• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Код ДК 021:2015 - 24310000-0 – Основні неорганічні хімічні речовини (коагулянти на основі сполук алюмінію та заліза, гіпохлорит натрію марка А, хлор рідкий в балонах та контейнерах).

Кваліфікація

від початку періоду пройшло 6 робочих днів

6 740 000.00 UAH з ПДВ
Період оскарження: 23.10.2025 13:27 - 26.11.2025 00:00
Період оскарження для учасника ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕН...: 10.12.2025 09:39 - 16.12.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга щодо усунення дискримінаційнихвимог тендерної документації

Номер: 95bbe80677a8423b9626b28a16cc6cc8
Ідентифікатор запиту: UA-2025-10-23-008242-a.a1
Назва: Скарга щодо усунення дискримінаційнихвимог тендерної документації
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 06.11.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 29.10.2025 14:43
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 11.11.2025 17:21
Дата виконання рішення Замовником: 24.11.2025 16:24
Коментар замовника щодо усунення порушень: Відповідно рішення №№ 16646-р/пк-пз від 06.11.2025року Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель до тендерної документації внесено зміни, а саме в додатку 3ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ до предмета закупівлі, що зазначені в ПЕРЕЛІКУ ЗМІН, що додається до протоколу.
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ГІДРОХІМ", Філатова Олена 380685096002 tovgidrohim@ukr.net

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 48064055c5584f9b9042a27541b28210
Заголовок пункту скарги: Дискримінаційні вимоги щодо надання/оформлення паспорту (сертифікату) якості на хлор
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Пункт 1.
Згідно Розділу VI Хлор рідкий в балонах та контейнерах Додатку №3 до тендерної документації «ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ до предмета закупівлі: код згідно ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» 24310000-0 – «Основні неорганічні хімічні речовини» (коагулянти на основі сполук алюмінію та заліза, гіпохлорит натрію марка А, хлор рідкий в балонах та контейнерах)»:
«Для підтвердження якості запропонованого товару Учасник надає:
 висновок Державної санітарно-епідеміологічної експертизи на рідкий хлор (у разі наявності) та сертифікат відповідності на рідкий хлор, що видано уповноваженою організацією, якими підтверджено відповідність хлору вимогам ГОСТ 6718-93 (зокрема п.1.2 де зазначено технічні характеристики) або еквіваленту. Скан-копію паспорту (сертифікату) якості на хлор, від заводу виробника/або постачальника (організації, що здійснює розлив/наповнення контейнерів та балонів рідким хлором), що засвідчує якість продукції. При цьому, Паспорт (сертифікат), наданий у складі тендерної пропозиції, повинен відповідати вимогам Правил охорони праці при виробництві, зберіганні, транспортуванні та застосуванні хлору, затверджених Наказом Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду від 12.03.2010 р. №56.»

Підпункт 1.1.
Замовник на підтвердження якості запропонованого товару вимагає від Учасників надання скан-копії паспорту (сертифікату) якості на хлор від заводу виробника та/або постачальника з відповідністю нормам українського законодавства.
Суть дискримінації полягає в наступному.
Така вимога є неможливою для виконання учасниками, які постачають продукцію іноземних виробників. Продукція закордонних заводів сертифікується відповідно до міжнародних стандартів ISO та EN, а не за українськими нормативними актами. Фактично це означає, що іноземні постачальники, які є легальними і надійними, а також постачальники імпортованого хлору рідкого (як Скаржник) не можуть відповідати цій вимозі формально, хоча їх продукція повністю відповідає технічним характеристикам, безпеці та якості.
Наразі, на території України відсутні виробники рідкого хлору, тому всі легальні поставки здійснюються саме від імпортних виробників. Встановлення вимоги щодо відповідності паспортів українським правилам штучно обмежує участь таких учасників, створює перевагу лише для певних компаній і суперечить принципам відкритості, рівного доступу та добросовісної конкуренції, закріпленим у законодавстві про публічні закупівлі.
Так, Скаржник пропонує до закупівлі хлор рідкий з країн походження Угорщина (VINYL Kft.) або Словацька Республіка (FORTISCHEM a.s.). Відповідно позбавлений можливості брати участь у процедурі закупівлі.
