• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Поточний ремонт автомобільних доріг загального користування місцевого значення О241701-4 /Н-16/ - Хацьки - Степанки - Хутори - /Р-10/, км 0+000 - км 3+000, км 14+400 - км 15+400, Черкаський район, Черкаська область

Поточний ремонт автомобільних доріг загального користування місцевого значення О241701-4 /Н-16/ - Хацьки - Степанки - Хутори - /Р-10/, км 0+000 - км 3+000, км 14+400 - км 15+400, Черкаський район, Черкаська область

Пропозиції розглянуті

період кваліфікації завершився 24 дні назад

9 596 986.40 UAH з ПДВ
Період оскарження: 23.10.2025 16:35 - 13.11.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на дискримінаційні умови тендерної закупівлі

Номер: 627b999748fc42cd8875981b97b025bd
Ідентифікатор запиту: UA-2025-10-23-014620-a.c1
Назва: Скарга на дискримінаційні умови тендерної закупівлі
Скарга:
Дата розгляду скарги: 06.11.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 29.10.2025 14:47
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 11.11.2025 12:57
Дата виконання рішення Замовником: 11.11.2025 13:45
Коментар замовника щодо усунення порушень: Замовником виконано рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель № 16659-р/пк-пз від 06.11.2025 шляхом внесення змін до тендерної документації.
Автор: ТОВ "ЧЕРКАСИШЛЯХБУД-ПЛЮС", Сергій Колесниченко +380675032858 shlyah-bud2024@ukr.net

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 6817b5b9028f47a4a8132905edc32bc4
Заголовок пункту скарги: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства - Інші умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: Скарга на умови тендерної документації
(у порядку ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі» з урахуванням особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених Постановою Кабміну від 12 жовтня 2022 р. № 1178)

Через електронну систему публічних закупівель «ProZorro» 23.09.2025 року Замовником - Департамент будівництва Черкаської обласної державної адміністрації, було оголошено процедуру закупівлі відкритих торгів з особливостями «Поточний ремонт автомобільних доріг загального користування місцевого значення О241701-4 /Н-16/ - Хацьки - Степанки - Хутори - /Р-10/, км 0+000 - км 3+000, км 14+400 - км 15+400, Черкаський район, Черкаська область», ідентифікатор закупівлі UA-2025-10-23-014620-a.
В умовах тендерної документації, затвердженої Протокольним рішенням № 20 від «23» жовтня 2025 року, наявні дискримінаційні, необґрунтовані та незаконні вимоги.
У відповідності до ст.18 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) Скарги, що стосуються тендерної документації та/або прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, що відбулися до закінчення строку, установленого для подання тендерних пропозицій, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення торгів, але не пізніше ніж за чотири дні до дати, установленої для подання тендерних пропозицій.
Аналогічна норма містить п. 56 Особливостей, а саме скарги, що стосуються тендерної документації, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів, але не пізніше ніж за три дні до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, установленого до внесення змін до тендерної документації.
Скаржник бажає скористатись вказаним правом з огляду на встановлення в тендерній документації дискримінаційних умов, які вбачає в наступному.

ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ

Умовами тендерної документації по закупівлі «Поточний ремонт автомобільних доріг загального користування місцевого значення О241701-4 /Н-16/ - Хацьки - Степанки - Хутори - /Р-10/, км 0+000 - км 3+000, км 14+400 - км 15+400, Черкаський район, Черкаська області», Замовником визначено наступні вимоги, а саме:
В Додатку 1 до тендерної документації вказано, що:
Абз. 2 п. 2
«2. Наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід.
На підтвердження відповідності учасника останній має надати у складі пропозиції наступні документи: 1. Довідку про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід. Подається у довільній формі за підписом уповноваженої особи учасника з інформацією про наявність інженерно-технічних працівників і робітників необхідних професій і кваліфікації, які можуть бути залучені до виконання робіт за предметом закупівлі із зазначенням ПІБ, посади, освіти, досвіду роботи за фахом, інформації про працевлаштування. 2. Документи, які підтверджують відносини учасника з працівниками, зазначеними у довідці (накази на прийняття на роботу та трудові книжки (та/або витяги з трудових книжок) та/або цивільно-правові угоди).
Кількість працівників учасника повинна забезпечувати надання послуг (виконання робіт) на значній кількості об'єктів одночасно (не менше 30 працівників), на підтвердження надається податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (надається без додатків; за останній звітній період) разом із квитанцією, яка підтверджує її подання до ДПС.»
Вимога, встановлена Замовником в такій редакції, а саме те, що саме Учасник повинен мати не менше 30 працівників, на підтвердження чого надається податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, який надається без додатків; за останній звітній період разом із квитанцією, яка підтверджує її подання до ДПС є дискримінаційною, такою, що порушує права Скаржника з наступних підстав.
У даній процедурі закупівлі можуть прийняти участь лише ті учасники, які станом на кінцеву дату подання пропозицій вже мають у штаті не менше 30 працівників та на користь яких вже було нараховано (сплачено) податковий розрахунок сум доходу і суми утриманого з них податку, а також суми нарахованого єдиного внеску за останній звітній період, тобто вересень 2025 року.
Така вимога обмежує доступ Скаржника та інших учасників до участі в закупівлях для компаній, які мають менше співробітників, але здатні якісно виконати роботи чи послуги. Така умова не дозволяє рівні можливості, бо надає перевагу учасникам, які мають більший штат, а не тим, хто може запропонувати найкращу якість чи ціну. Це штучно обмежує конкуренцію та може призвести до вибору постачальника без врахування найкращої пропозиції, що суперечить принципам прозорих закупівель.
Скаржник як потенційний учасник бажає взяти участь у процедурі закупівлі, має необхідну кількість працівників для виконання робіт відповідно до предмета закупівлі у строк, визначений замовником, проте його пропозиція буде відхилена замовником через вказану вимогу тендерної документації, що є грубою дискримінацією.
Замовником не обґрунтована вимога ані про наявність саме 30 працівників, ані необхідність надання на таких працівників саме таких підтверджуючих документів за останній звітній період.
Отже, у відповідності до норм чинного законодавства, Замовник не довів та документально не підтвердив вимогу, що саме Учасник повинен мати не менше 30 працівників, на підтвердження чого надається податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, який надається без додатків; за останній звітній період разом із квитанцією, яка підтверджує її подання до ДПС, а отже така вимога повинна бути виключена із тендерної документації.

Наступна вимога наведена у абз. 3 п. 2 Додатку 1 до тендерної документації:
«Керівний персонал учасника (директор (або особа яка виконує керівні повноваження під час виконання робіт), головний інженер та виконавець робіт) повинні мати знання з охорони праці, що підтверджується шляхом надання протоколів (або витягів з протоколів) засідання комісії з перевірки знань з питань охорони праці та посвідчення про проходження навчання і перевірку знань законодавчих актів з: загального курсу ОП, НПАОП 0.00-1.80-18, НПАОП 0.00-1.81-18, НПАОП 0.00-1.15-07, НПАОП 0.00-1.76-15, НПАОП 63.21-1.01-09, НПАОП 45.2-7.02-12, НПАОП 45.2-1.12-01, НПАОП 0.00-1.71-13, НПАОП 0.00-1.62-12, НПАОП 0.00-1.75-15.»
Ознайомившись із вказаною вимогою тендерної документації, Скаржником було виявлено наступну необґрунтовану та дискримінаційну вимогу, яка полягає у тому що вказані нормативи перевірки знань з охорони праці не мають жодного відношення до предмету закупівлі, а саме:
НПАОП 0.00-1.81-18 Правила охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском
НПАОП 0.00-1.15-07 Правила охорони праці під час виконання робіт на висоті
НПАОП 0.00-1.76-15 ПРАВИЛА БЕЗПЕКИ СИСТЕМ ГАЗОПОСТАЧАННЯ
НПАОП 45.2-1.12-01 ПРАВИЛА БЕЗПЕКИ ПРИ РЕКОНСТРУКЦІЇ БУДІВЕЛЬ ТА СПОРУД ПРОМИСЛОВИХ ПІДПРИЄМСТВ
Скаржник погоджується з тим, що перевірки знань з питань охорони праці є обов'язковими для всіх працівників і здійснюються для забезпечення безпеки на робочому місці. Також безспірною є така об'єктивна необхідність: коли перевірка знань потрібна для виконання професійних обов'язків, і вимога стосується всіх працівників, які виконують відповідну роботу. Проте вказана вимога тендерної документації не обґрунтована об'єктивною потребою, поскільки технічне завдання до цієї процедури закупівлі не містить робіт, що стосуються експлуатації обладнання, що працює під тиском (НПАОП 0.00-1.81-18), або виконання робіт на висоті (НПАОП 0.00-1.15-07), або систем газопостачання (НПАОП 0.00-1.76-15), чи то реконструкції будівель та споруд промислових підприємств (НПАОП 45.2-1.12-01), а тому вказана вимога тендерної документації є необґрунтованою та безпідставною.
Скаржник, як потенційний учасник бажає взяти участь у процедурі закупівлі, має працівників для виконання робіт відповідно до предмета закупівлі, які мають знання з охорони праці, проте його пропозиція буде відхилена замовником через вказану вимогу тендерної документації, що є грубою дискримінацією.
Замовником не обґрунтована вимога про наявність у керівного персоналу учасника (директора (або особа яка виконує керівні повноваження під час виконання робіт), головного інженера та виконавця робіт) протоколів (або витягів з протоколів) засідання комісії з перевірки знань з питань охорони праці та посвідчення про проходження навчання і перевірку знань законодавчих актів з НПАОП 0.00-1.81-18 Правила охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском; НПАОП 0.00-1.15-07 Правила охорони праці під час виконання робіт на висоті; НПАОП 0.00-1.76-15 Правила безпеки систем газопостачання; НПАОП 45.2-1.12-01 Правила безпеки при реконструкції будівель та споруд промислових підприємств.
Отже, у відповідності до норм чинного законодавства, Замовник не довів та документально не підтвердив вимогу, наявності у керівного персоналу учасника (директора (або особа яка виконує керівні повноваження під час виконання робіт), головного інженера та виконавця робіт) протоколів (або витягів з протоколів) засідання комісії з перевірки знань з питань охорони праці та посвідчення про проходження навчання і перевірку знань законодавчих актів з НПАОП 0.00-1.81-18 Правила охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском; НПАОП 0.00-1.15-07 Правила охорони праці під час виконання робіт на висоті; НПАОП 0.00-1.76-15 Правила безпеки систем газопостачання; НПАОП 45.2-1.12-01 Правила безпеки при реконструкції будівель та споруд промислових підприємств, а отже така вимога повинна бути виключена із тендерної документації.

Наступна вимога наведена у п. 3 Додатку 1 до тендерної документації:
«3. Аналогічним буде вважатись договір на надання послуг поточного ремонту доріг загального користування (45230000-8 — Будівництво трубопроводів, ліній зв’язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь) та/або експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування (63710000-9 Послуги з обслуговування наземних видів трансторту), який укладено із замовником у розумінні Закону України "Про публічні закупівлі" та повністю виконано протягом останніх двох років (2024-2025).
Учасник має підтвердити досвід виконання таких послуг (робіт), які мають бути в наданих актах приймання виконаних будівельних робіт або наданих послуг:
● Засипання промоїн і просідань асфальтогранулятом товщиною шару, що підлягає ущільненню до 0,1 м, - не менше 20 м3
● Укріплення узбіч асфальтогранулятом при товщині шару 10 см – не менше 150 м2;
● Улаштування вирівнюючого шару дорожнього одягу із асфальтобетонної суміші асфальтоукладачем, при ширині укладання 3 м – не менше 200 т;»

Замовником до тендерної документації по закупівлі «Поточний ремонт автомобільних доріг загального користування місцевого значення О241701-4 /Н-16/ - Хацьки - Степанки - Хутори - /Р-10/, км 0+000 - км 3+000, км 14+400 - км 15+400, Черкаський район, Черкаська область», ідентифікатор закупівлі UA-2025-10-23-014620-a, опубліковано технічне завдання із переліком видів робіт/послуг, що закуповуються. Серед таких послуг відсутні роботи як засипання промоїн і просідань асфальтогранулятом товщиною шару, що підлягає ущільненню до 0,1 м, не менше 20 м3, укріплення узбіч асфальтогранулятом при товщині шару 10 см – не менше 150 м2, улаштування вирівнюючого шару дорожнього одягу із асфальтобетонної суміші асфальтоукладачем, при ширині укладання 3 м – не менше 200 т, які Замовник визначив як для підтвердження наявності «аналогічних» у учасників.
Законодавство про публічні закупівлі забороняє дискримінаційні вимоги, які обмежують конкуренцію або надають переваги певним учасникам. Наявність або відсутність певних аналогічних робіт у технічному завданні може бути розцінене як необґрунтоване обмеження для потенційних учасників.
Вимога, яка обмежує конкуренцію та призводить до дискримінації учасників, є незаконною.
Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Отже, у відповідності до норм чинного законодавства, Замовник не довів та документально не підтвердив вимогу щодо наявності у учасників підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору, який укладено із замовником у розумінні Закону України "Про публічні закупівлі", повністю виконано протягом останніх двох років (2024-2025), а також із виконання таких послуг (робіт), які мають бути в наданих актах приймання виконаних будівельних робіт або наданих послуг: засипання промоїн і просідань асфальтогранулятом товщиною шару, що підлягає ущільненню до 0,1 м, - не менше 20 м3, укріплення узбіч асфальтогранулятом при товщині шару 10 см – не менше 150 м2; улаштування вирівнюючого шару дорожнього одягу із асфальтобетонної суміші асфальтоукладачем, при ширині укладання 3 м – не менше 200 т, а отже така вимога повинна бути виключена із тендерної документації.

Наступна вимога наведена у Додатку 2 до тендерної документації «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та технічна специфікація до предмета закупівлі»:
«5. Документи та інформація, які підтверджують наявність АБЗ.
Учасник в складі тендерної пропозиції окремо повинен подати інформаційну довідку згідно форми Таблиці про наявність асфальтобетонного (их) заводу (ів) із зазначенням типу, найменування, марки, моделі тощо з наступним документальним підтвердженням:
…Асфальтобетонний(ні) завод(и) (виробництво) повинен бути атестований на виготовлення асфальтобетонних сумішей та щебенево-мастикових асфальтобетонних сумішей відповідно ДСТУ Б В.2.7-119:2011 та ДСТУ 9290-5:2024, про що Учасником додатково надаються підтверджуючі документи (атестат виробництва та договір на проведення атестації з усіма додатками, які є невід’ємною частиною договору; дозвіл (уповноваженого органу) на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, щодо асфальтобетонного заводу; рішення про видачу дозволу (уповноваженого органу) на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, щодо асфальтобетонного заводу).
Учасники, у складі пропозиції, надають Атестат виробництва, що виданий органом з оцінки відповідності, який підтверджує що стан виробництва асфальтобетонних та щебенево-мастикових асфальтобетонних сумішей, асфальтобетонних сумішей на основі бітума, модифікованих полімерами сумішей забезпечує стабільність виробництва на відповідність до вимогам: ДСТУ 8959:2019 «Асфальтобетонні суміші та асфальтобетон дорожні на основі бітумів, модифікованих полімерами. Технічні умови»; ДСТУ Б.В.2.7- 119:2011 «Суміші асфальтобетонні і асфальтобетон дорожній та аеродромний. Технічні умови»; ДСТУ 9290-5:2024 «Суміші асфальтобетонні та асфальтобетон. Технічні умови. Частина 5. Щебенево-мастикові суміші».
Замовником до тендерної документації по закупівлі «Поточний ремонт автомобільних доріг загального користування місцевого значення О241701-4 /Н-16/ - Хацьки - Степанки - Хутори - /Р-10/, км 0+000 - км 3+000, км 14+400 - км 15+400, Черкаський район, Черкаська область», ідентифікатор закупівлі UA-2025-10-23-014620-a, опубліковано технічне завдання із переліком видів робіт/послуг, що закуповуються та найменування основних матеріальних ресурсів. Серед таких матеріальних ресурсів відсутні асфальтобетонні та щебенево-мастикові асфальтобетонні суміші, асфальтобетонні суміші на основі бітума, модифікованих полімерами сумішей забезпечує стабільність виробництва на відповідність до вимогам: ДСТУ 8959:2019 «Асфальтобетонні суміші та асфальтобетон дорожні на основі бітумів, модифікованих полімерами. Технічні умови»; ДСТУ Б.В.2.7- 119:2011 «Суміші асфальтобетонні і асфальтобетон дорожній та аеродромний. Технічні умови»; ДСТУ 9290-5:2024 «Суміші асфальтобетонні та асфальтобетон. Технічні умови. Частина 5. Щебенево-мастикові суміші».
Відповідно до переліку основних матеріальних ресурсів, для виконання роботи/послуги необхідно "Суміші асфальтобетонні гарячі і теплі [асфальтобетон щільний] (дорожні)(аеродромні),
що застосовуються у верхніх шарах покриттів, дрібнозернисті, тип Б, марка 1" які відповідають ДСТУ Б В.2.7-119:2006. В той час як відповідність ДСТУ 9290-5:2024 «Суміші асфальтобетонні та асфальтобетон. Технічні умови. Частина 5. Щебенево-мастикові суміші» Замовником не обґрунтована, що створює дискримінаційні умови для Скаржника.
Отже, у відповідності до норм чинного законодавства, Замовник не довів та документально не підтвердив вимогу що асфальтобетонний(ні) завод(и) (виробництво) повинен бути атестований на виготовлення асфальтобетонних сумішей та щебенево-мастикових асфальтобетонних сумішей відповідно ДСТУ 9290-5:2024, про що Учасником додатково надаються підтверджуючі документи (атестат виробництва та договір на проведення атестації з усіма додатками, які є невід’ємною частиною договору; дозвіл (уповноваженого органу) на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, щодо асфальтобетонного заводу; рішення про видачу дозволу (уповноваженого органу) на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, щодо асфальтобетонного заводу), а також атестат виробництва, що виданий органом з оцінки відповідності, який підтверджує що стан виробництва асфальтобетонних та щебенево-мастикових асфальтобетонних сумішей, асфальтобетонних сумішей на основі бітума, модифікованих полімерами сумішей забезпечує стабільність виробництва на відповідність до вимогам: ДСТУ 9290-5:2024 «Суміші асфальтобетонні та асфальтобетон. Технічні умови. Частина 5. Щебенево-мастикові суміші», а отже така вимога повинна бути виключена із тендерної документації як дискримінаційна.

Враховуючи наведене, законні права та інтереси Скаржника можуть бути захищені лише шляхом зобов’язання Замовника внести відповідні зміни до тендерної документації та усунути із тендерної документації вказані дискримінаційні вимоги.
Дії Замовника в частині встановлення у Тендерній документації наведених вище вимог порушують вимоги частини 4 статті 5 та частини 4 статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною 1 статті 5 Закону.
Вважаємо, що вищенаведені дії Замовника спрямовані на зменшення конкуренції серед учасників, а тому порушують статтю 5 Закону України «Про публічні закупівлі», якою встановлено, що основними принципами здійснення закупівель є відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель, запобігання корупційним діям і зловживанням.
У зв’язку із вищевикладеним, керуючись статтею 18 Закону України «Про публічні закупівлі», з урахуванням особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених Постановою Кабміну від 12 жовтня 2022 р. № 1178, –
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Запити Органу оскарження