-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Послуги з управління небезпечними відходами
Більш детальна інформація (в т.ч. про обсяг, місце та строки надання послуг) зазначена в тендерній документації та додатках до неї.
Пропозиції розглянуті
період кваліфікації завершився 9 днів назад
347 600.00
UAH з ПДВ
Період оскарження:
30.10.2025 16:19 - 04.11.2025 00:00
Скарга
Відхилено
КЕП
Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Номер:
4a00f754c1d546dba1119f8d085b0ebf
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-10-30-011537-a.c1
Назва:
Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
СКАРГА
на дискримінаційні вимоги
тендерної документації за закупівлею UA-2025-10-30-011537-a
І. ПІДСТАВИ ПОДАННЯ СКАРГИ
30.10.2025 року на веб-порталі Уповноваженого органу (в системі електронних закупівель ProZorro) Замовником: Казенне підприємство «Морська пошуково-рятувальна служба» (надалі – Замовник) було оприлюднено оголошення про проведення Відкритих торгів з особливостями № UA-2025-10-30-011537-a ID y PROZORRO 4e874169eb1c4d878a92e0eb1f3da4c7 на закупівлю послуг за ДК 021:2015 – 90520000-8 «Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами»).
Ознайомившись з тендерною документацією Замовника, ТОВ «НАУКОВО-ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ «УКРЕКОПРОМ» (далі – Скаржник), як потенційний учасник відповідної процедури відкритих торгів, вважає, що Замовник грубо порушив процедуру закупівлі, застосувавши дискримінаційний підхід до умов її проведення, чим порушив вимоги чинного законодавства України у сфері публічних закупівель, а саме: Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIІІ (далі – Закон) та постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості).
Зазначена скарга подана нами до Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель з дотриманням вимог та строків, встановлених ч. 2 та ч. 8 ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі-Закону).
Вважаємо що Замовник вказав деякі умови тендерної документації, які обмежують коло потенційних учасників закупівлі та ставлять нас як потенційних учасників у нерівне становище порівняно з іншими учасниками зважаючи на наступне.
І. Відповідно до технічних вимог до предмета закупівлі Додатку 4 до тендерної документації Учасник мав надати у складі пропозиції заповнену таблицю:
Технічні характеристики
Найме
нуван
ня послуги № Найменування
послуг згідно Національного переліку відходів Код згідно Національного переліку відходів Операція з відновлення/
видалення Од. виміру Прогнозований обсяг
Послуги з управління небезпечними відходами 1 Інші емульсії (лляльні води) 13 08 02* Заповнюється під час надання тендерної пропозиції
т 35,0
2 Відходи електричного та електронного обладнання інші, ніж зазначені за кодами 20 01 21 та 20 01 23, що містять небезпечні компоненти (світлодіодні лампи, лампи розжарювання) 20 01 35*
Шт. 263,0
3 Свинцеві батареї 16 06 01* кг 280,0
4 Батареї і акумулятори включені в 16 06 01, 16 06 02, 16 06 03, та невідсортовані батареї і акумулятори, що містять ці батареї 20 01 33* кг 28,0
5 Абсорбенти, фільтрувальні матеріали (включаючи оливні фільтри інакше не зазначені), обтиральне ганчір’я та захисний одяг, забруднені небезпечними речовинами (ганчір’я промасленe) 15 02 02* кг 925,0
6
Масляні фільтри
16 01 07* кг 4,8
7 Абсорбенти, фільтрувальні матеріали (включаючи оливні фільтри інакше не зазначені), обтиральне ганчір’я та захисний одяг, забруднені небезпечними речовинами (паливні, повітряні фільтри)
15 02 02* кг 5,4
8 Упаковка, що містить залишки або забруднена небезпечними речовинами
15 01 10* кг 9,0
Відповідно до встановленої вимоги вбачається, що Учасник під час надання тендерної пропозиції має самостійно зазначити операції з відновлення/видалення щодо відходів згідно Національного переліку, які є предметом закупівлі.
Натомість, звертаємо увагу, що відповідно до п. 4 ст. 13 Закону України «Про управління відходами» передача суб’єктам господарювання у сфері управління відходами відходів (крім побутових відходів) з метою збирання, перевезення та оброблення здійснюється на підставі договору, укладеного відповідно до законодавства, в якому зазначається код відходів згідно з Національним класифікатором відходів, їх обсяг, найменування та код операції з відновлення та/або видалення відходів.
З аналізу цієї норми можна дійти висновку, що питання визначення кодів операцій з відновлення та/або видалення відходів здійснюється суб'єктом господарювання у відповідності до наявних у нього дозвільних документів під час укладання договору. Тобто, саме на суб’єкта господарювання у сфері управління відходами (тобто Учасника) покладається обов’язок забезпечувати здійснення операцій з оброблення відходів на об’єктах оброблення відходів згідно їх переліку та особливостей в залежності від виду (коду) відходів, а не на утворювачів відходів, та лише на стадії укладання договору, а не на стадії надання тендерної пропозиції.
Також звертаємо увагу, що аналогічної позиції дотримується комісія АМКУ, зокрема у рішеннях АМКУ 1) №11744-р/пк-пз від 29.07.2025; 2) № 11816-р/пк-пз від 30.07.2025; 3) № 9400-р/пк-пз від 12.06.2025.
Так, наприклад, в тексті рішення № 9400-р/пк-пз від 12.06.2025 викладено наступне:
«Комісією листом від 10.04.2025 № 20-29.1/12-89ПЗе направлено запит Міністерству захисту довкілля та природних ресурсів України про надання інформації, зокрема: "
- якими нормативно-правовими актами встановлено вичерпний перелік кодів операцій з управління відходами за кожним відповідним кодом відходів згідно з Порядком класифікації відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 жовтня 2023 р. № 1102;
- який суб'єкт господарювання/установа/організація та в якому порядку визначає перелік кодів операцій з управління відходами за кожним відповідним кодом відходів згідно з Порядком класифікації відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 жовтня 2023 р. № 1102;
- чи має право замовник процедури закупівлі послуг з управління відходами, які утворюються в результаті його господарської діяльності, встановлювати конкретний перелік кодів операцій управління відходами, визначеними в тендерній документації".
Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України листом від 11.04.2025 № 36/36-02/329-25 повідомляє, зокрема: "Вичерпний перелік кодів операцій з управління відходами за кожним кодом відходів згідно Національного переліку чинним законодавством України не встановлено. … Утворювачі відходів, крім утворювачів відходів домогосподарств, відповідно до частини другої статті 16 Закону, серед іншого, зобов'язані: класифікувати свої відходи відповідно до Національного переліку відходів та Порядку класифікації відходів; 7 обробляти відходи самостійно, за наявності дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів, або передавати їх для оброблення суб'єктам господарювання у сфері управління відходами, які мають такий дозвіл. не допускати змішування відходів, що можуть бути відновлені, з відходами, що не можуть бути відновлені. Відповідно до частини другої статті 17 Закону, суб'єкти господарювання у сфері управління відходами для провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами, серед іншого, зобов'язані: мати дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів та ліцензію на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами; провадити діяльність на об'єктах оброблення відходів, які відповідають вимогам законодавства. Види відходів, що підлягають обробленню на таких об'єктах, повинні відповідати дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів; мати ліцензію на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами. Тож, суб'єкти господарювання, які мають намір або здійснюють операції з оброблення відходів зобов'язані отримати дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів до початку своєї діяльності, відповідно пункту 3 Порядку видачі, відмови у видачі, анулювання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів, затвердженому постановою Кабінету Міністрів від 19.12.2023 № 1328. … В заяві про отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів зазначаються відомості про об'єкт, операції з оброблення, які передбачається здійснювати на такому об'єкті, назва та код відходів, відомості про їх склад та властивості, проектна потужність об'єкта, проектний обсяг оброблення відходів, розрахунковий строк експлуатації, джерело походження відходів, код та назва відходів, утворених у результаті здійснення операцій з оброблення, обсяг відходів, утворених у результаті здійснення операцій з оброблення, подальше оброблення утворених відходів. Враховуючи вищезазначене, перелік відходів та перелік операцій з управління відходами визначає сам суб'єкт господарювання при отриманні дозволу на здійснення операцій з оброблення відходами, виходячи з переліку основного технологічного обладнання, устаткування для оброблення відходів, які він має, наявної проектної документації, а також висновку з оцінки впливу на довкілля, яким оцінено допустимість провадження планованої діяльності та екологічні умови її провадження".
