• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

24310000-0 Основні неорганічні хімічні речовини (гіпохлорит натрію)

Призупинено

5 761 110.00 UAH без ПДВ
Період оскарження: 08.09.2025 10:59 - 13.09.2025 00:00
Скарга
Прийнята до розгляду
КЕП

Скарга на вимоги тендерної документації

Номер: 581b204d4457499fa871b80bf00377cf
Ідентифікатор запиту: UA-2025-09-08-002903-a.c1
Назва: Скарга на вимоги тендерної документації
Скарга:
Дата розгляду скарги: 22.09.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 15.09.2025 13:25
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "ГІДРОХІМ", Філатова Олена 380685096002 tovgidrohim@ukr.net

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 59f3788f81e94dacbd4691135f3e22ba
Заголовок пункту скарги: Різні вимоги в тендерній документації щодо надання заявок на поставку
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Згідно Додатку №2 до тендерної документації «Інформація про необхідні технічні, якісні, кількісні та інші характеристики щодо предмета закупівлі (технічне завдання)»:
«Товар повинен бути поставлений не пізніше ніж за 5 календарних днів з моменту подання заявки (письмової або усної).»

Згідно п.5.2. Додатку №3 до тендерної документації «Проєкт договору (який буде укладено за результатами закупівлі)»:
«5.2. Товар вказаний в п 1.1. даного Договору, поставляється покупцю партіями, згідно заявок Покупця протягом 5-ти календарних днів з дати надання заявки на електронну адресу Постачальника відповідно до умов договору»
Суть дискримінації полягає в наступному.
У різних положеннях/вимогах тендерної документації встановлено взаємовиключні умови щодо моменту, з якого починається перебіг строку поставки. В Додатку №2 передбачена можливість подання заявки усно, і саме з цього моменту Замовник вважає, що учасник повинен здійснити поставку впродовж 5 календарних днів. Водночас, у Додатку №3 (Проєкт договору) чітко зазначено, що відлік строку починається лише з моменту отримання постачальником заявки на електронну адресу.
Таким чином, тендерна документація містить дві різні правові конструкції, які кардинально впливають на порядок виконання зобов’язань учасником та не узгоджуються між собою.
Якщо виходити з редакції Додатку №2, строк починає спливати навіть з моменту усної заявки, яка жодним чином документально не фіксується та не підтверджується. Це створює для учасника необґрунтовані ризики бути безпідставно звинуваченим у простроченні поставки. Натомість, редакція Додатку №3 передбачає більш зрозумілий порядок – лише письмову електронну заявку, яка фіксується та може бути підтверджена сторонами.
Наявність таких суперечностей у тендерній документації фактично позбавляє Скаржника можливості належним чином підготувати тендерну пропозицію, адже відсутнє чітке та однозначне визначення моменту початку перебігу строку поставки. Це порушує принципи прозорості, відкритості та рівного ставлення до учасників, визначені у ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі». Крім того, відповідно до ч. 4 ст. 22 цього ж Закону, тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію або призводять до дискримінації учасників.
У даному випадку вимоги сформульовані таким чином, що надають Замовнику можливість довільного трактування порядку поставки та створюють невиправдано високі ризики для учасників та Скаржника, що фактично зменшує коло потенційних учасників процедури закупівлі.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: 9e30fed624484380833a458abd541ee3
Заголовок пункту скарги: Дискримінаційна конкретизація сфери вимірювань в сертифікаті комерційною назвою товару
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Згідно Додатку №2 до тендерної документації «Інформація про необхідні технічні, якісні, кількісні та інші характеристики щодо предмета закупівлі (технічне завдання)»:
«На підтвердження можливості проведення аналізів виробником товару, що пропонує, Учасник у складі пропозиції має надати свідоцтво/сертифікат про технічну компетентність лабораторії виробника продукції, що видана у встановленому порядку (сфера акредитації – гіпохлорит натрію марки «А») відповідно до ДСТУ ISO 10012:2005 «Системи керування вимірюванням. Вимоги до процесів вимірювання та вимірювального обладнання».

Така сама вимога дублюється в п. 14 Додатку №4 до тендерної документації «Перелік всіх документів та/або всієї інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції»

Суть дискримінації полягає в наступному.

У тендерній документації міститься вимога щодо надання учасником сертифіката/свідоцтва про технічну компетентність лабораторії виробника продукції, який має бути виданий у встановленому порядку та мати сферу акредитації саме для гіпохлориту натрію марки «А» відповідно до ДСТУ ISO 10012:2005 «Системи керування вимірюванням. Вимоги до процесів вимірювання та вимірювального обладнання».
Скаржник має сертифікат № UA.СУ.10012.250728.01-25 відповідно до ДСТУ ISO 10012:2005 «Системи керування вимірюванням. Вимоги до процесів вимірювання та вимірювального обладнання» (додається до скарги).
Відповідно до п.3.2. ТУ У 20.1-44322406-002:2024 Гіпохлорит натрію. Технічні умови за органолептичними та фізико-хімічними властивостями засобу, реагент гіпохлорит натрію поділяється на гіпохлорит натрію марка А, гіпохлорит натрію марка Б, гіпохлорит натрію технічний 120М.
Сертифікат, який надається Скаржником, виданий за тим самим стандартом ДСТУ ISO 10012:2005 «Системи керування вимірюванням. Вимоги до процесів вимірювання та вимірювального обладнання» і його сфера вимірювань охоплює весь гіпохлорит натрію, виготовлений відповідно до ТУ У 20.1-44322406-002:2024 та незалежно від марки, включно з усіма марками продукції. Проте, сертифікат не містить конкретного зазначення марки «А», оскільки стандартні сертифікаційні документи видаються на лабораторію та сферу вимірювань продукції в цілому, а не на окремі умовні підкатегорії або комерційні марки.
сертифікат, що надається Скаржником, повністю охоплює всі показники, зазначені в Додатку №2 до тендерної документації, та підтверджує можливість проведення точних і достовірних аналізів гіпохлориту натрію незалежно від його марки, що забезпечує виконання вимог тендерної документації щодо технічних характеристик продукції.
Також, термінологія сертифіката № UA.СУ.10012.250728.01-25 відрізняється від вимоги документації: тендер вимагає «сферу акредитації», тоді як наш сертифікат вказує «сферу вимірювань». Наявність такої різниці є технічною, а не суттєвою, і не впливає на здатність лабораторії виконувати необхідні аналізи, але може стати підставою для безпідставного відхилення тендерної пропозиції Скаржника.
Вимога тендерної документації щодо обов’язкового зазначення марки «А» в сфері акредитації не має обґрунтування у законодавстві та нормативних актах і є фактично технічною деталізацією, яка не впливає на здатність лабораторії проводити необхідні аналізи. Водночас формулювання «марка А» створює дискримінаційний умови, оскільки потенційні учасники з діючими сертифікатами ISO 10012:2005, що підтверджують компетентність лабораторії щодо всього гіпохлориту натрію незалежно від марки, будуть формально не відповідати вимозі тендерної документації.
Це ставить Скаржника у нерівні умови та може призвести до безпідставного відхилення пропозиції, що суперечить принципу недискримінації та рівності учасників, закріпленому у ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі».
Таким чином, вимога вказувати конкретну марку «А» є надмірною та необґрунтованою, оскільки:
- лабораторія має повну компетентність для проведення аналізів усіх марок гіпохлориту натрію, включно з тією, що пропонується відповідно до ТУ У 20.1-44322406-002:2024.
- сертифікати ISO 10012:2005 видаються за сферою вимірювань, а не комерційними марками продукції;
- формулювання «марка А» створює ризики дискримінації та обмежує конкуренцію серед учасників.
Враховуючи викладене, просимо орган оскарження зобов’язати Замовника дозволити використовувати сертифікати з правильною сферою вимірювань ISO 10012:2005 для підтвердження компетентності лабораторії щодо гіпохлориту натрію, без обов’язкового зазначення марки «А», оскільки це технічно неможливо і дискримінаційно обмежує участь у закупівлі.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: 2a51cea9c41c4238b76f26fd16254de5
Заголовок пункту скарги: Вимога про надання документи, який не є обов'язковим
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Згідно Додатку №2 до тендерної документації «Інформація про необхідні технічні, якісні, кількісні та інші характеристики щодо предмета закупівлі (технічне завдання)»:
«У складі тендерної пропозиції необхідно надати:
Лист в довільній формі про те, що при поставці товару Учасник зобов'язується застосовувати заходи із захисту довкілля, зокрема, з інформацією щодо наявності дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та про сплату екологічного податку за останній звітній квартал. На підтвердження інформації учасник надає:
- Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, що видано у відповідності Закону України «Про охорону атмосферного повітря». Дозвільний документ надається у повному обсязі із зазначенням стаціонарних джерел викидів забруднюючих речовин, що свідчать про наявність в учасника/виробника/постачальника потужностей для здійснення діяльності з виробництва та зберігання гіпохлорит натрію (наприклад, ємностей для зберігання гіпохлорит натрію, обладнання лабораторії та ін.).
- Декларацію зі сплати екологічного податку за останній звітній квартал, що сплачено учасником/виробником/постачальником – підприємством на чиє ім’я видано дозвільний документ, що надано учасником на виконання вимог зазначених вище.»

Така сама вимога дублюється в п. 19 Додатку №4 до тендерної документації «Перелік всіх документів та/або всієї інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції»

Суть дискримінації полягає в наступному.

Скаржник вважає цю вимогу дискримінаційною, необґрунтованою та такою, що створює надмірні бар’єри для участі інших учасників, зокрема через те, що відповідно до ч.1 ст. 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря», для забезпечення екологічної безпеки, створення сприятливого середовища життєдіяльності, запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров’я людей та навколишнє природне середовище здійснюється регулювання викидів найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 29.11.2001р., №1598 «Про затвердження переліку найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, фізичних та біологічних факторів, викиди і вивільнення яких в атмосферне повітря підлягають регулюванню» визначено Перелік найбільш поширених та небезпечних забруднюючих речовин. В даному Переліку відсутні речовини викиди яких забруднюють атмосферне повітря при виробництві гіпохлориту натрію (NaOCl), так в переліку містяться наступні сполуки:
- Озон (O₃) – у процесі виробництва NaOCl не утворюється. Озон утворюється переважно у фотохімічних реакціях або в озонаторах.
- Формальдегід – не має відношення, не утворюється у процесі виробництва NaOCl.
- Суспендовані тверді частинки (пил, волокна) – при виробництві NaOCl теж не характерні, але можуть з’являтися як вторинні забруднення від допоміжних операцій (наприклад, транспортування сухих реагентів, якщо використовується сода чи вапно).
- Органічні аміни – не утворюються, оскільки в технології виробництва NaOCl немає органіки.
- Леткі органічні сполуки – не характерні, бо процес виробництва NaOCl суто неорганічний.
- Стійкі органічні сполуки – теж не характерні для виробництва NaOCl.
- Бром та його сполуки – можуть бути лише, якщо використовується сировина з домішками брому (наприклад, хлор технічний може мати сліди Br₂). Але це мізерні концентрації, здебільшого не враховуються виробництва NaOCl.
- Фреони – у процесі виробництва NaOCl не утворюється.
- Дикофол (пестицид) – у процесі виробництва NaOCl не утворюється.
- PFOA, PFHxS та інші фторовані сполуки – у виробництві NaOCl не утворюються.

Враховуючи відсутність у Переліку речовин, які б утворювались при виробництві гіпохлориту натрію, Скаржник законодавчо не зобов’язаний отримувати відповідний дозвіл.
Постанова КМУ від 13.03.2002 № 302 «Порядок видачі дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами» прямо визначає, що обов’язок отримання дозволу виникає виключно у разі наявності стаціонарних джерел. Якщо ж такі джерела відсутні або обсяги викидів менші за нормативно встановлені межі, суб’єкт господарювання може здійснювати діяльність без отримання дозволу та, у разі необхідності, подати декларацію про відсутність викидів. Відповідно, вимога надавати дозвіл не відповідає законодавству і не може слугувати підтвердженням наявності виробничих потужностей.
Обов’язок сплати екологічного податку, встановлений статтями 240–250 Податкового кодексу України, виникає лише у разі фактичного здійснення викидів забруднюючих речовин. Оскільки, Скаржник не здійснює викидів, обов’язок зі сплати такого податку законом не передбачено. Вимога надання декларації про сплату екологічного податку у таких обставинах є безпідставною та необґрунтованою.
Крім того, слід враховувати, що на період дії воєнного стану відповідно до статті 4-1 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» та Постанови КМУ від 18.03.2022 № 314, суб’єкти господарювання звільнені від обов’язку отримувати нові дозвільні документи та подавати декларації, якщо вони здійснюють діяльність у межах, передбачених чинними дозволами або нормами законодавства. Таким чином, на сьогоднішній день обов’язок надавати дозвіл і декларацію тимчасово відсутній, що робить вимогу Замовника ще більш необґрунтованою.
Важливо зазначити, що вимога надати дозвіл саме для підтвердження наявності виробничих потужностей є непропорційною та невиправданою. Наявність лабораторії, ємностей для зберігання продукції та обладнання може бути підтверджена іншими документами. Відсутність дозволу на викиди не впливає на здатність забезпечити виробництво та якість продукції, що поставляється, а обов’язкова вимога його надання створює формальні перешкоди для участі учасників, зокрема, Скаржника.
Також слід підкреслити, що предметом закупівлі є гіпохлорит натрію, а не здійснення діяльності з викидів забруднюючих речовин. Встановлення вимоги надання дозвільних документів не має прямого відношення до якості та відповідності товару технічним умовам, а зосереджує оцінку на додаткових формальних документах, що не впливають на результат закупівлі. Таким чином, вимога є надмірною та необґрунтованою.
З практичної точки зору, на ринку існує дуже обмежена кількість виробників, які мають стаціонарні джерела викидів та відповідні дозволи і декларації. За даними системи ProZorro, лише один учасник-виробник має такі документи. Але такий учасник здійснює не лише виробництво гіпохлориту натрію, а і має виробничі потужності для здійснення діяльності з небезпечними хімічними речовинами 1 та 2 класу небезпеки, тому і має відповідний дозвіл. Встановлення обов’язкової вимоги на їх наявність фактично створює штучне обмеження конкуренції, звужує коло потенційних учасників до мінімальної кількості компаній та ставить інших учасників, у тому числі Скаржника, у нерівні умови.
Для підтвердження того, що учасник здійснює виробничу діяльність із застосуванням заходів із захисту довкілля, замість вимоги надавати дозвіл на викиди забруднюючих речовин або декларацію про сплату екологічного податку, можна законно вимагати надання сертифіката відповідності системи екологічного менеджменту ISO 14001:2015. Сертифікат ISO 14001:2015 підтверджує, що суб’єкт господарювання має впроваджену систему управління охороною навколишнього середовища, здійснює контроль за впливом своєї діяльності на довкілля, запроваджує заходи щодо запобігання забрудненню, контролює використання ресурсів, дотримується екологічних вимог законодавства та постійно вдосконалює екологічні показники своєї діяльності. Наявність такого сертифіката є достатнім підтвердженням того, що виробництво здійснюється з дотриманням вимог щодо охорони навколишнього середовища, і виключає необхідність надання додаткових дозвільних документів на викиди або декларацій зі сплати податків, що можуть необґрунтовано обмежувати конкуренцію.
Таким чином, вимога Замовника щодо обов’язкового надання дозволу на викиди та декларації про сплату екологічного податку є дискримінаційною, надмірною, необґрунтованою та не відповідає чинному законодавству. Вона обмежує конкуренцію, створює необґрунтовані бар’єри для учасників, не має відношення до предмета закупівлі і може призвести до безпідставного відхилення тендерної пропозиції Скаржника.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 4
Номер: 25d530e0f2a648deb158ab8817b94567
Заголовок пункту скарги: Обмеження прав Постачальника за умовами проєкту договору
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Умови проекту договору
Тип порушення: Умови проекту договору
Опис суті пункту скарги: Згідно п. 11.3. Додатку № 3 до тендерної документації «Проєкт договору (який буде укладено за результатами закупівлі)»:
«11.3. Постачальник не має права без попередньої письмової згоди Покупця відступати третім особам право вимоги до Покупця по зобов’язаннях Покупця перед Постачальником, що виникли з даного Договору. В разі порушення Постачальником умов даного пункту, Постачальник сплачує на користь Покупця штраф в розмірі 100% від суми відступлених прав.»
Суть дискримінації полягає в наступному.
Відповідно до статей 512–516 Цивільного кодексу України, кредитор має право без згоди боржника відступати своє право вимоги іншій особі, якщо інше не встановлено договором або законом. Таким чином, можливість відступлення права вимоги є однією з основних складових майнових прав кредитора (Постачальника), що прямо передбачено чинним законодавством. Заборона реалізації цього права фактично позбавляє Постачальника можливості користуватися передбаченими законом інструментами залучення фінансування, зокрема, факторинговими послугами, які широко використовуються у сфері господарської діяльності для забезпечення ліквідності та виконання фінансових зобов’язань.
Встановлюючи заборону на відступлення права вимоги та ще й передбачаючи штраф у розмірі 100% від суми відступлених прав, Замовник створює умови, які суттєво обмежують свободу договору для Постачальника та порушують баланс інтересів сторін. Зазначений штраф є непропорційним та носить каральний характер, адже він не пов’язаний із будь-якими реальними збитками Покупця, а покликаний лише утримати Постачальника від реалізації законних прав.
Подібні положення, які обмежують господарську діяльність учасників та позбавляють їх передбачених законодавством майнових прав, не мають жодного відношення до предмета закупівлі й фактично зменшують коло потенційних учасників, які можуть взяти участь у процедурі. Це є прямим порушенням принципів недискримінації та добросовісної конкуренції, закріплених у статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі».
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Запити Органу оскарження