездатності системи резервування, проведення планових тестових відновлень даних;
технічне обслуговування та моніторинг обладнання, аналіз подій і помилок, моніторинг версійності архівних копій, ресурсів і вільного простору;
створення та впровадження політик безпеки, тестування безпеки, перевірка дотримання політик безпеки»

Відповідно до пункту 6.3. додатка 1 до ТД «Перелік документів та/або інформації, які подаються Учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції», тендерна пропозиція Учасника повинна містити, зокрема, такі документи: «Погоджений проект договору згідно Додатку 5 до тендерної документації».

Також відповідно до пункту 4 розділу VІ «Результати торгів та укладання договору про закупівлю» тендерної документації Замовника: «Істотними умовами, що обов’язково включаються до договору про закупівлю та викладені в проєкті, який наведений у Додатку 5 цієї тендерної документації, є предмет (найменування, кількість, якість), ціна та строк дії договору. Інші умови договору про закупівлю істотними не є та можуть змінюватися відповідно до норм Цивільного кодексу України.»

Окрім того, згідно змісту проекту договору, що є Додатком 5 до тендерної документації:
договір не міститиме технічної специфікації (технічних, якісних, кількісних характеристик предмета закупівлі),
предмет договору Замовника (розділ 2 проекту договору) сформульовано наступним чином: «2.1. Виконавець зобов’язується протягом терміну дії цього Договору за завданням Замовника надавати у користування налаштовану програмно-апаратну платформу для резервного архівування (копіювання) баз даних та інформації Замовника з метою їх подальшого використання на Веб-вузлі, а також надавати середовище для тестування, контролю якості, розробки і налаштування програмних комплексів та систем Замовника, а також здійснювати її обслуговування, оновлення, адміністрування та інші послуги, що пов’язані із функціонуванням IT-інфраструктури Замовника (надалі – Послуги), які споживаються у процесі здійснення та забезпечення господарської діяльності Замовника, а Замовник зобов’язується приймати і оплачувати надані йому Виконавцем Послуги у розмірі, у строки та у порядку, що встановлені цим Договором.»
розділ 4 проекту договору «Порядок надання послуг» містить такий пункт: «4.1. Виконавець розпочинає надання Послуг власними силами з 01 січня 2026 року. Сторони домовились, що погодження будь-яких детальних вимог до Послуг, здійснюється шляхом обміну електронними листами за електронними адресами Сторін, зазначеними у розділі 12 цього Договору.»
розділ 6 проекту договору «Відповідальність Сторін» містить такий пункт: «6.2. За порушення Виконавцем порядку своєчасного та якісного надання Послуг, передбачених цим Договором, Виконавець сплачує Замовнику штраф у розмірі еквівалентом 3% від загальної вартості послуг за один календарний місяць з урахуванням ПДВ, в якому був виявлений факт відсутності доступу до Послуг, за кожен день, в якому була зафіксована відсутність доступу Замовника до Послуг, або зменшує вартість Послуг за відповідний розрахунковий період на розмір такого штрафу, з урахуванням встановлених у цьому Договорі особливостей.»


Окремо варто зазначити, що предметом закупівлі є «Послуги із надання програмно-апаратної платформи для резервного архівування (копіювання) баз даних та інформації Замовника з метою їх подальшого використання на Веб-вузлі, а також надання середовища для тестування…».
Виходячи з предмету закупівлі, визначень понять «Веб–вузол», «Сервіс», «Платформа», «Партнер» та інших визначень розділу 1 проєкту договору (Додаток 5 до ТД), предметом закупівлі є послуги, які мають надаватись по принципу «інфраструктура, як послуга» або «платформа як послуга» і такий предмет закупівлі підпадає під дію Закону України «Про хмарні послуги» (стаття 3 «Види хмарних послуг»).

Аналізом вищевикладених умов тендерної документації Замовника (з урахуванням додатків до неї), встановлено наступне.

