• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Код 34350000-5 (ДК 021:2015) - Шини для транспортних засобів великої та малої тоннажності (Автошини різні)

Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та технічна специфікація до предмета закупівлі викладена у Додатку № 5 тендерної документації

Період подачі пропозицій

до закінчення періоду залишилося 2 дні (до 22.09.25 00:00)

1 315 266.00 UAH з ПДВ
До закінчення прийому пропозицій
02
дн
08
год
04
хв
05
сек
Довідка МВС Пов'язаний план
Оплата за участь: 2 040.00 UAH
Період оскарження: 12.09.2025 15:02 - 19.09.2025 00:00
Скарга
Очікує розгляду
КЕП

СКАРГА щодо порушення Комунальним підприємством «Міський тролейбус» порядку проведення процедури закупівлі (у порядку статті 18 Закону України “Про публічні закупівлі”)

Номер: 40becfb0348e49748eca6bf64c9156d7
Ідентифікатор запиту: UA-2025-09-12-010081-a.c1
Назва: СКАРГА щодо порушення Комунальним підприємством «Міський тролейбус» порядку проведення процедури закупівлі (у порядку статті 18 Закону України “Про публічні закупівлі”)
Скарга:
12 вересня 2025 року в системі публічних закупівель “PROZORRO” за посиланням: https://prozorro.gov.ua/uk/tender/UA-2025-09-12-010081-a, опубліковано оголошення про проведення процедури закупівлі «Код 34350000-5 (ДК 021:2015) - Шини для транспортних засобів великої та малої тоннажності (Автошини різні)», для потреб Комунального підприємства «Міський тролейбус» ЄДРПОУ: 34811465 (далі -Замовник), (далі – Процедура закупівлі). Після вивчення тендерної документації, затвердженої протоколом уповноваженої особи від 12.09.2025 р. № 156К (далі – Тендерна документація), Товариство з обмеженою відповідальністю “ТОРГОВИЙ ДІМ “УКРТЕХПРОМ” (далі – Скаржник) дійшло висновку, що її умови порушують вимоги Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) та його право на участь у Процедурі закупівлі. Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводить до дискримінації учасників. Разом з тим, дії Замовника, в частині встановлення зазначених нижче умов Тендерної документації, порушують вимоги цієї статті Закону та один з принципів здійснення публічних закупівель, визначених статтею 5 Закону, а саме – недискримінація учасників. 1. Замовник у Тендерній документації визначив безпосередньо глибину протектора шини, що унеможливлює конкуренцію під час Процедури закупівлі. Вимоги Тендерної документації Відповідно до п.4.1. та 4.2. Додатку 5 до Тендерної документації товар повинен мати новий стан та комплектність відповідно виготовленню заводу-виробника. Якість товару, що постачається повинна відповідати вимогам, зазначених у технічних умовах, державних стандартах України, міжнародним стандартам тощо, а також вимогам нормативних документів щодо показників якості, маркування, транспортування і зберігання. У пункті 1.5. Додатку 5 до Тендерної документації, Замовником, у формі таблиці, визначено технічні вимоги до товару. Щодо автошин 275/70 R22,5 Замовником висунуто вимогу про те, що «глибина протектора шини має бути не менше 19 мм.» (рядок 12 таблиці «Технічні вимоги до автошин 275/70 R22,5»). При цьому, у рядку 4 вказаної таблиці Замовником висунуто вимогу про те, що шини повинні в частині якості повинні відповідати «Правилам ЄЕК ООН № 54 та/або ДСТУ 4406:2005 (ДСТУ UN/ECE ) та/або ДСТУ 8815:2018 та /або ТУ виробника». У рядку 5 вказаної таблиці Замовником висунуто вимогу про те, що шини повинні мати «малюнок протектора: універсальний, для використання на дорогах загального користування». Також, у рідку 15 вказаної таблиці Замовником вказано «Сфера застосування товару / призначений для транспортних: Тролейбуси та автобуси пасажирські міського типу з низьким рівнем підлоги (всі вісі).» В обґрунтуванні необхідності закупівлі даної моделі товару Замовником не наведено жодних мотивів щодо закупівлі ним автошин 275/70 R22,5 з глибиною протектора саме не менше ніж 19 мм. Невідповідність умов Тендерної документації Закону Законодавством не встановлено вимог щодо глибини протектора шин, які просить поставити Замовник. Питання конструкції шин, зокрема, призначення шин за їх малюнком, врегульовано нормативно-правовим актом, а саме Наказом Міністерства інфраструктури України 26.07.2013  № 549 «Про затвердження Правил технічної експлуатації коліс та пневматичних шин колісних транспортних засобів категорій L, M (транспортні засоби для перевезення пасажирів, у тому числі автобуси та тролейбуси), N, O та спеціальних машин, виконаних на їх шасі» (далі – Наказ). Відповідно до п.7 розділу 2 Наказу за типом рисунка протектора шини поділяються на шини з дорожнім, універсальним, кар’єрним та підвищеної прохідності рисунком. Вимоги до універсального рисунка шин наведені у п.8 розділу 2 Наказу, де вказано, що протектор шини з універсальним рисунком складається із шашок чи ребер у центральній зоні бігової доріжки та ґрунтозачіпок на краях бігової доріжки, розділених виїмками. Жодних вимог щодо глибини протектора нової шини з універсальним малюнком профільним законодавством не встановлено! Технічні регламенти також не містять вимог щодо глибини протектора шин, які є предметом закупівлі. Так, Замовником висунуто вимогу про відповідність запропонованих учасниками шин Правилам ЄЕК ООН № 54 та/або ДСТУ 4406:2005 (ДСТУ UN/ECE ) та/або ДСТУ 8815:2018. Щодо Правил ЄЕК ООН № 54. Пунктом 2.34 надано визначення поняття «клас шини» та, зокрема зазначено, що шини класу С3 – це шини, що мають індекс несучої здатності для одиничної шини не нижче 122, або індекс несучої здатності для одиночної шини не вище 121 та позначення категорії швидкості не вище «М» (130 км/год, згідно таблиці 6 додатку 4 до Наказу). Згідно Додатку 5 до Тендерної документації, щодо автошини 275/70 R22,5 Замовником вимагається щоб шина мала індекс навантаження не менш 152/148, а індекс швидкості не менш (J) 100 км/г. Таким чином, автошина 275/70 R22,5, яку вимагає поставити Замовник, відноситься до класу С3. Статтею 6 Правил ЄЕК ООН № 54 визначено технічні вимоги до шин. Відповідно до п.6.3.1. вказаної статті встановлено вимоги до глибини протектора шин класу С3, а саме, така глибина має бути не меншою за 16 мм. ДСТУ 4406:2005 та ДСТУ 8815:2018 вимог до глибини протектора нових шин з універсальним малюнком протектора, не висувають. Таким чином, технічною документацією визначено, що затребувані Замовником автошини 275/70 R22,5 можуть мати глибину протектора 16 мм і вище. Однак, у Тендерні документації висунуто умову поставки автошин 275/70 R22,5 з глибиною протектора 19 мм і вище. Така умова унеможливлює прийняття участі у закупівлі продавців/виробників шин, котрі мають глибину протектора від 16 мм до 19 мм. Так, Скаржник є офіційним імпортером шин торгової марки «GROUNDSPEED» виробництва Qingdao Sentury Tire Co., Ltd. (Китай), зокрема, й типорозміру 275/70 R22,5. Вказана шина випускається заводом виробником з глибиною протектора 18 мм., що підтверджується каталогом виробника, що додається до скарги (див. ст.15 каталогу. Окремо додається переклад на українську мову сторінки 15 каталогу). При цьому, всі інші технічні характеристики шини, котрі є обов’язковими при реєстрації шини згідно Правил ЄЕК ООН № 54, ДСТУ 4406:2005, ДСТУ 8815:2018, а також регламентовані Наказом Міністерства інфраструктури України 26.07.2013  № 549 «Про затвердження Правил технічної експлуатації коліс та пневматичних шин колісних транспортних засобів категорій L, M (транспортні засоби для перевезення пасажирів, у тому числі автобуси та тролейбуси), N, O та спеціальних машин, виконаних на їх шасі» - відповідають вимогам, наведеним у Тендерній документації. Таким чином, по-перше, Тендерна документація містить протиріччя (розбіжності, невідповідності), адже в одним пунктом Замовник вимагає, щоб шини відповідали Правилам ЄЕК ООН № 54, згідно яких глибина протектора шин має бути не менше 16 мм, а іншим пунктом прямо вимагає, щоб поставлені учасником шини мали глибину протектора на менше 19 мм., по-друге, умова Тендерної документації щодо поставки автошин 275/70 R22,5 з глибиною протектора 19 мм і вище - є дискримінацією по відношенню до інших виробників/продавців шин, продукція яких відповідає загальноприйнятим вимогам, що до неї ставляться, та виключає конкуренцію у даній закупівлі. Окремо варто відмітити, що у світі виробники шин здебільшого виготовляють продукцію відповідно до вимог Правил ЄЕК ООН № 54. Характеристики, які відрізняються від наведених у правилах, у тому числі суттєво перевищують допустимі показники – є винятком, відповідно до звичайної логіки є набагато дорожчими та часто виготовляються під окреме замовлення, що у свою чергу зумовлює можливість прийняття участь у торгах лише у тих учасників, у кого наявні шини з такими характеристиками, які відрізняються від зазвичай прийнятих на ринку. З метою усунення дискримінаційних умов вважаємо, що Замовник має внести зміни до тендерної документації в частині вимог щодо глибини протектора автошин 275/70 R22,5, привівши значення у відповідність до п.6.3.1. Правилам ЄЕК ООН № 54. 2. Замовник, без належного обґрунтування вимагає від учасників документи, які не є для них обов’язковими. Вимоги Тендерної документації Так, відповідно до п. 5.2. Тендерної документації Замовником, зокрема, висунуто вимогу до учасників про надання: • копія сертифікату відповідності системи екологічного управління вимогам ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) щодо оптової торгівлі деталями та приладдям для автотранспортних засобів, а також учасник повинен надати копію документу (атестат про акредитацію тощо), який підтверджує належну сферу акредитації такого органу з сертифікації». Невідповідність умов Тендерної документації Закону Сертифікація систем на підприємствах, установах, організаціях проводиться згідно систем сертифікації якості ISO (ІСО) та проводиться на відповідність міжнародним стандартам, встановленим Міжнародною Організацією по Стандартизації (ISO, International Organization for Standardization). Організація ISO не проводить сертифікацію, а тільки розробляє стандарти відповідності. Функція сертифікації переходить на національні акредитовані установи, які займаються впровадженням стандартів на підприємстві, видають сертифікати та проводять наглядовий аудит. Замовником оголошено закупівлю «Код 34350000-5 (ДК 021:2015) - Шини для транспортних засобів великої та малої тоннажності (Автошини різні)». Основним видом діяльності Скаржник є оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів (КВЕД 45.31), що відповідає предмету закупівлі. Законодавством не передбачено обов’язковості отримання сертифікату відповідності системи екологічного управління вимогам ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) підприємствами, котрі здійснюють діяльність з оптової торгівлі деталями та приладдям для автотранспортних засобів. Відповідно до ст. 16 Закону встановлено вичерпний перелік кваліфікаційних критеріїв (матеріально-технічна база, персонал, досвід, фінансова спроможність). Відповідно до вказаної норми, Наявність сертифікатів ISO не є кваліфікаційним критерієм, отже вимагати їх як умову допуску — без окремого правового обґрунтування не можна. Також варто зазначити, що відповідно до ч.5-6 ст.23 Закону України «Про публічні закупівлі», замовник може вимагати підтвердження екологічних характеристик, але це можуть бути маркування, протоколи випробувань, декларації або сертифікати; якщо учасник об’єктивно не може отримати такі документи вчасно, він може подати техпаспорт, а замовник зобов’язаний його розглянути. Однак, така норма описує у даному випадку саме можливість встановлення у тендерній документації вимог щодо підтвердження відповідності товару (шин) характеристикам екологічності. Вказані положення не стосуються необхідності підтвердження відповідності системи управління діяльності учасника відповідним вимогам. Організація сертифікації ISO не сертифікує компанії на відповідність стандартами і відповідно до своїх повноважень не може зобов`язати сертифікувати у обов`язковому порядку ні певну компанію, ні певну галузь. Ці рішення приймаються виключно на рівні кожної окремої держави, а в Україні діє принцип добровільної сертифікації. Тобто, ніхто не може зобов’язати бізнес в примусовому порядку сертифікувати товар чи підприємство, оскільки дана вимога відсутня в чинному законодавстві. Виробники товарів та послуг не зобов`язані її проходити. З 01.01.2018 року в Україні скасована обов`язкова сертифікація продукції. Відповідно до наказу ДП «УкрНДНЦ» від 29 грудня 2017р. №500 «Про скасування національних нормативних документів» з 01.01.2018 року скасовані стандарти державної системи сертифікації. Наказом від 26.01.2018 року № 93 Міністерства економічного розвитку і торгівлі України втратив чинність «Перелік продукції, що підлягає обов`язковій сертифікації в Україні». Відповідно до Закону України ст.16, п.4, ЗУ «Про публічні закупівлі» документи, що не передбачені законодавством для учасників – юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб-підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції. Тож, враховуючи відсутність необхідності в обов’язковому порядку отримувати запитуваний Замовником сертифікат, а також те, що будь-якого іншого альтернативного способу підтвердження учасниками відповідності вимогам щодо екологічності діяльності учасника (не запропонованого ним товару) Тендерною документацією не передбачено, прийняти участь у закупівлі зможуть лише ті учасники, які нададуть відповідний сертифікат. Такі обставини визначають оскаржувану умову як таку, що є дискримінаційною та обмежує конкуренцію. При цьому, Замовник жодним чином не обґрунтував необхідність встановлення у Документації наведеної вище вимоги щодо надання учасниками саме сертифікату відповідності системи екологічного управління вимогам ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT). Таким чином, вважаємо, що Замовник має усунути вищевказані порушення шляхом внесення змін до Тендерної документації та видалення вимоги про надання учасниками сертифікату відповідності системи екологічного управління вимогам ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT). Частиною першою статті 5 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним. Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону. У зв’язку з тим, що Скаржник також бажає прийняти участь у закупівлі, однак у зв’язку умовами тендерної документації обмежений у можливості запропонувати свій товар, його права порушуються, адже Скаржник незаконно усувається від можливості прийняти учать у Процедурі закупівлі. Відповідно до пункту 55 Особливостей, оскарження відкритих торгів відбувається відповідно до статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі» з урахуванням цих Особливостей. Відповідно до частини вісімнадцятої статті 18 Закону за результатами розгляду скарги орган оскарження має право прийняти рішення: 1) про встановлення або відсутність порушень процедури закупівлі (у тому числі порушення порядку оприлюднення або неоприлюднення інформації про процедури закупівлі, передбаченої цим Законом); 2) про заходи, що повинні вживатися для їх усунення, зокрема зобов’язати замовника повністю або частково скасувати свої рішення, надати необхідні документи, роз’яснення, усунути будь-які дискримінаційні умови (у тому числі ті, що зазначені в технічній специфікації, яка є складовою частиною тендерної документації), привести тендерну документацію у відповідність із вимогами законодавства або за неможливості виправити допущені порушення відмінити процедуру закупівлі. Орган оскарження розглядає скаргу та приймає рішення на підставі скарги в межах одержаної за скаргою інформації та інформації, розміщеної в електронній системі закупівель, виходячи з положень частини шістнадцятої статті 18 Закону. Таким чином, права та законні інтереси Скаржника можуть бути захищені шляхом зобов’язання Замовника усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Тендерної документації. Враховуючи викладене, керуючись статтею 18 Закону України "Про публічні закупівлі" та Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі" на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування", - ПРОСИМО: 1. Прийняти цю скаргу до розгляду. 2. Зобов'язати Комунальне підприємство «Міський тролейбус» (ЄДРПОУ: 34811465) внести зміни до Тендерної документації по процедурі ВІДКРИТІ ТОРГИ (з особливостями) на закупівлю товару код (ДК021:2015) - 34350000-5 Шини для транспортних засобів великої та малої тоннажності (Автошини різні), затверджену протоколом уповноваженої особи від 12.09.2025 № 156К, оголошення про проведення якої оприлюднено на веб-порталі Уповноваженого органу за No UA-2025-09-12-010081-a.
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ТОРГОВИЙ ДІМ "УКРТЕХПРОМ", Александрова Світлана Альбертівна 380508006429 tdutp@utp.com.ua

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: f273b47999ed4bdbb5be3c6b72bc2030
Заголовок пункту скарги: 1. Замовник у Тендерній документації визначив безпосередньо глибину протектора шини, що унеможливлює конкуренцію під час Процедури закупівлі.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Вимоги Тендерної документації

Відповідно до п.4.1. та 4.2. Додатку 5 до Тендерної документації товар повинен мати новий стан та комплектність відповідно виготовленню заводу-виробника. Якість товару, що постачається повинна відповідати вимогам, зазначених у технічних умовах, державних стандартах України, міжнародним стандартам тощо, а також вимогам нормативних документів щодо показників якості, маркування, транспортування і зберігання.
У пункті 1.5. Додатку 5 до Тендерної документації, Замовником, у формі таблиці, визначено технічні вимоги до товару.
Щодо автошин 275/70 R22,5 Замовником висунуто вимогу про те, що «глибина протектора шини має бути не менше 19 мм.» (рядок 12 таблиці «Технічні вимоги до автошин 275/70 R22,5»).
При цьому, у рядку 4 вказаної таблиці Замовником висунуто вимогу про те, що шини повинні в частині якості повинні відповідати «Правилам ЄЕК ООН № 54 та/або ДСТУ 4406:2005 (ДСТУ UN/ECE ) та/або ДСТУ 8815:2018 та /або ТУ виробника».
У рядку 5 вказаної таблиці Замовником висунуто вимогу про те, що шини повинні мати «малюнок протектора: універсальний, для використання на дорогах загального користування».
Також, у рідку 15 вказаної таблиці Замовником вказано «Сфера застосування товару / призначений для транспортних: Тролейбуси та автобуси пасажирські міського типу з низьким рівнем підлоги (всі вісі).»
В обґрунтуванні необхідності закупівлі даної моделі товару Замовником не наведено жодних мотивів щодо закупівлі ним автошин 275/70 R22,5 з глибиною протектора саме не менше ніж 19 мм.

Невідповідність умов Тендерної документації Закону

Законодавством не встановлено вимог щодо глибини протектора шин, які просить поставити Замовник.
Питання конструкції шин, зокрема, призначення шин за їх малюнком, врегульовано нормативно-правовим актом, а саме Наказом Міністерства інфраструктури України 26.07.2013  № 549 «Про затвердження Правил технічної експлуатації коліс та пневматичних шин колісних транспортних засобів категорій L, M (транспортні засоби для перевезення пасажирів, у тому числі автобуси та тролейбуси), N, O та спеціальних машин, виконаних на їх шасі» (далі – Наказ).
Відповідно до п.7 розділу 2 Наказу за типом рисунка протектора шини поділяються на шини з дорожнім, універсальним, кар’єрним та підвищеної прохідності рисунком.
Вимоги до універсального рисунка шин наведені у п.8 розділу 2 Наказу, де вказано, що протектор шини з універсальним рисунком складається із шашок чи ребер у центральній зоні бігової доріжки та ґрунтозачіпок на краях бігової доріжки, розділених виїмками.
Жодних вимог щодо глибини протектора нової шини з універсальним малюнком профільним законодавством не встановлено!

Технічні регламенти також не містять вимог щодо глибини протектора шин, які є предметом закупівлі.
Так, Замовником висунуто вимогу про відповідність запропонованих учасниками шин Правилам ЄЕК ООН № 54 та/або ДСТУ 4406:2005 (ДСТУ UN/ECE ) та/або ДСТУ 8815:2018.
Щодо Правил ЄЕК ООН № 54. Пунктом 2.34 надано визначення поняття «клас шини» та, зокрема зазначено, що шини класу С3 – це шини, що мають індекс несучої здатності для одиничної шини не нижче 122, або індекс несучої здатності для одиночної шини не вище 121 та позначення категорії швидкості не вище «М» (130 км/год, згідно таблиці 6 додатку 4 до Наказу).
Згідно Додатку 5 до Тендерної документації, щодо автошини 275/70 R22,5 Замовником вимагається щоб шина мала індекс навантаження не менш 152/148, а індекс швидкості не менш (J) 100 км/г.
Таким чином, автошина 275/70 R22,5, яку вимагає поставити Замовник, відноситься до класу С3.
Статтею 6 Правил ЄЕК ООН № 54 визначено технічні вимоги до шин.
Відповідно до п.6.3.1. вказаної статті встановлено вимоги до глибини протектора шин класу С3, а саме, така глибина має бути не меншою за 16 мм.
ДСТУ 4406:2005 та ДСТУ 8815:2018 вимог до глибини протектора нових шин з універсальним малюнком протектора, не висувають.
Таким чином, технічною документацією визначено, що затребувані Замовником автошини 275/70 R22,5 можуть мати глибину протектора 16 мм і вище.
Однак, у Тендерні документації висунуто умову поставки автошин 275/70 R22,5 з глибиною протектора 19 мм і вище.
Така умова унеможливлює прийняття участі у закупівлі продавців/виробників шин, котрі мають глибину протектора від 16 мм до 19 мм.

Так, Скаржник є офіційним імпортером шин торгової марки «GROUNDSPEED» виробництва Qingdao Sentury Tire Co., Ltd. (Китай), зокрема, й типорозміру 275/70 R22,5.
Вказана шина випускається заводом виробником з глибиною протектора 18 мм., що підтверджується каталогом виробника, що додається до скарги (див. ст.15 каталогу. Окремо додається переклад на українську мову сторінки 15 каталогу).
При цьому, всі інші технічні характеристики шини, котрі є обов’язковими при реєстрації шини згідно Правил ЄЕК ООН № 54, ДСТУ 4406:2005, ДСТУ 8815:2018, а також регламентовані Наказом Міністерства інфраструктури України 26.07.2013  № 549 «Про затвердження Правил технічної експлуатації коліс та пневматичних шин колісних транспортних засобів категорій L, M (транспортні засоби для перевезення пасажирів, у тому числі автобуси та тролейбуси), N, O та спеціальних машин, виконаних на їх шасі» - відповідають вимогам, наведеним у Тендерній документації.
Таким чином,
по-перше, Тендерна документація містить протиріччя (розбіжності, невідповідності), адже в одним пунктом Замовник вимагає, щоб шини відповідали Правилам ЄЕК ООН № 54, згідно яких глибина протектора шин має бути не менше 16 мм, а іншим пунктом прямо вимагає, щоб поставлені учасником шини мали глибину протектора на менше 19 мм.,
по-друге, умова Тендерної документації щодо поставки автошин 275/70 R22,5 з глибиною протектора 19 мм і вище - є дискримінацією по відношенню до інших виробників/продавців шин, продукція яких відповідає загальноприйнятим вимогам, що до неї ставляться, та виключає конкуренцію у даній закупівлі.
Окремо варто відмітити, що у світі виробники шин здебільшого виготовляють продукцію відповідно до вимог Правил ЄЕК ООН № 54. Характеристики, які відрізняються від наведених у правилах, у тому числі суттєво перевищують допустимі показники – є винятком, відповідно до звичайної логіки є набагато дорожчими та часто виготовляються під окреме замовлення, що у свою чергу зумовлює можливість прийняття участь у торгах лише у тих учасників, у кого наявні шини з такими характеристиками, які відрізняються від зазвичай прийнятих на ринку.
З метою усунення дискримінаційних умов вважаємо, що Замовник має внести зміни до тендерної документації в частині вимог щодо глибини протектора автошин 275/70 R22,5, привівши значення у відповідність до п.6.3.1. Правилам ЄЕК ООН № 54.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: 2830487b757c49a2b9069d66fe57a39c
Заголовок пункту скарги: 2. Замовник, без належного обґрунтування вимагає від учасників документи, які не є для них обов’язковими.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Вимоги Тендерної документації

Так, відповідно до п. 5.2. Тендерної документації Замовником, зокрема, висунуто вимогу до учасників про надання:
• копія сертифікату відповідності системи екологічного управління вимогам ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) щодо оптової торгівлі деталями та приладдям для автотранспортних засобів, а також учасник повинен надати копію документу (атестат про акредитацію тощо), який підтверджує належну сферу акредитації такого органу з сертифікації».

Невідповідність умов Тендерної документації Закону

Сертифікація систем на підприємствах, установах, організаціях проводиться згідно систем сертифікації якості ISO (ІСО) та проводиться на відповідність міжнародним стандартам, встановленим Міжнародною Організацією по Стандартизації (ISO, International Organization for Standardization). Організація ISO не проводить сертифікацію, а тільки розробляє стандарти відповідності. Функція сертифікації переходить на національні акредитовані установи, які займаються впровадженням стандартів на підприємстві, видають сертифікати та проводять наглядовий аудит.
Замовником оголошено закупівлю «Код 34350000-5 (ДК 021:2015) - Шини для транспортних засобів великої та малої тоннажності (Автошини різні)».
Основним видом діяльності Скаржник є оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів (КВЕД 45.31), що відповідає предмету закупівлі.
Законодавством не передбачено обов’язковості отримання сертифікату відповідності системи екологічного управління вимогам ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) підприємствами, котрі здійснюють діяльність з оптової торгівлі деталями та приладдям для автотранспортних засобів.
Відповідно до ст. 16 Закону встановлено вичерпний перелік кваліфікаційних критеріїв (матеріально-технічна база, персонал, досвід, фінансова спроможність). Відповідно до вказаної норми, Наявність сертифікатів ISO не є кваліфікаційним критерієм, отже вимагати їх як умову допуску — без окремого правового обґрунтування не можна.
Також варто зазначити, що відповідно до ч.5-6 ст.23 Закону України «Про публічні закупівлі», замовник може вимагати підтвердження екологічних характеристик, але це можуть бути маркування, протоколи випробувань, декларації або сертифікати; якщо учасник об’єктивно не може отримати такі документи вчасно, він може подати техпаспорт, а замовник зобов’язаний його розглянути.
Однак, така норма описує у даному випадку саме можливість встановлення у тендерній документації вимог щодо підтвердження відповідності товару (шин) характеристикам екологічності.
Вказані положення не стосуються необхідності підтвердження відповідності системи управління діяльності учасника відповідним вимогам.
Організація сертифікації ISO не сертифікує компанії на відповідність стандартами і відповідно до своїх повноважень не може зобов`язати сертифікувати у обов`язковому порядку ні певну компанію, ні певну галузь. Ці рішення приймаються виключно на рівні кожної окремої держави, а в Україні діє принцип добровільної сертифікації.
Тобто, ніхто не може зобов’язати бізнес в примусовому порядку сертифікувати товар чи підприємство, оскільки дана вимога відсутня в чинному законодавстві.
Виробники товарів та послуг не зобов`язані її проходити. З 01.01.2018 року в Україні скасована обов`язкова сертифікація продукції. Відповідно до наказу ДП «УкрНДНЦ» від 29 грудня 2017р. №500 «Про скасування національних нормативних документів» з 01.01.2018 року скасовані стандарти державної системи сертифікації.
Наказом від 26.01.2018 року № 93 Міністерства економічного розвитку і торгівлі України втратив чинність «Перелік продукції, що підлягає обов`язковій сертифікації в Україні».
Відповідно до Закону України ст.16, п.4, ЗУ «Про публічні закупівлі» документи, що не передбачені законодавством для учасників – юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб-підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції.

Тож, враховуючи відсутність необхідності в обов’язковому порядку отримувати запитуваний Замовником сертифікат, а також те, що будь-якого іншого альтернативного способу підтвердження учасниками відповідності вимогам щодо екологічності діяльності учасника (не запропонованого ним товару) Тендерною документацією не передбачено, прийняти участь у закупівлі зможуть лише ті учасники, які нададуть відповідний сертифікат.
Такі обставини визначають оскаржувану умову як таку, що є дискримінаційною та обмежує конкуренцію.
При цьому, Замовник жодним чином не обґрунтував необхідність встановлення у Документації наведеної вище вимоги щодо надання учасниками саме сертифікату відповідності системи екологічного управління вимогам ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT).
Таким чином, вважаємо, що Замовник має усунути вищевказані порушення шляхом внесення змін до Тендерної документації та видалення вимоги про надання учасниками сертифікату відповідності системи екологічного управління вимогам ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT).
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації