-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
-
Донорські кошти
Технічний нагляд за виконанням робіт на об'єкті: «Реставрація та реставраційний ремонт будівлі, дитячої міської лікарні (Центр здоров'я дитини КНП “Долинська багатопрофільна лікарня”), памʼятки архітектури місцевого значення, охоронний №1201, по вул. Омеляна Антоновича, 23 в м. Долина Калуського району Івано-Франківської області» в рамках реалізації проєкту «SOS дбаємо про здоров’я дітей» (SOS4Children), PLUA.02.01-IP.01-0042/23-00
Закупівля проводиться для реалізації проєкту Номер: PLUA.02.01-IP.01-0042/23 Назва: «SOS дбаємо про здоров’я дітей» (SOS4Children) в рамках Програми Interreg NEXT Польща – Україна 2021-2027, що співфінансується Європейським Союзом через Міністерство фондів розвитку та регіональної політики Республіки Польща (Грантовий контракт № PLUA.02.01-IP.01-0042/23-00), на виконання програми розвитку міжнародного співробітництва, туризму, інвестиційної та проєктної діяльності на 2022-2025 роки, затверджену рішенням міської ради від 18.11.2021 № 1125-17/2021 (зі змінами) та програми розвитку міжнародного співробітництва та проектної діяльності на 2026-2028 роки, затверджену рішенням міської ради від 11.07.2025 № 4214-58/2025.
Завершена
861 453.00
UAH без ПДВ
Період оскарження:
29.09.2025 17:01 - 11.10.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП
Скарга щодо прийнятих рішень замовником (визначення переможця)
Номер:
cf99a2a0438a4bebb334d7b48865425f
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-09-29-011684-a.c1
Назва:
Скарга щодо прийнятих рішень замовником (визначення переможця)
Скарга:
Пов'язані документи:
Учасник
- Протокол № 250 від 17.10.2025.PDF 22.10.2025 14:00
- Скарга.pdf 22.10.2025 14:00
- скарга_на визначення переможця.docx 22.10.2025 14:00
- sign.p7s 22.10.2025 14:02
- рішення від 24.10.2025 № 16019.pdf 24.10.2025 14:10
- Інформація про резолютивну частину рішення від 31.10.2025 № 16380.pdf 03.11.2025 12:26
- рішення від 31.10.2025 № 16380.pdf 04.11.2025 12:32
- Лист-відгук УН-12.pdf 28.10.2025 15:16
- 2. Довідка про наявність досвіду.docx.p7s 28.10.2025 15:16
- Лист-відгук УН-14.pdf 28.10.2025 15:16
- 2.3 Лист-роз'яснення щодо різниці вартості робіт.docx.p7s 28.10.2025 15:16
- Пояснення від 28.10.2025.docx 28.10.2025 15:16
- 2.3 Лист-роз'яснення щодо різниці вартості робіт.docx 28.10.2025 15:16
- Пояснення від 28.10.2025.PDF 28.10.2025 15:16
- 2. Довідка про наявність досвіду.docx 28.10.2025 15:16
- Протокол № 258 від 04.11.2025.PDF 04.11.2025 17:33
Дата прийняття скарги до розгляду:
22.10.2025 14:45
Дата розгляду скарги:
31.10.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
24.10.2025 14:11
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:
04.11.2025 12:32
Дата виконання рішення Замовником:
04.11.2025 17:33
Коментар замовника щодо усунення порушень:
Рішення АМКУ виконано.
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
006cb731aadd4d048bdcb260421a4e1c
Заголовок пункту скарги:
Пропозиція переможця не відповідає вимогам частини 6 Розділу 3 Тендерної документації та зокрема Формі 2_Наявність документально підтвердженого досвіду
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на кваліфікацію
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
29.09.2025 р. Долинською міською радою (далі – Замовник) було оприлюднено оголошення про закупівлю за процедурою відкриті торги з особливостями по предмету: Технічний нагляд за виконанням робіт на об'єкті: «Реставрація та реставраційний ремонт будівлі, дитячої міської лікарні (Центр здоров'я дитини КНП “Долинська багатопрофільна лікарня”), памʼятки архітектури місцевого значення, охоронний №1201, по вул. Омеляна Антоновича, 23 в м. Долина Калуського району Івано-Франківської області» в рамках реалізації проєкту «SOS дбаємо про здоров’я дітей» (SOS4Children), PLUA.02.01-IP.01-0042/23-00. Класифікація за кодом ДК 021:2015: 71520000-9 — Послуги з нагляду за виконанням будівельних робіт. Закупівля проводиться для реалізації проєкту
PLUA.02.01-IP.01-0042/23 «SOS дбаємо про здоров’я дітей» (SOS4Children)
в рамках Програми Interreg NEXT Польща – Україна 2021-2027, що співфінансується Європейським Союзом через Міністерство фондів розвитку та регіональної політики Республіки Польща (Грантовий контракт № PLUA.02.01-IP.01-0042/23-00), на виконання програми розвитку міжнародного співробітництва, туризму, інвестиційної та проєктної діяльності на 2022-2025 роки, затверджену рішенням міської ради від 18.11.2021 № 1125-17/2021 (зі змінами) та програми розвитку міжнародного співробітництва та проектної діяльності на 2026-2028 роки, затверджену рішенням міської ради від 11.07.2025 № 4214-58/2025.
Згідно умов оголошення щодо проведення закупівлі 14.10.2025 р. завершився кінцевий термін подання тендерних пропозицій.
Відповідно до інформації, розміщеної на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель свої Пропозиції для участі у Процедурі закупівлі подали 2 учасники:
Учасник Первинна пропозиція Остаточна пропозиція
ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "КОМЕРЦІЙНЕ ПІДПРИЄМСТВО "ПРОФ-ТЕХ" 597 010,00
UAH 597 010,00
UAH
ФОП "ТИШКІВСЬКИЙ СТЕФАН ВАСИЛЬОВИЧ"
(СКАРЖНИК) 775 000,00
UAH 775 000,00
UAH
17 жовтня 2025 року замовником було прийнято рішення про визначення ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "КОМЕРЦІЙНЕ ПІДПРИЄМСТВО "ПРОФ-ТЕХ" (надалі – учасник або переможець) переможцем процедури закупівлю (Протокольне рішення №250 від 17.10.2025 року).
Вважаємо, що рішення про визначення Учасника ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "КОМЕРЦІЙНЕ ПІДПРИЄМСТВО "ПРОФ-ТЕХ" переможцем процедури закупівлі було прийнято з порушенням норм Постанови Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості) та Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) а також Угоди про фінансування програми Interreg (Interreg VI-A) NEXT Польща-Україна, ратифікованою Законом України від 09.05.2024 № 3719-IХ, зокрема Додатку II, який встановлює порядок здійснення публічних закупівель які фінансуються або співфінансуються за кошти гранту Європейського Союзу в рамках Програми Interreg NEXT Польща – Україна 2021-2027.
Оскаржуване рішення Замовника порушує право Скаржника на об’єктивний та неупереджений розгляд тендерних пропозицій, а також на справедливий розгляд тендерних пропозицій та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі, а отже підлягає скасуванню з огляду на наступне:
1. Відповідно до частини 6 Розділу 3 Тендерної документації кваліфікаційні критерії до учасників та вимоги, встановлені пунктом 47 Особливостей визначені у Додатку №1 до тендерної документації, Формі 1_Наявність працівників відповідної кваліфікації та Формі 2_Наявність документально підтвердженого досвіду.
Згідно форми 2_ Наявність документально підтвердженого досвіду, встановлені вимоги щодо підтвердження відповідності учасника кваліфікаційному критерію «Наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів)» а саме:
«На підтвердження наявності документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів) учасник процедури закупівлі має надати довідку за формою 2 (не менше двох договорів за період 2022-2025 рр.).
Під терміном «аналогічних договорів» в розумінні цього оголошення вважається повністю виконаний договір на здійснення технічного нагляду за будівництвом та/або реконструкцією, та/ або реставрацією, та/або капітальним ремонтом будинку, будівлі або споруди, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із значними (СС3) наслідками.
Для підтвердження інформації наведеної у довідці учасник має надати аналогічний договір з усіма додатками до нього та документ(и), що підтверджують його виконання в повному обсязі.
Виконанням договору в повному обсязі є надання актів приймання-передачі та/або актів наданих послуг та/або актів виконаних робіт, які підтверджують кількість (обсяг) робіт/послуг та суму, які визначені в аналогічному договорі.
У разі участі об'єднання учасників підтвердження відповідності кваліфікаційним критеріям здійснюється з урахуванням узагальнених об'єднаних показників кожного учасника такого об'єднання на підставі наданої об'єднанням інформації.
Замовник має право звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником/переможцем процедури закупівлі, до органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції.
У разі отримання достовірної інформації про невідповідність учасника процедури закупівлі вимогам кваліфікаційних критеріїв, наявність підстав, визначених пунктом 47 цих особливостей, або факту зазначення у тендерній пропозиції будь-якої недостовірної інформації, що є суттєвою під час визначення результатів відкритих торгів, замовник відхиляє тендерну пропозицію такого учасника процедури закупівлі.»
Таким чином, Замовник встановлюючи наведену вимогу декілька разів наголосив на тому, що договір має бути повністю виконаний та і надаватись разом із документами що підтверджують його виконання в повному обсязі на суму яка в ньому визначена.
Отже, кваліфікація учасника буде вважатись належно підтвердженою за умови надання актів приймання-передачі які в тому числі підтверджують суму визначену в аналогічному договорі.
Проте, на виконання встановлених формою 2 тендерної документації вимог, учасником у складі пропозиції надано:
- Довідку Вих. №56/25 від 10.10.2025р (файл "2. Довідка про наявність досвіду.docx"), у якійзазначено, що він має досвід виконання двох аналогічних договорів з Державнии вищим навчальним закладом "Ужгородський національний університет".
- надано копії аналогічних договорів зазначених у довідці а саме:
1) Договір № УН/12 від 15.05.2023 року на здійснення технічного нагляду за виконанням робіт на об’єкті: «Капітальний ремонт будівлі студентського гуртожитку на вулиці Університетській, 12 Державного вищого навчального закладу «Ужгородський національний університет» на суму 604612,25 грн., терміном дії до 31.12.2023 року (файл " 2.1.1 ДОГОВІР УН-12 від 15.05.2023 року.pdf")
До договору надано дві додаткові угоди:
ДУ №1 від 29.12.2023 року на продовження терміну дії договору до 31.12.2024 року (файл – «2.1.2 ДУ 1 до УН-12 від 15.05.2023 року.pdf) і ДУ №2 від 17.10.2024 року на збільшення ціни договору (що суперечить вимогам законодавства про публічні закупівлі) на 341681,21, таким чином нова договірна ціна становить 946293,46 грн (файл –« 2.1.3 ДУ 2 до УН-12 від 15.05.2023 року.PDF»)
Наданий договір є договором закупівлі в розумінні закону, тому знаходиться у відкритому доступі на Прозорро за посиланням https://prozorro.gov.ua/uk/tender/UA-2023-05-17-012988-a#contracts Варто зазначити, що додаткова угода №2 до договору (про збільшення вартості договору) - в системі відсутня, як і звіт про виконання або будь яка інша додаткова угода.
На підтвердження виконання вищезазначеного договору Учасником у складі тендерної пропозиції надано акти приймання-передачі наданих послуг (файл " 2.1.5 УН-12 акти.PDF"):
- Акт №1 від 24.08.2023 на суму 60876,59;
-Акт №2 від 15.11.2023 на суму 14789,02;
-Акт №3 від 15.11.2023 на суму 192323,19;
-Акт №4 від 15.11.2023 на суму 15126,15;
- Акт №3 від 05.11.2024 на суму 520841,96;
- Акт №6 від 02.12.2024 на суму 95728,13.
Загальна сума Актів приймання-передачі наданих послуг складає 899 685,04 грн., тоді як вартість Договору № УН/12 від 15.05.2023 року складає 946293,46 грн, що суперечить вимозі встановленій у формі 2 (Виконанням договору в повному обсязі є надання актів приймання-передачі та/або актів наданих послуг та/або актів виконаних робіт, які підтверджують кількість (обсяг) робіт/послуг та суму, які визначені в аналогічному договорі.)
Окрім зазначених документів учасником надано відгук від Замовника (файл – «2.1.4 Лист-відгук УН-12.pdf), де серед іншого зазначено, що ТОВ «КП»ПРОФ-ТЕХ» … виконують взяті на себе зобов’язання. Водночас інформації про виконання в повному обсязі немає. Відтак, такий лист відгук не підтверджує виконання Договору № УН/12 від 15.05.2023 року в повному обсязі.
2) Договір № УН/14 від 15.05.2023 року на здійснення технічного нагляду за виконанням робіт на об’єкті: «Капітальний ремонт навчально-лабораторного корпусу А, Б, В на вулиці Університетській, 14 Державного вищого навчального закладу «Ужгородський національний університет» на суму 1196758 грн., терміном дії до 31.12.2023 року (файл " 2.2.1 ДОГОВІР УН-14 від 15.05.2023 року.pdf")
До договору також надано дві додаткові угоди:
ДУ №1 від 29.12.2023 року на продовження терміну дії договору до 31.12.2024 року (файл – «2.2.2 ДУ 1 до УН-14 від 15.05.2023 року.pdf) і ДУ №2 від 17.10.2024 року на зменшення ціни договору, таким чином нова договірна ціна становить 779 786,44 грн (файл –« 2.2.3 ДУ 2 до УН-14 від 15.05.2023 року.PDF»)
Наданий договір є договором закупівлі в розумінні закону, тому знаходиться у відкритому доступі на Прозорро за посиланням https://prozorro.gov.ua/uk/tender/UA-2023-05-18-004332-a#contracts Варто зазначити, що в системі відсутній звіт про виконання договору або будь яка інша додаткова угода.
На підтвердження виконання вищезазначеного договору Учасником у складі тендерної пропозиції надано акти приймання-передачі наданих послуг (файл " 2.1.5 УН-14 акти.PDF"):
-Акт №2 від 05.11.2024 на суму 417439,34;
-Акт №5 від 02.12.2024 на суму 323065,14.
Загальна сума Актів приймання-передачі наданих послуг складає 740504,48 грн., тоді як вартість Договору № УН/12 від 15.05.2023 року складає 779786,44 грн, що суперечить вимозі встановленій у формі 2 (Виконанням договору в повному обсязі є надання актів приймання-передачі та/або актів наданих послуг та/або актів виконаних робіт, які підтверджують кількість (обсяг) робіт/послуг та суму, які визначені в аналогічному договорі.)
Окрім зазначених документів учасником надано відгук від Замовника (файл – «2.1.4 Лист-відгук УН-14.pdf), де серед іншого зазначено, що ТОВ «КП»ПРОФ-ТЕХ» … виконують взяті на себе зобов’язання. Водночас інформації про виконання в повному обсязі немає. Відтак, такий лист відгук не підтверджує виконання Договору № УН/14 від 15.05.2023 року в повному обсязі.
Згідно з нормами Господарського кодексу України (який на той момент був чинним) істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї зі сторін повинна бути досягнута згода.
Відповідно до статті 180 ГКУ при укладенні господарського договору сторони зобов'язані в будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору. Підстави та порядок зміни договору описані у статтях 615-654 ЦКУ а також ст.188 ГКУ.
Відповідно до частини першої статті 651 Цивільного кодексу України, зміна або розірвання договору допускається лише за взаємною згодою сторін, оформленою у письмовій формі. У ч.1 ст. 653 ЦКУ визначено, що у разі зміни договору, зобов'язання сторін змінюються відповідно до змінених умов щодо предмета, місця, строків виконання тощо. При цьому, у разі зміни договору, зобов'язання змінюється з моменту досягнення домовленості про зміну договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни.
Частина друга статті 193 Господарського кодексу України зобов’язує суб’єкт господарювання виконувати свої зобов’язання належним чином.
Відповідно до пункту 7.5. наданих учасником договорів встановлено.: "Внесення змін до Договору здійснюється шляхом підписання між Сторонами Додаткових угод, які є невід’ємними частинами Договору".
Водночас у складі тендерної пропозиції Учасника відсутні будь-які додаткові угоди які свідчили б про зменшення вартості договорів до вартості фактичного виконання, тощо.
Таким чином, Учасник не підтвердив досвід виконання аналогічних договорів у повному обсязі.
У зв’язку з тим, що вартість виконання за наданими актами не відповідає договірній ціні визначеній у наданих договорах, учасником надано лист-пояснення щодо різниці вартості робіт (файл –« 2.3 Лист-роз'яснення щодо різниці вартості робіт.docx») згідно якого повідомляється наступне: «…Надаємо пояснення щодо виконання аналогічних договорів, зазначених у довідці вих. № 56/25 від 10.10.2025 р., складеній за формою 2 тендерної документації.Учасник торгів ТОВ «Комерційне підприємство «ПРОФ-ТЕХ» підтверджує, що договори УН/12 від 15.05.2023 року та УН/14 від 15.05.2023 року виконано в межах профінансованих обсягів робіт. Різниця між вартістю договорів та вартістю виконаних робіт зумовлена припиненням подальшого фінансування об’єктів будівництва, в межах яких здійснювався технічний нагляд, що призвело до скорочення обсягів робіт. Усі зобов’язання за вказаними договорами, пов’язані із здійсненням технічного нагляду, виконано в межах профінансованого обсягу. Факт виконання підтверджується актами виконаних робіт (файли: «2.1.5 УН-12 акти», «2.2.5 УН-14 акти») та листами-відгуками (№2562/01-14 від 21.07.2025 р., №2564/01-14 від 21.07.2025 р.), наданими у складі тендерної пропозиції. Зазначені документи свідчать про повне та належне виконання ТОВ «Комерційне підприємство «ПРОФ-ТЕХ» своїх зобов’язань за договорами.Звертаємо увагу, що обставини припинення фінансування об’єкта будівництва мали зовнішній характер і не залежали від дій ТОВ «Комерційне підприємство «ПРОФ-ТЕХ».Таким чином, зазначені договори підтверджують наявність у ТОВ «Комерційне підприємство «ПРОФ-ТЕХ» належного досвіду виконання аналогічних договорів за предметом закупівлі, що відповідає вимогам тендерної документації.».
Скаржник не погоджується із наведеними твердженнями, оскільки жодних документів, що підтверджують зміну умов договорів, їх розірвання або припинення фінансування, учасником не подано. Наданий лист не містить посилань на офіційні рішення замовника, не обгрунтований та не може вважатися належним доказом виконання договорів у повному обсязі. Окрім того «факт виконання» не є «фактом повного виконання», це різні поняття. Виконання договору – це процес, в ході якого сторони виконують свої зобов'язання, передбачені договором. Повне виконання договору означає, що всі без винятку зобов'язання обох сторін виконані належним чином, і договір може бути вважатися таким, що завершився.
Відповідно до пункту 43 Особливостей, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерній пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Проте замовник не звертався до учасника з вимогою про усунення зазначеної невідповідності.
Також замовник не звертався до Державного вищого навчального закладу "Ужгородський національний університет" за підтвердженням інформації, наданої учасником процедури закупівлі.
Враховуючи усе викладене, Замовником порушено імперативну вимогу абз.1 п.43 Особливостей, що зумовило порушення ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі».
Не відхиливши пропозицію Учасника і обравши його переможцем процедури закупівлі, Замовник прийняв рішення, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель, внаслідок чого було грубо порушено наші законні права і інтереси як учасника процедури закупівлі.
Виходячи з вищевикладеного та керуючись ст. 18 ЗУ «Про публічні закупівлі» та Постановою КМУ №1178,
ПРОШУ:
1. Прийняти скаргу до розгляду.
2. Зобов’язати Замовника скасувати своє рішення про визнання учасника ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "КОМЕРЦІЙНЕ ПІДПРИЄМСТВО "ПРОФ-ТЕХ" переможцем процедури закупівлі.
PLUA.02.01-IP.01-0042/23 «SOS дбаємо про здоров’я дітей» (SOS4Children)
в рамках Програми Interreg NEXT Польща – Україна 2021-2027, що співфінансується Європейським Союзом через Міністерство фондів розвитку та регіональної політики Республіки Польща (Грантовий контракт № PLUA.02.01-IP.01-0042/23-00), на виконання програми розвитку міжнародного співробітництва, туризму, інвестиційної та проєктної діяльності на 2022-2025 роки, затверджену рішенням міської ради від 18.11.2021 № 1125-17/2021 (зі змінами) та програми розвитку міжнародного співробітництва та проектної діяльності на 2026-2028 роки, затверджену рішенням міської ради від 11.07.2025 № 4214-58/2025.
Згідно умов оголошення щодо проведення закупівлі 14.10.2025 р. завершився кінцевий термін подання тендерних пропозицій.
Відповідно до інформації, розміщеної на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель свої Пропозиції для участі у Процедурі закупівлі подали 2 учасники:
Учасник Первинна пропозиція Остаточна пропозиція
ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "КОМЕРЦІЙНЕ ПІДПРИЄМСТВО "ПРОФ-ТЕХ" 597 010,00
UAH 597 010,00
UAH
ФОП "ТИШКІВСЬКИЙ СТЕФАН ВАСИЛЬОВИЧ"
(СКАРЖНИК) 775 000,00
UAH 775 000,00
UAH
17 жовтня 2025 року замовником було прийнято рішення про визначення ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "КОМЕРЦІЙНЕ ПІДПРИЄМСТВО "ПРОФ-ТЕХ" (надалі – учасник або переможець) переможцем процедури закупівлю (Протокольне рішення №250 від 17.10.2025 року).
Вважаємо, що рішення про визначення Учасника ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "КОМЕРЦІЙНЕ ПІДПРИЄМСТВО "ПРОФ-ТЕХ" переможцем процедури закупівлі було прийнято з порушенням норм Постанови Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості) та Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) а також Угоди про фінансування програми Interreg (Interreg VI-A) NEXT Польща-Україна, ратифікованою Законом України від 09.05.2024 № 3719-IХ, зокрема Додатку II, який встановлює порядок здійснення публічних закупівель які фінансуються або співфінансуються за кошти гранту Європейського Союзу в рамках Програми Interreg NEXT Польща – Україна 2021-2027.
Оскаржуване рішення Замовника порушує право Скаржника на об’єктивний та неупереджений розгляд тендерних пропозицій, а також на справедливий розгляд тендерних пропозицій та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі, а отже підлягає скасуванню з огляду на наступне:
1. Відповідно до частини 6 Розділу 3 Тендерної документації кваліфікаційні критерії до учасників та вимоги, встановлені пунктом 47 Особливостей визначені у Додатку №1 до тендерної документації, Формі 1_Наявність працівників відповідної кваліфікації та Формі 2_Наявність документально підтвердженого досвіду.
Згідно форми 2_ Наявність документально підтвердженого досвіду, встановлені вимоги щодо підтвердження відповідності учасника кваліфікаційному критерію «Наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів)» а саме:
«На підтвердження наявності документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів) учасник процедури закупівлі має надати довідку за формою 2 (не менше двох договорів за період 2022-2025 рр.).
Під терміном «аналогічних договорів» в розумінні цього оголошення вважається повністю виконаний договір на здійснення технічного нагляду за будівництвом та/або реконструкцією, та/ або реставрацією, та/або капітальним ремонтом будинку, будівлі або споруди, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із значними (СС3) наслідками.
Для підтвердження інформації наведеної у довідці учасник має надати аналогічний договір з усіма додатками до нього та документ(и), що підтверджують його виконання в повному обсязі.
Виконанням договору в повному обсязі є надання актів приймання-передачі та/або актів наданих послуг та/або актів виконаних робіт, які підтверджують кількість (обсяг) робіт/послуг та суму, які визначені в аналогічному договорі.
У разі участі об'єднання учасників підтвердження відповідності кваліфікаційним критеріям здійснюється з урахуванням узагальнених об'єднаних показників кожного учасника такого об'єднання на підставі наданої об'єднанням інформації.
Замовник має право звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником/переможцем процедури закупівлі, до органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції.
У разі отримання достовірної інформації про невідповідність учасника процедури закупівлі вимогам кваліфікаційних критеріїв, наявність підстав, визначених пунктом 47 цих особливостей, або факту зазначення у тендерній пропозиції будь-якої недостовірної інформації, що є суттєвою під час визначення результатів відкритих торгів, замовник відхиляє тендерну пропозицію такого учасника процедури закупівлі.»
Таким чином, Замовник встановлюючи наведену вимогу декілька разів наголосив на тому, що договір має бути повністю виконаний та і надаватись разом із документами що підтверджують його виконання в повному обсязі на суму яка в ньому визначена.
Отже, кваліфікація учасника буде вважатись належно підтвердженою за умови надання актів приймання-передачі які в тому числі підтверджують суму визначену в аналогічному договорі.
Проте, на виконання встановлених формою 2 тендерної документації вимог, учасником у складі пропозиції надано:
- Довідку Вих. №56/25 від 10.10.2025р (файл "2. Довідка про наявність досвіду.docx"), у якійзазначено, що він має досвід виконання двох аналогічних договорів з Державнии вищим навчальним закладом "Ужгородський національний університет".
- надано копії аналогічних договорів зазначених у довідці а саме:
1) Договір № УН/12 від 15.05.2023 року на здійснення технічного нагляду за виконанням робіт на об’єкті: «Капітальний ремонт будівлі студентського гуртожитку на вулиці Університетській, 12 Державного вищого навчального закладу «Ужгородський національний університет» на суму 604612,25 грн., терміном дії до 31.12.2023 року (файл " 2.1.1 ДОГОВІР УН-12 від 15.05.2023 року.pdf")
До договору надано дві додаткові угоди:
ДУ №1 від 29.12.2023 року на продовження терміну дії договору до 31.12.2024 року (файл – «2.1.2 ДУ 1 до УН-12 від 15.05.2023 року.pdf) і ДУ №2 від 17.10.2024 року на збільшення ціни договору (що суперечить вимогам законодавства про публічні закупівлі) на 341681,21, таким чином нова договірна ціна становить 946293,46 грн (файл –« 2.1.3 ДУ 2 до УН-12 від 15.05.2023 року.PDF»)
Наданий договір є договором закупівлі в розумінні закону, тому знаходиться у відкритому доступі на Прозорро за посиланням https://prozorro.gov.ua/uk/tender/UA-2023-05-17-012988-a#contracts Варто зазначити, що додаткова угода №2 до договору (про збільшення вартості договору) - в системі відсутня, як і звіт про виконання або будь яка інша додаткова угода.
На підтвердження виконання вищезазначеного договору Учасником у складі тендерної пропозиції надано акти приймання-передачі наданих послуг (файл " 2.1.5 УН-12 акти.PDF"):
- Акт №1 від 24.08.2023 на суму 60876,59;
-Акт №2 від 15.11.2023 на суму 14789,02;
-Акт №3 від 15.11.2023 на суму 192323,19;
-Акт №4 від 15.11.2023 на суму 15126,15;
- Акт №3 від 05.11.2024 на суму 520841,96;
- Акт №6 від 02.12.2024 на суму 95728,13.
Загальна сума Актів приймання-передачі наданих послуг складає 899 685,04 грн., тоді як вартість Договору № УН/12 від 15.05.2023 року складає 946293,46 грн, що суперечить вимозі встановленій у формі 2 (Виконанням договору в повному обсязі є надання актів приймання-передачі та/або актів наданих послуг та/або актів виконаних робіт, які підтверджують кількість (обсяг) робіт/послуг та суму, які визначені в аналогічному договорі.)
Окрім зазначених документів учасником надано відгук від Замовника (файл – «2.1.4 Лист-відгук УН-12.pdf), де серед іншого зазначено, що ТОВ «КП»ПРОФ-ТЕХ» … виконують взяті на себе зобов’язання. Водночас інформації про виконання в повному обсязі немає. Відтак, такий лист відгук не підтверджує виконання Договору № УН/12 від 15.05.2023 року в повному обсязі.
2) Договір № УН/14 від 15.05.2023 року на здійснення технічного нагляду за виконанням робіт на об’єкті: «Капітальний ремонт навчально-лабораторного корпусу А, Б, В на вулиці Університетській, 14 Державного вищого навчального закладу «Ужгородський національний університет» на суму 1196758 грн., терміном дії до 31.12.2023 року (файл " 2.2.1 ДОГОВІР УН-14 від 15.05.2023 року.pdf")
До договору також надано дві додаткові угоди:
ДУ №1 від 29.12.2023 року на продовження терміну дії договору до 31.12.2024 року (файл – «2.2.2 ДУ 1 до УН-14 від 15.05.2023 року.pdf) і ДУ №2 від 17.10.2024 року на зменшення ціни договору, таким чином нова договірна ціна становить 779 786,44 грн (файл –« 2.2.3 ДУ 2 до УН-14 від 15.05.2023 року.PDF»)
Наданий договір є договором закупівлі в розумінні закону, тому знаходиться у відкритому доступі на Прозорро за посиланням https://prozorro.gov.ua/uk/tender/UA-2023-05-18-004332-a#contracts Варто зазначити, що в системі відсутній звіт про виконання договору або будь яка інша додаткова угода.
На підтвердження виконання вищезазначеного договору Учасником у складі тендерної пропозиції надано акти приймання-передачі наданих послуг (файл " 2.1.5 УН-14 акти.PDF"):
-Акт №2 від 05.11.2024 на суму 417439,34;
-Акт №5 від 02.12.2024 на суму 323065,14.
Загальна сума Актів приймання-передачі наданих послуг складає 740504,48 грн., тоді як вартість Договору № УН/12 від 15.05.2023 року складає 779786,44 грн, що суперечить вимозі встановленій у формі 2 (Виконанням договору в повному обсязі є надання актів приймання-передачі та/або актів наданих послуг та/або актів виконаних робіт, які підтверджують кількість (обсяг) робіт/послуг та суму, які визначені в аналогічному договорі.)
Окрім зазначених документів учасником надано відгук від Замовника (файл – «2.1.4 Лист-відгук УН-14.pdf), де серед іншого зазначено, що ТОВ «КП»ПРОФ-ТЕХ» … виконують взяті на себе зобов’язання. Водночас інформації про виконання в повному обсязі немає. Відтак, такий лист відгук не підтверджує виконання Договору № УН/14 від 15.05.2023 року в повному обсязі.
Згідно з нормами Господарського кодексу України (який на той момент був чинним) істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів даного виду, а також умови, щодо яких на вимогу однієї зі сторін повинна бути досягнута згода.
Відповідно до статті 180 ГКУ при укладенні господарського договору сторони зобов'язані в будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору. Підстави та порядок зміни договору описані у статтях 615-654 ЦКУ а також ст.188 ГКУ.
Відповідно до частини першої статті 651 Цивільного кодексу України, зміна або розірвання договору допускається лише за взаємною згодою сторін, оформленою у письмовій формі. У ч.1 ст. 653 ЦКУ визначено, що у разі зміни договору, зобов'язання сторін змінюються відповідно до змінених умов щодо предмета, місця, строків виконання тощо. При цьому, у разі зміни договору, зобов'язання змінюється з моменту досягнення домовленості про зміну договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни.
Частина друга статті 193 Господарського кодексу України зобов’язує суб’єкт господарювання виконувати свої зобов’язання належним чином.
Відповідно до пункту 7.5. наданих учасником договорів встановлено.: "Внесення змін до Договору здійснюється шляхом підписання між Сторонами Додаткових угод, які є невід’ємними частинами Договору".
Водночас у складі тендерної пропозиції Учасника відсутні будь-які додаткові угоди які свідчили б про зменшення вартості договорів до вартості фактичного виконання, тощо.
Таким чином, Учасник не підтвердив досвід виконання аналогічних договорів у повному обсязі.
У зв’язку з тим, що вартість виконання за наданими актами не відповідає договірній ціні визначеній у наданих договорах, учасником надано лист-пояснення щодо різниці вартості робіт (файл –« 2.3 Лист-роз'яснення щодо різниці вартості робіт.docx») згідно якого повідомляється наступне: «…Надаємо пояснення щодо виконання аналогічних договорів, зазначених у довідці вих. № 56/25 від 10.10.2025 р., складеній за формою 2 тендерної документації.Учасник торгів ТОВ «Комерційне підприємство «ПРОФ-ТЕХ» підтверджує, що договори УН/12 від 15.05.2023 року та УН/14 від 15.05.2023 року виконано в межах профінансованих обсягів робіт. Різниця між вартістю договорів та вартістю виконаних робіт зумовлена припиненням подальшого фінансування об’єктів будівництва, в межах яких здійснювався технічний нагляд, що призвело до скорочення обсягів робіт. Усі зобов’язання за вказаними договорами, пов’язані із здійсненням технічного нагляду, виконано в межах профінансованого обсягу. Факт виконання підтверджується актами виконаних робіт (файли: «2.1.5 УН-12 акти», «2.2.5 УН-14 акти») та листами-відгуками (№2562/01-14 від 21.07.2025 р., №2564/01-14 від 21.07.2025 р.), наданими у складі тендерної пропозиції. Зазначені документи свідчать про повне та належне виконання ТОВ «Комерційне підприємство «ПРОФ-ТЕХ» своїх зобов’язань за договорами.Звертаємо увагу, що обставини припинення фінансування об’єкта будівництва мали зовнішній характер і не залежали від дій ТОВ «Комерційне підприємство «ПРОФ-ТЕХ».Таким чином, зазначені договори підтверджують наявність у ТОВ «Комерційне підприємство «ПРОФ-ТЕХ» належного досвіду виконання аналогічних договорів за предметом закупівлі, що відповідає вимогам тендерної документації.».
Скаржник не погоджується із наведеними твердженнями, оскільки жодних документів, що підтверджують зміну умов договорів, їх розірвання або припинення фінансування, учасником не подано. Наданий лист не містить посилань на офіційні рішення замовника, не обгрунтований та не може вважатися належним доказом виконання договорів у повному обсязі. Окрім того «факт виконання» не є «фактом повного виконання», це різні поняття. Виконання договору – це процес, в ході якого сторони виконують свої зобов'язання, передбачені договором. Повне виконання договору означає, що всі без винятку зобов'язання обох сторін виконані належним чином, і договір може бути вважатися таким, що завершився.
Відповідно до пункту 43 Особливостей, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерній пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Проте замовник не звертався до учасника з вимогою про усунення зазначеної невідповідності.
Також замовник не звертався до Державного вищого навчального закладу "Ужгородський національний університет" за підтвердженням інформації, наданої учасником процедури закупівлі.
Враховуючи усе викладене, Замовником порушено імперативну вимогу абз.1 п.43 Особливостей, що зумовило порушення ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі».
Не відхиливши пропозицію Учасника і обравши його переможцем процедури закупівлі, Замовник прийняв рішення, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель, внаслідок чого було грубо порушено наші законні права і інтереси як учасника процедури закупівлі.
Виходячи з вищевикладеного та керуючись ст. 18 ЗУ «Про публічні закупівлі» та Постановою КМУ №1178,
ПРОШУ:
1. Прийняти скаргу до розгляду.
2. Зобов’язати Замовника скасувати своє рішення про визнання учасника ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "КОМЕРЦІЙНЕ ПІДПРИЄМСТВО "ПРОФ-ТЕХ" переможцем процедури закупівлі.
×
-
Назва доказу:
Протокольне рішення №250 від17.10.2025
-
Повʼязаний документ:
Протокол № 250 від 17.10.2025.PDF
Вимоги:
Зобов’язати замовника скасувати рішення про визначення переможця процедури закупівлі та повідомлення про намір укласти договір
×
-
Прошу, прийняти скаргу до розгляду та зобов’язати Замовника скасувати своє рішення про визнання учасника ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "КОМЕРЦІЙНЕ ПІДПРИЄМСТВО "ПРОФ-ТЕХ" переможцем процедури закупівлі.
Запити Органу оскарження
Номер:
145a2e7c9db3435e9fe040364e313652
Тема запиту:
ПОЯСНЕННЯ
на скаргу від 22 жовтня 2025 № UA-2025-09-29-011684-a.c1
Текст запиту:
29.09.2025 р. Долинською міською радою (далі – Замовник) було оприлюднено оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями та тендерну документацію за предметом закупівлі Технічний нагляд за виконанням робіт на об'єкті: «Реставрація та реставраційний ремонт будівлі, дитячої міської лікарні (Центр здоров'я дитини КНП “Долинська багатопрофільна лікарня”), памʼятки архітектури місцевого значення, охоронний №1201, по вул. Омеляна Антоновича, 23 в м. Долина Калуського району Івано-Франківської області» в рамках реалізації проєкту «SOS дбаємо про здоров’я дітей» (SOS4Children), PLUA.02.01-IP.01-0042/23-00 за ДК 021:2015: 71520000-9 Послуги з нагляду за виконанням будівельних робіт, № UA-2025-09-29-011684-a.
Для участі в даній процедурі закупівлі було подано тендерні пропозиції наступними учасниками:
- ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "КОМЕРЦІЙНЕ ПІДПРИЄМСТВО "ПРОФ-ТЕХ"
- ФОП "ТИШКІВСЬКИЙ СТЕФАН ВАСИЛЬОВИЧ".
За результатами аукціону, проведеного електронною системою закупівель Prozorro, найбільш економічно вигідною тендерною пропозицією була визначена тендерна пропозиція Учасника ТОВ «Комерційне підприємство «ПРОФ-ТЕХ» в розмірі 597010,00 грн.
Тендерна пропозиція Учасника ФОП Тишківський Стефан Васильович становить 775000,00 грн.
На виконання вимоги Замовника, зазначеної в пункті 6 Розділу 3 Тендерної документації Учасником ТОВ Комерційне підприємство «ПРОФ-ТЕХ» було надано заповнену Форму 2 «Довідка про наявність в учасника досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів)» від 10.10.2025 року вих. №56/25.
У Формі 2 Тендерної документації Замовника міститься виноска1, у якій зазначено, що у випадку коли вартість виконаних робіт не відповідає вказаній ціні договору – учасник повинен надати пояснення щодо повного виконання договору.
Тобто, Замовником у тендерній документації встановлений саме такий спосіб підтвердження повного виконання аналогічного договору у разі, якщо сума укладеного договору відрізняється від суми, визначених в актах приймання-передачі виконаних робіт/наданих послуг.
На виконання вимоги Замовника, визначеній у виносці1 Форми 2 до Тендерної документації, Учасником ТОВ Комерційне підприємство «ПРОФ-ТЕХ» надано Лист-роз’яснення щодо вартості виконаних робіт від 10.10.2025 року вих. № 57/25, у якій аргументовано викладені пояснення щодо повного та належного виконання Товариством з обмеженою відповідальністю Комерційне підприємство «ПРОФ-ТЕХ» аналогічних за предметом Закупівлі договорів:
- Договір від 15.05.2023 року №УН/12 на виконання робіт на здійснення технічного нагляду за виконанням робіт на об’єкті: «Капітальний ремонт будівлі студентського гуртожитку на вулиці Університетській, 12 Державного вищого навчального закладу «Ужгородський національний університет»;
- Договір від 15.05.2023 №УН/14 року на здійснення технічного нагляду за виконанням робіт на об’єкті: «Капітальний ремонт навчально-лабораторного корпусу А, Б, В на вулиці Університетській, 14 Державного вищого навчального закладу «Ужгородський національний університет».
До зазначених договорів надано листи-відгуки Державного вищого навчального закладу «Ужгородський національний університет» від 21.07.2025 № 2562/01-14 та від 21.07.2025 № 2564/01-14, в яких вказано загальну вартість цих договорів та суму їх виконання, яка дорівнює сумі виконаних робіт згідно з наданими актами приймання виконаних робіт/наданих послуг по кожному договору. Тому, відсутня потреба додатково звертатись за підтвердженням інформації наданої учасником процедури закупівлі до Державного вищого навчального закладу «Ужгородський національний університет».
Таким чином, Учасник ТОВ «Комерційне підприємство «ПРОФ-ТЕХ» підтвердив досвід виконання аналогічних за предметом закупівлі договорів.
Враховуючи вищезазначене, у Замовника відсутні підстави для відхилення тендерної пропозиції ТОВ «Комерційне підприємство «ПРОФ-ТЕХ».
24.10.2025 року Антимонопольним Комітетом України прийнято до розгляду скаргу № UA-2025-09-29-011684-а.c1 , подану Учасником ФОП Тишківський Стефан Васильович (далі по тексту - Скаржник) по закупівлі № UA-2025-09-29-011684-а Технічний нагляд за виконанням робіт на об'єкті: «Реставрація та реставраційний ремонт будівлі, дитячої міської лікарні (Центр здоров'я дитини КНП “Долинська багатопрофільна лікарня”), памʼятки архітектури місцевого значення, охоронний №1201, по вул. Омеляна Антоновича, 23 в м. Долина Калуського району Івано-Франківської області» в рамках реалізації проєкту «SOS дбаємо про здоров’я дітей» (SOS4Children), PLUA.02.01-IP.01-0042/23-00, відповідно до якої Скаржник просить зобов’язати Замовника скасувати рішення про визнання учасника ТОВ «Комерційне підприємство «ПРОФ-ТЕХ» переможцем процедури Закупівлі.
Замовник вважає, що під час проведення Закупівлі дотримано вимоги Закону України «Про публічні закупівлі» з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (зі змінами), в тому числі й принципи здійснення публічних закупівель, а саме: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія, ефективність та пропорційність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників та рівне ставлення до них; об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; запобігання корупційним діям і зловживанням.
Замовник не погоджується з інформацією, яку викладено у скарзі від 22 жовтня 2025 № UA-2025-09-29-011684-a.c1 та просить відмовити у її задоволені.
Просимо:
1. Відмовити у задоволенні скарги від 22 жовтня 2025 № UA-2025-09-29-011684-a.c1 в повному обсязі.
Додатки:
1. Довідка про наявність в учасника досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів) від 10.10.2025 року вих. №56/25, надана ТОВ Комерційне підприємство «ПРОФ-ТЕХ» у складі тендерної пропозиції та складена за формою 2 тендерної документації.
2. Лист-роз’яснення щодо вартості виконаних робіт від 10.10.2025 року вих. № 57/25, поданий ТОВ Комерційне підприємство «ПРОФ-ТЕХ» у складі тендерної пропозиції.
3. Лист-відгук Державного вищого навчального закладу «Ужгородський національний університет» від 21.07.2025 № 2562/01-14.
4. Лист-відгук Державного вищого навчального закладу «Ужгородський національний університет» від 21.07.2025 № 2564/01-14.
Дата опублікування:
28.10.2025 15:16