По-перше, відповідно до статті 41 Закону № 922 та пункту 19 Особливостей № 1178 істотні умови договору про закупівлю [а технічна специфікація (технічні, якісні, кількісні характеристики предмета закупівлі) охоплюється поняттям предмета договору як його істотної умови], не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім прямо передбачених випадків. Одностороння зміна предмету договору Замовником не передбачена ані Законом № 922, ані Особливостями № 1178 як підстава для легітимної зміни умов договору про закупівлю після його укладення. Однак, якщо технічна специфікація (технічні, якісні, кількісні характеристики) не зафіксована в договорі, то Замовник отримає можливість змінювати технічну специфікацію в будь-який час та в будь-який спосіб. Про це прямо вказано в пунктах 2.1. та 4.1. проекту договору.

Тобто, у проекті договору закріплено, що Замовник, замість зафіксувати конкретний предмет договору про закупівлю (що має включати технічну специфікацію), отримає право постійно змінювати його на власний розсуд впродовж дії договору — без урахування вимог Закону № 922 та Особливостей №1178.

По-друге, Замовник зазначив в пункті 4 розділу VІ ТД, що «Істотними умовами… є предмет (найменування, кількість, якість), ціна та строк дії договору.» При цьому, Замовник не включив до проекту договору технічну специфікацію (технічні, якісні, кількісні характеристики предмета закупівлі), не зробив у предметі договору (розділ 2 проекту договору) посилання на технічну специфікацію, яка є невід’ємною частиною договору. Таким чином, Замовник на власний розсуд звузив поняття предмету договору, що не передбачено ані Законом № 922, ані Особливостями № 1178.

Варто зауважити, що відповідно до абзацу другого частини 1 статті 638 Цивільного кодексу України істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди. Тобто для договору про надання хмарних послуг недостатньо зазначити лише «Послуги із надання програмно-апаратної платформи для резервного архівування (копіювання) баз даних та інформації Замовника з метою їх подальшого використання на Веб-вузлі, а також надання середовища для тестування» як предмет договору, тому що для надання хмарних послуг сторони мають дійти згоди щодо визначення специфікації таких послуг, щонайменше має бути зазначено обсяг ресурсів (кількість віртуальних процесорів (vCPU), оперативної пам’яті (vRAM), накопичувачів (vHDD), типу накопичувачів (швидкі, повільні тощо) тощо). Крім того, не існує ніяких стандартів, які б замінили специфікацію чи конфігурацію для таких послуг. Саме тому, при укладанні договору про надання хмарних послуг сторони мають досягли згоди з усіх істотних умов договору, тобто тих умов які є необхідними та дозволили б чітко ідентифікувати за специфікацією або конфігурацією які послуги надаються за цим договором, бо від цього напряму залежить і ціна послуг.
У протилежному випадку визначення предмету договору буде неповним, що відповідно може породити спори про відсутність домовленості у відношенні предмету договору або про домовленість лише у відношенні частини такої істотної умови, як предмет. А також не дозволить сформувати ціну такого договору.

Окрім цього, для того, щоб розуміти специфіку надання послуг, які закуповує Замовник, та сформувати предмет договору, який включатиме всі технічні, якісні, кількісні умови, які є необхідними для такого виду послуг, можна звернутися по аналогію до Типового договору про надання хмарних послуг та/або послуг центру обробки даних публічному користувачу хмарних послуг та оператору критичної інфраструктури щодо об’єкта критичної інформаційної інфраструктури (разом з додатками до нього), який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2025 р. № 154. Згідно змісту цієї постанови, такий договір, буде обов’язковим до застосування публічними користувачами хмарних послуг та/або операторами критичної інфраструктури щодо об’єкта критичної інформаційної інфраструктури з 01.01.2026 року. Так, наприклад, додаток 2 до Типового договору, вимагає заповнити інформацію про такі технічні вимоги:

Витяг з Додатку 2 до Типового договору

ТЕХНІЧНІ ВИМОГИ
до договору від ___ __________20__ р. №
1. Технічні вимоги
Порядко-вий номер Технічна вимога Характеристика
2. Резервне копіювання інформації
Порядко-вий номер Найменуван-ня об’єкта резервного копіювання Тип резервного копіювання Періодичність резервного копіювання Строк зберігання Періодич-ність проведення перевірки
3. Умови передачі даних (інформації)
Порядко-вий номер Строк передачі даних (інформації), днів* Формати файлів для передачі даних (інформації) Відповідність структури даних (інформації) вимогам щодо їх передачі
4. Обсяг та якість надання хмарних послуг та/або послуг центру обробки даних
Порядко-вий номер Параметр обсягу та якості надання хмарних послуг та/або послуг центру обробки даних Значення обсягу та якості надання хмарних послуг та/або послуг центру обробки даних
5. Доступність хмарних послуг та/або послуг центру обробки даних розраховується за такою формулою:

A = "Tзагальний  Тнедоступності" /"Тзагальний" × 100,

де A - доступність послуг, відсотків;
"Tзагальний" - період оплати послуг, хвилин;
"Тнедоступності" - недоступність послуг за період оплати послуг, хвилин.
6. Вимоги до рівня безперебійності роботи системи, що використовує технологію хмарних обчислень ____________________________________.
* Без урахування фактичного часу передачі даних через електронні комунікаційні мережі та запису даних (інформації) на фізичні носії.

По-третє, Замовник зловжив своїми правами на визначення технічних і якісних характеристик предмета закупівлі, встановивши відверто дискримінаційну умову, а саме: Замовник не визначив чіткого і повного опису усіх необхідних технічних, кількісних, якісних характеристик, відповідно до якого мають надаватися послуги, тобто Замовник не визначив чітко предмет закупівлі, оскільки умови ТД не містять жодних відомостей про номенклатуру та асортимент послуг, технічні та якісні характеристики предмета закупівлі.
Так, відповідно до пункту 33 частини першої статті 1 Закону № 922 технічна специфікація до предмета закупівлі — встановлена Замовником сукупність технічних умов, що визначають характеристики товару (товарів), послуги (послуг) або необхідні для виконання робіт щодо об’єкта будівництва, що можуть включати показники впливу на довкілля й клімат, особливості проектування (у тому числі щодо придатності для осіб із обмеженими фізичними можливостями), відповідності, продуктивності, ресурсоефективності, безпечності, процедури забезпечення якості, вимоги щодо найменування продукції, під яким вона продається, термінологію, символи, методику випробувань і тестування, вимоги до пакування, маркування й етикетування, інструкції для користувачів, технологічні процеси й технології виробництва на будь-яких етапах життєвого циклу робіт, товару чи послуги.
Відповідно до пункту 3 частини другої статті 22 Закону № 922 у тендерній документації зазначаються такі відомості, зокрема: інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби — плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися Замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону.
Відповідно до частин четвертої та п’ятої статті 5 Закону № 922 замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Замовники, учасники процедур закупівлі, суб’єкт оскарження, а також їхні представники повинні добросовісно користуватися своїми правами, визначеними цим Законом. Зловживання правами забороняється.
Відповідно до частини першої статті 23 Закону № 922 технічна специфікація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики. Характеристики товарів, робіт або послуг можуть містити опис конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів), виконання необхідних робіт, надання послуги (послуг).
За таких умов, наведені вище вимоги тендерної документації не узгоджуються з положеннями Особливостей № 1178 та Закону № 922 в цій частині.

Таким чином, зазначена Замовником у додатку 3 ТД інформація не містить опису усіх необхідних технічних, кількісних, якісних характеристик, що не дає можливості учасникам, зокрема Суб’єкту оскарження, належним чином сформувати свої тендерні пропозиції. Відтак Замовник зобов’язаний усунути дискримінацію, а саме — визначити у тендерній документації, в тому числі в проекті договору, повний опис послуги, яку закуповує (технічну специфікацію: технічні, якісні, кількісні характеристики предмета закупівлі).
По-четверте, пункт 6.2. розділу 6 проекту договору «Відповідальність Сторін» містить обов’язок для виконавця сплатити штраф Замовнику за порушення виконавцем порядку своєчасного та якісного надання Послуг, передбачених договором, проте, проект договору не містить параметрів / критеріїв якості послуг, що дозволятиме Замовнику на власний розсуд трактувати поняття якості послуг, які є предметом цієї закупівлі, та виставляти виконавцю штрафні санкції.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: a09ad965ba014f2a9547f77da8624e8c
Заголовок пункту скарги: Договір про надання аналогічних послуг в енергетичному секторі
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з процедурою 24 годин
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: В додатку №1 до тендерної документації однією з вимог про надання документів, що підтверджують інформацію про відповідність учасників кваліфікаційним критеріям, зазначено вимогу про надання «не менше 2-ох копій договорів про надання аналогічних послуг, що підтверджують наявність досвіду надання аналогічних послуг в енергетичному секторі (не менше двох років)».
Предметом закупівлі є «Послуги із надання програмно-апаратної платформи для резервного архівування (копіювання) баз даних та інформації Замовника з метою їх подальшого використання на Веб-вузлі, а також надання середовища для тестування…».
Виходячи з предмету закупівлі, визначень понять «Веб–вузол», «Сервіс», «Платформа», «Партнер» та інших визначень розділу 1 проєкту договору (Додаток 5 до ТД), предметом закупівлі є послуги, які мають надаватись по принципу «інфраструктура, як послуга» або «платформа як послуга» і такий предмет закупівлі підпадає під дію Закону України «Про хмарні послуги» (стаття 3 «Види хмарних послуг»).
Також важливо зазначити, що Стаття 5 «Учасники відносин у сфері хмарних послуг» Закону України «Про хмарні послуги» розділяє учасників відносин у сфері хмарних послуг, на:
- користувач хмарних послуг, включаючи публічного користувача;
- надавач хмарних послуг;
- надавач послуг центру обробки даних;
- органи державної влади.»
Як видно з вищезазначеного, Закон України «Про хмарні послуги» не розділяє учасників відносин у сфері хмарних послуг або види хмарних послуг за секторами економіки. Таким чином, договори, які підписуються для надання хмарних послуг, є аналогічними, незалежно від сектору економіки, до якого належить замовник – отримувач хмарних послуг.
Тендерна документація Замовника також не містить визначення поняття замовників, яких Замовник відносить до енергетичного сектору і Замовник не надав обґрунтування чому підтвердженням наявності досвіду надання аналогічних послуг є лише договори про надання аналогічних послуг саме в енергетичному секторі.
Відповідно до частин четвертої та п’ятої статті 5 Закону № 922 замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Замовники, учасники процедур закупівлі, суб’єкт оскарження, а також їхні представники повинні добросовісно користуватися своїми правами, визначеними цим Законом. Зловживання правами забороняється.
Суб’єкт оскарження має бажання взяти участь у закупівлі, тобто є здатним надавати Замовнику «Послуги із надання програмно-апаратної платформи для резервного архівування (копіювання) баз даних та інформації Замовника з метою їх подальшого використання на Веб-вузлі, а також надання середовища для тестування, контролю якості, розробки і налаштування програмних комплексів та систем Замовника, здійснення її обслуговування, оновлення, адміністрування та інші послуги, що пов’язані із функціонуванням IT-інфраструктури ТОВ «ЕНЕРА СУМИ»», але не в змозі виконати вимогу п.1.1 Додатку №1 до ТД Замовника, яка суперечать Закону, що порушує законні права Суб’єкта оскарження на недискримінацію, рівне ставлення до усіх учасників Закупівлі (в т.ч. і до Суб’єкта оскарження) та на чесну, неупереджену конкуренцію.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: 542416bf8549489883a08e0f4dd61683
