-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
«Послуги з прання і сухого чищення» Код ДК 021:2015-98310000-9 Послуги з прання і сухого чищення
«Послуги з прання і сухого чищення» Код ДК 021:2015-98310000-9 Послуги з прання і сухого чищення
Призупинено
192 000.00
UAH з ПДВ
Період оскарження:
02.10.2025 14:12 - 07.10.2025 00:00
Скарга
Прийнята до розгляду
КЕП
Скарга на дискримінаційні вимоги Тендерної документації
Номер:
0f35bc6143e3445dae4d9ee8b8e237b9
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-10-02-005971-a.a1
Назва:
Скарга на дискримінаційні вимоги Тендерної документації
Скарга:
Вимагаємо видалити дискримінаційні вимоги з тексту Оголошення цієї Закупівлі, які обмежують коло Учасників, що є порушенням принципів публічних закупівель.
Пов'язані документи:
Учасник
- Додаток 3 до ТД ПРАННЯ та чищення БІЛИЗНИ Проект договору.docx 06.10.2025 23:43
- ТД. Послуги з прання і сухого чищення СЛ_02.10.25.pdf 06.10.2025 23:43
- Пральне обладнання.pdf 06.10.2025 23:44
- Машинки стир., суш.jpeg 06.10.2025 23:44
- Антимонопольний комітет України Скарга.docx 06.10.2025 23:49
- Антимонопольний комітет України Скарга.docx.asice 06.10.2025 23:50
- Антимонопольний комітет України Скарга_Validation_Report.pdf 06.10.2025 23:50
- sign.p7s 06.10.2025 23:51
- рішення від 08.10.2025 № 15228.pdf 08.10.2025 14:54
- Інформація про резолютивну частину рішення від 16.10.2025 № 15680.pdf 17.10.2025 12:14
- П. 1. Тендерна документація за Особливостями (зі змінами ).docx 10.10.2025 11:14
- Додаток 3 до ТД ПРАННЯ та чищення БІЛИЗНИ Проект договору.docx 10.10.2025 11:14
- П. 3. Додаток 4 до тендерної документації.docx 10.10.2025 11:14
- ТД. Послуги з прання і сухого чищення СЛ_02.10.25.pdf 10.10.2025 11:14
- Пояснення_Сімейний_лікар_АМКУ.docx 10.10.2025 11:14
- пояснення на скаргу.pdf 10.10.2025 11:14
- П_3_Додаток_2_до_тендерної_документації_технічні_вимоги_до_предмета.docx 10.10.2025 11:14
- П. 2. Додаток 1 до тендерної документації (кваліфікаційні критерії, вимоги).docx 10.10.2025 11:14
- Пояснення_Сімейний_лікар_АМКУ.docx 10.10.2025 11:17
- ТД. Послуги з прання і сухого чищення СЛ_02.10.25.pdf 10.10.2025 11:17
- П. 3. Додаток 4 до тендерної документації.docx 10.10.2025 11:17
- П. 2. Додаток 1 до тендерної документації (кваліфікаційні критерії, вимоги).docx 10.10.2025 11:17
- Додаток 3 до ТД ПРАННЯ та чищення БІЛИЗНИ Проект договору.docx 10.10.2025 11:17
- П. 1. Тендерна документація за Особливостями (зі змінами ).docx 10.10.2025 11:17
- П_3_Додаток_2_до_тендерної_документації_технічні_вимоги_до_предмета.docx 10.10.2025 11:17
- пояснення на скаргу.pdf 10.10.2025 11:17
- П_3_Додаток_2_до_тендерної_документації_технічні_вимоги_до_предмета.docx 10.10.2025 11:18
- ТД. Послуги з прання і сухого чищення СЛ_02.10.25.pdf 10.10.2025 11:18
- П. 2. Додаток 1 до тендерної документації (кваліфікаційні критерії, вимоги).docx 10.10.2025 11:18
- пояснення на скаргу.pdf 10.10.2025 11:18
- П. 1. Тендерна документація за Особливостями (зі змінами ).docx 10.10.2025 11:18
- Пояснення_Сімейний_лікар_АМКУ.docx 10.10.2025 11:18
- П. 3. Додаток 4 до тендерної документації.docx 10.10.2025 11:18
- Додаток 3 до ТД ПРАННЯ та чищення БІЛИЗНИ Проект договору.docx 10.10.2025 11:18
Дата прийняття скарги до розгляду:
06.10.2025 23:54
Дата розгляду скарги:
16.10.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
08.10.2025 14:55
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
a679b74bb4224b4a920df625d14b6241
Заголовок пункту скарги:
Вимога Замовника щодо наявності конкретної кількості матеріально-технічної бази у Учасника
Опис заперечення:
Замовник повністю усвідомлюючи свої дії, обмежує коло Учасників до одного, у якого є саме конкретна кількість обладнання та мтб, що є дискримінацією майбутніх Учасників.
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
Додатком 1 до Тендерної Документації Замовник вимагає наявність наступного обладнання:
-машини для сухохого прання - 2 одиниці
-швацька машинка - 1 одиниця
-пральні машинки - 4 одиниці
-сушильна машина - 4 одиниці
-прасувальний станок - 2 одиниці.
У нас, як у майбутнього Учасника виникли наступні питання, яким саме чином бул здійснений розрахунок, що потрібні пральні машинки саме у конкретній кількості. Об'єм прання, відповідно, до Технічної специфікації Замовника, зовсім невеликий, це враховуючи, що цей об'єм прання необхідно виконати до 31 груд. 2025 року.
Тож наголсимо, що НІЯКИМ НПА не зазначена кількість обладнання, яка обов'язково має бути у Учасника.
Наші сумніви стосуються не тільки кількості пральних машинок, а і іншого обладнання, яке перелічує Замовник у своїх вимогах.
На представлений об'єм це не є необхідністю обмежувати коло Учасників, що є грубим порушенням, відповідно до Закону України "Про публічні Закупівлі". Таким чином, Замовник не дає можливість прийняти участь іншим Учасникам, а повністю усвідомлюючи свої неправомірні дії, обмежує коло Учасників до одного, у кого буде у наявності "необхідна" кількість обладння та мтб.
-машини для сухохого прання - 2 одиниці
-швацька машинка - 1 одиниця
-пральні машинки - 4 одиниці
-сушильна машина - 4 одиниці
-прасувальний станок - 2 одиниці.
У нас, як у майбутнього Учасника виникли наступні питання, яким саме чином бул здійснений розрахунок, що потрібні пральні машинки саме у конкретній кількості. Об'єм прання, відповідно, до Технічної специфікації Замовника, зовсім невеликий, це враховуючи, що цей об'єм прання необхідно виконати до 31 груд. 2025 року.
Тож наголсимо, що НІЯКИМ НПА не зазначена кількість обладнання, яка обов'язково має бути у Учасника.
Наші сумніви стосуються не тільки кількості пральних машинок, а і іншого обладнання, яке перелічує Замовник у своїх вимогах.
На представлений об'єм це не є необхідністю обмежувати коло Учасників, що є грубим порушенням, відповідно до Закону України "Про публічні Закупівлі". Таким чином, Замовник не дає можливість прийняти участь іншим Учасникам, а повністю усвідомлюючи свої неправомірні дії, обмежує коло Учасників до одного, у кого буде у наявності "необхідна" кількість обладння та мтб.
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
Порядковий номер пункту скарги:
2
Номер:
df3d218172594d9c8866ef8964196937
Заголовок пункту скарги:
Матеріально-технічна база
Опис заперечення:
матеріально-технічна база не відповідає тех.специфікації
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
Замовник вимагає швацьку машинку та машинку для хімчистки, але такі послуги не передбачені Тех.специфікацією Закупівлі. Що видно у Таблиці 1.
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
Порядковий номер пункту скарги:
3
Номер:
54f191d1405147769c8214d2bd6fd70c
Заголовок пункту скарги:
Балансова відомість
Опис заперечення:
Вимога, яка не відповідає законодавству
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
Балансова відомість не може бути підтвердженням права власності, оскільки це звіт, який показує фінансовий стан підприємства на певну дату, відображаючи його активи (господарські засоби) та джерела їх утворення (зобов'язання та власний капітал). Вона є ключовим елементом бухгалтерського обліку, що допомагає оцінити структуру та вартість майна організації, а також її зобов'язань.
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
Запити Органу оскарження
Номер:
82c5206c53804b38a7d56d97a86c401b
Тема запиту:
3. Щодо можливості надання на підтвердження наявності матеріально-технічної бази балансової відомості пояснюємо.
Текст запиту:
02.10.2025 року Комунальним некомерційним підприємством «Клініка «Сімейний лікар» Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області (далі – Замовник) було розпочато тендерну процедуру (відкриті торги (з особливостями) на офіційному веб-порталі https://prozorro.gov.ua/ за ідентифікатором закупівлі: UA-2025-10-02-005971-a. Предметом закупівлі визначено - ДК 021:2015: 98310000-9 Послуги з прання і сухого чищення.
06.10.2025 року учасником закупівлі ТОВ «Пральня Груп» (далі - Скаржник) було подано скаргу UA-2025-10-02-005971-a.a1 (далі - Скарга) до Антимонопольного комітету України (далі – АМКУ) стосовно наявності дискримінаційних вимог в тендерній документації та вимогою внести зміни в цій частині, з приводу чого надаємо наступні пояснення.
Виходячи зі змісту Скарги ТОВ «Пральня Груп» посилається на дискримінаційні вимоги щодо наявності конкретної кількості матеріально-технічної бази в Учасника, яка встановлена у тендерній документації, невідповідність матеріально-технічної бази технічній специфікації та необхідність надання балансової відомості як вимоги, що не відповідає законодавству.
1. Щодо кваліфікаційного критерію «Наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій», а саме необхідності надання довідки про наявність обладнання із зазначенням їх кількості.
Відповідно до статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) Замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям.
Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв:
1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій;
2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;
3) наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів).
Крім того, статтею 22 Закону встановлено, що серед інших вимог у тендерній документації зазначаються такі відомості, як один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, підстави, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством; інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі); строки поставки товарів, виконання робіт, надання послуг.
Таким чином, Законом встановлено, що тендерна документація має містити не лише такий кваліфікаційний критерій як наявність матеріально-технічної бази, а й інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики обладнання, якій повинні відповідати потужності учасника торгів для належного виконання послуг прання.
На підставі закріплених законодавством норм Замовником було встановлено кваліфікаційний критерій щодо наявності в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, а саме – наявність для виконання послуг прання та сухого чищення, дрібного ремонту виробів, прасування, пакування та сушіння машин для сухого прання (машини хімчистки) – не менше 2 шт., швацької машини – не менше 1 шт., пральних машин – не менше 4 шт., сушильних машин – не менше 4 шт., прасувального станку (пресу) – не менше 2 шт., з наданням документів, що підтверджують право власності або право користування такого обладнання. Дана вимога покликана виявити можливість учасника виконати послуги не тільки з належною якістю, але й оперативністю, як цього потребує галузеве законодавство.
Зокрема, загальні вимоги до збору, сортування, транспортування, дезінфекції та прання білизни в закладах охорони здоров’я та фізичними особами — підприємцями (далі — ФОП), які одержали ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, та для суб’єктів господарювання, що надають послуги з прання білизни для ЗОЗ /ФОП встановлюються Державними санітарними нормами і правилами зі збору, сортування, транспортування, зберігання, дезінфекції та прання використаної білизни в закладах охорони здоров’я, затверджені Міністерством охорони здоров’я України 08.05.2025 року №785 (далі — Державні санітарні норми і правила).
Відповідно до п. 5, 6 Розділу V Державних санітарних норм і правил після сушіння білизна оглядається щодо необхідності ремонту та можливості подальшого використання, в разі якщо пошкодження не підлягають ремонту. Ремонт білизни проводиться у окремому приміщенні чистої зони пральні, яке обладнується відповідним технологічним устаткуванням.
З огляду на викладене, суб’єкти господарювання, що надають послуги з прання білизни для ЗОЗ повинні мати у своєму розпорядженні устаткування для ремонту білизни, тобто як мінімум одну швацьку машинку для усунення, у випадку необхідності, недоліків після прання речей.
Державні санітарні норми і правила мають відсилочну норму – п. 9 Розділу I. Приміщення пральні ЗОЗ / ФОП має відповідати ДБН В.2.2-10:2022 «Заклади охорони здоров’я. Основні положення», затвердженим наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 26 грудня 2022 року № 278. Вказаними будівельними нормами наголошено, що пральні треба проектувати продуктивністю до 500, 1000 кг сухої білизни за зміну.
Розглянемо приклад необхідної кількості пральних машин для пральні продуктивністю 1000 кг сухої білизни за зміну (8 годин) з використанням машин різної навантажуваності та необхідності часу на обслуговування, простій та перепідготовку машини.
№ з/п Тип/навантажуваність машин Кількість циклів за зміну на одну машину Продуктивність однієї машини за зміну Необхідна кількість машин
1. Пральна машина навантажуваністю 50-75 кг 5 циклів за зміну 250-375 кг 4 машини
2. Пральна машина навантажуваністю 50-100 кг 4-5 циклів за зміну 200-500 кг 3-4 машини (враховуючи резервні)
3. Пральна машина навантажуваністю 100 кг 5 циклів за зміну 500 кг 2-3 машини (враховуючи резервні)
Враховуючи, що послуги надаються пральнями, які належать суб’єктам господарювання з побутового обслуговування населення Замовник повинен бути впевненим, що будуть здійснюватися необхідні дезінфекційні процедури перед кожним циклом прання і, крім того, буде дотриманий режим розподілу прання білизни закладу охорони здоров’я і звичайного населення, що однозначно вимагає наявності більшої кількості пральних машин.
Також звертаємо увагу, що тендерною документацією Замовник залишає за собою право у разі настання надзвичайної ситуації вимагати від Учасника виконати заявку протягом 3 годин. Враховуючи стислі часові рамки Учасник повинен мати достатню кількість потужностей, щоб виконати замовлення лікарні, зберігаючи при цьому належну якість надання послуг.
Хочемо звернути увагу також і на те, що тендерною документацією, зокрема п. 1.1. кваліфікаційних критеріїв Додатку 1 встановлено, що під час закупівлі робіт або послуг учасник може для підтвердження своєї відповідності залучити спроможності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців. Таким чином, Замовником прийнятний варіант підтвердження наявності відповідного обладнання не тільки на умовах права власності, а й права користування (оренди), що виключає дискримінацію в даному випадку.
З огляду на викладене, вимоги тендерної документації щодо наявності встановленої кількості обладнання є необхідністю, що продиктована вимогами Державних санітарних норм і правил, та свідчить про наявність у потенційного учасника закупівлі необхідної кількості потужностей для вчасного та якісного виконання послуг. В свою чергу, Скаржником не доведено та належним чином не обґрунтовано неправомірність конкретизації такого кваліфікаційного критерію, а тому скарга в цій частині не підлягає задоволенню.
2. Щодо твердження скаржника про невідповідність технічної специфікації, закріпленої у Додатку 2 до тендерної документації, та вимог до матеріально-технічної бази.
Відповідно до ч. 1,3,4 ст. 23 Закону технічна специфікація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики. Характеристики товарів, робіт або послуг можуть містити опис конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів), виконання необхідних робіт, надання послуги (послуг). Технічні специфікації можуть бути у формі переліку експлуатаційних або функціональних вимог, у тому числі екологічних характеристик, за умови, що такі вимоги є достатньо точними, щоб предмет закупівлі однозначно розумівся замовником і учасниками. У разі якщо вичерпний опис характеристик скласти неможливо, технічні специфікації можуть містити посилання на стандартні характеристики, технічні регламенти та умови, вимоги, умовні позначення та термінологію, пов’язані з товарами, роботами чи послугами, що закуповуються, передбачені існуючими міжнародними, європейськими стандартами, іншими спільними технічними європейськими нормами, іншими технічними еталонними системами, визнаними європейськими органами зі стандартизації або національними стандартами, нормами та правилами. До кожного посилання повинен додаватися вираз «або еквівалент». Технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз «або еквівалент».
Аналіз вказаних норм вказує на необхідність вказівки у технічній специфікації повного спектру необхідних характеристик саме послуг з прання та сухого чищення, а не переліку вимог до кожної одиниці матеріально-технічної бази, таким чином, в даному випадку Скаржник вдається до перекручування дійсного значення встановлених законодавством норм.
Як вже зазначалось, послуги надаються для закладу охорони здоров’я, загальні вимоги до збору, сортування, транспортування, дезінфекції та прання білизни в закладах охорони здоров’я та для суб’єктів господарювання, що надають послуги з прання білизни для ЗОЗ / ФОП встановлюються Державними санітарними нормами і правилами, якими встановлено: після сушіння білизна оглядається щодо необхідності ремонту та можливості подальшого використання, в разі якщо пошкодження не підлягають ремонту. Ремонт білизни проводиться у окремому приміщенні чистої зони пральні, яке обладнується відповідним технологічним устаткуванням.
Таким чином, наявність швацької машинки забезпечує повний внутрішній цикл надання послуг (дообробка, ремонт, чистка білизни) на місці у потенційного учасника закупівлі, без необхідності транспортування білизни для ремонту стороннім організаціям. Власне обладнання потенційного учасника – це гарантія негайного реагування на пошкодження білизни, безперебійного забезпечення Замовника білизною, відсутності додаткових витрат на транспортування білизни до сторонніх закладів, ризику забруднення та порушення санітарно-гігієнічних норм.
В свою чергу, вимога щодо наявності машин для сухого прання (машин хімчистки) пояснюється наступним: вироби з натуральної вовни, які використовуються в медичних закладах (зокрема, ковдри, вовняні покривала, зазначені в п. 3.1. Таблиці 1 Додатку 1 до тендерної документації) згідно з рекомендаціями міжнародного стандарту ISO 3175 - Textiles — Professional care, drycleaning and wetcleaning of fabrics and garments підлягають обробці методами сухого чищення, чого можливо досягти лише у машинках для сухого прання (машинах хімчистки), оскільки прання таких виробів у стандартних пральних машинах призводить до пошкодження структури тканини, зменшення розміру, втрати гігієнічних та естетичних властивостей. Крім того, на виробах з вовни (вовняних покривалах в нашому випадку) присутні символи , , що відповідно до Міжнародної системи символів догляду за текстилем свідчать про можливість чищення таких виробів лише методом професійного сухого чищення. Отже, вимога щодо наявності машин для сухого чищення передбачає переконання Замовника у якісному наданні послуг щодо сухого прання покривал та ковдр, без зміни їх зовнішнього вигляду та притаманних тканині властивостей.
Додатково хочемо звернути увагу, що відповідно до ч. 5 ст. 18 Закону скарга повинна містити вимоги суб’єкта оскарження та їх обґрунтування. В даному випадку зі Скарги ТОВ «Пральня Груп» не вбачається належного, допустимого та достовірного обґрунтування порушення Замовником вимог законодавства щодо викладення технічної специфікації, а тому вважаємо скаргу в цій частині необґрунтованою та такою, що не може бути прийнята АМКУ до уваги.
3. Щодо можливості надання на підтвердження наявності матеріально-технічної бази балансової відомості пояснюємо.
Відповідно до абз. 6 п. 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування від 12.10.2022 року №1178 (далі - Особливості) у тендерній документації зазначаються один або кілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 Закону з урахуванням положень цих особливостей та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників процедури закупівлі встановленим критеріям і вимогам згідно із законодавством.
При цьому законодавцем не надано вичерпний перелік способів підтвердження кваліфікаційним критеріям, таким чином, Замовник наділений правом визначати такі способи самостійно з дотриманням вимог законодавства.
Тендерна документація містить вимогу щодо підтвердження права власності або права користування (оренди) обладнання та матеріально-технічної бази такими документами, як договір купівлі-продажу та/або балансова відомість та/або договір на право користування (п.1.1. Додатку 1 тендерної документації), тобто Замовником було передбачено декілька альтернативних варіантів такого документального підтвердження.
Балансова відомість, як було вказано і Скаржником, містить інформацію щодо поточного переліку активів, відповідно, якщо учасник, наприклад, орендує обладнання, то відповідне право користування відображається в обліку, що підтверджує фактичне володіння або доступ до ресурсу.
З огляду на вищезазначені аргументи, Замовник не погоджується з твердженням Скаржника, оскільки учасник закупівлі має право подати для підтвердження наявності приміщення один з документів на вибір: або договір купівлі-продажу, та/або балансову відомість, та/або договір на право користування, що автоматично виключає дискримінаційний характер кваліфікаційного критерію, але вимагає належного підтвердження наявності ресурсів для виконання послуг.
Таким чином, вважаємо, що тендерна документація закупівлі UA-2025-10-02-005971-a відповідає вимогам ЗУ «Про публічні закупівлі», складена з дотриманням вимог ч. 4 с. 22 Закону, якою передбачена недиксримінація учасників та покликана залучити до участі у закупівлі потенційних учасників, які відповідають обґрунтованим Замовником кваліфікаційним критеріям.
З огляду на викладене та керуючись статтею 18 ЗУ «Про публічні закупівлі», -
ПРОСИМО:
Залишити Скаргу ТОВ «Пральня Груп» за ідентифікатором UA-2025-10-02-005971-a.a1 без задоволення, а тендерну документацію закупівлі: UA-2025-10-02-005971-a без змін.
Дата опублікування:
10.10.2025 11:18
Номер:
1687716368c54f1f875760b6609b467f
Тема запиту:
2. Щодо твердження скаржника про невідповідність технічної специфікації, закріпленої у Додатку 2 до тендерної документації, та вимог до матеріально-технічної бази.
Текст запиту:
02.10.2025 року Комунальним некомерційним підприємством «Клініка «Сімейний лікар» Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області (далі – Замовник) було розпочато тендерну процедуру (відкриті торги (з особливостями) на офіційному веб-порталі https://prozorro.gov.ua/ за ідентифікатором закупівлі: UA-2025-10-02-005971-a. Предметом закупівлі визначено - ДК 021:2015: 98310000-9 Послуги з прання і сухого чищення.
06.10.2025 року учасником закупівлі ТОВ «Пральня Груп» (далі - Скаржник) було подано скаргу UA-2025-10-02-005971-a.a1 (далі - Скарга) до Антимонопольного комітету України (далі – АМКУ) стосовно наявності дискримінаційних вимог в тендерній документації та вимогою внести зміни в цій частині, з приводу чого надаємо наступні пояснення.
Виходячи зі змісту Скарги ТОВ «Пральня Груп» посилається на дискримінаційні вимоги щодо наявності конкретної кількості матеріально-технічної бази в Учасника, яка встановлена у тендерній документації, невідповідність матеріально-технічної бази технічній специфікації та необхідність надання балансової відомості як вимоги, що не відповідає законодавству.
1. Щодо кваліфікаційного критерію «Наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій», а саме необхідності надання довідки про наявність обладнання із зазначенням їх кількості.
Відповідно до статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) Замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям.
Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв:
1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій;
2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;
3) наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів).
Крім того, статтею 22 Закону встановлено, що серед інших вимог у тендерній документації зазначаються такі відомості, як один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, підстави, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством; інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі); строки поставки товарів, виконання робіт, надання послуг.
Таким чином, Законом встановлено, що тендерна документація має містити не лише такий кваліфікаційний критерій як наявність матеріально-технічної бази, а й інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики обладнання, якій повинні відповідати потужності учасника торгів для належного виконання послуг прання.
На підставі закріплених законодавством норм Замовником було встановлено кваліфікаційний критерій щодо наявності в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, а саме – наявність для виконання послуг прання та сухого чищення, дрібного ремонту виробів, прасування, пакування та сушіння машин для сухого прання (машини хімчистки) – не менше 2 шт., швацької машини – не менше 1 шт., пральних машин – не менше 4 шт., сушильних машин – не менше 4 шт., прасувального станку (пресу) – не менше 2 шт., з наданням документів, що підтверджують право власності або право користування такого обладнання. Дана вимога покликана виявити можливість учасника виконати послуги не тільки з належною якістю, але й оперативністю, як цього потребує галузеве законодавство.
Зокрема, загальні вимоги до збору, сортування, транспортування, дезінфекції та прання білизни в закладах охорони здоров’я та фізичними особами — підприємцями (далі — ФОП), які одержали ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, та для суб’єктів господарювання, що надають послуги з прання білизни для ЗОЗ /ФОП встановлюються Державними санітарними нормами і правилами зі збору, сортування, транспортування, зберігання, дезінфекції та прання використаної білизни в закладах охорони здоров’я, затверджені Міністерством охорони здоров’я України 08.05.2025 року №785 (далі — Державні санітарні норми і правила).
Відповідно до п. 5, 6 Розділу V Державних санітарних норм і правил після сушіння білизна оглядається щодо необхідності ремонту та можливості подальшого використання, в разі якщо пошкодження не підлягають ремонту. Ремонт білизни проводиться у окремому приміщенні чистої зони пральні, яке обладнується відповідним технологічним устаткуванням.
З огляду на викладене, суб’єкти господарювання, що надають послуги з прання білизни для ЗОЗ повинні мати у своєму розпорядженні устаткування для ремонту білизни, тобто як мінімум одну швацьку машинку для усунення, у випадку необхідності, недоліків після прання речей.
Державні санітарні норми і правила мають відсилочну норму – п. 9 Розділу I. Приміщення пральні ЗОЗ / ФОП має відповідати ДБН В.2.2-10:2022 «Заклади охорони здоров’я. Основні положення», затвердженим наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 26 грудня 2022 року № 278. Вказаними будівельними нормами наголошено, що пральні треба проектувати продуктивністю до 500, 1000 кг сухої білизни за зміну.
Розглянемо приклад необхідної кількості пральних машин для пральні продуктивністю 1000 кг сухої білизни за зміну (8 годин) з використанням машин різної навантажуваності та необхідності часу на обслуговування, простій та перепідготовку машини.
№ з/п Тип/навантажуваність машин Кількість циклів за зміну на одну машину Продуктивність однієї машини за зміну Необхідна кількість машин
1. Пральна машина навантажуваністю 50-75 кг 5 циклів за зміну 250-375 кг 4 машини
2. Пральна машина навантажуваністю 50-100 кг 4-5 циклів за зміну 200-500 кг 3-4 машини (враховуючи резервні)
3. Пральна машина навантажуваністю 100 кг 5 циклів за зміну 500 кг 2-3 машини (враховуючи резервні)
Враховуючи, що послуги надаються пральнями, які належать суб’єктам господарювання з побутового обслуговування населення Замовник повинен бути впевненим, що будуть здійснюватися необхідні дезінфекційні процедури перед кожним циклом прання і, крім того, буде дотриманий режим розподілу прання білизни закладу охорони здоров’я і звичайного населення, що однозначно вимагає наявності більшої кількості пральних машин.
Також звертаємо увагу, що тендерною документацією Замовник залишає за собою право у разі настання надзвичайної ситуації вимагати від Учасника виконати заявку протягом 3 годин. Враховуючи стислі часові рамки Учасник повинен мати достатню кількість потужностей, щоб виконати замовлення лікарні, зберігаючи при цьому належну якість надання послуг.
Хочемо звернути увагу також і на те, що тендерною документацією, зокрема п. 1.1. кваліфікаційних критеріїв Додатку 1 встановлено, що під час закупівлі робіт або послуг учасник може для підтвердження своєї відповідності залучити спроможності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців. Таким чином, Замовником прийнятний варіант підтвердження наявності відповідного обладнання не тільки на умовах права власності, а й права користування (оренди), що виключає дискримінацію в даному випадку.
З огляду на викладене, вимоги тендерної документації щодо наявності встановленої кількості обладнання є необхідністю, що продиктована вимогами Державних санітарних норм і правил, та свідчить про наявність у потенційного учасника закупівлі необхідної кількості потужностей для вчасного та якісного виконання послуг. В свою чергу, Скаржником не доведено та належним чином не обґрунтовано неправомірність конкретизації такого кваліфікаційного критерію, а тому скарга в цій частині не підлягає задоволенню.
2. Щодо твердження скаржника про невідповідність технічної специфікації, закріпленої у Додатку 2 до тендерної документації, та вимог до матеріально-технічної бази.
Відповідно до ч. 1,3,4 ст. 23 Закону технічна специфікація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики. Характеристики товарів, робіт або послуг можуть містити опис конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів), виконання необхідних робіт, надання послуги (послуг). Технічні специфікації можуть бути у формі переліку експлуатаційних або функціональних вимог, у тому числі екологічних характеристик, за умови, що такі вимоги є достатньо точними, щоб предмет закупівлі однозначно розумівся замовником і учасниками. У разі якщо вичерпний опис характеристик скласти неможливо, технічні специфікації можуть містити посилання на стандартні характеристики, технічні регламенти та умови, вимоги, умовні позначення та термінологію, пов’язані з товарами, роботами чи послугами, що закуповуються, передбачені існуючими міжнародними, європейськими стандартами, іншими спільними технічними європейськими нормами, іншими технічними еталонними системами, визнаними європейськими органами зі стандартизації або національними стандартами, нормами та правилами. До кожного посилання повинен додаватися вираз «або еквівалент». Технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз «або еквівалент».
Аналіз вказаних норм вказує на необхідність вказівки у технічній специфікації повного спектру необхідних характеристик саме послуг з прання та сухого чищення, а не переліку вимог до кожної одиниці матеріально-технічної бази, таким чином, в даному випадку Скаржник вдається до перекручування дійсного значення встановлених законодавством норм.
Як вже зазначалось, послуги надаються для закладу охорони здоров’я, загальні вимоги до збору, сортування, транспортування, дезінфекції та прання білизни в закладах охорони здоров’я та для суб’єктів господарювання, що надають послуги з прання білизни для ЗОЗ / ФОП встановлюються Державними санітарними нормами і правилами, якими встановлено: після сушіння білизна оглядається щодо необхідності ремонту та можливості подальшого використання, в разі якщо пошкодження не підлягають ремонту. Ремонт білизни проводиться у окремому приміщенні чистої зони пральні, яке обладнується відповідним технологічним устаткуванням.
Таким чином, наявність швацької машинки забезпечує повний внутрішній цикл надання послуг (дообробка, ремонт, чистка білизни) на місці у потенційного учасника закупівлі, без необхідності транспортування білизни для ремонту стороннім організаціям. Власне обладнання потенційного учасника – це гарантія негайного реагування на пошкодження білизни, безперебійного забезпечення Замовника білизною, відсутності додаткових витрат на транспортування білизни до сторонніх закладів, ризику забруднення та порушення санітарно-гігієнічних норм.
В свою чергу, вимога щодо наявності машин для сухого прання (машин хімчистки) пояснюється наступним: вироби з натуральної вовни, які використовуються в медичних закладах (зокрема, ковдри, вовняні покривала, зазначені в п. 3.1. Таблиці 1 Додатку 1 до тендерної документації) згідно з рекомендаціями міжнародного стандарту ISO 3175 - Textiles — Professional care, drycleaning and wetcleaning of fabrics and garments підлягають обробці методами сухого чищення, чого можливо досягти лише у машинках для сухого прання (машинах хімчистки), оскільки прання таких виробів у стандартних пральних машинах призводить до пошкодження структури тканини, зменшення розміру, втрати гігієнічних та естетичних властивостей. Крім того, на виробах з вовни (вовняних покривалах в нашому випадку) присутні символи , , що відповідно до Міжнародної системи символів догляду за текстилем свідчать про можливість чищення таких виробів лише методом професійного сухого чищення. Отже, вимога щодо наявності машин для сухого чищення передбачає переконання Замовника у якісному наданні послуг щодо сухого прання покривал та ковдр, без зміни їх зовнішнього вигляду та притаманних тканині властивостей.
Додатково хочемо звернути увагу, що відповідно до ч. 5 ст. 18 Закону скарга повинна містити вимоги суб’єкта оскарження та їх обґрунтування. В даному випадку зі Скарги ТОВ «Пральня Груп» не вбачається належного, допустимого та достовірного обґрунтування порушення Замовником вимог законодавства щодо викладення технічної специфікації, а тому вважаємо скаргу в цій частині необґрунтованою та такою, що не може бути прийнята АМКУ до уваги.
3. Щодо можливості надання на підтвердження наявності матеріально-технічної бази балансової відомості пояснюємо.
Відповідно до абз. 6 п. 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування від 12.10.2022 року №1178 (далі - Особливості) у тендерній документації зазначаються один або кілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 Закону з урахуванням положень цих особливостей та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників процедури закупівлі встановленим критеріям і вимогам згідно із законодавством.
При цьому законодавцем не надано вичерпний перелік способів підтвердження кваліфікаційним критеріям, таким чином, Замовник наділений правом визначати такі способи самостійно з дотриманням вимог законодавства.
Тендерна документація містить вимогу щодо підтвердження права власності або права користування (оренди) обладнання та матеріально-технічної бази такими документами, як договір купівлі-продажу та/або балансова відомість та/або договір на право користування (п.1.1. Додатку 1 тендерної документації), тобто Замовником було передбачено декілька альтернативних варіантів такого документального підтвердження.
Балансова відомість, як було вказано і Скаржником, містить інформацію щодо поточного переліку активів, відповідно, якщо учасник, наприклад, орендує обладнання, то відповідне право користування відображається в обліку, що підтверджує фактичне володіння або доступ до ресурсу.
З огляду на вищезазначені аргументи, Замовник не погоджується з твердженням Скаржника, оскільки учасник закупівлі має право подати для підтвердження наявності приміщення один з документів на вибір: або договір купівлі-продажу, та/або балансову відомість, та/або договір на право користування, що автоматично виключає дискримінаційний характер кваліфікаційного критерію, але вимагає належного підтвердження наявності ресурсів для виконання послуг.
Таким чином, вважаємо, що тендерна документація закупівлі UA-2025-10-02-005971-a відповідає вимогам ЗУ «Про публічні закупівлі», складена з дотриманням вимог ч. 4 с. 22 Закону, якою передбачена недиксримінація учасників та покликана залучити до участі у закупівлі потенційних учасників, які відповідають обґрунтованим Замовником кваліфікаційним критеріям.
З огляду на викладене та керуючись статтею 18 ЗУ «Про публічні закупівлі», -
ПРОСИМО:
Залишити Скаргу ТОВ «Пральня Груп» за ідентифікатором UA-2025-10-02-005971-a.a1 без задоволення, а тендерну документацію закупівлі: UA-2025-10-02-005971-a без змін.
Дата опублікування:
10.10.2025 11:17
Номер:
278454d9d3c14f3595c7b86444f02ae6
Тема запиту:
Пояснення до цього пункту у зв,язку із наяністю МТБ
Текст запиту:
Додатком 1 до Оголошення про проведення Закупівлі Замовник визначає чітко визначений перелік техніки, який має надати у складі своєї Пропозиції майбутній Учасник, а саме:
-машини для сухого прання (хімчистки);
-швацька машина;
-пральні машини;
-сушильна машина;
-прасувальний станок(прес).
Відповідно до Технічної Специфікації, яка викладена Замовником у Додатку 1, пункті 3.1, Замовник вказує, які послуги планує Закупати та які має бути надані майбутнім Учасником-Переможцем. Таблицею 1 перелічені наступні послуги:
1.Прання постільної білизни
2.Прання ковдр, подушок, вовняних покривал
3.Прання рушників
4.Прання медичного одягу.Як бачимо, із Таблиці 1, пункту 3.1. Додатку 1, зазначено, що Замовник планує Закуповувати тільки таку послугу як прання білизни різного типу. Такі послуги, як хімічне чищення будь-якої із білизни, Замовник не планує Закуповувати у суб'єктів господарювання, що могло би виконуватися машинками для сухого прання. А також, як бачимо із Таблиці 1, Замовник не планує закуповувати таку послугу, як ремонт білизни, що мало би виконуватись таким обладнанням, яе швацька машина.
Виникає аргументоване питання, навіщо Замовник прописує наявність у Учасника такої техніки, яка не відповідає Послугам у технічній Специфікації - Таблиці 1? Ймовірно, це було зроблено для обмеження кола Учасників, у кого є швацька машина та машини для сухого прання(хімчистки), хоча використання такої техніки банально не передбачено умовами Оголошення. НАГОЛОСИМО, що Наказом МОЗ №785 від 08.05.2025р. розділом IV. Дезінфекція і прання білизни зазначено наступне: "2. Прання і термічна дезінфекція білизни проводяться у пральних машинах при температурі 60° C протягом мінімум 60 хвилин або при температурі 90° C протягом мінімум 30 хвилин.
Використовувати білизну, яка чутлива до обох зазначених вище режимів прання і термічної дезінфекції заборонено.".
Тобто, НАКАЗ МОЗ №785 не передбачає під поняттям "прання" - комплекс ремонту і хімчистки. Підсумовоючи вищезазначене, Прання - це є окрема послуга, в той же час ремонт - є окрема послуга та хімчистка також окрема послуга.
Вимагаємо Замовника внести зміни до Оголошення та видалити дискримінаційні вимоги щодо наявності машини для сухого прання (хімчистки) та швацької машини, оскільки надання послуг з використанням такого обладнання не передбачено умовами Специфікації.
Дата опублікування:
08.10.2025 13:04
Номер:
1f05cdaaf64748ed8795024d092e3c7c
Тема запиту:
вимоги щодо наявності конкретної кількості матеріально-технічної
Текст запиту:
02.10.2025 року Комунальним некомерційним підприємством «Клініка «Сімейний лікар» Широківської сільської ради Запорізького району Запорізької області (далі – Замовник) було розпочато тендерну процедуру (відкриті торги (з особливостями) на офіційному веб-порталі https://prozorro.gov.ua/ за ідентифікатором закупівлі: UA-2025-10-02-005971-a. Предметом закупівлі визначено - ДК 021:2015: 98310000-9 Послуги з прання і сухого чищення.
06.10.2025 року учасником закупівлі ТОВ «Пральня Груп» (далі - Скаржник) було подано скаргу UA-2025-10-02-005971-a.a1 (далі - Скарга) до Антимонопольного комітету України (далі – АМКУ) стосовно наявності дискримінаційних вимог в тендерній документації та вимогою внести зміни в цій частині, з приводу чого надаємо наступні пояснення.
Виходячи зі змісту Скарги ТОВ «Пральня Груп» посилається на дискримінаційні вимоги щодо наявності конкретної кількості матеріально-технічної бази в Учасника, яка встановлена у тендерній документації, невідповідність матеріально-технічної бази технічній специфікації та необхідність надання балансової відомості як вимоги, що не відповідає законодавству.
1. Щодо кваліфікаційного критерію «Наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій», а саме необхідності надання довідки про наявність обладнання із зазначенням їх кількості.
Відповідно до статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) Замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям.
Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв:
1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій;
2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;
3) наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів).
Крім того, статтею 22 Закону встановлено, що серед інших вимог у тендерній документації зазначаються такі відомості, як один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, підстави, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством; інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі); строки поставки товарів, виконання робіт, надання послуг.
Таким чином, Законом встановлено, що тендерна документація має містити не лише такий кваліфікаційний критерій як наявність матеріально-технічної бази, а й інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики обладнання, якій повинні відповідати потужності учасника торгів для належного виконання послуг прання.
На підставі закріплених законодавством норм Замовником було встановлено кваліфікаційний критерій щодо наявності в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, а саме – наявність для виконання послуг прання та сухого чищення, дрібного ремонту виробів, прасування, пакування та сушіння машин для сухого прання (машини хімчистки) – не менше 2 шт., швацької машини – не менше 1 шт., пральних машин – не менше 4 шт., сушильних машин – не менше 4 шт., прасувального станку (пресу) – не менше 2 шт., з наданням документів, що підтверджують право власності або право користування такого обладнання. Дана вимога покликана виявити можливість учасника виконати послуги не тільки з належною якістю, але й оперативністю, як цього потребує галузеве законодавство.
Зокрема, загальні вимоги до збору, сортування, транспортування, дезінфекції та прання білизни в закладах охорони здоров’я та фізичними особами — підприємцями (далі — ФОП), які одержали ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, та для суб’єктів господарювання, що надають послуги з прання білизни для ЗОЗ /ФОП встановлюються Державними санітарними нормами і правилами зі збору, сортування, транспортування, зберігання, дезінфекції та прання використаної білизни в закладах охорони здоров’я, затверджені Міністерством охорони здоров’я України 08.05.2025 року №785 (далі — Державні санітарні норми і правила).
Відповідно до п. 5, 6 Розділу V Державних санітарних норм і правил після сушіння білизна оглядається щодо необхідності ремонту та можливості подальшого використання, в разі якщо пошкодження не підлягають ремонту. Ремонт білизни проводиться у окремому приміщенні чистої зони пральні, яке обладнується відповідним технологічним устаткуванням.
З огляду на викладене, суб’єкти господарювання, що надають послуги з прання білизни для ЗОЗ повинні мати у своєму розпорядженні устаткування для ремонту білизни, тобто як мінімум одну швацьку машинку для усунення, у випадку необхідності, недоліків після прання речей.
Державні санітарні норми і правила мають відсилочну норму – п. 9 Розділу I. Приміщення пральні ЗОЗ / ФОП має відповідати ДБН В.2.2-10:2022 «Заклади охорони здоров’я. Основні положення», затвердженим наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 26 грудня 2022 року № 278. Вказаними будівельними нормами наголошено, що пральні треба проектувати продуктивністю до 500, 1000 кг сухої білизни за зміну.
Розглянемо приклад необхідної кількості пральних машин для пральні продуктивністю 1000 кг сухої білизни за зміну (8 годин) з використанням машин різної навантажуваності та необхідності часу на обслуговування, простій та перепідготовку машини.
№ з/п Тип/навантажуваність машин Кількість циклів за зміну на одну машину Продуктивність однієї машини за зміну Необхідна кількість машин
1. Пральна машина навантажуваністю 50-75 кг 5 циклів за зміну 250-375 кг 4 машини
2. Пральна машина навантажуваністю 50-100 кг 4-5 циклів за зміну 200-500 кг 3-4 машини (враховуючи резервні)
3. Пральна машина навантажуваністю 100 кг 5 циклів за зміну 500 кг 2-3 машини (враховуючи резервні)
Враховуючи, що послуги надаються пральнями, які належать суб’єктам господарювання з побутового обслуговування населення Замовник повинен бути впевненим, що будуть здійснюватися необхідні дезінфекційні процедури перед кожним циклом прання і, крім того, буде дотриманий режим розподілу прання білизни закладу охорони здоров’я і звичайного населення, що однозначно вимагає наявності більшої кількості пральних машин.
Також звертаємо увагу, що тендерною документацією Замовник залишає за собою право у разі настання надзвичайної ситуації вимагати від Учасника виконати заявку протягом 3 годин. Враховуючи стислі часові рамки Учасник повинен мати достатню кількість потужностей, щоб виконати замовлення лікарні, зберігаючи при цьому належну якість надання послуг.
Хочемо звернути увагу також і на те, що тендерною документацією, зокрема п. 1.1. кваліфікаційних критеріїв Додатку 1 встановлено, що під час закупівлі робіт або послуг учасник може для підтвердження своєї відповідності залучити спроможності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців. Таким чином, Замовником прийнятний варіант підтвердження наявності відповідного обладнання не тільки на умовах права власності, а й права користування (оренди), що виключає дискримінацію в даному випадку.
З огляду на викладене, вимоги тендерної документації щодо наявності встановленої кількості обладнання є необхідністю, що продиктована вимогами Державних санітарних норм і правил, та свідчить про наявність у потенційного учасника закупівлі необхідної кількості потужностей для вчасного та якісного виконання послуг. В свою чергу, Скаржником не доведено та належним чином не обґрунтовано неправомірність конкретизації такого кваліфікаційного критерію, а тому скарга в цій частині не підлягає задоволенню.
2. Щодо твердження скаржника про невідповідність технічної специфікації, закріпленої у Додатку 2 до тендерної документації, та вимог до матеріально-технічної бази.
Відповідно до ч. 1,3,4 ст. 23 Закону технічна специфікація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики. Характеристики товарів, робіт або послуг можуть містити опис конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів), виконання необхідних робіт, надання послуги (послуг). Технічні специфікації можуть бути у формі переліку експлуатаційних або функціональних вимог, у тому числі екологічних характеристик, за умови, що такі вимоги є достатньо точними, щоб предмет закупівлі однозначно розумівся замовником і учасниками. У разі якщо вичерпний опис характеристик скласти неможливо, технічні специфікації можуть містити посилання на стандартні характеристики, технічні регламенти та умови, вимоги, умовні позначення та термінологію, пов’язані з товарами, роботами чи послугами, що закуповуються, передбачені існуючими міжнародними, європейськими стандартами, іншими спільними технічними європейськими нормами, іншими технічними еталонними системами, визнаними європейськими органами зі стандартизації або національними стандартами, нормами та правилами. До кожного посилання повинен додаватися вираз «або еквівалент». Технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз «або еквівалент».
Аналіз вказаних норм вказує на необхідність вказівки у технічній специфікації повного спектру необхідних характеристик саме послуг з прання та сухого чищення, а не переліку вимог до кожної одиниці матеріально-технічної бази, таким чином, в даному випадку Скаржник вдається до перекручування дійсного значення встановлених законодавством норм.
Як вже зазначалось, послуги надаються для закладу охорони здоров’я, загальні вимоги до збору, сортування, транспортування, дезінфекції та прання білизни в закладах охорони здоров’я та для суб’єктів господарювання, що надають послуги з прання білизни для ЗОЗ / ФОП встановлюються Державними санітарними нормами і правилами, якими встановлено: після сушіння білизна оглядається щодо необхідності ремонту та можливості подальшого використання, в разі якщо пошкодження не підлягають ремонту. Ремонт білизни проводиться у окремому приміщенні чистої зони пральні, яке обладнується відповідним технологічним устаткуванням.
Таким чином, наявність швацької машинки забезпечує повний внутрішній цикл надання послуг (дообробка, ремонт, чистка білизни) на місці у потенційного учасника закупівлі, без необхідності транспортування білизни для ремонту стороннім організаціям. Власне обладнання потенційного учасника – це гарантія негайного реагування на пошкодження білизни, безперебійного забезпечення Замовника білизною, відсутності додаткових витрат на транспортування білизни до сторонніх закладів, ризику забруднення та порушення санітарно-гігієнічних норм.
В свою чергу, вимога щодо наявності машин для сухого прання (машин хімчистки) пояснюється наступним: вироби з натуральної вовни, які використовуються в медичних закладах (зокрема, ковдри, вовняні покривала, зазначені в п. 3.1. Таблиці 1 Додатку 1 до тендерної документації) згідно з рекомендаціями міжнародного стандарту ISO 3175 - Textiles — Professional care, drycleaning and wetcleaning of fabrics and garments підлягають обробці методами сухого чищення, чого можливо досягти лише у машинках для сухого прання (машинах хімчистки), оскільки прання таких виробів у стандартних пральних машинах призводить до пошкодження структури тканини, зменшення розміру, втрати гігієнічних та естетичних властивостей. Крім того, на виробах з вовни (вовняних покривалах в нашому випадку) присутні символи , , що відповідно до Міжнародної системи символів догляду за текстилем свідчать про можливість чищення таких виробів лише методом професійного сухого чищення. Отже, вимога щодо наявності машин для сухого чищення передбачає переконання Замовника у якісному наданні послуг щодо сухого прання покривал та ковдр, без зміни їх зовнішнього вигляду та притаманних тканині властивостей.
Додатково хочемо звернути увагу, що відповідно до ч. 5 ст. 18 Закону скарга повинна містити вимоги суб’єкта оскарження та їх обґрунтування. В даному випадку зі Скарги ТОВ «Пральня Груп» не вбачається належного, допустимого та достовірного обґрунтування порушення Замовником вимог законодавства щодо викладення технічної специфікації, а тому вважаємо скаргу в цій частині необґрунтованою та такою, що не може бути прийнята АМКУ до уваги.
3. Щодо можливості надання на підтвердження наявності матеріально-технічної бази балансової відомості пояснюємо.
Відповідно до абз. 6 п. 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування від 12.10.2022 року №1178 (далі - Особливості) у тендерній документації зазначаються один або кілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 Закону з урахуванням положень цих особливостей та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників процедури закупівлі встановленим критеріям і вимогам згідно із законодавством.
При цьому законодавцем не надано вичерпний перелік способів підтвердження кваліфікаційним критеріям, таким чином, Замовник наділений правом визначати такі способи самостійно з дотриманням вимог законодавства.
Тендерна документація містить вимогу щодо підтвердження права власності або права користування (оренди) обладнання та матеріально-технічної бази такими документами, як договір купівлі-продажу та/або балансова відомість та/або договір на право користування (п.1.1. Додатку 1 тендерної документації), тобто Замовником було передбачено декілька альтернативних варіантів такого документального підтвердження.
Балансова відомість, як було вказано і Скаржником, містить інформацію щодо поточного переліку активів, відповідно, якщо учасник, наприклад, орендує обладнання, то відповідне право користування відображається в обліку, що підтверджує фактичне володіння або доступ до ресурсу.
З огляду на вищезазначені аргументи, Замовник не погоджується з твердженням Скаржника, оскільки учасник закупівлі має право подати для підтвердження наявності приміщення один з документів на вибір: або договір купівлі-продажу, та/або балансову відомість, та/або договір на право користування, що автоматично виключає дискримінаційний характер кваліфікаційного критерію, але вимагає належного підтвердження наявності ресурсів для виконання послуг.
Таким чином, вважаємо, що тендерна документація закупівлі UA-2025-10-02-005971-a відповідає вимогам ЗУ «Про публічні закупівлі», складена з дотриманням вимог ч. 4 с. 22 Закону, якою передбачена недиксримінація учасників та покликана залучити до участі у закупівлі потенційних учасників, які відповідають обґрунтованим Замовником кваліфікаційним критеріям.
З огляду на викладене та керуючись статтею 18 ЗУ «Про публічні закупівлі», -
ПРОСИМО:
Залишити Скаргу ТОВ «Пральня Груп» за ідентифікатором UA-2025-10-02-005971-a.a1 без задоволення, а тендерну документацію закупівлі: UA-2025-10-02-005971-a без змін.
Дата опублікування:
10.10.2025 11:14