-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 1
Дизельне паливо (по талонах), Бензин А-95 (по талонах)
Завершена
567 900.00
UAH з ПДВ
Період оскарження:
26.09.2025 14:32 - 30.10.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП
СКАРГА на умови тендерної документації
Номер:
3862526dae6941f6b9912625fb97b12d
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-09-26-009008-a.c1
Назва:
СКАРГА на умови тендерної документації
Скарга:
Пов'язані документи:
Учасник
- Талони АЗС БРСМ.pdf 01.10.2025 14:54
- Перелік АЗС БРСМ.pdf 01.10.2025 14:54
- Договір БРСМ Девон.pdf 01.10.2025 14:54
- 01.10.2025.2 СКАРГА ДО АМКУ на умови тендерної документації.pdf 01.10.2025 14:54
- Розрахунок відстані від бази Замовника до найбліжчої АЗС.PNG 01.10.2025 14:54
- 01.10.2025.2 СКАРГА ДО АМКУ на умови тендерної документації ДОК.docx 01.10.2025 14:54
- sign.p7s 01.10.2025 14:55
- рішення від 03.10.2025 № 15016.pdf 03.10.2025 15:37
- Інформація про резолютивну частину рішення від 10.10.2025 № 15373.pdf 13.10.2025 12:13
- рішення від 10.10.2025 № 15373.pdf 14.10.2025 11:47
- Заперечення на скаргу.docx 06.10.2025 15:59
- АЗС Маршал.docx 06.10.2025 15:59
- АЗС БВС 2.docx 06.10.2025 15:59
- заперечення на скаргу.pdf 06.10.2025 15:59
- АЗС БВС 1.docx 06.10.2025 15:59
- акт 23.06.2020.pdf 06.10.2025 16:09
- акт 27.11.2023.pdf 06.10.2025 16:09
- Заперечення на скаргу.docx 06.10.2025 16:09
- акт 27.11.2024.pdf 06.10.2025 16:09
- АЗС Маршал.docx 06.10.2025 16:09
- акт 03.12.2018.pdf 06.10.2025 16:09
- АЗС БВС 2.docx 06.10.2025 16:09
- акт 04.03.2025.pdf 06.10.2025 16:09
- АЗС ОВІС.docx 06.10.2025 16:09
- заперечення на скаргу.pdf 06.10.2025 16:09
- АЗС БВС 1.docx 06.10.2025 16:09
- акт 14.12.2021.pdf 06.10.2025 16:09
- акт 01.02.2019.pdf 06.10.2025 16:09
- акт 01.10.2019.pdf 06.10.2025 16:09
- заперечення на скаргу.pdf 06.10.2025 16:11
- Заперечення на скаргу.docx 06.10.2025 16:11
- протокол 68.pdf 28.10.2025 11:00
Дата прийняття скарги до розгляду:
01.10.2025 15:23
Дата розгляду скарги:
10.10.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
03.10.2025 15:37
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:
14.10.2025 11:47
Дата виконання рішення Замовником:
28.10.2025 11:00
Коментар замовника щодо усунення порушень:
Зміни внесено до Тендерної документації у процедурі закупівлі
Відкриті торги з Особливостями Дизельне паливо (по талонах), Бензин А-95 (по талонах),
За кодом ДК 021:2015: 09130000-9 Нафта та дистиляти
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
588e8e8542494729bf1ee9774f2d7d58
Заголовок пункту скарги:
ВИКЛЮЧИТИ умову в частині наявності АЗС на відстані САМЕ 10 км від бази Замовника та наявності САМЕ мережі АЗС у межах м. Охтирки та Охтирського району.
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
№ пункту Скарги Частина та розділ тендерної документації Відомості тендерної документації, які містять дискримінаційні вимоги:
1 Додаток 2 Тендерної документації 6. Учасник повинен надати у складі тендерної пропозиції інформацію про мережу АЗС, їх адреси розташування в межах м. Охтирки та Охтирського району. Вказати відстань від найближчої автозаправної станції до бази КУ «Служба по експлуатації ОКВ та благоустрою» за адресою: 42744, Сумська обл., Охтирський район, с. Чернеччина, вул. Готеляка, буд. 2 (не більше 10 км).
Додаток 1 Тендерної документації 3.11. Учасник повинен надати у складі тендерної пропозиції інформацію про мережу АЗС, їх адреси розташування в межах м. Охтирки та Охтирського району. Вказати відстань від найближчої автозаправної станції до бази КУ «Служба по експлуатації ОКВ та благоустрою» за адресою: 42744, Сумська обл., Охтирський район, с. Чернеччина, вул. Готеляка, буд. 2 (не більше 10 км).
Додаток 3 Тендерної документації
(Проєкт договору) 5.4. АЗС Постачальника мають знаходитись від найближчої автозаправної станції до бази КУ «Служба по експлуатації ОКВ та благоустрою» за адресою: 42744, Сумська обл., Охтирський район, с. Чернеччина, вул. Готеляка, буд. 2 не більше ніж 10 км.
Замовник визначає дискримінаційні обмежувальні умови наявності:
- АЗС на відстані САМЕ 10 км від бази Замовника;
- наявності САМЕ мережі АЗС у межах м. Охтирки та Охтирського району;
Суб’єкт оскарження планує запропонувати Замовнику отримувати Товар на АЗС «БРСМ-Нафта» (Договір з партнерською мережею АЗС у Додатку № 1 до Скарги). Зазначена мережа АЗС має впроваджену форму здійснення відпуску ПММ (паливно-мастильних матеріалів) за талонами (Зразки талонів у Додатку № 2 до Скарги).
Суб’єкт оскарження може задовільнити потребу Замовника в отриманні протягом 2025 року та відповідно до умов, зазначених в Проєкті Договорі (Додаток 3 Тендерної документації), зокрема поставити та передати у власність Замовнику пально-мастильні матеріали, а саме: Дизельне паливо (по талонах), Бензин А-95 (по талонах), (далі – Товар) у відповідності до коду єдиного закупівельного словника ДК 021:2015: 09130000-9 - Нафта і дистиляти, (далі за текстом – Товар), керуючись пп. 2 п.19 Постанови КМУ №590 «Про затверждення Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану» від 09.06.2021р. (зі змінами і доповненнями), АЛЕ ПРИ ЦЬОМУ:
- мережа АЗС БРСМ-Нафта НЕ МАЄ «мережі АЗС в межах м. Охтирки та Охтирського району» ;
- мережа АЗС БРСМ-Нафта НЕ МАЄ АЗС на відстані САМЕ 10 км від бази Замовника.
ЩОДО вимоги наявності АЗС на відстані САМЕ 10 км від бази Замовника:
Мережа АЗС БРСМ-Нафта має АЗС по всій території України, АЛЕ ПРИ ЦЬОМУ НЕ МАЄ АЗС САМЕ на відстані САМЕ 10 км від бази Замовника.
Місцезнаходження бази Замовника КУ «Служба по експлуатації ОКВ та благоустрою» за адресою: 42744, Сумська обл., Охтирський район, с. Чернеччина, вул. Готеляка, буд. 2.
Адреса найближчої АЗС мережі БРСМ-Нафта: Сумська обл., м. Охтирка, вул. Перемоги, 202
Відстань найближчої автозаправної станції (БРСМ-Нафти) до бази КУ «Служба по експлуатації ОКВ та благоустрою» за адресою: 42744, Сумська обл., Охтирський район, с. Чернеччина, вул. Готеляка, буд. 2 складає - 10,8 км, а отже БІЛЬШЕ 10 км (як визначено умовами тендерної документації Замовника).
АЗС мережі БРСМ-Нафта, яку може запропонувати Суб’єкт оскарження в безпосередній близькості від місцезнаходження Замовника, але знаходиться на відстані 10,8 км від місцезнаходження бази Замовника КУ «Служба по експлуатації ОКВ та благоустрою», що свідчить про наявність дискримінаційної умови для Суб’єкта оскарження, що обмежує його у праві взяти участь у відповідній процедурі закупівлі.
Зазначене підтверджується Розрахунок відстані від бази Замовника до найбліжчої АЗС БРСМ-Нафта з Карти Google (Додаток 3 до Скарги).
Замовник значно обмежує коло учасників, які можуть прийняти участь в закупівлі, оскільки встановивши вимогу щодо місцезнаходження АЗС в окремо визначеному місцерозташуванню, Замовник фактично встановлює умови, за якими прийняти участь у закупівлі зможе ВИКЛЮЧНО 1 МЕРЕЖА АЗС, а отже виконати таку умову зможе один ПОСТАЧАЛЬНИК. Такі умови дискримінують Суб’єкта оскарження та нівелюють принципи проведення публічних закупівель закріплених в ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі», а саме: добросовісна конкуренція серед учасників; недискримінація учасників та рівне ставлення до них.
Відповідно до п. 28 Особливостей, тендерна документація формується Замовником відповідно до вимог ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) з урахуванням Особливостей. ч. 4 ст. 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Також, оскільки відпуск палива за талонами, емітованими мережею БРСМ-Нафта (Додаток № 2 до Скарги), здійснюється по всій території України, - можемо запропонувати Замовнику здійснення заправки у всій мережі АЗС БРСМ-нафта по всій території України (Карта розташування АЗС БРСМ-Нафта зображення на офіційному сайті мережі за посиланням https://brsm-nafta.com/map).
ЩОДО вимоги наявності САМЕ мережі АЗС в межах м. Охтирки та Охтирського району»:
Мережа АЗС БРСМ-Нафта має АЗС по всій території України, АЛЕ ПРИ ЦЬОМУ НЕ МАЄ САМЕ «мережі» АЗС в межах м. Охтирки та Охтирського району, оскільки має 1 (ОДНУ) АЗС на території м. Охтирки за адресою:
Сумська обл., м. Охтирка, вул. Перемоги, 202 – АЗС БРСМ-Нафта на території м. Охтирка.
Зміст формулювання тендерної документації в частині «Учасник повинен надати у складі тендерної пропозиції інформацію про мережу АЗС, їх адреси розташування в межах м. Охтирки та Охтирського району.» та «Учасник повинен надати у складі тендерної пропозиції інформацію про мережу АЗС, їх адреси розташування в межах м. Охтирки та Охтирського району». – свідчить про встановлення умови наявності АЗС у кількості більше однієї АЗС.
А ОТЖЕ, вимога щодо наявності САМЕ мережі АЗС в межах м. Охтирки та Охтирського району – є дискримінаційна та така, що обмежує суб'єкта оскарження у можливості взяти участь у процедурі закупівлі.
При цьому, Суб’єкт оскарження може запропонувати мережу АЗС БРСМ-нафта на території Сумської області, яка має АЗС з наступним місцерозташуванням:
АДРЕСА: Сумська обл., м. Суми, пр-т Курський, 135/1 – Сумський район;
АДРЕСА: Сумська обл, м. Суми, вул. Кондратьєва Герасима 166/1 – Сумський район;
АДРЕСА: Сумська обл., м. Суми, вул. Демьяна Коротченко, 18/1 - Сумський район.
Та за вищезазначеною адресою у м. Охтирка, вул. Перемоги, 202.
Інших АЗС БРСМ-Нафта на території м. Охтирки та Охтирського району – не має.
Тобто, вимога щодо наявності мережі АЗС в межах м. Охтирки та Охтирського району – є дискримінаційна для Суб’єкта оскарження, оскільки останній не може запропонувати САМЕ мережі АЗС з місцезнаходженням в межах Охтирського району.
Замовник значно обмежує коло учасників, які можуть прийняти участь в закупівлі, оскільки встановивши вимогу щодо місцезнаходження АЗС в окремо визначеному місцерозташуванню, Замовник фактично встановлює умови, за якими прийняти участь у закупівлі зможе ВИКЛЮЧНО 1 МЕРЕЖА АЗС, а отже виконати таку умову зможе один ПОСТАЧАЛЬНИК. Такі умови дискримінують Суб’єкта оскарження та нівелюють принципи проведення публічних закупівель закріплених в ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі», а саме: добросовісна конкуренція серед учасників; недискримінація учасників та рівне ставлення до них.
Також, оскільки відпуск палива за талонами, емітованими мережею БРСМ-Нафта (Додаток № 2 до Скарги), здійснюється по всій території України, - можемо запропонувати Замовнику здійснення заправки у всій мережі АЗС БРСМ-нафта по всій території України (Карта розташування АЗС БРСМ-Нафта зображення на офіційному сайті мережі за посиланням https://brsm-nafta.com/map).
Відповідно до п. 28 Особливостей, тендерна документація формується Замовником відповідно до вимог ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) з урахуванням Особливостей. ч. 4 ст. 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Суб’єкт оскарження може забезпечити Замовника заправкою автомобілів паливом, з урахуванням норм поставки Товару, встановлених законодавством та умовами тендерної документації, на підставі укладеного партнерського договору з мережею АЗС БРСМ-Нафта, але вимога ЩОДО наявності саме мережі АЗС в межах м. Охтирки та Охтирського району та АЗС на відстані САМЕ 10 км від бази Замовника – створює обмеження для Суб'єкта оскарження, а саме неможливість взяти участь у відповідній процедурі закупівлі.
З ОГЛЯДУ НА ВИЩЕЗАЗНАЧЕНЕ, СУБ’ЄКТ ОСКАРЖЕННЯ ВИМАГАЄ ВИКЛЮЧИТИ НАСТУПНІ УМОВИ ТЕНДЕРНОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ:
- наявності АЗС на відстані САМЕ 10 км від бази Замовника та наявності САМЕ мережі АЗС у межах м. Охтирки та Охтирського району.
№ пункту Скарги Частина та розділ тендерної документації Відомості тендерної документації, які містять дискримінаційні вимоги:
1 Додаток 2 Тендерної документації 6. Учасник повинен надати у складі тендерної пропозиції інформацію про мережу АЗС, їх адреси розташування в межах м. Охтирки та Охтирського району. Вказати відстань від найближчої автозаправної станції до бази КУ «Служба по експлуатації ОКВ та благоустрою» за адресою: 42744, Сумська обл., Охтирський район, с. Чернеччина, вул. Готеляка, буд. 2 (не більше 10 км).
Додаток 1 Тендерної документації 3.11. Учасник повинен надати у складі тендерної пропозиції інформацію про мережу АЗС, їх адреси розташування в межах м. Охтирки та Охтирського району. Вказати відстань від найближчої автозаправної станції до бази КУ «Служба по експлуатації ОКВ та благоустрою» за адресою: 42744, Сумська обл., Охтирський район, с. Чернеччина, вул. Готеляка, буд. 2 (не більше 10 км).
Додаток 3 Тендерної документації
(Проєкт договору) 5.4. АЗС Постачальника мають знаходитись від найближчої автозаправної станції до бази КУ «Служба по експлуатації ОКВ та благоустрою» за адресою: 42744, Сумська обл., Охтирський район, с. Чернеччина, вул. Готеляка, буд. 2 не більше ніж 10 км.
Замовник визначає дискримінаційні обмежувальні умови наявності:
- АЗС на відстані САМЕ 10 км від бази Замовника;
- наявності САМЕ мережі АЗС у межах м. Охтирки та Охтирського району;
Суб’єкт оскарження планує запропонувати Замовнику отримувати Товар на АЗС «БРСМ-Нафта» (Договір з партнерською мережею АЗС у Додатку № 1 до Скарги). Зазначена мережа АЗС має впроваджену форму здійснення відпуску ПММ (паливно-мастильних матеріалів) за талонами (Зразки талонів у Додатку № 2 до Скарги).
Суб’єкт оскарження може задовільнити потребу Замовника в отриманні протягом 2025 року та відповідно до умов, зазначених в Проєкті Договорі (Додаток 3 Тендерної документації), зокрема поставити та передати у власність Замовнику пально-мастильні матеріали, а саме: Дизельне паливо (по талонах), Бензин А-95 (по талонах), (далі – Товар) у відповідності до коду єдиного закупівельного словника ДК 021:2015: 09130000-9 - Нафта і дистиляти, (далі за текстом – Товар), керуючись пп. 2 п.19 Постанови КМУ №590 «Про затверждення Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану» від 09.06.2021р. (зі змінами і доповненнями), АЛЕ ПРИ ЦЬОМУ:
- мережа АЗС БРСМ-Нафта НЕ МАЄ «мережі АЗС в межах м. Охтирки та Охтирського району» ;
- мережа АЗС БРСМ-Нафта НЕ МАЄ АЗС на відстані САМЕ 10 км від бази Замовника.
ЩОДО вимоги наявності АЗС на відстані САМЕ 10 км від бази Замовника:
Мережа АЗС БРСМ-Нафта має АЗС по всій території України, АЛЕ ПРИ ЦЬОМУ НЕ МАЄ АЗС САМЕ на відстані САМЕ 10 км від бази Замовника.
Місцезнаходження бази Замовника КУ «Служба по експлуатації ОКВ та благоустрою» за адресою: 42744, Сумська обл., Охтирський район, с. Чернеччина, вул. Готеляка, буд. 2.
Адреса найближчої АЗС мережі БРСМ-Нафта: Сумська обл., м. Охтирка, вул. Перемоги, 202
Відстань найближчої автозаправної станції (БРСМ-Нафти) до бази КУ «Служба по експлуатації ОКВ та благоустрою» за адресою: 42744, Сумська обл., Охтирський район, с. Чернеччина, вул. Готеляка, буд. 2 складає - 10,8 км, а отже БІЛЬШЕ 10 км (як визначено умовами тендерної документації Замовника).
АЗС мережі БРСМ-Нафта, яку може запропонувати Суб’єкт оскарження в безпосередній близькості від місцезнаходження Замовника, але знаходиться на відстані 10,8 км від місцезнаходження бази Замовника КУ «Служба по експлуатації ОКВ та благоустрою», що свідчить про наявність дискримінаційної умови для Суб’єкта оскарження, що обмежує його у праві взяти участь у відповідній процедурі закупівлі.
Зазначене підтверджується Розрахунок відстані від бази Замовника до найбліжчої АЗС БРСМ-Нафта з Карти Google (Додаток 3 до Скарги).
Замовник значно обмежує коло учасників, які можуть прийняти участь в закупівлі, оскільки встановивши вимогу щодо місцезнаходження АЗС в окремо визначеному місцерозташуванню, Замовник фактично встановлює умови, за якими прийняти участь у закупівлі зможе ВИКЛЮЧНО 1 МЕРЕЖА АЗС, а отже виконати таку умову зможе один ПОСТАЧАЛЬНИК. Такі умови дискримінують Суб’єкта оскарження та нівелюють принципи проведення публічних закупівель закріплених в ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі», а саме: добросовісна конкуренція серед учасників; недискримінація учасників та рівне ставлення до них.
Відповідно до п. 28 Особливостей, тендерна документація формується Замовником відповідно до вимог ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) з урахуванням Особливостей. ч. 4 ст. 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Також, оскільки відпуск палива за талонами, емітованими мережею БРСМ-Нафта (Додаток № 2 до Скарги), здійснюється по всій території України, - можемо запропонувати Замовнику здійснення заправки у всій мережі АЗС БРСМ-нафта по всій території України (Карта розташування АЗС БРСМ-Нафта зображення на офіційному сайті мережі за посиланням https://brsm-nafta.com/map).
ЩОДО вимоги наявності САМЕ мережі АЗС в межах м. Охтирки та Охтирського району»:
Мережа АЗС БРСМ-Нафта має АЗС по всій території України, АЛЕ ПРИ ЦЬОМУ НЕ МАЄ САМЕ «мережі» АЗС в межах м. Охтирки та Охтирського району, оскільки має 1 (ОДНУ) АЗС на території м. Охтирки за адресою:
Сумська обл., м. Охтирка, вул. Перемоги, 202 – АЗС БРСМ-Нафта на території м. Охтирка.
Зміст формулювання тендерної документації в частині «Учасник повинен надати у складі тендерної пропозиції інформацію про мережу АЗС, їх адреси розташування в межах м. Охтирки та Охтирського району.» та «Учасник повинен надати у складі тендерної пропозиції інформацію про мережу АЗС, їх адреси розташування в межах м. Охтирки та Охтирського району». – свідчить про встановлення умови наявності АЗС у кількості більше однієї АЗС.
А ОТЖЕ, вимога щодо наявності САМЕ мережі АЗС в межах м. Охтирки та Охтирського району – є дискримінаційна та така, що обмежує суб'єкта оскарження у можливості взяти участь у процедурі закупівлі.
При цьому, Суб’єкт оскарження може запропонувати мережу АЗС БРСМ-нафта на території Сумської області, яка має АЗС з наступним місцерозташуванням:
АДРЕСА: Сумська обл., м. Суми, пр-т Курський, 135/1 – Сумський район;
АДРЕСА: Сумська обл, м. Суми, вул. Кондратьєва Герасима 166/1 – Сумський район;
АДРЕСА: Сумська обл., м. Суми, вул. Демьяна Коротченко, 18/1 - Сумський район.
Та за вищезазначеною адресою у м. Охтирка, вул. Перемоги, 202.
Інших АЗС БРСМ-Нафта на території м. Охтирки та Охтирського району – не має.
Тобто, вимога щодо наявності мережі АЗС в межах м. Охтирки та Охтирського району – є дискримінаційна для Суб’єкта оскарження, оскільки останній не може запропонувати САМЕ мережі АЗС з місцезнаходженням в межах Охтирського району.
Замовник значно обмежує коло учасників, які можуть прийняти участь в закупівлі, оскільки встановивши вимогу щодо місцезнаходження АЗС в окремо визначеному місцерозташуванню, Замовник фактично встановлює умови, за якими прийняти участь у закупівлі зможе ВИКЛЮЧНО 1 МЕРЕЖА АЗС, а отже виконати таку умову зможе один ПОСТАЧАЛЬНИК. Такі умови дискримінують Суб’єкта оскарження та нівелюють принципи проведення публічних закупівель закріплених в ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі», а саме: добросовісна конкуренція серед учасників; недискримінація учасників та рівне ставлення до них.
Також, оскільки відпуск палива за талонами, емітованими мережею БРСМ-Нафта (Додаток № 2 до Скарги), здійснюється по всій території України, - можемо запропонувати Замовнику здійснення заправки у всій мережі АЗС БРСМ-нафта по всій території України (Карта розташування АЗС БРСМ-Нафта зображення на офіційному сайті мережі за посиланням https://brsm-nafta.com/map).
Відповідно до п. 28 Особливостей, тендерна документація формується Замовником відповідно до вимог ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) з урахуванням Особливостей. ч. 4 ст. 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Суб’єкт оскарження може забезпечити Замовника заправкою автомобілів паливом, з урахуванням норм поставки Товару, встановлених законодавством та умовами тендерної документації, на підставі укладеного партнерського договору з мережею АЗС БРСМ-Нафта, але вимога ЩОДО наявності саме мережі АЗС в межах м. Охтирки та Охтирського району та АЗС на відстані САМЕ 10 км від бази Замовника – створює обмеження для Суб'єкта оскарження, а саме неможливість взяти участь у відповідній процедурі закупівлі.
З ОГЛЯДУ НА ВИЩЕЗАЗНАЧЕНЕ, СУБ’ЄКТ ОСКАРЖЕННЯ ВИМАГАЄ ВИКЛЮЧИТИ НАСТУПНІ УМОВИ ТЕНДЕРНОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ:
- наявності АЗС на відстані САМЕ 10 км від бази Замовника та наявності САМЕ мережі АЗС у межах м. Охтирки та Охтирського району.
×
-
Назва доказу:
ТАЛОНИ
-
Повʼязаний документ:
Талони АЗС БРСМ.pdf
-
-
Назва доказу:
ДОГОВІР
-
Повʼязаний документ:
Договір БРСМ Девон.pdf
-
-
Назва доказу:
Перелік АЗС БРСМ-Нафта.
-
Повʼязаний документ:
Перелік АЗС БРСМ.pdf
-
-
Назва доказу:
Посилання на сайт мережі БРСМ-Нафта https://brsm-nafta.com/map
-
Повʼязаний документ:
01.10.2025.2 СКАРГА ДО АМКУ на умови тендерної документації.pdf
-
-
Назва доказу:
Розрахунок відстані від бази Замовника до найбліжчої АЗС.
-
Повʼязаний документ:
Розрахунок відстані від бази Замовника до найбліжчої АЗС.PNG
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
СУБ’ЄКТ ОСКАРЖЕННЯ ВИМАГАЄ ПРИЙНЯТИ СКАРГУ ДО РОЗГЛЯДУ ТА ВИКЛЮЧИТИ НАСТУПНІ УМОВИ ТЕНДЕРНОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ (ВНЕСТИ ЗМІНИ ДО ТЕНДЕРНОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ): І. Умову в частині наявності АЗС на відстані САМЕ 10 км від бази Замовника та наявності САМЕ мережі АЗС у межах м. Охтирки та Охтирського району.
Порядковий номер пункту скарги:
2
Номер:
7ae6f55621434d689c901a1e007587e0
Заголовок пункту скарги:
ВИКЛЮЧИТИ Умову в частині наявності та надання: дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря за місцем відпуску нафтопродуктів, виданий уповноваженим державним органом.
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
№ пункту Скарги Частина та розділ тендерної документації Відомості тендерної документації, які містять дискримінаційні вимоги:
2 Додаток 2 Тендерної документації 9.Учасник письмово гарантує, що застосовує необхідні заходи із захисту довкілля згідно вимог нормативних документів. На підтвердження інформації учасник надає дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря за місцем відпуску нафтопродуктів, виданий уповноваженим державним органом.
Замовник визначає дискримінаційні обмежувальні умови наявності та надання:
- дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря за місцем відпуску нафтопродуктів, виданий уповноваженим державним органом.
Суб’єкт оскарження планує запропонувати Замовнику отримувати Товар на АЗС «БРСМ-Нафта» (Договір з партнерською мережею АЗС у Додатку № 1 до Скарги). Зазначена мережа АЗС має впроваджену форму здійснення відпуску ПММ (паливно-мастильних матеріалів) за талонами (Зразки талонів у Додатку № 2 до Скарги).
Звертаємо увагу, що мережа АЗС не належить Суб'єкту оскарження на праві власності/оренди/користуванні, а є мережею АЗС ПАРТНЕРА Суб'єкта оскарження (згідно укладеного партнерського договору).
Зазначена вимога дискримінаційна по відношенню до Суб’єкта оскарження, оскільки останій не мав законодавчих підстав для отримання такого дозволу, так як безпосередньо Суб’єкт оскарження НЕ здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря за місцем відпуску нафтопродуктів.
Згідно статті 11 ЗУ «Про охорону атмосферного повітря» Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися на підставі дозволу на викиди, виданого суб’єкту господарювання, об’єкт якого належить до першої групи, суб’єкту господарювання, об’єкт якого знаходиться на території зони відчуження, зони безумовного (обов’язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, або через центри надання адміністративних послуг.
До першої групи належать об’єкти, які взяті на державний облік і мають виробництва або технологічне устаткування, на яких повинні впроваджуватися екологічно безпечні технології та методи керування.
Суб’єкт оскарження не є суб’єктом господарювання, об’єкт якого належить до першої групи, суб’єкту господарювання, об’єкт якого знаходиться на території зони відчуження, зони безумовного (обов’язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, або через центри надання адміністративних послуг.
Суб’єкт оскарження не є власником та/або користувачем АЗС та не здійснює безпосередній відпуск палива на АЗС, а отже вимога Замовника в частині надання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря за місцем відпуску нафтопродуктів, виданий уповноваженим державним органом, - створює обмеження для Суб'єкта оскарження, а саме неможливість взяти участь у відповідній процедурі закупівлі.
Відповідно до п. 28 Особливостей, тендерна документація формується Замовником відповідно до вимог ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) з урахуванням Особливостей. ч. 4 ст. 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
З ОГЛЯДУ НА ВИЩЕЗАЗНАЧЕНЕ, СУБ’ЄКТ ОСКАРЖЕННЯ ВИМАГАЄ ВИКЛЮЧИТИ НАСТУПНІ УМОВИ ТЕНДЕРНОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ:
- надання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря за місцем відпуску нафтопродуктів, виданий уповноваженим державним органом.
№ пункту Скарги Частина та розділ тендерної документації Відомості тендерної документації, які містять дискримінаційні вимоги:
2 Додаток 2 Тендерної документації 9.Учасник письмово гарантує, що застосовує необхідні заходи із захисту довкілля згідно вимог нормативних документів. На підтвердження інформації учасник надає дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря за місцем відпуску нафтопродуктів, виданий уповноваженим державним органом.
Замовник визначає дискримінаційні обмежувальні умови наявності та надання:
- дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря за місцем відпуску нафтопродуктів, виданий уповноваженим державним органом.
Суб’єкт оскарження планує запропонувати Замовнику отримувати Товар на АЗС «БРСМ-Нафта» (Договір з партнерською мережею АЗС у Додатку № 1 до Скарги). Зазначена мережа АЗС має впроваджену форму здійснення відпуску ПММ (паливно-мастильних матеріалів) за талонами (Зразки талонів у Додатку № 2 до Скарги).
Звертаємо увагу, що мережа АЗС не належить Суб'єкту оскарження на праві власності/оренди/користуванні, а є мережею АЗС ПАРТНЕРА Суб'єкта оскарження (згідно укладеного партнерського договору).
Зазначена вимога дискримінаційна по відношенню до Суб’єкта оскарження, оскільки останій не мав законодавчих підстав для отримання такого дозволу, так як безпосередньо Суб’єкт оскарження НЕ здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря за місцем відпуску нафтопродуктів.
Згідно статті 11 ЗУ «Про охорону атмосферного повітря» Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися на підставі дозволу на викиди, виданого суб’єкту господарювання, об’єкт якого належить до першої групи, суб’єкту господарювання, об’єкт якого знаходиться на території зони відчуження, зони безумовного (обов’язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, або через центри надання адміністративних послуг.
До першої групи належать об’єкти, які взяті на державний облік і мають виробництва або технологічне устаткування, на яких повинні впроваджуватися екологічно безпечні технології та методи керування.
Суб’єкт оскарження не є суб’єктом господарювання, об’єкт якого належить до першої групи, суб’єкту господарювання, об’єкт якого знаходиться на території зони відчуження, зони безумовного (обов’язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, або через центри надання адміністративних послуг.
Суб’єкт оскарження не є власником та/або користувачем АЗС та не здійснює безпосередній відпуск палива на АЗС, а отже вимога Замовника в частині надання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря за місцем відпуску нафтопродуктів, виданий уповноваженим державним органом, - створює обмеження для Суб'єкта оскарження, а саме неможливість взяти участь у відповідній процедурі закупівлі.
Відповідно до п. 28 Особливостей, тендерна документація формується Замовником відповідно до вимог ст. 22 ЗУ «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) з урахуванням Особливостей. ч. 4 ст. 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
З ОГЛЯДУ НА ВИЩЕЗАЗНАЧЕНЕ, СУБ’ЄКТ ОСКАРЖЕННЯ ВИМАГАЄ ВИКЛЮЧИТИ НАСТУПНІ УМОВИ ТЕНДЕРНОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ:
- надання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря за місцем відпуску нафтопродуктів, виданий уповноваженим державним органом.
×
-
Назва доказу:
Посилання на сайт мережі БРСМ-Нафта https://brsm-nafta.com/map
-
Повʼязаний документ:
01.10.2025.2 СКАРГА ДО АМКУ на умови тендерної документації.pdf
-
-
Назва доказу:
ДОГОВІР з партнерською мережею АЗС
-
Повʼязаний документ:
Договір БРСМ Девон.pdf
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
СУБ’ЄКТ ОСКАРЖЕННЯ ВИМАГАЄ ПРИЙНЯТИ СКАРГУ ДО РОЗГЛЯДУ ТА ВИКЛЮЧИТИ НАСТУПНІ УМОВИ ТЕНДЕРНОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ (ВНЕСТИ ЗМІНИ ДО ТЕНДЕРНОЇ ДОКУМЕНТАЦІЇ): ІІ. Умову в частині наявності та надання: дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря за місцем відпуску нафтопродуктів, виданий уповноваженим державним органом.
Запити Органу оскарження
Номер:
a421e0cebecc491c99de14f1f9057b80
Тема запиту:
Щодо першого пункту скарги
Текст запиту:
Щодо першого пункту скарги, де скаржник оскаржує вимоги тендерної документації в Додатку 2 (пункт 6), Додатку 1 (пункт 3.11) та Додатку 3 (пункт 5.4 Проєкту договору) про надання інформації про мережу АЗС в межах м. Охтирки та Охтирського району з відстанню не більше 10 км від бази замовника за адресою: 42744, Сумська обл., Охтирський район, с. Чернеччина, вул. Готеляка, буд. 2, замовник зазначає, що ці вимоги є обґрунтованими та недискримінаційними. Відповідно до частини 1 статті 5 Закону про публічні закупівлі, закупівлі здійснюються за принципами максимальної економії, ефективності та пропорційності, що передбачає встановлення вимог, спрямованих на мінімізацію витрат замовника, включаючи транспортні витрати, без необґрунтованого обмеження конкуренції. Вимога щодо радіусу в 10 км зумовлена необхідністю економії бюджетних коштів на доїзд транспортних засобів до АЗС, оскільки більша відстань призводить до додаткових витрат на паливо, час та амортизацію транспорту, що є збитковим для замовника як комунальної установи з обмеженим бюджетом. Зокрема, економічна складова цієї вимоги полягає в тому, що для вантажних транспортних засобів, таких як самоскид FORD TRUCKS 3542 D DC чи автогрейдер ДЗ-143, які мають середнє споживання палива на рівні 20-30 літрів на 100 км, кожен додатковий кілометр доїзду понад 10 км генерує додаткові витрати: наприклад, при середній ціні дизельного палива 50 грн/літр і щотижневій заправці 12 транспортних засобів, перевищення відстані на 1 км призводить до річних витрат у розмірі близько 10 000-15 000 грн на паливо, не враховуючи витрати на амортизацію (близько 5-10 грн/км) та оплату праці водіїв (близько 100 грн/година, з урахуванням часу на доїзд). Таким чином, межа в 10 км є розумною та пропорційною, оскільки вона забезпечує баланс між доступністю АЗС і економією, дозволяючи уникнути збитків у розмірі десятків тисяч гривень на рік, що відповідає принципу максимальної економії, встановленому частиною 1 статті 5 Закону про публічні закупівлі, а тому не може вважатися дискримінаційною. Крім того, відповідно до частини 4 статті 22 Закону про публічні закупівлі, тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, однак вона може включати обґрунтовані критерії, пов'язані з ефективністю використання коштів, і в цьому випадку вимога допускає участь цілої низки різних мереж АЗС, розташованих у цьому радіусі, зокрема: АЗС мережі BVS за адресою с.Пологи, Охтирський р-н, вул. Київська 2, відстань близько 5 км; АЗС мережі BVS за адресою м. Охтирка, площа Соборна 6, відстань близько 9,3 км; АЗС мережі MARSHAL за адресою м. Охтирка, вул. Революції 6, відстань близько 9,2 км; АЗС мережі ОВІС за адресою м. Охтирка, вул. Батюка 20, відстань близько 10 км (схеми розташування та розрахунку відстаней, базовані на загальнодоступних мапах, таких як Google Maps, додаються як додатки до цих заперечень). Таким чином, вимога не обмежується однією мережею, як стверджує скаржник, а забезпечує конкуренцію серед кількох постачальників, що спростовує твердження про дискримінацію та відповідає пункту 28 Особливостей, який вимагає формування тендерної документації відповідно до статті 22 Закону про публічні закупівлі з урахуванням особливостей воєнного стану, а тому скарга в цій частині є необґрунтованою. Крім того, скаржник вводить в оману колегію Антимонопольного комітету України щодо відстані до запропонованої ним АЗС мережі "БРСМ-Нафта" за адресою Сумська обл., м. Охтирка, вул. Перемоги, 202, стверджуючи, що вона становить 10,8 км, тоді як реальна відстань з урахуванням обмежень руху для вантажного транспорту значно більша. Відповідно до пункту 3.3 Правил дорожнього руху, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306, рух вантажних автомобілів з дозволеною максимальною масою понад 3,5 т заборонено в певних зонах міст без спеціальних дозволів, що змушує вантажні транспортні засоби замовника (наприклад, самоскид FORD TRUCKS 3542 D DC чи автогрейдер ДЗ-143) використовувати об'їзні дороги, збільшуючи відстань до 16,5-19 км залежно від маршруту (схеми руху з урахуванням обмежень, розраховані за допомогою сервісів Google Maps та врахуванням дорожніх знаків, додаються як додатки до цих заперечень). Це підтверджує, що запропонована скаржником АЗС не відповідає вимозі 10 км, а твердження про 10,8 км базується на прямолінійному розрахунку без урахування фактичних умов руху, що є маніпулятивним і суперечить принципу об'єктивності, встановленому частиною 1 статті 18 Закону про публічні закупівлі, яка вимагає неупередженого розгляду скарг, а тому колегія повинна врахувати ці фактичні обставини при оцінці скарги.
Замовник, діючи добросовісно та з метою ефективного, безперервного забезпечення власних виробничих потреб пальним, подає ці заперечення на скаргу ТОВ «Торговий дім «Девон-Інвест», в якій заявлено про нібито дискримінаційний характер окремих умов тендерної документації.
Щодо правової природи та мети оскаржуваних вимог (радіус до 10 км; наявність АЗС/«мережі» у межах м. Охтирка та Охтирського району)
Відповідно до статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) закупівлі здійснюються за принципами добросовісної конкуренції, максимальної економії та ефективності, пропорційності та недискримінації учасників. Відповідно до частини другої статті 22 Закону тендерна документація обов’язково містить інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі екологічні та інші характеристики, а також умови виконання договору. Таким чином, Замовник має право та обов’язок визначити логістичні та функціональні параметри отримання пального, безпосередньо пов’язані з предметом закупівлі та виконанням завдань Замовника.
Оскаржувані умови (Додаток 1 п. 3.11; Додаток 2 п. 6; Додаток 3 — п. 5.4 проєкту договору) встановлюють граничну доступність пунктів відпуску пального — «відстань від найближчої автозаправної станції до бази Замовника за адресою: 42744, Сумська обл., Охтирський район, с. Чернеччина, вул. Готеляка, буд. 2 не більше 10 км» та вимогу надати інформацію про АЗС у межах м. Охтирка та Охтирського району. Вимоги визначені саме як «не більше 10 км», а не «саме 10 км». Будь-яке трактування скаржником цієї умови як «обов’язково 10 км» є довільним та не відповідає тексту документації. Відповідно до частини четвертої статті 22 Закону забороняються вимоги, що необґрунтовано обмежують конкуренцію; натомість встановлення радіуса доступності є пропорційним способом забезпечити економію бюджетних коштів та безперервність надання послуг, що цілком узгоджується також із постановою Кабінету Міністрів України № 710 «Про ефективне використання державних коштів», яку Замовник зобов’язаний враховувати у своїй діяльності.
З урахуванням специфіки діяльності КУ «Служба по експлуатації об’єктів комунальної власності та благоустрою» Замовник експлуатує парк спеціалізованої дорожньо-комунальної техніки та автотранспорту, що постійно задіяні у господарських роботах громади та потребують оперативної дозаправки без виведення техніки з робочих маршрутів на тривалий час. Фактична спроможність Замовника підтверджується переліком наявних транспортних засобів, зокрема: трактори колісні МТЗ-892.2 (2 од. у різні дати надходження), МТЗ-82.1 (1 од.), установка ямкового ремонту УЯР-01 (1 од.), автогрейдер ДЗ-143 (1 од.), самоскид FORD TRUCKS 3542D DC (1 од.), автобус БАЗ-22154 (1 од.), автомобілі ГАЗ-330232, FIAT DOBLO, ВАЗ-21074, RENAULT KANGOO та ін. Перераховані одиниці перебувають на балансі або у безоплатному користуванні за актами приймання-передачі (акти від 03.12.2018, 01.02.2019, 01.10.2019, 23.06.2020, 14.12.2021, 27.11.2023, 27.11.2024 №43, 04.03.2025 №66). Відповідно до статті 5 Закону встановлено обов’язок дотримання принципів максимальної економії та ефективності; отже, обмеження радіуса до 10 км є об’єктивно зумовленим зменшенням холостих пробігів, витрат пального на доїзд до АЗС, скороченням простоїв та ризиків переривання надання комунальних послуг. Техніка важкого класу (самоскиди, автогрейдери, трактори з навісним обладнанням) має підвищені питомі витрати пального при переїздах; кожні додаткові кілометри призводять до прямих додаткових витрат і непрямих втрат від простою бригад і техніки. Тому вимога «не більше 10 км» є функціонально необхідною та пропорційною.
Додатково слід враховувати обмеження організації дорожнього руху для великовагового та спеціалізованого транспорту в межах міської/приміської інфраструктури: частина вулиць має заборони/об’їзди для вантажного та спецтранспорту, що підтверджується відповідними схемами організації руху (додаються). Відповідно до Правил дорожнього руху України та рішень органів місцевого самоврядування щодо організації дорожнього руху, проїзд такої техніки має здійснюватися визначеними маршрутами, що для АЗС, запропонованої скаржником (м. Охтирка, вул. Перемоги, 202), формує фактичну відстань 16,5–19 км залежно від допустимого об’їзного шляху. Тому наведене скаржником «10,8 км» за умовним скороченим маршрутом не відображає реальної доступності для нашого парку техніки і вводить орган оскарження в оману щодо фактичних логістичних витрат.
Підкреслюємо, що в межах радіуса «не більше 10 км» існують щонайменше чотири різні АЗС різних суб’єктів господарювання (схеми-карти з відстанями та можливими маршрутами додаються), які відповідають умовам документації, що спростовує тезу про «єдиного постачальника». Відповідно до частини четвертої статті 22 Закону, якщо вимога не обмежує конкуренцію та має об’єктивне обґрунтування, вона є правомірною; отже, доводи скаржника про дискримінаційність не підтверджуються.
Щодо поняття «мережа АЗС» та відсутності вимог кваліфікації, заборонених пунктом 29 Особливостей
Скаржник помилково ототожнює формулювання «інформація про мережу АЗС, їх адреси у межах м. Охтирки та Охтирського району» з вимогою володіти/керувати власною «мережею» чи мати строго визначену кількість АЗС одного бренду. За змістом документації, мова йде про доступні точки відпуску пального для Замовника в межах його операційної зони, незалежно від форми правового титулу учасника на такі точки (власність, оренда, партнерські договори), що прямо випливає з природи предмета закупівлі — відпуск пального в талонній/картковій формі. Така вимога належить до технічних/експлуатаційних характеристик предмета закупівлі і умов виконання договору, а не до кваліфікаційних критеріїв у розумінні статті 16 Закону.
Окремо наголошуємо, що гранична відстань до АЗС є визначальною (істотною) технічною умовою завдання, безпосередньо пов’язаною з предметом закупівлі — відпуском пального на АЗС у талонній/картковій формі. Відповідно до частини другої статті 22 та статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі» технічні специфікації та умови виконання договору повинні відображати реальні експлуатаційні потреби замовника, а згідно зі статтею 5 Закону — забезпечувати максимальну економію, ефективність і пропорційність. З огляду на значний парк спецтехніки й автотранспорту, який щоденно виконує виробничі завдання, кожен додатковий кілометр доїзду до АЗС множиться на кількість машин та заправок, формуючи постійні й невиправдані витрати пального, часу екіпажів, зношування техніки та простої. Ситуація ускладнюється тим, що у Замовника відсутні стаціонарні резервуари для зберігання пального, отже забезпечення безперервності робіт напряму залежить від оперативної доступності пунктів відпуску; у цьому контексті коротка відстань до заправки є ключовим логістичним параметром, що гарантує ритмічність господарської діяльності та належне виконання завдань. Установлення межі «не більше 10 км» зумовлене саме потребою мінімізувати холості пробіги й витрати бюджету, що відповідає також вимогам урядової політики ефективного використання коштів (з урахуванням підходів постанови КМУ №710), а тому така умова є функціонально обґрунтованою, пропорційною та недискримінаційною.
Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей (постанова КМУ № 1178) тендерна документація формується відповідно до статті 22 Закону з урахуванням Особливостей. Відповідно до пункту 29 Особливостей під час відкритих торгів щодо бензину, дизельного пального, природного газу, скрапленого газу не застосовуються положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону (кваліфікаційні критерії). Замовник не встановлював заборонених кваліфікаційних критеріїв (щодо персоналу/досвіду/матеріально-технічної бази). Натомість були визначені умови місця постачання/відпуску та функціональної доступності АЗС, прямо пов’язані з предметом закупівлі та виконанням договору (частина друга статті 22 та стаття 23 Закону). Отже, посилання скаржника на пункт 29 Особливостей є не релевантним.
Скаржник ґрунтує свої твердження на тому, що його партнерська АЗС за адресою м. Охтирка, вул. Перемоги, 202, розташована, за його підрахунком, на 10,8 км від бази Замовника, а «інші» АЗС мережі відсутні у межах району. Така аргументація виходить з інтересів однієї приватної мережі та ігнорує наявність інших операторів у зоні до 10 км за допустимими маршрутами руху спецтехніки. Замовник додає до заперечень схеми чотирьох різних АЗС в радіусі до 10 км, що підтверджує наявність альтернатив і відсутність «монополії» будь-якого бренду у вимогах документації. Відповідно до статті 5 Закону встановлено принцип рівного ставлення та об’єктивності; отже, нездатність конкретного учасника узгодити для себе доступні пункти відпуску в межах визначеного радіуса не свідчить про дискримінацію в документації, а лише про обмеження бізнес-моделі цього учасника.
Додатково скаржник маніпулює відстанями, виходячи з коротших, але недопустимих для нашого класу транспорту маршрутів, тоді як згідно із схемами організації руху вантажного/спеціалізованого транспорту фактична довжина допустимого маршруту до вказаної АЗС становить 16 або 19 км. Відповідно до статті 5 Закону встановлено принцип пропорційності; а відтак вимога «не більше 10 км» є об’єктивною межею економічної доцільності з огляду на клас і режим експлуатації наявної у Замовника техніки.
Дата опублікування:
06.10.2025 15:59
Номер:
f71704abfec047ada1caaa7528691700
Тема запиту:
Щодо другого пункту скарги
Текст запиту:
Щодо другого пункту скарги, де оскаржується вимога в Додатку 2 тендерної документації (пункт 9) про надання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря за місцем відпуску нафтопродуктів, виданий уповноваженим державним органом, замовник стверджує, що ця вимога є законною та обґрунтованою. Предмет закупівлі полягає в заправці транспортних засобів безпосередньо на АЗС за талонами, що передбачає відпуск нафтопродуктів на стаціонарних об'єктах, де здійснюються викиди забруднюючих речовин, і тому вимагає підтвердження відповідності екологічним нормам для забезпечення безпеки та законності процесу. Відповідно до статті 11 Закону України "Про охорону атмосферного повітря" від 16.10.1992 № 2707-XII, викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися на підставі дозволу, виданого суб’єкту господарювання уповноваженим органом, зокрема для об’єктів першої групи з технологічним устаткуванням, де впроваджуються екологічно безпечні технології, і такий дозвіл видається за умови неперевищення нормативів екологічної безпеки, що робить цю вимогу обов'язковою для операторів АЗС, незалежно від форми партнерства. Оскільки учасник повинен гарантувати, що АЗС, через які відбувається відпуск палива, відповідають екологічним нормам, вимога про надання такого дозволу є пропорційною та необхідною для захисту інтересів замовника, що відповідає частині 4 статті 22 Закону про публічні закупівлі, яка забороняє дискримінаційні вимоги, але дозволяє встановлювати критерії, пов'язані з якістю та безпекою предмета закупівлі, включаючи екологічні аспекти, для забезпечення ефективності та пропорційності, встановлених частиною 1 статті 5 цього Закону. Скаржник, пропонуючи партнерську мережу "БРСМ-Нафта", не є власником АЗС, але як учасник тендеру зобов'язаний забезпечити відповідність всього ланцюга постачання нормам законодавства, включаючи екологічні, що не створює дискримінації, а навпаки, забезпечує рівне ставлення до всіх учасників відповідно до пункту 29 Особливостей, який регулює вимоги до предмета закупівлі палива, а тому ця вимога не підлягає виключенню. Економічна складова цієї вимоги полягає в тому, що відсутність дозволу може призвести до штрафів для АЗС (від 50 000 до 200 000 грн відповідно до Кодексу України про адміністративні правопорушення), що потенційно вплине на стабільність постачання палива для замовника, спричиняючи додаткові витрати на альтернативні закупівлі або простої транспорту, оцінені в тисячі гривень на місяць, і тому вимога сприяє максимальній економії, як передбачено частиною 1 статті 5 Закону про публічні закупівлі.
Предмет закупівлі — відпуск пального на АЗС (талони/паливні карти). Місце фактичного провадження діяльності з відпуску — АЗС, що є стаціонарним джерелом викидів. Відповідно до статті 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами допускаються на підставі дозволу, виданого уповноваженим органом, суб’єкту господарювання — оператору відповідного об’єкта. Отже, наявність чинного дозволу на АЗС, де здійснюється відпуск пального Замовнику, є прямою вимогою екологічного законодавства до експлуатації АЗС.
Відповідно до частини другої статті 22 та частини третьої статті 23 Закону, технічні специфікації можуть і повинні включати вимоги щодо екологічних характеристик предмета закупівлі та умов виконання договору. Тому вимога Замовника «учасник надає дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря за місцем відпуску» є законною, доречною та пропорційною: вона не вимагає від учасника отримувати «власний» дозвіл на чужу АЗС, а вимагає підтвердити, що конкретні пункти відпуску, які будуть обслуговувати Замовника, експлуатуються законно. Учасник міг надати копії дозволів операторів партнерських АЗС або відповідні листи-підтвердження разом із реквізитами дозволів. Таким чином, відповідно до частини четвертої статті 22 Закону встановлено обґрунтовану вимогу, пов’язану з предметом закупівлі, яка не обмежує конкуренцію, а забезпечує дотримання екологічних норм саме там, де відбувається приймання пального Замовником. Твердження скаржника про дискримінаційність цієї умови є безпідставним.
Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей тендерна документація формується відповідно до вимог статті 22 Закону. Замовник не встановлював вимог, які б підпадали під заборону пункту 29 Особливостей (кваліфікаційні критерії за ст. 16 Закону для пального). Встановлені умови стосуються місця постачання/відпуску (логістика) та екологічної правомірності експлуатації пунктів відпуску, що прямо відповідає статті 22 та статті 23 Закону. Відповідно до частини четвертої статті 22 Закону тендерна документація не містить вимог, що обмежують конкуренцію або призводять до дискримінації; навпаки, вони спрямовані на забезпечення ефективності та безперервності діяльності Замовника.
Відповідно до статті 5 та частини другої статті 22, частини третьої статті 23 Закону встановлено право та обов’язок Замовника формувати технічні, логістичні та екологічні умови, безпосередньо пов’язані з предметом закупівлі, за умови їх пропорційності та об’єктивності. Вимога «не більше 10 км» для найближчої АЗС та надання інформації про доступні пункти відпуску в межах м. Охтирка та Охтирського району є обґрунтованою, пропорційною та недискримінаційною, зважаючи на підтверджену наявність кількох альтернативних АЗС в заданому радіусі та реальні обмеження руху важкої комунальної техніки. Вимога надати дозвіл на викиди за місцем відпуску відповідає статті 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» і є належною екологічною характеристикою та умовою виконання договору згідно зі статтями 22–23 Закону.
Відповідно до пункту 55 Особливостей (оскарження за правилами статті 18 Закону) та з огляду на викладені правові і фактичні підстави, просимо Комісію Антимонопольного комітету України відмовити у задоволенні скарги ТОВ «Торговий дім «Девон-Інвест» та залишити умови тендерної документації без змін.
На підставі викладеного, замовник просить Антимонопольний комітет України відхилити скаргу ТОВ «Торговий дім «Девон-Інвест» у повному обсязі, оскільки тендерна документація відповідає нормам Закону про публічні закупівлі та Особливостей, вимоги обґрунтовані фактичними потребами замовника в економії коштів, ефективній експлуатації транспорту та дотриманні екологічних стандартів, а твердження скаржника про дискримінацію спростовуються наявністю кількох мереж АЗС у встановленому радіусі та реальними розрахунками відстаней з урахуванням обмежень руху.
Відповідно до пункту 55 Особливостей оскарження відкритих торгів відбувається відповідно до статті 18 Закону з урахуванням цих особливостей. Відповідно до частини вісімнадцятої статті 18 Закону за результатами розгляду скарги орган оскарження має право прийняти рішення: 1) про встановлення або відсутність порушень процедури закупівлі (у тому числі порушення порядку оприлюднення або не оприлюднення інформації про процедури закупівлі, передбаченої цим Законом); 2) про заходи, що повинні вживатися для їх усунення, зокрема зобов’язати замовника повністю або частково скасувати свої рішення, надати необхідні документи, роз’яснення, усунути будь-які дискримінаційні умови (у тому числі ті, що зазначені в технічній специфікації, яка є складовою частиною тендерної документації), привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства або за неможливості виправити допущені порушення відмінити процедуру закупівлі.
Враховуючи викладене, Замовник повідомляє, що діяв відповідно до вимог статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» із врахуванням норм законодавства та Особливостей.
Керуючись пунктом 56 Особливостей та статтями 5, 18, Закону та на підставі зазначеного вище,
Дата опублікування:
06.10.2025 16:11
Номер:
f57e262651234d3ab1d5735f85f11bc7
Тема запиту:
Щодо першого пункту скарги
Текст запиту:
Щодо першого пункту скарги, де скаржник оскаржує вимоги тендерної документації в Додатку 2 (пункт 6), Додатку 1 (пункт 3.11) та Додатку 3 (пункт 5.4 Проєкту договору) про надання інформації про мережу АЗС в межах м. Охтирки та Охтирського району з відстанню не більше 10 км від бази замовника за адресою: 42744, Сумська обл., Охтирський район, с. Чернеччина, вул. Готеляка, буд. 2, замовник зазначає, що ці вимоги є обґрунтованими та недискримінаційними. Відповідно до частини 1 статті 5 Закону про публічні закупівлі, закупівлі здійснюються за принципами максимальної економії, ефективності та пропорційності, що передбачає встановлення вимог, спрямованих на мінімізацію витрат замовника, включаючи транспортні витрати, без необґрунтованого обмеження конкуренції. Вимога щодо радіусу в 10 км зумовлена необхідністю економії бюджетних коштів на доїзд транспортних засобів до АЗС, оскільки більша відстань призводить до додаткових витрат на паливо, час та амортизацію транспорту, що є збитковим для замовника як комунальної установи з обмеженим бюджетом. Зокрема, економічна складова цієї вимоги полягає в тому, що для вантажних транспортних засобів, таких як самоскид FORD TRUCKS 3542 D DC чи автогрейдер ДЗ-143, які мають середнє споживання палива на рівні 20-30 літрів на 100 км, кожен додатковий кілометр доїзду понад 10 км генерує додаткові витрати: наприклад, при середній ціні дизельного палива 50 грн/літр і щотижневій заправці 12 транспортних засобів, перевищення відстані на 1 км призводить до річних витрат у розмірі близько 10 000-15 000 грн на паливо, не враховуючи витрати на амортизацію (близько 5-10 грн/км) та оплату праці водіїв (близько 100 грн/година, з урахуванням часу на доїзд). Таким чином, межа в 10 км є розумною та пропорційною, оскільки вона забезпечує баланс між доступністю АЗС і економією, дозволяючи уникнути збитків у розмірі десятків тисяч гривень на рік, що відповідає принципу максимальної економії, встановленому частиною 1 статті 5 Закону про публічні закупівлі, а тому не може вважатися дискримінаційною. Крім того, відповідно до частини 4 статті 22 Закону про публічні закупівлі, тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, однак вона може включати обґрунтовані критерії, пов'язані з ефективністю використання коштів, і в цьому випадку вимога допускає участь цілої низки різних мереж АЗС, розташованих у цьому радіусі, зокрема: АЗС мережі BVS за адресою с.Пологи, Охтирський р-н, вул. Київська 2, відстань близько 5 км; АЗС мережі BVS за адресою м. Охтирка, площа Соборна 6, відстань близько 9,3 км; АЗС мережі MARSHAL за адресою м. Охтирка, вул. Революції 6, відстань близько 9,2 км; АЗС мережі ОВІС за адресою м. Охтирка, вул. Батюка 20, відстань близько 10 км (схеми розташування та розрахунку відстаней, базовані на загальнодоступних мапах, таких як Google Maps, додаються як додатки до цих заперечень). Таким чином, вимога не обмежується однією мережею, як стверджує скаржник, а забезпечує конкуренцію серед кількох постачальників, що спростовує твердження про дискримінацію та відповідає пункту 28 Особливостей, який вимагає формування тендерної документації відповідно до статті 22 Закону про публічні закупівлі з урахуванням особливостей воєнного стану, а тому скарга в цій частині є необґрунтованою. Крім того, скаржник вводить в оману колегію Антимонопольного комітету України щодо відстані до запропонованої ним АЗС мережі "БРСМ-Нафта" за адресою Сумська обл., м. Охтирка, вул. Перемоги, 202, стверджуючи, що вона становить 10,8 км, тоді як реальна відстань з урахуванням обмежень руху для вантажного транспорту значно більша. Відповідно до пункту 3.3 Правил дорожнього руху, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306, рух вантажних автомобілів з дозволеною максимальною масою понад 3,5 т заборонено в певних зонах міст без спеціальних дозволів, що змушує вантажні транспортні засоби замовника (наприклад, самоскид FORD TRUCKS 3542 D DC чи автогрейдер ДЗ-143) використовувати об'їзні дороги, збільшуючи відстань до 16,5-19 км залежно від маршруту (схеми руху з урахуванням обмежень, розраховані за допомогою сервісів Google Maps та врахуванням дорожніх знаків, додаються як додатки до цих заперечень). Це підтверджує, що запропонована скаржником АЗС не відповідає вимозі 10 км, а твердження про 10,8 км базується на прямолінійному розрахунку без урахування фактичних умов руху, що є маніпулятивним і суперечить принципу об'єктивності, встановленому частиною 1 статті 18 Закону про публічні закупівлі, яка вимагає неупередженого розгляду скарг, а тому колегія повинна врахувати ці фактичні обставини при оцінці скарги.
Замовник, діючи добросовісно та з метою ефективного, безперервного забезпечення власних виробничих потреб пальним, подає ці заперечення на скаргу ТОВ «Торговий дім «Девон-Інвест», в якій заявлено про нібито дискримінаційний характер окремих умов тендерної документації.
Щодо правової природи та мети оскаржуваних вимог (радіус до 10 км; наявність АЗС/«мережі» у межах м. Охтирка та Охтирського району)
Відповідно до статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) закупівлі здійснюються за принципами добросовісної конкуренції, максимальної економії та ефективності, пропорційності та недискримінації учасників. Відповідно до частини другої статті 22 Закону тендерна документація обов’язково містить інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі екологічні та інші характеристики, а також умови виконання договору. Таким чином, Замовник має право та обов’язок визначити логістичні та функціональні параметри отримання пального, безпосередньо пов’язані з предметом закупівлі та виконанням завдань Замовника.
Оскаржувані умови (Додаток 1 п. 3.11; Додаток 2 п. 6; Додаток 3 — п. 5.4 проєкту договору) встановлюють граничну доступність пунктів відпуску пального — «відстань від найближчої автозаправної станції до бази Замовника за адресою: 42744, Сумська обл., Охтирський район, с. Чернеччина, вул. Готеляка, буд. 2 не більше 10 км» та вимогу надати інформацію про АЗС у межах м. Охтирка та Охтирського району. Вимоги визначені саме як «не більше 10 км», а не «саме 10 км». Будь-яке трактування скаржником цієї умови як «обов’язково 10 км» є довільним та не відповідає тексту документації. Відповідно до частини четвертої статті 22 Закону забороняються вимоги, що необґрунтовано обмежують конкуренцію; натомість встановлення радіуса доступності є пропорційним способом забезпечити економію бюджетних коштів та безперервність надання послуг, що цілком узгоджується також із постановою Кабінету Міністрів України № 710 «Про ефективне використання державних коштів», яку Замовник зобов’язаний враховувати у своїй діяльності.
З урахуванням специфіки діяльності КУ «Служба по експлуатації об’єктів комунальної власності та благоустрою» Замовник експлуатує парк спеціалізованої дорожньо-комунальної техніки та автотранспорту, що постійно задіяні у господарських роботах громади та потребують оперативної дозаправки без виведення техніки з робочих маршрутів на тривалий час. Фактична спроможність Замовника підтверджується переліком наявних транспортних засобів, зокрема: трактори колісні МТЗ-892.2 (2 од. у різні дати надходження), МТЗ-82.1 (1 од.), установка ямкового ремонту УЯР-01 (1 од.), автогрейдер ДЗ-143 (1 од.), самоскид FORD TRUCKS 3542D DC (1 од.), автобус БАЗ-22154 (1 од.), автомобілі ГАЗ-330232, FIAT DOBLO, ВАЗ-21074, RENAULT KANGOO та ін. Перераховані одиниці перебувають на балансі або у безоплатному користуванні за актами приймання-передачі (акти від 03.12.2018, 01.02.2019, 01.10.2019, 23.06.2020, 14.12.2021, 27.11.2023, 27.11.2024 №43, 04.03.2025 №66). Відповідно до статті 5 Закону встановлено обов’язок дотримання принципів максимальної економії та ефективності; отже, обмеження радіуса до 10 км є об’єктивно зумовленим зменшенням холостих пробігів, витрат пального на доїзд до АЗС, скороченням простоїв та ризиків переривання надання комунальних послуг. Техніка важкого класу (самоскиди, автогрейдери, трактори з навісним обладнанням) має підвищені питомі витрати пального при переїздах; кожні додаткові кілометри призводять до прямих додаткових витрат і непрямих втрат від простою бригад і техніки. Тому вимога «не більше 10 км» є функціонально необхідною та пропорційною.
Додатково слід враховувати обмеження організації дорожнього руху для великовагового та спеціалізованого транспорту в межах міської/приміської інфраструктури: частина вулиць має заборони/об’їзди для вантажного та спецтранспорту, що підтверджується відповідними схемами організації руху (додаються). Відповідно до Правил дорожнього руху України та рішень органів місцевого самоврядування щодо організації дорожнього руху, проїзд такої техніки має здійснюватися визначеними маршрутами, що для АЗС, запропонованої скаржником (м. Охтирка, вул. Перемоги, 202), формує фактичну відстань 16,5–19 км залежно від допустимого об’їзного шляху. Тому наведене скаржником «10,8 км» за умовним скороченим маршрутом не відображає реальної доступності для нашого парку техніки і вводить орган оскарження в оману щодо фактичних логістичних витрат.
Підкреслюємо, що в межах радіуса «не більше 10 км» існують щонайменше чотири різні АЗС різних суб’єктів господарювання (схеми-карти з відстанями та можливими маршрутами додаються), які відповідають умовам документації, що спростовує тезу про «єдиного постачальника». Відповідно до частини четвертої статті 22 Закону, якщо вимога не обмежує конкуренцію та має об’єктивне обґрунтування, вона є правомірною; отже, доводи скаржника про дискримінаційність не підтверджуються.
Щодо поняття «мережа АЗС» та відсутності вимог кваліфікації, заборонених пунктом 29 Особливостей
Скаржник помилково ототожнює формулювання «інформація про мережу АЗС, їх адреси у межах м. Охтирки та Охтирського району» з вимогою володіти/керувати власною «мережею» чи мати строго визначену кількість АЗС одного бренду. За змістом документації, мова йде про доступні точки відпуску пального для Замовника в межах його операційної зони, незалежно від форми правового титулу учасника на такі точки (власність, оренда, партнерські договори), що прямо випливає з природи предмета закупівлі — відпуск пального в талонній/картковій формі. Така вимога належить до технічних/експлуатаційних характеристик предмета закупівлі і умов виконання договору, а не до кваліфікаційних критеріїв у розумінні статті 16 Закону.
Окремо наголошуємо, що гранична відстань до АЗС є визначальною (істотною) технічною умовою завдання, безпосередньо пов’язаною з предметом закупівлі — відпуском пального на АЗС у талонній/картковій формі. Відповідно до частини другої статті 22 та статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі» технічні специфікації та умови виконання договору повинні відображати реальні експлуатаційні потреби замовника, а згідно зі статтею 5 Закону — забезпечувати максимальну економію, ефективність і пропорційність. З огляду на значний парк спецтехніки й автотранспорту, який щоденно виконує виробничі завдання, кожен додатковий кілометр доїзду до АЗС множиться на кількість машин та заправок, формуючи постійні й невиправдані витрати пального, часу екіпажів, зношування техніки та простої. Ситуація ускладнюється тим, що у Замовника відсутні стаціонарні резервуари для зберігання пального, отже забезпечення безперервності робіт напряму залежить від оперативної доступності пунктів відпуску; у цьому контексті коротка відстань до заправки є ключовим логістичним параметром, що гарантує ритмічність господарської діяльності та належне виконання завдань. Установлення межі «не більше 10 км» зумовлене саме потребою мінімізувати холості пробіги й витрати бюджету, що відповідає також вимогам урядової політики ефективного використання коштів (з урахуванням підходів постанови КМУ №710), а тому така умова є функціонально обґрунтованою, пропорційною та недискримінаційною.
Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей (постанова КМУ № 1178) тендерна документація формується відповідно до статті 22 Закону з урахуванням Особливостей. Відповідно до пункту 29 Особливостей під час відкритих торгів щодо бензину, дизельного пального, природного газу, скрапленого газу не застосовуються положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону (кваліфікаційні критерії). Замовник не встановлював заборонених кваліфікаційних критеріїв (щодо персоналу/досвіду/матеріально-технічної бази). Натомість були визначені умови місця постачання/відпуску та функціональної доступності АЗС, прямо пов’язані з предметом закупівлі та виконанням договору (частина друга статті 22 та стаття 23 Закону). Отже, посилання скаржника на пункт 29 Особливостей є не релевантним.
Скаржник ґрунтує свої твердження на тому, що його партнерська АЗС за адресою м. Охтирка, вул. Перемоги, 202, розташована, за його підрахунком, на 10,8 км від бази Замовника, а «інші» АЗС мережі відсутні у межах району. Така аргументація виходить з інтересів однієї приватної мережі та ігнорує наявність інших операторів у зоні до 10 км за допустимими маршрутами руху спецтехніки. Замовник додає до заперечень схеми чотирьох різних АЗС в радіусі до 10 км, що підтверджує наявність альтернатив і відсутність «монополії» будь-якого бренду у вимогах документації. Відповідно до статті 5 Закону встановлено принцип рівного ставлення та об’єктивності; отже, нездатність конкретного учасника узгодити для себе доступні пункти відпуску в межах визначеного радіуса не свідчить про дискримінацію в документації, а лише про обмеження бізнес-моделі цього учасника.
Додатково скаржник маніпулює відстанями, виходячи з коротших, але недопустимих для нашого класу транспорту маршрутів, тоді як згідно із схемами організації руху вантажного/спеціалізованого транспорту фактична довжина допустимого маршруту до вказаної АЗС становить 16 або 19 км. Відповідно до статті 5 Закону встановлено принцип пропорційності; а відтак вимога «не більше 10 км» є об’єктивною межею економічної доцільності з огляду на клас і режим експлуатації наявної у Замовника техніки.
Дата опублікування:
06.10.2025 16:09