• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Захищений носій ключової інформації (USB-токен)

Пропозиції розглянуті

період кваліфікації завершився 24 хвилини назад

724 387.50 UAH з ПДВ
Період оскарження: 20.10.2025 12:30 - 25.10.2025 00:00
Період оскарження(за результатами переможця): 18.11.2025 14:49 - 24.11.2025 00:00
Скарга
Відхилено
КЕП

СКАРГА про порушення законодавства в сфері публічних закупівель

Номер: 1c62166bfa834cfc9009dcbf31d9d138
Ідентифікатор запиту: UA-2025-10-20-006293-a.a1
Назва: СКАРГА про порушення законодавства в сфері публічних закупівель
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 11.11.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 27.10.2025 16:40
Дата прийняття рішення про відхилення скарги: 14.11.2025 10:28
Автор: ТОВ "АВЕСТ-УКРАЇНА", Антон Бондар +380443616783 info@avest.com.ua https://www.avest.com.ua

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 2a57e1b6d9d54ae38d9e2acc85f5135a
Заголовок пункту скарги: Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: вих. № 172
від «23» жовтня 2024 року


До Антимонопольного комітету України
Адреса: вул. Митрополита Василя Липківського, 45 м. Київ 03035.

Суб’єкт оскарження: Товариство з обмеженою відповід­альністю «АВЕСТ-УКРАЇНА»
код ЄДРПОУ: 37963188
Адреса: Україна, 04216, місто Київ, вул. Берковецька, будинок 1

Замовник: Управління забезпечення Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту Державної служби України з надзвичайних ситуацій
код ЄДРПОУ: 33945469
Адреса: 04082, Україна , Київська обл., м. Київ, вул. Бережанська, 7

Ідентифікатор закупівлі: UA-2025-10-20-006293-a

СКАРГА
про порушення законодавства в сфері публічних закупівель

20 жовтня 2025 року Замовник Управління забезпечення Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту Державної служби України з надзвичайних ситуацій (далі за текстом – Замовник) оприлюднив Оголошення про заплановану закупівлю: UA-2025-10-20-006293-a, процедури закупівлі – відкриті торги з особливостями, предмет закупівлі є: ДК 021:2015:30230000-0: Комп’ютерне обладнання.

Строк подання тендерних пропозицій було встановлено до 28 жовтня 2025 р. 09:00.

Маємо намір взяти участь у відповідному тендері, однак ознайомившись з тендерною документацією, ми, ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ " АВЕСТ-УКРАЇНА " (далі - Скаржник), виявив в ній вимоги, які не відповідають чинному законодавству, обмежують конкуренцію, та не дають можливості прийняти участь у відповідній закупівлі а саме:





1. У додатку 1.2 до тендерної документації пункті 7 таблиці основних вимог до технічних характеристик встановлена наступна вимога:

7 Відповідність вимогам
нормативних документів
у сфері криптографічного
захисту інформації У пристрої мають бути реалізовані механізми, які
забезпечують виконання функціональних вимог безпеки, що
визначені (повинно бути підтверджено чинним експертним
висновком у галузі криптографічного захисту інформації):
ДСТУ EN 419211-1:2016;
ДСТУ EN 419211-2:2016;
ДСТУ EN 419211-3:2016;
ДСТУ EN 419211-4:2016;
ДСТУ EN 419211-5:2016;
ДСТУ EN 419211-6:2016

Відповідно до умов тендерної документації Замовник планує закупити Захищені носії ключової інформації (USB-токени). Згідно Закону України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» це є засоби кваліфікованого електронного підпису чи печатки. Основним нормативним актом, який регулює сферу надання кваліфікованих електронних довірчих послуг, є Закон України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги». Також Стаття 19 цього Закону визначає, що засоби кваліфікованого електронного підпису (КЕП) повинні відповідати вимогам, встановленим законодавством у сфері криптографічного захисту інформації, та мати позитивний експертний висновок державної експертизи у сфері криптографічного захисту інформації. Регулятором у сфері криптографічного захисту інформації, що реалізує державну політику в даній сфері є Державна служба спеціального зв’язку та захисту інформації України (далі за текстом – ДССЗІ). Закон України «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» делегує ДССЗІ право встановлювати обов’язкові вимоги до засобів кваліфікованого електронного підпису чи печатки, які включають механізми, які забезпечують виконання функціональних вимог безпеки, а саме певні профілі захисту та стандарти.
Головними вимогами згідно ЗУ до засобів кваліфікованого електронного підпису чи печатки є:
Стаття 19. Засоби кваліфікованого електронного підпису чи печатки
1. Засоби кваліфікованого електронного підпису чи печатки за допомогою відповідних технічних та процедурних засобів повинні забезпечувати:
- надійний рівень конфіденційності особистих ключів під час їх генерації, зберігання та створення кваліфікованого електронного підпису чи печатки;
- належний рівень унікальності пари ключів, які вони генерують;
- надійний рівень неможливості обчислення значення особистого ключа на основі відкритої інформації та надійний захист кваліфікованого електронного підпису чи печатки від підроблення шляхом використання наявних на даний момент технологій;
- можливість надійного захисту підписувачем чи створювачем (уповноваженим представником створювача) електронної печатки особистого ключа від використання іншими особами.
2. Засоби кваліфікованого електронного підпису чи печатки не повинні змінювати електронні дані, з якими пов’язаний такий підпис чи печатка, або перешкоджати доступу підписувача чи створювача (уповноваженого представника створювача) електронної печатки до таких електронних даних перед накладанням на них кваліфікованого електронного підпису чи печатки.
Підтвердженням відповідності засобів кваліфікованого електронного підпису чи печатки статті 19 п.1. та п.2. є наявний діючий експертний висновок ДССЗІ із зазначенням стандартів ДСТУ EN 419211-1:2016 та ДСТУ EN 419211-2:2016. Дані стандарти є частиною технічних вимог до кваліфікованих засобів створення КЕП (QSCD) відповідно до Регламенту (ЄС) № 910/2014 (eIDAS) та офіційно гармонізовані в Україні як національні стандарти (ДСТУ EN), тобто мають статус чинних нормативних документів в Україні.
У роз’ясненні ДССЗІ з питань використання засобів електронного підпису та печатки при наданні кваліфікованих електронних довірчих послуг зазначається, що перевірку засобів КЕП, які здійснюють генерацію і зберігання ключа, на відповідність профілю захисту для засобів створення захищеного підпису з генерацією ключів, визначеного стандартом EN 419211-2:2013 (прийнятий в Україні як ДСТУ EN 419211-2:2016). Роз’яснення ДССЗІ з питань використання засобів електронного підпису та печатки при наданні кваліфікованих електронних довірчих послуг за посиланням https://cip.gov.ua/ua/news/roz-yasnennya-z-pitan-vikoristannya-zasobiv-elektronnogo-pidpisu-ta-pechatki-pri-nadanni-kvalifikovanikh-elektronnikh-dovirchikh-poslug?utm_source=chatgpt.com
Тобто обов’язковими механізмами, які забезпечують виконання функціональних вимог безпеки, а саме профілі захисту та стандарти, що мають бути реалізовані та експертовані у засобах кваліфікованого електронного підпису чи печатки відповідно до вимог діючого законодавства України є тільки ДСТУ EN 419211-1:2016 та ДСТУ EN 419211-2:2016.

Замовник у тендерній документації стандарти ДСТУ EN 419211-3:2016, ДСТУ EN 419211-4:2016, ДСТУ EN 419211-5:2016 та ДСТУ EN 419211-6:2016 визначає як «Відповідність вимогам нормативних документів у сфері криптографічного захисту інформації». Але ні ЗУ «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги», ні положення про державну експертизу в сфері криптографічного захисту інформації, ні інші вимоги від ДССЗІ не вимагають від виробників засобів кваліфікованого електронного підпису чи печатки реалізації стандартів ДСТУ EN 419211-3:2016, ДСТУ EN 419211-4:2016, ДСТУ EN 419211-5:2016 та ДСТУ EN 419211-6:2016. Відповідно до Закону України «Про стандартизацію» у абз. 2 статті 23 «Застосування національних стандартів та кодексів усталеної практики» зазначається наступне: Національні стандарти та кодекси усталеної практики застосовуються на добровільній основі, крім випадків, якщо обов’язковість їх застосування встановлена нормативно-правовими актами. Стандарти ДСТУ EN 419211-3:2016, ДСТУ EN 419211-4:2016, ДСТУ EN 419211-5:2016 та ДСТУ EN 419211-6:2016 належать до добровільних, їх використання можливе як додаткове підтвердження рівня безпеки, але не є обов’язковою умовою для проходження державної експертизи у сфері КЗІ, та не можуть вимагатись як обов’язкова вимога до засобів кваліфікованого електронного підпису та печатки. Крім того, стандарти ДСТУ EN 419211-3:2016, ДСТУ EN 419211-4:2016, ДСТУ EN 419211-5:2016 та ДСТУ EN 419211-6:2016 стосуються не засобів кваліфікованого електронного підпису та печатки, а для пристроїв, що передбачають взаємодію при створенні ключів самого пристрою із зовнішніми системами.

Відповідно до вищевикладеного вважаємо, що вимога обов’язкової наявності стандартів ДСТУ EN 419211-3:2016, ДСТУ EN 419211-4:2016, ДСТУ EN 419211-5:2016 та ДСТУ EN 419211-6:2016 є дискримінаційною, оскільки дана вимога розрахована на учасників торгів, які зможуть запропонувати конкретно визначений товар, що є дискримінаційним стосовно інших учасників торгів, в тому числі Скаржника, який хоче пропонувати товар, який був розроблений чітко згідно вимог діючого законодавства України в галузі КЗІ керуючись відповідними вимогами згідно роз’яснень регулятора та ЗУ «Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги» та отримав позитивні експертні висновки в галузі КЗІ. На підтвердження відповідності товару власного виробництва, Скаржник надає два експертні висновки від 10.02.2022 року та один експертний висновок від 18.03.2019 року.

Таким чином, Замовник повинен усунути дискримінаційну вимогу шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації в цій частині.

Висловлюємо своє бажання бути присутніми на засіданні з розгляду скарги про порушення законодавства у сфері публічних закупівель для надання додаткових пояснень.
Частиною четвертою статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог та формування предмета закупівлі у спосіб, наведений вище, порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також, права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені статтею 5 Закону.
Наявність порушених прав обґрунтовується тим фактом, що Скаржник бажає взяти участь у відповідній процедурі та реально претендує на укладення договору з Замовником у майбутньому, крім того Скаржник є реальним учасником відповідного ринку. Проте, через дискримінаційні та незаконні вимоги Замовника до предмету закупівлі, Скаржник не може прийняти участь у закупівлі.
Виходячи з вищевикладеного та керуючись ст.18 ЗУ «Про публічні закупівлі» та Конституцією України, -
ПРОСИМО:
1. Прийняти Скаргу до розгляду.
2. Зобов’язати замовника усунути дискримінаційні умови зазначені вище та привести вимоги Оголошення та тендерної документації у відповідність із вимогами законодавства.

Перелік документів (доказів), що підтверджують наявність у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи, пов’язані з його участю в процедурі закупівлі:

1. Копія експертного висновка від 10.02.2022 року на 1 арк.
2. Копія експертного висновка від 10.02.2022 року на 2 арк.
3. Копія експертного висновка від 18.03.2019 року на 2 арк.


З повагою,
т.в.о. Директора ТОВ
«АВЕСТ-УКРАЇНА» Галина Булат
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Запити Органу оскарження