Враховуючи вищенаведене, у тому числі інформацію, надану Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України, перелік кодів операцій з управління відходами за кожним відповідним кодом відходів визначає сам суб'єкт господарювання у відповідності до наявних у нього дозвільних документів.
Замовник не обґрунтував та документально не підтвердив необхідності встановлення вищезазначеної вимоги Документації у наведеній редакції.»
Зазначені вище рішення та тендерна документація Замовника надаються як докази до скарги.
Таким чином, вимога щодо зобов’язання до Учасника самостійно зазначити операції з відновлення/видалення щодо відходів згідно Національного переліку, які є предметом закупівлі саме на стадії подання пропозиції – є неправомірною та не узгоджується із нормами чинного законодавства у сфері управління відходами. При цьому наголошуємо, що Скаржник згоден зазначити операції з відновлення/видалення щодо відходів згідно Національного переліку, які є предметом закупівлі, під час укладання договору.
Отже, тендерна документація в наявній редакції обмежує потенційне коло учасників даної закупівлі, в тому числі Скаржника та є дискримінаційною відносно вимог, які в ній наведені. З огляду зазначеного, Замовник повинен внести зміни до Додатку 4 тендерної документації, та прибрати вимогу щодо зобов’язання до Учасника самостійно зазначити операції з відновлення/видалення щодо відходів згідно Національного переліку, які є предметом закупівлі.
ІІ. НОРМАТИВНЕ ОБГРУНТУВАННЯ СКАРГИ ТА ВИМОГИ
СУБ’ЄКТА ОСКАРЖЕННЯ
Конституція України, як основний Закон держави, встановлює, що в Україні визнається і діє принцип верховенства права, та не допускається неправомірне обмеження конкуренції.
В свою чергу, Закон України «Про публічні закупівлі» встановлює основні принципи здійснення закупівель, яких повинні дотримуватись як Учасник, так і Замовник закупівлі. Перелік цих принципів міститься в ст.5 Закону, серед яких визначає наступні:
-добросовісна конкуренція серед учасників;
-максимальна економія, ефективність та пропорційність;
-відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
-недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
-об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
-запобігання корупційним діям і зловживанням.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Суб’єкт оскарження дійшов висновку, що в даній закупівлі Замовник не дотримується вимог чинного законодавства України, порушує основні принципи здійснення закупівель, зокрема, принцип добросовісної конкуренції серед учасників, принцип відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, принцип недискримінації учасників та рівного ставлення до них, іншим вимогам чинного законодавства, чим руйнують систему публічних закупівель в цілому.
З огляду на вищенаведене, керуючись ст. 5, 18 Закону України «Про публічні закупівлі» та з метою проведення процедури закупівлі на рівних умовах у відповідності до принципів публічних закупівель та з дотримання вимог Закону України «Про публічні закупівлі»,
ПРОСИМО:
1. Прийняти дану скаргу до розгляду та розглянути її в порядку Закону України «Про публічні закупівлі» та постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» від 12.10.2022 р. №1178;
2. Прийняти рішення про встановлення порушень, що допущені Казенне підприємство «Морська пошуково-рятувальна служба» під час проведення відкритих торгів з особливостями № UA-2025-10-30-011537-a та задовольнити дану скаргу повністю;
3. Зобов’язати Комунальне некомерційне підприємство Казенне підприємство «Морська пошуково-рятувальна служба», внести зміни до тендерної документації відповідно до вимог, викладених в мотивувальній частині даної скарги.
Додатки:
1) ТЕНДЕРНА ДОКУМЕНТАЦІЯ Замовника із додатками;
2) Закон України «Про управління відходами»;
3) Рішення АМКУ №11744-р/пк-пз від 29.07.2025
4) Рішення АМКУ №11816-р/пк-пз від 30.07.2025
5) Рішення АМКУ )№ 9400-р/пк-пз від 12.06.2025
Пов'язані документи:
Учасник
- Додаток 5 до ТД Проєкт договору.docx 03.11.2025 11:50
- ЗУ Про управління відходами.docx 03.11.2025 11:50
- рішення від 12.06.2025 № 9400.pdf 03.11.2025 11:50
- рішення від 29.07.2025 № 11744.pdf 03.11.2025 11:50
- Скарга до АМКУ.PDF 03.11.2025 11:50
- рішення від 30.07.2025 № 11816.pdf 03.11.2025 11:50
- ТД на закупівлю послуг з управління небезпечними відходами ред. від 30.10.2025 (1).docx 03.11.2025 11:50
- sign.p7s 03.11.2025 11:50
- Рішення від 05.11.2025 №16540.pdf 05.11.2025 16:48
- Інформація про резолютивну частину рішення від 12.11.2025 №16908.pdf 13.11.2025 15:38
- Рішення від 12.11.2025 №16908.pdf 17.11.2025 16:25
- ПОЯСНЕННЯ до АМКУ.doc 07.11.2025 15:00
- Тендерна документація по закупівлі UA-2025-09-01-007551-a.docx 07.11.2025 15:00
- Тендерна пропозиція ТОВ НВК УКРЕКОПРОМ № 23-2-4095-1965-1 від 09.09.2025 по закупівлі UA-2025-09-01-007551-а.PDF 07.11.2025 15:00
- ПОЯСНЕННЯ до АМКУ.pdf 07.11.2025 15:00
Дата прийняття скарги до розгляду:
03.11.2025 12:38
Дата розгляду скарги:
12.11.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
05.11.2025 16:48
Дата прийняття рішення про відхилення скарги:
17.11.2025 16:26
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
7f9576d035eb4b08a82a5a32c759fbe0
Заголовок пункту скарги:
Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення:
Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги:
СКАРГА
на дискримінаційні вимоги
тендерної документації за закупівлею UA-2025-10-30-011537-a
І. ПІДСТАВИ ПОДАННЯ СКАРГИ
30.10.2025 року на веб-порталі Уповноваженого органу (в системі електронних закупівель ProZorro) Замовником: Казенне підприємство «Морська пошуково-рятувальна служба» (надалі – Замовник) було оприлюднено оголошення про проведення Відкритих торгів з особливостями № UA-2025-10-30-011537-a ID y PROZORRO 4e874169eb1c4d878a92e0eb1f3da4c7 на закупівлю послуг за ДК 021:2015 – 90520000-8 «Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами»).
Ознайомившись з тендерною документацією Замовника, ТОВ «НАУКОВО-ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ «УКРЕКОПРОМ» (далі – Скаржник), як потенційний учасник відповідної процедури відкритих торгів, вважає, що Замовник грубо порушив процедуру закупівлі, застосувавши дискримінаційний підхід до умов її проведення, чим порушив вимоги чинного законодавства України у сфері публічних закупівель, а саме: Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIІІ (далі – Закон) та постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості).
Зазначена скарга подана нами до Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель з дотриманням вимог та строків, встановлених ч. 2 та ч. 8 ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі-Закону).
Вважаємо що Замовник вказав деякі умови тендерної документації, які обмежують коло потенційних учасників закупівлі та ставлять нас як потенційних учасників у нерівне становище порівняно з іншими учасниками зважаючи на наступне.
І. Відповідно до технічних вимог до предмета закупівлі Додатку 4 до тендерної документації Учасник мав надати у складі пропозиції заповнену таблицю:
Технічні характеристики
Найме
нуван
ня послуги № Найменування
послуг згідно Національного переліку відходів Код згідно Національного переліку відходів Операція з відновлення/
видалення Од. виміру Прогнозований обсяг
Послуги з управління небезпечними відходами 1 Інші емульсії (лляльні води) 13 08 02* Заповнюється під час надання тендерної пропозиції
т 35,0
2 Відходи електричного та електронного обладнання інші, ніж зазначені за кодами 20 01 21 та 20 01 23, що містять небезпечні компоненти (світлодіодні лампи, лампи розжарювання) 20 01 35*
Шт. 263,0
3 Свинцеві батареї 16 06 01* кг 280,0
4 Батареї і акумулятори включені в 16 06 01, 16 06 02, 16 06 03, та невідсортовані батареї і акумулятори, що містять ці батареї 20 01 33* кг 28,0
5 Абсорбенти, фільтрувальні матеріали (включаючи оливні фільтри інакше не зазначені), обтиральне ганчір’я та захисний одяг, забруднені небезпечними речовинами (ганчір’я промасленe) 15 02 02* кг 925,0
6
Масляні фільтри
16 01 07* кг 4,8
7 Абсорбенти, фільтрувальні матеріали (включаючи оливні фільтри інакше не зазначені), обтиральне ганчір’я та захисний одяг, забруднені небезпечними речовинами (паливні, повітряні фільтри)
15 02 02* кг 5,4
8 Упаковка, що містить залишки або забруднена небезпечними речовинами
15 01 10* кг 9,0
Відповідно до встановленої вимоги вбачається, що Учасник під час надання тендерної пропозиції має самостійно зазначити операції з відновлення/видалення щодо відходів згідно Національного переліку, які є предметом закупівлі.
Натомість, звертаємо увагу, що відповідно до п. 4 ст. 13 Закону України «Про управління відходами» передача суб’єктам господарювання у сфері управління відходами відходів (крім побутових відходів) з метою збирання, перевезення та оброблення здійснюється на підставі договору, укладеного відповідно до законодавства, в якому зазначається код відходів згідно з Національним класифікатором відходів, їх обсяг, найменування та код операції з відновлення та/або видалення відходів.
З аналізу цієї норми можна дійти висновку, що питання визначення кодів операцій з відновлення та/або видалення відходів здійснюється суб'єктом господарювання у відповідності до наявних у нього дозвільних документів під час укладання договору. Тобто, саме на суб’єкта господарювання у сфері управління відходами (тобто Учасника) покладається обов’язок забезпечувати здійснення операцій з оброблення відходів на об’єктах оброблення відходів згідно їх переліку та особливостей в залежності від виду (коду) відходів, а не на утворювачів відходів, та лише на стадії укладання договору, а не на стадії надання тендерної пропозиції.
Також звертаємо увагу, що аналогічної позиції дотримується комісія АМКУ, зокрема у рішеннях АМКУ 1) №11744-р/пк-пз від 29.07.2025; 2) № 11816-р/пк-пз від 30.07.2025; 3) № 9400-р/пк-пз від 12.06.2025.
Так, наприклад, в тексті рішення № 9400-р/пк-пз від 12.06.2025 викладено наступне:
«Комісією листом від 10.04.2025 № 20-29.1/12-89ПЗе направлено запит Міністерству захисту довкілля та природних ресурсів України про надання інформації, зокрема: "
- якими нормативно-правовими актами встановлено вичерпний перелік кодів операцій з управління відходами за кожним відповідним кодом відходів згідно з Порядком класифікації відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 жовтня 2023 р. № 1102;
- який суб'єкт господарювання/установа/організація та в якому порядку визначає перелік кодів операцій з управління відходами за кожним відповідним кодом відходів згідно з Порядком класифікації відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 жовтня 2023 р. № 1102;
- чи має право замовник процедури закупівлі послуг з управління відходами, які утворюються в результаті його господарської діяльності, встановлювати конкретний перелік кодів операцій управління відходами, визначеними в тендерній документації".
Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України листом від 11.04.2025 № 36/36-02/329-25 повідомляє, зокрема: "Вичерпний перелік кодів операцій з управління відходами за кожним кодом відходів згідно Національного переліку чинним законодавством України не встановлено. … Утворювачі відходів, крім утворювачів відходів домогосподарств, відповідно до частини другої статті 16 Закону, серед іншого, зобов'язані: класифікувати свої відходи відповідно до Національного переліку відходів та Порядку класифікації відходів; 7 обробляти відходи самостійно, за наявності дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів, або передавати їх для оброблення суб'єктам господарювання у сфері управління відходами, які мають такий дозвіл. не допускати змішування відходів, що можуть бути відновлені, з відходами, що не можуть бути відновлені. Відповідно до частини другої статті 17 Закону, суб'єкти господарювання у сфері управління відходами для провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами, серед іншого, зобов'язані: мати дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів та ліцензію на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами; провадити діяльність на об'єктах оброблення відходів, які відповідають вимогам законодавства. Види відходів, що підлягають обробленню на таких об'єктах, повинні відповідати дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів; мати ліцензію на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами. Тож, суб'єкти господарювання, які мають намір або здійснюють операції з оброблення відходів зобов'язані отримати дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів до початку своєї діяльності, відповідно пункту 3 Порядку видачі, відмови у видачі, анулювання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів, затвердженому постановою Кабінету Міністрів від 19.12.2023 № 1328. … В заяві про отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів зазначаються відомості про об'єкт, операції з оброблення, які передбачається здійснювати на такому об'єкті, назва та код відходів, відомості про їх склад та властивості, проектна потужність об'єкта, проектний обсяг оброблення відходів, розрахунковий строк експлуатації, джерело походження відходів, код та назва відходів, утворених у результаті здійснення операцій з оброблення, обсяг відходів, утворених у результаті здійснення операцій з оброблення, подальше оброблення утворених відходів. Враховуючи вищезазначене, перелік відходів та перелік операцій з управління відходами визначає сам суб'єкт господарювання при отриманні дозволу на здійснення операцій з оброблення відходами, виходячи з переліку основного технологічного обладнання, устаткування для оброблення відходів, які він має, наявної проектної документації, а також висновку з оцінки впливу на довкілля, яким оцінено допустимість провадження планованої діяльності та екологічні умови її провадження".
Враховуючи вищенаведене, у тому числі інформацію, надану Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України, перелік кодів операцій з управління відходами за кожним відповідним кодом відходів визначає сам суб'єкт господарювання у відповідності до наявних у нього дозвільних документів.
Замовник не обґрунтував та документально не підтвердив необхідності встановлення вищезазначеної вимоги Документації у наведеній редакції.»
Зазначені вище рішення та тендерна документація Замовника надаються як докази до скарги.
Таким чином, вимога щодо зобов’язання до Учасника самостійно зазначити операції з відновлення/видалення щодо відходів згідно Національного переліку, які є предметом закупівлі саме на стадії подання пропозиції – є неправомірною та не узгоджується із нормами чинного законодавства у сфері управління відходами. При цьому наголошуємо, що Скаржник згоден зазначити операції з відновлення/видалення щодо відходів згідно Національного переліку, які є предметом закупівлі, під час укладання договору.
Отже, тендерна документація в наявній редакції обмежує потенційне коло учасників даної закупівлі, в тому числі Скаржника та є дискримінаційною відносно вимог, які в ній наведені. З огляду зазначеного, Замовник повинен внести зміни до Додатку 4 тендерної документації, та прибрати вимогу щодо зобов’язання до Учасника самостійно зазначити операції з відновлення/видалення щодо відходів згідно Національного переліку, які є предметом закупівлі.
ІІ. НОРМАТИВНЕ ОБГРУНТУВАННЯ СКАРГИ ТА ВИМОГИ
СУБ’ЄКТА ОСКАРЖЕННЯ
Конституція України, як основний Закон держави, встановлює, що в Україні визнається і діє принцип верховенства права, та не допускається неправомірне обмеження конкуренції.
В свою чергу, Закон України «Про публічні закупівлі» встановлює основні принципи здійснення закупівель, яких повинні дотримуватись як Учасник, так і Замовник закупівлі. Перелік цих принципів міститься в ст.5 Закону, серед яких визначає наступні:
-добросовісна конкуренція серед учасників;
-максимальна економія, ефективність та пропорційність;
-відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
-недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
-об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
-запобігання корупційним діям і зловживанням.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Суб’єкт оскарження дійшов висновку, що в даній закупівлі Замовник не дотримується вимог чинного законодавства України, порушує основні принципи здійснення закупівель, зокрема, принцип добросовісної конкуренції серед учасників, принцип відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, принцип недискримінації учасників та рівного ставлення до них, іншим вимогам чинного законодавства, чим руйнують систему публічних закупівель в цілому.
З огляду на вищенаведене, керуючись ст. 5, 18 Закону України «Про публічні закупівлі» та з метою проведення процедури закупівлі на рівних умовах у відповідності до принципів публічних закупівель та з дотримання вимог Закону України «Про публічні закупівлі»,
ПРОСИМО:
1. Прийняти дану скаргу до розгляду та розглянути її в порядку Закону України «Про публічні закупівлі» та постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» від 12.10.2022 р. №1178;
2. Прийняти рішення про встановлення порушень, що допущені Казенне підприємство «Морська пошуково-рятувальна служба» під час проведення відкритих торгів з особливостями № UA-2025-10-30-011537-a та задовольнити дану скаргу повністю;
3. Зобов’язати Комунальне некомерційне підприємство Казенне підприємство «Морська пошуково-рятувальна служба», внести зміни до тендерної документації відповідно до вимог, викладених в мотивувальній частині даної скарги.
Додатки:
1) ТЕНДЕРНА ДОКУМЕНТАЦІЯ Замовника із додатками;
2) Закон України «Про управління відходами»;
3) Рішення АМКУ №11744-р/пк-пз від 29.07.2025
4) Рішення АМКУ №11816-р/пк-пз від 30.07.2025
5) Рішення АМКУ )№ 9400-р/пк-пз від 12.06.2025
на дискримінаційні вимоги
тендерної документації за закупівлею UA-2025-10-30-011537-a
І. ПІДСТАВИ ПОДАННЯ СКАРГИ
30.10.2025 року на веб-порталі Уповноваженого органу (в системі електронних закупівель ProZorro) Замовником: Казенне підприємство «Морська пошуково-рятувальна служба» (надалі – Замовник) було оприлюднено оголошення про проведення Відкритих торгів з особливостями № UA-2025-10-30-011537-a ID y PROZORRO 4e874169eb1c4d878a92e0eb1f3da4c7 на закупівлю послуг за ДК 021:2015 – 90520000-8 «Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами»).
Ознайомившись з тендерною документацією Замовника, ТОВ «НАУКОВО-ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ «УКРЕКОПРОМ» (далі – Скаржник), як потенційний учасник відповідної процедури відкритих торгів, вважає, що Замовник грубо порушив процедуру закупівлі, застосувавши дискримінаційний підхід до умов її проведення, чим порушив вимоги чинного законодавства України у сфері публічних закупівель, а саме: Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIІІ (далі – Закон) та постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості).
Зазначена скарга подана нами до Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель з дотриманням вимог та строків, встановлених ч. 2 та ч. 8 ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі-Закону).
Вважаємо що Замовник вказав деякі умови тендерної документації, які обмежують коло потенційних учасників закупівлі та ставлять нас як потенційних учасників у нерівне становище порівняно з іншими учасниками зважаючи на наступне.
І. Відповідно до технічних вимог до предмета закупівлі Додатку 4 до тендерної документації Учасник мав надати у складі пропозиції заповнену таблицю:
Технічні характеристики
Найме
нуван
ня послуги № Найменування
послуг згідно Національного переліку відходів Код згідно Національного переліку відходів Операція з відновлення/
видалення Од. виміру Прогнозований обсяг
Послуги з управління небезпечними відходами 1 Інші емульсії (лляльні води) 13 08 02* Заповнюється під час надання тендерної пропозиції
т 35,0
2 Відходи електричного та електронного обладнання інші, ніж зазначені за кодами 20 01 21 та 20 01 23, що містять небезпечні компоненти (світлодіодні лампи, лампи розжарювання) 20 01 35*
Шт. 263,0
3 Свинцеві батареї 16 06 01* кг 280,0
4 Батареї і акумулятори включені в 16 06 01, 16 06 02, 16 06 03, та невідсортовані батареї і акумулятори, що містять ці батареї 20 01 33* кг 28,0
5 Абсорбенти, фільтрувальні матеріали (включаючи оливні фільтри інакше не зазначені), обтиральне ганчір’я та захисний одяг, забруднені небезпечними речовинами (ганчір’я промасленe) 15 02 02* кг 925,0
6
Масляні фільтри
16 01 07* кг 4,8
7 Абсорбенти, фільтрувальні матеріали (включаючи оливні фільтри інакше не зазначені), обтиральне ганчір’я та захисний одяг, забруднені небезпечними речовинами (паливні, повітряні фільтри)
15 02 02* кг 5,4
8 Упаковка, що містить залишки або забруднена небезпечними речовинами
15 01 10* кг 9,0
Відповідно до встановленої вимоги вбачається, що Учасник під час надання тендерної пропозиції має самостійно зазначити операції з відновлення/видалення щодо відходів згідно Національного переліку, які є предметом закупівлі.
Натомість, звертаємо увагу, що відповідно до п. 4 ст. 13 Закону України «Про управління відходами» передача суб’єктам господарювання у сфері управління відходами відходів (крім побутових відходів) з метою збирання, перевезення та оброблення здійснюється на підставі договору, укладеного відповідно до законодавства, в якому зазначається код відходів згідно з Національним класифікатором відходів, їх обсяг, найменування та код операції з відновлення та/або видалення відходів.
З аналізу цієї норми можна дійти висновку, що питання визначення кодів операцій з відновлення та/або видалення відходів здійснюється суб'єктом господарювання у відповідності до наявних у нього дозвільних документів під час укладання договору. Тобто, саме на суб’єкта господарювання у сфері управління відходами (тобто Учасника) покладається обов’язок забезпечувати здійснення операцій з оброблення відходів на об’єктах оброблення відходів згідно їх переліку та особливостей в залежності від виду (коду) відходів, а не на утворювачів відходів, та лише на стадії укладання договору, а не на стадії надання тендерної пропозиції.
Також звертаємо увагу, що аналогічної позиції дотримується комісія АМКУ, зокрема у рішеннях АМКУ 1) №11744-р/пк-пз від 29.07.2025; 2) № 11816-р/пк-пз від 30.07.2025; 3) № 9400-р/пк-пз від 12.06.2025.
Так, наприклад, в тексті рішення № 9400-р/пк-пз від 12.06.2025 викладено наступне:
«Комісією листом від 10.04.2025 № 20-29.1/12-89ПЗе направлено запит Міністерству захисту довкілля та природних ресурсів України про надання інформації, зокрема: "
- якими нормативно-правовими актами встановлено вичерпний перелік кодів операцій з управління відходами за кожним відповідним кодом відходів згідно з Порядком класифікації відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 жовтня 2023 р. № 1102;
- який суб'єкт господарювання/установа/організація та в якому порядку визначає перелік кодів операцій з управління відходами за кожним відповідним кодом відходів згідно з Порядком класифікації відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 жовтня 2023 р. № 1102;
- чи має право замовник процедури закупівлі послуг з управління відходами, які утворюються в результаті його господарської діяльності, встановлювати конкретний перелік кодів операцій управління відходами, визначеними в тендерній документації".
Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України листом від 11.04.2025 № 36/36-02/329-25 повідомляє, зокрема: "Вичерпний перелік кодів операцій з управління відходами за кожним кодом відходів згідно Національного переліку чинним законодавством України не встановлено. … Утворювачі відходів, крім утворювачів відходів домогосподарств, відповідно до частини другої статті 16 Закону, серед іншого, зобов'язані: класифікувати свої відходи відповідно до Національного переліку відходів та Порядку класифікації відходів; 7 обробляти відходи самостійно, за наявності дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів, або передавати їх для оброблення суб'єктам господарювання у сфері управління відходами, які мають такий дозвіл. не допускати змішування відходів, що можуть бути відновлені, з відходами, що не можуть бути відновлені. Відповідно до частини другої статті 17 Закону, суб'єкти господарювання у сфері управління відходами для провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами, серед іншого, зобов'язані: мати дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів та ліцензію на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами; провадити діяльність на об'єктах оброблення відходів, які відповідають вимогам законодавства. Види відходів, що підлягають обробленню на таких об'єктах, повинні відповідати дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів; мати ліцензію на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами. Тож, суб'єкти господарювання, які мають намір або здійснюють операції з оброблення відходів зобов'язані отримати дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів до початку своєї діяльності, відповідно пункту 3 Порядку видачі, відмови у видачі, анулювання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів, затвердженому постановою Кабінету Міністрів від 19.12.2023 № 1328. … В заяві про отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів зазначаються відомості про об'єкт, операції з оброблення, які передбачається здійснювати на такому об'єкті, назва та код відходів, відомості про їх склад та властивості, проектна потужність об'єкта, проектний обсяг оброблення відходів, розрахунковий строк експлуатації, джерело походження відходів, код та назва відходів, утворених у результаті здійснення операцій з оброблення, обсяг відходів, утворених у результаті здійснення операцій з оброблення, подальше оброблення утворених відходів. Враховуючи вищезазначене, перелік відходів та перелік операцій з управління відходами визначає сам суб'єкт господарювання при отриманні дозволу на здійснення операцій з оброблення відходами, виходячи з переліку основного технологічного обладнання, устаткування для оброблення відходів, які він має, наявної проектної документації, а також висновку з оцінки впливу на довкілля, яким оцінено допустимість провадження планованої діяльності та екологічні умови її провадження".
Враховуючи вищенаведене, у тому числі інформацію, надану Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України, перелік кодів операцій з управління відходами за кожним відповідним кодом відходів визначає сам суб'єкт господарювання у відповідності до наявних у нього дозвільних документів.
Замовник не обґрунтував та документально не підтвердив необхідності встановлення вищезазначеної вимоги Документації у наведеній редакції.»
Зазначені вище рішення та тендерна документація Замовника надаються як докази до скарги.
Таким чином, вимога щодо зобов’язання до Учасника самостійно зазначити операції з відновлення/видалення щодо відходів згідно Національного переліку, які є предметом закупівлі саме на стадії подання пропозиції – є неправомірною та не узгоджується із нормами чинного законодавства у сфері управління відходами. При цьому наголошуємо, що Скаржник згоден зазначити операції з відновлення/видалення щодо відходів згідно Національного переліку, які є предметом закупівлі, під час укладання договору.
Отже, тендерна документація в наявній редакції обмежує потенційне коло учасників даної закупівлі, в тому числі Скаржника та є дискримінаційною відносно вимог, які в ній наведені. З огляду зазначеного, Замовник повинен внести зміни до Додатку 4 тендерної документації, та прибрати вимогу щодо зобов’язання до Учасника самостійно зазначити операції з відновлення/видалення щодо відходів згідно Національного переліку, які є предметом закупівлі.
ІІ. НОРМАТИВНЕ ОБГРУНТУВАННЯ СКАРГИ ТА ВИМОГИ
СУБ’ЄКТА ОСКАРЖЕННЯ
Конституція України, як основний Закон держави, встановлює, що в Україні визнається і діє принцип верховенства права, та не допускається неправомірне обмеження конкуренції.
В свою чергу, Закон України «Про публічні закупівлі» встановлює основні принципи здійснення закупівель, яких повинні дотримуватись як Учасник, так і Замовник закупівлі. Перелік цих принципів міститься в ст.5 Закону, серед яких визначає наступні:
-добросовісна конкуренція серед учасників;
-максимальна економія, ефективність та пропорційність;
-відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
-недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
-об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
-запобігання корупційним діям і зловживанням.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Суб’єкт оскарження дійшов висновку, що в даній закупівлі Замовник не дотримується вимог чинного законодавства України, порушує основні принципи здійснення закупівель, зокрема, принцип добросовісної конкуренції серед учасників, принцип відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, принцип недискримінації учасників та рівного ставлення до них, іншим вимогам чинного законодавства, чим руйнують систему публічних закупівель в цілому.
З огляду на вищенаведене, керуючись ст. 5, 18 Закону України «Про публічні закупівлі» та з метою проведення процедури закупівлі на рівних умовах у відповідності до принципів публічних закупівель та з дотримання вимог Закону України «Про публічні закупівлі»,
ПРОСИМО:
1. Прийняти дану скаргу до розгляду та розглянути її в порядку Закону України «Про публічні закупівлі» та постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» від 12.10.2022 р. №1178;
2. Прийняти рішення про встановлення порушень, що допущені Казенне підприємство «Морська пошуково-рятувальна служба» під час проведення відкритих торгів з особливостями № UA-2025-10-30-011537-a та задовольнити дану скаргу повністю;
3. Зобов’язати Комунальне некомерційне підприємство Казенне підприємство «Морська пошуково-рятувальна служба», внести зміни до тендерної документації відповідно до вимог, викладених в мотивувальній частині даної скарги.
Додатки:
1) ТЕНДЕРНА ДОКУМЕНТАЦІЯ Замовника із додатками;
2) Закон України «Про управління відходами»;
3) Рішення АМКУ №11744-р/пк-пз від 29.07.2025
4) Рішення АМКУ №11816-р/пк-пз від 30.07.2025
5) Рішення АМКУ )№ 9400-р/пк-пз від 12.06.2025
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
СКАРГА на дискримінаційні вимоги тендерної документації за закупівлею UA-2025-10-30-011537-a І. ПІДСТАВИ ПОДАННЯ СКАРГИ 30.10.2025 року на веб-порталі Уповноваженого органу (в системі електронних закупівель ProZorro) Замовником: Казенне підприємство «Морська пошуково-рятувальна служба» (надалі – Замовник) було оприлюднено оголошення про проведення Відкритих торгів з особливостями № UA-2025-10-30-011537-a ID y PROZORRO 4e874169eb1c4d878a92e0eb1f3da4c7 на закупівлю послуг за ДК 021:2015 – 90520000-8 «Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами»). Ознайомившись з тендерною документацією Замовника, ТОВ «НАУКОВО-ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ «УКРЕКОПРОМ» (далі – Скаржник), як потенційний учасник відповідної процедури відкритих торгів, вважає, що Замовник грубо порушив процедуру закупівлі, застосувавши дискримінаційний підхід до умов її проведення, чим порушив вимоги чинного законодавства України у сфері публічних закупівель, а саме: Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIІІ (далі – Закон) та постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості). Зазначена скарга подана нами до Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель з дотриманням вимог та строків, встановлених ч. 2 та ч. 8 ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі-Закону). Вважаємо що Замовник вказав деякі умови тендерної документації, які обмежують коло потенційних учасників закупівлі та ставлять нас як потенційних учасників у нерівне становище порівняно з іншими учасниками зважаючи на наступне. І. Відповідно до технічних вимог до предмета закупівлі Додатку 4 до тендерної документації Учасник мав надати у складі пропозиції заповнену таблицю: Технічні характеристики Найме нуван ня послуги № Найменування послуг згідно Національного переліку відходів Код згідно Національного переліку відходів Операція з відновлення/ видалення Од. виміру Прогнозований обсяг Послуги з управління небезпечними відходами 1 Інші емульсії (лляльні води) 13 08 02* Заповнюється під час надання тендерної пропозиції т 35,0 2 Відходи електричного та електронного обладнання інші, ніж зазначені за кодами 20 01 21 та 20 01 23, що містять небезпечні компоненти (світлодіодні лампи, лампи розжарювання) 20 01 35* Шт. 263,0 3 Свинцеві батареї 16 06 01* кг 280,0 4 Батареї і акумулятори включені в 16 06 01, 16 06 02, 16 06 03, та невідсортовані батареї і акумулятори, що містять ці батареї 20 01 33* кг 28,0 5 Абсорбенти, фільтрувальні матеріали (включаючи оливні фільтри інакше не зазначені), обтиральне ганчір’я та захисний одяг, забруднені небезпечними речовинами (ганчір’я промасленe) 15 02 02* кг 925,0 6 Масляні фільтри 16 01 07* кг 4,8 7 Абсорбенти, фільтрувальні матеріали (включаючи оливні фільтри інакше не зазначені), обтиральне ганчір’я та захисний одяг, забруднені небезпечними речовинами (паливні, повітряні фільтри) 15 02 02* кг 5,4 8 Упаковка, що містить залишки або забруднена небезпечними речовинами 15 01 10* кг 9,0 Відповідно до встановленої вимоги вбачається, що Учасник під час надання тендерної пропозиції має самостійно зазначити операції з відновлення/видалення щодо відходів згідно Національного переліку, які є предметом закупівлі. Натомість, звертаємо увагу, що відповідно до п. 4 ст. 13 Закону України «Про управління відходами» передача суб’єктам господарювання у сфері управління відходами відходів (крім побутових відходів) з метою збирання, перевезення та оброблення здійснюється на підставі договору, укладеного відповідно до законодавства, в якому зазначається код відходів згідно з Національним класифікатором відходів, їх обсяг, найменування та код операції з відновлення та/або видалення відходів. З аналізу цієї норми можна дійти висновку, що питання визначення кодів операцій з відновлення та/або видалення відходів здійснюється суб'єктом господарювання у відповідності до наявних у нього дозвільних документів під час укладання договору. Тобто, саме на суб’єкта господарювання у сфері управління відходами (тобто Учасника) покладається обов’язок забезпечувати здійснення операцій з оброблення відходів на об’єктах оброблення відходів згідно їх переліку та особливостей в залежності від виду (коду) відходів, а не на утворювачів відходів, та лише на стадії укладання договору, а не на стадії надання тендерної пропозиції. Також звертаємо увагу, що аналогічної позиції дотримується комісія АМКУ, зокрема у рішеннях АМКУ 1) №11744-р/пк-пз від 29.07.2025; 2) № 11816-р/пк-пз від 30.07.2025; 3) № 9400-р/пк-пз від 12.06.2025. Так, наприклад, в тексті рішення № 9400-р/пк-пз від 12.06.2025 викладено наступне: «Комісією листом від 10.04.2025 № 20-29.1/12-89ПЗе направлено запит Міністерству захисту довкілля та природних ресурсів України про надання інформації, зокрема: " - якими нормативно-правовими актами встановлено вичерпний перелік кодів операцій з управління відходами за кожним відповідним кодом відходів згідно з Порядком класифікації відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 жовтня 2023 р. № 1102; - який суб'єкт господарювання/установа/організація та в якому порядку визначає перелік кодів операцій з управління відходами за кожним відповідним кодом відходів згідно з Порядком класифікації відходів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 жовтня 2023 р. № 1102; - чи має право замовник процедури закупівлі послуг з управління відходами, які утворюються в результаті його господарської діяльності, встановлювати конкретний перелік кодів операцій управління відходами, визначеними в тендерній документації". Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України листом від 11.04.2025 № 36/36-02/329-25 повідомляє, зокрема: "Вичерпний перелік кодів операцій з управління відходами за кожним кодом відходів згідно Національного переліку чинним законодавством України не встановлено. … Утворювачі відходів, крім утворювачів відходів домогосподарств, відповідно до частини другої статті 16 Закону, серед іншого, зобов'язані: класифікувати свої відходи відповідно до Національного переліку відходів та Порядку класифікації відходів; 7 обробляти відходи самостійно, за наявності дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів, або передавати їх для оброблення суб'єктам господарювання у сфері управління відходами, які мають такий дозвіл. не допускати змішування відходів, що можуть бути відновлені, з відходами, що не можуть бути відновлені. Відповідно до частини другої статті 17 Закону, суб'єкти господарювання у сфері управління відходами для провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами, серед іншого, зобов'язані: мати дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів та ліцензію на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами; провадити діяльність на об'єктах оброблення відходів, які відповідають вимогам законодавства. Види відходів, що підлягають обробленню на таких об'єктах, повинні відповідати дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів; мати ліцензію на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами. Тож, суб'єкти господарювання, які мають намір або здійснюють операції з оброблення відходів зобов'язані отримати дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів до початку своєї діяльності, відповідно пункту 3 Порядку видачі, відмови у видачі, анулювання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів, затвердженому постановою Кабінету Міністрів від 19.12.2023 № 1328. … В заяві про отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів зазначаються відомості про об'єкт, операції з оброблення, які передбачається здійснювати на такому об'єкті, назва та код відходів, відомості про їх склад та властивості, проектна потужність об'єкта, проектний обсяг оброблення відходів, розрахунковий строк експлуатації, джерело походження відходів, код та назва відходів, утворених у результаті здійснення операцій з оброблення, обсяг відходів, утворених у результаті здійснення операцій з оброблення, подальше оброблення утворених відходів. Враховуючи вищезазначене, перелік відходів та перелік операцій з управління відходами визначає сам суб'єкт господарювання при отриманні дозволу на здійснення операцій з оброблення відходами, виходячи з переліку основного технологічного обладнання, устаткування для оброблення відходів, які він має, наявної проектної документації, а також висновку з оцінки впливу на довкілля, яким оцінено допустимість провадження планованої діяльності та екологічні умови її провадження". Враховуючи вищенаведене, у тому числі інформацію, надану Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України, перелік кодів операцій з управління відходами за кожним відповідним кодом відходів визначає сам суб'єкт господарювання у відповідності до наявних у нього дозвільних документів. Замовник не обґрунтував та документально не підтвердив необхідності встановлення вищезазначеної вимоги Документації у наведеній редакції.» Зазначені вище рішення та тендерна документація Замовника надаються як докази до скарги. Таким чином, вимога щодо зобов’язання до Учасника самостійно зазначити операції з відновлення/видалення щодо відходів згідно Національного переліку, які є предметом закупівлі саме на стадії подання пропозиції – є неправомірною та не узгоджується із нормами чинного законодавства у сфері управління відходами. При цьому наголошуємо, що Скаржник згоден зазначити операції з відновлення/видалення щодо відходів згідно Національного переліку, які є предметом закупівлі, під час укладання договору. Отже, тендерна документація в наявній редакції обмежує потенційне коло учасників даної закупівлі, в тому числі Скаржника та є дискримінаційною відносно вимог, які в ній наведені. З огляду зазначеного, Замовник повинен внести зміни до Додатку 4 тендерної документації, та прибрати вимогу щодо зобов’язання до Учасника самостійно зазначити операції з відновлення/видалення щодо відходів згідно Національного переліку, які є предметом закупівлі. ІІ. НОРМАТИВНЕ ОБГРУНТУВАННЯ СКАРГИ ТА ВИМОГИ СУБ’ЄКТА ОСКАРЖЕННЯ Конституція України, як основний Закон держави, встановлює, що в Україні визнається і діє принцип верховенства права, та не допускається неправомірне обмеження конкуренції. В свою чергу, Закон України «Про публічні закупівлі» встановлює основні принципи здійснення закупівель, яких повинні дотримуватись як Учасник, так і Замовник закупівлі. Перелік цих принципів міститься в ст.5 Закону, серед яких визначає наступні: -добросовісна конкуренція серед учасників; -максимальна економія, ефективність та пропорційність; -відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; -недискримінація учасників та рівне ставлення до них; -об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; -запобігання корупційним діям і зловживанням. Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним. Суб’єкт оскарження дійшов висновку, що в даній закупівлі Замовник не дотримується вимог чинного законодавства України, порушує основні принципи здійснення закупівель, зокрема, принцип добросовісної конкуренції серед учасників, принцип відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, принцип недискримінації учасників та рівного ставлення до них, іншим вимогам чинного законодавства, чим руйнують систему публічних закупівель в цілому. З огляду на вищенаведене, керуючись ст. 5, 18 Закону України «Про публічні закупівлі» та з метою проведення процедури закупівлі на рівних умовах у відповідності до принципів публічних закупівель та з дотримання вимог Закону України «Про публічні закупівлі», ПРОСИМО: 1. Прийняти дану скаргу до розгляду та розглянути її в порядку Закону України «Про публічні закупівлі» та постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» від 12.10.2022 р. №1178; 2. Прийняти рішення про встановлення порушень, що допущені Казенне підприємство «Морська пошуково-рятувальна служба» під час проведення відкритих торгів з особливостями № UA-2025-10-30-011537-a та задовольнити дану скаргу повністю; 3. Зобов’язати Комунальне некомерційне підприємство Казенне підприємство «Морська пошуково-рятувальна служба», внести зміни до тендерної документації відповідно до вимог, викладених в мотивувальній частині даної скарги. Додатки: 1) ТЕНДЕРНА ДОКУМЕНТАЦІЯ Замовника із додатками; 2) Закон України «Про управління відходами»; 3) Рішення АМКУ №11744-р/пк-пз від 29.07.2025 4) Рішення АМКУ №11816-р/пк-пз від 30.07.2025 5) Рішення АМКУ )№ 9400-р/пк-пз від 12.06.2025
Запити Органу оскарження
Номер:
5d630dfd60534daeb22fb7812782d60d
Тема запиту:
Письмові пояснення по суті скарги товариства з обмеженою відповідальністю «НАУКОВО-ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ «УКРЕКОПРОМ» щодо встановлення Казенним підприємством «Морська пошуково-рятувальна служба» дискримінаційних вимог у тендерній документації на закупівлю послуг з управління небезпечними відходами за кодом ДК 021:2015 – 90520000-8 «Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами»
Текст запиту:
На розгляді у Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі – Комісія АМКУ) знаходиться скарга товариства з обмеженою відповідальністю «НАУКОВО-ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ «УКРЕКОПРОМ» (далі – Скаржник, ТОВ «НВК «УКРЕКОПРОМ»).
Казенне підприємство «Морська пошуково-рятувальна служба» (далі – Замовник, КП «МПРС») не погоджується із доводами зазначеної скарги, вважає її необґрунтованою та такою, що не підлягає задоволенню з огляду на наступне.
КП «МПРС» проводить відкриті торги з особливостями на закупівлю послуг з управління небезпечними відходами за кодом ДК 021:2015 – 90520000-8 «Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами».
Закупівля: UA-2025-10-30-011537-a.
Оголошення про здійснення закупівлі опубліковано за посиланням https://prozorro.gov.ua/uk/tender/UA-2025-10-30-011537-a.
1. В обґрунтування скарги ТОВ «НВК «УКРЕКОПРОМ» зазначає, що, на його думку, вимоги Замовника стосовно необхідності визначення Учасником, під час подання тендерної пропозиції, коду операції з відновлення та/або видалення відходів, відповідно Додатку 4 до тендерної документації, обмежують коло потенційних учасників закупівлі та ставлять їх як потенційних учасників у нерівне становище порівняно з іншими учасникам.
Однак, така думка викликає подив з огляду на зміст самої скарги ТОВ «НВК «УКРЕКОПРОМ».
Так, Скаржник у скарзі зазначає наступне:
«…Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України листом від 11.04.2025 № 36/36-02/329-25 повідомляє, зокрема: "Вичерпний перелік кодів операцій з управління відходами за кожним кодом відходів згідно Національного переліку чинним законодавством України не встановлено. … Утворювачі відходів, крім утворювачів відходів домогосподарств, відповідно до частини другої статті 16 Закону, серед іншого, зобов'язані: класифікувати свої відходи відповідно до Національного переліку відходів та Порядку класифікації відходів; 7 обробляти відходи самостійно, за наявності дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів, або передавати їх для оброблення суб'єктам господарювання у сфері управління відходами, які мають такий дозвіл. не допускати змішування відходів, що можуть бути відновлені, з відходами, що не можуть бути відновлені. Відповідно до частини другої статті 17 Закону, суб'єкти господарювання у сфері управління відходами для провадження господарської діяльності з управління небезпечними відходами, серед іншого, зобов'язані: мати дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів та ліцензію на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами; провадити діяльність на об'єктах оброблення відходів, які відповідають вимогам законодавства. Види відходів, що підлягають обробленню на таких об'єктах, повинні відповідати дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів; мати ліцензію на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами. Тож, суб'єкти господарювання, які мають намір або здійснюють операції з оброблення відходів зобов'язані отримати дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів до початку своєї діяльності, відповідно пункту 3 Порядку видачі, відмови у видачі, анулювання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів, затвердженому постановою Кабінету Міністрів від 19.12.2023 № 1328. … В заяві про отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів зазначаються відомості про об'єкт, операції з оброблення, які передбачається здійснювати на такому об'єкті, назва та код відходів, відомості про їх склад та властивості, проектна потужність об'єкта, проектний обсяг оброблення відходів, розрахунковий строк експлуатації, джерело походження відходів, код та назва відходів, утворених у результаті здійснення операцій з оброблення, обсяг відходів, утворених у результаті здійснення операцій з оброблення, подальше оброблення утворених відходів. Враховуючи вищезазначене, перелік відходів та перелік операцій з управління відходами визначає сам суб'єкт господарювання при отриманні дозволу на здійснення операцій з оброблення відходами, виходячи з переліку основного технологічного обладнання, устаткування для оброблення відходів, які він має, наявної проектної документації, а також висновку з оцінки впливу на довкілля, яким оцінено допустимість провадження планованої діяльності та екологічні умови її провадження"».
Тобто, суб’єкт господарювання зобов’язаний самостійно визначити перелік операцій з оброблення відходів ще на етапі отримання відповідного дозволу.
Враховуючи, що господарська діяльність у сфері управління відходами можлива виключно за наявності дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів та ліцензії на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами, Учасник який має бажання прийняти участь у закупівлі послуг з управління небезпечними відходами, повинен мати чинні дозвільні документи.
Зокрема, таким документом є дозвіл на здійснення операцій з оброблення відходів в якому визначені перелік відходів та перелік операцій.
Так, у Додатку 4 до тендерної документації «Технічні вимоги (інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі)», у таблиці «Технічні характеристики» у колонці «Операція з відновлення/видалення» Замовником встановлена вимога щодо зазначення Учасником самостійно під час подання тендерної пропозиції коду операції з відновлення та/або видалення відходів у відповідності до наявних у нього дозвільних документів.
В свою чергу, Замовник жодним чином не визначає яка це має бути операція (тендерна документація не містить конкретного виду операції), а навпаки пропонує визначити це Учаснику у відповідності до наявних у нього дозвільних документів.
Підсумовуючи викладене вище можна дійти висновку, що Учасник який має намір прийняти участь у закупівлі послуг з управління небезпечними відходами, повинен мати чинні дозвільні документи в яких визначений перелік відходів та перелік операцій з управління відходами, що дозволяє без перешкод визначити самостійно під час подання тендерної пропозиції яка саме операція з відновлення/видалення відходів буде виконана.
Крім того, вимога щодо визначення Учасником, самостійно під час подання тендерної пропозиції, кодів операцій з відновлення та/або видалення є для всіх учасників однакова та не обмежує коло потенційних виконавців.
2. Також у скарзі зазначено наступне:
«…Відповідно до встановленої вимоги вбачається, що Учасник під час надання тендерної пропозиції має самостійно зазначити операції з відновлення/видалення щодо відходів згідно Національного переліку, які є предметом закупівлі.
Натомість, звертаємо увагу, що відповідно до п. 4 ст. 13 Закону України «Про управління відходами» передача суб’єктам господарювання у сфері управління відходами відходів (крім побутових відходів) з метою збирання, перевезення та оброблення здійснюється на підставі договору, укладеного відповідно до законодавства, в якому зазначається код відходів згідно з Національним класифікатором відходів, їх обсяг, найменування та код операції з відновлення та/або видалення відходів.
З аналізу цієї норми можна дійти висновку, що питання визначення кодів операцій з відновлення та/або видалення відходів здійснюється суб'єктом господарювання у відповідності до наявних у нього дозвільних документів під час укладання договору. Тобто, саме на суб’єкта господарювання у сфері управління відходами (тобто Учасника) покладається обов’язок забезпечувати здійснення операцій з оброблення відходів на об’єктах оброблення відходів згідно їх переліку та особливостей в залежності від виду (коду) відходів, а не на утворювачів відходів, та лише на стадії укладання договору, а не на стадії надання тендерної пропозиції.».
Тобто ТОВ «НВК «УКРЕКОПРОМ» вважає, що визначення коду операції з відновлення та/або видалення відходів можливе лише на етапі укладання договору.
Однак, така думка Скаржника зводиться до власного трактування норм законодавства.
Так, згідно частини 4 статті 13 Закону України «Про управління відходами» передача суб’єктам господарювання у сфері управління відходами відходів (крім побутових відходів) з метою збирання, перевезення та оброблення здійснюється на підставі договору, укладеного відповідно до законодавства, в якому зазначається код відходів згідно з Національним класифікатором відходів, їх обсяг, найменування та код операції з відновлення та/або видалення відходів.
Дійсно саме на суб’єкта господарювання у сфері управління відходами покладено обов’язок визначати найменування та код операції з відновлення та/або видалення відходів у відповідності до наявних у нього дозвільних документів, однак, норма зазначеної статті не встановлює момент такого визначення, а лише встановлює, що найменування та код операції з відновлення та/або видалення відходів є обов’язковою умовою договору.
При цьому, враховуючи вимоги Закону України «Про публічні закупівлі», який зобов’язує КП «МПРС» в даному випадку проводити відкриті торги, укладанню договору передує певна процедура, яка унеможливлює визначення всіх його умов саме під час укладання.
Так, Додатком 5 до тендерної документації є проєкт договору закупівлі Послуги з управління небезпечними відходами за кодом ДК 021:2015: 90520000-8 «Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами».
У таблиці Додатку 1 до проєкту Договору «Перелік небезпечних відходів та вартість послуг на закупівлю Послуги з управління небезпечними відходами за кодом ДК 021:2015: 90520000-8 «Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами» є колонка «Операція з відновлення/видалення».
Тобто визначення найменування та коду операції з відновлення та/або видалення відходів є обов’язковою умовою договору, який буде укладений за результатами проведеної закупівлі та проєкт якого є додатком до тендерної документації.
При цьому, згідно частини 4 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» та пункту 18 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції.
Отже, відповідно до вимог чинного законодавства України, визначення коду операції з відновлення та/або видалення відходів під час подання тендерної пропозиції є об’єктивною необхідністю.
3. Також слід зазначити, що рішення Антимонопольного комітету України на які посилається Скаржник не містять висновків які б обґрунтовували позицію ТОВ «НВК «УКРЕКОПРОМ», а навіть навпаки.
Вказані рішення стосуються закупівель, у яких саме Замовники самостійно визначали код операції з відновлення та/або видалення відходів, тим самим обмежуючи коло потенційних учасників.
Натомість в тендерній документації КП «МПРС» Замовник НЕ ВИЗНАЧАЄ найменування та код операції, а пропонує зробити це Учаснику на етапі подання тендерної пропозиції.
4. Додатково надаємо посилання на аналогічну закупівлю в якій єдиним Учасником та переможцем є ТОВ «НВК «УКРЕКОПРОМ»:
- https://prozorro.gov.ua/uk/tender/UA-2025-09-01-007551-a.
У вказаній закупівлі Замовником була встановлена вимога у тендерній документації щодо визначення Учасником при поданні тендерної пропозиції коду операції з відновлення та/або видалення відходів.
Так, у закупівлі UA-2025-09-01-007551-a ТОВ «НВК «УКРЕКОПРОМ» подає у складі тендерної пропозиції документ «Тендерна пропозиція» № 23/2/4095/1965/1 від 09.09.2025 в якому самостійно зазначає код операції з відновлення та/або видалення відходів без будь-яких вимог, зауважень та скарг на Замовника.
За результатами закупівлі укладений договір від 25.09.2025, тобто трохи більше місяця тому.
Така поведінка Скаржника є суперечливою та недобросовісною.
З урахуванням викладеного, Скаржник не обґрунтував та документально не підтвердив наявність у тендерній документації Замовника дискримінаційних умов, у зв’язку з чим скарга ТОВ «НВК «УКРЕКОПРОМ» є необґрунтованою та безпідставною.
Враховуючи викладене вище, керуючись статтею 18 Закону України «Про публічні закупівлі»,
просимо:
в задоволенні скарги товариства з обмеженою відповідальністю «НАУКОВО-ВИРОБНИЧА КОМПАНІЯ «УКРЕКОПРОМ» щодо встановлення Казенним підприємством «Морська пошуково-рятувальна служба» дискримінаційних вимог у тендерній документації на закупівлю послуг з управління небезпечними відходами за кодом ДК 021:2015 – 90520000-8 «Послуги у сфері поводження з радіоактивними, токсичними, медичними та небезпечними відходами» (UA-2025-10-30-011537-a) – відмовити.
Додатки:
1. Тендерна документація по закупівлі UA-2025-09-01-007551-a.
2. Тендерна пропозиція ТОВ «НВК «УКРЕКОПРОМ» № 23/2/4095/1965/1 від 09.09.2025 по закупівлі UA-2025-09-01-007551-a.
Дата опублікування:
07.11.2025 15:00