Заголовок пункту скарги: Гарантійний лист про безперебійне функціонування платформи і забезпечення безвідмовної роботи платформи.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: В додатку №1 до тендерної документації однією з вимог про надання документів, які подаються Учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, зазначено вимогу п.6.2 про надання «гарантійного листа про забезпечення … безперебійного функціонування платформи, … і забезпечення безвідмовної роботи платформи у режимі 24/7».
В той же час, в проєкті договору (Додаток №5 до тендерної документації) в п.1.6 є визначення поняття «Профілактичне технічне обслуговування» – означає здійснення Виконавцем або Партнером профілактичних робіт із технічного обслуговування, пов’язаних із модернізацією мережі і заміною обладнання центру обробки даних, апаратного забезпечення на Веб-вузлі. Під час проведення таких робіт можуть бути перебої у наданні послуг», а також пункти 4.3 та 4.3.1 проєкту договору визначають можливість проведення Профілактичного технічного обслуговування Веб-вузла.
Таким чином, Замовник п.6.2 Додатку №1 до ТД зобов’язує учасників (в т.ч. Суб’єкта оскарження) гарантувати безперебійне функціонування платформи і забезпечення безвідмовної роботи платформи, при цьому проєктом договору передбачено проведення Виконавцем Профілактичного технічного обслуговування Веб-вузла, під час якого можуть бути перебої у наданні послуг.
Для надання хмарних послуг провайдери використовують спеціалізоване обладнання та програмне забезпечення. Усе обладнання та програмне забезпечення потребує проведення Профілактичного технічного обслуговування.
Відповідно, жоден з хмарних провайдерів (як вітчизняних, так і закордонних) не може гарантувати 100% доступність хмарних послуг. ТОВ «ДЕ НОВО» для замовників хмарних послуг гарантує рівень доступності - 99,95%.
Таким чином, жоден з хмарних провайдерів (в т.ч. Суб’єкт оскарження) не зможе надати Замовнику гарантійний лист про забезпечення … безперебійного функціонування платформи, … і забезпечення безвідмовної роботи платформи у режимі 24/7, який би відповідав дійсності.
Реальні вимоги до доступності послуг, які є предметом закупівлі, мають бути викладені в Технічному завданні і Учасники, надаючи «згоду з умовами та вимогами, які визначені у технічних вимогах та гарантування їх виконання у вигляді підписаного Додатку 3 до тендерної документації» (як того вимагає перший абзац вимоги 6.2 Додатку 1 до тендерної документації), надають відповідне підтвердження вимогам.
Відповідно до частин четвертої та п’ятої статті 5 Закону № 922 замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Замовники, учасники процедур закупівлі, суб’єкт оскарження, а також їхні представники повинні добросовісно користуватися своїми правами, визначеними цим Законом. Зловживання правами забороняється.
Суб’єкт оскарження має бажання взяти участь у закупівлі, тобто є здатним надавати Замовнику «Послуги із надання програмно-апаратної платформи для резервного архівування (копіювання) баз даних та інформації Замовника з метою їх подальшого використання на Веб-вузлі, а також надання середовища для тестування, контролю якості, розробки і налаштування програмних комплексів та систем Замовника, здійснення її обслуговування, оновлення, адміністрування та інші послуги, що пов’язані із функціонуванням IT-інфраструктури ТОВ «ЕНЕРА СУМИ»», але не в змозі виконати вимогу абзацу 2 п.6.2 Додатку №1 до ТД Замовника, яка суперечать Закону, що порушує законні права Суб’єкта оскарження на недискримінацію, рівне ставлення до усіх учасників Закупівлі (в т.ч. і до Суб’єкта оскарження) та на чесну, неупереджену конкуренцію.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Запити Органу оскарження