-
Відкриті торги з особливостями
-
Мультилотова
-
КЕП
Лісозаготівельні послуги Корсунь-Шевченківське надлісництво, Черкаська область в об’ємі 36 840 м3.у т.ч.:Лот 1 - Лісозаготівельні послуги (Корсунь-Шевченківське надлісництво) 3400 м3; Лот 2 - Лісозаготівельні послуги (Корсунь-Шевченківське надлісництво) 4180 м3; Лот 3 - Лісозаготівельні послуги (Корсунь-Шевченківське надлісництво) 4880 м3; Лот 4 - Лісозаготівельні послуги (Корсунь-Шевченківське надлісництво) 5850 м3; Лот 5 - Лісозаготівельні послуги (Корсунь-Шевченківське надлісництво) 5590 м3; Лот 6 - Лісозаготівельні послуги (Корсунь-Шевченківське надлісництво) 5690 м3; Лот 7 - Лісозаготівельні послуги (Корсунь-Шевченківське надлісництво) 4050 м3; Лот 8 - Лісозаготівельні послуги (Корсунь-Шевченківське надлісництво) 3200 м3.
Кваліфікація
від початку періоду пройшло 15 робочих днів
18 416 934.65
UAH без ПДВ
мін. крок: 0.1% або 9 213.31 UAH
мін. крок: 0.1% або 9 213.31 UAH
Період оскарження:
19.08.2025 13:31 - 24.08.2025 00:00
Скарга
Прийнята до розгляду
КЕП
Скарга на неправомірне відхилення тендерної пропозиції скаржника
Номер:
c437d0152780436c8ca244306506c944
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-08-19-006222-a.a1
Назва:
Скарга на неправомірне відхилення тендерної пропозиції скаржника
Скарга:
Замовником Філія “Центральний лісовий офіс” Державного спеціалізованого господарського підприємства «ЛІСИ УКРАЇНИ» (надалі за текстом також - Замовник) було розпочато тендерну процедуру (Відкриті торги в порядку, визначеному Особливостями) ідентифікатор закупівлі: UA-2025-08-19-006222-a, з предметом закупівлі Лісозаготівельні послуги Корсунь-Шевченківське надлісництво, Черкаська область (код ДК 021:2015: 77210000-5 Лісозаготівельні послуги) за Лотами:
Лот 1 - Лісозаготівельні послуги (Корсунь-Шевченківське надлісництво) 3400 м3;
Лот 2 - Лісозаготівельні послуги (Корсунь-Шевченківське надлісництво) 4180 м3;
Лот 3 - Лісозаготівельні послуги (Корсунь-Шевченківське надлісництво) 4880 м3;
Лот 4 - Лісозаготівельні послуги (Корсунь-Шевченківське надлісництво) 5850 м3;
Лот 5 - Лісозаготівельні послуги (Корсунь-Шевченківське надлісництво) 5590 м3;
Лот 6 - Лісозаготівельні послуги (Корсунь-Шевченківське надлісництво) 5690 м3;
Лот 7 - Лісозаготівельні послуги (Корсунь-Шевченківське надлісництво) 4050 м3;
Лот 8 - Лісозаготівельні послуги (Корсунь-Шевченківське надлісництво) 3200 м3.
ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ “ФОРЕСТ ТРАНС СЕРВІС” (надалі за текстом також – Скаржник) виявило бажання взяти участь у відповідному тендері та згідно умов тендерної документації подало свою тендерну пропозицію щодо лоту 8 - Лісозаготівельні послуги (Корсунь-Шевченківське надлісництво) 3200 м3.
Протоколом щодо прийняття рішення уповноваженою особою № 1045 від 05.09.2025 вирішено:
1. Відхилити тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі ТОВ «ФОРЕСТ ТРАНС СЕРВІС» (найменування учасника) на підставі підпункту 2 пункту 45 Особливостей.
2. Забезпечити оприлюднення в електронній системі закупівель інформації про відхилення тендерної пропозиції, у тому числі підстави такого відхилення відповідно до пункту 46 Особливостей.
Скаржник вважає вказане рішення незаконним, таким що ухвалене з порушенням процедури закупівлі, яке суперечить як Закону України “Про публічні закупівлі”, Особливостям № 1178, так і положенням Тендерної документації.
Обґрунтування такої позиції Скаржника є наступним.
1. Відсутність визначених Особливостями та Тендерною документацією підстав для відхилення пропозиції ТОВ “ФОРЕСТ ТРАНС СЕРВІС”
Як вбачається з протоколу № 1045 від 05.09.2025 правовою підставою відхилення пропозиції ТОВ “ФОРЕСТ ТРАНС СЕРВІС” визначено підпункт 2 пункту 45 Особливостей.
Фактичними обставинами, на які посилається Замовник застосовуючи цей пункт, є:
“Учасник не виконав свої зобов’язання за раніше укладеним договором про закупівлю №157-20250418-1т від 18 квітня 2025 року укладеного з Філією «Центральний лісовий офіс» за предметом Лісозаготівельні послуги за Лотом 4 Лісозаготівельні послуги (Тульчинське надлісництво) в обсязі 9049 м3 що призвело до його дострокового розірвання в односторонньому порядку”.
Дійсно між Філією «Центральний лісовий офіс» та ТОВ “ФОРЕСТ ТРАНС СЕРВІС” було укладено Договір №157-20250418-1т від 18 квітня 2025, який Замовником було протиправно розірвано в односторонньому порядку.
Відповідно до підпункту 2 пункту 45 Особливостей замовник може відхилити тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли учасник процедури закупівлі не виконав свої зобов’язання за раніше укладеним договором про закупівлю з тим самим замовником, що призвело до його дострокового розірвання і застосування санкцій у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків протягом трьох років з дати дострокового розірвання такого договору. Зазначений учасник процедури закупівлі може надати підтвердження вжиття заходів для доведення своєї надійності, незважаючи на наявність відповідної підстави для відхилення тендерної пропозиції. Для цього учасник процедури закупівлі (суб’єкт господарювання) повинен довести, що він сплатив або зобов’язався сплатити відповідні зобов’язання та відшкодування завданих збитків. Якщо замовник вважає таке підтвердження достатнім, тендерна пропозиція такого учасника не може бути відхилена.
Як слідує з цього підпункту, для його застосування необхідне існування одночасно декількох умов, зокрема:
1) Дострокове розірвання договору про закупівлю замовником внаслідок невиконання учасником своїх зобов’язань за таким договором;
2) Розірваний договір має бути укладений між тими самим замовником та учасником;
3) Замовником було застосовано санкції у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків;
4) З дати дострокового розірвання відповідного договору не минуло три роки.
Звертаємо увагу, що в Особливостях чітко та недвозначно вказано, що наслідки невиконання учасником своїх зобов’язань за раніше укладеним договором повинні виражатися не лише в його достроковому розірванні, а і в застосуванні санкцій у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків.
Тобто законодавець не встановлює альтернативи (або розірвання або санкції) а вимагає одночасної наявності обох цих наслідків.
Однак, внаслідок розірвання Замовником в односторонньому порядку Договору №157-20250418-1т від 18 квітня 2025, до ТОВ “ФОРЕСТ ТРАНС СЕРВІС” не було застосовано жодних санкцій у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків.
За приписами пункту 7.11. Договору №157-20250418-1т сплата неустойки (пені, штрафів) здійснюється винною Стороною на підставі обгрунтованої претензії (вимоги) іншої Сторони.
Проте станом на день звернення з цією скаргою ТОВ “ФОРЕСТ ТРАНС СЕРВІС” не отримувало жодних претензій чи вимог від Замовника, і Товариству невідомо про існування жодних фінансових претензій чи вимог з боку Філії “Центральний лісовий офіс” у зв’язку з Договором №157-20250418-1т.
Наголошуємо, що вимоги Тендерної документації в контексті наслідків дострокового розірвання раніше укладеного договору про закупівлю є ідентичними вимогам підпункту 2 пункту 45 Особливостей.
Із викладеного слідує висновок, що оскільки до ТОВ “ФОРЕСТ ТРАНС СЕРВІС” не було застосовано санкцій у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків у зв’язку з достроковим розірванням Договору №157-20250418-1т від 18 квітня 2025, у Замовника були відсутні підстави для відхилення пропозиції згідно підпункту 2 пункту 45 Особливостей.
Відхиливши тендерну пропозицію Скаржника Замовник грубо порушив пп.2 п.45 Особливостей та вимоги власної ж Тендерної документації (пункт 2 підпункту 2 пункту 3 розділу 5 Тендерної документації).
Аналогічна позиція щодо протиправності відхилення Замовником пропозиції на тій же підставі без наявності застосування санкції у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків висловлена Комісією в рішенні № 18047-р/пк-пз від 07.11.2024 (закупівля UA-2024-10-04-008734-a).
2. Відсутність факту невиконання ТОВ “ФОРЕСТ ТРАНС СЕРВІС” зобов’язань за раніше укладеним договором
Важливо також врахувати, що пп.2 п.45 Особливостей встановлює таку важливу ознаку як розірвання раніше укладеного договору про закупівлю саме внаслідок невиконання учасником своїх зобов’язань за договором, а не з будь-яких інших причин.
Це означає, що самого лише формального акта дострокового розірвання договору недостатньо, натомість замовник зобов’язаний довести факт невиконання учасником зобов’язань.
Тому наявність в електронній системі закупівель протоколу припинення Договору №157-20250418-1т від 18 квітня 2025 не є достатнім доказом невиконання ТОВ “ФОРЕСТ ТРАНС СЕРВІС” зобов’язань за цим Договором, а є лише односторонньою суб’єктивною позицією Замовника.
Так, згідно п.1.1. Договору від 18.04.2025 №157-20250418-1т (далі по тексту - Договір) Виконавець (ТОВ “ФОРЕСТ ТРАНС СЕРВІС”) зобов'язується на свій ризик, власними силами, засобами та матеріалами надати Замовнику (ДП “Ліси України” в особі філії “Центральний лісовий офіс”) лісозаготівельні послуги на території лісового фонду Тульчинського надлісництва (філія «Центральний лісовий офіс» ДП «Ліси України») (ДК 021:2015-77210000-5 - Лісозаготівельні послуги), а саме: підготовчі роботи та допоміжні роботи на лісосіці, лісосічні роботи, провести розробку лісосік рубок головного користування, рубок формування і оздоровлення лісів, рубок догляду в молодняках та інші заходи (далі - послуги) за завданням Замовника, а Замовник зобов'язується прийняти і оплатити надані послуги в порядку та на умовах, визначених Договором.
Відповідно до п.1.2. Договору найменування послуг, їх складові, обсяг, графік надання, вимоги до технічних параметрів та якості заготовленої лісопродукції, визначаються в Додатку 1 до Договору (Технічне завдання).
За умовами пункту 1.3. Договору лісосічні послуги (роботи) надаються (виконуються) Виконавцем у строки, визначені у Технічному завданні та Акті приймання передачі лісосіки для розробки (Додаток 3).
Підпунктом 4.4.1. пункту 4.4. Договору передбачено, що Замовник зобов’язаний надати Специфікацію, а також у строк не пізніше 5 робочих дні з дня підписання Акта приймання-передачі лісосіки для розробки допустити Виконавця до надання послуг.
В свою чергу, Виконавець зобов’язаний розпочати лісозаготівлю протягом 5-ти робочих днів з моменту підписання Акта приймання-передачі лісосіки для розробки (пп. 4.2.4. п.4.2. Договору).
Листом № 3654/36.5-7-2025 Філією було запрошено уповноважену особу Виконавця прибути 30.04.2025 на 10:00 год. до адміністративного приміщення Тульчинського надлісництва філії «Центральний лісовий офіс» ДП «Ліси України» за адресою: 23600, Україна, Вінницька область, Тульчинський рн., м. Тульчин, вул. Відродження буд. 36 з метою огляду лісових ділянок та складання Актів приймання – передачі лісосіки для подальшої розробки Виконавцю лісосіки для розробки.
Тобто передння лісосік відбулося через 12 календарних днів від підписання Договору.
Після передання лісосік Виконавець своєчасно приступив до надання послуг (свідченням чого є зокрема підписаний Замовником акт приймання-передачі робіт та послуг № 1 від 30.04.2025 та рахунок на оплату №157-20250418-1T-010 від 30.04.2025 p).
Однак починаючи з 1-го травня 2025 року суттєво погіршились погодні умови, зокрема розпочалися зливи, збільшилась швидкість вітру, та Виконавець, з метою виконання покладених на нього Договором зобов’язань в частині дотримання вимог законодавства з охорони праці, не мав змоги виконувати роботи.
Пункт 1 підпункту 4.2.6. пункту 4.2. Договору встановлює, що Виконавець зобов’язаний зокрема надавати послуги, обумовлені Договором з дотриманням вимог законодавства України, зокрема природоохоронного, з охорони праці, екологічної, пожежної безпеки.
Як визначено підпунктом 7.2.1. пункту 7.2. Договору Виконавець несе відповідальність за: Очищення лісосіки у строки, визначені у Актах приймання-передачі лісосік для розробки, та дотримання Порядку організації і захисту лісів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2022 № 612, Правил пожежної безпеки в лісах України, затверджених наказом Державного комітету лісового господарства України від 27.12.2004 № 278, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 24.03.2005 за № 328/10608, Мінімальних вимог до безпеки і здоров'я на роботі працівників лісового господарства та під час виконання робіт із зеленими насадженнями, затверджених наказом Міністерства економіки України від 27.11.2023 № 17953, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 13.12.2023 № 2167/41223.
Пунктом 3 Розділу ІІІ Технічного завдання “Вимоги до надання послуг” також передбачено, що Виконавець забезпечує дотримання Мінімальних вимог щодо безпеки і здоров'я на роботі працівників лісового господарства та під час виконання робіт із зеленими насадженнями, затверджених наказом Міністерства економіки України від 27.11.2023 №17953, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2023 за № 2167/41223, та несе відповідальність на об'єкті за стан охорони праці та безпеку виконання робіт.
Так, Мінімальні вимоги щодо безпеки і здоров’я на роботі працівників лісового господарства та під час виконання робіт із зеленими насадженнями, затверджені Наказом Міністерства економіки України від 27 листопада 2023 року № 17953 (далі - Мінімальні вимоги) встановлюють загальні вимоги до безпечного виконання всіх робіт, пов’язаних з веденням лісового господарства та лісової промисловості, а також робіт із зеленими насадженнями.
Відповідно до п.1 Розділу ІІ Мінімальних вимог небезпеками, пов’язаними з несприятливими природними виробничими чинниками є: зовнішні метеорологічні чинники (вітер, опади, гроза, сонячна радіація, низька або висока температура зовнішнього повітря, ожеледиця, глибокий сніг на землі та сніг і ожеледь, які зависли на деревах, будівлях чи спорудах, тощо).
Як простежується з додатку до листа Вінницького обласного центру з гідрометеорології № 992 01-565/992-03 від 23.05.2025 (Інформація про максимальну швидкість вітру в травні 2025 року за даними спостереження метеостанції Гайсин, що найближча до Тульчинського району Вінницької області), в період з 01.05.2025 по 22.05.2025 максимальна швидкість вітру коливалася в діапазоні від 6 до 14 м/с.
Водночас згідно абз.3 п.3 розділу І “Загальні положення” Мінімальних вимог безпечні погодні умови - погодні умови, за яких на деревах відсутній сніг та/або ожеледь (лід), ожеледиця на замерзлому ґрунті, а швидкість вітру не перевершує 5,2 м/с, за відсутності опадів та туману, видимість при яких становить більше ніж 50 м.
За приписами п.3 розділу ІІІ Мінімальних вимог керівник суб’єкта господарювання на основі результатів оцінювання професійних ризиків повинен розробити та вжити необхідних запобіжних заходів для забезпечення належного стану безпеки та умов праці на робочих місцях.
Крім цього, відповідно до п.17 підрозділу 1 Розділу X “Вимоги щодо безпечного виконання лісосічних робіт” Мінімальних вимог проведення лісосічних робіт необхідно припинити під час зливи, граду, грози, хуртовини, густого туману в умовах обмеженої видимості менше ніж 50 м, без штучного освітлення в темну пору доби та в умовах недостатньої видимості.
До того ж, після злив об’єктивно ускладнюється процес виконання робіт, адже через вологість грунту створюються перешкоди для роботи техніки.
Отже, з метою дотримання приписів законодавства та умов Договору щодо безпеки та охорони праці, Виконавець зобов’язаний був тимчасово припинити виконання робіт до усунення небезпечних погодних умов.
Водночас, після усунення небезпечних погодних умов, які перешкоджали виконувати роботи з дотриманням Мінімальних вимог, Виконавцем оперативно відновлено виконання робіт.
Визначений пунктом 2 розділу ІІ “Технічна специфікація” Технічного завдання строк надання послуг (до 30.06.2025) Виконавцем не порушено.
Таким чином розірвання Договору з боку Замовника було безпідставним, оскільки Виконавцем не порушено його умов, а навпаки - Виконавець діяв у відповідності до покладених на нього Договором обов’язків щодо надання послуг згідно законодавства про охорону праці, зокрема Мінімальних вимог до безпеки і здоров'я на роботі працівників лісового господарства та під час виконання робіт із зеленими насадженнями, затверджених наказом Міністерства економіки України від 27.11.2023 № 17953, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 13.12.2023 № 2167/41223.
Наголошуємо також, що Договір від 18.04.2025 №157-20250418-1т був укладений за наслідками процедури публічної закупівлі, всі його умови (зокрема в частині обов’язків Виконавця) були визначені самим же Замовником, а відтак на Виконавця не можуть покладатися негативні наслідки за дотримання тих умов Договору, які сам же Замовник включив до Договору.
До того ж, твердження про те, що Виконавець нібито не приступив до надання послуг протягом 5-ти робочих днів з моменту підписання Акта приймання-передачі лісосіки для розробки є недостовірними, та спростовуються підписаним Замовником актом приймання-передачі робіт та послуг від 30.04.2025.
Тому при співпраці між Замовником та Скаржником в рамках Договору від 18.04.2025 №157-20250418-1т не мало місця невиконання Скаржником зобов’язань за Договором, а навпаки, Скаржник діяв у чіткій відповідності з умовами укладеного Договору та надавав послуги з урахуванням всіх своїх зобов'язань за ним.
Викладене вище, що підтверджується доказово, свідчить про те, що Замовник не мав права відхиляти пропозицію Скаржника ще й на тій підставі, що власне факту невиконання умов раніше укладеного договору не було.
Тобто, приймаючи оскаржуване рішення, Замовник двічі в різний спосіб порушив одну і ту ж норму Особливостей та Тендерної документації.
Окрім прямих норм Особливостей та Тендерної документації, вважаємо, що Замовник порушив наступні принципи здійснення закупівель встановлених ч.1 ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі»:
1. Максимальна економія, ефективність та пропорційність;
2. Недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
3. Об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
4. Запобігання корупційним діям і зловживанням.
Враховуючи, що Скаржником подано найбільш економічно вигідну пропозицію, ТОВ “ФОРЕСТ ТРАНС СЕРВІС” мало бути визнане переможцем закупівлі, однак Замовник поставився до Скаржника дискримінаційно, та зловживаючи своїми повноваженнями всупереч встановленим процедурам протиправно відхилив пропозицію ТОВ “ФОРЕСТ ТРАНС СЕРВІС”.
Наявність порушених прав Скаржника обґрунтовується тим фактом, що Скаржник є Учасником відповідної процедури. Крім того, Скаржник є реальним учасником відповідного ринку, що підтверджується документами з його пропозиції.
Як учасник відповідної закупівлі, Скаржник має законний інтерес та легітимні очікування стосовно дотримання законності процедури закупівлі, неупередженості та об’єктивності при розгляді пропозицій та визначенні результатів.
До того ж, наведені в даній скарзі порушення, перешкоджають Скаржнику як реальному учаснику відповідного ринку, реалізовувати визначені Конституцією та законодавством України права у сфері господарської діяльності, зокрема провадити господарську діяльність згідно чинного законодавства на засадах добросовісної конкуренції та рівності перед законом.
Тому вважаємо, що оскаржуване рішення Замовника є неправомірним і підлягає скасуванню, адже воно прийнято з низкою порушень, безпідставно, всупереч прямим нормам законодавства та Тендерної документації, а також з нехтуванням принципами публічних закупівель.
Пов'язані документи:
Учасник
- Скарга за Лотом 8 (вих.№202509-0909 від 09.09.2025).pdf 09.09.2025 17:55
- Скарга за Лотом 8 (вих.№202509-0909 від 09.09.2025).docx 09.09.2025 17:55
- Додаток 1. Протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою №1045 від 05.09.2025.docx 09.09.2025 17:55
- Додаток 2. Протокол відхилення тендерної пропозиції UA-2025-08-19-006222-a.pdf 09.09.2025 17:55
- Додаток 4. Протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою №612 від 27.05.2025 (щодо розірвання Договору №157-20250418-1т від 18.04.2025) з додатками.pdf 09.09.2025 17:55
- Додаток 3. Договір №157-20250418-1т від 18.04.2025 з додатками.pdf 09.09.2025 17:55
- Додаток 5. Звіт про виконання договору про закупівлю UA-2025-03-25-001842-a.pdf 09.09.2025 17:55
- Додаток 6. Заперечення проти розірвання Договору вих.№202505-2302 від 23.05.2025 з додатками.pdf 09.09.2025 17:55
- Додаток 7. Докази направлення листа-заперечення проти розірвання Договору.pdf 09.09.2025 17:55
- sign.p7s 09.09.2025 17:55
- Додаткові пояснення до скарги ЛОТ 8 з додатками.pdf 16.09.2025 21:20
- Додаткові пояснення до скарги ЛОТ 8.docx 16.09.2025 21:20
- рішення від 11.09.2025 № 13972.pdf 11.09.2025 17:12
- Додаток 2 Протокол розірвання припинення договору.PDF 15.09.2025 16:47
- Длодаток 1 Протокол оголошення закупівлі.PDF 15.09.2025 16:47
- Додаток 4 Акти приймання передачі лісосіки в розробку.PDF 15.09.2025 16:47
- Додаток 3 Договір №157-20250418-1т Тульчин 9049.pdf 15.09.2025 16:47
- Додаток 5 Акти про невиконання умов договору.PDF 15.09.2025 16:47
- Додаток 6 Лист повідомлення про розірвання договору.PDF 15.09.2025 16:47
- Додаток 8 Відповідь на лист заперечення.PDF 15.09.2025 16:47
- Додаток 7 Заперечення проти розірвання Договору.pdf 15.09.2025 16:47
- Додаток 9 Лист СБУ у Вінницькій області.pdf 15.09.2025 16:47
- Пояснення по суті скарги.docx 15.09.2025 16:47
- Додаток 10 Протокол відхилення.PDF 15.09.2025 16:47
- Пояснення по суті скарги.PDF 15.09.2025 16:47
Дата прийняття скарги до розгляду:
09.09.2025 18:06
Дата розгляду скарги:
18.09.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
11.09.2025 17:12
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
32b19621f7934aba8119c380ec1cdc57
Заголовок пункту скарги:
Скарга на неправомірне відхилення тендерної пропозиції скаржника
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на кваліфікацію
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Інші дії/бездіяльність замовника (у т.ч. ненадання роз’яснень тощо)
Тип порушення:
Інші дії/бездіяльність замовника (у т.ч. ненадання роз’яснень тощо)
Опис суті пункту скарги:
Замовником Філія “Центральний лісовий офіс” Державного спеціалізованого господарського підприємства «ЛІСИ УКРАЇНИ» (надалі за текстом також - Замовник) було розпочато тендерну процедуру (Відкриті торги в порядку, визначеному Особливостями) ідентифікатор закупівлі: UA-2025-08-19-006222-a, з предметом закупівлі Лісозаготівельні послуги Корсунь-Шевченківське надлісництво, Черкаська область (код ДК 021:2015: 77210000-5 Лісозаготівельні послуги) за Лотами:
Лот 1 - Лісозаготівельні послуги (Корсунь-Шевченківське надлісництво) 3400 м3;
Лот 2 - Лісозаготівельні послуги (Корсунь-Шевченківське надлісництво) 4180 м3;
Лот 3 - Лісозаготівельні послуги (Корсунь-Шевченківське надлісництво) 4880 м3;
Лот 4 - Лісозаготівельні послуги (Корсунь-Шевченківське надлісництво) 5850 м3;
Лот 5 - Лісозаготівельні послуги (Корсунь-Шевченківське надлісництво) 5590 м3;
Лот 6 - Лісозаготівельні послуги (Корсунь-Шевченківське надлісництво) 5690 м3;
Лот 7 - Лісозаготівельні послуги (Корсунь-Шевченківське надлісництво) 4050 м3;
Лот 8 - Лісозаготівельні послуги (Корсунь-Шевченківське надлісництво) 3200 м3.
ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ “ФОРЕСТ ТРАНС СЕРВІС” (надалі за текстом також – Скаржник) виявило бажання взяти участь у відповідному тендері та згідно умов тендерної документації подало свою тендерну пропозицію щодо лоту 8 - Лісозаготівельні послуги (Корсунь-Шевченківське надлісництво) 3200 м3.
Протоколом щодо прийняття рішення уповноваженою особою № 1045 від 05.09.2025 вирішено:
1. Відхилити тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі ТОВ «ФОРЕСТ ТРАНС СЕРВІС» (найменування учасника) на підставі підпункту 2 пункту 45 Особливостей.
2. Забезпечити оприлюднення в електронній системі закупівель інформації про відхилення тендерної пропозиції, у тому числі підстави такого відхилення відповідно до пункту 46 Особливостей.
Скаржник вважає вказане рішення незаконним, таким що ухвалене з порушенням процедури закупівлі, яке суперечить як Закону України “Про публічні закупівлі”, Особливостям № 1178, так і положенням Тендерної документації.
Обґрунтування такої позиції Скаржника є наступним.
1. Відсутність визначених Особливостями та Тендерною документацією підстав для відхилення пропозиції ТОВ “ФОРЕСТ ТРАНС СЕРВІС”
Як вбачається з протоколу № 1045 від 05.09.2025 правовою підставою відхилення пропозиції ТОВ “ФОРЕСТ ТРАНС СЕРВІС” визначено підпункт 2 пункту 45 Особливостей.
Фактичними обставинами, на які посилається Замовник застосовуючи цей пункт, є:
“Учасник не виконав свої зобов’язання за раніше укладеним договором про закупівлю №157-20250418-1т від 18 квітня 2025 року укладеного з Філією «Центральний лісовий офіс» за предметом Лісозаготівельні послуги за Лотом 4 Лісозаготівельні послуги (Тульчинське надлісництво) в обсязі 9049 м3 що призвело до його дострокового розірвання в односторонньому порядку”.
Дійсно між Філією «Центральний лісовий офіс» та ТОВ “ФОРЕСТ ТРАНС СЕРВІС” було укладено Договір №157-20250418-1т від 18 квітня 2025, який Замовником було протиправно розірвано в односторонньому порядку.
Відповідно до підпункту 2 пункту 45 Особливостей замовник може відхилити тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли учасник процедури закупівлі не виконав свої зобов’язання за раніше укладеним договором про закупівлю з тим самим замовником, що призвело до його дострокового розірвання і застосування санкцій у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків протягом трьох років з дати дострокового розірвання такого договору. Зазначений учасник процедури закупівлі може надати підтвердження вжиття заходів для доведення своєї надійності, незважаючи на наявність відповідної підстави для відхилення тендерної пропозиції. Для цього учасник процедури закупівлі (суб’єкт господарювання) повинен довести, що він сплатив або зобов’язався сплатити відповідні зобов’язання та відшкодування завданих збитків. Якщо замовник вважає таке підтвердження достатнім, тендерна пропозиція такого учасника не може бути відхилена.
Як слідує з цього підпункту, для його застосування необхідне існування одночасно декількох умов, зокрема:
1) Дострокове розірвання договору про закупівлю замовником внаслідок невиконання учасником своїх зобов’язань за таким договором;
2) Розірваний договір має бути укладений між тими самим замовником та учасником;
3) Замовником було застосовано санкції у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків;
4) З дати дострокового розірвання відповідного договору не минуло три роки.
Звертаємо увагу, що в Особливостях чітко та недвозначно вказано, що наслідки невиконання учасником своїх зобов’язань за раніше укладеним договором повинні виражатися не лише в його достроковому розірванні, а і в застосуванні санкцій у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків.
Тобто законодавець не встановлює альтернативи (або розірвання або санкції) а вимагає одночасної наявності обох цих наслідків.
Однак, внаслідок розірвання Замовником в односторонньому порядку Договору №157-20250418-1т від 18 квітня 2025, до ТОВ “ФОРЕСТ ТРАНС СЕРВІС” не було застосовано жодних санкцій у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків.
За приписами пункту 7.11. Договору №157-20250418-1т сплата неустойки (пені, штрафів) здійснюється винною Стороною на підставі обгрунтованої претензії (вимоги) іншої Сторони.
Проте станом на день звернення з цією скаргою ТОВ “ФОРЕСТ ТРАНС СЕРВІС” не отримувало жодних претензій чи вимог від Замовника, і Товариству невідомо про існування жодних фінансових претензій чи вимог з боку Філії “Центральний лісовий офіс” у зв’язку з Договором №157-20250418-1т.
Наголошуємо, що вимоги Тендерної документації в контексті наслідків дострокового розірвання раніше укладеного договору про закупівлю є ідентичними вимогам підпункту 2 пункту 45 Особливостей.
Із викладеного слідує висновок, що оскільки до ТОВ “ФОРЕСТ ТРАНС СЕРВІС” не було застосовано санкцій у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків у зв’язку з достроковим розірванням Договору №157-20250418-1т від 18 квітня 2025, у Замовника були відсутні підстави для відхилення пропозиції згідно підпункту 2 пункту 45 Особливостей.
Відхиливши тендерну пропозицію Скаржника Замовник грубо порушив пп.2 п.45 Особливостей та вимоги власної ж Тендерної документації (пункт 2 підпункту 2 пункту 3 розділу 5 Тендерної документації).
Аналогічна позиція щодо протиправності відхилення Замовником пропозиції на тій же підставі без наявності застосування санкції у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків висловлена Комісією в рішенні № 18047-р/пк-пз від 07.11.2024 (закупівля UA-2024-10-04-008734-a).
2. Відсутність факту невиконання ТОВ “ФОРЕСТ ТРАНС СЕРВІС” зобов’язань за раніше укладеним договором
Важливо також врахувати, що пп.2 п.45 Особливостей встановлює таку важливу ознаку як розірвання раніше укладеного договору про закупівлю саме внаслідок невиконання учасником своїх зобов’язань за договором, а не з будь-яких інших причин.
Це означає, що самого лише формального акта дострокового розірвання договору недостатньо, натомість замовник зобов’язаний довести факт невиконання учасником зобов’язань.
Тому наявність в електронній системі закупівель протоколу припинення Договору №157-20250418-1т від 18 квітня 2025 не є достатнім доказом невиконання ТОВ “ФОРЕСТ ТРАНС СЕРВІС” зобов’язань за цим Договором, а є лише односторонньою суб’єктивною позицією Замовника.
Так, згідно п.1.1. Договору від 18.04.2025 №157-20250418-1т (далі по тексту - Договір) Виконавець (ТОВ “ФОРЕСТ ТРАНС СЕРВІС”) зобов'язується на свій ризик, власними силами, засобами та матеріалами надати Замовнику (ДП “Ліси України” в особі філії “Центральний лісовий офіс”) лісозаготівельні послуги на території лісового фонду Тульчинського надлісництва (філія «Центральний лісовий офіс» ДП «Ліси України») (ДК 021:2015-77210000-5 - Лісозаготівельні послуги), а саме: підготовчі роботи та допоміжні роботи на лісосіці, лісосічні роботи, провести розробку лісосік рубок головного користування, рубок формування і оздоровлення лісів, рубок догляду в молодняках та інші заходи (далі - послуги) за завданням Замовника, а Замовник зобов'язується прийняти і оплатити надані послуги в порядку та на умовах, визначених Договором.
Відповідно до п.1.2. Договору найменування послуг, їх складові, обсяг, графік надання, вимоги до технічних параметрів та якості заготовленої лісопродукції, визначаються в Додатку 1 до Договору (Технічне завдання).
За умовами пункту 1.3. Договору лісосічні послуги (роботи) надаються (виконуються) Виконавцем у строки, визначені у Технічному завданні та Акті приймання передачі лісосіки для розробки (Додаток 3).
Підпунктом 4.4.1. пункту 4.4. Договору передбачено, що Замовник зобов’язаний надати Специфікацію, а також у строк не пізніше 5 робочих дні з дня підписання Акта приймання-передачі лісосіки для розробки допустити Виконавця до надання послуг.
В свою чергу, Виконавець зобов’язаний розпочати лісозаготівлю протягом 5-ти робочих днів з моменту підписання Акта приймання-передачі лісосіки для розробки (пп. 4.2.4. п.4.2. Договору).
Листом № 3654/36.5-7-2025 Філією було запрошено уповноважену особу Виконавця прибути 30.04.2025 на 10:00 год. до адміністративного приміщення Тульчинського надлісництва філії «Центральний лісовий офіс» ДП «Ліси України» за адресою: 23600, Україна, Вінницька область, Тульчинський рн., м. Тульчин, вул. Відродження буд. 36 з метою огляду лісових ділянок та складання Актів приймання – передачі лісосіки для подальшої розробки Виконавцю лісосіки для розробки.
Тобто передння лісосік відбулося через 12 календарних днів від підписання Договору.
Після передання лісосік Виконавець своєчасно приступив до надання послуг (свідченням чого є зокрема підписаний Замовником акт приймання-передачі робіт та послуг № 1 від 30.04.2025 та рахунок на оплату №157-20250418-1T-010 від 30.04.2025 p).
Однак починаючи з 1-го травня 2025 року суттєво погіршились погодні умови, зокрема розпочалися зливи, збільшилась швидкість вітру, та Виконавець, з метою виконання покладених на нього Договором зобов’язань в частині дотримання вимог законодавства з охорони праці, не мав змоги виконувати роботи.
Пункт 1 підпункту 4.2.6. пункту 4.2. Договору встановлює, що Виконавець зобов’язаний зокрема надавати послуги, обумовлені Договором з дотриманням вимог законодавства України, зокрема природоохоронного, з охорони праці, екологічної, пожежної безпеки.
Як визначено підпунктом 7.2.1. пункту 7.2. Договору Виконавець несе відповідальність за: Очищення лісосіки у строки, визначені у Актах приймання-передачі лісосік для розробки, та дотримання Порядку організації і захисту лісів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2022 № 612, Правил пожежної безпеки в лісах України, затверджених наказом Державного комітету лісового господарства України від 27.12.2004 № 278, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 24.03.2005 за № 328/10608, Мінімальних вимог до безпеки і здоров'я на роботі працівників лісового господарства та під час виконання робіт із зеленими насадженнями, затверджених наказом Міністерства економіки України від 27.11.2023 № 17953, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 13.12.2023 № 2167/41223.
Пунктом 3 Розділу ІІІ Технічного завдання “Вимоги до надання послуг” також передбачено, що Виконавець забезпечує дотримання Мінімальних вимог щодо безпеки і здоров'я на роботі працівників лісового господарства та під час виконання робіт із зеленими насадженнями, затверджених наказом Міністерства економіки України від 27.11.2023 №17953, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2023 за № 2167/41223, та несе відповідальність на об'єкті за стан охорони праці та безпеку виконання робіт.
Так, Мінімальні вимоги щодо безпеки і здоров’я на роботі працівників лісового господарства та під час виконання робіт із зеленими насадженнями, затверджені Наказом Міністерства економіки України від 27 листопада 2023 року № 17953 (далі - Мінімальні вимоги) встановлюють загальні вимоги до безпечного виконання всіх робіт, пов’язаних з веденням лісового господарства та лісової промисловості, а також робіт із зеленими насадженнями.
Відповідно до п.1 Розділу ІІ Мінімальних вимог небезпеками, пов’язаними з несприятливими природними виробничими чинниками є: зовнішні метеорологічні чинники (вітер, опади, гроза, сонячна радіація, низька або висока температура зовнішнього повітря, ожеледиця, глибокий сніг на землі та сніг і ожеледь, які зависли на деревах, будівлях чи спорудах, тощо).
Як простежується з додатку до листа Вінницького обласного центру з гідрометеорології № 992 01-565/992-03 від 23.05.2025 (Інформація про максимальну швидкість вітру в травні 2025 року за даними спостереження метеостанції Гайсин, що найближча до Тульчинського району Вінницької області), в період з 01.05.2025 по 22.05.2025 максимальна швидкість вітру коливалася в діапазоні від 6 до 14 м/с.
Водночас згідно абз.3 п.3 розділу І “Загальні положення” Мінімальних вимог безпечні погодні умови - погодні умови, за яких на деревах відсутній сніг та/або ожеледь (лід), ожеледиця на замерзлому ґрунті, а швидкість вітру не перевершує 5,2 м/с, за відсутності опадів та туману, видимість при яких становить більше ніж 50 м.
За приписами п.3 розділу ІІІ Мінімальних вимог керівник суб’єкта господарювання на основі результатів оцінювання професійних ризиків повинен розробити та вжити необхідних запобіжних заходів для забезпечення належного стану безпеки та умов праці на робочих місцях.
Крім цього, відповідно до п.17 підрозділу 1 Розділу X “Вимоги щодо безпечного виконання лісосічних робіт” Мінімальних вимог проведення лісосічних робіт необхідно припинити під час зливи, граду, грози, хуртовини, густого туману в умовах обмеженої видимості менше ніж 50 м, без штучного освітлення в темну пору доби та в умовах недостатньої видимості.
До того ж, після злив об’єктивно ускладнюється процес виконання робіт, адже через вологість грунту створюються перешкоди для роботи техніки.
Отже, з метою дотримання приписів законодавства та умов Договору щодо безпеки та охорони праці, Виконавець зобов’язаний був тимчасово припинити виконання робіт до усунення небезпечних погодних умов.
Водночас, після усунення небезпечних погодних умов, які перешкоджали виконувати роботи з дотриманням Мінімальних вимог, Виконавцем оперативно відновлено виконання робіт.
Визначений пунктом 2 розділу ІІ “Технічна специфікація” Технічного завдання строк надання послуг (до 30.06.2025) Виконавцем не порушено.
Таким чином розірвання Договору з боку Замовника було безпідставним, оскільки Виконавцем не порушено його умов, а навпаки - Виконавець діяв у відповідності до покладених на нього Договором обов’язків щодо надання послуг згідно законодавства про охорону праці, зокрема Мінімальних вимог до безпеки і здоров'я на роботі працівників лісового господарства та під час виконання робіт із зеленими насадженнями, затверджених наказом Міністерства економіки України від 27.11.2023 № 17953, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 13.12.2023 № 2167/41223.
Наголошуємо також, що Договір від 18.04.2025 №157-20250418-1т був укладений за наслідками процедури публічної закупівлі, всі його умови (зокрема в частині обов’язків Виконавця) були визначені самим же Замовником, а відтак на Виконавця не можуть покладатися негативні наслідки за дотримання тих умов Договору, які сам же Замовник включив до Договору.
До того ж, твердження про те, що Виконавець нібито не приступив до надання послуг протягом 5-ти робочих днів з моменту підписання Акта приймання-передачі лісосіки для розробки є недостовірними, та спростовуються підписаним Замовником актом приймання-передачі робіт та послуг від 30.04.2025.
Тому при співпраці між Замовником та Скаржником в рамках Договору від 18.04.2025 №157-20250418-1т не мало місця невиконання Скаржником зобов’язань за Договором, а навпаки, Скаржник діяв у чіткій відповідності з умовами укладеного Договору та надавав послуги з урахуванням всіх своїх зобов'язань за ним.
Викладене вище, що підтверджується доказово, свідчить про те, що Замовник не мав права відхиляти пропозицію Скаржника ще й на тій підставі, що власне факту невиконання умов раніше укладеного договору не було.
Тобто, приймаючи оскаржуване рішення, Замовник двічі в різний спосіб порушив одну і ту ж норму Особливостей та Тендерної документації.
Окрім прямих норм Особливостей та Тендерної документації, вважаємо, що Замовник порушив наступні принципи здійснення закупівель встановлених ч.1 ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі»:
1. Максимальна економія, ефективність та пропорційність;
2. Недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
3. Об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
4. Запобігання корупційним діям і зловживанням.
Враховуючи, що Скаржником подано найбільш економічно вигідну пропозицію, ТОВ “ФОРЕСТ ТРАНС СЕРВІС” мало бути визнане переможцем закупівлі, однак Замовник поставився до Скаржника дискримінаційно, та зловживаючи своїми повноваженнями всупереч встановленим процедурам протиправно відхилив пропозицію ТОВ “ФОРЕСТ ТРАНС СЕРВІС”.
Наявність порушених прав Скаржника обґрунтовується тим фактом, що Скаржник є Учасником відповідної процедури. Крім того, Скаржник є реальним учасником відповідного ринку, що підтверджується документами з його пропозиції.
Як учасник відповідної закупівлі, Скаржник має законний інтерес та легітимні очікування стосовно дотримання законності процедури закупівлі, неупередженості та об’єктивності при розгляді пропозицій та визначенні результатів.
До того ж, наведені в даній скарзі порушення, перешкоджають Скаржнику як реальному учаснику відповідного ринку, реалізовувати визначені Конституцією та законодавством України права у сфері господарської діяльності, зокрема провадити господарську діяльність згідно чинного законодавства на засадах добросовісної конкуренції та рівності перед законом.
Тому вважаємо, що оскаржуване рішення Замовника є неправомірним і підлягає скасуванню, адже воно прийнято з низкою порушень, безпідставно, всупереч прямим нормам законодавства та Тендерної документації, а також з нехтуванням принципами публічних закупівель.
Лот 1 - Лісозаготівельні послуги (Корсунь-Шевченківське надлісництво) 3400 м3;
Лот 2 - Лісозаготівельні послуги (Корсунь-Шевченківське надлісництво) 4180 м3;
Лот 3 - Лісозаготівельні послуги (Корсунь-Шевченківське надлісництво) 4880 м3;
Лот 4 - Лісозаготівельні послуги (Корсунь-Шевченківське надлісництво) 5850 м3;
Лот 5 - Лісозаготівельні послуги (Корсунь-Шевченківське надлісництво) 5590 м3;
Лот 6 - Лісозаготівельні послуги (Корсунь-Шевченківське надлісництво) 5690 м3;
Лот 7 - Лісозаготівельні послуги (Корсунь-Шевченківське надлісництво) 4050 м3;
Лот 8 - Лісозаготівельні послуги (Корсунь-Шевченківське надлісництво) 3200 м3.
ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ “ФОРЕСТ ТРАНС СЕРВІС” (надалі за текстом також – Скаржник) виявило бажання взяти участь у відповідному тендері та згідно умов тендерної документації подало свою тендерну пропозицію щодо лоту 8 - Лісозаготівельні послуги (Корсунь-Шевченківське надлісництво) 3200 м3.
Протоколом щодо прийняття рішення уповноваженою особою № 1045 від 05.09.2025 вирішено:
1. Відхилити тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі ТОВ «ФОРЕСТ ТРАНС СЕРВІС» (найменування учасника) на підставі підпункту 2 пункту 45 Особливостей.
2. Забезпечити оприлюднення в електронній системі закупівель інформації про відхилення тендерної пропозиції, у тому числі підстави такого відхилення відповідно до пункту 46 Особливостей.
Скаржник вважає вказане рішення незаконним, таким що ухвалене з порушенням процедури закупівлі, яке суперечить як Закону України “Про публічні закупівлі”, Особливостям № 1178, так і положенням Тендерної документації.
Обґрунтування такої позиції Скаржника є наступним.
1. Відсутність визначених Особливостями та Тендерною документацією підстав для відхилення пропозиції ТОВ “ФОРЕСТ ТРАНС СЕРВІС”
Як вбачається з протоколу № 1045 від 05.09.2025 правовою підставою відхилення пропозиції ТОВ “ФОРЕСТ ТРАНС СЕРВІС” визначено підпункт 2 пункту 45 Особливостей.
Фактичними обставинами, на які посилається Замовник застосовуючи цей пункт, є:
“Учасник не виконав свої зобов’язання за раніше укладеним договором про закупівлю №157-20250418-1т від 18 квітня 2025 року укладеного з Філією «Центральний лісовий офіс» за предметом Лісозаготівельні послуги за Лотом 4 Лісозаготівельні послуги (Тульчинське надлісництво) в обсязі 9049 м3 що призвело до його дострокового розірвання в односторонньому порядку”.
Дійсно між Філією «Центральний лісовий офіс» та ТОВ “ФОРЕСТ ТРАНС СЕРВІС” було укладено Договір №157-20250418-1т від 18 квітня 2025, який Замовником було протиправно розірвано в односторонньому порядку.
Відповідно до підпункту 2 пункту 45 Особливостей замовник може відхилити тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли учасник процедури закупівлі не виконав свої зобов’язання за раніше укладеним договором про закупівлю з тим самим замовником, що призвело до його дострокового розірвання і застосування санкцій у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків протягом трьох років з дати дострокового розірвання такого договору. Зазначений учасник процедури закупівлі може надати підтвердження вжиття заходів для доведення своєї надійності, незважаючи на наявність відповідної підстави для відхилення тендерної пропозиції. Для цього учасник процедури закупівлі (суб’єкт господарювання) повинен довести, що він сплатив або зобов’язався сплатити відповідні зобов’язання та відшкодування завданих збитків. Якщо замовник вважає таке підтвердження достатнім, тендерна пропозиція такого учасника не може бути відхилена.
Як слідує з цього підпункту, для його застосування необхідне існування одночасно декількох умов, зокрема:
1) Дострокове розірвання договору про закупівлю замовником внаслідок невиконання учасником своїх зобов’язань за таким договором;
2) Розірваний договір має бути укладений між тими самим замовником та учасником;
3) Замовником було застосовано санкції у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків;
4) З дати дострокового розірвання відповідного договору не минуло три роки.
Звертаємо увагу, що в Особливостях чітко та недвозначно вказано, що наслідки невиконання учасником своїх зобов’язань за раніше укладеним договором повинні виражатися не лише в його достроковому розірванні, а і в застосуванні санкцій у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків.
Тобто законодавець не встановлює альтернативи (або розірвання або санкції) а вимагає одночасної наявності обох цих наслідків.
Однак, внаслідок розірвання Замовником в односторонньому порядку Договору №157-20250418-1т від 18 квітня 2025, до ТОВ “ФОРЕСТ ТРАНС СЕРВІС” не було застосовано жодних санкцій у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків.
За приписами пункту 7.11. Договору №157-20250418-1т сплата неустойки (пені, штрафів) здійснюється винною Стороною на підставі обгрунтованої претензії (вимоги) іншої Сторони.
Проте станом на день звернення з цією скаргою ТОВ “ФОРЕСТ ТРАНС СЕРВІС” не отримувало жодних претензій чи вимог від Замовника, і Товариству невідомо про існування жодних фінансових претензій чи вимог з боку Філії “Центральний лісовий офіс” у зв’язку з Договором №157-20250418-1т.
Наголошуємо, що вимоги Тендерної документації в контексті наслідків дострокового розірвання раніше укладеного договору про закупівлю є ідентичними вимогам підпункту 2 пункту 45 Особливостей.
Із викладеного слідує висновок, що оскільки до ТОВ “ФОРЕСТ ТРАНС СЕРВІС” не було застосовано санкцій у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків у зв’язку з достроковим розірванням Договору №157-20250418-1т від 18 квітня 2025, у Замовника були відсутні підстави для відхилення пропозиції згідно підпункту 2 пункту 45 Особливостей.
Відхиливши тендерну пропозицію Скаржника Замовник грубо порушив пп.2 п.45 Особливостей та вимоги власної ж Тендерної документації (пункт 2 підпункту 2 пункту 3 розділу 5 Тендерної документації).
Аналогічна позиція щодо протиправності відхилення Замовником пропозиції на тій же підставі без наявності застосування санкції у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків висловлена Комісією в рішенні № 18047-р/пк-пз від 07.11.2024 (закупівля UA-2024-10-04-008734-a).
2. Відсутність факту невиконання ТОВ “ФОРЕСТ ТРАНС СЕРВІС” зобов’язань за раніше укладеним договором
Важливо також врахувати, що пп.2 п.45 Особливостей встановлює таку важливу ознаку як розірвання раніше укладеного договору про закупівлю саме внаслідок невиконання учасником своїх зобов’язань за договором, а не з будь-яких інших причин.
Це означає, що самого лише формального акта дострокового розірвання договору недостатньо, натомість замовник зобов’язаний довести факт невиконання учасником зобов’язань.
Тому наявність в електронній системі закупівель протоколу припинення Договору №157-20250418-1т від 18 квітня 2025 не є достатнім доказом невиконання ТОВ “ФОРЕСТ ТРАНС СЕРВІС” зобов’язань за цим Договором, а є лише односторонньою суб’єктивною позицією Замовника.
Так, згідно п.1.1. Договору від 18.04.2025 №157-20250418-1т (далі по тексту - Договір) Виконавець (ТОВ “ФОРЕСТ ТРАНС СЕРВІС”) зобов'язується на свій ризик, власними силами, засобами та матеріалами надати Замовнику (ДП “Ліси України” в особі філії “Центральний лісовий офіс”) лісозаготівельні послуги на території лісового фонду Тульчинського надлісництва (філія «Центральний лісовий офіс» ДП «Ліси України») (ДК 021:2015-77210000-5 - Лісозаготівельні послуги), а саме: підготовчі роботи та допоміжні роботи на лісосіці, лісосічні роботи, провести розробку лісосік рубок головного користування, рубок формування і оздоровлення лісів, рубок догляду в молодняках та інші заходи (далі - послуги) за завданням Замовника, а Замовник зобов'язується прийняти і оплатити надані послуги в порядку та на умовах, визначених Договором.
Відповідно до п.1.2. Договору найменування послуг, їх складові, обсяг, графік надання, вимоги до технічних параметрів та якості заготовленої лісопродукції, визначаються в Додатку 1 до Договору (Технічне завдання).
За умовами пункту 1.3. Договору лісосічні послуги (роботи) надаються (виконуються) Виконавцем у строки, визначені у Технічному завданні та Акті приймання передачі лісосіки для розробки (Додаток 3).
Підпунктом 4.4.1. пункту 4.4. Договору передбачено, що Замовник зобов’язаний надати Специфікацію, а також у строк не пізніше 5 робочих дні з дня підписання Акта приймання-передачі лісосіки для розробки допустити Виконавця до надання послуг.
В свою чергу, Виконавець зобов’язаний розпочати лісозаготівлю протягом 5-ти робочих днів з моменту підписання Акта приймання-передачі лісосіки для розробки (пп. 4.2.4. п.4.2. Договору).
Листом № 3654/36.5-7-2025 Філією було запрошено уповноважену особу Виконавця прибути 30.04.2025 на 10:00 год. до адміністративного приміщення Тульчинського надлісництва філії «Центральний лісовий офіс» ДП «Ліси України» за адресою: 23600, Україна, Вінницька область, Тульчинський рн., м. Тульчин, вул. Відродження буд. 36 з метою огляду лісових ділянок та складання Актів приймання – передачі лісосіки для подальшої розробки Виконавцю лісосіки для розробки.
Тобто передння лісосік відбулося через 12 календарних днів від підписання Договору.
Після передання лісосік Виконавець своєчасно приступив до надання послуг (свідченням чого є зокрема підписаний Замовником акт приймання-передачі робіт та послуг № 1 від 30.04.2025 та рахунок на оплату №157-20250418-1T-010 від 30.04.2025 p).
Однак починаючи з 1-го травня 2025 року суттєво погіршились погодні умови, зокрема розпочалися зливи, збільшилась швидкість вітру, та Виконавець, з метою виконання покладених на нього Договором зобов’язань в частині дотримання вимог законодавства з охорони праці, не мав змоги виконувати роботи.
Пункт 1 підпункту 4.2.6. пункту 4.2. Договору встановлює, що Виконавець зобов’язаний зокрема надавати послуги, обумовлені Договором з дотриманням вимог законодавства України, зокрема природоохоронного, з охорони праці, екологічної, пожежної безпеки.
Як визначено підпунктом 7.2.1. пункту 7.2. Договору Виконавець несе відповідальність за: Очищення лісосіки у строки, визначені у Актах приймання-передачі лісосік для розробки, та дотримання Порядку організації і захисту лісів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2022 № 612, Правил пожежної безпеки в лісах України, затверджених наказом Державного комітету лісового господарства України від 27.12.2004 № 278, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 24.03.2005 за № 328/10608, Мінімальних вимог до безпеки і здоров'я на роботі працівників лісового господарства та під час виконання робіт із зеленими насадженнями, затверджених наказом Міністерства економіки України від 27.11.2023 № 17953, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 13.12.2023 № 2167/41223.
Пунктом 3 Розділу ІІІ Технічного завдання “Вимоги до надання послуг” також передбачено, що Виконавець забезпечує дотримання Мінімальних вимог щодо безпеки і здоров'я на роботі працівників лісового господарства та під час виконання робіт із зеленими насадженнями, затверджених наказом Міністерства економіки України від 27.11.2023 №17953, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2023 за № 2167/41223, та несе відповідальність на об'єкті за стан охорони праці та безпеку виконання робіт.
Так, Мінімальні вимоги щодо безпеки і здоров’я на роботі працівників лісового господарства та під час виконання робіт із зеленими насадженнями, затверджені Наказом Міністерства економіки України від 27 листопада 2023 року № 17953 (далі - Мінімальні вимоги) встановлюють загальні вимоги до безпечного виконання всіх робіт, пов’язаних з веденням лісового господарства та лісової промисловості, а також робіт із зеленими насадженнями.
Відповідно до п.1 Розділу ІІ Мінімальних вимог небезпеками, пов’язаними з несприятливими природними виробничими чинниками є: зовнішні метеорологічні чинники (вітер, опади, гроза, сонячна радіація, низька або висока температура зовнішнього повітря, ожеледиця, глибокий сніг на землі та сніг і ожеледь, які зависли на деревах, будівлях чи спорудах, тощо).
Як простежується з додатку до листа Вінницького обласного центру з гідрометеорології № 992 01-565/992-03 від 23.05.2025 (Інформація про максимальну швидкість вітру в травні 2025 року за даними спостереження метеостанції Гайсин, що найближча до Тульчинського району Вінницької області), в період з 01.05.2025 по 22.05.2025 максимальна швидкість вітру коливалася в діапазоні від 6 до 14 м/с.
Водночас згідно абз.3 п.3 розділу І “Загальні положення” Мінімальних вимог безпечні погодні умови - погодні умови, за яких на деревах відсутній сніг та/або ожеледь (лід), ожеледиця на замерзлому ґрунті, а швидкість вітру не перевершує 5,2 м/с, за відсутності опадів та туману, видимість при яких становить більше ніж 50 м.
За приписами п.3 розділу ІІІ Мінімальних вимог керівник суб’єкта господарювання на основі результатів оцінювання професійних ризиків повинен розробити та вжити необхідних запобіжних заходів для забезпечення належного стану безпеки та умов праці на робочих місцях.
Крім цього, відповідно до п.17 підрозділу 1 Розділу X “Вимоги щодо безпечного виконання лісосічних робіт” Мінімальних вимог проведення лісосічних робіт необхідно припинити під час зливи, граду, грози, хуртовини, густого туману в умовах обмеженої видимості менше ніж 50 м, без штучного освітлення в темну пору доби та в умовах недостатньої видимості.
До того ж, після злив об’єктивно ускладнюється процес виконання робіт, адже через вологість грунту створюються перешкоди для роботи техніки.
Отже, з метою дотримання приписів законодавства та умов Договору щодо безпеки та охорони праці, Виконавець зобов’язаний був тимчасово припинити виконання робіт до усунення небезпечних погодних умов.
Водночас, після усунення небезпечних погодних умов, які перешкоджали виконувати роботи з дотриманням Мінімальних вимог, Виконавцем оперативно відновлено виконання робіт.
Визначений пунктом 2 розділу ІІ “Технічна специфікація” Технічного завдання строк надання послуг (до 30.06.2025) Виконавцем не порушено.
Таким чином розірвання Договору з боку Замовника було безпідставним, оскільки Виконавцем не порушено його умов, а навпаки - Виконавець діяв у відповідності до покладених на нього Договором обов’язків щодо надання послуг згідно законодавства про охорону праці, зокрема Мінімальних вимог до безпеки і здоров'я на роботі працівників лісового господарства та під час виконання робіт із зеленими насадженнями, затверджених наказом Міністерства економіки України від 27.11.2023 № 17953, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 13.12.2023 № 2167/41223.
Наголошуємо також, що Договір від 18.04.2025 №157-20250418-1т був укладений за наслідками процедури публічної закупівлі, всі його умови (зокрема в частині обов’язків Виконавця) були визначені самим же Замовником, а відтак на Виконавця не можуть покладатися негативні наслідки за дотримання тих умов Договору, які сам же Замовник включив до Договору.
До того ж, твердження про те, що Виконавець нібито не приступив до надання послуг протягом 5-ти робочих днів з моменту підписання Акта приймання-передачі лісосіки для розробки є недостовірними, та спростовуються підписаним Замовником актом приймання-передачі робіт та послуг від 30.04.2025.
Тому при співпраці між Замовником та Скаржником в рамках Договору від 18.04.2025 №157-20250418-1т не мало місця невиконання Скаржником зобов’язань за Договором, а навпаки, Скаржник діяв у чіткій відповідності з умовами укладеного Договору та надавав послуги з урахуванням всіх своїх зобов'язань за ним.
Викладене вище, що підтверджується доказово, свідчить про те, що Замовник не мав права відхиляти пропозицію Скаржника ще й на тій підставі, що власне факту невиконання умов раніше укладеного договору не було.
Тобто, приймаючи оскаржуване рішення, Замовник двічі в різний спосіб порушив одну і ту ж норму Особливостей та Тендерної документації.
Окрім прямих норм Особливостей та Тендерної документації, вважаємо, що Замовник порушив наступні принципи здійснення закупівель встановлених ч.1 ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі»:
1. Максимальна економія, ефективність та пропорційність;
2. Недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
3. Об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
4. Запобігання корупційним діям і зловживанням.
Враховуючи, що Скаржником подано найбільш економічно вигідну пропозицію, ТОВ “ФОРЕСТ ТРАНС СЕРВІС” мало бути визнане переможцем закупівлі, однак Замовник поставився до Скаржника дискримінаційно, та зловживаючи своїми повноваженнями всупереч встановленим процедурам протиправно відхилив пропозицію ТОВ “ФОРЕСТ ТРАНС СЕРВІС”.
Наявність порушених прав Скаржника обґрунтовується тим фактом, що Скаржник є Учасником відповідної процедури. Крім того, Скаржник є реальним учасником відповідного ринку, що підтверджується документами з його пропозиції.
Як учасник відповідної закупівлі, Скаржник має законний інтерес та легітимні очікування стосовно дотримання законності процедури закупівлі, неупередженості та об’єктивності при розгляді пропозицій та визначенні результатів.
До того ж, наведені в даній скарзі порушення, перешкоджають Скаржнику як реальному учаснику відповідного ринку, реалізовувати визначені Конституцією та законодавством України права у сфері господарської діяльності, зокрема провадити господарську діяльність згідно чинного законодавства на засадах добросовісної конкуренції та рівності перед законом.
Тому вважаємо, що оскаржуване рішення Замовника є неправомірним і підлягає скасуванню, адже воно прийнято з низкою порушень, безпідставно, всупереч прямим нормам законодавства та Тендерної документації, а також з нехтуванням принципами публічних закупівель.
×
-
Назва доказу:
Докази направлення листа-заперечення проти розірвання Договору
-
Повʼязаний документ:
Додаток 7. Докази направлення листа-заперечення проти розірвання Договору.pdf
-
-
Назва доказу:
Заперечення проти розірвання Договору вих.№202505-2302 від 23.05.2025 з додатками
-
Повʼязаний документ:
Додаток 6. Заперечення проти розірвання Договору вих.№202505-2302 від 23.05.2025 з додатками.pdf
-
-
Назва доказу:
Звіт про виконання договору про закупівлю UA-2025-03-25-001842-a
-
Повʼязаний документ:
Додаток 5. Звіт про виконання договору про закупівлю UA-2025-03-25-001842-a.pdf
-
-
Назва доказу:
Протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою №612 від 27.05.2025 (щодо розірвання Договору №157-20250418-1т від 18.04.2025) з додатками
-
Повʼязаний документ:
Додаток 4. Протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою №612 від 27.05.2025 (щодо розірвання Договору №157-20250418-1т від 18.04.2025) з додатками.pdf
-
-
Назва доказу:
Договір №157-20250418-1т від 18.04.2025 з додатками
-
Повʼязаний документ:
Додаток 3. Договір №157-20250418-1т від 18.04.2025 з додатками.pdf
-
-
Назва доказу:
Протокол відхилення тендерної пропозиції UA-2025-08-19-006222-a
-
Повʼязаний документ:
Додаток 2. Протокол відхилення тендерної пропозиції UA-2025-08-19-006222-a.pdf
-
-
Назва доказу:
Протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою №1045 від 05.09.2025
-
Повʼязаний документ:
Додаток 1. Протокол щодо прийняття рішення уповноваженою особою №1045 від 05.09.2025.docx
Вимоги:
Зобов’язати замовника скасувати рішення про відхилення тендерної пропозиції скаржника
×
-
ПРОСИМО: 1. Прийняти скаргу до розгляду; 2. Прийняти рішення про встановлення порушень з боку Замовника процедури закупівлі; 3. Зобов’язати Замовника повністю скасувати рішення про відхилення тендерної пропозиції Товариства з обмеженою відповідальністю “ФОРЕСТ ТРАНС СЕРВІС”, яке прийнято в закупівлі UA-2025-08-19-006222-a за Лотом 8 - Лісозаготівельні послуги (Корсунь-Шевченківське надлісництво) 3200 м3 ДК 021:2015: 77210000-5 — Лісозаготівельні послуги.
Запити Органу оскарження
Номер:
62632d2cecd34b8abfe50a57cc37c28d
Тема запиту:
Додаткові пояснення до скарги з урахуванням заперечень Замовника
Текст запиту:
Пояснення надано в файлах опублікованих до скарги
Дата опублікування:
16.09.2025 21:20
Номер:
3a5202f180874ea6a6ed7e7dd83bf678
Тема запиту:
Скарга на неправомірне відхилення тендерної пропозиції учасника
Текст запиту:
Пояснення надано в файлах опублікованих до скарги
Дата опублікування:
15.09.2025 16:47