• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Шини тролейбусні та автобусні

Пропозиції розглянуті

період кваліфікації завершився 20 годин назад

1 160 000.00 UAH з ПДВ
Період оскарження: 29.10.2025 10:12 - 07.12.2025 00:00
Період оскарження(за результатами переможця): 12.12.2025 09:55 - 18.12.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації

Номер: 933c4d5018cc4b81b92d1a9f7b88568e
Ідентифікатор запиту: UA-2025-10-29-001861-a.b1
Назва: Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Торговий дім «Альфатех» (далі — Скаржник) вважає, що вимоги, викладені в тендерній документації, є такими, що суперечать нормам законодавства України у сфері публічних закупівель, зокрема принципам здійснення публічних закупівель та недискримінації учасників, визначеним у статті 5 Закону
Дата розгляду скарги: 17.11.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 10.11.2025 16:38
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 20.11.2025 16:59
Дата виконання рішення Замовником: 03.12.2025 09:44
Коментар замовника щодо усунення порушень: Рішення АМКУ виконано Замовником та внесено відповідні зміни в тендерну документацію.
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ТОРГОВИЙ ДІМ "АЛЬФАТЕХ", Маковецька Олена Володимирівна 380980169597 makovetskaya@alfatechtd.com.ua https://alfatech.com.ua

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: d47b4fea59a44419ae63ca6ab9e9fe34
Заголовок пункту скарги: Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Замовник в тендерній документації встановлює чіткі характеристики товару, що закуповується, а саме:
По позиції №1 (Для автошини 275/70R22.5 150/145J M+S без камери): Індекс навантаження – 150/145; Індекс швидкості – J; Вісь використання – універсальна (всі вісі); Паливна ефективність – D; Зчеплення на мокрому асфальті – B; Рівень зовнішнього шуму – 73Db, а також зазначає вимогу про необхідний малюнок протектора.
Проте, такі вимоги є дискримінаційними та антиконкурентними, оскільки не дозволяють взяти участь у даній закупівлі іншим учасникам зокрема і Скаржнику, які мають можливість поставити автошини в розмірі 275/70R22.5 з відмінними (покращеними) характеристиками товару та/або ж з малюнком що відрізняється від визначеного. При цьому відмінність у малюнку жодним чином не впливає на характеристики самого товару.
І навпаки, чіткі та безальтернативні вимоги в сукупності щодо малюнку протектора та характеристик автошини таких як показник навантаження, індексу швидкості рівня паливної економічності, показник зчеплення на мокрому асфальті, показник рівень шуму вказують на бажання Замовника придбати конкретно визначену марку і модель автошини.
Так здійснивши аналіз ринку шин (порівняльна таблиця додається окремим файлом) Скаржником встановлено що під визначені Замовником характеристики по позиції №1 підпадає автошина тільки одного заводу-виробника - Petlas Lastik San.ve Tic.A.S. (Туреччина), яка випускається під двома брендами: Petlas SUW550 (посилання на офіційний сайт в Україні: https://petlas.com.ua/uk/petlas-suw550-unyversalnaya-27570-r22-5-150145j-turechchyna) та Starmaxx GUW550 (посилання на офіційний сайт в Україні: https://petlas.com.ua/uk/starmaxx-guw550-unyversalnaya-27570-r22-5-150145j-turechchyna.) що є грубим порушенням принципу недискримінації в публічних закупівлях.

Замовник в тендерній документації не довів необхідність закупівлі шин із виключно визначеними характеристиками.
Так в п. 4 розділу «Додаткові вимоги та порядок постачання товару» Додатку 2 тендерної документації Замовник зазначає:
«4. У разі якщо Учасником пропонується ЕКВІВАЛЕНТ Товару він повинен відповідати за технічними та якісними характеристиками, які зазначені в таблиці №1 цього додатку.
Обґрунтування необхідності посилання на конкретні характеристики (технічні параметри шини, відповідний малюнок протектору, тощо): Замовник здійснює закупівлю товару із встановленням посилань на конкретні характеристики (технічні параметри шини, відповідний малюнок протектору, тощо), оскільки таке посилання є необхідним для здійснення закупівлі товару, який за своїми якісними та технічними характеристиками найбільше відповідатиме вимогам та потребам Замовника. Тому для дотримання принципів Закону України «Про публічні закупівлі», а саме максимальної економії, ефективності та пропорційності, Замовником було прийнято рішення провести закупівлю товарів з встановлення саме таких технічних характеристик, які відображені в таблиці №1 цього додатку.»

Проте такі твердження замовника не є обгрунтуванням закупівлі товару з чітко визначеними характеристиками а є загальними фразами, які не мають за собою жодного правового підґрунтя. Замовником не визначено, як наприклад, запитувана ними технічна характеристика шини така як індекс навантаження 150/145 найбільше відповідає потребам у порівнянні з наприклад шиною з індексом навантаження 152/148 (що є кращим показником) яку може запропонувати в тому числі і Скаржник. Або ж вимога про рівень зовнішнього шуму – 73Db у порівнянні з шинами що мають інший рівень шуму (наприклад 71 чи 75 Db що може запропонувати Скаржник).
В будь-якому випадку автошина має лише декілька суттєвих характеристик, за параметрами яких має чітко визначатися замовником: це її розмір, сезонність та встановлення на вісь. Інші характеристики шини (такі як індекс навантаження, індекс швидкості та слойність) є вторичними і їх значення має бути визначене лише як мінімально допустиме для Замовника., задля можливості отримання якіснішого (покращеного) товару (тобто «не нижче» «не менше»)
Такі ж характеристики зазначені Замовником як показник паливної ефективності, зчеплення на мокрому асфальті та рівень шуму є нічим іншим як окремим маркуванням шин відповідно до Регламенту (ЄС) № 1222/2009 ЄВРОПЕЙСЬКОГО ПАРЛАМЕНТУ ТА РАДИ від 25 листопада 2009 р. про маркування шин стосовно ефективності споживання пального та інших суттєвих параметрів, які служать метою для надання гармонізованої інформації стосовно параметрів шин за допомог8ою маркування, дозволяючи кінцевим користувачам робити поінформований вибір при придбанні шин (п.2 інформація не може братися Замовником як характеристика шини.

Крім того, в п. 5 розділу «Додаткові вимоги та порядок постачання товару» Додатку 2 тендерної документації Замовник зазначає:
«5. До розгляду по поз.1 табл.1 даного додатка а саме : Автошина 275/70R22.5 150/145J без камери , не будуть прийматись шини виробництва Китай (Китайська Народна Республіка) в зв'язку з тим, що під час попереднього використання погано себе зарекомендували під час експлуатації і Замовнику потрібно було додатково проводити закупівлю шин, що призвело до додаткових витрат. В разі надання шин виробником яких є Китай, пропозиція буде автоматично відхилена.»
Тобто, Замовник встановлює вимогу щодо неприйняття шин виробництва Китайської народної республіки, при цьому жодним чином не аргументуючі твердження про те що начебто шини виробників з Китайської Народної Республіки «під час попереднього використання погано себе зарекомендували».
Така вимога прописана Замовником суто для звуження кола Учасників та дискримінації небажаних Замовнику Учасників з метою виключення їх можливості участі в закупівлі.
Варто відзначити що виробників шин з Китайської Народної Республіки налічується кілька десятків. І навіть якщо у Замовника і був негативний досвід їх експлуатації то це не може бути аргументом для обмеження в конкуренції для всіх інших шин виробництва КНР.
Варто відзначити що жоден нормативний документ в Україні не встановлює обмеження на закупівлі товарів зокрема автошин вироблених в Китаї.
Натомість безліч автошин вироблених в Китаї мають гарну репутацію та великий попит як в Україні так і в цілому світі. Зокрема шини торгової марки Triangle, запропонувати які має намір Скаржник, як офіційний дилер цієї торгівельної марки в Україні. (сертифікат додається)

Тож обмеження Замовником країн виробників автошин є грубим порушенням принципу добросовісної конкуренції та недискримінації учасників закупівлі, що визначені Законом України «Про публічні закупівлі» та Особливостями 1178.
Подібного висновку дійшла Колегія АМКУ в Рішенні № 5793-р/пк-пз від 01.04.2024р.

Щодо документації
Так Замовник у в п. 1 Додатоку 3 до тендерної документації вимагає надання зокрема наступного документу встановлює наступну вимогу:
 «товар має відповідати встановленим ДСТУ, ТУ діючим в Україні на момент поставки. Учасник повинен мати впроваджену систему управління якістю, яка відповідає вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) «СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ. ВИМОГИ». (На підтвердження Учасник повинен надати оригінал сертифікату на ім’я учасника чинного на момент подання та протягом періоду постачання предмету закупівлі згідно вимог в оголошенні, на систему управління якістю (а саме: сфера сертифікації: оптової або роздрібної торгівлі деталями та приладдям для автотранспортних засобів (код ДКПП 45.31 або ДКПП 45.32)), виданого державним органом з сертифікації систем менеджменту, акредитованого згідно Реєстру НААУ (Національне агентство з акредитації України - за посиланням у відкритому доступі на офіційному сайті - 8https://naau.org.ua/reyestr-akreditovanix-oov/) на відповідність вимогам ДСТУ EN ISO/IEC 17021-1, який засвідчує, що система управління якістю учасника відповідає вимогам ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) «СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ЯКІСТЮ. ВИМОГИ».

Вимагаючи від Учасника надання сертифікатів ISO лише державними органами сертифікації тим самим Замовник штучно обмежує конкуренцію та звужує коло Учасників, чим не дає можливості прийняти участь в закупівлі Учасникам, які мають запитувані Замовником сертифікати ISO видані недержавним органом сертифікації, акредитованим Національним агентством з акредитації України.

Тендерна документація Замовника не містить обґрунтування необхідності надання запитуваних сертифікатів ISO саме державними органами сертифікації.

Правові та організаційні засади стандартизації в Україні, а також врегулювання відносин, пов’язаних з діяльністю у сфері стандартизації та застосуванням її результатів, встановлені Законом України «Про стандартизацію».

Правові та організаційні засади розроблення, прийняття та застосування технічних регламентів і передбачених ними процедур оцінки відповідності, а також здійснення добровільної оцінки відповідності в Україні встановлені Законом України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» із відповідними змінами та доповненнями (надалі - Закон №124).
Так статтею першою Закону №124 встановлені терміни та визначення, що використовуються у відповідній сфері.
В тому числі, зазначена стаття закону визначає, що -- орган з оцінки відповідності - орган
(підприємство, установа, організація чи їх структурний підрозділ), що здійснює діяльність з оцінки відповідності, включаючи калібрування, випробування, сертифікацію та інспектування; - оцінка відповідності - процес доведення того, що задані вимоги, які стосуються продукції, процесу, послуги, системи, особи чи органу, були виконані; - процедура оцінки відповідності - будь-яка процедура, яка безпосередньо чи опосередковано використовується для визначення того, що задані вимоги виконуються; - підтвердження відповідності - видача документа про відповідність, яка ґрунтується на прийнятому після критичного огляду рішенні про те, що виконання заданих вимог було доведене; - сертифікація - підтвердження відповідності третьою стороною, яке стосується продукції, процесів, послуг, систем або персоналу; тощо.

Правові, організаційні та економічні засади акредитації органів з оцінки відповідності в Україні, встановленні Законом України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності» № 2407-ИІ з відповідними змінами та доповненнями, (надалі- Закон № 2407-Ш ).
Відповідно до абзацу другого статті першої Закону № 2407-ІП, - акредитація органів з оцінки відповідності (далі - акредитація) - засвідчення національним органом України з акредитації того, що орган з оцінки відповідності відповідає вимогам національних стандартів, гармонізованих з відповідними міжнародними та європейськими стандартами або вимогам міжнародних чи європейських стандартів, та у разі необхідності будь-яким додатковим вимогам щодо акредитації у відповідних сферах для провадження визначеної діяльності з оцінки відповідності.
Основні принципи діяльності з акредитації визначені приписами статті 5 Закону № 2407-ІП, так - Діяльність з акредитації базується на таких основних принципах: забезпечення рівності прав, законних інтересів усіх заінтересованих сторін; загальнодоступності та неупередженості проведення робіт з акредитації; прозорості діяльності з акредитації; професійної компетентності виконавців робіт; добровільності акредитації; забезпечення участі органів виконавчої влади та громадських організацій на паритетній основі; застосування гармонізованих з міжнародними та європейськими стандартами вимог щодо акредитації; дотримання суспільних інтересів; конфіденційності інформації, отриманої в процесі акредитації.
Акредитація здійснюється відповідно до вимог, установлених законодавством у сфері акредитації, національними стандартами з питань акредитації, гармонізованими з відповідними міжнародними та європейськими стандартами, а також іншими документами з питань акредитації, 2прийнятими національним органом України з акредитації, міжнародними та європейськими організаціями з акредитації. Перелік назв і позначень таких актів та документів, тексти нормативно-правових актів з питань акредитації, а також тексти інших документів з питань акредитації, прийнятих національним органом України з акредитації, оприлюднюються на веб-сайті національного органу України з акредитації в Інтернеті.
Статтею 10 Закону № 2407-Ш встановлено: Стаття 10. Особи, які можуть бути акредитовані чи компетентність яких може бути засвідчена національним органом України з акредитації Національний орган України з акредитації може акредитувати органи з оцінки відповідності, а саме: випробувальні та калібрувальні лабораторії; органи із сертифікації продукції, процесів та послуг; органи із сертифікації систем якості, систем управління якістю, систем екологічного управління; органи із сертифікації персоналу; органи з інспектування; верифікаторів відповідно до Закону України "Про засади моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів"; інші органи з оцінки відповідності.
У випадках, встановлених законодавством, національний орган України з акредитації може акредитувати інших осіб, ніж органи з оцінки відповідності, та засвідчувати компетентність осіб щодо провадження діяльності іншої, ніж оцінка відповідності.
Національний орган України з акредитації акредитує чи засвідчує компетентність осіб, визначених у частинах першій та другій цієї статті, незалежно від їх форми власності та з місцезнаходженням як на території України, так і за її межами.
Відповідно із положенням частини першої статті 83 ЦК України, - Юридичні особи можуть створюватися у формі товариств, установ та в інших формах, встановлених законом.
Згідно із положенням частини другої статті 81 ЦК України, - Юридичні особи, залежно від порядку їх створення, поділяються на юридичних осіб приватного права та юридичних осіб публічного права.
Юридична особа приватного права створюється на підставі установчих документів відповідно до статті 87 цього Кодексу. Юридична особа приватного права може створюватися та діяти на підставі модельного статуту в порядку, визначеному законом.
Юридична особа публічного права створюється розпорядчим актом Президента України, органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування.
Отже, як вбачається з всього вищевикладеного, - чинним законодавством України, розмежування осіб за видом, формою власності га/або організаційно-правовою формою підприємства (юридичної особи), в цілях акредитації органів з оцінки відповідності та /або здійснення діяльності з оцінки відповідності, включаючи калібрування, випробування, сертифікацію та інспектування - не передбачено.
Наявність порушених прав Скаржника обґрунтовується тим, що Скаржник має в наявності сертифікат системи управління якістю, виданий на ім’я учасника, стосовно оптової торгівлі деталями та приладдям для автотранспортних засобів, виданий акредитованим Національним агентством з акредитації України, недержавним органом сертифікації відповідно до вимог сфери акредитації, зокрема ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) (відповідний сертифікат додається) однак не може прийняти участі в даній закупівлі, оскільки Замовником необґрунтовано вимагаються зазначені сертифікати саме від державного органу сертифікації.
Замовник жодним чином не обґрунтував необхідності встановлення вимоги щодо надання зазначених сертифікатів саме від державного органу.
Отже, вимога Замовника щодо надання сертифікатів ISO виданих лише державними органами сертифікації носить дискримінаційний характер по відношенню до Скаржника тих Учасників, які мають запитувані Замовником сертифікати ISO видані недержавним органом сертифікації, акредитованим Національним агентством з акредитації України.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Запити Органу оскарження