-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Електротехнічне устаткування, апаратура, обладнання та матеріали; освітлювальне устаткування
Торги не відбулися
2 475 923.00
UAH з ПДВ
Період оскарження:
07.11.2025 14:44 - 12.11.2025 00:00
Скарга
Відхилено
КЕП
СКАРГА на рішення про дискримінаційні умови документації закупівлі
Номер:
962140878f6c4e5cbb0e68b6a9f08235
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-11-07-010533-a.c1
Назва:
СКАРГА на рішення про дискримінаційні умови документації закупівлі
Скарга:
Дана скарга сформована та подана у відповідності до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (далі – Особливості, Постанова №1178) на рішення замовника, у порядку та строки, визначених статтею 18 Закону та пунктом 59 Особливостей).
ДП Київський національний університет імені Тараса Шевченка" (код ЄДРПОУ 02070944) (далі – Замовник) від 07 листопада 2025 року було оголошено процедуру закупівлі (відкриті торги з особливостями), «Електротехнічне устаткування, апаратура, обладнання та матеріали; освітлювальне устаткування» за кодом ДК 021:2015: 31000000-6 — Електротехнічне устаткування, апаратура, обладнання та матеріали; освітлювальне устаткування.
ПРИВАТНЕ ПІДПРИЄМСТВО «БОЯРСЬКІ РЯДИ» є потенційним учасником процедури закупівлі UA-2025-11-07-010533-a та зацікавлене у поданні тендерної пропозиції. Підприємство має необхідний досвід та можливості для належного виконання зобов’язань за договором поставки. Водночас аналіз тендерної документації засвідчив наявність вимог, які, на думку Скаржника, суперечать принципам недискримінації, пропорційності та добросовісної конкуренції, встановленим Законом України «Про публічні закупівлі», та обмежують право ПП «БОЯРСЬКІ РЯДИ» на участь у закупівлі.
Тендерною документацією у пункті 3 Розділу IV Додатку 1 «Документи, що надає учасник для підтвердження відповідності товару» встановлено вимогу щодо надання сертифіката ISO 45001:2018 «Системи менеджменту охорони здоров’я та безпеки праці. Вимоги та настанови щодо застосування», виданого саме на ім’я учасника торгів. У пункті 4 Розділу IV Додатку 1 встановлено вимогу щодо надання сертифіката ISO 14001:2015 «Системи екологічного менеджменту. Вимоги та настанови щодо застосування», також виданого саме на ім’я учасника торгів. Ці дві вимоги безпосередньо є предметом даної скарги.
Пов'язані документи:
Учасник
- Скарга на дискримінаційні умови закупівлі.pdf 11.11.2025 22:49
- Про внесення змін до деяких ... _ від 17.07.2024 _ 3869-IX (Текст для друку).pdf 11.11.2025 22:49
- Договор Тернопільтепло 3121_відгук.pdf 11.11.2025 22:49
- Договор Боярка УЖКГ 3152_накл_відгук.pdf 11.11.2025 22:49
- Договор Київаерорух _наклад_відгук.pdf 11.11.2025 22:49
- Договір ДСП лампи накл_відгук 3151.pdf 11.11.2025 22:49
- Договір Грінченка _відгук 3122.pdf 11.11.2025 22:49
- Скарга до АМКУ на дискримінаційні умови.doc 11.11.2025 22:49
- Рішення від 29.10.2025 _ 16265.pdf 11.11.2025 22:49
- Про стандартизацію _ від 05.06.2014 _ 1315-VII (Текст для друку).pdf 11.11.2025 22:49
- Про особливості регулювання ... _ від 09.01.2025 _ 4196-IX (Текст для друку).pdf 11.11.2025 22:49
- Про особливості регулювання ... _ від 09.01.2025 _ 4196-IX (Текст для друку).pdf 11.11.2025 22:49
- Про ліцензування видів госп... _ від 02.03.2015 _ 222-VIII (Текст для друку).pdf 11.11.2025 22:49
- sign.p7s 11.11.2025 22:51
- Тендерна документація_13760_.docx 11.11.2025 23:25
- Лист-доказ.pdf 17.11.2025 19:09
- Сертифікат строки 9001_ 14001 та 45001.pdf 17.11.2025 19:09
- рішення від 13.11.2025 № 16935.pdf 13.11.2025 16:45
- інформація про резолютивну частину рішення від 20.11.2025 № 17296.pdf 21.11.2025 14:10
- рішення від 20.11.2025 № 17296.pdf 25.11.2025 11:53
Дата прийняття скарги до розгляду:
11.11.2025 23:09
Дата розгляду скарги:
20.11.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
13.11.2025 16:45
Дата прийняття рішення про відхилення скарги:
25.11.2025 11:54
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
e170d4b0188946fd9fb5180032e73226
Заголовок пункту скарги:
1.Щодо вимоги пункту 3 Розділу IV Додатку 1 (сертифікат ISO 45001:2018 на ім’я учасника)
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на лот
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Інші умови тендерної документації
Тип порушення:
Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги:
1.Щодо вимоги пункту 3 Розділу IV Додатку 1
(сертифікат ISO 45001:2018 на ім’я учасника)
Тендерна документація встановлює: пункт 3 Розділ ІV. Додатку 1 Документи, що надає учасник для підтвердження відповідності товару: 3. Сертифікат ISO 45001:2018 «Системи менеджменту охорони здоров’я та безпеки праці. Вимоги та настанови щодо застосування», виданий на ім'я учасника торгів.
Скаржник вважає дану вимогу дискримінаційною із наступного:
Щодо вимоги пункту 3 Розділу IV Додатку 1 до тендерної документації, де вказано, що учасник повинен надати Сертифікат ISO 45001:2018 «Системи менеджменту охорони здоров’я та безпеки праці. Вимоги та настанови щодо застосування», виданий на ім'я учасника торгів. Скаржник має змогу вчасно, якісно та в повному обсязі виконати умови договору за результатами цієї процедури закупівлі та відповідає іншим вимогам Замовника, за винятком оскаржуваних. Однак Скаржник не має зазначеного сертифіката ISO 45001:2018, оскільки цей стандарт є добровільним і не є обов’язковим згідно з чинним законодавством України, зокрема Законом України «Про стандартизацію». Жодним нормативним актом, включаючи технічні вимоги до предмета закупівлі, не визначено обов’язковість наявності такого сертифіката для постачання товарів. Предметом закупівлі є постачання товарів, а не впровадження систем менеджменту охорони здоров’я та безпеки праці, тому Скаржник не розуміє, чим керувався Замовник, встановлюючи цю вимогу, окрім свідомого обмеження кола учасників. Участь у закупівлі зможуть взяти лише ті учасники, які мають цей сертифікат, що порушує статті 5 та 22 Закону та дискримінує Скаржника. Наявність такого сертифіката не впливає безпосередньо на якість товарів чи здатність виконати договір, а лише створює штучні бар’єри для конкуренції, оскільки отримання сертифіката вимагає додаткових витрат і часу, що не є пропорційним до предмета закупівлі.
Вимога обов’язкової наявності у кожного учасника сертифіката ISO 45001:2018, виданого саме на нього, є такою, що не ґрунтується на нормах чинного законодавства та не має безпосереднього зв’язку із предметом закупівлі, яким є постачання електротехнічного та освітлювального обладнання. Закон України «Про публічні закупівлі» зобов’язує Замовника дотримуватися принципів недискримінації учасників, рівного ставлення до них, добросовісної конкуренції та пропорційності. Це прямо закріплено у статті 5 Закону, а стаття 22 забороняє включення до тендерної документації вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Сертифікат ISO 45001:2018 підтверджує функціонування системи менеджменту охорони праці на підприємстві та є елементом добровільного впровадження міжнародного стандарту. Вимога мати такий сертифікат не є передбаченою жодним нормативно-правовим актом як обов’язкова умова здійснення господарської діяльності з постачання електротехнічного обладнання. Закон України «Про стандартизацію» встановлює, що національні стандарти застосовуються на добровільних засадах, якщо інше не встановлено законодавством або не передбачено обов’язковим технічним регламентом.
Відсутність у законодавстві обов’язку учасника мати сертифікат ISO 45001:2018 як умову участі в закупівлях товарів означає, що встановлення такої вимоги є надмірним та таким, що виходить за межі прав Замовника.
Замовник не обґрунтовує, яким чином відсутність у постачальника саме сертифікованої системи менеджменту згідно з ISO 45001:2018 унеможливлює або ускладнює належне постачання товару, що є предметом закупівлі. Фактичний обсяг зобов’язань учасника у межах даної закупівлі полягає у поставці якісного та безпечного обладнання, що відповідає технічним регламентам, стандартам безпеки та вимогам охорони праці при його використанні та транспортуванні. Такі вимоги можуть бути забезпечені дотриманням чинного законодавства, інструкцій виробників, наявністю відповідних дозвільних та організаційних документів, без обов’язкового впровадження формалізованої системи менеджменту за ISO 45001:2018.
Встановлення вимоги щодо наявності ISO 45001:2018 саме на ім’я учасника призводить до необґрунтованого звуження кола потенційних учасників. Значна кількість малих та середніх постачальників, які фактично дотримуються законодавства у сфері охорони праці, мають належні умови та внутрішні процедури безпеки, але не проходили формальну сертифікацію системи менеджменту за ISO 45001, автоматично усуваються від участі у процедурі. Це створює перевагу для обмеженого кола суб’єктів, що вже мають відповідний сертифікат, і порушує принцип рівного доступу до участі у закупівлі.
Крім того, вимога саме до учасника, а не до виробника або до процесів, що безпосередньо пов’язані з виробництвом небезпечних робіт чи послуг, не відповідає критерію пропорційності та не демонструє об’єктивної необхідності. Предметом закупівлі є товар, а не послуги підвищеної небезпеки, виконання будівельно-монтажних робіт чи експлуатація виробничих майданчиків Замовника Скаржником, що могло б вимагати наявності системи менеджменту охорони праці. Подібний формальний підхід не корелює з ризиками закупівлі і перетворює вимогу ISO 45001:2018 на бар’єр для участі, а не на інструмент підвищення безпеки.
Практика органу оскарження свідчить, що вимоги щодо обов’язкової наявності у учасників сертифікатів систем менеджменту (ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001 тощо), якщо такі вимоги не обумовлені законодавством, предметом закупівлі та не допускають альтернативних способів підтвердження, розглядаються як дискримінаційні та такі, що суперечать Закону. У рішеннях та узагальненнях АМКУ підкреслюється недопустимість встановлення вимог про надання документів, які не передбачені відповідними стандартами або не узгоджуються з предметом закупівлі та призводять до необґрунтованого обмеження конкуренції.
Отже, вимога пункту 3 Розділу IV Додатку 1 про обов’язкову наявність у учасника сертифіката ISO 45001:2018, виданого на його ім’я, є такою, що не ґрунтується на імперативних нормах законодавства, не є необхідною для забезпечення якісного постачання товару, не є пропорційною меті закупівлі та фактично обмежує конкуренцію, чим порушує статті 5 та 22 Закону України «Про публічні закупівлі» і права ПП «БОЯРСЬКІ РЯДИ» як потенційного учасника.
(сертифікат ISO 45001:2018 на ім’я учасника)
Тендерна документація встановлює: пункт 3 Розділ ІV. Додатку 1 Документи, що надає учасник для підтвердження відповідності товару: 3. Сертифікат ISO 45001:2018 «Системи менеджменту охорони здоров’я та безпеки праці. Вимоги та настанови щодо застосування», виданий на ім'я учасника торгів.
