-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 1
Електрична енергія
Електрична енергія
Завершена
194 415.60
UAH з ПДВ
Період оскарження:
26.09.2025 15:33 - 03.10.2025 00:00
Скарга
Розгляд припинено
КЕП
щодо дискримінаційних умов тендерної документації
Номер:
a7a3bf545d3241c88b7d6f2acebc41db
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-09-26-010816-a.a1
Назва:
щодо дискримінаційних умов тендерної документації
Скарга:
Відділом культури та туризму Арцизької міської ради (далі – Замовник) 26 вересня 2025 року розпочато процедуру закупівлі (відкриті торги з особливостями) «Електрична енергія ДК 021:2015 – 09310000-5 Електрична енергія» (ID: UA-2025-09-26-010816-a) (далі – Закупівля).
Ця скарга (далі – Скарга) подається на дискримінаційні умови тендерної документації, затвердженої Замовником рішенням уповноваженої особи Зінченко Наталі.
Акціонерне товариство «Енергетична компанія України» (далі – Суб’єкт оскарження або АТ «ЕКУ») має намір взяти участь у процедурі закупівлі, оголошеній Замовником, у зв’язку з чим було проаналізовано тендерну документацію та виявлено наступне:
За результатами аналізу Суб’єктом оскарження встановлено наявність окремих положень ТД, які:
а) є дискримінаційними по суті, оскільки встановлюють вимоги, що суперечать чинному законодавству, обмежують конкуренцію та унеможливлюють участь АТ «ЕКУ» у закупівлі, чим порушують його права та законні інтереси як потенційного учасника;
б) у сукупності створюють передумови для допуску до участі у процедурі закупівлі лише обмеженого кола суб’єктів господарювання, які попередньо набули відповідних документів або відповідають неправомірно сформованим вимогам Замовника, що виключає рівний доступ інших учасників.
Встановлення дискримінаційної, необґрунтованої та незаконної вимоги щодо обов’язкової наявності сертифікату відповідності ISO.
Встановлення Замовником у пунктах 6, 7, 8, 9, 10, 11 та 12 Розділу № 4 «Інша інформація, встановлена відповідно до законодавства (для учасників — юридичних осіб, фізичних осіб та фізичних осіб — підприємців)» Додатку № 1 до тендерної документації вимоги щодо подання у складі тендерної пропозиції оригіналів сертифікатів відповідності ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) / ДСТУ ISO 9001:2018 «Системи управління якістю. Вимоги», ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування», ДСТУ ISO 45001:2019 «Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування» (ISO 45001:2018, IDT), ДСТУ ISO/IEC 27001:2023 (ISO/IEC 27001:2022, IDT) «Інформаційна безпека, кібербезпека та захист конфіденційності. Системи керування інформаційною безпекою. Вимоги», ДСТУ ISO 37001:2018 (ISO 37001:2016, IDT) «Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування», ДСТУ ISO 28000:2008 (ISO 28000:2007, IDT) «Системи управління безпекою ланцюга постачання. Вимоги» та ДСТУ ISO 50001:2020 (ISO 50001:2018, IDT) «Системи енергетичного менеджменту. Вимоги та настанова щодо використання», виданих на ім’я учасника та чинних на момент подання тендерної пропозиції, або інших сертифікатів відповідності національним стандартам. Усі зазначені документи повинні бути видані на ім’я учасника, відповідати предмету закупівлі та бути чинними на момент подання тендерної пропозиції. Встановлення таких вимог не передбачене чинним законодавством України у сфері публічних закупівель та створює необґрунтовані бар’єри для участі потенційних учасників у процедурі закупівлі, що має ознаки дискримінації.
Предметом закупівлі є електрична енергія (ДК 021:2015 – 09310000-5), яка відповідно до чинного законодавства України є стандартизованим товаром, якість якого регламентується виключно положеннями національного стандарту. Згідно з наказом Національного органу стандартизації ДП «УкрНДНЦ» від 23.05.2024 №179, чинним національним стандартом, що визначає технічні характеристики електричної енергії, є ДСТУ EN 50160:2023, який набрав чинності з 01.03.2025. Зазначений стандарт є гармонізованим з європейським EN 50160 і встановлює фізико-технічні параметри електричної енергії, зокрема межі допустимого відхилення напруги в діапазоні 207–253 В. Це єдиний нормативний документ, який визначає вимоги до якості електроенергії як товару.
Звертаємо увагу комісії, що Законом України «Про ринок електричної енергії» не передбачено норм щодо сертифікації електричної енергії.
Отже, обов’язок учасників процедури публічних закупівель надавати сертифікати відповідності ISO у контексті закупівлі електричної енергії не передбачений ані профільним законом, ані Ліцензійними умовами, ані чинним нормативно-правовим регулюванням з боку уповноваженого органу державного нагляду у сфері енергетики. Встановлена Замовником вимога про обов’язкове надання сертифікату є юридично необґрунтованою, виходить за межі предмета закупівлі, та її включення до тендерної документації має всі ознаки порушення чинного законодавства у сфері публічних закупівель.
Крім того, відповідно до положень пунктів 29 Особливостей та статей 5, 16, 22 Закону, Замовники зобов’язані здійснювати закупівлі виключно в межах передбачених законом повноважень та без встановлення додаткових, не передбачених нормативно-правовими актами, обмежень.
Таким чином, умови тендерної документації, що оскаржуються, прямо суперечать вимогам чинного законодавства та порушують права Суб’єкта оскарження як потенційного учасника.
Пов'язані документи:
Учасник
- (Skarga_shhodo_diskriminacijnih_umov_tendernoi_dokumentacii)_v1_Gladkoskok_B_V_.p7s 30.09.2025 16:21
- Skarga_shhodo_diskriminacijnih_umov_tendernoi_dokumentacii_v1_Gladkoskok_B_V_.p7s 30.09.2025 16:21
- Додаток 1 до тендерної документації.docx 30.09.2025 16:21
- Скарга Дискримінаційні умови ТД.pdf 30.09.2025 16:21
- Скарга Дискримінаційні умови ТД.zip 30.09.2025 16:21
- Тендерна документація з особливостями.docx 30.09.2025 16:21
- Скарга Дискримінаційні умови ТД.docx 30.09.2025 16:21
- sign.p7s 30.09.2025 16:22
- Протокол 9.pdf 01.10.2025 16:50
- Додаток 1 зі змінами 2.docx 01.10.2025 16:50
- Додаток 1 до тендерної документації.pdf 03.10.2025 11:57
- ТД зі змінами.docx 03.10.2025 11:57
- Додаток 3 до ТД зі змінами.pdf 03.10.2025 11:57
- Пояснення до АМКУ.odt 03.10.2025 11:57
- Додаток 3 до тендерної документації ДОГОВІР проєкт (1).pdf 03.10.2025 11:57
- Додаток 1 зі змінами 2.pdf 03.10.2025 11:57
- Протокол 9.docx 03.10.2025 11:57
- Тендерна документація з особливостями (1) (1).pdf 03.10.2025 11:57
- Протокол 9.pdf 03.10.2025 11:57
- Додаток 1 зі змінами 2.docx 03.10.2025 11:57
- Протокол 8.docx 03.10.2025 11:57
- Додаток 3 до ТД зі змінами.docx 03.10.2025 11:57
- ТД зі змінами.pdf 03.10.2025 11:57
- Додаток 3 до тендерної документації ДОГОВІР проєкт (1).docx 03.10.2025 11:57
- Тендерна документація з особливостями (1) (1).docx 03.10.2025 11:57
- Протокол №8.pdf 03.10.2025 11:57
- Додаток 1 до тендерної документації.docx 03.10.2025 11:57
- рішення від 02.10.2025 №14965.pdf 02.10.2025 16:06
- інформація про резолютивну частину рішення від 09.10.2025 №15312.pdf 10.10.2025 13:00
- рішення від 09.10.2025 №15312.pdf 10.10.2025 17:56
Дата прийняття скарги до розгляду:
30.09.2025 17:08
Дата розгляду скарги:
09.10.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
02.10.2025 16:06
Причина:
Замовником відповідно до Закону про публічні закупівлі усунено порушення
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги:
10.10.2025 17:57
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги:
10.10.2025 17:57
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
89c4fbe28f2a4123ba02e7293cb1efb8
Заголовок пункту скарги:
щодо дискримінаційних умов тендерної документації
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
Відділом культури та туризму Арцизької міської ради (далі – Замовник) 26 вересня 2025 року розпочато процедуру закупівлі (відкриті торги з особливостями) «Електрична енергія ДК 021:2015 – 09310000-5 Електрична енергія» (ID: UA-2025-09-26-010816-a) (далі – Закупівля).
Ця скарга (далі – Скарга) подається на дискримінаційні умови тендерної документації, затвердженої Замовником рішенням уповноваженої особи Зінченко Наталі.
Акціонерне товариство «Енергетична компанія України» (далі – Суб’єкт оскарження або АТ «ЕКУ») має намір взяти участь у процедурі закупівлі, оголошеній Замовником, у зв’язку з чим було проаналізовано тендерну документацію та виявлено наступне:
За результатами аналізу Суб’єктом оскарження встановлено наявність окремих положень ТД, які:
а) є дискримінаційними по суті, оскільки встановлюють вимоги, що суперечать чинному законодавству, обмежують конкуренцію та унеможливлюють участь АТ «ЕКУ» у закупівлі, чим порушують його права та законні інтереси як потенційного учасника;
б) у сукупності створюють передумови для допуску до участі у процедурі закупівлі лише обмеженого кола суб’єктів господарювання, які попередньо набули відповідних документів або відповідають неправомірно сформованим вимогам Замовника, що виключає рівний доступ інших учасників.
Встановлення дискримінаційної, необґрунтованої та незаконної вимоги щодо обов’язкової наявності сертифікату відповідності ISO.
Встановлення Замовником у пунктах 6, 7, 8, 9, 10, 11 та 12 Розділу № 4 «Інша інформація, встановлена відповідно до законодавства (для учасників — юридичних осіб, фізичних осіб та фізичних осіб — підприємців)» Додатку № 1 до тендерної документації вимоги щодо подання у складі тендерної пропозиції оригіналів сертифікатів відповідності ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) / ДСТУ ISO 9001:2018 «Системи управління якістю. Вимоги», ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування», ДСТУ ISO 45001:2019 «Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування» (ISO 45001:2018, IDT), ДСТУ ISO/IEC 27001:2023 (ISO/IEC 27001:2022, IDT) «Інформаційна безпека, кібербезпека та захист конфіденційності. Системи керування інформаційною безпекою. Вимоги», ДСТУ ISO 37001:2018 (ISO 37001:2016, IDT) «Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування», ДСТУ ISO 28000:2008 (ISO 28000:2007, IDT) «Системи управління безпекою ланцюга постачання. Вимоги» та ДСТУ ISO 50001:2020 (ISO 50001:2018, IDT) «Системи енергетичного менеджменту. Вимоги та настанова щодо використання», виданих на ім’я учасника та чинних на момент подання тендерної пропозиції, або інших сертифікатів відповідності національним стандартам. Усі зазначені документи повинні бути видані на ім’я учасника, відповідати предмету закупівлі та бути чинними на момент подання тендерної пропозиції. Встановлення таких вимог не передбачене чинним законодавством України у сфері публічних закупівель та створює необґрунтовані бар’єри для участі потенційних учасників у процедурі закупівлі, що має ознаки дискримінації.
Предметом закупівлі є електрична енергія (ДК 021:2015 – 09310000-5), яка відповідно до чинного законодавства України є стандартизованим товаром, якість якого регламентується виключно положеннями національного стандарту. Згідно з наказом Національного органу стандартизації ДП «УкрНДНЦ» від 23.05.2024 №179, чинним національним стандартом, що визначає технічні характеристики електричної енергії, є ДСТУ EN 50160:2023, який набрав чинності з 01.03.2025. Зазначений стандарт є гармонізованим з європейським EN 50160 і встановлює фізико-технічні параметри електричної енергії, зокрема межі допустимого відхилення напруги в діапазоні 207–253 В. Це єдиний нормативний документ, який визначає вимоги до якості електроенергії як товару.
Звертаємо увагу комісії, що Законом України «Про ринок електричної енергії» не передбачено норм щодо сертифікації електричної енергії.
Отже, обов’язок учасників процедури публічних закупівель надавати сертифікати відповідності ISO у контексті закупівлі електричної енергії не передбачений ані профільним законом, ані Ліцензійними умовами, ані чинним нормативно-правовим регулюванням з боку уповноваженого органу державного нагляду у сфері енергетики. Встановлена Замовником вимога про обов’язкове надання сертифікату є юридично необґрунтованою, виходить за межі предмета закупівлі, та її включення до тендерної документації має всі ознаки порушення чинного законодавства у сфері публічних закупівель.
Крім того, відповідно до положень пунктів 29 Особливостей та статей 5, 16, 22 Закону, Замовники зобов’язані здійснювати закупівлі виключно в межах передбачених законом повноважень та без встановлення додаткових, не передбачених нормативно-правовими актами, обмежень.
Таким чином, умови тендерної документації, що оскаржуються, прямо суперечать вимогам чинного законодавства та порушують права Суб’єкта оскарження як потенційного учасника.
Ця скарга (далі – Скарга) подається на дискримінаційні умови тендерної документації, затвердженої Замовником рішенням уповноваженої особи Зінченко Наталі.
Акціонерне товариство «Енергетична компанія України» (далі – Суб’єкт оскарження або АТ «ЕКУ») має намір взяти участь у процедурі закупівлі, оголошеній Замовником, у зв’язку з чим було проаналізовано тендерну документацію та виявлено наступне:
За результатами аналізу Суб’єктом оскарження встановлено наявність окремих положень ТД, які:
а) є дискримінаційними по суті, оскільки встановлюють вимоги, що суперечать чинному законодавству, обмежують конкуренцію та унеможливлюють участь АТ «ЕКУ» у закупівлі, чим порушують його права та законні інтереси як потенційного учасника;
б) у сукупності створюють передумови для допуску до участі у процедурі закупівлі лише обмеженого кола суб’єктів господарювання, які попередньо набули відповідних документів або відповідають неправомірно сформованим вимогам Замовника, що виключає рівний доступ інших учасників.
Встановлення дискримінаційної, необґрунтованої та незаконної вимоги щодо обов’язкової наявності сертифікату відповідності ISO.
Встановлення Замовником у пунктах 6, 7, 8, 9, 10, 11 та 12 Розділу № 4 «Інша інформація, встановлена відповідно до законодавства (для учасників — юридичних осіб, фізичних осіб та фізичних осіб — підприємців)» Додатку № 1 до тендерної документації вимоги щодо подання у складі тендерної пропозиції оригіналів сертифікатів відповідності ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) / ДСТУ ISO 9001:2018 «Системи управління якістю. Вимоги», ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування», ДСТУ ISO 45001:2019 «Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування» (ISO 45001:2018, IDT), ДСТУ ISO/IEC 27001:2023 (ISO/IEC 27001:2022, IDT) «Інформаційна безпека, кібербезпека та захист конфіденційності. Системи керування інформаційною безпекою. Вимоги», ДСТУ ISO 37001:2018 (ISO 37001:2016, IDT) «Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування», ДСТУ ISO 28000:2008 (ISO 28000:2007, IDT) «Системи управління безпекою ланцюга постачання. Вимоги» та ДСТУ ISO 50001:2020 (ISO 50001:2018, IDT) «Системи енергетичного менеджменту. Вимоги та настанова щодо використання», виданих на ім’я учасника та чинних на момент подання тендерної пропозиції, або інших сертифікатів відповідності національним стандартам. Усі зазначені документи повинні бути видані на ім’я учасника, відповідати предмету закупівлі та бути чинними на момент подання тендерної пропозиції. Встановлення таких вимог не передбачене чинним законодавством України у сфері публічних закупівель та створює необґрунтовані бар’єри для участі потенційних учасників у процедурі закупівлі, що має ознаки дискримінації.
Предметом закупівлі є електрична енергія (ДК 021:2015 – 09310000-5), яка відповідно до чинного законодавства України є стандартизованим товаром, якість якого регламентується виключно положеннями національного стандарту. Згідно з наказом Національного органу стандартизації ДП «УкрНДНЦ» від 23.05.2024 №179, чинним національним стандартом, що визначає технічні характеристики електричної енергії, є ДСТУ EN 50160:2023, який набрав чинності з 01.03.2025. Зазначений стандарт є гармонізованим з європейським EN 50160 і встановлює фізико-технічні параметри електричної енергії, зокрема межі допустимого відхилення напруги в діапазоні 207–253 В. Це єдиний нормативний документ, який визначає вимоги до якості електроенергії як товару.
Звертаємо увагу комісії, що Законом України «Про ринок електричної енергії» не передбачено норм щодо сертифікації електричної енергії.
Отже, обов’язок учасників процедури публічних закупівель надавати сертифікати відповідності ISO у контексті закупівлі електричної енергії не передбачений ані профільним законом, ані Ліцензійними умовами, ані чинним нормативно-правовим регулюванням з боку уповноваженого органу державного нагляду у сфері енергетики. Встановлена Замовником вимога про обов’язкове надання сертифікату є юридично необґрунтованою, виходить за межі предмета закупівлі, та її включення до тендерної документації має всі ознаки порушення чинного законодавства у сфері публічних закупівель.
Крім того, відповідно до положень пунктів 29 Особливостей та статей 5, 16, 22 Закону, Замовники зобов’язані здійснювати закупівлі виключно в межах передбачених законом повноважень та без встановлення додаткових, не передбачених нормативно-правовими актами, обмежень.
Таким чином, умови тендерної документації, що оскаржуються, прямо суперечать вимогам чинного законодавства та порушують права Суб’єкта оскарження як потенційного учасника.
×
-
Назва доказу:
Додаток 1 до тендерної документації
-
Повʼязаний документ:
Додаток 1 до тендерної документації.docx
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
ПРОШУ: 1. Прийняти скаргу до розгляду. 2. Зобов’язати Відділ культури та туризму Арцизької міської ради внести зміни до тендерної документації відповідно до вимог чинного законодавства України у сфері публічних закупівель, а саме усунути дискримінаційні вимоги та інші вимоги, що не відповідають законодавству, викладені у цій скарзі.
Запити Органу оскарження
Номер:
89b37cb2dec34cca8fe57f08a82ea5ac
Тема запиту:
Надання відповідних поясненнь органу оскарження
Текст запиту:
Відділ культури та туризму Арцизької міської ради надає відповідні пояснення щодо закупівлі №UA-2025-09-26-010816-a від 26.09.2025 року «Електрична енергія ДК 021:2015 – 09310000-5 Електрична енергія»(надалі Закупівля).
Щодо закупівлі було направлено 2 звернення та 1 скарга, які були розглянуті, надані відповіді та внесені зміни відділом культури та туризму Арцизької міської ради.
Надаємо інформацію щодо кожного звернення та скарги.
Звернення №1 від 29.09.2025 року о 11:32: Згідно з частиною третьою статті 17 “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України від 9 січня 2025 року № 4196-IX “Про особливості регулювання діяльності юридичних осіб окремих організаційно-правових форм у перехідний період та об’єднань юридичних осіб” (далі – Закон № 4196-IX) Господарський кодекс України (далі - ГК України) визнано таким, що втратив чинність, з дня введення в дію цього Закону 28 серпня 2025 року. у разі придбання товарів, робіт та послуг у спосіб згідно з пунктами 10 і 13 Особливостей, такі договори укладаються, зокрема відповідно до ЦК України та з урахуванням особливостей, визначених у тому числі пунктом 19 Особливостей. Отже, посилання на Господарський кодекс після втрати його чинності є порушенням. Вам необхідно привести у відповідність тендерну документацію та проект договору про закупівлю, оголошення про проведення торгів оприлюднено після втрати чинності ГКУ, тому маєте вилучити всі посилання на положення ГКУ замінивши їх на відповідні положення ЦКУ або інші закони, що регулюють відповідні правовідносини .
Відповідь на звернення №1 від 30.09.2025 року о 17:43: Відповідь на звернення від 29.09.2025 року, відділом культури та туризму Арцизької міської ради, щодо закупівлі «Електричної енергії» (ДК 021:2015 - 09310000-5 – Електрична енергія), ідентифікатор закупівлі — UA-2025-09-26-010816-a:
Згідно з частиною третьою статті 17 “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України від 9 січня 2025 року № 4196-IX “Про особливості регулювання діяльності юридичних осіб окремих організаційно-правових форм у перехідний період та об’єднань юридичних осіб” (далі – Закон № 4196-IX) Господарський кодекс України (далі - ГК України) визнано таким, що втратив чинність, з дня введення в дію цього Закону 28 серпня 2025 року. У зв’язку з цим внесено зміни до тендерної документації та Додатку 3 до тендерної документації (додається).
Звернення №2 від 29.09.2025 року о 11:37: Встановлення Вами в Додатку № 1 до тендерної документації "Інша інформація встановлена відповідно до законодавства (для УЧАСНИКІВ — юридичних осіб, фізичних осіб та фізичних осіб — підприємців)" вимога щодо сертифікатів у сертифікатів ISO, не передбачена чинним законодавством України та створює необґрунтовані бар’єри для участі потенційних учасників у процедурі закупівлі. Предметом закупівлі є електрична енергія (ДК 021:2015 – 09310000-5), яка відповідно до чинного законодавства України є стандартизованим товаром, якість якого регламентується виключно положеннями національного стандарту. Згідно з наказом Національного органу стандартизації ДП «УкрНДНЦ» від 23.05.2024 №179, чинним національним стандартом, що визначає технічні характеристики електричної енергії, є ДСТУ EN 50160:2023, який набрав чинності з 01.03.2025. Зазначений стандарт є гармонізованим з європейським EN 50160 і встановлює фізико-технічні параметри електричної енергії, зокрема межі допустимого відхилення напруги в діапазоні 207–253 В. Це єдиний нормативний документ, який визначає вимоги до якості електроенергії як товару. Звертаємо увагу, що Законом України «Про ринок електричної енергії» не передбачено норм щодо сертифікації електричної енергії. Отже, обов’язок учасників процедури публічних закупівель надавати сертифікати відповідності ISO у контексті закупівлі електричної енергії не передбачений ані профільним законом, ані Ліцензійними умовами, ані чинним нормативно-правовим регулюванням з боку уповноваженого органу державного нагляду у сфері енергетики. Встановлена Замовником вимога про обов’язкове надання сертифікату є юридично необґрунтованою, виходить за межі предмета закупівлі, та її включення до тендерної документації має всі ознаки порушення чинного законодавства у сфері публічних закупівель. Відповідно до пункту 29 Особливостей, у разі здійснення закупівлі електричної енергії замовник не має права застосовувати пункти 1 і 2 частини другої статті 16 Закону. Крім того, зазначеним пунктом прямо заборонено встановлювати вимоги до предмета закупівлі, які не передбачені відповідним національним стандартом. Отже, встановлення вимоги щодо наявності сертифікату ISO виходить за межі повноважень, порушує імперативні приписи законодавства та є дискримінаційним по суті. Таким чином, будь-які вимоги, які виходять за межі технічних характеристик предмета закупівлі, визначених виключно національним стандартом (у даному випадку — ДСТУ EN 50160:2023), у тому числі вимоги щодо наявності у учасників сертифікату ISO, є незаконним, дискримінаційним та такими, що порушую норми чинного законодавства. Згідно з частиною другою статті 22 Закону, замовник має право зазначати у тендерній документації лише ті кваліфікаційні критерії, вимоги до предмета закупівлі та способи їх підтвердження, які прямо передбачені законом. Установлення додаткових вимог, не передбачених ані законом, ані відповідним стандартом до предмета закупівлі, є порушенням принципу законності та призводить до дискримінації учасників. Крім того, зазначена вимога є дискримінаційною не лише з точки зору її невідповідності чинному законодавству у сфері публічних закупівель, а й у зв’язку з тим, що жодним нормативно-правовим актом не встановлено обов’язку для постачальників електричної енергії мати такі сертифікати. Як наслідок, взяти участь у закупівлі можуть лише ті учасники, які вже мають відповідні документи або понесуть додаткові витрати на їх отримання виключно з метою участі в конкретній процедурі закупівлі. Це значно звужує конкуренцію та ставить потенційних учасників у нерівні умови. Така вимога порушує принципи публічних закупівель. На підтвердження викладеного наводимо приклади аналогічної практики Антимонопольного комітету України, який вже визнавав подібні вимоги незаконними та дискримінаційними, а саме: • №6270-р/пк-пз від 10.05.2023 № ID: UA-2023-04-26-009178-a; • №1117-р/пк-пз від 01.02.2023 № ID: UA-2023-01-10-006734-a; • №13858-р/пк-пз від 31.08.2023 № ID: UA-2023-08-17-012915-a; • № 11818-р/пк-пз від 30.07.2025 № ID UA-2025-07-15-003259-a; • № 12327-р/пк-пз від 11.08.2025 № ID UA-2025-07-28-000031-a;. • № 12644-р/пк-пз від 15.08.2025 № ID UA-2025-08-01-009680-a. Вимагаємо внесення змін. У разі невиконання даної вимоги буде підготовлена офіційна скарга до Антимонопольного комітету України та звернемо увагу контролюючих органів на ваші неправомірні дії.
Відповідь на звернення №2 від 30.09.2025 року о 17:43 : Відповідь на звернення від 29.09.2025 року, відділом культури та туризму Арцизької міської ради, щодо закупівлі «Електричної енергії» (ДК 021:2015 - 09310000-5 – Електрична енергія), ідентифікатор закупівлі — UA-2025-09-26-010816-a:
Згідно з наказом Національного органу стандартизації ДП «УкрНДНЦ» від 23.05.2024 №179, чинним національним стандартом, що визначає технічні характеристики електричної енергії, є ДСТУ EN 50160:2023, який набрав чинності з 01.03.2025, та відповідно до пункту 29 Особливостей у разі здійснення закупівлі електричної енергії замовник не має права застосовувати пункти 1 і 2 частини другої статті 16 Закону. У зв’язку з цим відділ культури та туризму Арцизької міської ради вносить зміни до тендерної документації та Додатку 1 до тендерної документації (додається).
Скарга №UA-2025-09-26-010816-a.a1 від 30.09.25, 17:08 :
«щодо дискримінаційних умов тендерної документації
Відділом культури та туризму Арцизької міської ради (далі – Замовник) 26 вересня 2025 року розпочато процедуру закупівлі (відкриті торги з особливостями) «Електрична енергія ДК 021:2015 – 09310000-5 Електрична енергія» (ID: UA-2025-09-26-010816-a) (далі – Закупівля). Ця скарга (далі – Скарга) подається на дискримінаційні умови тендерної документації, затвердженої Замовником рішенням уповноваженої особи Зінченко Наталі. Акціонерне товариство «Енергетична компанія України» (далі – Суб’єкт оскарження або АТ «ЕКУ») має намір взяти участь у процедурі закупівлі, оголошеній Замовником, у зв’язку з чим було проаналізовано тендерну документацію та виявлено наступне: За результатами аналізу Суб’єктом оскарження встановлено наявність окремих положень ТД, які: а) є дискримінаційними по суті, оскільки встановлюють вимоги, що суперечать чинному законодавству, обмежують конкуренцію та унеможливлюють участь АТ «ЕКУ» у закупівлі, чим порушують його права та законні інтереси як потенційного учасника; б) у сукупності створюють передумови для допуску до участі у процедурі закупівлі лише обмеженого кола суб’єктів господарювання, які попередньо набули відповідних документів або відповідають неправомірно сформованим вимогам Замовника, що виключає рівний доступ інших учасників. Встановлення дискримінаційної, необґрунтованої та незаконної вимоги щодо обов’язкової наявності сертифікату відповідності ISO. Встановлення Замовником у пунктах 6, 7, 8, 9, 10, 11 та 12 Розділу № 4 «Інша інформація, встановлена відповідно до законодавства (для учасників — юридичних осіб, фізичних осіб та фізичних осіб — підприємців)» Додатку № 1 до тендерної документації вимоги щодо подання у складі тендерної пропозиції оригіналів сертифікатів відповідності ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) / ДСТУ ISO 9001:2018 «Системи управління якістю. Вимоги», ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування», ДСТУ ISO 45001:2019 «Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування» (ISO 45001:2018, IDT), ДСТУ ISO/IEC 27001:2023 (ISO/IEC 27001:2022, IDT) «Інформаційна безпека, кібербезпека та захист конфіденційності. Системи керування інформаційною безпекою. Вимоги», ДСТУ ISO 37001:2018 (ISO 37001:2016, IDT) «Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування», ДСТУ ISO 28000:2008 (ISO 28000:2007, IDT) «Системи управління безпекою ланцюга постачання. Вимоги» та ДСТУ ISO 50001:2020 (ISO 50001:2018, IDT) «Системи енергетичного менеджменту. Вимоги та настанова щодо використання», виданих на ім’я учасника та чинних на момент подання тендерної пропозиції, або інших сертифікатів відповідності національним стандартам. Усі зазначені документи повинні бути видані на ім’я учасника, відповідати предмету закупівлі та бути чинними на момент подання тендерної пропозиції. Встановлення таких вимог не передбачене чинним законодавством України у сфері публічних закупівель та створює необґрунтовані бар’єри для участі потенційних учасників у процедурі закупівлі, що має ознаки дискримінації. Предметом закупівлі є електрична енергія (ДК 021:2015 – 09310000-5), яка відповідно до чинного законодавства України є стандартизованим товаром, якість якого регламентується виключно положеннями національного стандарту. Згідно з наказом Національного органу стандартизації ДП «УкрНДНЦ» від 23.05.2024 №179, чинним національним стандартом, що визначає технічні характеристики електричної енергії, є ДСТУ EN 50160:2023, який набрав чинності з 01.03.2025. Зазначений стандарт є гармонізованим з європейським EN 50160 і встановлює фізико-технічні параметри електричної енергії, зокрема межі допустимого відхилення напруги в діапазоні 207–253 В. Це єдиний нормативний документ, який визначає вимоги до якості електроенергії як товару. Звертаємо увагу комісії, що Законом України «Про ринок електричної енергії» не передбачено норм щодо сертифікації електричної енергії. Отже, обов’язок учасників процедури публічних закупівель надавати сертифікати відповідності ISO у контексті закупівлі електричної енергії не передбачений ані профільним законом, ані Ліцензійними умовами, ані чинним нормативно-правовим регулюванням з боку уповноваженого органу державного нагляду у сфері енергетики. Встановлена Замовником вимога про обов’язкове надання сертифікату є юридично необґрунтованою, виходить за межі предмета закупівлі, та її включення до тендерної документації має всі ознаки порушення чинного законодавства у сфері публічних закупівель. Крім того, відповідно до положень пунктів 29 Особливостей та статей 5, 16, 22 Закону, Замовники зобов’язані здійснювати закупівлі виключно в межах передбачених законом повноважень та без встановлення додаткових, не передбачених нормативно-правовими актами, обмежень. Таким чином, умови тендерної документації, що оскаржуються, прямо суперечать вимогам чинного законодавства та порушують права Суб’єкта оскарження як потенційного учасника».
Відповідь на скаргу від 01.10.2025 року о 16:50: Відділ культури та туризму Арцизької міської ради відповідає на скаргу №UA-2025-09-26-010816-a.a1 від 30.09.25, 17:08:
«щодо дискримінаційних умов тендерної документації
Відділом культури та туризму Арцизької міської ради (далі – Замовник) 26 вересня 2025 року розпочато процедуру закупівлі (відкриті торги з особливостями) «Електрична енергія ДК 021:2015 – 09310000-5 Електрична енергія» (ID: UA-2025-09-26-010816-a) (далі – Закупівля). Ця скарга (далі – Скарга) подається на дискримінаційні умови тендерної документації, затвердженої Замовником рішенням уповноваженої особи Зінченко Наталі. Акціонерне товариство «Енергетична компанія України» (далі – Суб’єкт оскарження або АТ «ЕКУ») має намір взяти участь у процедурі закупівлі, оголошеній Замовником, у зв’язку з чим було проаналізовано тендерну документацію та виявлено наступне: За результатами аналізу Суб’єктом оскарження встановлено наявність окремих положень ТД, які: а) є дискримінаційними по суті, оскільки встановлюють вимоги, що суперечать чинному законодавству, обмежують конкуренцію та унеможливлюють участь АТ «ЕКУ» у закупівлі, чим порушують його права та законні інтереси як потенційного учасника; б) у сукупності створюють передумови для допуску до участі у процедурі закупівлі лише обмеженого кола суб’єктів господарювання, які попередньо набули відповідних документів або відповідають неправомірно сформованим вимогам Замовника, що виключає рівний доступ інших учасників. Встановлення дискримінаційної, необґрунтованої та незаконної вимоги щодо обов’язкової наявності сертифікату відповідності ISO. Встановлення Замовником у пунктах 6, 7, 8, 9, 10, 11 та 12 Розділу № 4 «Інша інформація, встановлена відповідно до законодавства (для учасників — юридичних осіб, фізичних осіб та фізичних осіб — підприємців)» Додатку № 1 до тендерної документації вимоги щодо подання у складі тендерної пропозиції оригіналів сертифікатів відповідності ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) / ДСТУ ISO 9001:2018 «Системи управління якістю. Вимоги», ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування», ДСТУ ISO 45001:2019 «Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування» (ISO 45001:2018, IDT), ДСТУ ISO/IEC 27001:2023 (ISO/IEC 27001:2022, IDT) «Інформаційна безпека, кібербезпека та захист конфіденційності. Системи керування інформаційною безпекою. Вимоги», ДСТУ ISO 37001:2018 (ISO 37001:2016, IDT) «Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування», ДСТУ ISO 28000:2008 (ISO 28000:2007, IDT) «Системи управління безпекою ланцюга постачання. Вимоги» та ДСТУ ISO 50001:2020 (ISO 50001:2018, IDT) «Системи енергетичного менеджменту. Вимоги та настанова щодо використання», виданих на ім’я учасника та чинних на момент подання тендерної пропозиції, або інших сертифікатів відповідності національним стандартам. Усі зазначені документи повинні бути видані на ім’я учасника, відповідати предмету закупівлі та бути чинними на момент подання тендерної пропозиції. Встановлення таких вимог не передбачене чинним законодавством України у сфері публічних закупівель та створює необґрунтовані бар’єри для участі потенційних учасників у процедурі закупівлі, що має ознаки дискримінації. Предметом закупівлі є електрична енергія (ДК 021:2015 – 09310000-5), яка відповідно до чинного законодавства України є стандартизованим товаром, якість якого регламентується виключно положеннями національного стандарту. Згідно з наказом Національного органу стандартизації ДП «УкрНДНЦ» від 23.05.2024 №179, чинним національним стандартом, що визначає технічні характеристики електричної енергії, є ДСТУ EN 50160:2023, який набрав чинності з 01.03.2025. Зазначений стандарт є гармонізованим з європейським EN 50160 і встановлює фізико-технічні параметри електричної енергії, зокрема межі допустимого відхилення напруги в діапазоні 207–253 В. Це єдиний нормативний документ, який визначає вимоги до якості електроенергії як товару. Звертаємо увагу комісії, що Законом України «Про ринок електричної енергії» не передбачено норм щодо сертифікації електричної енергії. Отже, обов’язок учасників процедури публічних закупівель надавати сертифікати відповідності ISO у контексті закупівлі електричної енергії не передбачений ані профільним законом, ані Ліцензійними умовами, ані чинним нормативно-правовим регулюванням з боку уповноваженого органу державного нагляду у сфері енергетики. Встановлена Замовником вимога про обов’язкове надання сертифікату є юридично необґрунтованою, виходить за межі предмета закупівлі, та її включення до тендерної документації має всі ознаки порушення чинного законодавства у сфері публічних закупівель. Крім того, відповідно до положень пунктів 29 Особливостей та статей 5, 16, 22 Закону, Замовники зобов’язані здійснювати закупівлі виключно в межах передбачених законом повноважень та без встановлення додаткових, не передбачених нормативно-правовими актами, обмежень. Таким чином, умови тендерної документації, що оскаржуються, прямо суперечать вимогам чинного законодавства та порушують права Суб’єкта оскарження як потенційного учасника».
Відділу культури та туризму Арцизької міської ради були направлені 2 звернення від 29.09.25 щодо закупівлі «Електричної енергії» (ДК 021:2015 - 09310000-5 – Електрична енергія), ідентифікатор закупівлі — UA-2025-09-26-010816-a стосовно втрати чинності Господарського кодексу України (далі - ГК України) з дня введення в дію Закону 28 серпня 2025 року та укладання договорів на придбання товарів, робіт та послуг у спосіб згідно з пунктами 10 і 13 Особливостей відповідно до ЦК України та з урахуванням особливостей, визначених у тому числі пунктом 19 Особливостей, а також щодо надання учасниками процедури публічних закупівель сертифікатів відповідності ISO, які згідно з наказом Національного органу стандартизації ДП «УкрНДНЦ» від 23.05.2024 №179, Закону України «Про ринок електричної енергії» та відповідно до пункту 29 Особливостей не передбачені.
З урахуванням звернень та норм чинного законодавства було внесено зміни до тендерної документації, Додатка 1 до тендерної документації та Додатка 3 до тендерної документації (Протокол 8 додається).
У відповідь на скаргу №UA-2025-09-26-010816-a.a1 від 30.09.25, 17:08 та з урахуванням норм чинного законодавства, відділ культури та туризму Арцизької міської ради вніс зміни до Додатку 1 до тендерної документації (Протокол 9 та Додаток 1 додається).
У зв’язку з вищесказаним тендерна документація додається:
1. Тендерна документація від 26.09.2025 року;
2. Додаток 1 до тендерної документації від 26.09.2025 року;
3. Додаток 3 до тендерної документації від 26.09.2025 року;
4. Тендерна документація від 30.09.2025 року зі змінами ;
5. Додаток 1 до тендерної документації від 01.10.2025 року зі змінами;
6. Додаток 3 до тендерної документації від 30.09.2025 року зі змінами;
7. Протокол №8;
8. Протокол №9.
Дата опублікування:
03.10.2025 11:57
Номер:
793a201f10f14424a4e4eb93402fbef7
Тема запиту:
Внесення змін до тендерної документації
Текст запиту:
Відділ культури та туризму Арцизької міської ради відповідає на скаргу №UA-2025-09-26-010816-a.a1 від 30.09.25, 17:08:
«щодо дискримінаційних умов тендерної документації
Відділом культури та туризму Арцизької міської ради (далі – Замовник) 26 вересня 2025 року розпочато процедуру закупівлі (відкриті торги з особливостями) «Електрична енергія ДК 021:2015 – 09310000-5 Електрична енергія» (ID: UA-2025-09-26-010816-a) (далі – Закупівля). Ця скарга (далі – Скарга) подається на дискримінаційні умови тендерної документації, затвердженої Замовником рішенням уповноваженої особи Зінченко Наталі. Акціонерне товариство «Енергетична компанія України» (далі – Суб’єкт оскарження або АТ «ЕКУ») має намір взяти участь у процедурі закупівлі, оголошеній Замовником, у зв’язку з чим було проаналізовано тендерну документацію та виявлено наступне: За результатами аналізу Суб’єктом оскарження встановлено наявність окремих положень ТД, які: а) є дискримінаційними по суті, оскільки встановлюють вимоги, що суперечать чинному законодавству, обмежують конкуренцію та унеможливлюють участь АТ «ЕКУ» у закупівлі, чим порушують його права та законні інтереси як потенційного учасника; б) у сукупності створюють передумови для допуску до участі у процедурі закупівлі лише обмеженого кола суб’єктів господарювання, які попередньо набули відповідних документів або відповідають неправомірно сформованим вимогам Замовника, що виключає рівний доступ інших учасників. Встановлення дискримінаційної, необґрунтованої та незаконної вимоги щодо обов’язкової наявності сертифікату відповідності ISO. Встановлення Замовником у пунктах 6, 7, 8, 9, 10, 11 та 12 Розділу № 4 «Інша інформація, встановлена відповідно до законодавства (для учасників — юридичних осіб, фізичних осіб та фізичних осіб — підприємців)» Додатку № 1 до тендерної документації вимоги щодо подання у складі тендерної пропозиції оригіналів сертифікатів відповідності ДСТУ ISO 9001:2015 (ISO 9001:2015, IDT) / ДСТУ ISO 9001:2018 «Системи управління якістю. Вимоги», ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування», ДСТУ ISO 45001:2019 «Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування» (ISO 45001:2018, IDT), ДСТУ ISO/IEC 27001:2023 (ISO/IEC 27001:2022, IDT) «Інформаційна безпека, кібербезпека та захист конфіденційності. Системи керування інформаційною безпекою. Вимоги», ДСТУ ISO 37001:2018 (ISO 37001:2016, IDT) «Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування», ДСТУ ISO 28000:2008 (ISO 28000:2007, IDT) «Системи управління безпекою ланцюга постачання. Вимоги» та ДСТУ ISO 50001:2020 (ISO 50001:2018, IDT) «Системи енергетичного менеджменту. Вимоги та настанова щодо використання», виданих на ім’я учасника та чинних на момент подання тендерної пропозиції, або інших сертифікатів відповідності національним стандартам. Усі зазначені документи повинні бути видані на ім’я учасника, відповідати предмету закупівлі та бути чинними на момент подання тендерної пропозиції. Встановлення таких вимог не передбачене чинним законодавством України у сфері публічних закупівель та створює необґрунтовані бар’єри для участі потенційних учасників у процедурі закупівлі, що має ознаки дискримінації. Предметом закупівлі є електрична енергія (ДК 021:2015 – 09310000-5), яка відповідно до чинного законодавства України є стандартизованим товаром, якість якого регламентується виключно положеннями національного стандарту. Згідно з наказом Національного органу стандартизації ДП «УкрНДНЦ» від 23.05.2024 №179, чинним національним стандартом, що визначає технічні характеристики електричної енергії, є ДСТУ EN 50160:2023, який набрав чинності з 01.03.2025. Зазначений стандарт є гармонізованим з європейським EN 50160 і встановлює фізико-технічні параметри електричної енергії, зокрема межі допустимого відхилення напруги в діапазоні 207–253 В. Це єдиний нормативний документ, який визначає вимоги до якості електроенергії як товару. Звертаємо увагу комісії, що Законом України «Про ринок електричної енергії» не передбачено норм щодо сертифікації електричної енергії. Отже, обов’язок учасників процедури публічних закупівель надавати сертифікати відповідності ISO у контексті закупівлі електричної енергії не передбачений ані профільним законом, ані Ліцензійними умовами, ані чинним нормативно-правовим регулюванням з боку уповноваженого органу державного нагляду у сфері енергетики. Встановлена Замовником вимога про обов’язкове надання сертифікату є юридично необґрунтованою, виходить за межі предмета закупівлі, та її включення до тендерної документації має всі ознаки порушення чинного законодавства у сфері публічних закупівель. Крім того, відповідно до положень пунктів 29 Особливостей та статей 5, 16, 22 Закону, Замовники зобов’язані здійснювати закупівлі виключно в межах передбачених законом повноважень та без встановлення додаткових, не передбачених нормативно-правовими актами, обмежень. Таким чином, умови тендерної документації, що оскаржуються, прямо суперечать вимогам чинного законодавства та порушують права Суб’єкта оскарження як потенційного учасника».
Відділу культури та туризму Арцизької міської ради були направлені 2 звернення від 29.09.25 щодо закупівлі «Електричної енергії» (ДК 021:2015 - 09310000-5 – Електрична енергія), ідентифікатор закупівлі — UA-2025-09-26-010816-a стосовно втрати чинності Господарського кодексу України (далі - ГК України) з дня введення в дію Закону 28 серпня 2025 року та укладання договорів на придбання товарів, робіт та послуг у спосіб згідно з пунктами 10 і 13 Особливостей відповідно до ЦК України та з урахуванням особливостей, визначених у тому числі пунктом 19 Особливостей, а також щодо надання учасниками процедури публічних закупівель сертифікатів відповідності ISO, які згідно з наказом Національного органу стандартизації ДП «УкрНДНЦ» від 23.05.2024 №179, Закону України «Про ринок електричної енергії» та відповідно до пункту 29 Особливостей не передбачені.
З урахуванням звернень та норм чинного законодавства було внесено зміни до тендерної документації, Додатка 1 до тендерної документації та Додатка 3 до тендерної документації (Протокол 8 додається).
У відповідь на скаргу №UA-2025-09-26-010816-a.a1 від 30.09.25, 17:08 та з урахуванням норм чинного законодавства, відділ культури та туризму Арцизької міської ради вніс зміни до Додатку 1 до тендерної документації (Протокол 9 та Додаток 1 додається).
Дата опублікування:
01.10.2025 16:50