• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

ДК 021:2015 – 09310000-5 – Електрична енергія (Електрична енергія)

Завершена

582 200.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 2 911.00 UAH
Період оскарження: 15.08.2025 15:27 - 24.08.2025 00:00
Скарга
Скасована
КЕП

Оскарження умов тендерної документації Замовника

Номер: b2239375a76346bd898f6328050f0166
Ідентифікатор запиту: UA-2025-08-15-008774-a.b3
Назва: Оскарження умов тендерної документації Замовника
Скарга:
Причина: Період оскарження закінчився
Дата скасування: 21.08.2025 00:01
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "СКАЙ СОФТ", БУРЯЧИНСЬКИЙ СЕРГІЙ ВАСИЛЬОВИЧ 380979270601 smila_skysoft@ukr.net http://skysoft.com.ua/

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 27964786baea4f59a9780264fc54779f
Заголовок пункту скарги: Оскарження умов тендерної документації Замовника
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: «15» серпня 2025 року в системі публічних закупівель «PROZORRO» (Ідентифікатор закупівлі: UA-2025-08-15-008774-a) було опубліковано оголошення від СУМСЬКОЇ РЕГІОНАЛЬНОЇ ДЕРЖАВНОЇ ЛАБОРАТОРІЇ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ БЕЗПЕЧНОСТІ ХАРЧОВИХ ПРОДУКТІВ ТА ЗАХИСТУ СПОЖИВАЧІВ (далі по тексту – Замовник) про початок проведення відкритих торгів на закупівлю товару ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Скай Софт» (далі по тексту – Скаржник) вважає, що Замовником розроблено тендерну документацію з порушенням вимог чинного законодавства в сфері публічних закупівель. Крім того, документація містить дискримінаційні та незаконні вимоги.

Відповідно до пунктів 10-16 Додатку №4 до тендерної документації Замовника встановлено вимоги, а саме:

10. На виконання вимог Третього енергетичного пакету щодо інтеграції суб’єктів у сфері закупівлі електричної енергії України до загальноєвропейських стандартів та загальноєвропейського ринку, учасники зобов’язані документально підтвердити у складі своєї пропозиції успішне проходження сертифікації їхньої діяльності вимогам ДСТУ EN ISO 9001:2015 "Системи управління якістю. Вимоги", шляхом надання відповідного сертифікату, який має бути чинним на дату подання пропозиції, та виданий органом сертифікації, що включений до реєстру акредитованих органів оцінки відповідності Національного агентства з акредитації України. Сертифікат ДСТУ EN ISO 9001:2015 вважається чинним за умови щорічного підтвердження (вимога не застосовується до сертифікатів, термін видачі яких складає менше року з дати видачі), а тому учасники у складі пропозиції повинні надати скан-копію документа, який підтверджує продовження терміну дії сертифікату ДСТУ EN ISO 9001:2015 (рішення уповноваженого органу сертифікації, звіт по аудиту). Сертифікат повинен бути виданий органом сертифікації, включеним до реєстру акредитованих органів оцінки відповідності Національного агентства з акредитації України, перевірити включення до реєстру можливе за посиланням: https://naau.org.ua/3-reiestr-akreditovanikh-oov.
11. Учасник повинен надати оригінал або копію сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO 14001:2015 "Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування", виданого на ім‘я учасника закупівлі органом сертифікації, включеним до реєстру акредитованих органів оцінки відповідності Національного агентства з акредитації України. Наданий документ повинен відповідати предмету закупівлі та бути чинним на момент подачі тендерної пропозиції. Якщо дата видачі сертифікату більша ніж 12 місяців (вимога не застосовується до сертифікатів, термін видачі яких складає менше року з дати видачі), від дати подання тендерної пропозиції, додатково надається звіт за результатами наглядового аудиту, який виданий органом, що здійснював аудит і сертифікацію. Сертифікат повинен бути виданий органом сертифікації, включеним до реєстру акредитованих органів оцінки відповідності Національного агентства з акредитації України, перевірити включення до реєстру можливе за посиланням: https://naau.org.ua/3-reiestr-akreditovanikh-oov.
12. З метою формування етичних ділових відносин між учасниками ринку, викорінення корупції і підвищення відповідальності та довіри у сфері бізнесу, в роботі державних установ та громадських організацій учасник у складі пропозиції повинен надати підтвердження впровадження стандарту ДСТУ ISO 37001:2018 "Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування" шляхом подання копії діючого сертифікату ДСТУ ISO 37001:2018, виданого на ім‘я учасника закупівлі органом сертифікації, включеним до реєстру акредитованих органів оцінки відповідності Національного агентства з акредитації України. Наданий документ повинен відповідати предмету закупівлі та бути чинним на момент подачі тендерної пропозиції. Якщо дата видачі сертифікату більша ніж 12 місяців (вимога не застосовується до сертифікатів, термін видачі яких складає менше року з дати видачі), від дати подання тендерної пропозиції, додатково надається звіт за результатами наглядового аудиту, який виданий органом, що здійснював аудит і сертифікацію.
Сертифікат повинен бути виданий органом сертифікації, включеним до реєстру акредитованих органів оцінки відповідності Національного агентства з акредитації України, перевірити включення до реєстру можливе за посиланням: https://naau.org.ua/3-reiestr-akreditovanikh-oov.
13. На підтвердження запровадження Системи менеджменту охорони здоров’я і безпеки праці учасник надає оригінал або копію сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO 45001:2018 "Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування", виданого на ім‘я учасника закупівлі органом сертифікації, що включений до реєстру акредитованих органів оцінки відповідності Національного агентства з акредитації України. Наданий документ повинен бути чинним на момент подачі тендерної пропозиції. Якщо дата видачі сертифікату більша ніж 12 місяців (вимога не застосовується до сертифікатів, термін видачі яких складає менше року з дати видачі), від дати подання тендерної пропозиції, додатково надається звіт за результатами наглядового аудиту, який виданий органом, що здійснював аудит і сертифікацію. Наданий документ повинен відповідати предмету закупівлі та посвідчувати відповідність учасника системі управління охороною здоров’я та безпекою праці вимогам визначеного стандарту ДСТУ ISO 45001:2018.
Сертифікат повинен бути виданий органом сертифікації, включеним до реєстру акредитованих органів оцінки відповідності Національного агентства з акредитації України, перевірити включення до реєстру можливе за посиланням: https://naau.org.ua/3-reiestr-akreditovanikh-oov.
14. Учасник повинен підтвердити використання системи менеджменту безпеки ланцюга постачань стосовно поставки предмету закупівлі шляхом надання у складі тендерної пропозиції діючого сертифікату ДСТУ ISO 28000:2008 "Системи управління безпекою ланцюга постачання. Вимоги", виданого на ім‘я учасника закупівлі органом сертифікації, що включений до реєстру акредитованих органів оцінки відповідності Національного агентства з акредитації України. Наданий документ повинен відповідати предмету закупівлі та бути чинним на момент подачі тендерної пропозиції. Якщо дата видачі сертифікату більша ніж 12 місяців (вимога не застосовується до сертифікатів, термін видачі яких складає менше року з дати видачі) від дати подання тендерної пропозиції, додатково надається звіт за результатами наглядового аудиту, який виданий органом, що здійснював аудит і сертифікацію.
Сертифікат повинен бути виданий органом сертифікації, включеним до реєстру акредитованих органів оцінки відповідності Національного агентства з акредитації України, перевірити включення до реєстру можливе за посиланням: https://naau.org.ua/3-reiestr-akreditovanikh-oov.
15. У складі тендерної пропозиції учасник надає оригінал або копію сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO 50001:2020 "Системи енергетичного менеджменту. Вимоги та настанова щодо використання", який видано на ім‘я учасника закупівлі органом сертифікації, включеним до реєстру акредитованих органів оцінки відповідності Національного агентства з акредитації України. Наданий документ повинен бути чинним на момент подачі тендерної пропозиції. Якщо дата видачі сертифікату більша ніж 12 місяців (вимога не застосовується до сертифікатів, термін видачі яких складає менше року з дати видачі) від дати подання тендерної пропозиції, додатково надається звіт за результатами наглядового аудиту, який видано органом, що здійснював аудит і сертифікацію.
Сертифікат повинен бути виданий органом сертифікації, включеним до реєстру акредитованих органів оцінки відповідності Національного агентства з акредитації України, перевірити включення до реєстру можливе за посиланням: https://naau.org.ua/3-reiestr-akreditovanikh-oov.
16. На підтвердження впровадження, функціонування, моніторингу, аналізу, підтримки і поліпшення системи менеджменту інформаційної безпеки учасник надає оригінал або копію сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO/IEC 27001:2023 (ISO/IEC 27001:2022, IDT) "Інформаційна безпека, кібербезпека та захист конфіденційності. Системи керування інформаційною безпекою. Вимоги", виданого на ім‘я учасника закупівлі органом сертифікації, що включений до реєстру акредитованих органів оцінки відповідності Національного агентства з акредитації України. Наданий документ повинен бути чинним на момент подачі тендерної пропозиції. Якщо дата видачі сертифікату більша ніж 12 місяців (вимога не застосовується до сертифікатів, термін видачі яких складає менше року з дати видачі), від дати подання тендерної пропозиції, додатково надається звіт за результатами наглядового аудиту, який виданий органом, що здійснював аудит і сертифікацію. Наданий документ повинен відповідати предмету закупівлі та посвідчувати відповідність учасника вимогам ДСТУ ISO/IEC 27001:2023.
Сертифікат повинен бути виданий органом сертифікації, включеним до реєстру акредитованих органів оцінки відповідності Національного агентства з акредитації України, https://naau.org.ua/3-reiestr-akreditovanikh-oov.

Відповідно до пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період 2 дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування" (далі Особливості) у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).

Предметом закупівлі за цими торгами є ДК 021:2015: 09310000-5 Електрична енергія. Для електричної енергії передбачено діючий стандарт ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності» (EN 50160:2022, IDT).

В зазначеному вище національному стандарті для предмета закупівлі ДСТУ EN 50160:2023 немає жодної згадки про надання зазначених вище сертифікатів ДСТУ ISO, вимоги про надання яких встановлені в Тендерній документації.

Крім того, звертаємо увагу на те, що Оператор системи передачі (ОСП) — організація, що є транспортувальником енергії у вигляді природного газу або електроенергії на національному або регіональному рівні, з використанням фіксованої інфраструктури. Термін визначено Європейською Комісією. Згідно з українським законодавством «Оператор системи передачі» (ОСП) визначений тільки для передачі електроенергії. Це юридична особа, відповідальна за експлуатацію. диспетчеризацію, забезпечення технічного обслуговування, розвиток системи передачі та міждержавних ліній електропередачі, а також за забезпечення довгострокової спроможності системи передачі щодо задоволення обгрунтованого попиту на передачу електричної енергії. Через витрати на створення інфраструктури передачі, таких як магістральні лінії електропередач, підстанції, магістральні газопроводи, ОСП зазвичай є Монополія/природною монополією і підлягає регулюванню (стосовно «передачі електроенергії (код ДКПП 35.11)», який має бути зазначений ДСТУ EN 50160:2023. В Україні оператором системи передачі є ПрАТ «Національна енергетична компанія «Укренерго» та до постачальників електричної енергії код ДКПП немає ніякого відношення.

Також звертаємо увагу на те, що Оператор системи розподілу (ОСР) юридична особа, яка відповідає за безпечну, надійну та ефективну експлуатацію, технічне обслуговування та розвиток системи розподілу і забезпечення довгострокової спроможності системи розподілу щодо задоволення обгрунтованого попиту на розподіл електричної енергії з урахуванням вимог щодо охорони навколишнього природного середовища та забезпечення енергоефективності. Усі обленерго набули статусу операторів системи розподілу при запровадженні нового ринку електроенергії та є Монополіями/природніми монополіями (стосовно «розподілення електроенергії (код ДКПП 35.13)», який має бути зазначений в ДСТУ EN 50160:2023. В Україні операторами системи розподілу зареєстровано 32 оператори систем розподілу та до постачальників електричної енергії код ДКПП немає ніякого відношення.

Отже керуючись чинним законодавством України, наголошуємо, що Замовник неправомірно встановив таку оскаржувану вимогу до предмета закупівлі, чим порушив пункт 29 Особливостей:

«У разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).» Скаржник також звертає увагу, що зазначений вище вид діяльності не має жодного значення і ніяким чином не впливає на добросовісне виконання ТОВ «СКАЙ СОФТ» умов договору про постачання електричної енергії Замовнику в разі перемоги в процедурі закупівлі. А за наявності таких дискримінаційних вимог в ТД Замовника, потенційний Учасник ТОВ «СКАЙ СОФТ», хоч і маючи чинну ліцензію на постачання електричної енергії споживачу, видану відповідно до Постанови НКРЕКП № 198 від 24.01.2020, та маючи можливість здійснювати постачання електричної енергії Замовнику, не зможе взяти участь в процедурі через наявність в ТД незаконних та абсолютно необгрунтованих вимог. Як наслідок, оскаржувані вимоги тендерної документації Замовника є дискримінаційними, такими, що штучно звужують коло потенційних учасників процедури закупівлі, а тому мають бути вилучені з тексту тендерної документації Замовника.

Зазначена інформація узгоджується з рішенням Антимонопольного комітету України № 19303 від 30.11.2023р. стосовно закупівлі з ідентифікатором UA-2023-11-14-014311-a, рішенням Антимонопольного комітету України № 16580-р/пк-пз від 17.10.2023р. стосовно закупівлі з ідентифікатором UA-2023-10-02-002228-a.
За таких умов, вищезазначені умови Документації не узгоджуються із вимогами законодавства в цій частині.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
Скарга
Скасована
КЕП

Оскарження дискримінаційних вимог Замовника

Номер: e00fd42bb7bd41629247eff0c4061522
Ідентифікатор запиту: UA-2025-08-15-008774-a.c2
Назва: Оскарження дискримінаційних вимог Замовника
Скарга:
Причина: Скарга скасована суб'єктом оскарження
Дата скасування: 20.08.2025 16:16
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "СКАЙ СОФТ", БУРЯЧИНСЬКИЙ СЕРГІЙ ВАСИЛЬОВИЧ 380979270601 smila_skysoft@ukr.net http://skysoft.com.ua/

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: a05d91ec7b604298881645d70aae0b6a
Заголовок пункту скарги: Дискримінаційна вимога щодо сертифікатів ISO
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: «15» серпня 2025 року в системі публічних закупівель «PROZORRO» (Ідентифікатор закупівлі: UA-2025-08-15-008774-a) було опубліковано оголошення від СУМСЬКОЇ РЕГІОНАЛЬНОЇ ДЕРЖАВНОЇ ЛАБОРАТОРІЇ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ БЕЗПЕЧНОСТІ ХАРЧОВИХ ПРОДУКТІВ ТА ЗАХИСТУ СПОЖИВАЧІВ (далі по тексту – Замовник) про початок проведення відкритих торгів на закупівлю товару ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Скай Софт» (далі по тексту – Скаржник) вважає, що Замовником розроблено тендерну документацію з порушенням вимог чинного законодавства в сфері публічних закупівель. Крім того, документація містить дискримінаційні та незаконні вимоги.

Відповідно до пунктів 10-16 Додатку №4 до тендерної документації Замовника встановлено вимоги, а саме:

10. На виконання вимог Третього енергетичного пакету щодо інтеграції суб’єктів у сфері закупівлі електричної енергії України до загальноєвропейських стандартів та загальноєвропейського ринку, учасники зобов’язані документально підтвердити у складі своєї пропозиції успішне проходження сертифікації їхньої діяльності вимогам ДСТУ EN ISO 9001:2015 "Системи управління якістю. Вимоги", шляхом надання відповідного сертифікату, який має бути чинним на дату подання пропозиції, та виданий органом сертифікації, що включений до реєстру акредитованих органів оцінки відповідності Національного агентства з акредитації України. Сертифікат ДСТУ EN ISO 9001:2015 вважається чинним за умови щорічного підтвердження (вимога не застосовується до сертифікатів, термін видачі яких складає менше року з дати видачі), а тому учасники у складі пропозиції повинні надати скан-копію документа, який підтверджує продовження терміну дії сертифікату ДСТУ EN ISO 9001:2015 (рішення уповноваженого органу сертифікації, звіт по аудиту). Сертифікат повинен бути виданий органом сертифікації, включеним до реєстру акредитованих органів оцінки відповідності Національного агентства з акредитації України, перевірити включення до реєстру можливе за посиланням: https://naau.org.ua/3-reiestr-akreditovanikh-oov.
11. Учасник повинен надати оригінал або копію сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO 14001:2015 "Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування", виданого на ім‘я учасника закупівлі органом сертифікації, включеним до реєстру акредитованих органів оцінки відповідності Національного агентства з акредитації України. Наданий документ повинен відповідати предмету закупівлі та бути чинним на момент подачі тендерної пропозиції. Якщо дата видачі сертифікату більша ніж 12 місяців (вимога не застосовується до сертифікатів, термін видачі яких складає менше року з дати видачі), від дати подання тендерної пропозиції, додатково надається звіт за результатами наглядового аудиту, який виданий органом, що здійснював аудит і сертифікацію. Сертифікат повинен бути виданий органом сертифікації, включеним до реєстру акредитованих органів оцінки відповідності Національного агентства з акредитації України, перевірити включення до реєстру можливе за посиланням: https://naau.org.ua/3-reiestr-akreditovanikh-oov.
12. З метою формування етичних ділових відносин між учасниками ринку, викорінення корупції і підвищення відповідальності та довіри у сфері бізнесу, в роботі державних установ та громадських організацій учасник у складі пропозиції повинен надати підтвердження впровадження стандарту ДСТУ ISO 37001:2018 "Системи управління щодо протидії корупції. Вимоги та настанови щодо застосування" шляхом подання копії діючого сертифікату ДСТУ ISO 37001:2018, виданого на ім‘я учасника закупівлі органом сертифікації, включеним до реєстру акредитованих органів оцінки відповідності Національного агентства з акредитації України. Наданий документ повинен відповідати предмету закупівлі та бути чинним на момент подачі тендерної пропозиції. Якщо дата видачі сертифікату більша ніж 12 місяців (вимога не застосовується до сертифікатів, термін видачі яких складає менше року з дати видачі), від дати подання тендерної пропозиції, додатково надається звіт за результатами наглядового аудиту, який виданий органом, що здійснював аудит і сертифікацію.
Сертифікат повинен бути виданий органом сертифікації, включеним до реєстру акредитованих органів оцінки відповідності Національного агентства з акредитації України, перевірити включення до реєстру можливе за посиланням: https://naau.org.ua/3-reiestr-akreditovanikh-oov.
13. На підтвердження запровадження Системи менеджменту охорони здоров’я і безпеки праці учасник надає оригінал або копію сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO 45001:2018 "Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування", виданого на ім‘я учасника закупівлі органом сертифікації, що включений до реєстру акредитованих органів оцінки відповідності Національного агентства з акредитації України. Наданий документ повинен бути чинним на момент подачі тендерної пропозиції. Якщо дата видачі сертифікату більша ніж 12 місяців (вимога не застосовується до сертифікатів, термін видачі яких складає менше року з дати видачі), від дати подання тендерної пропозиції, додатково надається звіт за результатами наглядового аудиту, який виданий органом, що здійснював аудит і сертифікацію. Наданий документ повинен відповідати предмету закупівлі та посвідчувати відповідність учасника системі управління охороною здоров’я та безпекою праці вимогам визначеного стандарту ДСТУ ISO 45001:2018.
Сертифікат повинен бути виданий органом сертифікації, включеним до реєстру акредитованих органів оцінки відповідності Національного агентства з акредитації України, перевірити включення до реєстру можливе за посиланням: https://naau.org.ua/3-reiestr-akreditovanikh-oov.
14. Учасник повинен підтвердити використання системи менеджменту безпеки ланцюга постачань стосовно поставки предмету закупівлі шляхом надання у складі тендерної пропозиції діючого сертифікату ДСТУ ISO 28000:2008 "Системи управління безпекою ланцюга постачання. Вимоги", виданого на ім‘я учасника закупівлі органом сертифікації, що включений до реєстру акредитованих органів оцінки відповідності Національного агентства з акредитації України. Наданий документ повинен відповідати предмету закупівлі та бути чинним на момент подачі тендерної пропозиції. Якщо дата видачі сертифікату більша ніж 12 місяців (вимога не застосовується до сертифікатів, термін видачі яких складає менше року з дати видачі) від дати подання тендерної пропозиції, додатково надається звіт за результатами наглядового аудиту, який виданий органом, що здійснював аудит і сертифікацію.
Сертифікат повинен бути виданий органом сертифікації, включеним до реєстру акредитованих органів оцінки відповідності Національного агентства з акредитації України, перевірити включення до реєстру можливе за посиланням: https://naau.org.ua/3-reiestr-akreditovanikh-oov.
15. У складі тендерної пропозиції учасник надає оригінал або копію сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO 50001:2020 "Системи енергетичного менеджменту. Вимоги та настанова щодо використання", який видано на ім‘я учасника закупівлі органом сертифікації, включеним до реєстру акредитованих органів оцінки відповідності Національного агентства з акредитації України. Наданий документ повинен бути чинним на момент подачі тендерної пропозиції. Якщо дата видачі сертифікату більша ніж 12 місяців (вимога не застосовується до сертифікатів, термін видачі яких складає менше року з дати видачі) від дати подання тендерної пропозиції, додатково надається звіт за результатами наглядового аудиту, який видано органом, що здійснював аудит і сертифікацію.
Сертифікат повинен бути виданий органом сертифікації, включеним до реєстру акредитованих органів оцінки відповідності Національного агентства з акредитації України, перевірити включення до реєстру можливе за посиланням: https://naau.org.ua/3-reiestr-akreditovanikh-oov.
16. На підтвердження впровадження, функціонування, моніторингу, аналізу, підтримки і поліпшення системи менеджменту інформаційної безпеки учасник надає оригінал або копію сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO/IEC 27001:2023 (ISO/IEC 27001:2022, IDT) "Інформаційна безпека, кібербезпека та захист конфіденційності. Системи керування інформаційною безпекою. Вимоги", виданого на ім‘я учасника закупівлі органом сертифікації, що включений до реєстру акредитованих органів оцінки відповідності Національного агентства з акредитації України. Наданий документ повинен бути чинним на момент подачі тендерної пропозиції. Якщо дата видачі сертифікату більша ніж 12 місяців (вимога не застосовується до сертифікатів, термін видачі яких складає менше року з дати видачі), від дати подання тендерної пропозиції, додатково надається звіт за результатами наглядового аудиту, який виданий органом, що здійснював аудит і сертифікацію. Наданий документ повинен відповідати предмету закупівлі та посвідчувати відповідність учасника вимогам ДСТУ ISO/IEC 27001:2023.
Сертифікат повинен бути виданий органом сертифікації, включеним до реєстру акредитованих органів оцінки відповідності Національного агентства з акредитації України, https://naau.org.ua/3-reiestr-akreditovanikh-oov.

Відповідно до пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період 2 дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування" (далі Особливості) у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).

Предметом закупівлі за цими торгами є ДК 021:2015: 09310000-5 Електрична енергія. Для електричної енергії передбачено діючий стандарт ДСТУ EN 50160:2023 «Характеристики напруги електропостачання в електричних мережах загальної призначеності» (EN 50160:2022, IDT).

В зазначеному вище національному стандарті для предмета закупівлі ДСТУ EN 50160:2023 немає жодної згадки про надання зазначених вище сертифікатів ДСТУ ISO, вимоги про надання яких встановлені в Тендерній документації.

Крім того, звертаємо увагу на те, що Оператор системи передачі (ОСП) — організація, що є транспортувальником енергії у вигляді природного газу або електроенергії на національному або регіональному рівні, з використанням фіксованої інфраструктури. Термін визначено Європейською Комісією. Згідно з українським законодавством «Оператор системи передачі» (ОСП) визначений тільки для передачі електроенергії. Це юридична особа, відповідальна за експлуатацію. диспетчеризацію, забезпечення технічного обслуговування, розвиток системи передачі та міждержавних ліній електропередачі, а також за забезпечення довгострокової спроможності системи передачі щодо задоволення обгрунтованого попиту на передачу електричної енергії. Через витрати на створення інфраструктури передачі, таких як магістральні лінії електропередач, підстанції, магістральні газопроводи, ОСП зазвичай є Монополія/природною монополією і підлягає регулюванню (стосовно «передачі електроенергії (код ДКПП 35.11)», який має бути зазначений ДСТУ EN 50160:2023. В Україні оператором системи передачі є ПрАТ «Національна енергетична компанія «Укренерго» та до постачальників електричної енергії код ДКПП немає ніякого відношення.

Також звертаємо увагу на те, що Оператор системи розподілу (ОСР) юридична особа, яка відповідає за безпечну, надійну та ефективну експлуатацію, технічне обслуговування та розвиток системи розподілу і забезпечення довгострокової спроможності системи розподілу щодо задоволення обгрунтованого попиту на розподіл електричної енергії з урахуванням вимог щодо охорони навколишнього природного середовища та забезпечення енергоефективності. Усі обленерго набули статусу операторів системи розподілу при запровадженні нового ринку електроенергії та є Монополіями/природніми монополіями (стосовно «розподілення електроенергії (код ДКПП 35.13)», який має бути зазначений в ДСТУ EN 50160:2023. В Україні операторами системи розподілу зареєстровано 32 оператори систем розподілу та до постачальників електричної енергії код ДКПП немає ніякого відношення.

Отже керуючись чинним законодавством України, наголошуємо, що Замовник неправомірно встановив таку оскаржувану вимогу до предмета закупівлі, чим порушив пункт 29 Особливостей:

«У разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).» Скаржник також звертає увагу, що зазначений вище вид діяльності не має жодного значення і ніяким чином не впливає на добросовісне виконання ТОВ «СКАЙ СОФТ» умов договору про постачання електричної енергії Замовнику в разі перемоги в процедурі закупівлі. А за наявності таких дискримінаційних вимог в ТД Замовника, потенційний Учасник ТОВ «СКАЙ СОФТ», хоч і маючи чинну ліцензію на постачання електричної енергії споживачу, видану відповідно до Постанови НКРЕКП № 198 від 24.01.2020, та маючи можливість здійснювати постачання електричної енергії Замовнику, не зможе взяти участь в процедурі через наявність в ТД незаконних та абсолютно необгрунтованих вимог. Як наслідок, оскаржувані вимоги тендерної документації Замовника є дискримінаційними, такими, що штучно звужують коло потенційних учасників процедури закупівлі, а тому мають бути вилучені з тексту тендерної документації Замовника.

Зазначена інформація узгоджується з рішенням Антимонопольного комітету України № 19303 від 30.11.2023р. стосовно закупівлі з ідентифікатором UA-2023-11-14-014311-a, рішенням Антимонопольного комітету України № 16580-р/пк-пз від 17.10.2023р. стосовно закупівлі з ідентифікатором UA-2023-10-02-002228-a.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
Скарга
Розгляд припинено
КЕП

скарга

Номер: ab03db3dd58c4b6584b5b214b4767550
Ідентифікатор запиту: UA-2025-08-15-008774-a.a1
Назва: скарга
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 02.09.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 22.08.2025 15:20
Причина: Замовником відповідно до Закону про публічні закупівлі усунено порушення
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 05.09.2025 15:29
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги: 05.09.2025 15:29
Автор: ТОВ "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД", ЖУК РОМАН ЄВСТАХІЙОВИЧ 380934108320 gasenergotendr@gmail.com http://gasenergotrade.com.ua/

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: c223b4c71f844abdbf9293be334d1ac9
Заголовок пункту скарги: п.9.1. Додатку №4 Тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: Відповідно до п.9.1. Додатку №4 Тендерної документації:
«9.1. Для підтвердження можливості забезпечення учасником реалізації прав, у складі пропозиції учасник повинен надати Довідку про створення Учасником на території Сумської області Центру обслуговування споживачів, згідно з вимогами "Правил роздрібного ринку", затверджених Постановою НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 (зі змінами), який щоденно (окрім вихідних та святкових днів, встановлених законодавством України) приймає звернення/скарги/претензії споживачів, надає роз’яснення та інформацію, передбачену законодавством, з єдиним вікном для прийому та видачі документів щодо постачання електричної енергії та в якому проводиться особистий прийом споживачів (довідка надається за формою 1 до Додатку 5).
Форма 1
Довідка про власний центр обслуговування споживачів
1 Юридична адреса центру обслуговування споживачів Учасника
2 Фактична адреса та телефон центру обслуговування споживачів Учасника
3 Графік роботи єдиного вікна центру обслуговування споживачів Учасника
4 Графік проведення особистого прийому споживачів


Учасник _____________________ підтверджує, що у центрі обслуговування споживачів за вказаною адресою щоденно (окрім вихідних та святкових днів, встановлених законодавством України) здійснюється прийом звернень/скарг/претензій споживачів, надаються роз’яснення та інформація, передбачені законодавством, функціонує єдине вікно для прийому та видачі документів щодо постачання електричної енергії, а також проводиться особистий прийом споживачів згідно встановленого графіку.
Копія(ї) документу(ів), що підтверджують право власності (користування) на нерухоме майно, в якому розташований центр обслуговування споживачів, а також положення про центр обслуговування споживачів, додаються.

Уповноважена особа (або керівник) Учасника _____________ (прізвище, ініціали)

На підтвердження інформації, зазначеної в Довідці (форма 1) учасник в складі тендерної пропозиції надає:
9.1.1 Положення про Центр обслуговування, яке затверджено у встановленому законодавством порядку;
9.1.2. На підтвердження наявності права власності (користування) нерухомим майном, в якому розташований центр обслуговування споживачів, Учасник надає копію(ї) документу(ів), що підтверджують право власності (користування) на нерухоме майно, в якому розташований центр обслуговування споживачів. Відомості щодо вартісних показників даного майна (оренди даного майна) можуть бути приховані Учасником.
9.2. Учасники для яких створення центрів обслуговування споживачів не є обов’язковим, надають довідку про наявність власного окремого структурного підрозділу на території Сумської області або посадової особи, з робочим місцем на території Сумської області, на яких покладається забезпечення дотримання визначеного "Правилами роздрібного ринку електричної енергії" порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів та проведення особистого прийому споживачів (довідка надається за формою 2).
Форма 2
Довідка про наявність власного структурного підрозділу Учасника

1. Назва та юридична адреса власного структурного підрозділу Учасника (або посада, прізвище ім‘я по батькові посадової особи Учасника, на яку покладається забезпечення дотримання визначеного "Правилами роздрібного ринку електричної енергії" порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів та проведення особистого прийому споживачів та адреса робочого місця )
2 Фактична адреса та телефон власного структурного підрозділу Учасника (або фактична адреса та контактний телефон посадової особи Учасника, на яку покладається забезпечення дотримання визначеного "Правилами роздрібного ринку електричної енергії" порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів та проведення особистого прийому споживачів
3 Графік проведення особистого прийому споживачів


Учасник _____________________ підтверджує, що у зазначеному підрозділі (зазначеною посадовою особою) щоденно (окрім вихідних та святкових днів, встановлених законодавством України) здійснюється прийом звернень/скарг/претензій споживачів, надаються роз’яснення та інформація, передбачені законодавством, а також проводиться особистий прийом споживачів.
Копія(ї) документу(ів), що підтверджують право власності (користування) на нерухоме майно, де розташований зазначений у п.1 Довідки підрозділ Учасника, або розташоване робоче місце посадової особи учасника, положення про власний структурний підрозділ (або посадова інструкція та наказ на призначення посадової особи учасника), а також довідки від ОСР додаються.

Уповноважена особа (або керівник) Учасника _____________ (прізвище, ініціали)

На підтвердження інформації зазначеної в Довідці (форма 2) учасник в складі тендерної пропозиції надає:
9.2.1. Копія(ї) документу(ів), що підтверджують право власності (користування) на нерухоме майно, де розташований зазначений у п.1 Довідки підрозділ Учасника, або розташоване робоче місце посадової особи учасника. Відомості щодо вартісних показників даного майна (оренди даного майна) можуть бути приховані Учасником.
9.2.2. Положення про власний структурний підрозділ учасника, яке затверджено у встановленому законодавством порядку, та яке згідно вимог ст. 64 Господарського Кодексу України, підтверджує створення Учасником такого власного структурного підрозділу, який за визначеними у цьому положенні функціями забезпечує дотримання визначеного "Правилами роздрібного ринку електричної енергії" порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів та проведення особистого прийому;
9.2.3. Затверджену у встановленому законодавством порядку посадову інструкцію посадової особи Учасника, на яку покладається забезпечення дотримання визначеного "Правилами роздрібного ринку електричної енергії" порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів та проведення особистого прийому споживачів (у разі наявності такої особи та зазначення про неї інформації у довідці). Посадова інструкція повинна передбачати виконання обов‘язків, необхідних для забезпечення розгляду звернень/скарг/претензій споживачів та проведення особистого прийому споживачів;
9.2.4. Наказ про призначення посадової особи учасника, з робочим місцем на території Сумської області, на яку покладається забезпечення дотримання визначеного "Правилами роздрібного ринку електричної енергії" порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів та проведення особистого прийому споживачів (у разі наявності такої особи та зазначення про неї інформації у довідці);
9.2.5. Для документального підтвердження того, що створення центру обслуговування споживачів не є обов’язковим для учасника, в зв’язку з тим, що ним обслуговується менше 50000 споживачів (відповідно до вимог Постанови НКРЕКП від 14.03.2018 № 312 "Про затвердження Правил роздрібного ринку електричної енергії"), такий учасник повинен надати довідки від всіх операторів системи розподілу, з якими учасником укладено договори електропостачальника про надання послуг з розподілу електричної енергії, з інформацією про кількість споживачів, яких він обслуговує на території відповідного оператора системи розподілу електричної енергії. Довідки повинні бути видані в поточному році».

Зазначені вище вимоги Замовника є необґрунтованими і дискримінаційними, а відтак незаконними та такими, що обмежують коло учасників, які бажають взяти участь у закупівлі, оскільки:

Відповідно до пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період 2 дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування" (далі – Особливості) у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Предметом закупівлі за цими торгами є ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія. Для електричної енергії передбачено відповідний чинний національний стандарт ДСТУ EN 50160:2023 (EN 50160:2022, IDT), який, у свою чергу, не передбачає оскаржувані нами документи, що вимагає надати Замовник. Більше того, в Україні також діє ДСТУ 3466-96 «Якість електричної енергії. Терміни та визначення», що теж є національним стандартом для предмету закупівлі, який не передбачає необхідність отримання документів, що оскаржуються.».
Жоден з оскаржуваних нами документів, які вимагає надати Замовник, не передбачена національним стандартом для предмета закупівлі ДСТУ EN 50160:2023 (EN 50160:2022, IDT) та ДСТУ 3466-96.
Отже, Замовник неправомірно встановив оскаржувані вимоги до предмета закупівлі, в
порушення пункту 29 Особливостей,
За таких умов, вищезазначені умови Документації не узгоджуються із вимогами
законодавства в цій частині.

Окрім того, зазначена вимога є дискримінаційною щодо ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» та такою, що унеможливлює участь у цій закупівлі з огляду на таке:
Скаржник звертає увагу на те, що чинним законодавством не обумовлюється необхідність створення в конкретно визначених областях власного центру обслуговування споживачів (клієнтів) чи власного окремого структурного підрозділу на яких покладається забезпечення дотримання визначеного "Правилами роздрібного ринку електричної енергії" порядку розгляду звернень/скарг/претензій споживачів та проведення особистого прийому споживачів.
У зв’язку з вище зазначеним постачальники не зобов'язані мати свої структурні підрозділи в кожній області України. Постачальники отримують відповідну ліцензію, згідно з якою мають право здійснювати господарську діяльність по всій території України. Жодними чинними нормативно-правовими актами не встановлено обов'язок про створення структурних підрозділів в конкретних областях, як це вимагається тендерною документацією.
Скаржником створено власний Центр обслуговування споживачів ТОВ "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД" за місцезнаходженням: 79026 , м. Львів, вул. Стрийська, 86-В, офіс 1 (Наказ про створення додається). Центр обслуговування споживачів ТОВ "ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД" відповідає всім вимогам, що встановлені законодавством, здійснює діяльність на підставі Положення про Центр обслуговування споживачів ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД», затвердженого Наказом директора ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД».
Стосовно ведення договірних відносин та обміну інформацією та документами зі Замовником, то на теперішній час є різні види засобів комунікацій: листування поштою, в тому числі електронною, зв'язок в телефонному режимі, що не створює перешкод для належного виконання договірних зобов'язань сторонами.
У Скаржника наявний досвід виконання аналогічних договорів з замовниками, які так само територіально віддалені від місцезнаходження ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД, як і СУМСЬКА РЕГІОНАЛЬНА ДЕРЖАВНА ЛАБОРАТОРІЯ ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ БЕЗПЕЧНОСТІ ХАРЧОВИХ ПРОДУКТІВ ТА ЗАХИСТУ СПОЖИВАЧІВ. Проте це жодним чином не перешкоджало надійному виконанню таких договорів.
ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» також має свою електронну пошту, адреса якої, зокрема, зазначена і на веб-сайті ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД» (gasenergo2019@gmail.com), за допомогою якої Замовник має можливість здійснювати комунікацію з ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД». Проте Замовником встановлені такі вимоги, які дозволяють взяти участь в закупівлі виключно постачальникам, які розташовані на території Сумської області, або тим які створюють Центри обслуговування споживачів в кожній області України, що не передбачено жодним нормативно-правовим актом в Україні.
У зв’язку з цим, ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД», відповідаючи вимогам законодавства в частині створення і функціонування Центру обслуговування споживачів (клієнтів) та маючи можливість здійснювати діяльність з постачання електричної енергії споживачу (Замовнику), не зможе взяти участь у цій закупівлі через встановлення Замовником в тендерній документації дискримінаційних вимог.
Просимо зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації і виключити вимоги, які територіально дискримінують учасників, зокрема і ТОВ «ГАЗЕНЕРГО-ТРЕЙД».
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: b1478b1996684a67ae330a0a7d24587a
Заголовок пункту скарги: п.17 Додатку № 4 Тендерної документації
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: Відповідно до п.17 Додатку № 4 Тендерної документації:
«17. Оригінал листа, виданого не раніше дати оголошення даної закупівлі, від оператора системи розподілу, на території якого розташовані об’єкти Замовника, з підтвердженням інформації щодо отримання доступу до мереж та можливості продажу електричної енергії на території діяльності оператора системи, зокрема, з підтвердженням наявності укладеного Договору електропостачальника про надання послуг з розподілу електричної енергії оператором системи розподілу на 2025 рік та договірні відносини не перебувають у стані припинення».
Відповідно до пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період 2 дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування" (далі – Особливості) у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються. У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Предметом закупівлі за цими торгами є ДК 021:2015: 09310000-5 — Електрична енергія. Для електричної енергії передбачено відповідний чинний національний стандарт ДСТУ EN 50160:2023 (EN 50160:2022, IDT), який, у свою чергу, не передбачає оскаржувані нами документи, що вимагає надати Замовник. Більше того, в Україні також діє ДСТУ 3466-96 «Якість електричної енергії. Терміни та визначення», що теж є національним стандартом для предмету закупівлі, який не передбачає необхідність отримання документів, що оскаржуються.».
Жоден з оскаржуваних нами документів, які вимагає надати Замовник, не передбачена національним стандартом для предмета закупівлі ДСТУ EN 50160:2023 (EN 50160:2022, IDT) та ДСТУ 3466-96.
Отже, Замовник неправомірно встановив оскаржувані вимоги до предмета закупівлі, в
порушення пункту 29 Особливостей,
За таких умов, вищезазначені умови Документації не узгоджуються із вимогами
законодавства в цій частині.
Тому Скаржник просить вилучити дискримінаційні вимоги з тексту тендерної документації.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації