-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Нове будівництво наземної сонячної електростанції на водозаборі «Підгородне» на вул. Ярослава Мудрого, 1-А у с. Підгороднє Золочівського району Львівської області
Призупинено
3 568 856.40
UAH з ПДВ
Період оскарження:
01.09.2025 14:48 - 13.09.2025 00:00
Скарга
Прийнята до розгляду
КЕП
скарга на дискримінаційні умови закупівлі
Номер:
13c78dbea6be4d2daa8749f5d34e00f9
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-09-01-005962-a.a1
Назва:
скарга на дискримінаційні умови закупівлі
Скарга:
скарга на дискримінаційні умови закупівлі
Пов'язані документи:
Учасник
- заява до скарги_UA-2025-09-01-005962-a_.pdf.p7s.zip 12.09.2025 17:29
- заява до скарги_UA-2025-09-01-005962-a_.pdf.p7s 12.09.2025 17:29
- заява до скарги_UA-2025-09-01-005962-a_.pdf 12.09.2025 17:29
- скарга_UA-2025-09-01-005962-a_.pdf.p7s.zip 12.09.2025 17:29
- скарга_UA-2025-09-01-005962-a_.pdf.p7s 12.09.2025 17:29
- рішення_від 18.06.2024 № 10560.pdf 12.09.2025 17:29
- скарга_UA-2025-09-01-005962-a_.pdf 12.09.2025 17:29
- sign.p7s 12.09.2025 17:30
- Рішення від 16.09.2025 № 14175.pdf 16.09.2025 16:45
- Пояснення до скарги 18.09.2025 15:25
Дата прийняття скарги до розгляду:
12.09.2025 17:39
Дата розгляду скарги:
24.09.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
16.09.2025 16:45
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
2e8a230b226a470cb0bd6c894f0dd516
Заголовок пункту скарги:
скарга на дискримінаційні умови закупівлі
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
скарга на дискримінаційні умови закупівлі
×
-
Назва доказу:
рішення АМКУ
-
Повʼязаний документ:
рішення_від 18.06.2024 № 10560.pdf
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
Запити Органу оскарження
Номер:
f1db3190f2c1492cbbafbf1ba4caf399
Тема запиту:
Пояснення до скарги
Текст запиту:
01 вересня 2025 року уповноваженою особою МКП «Золочівводоканал» Золочівської міської ради Золочівського району Львівської області була оголошена закупівля (відкриті торги з особливостями) UA-2025-09-01-005962-а, за предметом - Нове будівництво наземної сонячної електростанції на водозаборі «Підгородне» на вул. Ярослава Мудрого, 1-А у с. Підгороднє Золочівського району Львівської області згідно коду ДК 021:2015: 45251100-2 - Будівництво електростанцій.
По суті поданої скарги, Замовник повідомляє про наступне.
Відповідно до ст. 875 ЦК України за договором будівельного підряду підрядник зобов'язується збудувати і здати у встановлений строк об'єкт або виконати інші будівельні роботи відповідно до проектно-кошторисної документації, а замовник зобов'язується надати підрядникові будівельний майданчик (фронт робіт), передати затверджену проектно-кошторисну документацію, якщо цей обов'язок не покладається на підрядника, прийняти об'єкт або закінчені будівельні роботи та оплатити їх.
Згідно ч. 1 ст. 877 ЦК України Підрядник зобов'язаний здійснювати будівництво та пов'язані з ним будівельні роботи відповідно до проектної документації, що визначає обсяг і зміст робіт та інші вимоги, які ставляться до робіт та до кошторису, що визначає ціну робіт. Підрядник зобов'язаний виконати усі роботи, визначені у проектній документації та в кошторисі (проектно-кошторисній документації), якщо інше не встановлено договором будівельного підряду.
Згідно положень Порядку розроблення проектної документації на будівництво об'єктів затвердженого Наказ Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України 16.05.2011 № 45 (у редакції наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 23 березня 2012 року № 122) Для забезпечення проектування об’єкта будівництва замовник повинен надати генпроектувальнику (проектувальнику) вихідні дані на проектування. Основними складовими вихідних даних є: містобудівні умови та обмеження; технічні умови; завдання на проектування.
Завдання на проектування об’єктів будівництва складається з урахуванням вимог державних будівельних норм ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво» і затверджується замовником за погодженням із генпроектувальником (проектувальником).
Згідно завдання на проектування “Нове будівництво наземної сонячної електростанції на водозаборі «Підгородне» на вул. Ярослава Мудрого, 1-А у с. Підгороднє Золочівського району Львівської області” (том 1 Робочого проекту, сторінки 4 і 5) Замовником серед основних вимог вказано:
- 11. Обсяги проектних робіт: - запроектувати встановлення сонячних модулів - запроектувати інвертори потужністю 100кВт; - запроектувати заземлення металічних частин обладнання; - запроектувати на території СЕС внутрішні мережі 0,4кВ
- 14. Встановлена електрична потужність Максимальна електрична потужність- 100 кВт 120,06 кВт.
Посилання на конкретну торгову марку чи виробника у завданні на проектування відсутнє.
Відповідно до Порядку затвердження проектів будівництва і проведення їх експертизи затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11 травня 2011 р. № 560 метою проведення експертизи проектів будівництва (далі - експертиза) є визначення та перевірка якості проектних рішень шляхом виявлення відхилень від вимог до міцності, надійності та довговічності будинків і споруд, їх експлуатаційної безпеки та інженерного забезпечення, зокрема щодо додержання нормативів з питань створення умов для безперешкодного доступу осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення, допустимого відсотка забудови земельної ділянки, гранично допустимої висоти будівництва та щільності населення, санітарного і епідеміологічного благополуччя населення, охорони праці, екології, пожежної, техногенної, ядерної та радіаційної безпеки, енергозбереження, інженерно-технічних заходів цивільного захисту, кошторисної частини проекту будівництва. Експертиза є завершальним етапом розроблення проектів будівництва.
Експертизу проводять експертні організації незалежно від форми власності, що відповідають визначеним Мінрозвитку критеріям і відомості про які внесені Мінрозвитку до Реєстру будівельної діяльності.
Отже, Замовник згідно затверджених норм самостійно не може вказати конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва, так як інформація про затребувані роботи та матеріальні ресурси розробляється проектувальником за наданим йому завданням на проектування. Проектна документація проходить експертизу, яка перевіряє якість проектних рішень проектувальника і так як є завершальним етапом розроблення проектів будівництва у разі відсутності зауважень є кінцевим затвердженням проекту.
А відтак, визначені проектувальником та погоджені експертизою конкретні марка чи виробник або конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва, відповідають чинним нормам законодавства у сфері будівництва та вимогам замовника згідно завдання на проектування та затребуваних робіт і для заміни таких робіт чи матеріальних ресурсів у Замовника не має відповідних повноважень, так як буде порушено процес затвердження проекту будівництва.
Згідно положень ст. 41 ЗУ «Про публічні закупівлі» договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом. Невід’ємними додатками до договору про закупівлю послуг з поточного ремонту, робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об’єкта будівництва є документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси. Невід’ємними додатками до договору про закупівлю послуг з поточного ремонту з розробленням проектної документації, робіт з будівництва об’єктів з розробленням проектної документації є документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, що долучаються після складання договірної ціни, уточненої (узгодженої) відповідно до затвердженої проектної документації (затвердження проектної документації є обов’язковим, якщо це передбачено законодавством). У документах, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, обов’язково має зазначатися така інформація: найменування матеріального ресурсу (з характеристиками), одиниця його виміру, кількість, відпускна ціна, а також вартість транспортування та заготівельно-складські витрати, а також країна походження товару щодо кожної номенклатурної позиції. Такі документи можуть містити іншу інформацію.
Відповідно, наявність проекту будівництва та його експертиза є обов’язком Замовника для проведення закупівлі робіт, тобто у даній закупівлі цей обов’язок Замовником виконано згідно норм чинного законодавства.
Скаржник зазначає, що в технічній специфікації, локальних кошторисах на будівельні роботи та на придбання устаткування, меблів та інвентарю містяться посилання на конкретні марки, виробника, торгові марки, що є дискримінаційними вимогами.
Однак, положеннями ст. 23 ЗУ «Про публічні закупівлі» передбачено, що Технічна специфікація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики. Характеристики товарів, робіт або послуг можуть містити опис конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів), виконання необхідних робіт, надання послуги (послуг).
Технічні специфікації можуть бути у формі переліку експлуатаційних або функціональних вимог, у тому числі екологічних характеристик, за умови, що такі вимоги є достатньо точними, щоб предмет закупівлі однозначно розумівся замовником і учасниками.
У разі якщо вичерпний опис характеристик скласти неможливо, технічні специфікації можуть містити посилання на стандартні характеристики, технічні регламенти та умови, вимоги, умовні позначення та термінологію, пов’язані з товарами, роботами чи послугами, що закуповуються, передбачені існуючими міжнародними, європейськими стандартами, іншими спільними технічними європейськими нормами, іншими технічними еталонними системами, визнаними європейськими органами зі стандартизації або національними стандартами, нормами та правилами. До кожного посилання повинен додаватися вираз "або еквівалент".
Технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз "або еквівалент".
У п.2.7. додатку 2 до тендерної документації вказано, що у разі посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва треба розуміти та читати з додатковим виразом «або еквівалент» (згідно частини четвертої статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі» № 922-VIII від 25.12.2015 р. в редакції Закону № 114-IX від 19.09.2019 року).
Чинне законодавство не дає визначення поняття «еквівалент».
Еквівалент (згідно з визначенням, наведеним в Академічному тлумачному словнику) — це щось рівноцінне, рівнозначне, рівносильне; те, що повністю відповідає чому-небудь, може його замінювати або виражати (книжн.); товар, який виражає вартість інших товарів і на який вони обмінюються (ек.)(Словник української мови: в 11 томах. — Том 2, 1971. — Стор. 455).
Еквівалент – продукт або товар, який є рівнозначний, рівноцінний іншому продукту або товару за своїми характеристиками; еквіваланти можуть бути взаємозамінними при досягненні того ж самого або кращого результату (матеріал з Вікіпедії- вільної енциклопедії).
У додатку 2 до тендерної документації замовником зазначено, що якщо Учасником пропонується еквівалент товару (устаткування) до того, що вимагається Замовником, додатково у складі тендерної пропозиції Учасник надає таблицю, складену за встановленим зразком.
Таблиця у порівняльному вигляді містить відомості щодо основних технічних та якісних характеристик товару, що вимагається Замовником, до основних технічних та якісних характеристик еквівалентного товару, що пропонується Учасником. При цьому якість запропонованого еквівалента товару має відповідати якості, що заявлена в технічній специфікації Замовника. Таблиця повинна містити точну назву товару, яка пропонується учасником. У випадку, якщо учасником буде зазначено назву товару, яка буде містити словосполучення «або еквівалент», тендерна пропозиція такого учасника вважається як така, що не відповідає умовам технічної специфікації.
Вказуючи таку вимогу в тендерній документації Замовник має на меті, що оскільки закупівля робіт здійснюється відповідно до чинних стандартів, норм та правил виконання робіт з будівництва, та повинна відповідати проєктним рішенням та затвердженій в установленому порядку проєктній документації, то учасник під еквівалентом повинен запропонувати обладнання, устаткування, матеріали, інвентар тощо, які за технічними характеристиками дозволять учаснику виконати проєктні рішення в повному обсязі згідно з чинними нормами в будівництві. Тому у разі заміни обладнання, устаткування, матеріали, інвентаря тощо на «еквівалент» під час подання тендерної пропозиції такий учасник повинен подати порівняльну таблицю технічних характеристик тих позицій заміни обладнання, устаткування, матеріали, інвентарю тощо, які він планує замінити , для підтвердження технічної, функціональної та якісної відповідності еквівалента технічним рішенням проєктної документації.
Учасник закупівлі має право ставити запитання замовнику, щоб отримати роз'яснення щодо вимог документації, шляхом подання звернення через електронну систему закупівель , доки до завершення строку подання тендерних пропозицій залишиться не менше ніж 3 дні. Замовник зобов'язаний надати відповідь протягом 3 робочих днів з моменту оприлюднення звернення.
У Закупівлі за предметом “Нове будівництво наземної сонячної електростанції на водозаборі «Підгородне» на вул. Ярослава Мудрого, 1-А у с. Підгороднє Золочівського району Львівської області”, закупівля UA-2025-09-01-005962-a, одним із учасників було розміщене запитання наступного змісту: “Шановний замовнику, просимо роз'яснити: Якщо проектувальник-розробник проекту погоджує заміну на еквівалент, то замовник не має жодних перешкод щодо допущення учасника до подальшої участі в процедурі закупівлі, одночасно необхідність внесення подібних змін до проекту являє собою невідповідність тендерної пропозиції учасника встановленим вимогам замовника та відповідно проектній документації. тобто якщо проектувальник погоджує заміну, ви все одно визначаєте це як невідповідність? в чому тоді зміст пропонувати еквівалент?”
На це запитання надана відповідь: “Шановний Учаснику! Згідно ч. 4 ст. 23 ЗУ "Про публічні закупівлі" Технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз "або еквівалент". На етапі розгляду тендерної пропозиції на відповідність вимогам тендерної документації, Замовник повинен погодити застосування еквіваленту обладнання, устаткування, матеріалів, інвентарю тощо, (у випадку, якщо такий еквівалент застосовується) з проектувальником-розробником проекту (крім випадку передачі авторських майнових прав іншій особі відповідно до законодавства) щодо відповідності запропонованого еквіваленту обладнанню, устаткуванню, матеріалам, інвентарю тощо, затвердженим проектною документацією. Якщо проектувальник схвалює заміну на еквівалент, це може бути з технічної точки зору обґрунтованим, однак якщо така заміна не відповідає вимогам, зазначеним у документації (наприклад, за якістю, характеристиками або функціональними вимогами), пропозиція учасника буде вважатися невідповідною. Відповідно до законодавства України про публічні закупівлі, якщо проектувальник погоджує заміну товару чи послуги на еквівалент, це не означає автоматичної відповідності такої пропозиції всім вимогам замовника та проектної документації. Тендерна пропозиція має відповідати всім вимогам, в тому числі технічним і якісним характеристикам, зазначеним у тендерній документації, яка є невід’ємною частиною укладеного договору. Заміна на еквівалент є можливим варіантом, однак це не звільняє учасника від обов'язку довести, що еквівалент повністю відповідає вимогам тендерної документації. У разі якщо така заміна змінює характеристики, що були зазначені в документації, пропозиція може бути визнана невідповідною. Тому, якщо замовник визначає невідповідність, це, як правило, пов'язано з тим, що заміна не забезпечує належної відповідності усім вимогам документації, навіть якщо проектувальник погоджує заміну”
Отже, в процесі закупівлі замовнику було задане лише запитання загального характеру. Жоден з учасників закупівлі із запитанням стосовно обґрунтування підстави щодо закупівель з посиланням на конкретну торгову марку та виробника, деталізації окремих технічних характеристик предмета закупівлі не звертався.
В додатку 2 до тендерної документації у технічній специфікації
Локальний кошторис на придбання устаткування, меблів та інвентарю № 02-01-02
Устаткування
Нове будівництво наземної сонячної електростанції на водозаборі «Підгородне» на вул. Ярослава Мудрого, 1-А у с. Підгороднє Золочівського району Львівської
області
п.2 таблиці зазначено “Сонячні фотоелектричні модулі Lepton N-type Topcon 580Вт”. Одиниця виміру – шт. Кількість – 207.
Інших розширених характеристик немає.
Отже, для Замовника важливим та ключовим є саме потужність сонячних фотоелектричних модулів (580 Вт) та їх загальна кількість (207 штук) для забезпечення оптимальної роботи мережевого інвертора потужністю 100 кВт.
Необхідно зазначити, що саме з метою недопущення порушення вимог Закону України «Про публічні закупівлі» та не порушення принципу недискримінації учасників та рівного ставлення до них, уповноваженою особою було викладено п.2.7 Додатку 2 до тендерної документації щодо можливості пропозиції еквіваленту обладнання, устаткування, матеріали, інвентаря тощо, що в свою чергу розширює коло потенційних учасників вищезазначеної закупівлі.
Дата опублікування:
18.09.2025 15:24