• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1
  • Скасування закупівлі

Бензин А-95 Євро-5 (талони/еквівалент) (код за ЕЗС ДК 021:2015 09130000-9 — Нафта і дистиляти)

Період подачі пропозицій

до закінчення періоду залишилося 2 дні (до 29.12.25 08:00)

877 500.00 UAH з ПДВ
До закінчення прийому пропозицій
02
дн
07
год
32
хв
45
сек
Довідка МВС Пов'язаний план
Оплата за участь: 612.00 UAH
Період оскарження: 07.11.2025 11:13 - 26.12.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

СКАРГА на умови тендерної документації

Номер: 98737809dbae43488d8eacfcfc948ddd
Ідентифікатор запиту: UA-2025-11-07-004636-a.b1
Назва: СКАРГА на умови тендерної документації
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 27.11.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 20.11.2025 16:04
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 02.12.2025 17:40
Дата виконання рішення Замовником: 24.12.2025 17:17
Коментар замовника щодо усунення порушень: на виконання рішення комісії АКМУ№ 17634-р/пк-пз від 27.11.2025 з метою усунення порушень викладених в скарзі ТОВ «ТОРГОВИЙ ДІМ «ДЕВОН-ІНВЕСТ» від 18.11.2025 №UA-2025-11-07-004636-a.b1 внесено зміни в тендерну документацію Закупівлі, та додатки 1, 3, 4 до тендерної документації Закупівлі та викладено їх в новій редакції.
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ТОРГОВИЙ ДІМ "ДЕВОН-ІНВЕСТ", Фінченко Андрій Олександрович +380970701136 45880693devoninvest@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 5c593cb6cfe849dbaf0db2133ba375a5
Заголовок пункту скарги: Щодо наявності талонів номіналом 15 літрів:
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
№ пункту Скарги Частина та розділ тендерної документації Відомості тендерної документації, які містять дискримінаційні вимоги:
1 Додаток 3 до Тендерної документації
(ТЕХНІЧНІ ВИМОГИ, необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі) 7. Товар постачається у формі талонів/еквівалент встановленого зразку, номіналом 10, 15, 20 літрів та у кількості відповідно до Специфікації до Договору, шляхом доставки Покупцю талонів/еквівалент на замовлену партію Товару. Місце передачі талонів/еквівалент: 14034, м. Чернігів, пр. Грушевського Михайла, 180.
Додаток 4 до тендерної документації (Проєкт договору) 5.1. Товар поставляється у формі талонів/еквівалент встановленого зразку, номіналом 10, 15, 20 літрів та у кількості відповідно до Специфікації до Договору, шляхом доставки Покупцю талонів/еквівалент на замовлену партію Товару. Місце передачі талонів/еквівалент: 14034, м. Чернігів, пр. Грушевського Михайла, 180.


Замовник визначає дискримінаційні умову щодо наявності талонів/еквіваленту встановленого зразку, номіналом 15 літрів, – в частині обмеження номіналу талонів у кількості 15 літрів.


пункт 10.3. "Порядок відпуску нафтопродуктів" Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України затвердженої Наказом Мінпаливенерго України, Мінтрансзв'язку України, Мінекономіки України, Держспоживстандарту України 20.05.2008 N 281/171/578/155 встановлює види порядку відпуску нафтопродуктів:
10.3.1 Відпуск нафтопродуктів за готівку
10.3.2 Відпуск нафтопродуктів за відомостями
10.3.3 Відпуск нафтопродуктів за талонами
10.3.4 Відпуск нафтопродуктів за платіжними картками.

Також, відповідна Інструкція передбачає визначення Талону та його обов’язкових, передбачених законодавством, реквізитів: Талон (скретч-карта) - спеціальний талон, придбаний за умовами та відпускною ціною обумовленого номіналу, що підтверджує право його власника на отримання на АЗС фіксованої кількості нафтопродукту певного найменування і марки, які позначені на ньому.
10.3.3 Відпуск нафтопродуктів за талонами
10.3.3.1 Форму, зміст та ступінь захисту бланків талонів установлює емітент талона. При цьому необхідними елементами змісту талона є його серійний та порядковий номери.
10.3.3.2 Заправлення за талонами відображається у змінному звіті АЗС за формою N 17-НП.

10.3.4 Відпуск нафтопродуктів за платіжними картками
10.3.4.1 Відпуск нафтопродуктів за платіжними картками здійснюється на підставі вимог Закону України "Про платіжні системи та переказ коштів в Україні" ( 2346-14 ) та Положення про порядок емісії платіжних карток і здійснення операцій з їх застосуванням, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 19 квітня 2005 року N 137 ( z0543-05 ), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19 травня 2005 року за N 543/10823, та інших нормативно-правових актів.
10.3.4.2 Відпуск нафтопродуктів за платіжними картками відображається у змінному звіті АЗС за формою N 17-НП.

ОТЖЕ, вимогами Інструкції визначені обов’язкові позначення, які має містити талон – це серійний та порядковий номер, найменування, марка нафтопродуктів та кількість нафтопродукту, яку можна отримати за талонам. Всі перелічені реквізити встановлює емітент талонів, що є його правом, передбаченим законодавством на виконання Інструкції.
Скаржник планує запропонувати Замовнику отримувати Товар на АЗС наступних мереж:
1) «БРСМ-Нафта» (Договір з партнерською мережею АЗС у Додатку № 1 до Скарги). Зазначена мережа АЗС має впроваджену форму здійснення відпуску ПММ (паливно-мастильних матеріалів) за талонами, що в свою чергу передбачають встановлений власником мережі БРСМ-Нафта номінал: 10 літрів та 20 літрів (Зразки талонів у Додатку № 2 до Скарги) закупівлі.
2) «Маршал» (Договір з емітентом талонів мережі АЗС у Додатку № 3 до Скарги). Зазначена мережа АЗС має впроваджену форму здійснення відпуску ПММ (паливно-мастильних матеріалів) за талонами, що в свою чергу передбачають встановлений емітентом номінал: 5, 10, 20, 50 та 100 літрів (Зразки талонів у Додатку № 4 до Скарги) закупівлі.

Звертаємо увагу, що Суб’єкт оскарження може забезпечити Замовника заправкою автомобілів ПММ, з урахуванням норм поставки Товару, встановлених законодавством та умовами тендерної документації, на підставі укладеного партнерського договору з мережею АЗС БРСМ-Нафта та емітентом талонів мережі АЗС Маршал (Лілія). Але при цьому, такі мережі АЗС НЕ МАЮТЬ введеного в облік номіналу талонів САМЕ 15 літрів.
Звертаємо увагу, що Скаржник - не емітент талонів, зокрема не здійснює емісію талонів, карток, скретч-карток власної торгової марки, а отже позбавлений законодавчих підстав встановлення в мережі АЗС БРСМ-нафта та мережі АЗС Маршал (Лілія) додатковий номінал таких довірчих документів (а саме номіналу талонів в об’ємі 15 літрів).
Отже, Замовник встановлюючи вимогу щодо наявності талонів/еквіваленту встановленого зразку, номіналом 15 літрів, встановлює обмеження до Скаржника. Така дискримінаційна умова позбавляє Скаржника права взяти участь у процедурі закупівлі.
Звертаємо увагу, що постачання палива за талонами номіналом 10 та 20 літрів та/або 5, 50 та 100 літрів - не впливає на постачання Товару, яке здійснюється згідно ПРАВИЛ роздрібної торгівлі нафтопродуктами затвердженою Постановою Кабінету Міністрів України від 20 грудня 1997 р. N 1442.

З огляду на вищезазначене, скаржник вимагає виключити наступні умову тендерної документації:
- Наявність талонів/еквіваленту встановленого зразку, номіналом 15 літрів, - шляхом виключення відповідної умови щодо номіналу САМЕ 15 літрів.

Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: baf8165d748f4bb2a3fe62e158ac127c
Заголовок пункту скарги: Щодо наявності АЗС у кількості САМЕ не менше 8 (восьми) АЗС, розташованих на території м. Чернігова та Чернігівської області та наявності у учасника представництво (представника) з постійною дислокацією у м. Чернігові:
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
№ пункту Скарги Частина та розділ тендерної документації Відомості тендерної документації, які містять дискримінаційні вимоги:
2 Додаток 3 до Тендерної документації
(ТЕХНІЧНІ ВИМОГИ, необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі) 9. Відпуск Товару за талонами/еквівалент здійснюється через власну або партнерську мережу АЗС, які розташовані на території всієї України (крім ТОТ), при цьому не менше 8 (восьми) АЗС повинно бути розташовано на території м. Чернігова та Чернігівської області.
10. Продавець має мати своє представництво (представника) з постійною дислокацією у м. Чернігові. Така вимога ставиться з метою можливості узгодження строків та кількості відпуску пального у разі наявності перебоїв з поставкою палива на АЗС, узгодження лімітів відпуску палива та забезпечення позачергової заправки транспортних засобів Замовника, оскільки Чернігівська область має кордон з рф і не виключено збоїв поставок пального на АЗС розташованих на території області в зв’язку з чим, не виключено введення лімітів на відпуск пального. Відсутність постійного представництва (представника) у м. Чернігові є підставою для відхилення пропозиції. Продавець повинен мати в наявності не менше 8 (восьми) власних або партнерських АЗС на території м. Чернігова та Чернігівської області. Відсутність власних або партнерських АЗС на території м. Чернігова та Чернігівської області, в зазначеній кількості, є підставою для відхилення пропозиції.
Додаток 4 до тендерної документації (Проєкт договору) 5.4. Відпуск Товару за талонами/еквівалент здійснюється через власну або партнерську мережу АЗС, які розташовані на території всієї України (крім ТОТ), при цьому не менше 8 (восьми) АЗС повинно бути розташовано на території м. Чернігова та Чернігівської області з урахуванням п. 5.5. Договору.
5.5. Продавець має мати своє представництво (представника) з постійною дислокацією у м. Чернігові. Така вимога ставиться з метою можливості узгодження строків та кількості відпуску пального у разі наявності перебоїв з поставкою палива на АЗС, узгодження лімітів відпуску палива та забезпечення позачергової заправки транспортних засобів Покупця, оскільки Чернігівська область має кордон з рф і не виключено збоїв поставок пального на АЗС розташованих на території області в зв’язку з чим, не виключено введення лімітів на відпуск пального. Відсутність постійного представництва (представника) у м. Чернігові є підставою для відхилення пропозиції. Продавець повинен мати в наявності не менше 8 (восьми) власних або партнерських АЗС на території м. Чернігова та Чернігівської області. Відсутність власних або партнерських АЗС на території м. Чернігова та Чернігівської області, в зазначеній кількості, є підставою для відхилення пропозиції.

Замовник визначає дискримінаційні умови щодо наявності АЗС Учасника/Продавця:
- не менше 8 (восьми) власних або партнерських АЗС на території м. Чернігова та Чернігівської області – в частині обмеження наявності АЗС у кількості САМЕ не менше 8 (восьми) АЗС, розташованих на території м. Чернігова та Чернігівської області.
- свого представництва (представника) з постійною дислокацією у м. Чернігові – в частині обмеження наявності представництва (представника) з постійною дислокацією у м. Чернігові.

ЩОДО наявності не менше 8 (восьми) власних або партнерських АЗС на території м. Чернігова та Чернігівської області:

Скаржник планує запропонувати Замовнику отримувати Товар на АЗС наступних мереж:
- «БРСМ-Нафта» (Договір з партнерською мережею АЗС у Додатку № 1 до Скарги). Зазначена мережа АЗС має впроваджену форму здійснення відпуску ПММ (паливно-мастильних матеріалів) за талонами (Зразки талонів у Додатку № 2 до Скарги) закупівлі.
- «Маршал» (Договір з емітентом талонів мережі АЗС у Додатку № 3 до Скарги). Зазначена мережа АЗС має впроваджену форму здійснення відпуску ПММ (паливно-мастильних матеріалів) за талонами (Зразки талонів у Додатку № 2 до Скарги) закупівлі.

Мережа АЗС БРСМ-Нафта має в розпорядженні 3 (три) АЗС на території м. Чернігів за наступними адресами:
- Чернігівська обл., м. Чернігів, вул. Щорса, 55Д;
- Чернігівська обл., м. Чернігів, вул. 77 Гвардійскої дивізії, 1;
- Чернігівська обл., м. Чернігів, вул. Леоніда Пашина, 14.

Мережа АЗС Маршал (Лілія) має в розпорядженні 2 (дві) АЗС на території Чернігівської області за наступними адресами:
- Чернігівська обл., Козелець, вулиця Київська, 43;
- Чернігівська обл., Калитянське, 63км Київ-Чернігів (ліворуч).

ОТЖЕ, дві партнерські мережі АЗС, на яких Скаржник має можливість запропонувати Замовнику здійснювати відпуск палива за талонами, мають в сукупності 5 (п’ять) АЗС у м. Чернігові та Чернігівській області.
Суб’єкт оскарження може задовільнити потребу Замовника в отриманні, відповідно до умов, зазначених в Проєкті Договорі (Додаток 4 Тендерної документації): поставити Покупцю товар за предметом закупівлі: Бензин А-95 (Євро-5) (талони/еквівалент) (далі – Товар), код за ЕЗС ДК 021:2015 09130000-9 — Нафта і дистиляти, АЛЕ ПРИ ЦЬОМУ об’єктів автозаправних станцій у кількості САМЕ 8 (восьми) на території м. Чернігова та Чернігівської області - такі мережі АЗС не мають у розпорядженні.
Оскільки Скаржник може запропонувати Замовникові 5 (п’ять) АЗС на території м. Чернігів та Чернігівської області, вимога тендерної документації в частині наявності АЗС Учасника/Продавця не менше 8 (восьми) власних або партнерських АЗС на території м. Чернігова та Чернігівської області, - дискримінують Суб’єкта оскарження та нівелюють принципи проведення публічних закупівель закріплених в ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі», а саме: добросовісна конкуренція серед учасників; недискримінація учасників та рівне ставлення до них.
Тим більше, Замовник не обґрунтовує та документально не підтверджує умову висунуту до потенційного Постачальника в частині необхідності такої великої кількості АЗС в межах однієї області, що свідчить про відсутність законного підґрунтя для встановлення дискримінаційної умови для більшості постачальників палива на території Чернігівської області.

ЩОДО наявності у учасника (Продавця) свого представництва (представника) з постійною дислокацією у м. Чернігові:
Скаржник планує запропонувати Замовнику отримувати Товар на АЗС наступних мереж:
- «БРСМ-Нафта» (Договір з партнерською мережею АЗС у Додатку № 1 до Скарги). Зазначена мережа АЗС має впроваджену форму здійснення відпуску ПММ (паливно-мастильних матеріалів) за талонами (Зразки талонів у Додатку № 2 до Скарги) закупівлі.
- «Маршал» Договір з емітентом талонів мережі АЗС у Додатку № 3 до Скарги). Зазначена мережа АЗС має впроваджену форму здійснення відпуску ПММ (паливно-мастильних матеріалів) за талонами (Зразки талонів у Додатку № 2 до Скарги) закупівлі.

ОТЖЕ, дві партнерські мережі АЗС, на яких Скаржник має можливість запропонувати Замовнику здійснювати відпуск палива за талонами, мають в сукупності 5 (п’ять) АЗС у розпорядженні, АЛЕ жодна з таких АЗС не може вважатись представництвом Скаржника.
Така вимога суттєво обмежує та унеможливлює участь значного кола учасників, які, незважаючи на те, що здатні виконати умови Документації по терміну поставки та якості товару та мають великий досвід виконання аналогічних договорів у різних містах України – не зможуть взяти участь у закупівлі.
Наявність свого представництва (представника) з постійною дислокацією у м. Чернігові - вимагає безпосередньо наявності офісу у місті Чернігові, де такий уповноважений представник Учасника буде здійснювати господарську діяльність, що в свою чергу зумовлює для Учасників виникнення додаткових витрат на його утримання, а отже і збільшення ціни на поставку товару, що є нераціональним використанням коштів зі сторони, як Замовника, так і Учасника. Тому вказана вимога суперечить, насамперед, принципу максимальної економії здійснення публічних закупівель (ч. 1 ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі»).
Скаржник здійснює господарську діяльність згідно зі статтею 93 Цивільного кодексу за юридичною адресою: 01133, м. Київ, Печерський район, бульвар Лесі Українки, будинок 21, що підтверджується Випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
При цьому, Скаржник як суб’єкт господарювання, не має обов’язку для здійснення постачання палива за талонами наявність свого представництва (представника) з постійною дислокацією САМЕ у м. Чернігові, оскільки має можливість постачати паливо Замовникам по всій території України черех партнерські мережі АЗС шляхом продажу талонів для здійснення отоварення за ними в мережах АЗС, з якими у Скаржника укладено договори партнерства.
Звертаємо увагу, що Замовник значно обмежує коло учасників, які можуть прийняти участь в закупівлі, оскільки встановлює обмежувальні вимоги в сукупності з іншими вимогами тендерної документації до учасника:
- Термін дії талону/еквівалент становить не менше року з дня отримання Замовником талону/еквівалент за видатковою накладною (не всі мережі АЗС мають введений в обіг талон, термін дії якого становить 1 рік);
- Товар постачається у формі талонів/еквівалент встановленого зразку, номіналом 10, 15, 20 літрів (наявність номіналу талонів 15 літрів мають обмежена кількість мереж АЗС);
- Продавець має мати своє представництво (представника) з постійною дислокацією у м. Чернігові.
- наявність не менше 8 (восьми) власних або партнерських АЗС на території м. Чернігова та Чернігівської області.
Фактично, Замовником встановлено умови у тендерній документації, виконати які зможе виключно одна мережа АЗС.
З урахуванням вищезазначеного, тендерна документація Замовника складена з порушенням норм законодавства у сфері публічних закупівель, зокрема, в частині встановлення дискримінаційних обмежувальних умов, що порушують як права Скаржника, так і чинне законодавство.

Відповідно до п. 28 Особливостей, тендерна документація формується Замовником відповідно до вимог ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) з урахуванням Особливостей. ч. 4 ст. 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
З огляду на вищезазначене, скаржник вимагає виключити наступні умову тендерної документації:
- наявності АЗС Учасника/Продавця у кількості не менше 8 (восьми) на території м. Чернігова та Чернігівської області, - шляхом зміни умови документації таким чином, щоб учасники, які пропонують АЗС у кількості менше 8 (восьми) на території м. Чернігова та Чернігівської області - мали можливість прийняти участь у закупівлі, або шляхом виключення відповідної умови.
- наявності свого представництва (представника) з постійною дислокацією у м. Чернігові, - шляхом зміни умови документації таким чином, щоб учасники, які не мають свого представництва (представника) з постійною дислокацією у м. Чернігові - мали можливість прийняти участь у закупівлі, або шляхом виключення відповідної умови.


Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: c89d62d110b643fabe8f7508c31ae841
Заголовок пункту скарги: Щодо умови наявності АЗС фактично у власності Учасника/Продавця та талонів, емітентом яких є Учасник/продавець, а також та обмеження наявності партнерських відносин САМЕ з власниками АЗС:
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
№ пункту Скарги Частина та розділ тендерної документації Відомості тендерної документації, які містять дискримінаційні вимоги:
3 Додаток 3 до Тендерної документації
(ТЕХНІЧНІ ВИМОГИ, необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі) 13.Учасник повинен надати довідку про наявність мережі АЗС за наданою формою:
ДОВІДКА
про наявність мережі АЗС
останній стовпчик таблиці містить умову щодо зазначення «ФОРМИ ВЛАСНОСТІ» учасника мережі АЗС
Додаток 2 до Проєкту договору згідно Додатку 4 до тендерної документації ДОВІДКА
про наявність мережі АЗС
останній стовпчик таблиці містить умову щодо зазначення «ФОРМИ ВЛАСНОСТІ» Продавця мережею АЗС
Додаток 1 до тендерної документації (КВАЛІФІКАЦІЙНІ КРИТЕРІЇ ДО УЧАСНИКІВ ТА ІНФОРМАЦІЯ ПРО СПОСІБ ДОКУМЕНТАЛЬНОГО ПІДТВЕРДЖЕННЯ ВІДПОВІДНОСТІ УЧАСНИКІВ ВСТАНОВЛЕНИМ КРИТЕРІЯМ) На підтвердження наявності обладнання та матеріально-технічної бази Учасник має надати:
1.1. Довідку, складену у довільній формі, щодо наявності обладнання та матеріально-технічної бази достатньої для виконання умов договору. Якщо об’єкти для зберігання пального, супутнє обладнання для відпуску нафтопродуктів, будівлі складу ПММ, офісні приміщення, тощо не є власністю Учасника, то Учасник підтверджує наявність відносин з власником такого майна документально завіреними в установленому порядку копіями договорів, актів, тощо.
1.2. Довідку про мережу АЗС Учасника у м. Чернігові, Чернігівській області, та по Україні із зазначенням адрес АЗС та їх режиму роботи за Формою 1 (додається).

Форма 1

ДОВІДКА
про наявність мережі АЗС
останній стовпчик таблиці містить умову щодо зазначення «ФОРМИ ВЛАСНОСТІ» Продавця мережею АЗС
Проєкт договору (Додаток 4 до тендерної документації) 5.7. Відпуск Товару за талонами/еквівалент здійснюється на АЗС партіями, у асортименті та кількості зазначеній в талонах/еквівалент Продавця. Відвантаження Товару Покупцю здійснюється за умови пред’явлення талонів/еквівалент оператору на АЗС. При цьому талон/еквівалент повинен бути в належному стані та не містити будь-яких печаток, штампів, інших позначень, крім тих, що нанесені Продавцем.


Замовником встановлені дискримінаційні умови щодо наявності у учасника/продавця АЗС фактично у праві володінні та при цьому такий учасник має бути емітентом талонів та наявності партнерських відносин саме з власниками АЗС, з огляду на наступні вимоги тендерної документації:
- Замовник визначає умову щодо наявності АЗС Учасника/Продавця у власності з огляду на встановлення вимоги надання довідки про наявність мережі АЗС за формою, яка передбачає заповнення стовпчика з зазначенням «ФОРМИ ВЛАСНОСТІ».
- Замовник визначає умову щодо наявності на талоні/еквіваленті печаток, штампів нанесених САМЕ Продавцем («талон/еквівалент повинен бути в належному стані та не містити будь-яких печаток, штампів, інших позначень, крім тих, що нанесені Продавцем»);
- Замовник визначає обмеження щодо наявності у Учасника партнерських відносин САМЕ з власником АЗС (“Якщо об’єкти для зберігання пального, супутнє обладнання для відпуску нафтопродуктів, будівлі складу ПММ, офісні приміщення, тощо не є власністю Учасника, то Учасник підтверджує наявність відносин з власником такого майна документально завіреними в установленому порядку копіями договорів, актів, тощо.”)





Зміст відповідних обмежень, які встановлені Замовником у вимогах щодо відповідності учасника кваліфікаційним критеріям, технічній специфікації та проєкті договору – обмежують Скаржника та дозволяють взяти участь у закупівлі обмеженій кількості учасників.

Такі умови дискримінуються Суб’єкта оскарження та нівелюють принципи проведення публічних закупівель закріплених в ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі», а саме: добросовісна конкуренція серед учасників; недискримінація учасників та рівне ставлення до них.

Скаржник планує запропонувати Замовнику отримувати Товар на АЗС наступних мереж:
- «БРСМ-Нафта» (Договір з партнерською мережею АЗС у Додатку № 1 до Скарги). Зазначена мережа АЗС має впроваджену форму здійснення відпуску ПММ (паливно-мастильних матеріалів) за талонами (Зразки талонів у Додатку № 2 до Скарги) закупівлі.
- «Маршал» (Договір з емітентом талонів мережі АЗС у Додатку № 3 до Скарги). Зазначена мережа АЗС має впроваджену форму здійснення відпуску ПММ (паливно-мастильних матеріалів) за талонами (Зразки талонів у Додатку № 4 до Скарги) закупівлі.

В обґрунтуванні своїх вимог вважаємо за необхідне зазначити наступне:

Щодо встановленого кваліфікаційного критерію наявності МТБ:
Замовник встановлює вимогу підтвердження відносин САМЕ з власниками майна АЗС: «Якщо об’єкти для зберігання пального, супутнє обладнання для відпуску нафтопродуктів, будівлі складу ПММ, офісні приміщення, тощо не є власністю Учасника, то Учасник підтверджує наявність відносин з власником такого майна документально завіреними в установленому порядку копіями договорів, актів, тощо.».

Скаржник для задоволення потреб Замовника пропонує дві мережі АЗС у загальній кількості 5 (п’ять) АЗС у м. Чернігів та Чернігівській області – мережі БРСМ-Нафта та мережі Маршал (Лілія).
При цьому, для здійснення заправки автомобілів Замовника у мережі АЗС Маршал (Лілія) Скаржник має укладений партнерський договір з суб’єктом господарювання – емітентом талонів мережі АЗС Маршал (Лілія), який не є власником об’єктів для зберігання пального, супутнього обладнання для відпуску нафтопродуктів, будівлі складу ПММ, офісні приміщення автозаправочних станцій під брендом Маршал (Лілія). АЛЕ, такий партнерський договір надає право Скаржнику здійснювати продаж талонів, емітованих партнером, для задоволення потреб Замовника у отриманні палива.
Отже, вимога в частині наявності у Скаржника партнерських відносин виключно з власниками об’єктів АЗС – є такою, що дискримінує Скаржника та позбавляє права взяти участь у відповідній процедурі закупівлі (в частині вимоги Додатку 1 до ТД: «Якщо об’єкти для зберігання пального, супутнє обладнання для відпуску нафтопродуктів, будівлі складу ПММ, офісні приміщення, тощо не є власністю Учасника, то Учасник підтверджує наявність відносин з власником такого майна документально завіреними в установленому порядку копіями договорів, актів, тощо.».

Щодо встановлення вимоги наявності АЗС у власності учасника/продавця:
Замовник встановлює вимогу надання Довідки про наявність мережі АЗС із зазначенням учасником/продавцем «Форми власності».
Замовник значно обмежує коло учасників, які можуть прийняти участь в закупівлі, встановивши фактично вимогу щодо надання зазначеної довідки, яку зможуть заповнити та надати ЛИШЕ ВЛАСНИКИ/ОРЕНДАРІ/КОРИСТУВАЧІ АЗС, оскільки «форму власності» на об’єкти матеріально-технічної бази (АЗС) може визначити лише та особа, яка володіє відповідним майном.

Замовник обмежує участь у закупівлі тих учасників, які не мають АЗС у праві власності ("права власності" – це належні конкретному власнику правомочності володіння, користування та розпорядження своїм майном - ця тріада правомочностей належить у сукупності тільки власнику).
Зазначені договори з мережами АЗС укладені згідно норм Цивільного кодексу України, зокрема між Скаржником та його партнерами (мережами АЗС) було укладено договори, які містять умови, що були визначені між сторонами на момент підписання. За своєю правовою природою, укладений між Скаржником та партнерськими АЗС договори (та договір з емітентом талонів), - має ознаки договору купівлі-продажу (закріплені ст. 655-656 ЦКУ).
Партнерські договори купівлі-продажу Товару Суб'єкта оскарження та власника мережі АЗС /емітента талонів мають відповідність нормам законодавства. За договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов'язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає у власність або зобов'язується прийняти майно (товар) у власність і сплатити за нього певну грошову суму.
Вимога тендерної документації, яка за свої змістом передбачає наявність АЗС у власності учасника («Форми власності») дискримінує Скаржника, який може запропонувати мережу АЗС партнерів або на умовах укладених договорів купівлі-продажу Товару (палива за талонами) у компанії емітента талонів мережі АЗС.
Для того, щоб бути учасником ринку продажу пального, законодавством не передбачено обов'язку бути при цьому власником роздрібної мережі автозаправних станцій. Відповідне твердження має законодавче обґрунтування в частині права юридичної особи здійснювати перепродаж Товару, яке належить власникові Товару, закріплене в ст. 658 Цивільного кодексу України.
ТОБТО, Замовником складена тендерна документація з урахуванням Технічних вимог/кваліфікацйних критеріїв та Проєкту договору (Згідно Додатку 4 до ТД) таким чином, що взяти участь у закупівлі і підписати договір за результатом її проведення зможуть ВИКЛЮЧНО учасники-власники/орендарі/користувачі роздрібної мережі АЗС.
Звертаємо увагу, що згідно норм п. 18 Особливостей, умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі, у тому числі за результатами електронного аукціону.
Суб’єкт оскарження не має мережі автозаправних станцій у власності/оренді/користуванні, а отже не зможе підписати договір за результатом проведеної процедури закупівлі на умовах в частині зазначення у Додатку 2 до Проєкту Договору згідно Додатку № 4 до тендерної документації щодо «ФОРМИ ВЛАСНОСТІ» АЗС.

Отже, вимога в частині наявності у Скаржника АЗС у праві власності (форму яку повинен заповнити учасник у довідці та в проєкті договору) – є такою що дискримінує Скаржника та позбавляє права взяти участь у відповідній процедурі закупівлі (в частині вимоги Додатку 1 до ТД та умов Проєкту договору: «ДОВІДКА про наявність мережі АЗС.», останній стовпчик в таблиці відповідної форми містить умову щодо зазначення учасником «ФОРМИ ВЛАСНОСТІ» мережею АЗС).

Щодо встановлення вимоги наявності талонів, емітентом яких є Учасник/Продавець:
Замовник встановлює умову, за якою погодитись з умовами проєкту договору та підписати останній за результатом проведенної процедури закупівлі зможуть виключно учасники – емітенти талонів, зокрема згідно умови Проєкту Договору: «5.7. Відпуск Товару за талонами/еквівалент здійснюється на АЗС партіями, у асортименті та кількості зазначеній в талонах/еквівалент Продавця. Відвантаження Товару Покупцю здійснюється за умови пред’явлення талонів/еквівалент оператору на АЗС. При цьому талон/еквівалент повинен бути в належному стані та не містити будь-яких печаток, штампів, інших позначень, крім тих, що нанесені Продавцем.»

Тобто, зміст такої вимоги Замовника передбачає наявність талонів/еквіваленту, на які нанесені печатки, штампи САМЕ Продавцем, що вважається фактом наявності підстав для оскарження з боку Суб’єкта оскарження, який НЕ Є емітентом талонів, не наносить на талони позначення та може запропонувати поставку талонів, зразок яких встановив партнер Суб’єкта оскарження (які містять бренд торгової марки власника мережі АЗС та/або емітента талонів мережі АЗС).
пункт 10.3. "Порядок відпуску нафтопродуктів" Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України затвердженої Наказом Мінпаливенерго України, Мінтрансзв'язку України, Мінекономіки України, Держспоживстандарту України 20.05.2008 N 281/171/578/155 встановлює поняття талону:
Талон (скретч-карта) - спеціальний талон, придбаний за умовами та відпускною ціною обумовленого номіналу, що підтверджує право його власника на отримання на АЗС фіксованої кількості нафтопродукту певного найменування і марки, які позначені на ньому
пункт 10.3.3 "Відпуск нафтопродуктів за талонами" Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України затвердженої Наказом Мінпаливенерго України, Мінтрансзв'язку України, Мінекономіки України, Держспоживстандарту України 20.05.2008 N 281/171/578/155 визначає наступне:
Форму, зміст та ступінь захисту бланків талонів установлює емітент талона. При цьому необхідними елементами змісту талона є його серійний та порядковий номери.
ОСКІЛЬКИ Скаржник планує запропонувати Замовнику отримувати Товар на АЗС «БРСМ-Нафта» та АЗС «Маршал «Лілія», звертаємо увагу, що САМЕ мережа АЗС БРСМ-нафта та партнер Скаржник – емітент талонів мережі АЗС Маршал (Лілія) - встановлюють форму та зміст талонів, як емітент таких талонів, а отже такі талони містять бренд мережі АЗС БРСМ-Нафта – «БРСМ - нафта» та бренд мережі АЗС Маршал (Лілія) – «Маршал».
Звертаємо увагу, що Скаржник - не емітент талонів, зокрема не здійснює емісію талонів/еквівалент власної торгової марки, а отже позбавлений законодавчих підстав встановлення в мережі АЗС БРСМ-нафта та в мережі АЗС Маршал (Лілія) талонів власного зразку та які б містили позначки Учасника (Продавця), з огляду на наявна підстава для виключення дискримінаційної умови в частині умови Проєкту договору (Додаток 4 до ТД): «5.7. Відпуск Товару за талонами/еквівалент здійснюється на АЗС партіями, у асортименті та кількості зазначеній в талонах/еквівалент Продавця. Відвантаження Товару Покупцю здійснюється за умови пред’явлення талонів/еквівалент оператору на АЗС. При цьому талон/еквівалент повинен бути в належному стані та не містити будь-яких печаток, штампів, інших позначень, крім тих, що нанесені Продавцем.».

Відповідно до п. 28 Особливостей, тендерна документація формується Замовником відповідно до вимог ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) з урахуванням Особливостей. ч. 4 ст. 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
З огляду на вищезазначене, скаржник вимагає виключити наступні умову тендерної документації:
- вимоги надання підтвердження наявності відносин САМЕ з власником майна АЗС (договорів, актів, тощо) - шляхом зміни умови документації таким чином, щоб учасники, які мають партнерські відносини з емітентами талонів мереж АЗС, а не тільки з власниками мережі АЗС - мали можливість прийняти участь у закупівлі, або шляхом виключення відповідної умови.
- вимоги надання довідки про наявність мережі АЗС за формою, яка передбачає заповнення стовпчика з зазначенням «ФОРМИ ВЛАСНОСТІ», а також в частині погодження підписання договору за результатом проведеної процедури закупівлі, Проєкт якого передбачає заповнення Учасником “ФОРМИ ВЛАСНОСТІ” АЗС - шляхом зміни умови документації таким чином, щоб учасники, які не мають АЗС у власності - мали можливість прийняти участь у закупівлі, або шляхом виключення відповідної умови.
- Умови Проєкту договору щодо наявності на талоні/еквіваленті печаток, штампів, інших позначень, нанесених САМЕ Продавцем - шляхом зміни умови документації таким чином, щоб учасники, які мають партнерські відносини з емітентами талонів мереж АЗС, а не тільки з власниками мережі АЗС - мали можливість прийняти участь у закупівлі, або шляхом виключення відповідної умови.

Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Запити Органу оскарження