-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Бензин А-95 та Дизельне паливо
Місце поставки товару: за місцем знаходження АЗС Учасника
Торги не відбулися
1 512 000.00
UAH з ПДВ
Період оскарження:
17.10.2025 10:47 - 07.11.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП
Скарга на неправомірні умови тендерної документації
Номер:
d431e00c545c455283f4295f54d1f0f5
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-10-17-003280-a.b1
Назва:
Скарга на неправомірні умови тендерної документації
Скарга:
У тендерній документації щодо закупівлі UA-2025-10-17-003280-a, затвердженій рішенням уповноваженої особи замовника (Департамент з питань цивільного захисту Львівської обласної державної адміністрації) від 17.10.2025 (далі – Тендерна документація), встановлено умови, які не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства та є неправомірними, і як наслідок, унеможливлюють результативну участь у закупівлі окремих учасників (в т.ч., ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ»).
В наслідок таких дій замовника порушене право ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» на участь у процедурі закупівлі на недискримінаційних засадах, право на об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі, право на відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель.
В наслідок таких дій замовника, ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» незаконно позбавлене можливості перемогти у процедурі закупівлі, а також порушено інтереси ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ», пов’язані з можливістю отримання законної вигоди в наслідок виконання договору про закупівлю, укладеного за результатами процедури закупівлі.
Пов'язані документи:
Учасник
- 1. Тендерна документацiя.doc 21.10.2025 13:13
- Документи якості А-95.pdf 21.10.2025 13:13
- 2. Додаток _1 Перелік документів та_або інформації_ які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції.doc 21.10.2025 13:13
- 4. Додаток _3 Проєкт договору.docx 21.10.2025 13:13
- Зразки паливних талонів.pdf 21.10.2025 13:13
- Зразки паливних карток.pdf 21.10.2025 13:13
- Документи якості ДП.pdf 21.10.2025 13:13
- sign.p7s 21.10.2025 13:13
- Рішення від 23.10.2025 №15964.pdf 23.10.2025 14:45
- Інформація про резолютивну частину рішення від 31.10.2025 №16369.pdf 03.11.2025 14:20
- Рішення від 31.10.2025 №16369.pdf 05.11.2025 14:24
- Відповідь на скаргу.pdf 27.10.2025 10:20
- Відповідь на скаргу.docx 27.10.2025 10:20
Дата прийняття скарги до розгляду:
21.10.2025 17:17
Дата розгляду скарги:
31.10.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
23.10.2025 14:46
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:
05.11.2025 14:25
Дата виконання рішення Замовником:
05.11.2025 17:23
Коментар замовника щодо усунення порушень:
Замовником виконано рішення АМКУ від 31.10.2025 №16369
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
b9c3becf6bd94820b52129756a7d0457
Заголовок пункту скарги:
Тендерна документація щодо закупівлі UA-2025-10-17-003280-a містить умови, які не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства та є дискримінаційними, оскільки унеможливлюють результативну участь у закупівлі ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ».
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі
Тип порушення:
Підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі
Опис суті пункту скарги:
Товариство з обмеженою відповідальністю «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» (04053, м. Київ, провулок Несторівський, 3-5; тел. +38 044 239 1480) має намір взяти участь у закупівлі UA-2025-10-17-003280-a, оголошеній Департаментом з питань цивільного захисту Львівської обласної державної адміністрації (далі – Замовник).
Тендерна документація щодо закупівлі UA-2025-10-17-003280-a містить умови, згідно з якими:
1. Встановлено необґрунтовані вимоги щодо торгівельної марки товару.
2. Встановлено необґрунтовані вимоги щодо терміну дії талонів (скретч-карток, смарт-карток).
Зазначені умови є такими, що не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, є дискримінаційними, та унеможливлюють результативну участь у закупівлі ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ».
З цього приводу слід зауважити наступне.
1. Щодо вимог до торгівельної марки товару.
Відповідно до умов пункту 1 Технічної специфікації на закупівлю, наведеної у Розділі 4 Переліку документів, які вимагаються для підтвердження відповідності пропозиції учасника кваліфікаційним та іншим вимогам замовника, наведеного у Додатку № 1 до Тендерної документації, у складі тендерних пропозицій вимагається надати «Довідку в довільній формі про походження товару (зазначається ТОРГІВЕЛЬНА МАРКА, відповідність ДСТУ, товаровиробника, тощо)».
Зі змісту зазначеної умови вбачається, що тендерна пропозиція учасника, яка міститиме Довідку про походження товару, у якій не буде зазначено торгівельну марку, буде відхилена Замовником як така, що не відповідає умовам тендерної документації.
Вимоги до товару, що є предметом закупівлі (Бензин А-95, Дизельне паливо) встановлені Технічним регламентом щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 927 (далі – Технічний регламент), ДСТУ 7687:2015 «Бензини автомобільні Євро. Технічні умови», ДСТУ 7688:2015 «Паливо дизельне Євро Технічні умови».
Відповідно до вимог пункту 3 Вимог щодо позначення автомобільного бензину і дизельного палива, наведених у Додатку 1 до Технічного регламенту, позначення палива МОЖЕ включати торгову марку (товарний знак).
Відповідно до пункту 3.4.2 ДСТУ 7687:2015, познака бензинів МОЖЕ містити торгову марку (товарний знак) виробника.
Відповідно до пункту 3.3.2 7688:2015, познака палива МОЖЕ містити торгову марку (товарний знак) виробника.
При цьому, зазначені нормативні акти не встановлюють вимог щодо обов’язкової наявності торгової марки (товарного знаку) у палива, яке вводиться в обіг.
Отже, обіг палива, яке не має торгової марки (товарного знаку) має здійснюватися на рівних (однакових) умовах з паливом, яке має торгову марку (товарний знак).
ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» пропонує паливо, яке відповідає вимогам Технічного регламенту та умовам відповідних ДСТУ, що підтверджується належними документами якості.
Однак, у позначенні палива, яке пропонується ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ», торгова (торгівельна) марка (товарний знак) не використовуються.
За таких умов, тендерна пропозиція, яка буде подана ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ», не відповідатиме умовам Тендерної документації, та як наслідок, буде відхилена Замовником.
2. Щодо вимоги стосовно терміну дії талонів (скретч-карток, смарт-карток).
Відповідно до умов пункту 2 Технічної специфікації на закупівлю, наведеної у Розділі 4 Переліку документів, які вимагаються для підтвердження відповідності пропозиції учасника кваліфікаційним та іншим вимогам замовника, наведеного у Додатку № 1 до Тендерної документації, «Учасник гарантує, що термін дії талонів (скретч-карток, смарт-карток) на паливо Є БЕЗСТРОКОВИМИ (надати гарантійний лист у складі пропозиції)».
Зі змісту зазначеної умови вбачається, що тендерна пропозиція учасника, яка не міститиме гарантій про безстроковий термін дії талонів (скретч-карток, смарт-карток) на паливо, буде відхилена Замовником як така, що не відповідає умовам тендерної документації.
Разом з цим, відповідно до умов пункту 4.4. Тендерної документації, строк поставки товарів – «до 31.12.2025 року але в будь якому випадку до повного виконання сторонами договірних зобов’язань».
Згідно з умовами пункту 4.1. проекту договору, наведеного у Додатку № 3 до Тендерної документації, «Термін поставки Товару: до 31 грудня 2025 року».
Згідно з умовами пункту 6,1 проекту, договору, «Договір набирає чинності з дати його укладення (підписання) сторонами та діє до «31» грудня 2025 року, а в частині виконання грошових зобов’язань за цим Договором – до моменту повного та належного виконання Сторонами усіх своїх грошових зобов’язань за цим Договором».
Відповідно до оголошення про проведення закупівлі UA-2025-10-17-003280-a, строк поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг: 31 грудня 2025.
Отже, відповідно до зазначених вище умов Тендерної документації, Замовник встановлює суперечливі умови, які протирічить одна одній. З одного боку, Замовник зазначає, що термін поставки товару – до 31.12.2025, а з іншого вимагає, щоб учасники гарантували безстроковий термін дії талонів (скретч-карток, смарт-карток) на паливо, за якими можна буде здійснити відпуск палива як до 31.12.2025 так в у будь-який інший час після настання зазначеної дати – 01.01.2026, 01.06.2035, 25.04.2050 тощо.
Зазначеними умовами Замовник встановлює обмежувальну умову щодо надання учасниками талонів з безстроковим терміном дії, що суперечить вимогам частини 3 статті 5 Закону - Замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників. У даному випадку Замовник значно обмежує коло учасників, які можуть прийняти участь в закупівлі, а отже обмежує конкурентне середовище у даній закупівлі.
Разом з цим, відповідно до визначення, наведеного у пункті 3 Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затвердженої наказом Мінпаливенерго України, Мінтрансзв'язку України, Мінекономіки України, Держспоживстандарту України від 20.05.2008 № 281/171/578/155, талон - спеціальний талон, придбаний за умовами та відпускною ціною обумовленого номіналу, що підтверджує право його власника на отримання на АЗС фіксованої кількості нафтопродукту певного
найменування і марки, які позначені на ньому.
З цього визначення випливає, що талони засвідчують право покупця на отримання раніше оплачених нафтопродуктів, які тимчасово зберігаються на АЗС.
Відповідно до пункту 17.1. зазначеної Інструкції, існують природні втрати під час транспортування, приймання, зберігання та відпуску нафти і нафтопродуктів. Природні втрати нафтопродуктів - це втрати (зменшення маси при збереженні якості у межах вимог нормативних документів), що є наслідком фізико-хімічних властивостей нафтопродуктів та впливу метеорологічних факторів.
Отже, при визначені терміну дії талонів Замовник має враховувати, що існують природні втрати нафтопродуктів, при довгостроковому зберіганні нафтопродуктів реальна вартість талонів на пальне значно зростає.
В частині 1 статті 3 Бюджетного кодексу України зазначено, що бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року.
Згідно з пунктом 38 Постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 № 228 «Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ», кошторис в бюджетних установах затверджується за загальним і спеціальним фондами на рік.
З огляду на зазначене, виникає питання щодо обґрунтованості вимог Замовника щодо безстрокового терміну дії талонів (скретч-карток, смарт-карток) на паливо, адже кошторис затверджується на один календарний рік, а бюджетний період закінчується 31.12.2025.
Крім того, відповідно до чинного законодавства України Замовники здійснюють закупівлі згідно із затвердженим кошторисом та планують їх відповідно до потреб на поточний рік.
Тобто, умова Тендерної документації щодо терміну дії талонів (скретч-карток, смарт-карток) на паливо не узгоджується з іншими умовами Документації, є безпідставною та протиправною.
Перелік доказів:
1. Тендерна документація щодо закупівлі UA-2025-10-17-003280-a.
2. Додаток 1 до Тендерної документації.
3. Додаток 3 до Тендерної документації.
4. Документи якості на бензин А-95.
5. Документи якості на дизельне паливо.
6. Зразки паливних карток, емітентом яких є ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ».
7. Зразки паливних талонів, емітентом яких є ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ».
Тендерна документація щодо закупівлі UA-2025-10-17-003280-a містить умови, згідно з якими:
1. Встановлено необґрунтовані вимоги щодо торгівельної марки товару.
2. Встановлено необґрунтовані вимоги щодо терміну дії талонів (скретч-карток, смарт-карток).
Зазначені умови є такими, що не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, є дискримінаційними, та унеможливлюють результативну участь у закупівлі ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ».
З цього приводу слід зауважити наступне.
1. Щодо вимог до торгівельної марки товару.
Відповідно до умов пункту 1 Технічної специфікації на закупівлю, наведеної у Розділі 4 Переліку документів, які вимагаються для підтвердження відповідності пропозиції учасника кваліфікаційним та іншим вимогам замовника, наведеного у Додатку № 1 до Тендерної документації, у складі тендерних пропозицій вимагається надати «Довідку в довільній формі про походження товару (зазначається ТОРГІВЕЛЬНА МАРКА, відповідність ДСТУ, товаровиробника, тощо)».
Зі змісту зазначеної умови вбачається, що тендерна пропозиція учасника, яка міститиме Довідку про походження товару, у якій не буде зазначено торгівельну марку, буде відхилена Замовником як така, що не відповідає умовам тендерної документації.
Вимоги до товару, що є предметом закупівлі (Бензин А-95, Дизельне паливо) встановлені Технічним регламентом щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 927 (далі – Технічний регламент), ДСТУ 7687:2015 «Бензини автомобільні Євро. Технічні умови», ДСТУ 7688:2015 «Паливо дизельне Євро Технічні умови».
Відповідно до вимог пункту 3 Вимог щодо позначення автомобільного бензину і дизельного палива, наведених у Додатку 1 до Технічного регламенту, позначення палива МОЖЕ включати торгову марку (товарний знак).
Відповідно до пункту 3.4.2 ДСТУ 7687:2015, познака бензинів МОЖЕ містити торгову марку (товарний знак) виробника.
Відповідно до пункту 3.3.2 7688:2015, познака палива МОЖЕ містити торгову марку (товарний знак) виробника.
При цьому, зазначені нормативні акти не встановлюють вимог щодо обов’язкової наявності торгової марки (товарного знаку) у палива, яке вводиться в обіг.
Отже, обіг палива, яке не має торгової марки (товарного знаку) має здійснюватися на рівних (однакових) умовах з паливом, яке має торгову марку (товарний знак).
ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» пропонує паливо, яке відповідає вимогам Технічного регламенту та умовам відповідних ДСТУ, що підтверджується належними документами якості.
Однак, у позначенні палива, яке пропонується ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ», торгова (торгівельна) марка (товарний знак) не використовуються.
За таких умов, тендерна пропозиція, яка буде подана ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ», не відповідатиме умовам Тендерної документації, та як наслідок, буде відхилена Замовником.
2. Щодо вимоги стосовно терміну дії талонів (скретч-карток, смарт-карток).
Відповідно до умов пункту 2 Технічної специфікації на закупівлю, наведеної у Розділі 4 Переліку документів, які вимагаються для підтвердження відповідності пропозиції учасника кваліфікаційним та іншим вимогам замовника, наведеного у Додатку № 1 до Тендерної документації, «Учасник гарантує, що термін дії талонів (скретч-карток, смарт-карток) на паливо Є БЕЗСТРОКОВИМИ (надати гарантійний лист у складі пропозиції)».
Зі змісту зазначеної умови вбачається, що тендерна пропозиція учасника, яка не міститиме гарантій про безстроковий термін дії талонів (скретч-карток, смарт-карток) на паливо, буде відхилена Замовником як така, що не відповідає умовам тендерної документації.
Разом з цим, відповідно до умов пункту 4.4. Тендерної документації, строк поставки товарів – «до 31.12.2025 року але в будь якому випадку до повного виконання сторонами договірних зобов’язань».
Згідно з умовами пункту 4.1. проекту договору, наведеного у Додатку № 3 до Тендерної документації, «Термін поставки Товару: до 31 грудня 2025 року».
Згідно з умовами пункту 6,1 проекту, договору, «Договір набирає чинності з дати його укладення (підписання) сторонами та діє до «31» грудня 2025 року, а в частині виконання грошових зобов’язань за цим Договором – до моменту повного та належного виконання Сторонами усіх своїх грошових зобов’язань за цим Договором».
Відповідно до оголошення про проведення закупівлі UA-2025-10-17-003280-a, строк поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг: 31 грудня 2025.
Отже, відповідно до зазначених вище умов Тендерної документації, Замовник встановлює суперечливі умови, які протирічить одна одній. З одного боку, Замовник зазначає, що термін поставки товару – до 31.12.2025, а з іншого вимагає, щоб учасники гарантували безстроковий термін дії талонів (скретч-карток, смарт-карток) на паливо, за якими можна буде здійснити відпуск палива як до 31.12.2025 так в у будь-який інший час після настання зазначеної дати – 01.01.2026, 01.06.2035, 25.04.2050 тощо.
Зазначеними умовами Замовник встановлює обмежувальну умову щодо надання учасниками талонів з безстроковим терміном дії, що суперечить вимогам частини 3 статті 5 Закону - Замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників. У даному випадку Замовник значно обмежує коло учасників, які можуть прийняти участь в закупівлі, а отже обмежує конкурентне середовище у даній закупівлі.
Разом з цим, відповідно до визначення, наведеного у пункті 3 Інструкції про порядок приймання, транспортування, зберігання, відпуску та обліку нафти і нафтопродуктів на підприємствах і організаціях України, затвердженої наказом Мінпаливенерго України, Мінтрансзв'язку України, Мінекономіки України, Держспоживстандарту України від 20.05.2008 № 281/171/578/155, талон - спеціальний талон, придбаний за умовами та відпускною ціною обумовленого номіналу, що підтверджує право його власника на отримання на АЗС фіксованої кількості нафтопродукту певного
найменування і марки, які позначені на ньому.
З цього визначення випливає, що талони засвідчують право покупця на отримання раніше оплачених нафтопродуктів, які тимчасово зберігаються на АЗС.
Відповідно до пункту 17.1. зазначеної Інструкції, існують природні втрати під час транспортування, приймання, зберігання та відпуску нафти і нафтопродуктів. Природні втрати нафтопродуктів - це втрати (зменшення маси при збереженні якості у межах вимог нормативних документів), що є наслідком фізико-хімічних властивостей нафтопродуктів та впливу метеорологічних факторів.
Отже, при визначені терміну дії талонів Замовник має враховувати, що існують природні втрати нафтопродуктів, при довгостроковому зберіганні нафтопродуктів реальна вартість талонів на пальне значно зростає.
В частині 1 статті 3 Бюджетного кодексу України зазначено, що бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року.
Згідно з пунктом 38 Постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 № 228 «Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ», кошторис в бюджетних установах затверджується за загальним і спеціальним фондами на рік.
З огляду на зазначене, виникає питання щодо обґрунтованості вимог Замовника щодо безстрокового терміну дії талонів (скретч-карток, смарт-карток) на паливо, адже кошторис затверджується на один календарний рік, а бюджетний період закінчується 31.12.2025.
Крім того, відповідно до чинного законодавства України Замовники здійснюють закупівлі згідно із затвердженим кошторисом та планують їх відповідно до потреб на поточний рік.
Тобто, умова Тендерної документації щодо терміну дії талонів (скретч-карток, смарт-карток) на паливо не узгоджується з іншими умовами Документації, є безпідставною та протиправною.
Перелік доказів:
1. Тендерна документація щодо закупівлі UA-2025-10-17-003280-a.
2. Додаток 1 до Тендерної документації.
3. Додаток 3 до Тендерної документації.
4. Документи якості на бензин А-95.
5. Документи якості на дизельне паливо.
6. Зразки паливних карток, емітентом яких є ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ».
7. Зразки паливних талонів, емітентом яких є ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ».
×
-
Назва доказу:
Зразки паливних карток, емітентом яких є ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ».
-
Повʼязаний документ:
Зразки паливних карток.pdf
-
-
Назва доказу:
Зразки паливних талонів, емітентом яких є ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ».
-
Повʼязаний документ:
Зразки паливних талонів.pdf
-
-
Назва доказу:
Документи якості на дизельне паливо.
-
Повʼязаний документ:
Документи якості ДП.pdf
-
-
Назва доказу:
Документи якості на бензин А-95.
-
Повʼязаний документ:
Документи якості А-95.pdf
-
-
Назва доказу:
Додаток 3 до Тендерної документації.
-
Повʼязаний документ:
4. Додаток _3 Проєкт договору.docx
-
-
Назва доказу:
Додаток 1 до Тендерної документації.
-
Повʼязаний документ:
2. Додаток _1 Перелік документів та_або інформації_ які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції.doc
-
-
Назва доказу:
Тендерна документація щодо закупівлі UA-2025-10-17-003280-a.
-
Повʼязаний документ:
1. Тендерна документацiя.doc
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Зобов’язати замовника внести зміни до Тендерної документації щодо закупівлі UA-2025-10-17-003280-a, а саме, усунути зазначені вище умови, які не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства та є дискримінаційними. Виконання зазначеної вимоги призведе до усунення умов Тендерної документації, які не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства та є дискримінаційними, а також створить підстави для поновлення порушених під час здійснення Процедури закупівлі прав та інтересів ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ», наведених вище.
Запити Органу оскарження
Номер:
22f60cedc77045bf96f321d72a2650b9
Тема запиту:
Відповідь на скаргу
Текст запиту:
Замовником торгів ДЕПАРТАМЕНТОМ З ПИТАНЬ ЦИВІЛЬНОГО ЗАХИСТУ ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ 17 жовтня 2025 року було оголошено відкриті торги на закупівлю ДК 021:2015:09130000-9: Нафта і дистиляти (Бензин А-95 та Дизельне паливо). Однак, 21 жовтня 2025 року було подано скаргу ТОВ "УКРНАФТА-ПОСТАЧ" на дії Замовника, а саме на неправомірні умови тендерної документації. Розглянувши скаргу замовник повідомляє наступне по суті вимог, описаних скаржником:
Відповідно до п. 24 Постанови КМУ «Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі” (надалі – Закон), на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (надалі – Особливості) Замовник самостійно та безоплатно через авторизований електронний майданчик оприлюднює в електронній системі закупівель відповідно до Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 11 червня 2020 р. № 1082, та цих особливостей оголошення про проведення відкритих торгів та тендерну документацію на закупівлю товарів, послуг не пізніше ніж за сім днів, на закупівлю робіт не пізніше ніж за 14 днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій. Згідно з п.3 Особливостей Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом України «Про публічні закувлі» (далі- Закон). Згідно п. 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Відповідно до ч.3 та ч.4 ст.22 Закону тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації .
1. Щодо вимог до торгівельної марки товару.
Вимоги до автомобільних бензинів та дизельного палива, у тому числі щодо їх позначення (маркування), визначено Технічним регламентом щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 01 серпня 2013 р. № 927.
Торгова марка (ТМ) — це позначення (наприклад, слово, логотип, слоган або їх комбінація), яке дозволяє відрізняти товари та послуги одних виробників від товарів та послуг інших. Це об'єкт інтелектуальної власності, який потребує державної реєстрації для отримання виняткових прав на його використання та захист від незаконного використання конкурентами. (Відповідно до Закону України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг»)
Встановлена у Тендерній документації вимога щодо надання довідки про походження товару із зазначенням торговельної марки, відповідності ДСТУ та товаровиробника не є дискримінаційною та не обмежує конкуренцію серед потенційних учасників. Таке положення має інформаційний і підтверджувальний характер, а не є вимогою про наявність торговельної марки як обов’язкової умови для участі у процедурі. Замовником не визначено конкретну торговельну марку, виробника або країну походження, а лише встановлено необхідність надати інформацію, що дозволяє ідентифікувати походження товару та перевірити його відповідність технічним і якісним характеристикам, визначеним у ДСТУ та Технічному регламенті.
Зазначення торговельної марки (за її наявності) у довідці не порушує прав учасників, які пропонують паливо без зареєстрованого товарного знаку, оскільки такі учасники можуть зазначити у довідці, що паливо реалізується без застосування торговельної марки та водночас відповідає вимогам ДСТУ 7687:2015, ДСТУ 7688:2015 і Технічного регламенту, затвердженого постановою КМУ № 927 від 01.08.2013 року. Оскільки відповідно до Розділу 3 Додатку 1 до Тендерної документації встановлено, що відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників — юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб — підприємців, у складі тендерної пропозиції не може бути підставою для її відхилення замовником. В п.2 Розділу 3 Додатку 1 до тендерної документації встановлено, що у разі якщо учасник або переможець не повинен складати або відповідно до норм чинного законодавства (в тому числі у разі подання тендерної пропозиції учасником-нерезидентом / переможцем-нерезидентом відповідно до норм законодавства країни реєстрації) не зобов’язаний складати якийсь зі вказаних в положеннях документації документ, накладати електронний підпис, то він надає лист-роз’яснення в довільній формі, у якому зазначає законодавчі підстави ненадання відповідних документів або копію/ї роз'яснення/нь державних органів або не накладення електронного підпису.
Отже, оскільки у пункті 2 Розділу 3 визначено, що у разі якщо учасник не повинен складати певний документ або відповідно до норм чинного законодавства не зобов’язаний його надавати, він може подати лист-роз’яснення у довільній формі, у якому зазначає підстави ненадання відповідних документів. Таким чином, учасник, який пропонує паливо без торговельної марки, має право надати довідку або лист-роз’яснення із відповідним поясненням. Тому вимога щодо надання довідки із зазначенням торговельної марки (за її наявності) є обґрунтованою, недискримінаційною та такою, що не обмежує коло потенційних учасників. Вона спрямована виключно на забезпечення належного підтвердження походження та відповідності товару встановленим технічним характеристикам, а не на створення переваг окремим суб’єктам господарювання.
2. Щодо вимоги стосовно терміну дії талонів (скретч-карток, смарт-карток).
Повідомляємо, що під терміном «безстрокові талони» у тендерній документації слід розуміти талони, які можуть бути використані (обміняні на пальне) у будь-який час протягом дії договору, без необхідності їх дострокового обміну або поновлення через закінчення терміну дії.
Встановлення такої вимоги зумовлене специфікою діяльності Замовника, який забезпечує готовність реагування на надзвичайні ситуації, ліквідацію їх наслідків, а також постійне чергування спеціалізованого автотранспорту, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №775 від 30.09 2015 «Про затвердження Порядку створення та використання матеріальних резервів (крім державних) для запобігання виникненню надзвичайних ситуацій і ліквідації їх наслідків».
Для належного виконання цих завдань Замовник повинен мати безперервну можливість заправляти службові транспортні засоби у будь-який час, незалежно від календарних строків чи дії окремих талонів.
Матеріальний резерв - запас будівельних і пально-мастильних матеріалів, лікарських засобів та виробів медичного призначення, продовольства, техніки, технічних засобів та інших матеріальних цінностей (далі - матеріальні цінності), призначених для запобігання виникненню надзвичайних ситуацій, ліквідації їх наслідків та надання термінової допомоги постраждалим, проведення невідкладних відновлювальних робіт і заходів.
Зазначені пально-мастильні матеріали закуплені відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №775 від 30.09 2015 «Про затвердження Порядку створення та використання матеріальних резервів (крім державних) для запобігання виникненню надзвичайних ситуацій і ліквідації їх наслідків» є частиною Львівського регіонального резерву матеріально-технічних ресурсів, та використовуються виключно на:
- ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій;
- розгортання та забезпечення діяльності пунктів незламності в разі загрози та/або виникнення надзвичайних ситуацій;
- здійснення запобіжних заходів у разі загрози виникнення надзвичайних ситуацій;
- проведення невідкладних відновлювальних робіт і заходів;
- надання постраждалим термінової допомоги для забезпечення його життєдіяльності;
- розгортання та утримання тимчасових пунктів проживання і харчування постраждалого населення;
- забезпечення пально-мастильними матеріалами транспортних засобів підприємств та громадян, залучених для евакуації постраждалих із зони надзвичайної ситуації та можливого ураження;
Основна мета зберігання у Резерві пально-мастильних матеріалів у талонах - це необхідність швидкої передачі пального на випадок надзвичайної ситуації об’єднаним територіальним громадам (надалі – ОТГ), Збройним Силам України (надалі – ЗСУ), Державній службі України з надзвичайних ситуацій (надалі – ДСНС) та іншим структурним підрозділам органів державної влади на території не тільки Львівської області, але й за її межами. У період дії воєнного стану та в умовах відкритої широкомасштабної агресії російської федерації проти України для виконання завдань, які покладені на військові частини ЗСУ є вкрай важливим безперебійне забезпечення пальним не тільки на теренах Львівщини, але й у місцях ведення бойових дій.
Таким чином, вимога щодо надання талонів без обмеження строку дії спрямована не на обмеження конкуренції, а на забезпечення безперервності та оперативності реагування у сфері цивільного захисту, що є складовою публічної безпеки.
Крім того, слід зазначити, що вимога щодо безстрокового терміну дії талонів не передбачає їх використання поза межами строку дії договору, а лише гарантує відсутність технічних обмежень під час їх застосування протягом визначеного періоду поставки. Тобто така умова не створює колізії з терміном дії договору, а забезпечує можливість використання придбаних талонів до моменту повного виконання зобов’язань сторін, відповідно до проекту договору.
Також варто підкреслити, що вимога щодо безстрокового терміну дії талонів відповідає принципу раціонального та економного використання коштів, оскільки забезпечує можливість їх поетапного використання залежно від потреб Замовника, без необхідності обміну невикористаних талонів після закінчення календарного року.
Таким чином, зазначена умова є виправданою, обґрунтованою специфікою діяльності Замовника та не має ознак дискримінаційності, оскільки не надає переваг жодному з потенційних учасників, а лише встановлює вимогу щодо гарантій безперебійного забезпечення пально-мастильними матеріалами у будь-який час протягом строку дії договору.
Варто підкреслити, що в умовах нестабільної ситуації на паливному ринку наявність талонів або карток, які не обмежені у часі, забезпечує безперервність виконання функцій Замовника, що є особливо важливим у період активного використання техніки та транспорту для забезпечення безперервності та оперативності реагування у сфері цивільного захисту, що є складовою публічної безпеки.
Слід окремо зауважити, що термін «безстрокові талони на пальне» не визначений у жодному нормативно-правовому акті чи державному стандарті України. Зазначене поняття не є офіційним, а використовується виключно у господарській практиці для позначення талонів, строк дії яких не обмежений певною календарною датою або які залишаються чинними до моменту їх фактичного використання.
Тобто мова йде лише про умову використання звичайних паливних талонів, що визначається внутрішніми правилами постачальника або умовами договору. Відтак, зазначення у тендерній документації вимоги щодо «безстроковості» талонів не створює нової категорії товару, а лише уточнює, що Замовнику потрібні талони, які зберігають свою дійсність протягом усього строку виконання договору.
На підставі вище викладеного просимо відмовити в задоволенні Скарги, оскільки Скаржником не доведено, та документально не підтверджено наявність дискримінаційних вимог тендерної документації.
Враховуючи вище наведене, просимо:
1. Відмовити в задоволенні Скарги Скаржнику ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "УКРНАФТА-ПОСТАЧ" в повному обсязі .
Дата опублікування:
27.10.2025 10:20