• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

Капітальний ремонт дорожнього покриття та тротуару по вул.Генерала Шухевича в м.Шепетівка Хмельницької обл.

Кваліфікація

від початку періоду пройшло 11 годин

29 802 514.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 149 012.57 UAH
Період оскарження: 25.08.2025 15:42 - 10.09.2025 00:00
Скарга
Відхилено
КЕП

СКАРГА, що стосується тендерної документації (в порядку статті 18 Закону України “Про публічні закупівлі” з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування”)

Номер: 6f9e524a6ab3458da971933872a2af26
Ідентифікатор запиту: UA-2025-08-25-009868-a.a1
Назва: СКАРГА, що стосується тендерної документації (в порядку статті 18 Закону України “Про публічні закупівлі” з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування”)
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 12.09.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 04.09.2025 17:01
Дата прийняття рішення про відхилення скарги: 17.09.2025 11:52
Автор: ПП "МВМ-13", Врам Мовсісян +380673822274 aukcionmvm@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: d3955e2550ee45148bed2ef312f1ad26
Заголовок пункту скарги: Щодо дискримінаційних умов, встановлених в пункті 1.5. Додатку 3 Документації, зокрема, щодо кваліфікаційного критерію "наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід"
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Підстави подання скарги, посилання на порушення процедури закупівлі або прийняті рішення, дії або бездіяльність замовника, фактичні обставини, що це можуть підтверджувати

Підстави подання Скарги (фактичні/правові). Посилання на порушення процедури закупівлі

Підстави подання Скарги (фактичні/правові)
Управлінням житлово-комунального господарства Шепетівської міської ради (надалі – Замовник) 25 серпня 2025 року (15:42 год) оприлюднено оголошення за процедурою Відкриті торги з особливостями щодо закупівлі робіт за предметом: «Капітальний ремонт дорожнього покриття та тротуару по вул.Генерала Шухевича в м.Шепетівка Хмельницької обл.», номер оголошення UA-2025-08-25-009868-a.
Тендерна документація та додатки до неї (надалі – Документація), затверджені протокольним рішенням Уповноваженої особи №57 від 25 серпня 2025 року, оприлюднені цього ж дня на веб-порталі Уповноваженого органу.
Також відповідно до інформації наявної на веб-порталі Уповноваженого органу:
Очікувана вартість закупівлі 29 802 514,00 грн. з ПДВ
Строк для звернення за роз’ясненнями: до 03 вересня 2025 00:00
Оскарження умов закупівлі: до 03 вересня 2025 00:00
Кінцевий строк подання тендерних пропозицій: 06 вересня 2025 10:00
802 514,00UAH
Відповідно до пункту 3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (надалі – Особливості) Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» з урахуванням цих особливостей.
Згідно пункту 55 Особливостей оскарження відкритих торгів відбувається відповідно до статті 18 Закону з урахуванням цих особливостей.
У відповідності до пункту 56 Особливостей скарга до органу оскарження подається суб’єктом оскарження у формі електронного документа через електронну систему закупівель.
Скарги, що стосуються тендерної документації, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів, але не пізніше ніж за три дні до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, установленого до внесення змін до тендерної документації (пункт 59 Особливостей).
Статтею 18 Закону України «Про публічні закупівлі» (надалі – Закон) унормовано порядок оскарження процедур закупівлі.
За змістом абзацу першого пункту 3 Особливостей замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Відповідно до частини першої статті 5 Закону закупівлі здійснюються за такими принципами, зокрема, недискримінація учасників та рівне ставлення до них.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
У відповідності до пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, зокрема, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Приватне підприємство "МВМ-13" (надалі – Скаржник) бажає взяти участь у вказаній закупівлі, але ознайомившись з умовами Документації вбачає, що всупереч вимогам статей 5, 22 Закону, пункту 3 Особливостей в тендерній документації встановлено низку порушень та дискримінаційних вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до порушення гарантованих прав приватного підприємства "МВМ-13" та інших учасників, а також штучно звужують коло потенційних учасників, що, у свою чергу, є порушенням процедури закупівлі.
Оскільки Замовником в Документації встановлено низку дискримінаційних умов, то з метою захисту (відновлення) гарантованих прав приватного підприємства "МВМ-13" та інших учасників, в межах установленого строку, з дотриманням вимог частини п’ятої статті 18 Закону, пунктів 55-56 Особливостей подається ця скарга на умови тендерної документації, разом із документальним підтвердженням/доказами.
Висновки про наявність дискримінаційних вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації, та порушують право Скаржника на участь в торгах та позбавлення рівності прав всіх учасників на участь в торгах зроблені виходячи з наступних фактичних обставин, що це підтверджують (обґрунтування).

Пунктом 1.5. Додатку 3 Документації, зокрема, щодо кваліфікаційного критерію "наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід" Замовником, серед іншого, установлено наступне:
«1.5. Учасник в складі пропозиції повинен подати інформаційну довідку про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають знання та досвід, необхідні для виконання робіт із зазначенням: посади, ПІБ, кількості працівників, із зазначенням - штатний/цивільно-правова угода за формою Таблиця 5 ˂….˃».
З наведеного слідує, що як у пункті 1.5., так і у табличній формі довідки (таблиця 5) передбачена умова/колонка, у якій можна вказати цивільно-правову угоду, у разі залучення Замовником працівника за цивільно-правовою угодою, або ж взагалі вказати інший документ.
Разом з цим, пунктом 1.5. Додатку 3 Документації Замовник також установив:
« На підтвердження інформації щодо наявності в Учасника працівників, яка міститься в довідці, йому необхідно у складі тендерної пропозиції, надати:
- скан-копії з оригіналу або посвідчені відповідно до умов тендерної документації копії наказів про призначення на посаду, або наказів про сумісництво, які підтверджують наявність правовідносин з відповідними працівниками, зазначеними у Довідці. Правовідносини з працівниками повинні бути оформлені не менше ніж за місяць до дати публікації цієї закупівлі».
З наведеного слідує, що за встановлених умов надання виключно копій наказів на призначення чи копій наказів на сумісництво, а також умови, що правовідносини мають бути оформлені не менш як за місяць до дати публікації закупівлі слідує, що Замовником фактично виключено можливість участі учасників, які планують залучити для виконання робіт у цих торгах працівників за цивільно-правовими угодами або тих, які прийняті менш як за місяць до дати публікації даної закупівлі.
Відповідно до листа Міністерства соціальної політики України від 23.05.2017 р. № 10620/0/2-17/13 «Щодо використання праці фізичних осіб за договорами цивільно-правового характеру» останнім в межах компетенції повідомлено, що відповідно до статті 21 Кодексу законів про працю України (далі – КЗпП) трудовий договір є угода між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою, за якою працівник зобов’язується виконувати роботу, визначену цією угодою, з підляганням внутрішньому трудовому розпорядкові, а власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи фізична особа зобов’язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін.
Разом з цим, в окремих випадках робота може виконуватися не за трудовим договором, а на іншій юридичній підставі. Зокрема, можливе виконання роботи за договорами цивільно-правового характеру.
Виходячи зі змісту норм статті 626 Цивільного кодексу України, цивільно-правовим договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов’язків.
Сторонами трудового договору є працівник і роботодавець (власник або уповноважений ним орган), а цивільно-правового – замовник і виконавець.
Виконавець, на відміну від працівника, не підпорядковується правилам внутрішнього трудового розпорядку, самостійно організовує свою роботу (якщо іншого не передбачено цивільно-правовим договором) і виконує її на власний ризик. Питання використання матеріалів та інструментів, необхідних для надання послуг або виконання робіт, визначається умовами цивільно-правового договору. Законодавство про працю на такі відносини не поширюється.
Приватне підприємство "МВМ-13" планує залучити до виконання робіт за цією закупівлею ряд осіб за цивільно-правовими договорами, однак наявність вищенаведеної дискримінаційної умови становить Скаржника у нерівні умови з іншими учасниками, та по відношенню до нас, як до потенційного учасника є дискримінаційними та порушують наші законні права та інтереси.
Водночас, за наведених умов взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб’єкти господарювання, які для підтвердження взаємовідносин працівників з учасником нададуть саме копії наказів на призначення чи копії наказів на сумісництво, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, Скаржника.
З огляду на вказане, дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище умов порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону.
Враховуючи вище викладене, Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині, зокрема, виключивши із пункту 1.5. Додатку 3 дискримінаційну умову «Правовідносини з працівниками повинні бути оформлені не менше ніж за місяць до дати публікації цієї закупівлі» та включивши до переліку підтвердних документів на підтвердження інформації щодо наявності в Учасника працівників, яка міститься в довідці вираз «або цивільно-правових угод/або інший документ».
Документальне підтвердження/докази: лист Міністерства соціальної політики України від 23.05.2017 р. № 10620/0/2-17/13 «Щодо використання праці фізичних осіб за договорами цивільно-правового характеру»; рішення Постійно діючою адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель № 22608-р/пк-пз від 07.12.2020.

Обґрунтування наявності у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи

Згідно з частиною 5 статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі» скарга, серед іншого, повинна містити обґрунтування наявності порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи.
Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із частиною 5 статті 13 Цивільного кодексу України, не допускаються використання цивільних прав з метою неправомірного обмеження конкуренції, зловживання монопольним становищем на ринку, а також недобросовісна конкуренція.
За змістом статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
З огляду на рішенням Конституційного Суду України по справі 1-10/2004 від 01.12.2004 поняття ”Охоронюваний законом інтерес”, що вживається в частині першій статті 4 Цивільного процесуального кодексу України та інших законах України у логічно-смисловому зв'язку з поняттям "права", треба розуміти як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовлений загальним змістом об'єктивного і прямо не опосередкований у суб'єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об'єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загальноправовим засадам.
За змістом абзацу першого пункту 3 Особливостей замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Відповідно до статті 5 Закону закупівлі здійснюються за такими принципами:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;
3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
З огляду на наведене, очевидним слідує, що Замовник не може вчиняти дії, які усувають конкуренцію або необґрунтовано сприяють окремим суб’єктам господарювання чи іншим способом порушують правила конкуренції, в тому числі, шляхом встановлення дискримінаційних умов у тендерній документації.
Проте Замовник всупереч вимогам статей 5, 22 Закону, в тендерній документації встановив дискримінаційні вимоги, що наведені в мотивувальній частині Скарги, та які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації гарантованих прав приватного підприємства "МВМ-13" та інших учасників, та порушив право Скаржника на участь (перемогу) в торгах та позбавив рівності прав всіх учасників на участь (перемогу) в торгах.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: 3666cf0aa741468f8433f34cf8c20203
Заголовок пункту скарги: Щодо дискримінаційних умов, встановлених в пункті 1.6. Додатку 3 Документації щодо кваліфікаційного критерію "наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів)"
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Підстави подання скарги, посилання на порушення процедури закупівлі або прийняті рішення, дії або бездіяльність замовника, фактичні обставини, що це можуть підтверджувати

Підстави подання Скарги (фактичні/правові). Посилання на порушення процедури закупівлі

Підстави подання Скарги (фактичні/правові)
Управлінням житлово-комунального господарства Шепетівської міської ради (надалі – Замовник) 25 серпня 2025 року (15:42 год) оприлюднено оголошення за процедурою Відкриті торги з особливостями щодо закупівлі робіт за предметом: «Капітальний ремонт дорожнього покриття та тротуару по вул.Генерала Шухевича в м.Шепетівка Хмельницької обл.», номер оголошення UA-2025-08-25-009868-a.
Тендерна документація та додатки до неї (надалі – Документація), затверджені протокольним рішенням Уповноваженої особи №57 від 25 серпня 2025 року, оприлюднені цього ж дня на веб-порталі Уповноваженого органу.
Також відповідно до інформації наявної на веб-порталі Уповноваженого органу:
Очікувана вартість закупівлі 29 802 514,00 грн. з ПДВ
Строк для звернення за роз’ясненнями: до 03 вересня 2025 00:00
Оскарження умов закупівлі: до 03 вересня 2025 00:00
Кінцевий строк подання тендерних пропозицій: 06 вересня 2025 10:00
802 514,00UAH
Відповідно до пункту 3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (надалі – Особливості) Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» з урахуванням цих особливостей.
Згідно пункту 55 Особливостей оскарження відкритих торгів відбувається відповідно до статті 18 Закону з урахуванням цих особливостей.
У відповідності до пункту 56 Особливостей скарга до органу оскарження подається суб’єктом оскарження у формі електронного документа через електронну систему закупівель.
Скарги, що стосуються тендерної документації, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів, але не пізніше ніж за три дні до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, установленого до внесення змін до тендерної документації (пункт 59 Особливостей).
Статтею 18 Закону України «Про публічні закупівлі» (надалі – Закон) унормовано порядок оскарження процедур закупівлі.
За змістом абзацу першого пункту 3 Особливостей замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Відповідно до частини першої статті 5 Закону закупівлі здійснюються за такими принципами, зокрема, недискримінація учасників та рівне ставлення до них.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
У відповідності до пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, зокрема, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Приватне підприємство "МВМ-13" (надалі – Скаржник) бажає взяти участь у вказаній закупівлі, але ознайомившись з умовами Документації вбачає, що всупереч вимогам статей 5, 22 Закону, пункту 3 Особливостей в тендерній документації встановлено низку порушень та дискримінаційних вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до порушення гарантованих прав приватного підприємства "МВМ-13" та інших учасників, а також штучно звужують коло потенційних учасників, що, у свою чергу, є порушенням процедури закупівлі.
Оскільки Замовником в Документації встановлено низку дискримінаційних умов, то з метою захисту (відновлення) гарантованих прав приватного підприємства "МВМ-13" та інших учасників, в межах установленого строку, з дотриманням вимог частини п’ятої статті 18 Закону, пунктів 55-56 Особливостей подається ця скарга на умови тендерної документації, разом із документальним підтвердженням/доказами.
Висновки про наявність дискримінаційних вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації, та порушують право Скаржника на участь в торгах та позбавлення рівності прав всіх учасників на участь в торгах зроблені виходячи з наступних фактичних обставин, що це підтверджують (обґрунтування).


Пунктом 1.6. Додатку 3 Документації, зокрема, щодо кваліфікаційного критерію " наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів)" Замовником визначено необхідність надання учасником довідки за формою (Таблиця 6), та серед іншого, установлено наступне:
«Для підтвердження інформації, що зазначена у довідці, Учасник надає наступні документи:
- скан-копію з оригіналу та/або посвідчену відповідно до умов тендерної документації копію аналогічного(их) договору(ів) з усіма додатками та невід’ємними частинами до договору;
- скан-копії з оригіналу та/або посвідчених відповідно до умов тендерної документації копії актів приймання виконаних будівельних робіт (форми КБ-2в) разом з довідкою про вартість виконаних будівельних робіт та витрат (форми КБ-3) або інший документ, що підтверджує приймання виконаних робіт, передбачених аналогічним(-и) договором(-ами).
- скан-копії з оригіналу листа-відгука від контрагента (замовника) за договором щодо кожного з зазначених у Таблиці 6 аналогічних договорів.
-якщо аналогічний договір міститься в системі ПРОЗОРРО і там також міститься інформація про виконання цього договору, то учасник не надає сканкопії цього договору та актів приймання виконаних робіт, а надає в довільній формі лист з посиланням на ПРОЗОРРО де можна перевірити цей договір.
Аналогічним договором будуть вважатись договори(не менше п’яти) на виконання робіт із капітального ремонту дорожнього покриття вулиць в населених пунктах, класу наслідків СС1, укладених в 2023-2025р.р.. Такі договори мають бути виконані в повному обсязі».
Приватне підприємство "МВМ-13" (надалі – Скаржник) бажає взяти участь у вказаній закупівлі та має документально підтверджений досвід виконання аналогічних за предметом закупівлі 2(х) договорів, зокрема,
Договір №22-06-23 від 22.06.2023 року, укладений між приватним підприємством "МВМ-13" та Красилівською житлово-експлуатаційною конторою (код ЄДРПОУ: 03356200; місцезнаходження: 31000, Україна, Хмельницька обл., Красилів, Щаслива, 9), предметом якого є капітальний ремонт дорожнього покриття по вул.Грушевського (від перехр. з вул.Хотовицького до перехр. з вул.Перемоги) в м.Красилів, Хмельницької області.
Вказаний договір виконаний повністю, що підтверджується відповідними актами.
Разом з цим, аналогічний договір міститься в системі Prozorro оголошення у системі Prozorro UA-2023-05-17-012847-a, режим доступу до закупівлі: https://prozorro.gov.ua/uk/tender/UA-2023-05-17-012847-a, і там також міститься інформація про виконання цього договору, зокрема, що підтверджується Звітом про виконання договору про закупівлю UA-2023-05-17-012847-a.
Договір №61 від 16.11.2023 року, укладений між приватним підприємством "МВМ-13" та Комунальним підприємством Білогірської селищної ради " Білогір'я спецтрансбуд" (код ЄДРПОУ: 34402280; місцезнаходження: 30200, Україна, Хмельницька обл., смт. Білогір'я, вулиця Івана Франка будинок 60), предметом якого є капітальний ремонт покриття пров. Ринковий в смт. Білогір'я Шепетівського району Хмельницької області ДК 021:2015:45233000-9 Будівництво, влаштовування фундаменту та покриття шосе, доріг Закупівля без використання електронної системи, номер у системі Prozorro UA-2023-11-16-014740-a. Звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель UA-2023-11-16-014740-a. Режим доступу: https://prozorro.gov.ua/uk/tender/UA-2023-11-16-014740-a. Вказаний договір виконаний повністю, що підтверджується відповідними актами.
Проте, за встановлених Замовником вимог, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть суб’єкти господарювання, які зможуть надати довідку, яка містить відомості про виконання саме п’яти аналогічних договорів, та документи, які підтверджують виконання саме п’яти аналогічних договорів, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, Скаржника.
З огляду на вказане, дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог порушують вимоги статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінація учасників та рівне ставлення до них, передбачені статтею 5 Закону.
Враховуючи вище викладене, Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині, виключивши у реченні «Аналогічним договором будуть вважатись договори(не менше п’яти) на виконання робіт із капітального ремонту дорожнього покриття вулиць в населених пунктах, класу наслідків СС1, укладених в 2023-2025р.р..» словосполучення «не менше п’яти».
Документальне підтвердження/докази:
скан-копії Договору №22-06-23 від 22.06.2023, додаткової угоди №1 від 13.09.2023 року, актів приймання виконаних будівельних робіт (форми КБ-2в) разом з довідкою про вартість виконаних будівельних робіт та витрат (форми КБ-3), Звіту про виконання договору про закупівлю UA-2023-05-17-012847-a.
скан-копії Договору №61 від 16.11.2023 року, Додаткової угоди від 15.12.2023, актів приймання виконаних будівельних робіт (форми КБ-2в) разом з довідкою про вартість виконаних будівельних робіт та витрат (форми КБ-3), Звіту про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель UA-2023-11-16-014740-a.

Обґрунтування наявності у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи

Згідно з частиною 5 статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі» скарга, серед іншого, повинна містити обґрунтування наявності порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи.
Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із частиною 5 статті 13 Цивільного кодексу України, не допускаються використання цивільних прав з метою неправомірного обмеження конкуренції, зловживання монопольним становищем на ринку, а також недобросовісна конкуренція.
За змістом статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
З огляду на рішенням Конституційного Суду України по справі 1-10/2004 від 01.12.2004 поняття ”Охоронюваний законом інтерес”, що вживається в частині першій статті 4 Цивільного процесуального кодексу України та інших законах України у логічно-смисловому зв'язку з поняттям "права", треба розуміти як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовлений загальним змістом об'єктивного і прямо не опосередкований у суб'єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об'єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загальноправовим засадам.
За змістом абзацу першого пункту 3 Особливостей замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Відповідно до статті 5 Закону закупівлі здійснюються за такими принципами:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;
3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
З огляду на наведене, очевидним слідує, що Замовник не може вчиняти дії, які усувають конкуренцію або необґрунтовано сприяють окремим суб’єктам господарювання чи іншим способом порушують правила конкуренції, в тому числі, шляхом встановлення дискримінаційних умов у тендерній документації.
Проте Замовник всупереч вимогам статей 5, 22 Закону, в тендерній документації встановив дискримінаційні вимоги, що наведені в мотивувальній частині Скарги, та які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації гарантованих прав приватного підприємства "МВМ-13" та інших учасників, та порушив право Скаржника на участь (перемогу) в торгах та позбавив рівності прав всіх учасників на участь (перемогу) в торгах.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: cb51dbf51331485eb2ea16623a8dcb70
Заголовок пункту скарги: Щодо дискримінаційних умов, встановлених в пункті 1.7. Додатку 3 Документації, зокрема, щодо кваліфікаційного критерію "наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю"
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Підстави подання скарги, посилання на порушення процедури закупівлі або прийняті рішення, дії або бездіяльність замовника, фактичні обставини, що це можуть підтверджувати

Підстави подання Скарги (фактичні/правові). Посилання на порушення процедури закупівлі

Підстави подання Скарги (фактичні/правові)
Управлінням житлово-комунального господарства Шепетівської міської ради (надалі – Замовник) 25 серпня 2025 року (15:42 год) оприлюднено оголошення за процедурою Відкриті торги з особливостями щодо закупівлі робіт за предметом: «Капітальний ремонт дорожнього покриття та тротуару по вул.Генерала Шухевича в м.Шепетівка Хмельницької обл.», номер оголошення UA-2025-08-25-009868-a.
Тендерна документація та додатки до неї (надалі – Документація), затверджені протокольним рішенням Уповноваженої особи №57 від 25 серпня 2025 року, оприлюднені цього ж дня на веб-порталі Уповноваженого органу.
Також відповідно до інформації наявної на веб-порталі Уповноваженого органу:
Очікувана вартість закупівлі 29 802 514,00 грн. з ПДВ
Строк для звернення за роз’ясненнями: до 03 вересня 2025 00:00
Оскарження умов закупівлі: до 03 вересня 2025 00:00
Кінцевий строк подання тендерних пропозицій: 06 вересня 2025 10:00
802 514,00UAH
Відповідно до пункту 3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (надалі – Особливості) Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» з урахуванням цих особливостей.
Згідно пункту 55 Особливостей оскарження відкритих торгів відбувається відповідно до статті 18 Закону з урахуванням цих особливостей.
У відповідності до пункту 56 Особливостей скарга до органу оскарження подається суб’єктом оскарження у формі електронного документа через електронну систему закупівель.
Скарги, що стосуються тендерної документації, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів, але не пізніше ніж за три дні до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, установленого до внесення змін до тендерної документації (пункт 59 Особливостей).
Статтею 18 Закону України «Про публічні закупівлі» (надалі – Закон) унормовано порядок оскарження процедур закупівлі.
За змістом абзацу першого пункту 3 Особливостей замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Відповідно до частини першої статті 5 Закону закупівлі здійснюються за такими принципами, зокрема, недискримінація учасників та рівне ставлення до них.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
У відповідності до пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, зокрема, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Приватне підприємство "МВМ-13" (надалі – Скаржник) бажає взяти участь у вказаній закупівлі, але ознайомившись з умовами Документації вбачає, що всупереч вимогам статей 5, 22 Закону, пункту 3 Особливостей в тендерній документації встановлено низку порушень та дискримінаційних вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до порушення гарантованих прав приватного підприємства "МВМ-13" та інших учасників, а також штучно звужують коло потенційних учасників, що, у свою чергу, є порушенням процедури закупівлі.
Оскільки Замовником в Документації встановлено низку дискримінаційних умов, то з метою захисту (відновлення) гарантованих прав приватного підприємства "МВМ-13" та інших учасників, в межах установленого строку, з дотриманням вимог частини п’ятої статті 18 Закону, пунктів 55-56 Особливостей подається ця скарга на умови тендерної документації, разом із документальним підтвердженням/доказами.
Висновки про наявність дискримінаційних вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації, та порушують право Скаржника на участь в торгах та позбавлення рівності прав всіх учасників на участь в торгах зроблені виходячи з наступних фактичних обставин, що це підтверджують (обґрунтування).

Пунктом 1.7. Додатку 3 Документації, зокрема, щодо кваліфікаційного критерію "наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю" Замовником, серед іншого, установлено наступне:
«Для підтвердження відповідності кваліфікаційному критерію «Наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю», відповідно до Розділу ІІ «Склад та елементи фінансової звітності» наказу Міністерства фінансів України «Про затвердження Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку 1 «Загальні вимоги до фінансової звітності» від 07.02.2013 №73, Учасник має надати у складі своєї тендерної пропозиції скан-копії з оригіналу та/або посвідчених відповідно до умов тендерної документації своєї фінансової звітності за останній завершений звітний період, тобто 2024 рік, ˂….˃ Учасник вважатиметься таким, що відповідає встановленому цією документацією кваліфікаційному критерію «Наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю», якщо, згідно з поданою Учасником у складі своєї тендерної пропозиції фінансовою звітністю, як зазначено вище, Учасником підтверджено відповідність усім перерахованим нижче вимогам, а саме:
Сума чистого доходу Учасника, відображена у Звіті про фінансові результати Учасника (форма №2, рядок 2000) за річний звітний період є не меншою ніж 99% очікуваної вартості цієї закупівлі».
Вважаємо, що дискримінаційною щодо приватного підприємства "МВМ-13" і такою, що унеможливлює нашу участь в торгах та позбавляє рівності прав всіх учасників на участь в торгах й має бути виключеною з Документації є вимога стосовно того, що сума чистого доходу Учасника, відображена у Звіті про фінансові результати Учасника (форма №2, рядок 2000) за річний звітний період є не меншою ніж 99% очікуваної вартості цієї закупівлі, з огляду на наступне.
За змістом пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. У тендерній документації зазначаються один або кілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 Закону з урахуванням положень цих особливостей та інформація про спосіб підтвердження відповідності учасників процедури закупівлі установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством.
Відповідно до частин 1,3 статті 16 Закону унормовано, що Замовник може установити такий кваліфікаційний критерій як «наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю» та у разі його установлення останній не має права вимагати надання підтвердження обсягу річного доходу (виручки) у розмірі більшому, ніж очікувана вартість предмета закупівлі (пропорційно очікуваній вартості частини предмета закупівлі (лота) в разі поділу предмета закупівель на частини).
Разом з цим, частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, зокрема, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Водночас замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників (частина четверта статті 5 Закону).
Замовник встановив вищевказану вимогу у розмірі 99% очікуваної вартості цієї закупівлі, тобто 29 504 488,86.
Вважаємо дану вимогу (сума чистого доходу учасника - 99% від очікуваної вартості закупівлі) явно непропорційною, оскільки фінансова спроможність може підтверджуватися і меншими показниками.
Приватне підприємство "МВМ-13" має достатню фінансову спроможність щодо виконання робіт за вказаною закупівлею, оскільки сума чистого доходу Учасника, відображена у Звіті про фінансові результати Учасника (форма №2, рядок 2000) за річний звітний період - 25 365 00,00 є такою, що доводить наявність достатніх грошових ресурсів для виконання умов тендеру, і є ненабагато меншою 99% очікуваної вартості цієї закупівлі, становить 85,97 % очікуваної вартості закупівлі.
Проте за наявності у тендерній документації умови про те, що сума чистого доходу Учасника, відображена у Звіті про фінансові результати Учасника (форма №2, рядок 2000) за річний звітний період має бути не меншою ніж 99% очікуваної вартості цієї закупівлі, унеможливлює участь приватного підприємства "МВМ-13" у даній закупівлі і участь у ній зможуть взяти лише учасники, які нададуть фінансову звітність із показником 99% і більше відсотків очікуваної вартості, що є дискримінаційним по відношенню до Скаржника.
Виходячи з вищенаведеного, вважаємо, що дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог порушують вимоги статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників та рівного ставлення до них, передбачені статтею 5 Закону.
Разом з цим, вважаємо за необхідне зазначити, що за умовами Оголошення про проведення відкритих торгів UA-2025-08-25-009868-a строк виконання робіт встановлений до 31.12.2026.
Крім того, у підпунктах 17.11., 17.12. пункту 17 проєкту договору Замовник установив умови, які передбачають, що у разі порушення Підрядником умов цього Договору, в тому числі строків виконання робіт, вимог щодо якості, порядку оформлення технічної документації, введення об'єкта в експлуатацію, або з метою покриття штрафів, збитків, неустойки Підрядника або підтверджених витрат Замовника, спричинених діями/бездіяльністю Підрядника, Замовник має право утримати (притримати) відповідну суму з належного Підряднику платежу. Таке утримання здійснюється на підставі акта-претензії, складеного Замовником, із зазначенням підстав і суми утримання (притримання) з урахуванням статей 546, 594, 595 Цивільного кодексу України. Замовник має право утримати (притримати) оплату в розмірі 10 (десяти) відсотків вартості Договору до моменту: завершення всіх робіт; усунення всіх дефектів; введення об’єкта в експлуатацію. Утримані кошти не вважаються заборгованістю Замовника до моменту виконання Підрядником в повному обсязі своїх зобов’язань, передбачених Договором.
З огляду на наведене слідує, що Замовником встановлено ще додаткові важелі, які допомагають зменшити ризики, пов'язані з затримками будь-якого учасника (підрядника) по виконанню договірних зобов’язань.
Враховуючи вище викладене, вважаємо, що Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до додатку 3 Документації в цій частині, зокрема, виключити показник «не меншою ніж 99% очікуваної вартості цієї закупівлі».
Документальне підтвердження/докази: Звіт про фінансові результати Учасника (форма №2), проєкт договору (Додаток 5 до тендерної документації).

Обґрунтування наявності у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи

Згідно з частиною 5 статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі» скарга, серед іншого, повинна містити обґрунтування наявності порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи.
Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із частиною 5 статті 13 Цивільного кодексу України, не допускаються використання цивільних прав з метою неправомірного обмеження конкуренції, зловживання монопольним становищем на ринку, а також недобросовісна конкуренція.
За змістом статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
З огляду на рішенням Конституційного Суду України по справі 1-10/2004 від 01.12.2004 поняття ”Охоронюваний законом інтерес”, що вживається в частині першій статті 4 Цивільного процесуального кодексу України та інших законах України у логічно-смисловому зв'язку з поняттям "права", треба розуміти як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовлений загальним змістом об'єктивного і прямо не опосередкований у суб'єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об'єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загальноправовим засадам.
За змістом абзацу першого пункту 3 Особливостей замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Відповідно до статті 5 Закону закупівлі здійснюються за такими принципами:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;
3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
З огляду на наведене, очевидним слідує, що Замовник не може вчиняти дії, які усувають конкуренцію або необґрунтовано сприяють окремим суб’єктам господарювання чи іншим способом порушують правила конкуренції, в тому числі, шляхом встановлення дискримінаційних умов у тендерній документації.
Проте Замовник всупереч вимогам статей 5, 22 Закону, в тендерній документації встановив дискримінаційні вимоги, що наведені в мотивувальній частині Скарги, та які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації гарантованих прав приватного підприємства "МВМ-13" та інших учасників, та порушив право Скаржника на участь (перемогу) в торгах та позбавив рівності прав всіх учасників на участь (перемогу) в торгах.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 4
Номер: 1b20eb7548c64326b1a3d40b3d1af1aa
Заголовок пункту скарги: Щодо дискримінаційних умов, встановлених в пункті 8 Додатку 4 Документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Підстави подання скарги, посилання на порушення процедури закупівлі або прийняті рішення, дії або бездіяльність замовника, фактичні обставини, що це можуть підтверджувати

Підстави подання Скарги (фактичні/правові). Посилання на порушення процедури закупівлі

Підстави подання Скарги (фактичні/правові)
Управлінням житлово-комунального господарства Шепетівської міської ради (надалі – Замовник) 25 серпня 2025 року (15:42 год) оприлюднено оголошення за процедурою Відкриті торги з особливостями щодо закупівлі робіт за предметом: «Капітальний ремонт дорожнього покриття та тротуару по вул.Генерала Шухевича в м.Шепетівка Хмельницької обл.», номер оголошення UA-2025-08-25-009868-a.
Тендерна документація та додатки до неї (надалі – Документація), затверджені протокольним рішенням Уповноваженої особи №57 від 25 серпня 2025 року, оприлюднені цього ж дня на веб-порталі Уповноваженого органу.
Також відповідно до інформації наявної на веб-порталі Уповноваженого органу:
Очікувана вартість закупівлі 29 802 514,00 грн. з ПДВ
Строк для звернення за роз’ясненнями: до 03 вересня 2025 00:00
Оскарження умов закупівлі: до 03 вересня 2025 00:00
Кінцевий строк подання тендерних пропозицій: 06 вересня 2025 10:00
802 514,00UAH
Відповідно до пункту 3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (надалі – Особливості) Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі» з урахуванням цих особливостей.
Згідно пункту 55 Особливостей оскарження відкритих торгів відбувається відповідно до статті 18 Закону з урахуванням цих особливостей.
У відповідності до пункту 56 Особливостей скарга до органу оскарження подається суб’єктом оскарження у формі електронного документа через електронну систему закупівель.
Скарги, що стосуються тендерної документації, можуть подаватися до органу оскарження з моменту оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів, але не пізніше ніж за три дні до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, установленого до внесення змін до тендерної документації (пункт 59 Особливостей).
Статтею 18 Закону України «Про публічні закупівлі» (надалі – Закон) унормовано порядок оскарження процедур закупівлі.
За змістом абзацу першого пункту 3 Особливостей замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Відповідно до частини першої статті 5 Закону закупівлі здійснюються за такими принципами, зокрема, недискримінація учасників та рівне ставлення до них.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
У відповідності до пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, зокрема, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Приватне підприємство "МВМ-13" (надалі – Скаржник) бажає взяти участь у вказаній закупівлі, але ознайомившись з умовами Документації вбачає, що всупереч вимогам статей 5, 22 Закону, пункту 3 Особливостей в тендерній документації встановлено низку порушень та дискримінаційних вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до порушення гарантованих прав приватного підприємства "МВМ-13" та інших учасників, а також штучно звужують коло потенційних учасників, що, у свою чергу, є порушенням процедури закупівлі.
Оскільки Замовником в Документації встановлено низку дискримінаційних умов, то з метою захисту (відновлення) гарантованих прав приватного підприємства "МВМ-13" та інших учасників, в межах установленого строку, з дотриманням вимог частини п’ятої статті 18 Закону, пунктів 55-56 Особливостей подається ця скарга на умови тендерної документації, разом із документальним підтвердженням/доказами.
Висновки про наявність дискримінаційних вимог, які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації, та порушують право Скаржника на участь в торгах та позбавлення рівності прав всіх учасників на участь в торгах зроблені виходячи з наступних фактичних обставин, що це підтверджують (обґрунтування).

Пунктом 8 Додатку № 4 до Тендерної Документації, установлено наступне:
«8. Для оцінки власних можливостей, наявності власних кваліфікованих працівників та одержання інформації, яка може бути необхідною для підготовки пропозиції та фактичним розумінням всього переліку робіт, Учасник повинен виконати візуальне обстеження об’єкту. Акт обстеження об’єкту, складений в довільній формі, має містити підпис керівника або уповноваженого представника Учасника та відбиток печатки (у разі наявності) та підпис представника Замовника. Такий Акт надається Учасником у складі пропозиції.».
Вважаємо, що вимога про відвідання об’єкту капітального ремонту для здійснення візуального обстеження об’єкту та складення відповідного акта з участю представника Замовника є дискримінаційною, порушує принцип добросовісної конкуренції серед учасників, а тому є такою, що порушує законні права та інтереси ПП «МВМ-13» як потенційного учасника.
За наявності такої вимоги Замовник може ігнорувати, не допускати до огляду об’єкту капітального ремонту потенційних учасників (в тому числі Скаржника), не зазначати дату відвідування чи ПІБ представника Замовника з метою недопуску до участі у процедурі закупівлі та обрання заздалегідь визначеного суб’єкта господарювання переможцем процедури закупівлі, з незалежних від Скаржника причин може ухилятись від підписання акта, чи свідомо затягувати цей процес.
Таким чином, виконання зазначеної вище умови залежить не від учасника, а виключно від Замовника, що є прямим порушення вимог Закону України «Про публічні закупівлі». Враховуючи викладене, з незалежних від учасника підстав, Замовник може не допустити учасника до огляду об’єкта, що в подальшому може призвести до відхилення тендерної пропозиції учасника, що є дискримінаційним по відношенню до суб’єктів господарювання, зокрема, Скаржника.
Відповідно до статті 23 Закону, технічна специфікація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики. Характеристики товарів, робіт або послуг можуть містити опис конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів), виконання необхідних робіт, надання послуги (послуг).
Обсяги виконання робіт за предметом даної закупівлі, технічні вимоги до предмету закупівлі вказані в тендерній документації, тож, у разі необхідності, Замовник в силу ст. 23 Закону повинен вказати додаткові характеристики предмета закупівлі у технічних специфікаціях, додавши необхідні креслення, викопіювання та іншу документацію, що нівелює потребу учасника особисто відвідувати об’єкт.
Згідно з частиною 4 статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Частиною 4 статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Обстеження об'єкту учасника з замовником до аукціону, прямо порушує норми чинного законодавства у сфері публічних закупівель, адже замовник та учасник (без ідентифікації особи) має право на електронне спілкування лише на веб-порталі Уповноваженого органу, а не при особистій зустрічі, з складанням паперового акту обстеження.
Тому, за наведених умов взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб’єкти господарювання, які для оцінки власних можливостей, наявності власних кваліфікованих працівників та одержання інформації, яка може бути необхідною для підготовки пропозиції та фактичним розумінням всього переліку робіт, виконають візуальне обстеження об’єкту, за результатами якого нададуть акт обстеження об’єкту, складений в довільній формі, з підписами керівника або уповноваженого представника Учасника та відбитком печатки (у разі наявності) та підписом представника Замовника, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, Скаржника.
Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог порушують вимоги статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінація учасників та рівне ставлення до них, передбачені статтею 5 Закону.
З огляду на вказане, дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону.
Враховуючи вище викладене, Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині, зокрема, виключивши із пункту 8 Додатку 4 дискримінаційну умову «8. Для оцінки власних можливостей, наявності власних кваліфікованих працівників та одержання інформації, яка може бути необхідною для підготовки пропозиції та фактичним розумінням всього переліку робіт, Учасник повинен виконати візуальне обстеження об’єкту. Акт обстеження об’єкту, складений в довільній формі, має містити підпис керівника або уповноваженого представника Учасника та відбиток печатки (у разі наявності) та підпис представника Замовника. Такий Акт надається Учасником у складі пропозиції.».
Документальне підтвердження/докази: рішення Комісії Антимонопольного Комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель №12428-р/пк-пз від 12.08.2025, №11665-р/пк-пз від 28.07.2025, №10406-р/пк-пз від 11.07.2023, № 9743-р/пк-пз від 03.07.2023, № 574-р/пк-пз від 10.01.2024

Обґрунтування наявності у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи

Згідно з частиною 5 статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі» скарга, серед іншого, повинна містити обґрунтування наявності порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи.
Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно із частиною 5 статті 13 Цивільного кодексу України, не допускаються використання цивільних прав з метою неправомірного обмеження конкуренції, зловживання монопольним становищем на ринку, а також недобросовісна конкуренція.
За змістом статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
З огляду на рішенням Конституційного Суду України по справі 1-10/2004 від 01.12.2004 поняття ”Охоронюваний законом інтерес”, що вживається в частині першій статті 4 Цивільного процесуального кодексу України та інших законах України у логічно-смисловому зв'язку з поняттям "права", треба розуміти як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовлений загальним змістом об'єктивного і прямо не опосередкований у суб'єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об'єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загальноправовим засадам.
За змістом абзацу першого пункту 3 Особливостей замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Відповідно до статті 5 Закону закупівлі здійснюються за такими принципами:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;
3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
З огляду на наведене, очевидним слідує, що Замовник не може вчиняти дії, які усувають конкуренцію або необґрунтовано сприяють окремим суб’єктам господарювання чи іншим способом порушують правила конкуренції, в тому числі, шляхом встановлення дискримінаційних умов у тендерній документації.
Проте Замовник всупереч вимогам статей 5, 22 Закону, в тендерній документації встановив дискримінаційні вимоги, що наведені в мотивувальній частині Скарги, та які обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації гарантованих прав приватного підприємства "МВМ-13" та інших учасників, та порушив право Скаржника на участь (перемогу) в торгах та позбавив рівності прав всіх учасників на участь (перемогу) в торгах.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Запити Органу оскарження