-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Послуги з організації харчування учнів 1-4 класів, учнів пільгових категорій 5-11 класів закладів загальної середньої освіти та вихованців закладів дошкільної освіти з числа пільгових категорій
Пропозиції розглянуті
період кваліфікації завершився 7 днів назад
1 750 470.00
UAH без ПДВ
Період оскарження:
01.09.2025 16:31 - 06.09.2025 00:00
Скарга
Прийнята до розгляду
КЕП
СКАРГА У СФЕРІ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ
Номер:
51e068671b0940aaa3f928028cd907c6
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-09-01-008432-a.a2
Назва:
СКАРГА У СФЕРІ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ
Скарга:
Пов'язані документи:
Учасник
- sign.p7s 15.09.2025 18:21
- Рішення від 17.09.2025 №14245.pdf 17.09.2025 16:38
Дата прийняття скарги до розгляду:
15.09.2025 18:33
Дата розгляду скарги:
25.09.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
17.09.2025 16:38
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
ddd313c78a494db7b0c9b64a068e7a91
Заголовок пункту скарги:
Вважаємо рішення Замовника про визначення переможцем в даній Процедурі закупівлі ТОВ «КИЇВПРОМСЕРВІС 1» та про намір укласти договір з таким Переможцем, неправомірним та таким, що порушує інтереси та права Скаржника, з огляду на наступне.
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на кваліфікацію
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі
Тип порушення:
Підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі
Опис суті пункту скарги:
Відповідно до ч. 1 Розділу ІІІ тендерної документації за даною Закупівлею (далі – Документація, а також ТД) тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення, наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Особливостей і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації, зокрема:
− Цінову пропозицію згідно з Додатком 5 до цієї тендерної документації;
− інформацією та / або документами, що підтверджує відповідність учасника кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям – згідно з Додатком 1 до цієї тендерної документації;
− інформацією про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі згідно з Додатком 2 до тендерної документації;
− іншою інформацією та документами, відповідно до вимог цієї тендерної документації та додатків до неї.
1. Відповідно до пп. 1.1 п.1 Додатку 1 до ТД для підтвердження належного стану обладнання та матеріально-технічної бази, зазначених Учасником у вищевказаній довідці, Учасники у складі тендерної документації подають копії, зокрема, наступних документів :
- експлуатаційного дозволу або іншого документу, дозвільного характеру, виданого компетентним органом на потужності (об’єкти) зі зберігання продуктів харчування (відповідно до Закону України “Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів”).
В складі тендерної пропозиції ТОВ «КИЇВПРОМСЕРВІС 1» наявний файл «1. Довідка складське приміщення», в якій переможець зазначає про наявність в нього складського приміщення за адресою: м. Київ, вул. Хоткевича Гната , буд. 38 (669,2 кв. м.).
На підтвердження наявності вищезазначеного складського приміщення надано договір оренди у файлі «4. Договір склад».
Експлуатаційний дозвіл або інший документ, дозвільного характеру, виданий компетентним органом на потужності (об’єкти) зі зберігання продуктів харчування, тобто на складське приміщення за адресою: м. Київ, вул. Хоткевича Гната , буд. 38 (669,2 кв. м.), Переможцем не було надано.
В зв’язку з цим Замовник розмістив в ЕСЗ повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей, в якій за п. 1 зазначив, зокрема: Додатком 1 до тендерної документації передбачена вимога про подання експлуатаційного дозволу або іншого документу дозвільного характеру, виданого компетентним органом на потужності (об’єкти) зі зберігання продуктів харчування (відповідно до Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»). Учасником в складі тендерної пропозиції не було подано документу на виконання даної вимоги. Вимога: надати експлуатаційний дозвіл або документ, який, відповідно до законодавства, його замінює. У випадку подачі не експлуатаційного дозвілу, а іншого аналогічного документу, просимо прикріпити лист-пояснення щодо можливості використання даного документу в якості заміни експлуатаційного дозволу.
Переможцем на виконання вищезгаданої вимоги були дозавантажені в ЕСЗ відповідні документи.
При цьому, експлуатаційний дозвіл або інший документ, дозвільного характеру, виданий компетентним органом на потужності (об’єкти) зі зберігання продуктів харчування, а саме на складське приміщення за адресою: м. Київ, вул. Хоткевича Гната, буд. 38 (669,2 кв. м.), Переможцем не було надано (дозавантажено).
В той же час, Переможець завантажив оновлений файл «1. Довідка складське приміщення», в який зазначає інформацію про наявність вже іншого складського приміщення, а саме: Нежитлове приміщення нежитлової будівлі господарчо-харчового блоку літ. «Ж» (харчоблок) за адресою: м. Київ, вул. Братиславська, буд. 3.
На підтвердження наявності вищезазначеного складського приміщення завантажено договір оренди у файлі «Договір оренди №3539».
Згідно Договору оренди №3539 від 06.01.2022 Орендарю (Переможцю) надано в користування нежитлові приміщення нежитлової будівлі господарчо-харчового блоку літ. «Ж» (єдиний комплекс) загальною площею 1288,0 кв. м. (харчоблок – 647,3 кв.м., пральня – 549,3 кв.м) за адресою: м. Київ, вул. Братиславська, буд. 3.
Згідно Договору оренди №3539 від 06.01.2022 цільовим призначенням орендованого майна є: розміщення закладу ресторанного господарства з постачання страв, приготовлених централізовано для споживання в інших місцях (647, 3 кв.м); розміщення суб’єкту господарювання, що здійснює побутове обслуговування населення (пральня) (549,3 кв.м); розміщення буфету, який не здійснює продаж товарів підакцизної групи (91,4 кв.м).
Отже, завантажені переможцем документи, зокрема, Договір оренди №3539 від 06.01.2022, враховуючи предмет оренди та цільове призначення орендованого майна, не свідчать та не підтверджують, що вищезгадане приміщення, а саме: Нежитлове приміщення нежитлової будівлі господарчо-харчового блоку літ. «Ж» (харчоблок) за адресою: м. Київ, вул. Братиславська, буд. 3, є складськими приміщеннями для зберігання продуктів.
Враховуючи викладене вище, Переможцем, шляхом завантаження оновлених документів на виправлення невідповідностей в порядку п. 43 Особливостей, в порушення вимог пп. 1.1 п.1 Додатку 1 до ТД не підтверджено відповідними документами наявність саме складських приміщень для зберігання продуктів.
Окрім того, Переможець завантажив файл «експлуатаційний дозвіл», який містить Декларацію № 017297/23 про провадження господарської діяльності.
Також, Переможець завантажив файл «Лист по експ.дозволу (5)», який містить Лист-пояснення щодо експлуатаційного дозволу, в якому Переможець з посиланням на постанову Кабінету Міністрів України «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану» від 18 березня 2022 р. № 314, та на положення законодавства, про те, що Документи, що не передбачені законодавством для учасників — юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб — підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції. Відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників — юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб — підприємців, у складі тендерної пропозиції, не може бути підставою для її відхилення замовником, зазначає, що надання Декларації (експлуатаційного дозволу) в поданому форматі відповідає вимогам чинного законодавства та практиці АМКУ.
В той же самий час, згідно ст. 23 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» оператори ринку, що провадять діяльність, пов’язану з виробництвом та/або зберіганням харчових продуктів тваринного походження, повинні отримати експлуатаційний дозвіл, який видається територіальним органом компетентного органу на кожну окрему потужність до початку її експлуатації
Отже, законодавством передбачено такий документ як експлуатаційний дозвіл для учасників — юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб — підприємців (як оператора ринку харчових продуктів, яким може бути будь-який суб’єкт господарювання, а також фізична особа, в управлінні якого перебувають потужності, на яких здійснюється виробництво, реалізація та/або обіг харчових продуктів та/або інших об’єктів санітарних заходів).
При цьому, враховуючи положення постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану» від 18 березня 2022 р. № 314, у період воєнного стану без отримання дозвільних документів на підставі подання декларації може набуватися саме право на провадження господарської діяльності.
При цьому, принагідно відзначимо, що на період воєнного стану законодавством не призупинено видачу експлуатаційних дозволів в принципі.
В той же час, Документацією вимагалось надання саме експлуатаційного дозволу або іншого документу, дозвільного характеру, виданого компетентним органом на потужності (об’єкти) зі зберігання продуктів харчування (відповідно до Закону України “Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів”).
Таким чином, надана Переможцем Декларація № 017297/23 про провадження господарської діяльності не є альтернативним (тотожнім, аналогічним) документом по відношенню до експлуатаційного дозволу, не замінює його, а є лише передбаченим законодавством способом набути право на провадження відповідної господарської діяльності на підставі подання такої декларації в умовах воєнного стану.
Окрім того, Документацією вимагалось надання експлуатаційного дозволу, або іншого документу, дозвільного характеру, виданого саме компетентним органом.
В той же час надана Переможцем Декларація № 017297/23 не видана компетентним органом, тобто, не є іншим документом, дозвільного характеру, виданим компетентним органом, як це вимагалось пп. 1.1 п.1 Додатку 1 до ТД.
Враховуючи викладене вище, Переможцем, навіть з урахуванням наданих на вправлення невідповідностей документів, не надано експлуатаційний дозвіл або інший документ, дозвільного характеру, виданий компетентним органом на потужності (об’єкти) зі зберігання продуктів харчування (відповідно до Закону України “Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів”).
Отже, враховуючи викладене вище, ТОВ «КИЇВПРОМСЕРВІС 1» не виправив виявлені Замовником невідповідності згідно вимоги про усунення таких невідповідностей в частині подання експлуатаційного дозволу або іншого документу дозвільного характеру, виданого компетентним органом на потужності (об’єкти) зі зберігання продуктів харчування, а відтак тендерна пропозиція ТОВ «КИЇВПРОМСЕРВІС 1» підлягала відхиленню на підставі абз. 5 пп. 1 п. 44 Особливостей.
Замовник, не відхиливши тендерну пропозицію Переможця з вищезазначених підстав, порушив вимоги п. 43, абз. 5 пп. 1 п. 44 Особливостей.
2. Додаток 2 до ТД, який містить Технічна специфікація згідно предмету закупівлі, містить наступні умови (вимоги):
«Харчування учнів повинно відповідати фізіологічній потребі дитячого організму у поживних речовинах та енергії відповідно до віково-статевих особливостей, а також вимогам санітарного законодавства та нормам харчування, встановленим постановою Кабінету Міністрів України від 24 березня 2021 р. № 305 «Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку» (далі – Постанова №305)»
«1. Учасник розраховує ціну послуги відповідно до примірного чотиритижневого сезонного меню для різних вікових груп, що також враховують особливі дієтичні потреби дітей (у разі їх наявності), потребу у лікувальному харчуванні (у разі прийняття відповідного рішення закладом освіти) та сезонність (осінь, зима, весна, літо).
Учасник в складі тендерної пропозиції надає:
1.1. примірне чотиритижневе меню триразового гарячого харчування дітей дошкільного віку з розрахунком енергетичного складу для закладів дошкільної освіти на осінній сезон, затверджене територіальним органом Держпродспоживслужби або наказом Міністерства охорони здоров’я відповідно до чинного законодавства України.
1.2. примірне чотиритижневе меню одноразового гарячого харчування (сніданок) учнів 1-11 класів закладів загальної середньої освіти з розрахунком енергетичного складу для закладів загальної середньої освіти на осінній сезон, затверджене територіальним органом Держпродспоживслужби або наказом Міністерства охорони здоров’я відповідно до чинного законодавства України.
1.3. примірне чотиритижневе меню одноразового гарячого харчування (обід) учнів 1-11 класів закладів загальної середньої освіти з розрахунком енергетичного складу для закладів загальної середньої освіти на осінній сезон, затверджене територіальним органом Держпродспоживслужби або наказом Міністерства охорони здоров’я відповідно до чинного законодавства України».
Отже, враховуючи вищезазначене, примірне чотиритижневе меню, яке надається учасником в складі тендерної пропозиції, повинно відповідати певним вимогам (умовам), зокрема:
а) бути розроблене на осінній сезон (період);
б) бути розроблене таким чином, щоб харчування за ним відповідало фізіологічній потребі дитячого організму у поживних речовинах та енергії відповідно до віково-статевих особливостей, а також вимогам санітарного законодавства та нормам харчування, встановленим постановою Кабінету Міністрів України від 24 березня 2021 р. № 305 «Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку» (далі – Постанова №305).
Переможцем в складі тендерної пропозиції надані меню, які містяться у відповідних файлах:
1) Примірне чотиритижневе сезонне меню рекомендоване для організації триразового харчування дітей віком від 1 до 6 (7) років в закладах освіти та інших організованих дитячих колективах на зимовий період - файл «23. 35816-dodatok_do_nakazu_zima»,
2) Примірне чотири тижневе сезонне меню на осінній період 2025 року для організації гарячого харчування учнів закладів загальної середньої освіти Бучанського району та Примірне чотири тижневе сезонне меню на зимовий період 2025-2026 навчального року для організації гарячого харчування учнів закладів загальної середньої освіти Бучанського району (сніданки) – файл «23. меню 2025»,
3) Примірне чотиритижневе сезонне меню рекомендоване для організації одноразового харчування дітей віком від 6 до 18 років в закладах освіти та інших організованих дитячих колективах на осінній період - файл «23. МЕНЮ ПОГОДЖЕНЕ МОЗ»,
4) Примірне чотиритижневе меню на осінній період для харчування дітей в закладах дошкільної освіти міста Сміла на 2025 рік - файл «23. меню на осінній період»,
5) Примірне чотиритижневе сезонне меню для організації харчування учнів у закладі загальної середньої освіти Броварський ліцей № 4 ім. С.І. Олійника Броварської міської ради Броварського району Київської області на осінній сезон (обід) - файл «23. меню обіди».
В той же час, тендерна пропозиція Переможця в частині виконання окремих вимог (умов), які стосуються примірного чотиритижневого сезонного меню, як зазначено вище, не відповідає умовам Документації з огляду на нижченаведене.
2.1. Щодо Примірного чотиритижневого сезонного меню рекомендоване для організації триразового харчування дітей віком від 1 до 6 (7) років в закладах освіти та інших організованих дитячих колективах на зимовий період
Примірне чотиритижневе сезонне меню рекомендоване для організації триразового харчування дітей віком від 1 до 6 (7) років в закладах освіти та інших організованих дитячих колективах на зимовий період із файлу «23. 35816-dodatok_do_nakazu_zima», розроблено на зимовий період.
В той же час, пп. 1.1 п. 1 ч. 2 Додатку 2 до ТД вимагалось надання примірного чотиритижневого меню триразового гарячого харчування дітей дошкільного віку з розрахунком енергетичного складу для закладів дошкільної освіти саме на осінній сезон
Отже, надане Переможцем Примірне чотиритижневе сезонне меню рекомендоване для організації триразового харчування дітей віком від 1 до 6 (7) років в закладах освіти та інших організованих дитячих колективах на зимовий період із файлу «23. 35816-dodatok_do_nakazu_zima», що не відповідає вимогам Документації в цій частині.
2.2. Щодо Примірного чотиритижневого сезонного меню рекомендоване для організації одноразового харчування дітей віком від 6 до 18 років в закладах освіти та інших організованих дитячих колективах на осінній період
Підпунктами 1.2 та 1.3 п. 1 ч. 2 Додатку 2 до ТД вимагалось надання примірного чотиритижневе меню одноразового гарячого харчування учнів 1-11 класів закладів загальної середньої освіти з розрахунком енергетичного складу для закладів загальної середньої освіти на осінній сезон саме окремо на сніданок, та окремо на обід.
В Примірному чотиритижневому сезонному меню рекомендоване для організації одноразового харчування дітей віком від 6 до 18 років в закладах освіти та інших організованих дитячих колективах на осінній період із файлу «23. МЕНЮ ПОГОДЖЕНЕ МОЗ» не зазначено на який саме прийом їжі воно складено, що не відповідає вимогам Документації в цій частині.
Окрім того, в будь-якому випадку, таке меню не може розглядатися як меню на обіди, оскільки воно затверджено наказом Міністерства охорони здоров’я України № 243 від 08 лютого 2023 року.
В той же час, до Постанови КМУ № 305 були внесені зміни згідно з Постановою Кабінету міністрі України № 1145 від 4 жовтня 2024 року, якою Норми харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку було доповнено Додатком № 91, яким встановлено норми споживання основних груп харчових продуктів для організації одноразового харчування в закладах загальної середньої освіти саме на обід.
Отже, таке Примірне чотиритижневе сезонне меню рекомендоване для організації одноразового харчування дітей віком від 6 до 18 років в закладах освіти та інших організованих дитячих колективах на осінній період, затверджене наказом МОЗ № 243 від 08.02.2023, не могло і не може бути використано для організації одноразового харчування саме на обід у відповідності до норм харчування, встановлених Постановою № 305, оскільки таке меню було розроблено та затверджено до впровадження відповідних норм харчування для організації одноразового харчування в закладах загальної середньої освіти саме на обід згідно з Додатком № 91, а отже не могло і не може враховувати такі норми.
2.3. Щодо Примірного чотиритижневого меню на осінній період для харчування дітей в закладах дошкільної освіти міста Сміла на 2025 рік
Відповідно до п.п. 1-3 Норм харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку, затверджених Постановою № 305 (далі - Норми № 305) енергетична та поживна цінність їжі (вміст макро- і мікронутрієнтів) у закладах дошкільної, загальної середньої освіти та інших закладах освіти, що провадять освітню діяльність на певному рівні (рівнях) повної загальної середньої освіти, дитячих закладах оздоровлення та відпочинку (далі - заклади) повинна відповідати загальним віковим потребам здобувачів освіти/дітей згідно з нормами фізіологічних потреб в основних харчових речовинах та енергії, визначеними МОЗ.
Планування частки калорійності їжі у загальних енергетичних потребах залежить від режиму (кратності) харчування в закладі.
Орієнтовна кількість калорій на сніданок, обід та вечерю, добова калорійність для різних вікових груп наведена в таблиці 1.
Пунктом 7 Норм № 305 передбачено, що під час організації в закладах одно-, дво-, три-, чотири- або п’ятиразового харчування розрахунок калорійності за окремими прийомами їжі, кількості білків, жирів та вуглеводів проводиться відповідно до таблиці 5.
Таблиця 5 Норм № 305 містить граничні норми добової калорійності для відповідної енергетичної та поживної (кількість білків, жирів та вуглеводів) цінності у відсотках. Згідно Таблиці 5 та приміток до неї енергетична та поживна цінність для кожного прийому їжі становить: сніданок – 25-30 відсотків; другий сніданок – 5-10 відсотків; обід – 30-35 відсотків; підвечірок – 5-10 відсотків; вечеря – 25-30 відсотків.
Враховуючи показники граничних норм енергетичної цінності у відсотках згідно вищезгаданої Таблиці 5, показники добової енергетичної цінності для відповідних вікових груп згідно вищезгаданої Таблиці 1 Норм № 305, граничні норми енергетичної цінності для відповідних вікових груп за відповідними прийомами їжі становить:
Вікова група Добова енергетична цінність, ккал Граничні норми енергетичної цінності за відповідними прийомами їжі, % (від добової калорійності) Граничні норми енергетичної цінності сніданку/вечері, ккал Граничні норми енергетичної цінності обіду, ккал
сніданок/вечеря обід
1-4 роки 1385 25-30 30-35 350-415 415-485
4-6 (7) років 1700 25-30 30-35 425-510 510-595
В той же час, розрахована Переможцем енергетична цінність запропонованих ним прийомів їжі в наданому вищезазначеному меню не відповідає визначеним згідно Норм № 305 показникам, зокрема:
у середу 1 тижня вечеря для вікової групи 4-6(7) років – 512,09 ккал, що не відповідає граничним нормам 425-510 ккал (вище граничної максимально допустимої величини);
у середу 2 тижня сніданок для вікової групи 1-4 років – 344,6 ккал, що не відповідає граничним нормам 350-415 ккал (нижче граничної мінімально допустимої величини);
у середу 2 тижня обід для вікової групи 4-6(7) років – 628,01 ккал, що не відповідає граничним нормам 510-595 ккал (вище граничної максимально допустимої величини);
у понеділок 3 тижня обід для вікової групи 4-6(7) років – 600,8 ккал, що не відповідає граничним нормам 510-595 ккал (вище граничної максимально допустимої величини);
у середу 3 тижня сніданок для вікової групи 4-6(7) років – 537,93 ккал, що не відповідає граничним нормам 425-510 ккал (вище граничної максимально допустимої величини);
у понеділок 4 тижня обід для вікової групи 4-6(7) років – 599,59 ккал, що не відповідає граничним нормам 510-595 ккал (вище граничної максимально допустимої величини);
у четвер 4 тижня вечеря для вікової групи 4-6(7) років – 518,80 ккал, що не відповідає граничним нормам 425-510 ккал (вище граничної максимально допустимої величини),
що є невідповідністю нормам харчування Постанови № 305 в цій частині.
Окрім того, Норми № 305 містять Додаток 1, який встановлює Норми споживання основних груп харчових продуктів на сніданок, обід або вечерю у закладах дошкільної освіти у разі п’ятиденного перебування (далі – Додаток 1 до Норм № 305).
Додаток 1 до Норм № 305 містить норми споживання окремих груп харчових продуктів, зокрема, «Злакові, зернові та бобові», в залежності від вікової групи:
Група харчових продуктів Характеристика Частота включення до складу сніданку, обіду або вечері Кількість порцій для відповідної вікової групи на тиждень Маса нетто порцій харчових продуктів для приготування готових страв та виробів або маса нетто порції готового виробу/страви (у разі зазначення) для відповідної вікової групи
від 1 до 4 років від 4 до 6 (7) років
Злакові, зернові та бобові перевага надається злаковим, зерновим кашам та макаронним виробам з вищим вмістом харчових волокон, слід чергувати з бобовими, в перших стравах щодня у чергуванні із стравами з картоплі під час сніданку, обіду та вечері
бобові пропонуються принаймні три рази на тиждень 15 порцій 80 грамів готової страви (каші або бобових, або макаронів) 100 грамів готової страви (каші або бобових, або макаронів)
Згідно п. 10 Норм № 305 відхилення маси нетто порцій груп харчових продуктів, зазначених, зокрема, у Додатку 1 до Норм № 305, для конкретного прийому їжі допускається на рівні 5-10 відсотків.
В той же час, визначена Переможцем вага (маса) порцій відповідних груп харчових продуктів (страв) у запропонованих ним виробах (стравах) в наданому вищезазначеному меню, та частота їх включення не відповідає вищезазначеним нормам харчування, зокрема:
- в понеділок 2 тижня на сніданок та в четвер 2 тижня на сніданок відсутні страви із групи харчових продуктів «Злакові, зернові та бобові», що не відповідає нормам Додатку 1 (щодня у чергуванні із стравами з картоплі під час сніданку, обіду та вечері);
- відповідно, у 2 тиждень кількість порцій страв із групи харчових продуктів «Злакові, зернові та бобові» становить 13 порцій, що не відповідає нормам Додатку 1 (15 порцій на тиждень);
- в понеділок 2 тижня на вечерю вага страви «Каша кукурудзяна розсипчаста» становить для вікових груп 1-4 роки та 4-6(7) років, відповідно, 100 та 120 грамів, що перевищує встановлені норми для групи харчових продуктів «Злакові, зернові та бобові» (80 та 100 грамів відповідно).
що є невідповідністю нормам харчування Постанови № 305 в цій частині.
2.4. Щодо Примірного чотиритижневого сезонного меню для організації харчування учнів у закладі загальної середньої освіти Броварський ліцей № 4 ім. С.І. Олійника Броварської міської ради Броварського району Київської області на осінній сезон (обід)
Як зазначалось вище, враховуючи показники граничних норм енергетичної цінності у відсотках згідно Таблиці 5 Норм № 305, показники добової енергетичної цінності для відповідних вікових груп згідно Таблиці 1 Норм № 305, граничні норми енергетичної цінності для відповідних вікових груп на обід становить:
Вікова група Добова енергетична цінність, ккал Граничні норми енергетичної цінності на обід, % (від добової калорійності) Граничні норми енергетичної цінності обіду, ккал
6-11 років 2100 30-35 630-735
11-14 років 2400 30-35 720-840
14-18 років 2700 30-35 810-945
В той же час, розрахована Переможцем енергетична цінність запропонованих ним прийомів їжі в наданому вищезазначеному меню не відповідає визначеним згідно Норм № 305 показникам, зокрема:
- у вівторок 1 тижня для вікової групи 6-11 років – 769,17 ккал, що не відповідає граничним нормам 630-735 ккал (вище ніж гранична максимально допустима величина),
- у вівторок 1 тижня для вікової групи 11-14 років – 882,33 ккал, що не відповідає граничним нормам 720-840 ккал (вище ніж гранична максимально допустима величина),
що є невідповідністю нормам харчування Постанови № 305 в цій частині.
Окрім того, Норми № 305 містять Додаток 91, який встановлює Норми споживання основних груп харчових продуктів для організації одноразового харчування (обід) в закладах загальної середньої освіти та інших закладах освіти, що провадять освітню діяльність на певному рівні (рівнях) повної загальної середньої освіти, дитячих закладах оздоровлення та відпочинку у разі п’ятиденного перебування (далі – Додаток 91 до Норм № 305).
Додаток 91 до Норм № 305 містить норми споживання окремих груп харчових продуктів, зокрема, «Фрукти та ягоди», в залежності від вікової групи, як зазначено нижче:
Група харчових продуктів Характеристика Частота включення Кількість порцій для відповідної вікової групи на тиждень Маса нетто порцій харчових продуктів для приготування готових страв та виробів або маса нетто порції готового виробу/страви (у разі зазначення) для відповідної вікової групи
від 6 до 11 років від 11 до 14 років від 14 до 18 років
Фрукти та ягоди різноманітні, сезонні, свіжі або заморожені щодня 5 порцій 100 100 100
Чай без додавання цукрів та підсолоджувачів один раз на тиждень 1 порція 0,5 грама 0,5 грама 0,5 грама
Згідно п. 10 Норм № 305 відхилення маси нетто порцій груп харчових продуктів, зазначених, зокрема, у Додатку 91 до Норм № 305, для конкретного прийому їжі допускається на рівні 5-10 відсотків.
В той же час, визначена Переможцем вага (маса) порцій відповідних груп харчових продуктів (страв) у запропонованих ним виробах (стравах) в наданому вищезазначеному меню, та частота їх включення не відповідає вищезазначеним нормам харчування, зокрема:
- у п’ятницю 1 тижня, середу 2 та 3 тижнів маса страви (виробу) «Фрукти свіжі (банан)» для вікових груп 6-11, 11-14, 14-18 років, становить відповідно, 75, 75 та 75 грамів, що нижче за встановлені норми для групи харчових продуктів «Фрукти та ягоди»;
- у понеділок 4 тижня маса страви (виробу) «Фрукти свіжі (мандарин)» для вікових груп 6-11, 11-14, 14-18 років, становить відповідно, 70, 75 та 75 грамів, що нижче за встановлені норми для групи харчових продуктів «Фрукти та ягоди»;
- на 1 тижні страву (виріб) із групи харчових продуктів «Чай» включено 2 рази (вівторок, п’ятниця), що не відповідає частоті включення до раціону групи харчових продуктів «Чай» (один раз на тиждень, 1 порція),
що є невідповідністю нормам харчування Постанови № 305 в цій частині.
2.5. Таким чином, надане Переможцем в складі тендерної пропозиції Примірне чотиритижневе сезонне меню рекомендоване для організації триразового харчування дітей віком від 1 до 6 (7) років в закладах освіти та інших організованих дитячих колективах на зимовий період (файл «23. 35816-dodatok_do_nakazu_zima»), не відповідає сезону, що є невідповідністю умовам Документації в цій частині;
надане Переможцем в складі тендерної пропозиції Примірне чотиритижневе сезонне меню рекомендоване для організації одноразового харчування дітей віком від 6 до 18 років в закладах освіти та інших організованих дитячих колективах на осінній період (файл «23. МЕНЮ ПОГОДЖЕНЕ МОЗ») не відповідає вимогам розділення за прийомами їжі (сніданок, обід), а також в будь-якому випадку не може бути використано для організації харчування на обід, що є невідповідністю умовам Документації в цій частині;
надане Переможцем в складі тендерної пропозиції Примірне чотиритижневе меню на осінній період для харчування дітей в закладах дошкільної освіти міста Сміла на 2025 рік (файл «23. меню на осінній період») не відповідає нормам харчування Постанови № 305, що є невідповідністю умовам Документації в цій частині;
надане Переможцем в складі тендерної пропозиції Примірне чотиритижневе сезонне меню для організації харчування учнів у закладі загальної середньої освіти Броварський ліцей № 4 ім. С.І. Олійника Броварської міської ради Броварського району Київської області на осінній сезон (обід) (файл «23. меню обіди») не відповідає нормам харчування Постанови № 305, що є невідповідністю умовам Документації в цій частині;
в зв’язку з чим тендерна пропозиція Переможця не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі Документації (Додаток 2 - Технічна специфікація згідно предмету закупівлі).
Отже, враховуючи викладене вище, тендерна пропозиція ТОВ «КИЇВПРОМСЕРВІС 1» не відповідала встановленим умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації та мала бути відхилена Замовником, враховуючи, що такі невідповідності в інформації та/або документах не можуть бути усунені учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 Особливостей.
Не відхиливши тендерну пропозицію ТОВ «КИЇВПРОМСЕРВІС 1», Замовник порушив вимоги абзацу 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей, відповідно до якої Замовник відхиляє пропозицію у разі, якщо тендерна пропозиція учасника не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 Особливостей.
− Цінову пропозицію згідно з Додатком 5 до цієї тендерної документації;
− інформацією та / або документами, що підтверджує відповідність учасника кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям – згідно з Додатком 1 до цієї тендерної документації;
− інформацією про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі згідно з Додатком 2 до тендерної документації;
− іншою інформацією та документами, відповідно до вимог цієї тендерної документації та додатків до неї.
1. Відповідно до пп. 1.1 п.1 Додатку 1 до ТД для підтвердження належного стану обладнання та матеріально-технічної бази, зазначених Учасником у вищевказаній довідці, Учасники у складі тендерної документації подають копії, зокрема, наступних документів :
- експлуатаційного дозволу або іншого документу, дозвільного характеру, виданого компетентним органом на потужності (об’єкти) зі зберігання продуктів харчування (відповідно до Закону України “Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів”).
В складі тендерної пропозиції ТОВ «КИЇВПРОМСЕРВІС 1» наявний файл «1. Довідка складське приміщення», в якій переможець зазначає про наявність в нього складського приміщення за адресою: м. Київ, вул. Хоткевича Гната , буд. 38 (669,2 кв. м.).
На підтвердження наявності вищезазначеного складського приміщення надано договір оренди у файлі «4. Договір склад».
Експлуатаційний дозвіл або інший документ, дозвільного характеру, виданий компетентним органом на потужності (об’єкти) зі зберігання продуктів харчування, тобто на складське приміщення за адресою: м. Київ, вул. Хоткевича Гната , буд. 38 (669,2 кв. м.), Переможцем не було надано.
В зв’язку з цим Замовник розмістив в ЕСЗ повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей, в якій за п. 1 зазначив, зокрема: Додатком 1 до тендерної документації передбачена вимога про подання експлуатаційного дозволу або іншого документу дозвільного характеру, виданого компетентним органом на потужності (об’єкти) зі зберігання продуктів харчування (відповідно до Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів»). Учасником в складі тендерної пропозиції не було подано документу на виконання даної вимоги. Вимога: надати експлуатаційний дозвіл або документ, який, відповідно до законодавства, його замінює. У випадку подачі не експлуатаційного дозвілу, а іншого аналогічного документу, просимо прикріпити лист-пояснення щодо можливості використання даного документу в якості заміни експлуатаційного дозволу.
Переможцем на виконання вищезгаданої вимоги були дозавантажені в ЕСЗ відповідні документи.
При цьому, експлуатаційний дозвіл або інший документ, дозвільного характеру, виданий компетентним органом на потужності (об’єкти) зі зберігання продуктів харчування, а саме на складське приміщення за адресою: м. Київ, вул. Хоткевича Гната, буд. 38 (669,2 кв. м.), Переможцем не було надано (дозавантажено).
В той же час, Переможець завантажив оновлений файл «1. Довідка складське приміщення», в який зазначає інформацію про наявність вже іншого складського приміщення, а саме: Нежитлове приміщення нежитлової будівлі господарчо-харчового блоку літ. «Ж» (харчоблок) за адресою: м. Київ, вул. Братиславська, буд. 3.
На підтвердження наявності вищезазначеного складського приміщення завантажено договір оренди у файлі «Договір оренди №3539».
Згідно Договору оренди №3539 від 06.01.2022 Орендарю (Переможцю) надано в користування нежитлові приміщення нежитлової будівлі господарчо-харчового блоку літ. «Ж» (єдиний комплекс) загальною площею 1288,0 кв. м. (харчоблок – 647,3 кв.м., пральня – 549,3 кв.м) за адресою: м. Київ, вул. Братиславська, буд. 3.
Згідно Договору оренди №3539 від 06.01.2022 цільовим призначенням орендованого майна є: розміщення закладу ресторанного господарства з постачання страв, приготовлених централізовано для споживання в інших місцях (647, 3 кв.м); розміщення суб’єкту господарювання, що здійснює побутове обслуговування населення (пральня) (549,3 кв.м); розміщення буфету, який не здійснює продаж товарів підакцизної групи (91,4 кв.м).
Отже, завантажені переможцем документи, зокрема, Договір оренди №3539 від 06.01.2022, враховуючи предмет оренди та цільове призначення орендованого майна, не свідчать та не підтверджують, що вищезгадане приміщення, а саме: Нежитлове приміщення нежитлової будівлі господарчо-харчового блоку літ. «Ж» (харчоблок) за адресою: м. Київ, вул. Братиславська, буд. 3, є складськими приміщеннями для зберігання продуктів.
Враховуючи викладене вище, Переможцем, шляхом завантаження оновлених документів на виправлення невідповідностей в порядку п. 43 Особливостей, в порушення вимог пп. 1.1 п.1 Додатку 1 до ТД не підтверджено відповідними документами наявність саме складських приміщень для зберігання продуктів.
Окрім того, Переможець завантажив файл «експлуатаційний дозвіл», який містить Декларацію № 017297/23 про провадження господарської діяльності.
Також, Переможець завантажив файл «Лист по експ.дозволу (5)», який містить Лист-пояснення щодо експлуатаційного дозволу, в якому Переможець з посиланням на постанову Кабінету Міністрів України «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану» від 18 березня 2022 р. № 314, та на положення законодавства, про те, що Документи, що не передбачені законодавством для учасників — юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб — підприємців, не подаються ними у складі тендерної пропозиції. Відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників — юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб — підприємців, у складі тендерної пропозиції, не може бути підставою для її відхилення замовником, зазначає, що надання Декларації (експлуатаційного дозволу) в поданому форматі відповідає вимогам чинного законодавства та практиці АМКУ.
В той же самий час, згідно ст. 23 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» оператори ринку, що провадять діяльність, пов’язану з виробництвом та/або зберіганням харчових продуктів тваринного походження, повинні отримати експлуатаційний дозвіл, який видається територіальним органом компетентного органу на кожну окрему потужність до початку її експлуатації
Отже, законодавством передбачено такий документ як експлуатаційний дозвіл для учасників — юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб — підприємців (як оператора ринку харчових продуктів, яким може бути будь-який суб’єкт господарювання, а також фізична особа, в управлінні якого перебувають потужності, на яких здійснюється виробництво, реалізація та/або обіг харчових продуктів та/або інших об’єктів санітарних заходів).
При цьому, враховуючи положення постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану» від 18 березня 2022 р. № 314, у період воєнного стану без отримання дозвільних документів на підставі подання декларації може набуватися саме право на провадження господарської діяльності.
При цьому, принагідно відзначимо, що на період воєнного стану законодавством не призупинено видачу експлуатаційних дозволів в принципі.
В той же час, Документацією вимагалось надання саме експлуатаційного дозволу або іншого документу, дозвільного характеру, виданого компетентним органом на потужності (об’єкти) зі зберігання продуктів харчування (відповідно до Закону України “Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів”).
Таким чином, надана Переможцем Декларація № 017297/23 про провадження господарської діяльності не є альтернативним (тотожнім, аналогічним) документом по відношенню до експлуатаційного дозволу, не замінює його, а є лише передбаченим законодавством способом набути право на провадження відповідної господарської діяльності на підставі подання такої декларації в умовах воєнного стану.
Окрім того, Документацією вимагалось надання експлуатаційного дозволу, або іншого документу, дозвільного характеру, виданого саме компетентним органом.
В той же час надана Переможцем Декларація № 017297/23 не видана компетентним органом, тобто, не є іншим документом, дозвільного характеру, виданим компетентним органом, як це вимагалось пп. 1.1 п.1 Додатку 1 до ТД.
Враховуючи викладене вище, Переможцем, навіть з урахуванням наданих на вправлення невідповідностей документів, не надано експлуатаційний дозвіл або інший документ, дозвільного характеру, виданий компетентним органом на потужності (об’єкти) зі зберігання продуктів харчування (відповідно до Закону України “Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів”).
Отже, враховуючи викладене вище, ТОВ «КИЇВПРОМСЕРВІС 1» не виправив виявлені Замовником невідповідності згідно вимоги про усунення таких невідповідностей в частині подання експлуатаційного дозволу або іншого документу дозвільного характеру, виданого компетентним органом на потужності (об’єкти) зі зберігання продуктів харчування, а відтак тендерна пропозиція ТОВ «КИЇВПРОМСЕРВІС 1» підлягала відхиленню на підставі абз. 5 пп. 1 п. 44 Особливостей.
Замовник, не відхиливши тендерну пропозицію Переможця з вищезазначених підстав, порушив вимоги п. 43, абз. 5 пп. 1 п. 44 Особливостей.
2. Додаток 2 до ТД, який містить Технічна специфікація згідно предмету закупівлі, містить наступні умови (вимоги):
«Харчування учнів повинно відповідати фізіологічній потребі дитячого організму у поживних речовинах та енергії відповідно до віково-статевих особливостей, а також вимогам санітарного законодавства та нормам харчування, встановленим постановою Кабінету Міністрів України від 24 березня 2021 р. № 305 «Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку» (далі – Постанова №305)»
«1. Учасник розраховує ціну послуги відповідно до примірного чотиритижневого сезонного меню для різних вікових груп, що також враховують особливі дієтичні потреби дітей (у разі їх наявності), потребу у лікувальному харчуванні (у разі прийняття відповідного рішення закладом освіти) та сезонність (осінь, зима, весна, літо).
Учасник в складі тендерної пропозиції надає:
1.1. примірне чотиритижневе меню триразового гарячого харчування дітей дошкільного віку з розрахунком енергетичного складу для закладів дошкільної освіти на осінній сезон, затверджене територіальним органом Держпродспоживслужби або наказом Міністерства охорони здоров’я відповідно до чинного законодавства України.
1.2. примірне чотиритижневе меню одноразового гарячого харчування (сніданок) учнів 1-11 класів закладів загальної середньої освіти з розрахунком енергетичного складу для закладів загальної середньої освіти на осінній сезон, затверджене територіальним органом Держпродспоживслужби або наказом Міністерства охорони здоров’я відповідно до чинного законодавства України.
1.3. примірне чотиритижневе меню одноразового гарячого харчування (обід) учнів 1-11 класів закладів загальної середньої освіти з розрахунком енергетичного складу для закладів загальної середньої освіти на осінній сезон, затверджене територіальним органом Держпродспоживслужби або наказом Міністерства охорони здоров’я відповідно до чинного законодавства України».
Отже, враховуючи вищезазначене, примірне чотиритижневе меню, яке надається учасником в складі тендерної пропозиції, повинно відповідати певним вимогам (умовам), зокрема:
а) бути розроблене на осінній сезон (період);
б) бути розроблене таким чином, щоб харчування за ним відповідало фізіологічній потребі дитячого організму у поживних речовинах та енергії відповідно до віково-статевих особливостей, а також вимогам санітарного законодавства та нормам харчування, встановленим постановою Кабінету Міністрів України від 24 березня 2021 р. № 305 «Про затвердження норм та Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку» (далі – Постанова №305).
Переможцем в складі тендерної пропозиції надані меню, які містяться у відповідних файлах:
1) Примірне чотиритижневе сезонне меню рекомендоване для організації триразового харчування дітей віком від 1 до 6 (7) років в закладах освіти та інших організованих дитячих колективах на зимовий період - файл «23. 35816-dodatok_do_nakazu_zima»,
2) Примірне чотири тижневе сезонне меню на осінній період 2025 року для організації гарячого харчування учнів закладів загальної середньої освіти Бучанського району та Примірне чотири тижневе сезонне меню на зимовий період 2025-2026 навчального року для організації гарячого харчування учнів закладів загальної середньої освіти Бучанського району (сніданки) – файл «23. меню 2025»,
3) Примірне чотиритижневе сезонне меню рекомендоване для організації одноразового харчування дітей віком від 6 до 18 років в закладах освіти та інших організованих дитячих колективах на осінній період - файл «23. МЕНЮ ПОГОДЖЕНЕ МОЗ»,
4) Примірне чотиритижневе меню на осінній період для харчування дітей в закладах дошкільної освіти міста Сміла на 2025 рік - файл «23. меню на осінній період»,
5) Примірне чотиритижневе сезонне меню для організації харчування учнів у закладі загальної середньої освіти Броварський ліцей № 4 ім. С.І. Олійника Броварської міської ради Броварського району Київської області на осінній сезон (обід) - файл «23. меню обіди».
В той же час, тендерна пропозиція Переможця в частині виконання окремих вимог (умов), які стосуються примірного чотиритижневого сезонного меню, як зазначено вище, не відповідає умовам Документації з огляду на нижченаведене.
2.1. Щодо Примірного чотиритижневого сезонного меню рекомендоване для організації триразового харчування дітей віком від 1 до 6 (7) років в закладах освіти та інших організованих дитячих колективах на зимовий період
Примірне чотиритижневе сезонне меню рекомендоване для організації триразового харчування дітей віком від 1 до 6 (7) років в закладах освіти та інших організованих дитячих колективах на зимовий період із файлу «23. 35816-dodatok_do_nakazu_zima», розроблено на зимовий період.
В той же час, пп. 1.1 п. 1 ч. 2 Додатку 2 до ТД вимагалось надання примірного чотиритижневого меню триразового гарячого харчування дітей дошкільного віку з розрахунком енергетичного складу для закладів дошкільної освіти саме на осінній сезон
Отже, надане Переможцем Примірне чотиритижневе сезонне меню рекомендоване для організації триразового харчування дітей віком від 1 до 6 (7) років в закладах освіти та інших організованих дитячих колективах на зимовий період із файлу «23. 35816-dodatok_do_nakazu_zima», що не відповідає вимогам Документації в цій частині.
2.2. Щодо Примірного чотиритижневого сезонного меню рекомендоване для організації одноразового харчування дітей віком від 6 до 18 років в закладах освіти та інших організованих дитячих колективах на осінній період
Підпунктами 1.2 та 1.3 п. 1 ч. 2 Додатку 2 до ТД вимагалось надання примірного чотиритижневе меню одноразового гарячого харчування учнів 1-11 класів закладів загальної середньої освіти з розрахунком енергетичного складу для закладів загальної середньої освіти на осінній сезон саме окремо на сніданок, та окремо на обід.
В Примірному чотиритижневому сезонному меню рекомендоване для організації одноразового харчування дітей віком від 6 до 18 років в закладах освіти та інших організованих дитячих колективах на осінній період із файлу «23. МЕНЮ ПОГОДЖЕНЕ МОЗ» не зазначено на який саме прийом їжі воно складено, що не відповідає вимогам Документації в цій частині.
Окрім того, в будь-якому випадку, таке меню не може розглядатися як меню на обіди, оскільки воно затверджено наказом Міністерства охорони здоров’я України № 243 від 08 лютого 2023 року.
В той же час, до Постанови КМУ № 305 були внесені зміни згідно з Постановою Кабінету міністрі України № 1145 від 4 жовтня 2024 року, якою Норми харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку було доповнено Додатком № 91, яким встановлено норми споживання основних груп харчових продуктів для організації одноразового харчування в закладах загальної середньої освіти саме на обід.
Отже, таке Примірне чотиритижневе сезонне меню рекомендоване для організації одноразового харчування дітей віком від 6 до 18 років в закладах освіти та інших організованих дитячих колективах на осінній період, затверджене наказом МОЗ № 243 від 08.02.2023, не могло і не може бути використано для організації одноразового харчування саме на обід у відповідності до норм харчування, встановлених Постановою № 305, оскільки таке меню було розроблено та затверджено до впровадження відповідних норм харчування для організації одноразового харчування в закладах загальної середньої освіти саме на обід згідно з Додатком № 91, а отже не могло і не може враховувати такі норми.
2.3. Щодо Примірного чотиритижневого меню на осінній період для харчування дітей в закладах дошкільної освіти міста Сміла на 2025 рік
Відповідно до п.п. 1-3 Норм харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку, затверджених Постановою № 305 (далі - Норми № 305) енергетична та поживна цінність їжі (вміст макро- і мікронутрієнтів) у закладах дошкільної, загальної середньої освіти та інших закладах освіти, що провадять освітню діяльність на певному рівні (рівнях) повної загальної середньої освіти, дитячих закладах оздоровлення та відпочинку (далі - заклади) повинна відповідати загальним віковим потребам здобувачів освіти/дітей згідно з нормами фізіологічних потреб в основних харчових речовинах та енергії, визначеними МОЗ.
Планування частки калорійності їжі у загальних енергетичних потребах залежить від режиму (кратності) харчування в закладі.
Орієнтовна кількість калорій на сніданок, обід та вечерю, добова калорійність для різних вікових груп наведена в таблиці 1.
Пунктом 7 Норм № 305 передбачено, що під час організації в закладах одно-, дво-, три-, чотири- або п’ятиразового харчування розрахунок калорійності за окремими прийомами їжі, кількості білків, жирів та вуглеводів проводиться відповідно до таблиці 5.
Таблиця 5 Норм № 305 містить граничні норми добової калорійності для відповідної енергетичної та поживної (кількість білків, жирів та вуглеводів) цінності у відсотках. Згідно Таблиці 5 та приміток до неї енергетична та поживна цінність для кожного прийому їжі становить: сніданок – 25-30 відсотків; другий сніданок – 5-10 відсотків; обід – 30-35 відсотків; підвечірок – 5-10 відсотків; вечеря – 25-30 відсотків.
Враховуючи показники граничних норм енергетичної цінності у відсотках згідно вищезгаданої Таблиці 5, показники добової енергетичної цінності для відповідних вікових груп згідно вищезгаданої Таблиці 1 Норм № 305, граничні норми енергетичної цінності для відповідних вікових груп за відповідними прийомами їжі становить:
Вікова група Добова енергетична цінність, ккал Граничні норми енергетичної цінності за відповідними прийомами їжі, % (від добової калорійності) Граничні норми енергетичної цінності сніданку/вечері, ккал Граничні норми енергетичної цінності обіду, ккал
сніданок/вечеря обід
1-4 роки 1385 25-30 30-35 350-415 415-485
4-6 (7) років 1700 25-30 30-35 425-510 510-595
В той же час, розрахована Переможцем енергетична цінність запропонованих ним прийомів їжі в наданому вищезазначеному меню не відповідає визначеним згідно Норм № 305 показникам, зокрема:
у середу 1 тижня вечеря для вікової групи 4-6(7) років – 512,09 ккал, що не відповідає граничним нормам 425-510 ккал (вище граничної максимально допустимої величини);
у середу 2 тижня сніданок для вікової групи 1-4 років – 344,6 ккал, що не відповідає граничним нормам 350-415 ккал (нижче граничної мінімально допустимої величини);
у середу 2 тижня обід для вікової групи 4-6(7) років – 628,01 ккал, що не відповідає граничним нормам 510-595 ккал (вище граничної максимально допустимої величини);
у понеділок 3 тижня обід для вікової групи 4-6(7) років – 600,8 ккал, що не відповідає граничним нормам 510-595 ккал (вище граничної максимально допустимої величини);
у середу 3 тижня сніданок для вікової групи 4-6(7) років – 537,93 ккал, що не відповідає граничним нормам 425-510 ккал (вище граничної максимально допустимої величини);
у понеділок 4 тижня обід для вікової групи 4-6(7) років – 599,59 ккал, що не відповідає граничним нормам 510-595 ккал (вище граничної максимально допустимої величини);
у четвер 4 тижня вечеря для вікової групи 4-6(7) років – 518,80 ккал, що не відповідає граничним нормам 425-510 ккал (вище граничної максимально допустимої величини),
що є невідповідністю нормам харчування Постанови № 305 в цій частині.
Окрім того, Норми № 305 містять Додаток 1, який встановлює Норми споживання основних груп харчових продуктів на сніданок, обід або вечерю у закладах дошкільної освіти у разі п’ятиденного перебування (далі – Додаток 1 до Норм № 305).
Додаток 1 до Норм № 305 містить норми споживання окремих груп харчових продуктів, зокрема, «Злакові, зернові та бобові», в залежності від вікової групи:
Група харчових продуктів Характеристика Частота включення до складу сніданку, обіду або вечері Кількість порцій для відповідної вікової групи на тиждень Маса нетто порцій харчових продуктів для приготування готових страв та виробів або маса нетто порції готового виробу/страви (у разі зазначення) для відповідної вікової групи
від 1 до 4 років від 4 до 6 (7) років
Злакові, зернові та бобові перевага надається злаковим, зерновим кашам та макаронним виробам з вищим вмістом харчових волокон, слід чергувати з бобовими, в перших стравах щодня у чергуванні із стравами з картоплі під час сніданку, обіду та вечері
бобові пропонуються принаймні три рази на тиждень 15 порцій 80 грамів готової страви (каші або бобових, або макаронів) 100 грамів готової страви (каші або бобових, або макаронів)
Згідно п. 10 Норм № 305 відхилення маси нетто порцій груп харчових продуктів, зазначених, зокрема, у Додатку 1 до Норм № 305, для конкретного прийому їжі допускається на рівні 5-10 відсотків.
В той же час, визначена Переможцем вага (маса) порцій відповідних груп харчових продуктів (страв) у запропонованих ним виробах (стравах) в наданому вищезазначеному меню, та частота їх включення не відповідає вищезазначеним нормам харчування, зокрема:
- в понеділок 2 тижня на сніданок та в четвер 2 тижня на сніданок відсутні страви із групи харчових продуктів «Злакові, зернові та бобові», що не відповідає нормам Додатку 1 (щодня у чергуванні із стравами з картоплі під час сніданку, обіду та вечері);
- відповідно, у 2 тиждень кількість порцій страв із групи харчових продуктів «Злакові, зернові та бобові» становить 13 порцій, що не відповідає нормам Додатку 1 (15 порцій на тиждень);
- в понеділок 2 тижня на вечерю вага страви «Каша кукурудзяна розсипчаста» становить для вікових груп 1-4 роки та 4-6(7) років, відповідно, 100 та 120 грамів, що перевищує встановлені норми для групи харчових продуктів «Злакові, зернові та бобові» (80 та 100 грамів відповідно).
що є невідповідністю нормам харчування Постанови № 305 в цій частині.
2.4. Щодо Примірного чотиритижневого сезонного меню для організації харчування учнів у закладі загальної середньої освіти Броварський ліцей № 4 ім. С.І. Олійника Броварської міської ради Броварського району Київської області на осінній сезон (обід)
Як зазначалось вище, враховуючи показники граничних норм енергетичної цінності у відсотках згідно Таблиці 5 Норм № 305, показники добової енергетичної цінності для відповідних вікових груп згідно Таблиці 1 Норм № 305, граничні норми енергетичної цінності для відповідних вікових груп на обід становить:
Вікова група Добова енергетична цінність, ккал Граничні норми енергетичної цінності на обід, % (від добової калорійності) Граничні норми енергетичної цінності обіду, ккал
6-11 років 2100 30-35 630-735
11-14 років 2400 30-35 720-840
14-18 років 2700 30-35 810-945
В той же час, розрахована Переможцем енергетична цінність запропонованих ним прийомів їжі в наданому вищезазначеному меню не відповідає визначеним згідно Норм № 305 показникам, зокрема:
- у вівторок 1 тижня для вікової групи 6-11 років – 769,17 ккал, що не відповідає граничним нормам 630-735 ккал (вище ніж гранична максимально допустима величина),
- у вівторок 1 тижня для вікової групи 11-14 років – 882,33 ккал, що не відповідає граничним нормам 720-840 ккал (вище ніж гранична максимально допустима величина),
що є невідповідністю нормам харчування Постанови № 305 в цій частині.
Окрім того, Норми № 305 містять Додаток 91, який встановлює Норми споживання основних груп харчових продуктів для організації одноразового харчування (обід) в закладах загальної середньої освіти та інших закладах освіти, що провадять освітню діяльність на певному рівні (рівнях) повної загальної середньої освіти, дитячих закладах оздоровлення та відпочинку у разі п’ятиденного перебування (далі – Додаток 91 до Норм № 305).
Додаток 91 до Норм № 305 містить норми споживання окремих груп харчових продуктів, зокрема, «Фрукти та ягоди», в залежності від вікової групи, як зазначено нижче:
Група харчових продуктів Характеристика Частота включення Кількість порцій для відповідної вікової групи на тиждень Маса нетто порцій харчових продуктів для приготування готових страв та виробів або маса нетто порції готового виробу/страви (у разі зазначення) для відповідної вікової групи
від 6 до 11 років від 11 до 14 років від 14 до 18 років
Фрукти та ягоди різноманітні, сезонні, свіжі або заморожені щодня 5 порцій 100 100 100
Чай без додавання цукрів та підсолоджувачів один раз на тиждень 1 порція 0,5 грама 0,5 грама 0,5 грама
Згідно п. 10 Норм № 305 відхилення маси нетто порцій груп харчових продуктів, зазначених, зокрема, у Додатку 91 до Норм № 305, для конкретного прийому їжі допускається на рівні 5-10 відсотків.
В той же час, визначена Переможцем вага (маса) порцій відповідних груп харчових продуктів (страв) у запропонованих ним виробах (стравах) в наданому вищезазначеному меню, та частота їх включення не відповідає вищезазначеним нормам харчування, зокрема:
- у п’ятницю 1 тижня, середу 2 та 3 тижнів маса страви (виробу) «Фрукти свіжі (банан)» для вікових груп 6-11, 11-14, 14-18 років, становить відповідно, 75, 75 та 75 грамів, що нижче за встановлені норми для групи харчових продуктів «Фрукти та ягоди»;
- у понеділок 4 тижня маса страви (виробу) «Фрукти свіжі (мандарин)» для вікових груп 6-11, 11-14, 14-18 років, становить відповідно, 70, 75 та 75 грамів, що нижче за встановлені норми для групи харчових продуктів «Фрукти та ягоди»;
- на 1 тижні страву (виріб) із групи харчових продуктів «Чай» включено 2 рази (вівторок, п’ятниця), що не відповідає частоті включення до раціону групи харчових продуктів «Чай» (один раз на тиждень, 1 порція),
що є невідповідністю нормам харчування Постанови № 305 в цій частині.
2.5. Таким чином, надане Переможцем в складі тендерної пропозиції Примірне чотиритижневе сезонне меню рекомендоване для організації триразового харчування дітей віком від 1 до 6 (7) років в закладах освіти та інших організованих дитячих колективах на зимовий період (файл «23. 35816-dodatok_do_nakazu_zima»), не відповідає сезону, що є невідповідністю умовам Документації в цій частині;
надане Переможцем в складі тендерної пропозиції Примірне чотиритижневе сезонне меню рекомендоване для організації одноразового харчування дітей віком від 6 до 18 років в закладах освіти та інших організованих дитячих колективах на осінній період (файл «23. МЕНЮ ПОГОДЖЕНЕ МОЗ») не відповідає вимогам розділення за прийомами їжі (сніданок, обід), а також в будь-якому випадку не може бути використано для організації харчування на обід, що є невідповідністю умовам Документації в цій частині;
надане Переможцем в складі тендерної пропозиції Примірне чотиритижневе меню на осінній період для харчування дітей в закладах дошкільної освіти міста Сміла на 2025 рік (файл «23. меню на осінній період») не відповідає нормам харчування Постанови № 305, що є невідповідністю умовам Документації в цій частині;
надане Переможцем в складі тендерної пропозиції Примірне чотиритижневе сезонне меню для організації харчування учнів у закладі загальної середньої освіти Броварський ліцей № 4 ім. С.І. Олійника Броварської міської ради Броварського району Київської області на осінній сезон (обід) (файл «23. меню обіди») не відповідає нормам харчування Постанови № 305, що є невідповідністю умовам Документації в цій частині;
в зв’язку з чим тендерна пропозиція Переможця не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі Документації (Додаток 2 - Технічна специфікація згідно предмету закупівлі).
Отже, враховуючи викладене вище, тендерна пропозиція ТОВ «КИЇВПРОМСЕРВІС 1» не відповідала встановленим умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації та мала бути відхилена Замовником, враховуючи, що такі невідповідності в інформації та/або документах не можуть бути усунені учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 Особливостей.
Не відхиливши тендерну пропозицію ТОВ «КИЇВПРОМСЕРВІС 1», Замовник порушив вимоги абзацу 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей, відповідно до якої Замовник відхиляє пропозицію у разі, якщо тендерна пропозиція учасника не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 Особливостей.
Вимоги:
Зобов’язати замовника скасувати рішення про допущення тендерної пропозиції до процедури закупівлі
×
-
Враховуючи викладене вище, керуючись пунктами 55 – 67 Особливостей, статтею 18 Закону України «Про публічні закупівлі», просимо: 1. Прийняти цю скаргу до розгляду. 2. Встановити факт порушення Відділом освіти Гостомельської селищної ради Процедури закупівлі Послуг з організації харчування учнів 1-4 класів, учнів пільгових категорій 5-11 класів закладів загальної середньої освіти та вихованців закладів дошкільної освіти з числа пільгових категорій, оголошення UA-2025-09-01-008432-a, зокрема, у вигляді неправомірного визначення ТОВ «КИЇВПРОМСЕРВІС 1» переможцем. 3. Зобов'язати Відділ освіти Гостомельської селищної ради скасувати прийняте рішення про визначення переможцем ТОВ «КИЇВПРОМСЕРВІС 1» у Процедурі закупівлі Послуг з організації харчування учнів 1-4 класів, учнів пільгових категорій 5-11 класів закладів загальної середньої освіти та вихованців закладів дошкільної освіти з числа пільгових категорій, оголошення UA-2025-09-01-008432-a, оголошення UA-2025-09-01-008432-a.
Вимога
Без відповіді
Вимога
Номер:
bffc1867f272471a8329abca6f77834d
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-09-01-008432-a.b1
Назва:
Вимога
Вимога:
Шановний Замовнику!
В даній процедурі визначено Переможцем ТОВ "КИЇВПРОМСЕРВІС 1".
Однак такий висновок вважаємо передчасним, а рішення про визначення переможця неправомірним.
1. На виправлення невідповідностей в частині надання експлуатаційного дозволу Переможцем була надана декларація.
Однак надання такої декларації не відповідає положенням пп. 1.1 п. 1 Додатку 1 до тендерної документації, яким вимагається надання експлуатаційного дозволу або іншого документу, дозвільного характеру, виданого компетентним органом на потужності (об’єкти) зі зберігання продуктів харчування (відповідно до Закону України “Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів”).
Надана декларація не видана компетентним органом, як вимагалось вимогами тендерної документації, отже Переможець не виправив невідповідності в порядку п. 43 Особливостей, таким чином його тендерна пропозиція мала б бути відхилена згідно абз. 5 пп. 1 п. 44 Особливостей.
2. Не відповідають вимогам тендерної документації надані в складі пропозиції Переможця меню.
2.1. Так, Примірне чотиритижневе сезонне меню рекомендоване для організації триразового харчування дітей віком від 1 до 6 (7) років в закладах освіти та інших організованих дитячих колективах на зимовий період із файлу «23. 35816-dodatok_do_nakazu_zima», розроблено саме на зимовий період, що не відповідає вимогам тендерної документації, якою вимагається меню на осінній сезон.
2.2. В Примірному чотиритижневому сезонному меню рекомендоване для організації одноразового харчування дітей віком від 6 до 18 років в закладах освіти та інших організованих дитячих колективах на осінній період із файлу «23. МЕНЮ ПОГОДЖЕНЕ МОЗ» не зазначено на який саме прийом їжі воно складено, що не відповідає вимогам тендерної документації, якою вимагається складання окремого меню на сніданок, та окремого на обід.
Окрім того, в будь-якому випадку, таке меню не може розглядатися як меню на обіди, оскільки воно затверджено наказом МОЗ № 243 від 08 лютого 2023 року, в той час як до Постанови КМУ № 305 були внесені зміни згідно Постанови КМУ№ 1145 від 4 жовтня 2024 р., якою Норми харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку було доповнено Додатком № 91, який передбачає норми одноразового харчування саме на обід. Отже, таке меню МОЗ не могло і не може бути використано для організації харчування саме на обід у відповідності до Норм харчування згідно з Додатком № 91, як це вимагається тендерною документацією.
2.3. Примірне чотиритижневе меню на осінній період для харчування дітей в закладах дошкільної освіти міста Сміла на 2025 рік із файлу «23. меню на осінній період» не відповідає Нормам харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку, затверджених Постановою № 305, в частині дотримання енергетичної цінності їжі.
Так, енергетична цінність їжі за даним меню становить, зокрема:
у середу 1 тижня вечеря для вікової групи 4-6(7) років – 512,09 ккал, що не відповідає граничним нормам 425-510 ккал, встановленим Нормами харчування (вище ніж гранична максимально допустима величина, згідно Таблиці 1, Таблиці 5 Норм харчування);
у середу 2 тижня сніданок для вікової групи 1-4 років – 344,6 ккал, що не відповідає граничним нормам 350-415 ккал (нижче ніж гранична мінімально допустима величина);
у середу 2 тижня обід для вікової групи 4-6(7) років – 628,01 ккал, що не відповідає граничним нормам 510-595 ккал (вище ніж гранична максимально допустима величина);
у понеділок 3 тижня обід для вікової групи 4-6(7) років – 600,8 ккал, що не відповідає граничним нормам 510-595 ккал (вище ніж гранична максимально допустима величина);
у середу 3 тижня сніданок для вікової групи 4-6(7) років – 537,93 ккал, що не відповідає граничним нормам 425-510 ккал (вище ніж гранична максимально допустима величина);
у понеділок 4 тижня обід для вікової групи 4-6(7) років – 599,59 ккал, що не відповідає граничним нормам 510-595 ккал (вище ніж гранична максимально допустима величина);
у четвер 4 тижня вечеря для вікової групи 4-6(7) років – 518,80 ккал, що не відповідає граничним нормам 425-510 ккал (вище ніж гранична максимально допустима величина),
що є невідповідністю нормам харчування Постанови № 305 в цій частині.
Принагідно відзначимо, що подібне меню було предметом розгляду Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель під час розгляду скарги UA-2025-01-24-015028-a.b3 в процедурі закупівлі згідно оголошення UA-2025-01-24-015028-a.
В своєму рішенні по зазначеній вище скарзі Комісія в наведеній вище частині, яка стосується енергетичної цінності, зазначила, зокрема:
Враховуючи наведене, надане у складі Пропозиції Переможця примірне чотиритижневе меню на зимовий період для харчування дітей в закладах дошкільної освіти, не відповідає Нормам харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 24 березня 2021 № 305, в частині енергетичної цінності.
За таких умов, Пропозиція Переможця не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі Документації.
2.4. Так само не відповідає вимогам Постанови № 305 надане Примірне чотиритижневе сезонне меню для організації харчування учнів у закладі загальної середньої освіти Броварський ліцей № 4 ім. С.І. Олійника Броварської міської ради Броварського району Київської області на осінній сезон (обід) із файлу «23. меню обіди».
Так, енергетична цінність їжі за даним меню становить, зокрема:
- у вівторок 1 тижня для вікової групи 6-11 років – 769,17 ккал, що не відповідає граничним нормам 630-735 ккал (вище ніж гранична максимально допустима величина),
- у вівторок 1 тижня для вікової групи 11-14 років – 882,33 ккал, що не відповідає граничним нормам 720-840 ккал (вище ніж гранична максимально допустима величина),
що є невідповідністю нормам харчування Постанови № 305 в цій частині.
Окрім того, у п’ятницю 1 тижня, середу 2 та 3 тижнів маса страв «Фрукти свіжі (банан)» становить для відповідних вікових груп 75/75/75 грамів, що не відповідає нормам харчування для групи харчових продуктів «Фрукти та ягоди» згідно Додатку № 91 (100/100/100).
Згідно пп. 2 п. 44 Особливостей Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих Особливостей.
Таким чином, зважаючи на викладене вище, тендерна пропозиція ТОВ "КИЇВПРОМСЕРВІС 1" не відповідала встановленим умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації та мала бути відхилена Замовником, враховуючи, що такі невідповідності в інформації та/або документах не можуть бути усунені відповідно до пункту 43 Особливостей.
При цьому, приписи п. 44 Особливостей не просто надають право замовнику відхилити тендерну пропозицію учасника, а зобов’язують його це зробити у передбачених випадках.
Отже, враховуючи вищезазначені невідповідності, Замовник повинен був в силу приписів пп. 2 п. 44 Особливостей відхилити тендерну пропозицію ТОВ "КИЇВПРОМСЕРВІС 1" як таку, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, однак не зробив цього, чим порушив вимоги законодавства в цій частині та основні принципи закупівель, зокрема, об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі, недискримінація учасників та рівне ставлення до них.
Зважаючи на таке, наполегливо просимо скасувати явно неправомірне рішення про визначення ТОВ "КИЇВПРОМСЕРВІС 1" Переможцем, та завершити дану процедуру закупівлі у відповідності до вимог чинного законодавства та з урахуванням основних засад здійснення публічних закупівель, що дозволить запобігти зайвого обтяження цієї закупівлі подальшими процедурами оскарження до відповідних державних органів та заходами реагування.
Пов'язані документи:
Учасник
- Вимога на визначення Переможця.doc 15.09.2025 13:40
Дата подачі:
15.09.2025 13:40