-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Автомобіль з відкритою вантажною платформою на базі ISUZU D-MAX (або еквівалент) ДК 021:2015: 34130000-7 «Мототранспортні вантажні засоби» (34131000-4 "Пікапи»)
Завершена
3 732 300.00
UAH з ПДВ
Період оскарження:
26.09.2025 11:10 - 16.10.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП
Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Номер:
a62375f704b94b45b73ae6e6aeb4ee51
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-09-26-003935-a.a1
Назва:
Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Пов'язані документи:
Учасник
- Додаток 8 - Порівняльна таблиця Технічних характеристик_Validation_Report.pdf 30.09.2025 19:53
- Додаток 16 - Рішення АМКУ від 07.08.2025 № 12212.pdf 30.09.2025 19:53
- Додаток 3 - Витяг_ТОВ ЮМГ.pdf 30.09.2025 19:53
- Додаток 2 - Додаток 4_Проєкт договору.docx 30.09.2025 19:53
- Додаток 15 - Рішення АМКУ від 19.06.2025 № 9810.pdf 30.09.2025 19:53
- Додаток 6 - Коносамент та Пакувальний лист.pdf 30.09.2025 19:53
- Додаток 11 - Сертифікат типу UA_46A(b)_1465_00.pdf 30.09.2025 19:53
- Додаток 9 - Керівництво по експлуатації Musso Grand.pdf 30.09.2025 19:53
- СКАРГА ВК городищенської міськради Final.docx.asice 30.09.2025 19:53
- Додаток 1 - Тендерна документація.docx 30.09.2025 19:53
- Додаток 8 - Порівняльна таблиця Технічних характеристик.docx.asice 30.09.2025 19:53
- Додаток 4 - Дистрибюторська угода.pdf 30.09.2025 19:53
- Додаток 10 - Загальні вимоги щодо закупівлі автомобілів для потреб ЗСУ.pdf 30.09.2025 19:53
- Додаток 5 - Контракт поставки SSANGYONG + ДУ щодо перейменування.pdf 30.09.2025 19:53
- Додаток 12 - Сертифікат відповідності від 04.02.2025.pdf 30.09.2025 19:53
- Додаток 13 - Рішення АМКУ від 20.09.2019 №13386 .pdf 30.09.2025 19:53
- Додаток 8 - Порівняльна таблиця Технічних характеристик.docx 30.09.2025 19:53
- Додаток 17 - Постанова апеляційного суду від 10.10.2019.docx 30.09.2025 19:53
- Додаток 14 - Рішення АМКУ від 02.06.2021 № 12392.pdf 30.09.2025 19:53
- СКАРГА ВК городищенської міськради Final.docx 30.09.2025 19:53
- СКАРГА ВК городищенської міськради Final_Validation_Report.pdf 30.09.2025 19:53
- Додаток 7 - Технічні характеристики ISUZU D-MAX.pdf 30.09.2025 19:53
- sign.p7s 30.09.2025 20:14
- рішення від 02.10.2025 №14968.pdf 02.10.2025 15:49
- інформація про резолютивну частину рішення від 09.10.2025 №15313.pdf 10.10.2025 13:09
- рішення від 09.10.2025 №15313.pdf 10.10.2025 17:59
- Пояснення 03.10.2025 13:02
- Пояснення docx 03.10.2025 13:02
Дата прийняття скарги до розгляду:
30.09.2025 20:26
Дата розгляду скарги:
09.10.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
02.10.2025 15:50
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:
10.10.2025 17:59
Дата виконання рішення Замовником:
14.10.2025 12:08
Коментар замовника щодо усунення порушень:
Виконавчий комітет Городищенської міської ради вносить зміни до Тендерної документації по закупівлі UA-2025-09-26-003935-a згідно РІШЕННЯ АМКУ
№15313-р/пк-пз від 09.10.2025
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
8fa90debc4bd44daa760625256f3808e
Заголовок пункту скарги:
Щодо дискримінаційних технічних характеристик, встановлених Замовником
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення:
Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги:
Статтею 3 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Згідно з частиною третьою статті 5 Закону замовник не може встановлювати дискримінаційні вимоги до учасників.
Замовником визначено назву закупівлі «Автомобіль з відкритою вантажною платформою на базі ISUZU D-MAX (або еквівалент) ДК 021:2015: 34130000-7 «Мототранспортні вантажні засоби» (34131000-4 "Пікапи»)». Проте, у документі «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі (Технічна специфікація)», що є Додатком 2 до Тендерної документації, зазначено занадто деталізовані технічні вимоги, якими наділений виключно автомобіль ISUZU D-MAX, що нівелює задекларовану Замовником можливість запропонувати для участі у тендері еквівалент вказаної моделі автомобіля. Зокрема, не дозволяє Скаржнику та іншим учасникам, запропонувати для участі у тендері інші моделі вантажних автомобілів, технічні характеристики яких відмінні від ISUZU D-MAX.
У тому ж додатку Замовником вказано, що «Еквівалентом буде вважатися продукція, яка за технічними та якісними характеристиками буде мати не гірші показники, або кращі ніж зазначені характеристики в Таблиці 1 додатку 2 до Тендерної документації».
При цьому, відповідно до п. 2) частини 3 Розділу Тендерної документації, який має назву «Оцінка тендерної пропозиції», «Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли:… 2) тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей».
Крім цього, відповідно до п. 6.2.5. Договору про закупівлю товарів, що є Додатком №4 до Тендерної документації, Покупець має право відмовитись від прийняття товару у разі його невідповідності технічній специфікації.
Отже, тендерна пропозиція, яка не відповідає хоча б одній із наведених Замовником технічних вимог, буде відхилена Замовником.
Відповідно до вимог додатку 2 до Тендерної документації учасник повинен запропонувати автомобілі із робочим об’ємом двигуна не менше 2999 см. куб.
Об’єм двигуна автомобіля «MUSSO GRAND», який скаржник має намір запропонувати Замовнику, становить 2157 см3, що на 842 см3 менше ніж вказаний Замовником об’єм, через що не дозволяє Скаржнику подати тендерну пропозицію. У той же час, потужність двигуна у автомобілі, пропонованому Скаржником, є значно вищою - 181 к.с. у порівнянні із наведеною Замовником потужністю «не менше 140 к.с.».
Також замовником встановлено таку технічну вимогу як «максимальний крутний момент (2000-2500 об./хв.. Нм)», який має становити рівно 450 об./хв. Чому саме виключно 450 об./хв., не більше і не менше, Замовником не обґрунтовано.
Зазначені вимоги дозволяють брати участь в тендері лише окремим виробникам/учасникам. При цьому, вимога щодо об’єму двигуна не менше 2999 см3 так само як і максимальний крутний момент рівно 450 об./хв. є не обґрунтованими, оскільки об’єм двигуна та максимальний крутний момент не є експлуатаційними характеристиками, на відміну від таких критеріїв, як потужність двигуна і витрати палива.
Така технічна характеристика як потужність двигуна у автомобілі Скаржника є навіть кращою від вимог Замовника, проте обмеження за об’ємом двигуна та максимальним крутним моментом, необґрунтовано встановлене Замовником, не дозволяє Скаржнику подати тендерну пропозицію і запропонувати Замовнику автомобілі із значно кращими характеристиками потужності двигуна автомобіля.
Відповідно до статті 5 Закону одним із принципів здійснення закупівлі є максимальна економія, ефективність та пропорційність. Принцип пропорційності передбачає, що вимоги, які висуваються до потенційних учасників процедур закупівель мають бути необхідними та достатніми по відношенню до предмета закупівлі (виконання договору).
Об’єм двигуна не менше 2999 см3 є дискримінаційним та обмежує потенційне коло учасників, оскільки такий об’єм наявний виключно в технічних характеристиках автомобіля ISUZU D-MAX (https://isuzu.com.ua/d-max) та відсутній у будь-якій іншій моделі автомобіля пікап, наявній на ринку України.
Пункт 12.4. «Правил дорожнього руху», затв. Постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 р. № 1306, дозволяє рух транспортних засобів у населених пунктах зі швидкістю не більше 50 км/год., поза межами населених пунктів для вантажних автомобілів, що перевозять людей у кузові, - не більше 60 км/год., отже, враховуючи мету закупівлі автомобілів вантажних, встановлення Замовником вищевказаних обмежуючих вимог щодо об’єму двигуна не є доцільним та абсолютно не обґрунтоване.
Крім того, що стосується меншого об’єму двигуна, то за умови, що він сучасного виробництва із застосуванням новітніх технологій, питома потужність на 1 літр робочого об'єму може становити до 47 кінних сил на 1 літр об’єму двигуна.
Для порівняння - в Технічних вимогах, що наведені Замовником, об’єм двигуна повинен становити не менше 2999 см3, при цьому потужність двигуна вимагається не менше 140 кінських сил. В автомобілі «MUSSO GRAND», який скаржник має намір запропонувати Замовнику, об’єм двигуна становить 2157 см3, проте потужність двигуна становить 181 кінських сил, що на 41 кінську силу перевищує показники, встановлені Замовником. Це свідчить про значну потужність двигуна при меншому його об’ємі, що додатково доводить той факт, що обмеження Замовником об’єму двигуна не менше 2999 см.3 без урахування при цьому потужності двигуна є абсолютно не обґрунтованим.
При цьому, саме потужність, а не об’єм двигуна є вирішальним показником при експлуатації автомобілів вантажних та забезпечує високі динамічні характеристики, тягові зусилля, особливо під час експлуатації автомобілів військовими у важких умовах бездоріжжя, термінового транспортування вантажів та пасажирів в бойових умовах, забезпечення якісного та ефективного виконання завдань, для яких здійснюється закупівля.
Поряд із вищенаведеним, замовником також встановлено додаткові занадто деталізовані Технічні вимоги, які є дискримінаційними та надмірними, які не впливають на якість автомобіля, але створюють умови для зловживання замовником та учасниками під час проведення процедури закупівель, а саме: «Передні гальма – дискові. Задні гальма – барабанні». При цьому, Замовником не наведено жодного обґрунтування, чому передні гальма допускаються дискові, а задні мають бути виключно барабанного типу.
У автомобілі, що має намір запропонувати Скаржник, і передні і задні гальма дискові. Дискові гальма є кращими, оскільки забезпечують коротший шлях гальмування, чим підвищують безпеку автомобіля. Також гальмівні колодки простіше міняти на дискових гальмах, що полегшує експлуатацію та створює додаткову економію на обслуговуванні.
Отже, вказана Замовником дискримінаційна вимога щодо наявності у автомобіля задніх гальм виключно барабанного типу не дозволяє Скаржнику взяти участь у даному тендері, оскільки тендерна пропозиція Скаржника буде відхилена Замовником через невідповідність умовам технічної специфікації Замовника.
Поряд із вищенаведеним, замовником також встановлено додаткові занадто деталізовані Технічні вимоги, які є дискримінаційними та надмірними, які не впливають на якість автомобіля, але створюють умови для зловживання замовником та учасниками під час проведення процедури закупівель, а саме:
Кліренс, мм.: «235» (в автомобілі Скаржника – 220, що всього на 15 міліметрів менше від вимог Замовника);
Ємність бака для пального, л.: «не менше 76» (в автомобілі Скаржника – 75 літрів, що всього на 1 літр менше від вимог Замовника);
Кондиціонер: в автомобілі Скаржника наявний Клімат-Контроль, що є значно кращою характеристикою за кондиціонер, проте Замовником вимагається виключно кондиціонер;
Багатофункціональний сенсорний дисплей: «7’’» (в автомобілі Скаржника – «11’’», що краще від вимог Замовника);
Замовником встановлено таку технічну характеристику як «4 динаміки». При цьому, в таблиці показник цієї характеристики зазначено як «6», що наводить на думку про арифметичну помилку;
Екологічна норма по викидам: «Euro 5» (в автомобілі Скаржника покращена характеристика - «Euro 6», проте замовником вимагається виключно «Euro 5»).
Технічна вимога про тип приводу автомобіля викладена Замовником із точною назвою, взятою з опису моделі автомобіля ISUZU D-MAX, що не дозволяє запропонувати будь-які еквіваленти вказаної моделі через невідповідність назви, навіть за наявності відповідних систем у автомобілях. Так, назва приводу «Part-time 4WD задній, з можливістю підключення переднього та понижуючої передачі» наявна виключно в технічних характеристиках автомобіля ISUZU D-MAX ( https://isuzu.com.ua/d-max ) та відсутня у будь-якій іншій моделі автомобіля пікап, наявній на ринку України.
При цьому, Замовником не наведено жодного обґрунтування необхідності саме таких технічних характеристик.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Дії Замовника в частині встановлення у Тендерній документації наведених вище вимог порушують вимоги частини третьої-четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси учасника, пов'язані з його участю у процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені статтею 3 Закону.
Щодо невідповідності технічних вимог Замовника «Загальним вимогам щодо закупівлі легкових автомобілів підвищеної прохідності типу pickup для потреб Збройних Сил України», затвердженим Міністерством оборони України 14.02.2024 року.
Відповідно до п. 4. Інформація про предмет закупівлі Тендерної документації, закупівля здійснюється «для забезпечення потреб Збройних Сил на закупівлю предмету закупівлі та з метою подальшої передачі такого товару на облік запитувача».
Міністерством оборони України 14.02.2024 року затверджено документ «Загальні вимоги щодо закупівлі легкових автомобілів підвищеної прохідності типу PICKUP для потреб Збройних Сил України» (далі – «Загальні вимоги…»), які взагалі не містять жодних обмежень по таких технічних характеристиках як об’єм двигуна, максимальний крутний момент, вид дисків, ємність бака для пального, наявність кондиціонера, наявність та розмір багатофункціонального сенсорного дисплея, наявність та кількість динаміків тощо (копія документу «Загальні вимоги..» додається).
Вищевказані «Загальні вимоги…» сформовані саме з урахуванням досвіду експлуатації автотранспорту в бойових умовах та практичного досвіду бойового застосування техніки для потреб Збройних Сил України, на які посилається Замовник. Наведені в «Загальних вимогах…» технічні вимоги здатні забезпечити високі динамічні характеристики, тягові зусилля та ресурс двигуна під час експлуатації у важких умовах бездоріжжя, транспортування вантажів та пасажирів у специфічних умовах експлуатації транспортних засобів для потреб Збройних Сил України та інших військових формувань.
Автомобілі MUSSO GRAND, пропоновані Скаржником для участі у тендері, відповідають усім встановленим «Загальними вимогами..» технічним вимогам для потреб Збройних Сил України.
Виходячи з усього вищенаведеного, такі технічні вимоги тендерної документації як об’єм двигуна, максимальний крутний момент, вид дисків, ємність бака для пального, наявність кондиціонера, наявність та розмір багатофункціонального сенсорного дисплея, наявність та кількість динаміків є занадто деталізованими, дискримінаційними та встановлені особисто замовником без урахування вимог законодавства у цій сфері, не дозволяють ТОВ «Юніверсал Моторз Груп» запропонувати автомобілі, що повністю відповідають законодавчим вимогам та, при цьому, мають всі необхідні технічні характеристики.
Негативними наслідками, які зумовлені такими умовами тендерної документації, є обмеження конкуренції, дискримінація учасників, зловживання правами учасниками та замовниками. Встановлення замовником вимог до учасника торгів або до предмета закупівлі, які є надмірними або занадто деталізованими порівняно з вимогами, які звичайно висуваються та вважаються об’єктивно необхідними для успішного виконання договору про закупівлю, обмежує конкуренцію. Включення до тендерної документації дискримінаційних умов призводить до необґрунтованого звуження замовником кола потенційних учасників закупівель, перешкоджаючи іншим постачальникам, які спроможні виконати умови договору, брати участь у конкурсі.
Для рівного ставлення до учасників замовнику необхідно не обмежувати закупівлю наведеними занадто деталізованими та дискримінаційними технічними вимогами, а передбачити в тендерній документації лише основні технічні характеристики, важливі для загальної оцінки автомобілів, що закуповуються для потреб Збройних Сил України, якими є зокрема тип кузова, тип приводу, коробка передач, екологічні норми, потужність двигуна.
Обмежуючи можливість участі у закупівлі вищевказаними деталізованими та дискримінаційними технічними вимогами, замовник порушує принцип максимальної економії, ефективності та пропорційності, а також недискримінації учасників та рівного ставлення до них, та створює умови, коли участь у закупівлі зможе брати лише обмежене коло учасників.
Враховуючи зазначене, просимо зобов’язати замовника внести зміни до тендерної документації в частині технічних характеристик, зазначених у прохальній частині даної Скарги.
Щодо відповідності автомобілів MUSSO GRAND, пропонованих Скаржником для участі у тендері, усім встановленим законодавством технічним вимогам.
Відповідно до п. 2.1. Договору про закупівлю товарів, що є Додатком №4 до Тендерної документації, «Постачальник забезпечує якість поставленого Покупцю товару згідно державних стандартів і технічних умов на нього». Згідно пунктів 2.2. – 2.5. цього ж Договору, Товар поставляється в комплекті згідно з накладною та документацією необхідною для реєстрації для виду техніки, що поставляється за цим Договором. Постачальник надає на Товар всю необхідну технічну документацію для реєстрації у відповідних установах, керівництво з експлуатації, формуляр, сервісну книжку, паспорти на обладнання, що входить в комплектацію українською мовою тощо. Товар відпускається Постачальником Покупцю згідно з вимогами державних стандартів та повинен забезпечити збереження товару під час транспортування. Товар повинен бути технічно справним, без пошкоджень.
Отже, автомобіль повинен відповідати державним стандартам, технічним умовам та регламентам, екологічним нормам, встановленим в Україні. Конструкція та технічний стан транспортного засобу, його складових та комплектуючих виробів повинні відповідати вимогам діючих в Україні правил, нормативів і стандартів та мати сертифікати на відповідність цим вимогам.
Закони України “Про дорожній рух”, “Про транспорт”, “Про автомобільні дороги”, “Про Національну поліцію”, “Про перевезення небезпечних вантажів”, “Про охорону навколишнього природного середовища”, “Про охорону атмосферного повітря”, Кодекс цивільного захисту України, Кодекс законів про працю України, Закон України «Про охорону праці», «Правила охорони праці на автомобільному транспорті», затв. Наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України №964 від 09.07.2012, Закон України “Про приєднання України до Європейської Угоди про міжнародне дорожнє перевезення небезпечних вантажів (ДОПНВ)”, Постанова Кабінету Міністрів України “Про Правила дорожнього руху”, затв. Постановою Кабінету Міністрів України №1306 від 10.10.2001 року не містять таких вимог як об’єм двигуна, максимальний крутний момент, вид дисків, ємність бака для пального, наявність кондиціонера, наявність та розмір багатофункціонального сенсорного дисплея, наявність та кількість динаміків тощо.
Не містять подібних вимог до автомобілів і інші загальнодержавні та локальні нормативні акти. Жодним із вищенаведених нормативних документів не встановлено обов’язкової наявності у автомобілі вищенаведених технічних вимог, що висунуті замовником у якості обов’язкових вимог для участі у тендері.
Відтак, замовником у тендерній документації встановлено занадто деталізовані, додаткові, необґрунтовані та надмірні вимоги, які не передбачені жодними нормами законодавства України, що призводить до дискримінації, штучно звужує коло потенційних учасників процедури закупівлі та унеможливлює прийняття участі у закупівлі скаржником.
ДСТУ щодо автомобілів з відкритим кузовом типу «пікап» відсутні. Проте пунктом 1.2. «Порядку затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання», затв. Наказом Міністерства інфраструктури України від 17.08.2012 № 521 (зі змінами), визначено: «На кожен колісний транспортний засіб або партію обладнання, тип яких відповідає вимогам єдиних технічних приписів, що підтверджується сертифікатом типу транспортного засобу або обладнання, виробник або його уповноважений представник - резидент України видає сертифікат відповідності».
Автомобіль з відкритим кузовом MUSSO GRAND, який скаржник має намір запропонувати замовнику, відповідає державним стандартам, технічним умовам, екологічним нормам у відповідності з технічними регламентами та національними стандартами, сертифікованими в Україні, що підтверджується сертифікатами, доданими до цієї Скарги, із посиланням на міжнародні нормативні документи, яким відповідає пропонований нами автомобіль, а саме Сертифікатом типу колісного транспортного засобу MUSSO GRAND від 04.02.2025, виданим органом з сертифікації дорожніх транспортних засобів та систем управління якістю Державним підприємством «Державний автотранспортний науково-дослідний і проектний інститут», Сертифікатом відповідності 252906 завершеного колісного транспортного засобу на колісний транспортний засіб MUSSO GRAND від 04.02.2025 (додаються).
Отже, автомобіль MUSSO GRAND, що пройшов сертифікацію сертифікаційного органу, повністю відповідає всім вимогам законодавства, встановленим нормам і стандартам. Параметри, які не описані в сертифікаті, не впливають на якість, безпеку та цільове призначення такого автомобіля.
Таким чином, вимоги тендерної документації, встановлені особисто замовником не у відповідності до вимог законодавства у цій сфері, не дозволяють ТОВ «Юніверсал Моторз Груп» запропонувати автомобілі, що повністю відповідають законодавчим вимогам, що дозволило б замовнику заощадити бюджетні кошти та забезпечити перевезення пасажирів і вантажів безпечно та якісно.
Обмежуючи можливість участі у закупівлі обмежуючими та занадто деталізованими технічними вимогами, замовник порушує принцип максимальної економії, ефективності та пропорційності, а також недискримінації учасників та рівного ставлення до них, та створює умови, коли участь у закупівлі зможе брати лише обмежене коло учасників.
Щодо невідповідності жодного іншого автомобіля типу пікап, крім ISUZU D-MAX, усім в сукупності технічним вимогам Замовника.
Скаржник звертає увагу шановної Комісії, що відповідно до аналізу, проведеного Скаржником жоден з інших автомобілів типу пікап, наявних на ринку України, крім ISUZU D-MAX, НЕ ВІДПОВІДАЄ усім в сукупності вимогам тендерної документації, встановленим Замовником, що є грубим порушенням принципів та норм публічних закупівель, встановлених Законом України «Про публічні закупівлі».
Відтак, можливість запропонувати еквівалент автомобіля ISUZU D-MAX, прописана Замовником, є суто декларативною, оскільки встановленим замовником технічним вимогам відповідає лише один автомобіль, прямо вказаний Замовником – ISUZU D-MAX, що дає підстави вважати про наявну у Замовника домовленість із постачальником саме цього автомобіля.
Отже, замовником в тендерній документації встановлено технічні вимоги, що не дозволяють ТОВ «Юніверсал Моторз Груп» та/або будь-якому іншому постачальнику автомобілів пікап, крім автомобіля ISUZU D-MAX, подати тендерну пропозицію.
Відповідно до ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі», метою діяльності Антимонопольного комітету України є неупереджений та ефективний захист прав і законних інтересів осіб, пов’язаних з участю у процедурах закупівлі.
Відповідно до статті 5 Закону «Про публічні закупівлі» одним із принципів здійснення закупівлі є максимальна економія, ефективність та пропорційність. Принцип пропорційності передбачає, що вимоги, які висуваються до потенційних учасників процедур закупівель, мають бути необхідними та достатніми по відношенню до предмета закупівлі (виконання договору).
Відповідно до п. 3) ч. 2 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі», технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених ч. 4 статті 5 цього Закону.
У свою чергу, згідно з ч. 4 ст. 5 Закону, Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. На підставі вищенаведених норм закону, для забезпечення добросовісної конкуренції серед учасників, максимальної економії та ефективності використання грошових коштів, недискримінації учасників, запобігання корупційним діям і зловживанням, просимо зобов’язати замовника внести зміни в тендерну документацію.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Замовником жодним чином не обґрунтовано та не доведено необхідності встановлення саме таких технічних вимог, як встановлені ним у Тендерній документації. За таких умов взяти участь у процедурі закупівлі зможуть лише ті учасники, які пропонують транспорті засоби виключно із встановленими технічними вимогами, що є дискримінаційним щодо інших учасників, зокрема скаржника. Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до умов тендерної документації.
Дії замовника в частині встановлення у тендерній документації наведених вимог порушують вимоги частини 4 статті 5 та частини 4 статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси скаржника, пов’язані з його участю у процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною 1 статті 5 Закону.
Враховуючи вищевикладене, замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації.
Практика АМКУ.
Постійно діюча адміністративна колегія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель у своєму Рішенні №13386-р/пк-пз від 20.09.2019 при розгляді законності зазначення замовником необґрунтованих технічних характеристик, зокрема висоти шкільного автобуса від 2700 до 2900 мм, встановила, що виконати дану умову документації зможуть учасники, які зможуть запропонувати продукцію конкретного виробника, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб'єктів господарювання, у тому числі Скаржника. Колегія визнала, що дії Замовника в частині встановлення у документації наведених вище вимог порушують вимоги частини третьої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені статтею 3 Закону. Виходячи з вищевикладеного, колегія своїм Рішенням зобов’язала Замовника усунути вказані невідповідності шляхом внесення змін до Документації в цій частині (Рішення №13386 -р/пк-пз від 20.09.2019 додається).
Рішенням № 12392-р/пк-пз від 02.06.2021, скаржником за яким було наше підприємство - ТОВ «Юніверсал Моторз Груп», колегія, розглядаючи правомірність зазначення замовником обмежень щодо розміру двигуна та габаритних розмірів автобуса, постановила, що оскільки ДСТУ 7013:2009 "Автобус спеціалізований для перевезення школярів. Технічні вимоги" не встановлює таких вимог до автобусів, як об’єм двигуна та габаритні розміри автобуса, то зазначені вище умови документації є дискримінаційним по відношенню до суб’єктів господарювання, у тому числі, скаржника (Рішення № 12392-р/пк-пз від 02.06.2021 додається).
Рішенням №9810-р/пк-пз від 19.06.2025, скаржником за яким було наше підприємство - ТОВ «Юніверсал Моторз Груп», колегія постановила, що встановлюючи такі технічні вимоги як об’єм двигуна, тип гальм заднього колеса, обов’язкової наявності подушки безпеки для колін водія, виду блокування заднього диференціалу тощо, Замовник допустив
Порушення та зобов’язала Замовника внести зміни до тендерної документації з метою усунення порушень (Рішення №9810-р/пк-пз від 19.06.2025 додається).
Рішенням №12212-р/пк-пз від 07.08.2025, де скаржником було наше підприємство - ТОВ «Юніверсал Моторз Груп», колегія постановила, що замовник не обґрунтував необхідність встановлення у тендерній документації технічних характеристик у вказаній редакції; наданими Замовником документами не підтверджено наявність щонайменше двох виробників, продукція яких відповідає всім у сукупності умовам документації, зокрема, в частині технічних характеристик. Виходячи з наведеного, взяти участь у процедурі закупівлі зможуть суб’єкти господарювання, які запропонують продукцію конкретного виробника, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, Скаржника. Відтак, у Рішенні колегія зобов'язала Замовника внести зміни до тендерної документації з метою усунення порушень (Рішення №12212-р/пк-пз від 07.08.2025 додається).
Відповідно до Звіту про діяльність Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель у 2024 році, затв. Протоколом засідання АМКУ від 06.03.2025 № 8 пункт 8, Найбільш поширеними порушеннями, які вчиняють/допускають замовники під час проведення процедур закупівель, є: встановлення в тендерній документації технічних вимог до товару, яким відповідає продукція одного виробника; встановлення в тендерній документації додаткових (надмірних) вимог, які не узгоджуються з предметом закупівлі; надання замовником переможцю торгів можливості усунення невідповідностей, які належать до технічної специфікації та/або забезпечення тендерної пропозиції тощо.
Постійно діюча адміністративна колегія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель неодноразово зазначала у своїх рішеннях про те, що вимоги тендерної документації, які містять обмеження для учасників щодо дати або періоду укладення аналогічного договору, використання певної торговельної марки, а також обмеження щодо кількості аналогічних договорів або товарів, є такими, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників (Рішення №1002-р/пк-пз від 03.03.2017, Рішення №1207-р/пк-пз від 14.03.2017, Рішення №1279-р/пк-пз від 16.03.2017, Рішення №6428-р/пк-пз від 22.05.2019, Рішення №13019-р/пк-пз від 16.09.2019, Рішення №9842-р/пк-пз від 05.05.2021, Рішенні № 15733-р/пк-пз від 12.07.2021 та Рішенні № 16705-р/пк-пз від 21.07.2021).
Судова практика.
Просимо звернути увагу, що у справі №640/9921/19, що розглядалась у тому числі Верховним судом України, за позовом на рішення Антимонопольного комітету України (номер у системі закупівель UA-2019-04-05-000260-а.с2) стосовно дискримінаційних вимог аналогічним тим, що ми оскаржуємо, судом було визнано, що не вбачається наявності обґрунтованих у замовника підстав для визначення у тендерній документації таких характеристик товару. При цьому, суд постановив, що відсутня будь-яка правова норма, у відповідності до якої, наявність двох учасників які відповідають критеріям тендерної документації, автоматично вказує на відсутність дискримінації інших виробників, які виробляють таку ж саму продукцію.
Постанова Шостого апеляційного адміністративного суду від 10.10.2019 року у справі №640/9921/19 з Єдиного державного реєстру судових рішень додається.
Замовником визначено назву закупівлі «Автомобіль з відкритою вантажною платформою на базі ISUZU D-MAX (або еквівалент) ДК 021:2015: 34130000-7 «Мототранспортні вантажні засоби» (34131000-4 "Пікапи»)». Проте, у документі «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі (Технічна специфікація)», що є Додатком 2 до Тендерної документації, зазначено занадто деталізовані технічні вимоги, якими наділений виключно автомобіль ISUZU D-MAX, що нівелює задекларовану Замовником можливість запропонувати для участі у тендері еквівалент вказаної моделі автомобіля. Зокрема, не дозволяє Скаржнику та іншим учасникам, запропонувати для участі у тендері інші моделі вантажних автомобілів, технічні характеристики яких відмінні від ISUZU D-MAX.
У тому ж додатку Замовником вказано, що «Еквівалентом буде вважатися продукція, яка за технічними та якісними характеристиками буде мати не гірші показники, або кращі ніж зазначені характеристики в Таблиці 1 додатку 2 до Тендерної документації».
При цьому, відповідно до п. 2) частини 3 Розділу Тендерної документації, який має назву «Оцінка тендерної пропозиції», «Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли:… 2) тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей».
Крім цього, відповідно до п. 6.2.5. Договору про закупівлю товарів, що є Додатком №4 до Тендерної документації, Покупець має право відмовитись від прийняття товару у разі його невідповідності технічній специфікації.
Отже, тендерна пропозиція, яка не відповідає хоча б одній із наведених Замовником технічних вимог, буде відхилена Замовником.
Відповідно до вимог додатку 2 до Тендерної документації учасник повинен запропонувати автомобілі із робочим об’ємом двигуна не менше 2999 см. куб.
Об’єм двигуна автомобіля «MUSSO GRAND», який скаржник має намір запропонувати Замовнику, становить 2157 см3, що на 842 см3 менше ніж вказаний Замовником об’єм, через що не дозволяє Скаржнику подати тендерну пропозицію. У той же час, потужність двигуна у автомобілі, пропонованому Скаржником, є значно вищою - 181 к.с. у порівнянні із наведеною Замовником потужністю «не менше 140 к.с.».
Також замовником встановлено таку технічну вимогу як «максимальний крутний момент (2000-2500 об./хв.. Нм)», який має становити рівно 450 об./хв. Чому саме виключно 450 об./хв., не більше і не менше, Замовником не обґрунтовано.
Зазначені вимоги дозволяють брати участь в тендері лише окремим виробникам/учасникам. При цьому, вимога щодо об’єму двигуна не менше 2999 см3 так само як і максимальний крутний момент рівно 450 об./хв. є не обґрунтованими, оскільки об’єм двигуна та максимальний крутний момент не є експлуатаційними характеристиками, на відміну від таких критеріїв, як потужність двигуна і витрати палива.
Така технічна характеристика як потужність двигуна у автомобілі Скаржника є навіть кращою від вимог Замовника, проте обмеження за об’ємом двигуна та максимальним крутним моментом, необґрунтовано встановлене Замовником, не дозволяє Скаржнику подати тендерну пропозицію і запропонувати Замовнику автомобілі із значно кращими характеристиками потужності двигуна автомобіля.
Відповідно до статті 5 Закону одним із принципів здійснення закупівлі є максимальна економія, ефективність та пропорційність. Принцип пропорційності передбачає, що вимоги, які висуваються до потенційних учасників процедур закупівель мають бути необхідними та достатніми по відношенню до предмета закупівлі (виконання договору).
Об’єм двигуна не менше 2999 см3 є дискримінаційним та обмежує потенційне коло учасників, оскільки такий об’єм наявний виключно в технічних характеристиках автомобіля ISUZU D-MAX (https://isuzu.com.ua/d-max) та відсутній у будь-якій іншій моделі автомобіля пікап, наявній на ринку України.
Пункт 12.4. «Правил дорожнього руху», затв. Постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 р. № 1306, дозволяє рух транспортних засобів у населених пунктах зі швидкістю не більше 50 км/год., поза межами населених пунктів для вантажних автомобілів, що перевозять людей у кузові, - не більше 60 км/год., отже, враховуючи мету закупівлі автомобілів вантажних, встановлення Замовником вищевказаних обмежуючих вимог щодо об’єму двигуна не є доцільним та абсолютно не обґрунтоване.
Крім того, що стосується меншого об’єму двигуна, то за умови, що він сучасного виробництва із застосуванням новітніх технологій, питома потужність на 1 літр робочого об'єму може становити до 47 кінних сил на 1 літр об’єму двигуна.
Для порівняння - в Технічних вимогах, що наведені Замовником, об’єм двигуна повинен становити не менше 2999 см3, при цьому потужність двигуна вимагається не менше 140 кінських сил. В автомобілі «MUSSO GRAND», який скаржник має намір запропонувати Замовнику, об’єм двигуна становить 2157 см3, проте потужність двигуна становить 181 кінських сил, що на 41 кінську силу перевищує показники, встановлені Замовником. Це свідчить про значну потужність двигуна при меншому його об’ємі, що додатково доводить той факт, що обмеження Замовником об’єму двигуна не менше 2999 см.3 без урахування при цьому потужності двигуна є абсолютно не обґрунтованим.
При цьому, саме потужність, а не об’єм двигуна є вирішальним показником при експлуатації автомобілів вантажних та забезпечує високі динамічні характеристики, тягові зусилля, особливо під час експлуатації автомобілів військовими у важких умовах бездоріжжя, термінового транспортування вантажів та пасажирів в бойових умовах, забезпечення якісного та ефективного виконання завдань, для яких здійснюється закупівля.
Поряд із вищенаведеним, замовником також встановлено додаткові занадто деталізовані Технічні вимоги, які є дискримінаційними та надмірними, які не впливають на якість автомобіля, але створюють умови для зловживання замовником та учасниками під час проведення процедури закупівель, а саме: «Передні гальма – дискові. Задні гальма – барабанні». При цьому, Замовником не наведено жодного обґрунтування, чому передні гальма допускаються дискові, а задні мають бути виключно барабанного типу.
У автомобілі, що має намір запропонувати Скаржник, і передні і задні гальма дискові. Дискові гальма є кращими, оскільки забезпечують коротший шлях гальмування, чим підвищують безпеку автомобіля. Також гальмівні колодки простіше міняти на дискових гальмах, що полегшує експлуатацію та створює додаткову економію на обслуговуванні.
Отже, вказана Замовником дискримінаційна вимога щодо наявності у автомобіля задніх гальм виключно барабанного типу не дозволяє Скаржнику взяти участь у даному тендері, оскільки тендерна пропозиція Скаржника буде відхилена Замовником через невідповідність умовам технічної специфікації Замовника.
Поряд із вищенаведеним, замовником також встановлено додаткові занадто деталізовані Технічні вимоги, які є дискримінаційними та надмірними, які не впливають на якість автомобіля, але створюють умови для зловживання замовником та учасниками під час проведення процедури закупівель, а саме:
Кліренс, мм.: «235» (в автомобілі Скаржника – 220, що всього на 15 міліметрів менше від вимог Замовника);
Ємність бака для пального, л.: «не менше 76» (в автомобілі Скаржника – 75 літрів, що всього на 1 літр менше від вимог Замовника);
Кондиціонер: в автомобілі Скаржника наявний Клімат-Контроль, що є значно кращою характеристикою за кондиціонер, проте Замовником вимагається виключно кондиціонер;
Багатофункціональний сенсорний дисплей: «7’’» (в автомобілі Скаржника – «11’’», що краще від вимог Замовника);
Замовником встановлено таку технічну характеристику як «4 динаміки». При цьому, в таблиці показник цієї характеристики зазначено як «6», що наводить на думку про арифметичну помилку;
Екологічна норма по викидам: «Euro 5» (в автомобілі Скаржника покращена характеристика - «Euro 6», проте замовником вимагається виключно «Euro 5»).
Технічна вимога про тип приводу автомобіля викладена Замовником із точною назвою, взятою з опису моделі автомобіля ISUZU D-MAX, що не дозволяє запропонувати будь-які еквіваленти вказаної моделі через невідповідність назви, навіть за наявності відповідних систем у автомобілях. Так, назва приводу «Part-time 4WD задній, з можливістю підключення переднього та понижуючої передачі» наявна виключно в технічних характеристиках автомобіля ISUZU D-MAX ( https://isuzu.com.ua/d-max ) та відсутня у будь-якій іншій моделі автомобіля пікап, наявній на ринку України.
При цьому, Замовником не наведено жодного обґрунтування необхідності саме таких технічних характеристик.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Дії Замовника в частині встановлення у Тендерній документації наведених вище вимог порушують вимоги частини третьої-четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси учасника, пов'язані з його участю у процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені статтею 3 Закону.
Щодо невідповідності технічних вимог Замовника «Загальним вимогам щодо закупівлі легкових автомобілів підвищеної прохідності типу pickup для потреб Збройних Сил України», затвердженим Міністерством оборони України 14.02.2024 року.
Відповідно до п. 4. Інформація про предмет закупівлі Тендерної документації, закупівля здійснюється «для забезпечення потреб Збройних Сил на закупівлю предмету закупівлі та з метою подальшої передачі такого товару на облік запитувача».
Міністерством оборони України 14.02.2024 року затверджено документ «Загальні вимоги щодо закупівлі легкових автомобілів підвищеної прохідності типу PICKUP для потреб Збройних Сил України» (далі – «Загальні вимоги…»), які взагалі не містять жодних обмежень по таких технічних характеристиках як об’єм двигуна, максимальний крутний момент, вид дисків, ємність бака для пального, наявність кондиціонера, наявність та розмір багатофункціонального сенсорного дисплея, наявність та кількість динаміків тощо (копія документу «Загальні вимоги..» додається).
Вищевказані «Загальні вимоги…» сформовані саме з урахуванням досвіду експлуатації автотранспорту в бойових умовах та практичного досвіду бойового застосування техніки для потреб Збройних Сил України, на які посилається Замовник. Наведені в «Загальних вимогах…» технічні вимоги здатні забезпечити високі динамічні характеристики, тягові зусилля та ресурс двигуна під час експлуатації у важких умовах бездоріжжя, транспортування вантажів та пасажирів у специфічних умовах експлуатації транспортних засобів для потреб Збройних Сил України та інших військових формувань.
Автомобілі MUSSO GRAND, пропоновані Скаржником для участі у тендері, відповідають усім встановленим «Загальними вимогами..» технічним вимогам для потреб Збройних Сил України.
Виходячи з усього вищенаведеного, такі технічні вимоги тендерної документації як об’єм двигуна, максимальний крутний момент, вид дисків, ємність бака для пального, наявність кондиціонера, наявність та розмір багатофункціонального сенсорного дисплея, наявність та кількість динаміків є занадто деталізованими, дискримінаційними та встановлені особисто замовником без урахування вимог законодавства у цій сфері, не дозволяють ТОВ «Юніверсал Моторз Груп» запропонувати автомобілі, що повністю відповідають законодавчим вимогам та, при цьому, мають всі необхідні технічні характеристики.
Негативними наслідками, які зумовлені такими умовами тендерної документації, є обмеження конкуренції, дискримінація учасників, зловживання правами учасниками та замовниками. Встановлення замовником вимог до учасника торгів або до предмета закупівлі, які є надмірними або занадто деталізованими порівняно з вимогами, які звичайно висуваються та вважаються об’єктивно необхідними для успішного виконання договору про закупівлю, обмежує конкуренцію. Включення до тендерної документації дискримінаційних умов призводить до необґрунтованого звуження замовником кола потенційних учасників закупівель, перешкоджаючи іншим постачальникам, які спроможні виконати умови договору, брати участь у конкурсі.
Для рівного ставлення до учасників замовнику необхідно не обмежувати закупівлю наведеними занадто деталізованими та дискримінаційними технічними вимогами, а передбачити в тендерній документації лише основні технічні характеристики, важливі для загальної оцінки автомобілів, що закуповуються для потреб Збройних Сил України, якими є зокрема тип кузова, тип приводу, коробка передач, екологічні норми, потужність двигуна.
Обмежуючи можливість участі у закупівлі вищевказаними деталізованими та дискримінаційними технічними вимогами, замовник порушує принцип максимальної економії, ефективності та пропорційності, а також недискримінації учасників та рівного ставлення до них, та створює умови, коли участь у закупівлі зможе брати лише обмежене коло учасників.
Враховуючи зазначене, просимо зобов’язати замовника внести зміни до тендерної документації в частині технічних характеристик, зазначених у прохальній частині даної Скарги.
Щодо відповідності автомобілів MUSSO GRAND, пропонованих Скаржником для участі у тендері, усім встановленим законодавством технічним вимогам.
Відповідно до п. 2.1. Договору про закупівлю товарів, що є Додатком №4 до Тендерної документації, «Постачальник забезпечує якість поставленого Покупцю товару згідно державних стандартів і технічних умов на нього». Згідно пунктів 2.2. – 2.5. цього ж Договору, Товар поставляється в комплекті згідно з накладною та документацією необхідною для реєстрації для виду техніки, що поставляється за цим Договором. Постачальник надає на Товар всю необхідну технічну документацію для реєстрації у відповідних установах, керівництво з експлуатації, формуляр, сервісну книжку, паспорти на обладнання, що входить в комплектацію українською мовою тощо. Товар відпускається Постачальником Покупцю згідно з вимогами державних стандартів та повинен забезпечити збереження товару під час транспортування. Товар повинен бути технічно справним, без пошкоджень.
Отже, автомобіль повинен відповідати державним стандартам, технічним умовам та регламентам, екологічним нормам, встановленим в Україні. Конструкція та технічний стан транспортного засобу, його складових та комплектуючих виробів повинні відповідати вимогам діючих в Україні правил, нормативів і стандартів та мати сертифікати на відповідність цим вимогам.
Закони України “Про дорожній рух”, “Про транспорт”, “Про автомобільні дороги”, “Про Національну поліцію”, “Про перевезення небезпечних вантажів”, “Про охорону навколишнього природного середовища”, “Про охорону атмосферного повітря”, Кодекс цивільного захисту України, Кодекс законів про працю України, Закон України «Про охорону праці», «Правила охорони праці на автомобільному транспорті», затв. Наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України №964 від 09.07.2012, Закон України “Про приєднання України до Європейської Угоди про міжнародне дорожнє перевезення небезпечних вантажів (ДОПНВ)”, Постанова Кабінету Міністрів України “Про Правила дорожнього руху”, затв. Постановою Кабінету Міністрів України №1306 від 10.10.2001 року не містять таких вимог як об’єм двигуна, максимальний крутний момент, вид дисків, ємність бака для пального, наявність кондиціонера, наявність та розмір багатофункціонального сенсорного дисплея, наявність та кількість динаміків тощо.
Не містять подібних вимог до автомобілів і інші загальнодержавні та локальні нормативні акти. Жодним із вищенаведених нормативних документів не встановлено обов’язкової наявності у автомобілі вищенаведених технічних вимог, що висунуті замовником у якості обов’язкових вимог для участі у тендері.
Відтак, замовником у тендерній документації встановлено занадто деталізовані, додаткові, необґрунтовані та надмірні вимоги, які не передбачені жодними нормами законодавства України, що призводить до дискримінації, штучно звужує коло потенційних учасників процедури закупівлі та унеможливлює прийняття участі у закупівлі скаржником.
ДСТУ щодо автомобілів з відкритим кузовом типу «пікап» відсутні. Проте пунктом 1.2. «Порядку затвердження конструкції транспортних засобів, їх частин та обладнання», затв. Наказом Міністерства інфраструктури України від 17.08.2012 № 521 (зі змінами), визначено: «На кожен колісний транспортний засіб або партію обладнання, тип яких відповідає вимогам єдиних технічних приписів, що підтверджується сертифікатом типу транспортного засобу або обладнання, виробник або його уповноважений представник - резидент України видає сертифікат відповідності».
Автомобіль з відкритим кузовом MUSSO GRAND, який скаржник має намір запропонувати замовнику, відповідає державним стандартам, технічним умовам, екологічним нормам у відповідності з технічними регламентами та національними стандартами, сертифікованими в Україні, що підтверджується сертифікатами, доданими до цієї Скарги, із посиланням на міжнародні нормативні документи, яким відповідає пропонований нами автомобіль, а саме Сертифікатом типу колісного транспортного засобу MUSSO GRAND від 04.02.2025, виданим органом з сертифікації дорожніх транспортних засобів та систем управління якістю Державним підприємством «Державний автотранспортний науково-дослідний і проектний інститут», Сертифікатом відповідності 252906 завершеного колісного транспортного засобу на колісний транспортний засіб MUSSO GRAND від 04.02.2025 (додаються).
Отже, автомобіль MUSSO GRAND, що пройшов сертифікацію сертифікаційного органу, повністю відповідає всім вимогам законодавства, встановленим нормам і стандартам. Параметри, які не описані в сертифікаті, не впливають на якість, безпеку та цільове призначення такого автомобіля.
Таким чином, вимоги тендерної документації, встановлені особисто замовником не у відповідності до вимог законодавства у цій сфері, не дозволяють ТОВ «Юніверсал Моторз Груп» запропонувати автомобілі, що повністю відповідають законодавчим вимогам, що дозволило б замовнику заощадити бюджетні кошти та забезпечити перевезення пасажирів і вантажів безпечно та якісно.
Обмежуючи можливість участі у закупівлі обмежуючими та занадто деталізованими технічними вимогами, замовник порушує принцип максимальної економії, ефективності та пропорційності, а також недискримінації учасників та рівного ставлення до них, та створює умови, коли участь у закупівлі зможе брати лише обмежене коло учасників.
Щодо невідповідності жодного іншого автомобіля типу пікап, крім ISUZU D-MAX, усім в сукупності технічним вимогам Замовника.
Скаржник звертає увагу шановної Комісії, що відповідно до аналізу, проведеного Скаржником жоден з інших автомобілів типу пікап, наявних на ринку України, крім ISUZU D-MAX, НЕ ВІДПОВІДАЄ усім в сукупності вимогам тендерної документації, встановленим Замовником, що є грубим порушенням принципів та норм публічних закупівель, встановлених Законом України «Про публічні закупівлі».
Відтак, можливість запропонувати еквівалент автомобіля ISUZU D-MAX, прописана Замовником, є суто декларативною, оскільки встановленим замовником технічним вимогам відповідає лише один автомобіль, прямо вказаний Замовником – ISUZU D-MAX, що дає підстави вважати про наявну у Замовника домовленість із постачальником саме цього автомобіля.
Отже, замовником в тендерній документації встановлено технічні вимоги, що не дозволяють ТОВ «Юніверсал Моторз Груп» та/або будь-якому іншому постачальнику автомобілів пікап, крім автомобіля ISUZU D-MAX, подати тендерну пропозицію.
Відповідно до ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі», метою діяльності Антимонопольного комітету України є неупереджений та ефективний захист прав і законних інтересів осіб, пов’язаних з участю у процедурах закупівлі.
Відповідно до статті 5 Закону «Про публічні закупівлі» одним із принципів здійснення закупівлі є максимальна економія, ефективність та пропорційність. Принцип пропорційності передбачає, що вимоги, які висуваються до потенційних учасників процедур закупівель, мають бути необхідними та достатніми по відношенню до предмета закупівлі (виконання договору).
Відповідно до п. 3) ч. 2 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі», технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених ч. 4 статті 5 цього Закону.
У свою чергу, згідно з ч. 4 ст. 5 Закону, Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. На підставі вищенаведених норм закону, для забезпечення добросовісної конкуренції серед учасників, максимальної економії та ефективності використання грошових коштів, недискримінації учасників, запобігання корупційним діям і зловживанням, просимо зобов’язати замовника внести зміни в тендерну документацію.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Замовником жодним чином не обґрунтовано та не доведено необхідності встановлення саме таких технічних вимог, як встановлені ним у Тендерній документації. За таких умов взяти участь у процедурі закупівлі зможуть лише ті учасники, які пропонують транспорті засоби виключно із встановленими технічними вимогами, що є дискримінаційним щодо інших учасників, зокрема скаржника. Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до умов тендерної документації.
Дії замовника в частині встановлення у тендерній документації наведених вимог порушують вимоги частини 4 статті 5 та частини 4 статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси скаржника, пов’язані з його участю у процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною 1 статті 5 Закону.
Враховуючи вищевикладене, замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації.
Практика АМКУ.
Постійно діюча адміністративна колегія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель у своєму Рішенні №13386-р/пк-пз від 20.09.2019 при розгляді законності зазначення замовником необґрунтованих технічних характеристик, зокрема висоти шкільного автобуса від 2700 до 2900 мм, встановила, що виконати дану умову документації зможуть учасники, які зможуть запропонувати продукцію конкретного виробника, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб'єктів господарювання, у тому числі Скаржника. Колегія визнала, що дії Замовника в частині встановлення у документації наведених вище вимог порушують вимоги частини третьої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені статтею 3 Закону. Виходячи з вищевикладеного, колегія своїм Рішенням зобов’язала Замовника усунути вказані невідповідності шляхом внесення змін до Документації в цій частині (Рішення №13386 -р/пк-пз від 20.09.2019 додається).
Рішенням № 12392-р/пк-пз від 02.06.2021, скаржником за яким було наше підприємство - ТОВ «Юніверсал Моторз Груп», колегія, розглядаючи правомірність зазначення замовником обмежень щодо розміру двигуна та габаритних розмірів автобуса, постановила, що оскільки ДСТУ 7013:2009 "Автобус спеціалізований для перевезення школярів. Технічні вимоги" не встановлює таких вимог до автобусів, як об’єм двигуна та габаритні розміри автобуса, то зазначені вище умови документації є дискримінаційним по відношенню до суб’єктів господарювання, у тому числі, скаржника (Рішення № 12392-р/пк-пз від 02.06.2021 додається).
Рішенням №9810-р/пк-пз від 19.06.2025, скаржником за яким було наше підприємство - ТОВ «Юніверсал Моторз Груп», колегія постановила, що встановлюючи такі технічні вимоги як об’єм двигуна, тип гальм заднього колеса, обов’язкової наявності подушки безпеки для колін водія, виду блокування заднього диференціалу тощо, Замовник допустив
Порушення та зобов’язала Замовника внести зміни до тендерної документації з метою усунення порушень (Рішення №9810-р/пк-пз від 19.06.2025 додається).
Рішенням №12212-р/пк-пз від 07.08.2025, де скаржником було наше підприємство - ТОВ «Юніверсал Моторз Груп», колегія постановила, що замовник не обґрунтував необхідність встановлення у тендерній документації технічних характеристик у вказаній редакції; наданими Замовником документами не підтверджено наявність щонайменше двох виробників, продукція яких відповідає всім у сукупності умовам документації, зокрема, в частині технічних характеристик. Виходячи з наведеного, взяти участь у процедурі закупівлі зможуть суб’єкти господарювання, які запропонують продукцію конкретного виробника, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, Скаржника. Відтак, у Рішенні колегія зобов'язала Замовника внести зміни до тендерної документації з метою усунення порушень (Рішення №12212-р/пк-пз від 07.08.2025 додається).
Відповідно до Звіту про діяльність Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель у 2024 році, затв. Протоколом засідання АМКУ від 06.03.2025 № 8 пункт 8, Найбільш поширеними порушеннями, які вчиняють/допускають замовники під час проведення процедур закупівель, є: встановлення в тендерній документації технічних вимог до товару, яким відповідає продукція одного виробника; встановлення в тендерній документації додаткових (надмірних) вимог, які не узгоджуються з предметом закупівлі; надання замовником переможцю торгів можливості усунення невідповідностей, які належать до технічної специфікації та/або забезпечення тендерної пропозиції тощо.
Постійно діюча адміністративна колегія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель неодноразово зазначала у своїх рішеннях про те, що вимоги тендерної документації, які містять обмеження для учасників щодо дати або періоду укладення аналогічного договору, використання певної торговельної марки, а також обмеження щодо кількості аналогічних договорів або товарів, є такими, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників (Рішення №1002-р/пк-пз від 03.03.2017, Рішення №1207-р/пк-пз від 14.03.2017, Рішення №1279-р/пк-пз від 16.03.2017, Рішення №6428-р/пк-пз від 22.05.2019, Рішення №13019-р/пк-пз від 16.09.2019, Рішення №9842-р/пк-пз від 05.05.2021, Рішенні № 15733-р/пк-пз від 12.07.2021 та Рішенні № 16705-р/пк-пз від 21.07.2021).
Судова практика.
Просимо звернути увагу, що у справі №640/9921/19, що розглядалась у тому числі Верховним судом України, за позовом на рішення Антимонопольного комітету України (номер у системі закупівель UA-2019-04-05-000260-а.с2) стосовно дискримінаційних вимог аналогічним тим, що ми оскаржуємо, судом було визнано, що не вбачається наявності обґрунтованих у замовника підстав для визначення у тендерній документації таких характеристик товару. При цьому, суд постановив, що відсутня будь-яка правова норма, у відповідності до якої, наявність двох учасників які відповідають критеріям тендерної документації, автоматично вказує на відсутність дискримінації інших виробників, які виробляють таку ж саму продукцію.
Постанова Шостого апеляційного адміністративного суду від 10.10.2019 року у справі №640/9921/19 з Єдиного державного реєстру судових рішень додається.
×
-
Назва доказу:
Постанова апеляційного суду від 10.10.2019
-
Повʼязаний документ:
Додаток 17 - Постанова апеляційного суду від 10.10.2019.docx
-
-
Назва доказу:
Рішення АМКУ від 07.08.2025 № 12212
-
Повʼязаний документ:
Додаток 16 - Рішення АМКУ від 07.08.2025 № 12212.pdf
-
-
Назва доказу:
Рішення АМКУ від 19.06.2025 № 9810
-
Повʼязаний документ:
Додаток 15 - Рішення АМКУ від 19.06.2025 № 9810.pdf
-
-
Назва доказу:
Рішення АМКУ від 02.06.2021 № 12392
-
Повʼязаний документ:
Додаток 14 - Рішення АМКУ від 02.06.2021 № 12392.pdf
-
-
Назва доказу:
Рішення АМКУ від 20.09.2019 №13386
-
Повʼязаний документ:
Додаток 13 - Рішення АМКУ від 20.09.2019 №13386 .pdf
-
-
Назва доказу:
Сертифікат відповідності
-
Повʼязаний документ:
Додаток 12 - Сертифікат відповідності від 04.02.2025.pdf
-
-
Назва доказу:
Сертифікат типу UA_46A(b)_1465_00
-
Повʼязаний документ:
Додаток 11 - Сертифікат типу UA_46A(b)_1465_00.pdf
-
-
Назва доказу:
Загальні вимоги щодо закупівлі автомобілів для потреб ЗСУ
-
Повʼязаний документ:
Додаток 10 - Загальні вимоги щодо закупівлі автомобілів для потреб ЗСУ.pdf
-
-
Назва доказу:
Керівництво по експлуатації Musso Grand
-
Повʼязаний документ:
Додаток 9 - Керівництво по експлуатації Musso Grand.pdf
-
-
Назва доказу:
Порівняльна таблиця Технічних характеристик
-
Повʼязаний документ:
Додаток 8 - Порівняльна таблиця Технічних характеристик.docx
-
-
Назва доказу:
Технічні характеристики ISUZU D-MAX
-
Повʼязаний документ:
Додаток 7 - Технічні характеристики ISUZU D-MAX.pdf
-
-
Назва доказу:
Коносамент та Пакувальний лист
-
Повʼязаний документ:
Додаток 6 - Коносамент та Пакувальний лист.pdf
-
-
Назва доказу:
Контракт поставки
-
Повʼязаний документ:
Додаток 5 - Контракт поставки SSANGYONG + ДУ щодо перейменування.pdf
-
-
Назва доказу:
Дистрибюторська угода
-
Повʼязаний документ:
Додаток 4 - Дистрибюторська угода.pdf
-
-
Назва доказу:
Проект договору
-
Повʼязаний документ:
Додаток 2 - Додаток 4_Проєкт договору.docx
-
-
Назва доказу:
Тендерна документація
-
Повʼязаний документ:
Додаток 1 - Тендерна документація.docx
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Виходячи з вищевикладеного та керуючись Законом України «Про публічні закупівлі», з урахуванням вищенаведених порушень, допущених замовником у тендерній документації, з метою відновлення порушених прав та законних інтересів ТОВ «Юніверсал Моторз Груп» як потенційного учасника закупівлі, дотримання норм Закону України «Про публічні закупівлі» - забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, забезпечення рівних умов участі у процедурі закупівлі учасників, а також керуючись статтею 18 Закону України «Про публічні закупівлі», ПРОШУ: 1. Прийняти дану скаргу до розгляду. 2. Зобов’язати Замовника – ВК ВИКОНАВЧИЙ КОМІТЕТ ГОРОДИЩЕНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ – внести зміни до Тендерної документації з метою виключення дискримінаційних умов, описаних у даній Скарзі, а саме у документі «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі (Технічна специфікація)», що є Додатком 2 до Тендерної документації: - Максимальний крутний момент (2000-2500 об./хв.. Нм): - показник «450» викласти в редакції «не менше 400»; - Робочий об’єм двигуна см.куб.: показник «Не менше 2999» викласти в редакції «не менше 2157»; - Кліренс, мм.: показник «235» викласти в редакції «не менше 220»; - Привід: показник «Part-time 4WD задній, з можливістю підключення переднього та понижуючої передачі» викласти в редакції «задній, з можливістю підключення переднього та понижуючої передачі»; - Задні гальма: показник «Барабанні» викласти в редакції «Барабанні або Дискові»; - Ємність бака для пального, л.: показник «не менше 76» викласти в редакції «не менше 75»; - Кондиціонер: показник «Так» викласти в редакції «Кондиціонер або Клімат-Контроль»; - Багатофункціональний сенсорний дисплей: показник «7’’» викласти в редакції «не менше 7’’»; - 4 динаміки: показник «6» замінити на «Так»; - Екологічна норма по викидам: показник «Euro 5» замінити на «не нижче Euro 5».
Запити Органу оскарження
Номер:
311647d204ee47b7aa45659ae8e798d5
Тема запиту:
визначено необхідні технічні, якісні характеристики предмета закупівлі виходячи зі специфіки предмета закупівлі, керуючись принципами здійснення закупівель та з дотриманням чинного законодавства. Замовник має намір придбати транспортні засоби не для використання у своїй господарській діяльності, а для потреб Збройних сил України.
Текст запиту:
ПОЯСНЕННЯ НА СКАРГУ
ЩОДО УСУНЕННЯ ПОРУШЕНЬ ЗАКОНОДАВСТВА
У СФЕРІ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ
Рішенням Комісії від 02.10.2025 року №14968-р/пк-пз скарга ТОВ «ЮНІВЕРСАЛ МОТОРЗ ГРУП» була прийнята до розгляду.
ВК ВИКОНАВЧИЙ КОМІТЕТ ГОРОДИЩЕНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ надає наступні пояснення щодо скарги.
ВК ВИКОНАВЧИЙ КОМІТЕТ ГОРОДИЩЕНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ визначено необхідні технічні, якісні характеристики предмета закупівлі виходячи зі специфіки предмета закупівлі, керуючись принципами здійснення закупівель та з дотриманням чинного законодавства. Замовник має намір придбати транспортні засоби не для використання у своїй господарській діяльності, а для потреб Збройних сил України. Замовником отримано звернення від структурного підрозділу Збройних сил України щодо закупівлі пікапів Автомобілів з відкритою вантажною платформою на базі ISUZU D-MAX (або еквівалент) для забезпечення бойової діяльності у зоні бойових дій. Встановлені вимоги до технічних характеристик предмета закупівлі обумовлені зверненням окремого структурного підрозділу Збройних сил України щодо сприяння обороноздатності та мобілізаційної готовності. Замовник визначає технічні та якісні характеристики автомобіля з метою запобігання закупівлі неякісного транспортного засобу, який не буде відповідати за технічними характеристиками вимогам структурного підрозділу Збройних сил України.
Додатком №2 до тендерної документації визначено технічні вимоги до Предмету закупівлі: Автомобіль з відкритою вантажною платформою на базі ISUZU D-MAX (або еквівалент) ДК 021:2015: 34130000-7 «Мототранспортні вантажні засоби» (34131000-4 "Пікапи»). Зазначено, що у разі, якщо дані Технічні вимоги містять посилання на стандартні характеристики, технічні регламенти та умови, вимоги, умовні позначення та термінологію, пов’язані з товарами, що закуповуються, передбачені існуючими міжнародними, європейськими стандартами, іншими спільними технічними європейськими нормами, іншими технічними еталонними системами, визнаними європейськими органами зі стандартизації або національними стандартами, нормами та правилами, посилання на джерело походження або виробника тощо, то вважається, що Технічні вимоги містять вираз «або еквівалент».
В разі наявності в додатку № 2 до Тендерної документації посилань на конкретні торговельні марки чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника, після такого посилання слід вважати в наявності вираз "або еквівалент". Еквівалентом буде вважатися продукція, яка за технічними та якісними характеристиками буде мати не гірші показники, або кращі ніж зазначені характеристики в Таблиці 1 додатку 2 до Тендерної документації.
Замовником визначені технічні характеристики транспортного засобу, що підтверджується виразами "не менше" та вказанням на конкретну характеристику, а тому Замовником може бути прийнята будь-яка пропозиція з кращими технічними характеристиками. Замовником досліджено наявність на ринку України транспортних засобів з ідентичними або кращими технічними характеристиками.
Надаємо порівняльну таблицю технічних характеристики товару інших виробників
Дата опублікування:
03.10.2025 13:02