Таким чином, вимога щодо відповідності паспортів іноземних виробників українським Правилам охорони праці є дискримінаційною та необґрунтованою, і повинна бути скасована або змінена для забезпечення рівних умов для всіх учасників тендеру, зокрема, Скаржника.

Підпункт 1.2.
Замовник на підтвердження якості запропонованого товару вимагає від Учасників надання скан-копії паспорту (сертифікату) якості на хлор від заводу виробника та/або постачальника (організації, що здійснює розлив/наповнення контейнерів та балонів рідким хлором), що засвідчує якість продукції з відповідністю нормам українського законодавства.
Суть дискримінації полягає в наступному.
Таке формулювання фактично обмежує коло потенційних учасників лише тими суб’єктами, які безпосередньо займаються розливом рідкого хлору. Водночас воно виключає можливість участі офіційних дистриб’юторів, імпортерів або постачальників, які закуповують товар напряму у виробника за зовнішньоекономічними контрактами, але не здійснюють операцій розливу на території України.
Скаржник здійснює закупівлю рідкого хлору від іноземного виробника через постачальника ТОВ «Зовнішагротранс-1» та забезпечує його поставку споживачам відповідно до вимог чинного законодавства. Водночас, ані Скаржник ані постачальник Скаржника не є організаціями-наповнювачами, і чинне законодавство не містить жодних вимог або обмежень щодо того, хто саме має право бути постачальником рідкого хлору — виробник, наповнювач чи інші суб’єкти господарювання.
Відповідно до ч. 4 ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», Замовник не має права встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників. Аналогічно, ч. 2 ст. 42 Конституції України гарантує усім суб’єктам господарювання рівні права на здійснення підприємницької діяльності.
Таким чином, вимога Замовника щодо обов’язкової наявності у постачальника статусу «організації, що здійснює розлив/наповнення» є непередбаченою законодавством, дискримінаційною та такою, що порушує принципи рівного доступу і добросовісної конкуренції.
Фактично, вона обмежує участь законних імпортерів і постачальників, що постачають хлор рідкий відповідно до всіх вимог якості та безпеки, але не здійснюють розлив продукції власними силами.
В Україні існує лише одна хлоропереливна станція і відповідно до вимог Замовника лише цей суб’єкт господарювання або ті учасники, які мають договірні відносини з хлоропереливною станцією зможуть прийняти участь у закупівлі.
Таким чином, вимога щодо того, що постачальниками можуть бути лише організації, що здійснюють розлив/наповнення контейнерів та балонів рідким хлором є дискримінаційною та необґрунтованою, і повинна бути скасована або змінена для забезпечення рівних умов для всіх учасників тендеру, зокрема, Скаржника.
Отже, встановлені Замовником вимоги щодо обов’язкової відповідності паспортів якості українським нормативним актам, а також обмеження кола постачальників виключно організаціями, що здійснюють розлив або наповнення контейнерів, є дискримінаційними, необґрунтованими та такими, що суперечать чинному законодавству України у сфері публічних закупівель. Вказані положення порушують принципи відкритості, рівного доступу, добросовісної конкуренції та недискримінації учасників, передбачені статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі». Фактично, вони створюють штучні бар’єри для участі імпортерів і офіційних постачальників рідкого хлору, тоді як виробництво даної продукції на території України відсутнє, що унеможливлює виконання зазначених вимог навіть добросовісними учасниками.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: eb3926131f3d4471baf99d5dade8e920
Заголовок пункту скарги: Дискримінаційні вимоги щодо надання дозволів на роботу з небезпечними речовинами
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Згідно Розділу VI Хлор рідкий в балонах та контейнерах Додатку №3 до тендерної документації «ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ до предмета закупівлі: код згідно ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» 24310000-0 – «Основні неорганічні хімічні речовини» (коагулянти на основі сполук алюмінію та заліза, гіпохлорит натрію марка А, хлор рідкий в балонах та контейнерах)»:
«Для підтвердження якості запропонованого товару Учасник надає:
 дозвіл використання/ зберігання, транспортування, застосування небезпечних речовин 1 та/або 2 класу небезпеки, маса яких дорівнює або перевищує значення нормативів порогових мас, що визначені постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2002 р. № 956 "Про ідентифікацію та декларування безпеки об'єктів підвищеної небезпеки" або інший документ виданий у встановленому порядку на організацію/підприємство, що буде здійснювати зазначені роботи; Дозвіл на експлуатацію устаткування, пов'язаного з використанням/застосуванням, зберіганням, транспортуванням, застосуванням небезпечних речовин 2 класу небезпеки, зокрема контейнерів та балонів для рідкого; Дозвіл на виконання робіт з підвищеної небезпеки (заповнення та спорожнення (злив) контейнерів (балонів) із зрідженим отруйним газом або інший документ виданий у встановленому порядку на організацію/підприємство, що буде здійснювати роботи з підвищеної небезпеки (заповнення та спорожнення (злив) контейнерів (балонів) із зрідженим отруйним газом. Дозвільні/ або інші документи можуть бути видані на Учасника, або на організацію чи підприємство, що буде здійснювати відповідні роботи для потреб замовника, що видані відповідно до Постанови Кабміну від 26 жовтня 2011 р. № 1107 Про затвердження Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.»

Підпункт 2.1.
Замовник на підтвердження якості запропонованого товару вимагає від Учасників надання дозволу використання/ зберігання, транспортування, застосування небезпечних речовин 1 та/або 2 класу небезпеки, маса яких дорівнює або перевищує значення нормативів порогових мас, що визначені постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2002 р. № 956 "Про ідентифікацію та декларування безпеки об'єктів підвищеної небезпеки" або інший документ виданий у встановленому порядку на організацію/підприємство, що буде здійснювати зазначені роботи.
Суть дискримінації полягає в наступному.

Скаржник здійснює постачання рідкого хлору на підставі договору поставки з ТОВ «Зовнішагротранс-1», яке має чинний дозвіл № ДЗ-1707/ЗХ/1-25 від 06.05.2025р. на виконання робіт із використання, зберігання, транспортування небезпечних речовин 1 і 2 класу небезпеки, маса яких дорівнює або перевищує порогові значення нормативів порогових мас, що визначені постановою встановлені постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2002 № 956 «Про ідентифікацію та декларування безпеки об’єктів підвищеної небезпеки».
Однак, у цьому дозволі відсутнє формулювання «застосування», оскільки така діяльність не належить до сфери діяльності ані Скаржника, ані його постачальника.
Скаржник не використовує рідкий хлор у виробничому процесі, а здійснює виключно його постачання кінцевим споживачам, що повністю відповідає вимогам чинного законодавства.
Водночас, вимога Замовника щодо надання дозволу саме на “застосування” є юридично необґрунтованою, оскільки така операція властива лише підприємствам, що використовують хлор у технологічному процесі (водоканали, хімічні виробництва тощо), але жодним чином не постачальникам, які виконують транспортування та передачу товару Замовнику.
Таким чином, встановлення вимоги щодо наявності дозволу на “застосування” штучно звужує коло потенційних учасників, обмежуючи участь тих суб’єктів господарювання, які законно володіють дозволами на всі необхідні операції з небезпечними речовинами, але не здійснюють їх безпосереднього використання.
Це суперечить ч. 4 ст. 5 Закону України “Про публічні закупівлі”, якою забороняється встановлення дискримінаційних вимог, та фактично створює перевагу лише для окремих учасників, діяльність яких пов’язана із застосуванням хлору, а не з його постачанням.
Отже, дана вимога Замовника є дискримінаційною, такою, що не відповідає предмету закупівлі, та підлягає виключенню або приведенню у відповідність до законодавства шляхом викладення її в редакції, яка охоплює лише ті види діяльності, що дійсно стосуються постачальників рідкого хлору, а саме: зберігання, транспортування та використання.
Підпункт 2.2.
Замовник на підтвердження якості запропонованого товару вимагає від Учасників надання дозволу на експлуатацію устаткування, пов'язаного з використанням/застосуванням, зберіганням, транспортуванням, застосуванням небезпечних речовин 2 класу небезпеки, зокрема контейнерів та балонів для рідкого
У чинному дозволі постачальника Скаржника ТОВ «Зовнішагротранс-1» № ДЗ-1709/ЗХ/1-25 від 06.05.2025р. передбачено право на експлуатацію устаткування, пов’язаного з використанням, зберіганням та транспортуванням небезпечних речовин 1 і 2 класу небезпеки, маса яких дорівнює або перевищує значення нормативів порогових мас, що визначені постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2002 р. № 956 "Про ідентифікацію та декларування безпеки об'єктів підвищеної небезпеки", включно з балонами типу 40 л та збірниками 800 л для хлору.
Збірники 800 л, за своєю суттю та технічними характеристиками, виконують функцію контейнерів для рідкого хлору, що фактично відповідає вимозі Замовника, хоча слово «контейнер» у дозволі не зазначене. Зазначені збірники 800 л для хлору є аналогічними за функціональним призначенням контейнерам, оскільки використовуються для тих самих технологічних цілей — зберігання, транспортування та подачі рідкого хлору. На підтвердження надаємо витяг з паспорту на збірник для рідкого хлору.
Щодо терміну “застосування”, слід зазначити, що Порядком видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки встановлено, що терміни “експлуатація” та “застосування” є синонімами. Тобто, наявність у дозволі права на експлуатацію устаткування автоматично передбачає право на його застосування у межах законодавчо визначених функцій. Вимога Замовника про обов’язкове зазначення саме слова «застосування» може призвести до формального відхилення пропозицій, хоча учасник фактично володіє всіма необхідними правами для легальної роботи з небезпечними речовинами та відповідним устаткуванням.
Таким чином, вимога Замовника щодо обов’язкового зазначення слова “застосування” та конкретного слова “контейнер” у дозволі є формальною, необґрунтованою і дискримінаційною. Вона обмежує участь законних постачальників, які працюють з легальними дозвільними документами, та порушує принципи рівного доступу і добросовісної конкуренції.
Таким чном, взяти участь у процедурі закупівлі зможуть лише ті учасники, які мають відповідний дозвіл саме на експлуатацію устаткування, пов'язаного з використанням/застосуванням, зберіганням, транспортуванням, застосуванням небезпечних речовин 2 класу небезпеки, зокрема контейнерів та балонів для рідкого хлору.
Скаржник пропонує внести зміни до тендерної документації або уточнити формулювання, щоб дозволи, що передбачають експлуатацію устаткування та використання відповідних збірників/контейнерів, визнавалися такими, що відповідають вимогам тендерної документації, забезпечуючи рівні умови участі для всіх учасників.
Отже, дана вимога Замовника є дискримінаційною, такою, що не відповідає предмету закупівлі, та підлягає виключенню або приведенню у відповідність до законодавства шляхом викладення її в іншій редакції.
Підпункт 2.3.
Замовник на підтвердження якості запропонованого товару вимагає від Учасників надання дозволу на виконання робіт з підвищеної небезпеки (заповнення та спорожнення (злив) контейнерів (балонів) із зрідженим отруйним газом або інший документ виданий у встановленому порядку на організацію/підприємство, що буде здійснювати роботи з підвищеної небезпеки (заповнення та спорожнення (злив) контейнерів (балонів) із зрідженим отруйним газом. Дозвільні/ або інші документи можуть бути видані на Учасника, або на організацію чи підприємство, що буде здійснювати відповідні роботи для потреб замовника, що видані відповідно до Постанови Кабміну від 26 жовтня 2011 р. № 1107 Про затвердження Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.»

Скаржник має відповідний дозвіл постачальника ТОВ «Зовнішагротранс-1» №ДЗ-1707/ЗХ/1-25 від 06.05.2025р., який дозволяє виконувати роботи з підвищеною небезпекою (заповнення, злив і ремонт балонів, контейнерів, цистерн та інших ємностей із стисненим, зрідженим, отруйним, вибухонебезпечним та інертним газом, їх зберігання). Однак, для цієї конкретної закупівлі наповнення та злив рідкого хлору буде здійснюватися безпосередньо на заводах-виробниках, розташованих у Угорщині та Словацькій Республіці, а не на території України.
Згідно з міжнародним і українським законодавством, суб’єкти господарювання-нерезиденти України не зобов’язані та не можуть виконувати вимоги українських нормативних актів щодо отримання дозволів на роботи підвищеної небезпеки, які діють тільки на території України. Встановлення Замовником вимоги про наявність такого дозволу фактично позбавляє права брати участь у закупівлі всіх постачальників імпортного хлору, включно зі Скаржником, який закуповує рідкий хлор від зареєстрованих і сертифікованих іноземних виробників в контейнерах та балонах.
Виконати дану вимогу зможе лише хлоропереливна станція, яка закуповує хлор рідкий в автомобільних або залізничних цистернах та здійснює заповнення та спорожнення (злив) контейнерів (балонів) та власних виробничих потужностях.
Таким чином, вимога Замовника є дискримінаційною та необґрунтованою, оскільки обмежує участь суб’єктів, що діють законно на міжнародному ринку, та суперечить принципам рівного доступу та добросовісної конкуренції, закріпленим у Законі України «Про публічні закупівлі». Скаржник пропонує внести зміни до тендерної документації або уточнити формулювання, щоб дозволи на виконання робіт з підвищеною небезпекою вимагались тільки для робіт, що виконуються на території України, та не обмежували участь імпортерів рідкого хлору.
Таким чином, вимоги Замовника щодо надання дозволів на «застосування» небезпечних речовин, експлуатацію устаткування та виконання робіт з підвищеною небезпекою є дискримінаційними, формальними та необґрунтованими. Вони штучно обмежують коло потенційних учасників, зокрема тих, хто постачає рідкий хлор від закордонних виробників, законно володіє дозвільними документами на зберігання, транспортування та експлуатацію відповідного обладнання, але не здійснює безпосереднього застосування або наповнення/зливу хлору на території України. Встановлення таких вимог суперечить принципам рівного доступу та добросовісної конкуренції, закріпленим у Законі України «Про публічні закупівлі», та фактично призводить до необґрунтованого виключення з участі в закупівлі легальних постачальників рідкого хлору. Тому, Скаржник пропонує внести зміни до тендерної документації або уточнити формулювання, щоб вимоги стосувалися лише видів діяльності, що дійсно здійснюються постачальниками хлору, а саме: зберігання, транспортування та експлуатація відповідного обладнання.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: 6c141562572c42678b0d5be6f1eaf62c
Заголовок пункту скарги: Дискримінаційність вимоги щодо надання дозволу на викиди та декларацію про сплату екологічного податку
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Згідно Розділу VI Хлор рідкий в балонах та контейнерах Додатку №3 до тендерної документації «ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ до предмета закупівлі: код згідно ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» 24310000-0 – «Основні неорганічні хімічні речовини» (коагулянти на основі сполук алюмінію та заліза, гіпохлорит натрію марка А, хлор рідкий в балонах та контейнерах)»:
«Для підтвердження якості запропонованого товару Учасник надає:
- Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, що видано у відповідності Закону України «Про охорону атмосферного повітря». Дозвільний документ надається у повному обсязі із зазначенням стаціонарних джерел викидів забруднюючих речовин, що свідчать про наявність в учасника/виробника/постачальника потужностей для здійснення діяльності зі зберігання рідкого хлору, технічного обслуговування контейнерів для рідкого хлору (наприклад, джерело викиду зі зберігання хлору, зливу та наливу, дегазації контейнерів та ін.).
- …
- Декларацію зі сплати екологічного податку за останній звітній квартал, що сплачено учасником/виробником/постачальником – підприємством на чиє ім’я видано дозвільний документ, що надано учасником на виконання вимог зазначених вище.»

Суть дискримінації полягає в наступному.

Скаржник вважає цю вимогу дискримінаційною, необґрунтованою та такою, що створює надмірні бар’єри для участі інших учасників, зокрема через те, що відповідно до ч.1 ст. 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря», для забезпечення екологічної безпеки, створення сприятливого середовища життєдіяльності, запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров’я людей та навколишнє природне середовище здійснюється регулювання викидів найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Згідно з Постановою Кабінету Міністрів України від 29.11.2001р. №1598 «Про затвердження переліку найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, фізичних та біологічних факторів, викиди і вивільнення яких підлягають регулюванню», викиди, що виникають під час транспортування, зберігання або технічного обслуговування контейнерів для рідкого хлору (Cl₂), до цього переліку не належать. Так, перелік включає такі речовини:
- Озон (O₃) – не утворюється при перевезенні, зберіганні або обслуговуванні Cl₂;
- Формальдегід – не утворюється;
- Суспендовані тверді частинки – нехарактерні для цих операцій;
- Органічні аміни, леткі та стійкі органічні сполуки – не утворюються;
- Бром та його сполуки – можуть міститися лише у домішках технічного хлору, концентрації мінімальні;
- Інші речовини з переліку (фреони, пестициди, PFOA, PFHxS тощо) – не утворюються.
Таким чином, ні Скаржник, ні його постачальник ТОВ «Зовнішагротранс-1» не зобов’язані отримувати дозвіл на викиди для виконання робіт з технічного обслуговування контейнерів або зі зберігання і транспортування рідкого хлору, оскільки така діяльність не належить до категорії стаціонарних джерел забруднення атмосферного повітря.
Вимога Замовника штучно обмежує коло потенційних учасників, створюючи дискримінаційні умови, і суперечить ч. 4 ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі». Скаржник пропонує виключити або скорегувати цю вимогу, щоб вона стосувалася лише тих операцій, які реально створюють стаціонарні джерела викидів на території України, та не обмежувала участь постачальників імпортного хлору.
Постанова КМУ від 13.03.2002 № 302 «Порядок видачі дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами» прямо визначає, що обов’язок отримання дозволу виникає виключно у разі наявності стаціонарних джерел. Якщо ж такі джерела відсутні або обсяги викидів менші за нормативно встановлені межі, суб’єкт господарювання може здійснювати діяльність без отримання дозволу та, у разі необхідності, подати декларацію про відсутність викидів. Відповідно, вимога надавати дозвіл не відповідає законодавству і не може слугувати підтвердженням наявності виробничих потужностей.
Обов’язок сплати екологічного податку, встановлений статтями 240–250 Податкового кодексу України, виникає лише у разі фактичного здійснення викидів забруднюючих речовин. Оскільки, Скаржник не здійснює викидів, обов’язок зі сплати такого податку законом не передбачено. Вимога надання декларації про сплату екологічного податку у таких обставинах є безпідставною та необґрунтованою.
Крім того, слід враховувати, що на період дії воєнного стану відповідно до статті 4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» та Постанови КМУ від 18.03.2022 № 314, суб’єкти господарювання звільнені від обов’язку отримувати нові дозвільні документи та подавати декларації, якщо вони здійснюють діяльність у межах, передбачених чинними дозволами або нормами законодавства. Таким чином, на сьогоднішній день обов’язок надавати дозвіл і декларацію тимчасово відсутній, що робить вимогу Замовника ще більш необґрунтованою.
Важливо зазначити, що вимога надати дозвіл саме для підтвердження потужностей для здійснення діяльності зі зберігання рідкого хлору, технічного обслуговування контейнерів для рідкого хлору є непропорційною та невиправданою. Відсутність дозволу на викиди не впливає на здатність забезпечити діяльність зі зберігання рідкого хлору, технічного обслуговування контейнерів для рідкого хлору та якість продукції, що поставляється, а обов’язкова вимога його надання створює формальні перешкоди для участі учасників, зокрема, Скаржника.
Також слід підкреслити, що предметом закупівлі є хлор рідкий в контейнерах та балонах, а не здійснення діяльності з викидів забруднюючих речовин. Встановлення вимоги надання дозвільних документів не має прямого відношення до якості та відповідності товару технічним умовам, а зосереджує оцінку на додаткових формальних документах, що не впливають на результат закупівлі. Таким чином, вимога є надмірною та необґрунтованою.
З практичної точки зору, на ринку існує дуже обмежена кількість виробників, які мають стаціонарні джерела викидів та відповідні дозволи і декларації. За даними системи ProZorro, лише один учасник- має такі документи. Але такий учасник є хлоропереливною станцією, а і має виробничі потужності для здійснення діяльності з небезпечними хімічними речовинами 1 та 2 класу небезпеки, тому і має відповідний дозвіл. Встановлення обов’язкової вимоги на їх наявність фактично створює штучне обмеження конкуренції, звужує коло потенційних учасників до мінімальної кількості компаній та ставить інших учасників, у тому числі Скаржника, у нерівні умови.
Таким чином, вимога Замовника щодо обов’язкового надання дозволу на викиди та декларації про сплату екологічного податку є дискримінаційною, надмірною, необґрунтованою та не відповідає чинному законодавству. Вона обмежує конкуренцію, створює необґрунтовані бар’єри для учасників, не має відношення до предмета закупівлі і може призвести до безпідставного відхилення тендерної пропозиції Скаржника.
На підставі вищевикладеного, Скаржник вважає, що тендерна документація в цій частині містить дискримінаційні вимоги по відношенню до потенційних учасників, в тому числі і Скаржника, а тому має бути виключена з тендерної документації.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 4
Номер: 305165e59b494aa39349357932a30e42
Заголовок пункту скарги: Дискримінаційність вимоги щодо надання паспортів на трубопроводи
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Згідно Розділу VI Хлор рідкий в балонах та контейнерах Додатку №3 до тендерної документації «ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ до предмета закупівлі: код згідно ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» 24310000-0 – «Основні неорганічні хімічні речовини» (коагулянти на основі сполук алюмінію та заліза, гіпохлорит натрію марка А, хлор рідкий в балонах та контейнерах)»:
«Для підтвердження якості запропонованого товару Учасник надає:
Дозвіл на виконання робіт з підвищеної небезпеки (заповнення, злив балонів, контейнерів, цистерн та інших ємностей із стисненим, зрідженим отруйним газом, їх зберігання (із зазначенням місця проведення таких робіт). Для підтвердження можливості проведення таких робіт учасник додатково надає: паспорти на трубопроводи рідкого та газоподібного хлору, що містять інформацію про проведення періодичних технічних оглядів, експертного обстеження (обов’язкова наявність штампу технічного експерта).»
Суть дискримінації полягає в наступному.
Скаржник здійснює постачання рідкого хлору на підставі договору з ТОВ «Зовнішагротранс-1», яке має чинний дозвіл № ДЗ-1707/ЗХ/1-25 від 06.05.2025 р. на виконання робіт підвищеної небезпеки (заповнення, злив і зберігання балонів та контейнерів із стисненим, зрідженим та отруйним газом).
Однак для цієї закупівлі всі операції з наповнення та зливу рідкого хлору будуть здійснюватися безпосередньо на заводах іноземних виробників, розташованих у Угорщині та Словацькій Республіці, а не на території України. Відповідно до п. 7 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію машин, механізмів і устаткування підвищеної небезпеки (Постанова КМУ № 1107 від 26.10.2011 р.), дозвіл видається територіальним органом Держпраці за місцем державної реєстрації юридичної особи або ФОП на території України. Встановлюючи вимогу щодо надання таких документів, Замовник зобов’язує учасників отримувати документи від контрагентів, які фізично і юридично не мають можливості їх надати.
Паспорт на трубопроводи, відповідно до Розділу ІІІ Правил охорони праці при виробництві, зберіганні, транспортуванні і застосуванні хлору, застосовується лише для суб’єктів господарювання – резидентів України, що експлуатують відповідне обладнання на території України.
ТОВ «Гідрохім» не експлуатує трубопроводи, не здійснює наповнення чи злив рідкого хлору на власних потужностях і виконує лише функції постачальника імпортного товару. Таким чином, вимога надати паспорти на трубопроводи та дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки для операцій, що проводяться закордоном, є юридично необґрунтованою, дискримінаційною та обмежує участь усіх учасників, які постачають хлор імпортного походження.
Крім того, вимога не має логічного зв’язку із предметом закупівлі, оскільки паспорти на трубопроводи стосуються експлуатації обладнання, а не якості чи безпечності поставленого товару. Вимагати їх від постачальника, який здійснює лише передачу готової продукції у контейнерах та балонах, є неправомірним та необґрунтованим.
Отже, вимога Замовника у запропонованій редакції призводить до дискримінації учасників, які постачають хлор з-за кордону, та фактично звужує коло потенційних учасників лише до тих, хто має власні виробничі потужності в Україні або працює з виробником-резидентом України або хлоропереливною станцією в Україні. Враховуючи, що на сьогоднішній день, в Україні відсутні виробники хлору рідкого і існує лише одна хлоропереливна станція, яка експлуатує трубопроводи та здійснює відповідні операції. Фактично, прийняти участь у даній закупівлі зможе лише хлоропереливна станція єдина в Україні або учасник, який має договірні відносини з цією хлоропереливною станцією.
Відповідно, вимога створює штучні бар’єри для участі інших учасників, суперечить принципам ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» про недискримінацію та рівні умови, та має бути виключена або скорегована таким чином, щоб не звужувати штучно конкуренцію у процедурі закупівлі.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 5
Номер: 73ea84784441419891a7a749bee8de5c
Заголовок пункту скарги: Непропорційність вимоги щодо здійснення всіх етапів робіт з тарою однією організацією/підприємством
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Згідно Розділу VI Хлор рідкий в балонах та контейнерах Додатку №3 до тендерної документації «ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ до предмета закупівлі: код згідно ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» 24310000-0 – «Основні неорганічні хімічні речовини» (коагулянти на основі сполук алюмінію та заліза, гіпохлорит натрію марка А, хлор рідкий в балонах та контейнерах)»:
«Для підтвердження якості запропонованого товару Учасник надає:

Гарантійний лист, який підтверджує наявність тари (балонів, контейнерів), в кількості не менше 20 балонів та 5 контейнерів (вказати їх заводські номери), з зазначенням організації/підприємства (її найменування, місцезнаходження), що буде здійснювати підготовку тари до наповнення, наповнення тари та її транспортування відповідно до вимог Правил охорони праці при виробництві, зберіганні, транспортуванні та застосуванні хлору, затверджених Наказом Державного комітету України з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду від 12.03.2010 р. №56.»

Суть дискримінації полягає в наступному.
Замовник вимагає від Учасника надання гарантійного листа, який підтверджує наявність тари та її наповнення і транспортування, із зазначенням організації, що одночасно здійснює підготовку тари до наповнення, наповнення та транспортування рідкого хлору.
Різні види робіт можуть виконуватися різними організаціями. Законодавство України та Правила охорони праці при виробництві, зберіганні, транспортуванні та застосуванні хлору (Наказ Держкомпраці №56 від 12.03.2010 р.) не встановлюють обов’язку, щоб всі етапи виконувала одна й та сама компанія. Практично:
- підготовка тари до наповнення та технічний огляд може виконуватися спеціалізованим підприємством;
- наповнення хлору здійснює завод-виробник (імпортний чи український);
- транспортування та доставка – окрема компанія-перевізник, яка має відповідні дозволи та сертифікати.
Хлор рідкий, який пропонується Скаржником до закупівлі, Наповнюється на виробничих потужностях заводів-виробників, в Угорщині та Словацькій Республіці. Перевезення хлору рідкого можез дійснювати як Скаржник, який має відповідну ліцензію на перевезення небезпечних вантажів так і інша організація-перевізник, з якою у Скаржника є відповідний договір та яка також має відповідну ліцензію.
Формулювання тендерної документації створює штучні бар’єри для участі інших учасників, які працюють з імпортним хлором. Багато постачальників не мають можливості одночасно виконувати всі три види робіт однією організацією, хоча кожна із компаній, що бере участь у ланцюгу постачання, має всі необхідні дозволи для своєї частини роботи.
Вимога є непропорційною та не пов’язана з підтвердженням якості товару, оскільки гарантійний лист має підтверджувати наявність тари та її придатність для безпечного транспортування, а не те, що всі операції виконуються однією організацією.
Враховуючи викладене, вимога Замовника штучно обмежує конкуренцію, суперечить ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» (принцип недискримінації та забезпечення рівних умов для всіх учасників), і ТОВ «Гідрохім» просить зобов’язати Замовника виключити обов’язкову умову щодо однієї організації для всіх видів робіт.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Запити Органу оскарження