• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Детектори та аналізатори, код 38430000-8 за ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник» (Детектори та аналізатори, код 38430000-8 за ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник»; код 43921 за НК 024:2023 – Пристрій для автоматизації посіву на чашку Петрі)

Призупинено

1 554 188.76 UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 15 541.89 UAH
Період оскарження: 26.08.2025 14:32 - 31.08.2025 00:00
Скарга
Задоволена, очікує виконання
КЕП

Скарга на дискримінаційні вимоги тендерної документації

Номер: 5b5df3ed90cb4631a73a055dc82f34a1
Ідентифікатор запиту: UA-2025-08-26-007956-a.b1
Назва: Скарга на дискримінаційні вимоги тендерної документації
Скарга:
Дата розгляду скарги: 10.09.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 02.09.2025 17:29
Дата прийняття рішення по скарзі: 15.09.2025 14:51
Автор: ТОВ "ЮНІЛАБ", Ірина Мальована +380504094889 info@unilab.kiev.ua http://unilab.kiev.ua/

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: d2468cb10aea4e2495553239db535cb2
Заголовок пункту скарги: Вимога щодо рахування днів у «банківськіх» не узгоджується з нормами чинного законодавства України.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: ПУНКТ СКАРГИ № 1: Згідно вимог п. 4 ч. 5 Розділу VI Тендерної документації, Оплата товару буде здійснюватися протягом 30 (тридцяти) банківських днів після фактичного отримання товару і введення його в експлуатацію та належно оформлених документів (рахунка-фактури, накладної, акту введення в експлуатацію тощо).
Також, згідно вимог п. 4.1. Додатку № 7 до Тендерної документації, Оплата товару буде здійснюватися протягом 30 (тридцяти) банківських днів після фактичного отримання товару і введення його в експлуатацію та належно оформлених документів (рахунка-фактури, накладної, акту введення в експлуатацію тощо).
Вимога щодо рахування днів у «банківськіх» не узгоджується з нормами чинного законодавства України.
Законом № 1591-IX "Про платіжні послуги" створено умови для переходу української платіжної інфраструктури на міжнародний стандарт обміну платіжними повідомленнями ISO 20022, який є основою функціонування європейських платіжних систем.
На виконання вимог Закону № 1591-IX було прийнято Постанову Правління Національного Банку України від 16.09.2021 № 93 "Про запровадження міжнародного стандарту ISO 20022 у платіжній інфраструктурі України" відповідно до статей 7, 15, 41, 56 Закону України "Про Національний банк України" та з метою розвитку і модернізації платіжної інфраструктури України в системі електронних платежів Національного банку України шляхом запровадження міжнародного стандарту ISO 20022-1:2013 "Фінансові послуги -Універсальна схема повідомлень фінансової індустрії", що був прийнятий міжнародною організацією зі стандартизації, Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Національний банк України з 01 квітня 2023 року запроваджує систему електронних платежів Національного банку України (далі - СЕП) нового покоління - СЕП- 4.0 та не використовує діюче покоління СЕП - СЕП-3.3 для виконання міжбанківських платіжних операцій.
2. Банки України, Державна казначейська служба України, Національний депозитарій України з 01 квітня 2023 року виконують міжбанківські платіжні операції через СЕП-4.0, у якій забезпечено можливість цілодобового режиму роботи 24/7 без зупинення роботи СЕП із виконання міжбанківських платіжних операцій.
Отже, з 01 квітня в Україні більше не існує такого поняття "банківський день".
З 01.04.2023 року система переказів функціонує на базі міжнародного стандарту ISO 20022, що означає – здійснювати міжбанківські платіжні операції можна в будь-який час, не чекаючи ранку чи закінчення вихідних. Раніше версія СЕП (Система електронних платежів) дозволяла надсилати банківські платежі виключно в межах банківського дня. Тобто якщо транзакція була здійснена ввечері, на рахунок кошти потрапляли лише наступного дня вранці. У випадку надсилання у вихідні чи святкові дні фінанси надходили в перший робочий день. Але з 1 квітня Національний банк України запустив нову версію СЕП-4, завдяки якій послуги доступні 24 години на добу 7 днів на тиждень. Отже, виконання міжбанківських платіжних операції відбувається цілодобово. Станом на 1 квітня 2023 року учасниками Системи електронних платежів є 65 банків в тому числі Державна казначейська служба, в якій знаходяться розрахункові рахунки Замовника.
Враховуючи наведене, вбачається, що вищевказана умова суперечить чинному законодавству України та є такою, що порушує та обмежує права Скаржника.
Просимо зобов’язати замовника внести зміни у п. 4.1 Додатку № 7 до Тендерної документації, п. 4 ч. 5 Розділу VI Тендерної документації та привести вимоги у відповідність до вимог чинного законодавства України.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: c5e6b61865c149629e1e88dec8098a77
Заголовок пункту скарги: Вимоги, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації Учасників.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: ПУНКТ СКАРГИ № 2: Згідно вимог Додатку № 6 до Тендерної документації передбачено сукупність вимог, зокрема:
1. Товар, запропонований Учасником, повинен бути внесений до Державного реєстру медичної техніки та виробів медичного призначення та/або введений в обіг відповідно до законодавства у сфері технічного регулювання та оцінки відповідності, у передбаченому законодавством порядку.
На підтвердження Учасник повинен надати витяг с завіреної копії декларації або копії документів, що підтверджують можливість введення в обіг або експлуатацію (застосування) медичного виробу за результатами проходження процедури оцінки відповідності згідно з вимогами технічного регламенту, або витяг з сертифікату відповідності медичного виробу за результатами проходження процедури оцінки відповідності згідно вимог технічного регламенту або оригінал гарантійного листа довільної форми про проходження виробником або уповноваженою особою виробника в Україні процедури оцінки відповідності медичного виробу вимогам технічного регламенту.
2. З метою отримання гарантій, що Учасник спроможний своєчасно поставити запропоноване обладнання, та для запобігання отримання фальсифікованого товару Учасник повинен надати файл відсканований з оригіналу гарантійного листа від виробника (представництва, філії виробника або офіційного представника, дилера, дистриб'ютора, офіційно уповноваженого на це виробником, якщо їх відповідні повноваження поширюються на територію України та офіційно підтверджені (з обов’язковим документальним підтвердженням), що підтверджує можливість поставки Учасником Товару, який є предметом закупівлі, у зазначеній кількості, якості та зазначених термінах постачання.
6. Учасник повинен надати підтвердження відповідності технічних параметрів обладнання, яке ним пропонується, медико-технічним вимогам (інструкція та/або посібник користувача, що підтверджують відповідність технічних параметрів обладнання медико-технічним вимогам - українською мовою), у вигляді таблиці, з обов’язковим посиланням на відповідну сторінку офіційної друкованої інформації від виробника.
7. Надати копії документів: інструкції та/або посібника користувача, що підтверджують відповідність технічних параметрів обладнання медико-технічним вимогам - українською мовою.
Разом з тим, п. 8 вказаного Додатку до Тендерної документації передбачена таблиця Медико-технічні вимоги до автоматизованої системи приготування та розливу середовищ та Медико-технічні вимоги до помпи для розливу поживних середовищ. (Власне цю таблицю фактично Замовник вимагає надати згідно вимог п. 6 Додатку № 6 до ТД).
Також, в Додатку № 7 (проект договору, зокрема Додаток № 2 до Договору ), міститься аналогічні Медико-технічні вимоги до автоматизованої системи приготування та розливу середовищ та Медико-технічні вимоги до помпи для розливу поживних середовищ, що і в Додатку № 6 до Тендерної документації.
Також, до таблиці п. 8 Додатку № 6 до тендерної документації, встановлено вимогу - *Кожна характеристика/параметр медико-технічної вимоги повинна бути підтверджена посиланням на інструкцію з використання, настанову, рекламний проспект виробника або технічний опис або іншого пояснювального (стосовно характеристик запропонованого виробу) документу із зазначенням сторінки, абзацу, пункту і т.і., що свідчить про відповідність запропонованого товару Учасника медико-технічним вимогам Замовника.

ЧАТИНА 1 ПУНКТУ № 2 Скарги: Замовником встановлено вимоги, що не надають можливості учаснику належним чином підготувати свою пропозицію, зокрема: у п. 6 та п. 7 Додатку № 6 Замовник зазначає щодо надання інструкції та/або посібника користувача для підтвердження відповідності технічних параметрів обладнання медико-технічним вимогам. Тим часом, у вимозі – примітці вже зазначено, що кожна характеристика/параметр медико-технічної вимоги повинна бути підтверджена посиланням на інструкцію з використання, настанову, рекламний проспект виробника або технічний опис або іншого пояснювального (стосовно характеристик запропонованого виробу).
Тож виникає питання – який документ може надати учасник щоб наведені вимоги Додатку № 6 були виконані учасником належним чином? А які ні? Чи може надавати настанову або рекламний проспект або технічний опис і, відповідно зазначати про такі документи у Таблиці, на виконання вимог п. 6 та п. 7 Додатку 6?
Скаржник, наприклад, може надати Рекламний проспект (що в цілому дозволено однією з вимог), однак, через неузгодженість (суперечливість) вимог не є зрозумілим чи буде надання такого документу належним виконанням встановлених вимог чи може бути причиною відхилення пропозицій. Відповідно, Скаржник позбавлений можливості якісно підготувати свою пропозицію.
За таких підстав, вимоги у наведеній редакції надають можливість для Замовника зловживання такими неузгодженими вимогами і відхиляти пропозицію «не обраного учасника».
Вважаємо, що всі вимоги до товару та документів, що підтверджують його якість повинні бути чітко визначені, щоб усі учасники мали змогу належним чином підготувати свою пропозиції ( у т.ч. і Скаржник).
Однак, наведена редакція вимог надає можливість застосування Замовником не рівного підходу при розгляді пропозиції учасників, що в свою чергу не узгоджується з вимогами ст. 5 Закону.
З урахуванням наведеного, просимо зобов’язати Замовника внести зміни у Додаток № 6 до Тендерної документації та чітко визначити перелік документів, що може надавати учасник.
В свою чергу пропонуємо нову редакцію вимог п. 6 та п. 7 Додатку № 6 до Тендерної документації:
«6. Учасник повинен надати підтвердження відповідності технічних параметрів обладнання, яке ним пропонується, медико-технічним вимогам (інструкція та/або посібник користувача та/або настанову та/або рекламний проспект виробника та/або технічний опис та/або іншого пояснювального (стосовно характеристик запропонованого виробу) документу, що підтверджують відповідність технічних параметрів обладнання медико-технічним вимогам - українською мовою), у вигляді таблиці, з обов’язковим посиланням на відповідну сторінку офіційної друкованої інформації від виробника.
7. Надати копії документів: інструкція та/або посібник користувача та/або настанову та/або рекламний проспект виробника та/або технічний опис та/або іншого пояснювального (стосовно характеристик запропонованого виробу) документу, що підтверджують відповідність технічних параметрів обладнання медико-технічним вимогам - українською мовою).»
«*Кожна характеристика/параметр медико-технічної вимоги повинна бути підтверджена посиланням на інструкцію з використання, настанову, рекламний проспект виробника або технічний опис або іншого пояснювального (стосовно характеристик запропонованого виробу) документу із зазначенням сторінки, абзацу, пункту і т.і., що свідчить про відповідність запропонованого товару Учасника медико-технічним вимогам Замовника.»
Вимога у такій редакції є чіткою та не надає можливості Замовнику застосовувати нерівний підхід при розгляді пропозицій учасників, що в свою чергу сприє дотриманню принципів проведення закупівельна та іншим вимогам Закону (ст. 5 та ст. 22 Закону), у тому числі розширювати конкуренцію.

ЧАТИНА 2 ПУНКТУ № 2 Скарги: Сукупністю наведених вимог Додатку № 6 до Тендерної документації (та частково вимогами Додатку № 2 до Договору – у Додатку № 7 до тендерної документації), Замовником унеможливлено конкуренцію у даній процедурі закупівлі, зокрема:
Зауважимо, що Замовник вимагає, що Товар, запропонований Учасником, повинен бути внесений до Державного реєстру медичної техніки та виробів медичного призначення та/або введений в обіг відповідно до законодавства у сфері технічного регулювання та оцінки відповідності, у передбаченому законодавством порядку та вимагає окремі документи в підтвердження такої вимоги.
Разом з тим, вимагається і надання гарантійного листа від виробника (представництва, філії виробника або офіційного представника, дилера, дистриб'ютора, офіційно уповноваженого на це виробником, якщо їх відповідні повноваження поширюються на територію України та офіційно підтверджені (з обов’язковим документальним підтвердженням), що підтверджує можливість поставки Учасником Товару, який є предметом закупівлі, у зазначеній кількості, якості та зазначених термінах постачання. Також, вимагає документи, що підтверджують якість товару, що є предметом закупівлі і таблицю відповідності по кожному показнику.
Згідно вимог пп. 15 Таблиці п. 8 Додатку № 6 до тендерної документації передбачено Медико-технічні вимоги до автоматизованої системи приготування та розливу середовищ, зокрема: Комплектація- Помпа для розливу поживних середовищ. А відповідно до п. 16 Таблиці п. 8 Додатку № 6 до тендерної документації передбачено Медико-технічні вимоги до помпи для розливу поживних середовищ - Розміри не мають перевищувати 350x200x200 мм.
Скаржником проведено аналіз потенційних виробників такого товару, з урахуванням встановлених у Додатку №6 медико-технічних вимог до предмету закупівлі. За результатами такого аналізу Скаржник дійшов висновку, що на ринку України не має щонайменше двох виробників товару, який би відповідав по всім вимогам, що встановлені Замовником у тендерній документації (зокрема усі вимоги Додатку № 6).
З урахуванням вимог щодо того, що Учасник, повинен підтвердити окремими документами, що пропонований товар бути внесений до Державного реєстру медичної техніки та виробів медичного призначення та/або введений в обіг відповідно до законодавства у сфері технічного регулювання та оцінки відповідності, надати листи від єдиного виробника чи його офіційного представника в Україні (дилера, дистриб'ютора, офіційно уповноваженого на це виробником, з обов’язковим надання документального підтвердження такого статусу), вбачається, що тільки один «обраний» учасник (виробник) може прийняти участь у цій закупівлі. Замовник вигадує такий механізм «залежності» учасника від одного виробника товару, що Замовник бажає отримати, таким чином підсилюючи шанси на перемогу обраного учасника (виробника).
Наголосимо, що жодна норма чинного законодавства у сфері публічних закупівель не передбачає права Замовника дискримінувати учасників, так само як і не передбачає, що учасник може реалізувати своє право на участь у закупівлі, виключно якщо буде пропонувати до поставки товар, що виробляється одним виробником на ринку.
Скаржник може пропонувати до поставки необхідний товар, однак, розміри помпи, що ми маємо можливість пропонувати, відмінні від розмірів, що вимагаються у пп. 15 Таблиці п. 8 Додатку № 6 до тендерної документації. Вказане свідчить про незаконне обмеження права Скаржника на участь у цій закупівлі.
Насправді не є зрозумілим чим обґрунтована Замовником вимога до розміру помпи для розливу поживних середовищ (єдина мета- на нашу думку, це обмеження конкуренції). Адже розмір помпи жодним чином не впливає на функціонал предмета закупівлі чи на можливість використання, стабільність роботи, можливість під’єднання до автоматизованої системи приготування та розливу середовищ для якого така помпа йде в комплекті, на організацію робочого місця, чи на можливість обслуговування обладнання. Зазначимо, що помпа для розливу поживних середовищ у будь-якому випадку потребує простору, в тому числі і для здійснення обслуговування (заміна трубок, наприклад), тому розміри помпи не можуть бути основним параметром предмету закупівлі.
Зауважимо, що встановлення вимог пп. 15 Таблиці п. 8 Додатку № 6 до тендерної документації у редакції наприклад, «Розміри -Не мають перевищувати 350x250x250 мм.» значно більше б розширило коло учасників (ніж один «обраний»), відновило б порушені права Скаржника на участь у цій закупівлі. Додамо, що жодним чином збільшені розміри помпи не погіршують предмет закупівлі та не впливають ня його якість чи функціональність. Такі зміни посприяли б дотриманню принципів проведення закупівель, що закріплені у ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі», зокрема:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;
3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням.

Отже, сукупність вимог Додатку № 6 до ТД (та частково вимоги Додатку № 7 до тендерної документації, зокрема п. 16 Додатку № 2 до Договору) унеможливлюють конкуренцію у цій закупівлі, що в свою чергу підтверджує порушення порядку проведення торгів Замовників та порушення прав Скаржника на участь у цій закупівлі.
Згідно ч. 4 ст. 22 Закону встановлено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації Учасників.
Вимогами ч.4. ст. 5 Закону закріплено, що Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Враховуючи викладене, права та законні інтереси Скаржника можуть бути захищені шляхом зобов'язання Замовника внести зміни у тендерну документацію.
Просимо зобов’язати Замовника внести зміни до пп. 15 Таблиці п. 8 Додатку № 6 до тендерної документації шляхом збільшення розмірів помпи для розливу поживних середовищ, наприклад, «Розміри -Не мають перевищувати 350x250x250 мм.» та, внести аналогічні зміни в проект Договору (Додаток № 7 до Тендерної документації)






Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Запити Органу оскарження