Скаржник вважає дану вимогу дискримінаційною із наступного:
Щодо вимоги пункту 3 Розділу IV Додатку 1 до тендерної документації, де вказано, що учасник повинен надати Сертифікат ISO 45001:2018 «Системи менеджменту охорони здоров’я та безпеки праці. Вимоги та настанови щодо застосування», виданий на ім'я учасника торгів. Скаржник має змогу вчасно, якісно та в повному обсязі виконати умови договору за результатами цієї процедури закупівлі та відповідає іншим вимогам Замовника, за винятком оскаржуваних. Однак Скаржник не має зазначеного сертифіката ISO 45001:2018, оскільки цей стандарт є добровільним і не є обов’язковим згідно з чинним законодавством України, зокрема Законом України «Про стандартизацію». Жодним нормативним актом, включаючи технічні вимоги до предмета закупівлі, не визначено обов’язковість наявності такого сертифіката для постачання товарів. Предметом закупівлі є постачання товарів, а не впровадження систем менеджменту охорони здоров’я та безпеки праці, тому Скаржник не розуміє, чим керувався Замовник, встановлюючи цю вимогу, окрім свідомого обмеження кола учасників. Участь у закупівлі зможуть взяти лише ті учасники, які мають цей сертифікат, що порушує статті 5 та 22 Закону та дискримінує Скаржника. Наявність такого сертифіката не впливає безпосередньо на якість товарів чи здатність виконати договір, а лише створює штучні бар’єри для конкуренції, оскільки отримання сертифіката вимагає додаткових витрат і часу, що не є пропорційним до предмета закупівлі.
Вимога обов’язкової наявності у кожного учасника сертифіката ISO 45001:2018, виданого саме на нього, є такою, що не ґрунтується на нормах чинного законодавства та не має безпосереднього зв’язку із предметом закупівлі, яким є постачання електротехнічного та освітлювального обладнання. Закон України «Про публічні закупівлі» зобов’язує Замовника дотримуватися принципів недискримінації учасників, рівного ставлення до них, добросовісної конкуренції та пропорційності. Це прямо закріплено у статті 5 Закону, а стаття 22 забороняє включення до тендерної документації вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Сертифікат ISO 45001:2018 підтверджує функціонування системи менеджменту охорони праці на підприємстві та є елементом добровільного впровадження міжнародного стандарту. Вимога мати такий сертифікат не є передбаченою жодним нормативно-правовим актом як обов’язкова умова здійснення господарської діяльності з постачання електротехнічного обладнання. Закон України «Про стандартизацію» встановлює, що національні стандарти застосовуються на добровільних засадах, якщо інше не встановлено законодавством або не передбачено обов’язковим технічним регламентом.
Відсутність у законодавстві обов’язку учасника мати сертифікат ISO 45001:2018 як умову участі в закупівлях товарів означає, що встановлення такої вимоги є надмірним та таким, що виходить за межі прав Замовника.
Замовник не обґрунтовує, яким чином відсутність у постачальника саме сертифікованої системи менеджменту згідно з ISO 45001:2018 унеможливлює або ускладнює належне постачання товару, що є предметом закупівлі. Фактичний обсяг зобов’язань учасника у межах даної закупівлі полягає у поставці якісного та безпечного обладнання, що відповідає технічним регламентам, стандартам безпеки та вимогам охорони праці при його використанні та транспортуванні. Такі вимоги можуть бути забезпечені дотриманням чинного законодавства, інструкцій виробників, наявністю відповідних дозвільних та організаційних документів, без обов’язкового впровадження формалізованої системи менеджменту за ISO 45001:2018.
Встановлення вимоги щодо наявності ISO 45001:2018 саме на ім’я учасника призводить до необґрунтованого звуження кола потенційних учасників. Значна кількість малих та середніх постачальників, які фактично дотримуються законодавства у сфері охорони праці, мають належні умови та внутрішні процедури безпеки, але не проходили формальну сертифікацію системи менеджменту за ISO 45001, автоматично усуваються від участі у процедурі. Це створює перевагу для обмеженого кола суб’єктів, що вже мають відповідний сертифікат, і порушує принцип рівного доступу до участі у закупівлі.
Крім того, вимога саме до учасника, а не до виробника або до процесів, що безпосередньо пов’язані з виробництвом небезпечних робіт чи послуг, не відповідає критерію пропорційності та не демонструє об’єктивної необхідності. Предметом закупівлі є товар, а не послуги підвищеної небезпеки, виконання будівельно-монтажних робіт чи експлуатація виробничих майданчиків Замовника Скаржником, що могло б вимагати наявності системи менеджменту охорони праці. Подібний формальний підхід не корелює з ризиками закупівлі і перетворює вимогу ISO 45001:2018 на бар’єр для участі, а не на інструмент підвищення безпеки.
Практика органу оскарження свідчить, що вимоги щодо обов’язкової наявності у учасників сертифікатів систем менеджменту (ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001 тощо), якщо такі вимоги не обумовлені законодавством, предметом закупівлі та не допускають альтернативних способів підтвердження, розглядаються як дискримінаційні та такі, що суперечать Закону. У рішеннях та узагальненнях АМКУ підкреслюється недопустимість встановлення вимог про надання документів, які не передбачені відповідними стандартами або не узгоджуються з предметом закупівлі та призводять до необґрунтованого обмеження конкуренції.
Отже, вимога пункту 3 Розділу IV Додатку 1 про обов’язкову наявність у учасника сертифіката ISO 45001:2018, виданого на його ім’я, є такою, що не ґрунтується на імперативних нормах законодавства, не є необхідною для забезпечення якісного постачання товару, не є пропорційною меті закупівлі та фактично обмежує конкуренцію, чим порушує статті 5 та 22 Закону України «Про публічні закупівлі» і права ПП «БОЯРСЬКІ РЯДИ» як потенційного учасника.
×
-
Назва доказу:
Скарга підписана
-
Повʼязаний документ:
Скарга на дискримінаційні умови закупівлі.pdf
-
-
Назва доказу:
Скарга в електронному форматі
-
Повʼязаний документ:
Скарга до АМКУ на дискримінаційні умови.doc
-
-
Назва доказу:
ЗУ про стандартизацію
-
Повʼязаний документ:
Про стандартизацію _ від 05.06.2014 _ 1315-VII (Текст для друку).pdf
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
1. Прийняти скаргу до розгляду. 2. Визнати протиправними та такими, що не відповідають вимогам Закону України «Про публічні закупівлі», вимоги тендерної документації закупівлі UA-2025-11-07-010533-a, викладені у пункті 3 Розділу IV Додатку 1 щодо обов’язкової наявності у учасника сертифіката ISO 45001:2018, виданого на ім’я учасника торгів, та у пункті 4 Розділу IV Додатку 1 щодо обов’язкової наявності у учасника сертифіката ISO 14001:2015, виданого на ім’я учасника торгів; 3. Зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації шляхом виключення зазначених вимог або їх приведення у відповідність до законодавства, зокрема шляхом надання учасникам права підтверджувати відповідність вимогам у сфері безпеки праці та екологічного менеджменту будь-якими належними документами, що свідчать про дотримання вимог законодавства та/або характеристик продукції, без обов’язкової наявності сертифікатів ISO 45001:2018 та ISO 14001:2015 саме на ім’я учасника.
Порядковий номер пункту скарги:
2
Номер:
f20a0caa98f14264abe216529bf06200
Заголовок пункту скарги:
2.Щодо вимоги пункту 4 Розділу IV Додатку 1 (сертифікат ISO 14001:2015 на ім’я учасника)
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на лот
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Інші умови тендерної документації
Тип порушення:
Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги:
2.Щодо вимоги пункту 4 Розділу IV Додатку 1
(сертифікат ISO 14001:2015 на ім’я учасника)
Тендерна документація встановлює: пункт 4 Розділ ІV. Додатку 1 Документи, що надає учасник для підтвердження відповідності товару 4. Сертифікат ISO 14001:2015 «Системи екологічного менеджменту. Вимоги та настанови щодо застосування», виданий на ім'я учасника торгів.
Скаржник вважає дану вимогу дискримінаційною із наступного:
Щодо вимоги пункту 4 Розділу IV Додатку 1 до тендерної документації, де вказано, що учасник повинен надати Сертифікат ISO 14001:2015 «Системи екологічного менеджменту. Вимоги та настанови щодо застосування», виданий на ім'я учасника торгів. Аналогічно, Скаржник не має цього сертифіката, оскільки стандарт ISO 14001:2015 також є добровільним і не має прямого стосунку до предмета закупівлі. Жодним нормативним актом не передбачено обов’язковість такого сертифіката для постачання товарів, і технічні вимоги Замовника не обґрунтовують його необхідність. Предмет закупівлі не стосується екологічного менеджменту як такого, тому ця вимога є надмірною та дискримінаційною. Участь у закупівлі зможуть взяти лише ті учасники, які мають цей сертифікат, що порушує принципи недискримінації та рівного ставлення, передбачені статтею 5 Закону, та обмежує конкуренцію відповідно до статті 22 Закону. Скаржник вважає, що така вимога штучно звужує коло потенційних учасників, змушуючи їх нести додаткові витрати на сертифікацію, яка не є обов’язковою та не впливає на якість чи безпеку товарів.
Вимога щодо надання сертифіката ISO 14001:2015, виданого саме на ім’я учасника торгів, також не відповідає вимогам законодавства про публічні закупівлі та має дискримінаційний характер. Стандарт ISO 14001:2015 регулює систему екологічного менеджменту суб’єкта господарювання та є, як і інші міжнародні стандарти, інструментом добровільного впровадження належних практик управління впливом на довкілля. Закон України «Про стандартизацію» визначає добровільність застосування стандартів, якщо інше
Жодна норма чинного законодавства не покладає на постачальників електротехнічної продукції загального призначення обов’язок впроваджувати та сертифікувати систему екологічного менеджменту як умову участі в публічних закупівлях.
Предмет закупівлі не є екологічно спеціфічною послугою чи діяльністю з безпосереднім впливом на довкілля, яка б вимагала від кожного учасника наявності саме сертифікованої системи екологічного менеджменту. Вимога зосереджена не на характеристиках товару (енергоефективність, відповідність технічним регламентам, наявність екологічних декларацій виробника тощо), а на внутрішній системі управління підприємства-учасника. Таким чином, замість того, щоб вимагати підтвердження екологічних властивостей продукції або дотримання обов’язкових норм природоохоронного законодавства, Замовник пов’язує право участі з наявністю добровільного сертифікату, що не має прямого зв’язку із якістю та безпечністю саме закуповуваного товару.
Учасники, які дотримуються вимог екологічного законодавства, належним чином організовують поводження з відходами, транспортування та зберігання товару, але не мають формалізованого ISO 14001:2015, безпідставно усуваються від участі. Така вимога істотно обмежує коло потенційних учасників, звужує конкуренцію та створює переваги для суб’єктів, які з огляду на розмір або структуру бізнесу свого часу пройшли добровільну сертифікацію, що є несумісним із принципом рівного ставлення, закріпленим у статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі».
Додатково, вимога про наявність саме сертифіката ISO 14001:2015 на ім’я учасника виключає можливість підтвердження належного екологічного підходу іншими документами або за рахунок характеристик продукції, що постачається, наприклад, екологічними сертифікатами виробника, деклараціями відповідності, підтвердженням дотримання вимог екологічного законодавства у сфері обігу електротехнічної продукції. Такий підхід не відповідає вимогам пропорційності та об’єктивності кваліфікаційних критеріїв, передбачених статтею 16 Закону, та не узгоджується із загальним підходом органу оскарження, який у своїй узагальненій практиці неодноразово визнавав дискримінаційними вимоги щодо обов’язкової наявності ISO-сертифікатів без доведення їх необхідності та без надання учасникам альтернативних способів підтвердження.
Таким чином, вимога пункту 4 Розділу IV Додатку 1 щодо обов’язкової наявності у учасника сертифіката ISO 14001:2015, виданого саме на його ім’я, не має нормативного підґрунтя, не пов’язана безпосередньо з предметом закупівлі, не є необхідною для досягнення мети закупівлі та призводить до необґрунтованого обмеження конкуренції, що порушує статті 5, 16 і 22 Закону України «Про публічні закупівлі» та права ПП «БОЯРСЬКІ РЯДИ».
ІІІ Щодо обмеження прав Скаржника на участь:
В той же час Скаржник не має сертифікатів відповідності стандартам ДСТУ ISO 14001:2015 та ISO 45001:2018 на обстеження, ремонт і чищення димарів, повітропроводів, а також димових та вентиляційних каналів, виданих на ім'я Учасника органом з сертифікації, акредитованим в установленому порядку. Хоча Скаржник може гарантувати якість послуг, що надаються згідно з умовами тендерної документації, і має інші необхідні документи для підтвердження своєї кваліфікації, відсутність саме цих сертифікатів перешкоджає участі в процедурі закупівлі. Це створює штучний бар'єр, оскільки отримання таких сертифікатів вимагає значних додаткових витрат і часу, які не є пропорційними до предмета закупівлі та не впливають безпосередньо на здатність виконати договір.
Дані стандарти ISO не мають прямого стосунку до предмета закупівлі, який полягає в наданні послуг з технічного обслуговування вентиляційних каналів, а не в управлінні екологічними аспектами чи системами охорони праці на рівні підприємства. Стандарт ДСТУ ISO 14001:2015 стосується систем екологічного менеджменту, спрямованих на зменшення негативного впливу на довкілля, тоді як ISO 45001:2018 регулює системи менеджменту охорони здоров'я та безпеки праці, фокусуючись на запобіганні ризикам для працівників. У контексті цієї закупівлі, де послуги не передбачають значних екологічних ризиків чи специфічних загроз безпеці, що вимагають сертифікованих систем на рівні всього підприємства, ці стандарти є надмірними та нерелевантними.
Крім того, обсяг послуг, які надаються, не вимагає впровадження повноцінних систем екологічного чи охоронного менеджменту, оскільки роботи з обслуговування вентиляційних каналів обмежуються технічними перевірками, чищенням та ремонтом, без масштабного впливу на навколишнє середовище чи масового залучення персоналу в небезпечних умовах. Вимога наявності цих сертифікатів не впливає на якість виконання послуг, адже якість може бути забезпечена через дотримання технічних норм, наявність кваліфікованого персоналу та обладнання, а не через формальні системи менеджменту, які більше підходять для великих промислових підприємств з високими ризиками.
Ці стандарти є не обов’язковими згідно із Законом України «Про стандартизацію», де чітко вказано, що застосування національних стандартів є добровільним, за винятком випадків, коли їх обов’язковість встановлена нормативно-правовими актами. Жоден нормативний акт, включаючи закони про публічні закупівлі чи специфічні вимоги до послуг з обслуговування вентиляційних систем, не робить сертифікацію за ДСТУ ISO 14001:2015 та ISO 45001:2018 обов’язковою. Таким чином, встановлення такої вимоги в тендерній документації є дискримінаційним, оскільки штучно обмежує коло учасників, надаючи перевагу лише тим суб’єктам, які вже пройшли добровільну сертифікацію, без обґрунтованої необхідності для цієї закупівлі.
За таких умов, взяти участь у процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які мають сертифікати на відповідність ДСТУ ISO 14001:2015 та ISO 45001:2018, видані акредитованим органом, що є дискримінаційним по відношенню до Скаржника та інших потенційних учасників. Це порушує принципи недискримінації та рівного ставлення, передбачені статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі», та призводить до обмеження конкуренції відповідно до статті 22 цього Закону. Скаржник просить орган оскарження зобов’язати Замовника виключити ці вимоги з тендерної документації, аби забезпечити справедливу участь усіх кваліфікованих суб’єктів.
Ці стандарти є не обов’язковими згідно із Законом України «Про стандартизацію», де в статті 1 та статті 4 чітко вказано, що застосування національних стандартів є добровільним, за винятком випадків, коли їх обов’язковість встановлена нормативно-правовими актами. Жоден нормативний акт, включаючи Закон України «Про публічні закупівлі» чи спеціальні вимоги до постачання товарів, не робить сертифікацію за ДСТУ ISO 14001:2015 та ISO 45001:2018 обов’язковою для участі в такій закупівлі. Таким чином, встановлення цієї вимоги в тендерній документації є дискримінаційним, оскільки штучно обмежує коло учасників, надаючи перевагу лише тим, хто вже пройшов добровільну сертифікацію без обґрунтованої потреби.
За таких умов, взяти участь у процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які мають сертифікати на відповідність ДСТУ ISO 14001:2015 та ISO 45001:2018, видані акредитованим органом, що є дискримінаційним по відношенню до Скаржника та інших потенційних учасників. Це порушує принципи недискримінації та рівного ставлення, передбачені статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі», та призводить до обмеження конкуренції відповідно до статті 22 цього Закону. Скаржник просить орган оскарження зобов’язати Замовника виключити ці вимоги з тендерної документації, аби забезпечити справедливу участь усіх кваліфікованих суб’єктів.
-Скаржник надає копії аналогічних договорів про постачання товарів, укладених з іншими замовниками протягом останніх трьох років, з актами приймання-передачі та відгуками про успішне виконання. Ці документи слугують доказами досвіду Скаржника в подібних закупівлях, підтверджуючи його кваліфікацію та надійність як постачальника без наявності оскаржуваних сертифікатів. Вони підкріплюють позицію Скаржника, ілюструючи, що відсутність ISO 14001:2015 та ISO 45001:2018 не перешкоджала якісному виконанню попередніх контрактів, а отже, вимога до них є штучним бар'єром, що обмежує конкуренцію всупереч принципам Закону України «Про публічні закупівлі».
-Скаржник надає копії п’яти аналогічних договорів про постачання електротехнічного устаткування, апаратури, обладнання та матеріалів, зокрема освітлювального устаткування, укладених з різними замовниками протягом останніх років, разом з видатковими накладними та відгуками про успішне виконання. Ці документи слугують доказами того, що Скаржник здатний якісно та вчасно виконати предмет закупівлі без наявності сертифікатів відповідності стандартам ДСТУ ISO 14001:2015 та ISO 45001:2018, оскільки в жодному з цих договорів така вимога не висувалася, а постачання було здійснено повною мірою без будь-яких зауважень щодо якості чи безпеки. Зокрема, надається: Договір № 403/5-02.0-п від 15.10.2021 з Державним спеціалізованим підприємством «Центральне підприємство з поводження з радіоактивними відходами» на постачання світлодіодних ламп (DK 021:2015 31510000-4), з накладними та відгуком; Договір № 3152 з Комунальним підприємством «Боярське управління житлово-комунального господарства» на постачання електричної апаратури (автоматичні вимикачі, рубильники), з накладними та відгуком; Договір № 3121 від 2023 року з Комунальним підприємством теплових мереж «Тернопільміськтеплокомуненерго» на постачання електричної апаратури для комутації та захисту електричних кіл (DK 021:2015 31210000-1), з відгуком; Договір з Державним підприємством «Украерорух» на постачання електротехнічного обладнання, з накладними та відгуком; Договір № 3122 з Київським університетом імені Бориса Грінченка на постачання освітлювального устаткування, з відгуком. Ці приклади підтверджують досвід Скаржника в постачанні подібних товарів без добровільних сертифікатів екологічного та охоронного менеджменту, що робить оскаржувані вимоги надмірними та дискримінаційними, оскільки вони не впливають на здатність виконати умови тендеру відповідно до принципів статті 5 та 22 Закону України «Про публічні закупівлі».
-Скаржник надає копії рішень Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, зокрема рішення № 16265-р/пк-пз від 29.10.2025, де аналогічні вимоги до сертифікатів ISO були визнані дискримінаційними. Ці документи слугують прецедентами, що підтверджують порушення принципів недискримінації в подібних випадках. Вони доводять позицію Скаржника, оскільки демонструють практику АМКУ щодо усунення необґрунтованих вимог до добровільних стандартів, що безпосередньо застосовується до цієї закупівлі.
Також Скаржник додає чинні норми законодавства у сфері регулювання сертифікаціій.
Керуючись пунктом 56 Особливостей та статтями 5, 18, Закону та на підставі зазначеного вище,
(сертифікат ISO 14001:2015 на ім’я учасника)
Тендерна документація встановлює: пункт 4 Розділ ІV. Додатку 1 Документи, що надає учасник для підтвердження відповідності товару 4. Сертифікат ISO 14001:2015 «Системи екологічного менеджменту. Вимоги та настанови щодо застосування», виданий на ім'я учасника торгів.
Скаржник вважає дану вимогу дискримінаційною із наступного:
Щодо вимоги пункту 4 Розділу IV Додатку 1 до тендерної документації, де вказано, що учасник повинен надати Сертифікат ISO 14001:2015 «Системи екологічного менеджменту. Вимоги та настанови щодо застосування», виданий на ім'я учасника торгів. Аналогічно, Скаржник не має цього сертифіката, оскільки стандарт ISO 14001:2015 також є добровільним і не має прямого стосунку до предмета закупівлі. Жодним нормативним актом не передбачено обов’язковість такого сертифіката для постачання товарів, і технічні вимоги Замовника не обґрунтовують його необхідність. Предмет закупівлі не стосується екологічного менеджменту як такого, тому ця вимога є надмірною та дискримінаційною. Участь у закупівлі зможуть взяти лише ті учасники, які мають цей сертифікат, що порушує принципи недискримінації та рівного ставлення, передбачені статтею 5 Закону, та обмежує конкуренцію відповідно до статті 22 Закону. Скаржник вважає, що така вимога штучно звужує коло потенційних учасників, змушуючи їх нести додаткові витрати на сертифікацію, яка не є обов’язковою та не впливає на якість чи безпеку товарів.
Вимога щодо надання сертифіката ISO 14001:2015, виданого саме на ім’я учасника торгів, також не відповідає вимогам законодавства про публічні закупівлі та має дискримінаційний характер. Стандарт ISO 14001:2015 регулює систему екологічного менеджменту суб’єкта господарювання та є, як і інші міжнародні стандарти, інструментом добровільного впровадження належних практик управління впливом на довкілля. Закон України «Про стандартизацію» визначає добровільність застосування стандартів, якщо інше
Жодна норма чинного законодавства не покладає на постачальників електротехнічної продукції загального призначення обов’язок впроваджувати та сертифікувати систему екологічного менеджменту як умову участі в публічних закупівлях.
Предмет закупівлі не є екологічно спеціфічною послугою чи діяльністю з безпосереднім впливом на довкілля, яка б вимагала від кожного учасника наявності саме сертифікованої системи екологічного менеджменту. Вимога зосереджена не на характеристиках товару (енергоефективність, відповідність технічним регламентам, наявність екологічних декларацій виробника тощо), а на внутрішній системі управління підприємства-учасника. Таким чином, замість того, щоб вимагати підтвердження екологічних властивостей продукції або дотримання обов’язкових норм природоохоронного законодавства, Замовник пов’язує право участі з наявністю добровільного сертифікату, що не має прямого зв’язку із якістю та безпечністю саме закуповуваного товару.
Учасники, які дотримуються вимог екологічного законодавства, належним чином організовують поводження з відходами, транспортування та зберігання товару, але не мають формалізованого ISO 14001:2015, безпідставно усуваються від участі. Така вимога істотно обмежує коло потенційних учасників, звужує конкуренцію та створює переваги для суб’єктів, які з огляду на розмір або структуру бізнесу свого часу пройшли добровільну сертифікацію, що є несумісним із принципом рівного ставлення, закріпленим у статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі».
Додатково, вимога про наявність саме сертифіката ISO 14001:2015 на ім’я учасника виключає можливість підтвердження належного екологічного підходу іншими документами або за рахунок характеристик продукції, що постачається, наприклад, екологічними сертифікатами виробника, деклараціями відповідності, підтвердженням дотримання вимог екологічного законодавства у сфері обігу електротехнічної продукції. Такий підхід не відповідає вимогам пропорційності та об’єктивності кваліфікаційних критеріїв, передбачених статтею 16 Закону, та не узгоджується із загальним підходом органу оскарження, який у своїй узагальненій практиці неодноразово визнавав дискримінаційними вимоги щодо обов’язкової наявності ISO-сертифікатів без доведення їх необхідності та без надання учасникам альтернативних способів підтвердження.
Таким чином, вимога пункту 4 Розділу IV Додатку 1 щодо обов’язкової наявності у учасника сертифіката ISO 14001:2015, виданого саме на його ім’я, не має нормативного підґрунтя, не пов’язана безпосередньо з предметом закупівлі, не є необхідною для досягнення мети закупівлі та призводить до необґрунтованого обмеження конкуренції, що порушує статті 5, 16 і 22 Закону України «Про публічні закупівлі» та права ПП «БОЯРСЬКІ РЯДИ».
ІІІ Щодо обмеження прав Скаржника на участь:
В той же час Скаржник не має сертифікатів відповідності стандартам ДСТУ ISO 14001:2015 та ISO 45001:2018 на обстеження, ремонт і чищення димарів, повітропроводів, а також димових та вентиляційних каналів, виданих на ім'я Учасника органом з сертифікації, акредитованим в установленому порядку. Хоча Скаржник може гарантувати якість послуг, що надаються згідно з умовами тендерної документації, і має інші необхідні документи для підтвердження своєї кваліфікації, відсутність саме цих сертифікатів перешкоджає участі в процедурі закупівлі. Це створює штучний бар'єр, оскільки отримання таких сертифікатів вимагає значних додаткових витрат і часу, які не є пропорційними до предмета закупівлі та не впливають безпосередньо на здатність виконати договір.
Дані стандарти ISO не мають прямого стосунку до предмета закупівлі, який полягає в наданні послуг з технічного обслуговування вентиляційних каналів, а не в управлінні екологічними аспектами чи системами охорони праці на рівні підприємства. Стандарт ДСТУ ISO 14001:2015 стосується систем екологічного менеджменту, спрямованих на зменшення негативного впливу на довкілля, тоді як ISO 45001:2018 регулює системи менеджменту охорони здоров'я та безпеки праці, фокусуючись на запобіганні ризикам для працівників. У контексті цієї закупівлі, де послуги не передбачають значних екологічних ризиків чи специфічних загроз безпеці, що вимагають сертифікованих систем на рівні всього підприємства, ці стандарти є надмірними та нерелевантними.
Крім того, обсяг послуг, які надаються, не вимагає впровадження повноцінних систем екологічного чи охоронного менеджменту, оскільки роботи з обслуговування вентиляційних каналів обмежуються технічними перевірками, чищенням та ремонтом, без масштабного впливу на навколишнє середовище чи масового залучення персоналу в небезпечних умовах. Вимога наявності цих сертифікатів не впливає на якість виконання послуг, адже якість може бути забезпечена через дотримання технічних норм, наявність кваліфікованого персоналу та обладнання, а не через формальні системи менеджменту, які більше підходять для великих промислових підприємств з високими ризиками.
Ці стандарти є не обов’язковими згідно із Законом України «Про стандартизацію», де чітко вказано, що застосування національних стандартів є добровільним, за винятком випадків, коли їх обов’язковість встановлена нормативно-правовими актами. Жоден нормативний акт, включаючи закони про публічні закупівлі чи специфічні вимоги до послуг з обслуговування вентиляційних систем, не робить сертифікацію за ДСТУ ISO 14001:2015 та ISO 45001:2018 обов’язковою. Таким чином, встановлення такої вимоги в тендерній документації є дискримінаційним, оскільки штучно обмежує коло учасників, надаючи перевагу лише тим суб’єктам, які вже пройшли добровільну сертифікацію, без обґрунтованої необхідності для цієї закупівлі.
За таких умов, взяти участь у процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які мають сертифікати на відповідність ДСТУ ISO 14001:2015 та ISO 45001:2018, видані акредитованим органом, що є дискримінаційним по відношенню до Скаржника та інших потенційних учасників. Це порушує принципи недискримінації та рівного ставлення, передбачені статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі», та призводить до обмеження конкуренції відповідно до статті 22 цього Закону. Скаржник просить орган оскарження зобов’язати Замовника виключити ці вимоги з тендерної документації, аби забезпечити справедливу участь усіх кваліфікованих суб’єктів.
Ці стандарти є не обов’язковими згідно із Законом України «Про стандартизацію», де в статті 1 та статті 4 чітко вказано, що застосування національних стандартів є добровільним, за винятком випадків, коли їх обов’язковість встановлена нормативно-правовими актами. Жоден нормативний акт, включаючи Закон України «Про публічні закупівлі» чи спеціальні вимоги до постачання товарів, не робить сертифікацію за ДСТУ ISO 14001:2015 та ISO 45001:2018 обов’язковою для участі в такій закупівлі. Таким чином, встановлення цієї вимоги в тендерній документації є дискримінаційним, оскільки штучно обмежує коло учасників, надаючи перевагу лише тим, хто вже пройшов добровільну сертифікацію без обґрунтованої потреби.
За таких умов, взяти участь у процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які мають сертифікати на відповідність ДСТУ ISO 14001:2015 та ISO 45001:2018, видані акредитованим органом, що є дискримінаційним по відношенню до Скаржника та інших потенційних учасників. Це порушує принципи недискримінації та рівного ставлення, передбачені статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі», та призводить до обмеження конкуренції відповідно до статті 22 цього Закону. Скаржник просить орган оскарження зобов’язати Замовника виключити ці вимоги з тендерної документації, аби забезпечити справедливу участь усіх кваліфікованих суб’єктів.
-Скаржник надає копії аналогічних договорів про постачання товарів, укладених з іншими замовниками протягом останніх трьох років, з актами приймання-передачі та відгуками про успішне виконання. Ці документи слугують доказами досвіду Скаржника в подібних закупівлях, підтверджуючи його кваліфікацію та надійність як постачальника без наявності оскаржуваних сертифікатів. Вони підкріплюють позицію Скаржника, ілюструючи, що відсутність ISO 14001:2015 та ISO 45001:2018 не перешкоджала якісному виконанню попередніх контрактів, а отже, вимога до них є штучним бар'єром, що обмежує конкуренцію всупереч принципам Закону України «Про публічні закупівлі».
-Скаржник надає копії п’яти аналогічних договорів про постачання електротехнічного устаткування, апаратури, обладнання та матеріалів, зокрема освітлювального устаткування, укладених з різними замовниками протягом останніх років, разом з видатковими накладними та відгуками про успішне виконання. Ці документи слугують доказами того, що Скаржник здатний якісно та вчасно виконати предмет закупівлі без наявності сертифікатів відповідності стандартам ДСТУ ISO 14001:2015 та ISO 45001:2018, оскільки в жодному з цих договорів така вимога не висувалася, а постачання було здійснено повною мірою без будь-яких зауважень щодо якості чи безпеки. Зокрема, надається: Договір № 403/5-02.0-п від 15.10.2021 з Державним спеціалізованим підприємством «Центральне підприємство з поводження з радіоактивними відходами» на постачання світлодіодних ламп (DK 021:2015 31510000-4), з накладними та відгуком; Договір № 3152 з Комунальним підприємством «Боярське управління житлово-комунального господарства» на постачання електричної апаратури (автоматичні вимикачі, рубильники), з накладними та відгуком; Договір № 3121 від 2023 року з Комунальним підприємством теплових мереж «Тернопільміськтеплокомуненерго» на постачання електричної апаратури для комутації та захисту електричних кіл (DK 021:2015 31210000-1), з відгуком; Договір з Державним підприємством «Украерорух» на постачання електротехнічного обладнання, з накладними та відгуком; Договір № 3122 з Київським університетом імені Бориса Грінченка на постачання освітлювального устаткування, з відгуком. Ці приклади підтверджують досвід Скаржника в постачанні подібних товарів без добровільних сертифікатів екологічного та охоронного менеджменту, що робить оскаржувані вимоги надмірними та дискримінаційними, оскільки вони не впливають на здатність виконати умови тендеру відповідно до принципів статті 5 та 22 Закону України «Про публічні закупівлі».
-Скаржник надає копії рішень Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, зокрема рішення № 16265-р/пк-пз від 29.10.2025, де аналогічні вимоги до сертифікатів ISO були визнані дискримінаційними. Ці документи слугують прецедентами, що підтверджують порушення принципів недискримінації в подібних випадках. Вони доводять позицію Скаржника, оскільки демонструють практику АМКУ щодо усунення необґрунтованих вимог до добровільних стандартів, що безпосередньо застосовується до цієї закупівлі.
Також Скаржник додає чинні норми законодавства у сфері регулювання сертифікаціій.
Керуючись пунктом 56 Особливостей та статтями 5, 18, Закону та на підставі зазначеного вище,
×
-
Назва доказу:
Про ліцензування видів господарської діяльності
-
Повʼязаний документ:
Про ліцензування видів госп... _ від 02.03.2015 _ 222-VIII (Текст для друку).pdf
-
-
Назва доказу:
Про стандартнизацію
-
Повʼязаний документ:
Про стандартизацію _ від 05.06.2014 _ 1315-VII (Текст для друку).pdf
-
-
Назва доказу:
Аналогічний договір 5
-
Повʼязаний документ:
Договор Тернопільтепло 3121_відгук.pdf
-
-
Назва доказу:
Аналогічний договір 4
-
Повʼязаний документ:
Договор Боярка УЖКГ 3152_накл_відгук.pdf
-
-
Назва доказу:
Аналогічний договір 3
-
Повʼязаний документ:
Договор Київаерорух _наклад_відгук.pdf
-
-
Назва доказу:
Аналогічний договір 2
-
Повʼязаний документ:
Договір ДСП лампи накл_відгук 3151.pdf
-
-
Назва доказу:
Аналогічний договір 1
-
Повʼязаний документ:
Договір Грінченка _відгук 3122.pdf
-
-
Назва доказу:
Скарга підписана
-
Повʼязаний документ:
Скарга на дискримінаційні умови закупівлі.pdf
-
-
Назва доказу:
Скарга електрона
-
Повʼязаний документ:
Скарга на дискримінаційні умови закупівлі.pdf
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
1. Прийняти скаргу до розгляду. 2. Визнати протиправними та такими, що не відповідають вимогам Закону України «Про публічні закупівлі», вимоги тендерної документації закупівлі UA-2025-11-07-010533-a, викладені у пункті 3 Розділу IV Додатку 1 щодо обов’язкової наявності у учасника сертифіката ISO 45001:2018, виданого на ім’я учасника торгів, та у пункті 4 Розділу IV Додатку 1 щодо обов’язкової наявності у учасника сертифіката ISO 14001:2015, виданого на ім’я учасника торгів; 3. Зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації шляхом виключення зазначених вимог або їх приведення у відповідність до законодавства, зокрема шляхом надання учасникам права підтверджувати відповідність вимогам у сфері безпеки праці та екологічного менеджменту будь-якими належними документами, що свідчать про дотримання вимог законодавства та/або характеристик продукції, без обов’язкової наявності сертифікатів ISO 45001:2018 та ISO 14001:2015 саме на ім’я учасника.
Запити Органу оскарження
Номер:
c05a310ab1e44bf48c34ae2443e9a2ed
Тема запиту:
Доказ щодо надання Сертифікатів
Текст запиту:
Пояснення щодо терміну надання та кошторису Сертифікатів
Дата опублікування:
17.11.2025 19:08
Номер:
160eeb328b4a4fff9d2c60374a6a5f86
Тема запиту:
тд замовника
Текст запиту:
тд замовника
Дата опублікування:
11.11.2025 23:25