• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Вугілля кам’яне

Пропозиції розглянуті

період кваліфікації завершився 15 днів назад

1 010 000.00 UAH з ПДВ
Період оскарження: 15.10.2025 12:43 - 17.11.2025 00:00
Скарга
Розгляд припинено
КЕП

СКАРГА про порушення законодавства про публічні закупівлі

Номер: 3533e06b27c141eeb5f803c80eed2463
Ідентифікатор запиту: UA-2025-10-15-006902-a.c2
Назва: СКАРГА про порушення законодавства про публічні закупівлі
Скарга:
Рішення Замовника оформлене у вигляді Протоколу щодо прийняття рішення уповноваженою особою ДП Київський національний університет імені Тараса Шевченка, про відхилення нашої (ТОВ «ЗАХІДМАРКЕТ») пропозиції від 21/11/2025 року, є таким, що суперечить Закону та Особливостям здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 р. No 1178
Дата розгляду скарги: 08.12.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 28.11.2025 15:06
Причина: Замовником відповідно до Закону про публічні закупівлі усунено порушення
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 11.12.2025 16:38
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 11.12.2025 16:38
Автор: ТОВ «ЗАХІДМАРКЕТ», Глухов Сергій Володимирович +380960754388 zahidmarket@ukr.net

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 6401cb78eac7458a8b0937f7d66e0331
Заголовок пункту скарги: СКАРГА про порушення законодавства про публічні закупівлі
Опис заперечення: Рішення Замовника оформлене у вигляді Протоколу щодо прийняття рішення уповноваженою особою ДП Київський національний університет імені Тараса Шевченка, про відхилення нашої (ТОВ «ЗАХІДМАРКЕТ») пропозиції від 21/11/2025 року, є таким, що суперечить Закону та Особливостям здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 р. No 1178
Тип пов'язаного елемента: Скарга на кваліфікацію
Тип порушення: Порушення, пов'язані з процедурою 24 годин
Ідентифікатор класифікації: Інші дії/бездіяльність замовника (у т.ч. ненадання роз’яснень тощо)
Тип порушення: Інші дії/бездіяльність замовника (у т.ч. ненадання роз’яснень тощо)
Опис суті пункту скарги:
Вимоги: Зобов’язати замовника скасувати рішення про відхилення тендерної пропозиції скаржника
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на порушення законодавства про публічні закупівл

Номер: 9632a0ae160240ffab790eea98621479
Ідентифікатор запиту: UA-2025-10-15-006902-a.c1
Назва: Скарга на порушення законодавства про публічні закупівл
Скарга:
15 жовтня 2025 року Замовником було розміщено файли тендерної документації, зі змісту документації вбачається наявність дискримінаційних вимог, які порушують вільну конкуренцію, основні принципи публічних закупівель та наші права на участь у закупівлі. Вважаємо, що такі дії Замовника суперечать Закону та Особливостям здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг Замовниками, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 р. № 1178 (далі – Особливості).
Дата розгляду скарги: 29.10.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 21.10.2025 16:34
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 03.11.2025 10:41
Дата виконання рішення Замовником: 14.11.2025 18:25
Коментар замовника щодо усунення порушень: Рішення АМКУ замовником - виконано.
Автор: ПРИВАТНЕ ПІДПРИЄМСТВО "ВУГЛЕПОСТАЧАННЯ", Коваленко Максим 380984763633 kovalmxm.coal@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: bf545e7f90d54425bee76bb8881ab863
Заголовок пункту скарги: І. Щодо наявності дискримінаційних вимог у п.1 Розділу 4 Додатку 1 до тендерної документації, а саме:
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: саме:
Найменування товару Кількість тонн Розмір кусків, мм Зольність на сухий стан палива Ad, % не більше Загальна волога на робочий стан палива Wrt, %, не більше Нижча теплота згорання на робочий стан палива ккал/кг, не менше Середній показник відбиття вітриніту, % Загальна сірка на сухий стан палива, % Товщина пласти пласт шару, мм
Вугілля кам’яне, Г (Г2) (50-100), відповідність ДСТУ 7146 :2010 та ДСТУ 3472:2015 80 50-100 10,0 16,0 5700 0,7 1,8 12
Вугілля кам’яне, Г (Г2) (25-200), відповідність ДСТУ 7146 :2010 та ДСТУ 3472:2015 20 25-200 12,0 10,0 6000 0,77 1,2 12

Таке деталізоване встановлення показників є незаконним та дискримінаційним, оскільки суперечить вимогам ДСТУ 7146:2010, ДСТУ 3472:2015 та п.29 Особливостей, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №1178.
Замовник самовільно встановив конкретизовані якісні показники, які не передбачені жодним із зазначених стандартів, а саме:
• середній показник відбиття вітриніту (%);
• загальна сірка на сухий стан палива (%);
• товщина пластичного шару (мм).
Відповідно до п.3.5. Таблиці 2 ДСТУ 7146:2010, для вугілля, придатного до постачання для побутових потреб, гранично допустимий вміст загальної сірки становить до 3% для збагаченого вугілля і до 4% для незбагаченого. Тобто будь-які значення в межах цих показників відповідають вимогам стандарту. Водночас Замовник незаконно встановив показники 1,8% та 1,2%, що не передбачені ДСТУ і не є нормативними межами якості. Така конкретизація фактично виключає з участі в торгах учасників, чия продукція має інші (але допустимі) показники сірки.
Для прикладу, у сертифікаті генетичних, технологічних та якісних характеристик (ГТЯХ) ПП «Вуглепостачання» для вугілля марки Г(Г2) 25–200 загальна сірка становить 1,5%, що повністю відповідає вимогам ДСТУ 7146:2010. Однак через довільно занижений показник Замовника (1,2%) таке вугілля вважається “невідповідним”, що є безпідставним та дискримінаційним обмеженням.
Аналогічна ситуація стосується і показників товщини пластичного шару та середнього показника відбиття вітриніту. Згідно з таблиці 1 ДСТУ 3472:2015 “Вугілля кам’яне. Класифікація за показниками відбиття вітриніту та пластичності”, для вугілля марки Г(Г2):
• товщина пластичного шару має становити від 10 до 24 мм;
• середній показник відбиття вітриніту — від 0,70 до 0,79%.
Замовник встановив конкретизовані показники для вугілля марок Г (Г2): 0,7% та 12мм для Г (Г2) 50-100 та 0,77% та 12 мм для Г (Г2) 25-200 відповідно.
Наприклад, у сертифікаті ГТЯХ ПП «Вуглепостачання» ці показники становлять відповідно 13 мм та 0,71%, тобто повністю відповідають національному стандарту. Проте Замовник знову самовільно обмежив межі цих показників, установивши лише один конкретний параметр, чим штучно звузив коло допустимих показників і, фактично, позбавив права участі учасників, чия продукція відповідає ДСТУ, але не відповідає довільним умовам тендеру.
Крім того, слід наголосити, що ДСТУ 3472:2015 є класифікаційним стандартом, який визначає систему показників і межі маркування вугілля, тоді як ДСТУ 7146:2010 регламентує саме вимоги до вугілля для побутових потреб та порядок його постачання. Отже, замовник не має права на власний розсуд змінювати межі стандартів, створюючи нові критерії якості, не передбачені жодним з них.
Такі дії Замовника є порушенням п.29 Особливостей, відповідно до якого замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені національними стандартами. У результаті ПП «Вуглепостачання» незаконно усунуто від можливості подати пропозицію, хоча продукція підприємства повністю відповідає нормативним вимогам ДСТУ 7146:2010 та ДСТУ 3472:2015.
Таким чином, встановлення Замовником конкретизованих значень показників “загальна сірка”, “товщина пластичного шару” та “середній показник відбиття вітриніту” є свідомим звуженням кола потенційних учасників, що суперечить:
• п.29 Особливостей (Постанова КМУ №1178);
• ДСТУ 7146:2010 та ДСТУ 3472:2015;
• ст.5 Закону України «Про публічні закупівлі», якою гарантується рівний доступ і недискримінація учасників.
Унаслідок цього дії Замовника порушують права ПП «Вуглепостачання» як добросовісного виробника, який здійснює діяльність у повній відповідності до національних стандартів і має сертифіковану продукцію, придатну до постачання.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: cfc32e8beaae4fce8541d79ddcab2285
Заголовок пункту скарги: ІІ. Щодо наявності дискримінаційних вимог у абз.3-6 п.3 Розділу 4 Додатку 1 до тендерної документації, а саме:
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: ІІ. Щодо наявності дискримінаційних вимог у абз.3-6 п.3 Розділу 4 Додатку 1 до тендерної документації, а саме:
«Крім того учасник торгів повинен надати оригінал протоколу випробувань та сертифікату якості на марку вугілля, визначену цією тендерною документацією, які містять інформацію про зольність на сухий стан палива, загальну вологу на робочий стан палива, масову частку сірки, вихід летких речовин, нижчу та вищу теплоту згорання палива, масову частку кусків розміром менше нижчої границі, видані незалежною лабораторією на ім'я учасника торгів (не лабораторіями на вугледобувних підприємствах та шахтах), яка акредитована національним агентством по акредитації України відповідно до вимог стандарту ISO 17025 або іншого стандарту та яка має право проводити відповідні аналізи, щодо якісних показників вугілля визначеного в цій документації, причому дані показники якості повинні підтверджувати інформацію, зазначену у технічній специфікації, наданій у складі пропозиції учасника, а також, відповідати вимогам Замовника щодо якісних показників вугілля. Також, додатково у складі своєї пропозиції учасник повинен надати скан-копію договору між лабораторією та учасником торгів, дійсного на весь період дії договору поставки вугілля, що буде укладений за результатами даної процедури закупівлі, а також скан-копію атестату про акредитацію відповідної лабораторії з актуальними на момент виходу оголошення даними.
Учасник торгів повинен надати дійсний на момент подання тендерних пропозиції, висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи на товар, що складає предмет закупівлі, щодо відповідності товару вимогам діючого санітарного законодавства України та медичним критеріям безпеки/показникам, виданий Державною службою України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів. У наданому висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи повинне бути зазначене найменування суб'єкта господарювання, вугілля виробництва якого пропонується до постачання. Якщо учасник не є власником зазначеного документу, то він додатково надає лист у довільній формі від власника цього документу з посиланням на номер ідентифікатора закупівлі за цими торгами, адресований Замовнику торгів, в якому зазначено право використання учасником даного висновку.
Учасник торгів повинен надати сертифікат відповідності на товар, що є предметом закупівлі за даними торгами, виданий на ім'я учасника торгів або виробника уповноваженим органом з сертифікації, який акредитований національним агентством по акредитації України відповідно до вимог стандарту ISO 17065. Якщо учасник не є власником зазначеного документу, то він повинен надати лист від власника такого документу, адресований Замовнику торгів, на право використання учасником зазначеного документу в цих торгах.
На запропонований товар під час його транспортування, виробництва, тощо повинні застосовуватися заходи із захисту довкілля, передбачені законодавством України. Учасник у складі тендерної пропозиції надає документ, що виданий спеціалізованим експертом (екологічним аудитором), що має відповідну акредитацію у сфері контролю за дотриманням суб’єктами господарювання прородохоронного законодавства, в якому (в документі) засвідчено факт відповідності діяльності учасника закупівлі вимогам законодавства про захист довкілля, а саме на відповідність законам Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища»; Закону України «Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення»; Закону України «Про відходи»; Закону України «Про охорону атмосферного повітря»; Закону України «Про екологічний аудит».

У тендерній документації Замовника одночасно встановлено кілька вимог, які не мають жодного правового підґрунтя, суперечать чинним нормативно-технічним актам у сфері публічних закупівель та порушують принцип рівного доступу до участі у процедурі. Зокрема, Замовником вимагається:
1. Надати оригінал протоколу випробувань та сертифікат якості на марку вугілля, виданих незалежною лабораторією, акредитованою відповідно до стандарту ISO 17025, разом із копією договору між лабораторією та учасником торгів та атестатом акредитації лабораторії.
2. Надати висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи (СЕС) на вугілля та, у випадку, якщо учасник не є власником такого висновку, — ще й лист-дозвіл від його власника.
3. Надати сертифікат відповідності на товар, виданий уповноваженим органом з сертифікації, акредитованим за ISO 17065, або лист від власника сертифіката на право його використання.
4. Надати документ екологічного характеру, виданий акредитованим екологічним аудитором, який підтверджує, що діяльність учасника відповідає Законам України «Про охорону навколишнього природного середовища», «Про відходи», «Про охорону атмосферного повітря» тощо.
Ці вимоги є незаконними, надмірними та такими, що прямо суперечать пункту 29 Особливостей, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 (зі змінами), а також ДСТУ 7146:2010 “Вугілля кам’яне та антрацит для побутових потреб”, який регламентує якість і порядок документального супроводу даного виду продукції.

Пунктом 29 Особливостей встановлено, що у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).

Отже, будь-які вимоги Замовника щодо додаткових документів, лабораторних протоколів, сертифікатів відповідності вимог стандарту ISO 17065, висновків СЕС, екологічних аудитів або договорів з лабораторіями є неправомірними, оскільки виходять за межі дозволеного регулювання. Замовник фактично встановлює власну систему сертифікації та контролю, що не передбачена жодним нормативно-правовим актом України.

В документації вказано предмет закупівлі – тверде паливо, такий же предмет вказано у відповідному полі в електронній системі закупівель.

Наразі для вугілля діє ДСТУ 7146:2010 (копія додається).

Відповідно до п. 7.10 ДСТУ 7146:2010, під час укладання договору на постачання вугілля для побутових потреб повинен бути представлений сертифікат генетичних, технологічних та якісних характеристик, що містить основні та додаткові параметри кодифікації вугілля середнього та високого рангів згідно з ГОСТ 30313 та Міжнародною системою кодифікації*. Термін дії сертифіката генетичних, технологічних та якісних характеристик— чотири роки.
Відповідно до п. 7.3-7.4 ДСТУ 7146:2010, Партію вугілля вважають прийнятою до відправлення, якщо від неї відібрано об’єднану товарну пробу згідно з ДСТУ 4096 та оформлено посвідчення якості.
У посвідченні якості зазначають:
— назву підприємства-виробника;
— назву продукції (марку вугілля, розмір кусків вугілля);
— назву споживача та дату відправлення;
— номер і дату договору про постачання;
— номери вагонів або інших транспортних засобів;
— масу нетто;
— результати аналізування або підтвердження відповідності якості вугілля вимогам цього стандарту;
— позначення цього стандарту.

Отже, єдиний документ, який може вимагати замовник під час проведення Закупівлі та під час укладання договору є сертифікат генетичних, технологічних та якісних характеристик.
Посвідчення якості видається лише під час здійснення постачання товару, а саме на кожну партію, для підтвердження приймання для відправлення, тобто відповідно до законодавства в складі пропозиції та під час укладання договору даний документ не надається.

Стандарт не містить жодних посилань на необхідність проведення сторонніх лабораторних випробувань, отримання сертифіката відповідності вимог стандарту ISO 17065, висновку СЕС чи будь-яких екологічних аудиторських документів. Таким чином, усі вимоги Замовника, наведені вище, не мають під собою жодної правової основи та є такими, що порушують норми технічного регулювання та стандартизації.

Замовник, встановлюючи такі вимоги, фактично втручається у сферу державного технічного регулювання, що виходить за межі його повноважень.

Він підмінює собою державні органи стандартизації та сертифікації самостійно визначаючи, які саме документи мають підтверджувати безпечність, якість або екологічність продукції. Такий підхід не лише суперечить системі національних стандартів, але й створює штучні бар’єри для участі у торгах для підприємств, які дотримуються законодавчих норм і надають документи відповідно до ДСТУ.

Отже, вимоги тендерної документації щодо надання протоколів випробувань, сертифікатів відповідності, висновків СЕС, договорів з лабораторіями, атестатів акредитації та екологічних документів є незаконними, дискримінаційними, такими, що суперечать п.29 Особливостей, ДСТУ 7146:2010, а також принципам Закону України “Про публічні закупівлі”.
Такі вимоги порушують права ПП «Вуглепостачання» як учасника закупівлі, оскільки позбавляють підприємство можливості брати участь у процедурі на рівних умовах з іншими учасниками оскільки, Замовник вимагає документи, які не передбачені законодавством і стандартом ДСТУ 7146:2010.
Крім того, законодавство гарантує кожному учаснику право на рівний доступ до публічних закупівель (ст.5 Закону «Про публічні закупівлі»). Установлюючи умови для даного виду торгів, які не передбачені відповідним законодавством, Замовник фактично обмежує конкуренцію і дискримінує ПП «Вуглепостачання», порушуючи принципи законності, добросовісної конкуренції та пропорційності. У результаті наше підприємство позбавляється можливості реалізувати своє право на участь у закупівлі виключно через незаконно встановлені додаткові вимоги.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації