• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

Система зворотного осмосу для очищення води з комплектом обладнання для попереднього та додаткового очищення

Торги не відбулися

300 000.00 UAH з ПДВ
Період оскарження: 03.10.2025 10:37 - 12.10.2025 00:00
Скарга
Розгляд припинено
КЕП

Скарга на умови тендерної документації

Номер: 9a10ef0d6ba0401ab45aa412798afefc
Ідентифікатор запиту: UA-2025-10-03-001658-a.c1
Назва: Скарга на умови тендерної документації
Скарга:
Дата розгляду скарги: 16.10.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 09.10.2025 14:05
Причина: Замовником відповідно до Закону про публічні закупівлі усунено порушення
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 20.10.2025 17:48
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 20.10.2025 17:48
Автор: ТОВ "ІТЕКО ТІМ", Голубінка Руслан 380503727491 rh.iteko.tim@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: b979fc13f53a467ba0a8356b48d13977
Заголовок пункту скарги: Щодо дискримінаційних вимог тендерної документації.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Замовником було оголошено процедуру закупівлі (відкриті торги з особливостями), ідентифікатор процедури закупівлі: UA-2025-10-03-001658-a.
ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ “ІТЕКО ТІМ“ має намір прийняти участь у даній процедурі закупівлі.
Відповідно до абзацу 1 пункту 59 Особливостей скарги, що стосуються тендерної документації, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів, але не пізніше ніж за три дні до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, установленого до внесення змін до тендерної документації.

ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ “ІТЕКО ТІМ“ вбачає у діях Замовника порушення норм Закону в частині відкритості та прозорості, в тому числі встановлення дискримінаційних вимог до потенційних учасників процедури закупівлі з огляду на наступне.

Фактичні обставини
Згідно з пунктом 3 Особливостей, Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Відповідно до частини 4 статті 5 Закону, Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.

Разом з тим, 03 жовтня 2025 року було оприлюднено закупівлю UA-2025-10-03-001658-a, за предметом: «Система зворотного осмосу для очищення води з комплектом обладнання для попереднього та додаткового очищення ( код ДК 021:2015: 021:2015: 42910000-8 Апарати для дистилювання, фільтрування чи ректифікації)», Рішенням уповноваженої особи Протокол №7 від «03» жовтня 2025 року було затверджено тендерну документацію та додатки до неї, що містить умови, що є дискримінаційними щодо учасників та які неможливо виконати, а також містить вимоги, які суперечать нормам чинного законодавства та обмежують участь в процедурі закупівлі.

Звертаємо увагу Комісії, скарга на умови тендерної документації подана у відповідний строк, встановлений пунктом 59 Особливостей, підстави для залишення скарги без розгляду згідно пункту 63 Особливостей – відсутні.
Вважаємо, що такими діями замовника були порушені права та законні інтереси суб’єкта оскарження, що призвело до порушення норм законодавства, зокрема вимог ст. 5 Закону:
Вважаємо, що такими прийнятими рішеннями та діями замовника були порушені права та законні інтереси суб’єкта оскарження, що призвело до порушення норм законодавства, зокрема вимог ст. 5 Закону:
«Закупівлі здійснюються за такими принципами: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія та ефективність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників; об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; запобігання корупційним діям і зловживанням».
Уважно вивчивши документацію, яку замовник долучив до оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями, вважаємо, що вона містить вимоги та положення, які є протиправними і дискримінаційними та суперечать нормам чинного законодавства, а також вважаємо, що документація складена не у відповідності до вимог законодавства:

Відповідно до ч. 3 ст. 22 Закону, Тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.

Відповідно до ч. 4 ст. 22 Закону, Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.

Уважно вивчивши Тендерну документацію, скаржник вважає, що вона містить вимоги та положення, які є дискримінаційними та/або суперечать нормам чинного законодавства у зв'язку з наступним.

1. Відповідно до вимоги підпункту 6 пункту 9 «Обладнання повинно мати наступний пакет документів який надається в складі пропозиції на підтвердження технічних, якісних, кількісних характеристик товару» Додатку 5 до тендерної документації « ІНФОРМАЦІЯ ПРО НЕОБХІДНІ ТЕХНІЧНІ, ЯКІСНІ ТА КІЛЬКІСНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ПРЕДМЕТА ЗАКУПІВЛІ: «код ДК 021:2015: 021:2015: 42910000-8 Апарати для дистилювання, фільтрування чи ректифікації (Система зворотного осмосу для очищення води з комплектом обладнання для попереднього та додаткового очищення)», у складі тендерної пропозиції Учасник повинен надати:
« 6. Сертифікат віповідності, що підтверджує даний продукт відповідає вимогам безпеки Директив EC/EU 2014/35/EU та 2014/30/EU.»
Аналогічна вимога також міститься у Додатку 3 до тендерної документації «Перелік документів та/або інформації, які подаються Учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції».
ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ “ІТЕКО ТІМ“ вважає, що дана вимога є дискримінаційною, надмірною та неправомірною з огляду на наступне.
Директиви EC/EU 2014/35/EU та 2014/30/EU встановлюють вимоги для електрообладнання, що продається на ринку Європейського Союзу, — Директива 2014/35/EU стосується низьковольтного обладнання (LVD), яке гарантує безпеку використання електроприладів, а Директива 2014/30/EU — електромагнітної сумісності (EMC), що забезпечує відсутність шкідливих електромагнітних завад та належну роботу пристроїв в електронному середовищі.
Так як обладнання закуповується на території України, а не ринку Європейського Союзу недоцільно посилатись на Директиви ЄС, адже існують Українські нормативні акти, що відповідають директивам ЄС1 - технічний регламент низьковольтного електричного обладнання.
Згідно Постанови КМУ № 1067 від 16 грудня 2015 року (із змінами від 2023 р.) було гармонізовано вимоги Директиви 2014/35/EU (LVD). Адже даний документ установлює:
- вимоги до безпеки електрообладнання, призначеного для використання при напрузі: від 50 до 1000 В змінного струму, або від 75 до 1500 В постійного струму;
- умови оцінки відповідності;
- процедури маркування знаком відповідності технічним регламентам (аналог CE — знак "UA-Технічні регламенти");
- вимоги до документації (декларації відповідності, технічного файлу тощо).
Також, Постанова КМУ № 1077 « Про затвердження Технічного регламенту з електромагнітної сумісності обладнання» від 16 грудня 2015 року гармонізує вимоги Директиви 2014/30/EU (EMC). А саме, вона визначає правила, за якими обладнання має бути спроектоване і виготовлене так, щоб:

- не створювати недопустимих електромагнітних завад,
- було стійким до впливу таких завад ззовні;
- порядок оцінки відповідності, включно з випробуваннями, технічною документацією, декларацією та маркуванням.

ТОВ “ІТЕКО ТІМ“ планує взяти участь у зазначеній закупівлі та запропонувати обладнання, Що виготовляється відповідно до Технічних умов – ТУ У 28.2-38056547-001:2023, що повністю відповідають Постанові КМУ № 1077 від 16 грудня 2015 року та Постанові КМУ № 1067 від 16 грудня 2015 року. Дані Технічні умови перевірено на відповідність законодавства України та внесено до бази даних технічних умов України.

У Скаржника - ТОВ «ІТЕКО ТІМ» наявний Сертифікат відповідності UA.PN.191.1070-25 на обладнання, що є предметом закупівлі та даний документ підтверджує відповідність ТУ У 28.2-38056547-001:2023, що відповідає вимогам законодавства України.
Отже, Скаржник надає доказом сертифікат відповідності, що виготовлений та виданий керуючись законодавчими вимогами.

Відповідно до статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) закупівлі здійснюються з дотриманням принципів недискримінації учасників, пропорційності, максимальної економії та ефективності, а також об’єктивного та неупередженого визначення переможця.

Згідно з частиною першою статті 22 Закону тендерна документація не може містити вимоги, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Таким чином, вимога надати саме «сертифікат відповідності, що підтверджує відповідність Директивам 2014/35/EU та 2014/30/EU», відповідно до законодавства України, суперечить наведеним нормам і є дискримінаційною та непропорційною.

Відповідно до Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» №124-VIII від 15.01.2015, зокрема статей 7, 11, 24–26, обіг продукції на ринку України регулюється технічними регламентами України, а підтвердження відповідності здійснюється шляхом виконання встановлених у таких регламентах процедур оцінки відповідності та оформлення декларації про відповідність. Вимога подання саме «сертифіката відповідності» за моделлю оцінки відповідності, яка не передбачена відповідними українськими технічними регламентами для даного виду продукції, є неправомірною. Отже, коректною та правомірною є вимога надати документи, які підтверджують відповідність саме українським технічним регламентам (№1067 та №1077), а не специфічно «сертифікат» за Директивами ЄС.

Враховуючи норми частини другої статті 22 та частини третьої статті 23 Закону, Замовник зобов’язаний формувати технічні вимоги, які є необхідними та достатніми для досягнення мети закупівлі і водночас не виходять за межі українського правового поля. Вимога про надання «сертифіката відповідності Директивам ЄС 2014/35/EU та 2014/30/EU» фактично нав’язує іноземну регуляторну модель оцінки відповідності як єдино можливу, хоча на території України діють гармонізовані технічні регламенти та власні процедури оцінки відповідності. Така умова не відповідає принципу пропорційності (стаття 5 Закону), обмежує конкуренцію, дискримінує вітчизняних виробників та постачальників, продукція яких легально вводиться в обіг на підставі декларації про відповідність і маркування знаком відповідності технічним регламентам, і, відповідно, підлягає виключенню з тендерної документації як така, що суперечить законодавству.

Встановлення вимоги про надання конкретного «сертифіката» за іноземним правом на фактичний бар’єр доступу до участі у торгах є неприпустимим, оскільки не кореспондує з предметом закупівлі та ціллю перевірки безпечності/ЕМС за законодавством України.

У Скаржника є можливість і бажання взяти участь у зазначеній закупівлі - UA-2025-10-03-001658-a, що підтверджується аналогічними договорами поставки, а саме:

- Договір поставки №1049-25 від 07.07.2025.
- Договір №362/009-08 від 09.12.2024 р.

Своїми дискримінаційними умовами, Замовник фактично обмежує участь Скаржника у вказаній закупівлі.

З огляду на викладене та керуючись статтями 5, 22, 23 Закону України «Про публічні закупівлі», Законом України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності», Постановами КМУ №1067 та №1077 від 16.12.2015 і №1184 від 30.12.2015, просимо внести зміни до тендерної документації та викласти підпункт 6 пункту 9 Додатку 5 та вимогу Додатку 3 до тендерної документації
«Перелік документів та/або інформації, які подаються Учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції» у редакції, що відповідає національному законодавству та принципам недискримінації.

Просимо виключити вимогу про те, що «сертифікат відповідності повинен підтверджувати що даний продукт відповідає вимогам безпеки Директив EC/EU 2014/35/EU та 2014/30/EU». Та пропонуємо викласти вимоги підпункту 6 пункту 9 Додатку 5 до тендерної документації в наступній редакції, а саме: надати учаснику закупівлі:

«Надати учаснику закупівлі: сертифікат відповідності на предмет закупівлі»

Така редакція забезпечить законність, пропорційність та відкриту конкуренцію без зниження вимог до безпечності та якості предмета закупівлі. Просимо внести відповідні зміни до тендерної документації та викласти підпункт 6 пункту 9 Додатку 5 та вимогу Додатку 3 до тендерної документації «Перелік документів та/або інформації, які подаються Учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції» у новій редакції.

З урахуванням наміру ТОВ «ІТЕКО ТІМ» запропонувати продукцію, виготовлену за ТУ У 28.2-38056547-001:2023, які приведені у відповідність до вимог законодавства. А вимога про надання саме «сертифіката відповідності» за Директивами ЄС підлягає виключенню як така, що не ґрунтується на нормах українського законодавства та безпідставно звужує коло потенційних учасників.

Відповідно до ч. 4 ст. 22 Закону, Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Запити Органу оскарження