• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 2

Послуги з організації харчування (аутсорсинг) для дітей раннього віку, дошкільного віку та учнів початкових класів ПШ «Дзвіночок» (код ДК 021:2015: 55510000-8 — Послуги їдалень)

Номенклатура: 55511000-5 Послуги їдалень та інших кафе закритого типу

Завершена

757 015.00 UAH без ПДВ
Період оскарження: 14.10.2025 11:21 - 07.11.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

СКАРГА ПРО ПОРУШЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА У СФЕРІ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ

Номер: afb0b5083bf64494bd275d160d1b0a5c
Ідентифікатор запиту: UA-2025-10-14-004537-a.c1
Назва: СКАРГА ПРО ПОРУШЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА У СФЕРІ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ
Скарга:
Дата розгляду скарги: 30.10.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 21.10.2025 16:36
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 04.11.2025 14:22
Дата виконання рішення Замовником: 05.11.2025 10:08
Коментар замовника щодо усунення порушень: Рішення АМКУ виконано. Замовником внесено зміни у тендерну документацію.
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ФУДІ-КЕЙТЕРИНГ", Нетюхайло Анатолій Іванович +380997608512 fc42233257@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: e30308ee83e74ec384e0babd2ed6c9c4
Заголовок пункту скарги: 1. Щодо вимоги до учасника надати в складі пропозиції Акт обстеження приміщення харчоблоку Замовника по даних торгах, що підписаний уповноваженими особами замовника та учасника (акт має бути складений після дати опублікування оголошення про проведення даної процедури закупівлі).
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Відповідно до вимог передбачених в п. 3.2. ЧАСТИНИ 2 Додатку №2 до тендерної документації Перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції (долучаємо до скарги в якості документального підтвердження) в складі тендерної пропозиції учасник повинен надати:
3.2. Акт обстеження приміщення харчоблоку Замовника по даних торгах, що підписаний уповноваженими особами замовника та учасника (акт має бути складений після дати опублікування оголошення про проведення даної процедури закупівлі).
*Обстеження приміщення харчоблоку проводиться з метою надання учаснику можливості ознайомитися з технічним станом приміщень та обладнання, оцінити власні виробничі потужності, визначити потребу в додаткових ресурсах та підтвердити здатність організувати процес приготування страв відповідно до вимог замовника.

Вказана вимога є дискримінаційною та такою, що обмежує конкуренцію, з огляду на таке:
1. Залежність від дій Замовника.
Виконання вимоги щодо складання акта обстеження безпосередньо залежить від волевиявлення Замовника. Він може не допустити певних учасників до обстеження або відмовитись підписувати акт, що не зумовлено жодними об’єктивними критеріями. Унаслідок цього учасник позбавляється можливості подати повноцінну тендерну пропозицію, а Замовник фактично впливає на коло потенційних претендентів.

2. Додаткові витрати та необґрунтоване навантаження.
Проведення обстеження об’єкта та підготовка акта потребують часу, організаційних ресурсів і фінансових витрат, які не мають жодного впливу на якість виконання договору. Таке навантаження не може бути обов’язковою умовою участі у торгах.

3. Порушення принципу анонімності.
Після підписання актів обстеження Замовнику стає відомо, які саме суб’єкти господарювання планують брати участь у торгах. Це суперечить засаді неупередженості та може сприяти недобросовісному впливу на хід процедури — зокрема, створює ризик попереднього узгодження дій або коригування вимог документації під конкретного учасника.

4. Можливість маніпулювання результатами.
Наявність інформації про склад потенційних учасників до завершення строку подання пропозицій відкриває Замовнику можливість:
– впливати на рівень конкуренції, створюючи умови, вигідні окремим суб’єктам;
– у разі відсутності звернень інших учасників щодо обстеження — фактично забезпечити відсутність конкуренції, що може призвести до необґрунтованого завищення ціни;
– аналізувати попередні участі окремих суб’єктів у закупівлях і вносити зміни до документації з метою обмеження їх участі.

Таким чином, вимога щодо подання акта обстеження не лише створює дискримінаційні умови, а й потенційно порушує принципи відкритості, прозорості, добросовісної конкуренції та рівного доступу до участі в закупівлях, передбачені статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі».
Аналогічна позиція органу оскарження щодо дискримінаційності наведеної вимоги міститься у наступних рішеннях Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель:
• Рішення від 26.03.2024 №5491 / UA-2024-03-12-009843-a (долучаємо до скарги в якості документального підтвердження)
• Рішення від 01.04.2025 № 5114 / UA-2025-03-17-012340-a
• Рішення від 13.07.2023 № 10602, UA-2023-06-23-011910-a;
• Рішення від 03.07.2023 № 9743, UA-2023-06-14-013980-a;
• Рішення від 10.01.2024 № 574, UA-2023-12-27-007582-a
Згідно з частиною першою статті 5 Закону Закупівлі здійснюються за такими принципами, зокрема, недискримінація учасників та рівне ставлення до них.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Враховуючи вище викладене, просимо зобов’язати замовника усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: e5690ca188204389bb31ab6a466fad8c
Заголовок пункту скарги: 2. Щодо визначення «аналогічного договору» встановленого замовником в тендерній документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Відповідно до вимог передбачених в п. 3 ЧАСТИНИ 1 Додатку №2 до тендерної документації Перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції (долучаємо до скарги в якості документального підтвердження):
Учасники в складі тендерної пропозиції документально підтверджують наявність досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів), шляхом подання:
- довідки у довільній формі за підписом керівника або особи уповноваженої учасником на підписання тендерної пропозиції, що містить інформацію про досвід виконання аналогічного (аналогічних) договору (договорів), згідно поданої форми

*Керуючись п.39 Методичних рекомендацій щодо методології особливостей здійснення закупівель у сфері організації харчування в закладах освіти, що затверджені наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 30.10.2020 № 2208, при закупівлі послуг замовнику рекомендовано визначити критерій аналогічності договору шляхом зазначення конкретного предмета договору, під аналогічним за предметом закупівлі договором слід розуміти договір (договірні зобов’язання по якому виконані повністю/або такий, що виконується на момент подання тендерної пропозиції) про надання аналогічних послуг відповідно до предмету даної закупівлі, а саме надання послуг їдалень (послуг з організації гарячого харчування для учнів 1-4 класів та/або пільгових категорій за кодом ДК 021:2015:55510000-8 — Послуги їдалень». Не може вважатись аналогічним договором такий, при якому не прослідковується повний цикл організації гарячого харчування, зокрема, разові та поодинокі договори на послуги з організації харчування під час проведення короткострокових заходів (фестивалів, свят, конкурсів, оглядів, концертів, виставок, конференцій, семінарів, тощо).
- скан - копії аналогічного (аналогічних) договору (договорів), інформація по якому (-их) відображена в довідці.
- скан - копії листа (-ів) - відгуку (-ів) від замовника (-ів) за наданим(-и) аналогічним(-и) договором(-ами).
*При поданні тендерної пропозиції достатньо зазначення у довідці одного договору та надання відповідних документів до поданого договору. Однак, якщо учасником у довідці вказано декілька договорів, наступні документи подаються для кожного договору, що вказаний у довідці.

Таким чином, у тендерній документації Замовником фактично встановлено вимогу, за якою аналогічним за предметом закупівлі договором визнається лише договір, що одночасно відповідає двом критеріям:
1. має код ДК 021:2015 — 55510000-8 “Послуги їдалень”;
2. предметом якого є організація гарячого харчування для учнів 1–4 класів та/або пільгових категорій.
За таких умов, участь нашого підприємства у процедурі стає неможливою, оскільки у нас відсутні договори, які б одночасно відповідали усім вимогам замовника.
ТОВ «ФУДІ-КЕЙТЕРИНГ» (код ЄДРПОУ 42233257) активно здійснює діяльність у сфері організації харчування та має підтверджений досвід виконання аналогічних за предметом договорів, що додаються до цієї скарги, зокрема:
• Договір №01 від 06.01.2022 — “Послуги з організації гарячого харчування учнів пільгових категорій”, ДК 021:2015 — 55520000-1 “Кейтерингові послуги”, Замовник — Облапський ліцей Дубівської сільської ради Ковельського району Волинської області;
• Договір №5 від 17.01.2022 — “Послуги з організації гарячого харчування учнів 1–11 класів”, ДК 021:2015 — 55520000-1 “Кейтерингові послуги”, Замовник — НВК “ЗОШ І–ІІІ ступенів – ДНЗ” с. Вербка Дубівської сільської ради Ковельського району Волинської області;
• Договір №24 від 21.01.2022 — “Харчування донорів згідно з талонами”, ДК 021:2015 — 55510000-8 “Послуги їдалень”, Замовник — КНП “Львівське територіальне медичне об’єднання «Багатопрофільна клінічна лікарня інтенсивних методів лікування та швидкої медичної допомоги»”.
Як вбачається, договори, наявні у Скаржника, відповідають або за кодом класифікатора (55510000-8), але відрізняються за предметом (харчування донорів), або навпаки — відповідають за предметом (харчування учнів), але зазначені за іншим кодом класифікатора (55520000-1 “Кейтерингові послуги”).
При цьому зазначені договори передбачають організацію гарячого харчування дітей та учнів у закладах освіти, тобто є аналогічними за своїм змістом та функціональним призначенням предмету закупівлі.
Разом з тим, практика закупівель свідчить, що замовники, керуючись власним розумінням, застосовують різні коди класифікатора ДК 021:2015 для опису однорідних послуг — зокрема 55320000-9 “Послуги з організації харчування” або 55520000-1 “Кейтерингові послуги”. Усі ці коди входять до однієї групи 55500000-5 “Послуги з організації харчування” та охоплюють ідентичні за суттю дії — приготування, постачання і видачу готових страв споживачам, у тому числі дітям у закладах освіти.
Уповноваженим у сфері закупівель були розроблені Методичні рекомендації щодо особливостей здійснення закупівель у сфері організації харчування в закладах загальної середньої освіти, затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 02.03.2025 №1507. Метою цих Рекомендацій є уніфікація підходів до здійснення закупівель послуг з організації харчування, а також запобігання встановленню дискримінаційних або надмірних вимог до учасників.
Положення пункту 3 Методичних рекомендацій щодо особливостей здійснення закупівель у сфері організації харчування в закладах загальної середньої освіти, затверджених наказом МОН від 02.03.2025 №1507, визначає, що під час закупівлі послуг їдалень аналогічними можуть вважатися договори про надання аналогічних послуг відповідно до предмета закупівлі, тобто за характером і змістом виконуваних послуг, а не за кодом класифікатора.
Таким чином, зазначений документ не встановлює вимоги щодо визначення аналогічності договорів виключно за кодом ДК 021:2015, а навпаки — наголошує на необхідності оцінювати змістовну подібність послуг, що підтверджують професійний досвід учасника.
Крім того, у примірній тендерній документації для закупівлі послуг їдалень (додаток 2 до зазначених Методичних рекомендацій) наведено наступне визначення:
«Аналогічними договорами в розумінні цієї тендерної документації є договори про надання аналогічних послуг відповідно до предмета цієї закупівлі».
Отже, як самі Рекомендації, так і їх примірні документи підтверджують, що визначальним є предмет та характер наданих послуг, а не конкретний код класифікатора.
Натомість, вимога Замовника визнавати аналогічними лише договори, укладені за кодом 55510000-8 “Послуги їдалень”, суперечить положенням Методичних рекомендацій, оскільки обмежує можливість підтвердження досвіду надання аналогічних послуг за договорами з іншими кодами (зокрема 55520000-1 “Кейтерингові послуги”, 55320000-9 “Послуги з організації харчування”), які належать до тієї ж групи 55500000-5 “Послуги з організації харчування” і передбачають ідентичний зміст робіт — організацію гарячого харчування дітей і учнів у закладах освіти.
Таким чином, вимога Замовника про підтвердження досвіду виконання договорів лише за кодом 55510000-8 і водночас з обмеженням предмета до харчування учнів 1–4 класів та/або пільгових категорій є надмірною, необґрунтованою та дискримінаційною, що порушує принципи добросовісної конкуренції, недискримінації учасників і пропорційності, визначені статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі».
За таких умов, прийняти участь у процедурі закупівлі зможуть лише ті учасники, які зможуть надати у складі Пропозиції аналогічний договір за кодом ДК саме 55510000-8 “Послуги їдалень”, предметом якого є організація гарячого харчування для учнів 1–4 класів та/або пільгових категорій, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб'єктів господарювання, у тому числі, Скаржника. Згідно з частиною першою статті 5 Закону Закупівлі здійснюються за такими принципами, зокрема, недискримінація учасників та рівне ставлення до них.
Аналогічна позиція органу оскарження щодо дискримінаційності наведеної вимоги міститься у наступному рішенні Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель:
• рішення від 12.01.2024 № 726/ / UA-2023-12-28-007469-a

Враховуючи вищенаведене, з метою захисту прав та законних інтересів скаржника, пов’язаних з участю у процедурі закупівлі, керуючись ст.18 ЗУ «Про публічні закупівлі» з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Запити Органу оскарження