• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

Послуги з виконання актуарних розрахунків зобов’язань за визначеними виплатами працівникам відповідно до МСБО 19 «Виплати працівникам» (Код ДК 021: 2015 – 66510000-8 Страхові послуги)

Категорія замовника: юридичні особи та/або суб’єкти господарювання, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання, зазначені у пункті 4 частини першої статті 2 Закону України «Про публічні закупівлі». Місцезнаходження замовника: 03680, Україна, Київська область, м. Київ, вул. Єжи Гедройця, 5

Торги не відбулися

370 620.00 UAH без ПДВ
Період оскарження: 23.10.2025 14:04 - 28.10.2025 00:00
Скарга
Відхилено
КЕП

СКАРГА на дискримінаційні умови кваліфікаційних вимог тендерної документації та порушення Замовником законодавства в сфері публічних закупівель

Номер: 99fb80d3eb82497db00f5535984f252d
Ідентифікатор запиту: UA-2025-10-23-009293-a.c2
Назва: СКАРГА на дискримінаційні умови кваліфікаційних вимог тендерної документації та порушення Замовником законодавства в сфері публічних закупівель
Скарга:
Дата розгляду скарги: 06.11.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 29.10.2025 14:48
Дата прийняття рішення про відхилення скарги: 11.11.2025 14:03
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ПЕНСІЙНО-АКТУАРНИЙ КОНСУЛЬТАНТ", OLEKSANDR TKACH oytkach@ukr.net

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: a05355b680114a14b2ac8a4a7099357b
Заголовок пункту скарги: 1. 1.Вимога Замовника, яка висувається ним в підпункті 2.1, як обов’язкова для Учасника в частині «працюють за основним місце роботи» суперечить законодавству та порушує права Учасника та працівників Учасника, а її застосування Замовником не дозволить Учаснику взяти участь в процедурі закупівлі на рівних умовах та дискримінує його
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Відповідно до ч.1 ст.43 Конституції України https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text «Кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується.»

Згідно ч. 2 ст.21 Кодексу законів про працю України (КЗпП) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/322-08#n123 працівник має право реалізувати свої здібності до продуктивної та творчої праці шляхом укладення трудового договору на одному або одночасно на декількох підприємствах, в установах, організаціях, якщо інше не передбачено законодавством, колективним договором або угодою сторін.

Тобто відповідно до цієї норми КЗпП штатні працівники Учасника мають право реалізувати свої здібності до продуктивної та творчої праці за сумісництвом на іншому підприємстві, крім основного місця роботи.

Відповідно до п. 3¹ ч. 2 ст. 16 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 р. № 1058-IV застрахована особа зобов’язана повідомляти страхувальника, в якого особа працює за основним місцем роботи, про визначення особою такого місця роботи як основного згідно з поданою нею заявою (до її відкликання).

Таким чином, основне місце роботи працівника Учасника має обирається таким працівником ним вільно та може визначатися за його заявою.

Примушення Учасником штатного працівника обирати те чи інше місце роботи, в тому числі і місце роботи за трудовим договором з Учасником, в якості основного та написати відповідну заяву є протизаконним.

Тому жодної різниці між штатним працівником, який працює в Учасника на підставі трудового договору за сумісництвом (та має основне місце роботи на іншому підприємстві, та штатним працівником, який працює в Учасника на підставі трудового договору за основним місцем роботи, немає.

Крім того, Замовник не обґрунтував, яким чином вибір штатним працівником Учасника основного місця роботи позначиться на якості наданих ним послуг та не довів, як робота штатного працівника Учасника за сумісництвом (або відпустка штатного працівника за основним місцем роботи, час якої на період воєнного стану може бути необмежений) буде впливати на якість наданих ним послуг.

Відсутність такого документа (заяви штатного працівника Учасника про основне місце роботи в Учасника) обмежить участь Учасника в процедурі закупівлі на етапі кваліфікації.

Відповідно до частини 5 статті 5 Закону України Замовники, учасники процедур закупівлі, суб’єкт оскарження, а також їхні представники повинні добросовісно користуватися своїми правами, визначеними цим Законом. Забороняється зловживання правами, у тому числі правом на оскарження рішень, дії чи бездіяльності замовника.

Відповідно до частини 4 статті 5 Закону Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.

З огляду на вищевикладене, застосуванням Замовником даної вимоги у вищевказаній частині до Учасника є дискримінаційним, вказує на зловживання Замовника його правами, призводить до перевищення ним прав, визначених законодавством, а її застосування Замовником не дозволить Учаснику взяти участь в процедурі закупівлі на рівних умовах з тими учасниками, працівники яких визначили місце роботи в таких учасників в якості основного.

Відсутність такого документа обмежить участь Учасника в процедурі закупівлі на етапі кваліфікації.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: c7d70951bee84b108410b4c8ab5d7d97
Заголовок пункту скарги: Вимога Замовника, яка висувається ним, в першому реченні в словах «відомості про фактичне виконання Учасником протягом 2021-2024 років (або станом на 31 грудня зазначених років) не менше п’яти аналогічних договорів, замовником яких є підприємство, що становлять суспільний інтерес, відповідно до ст. 1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», з яких результати акту
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Учасник є юридичною особою, яка самостійно, без втручання Замовника, на власний розсуд і власний ризик здійснює підбір працівників та прийняття їх на роботу, провадить господарську діяльність з надання послуг на підставі Статуту та визначає коло працівників, що будуть виконувати актуарні розрахунки, взаємодіяти із Замовником та підписувати Звіт з актуарних розрахунків.

Такі працівники призначені наказами по підприємству на штатні посади актуарія групи актуарних розрахунків у складі чотирьох осіб (керівник групи, головний актуарій та два актуарія) та відповідають вимогам, встановленим Національним банком України до осіб, які мають право здійснювати актуарну діяльність та розрахунки, що визначена Статутом Учасника.

Виконання актуарних розрахунків та написання Звіту з актуарних розрахунків здійснюється трудовим колективом виконавців такого Звіту, які є авторами такого Звіту, будуть взаємодіяти із Замовником та одне з одним з тих чи інших питань актуарних розрахунків і написання Звіту, а тому всі виконавці будуть ставити підписи на Звіті з актуарних розрахунків в якості авторів.

Одноосібний підпис одного з авторів Звіту робить його єдиним автором, чим порушує авторські права інших виконавців Порушення авторського права заборонено законом.

Замовник, очевидно, усвідомлює, що така колективна праця з актуарної оцінки понад 50 суб’єктів господарювання, які входять до складу Замовника, з наступною підготовкою Звіту, не може бути виконана однією особою, які б знання, документи і навички в неї не були, і тому цілком логічно ставить вимогу про наявність в Учасника не менше двох працівників. Натомість, вимагає, щоб з ним взаємодіяв лише один працівник, не беручи до уваги, що така особа, попри будь-які гарантійні листи Учасника, в будь-який момент може бути мобілізована, захворіти, взяти відпустку за власний рахунок, звільнитися за власним бажанням тощо.

Учасник має законне право на власний розсуд, без погодження із Замовником, делегувати ті чи інші повноваження та функції тим чи іншим з двох чи трьох працівників, які мають право займатися актуарними розрахунками згідно законодавства.

Втручання суб’єктів господарювання, в тому числі – Замовника, в господарську діяльність Учасника заборонено законодавством України.

Вимога Замовника до Учасника призначити тільки одного працівника (серед двох або трьох працівників) з визначеним Замовником документом єдиною особою, яка буде безпосередньо взаємодіяти із Замовником та підписувати Звіт з актуарних розрахунків, не передбачена Статутом Учасника, порушує законодавство України в частині авторського права та права Учасника як самостійної юридичної особи.

Крім того, Замовник не обґрунтував та не довів, яким чином призначення Учасником тільки одного працівника з визначеним Замовником документом єдиною особою, яка буде безпосередньо взаємодіяти із Замовником та підписувати Звіт з актуарних розрахунків, позначиться на якості послуг, строках виконання актуарних розрахунків та оперативності взаємодії між Замовником і Виконавцями.

Ненадання Учасником письмової згоди у формі гарантійного листа, як це вимагає Замовник у підпункті б пункту 2.3 Додатку 2, обмежить участь Учасника в процедурі закупівлі на етапі кваліфікації.

Відсутність такого документа обмежить участь Учасника в процедурі закупівлі на етапі кваліфікації.

Згідно частини 11 ст. 26 Закону «Документи, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції/пропозиції та не вимагаються під час проведення переговорів з учасником (у разі застосування переговорної процедури закупівлі).
Відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, у складі тендерної пропозиції/пропозиції, не може бути підставою для її відхилення замовником.».
Відповідно до частини 5 статті 5 Закону Замовники, учасники процедур закупівлі, суб’єкт оскарження, а також їхні представники повинні добросовісно користуватися своїми правами, визначеними цим Законом. Забороняється зловживання правами, у тому числі правом на оскарження рішень, дії чи бездіяльності замовника.

Відповідно до частини 4 статті 5 Закону Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.

З огляду на вищевикладене, застосуванням Замовником даної вимоги у вищевказаній частині до Учасника є дискримінаційним, вказує на зловживання Замовника його правами, призводить до перевищення та порушення ним прав, визначених законодавством, порушує права Учасника взяти участь в процедурі закупівлі на рівних умовах з тими учасниками, які погодяться на неправомірні та надмірні вимоги Замовника.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: e78785a2733d49b99ff3ce36cc4b48c5
Заголовок пункту скарги: 1.3. Вимога Замовника, яка висувається ним в а) підпункту 2.3 Додатку 2 ТД як обов’язкова для Учасника не відповідає чинному законодавству та вказаному ним «Положенню про авторизацію осіб, які мають право здійснювати актуарну діяльність у сфері страхування, та осіб, які можуть виконувати обов’язки відповідального актуарія» затверджене постановою правління НБУ 25.12.2023 № 187» (далі – Положення).
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Видача НБУ зазначених Замовником Свідоцтв не передбачена вказаним Положенням. Натомість, НБУ видає особам витяг з реєстру осіб, які мають право здійснювати актуарну діяльність у сфері страхування, та осіб, які можуть виконувати обов’язки відповідального актуарія (Додаток 5 до Положення).

Згідно частини 11 ст. 26 Закону «Документи, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції/пропозиції та не вимагаються під час проведення переговорів з учасником (у разі застосування переговорної процедури закупівлі).
Відсутність такого документа (Свідоцтва, яке не видається НБУ згідно Положення) обмежить участь Учасника в процедурі закупівлі на етапі кваліфікації.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 4
Номер: 1b1e27fae22343efa8db076c05a143a0
Заголовок пункту скарги: 1.4. Вимога Замовника, яка висувається ним в б) підпункту 2.3 Додатку 2 ТД
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1.4. Вимога Замовника, яка висувається ним в б) підпункту 2.3 Додатку 2 ТД, як обов’язкова для Учасника, суперечить законодавству та порушує права Учасника та працівників Учасника, а її застосування Замовником не дозволить Учаснику взяти участь в процедурі закупівлі на рівних умовах та дискримінує його з наступних міркувань та доказів.

Учасник має законне право на власний розсуд, без погодження із Замовником, делегувати ті чи інші повноваження та функції тим чи іншим з двох чи трьох працівникам, які мають право займатися актуарними розрахунками згідно законодавства.

Втручання суб’єктів господарювання, в тому числі – Замовника, в господарську діяльність Учасника заборонено законодавством України.

Вимога Замовника до Учасника призначити тільки одного працівника (серед двох або трьох працівників) з визначеним Замовником документом єдиною особою, яка буде безпосередньо взаємодіяти із Замовником та підписувати Звіт з актуарних розрахунків, не передбачена Статутом Учасника, порушує законодавство України в частині авторського права та права Учасника як самостійної юридичної особи.

Крім того, Замовник не обґрунтував та не довів, яким чином призначення Учасником тільки одного працівника з визначеним Замовником документом єдиною особою, яка буде безпосередньо взаємодіяти із Замовником та підписувати Звіт з актуарних розрахунків, позначиться на якості послуг, строках виконання актуарних розрахунків та оперативності взаємодії між Замовником і Виконавцями.

Натомість, Замовник вимагає, щоб з ним взаємодіяв лише один працівник, не беручи до уваги, що така особа, попри будь-які гарантійні листи Учасника, в будь-який момент може бути мобілізована, захворіти, взяти відпустку за власний рахунок, звільнитися за власним бажанням тощо.

З огляду на ризики виникнення таких обставин, які є об’єктивними та незалежними від Учасника, Учасник не може надати такий гарантійний лист.

Згідно частини 11 ст. 26 Закону «Документи, що не передбачені законодавством для учасників - юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб - підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції/пропозиції та не вимагаються під час проведення переговорів з учасником (у разі застосування переговорної процедури закупівлі).

Відсутність такого документа (гарантійного листа) обмежить участь Учасника в процедурі закупівлі на етапі кваліфікації.

Відповідно до частини 5 статті 5 Закону України Замовники, учасники процедур закупівлі, суб’єкт оскарження, а також їхні представники повинні добросовісно користуватися своїми правами, визначеними цим Законом. Забороняється зловживання правами, у тому числі правом на оскарження рішень, дії чи бездіяльності замовника.

Відповідно до частини 4 статті 5 Закону Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.

З огляду на вищевикладене, застосуванням Замовником даної вимоги у вищевказаній частині до Учасника є дискримінаційним, вказує на зловживання Замовника його правами, призводить до перевищення та порушення ним прав, визначених законодавством, порушує права Учасника взяти участь в процедурі закупівлі на рівних умовах з тими учасниками, які погодяться на неправомірні та надмірні вимоги Замовника.

Відсутність такого документа (гарантійного листа), який Учасник не може надати з об’єктивних причин, обмежить участь Учасника в процедурі закупівлі на етапі кваліфікації.
Вимоги: Зобов'язати замовника скасувати рішення (повністю чи частково)

Порядковий номер пункту скарги: 5
Номер: 6e1df03a340d4fc9a61b8e1a8f61a3a6
Заголовок пункту скарги: Вимога Замовника, яка висувається ним в першому реченні в словах «протягом 2021-2024 років (або станом на 31 грудня зазначених років)»
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Замовник встановлює досить вузькі часові межі для підтвердження досвіду виконання Учасником аналогічних договорів, тобто протягом 2021-2024 років (або станом на 31 грудня зазначених років).

Згідно з Технічним завданням у Додатку 1 ТД Замовник закуповує «Послуги з виконання актуарних розрахунківк зобов’язань за визначеними виплатами працівникам відповідно до МСБО 19 «Виплати працівникам» для цілей розкриття інформації про розмір довгострокового забезпечення виплат персоналу та відповідних витрат в окремій та консолідованій фінансовій звітності Товариства за 2025 рік; розрахунок очікуваного розміру забезпечень, виплат та витрат для 2026 та 2027 років, відповідно.»

Фактично, Замовник використовує МСБО 19 «Виплати працівникам» з 2015 року.

Правила актуарної оцінки (актуарних розрахунків) зобов’язань за визначеними виплатами працівникам відповідно до МСБО 19 «Виплати працівникам» для цілей розкриття інформації про розмір довгострокового забезпечення виплат персоналу та відповідних витрат в окремій та консолідованій фінансовій звітності, встановлені МСБО 19 «Виплати працівникам» є незмінними з 01.01.2013 року та мають застосовуватися Замовником в редакції МСБО 19 «Виплати працівникам», яка є чинною з 30.06.2017 року https://ips.ligazakon.net/document/MU17038

Тому для підтвердження наявності в Учасника досвіду виконання аналогічних договорів, предметом яких були послуги з актуарних розрахунків зобов’язань за визначеними виплатами працівникам відповідно до МСБО 19 «Виплати працівникам», для Замовника не повинно мати значення − коли саме надавалась така послуга за аналогічним договором – у 2017-- 2020 р.р. чи у 2021-2024 р.р. або навіть у 2025 р.

Обмеженням часових меж для підтвердження досвіду виконання аналогічних договорів 2021-2024 роками Замовник цілеспрямовано звужує коло потенційних учасників, в тому числі - Учасника, який надавав ці послуги Замовнику у 2017 р. та у 2024 р., на користь одного учасника – ТОВ «Інститут Ризику», який надавав ці послуги Замовнику щороку у 2018-2023 р. р. та має напрацьовані зв’язки із Замовником, про що свідчать договори Замовника по закупівлях за посиланнями:

https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2018-11-08-002230-c

https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2019-11-18-001265-c

https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2020-04-17-007356-a

https://prozorro.gov.ua/uk/contract/UA-2022-11-04-009804-a-b1

https://prozorro.gov.ua/uk/contract/UA-2023-07-26-009867-a-c1

Вимога Замовника щодо обмеження досвіду виконання аналогічних договорів 2021-2024 р. р є такою, що задумана під свій минулий досвід та досвід єдиного і постійного постачальника послуги Замовнику в період 2021-2023 р. р. з метою обмеження конкуренції та порушення рівних умов доступу учасників до участі в процедурі закупівлі.

Згідно частини 2 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» (дал – Закон) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/922-19#Text Учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель/спрощених закупівлях на рівних умовах.

Відповідно до частини 4 Закону. Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.

Замовник цілеспрямовано не вказує для виконання аналогічних договорів період, починаючи з 2017 року, коли він розпочав закупівлю послуги та укладення аналогічних договорів з іншими учасниками, дискримінуючи тим самим суб'єктів господарювання, в тому числі – Учасника, який вже має досвід виконання аналогічного договору до 2021 р.

Законодавством України, а саме пунктом 3) частини другої ст.16 Закону, не встановлено вимог чи обмежень щодо дат або періодів укладення (виконання) аналогічного договору (аналогічних договорів) та не визначено жодних часових меж у річному вимірі (наприклад, три роки або 2021-2024 р.р,), як це вимагає Замовник.

Замовник не обґрунтував та не довів, яким чином обмеження ним досвіду періодом 2021-2024 р. р. вплине на якість послуги Учасника.

Водночас, наявність такого обмеження створює для Учасника нерівні умови та дискримінує його в процедурі закупівлі на етапі кваліфікації.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 6
Номер: 4a787a92129c4b7b877b7584940625de
Заголовок пункту скарги: Вимога Замовника, яка висувається ним, в першому реченні в словах «відомості про фактичне виконання Учасником протягом 2021-2024 років (або станом на 31 грудня зазначених років) не менше п’яти аналогічних договорів, замовником яких є підприємство, що становлять суспільний інтерес, відповідно до ст. 1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні»,
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Вимога Замовника, яка висувається ним, в першому реченні в словах «відомості про фактичне виконання Учасником протягом 2021-2024 років (або станом на 31 грудня зазначених років) не менше п’яти аналогічних договорів, замовником яких є підприємство, що становлять суспільний інтерес, відповідно до ст. 1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», з яких результати актуарних розрахунків (актуарного оцінювання) не менше ніж по трьом договорам включені до фінансової звітності замовника, яка пройшла аудиторську перевірку однією із міжнародних аудиторських компаній «Великої четвірки» та отримано Звіт аудитора щодо фінансової звітності замовника» є обов’язковою для Учасника.

Замовник також встановив, що «Аналогічним договором вважається договір про надання Учасником послуг з актуарних розрахунків (актуарної оцінки) довгострокових зобов’язань та відповідних витрат за визначеними виплатами працівникам відповідно до МСБО 19 «Виплати працівникам» для кількості осіб не менше 5 тисяч. Якщо у період 2021-2024 років Учасником виконано декілька договорів з одним і тим замовником, то аналогічним договором вважається один договір з одним замовником, та, відповідно, Учасником зазначається лише один з них.»

Вимога буде вважатися виконаною, якщо Учасник надасть Замовнику документальне підтвердження досвіду виконаних ним аналогічних договорів в період 2021-2024 р.р. щонайменше по п’яти великим підприємствам з кількістю працівників не менше 5 тисяч осіб, з яких не менше ніж трьом підприємствам надані аудиторські звіти компаній так званої «Великої четвірки».

Така вимога Замовника є надмірною, не дозволяє Учаснику брати участь в процедурі закупівлі на рівних умовах та дискримінує його з наступних міркувань та доказів.

При встановленні таких надмірних вимог Замовник не враховує, в яких складних умовах ми всі, включаючи Замовника, зараз працюємо, та не встановлювати вимог, які складно виконати в умовах воєнного стану після 24.02.2022 р.

З початком повномасштабної агресії рф проти України чисельність штатних працівників (понад 5 000 осіб) на великих підприємствах, як і самих великих підприємств, значно зменшилась внаслідок скорочення виробництва, мобілізації та виїзду за межі областей і України самих працівників, а також руйнації підприємств та окупації територій, де вони розташовані.

І це загальна тенденція в країні, яку відчуває Замовник, але чомусь не враховує при складанні кваліфікаційних вимог, хоча кількість працівників АТ «Укрзалізниця» зменшилась з понад 285 тис. осіб у 2016 р. до майже 186 тис. осіб у 2023 р. https://cfts.org.ua/news/2024/04/22/kilkist_pratsivnikiv_ukrzaliznitsi_skorotilasya_do_187_tisyach_78885Т

Аналіз закупівель аудиторських послуг на Прозорро та фінансової звітності українських підприємств, яка є у відкритому доступі, свідчить про те, що в умовах війни, значна кількість великих українських підприємств змушена відмовлятися від дорогих аудиторських послуг компаній так званої «Великої четвірки» на користь інших аудиторських компаній, які пропонують ці послуги за меншою ціною.

Це також має наслідки для Учасника, який надає послуги підприємствам з кількістю працівників понад 5000 осіб, але останні замовляють аудит фінансової звітності в інших аудиторських компаніях за меншою ціною, ніж пропонують послуги компанії так званої «Великої четвірки».

Учасник має досвід надання послуг великим підприємствам у 2015-2020 р. р. з кількістю працівників не менше 5 тисяч осіб, яким надані аудиторські звіти компаній так званої «Великої четвірки».

Однак, встановлена Замовником надмірна для повномасштабної війни вимога надати підтвердження досвіду виконання п’яти аналогічних договорів (5 підприємств з кількістю не менше 5000 працівників на кожному), з яких має бути три аналогічні договори за 2021-2024 роки, результати актуарних розрахунків по яким погоджені та прийняті хоча б однією з аудиторських компаній так званої «Великої четвірки», що здійснювали аудит фінансової звітності замовника, є надмірною та обмежує Учаснику доступ до участі в закупівлі і робить практично неможливим визначення його переможцем.

Відповідно до частини 5 статті 5 Закону України Замовники, учасники процедур закупівлі, суб’єкт оскарження, а також їхні представники повинні добросовісно користуватися своїми правами, визначеними цим Законом. Забороняється зловживання правами, у тому числі правом на оскарження рішень, дії чи бездіяльності замовника.

Відповідно до частини 4 статті 5 Закону Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.

Законодавством України, а саме пунктом 3) частини другої ст.16 Закону, вимагається «наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів)», тобто законом допускається для відповідності критерію мінімум один аналогічний договір.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 7
Номер: 66b0ca43684b4c77a1a9aeed4afd0e57
Заголовок пункту скарги: Замовник також встановив вимогу у підпункті в) оскаржуваного критерію ТД, що «Великою четвіркою» міжнародних аудиторських компаній вважаються найбільші у світі чотири мережі аудиторських компаній: PricewaterhouseCoopers (ПрайсВотерхаусКуперс, PwC), Deloitte (Делойт, Deloitte), Ernst&Young (Ернст енд Янг, EY) та KPMG (КаПіеМДЖі, KPMG).
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Замовник також встановив вимогу у підпункті в) оскаржуваного критерію ТД, що «Великою четвіркою» міжнародних аудиторських компаній вважаються найбільші у світі чотири мережі аудиторських компаній: PricewaterhouseCoopers (ПрайсВотерхаусКуперс, PwC), Deloitte (Делойт, Deloitte), Ernst&Young (Ернст енд Янг, EY) та KPMG (КаПіеМДЖі, KPMG). В Україні представництвами зазначених міжнародних компаній відповідно є ТОВ АФ «ПрайсвотерхаусКуперс (Аудит)», ТОВ «ПрайсвотерхаусКуперс Ешуренс», ТОВ «Делойт енд Туш Юкрейніан сервісез компані», ТОВ «Ернст енд Янг Аудиторські послуги» та ПрАТ «КПМГ Аудит», які є одними із найбільших аудиторських компаній в України."

Така вимога Замовника є надмірною та такою, що не дозволяє Учаснику брати участь в процедурі закупівлі на рівних умовах та дискримінує його з наступних міркувань та доказів.

Законодавство України, в тому числі, Закон України «Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2258-19#Text , інші нормативно-правові акти не містять термінів та визначень поняття «Велика четвірка» та не визначають кола «аудиторських компаній «Великої четвірки». Тобто, законодавством не встановлені критерії віднесення тих чи інших юридичних осіб до так званої «великої четвірки» та відповідних документів, що свідчать про належність юридичної особи (суб’єкта аудиторської діяльності) до так званої «Великої четвірки».

Відповідно до частини першої статті 6 Закон України Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2258-19#Text «Аудиторські послуги можуть надаватися лише суб’єктом аудиторської діяльності, якому таке право надано в порядку та на умовах, визначених цим Законом».

Абзацом другим цієї частини визначено, що «Суб’єкти аудиторської діяльності можуть надавати послуги з обов’язкового аудиту фінансової звітності підприємств (їх груп) або інших утворень без статусу юридичної особи та послуги з обов’язкового аудиту фінансової звітності підприємств, що становлять суспільний інтерес, лише після внесення інформації про такого суб’єкта аудиторської діяльності до відповідних розділів Реєстру.»

Законодавством України, в тому числі, Закон України Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2258-19#Text , іншими нормативно-правовими актами не визначено, які аудиторські компанії слід вважати «великими», «середніми», «малими» тощо або, які чотири аудиторські компанії слід вважати «Великою четвіркою».

Тому до переліку компаній так званої «Великої четвірки» аудиторських компаній можна віднести будь-які чотири суб’єкти аудиторської діяльності з 70-ти, які є в Реєстрі аудиторів та суб’єктів аудиторської діяльності України https://register.apob.org.ua/uk/search та мають право здійснювати аудит підприємств, що становлять суспільний інтерес, до яких зокрема, належить АТ «Укрзалізниця» та сотні інших підприємств України.

Проте, Замовник суб’єктивно зарахував до так званої «Великої четвірки» п’ять суб’єктів аудиторської діяльності які належать до міжнародних аудиторських груп: ТОВ АФ «ПрайсвотерхаусКуперс (Аудит)», ТОВ «ПрайсвотерхаусКуперс Ешуренс», ТОВ «Делойт енд Туш Юкрейніан сервісез компані», ТОВ «Ернст енд Янг Аудиторські послуги» та ПрАТ «КПМГ Аудит».

Водночас, Замовник не бере до уваги при складанні кваліфікаційних вимог той факт, що в Україні є понад 20 суб’єктів аудиторської діяльності які належать до не менш авторитетних та не менших міжнародних аудиторських груп, які надають аудиторські послуги великим підприємствам з кількістю працівників понад 5 000.

Ще одне обмеження конкуренції вбачається у вичерпному переліку аудиторських компаній, встановленому Замовником, оскільки результати актуарних розрахунків по трьом і більше аналогічним договорам мають бути «погоджені та прийняті хоча б однією з аудиторських компаній аизначено ним «великої четвірки, що здійснювали аудит фінансової звітності замовника.

Вимога є дискримінаційною та такою, що задумана під свій минулий досвід та минулих постачальників періоду 2021-2023 років з метою обмеження конкуренції.

Вимога пов’язує якість послуг з актуарних розрахунків, які мають відповідати вимогам МСБО 19, з конкретними чотирма аудиторськими компаніями. Тобто, кваліфікація надавача актуарних послуг (актуарія) визначається замовником, виходячи не з професійного рівня та досвіду актуарія, а виходячи з минулих відносин актуаріїв Учасника з конкретною юридичною особою (аудитором), яка не є стороною договору учасника із замовником.

Дана вимога не відповідає законодавству, обмежує конкуренцію та потребує корегування Замовником з таких підстав.

Згідно частини третьої статті 7 Закону України «Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність» https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2258-19#n457 (далі – Закон) Замовник має право вільного вибору суб’єкта аудиторської діяльності із дотриманням вимог цього Закону та інших нормативно-правових актів.

Водночас, Замовник є юридичною особою, фінансова звітність якої підлягає перевірці та аудиту суб’єктами аудиторської діяльності, які мають право проводити обов’язковий аудит фінансової звітності підприємств, що становлять суспільний інтерес.

В свою чергу, учасник може надавати Замовнику послуги з актуарних розрахунків виключно на підставі договору, стороною якого він буде зазначений та з умовами якого має погодитись згідно вимог тендерної документації. Відповідно до Технічних вимог та умов проекту Договору, визначених у Тендерній документації, результати актуарних розрахунків, виконаних Учасником за договором із Замовником, будуть обов’язково перевірятись суб’єктами аудиторської діяльності, які вибрані Замовником. Тобто, Замовник передбачає обов’язкову взаємодію між ним, учасником та третьою стороною (аудитором, з визначеного Замовником переліку) або між ним, аудитором, з визначеного Замовником переліку, та третьою стороною (якою може бути учасник). Це може бути усна або письмова домовленість щодо обміну інформацією (вихідними даними, результатами, відповідями на питання тощо) трьома сторонами з метою перевірки якості актуарних розрахунків.

Водночас, частиною другою статті 29 Закону https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2258-19#n457 ЗАБОРОНЯЄТЬСЯ встановлювати в договорах між юридичною особою, фінансова звітність якої підлягає перевірці, та третьою стороною вимоги чи критерії до суб’єктів аудиторської діяльності, які можуть бути призначені для надання послуг з обов’язкового аудиту фінансової звітності цієї юридичної особи, або зазначати ПЕРЕЛІК суб’єктів аудиторської діяльності, з яких може бути зроблено вибір, або найменування конкретного суб’єкта аудиторської діяльності.

Проте, Замовник неправомірно зазначає у вимогах до Учасника, який має погодитись виконати вимоги Замовника, виключний ПЕРЕЛІК з п’яти суб’єктів аудиторської діяльності, з яких може бути зроблено вибір, та/або найменування конкретного суб’єкта аудиторської діяльності (як зазначено у Додатку 2 до ТД), для якого Учасник буде третьою стороною.

Відповідно до Закону України «Про аудит фінансової звітності та аудиторську діяльність» станом на дату затвердження ТД Замовником в «Реєстрі суб’єктів аудиторської діяльності, які мають право проводити обов’язковий аудит фінансової звітності підприємств, що становлять суспільний інтерес» (далі – Реєстр) налічується понад 70 суб’єктів аудиторської діяльності, які з 2018 року проводять обов’язковий аудит фінансової звітності підприємств, що становлять суспільний інтерес. Усі ці суб’єкти мають бути рівними перед законом і Замовником, так само як Замовник та Учасник мають бути рівними перед законом.

Попри це, Замовник штучно обмежує коло суб’єктів аудиторської діяльності, які мають право проводити і проводять обов’язковий аудит фінансової звітності підприємств, що становлять суспільний інтерес, лише 5-ма аудиторськими компаніями з 70, включених до Реєстру, а відтак дискримінує останніх і Учасника.

Замовник таким обмеженням ставить під сумнів компетентність та кваліфікацію 90% аудиторських фірм України (в тому числі й тих, які входять до міжнародних аудиторських мереж), які пройшли контроль якості уповноваженим органом, перед їх включенням до Реєстру.

Надання послуг з актуарних розрахунків Учасником неправомірно поставлена Замовником у залежність від третьої сторони (минулих договірних відносин Учасника з третьою стороною), якою є замовники, що обирали суб’єктів аудиторської діяльності з переліку, визначеного Замовником, або залежить від відносин Учасника із суб’єктом аудиторської діяльності з переліку, визначеного Замовником. Проте, Учасник не зобов’язаний був укладати або не укладав з договори з юридичними особами, фінансова звітність яких підлягала аудиту суб’єктами аудиторської діяльності, що входять до визначеного Замовником для Учасника, як третьої сторони, або визначеного Замовником переліку суб’єктів аудиторської діяльності, вибір з яких був зроблений або може бути зроблено Замовником.

Разом з тим, Учасник з 2015 року по 2024 рік не мав права відмовити юридичним особам в наданні послуг з актуарних розрахунків лише на тій підставі, що вони не обирали аудитора з конкретного переліку чотирьох суб’єктів аудиторської діяльності, визначених даним Замовником.

Учасник також не мав та не має права зазначати в договорах із замовниками послуг з актуарних розрахунків перелік суб’єктів аудиторської діяльності, з яких може бути зроблено вибір цими замовниками, або найменування конкретного суб’єкта аудиторської діяльності, який прийматиме (перевірятиме, погоджувати) результати актуарних розрахунків, виконаних Учасником за договором.

Вимоги Замовника, встановлені в його тендерній документації, можуть призвести до нав’язування Учаснику непотрібної (невигідної) співпраці з 5-ма аудиторськими компаніями або з трьома підприємствами, які обрали аудиторами суб’єктів з переліку, визначеного Замовником, ставлять Учасника у нерівне становище з тими учасниками, які вже надавали послуги таким підприємствам та Замовнику, а також створює перешкоди доступу на ринок послуг з актуарних розрахунків як для скаржника, так й інших суб'єктів господарювання (аудиторів, що не входять до переліку, визначеного Замовником).

Водночас, Замовник такими вимогами штучно створює сприятливі умови минулорічному надавачу послуг 2021-2023 р. р. (ТОВ «Інститут Ризику») та обмежує доступ до участі в закупівлі Учаснику та, не виключено, й іншим учасникам.

Встановлення Замовником такої вимоги обмежує конкуренцію, дискримінує та порушує права Учасника на рівні умови участі в закупівлі.

Ба більше, це ігнорування Замовником Рекомендацій Антимонопольного комітету України від 25 квітня 2017 р. № 14-рк https://amcu.gov.ua/storage/app/sites/1/imported_content/5d690c1f1c36b.pdf «Про здійснення заходів, спрямованих на припинення дій, що можуть мати негативний вплив на конкуренцію», а саме:

« - забезпечення аудиторським фірмам, що внесені до Реєстру аудиторських фірм та аудиторів України, рівних можливостей щодо проведення аудиту фінансової звітності або консолідованої звітності суб’єктів господарювання державного сектору економіки з урахуванням їх власних досягнень, якості послуг, показників діяльності, що повинні визначатися на підставі об’єктивних, прозорих та недискримінаційних критеріїв;

- недопущення негативного впливу на конкуренцію на ринку аудиторських послуг у разі встановлення суб’єктами господарювання державного сектору економіки додаткових критеріїв, не передбачених Постановою.»

Оскільки перераховані Замовником в кваліфікаційних вимогах міжнародні аудиторські компанії засновані за межами України, а їх представництва в Україні, як зазначає Замовник, є «одними з найбільших в Україні», то Учасник вимагає від Замовника розширити коло аудиторських компаній тими суб’єктами аудиторської діяльності, які включені до Реєстру та так само входять до складу міжнародних аудиторських груп, що також є найбільшими у світі та одними з найбільших в Україні: «КРЕСТОН», «ЕЙЧ ЕЛ БІ», «ГРАНТ ТОРНТОН», «БЕЙКЕР ТІЛЛІ», «БДО», «ПКФ», «КРОУ», «КРОУ ЕЛЬФОРГ», «ДЕ ВІЗУ», «RSM», РАССЕЛ БЕДФОРД ЕРСІДЖІ» та ін.

Обмеження кола аудиторських компаній Замовником, в свою чергу, обмежує Учаснику доступ до участі в закупівлі і робить практично неможливим визначення його переможцем.

Відповідно до частини 5 статті 5 Закону України Замовники, учасники процедур закупівлі, суб’єкт оскарження, а також їхні представники повинні добросовісно користуватися своїми правами, визначеними цим Законом. Забороняється зловживання правами, у тому числі правом на оскарження рішень, дії чи бездіяльності замовника.

Відповідно до частини 4 статті 5 Закону Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 8
Номер: b08ab3c8f648418a890edf81a76de82c
Заголовок пункту скарги: Замовник встановив у підпункті в) оскаржуваного критерію ТД, що «Включення фінансової звітності такого замовника, як дочірнього підприємства, до консолідованої звітності материнської компанії, яку перевіряла одна із міжнародних аудиторських компаній «Великої четвірки» не вважається, що Учасник документально підтвердив відповідність даному кваліфікаційному критерію.».
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Замовник встановив у підпункті в) оскаржуваного критерію ТД, що «Включення фінансової звітності такого замовника, як дочірнього підприємства, до консолідованої звітності материнської компанії, яку перевіряла одна із міжнародних аудиторських компаній «Великої четвірки» не вважається, що Учасник документально підтвердив відповідність даному кваліфікаційному критерію.».

Така вимога Замовника є надмірною та такою, що не дозволяє Учаснику брати участь в процедурі закупівлі на рівних умовах та дискримінує його з наступних міркувань та доказів.

Учасник має досвід виконання аналогічних договорів, укладених з дочірніми підприємствами, в тому числі із кількістю осіб не менше 5000, які входять до Групи Нафтогаз та інших груп підприємств, які є для них материнською компанією. Консолідовану фінансову звітність материнських компаній, до яких входить окрема фінансова звітність дочірніх підприємств перевіряла одна із міжнародних аудиторських компаній так званої «Великої четвірки»

Учасник виходить з того, що відповідно до Закону України від 16 липня 1999 року № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» зі змінами та доповненнями (далі – Закон № 996) підприємства зобов’язані оприлюднювати річну фінансову звітність та річну консолідовану фінансову звітність разом з аудиторським звітом.

Статтею 1 розділу І Закону № 996 визначено, що консолідована фінансова звітність – фінансова звітність підприємства, яке здійснює контроль, та підприємств, які ним контролюються, як єдиної економічної одиниці.

Тому, якщо підприємство контролюється іншим підприємством або входить до Групи підприємств (материнської компанії), що перебувають під контролем особи (далі – Група), аудитор перевіряє звітність підприємств, які контролюються ним (підприємством) або Групою, незалежно від інших аудиторів, що здійснювали аудит.

Дочірнє підприємство — в широкому значенні — суб'єкт господарювання, який контролюється іншим суб'єктом господарювання. В такому значенні вживається, зокрема, в Міжнародних стандартах фінансової звітності. Підприємство, яке здійснює контроль, називають материнським підприємством.

Тому договори Учасника з будь-якими дочірні підприємствами з кількістю осіб не менше 5000 мають бути враховані Замовником як такі, що відповідають кваліфікаційному критерію.

Додатковим аргументом неправомірності вимоги Замовника в цій частині слугує і той факт, що підпунктом 5.1 Пункту 5 Додатку 1 до ТД Замовника встановлено, що таким результатом надання послуг учасником (виконавцем) має бути: «5.1. Підписаний Відповідальним актуарієм Звіт з актуарних розрахунків зобов’язань за визначеними виплатами працівникам відповідно до МСБО 19 «Виплати працівникам» за 2025 рік та розрахунок очікуваного розміру забезпечень, виплат та витрат для 2026 та 2027 років. Звіт з актуарних розрахунків, зокрема, повинен містити: узагальнення результатів актуарних розрахунків у форматі Замовника в розрізі діючих умов програм з визначеними виплатами працівникам, Регіональних Філій, Філій та їх структурних підрозділів, Дочірніх підприємств Замовника, з узагальненням результатів окремо по юридичній особі та консолідовано; опис діючих умов програм з визначеними виплатами працівникам, за якими здійснювався розрахунок, опис використаних основних актуарних припущень та їх обґрунтування, методології актуарних розрахунків, іншої інформації, яка використовувалась при виконання актуарних розрахунків та інше.».

Тобто, сам Замовник вимагає проведення актуарних розрахунків окремо по кожній юридичній особі, в тому числі - Дочірніх підприємств , «з узагальненням результатів окремо по юридичній особі та консолідовано», а для Учасника встановив, що «Включення фінансової звітності такого замовника, як дочірнього підприємства, до консолідованої звітності материнської компанії, яку перевіряла одна із міжнародних аудиторських компаній «Великої четвірки» не вважається, що Учасник документально підтвердив відповідність даному кваліфікаційному критерію.».

Обмеження кола підприємств Замовником, в свою чергу, обмежує Учаснику доступ до участі в закупівлі і робить практично неможливим визначення його переможцем.

Відповідно до частини 5 статті 5 Закону України Замовники, учасники процедур закупівлі, суб’єкт оскарження, а також їхні представники повинні добросовісно користуватися своїми правами, визначеними цим Законом. Забороняється зловживання правами, у тому числі правом на оскарження рішень, дії чи бездіяльності замовника.

Відповідно до частини 4 статті 5 Закону Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.

Вимога Замовника не враховувати досвід виконання договорів, укладених Учасником з дочірніми підприємствами, значно обмежує участь Учасника в закупівлі та створює нерівні умови для нього, а тому має бути скасована Замовником.

Учасник вимагає від Замовника скасувати дану вимогу у вищевказаній частині та внести відповідні зміни в ТД згідно законодавства.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Запити Органу оскарження



Скарга
Скасована
КЕП

СКАРГА на дискримінаційні умови кваліфікаційних вимог тендерної документації та порушення Замовником законодавства в сфері публічних закупівель

Номер: 3761eb5333c542799b69d84bfc3513ce
Ідентифікатор запиту: UA-2025-10-23-009293-a.c1
Назва: СКАРГА на дискримінаційні умови кваліфікаційних вимог тендерної документації та порушення Замовником законодавства в сфері публічних закупівель
Скарга:
Причина: Скарга скасована суб'єктом оскарження
Дата скасування: 27.10.2025 11:18
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ПЕНСІЙНО-АКТУАРНИЙ КОНСУЛЬТАНТ", OLEKSANDR TKACH oytkach@ukr.net

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 45d88a9d5fef4fdeb576adcf2ba5fe4c
Заголовок пункту скарги: 1. 1.Вимога Замовника, яка висувається ним в підпункті 2.1, як обов’язкова для Учасника в частині «працюють за основним місце роботи»
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: 1. 1.Вимога Замовника, яка висувається ним в підпункті 2.1, як обов’язкова для Учасника в частині «працюють за основним місце роботи» суперечить законодавству та порушує права Учасника та працівників Учасника, а її застосування Замовником не дозволить Учаснику взяти участь в процедурі закупівлі на рівних умовах та дискримінує його з наступних міркувань та доказів.

Відповідно до ч.1 ст.43 Конституції України https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text «Кожен має право на працю, що включає можливість заробляти собі на життя працею, яку він вільно обирає або на яку вільно погоджується.»

Згідно ч. 2 ст.21 Кодексу законів про працю України (КЗпП) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/322-08#n123 працівник має право реалізувати свої здібності до продуктивної та творчої праці шляхом укладення трудового договору на одному або одночасно на декількох підприємствах, в установах, організаціях, якщо інше не передбачено законодавством, колективним договором або угодою сторін.

Тобто відповідно до цієї норми КЗпП штатні працівники Учасника мають право реалізувати свої здібності до продуктивної та творчої праці за сумісництвом на іншому підприємстві, крім основного місця роботи.

Відповідно до п. 3¹ ч. 2 ст. 16 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» від 09.07.2003 р. № 1058-IV застрахована особа зобов’язана повідомляти страхувальника, в якого особа працює за основним місцем роботи, про визначення особою такого місця роботи як основного згідно з поданою нею заявою (до її відкликання).

Таким чином, основне місце роботи працівника Учасника має обирається таким працівником ним вільно та може визначатися за його заявою.

Примушення Учасником штатного працівника обирати те чи інше місце роботи, в тому числі і місце роботи за трудовим договором з Учасником, в якості основного та написати відповідну заяву є протизаконним.

Тому жодної різниці між штатним працівником, який працює в Учасника на підставі трудового договору за сумісництвом (та має основне місце роботи на іншому підприємстві, та штатним працівником, який працює в Учасника на підставі трудового договору за основним місцем роботи, немає.

Крім того, Замовник не обґрунтував, яким чином вибір штатним працівником Учасника основного місця роботи позначиться на якості наданих ним послуг та не довів, як робота штатного працівника Учасника за сумісництвом (або відпустка штатного працівника за основним місцем роботи, час якої на період воєнного стану може бути необмежений) буде впливати на якість наданих ним послуг.

Відсутність такого документа (заяви штатного працівника Учасника про основне місце роботи в Учасника) обмежить участь Учасника в процедурі закупівлі на етапі кваліфікації.

Відповідно до частини 5 статті 5 Закону України Замовники, учасники процедур закупівлі, суб’єкт оскарження, а також їхні представники повинні добросовісно користуватися своїми правами, визначеними цим Законом. Забороняється зловживання правами, у тому числі правом на оскарження рішень, дії чи бездіяльності замовника.

Відповідно до частини 4 статті 5 Закону Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.

З огляду на вищевикладене, застосуванням Замовником даної вимоги у вищевказаній частині до Учасника є дискримінаційним, вказує на зловживання Замовника його правами, призводить до перевищення ним прав, визначених законодавством, а її застосування Замовником не дозволить Учаснику взяти участь в процедурі закупівлі на рівних умовах з тими учасниками, працівники яких визначили місце роботи в таких учасників в якості основного.

Відсутність такого документа обмежить участь Учасника в процедурі закупівлі на етапі кваліфікації.

Учасник вимагає від Замовника скасувати дану вимогу у вищевказаній частині та внести відповідні зміни в ТД згідно законодавства.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації