• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

ДК 021:2015 «09310000-5 Електрична енергія» (Електрична енергія)

Завершена

129 200.00 UAH з ПДВ
Період оскарження: 03.11.2025 21:28 - 09.11.2025 00:00
Скарга
Розгляд припинено
КЕП

щодо дискримінаційних умов тендерної документації

Номер: fc933c85697747dbbc3256b9684392d6
Ідентифікатор запиту: UA-2025-11-03-015387-a.c1
Назва: щодо дискримінаційних умов тендерної документації
Скарга:
Ліцей № 1 імені Івана Франка Дрогобицької міської ради Львівської області (далі – Замовник) 3 листопада 2025 року розпочав процедуру закупівлі (відкриті торги з особливостями) за предметом «ДК 021:2015 «09310000-5 Електрична енергія» (Електрична енергія)» (ID: UA-2025-11-03-015387-a) (далі – Закупівля). Акціонерне товариство «Енергетична компанія України» (далі – Суб’єкт оскарження або АТ «ЕКУ») має намір взяти участь у процедурі закупівлі, оголошеній Замовником, у зв’язку з чим було проаналізовано тендерну документацію та виявлено нступне: За результатами аналізу Суб’єктом оскарження встановлено наявність окремих положень ТД, які: а) є дискримінаційними по суті, оскільки встановлюють вимоги, що суперечать чинному законодавству, обмежують конкуренцію та унеможливлюють участь АТ «ЕКУ» у закупівлі, чим порушують його права та законні інтереси як потенційного учасника; б) у сукупності створюють передумови для допуску до участі у процедурі закупівлі лише обмеженого кола суб’єктів господарювання, які попередньо набули відповідних документів або відповідають неправомірно сформованим вимогам Замовника, що виключає рівний доступ інших учасників. Встановлення дискримінаційної, необґрунтованої та незаконної вимоги щодо обов’язкової наявності на території Львівської області або суміжних областей — Тернопільської, Рівненської, Волинської, Закарпатської, Івано-Франківської — області Центру обслуговування споживачів (клієнтів), власного окремого структурного підрозділу або призначеної посадової особи. Встановлення Замовником у Порядку постачання товару (електричної енергії) (Розділ 3 Додатку № 1 до тендерної документації «Перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції») вимог щодо надання довідки про створення учасником на території Львівської області або суміжних областей — Тернопільської, Рівненської, Волинської, Закарпатської, Івано-Франківської — областей Центру обслуговування споживачів (клієнтів), власного окремого структурного підрозділу або призначення посадової особи, а також положення про такий підрозділ, посадової інструкції та наказу про прийняття на роботу відповідної особи, яка забезпечує дотримання порядку розгляду звернень, скарг і проведення особистого прийому споживачів відповідно до Правил роздрібного ринку електричної енергії, є безпідставною, неправомірною та дискримінаційною вимогою, оскільки суперечить вимогам чинного законодавства України у сфері публічних закупівель і положенням Правил роздрібного ринку електричної енергії. Відповідно до пункту 8.3.17 Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – НКРЕКП) від 14.03.2018 № 312 (зі змінами, далі – ПРРЕЕ), обов’язок створення центрів обслуговування споживачів (ЦОК), центрів розгляду скарг та кол-центрів покладається виключно на учасників роздрібного ринку, які обслуговують не менше 100 000 споживачів. Для учасників, які обслуговують менше 100 000 споживачів, створення центру обслуговування споживачів не є обов’язковим. Таким учасникам надано право самостійно визначати форму реалізації відповідних функцій, зокрема шляхом призначення відповідального працівника або створення окремого структурного підрозділу. Аналогічну правову конструкцію містить і пункт 8.3.6 ПРРЕЕ, який наголошує на обов’язку забезпечення виконання функцій центру розгляду скарг незалежно від факту створення такого центру. Таким чином, ПРРЕЕ прямо передбачає можливість належного виконання функцій ЦОК без необхідності його фізичного створення. Відповідно до пункту 3 Особливостей, Замовники зобов’язані здійснювати закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону з урахуванням зазначених Особливостей та дотриманням принципів здійснення публічних закупівель. Пунктом 28 передбачено, що тендерна документація формується Замовником згідно зі статтею 22 Закону. Частиною другою цієї статті визначено, що у тендерній документації повинні бути зазначені один або декілька кваліфікаційних критеріїв, передбачених статтею 16 Закону, інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим вимогам, а також технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі. Водночас пунктом 29 передбачено, що під час проведення відкритих торгів для закупівлі електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону не застосовуються, а Замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом. Водночас абзацом першим частини третьої статті 22 Закону встановлено, що Замовник може включати до тендерної документації іншу інформацію лише у випадках, коли її наявність прямо передбачена законодавством, тоді як частиною четвертою цієї статті забороняється встановлення дискримінаційних вимог, які обмежують конкуренцію або призводять до нерівного ставлення до учасників. Звертаємо увагу Комісії, що відповідно до чинної ліцензії на провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, виданої НКРЕКП, постачальник має право здійснювати діяльність на всій території України без будь-яких територіальних чи адміністративних обмежень. Жодна норма ПРРЕЕ не встановлює обов’язку створення ЦОК (власного окремого структурного підрозділу або посадової особи) у кожному регіоні чи за місцезнаходженням конкретного Замовника. Відсутність фізично розташованого ЦОК у певному регіоні жодним чином не впливає на якість постачання електричної енергії, оскільки технічні характеристики електропостачання регламентуються виключно положеннями національного стандарту ДСТУ EN 50160:2023. Суб’єктом оскарження створено окремий структурний підрозділ за місцезнаходженням Товариства, діяльність якого регламентується відповідним Положенням, дія якого поширюється на підрозділ, розташований за місцезнаходженням АТ «ЕКУ», що забезпечує належне виконання вимог ПРРЕЕ та обслуговування споживачів на території всієї України. Відсутність структурного підрозділу безпосередньо на території Львівської області або суміжних областей — Тернопільської, Рівненської, Волинської, Закарпатської, Івано-Франківської — областей жодним чином не впливає на здійснення ліцензованої діяльності з постачання електричної енергії, а також на якість і безперервність надання послуг. Таким чином, вимога Замовника щодо обов’язкової наявності ЦОК (власного окремого структурного підрозділу або посадової особи) саме на території Львівської області або суміжних областей — Тернопільської, Рівненської, Волинської, Закарпатської, Івано-Франківської — областей є юридично необґрунтованою, такою, що не передбачена жодним нормативно-правовим актом України, створює безпідставні бар’єри для участі суб’єктів господарювання у процедурі закупівлі та суперечить положенням пункту 8.3.17 ПРРЕЕ, частинам другій і четвертій статті 22, а також статті 5 Закону. Дискримінаційні вимоги, встановлені Замовником у тендерній документації, є незаконними та такими, що грубо порушують норми чинного законодавства України.
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 14.11.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 07.11.2025 15:59
Причина: Замовником відповідно до Закону про публічні закупівлі усунено порушення
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 19.11.2025 11:23
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 19.11.2025 11:23
Автор: АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО "ЕНЕРГЕТИЧНА КОМПАНІЯ УКРАЇНИ", Повна Наталя 380684594204 Povna.Natalia@ecu.gov.ua https://ecu.gov.ua/

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 749a7a64e889492aaa387cc55a86fb80
Заголовок пункту скарги: щодо дискримінаційних умов тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Ліцей № 1 імені Івана Франка Дрогобицької міської ради Львівської області (далі – Замовник) 3 листопада 2025 року розпочав процедуру закупівлі (відкриті торги з особливостями) за предметом «ДК 021:2015 «09310000-5 Електрична енергія» (Електрична енергія)» (ID: UA-2025-11-03-015387-a) (далі – Закупівля). Акціонерне товариство «Енергетична компанія України» (далі – Суб’єкт оскарження або АТ «ЕКУ») має намір взяти участь у процедурі закупівлі, оголошеній Замовником, у зв’язку з чим було проаналізовано тендерну документацію та виявлено нступне:
За результатами аналізу Суб’єктом оскарження встановлено наявність окремих положень ТД, які:
а) є дискримінаційними по суті, оскільки встановлюють вимоги, що суперечать чинному законодавству, обмежують конкуренцію та унеможливлюють участь АТ «ЕКУ» у закупівлі, чим порушують його права та законні інтереси як потенційного учасника;
б) у сукупності створюють передумови для допуску до участі у процедурі закупівлі лише обмеженого кола суб’єктів господарювання, які попередньо набули відповідних документів або відповідають неправомірно сформованим вимогам Замовника, що виключає рівний доступ інших учасників.
Встановлення дискримінаційної, необґрунтованої та незаконної вимоги щодо обов’язкової наявності на території Львівської області або суміжних областей — Тернопільської, Рівненської, Волинської, Закарпатської, Івано-Франківської — області Центру обслуговування споживачів (клієнтів), власного окремого структурного підрозділу або призначеної посадової особи.
Встановлення Замовником у Порядку постачання товару (електричної енергії) (Розділ 3 Додатку № 1 до тендерної документації «Перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції») вимог щодо надання довідки про створення учасником на території Львівської області або суміжних областей — Тернопільської, Рівненської, Волинської, Закарпатської, Івано-Франківської — областей Центру обслуговування споживачів (клієнтів), власного окремого структурного підрозділу або призначення посадової особи, а також положення про такий підрозділ, посадової інструкції та наказу про прийняття на роботу відповідної особи, яка забезпечує дотримання порядку розгляду звернень, скарг і проведення особистого прийому споживачів відповідно до Правил роздрібного ринку електричної енергії, є безпідставною, неправомірною та дискримінаційною вимогою, оскільки суперечить вимогам чинного законодавства України у сфері публічних закупівель і положенням Правил роздрібного ринку електричної енергії.
Відповідно до пункту 8.3.17 Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – НКРЕКП) від 14.03.2018 № 312 (зі змінами, далі – ПРРЕЕ), обов’язок створення центрів обслуговування споживачів (ЦОК), центрів розгляду скарг та кол-центрів покладається виключно на учасників роздрібного ринку, які обслуговують не менше 100 000 споживачів. Для учасників, які обслуговують менше 100 000 споживачів, створення центру обслуговування споживачів не є обов’язковим. Таким учасникам надано право самостійно визначати форму реалізації відповідних функцій, зокрема шляхом призначення відповідального працівника або створення окремого структурного підрозділу. Аналогічну правову конструкцію містить і пункт 8.3.6 ПРРЕЕ, який наголошує на обов’язку забезпечення виконання функцій центру розгляду скарг незалежно від факту створення такого центру. Таким чином, ПРРЕЕ прямо передбачає можливість належного виконання функцій ЦОК без необхідності його фізичного створення.
Відповідно до пункту 3 Особливостей, Замовники зобов’язані здійснювати закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону з урахуванням зазначених Особливостей та дотриманням принципів здійснення публічних закупівель. Пунктом 28 передбачено, що тендерна документація формується Замовником згідно зі статтею 22 Закону. Частиною другою цієї статті визначено, що у тендерній документації повинні бути зазначені один або декілька кваліфікаційних критеріїв, передбачених статтею 16 Закону, інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим вимогам, а також технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі. Водночас пунктом 29 передбачено, що під час проведення відкритих торгів для закупівлі електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону не застосовуються, а Замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом.
Водночас абзацом першим частини третьої статті 22 Закону встановлено, що Замовник може включати до тендерної документації іншу інформацію лише у випадках, коли її наявність прямо передбачена законодавством, тоді як частиною четвертою цієї статті забороняється встановлення дискримінаційних вимог, які обмежують конкуренцію або призводять до нерівного ставлення до учасників. Звертаємо увагу Комісії, що відповідно до чинної ліцензії на провадження господарської діяльності з постачання електричної енергії споживачу, виданої НКРЕКП, постачальник має право здійснювати діяльність на всій території України без будь-яких територіальних чи адміністративних обмежень.
Жодна норма ПРРЕЕ не встановлює обов’язку створення ЦОК (власного окремого структурного підрозділу або посадової особи) у кожному регіоні чи за місцезнаходженням конкретного Замовника. Відсутність фізично розташованого ЦОК у певному регіоні жодним чином не впливає на якість постачання електричної енергії, оскільки технічні характеристики електропостачання регламентуються виключно положеннями національного стандарту ДСТУ EN 50160:2023.
Суб’єктом оскарження створено окремий структурний підрозділ за місцезнаходженням Товариства, діяльність якого регламентується відповідним Положенням, дія якого поширюється на підрозділ, розташований за місцезнаходженням АТ «ЕКУ», що забезпечує належне виконання вимог ПРРЕЕ та обслуговування споживачів на території всієї України. Відсутність структурного підрозділу безпосередньо на території Львівської області або суміжних областей — Тернопільської, Рівненської, Волинської, Закарпатської, Івано-Франківської — областей жодним чином не впливає на здійснення ліцензованої діяльності з постачання електричної енергії, а також на якість і безперервність надання послуг.
Таким чином, вимога Замовника щодо обов’язкової наявності ЦОК (власного окремого структурного підрозділу або посадової особи) саме на території Львівської області або суміжних областей — Тернопільської, Рівненської, Волинської, Закарпатської, Івано-Франківської — областей є юридично необґрунтованою, такою, що не передбачена жодним нормативно-правовим актом України, створює безпідставні бар’єри для участі суб’єктів господарювання у процедурі закупівлі та суперечить положенням пункту 8.3.17 ПРРЕЕ, частинам другій і четвертій статті 22, а також статті 5 Закону. Дискримінаційні вимоги, встановлені Замовником у тендерній документації, є незаконними та такими, що грубо порушують норми чинного законодавства України.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Запити Органу оскарження