• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

Електрична енергія

Електрична енергія

Завершена

194 415.60 UAH з ПДВ
Період оскарження: 26.09.2025 15:33 - 03.10.2025 00:00
Скарга
Розгляд припинено
КЕП

щодо дискримінаційних умов тендерної документації

Номер: a7a3bf545d3241c88b7d6f2acebc41db
Ідентифікатор запиту: UA-2025-09-26-010816-a.a1
Назва: щодо дискримінаційних умов тендерної документації
Скарга:
Відділом культури та туризму Арцизької міської ради (далі – Замовник) 26 вересня 2025 року розпочато процедуру закупівлі (відкриті торги з особливостями) «Електрична енергія ДК 021:2015 – 09310000-5 Електрична енергія» (ID: UA-2025-09-26-010816-a) (далі – Закупівля). Ця скарга (далі – Скарга) подається на дискримінаційні умови тендерної документації, затвердженої Замовником рішенням уповноваженої особи Зінченко Наталі. Акціонерне товариство «Енергетична компанія України» (далі – Суб’єкт оскарження або АТ «ЕКУ») має намір взяти участь у процедурі закупівлі, оголошеній Замовником, у зв’язку з чим було проаналізовано тендерну документацію та виявлено наступне: За результатами аналізу Суб’єктом оскарження встановлено наявність окремих положень ТД, які: а) є дискримінаційними по суті, оскільки встановлюють вимоги, що суперечать чинному законодавству, обмежують конкуренцію та унеможливлюють участь АТ «ЕКУ» у закупівлі, чим порушують його права та законні інтереси як потенційного учасника; б) у сукупності створюють передумови для допуску до участі у процедурі закупівлі лише обмеженого кола суб’єктів господарювання, які попередньо набули відповідних документів або відповідають неправомірно сформованим вимогам Замовника, що виключає рівний доступ інших учасників. Встановлення дискримінаційної, необґрунтованої та незаконної вимоги щодо обов’язкової наявності сертифікату відповідності ISO. Встановлення Замовником у пунктах 6, 7, 8, 9, 10, 11 та 12 Розділу № 4 «Інша інформація, встановлена відповідно до законодавства (для учасників — юридичних осіб, фізичних осіб та фізичних осіб — підприємців)» Додатку № 1 до тендерної документації вимоги щодо подання у складі тендерної пропозиції оригіналів сертифікатів відповідності ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) / ДСТУ ISO 9001:2018 «Системи управління якістю. Вимоги», ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування», ДСТУ ISO 45001:2019 «Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування» (ISO 45001:2018, IDT), ДСТУ ISO/IEC 27001:2023 (ISO/IEC 27001:2022, IDT) «Інформаційна безпека, кібербезпека та захист конфіденційності. Системи керування інформаційною безпекою. Вимоги», ДСТУ ISO 37001:2018 (ISO 37001:2016, IDT) «Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування», ДСТУ ISO 28000:2008 (ISO 28000:2007, IDT) «Системи управління безпекою ланцюга постачання. Вимоги» та ДСТУ ISO 50001:2020 (ISO 50001:2018, IDT) «Системи енергетичного менеджменту. Вимоги та настанова щодо використання», виданих на ім’я учасника та чинних на момент подання тендерної пропозиції, або інших сертифікатів відповідності національним стандартам. Усі зазначені документи повинні бути видані на ім’я учасника, відповідати предмету закупівлі та бути чинними на момент подання тендерної пропозиції. Встановлення таких вимог не передбачене чинним законодавством України у сфері публічних закупівель та створює необґрунтовані бар’єри для участі потенційних учасників у процедурі закупівлі, що має ознаки дискримінації. Предметом закупівлі є електрична енергія (ДК 021:2015 – 09310000-5), яка відповідно до чинного законодавства України є стандартизованим товаром, якість якого регламентується виключно положеннями національного стандарту. Згідно з наказом Національного органу стандартизації ДП «УкрНДНЦ» від 23.05.2024 №179, чинним національним стандартом, що визначає технічні характеристики електричної енергії, є ДСТУ EN 50160:2023, який набрав чинності з 01.03.2025. Зазначений стандарт є гармонізованим з європейським EN 50160 і встановлює фізико-технічні параметри електричної енергії, зокрема межі допустимого відхилення напруги в діапазоні 207–253 В. Це єдиний нормативний документ, який визначає вимоги до якості електроенергії як товару. Звертаємо увагу комісії, що Законом України «Про ринок електричної енергії» не передбачено норм щодо сертифікації електричної енергії. Отже, обов’язок учасників процедури публічних закупівель надавати сертифікати відповідності ISO у контексті закупівлі електричної енергії не передбачений ані профільним законом, ані Ліцензійними умовами, ані чинним нормативно-правовим регулюванням з боку уповноваженого органу державного нагляду у сфері енергетики. Встановлена Замовником вимога про обов’язкове надання сертифікату є юридично необґрунтованою, виходить за межі предмета закупівлі, та її включення до тендерної документації має всі ознаки порушення чинного законодавства у сфері публічних закупівель. Крім того, відповідно до положень пунктів 29 Особливостей та статей 5, 16, 22 Закону, Замовники зобов’язані здійснювати закупівлі виключно в межах передбачених законом повноважень та без встановлення додаткових, не передбачених нормативно-правовими актами, обмежень. Таким чином, умови тендерної документації, що оскаржуються, прямо суперечать вимогам чинного законодавства та порушують права Суб’єкта оскарження як потенційного учасника.
Пов'язані документи: Учасник Замовник Орган оскарження
Дата розгляду скарги: 09.10.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 02.10.2025 16:06
Причина: Замовником відповідно до Закону про публічні закупівлі усунено порушення
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 10.10.2025 17:57
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 10.10.2025 17:57
Автор: АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО "ЕНЕРГЕТИЧНА КОМПАНІЯ УКРАЇНИ", Повна Наталя 380684594204 Povna.Natalia@ecu.gov.ua https://ecu.gov.ua/

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 89c4fbe28f2a4123ba02e7293cb1efb8
Заголовок пункту скарги: щодо дискримінаційних умов тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Відділом культури та туризму Арцизької міської ради (далі – Замовник) 26 вересня 2025 року розпочато процедуру закупівлі (відкриті торги з особливостями) «Електрична енергія ДК 021:2015 – 09310000-5 Електрична енергія» (ID: UA-2025-09-26-010816-a) (далі – Закупівля).
Ця скарга (далі – Скарга) подається на дискримінаційні умови тендерної документації, затвердженої Замовником рішенням уповноваженої особи Зінченко Наталі.
Акціонерне товариство «Енергетична компанія України» (далі – Суб’єкт оскарження або АТ «ЕКУ») має намір взяти участь у процедурі закупівлі, оголошеній Замовником, у зв’язку з чим було проаналізовано тендерну документацію та виявлено наступне:
За результатами аналізу Суб’єктом оскарження встановлено наявність окремих положень ТД, які:
а) є дискримінаційними по суті, оскільки встановлюють вимоги, що суперечать чинному законодавству, обмежують конкуренцію та унеможливлюють участь АТ «ЕКУ» у закупівлі, чим порушують його права та законні інтереси як потенційного учасника;
б) у сукупності створюють передумови для допуску до участі у процедурі закупівлі лише обмеженого кола суб’єктів господарювання, які попередньо набули відповідних документів або відповідають неправомірно сформованим вимогам Замовника, що виключає рівний доступ інших учасників.
Встановлення дискримінаційної, необґрунтованої та незаконної вимоги щодо обов’язкової наявності сертифікату відповідності ISO.
Встановлення Замовником у пунктах 6, 7, 8, 9, 10, 11 та 12 Розділу № 4 «Інша інформація, встановлена відповідно до законодавства (для учасників — юридичних осіб, фізичних осіб та фізичних осіб — підприємців)» Додатку № 1 до тендерної документації вимоги щодо подання у складі тендерної пропозиції оригіналів сертифікатів відповідності ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) / ДСТУ ISO 9001:2018 «Системи управління якістю. Вимоги», ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування», ДСТУ ISO 45001:2019 «Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування» (ISO 45001:2018, IDT), ДСТУ ISO/IEC 27001:2023 (ISO/IEC 27001:2022, IDT) «Інформаційна безпека, кібербезпека та захист конфіденційності. Системи керування інформаційною безпекою. Вимоги», ДСТУ ISO 37001:2018 (ISO 37001:2016, IDT) «Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування», ДСТУ ISO 28000:2008 (ISO 28000:2007, IDT) «Системи управління безпекою ланцюга постачання. Вимоги» та ДСТУ ISO 50001:2020 (ISO 50001:2018, IDT) «Системи енергетичного менеджменту. Вимоги та настанова щодо використання», виданих на ім’я учасника та чинних на момент подання тендерної пропозиції, або інших сертифікатів відповідності національним стандартам. Усі зазначені документи повинні бути видані на ім’я учасника, відповідати предмету закупівлі та бути чинними на момент подання тендерної пропозиції. Встановлення таких вимог не передбачене чинним законодавством України у сфері публічних закупівель та створює необґрунтовані бар’єри для участі потенційних учасників у процедурі закупівлі, що має ознаки дискримінації.
Предметом закупівлі є електрична енергія (ДК 021:2015 – 09310000-5), яка відповідно до чинного законодавства України є стандартизованим товаром, якість якого регламентується виключно положеннями національного стандарту. Згідно з наказом Національного органу стандартизації ДП «УкрНДНЦ» від 23.05.2024 №179, чинним національним стандартом, що визначає технічні характеристики електричної енергії, є ДСТУ EN 50160:2023, який набрав чинності з 01.03.2025. Зазначений стандарт є гармонізованим з європейським EN 50160 і встановлює фізико-технічні параметри електричної енергії, зокрема межі допустимого відхилення напруги в діапазоні 207–253 В. Це єдиний нормативний документ, який визначає вимоги до якості електроенергії як товару.
Звертаємо увагу комісії, що Законом України «Про ринок електричної енергії» не передбачено норм щодо сертифікації електричної енергії.
Отже, обов’язок учасників процедури публічних закупівель надавати сертифікати відповідності ISO у контексті закупівлі електричної енергії не передбачений ані профільним законом, ані Ліцензійними умовами, ані чинним нормативно-правовим регулюванням з боку уповноваженого органу державного нагляду у сфері енергетики. Встановлена Замовником вимога про обов’язкове надання сертифікату є юридично необґрунтованою, виходить за межі предмета закупівлі, та її включення до тендерної документації має всі ознаки порушення чинного законодавства у сфері публічних закупівель.
Крім того, відповідно до положень пунктів 29 Особливостей та статей 5, 16, 22 Закону, Замовники зобов’язані здійснювати закупівлі виключно в межах передбачених законом повноважень та без встановлення додаткових, не передбачених нормативно-правовими актами, обмежень.
Таким чином, умови тендерної документації, що оскаржуються, прямо суперечать вимогам чинного законодавства та порушують права Суб’єкта оскарження як потенційного учасника.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Запити Органу оскарження