• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1
  • Скасування закупівлі

Електрична енергія адмін приміщення

Кваліфікація

від початку періоду пройшло 7 робочих днів

103 325.37 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 517.00 UAH
Період оскарження: 21.08.2025 11:27 - 31.08.2025 00:00
Скарга
Розгляд припинено
КЕП

Скарга

Номер: bb73071a82354a608c6076632d21e985
Ідентифікатор запиту: UA-2025-08-21-003770-a.b2
Назва: Скарга
Скарга:
Дата розгляду скарги: 04.09.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 27.08.2025 17:30
Причина: Замовником відповідно до Закону про публічні закупівлі усунено порушення
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 09.09.2025 11:08
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 09.09.2025 11:08
Автор: ТОВ "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД", ЖУК РОМАН ЄВСТАХІЙОВИЧ 380934108320 gasenergotendr@gmail.com http://gasenergotrade.com.ua/

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: c376f4da591e4abdae77e4edd554f543
Заголовок пункту скарги: Додатку 2 до Договору про постачання електричної енергії споживачу «Комерційна пропозиція Постачальника
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Умови проекту договору
Тип порушення: Умови проекту договору
Опис суті пункту скарги: «1. Порядок розрахунку (зміни) ціни
за одиницю Товару за розрахунковий період

1.1. Фактична ціна за одиницю Товару (кВт⋅год) (складові ціни в формулі вказуються без ПДВ) для Споживача за розрахунковий період розраховується за формулою:

Цф = Срдн +Т+Р+П, де:

Цф – фактична ціна за одиницю електричної енергії (грн/кВт⋅год) без ПДВ;
Срдн – середньозважена ціна на електроенергію на ринку “на добу наперед” за розрахунковий період, що формується оператором ринку та публікується на його офіційному веб-сайті без ПДВ (грн/кВт⋅год);
Т – тариф на послуги з передачі електричної енергії, затверджений НКРЕКП, який діє для відповідного розрахункового періоду без ПДВ (грн/кВт⋅год);
Р- ціна (тариф)послуг оператора системи розподілу
П – ціна послуг постачання, пов’язаних з постачанням електричної енергії споживачу, яка включає дохідність Постачальника, витрати на покриття небалансів та інші витрати Постачальника щодо діяльності ринку електричної енергії.».

Зазначені вище вимоги тендерної документації Замовника є необґрунтованими і дискримінаційними, а також такими, що порушують основні принципи здійснення публічних закупівель зважаючи на наступне:

Відповідно до п. 3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Так, згідно Додатку 2 до Договору передбачена формула розрахунку ціни електричної енергії. Проте у формулі відсутня чітка прив’язка до відповідного розрахункового періоду (місяця), що створює можливість для постачальника довільно визначати вартість електроенергії та призводить до:
1. відсутності прозорості у формуванні ціни;
2. ризику необґрунтованого завищення вартості;
3. порушення принципів конкурентності та недискримінації споживачів,
4. призводить до необґрунтованого та неоднозначного визначення маржі Постачальника.

Крім того, відсутність у договорі визначення розрахункового періоду для застосування формули ціни електроенергії:
• порушує принципи Закону «Про публічні закупівлі» (ст. 5);
• суперечить Закону «Про ринок електричної енергії» (ст. 63 – прозорість і обґрунтованість цінових пропозицій);
• ігнорує Методичні рекомендації Мінекономіки № 11712 (де передбачено обов’язкове визначення періоду для формули);
• має негативну правозастосовну практику АМКУ, де подібні умови вже визнавались такими, що створюють дискримінацію та порушують законодавство.

Відповідно до Методичних рекомендацій Мінекономіки (наказ № 11712 від 07.05.2024 року) у додатку до рекомендацій чітко зазначено, що у проєкті договору необхідно вказувати розрахунковий період (зазвичай — календарний місяць) для застосування формули. Якщо цього немає, то замовник діє всупереч рекомендаціям Мінекономіки, які мають на меті уніфікацію та запобігання зловживанням у договорах на електроенергію.
З метою розроблення єдиного підходу до організації публічних закупівель електричної енергії, підготовки тендерної документації та проєкту договору про закупівлю (постачання електричної енергії споживачу) Міністерством економіки України, як уповноваженим органом, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері публічних закупівель затверджено Методичні рекомендацій щодо особливостей здійснення публічних закупівель у сфері електроенергетики на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених наказом Міністерства економіки України від 07.05.2024 №11712 (далі – Методика №11712), метою яких є створення єдиного підходу до організації публічних закупівель електричної енергії, підготовки тендерної документації та проекту договору. Пунктом 1 розділу V «Оцінка тендерної пропозиції» ТД Замовником встановлено такі вимоги: «….Розрахунок ціни відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону «Про публічні закупівлі», за яку Учасник згоден виконати замовлення, повинен здійснюватися наступним чином: Р = Vплан * (Црдн + М + Кнебал + Тпер) * 1,2, грн. з ПДВ, де: Р – ціна тендерної пропозиції у гривні (UAH); Vплан – плановий обсяг закупівлі електричної енергії для відповідного об’єкта Замовника – 2 100 000 кВт*год.; Црдн – прогнозована середньозважена ціна РДН без ПДВ (визначена, як середньозважена ціна на РДН (у торговій зоні Об'єднана Енергетична Система України (ОЕС України) за даними ДП «Оператор ринку», розміщеними на веб-сайті www.oree.com.ua); М – маржа (вартість послуг Учасника) запропонована Учасником у відсотках від загальної ціни тендерної пропозиції; Маржа, що визначається учасником у ціні своєї тендерної пропозиції (в тому числі у ціні за результатами аукціону), не може бути величиною від’ємною; Кнебал – постійні витрати постачальника на ринку електричної енергії, обслуговування і покриття небалансів електричної енергії (Замовник встановлює величину цього індикатора однакову для всіх Учасників в розмірі 1% від ціни РДН); Тпер – тариф на послуги з передачі електричної енергії, затверджений регулятором для оператора системи передачі ПРАТ «НЕК «УКРЕНЕРГО» у встановленому порядку згідно постанови НКРЕКП; 1,2 – математичне вираження ставки податку на додану вартість (ПДВ – 20%). Вказана формула включає елемент Црдн, який, по суті, є базовим для розрахунку вартості 1 кВт/год, що планується закупати. Замовником у пункті 1 розділу V ТД цей елемент охарактеризовано як прогнозована ціна РДН без ПДВ (визначена як середньозважена ціна на РДН у торговій зоні Об'єднана Енергетична Система України (ОЕС України) за даними ДП «Оператор ринку» розміщеними на його веб-сайті www.oree.com.ua). При цьому, пунктом 6 розділу ІV «Рекомендації щодо підготовки тендерної документації» Методики № 11712 визначено, що Замовникам рекомендується в тендерній документації визначити порядок розрахунку ціни тендерної пропозиції для учасника за формою згідно з додатком 6 до примірної тендерної документації (додаток 2 до Методичних рекомендацій) з метою розрахунку та фіксації вартості торговельної надбавки / знижки учасника за результатами процедури закупівлі. Для розрахунку ціни тендерної пропозиції учасника відповідно до абзацу першого цього пункту ціну на ринку «на добу наперед» за 1 кВт.год без ПДВ рекомендовано розраховувати за останній повний календарний місяць, що передував даті оголошення процедури закупівлі, і використовувати тариф на послуги з передачі електричної енергії, чинний на дату оголошення процедури закупівлі…». Встановлення такого елементу для розрахунку дає можливість встановити рівні вимоги для всіх учасників закупівлі, оскільки для всіх учасників цей елемент буде сталий (однаковий), а загальна вартість 1 кВт/год буде залежати лише від розміру торгівельної надбавки (маржі), яка буде запропонована учасником. Інші складові формули для всіх учасників торгів також будуть сталими, у тому числі тариф на послуги з передачі електричної енергії, чинний на дату оголошення процедури закупівлі), який визначається відповідно до постанов НКРЕКП. З огляду на вказане, положення Методики № 11712 розроблені таким чином, що, при всіх інших рівних елементах розрахунку, єдиним елементом, який можуть встановлювати учасники і тим самим впливати на загальну ціну тендерної пропозиції, є торгова націнка (маржа).
Замовник у своїй формулі розрахунку встановив елемент Црдн як прогнозовану середньозважену ціну РДН без ПДВ, визначену як середньозважена ціна на РДН (у торговій зоні Об'єднана Енергетична Система України (ОЕС України), за даними ДП «Оператор ринку», розміщеними на веб-сайті www.oree.com.ua), без вказання конкретного періоду (дати), тобто без урахування положень Методики № 11712, тим самим давши змогу учасникам у розрахунках ціни тендерної пропозиції визначати цей елемент розрахунку на власний розсуд. Отже, Замовником не було створено рівні умови для всіх учасників процедури закупівлі котрі братимуть участь у закупівлі в частині визначення ціни пропозиції.
Такого ж висновку дійшла ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ СХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ УПРАВЛІННЯ СХІДНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ В ЗАПОРІЗЬКІЙ ОБЛАСТІ в закупівлі № UA-2025-01-08-008430-a від 13.05.2025 року.

Таким чином, під час розроблення ТД Замовником (а саме проєкту Договору) порушено вимоги пункту 3 Особливостей в частині недотримання принципів здійснення публічних закупівель, визначених пунктами 1, 4 та 5 частини 1 статті 5 Закону, а саме: забезпечення добросовісної конкуренції серед учасників, рівного ставлення до них, об’єктивного та неупередженого визначення переможця процедури закупівлі.

Умови договору, де формула розрахунку ціни не містить визначеного розрахункового періоду, є дискримінаційними та непрозорими, такі умови порушують рівність учасників зокрема ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД», адже не дають змоги коректно визначити свою цінову пропозицію, також це призводить до обмеження конкуренції та створення переваг для окремого постачальника, що прямо суперечить ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» в результаті — ми ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД як учасник опиняємось у невигідному та нерівному становищі, що фактично дискримінує нас як учасника процедури закупівлі.
Окрім цього, Замовник, не визначивши періоду, за який потрібно враховувати середньозважену ціну, дискримінує нас, як потенційного учасника закупівлі, оскільки ми можемо запропонувати ринкову ціну на електричну енергію, проте через відсутність чіткої вимоги щодо складових ціни, програємо тим учасникам, які будуть її занижувати, взявши за основу показник РДН за інший (більш пізній) період, за який вона була нижчою, проте розмір націнки буде, до прикладу, однаковий з нашим.
Якщо Замовник би встановив чітко, яку ціну РДН брати, то усі учасники були б рівні і переміг той, у кого була б найнижча вартість послуг постачальника.
Крім того, відсутність чіткості у складових ціни в подальшому буде відображатись в укладеному договорі, оскільки потенційні учасники за наявних зараз вимог документації, занижуючи середньозважену ціну РДН в той же час штучно завищуватимуть вартість послуг постачальника, яка є незмінною протягом усієї дії договору.

Тому просимо виключити дану вимогу з тендерної документації, а саме «Порядок розрахунку (зміни) ціни за одиницю Товару за розрахунковий період». Котрий зазначений у Додатку 2 до Договору про постачання електричної енергії споживачу «Комерційна пропозиція Постачальника.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
Скарга
Скасована
КЕП

Скарга

Номер: b186e412a27d41f39890c33849ed029a
Ідентифікатор запиту: UA-2025-08-21-003770-a.b1
Назва: Скарга
Скарга:
Пов'язані документи:

Документів не завантажено.

Причина: Скарга скасована суб'єктом оскарження
Дата скасування: 25.08.2025 17:57
Автор: ТОВ "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД", ЖУК РОМАН ЄВСТАХІЙОВИЧ 380934108320 gasenergotendr@gmail.com http://gasenergotrade.com.ua/

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: d9cf76fad3a74c428d0477991da46d1d
Заголовок пункту скарги: Додатку 2 до Договору про постачання електричної енергії споживачу «Комерційна пропозиція Постачальника»:
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Умови проекту договору
Тип порушення: Умови проекту договору
Опис суті пункту скарги: 1. Відповідно до Додатку 2 до Договору про постачання електричної енергії споживачу «Комерційна пропозиція Постачальника»:

«1. Порядок розрахунку (зміни) ціни
за одиницю Товару за розрахунковий період

1.1. Фактична ціна за одиницю Товару (кВт⋅год) (складові ціни в формулі вказуються без ПДВ) для Споживача за розрахунковий період розраховується за формулою:

Цф = Срдн +Т+Р+П, де:

Цф – фактична ціна за одиницю електричної енергії (грн/кВт⋅год) без ПДВ;
Срдн – середньозважена ціна на електроенергію на ринку “на добу наперед” за розрахунковий період, що формується оператором ринку та публікується на його офіційному веб-сайті без ПДВ (грн/кВт⋅год);
Т – тариф на послуги з передачі електричної енергії, затверджений НКРЕКП, який діє для відповідного розрахункового періоду без ПДВ (грн/кВт⋅год);
Р- ціна (тариф)послуг оператора системи розподілу
П – ціна послуг постачання, пов’язаних з постачанням електричної енергії споживачу, яка включає дохідність Постачальника, витрати на покриття небалансів та інші витрати Постачальника щодо діяльності ринку електричної енергії.».

Зазначені вище вимоги тендерної документації Замовника є необґрунтованими і дискримінаційними, а також такими, що порушують основні принципи здійснення публічних закупівель зважаючи на наступне:

Відповідно до п. 3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, Замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Так, згідно Додатку 2 до Договору передбачена формула розрахунку ціни електричної енергії. Проте у формулі відсутня чітка прив’язка до відповідного розрахункового періоду (місяця), що створює можливість для постачальника довільно визначати вартість електроенергії та призводить до:
1. відсутності прозорості у формуванні ціни;
2. ризику необґрунтованого завищення вартості;
3. порушення принципів конкурентності та недискримінації споживачів,
4. призводить до необґрунтованого та неоднозначного визначення маржі Постачальника.

Крім того, відсутність у договорі визначення розрахункового періоду для застосування формули ціни електроенергії:
• порушує принципи Закону «Про публічні закупівлі» (ст. 5);
• суперечить Закону «Про ринок електричної енергії» (ст. 63 – прозорість і обґрунтованість цінових пропозицій);
• ігнорує Методичні рекомендації Мінекономіки № 11712 (де передбачено обов’язкове визначення періоду для формули);
• має негативну правозастосовну практику АМКУ, де подібні умови вже визнавались такими, що створюють дискримінацію та порушують законодавство.

Відповідно до Методичних рекомендацій Мінекономіки (наказ № 11712 від 07.05.2024 року) у додатку до рекомендацій чітко зазначено, що у проєкті договору необхідно вказувати розрахунковий період (зазвичай — календарний місяць) для застосування формули. Якщо цього немає, то замовник діє всупереч рекомендаціям Мінекономіки, які мають на меті уніфікацію та запобігання зловживанням у договорах на електроенергію.

Такого ж висновку дійшла ДЕРЖАВНА АУДИТОРСЬКА СЛУЖБА УКРАЇНИ СХІДНИЙ ОФІС ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ УПРАВЛІННЯ СХІДНОГО ОФІСУ ДЕРЖАУДИТСЛУЖБИ В ЗАПОРІЗЬКІЙ ОБЛАСТІ в закупівлі № UA-2025-01-08-008430-a від 13.05.2025 року.
А саме, у висновку зазначено, зокрема, що з метою розроблення єдиного підходу до організації публічних закупівель електричної енергії, підготовки тендерної документації та проєкту договору про закупівлю (постачання електричної енергії споживачу) Міністерством економіки України, як уповноваженим органом, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері публічних закупівель затверджено Методичні рекомендацій щодо особливостей здійснення публічних закупівель у сфері електроенергетики на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених наказом Міністерства економіки України від 07.05.2024 №11712 (далі – Методика №11712), метою яких є створення єдиного підходу до організації публічних закупівель електричної енергії, підготовки тендерної документації та проекту договору. Пунктом 1 розділу V «Оцінка тендерної пропозиції» ТД Замовником встановлено такі вимоги: «….Розрахунок ціни відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону «Про публічні закупівлі», за яку Учасник згоден виконати замовлення, повинен здійснюватися наступним чином: Р = Vплан * (Црдн + М + Кнебал + Тпер) * 1,2, грн. з ПДВ, де: Р – ціна тендерної пропозиції у гривні (UAH); Vплан – плановий обсяг закупівлі електричної енергії для відповідного об’єкта Замовника – 2 100 000 кВт*год.; Црдн – прогнозована середньозважена ціна РДН без ПДВ (визначена, як середньозважена ціна на РДН (у торговій зоні Об'єднана Енергетична Система України (ОЕС України) за даними ДП «Оператор ринку», розміщеними на веб-сайті www.oree.com.ua); М – маржа (вартість послуг Учасника) запропонована Учасником у відсотках від загальної ціни тендерної пропозиції; Маржа, що визначається учасником у ціні своєї тендерної пропозиції (в тому числі у ціні за результатами аукціону), не може бути величиною від’ємною; Кнебал – постійні витрати постачальника на ринку електричної енергії, обслуговування і покриття небалансів електричної енергії (Замовник встановлює величину цього індикатора однакову для всіх Учасників в розмірі 1% від ціни РДН); Тпер – тариф на послуги з передачі електричної енергії, затверджений регулятором для оператора системи передачі ПРАТ «НЕК «УКРЕНЕРГО» у встановленому порядку згідно постанови НКРЕКП; 1,2 – математичне вираження ставки податку на додану вартість (ПДВ – 20%). Вказана формула включає елемент Црдн, який, по суті, є базовим для розрахунку вартості 1 кВт/год, що планується закупати. Замовником у пункті 1 розділу V ТД цей елемент охарактеризовано як прогнозована ціна РДН без ПДВ (визначена як середньозважена ціна на РДН у торговій зоні Об'єднана Енергетична Система України (ОЕС України) за даними ДП «Оператор ринку» розміщеними на його веб-сайті www.oree.com.ua). При цьому, пунктом 6 розділу ІV «Рекомендації щодо підготовки тендерної документації» Методики № 11712 визначено, що Замовникам рекомендується в тендерній документації визначити порядок розрахунку ціни тендерної пропозиції для учасника за формою згідно з додатком 6 до примірної тендерної документації (додаток 2 до Методичних рекомендацій) з метою розрахунку та фіксації вартості торговельної надбавки / знижки учасника за результатами процедури закупівлі. Для розрахунку ціни тендерної пропозиції учасника відповідно до абзацу першого цього пункту ціну на ринку «на добу наперед» за 1 кВт.год без ПДВ рекомендовано розраховувати за останній повний календарний місяць, що передував даті оголошення процедури закупівлі, і використовувати тариф на послуги з передачі електричної енергії, чинний на дату оголошення процедури закупівлі…». Встановлення такого елементу для розрахунку дає можливість встановити рівні вимоги для всіх учасників закупівлі, оскільки для всіх учасників цей елемент буде сталий (однаковий), а загальна вартість 1 кВт/год буде залежати лише від розміру торгівельної надбавки (маржі), яка буде запропонована учасником. Інші складові формули для всіх учасників торгів також будуть сталими, у тому числі тариф на послуги з передачі електричної енергії, чинний на дату оголошення процедури закупівлі), який визначається відповідно до постанов НКРЕКП. З огляду на вказане, положення Методики № 11712 розроблені таким чином, що, при всіх інших рівних елементах розрахунку, єдиним елементом, який можуть встановлювати учасники і тим самим впливати на загальну ціну тендерної пропозиції, є торгова націнка (маржа).
Замовник у своїй формулі розрахунку встановив елемент Црдн як прогнозовану середньозважену ціну РДН без ПДВ, визначену як середньозважена ціна на РДН (у торговій зоні Об'єднана Енергетична Система України (ОЕС України), за даними ДП «Оператор ринку», розміщеними на веб-сайті www.oree.com.ua), без вказання конкретного періоду (дати), тобто без урахування положень Методики № 11712, тим самим давши змогу учасникам у розрахунках ціни тендерної пропозиції визначати цей елемент розрахунку на власний розсуд. Отже, Замовником не було створено рівні умови для всіх учасників процедури закупівлі в частині визначення ціни пропозиції.

Таким чином, під час розроблення ТД Замовником (а саме проєкту Договору) порушено вимоги пункту 3 Особливостей в частині недотримання принципів здійснення публічних закупівель, визначених пунктами 1, 4 та 5 частини 1 статті 5 Закону, а саме: забезпечення добросовісної конкуренції серед учасників, рівного ставлення до них, об’єктивного та неупередженого визначення переможця процедури закупівлі.
Тому просимо виключити дану вимогу з тендерної документації, а саме «Порядок розрахунку (зміни) ціни за одиницю Товару за розрахунковий період». Котрий зазначений у Додатку 2 до Договору про постачання електричної енергії споживачу «Комерційна пропозиція Постачальника.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації