• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

послуги з повірки та технічного обслуговування манометрів в підрозділах університету на місцях їх встановлення

Пропозиції розглянуті

період кваліфікації завершився 10 днів назад

450 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 2 250.00 UAH
Період оскарження: 01.08.2025 12:33 - 08.08.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на рішення уповноваженої особи Замовника про неправомірне відхилення

Номер: da4a53ff4a0f47668fbd5d2b0297a638
Ідентифікатор запиту: UA-2025-08-01-004854-a.a1
Назва: Скарга на рішення уповноваженої особи Замовника про неправомірне відхилення
Скарга:
Дата розгляду скарги: 01.09.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 22.08.2025 15:29
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 04.09.2025 13:11
Дата виконання рішення Замовником: 04.09.2025 17:13
Коментар замовника щодо усунення порушень: рішення АМКУ виконано
Автор: ТОВ "Укрреммедтехніка", Олександр Бойко +380954473408 urmt1@meta.ua

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 886bd76084684ba481f29050d9d29b5f
Заголовок пункту скарги: Неправомірне рішення про дискваліфікацію ТОВ "Укрреммедтехніка"
Тип пов'язаного елемента: Скарга на кваліфікацію
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Інші умови тендерної документації
Тип порушення: Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги: Київський національний університет імені Тараса Шевченка(надалі – Замовник) на виконання вимог Закону України «Про публічні закупівлі» (далі по тексту – Закон) та «Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для Замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178 (далі по тексту – Особливості) оголосило про проведення процедури закупівлі (відкриті торги з особливостями), опублікувавши оголошення UA-2025-08-01-004854-aв електронній системі закупівель.

Очікувана вартість закупівлі - 450 000 грн з ПДВ
Свою тендерну пропозицію для участі в процедурі закупівлі подав:

1. ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "Укрреммедтехніка"(надалі – Скаржник, Учасник) (з остаточною ціною 201 478 грн з ПДВ);
2. ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "НАЦІОНАЛЬНИЙ ЕКСПЕРТНИЙ ЦЕНТР" (з остаточною ціною 328 885,92 грн з ПДВ).

15.08.2025 уповноваженою особою Замовника було прийнято протокольне рішення №б/н про відхилення пропозиції учасника закупівліUA-2025-08-01-004854-a ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "УКРРЕММЕДТЕХНІКА", з таких підстав:
«Замовник може відхилити аномально низьку тендерну пропозицію, у разі якщо учасник не надав належного обґрунтування вказаної у ній ціни або вартості, та відхиляє аномально низьку тендерну пропозицію у разі ненадходження такого обґрунтування протягом строку, визначеного абзацом 1 частини 14 статті 29 Закону. Обґрунтування аномально низької тендерної пропозиції може містити інформацію про: досягнення економії завдяки застосованому технологічному процесу виробництва товарів, порядку надання послуг чи технологіїбудівництва; •сприятливі умови, за яких учасник процедури закупівлі може поставити товари, надати послуги чи виконати роботи, зокрема спеціальну цінову пропозицію (знижку) учасника процедури закупівлі; • отримання учасником процедури закупівлі державної допомоги згідно із законодавством.
Проте, учасником ТОВ «Укрреммедтехніка» у визначені електронною системою закупівель строки надано обґрунтування аномально низької тендерної пропозиції, яке не є належним: згідно технічного завдання кількість манометрів, які треба повірити складає 1538. Вами надано довідку про наявність в учасника кваліфікованих працівників, відповідно до якої вами повідомлено, про те, що ваше товариство має в наявності кваліфікованих працівників для забезпечення надання послуг та названо трьох працівників , інженерів з метрології. При цьому, в обгрунтуванні аномально низької ціни тендерної пропозиції Вами не надано обгрунтування яким чином така кількість працівників за рахунок якого технологічного процесу порядку надання послуг буде досягнуто виконання дано закупівлі. Разом з цим, строк надання послуг повірка та технічне обслуговування манометрів в підрозділах університету на місцях їх встановлення є обмеженим та становить 30 вересня 2025 року.
ТОВ «Укрреммедтехніка» в обґрунтуванні аномально низької ціни тендерної пропозиції не зазначено, які сприятливі умови існують та сприяють тому, що даний учасник процедури закупівлі може надати послуги за такою аномально низькою ціною та за такою кількістю працівників, Учасником не обґрунтовано яка «свідома стратегія діяльності на ринку України» дає можливість таким чином занизити вартість послуг згідно даної закупівлі., яким чином застосування переліченої учасником нормативної бази дало можливість здійснити розрахунок вартості однієї людино-години виконавця метрологічних послуг при наявності 3 кваліфікованих працівників на виконання повірки та технічного обслуговування 1538 манометрів.
Тож, надане учасником обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції не відповідає вимогам п.37 Особливостей здійснення публічних закупівель в умовах воєнного стану, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року №1178, оскільки відсутні конкретні та підтверджувальні дані щодо можливості надання послуг за запропонованою ціною. В обґрунтуванні не зазначено жодних фактів або документів, які б підтверджували наявність сприятливих умов, або інших факторів, які б дозволяли надавати послуги за ціною, що визнана аномально низькою.
До аналогічного висновку дійшов суд в рішенні Запорізького окружного адміністративного суду від 11.12.2024 року у справі № 280/9439/24 за предметом оскарження про визнання протиправним та скасування Висновку Управління Східного офісу Держаудитслужби у Запорізькій області про результати моніторингу процедури закупівлі №UA-2024-08-20-005085-а суд дійшов висновку про те, що за результатами розгляду пропозиції та листа-обґрунтування, позивач дійшов висновку про те, що надане учасником обґрунтування щодо аномально низької цінової пропозиції не відповідає вимогам п.37 Особливостей здійснення публічних закупівель в умовах воєнного стану, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року №1178, оскільки відсутні конкретні та підтверджувальні дані щодо можливості поставки товарів за запропонованою ціною. Вказано, що в обґрунтуванні не зазначено жодних фактів або документів, які б підтверджували наявність сприятливих умов, таких як спеціальні знижки від виробників або постачальників, особливі умови логістики, або інші фактори, які б дозволяли реалізувати товари за ціною, що визнана аномально низькою.
Окрім того, з аналізу наведених норм вбачається, що фактично за змістом, обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції є інструментом протидії ціновому демпінгу, що дає можливості (право) замовнику відхилити тендерну пропозицію, якщо обґрунтування такої ціни учасником є недостатнім.
Проте, обґрунтування аномально низької тендерної пропозиції є обов`язком учасника процедури.
Однак, Закон не встановлює чітко визначених критеріїв обґрунтування аномально низької тендерної, наводячи лише деякі можливі, а також не покладає на Замовника обов`язок визначати такі критерії у тендерній документації.
Таким чином, обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції є оціночним поняттям. Тож замовник відповідно до вимог Закону може відхилити аномально низьку тендерну пропозицію, у разі якщо учасник надав обґрунтування вказаної у ній ціни або вартості, однак замовник вважає таке обґрунтування неналежним, зазначивши в системі підстави такого відхилення з урахуванням наявного реалізованого в електронній системі закупівель функціоналу.
Так, вважаємо, що обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції є неналежним та містить загальні фрази щодо свідомої стратегії діяльності на ринку і правом на вільне ціноутворення без розрахунків заявленої ціни (вартості) тендерної пропозиції. Натомість, згідно положень діючого законодавства, ціна є істотною умовою договірних правовідносин, а зміна ціни має бути обґрунтована документально - підкріплена розрахунками.
Зазначена позиція викладена в рішенні шостого апеляційного адміністративного суду від 19.05.2021 року у справі № 640/30067/20 за предметом оскарження щодо визнання протиправним та скасування рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель № 20858-р/пк-пз від 10.11.2020 року
Відповідно до підпункту 1 пункту 45 Особливостей визначено, що замовник може відхилити тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли учасник процедури закупівлі надав неналежне обґрунтування щодо ціни або вартості відповідних товарів, робіт чи послуг тендерної пропозиції, що є аномально низькою.
Керуючись підпунктом 1 пункту 45 Особливостей замовник відхиляє тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі ТОВ «Укрреммедтехніка»..»

ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "УКРРЕММЕДТЕХНІКА", як учасник процедури закупівлі №UA-2025-08-01-004854-a, не погоджується з вказаним рішенням та вважає, що при його прийнятті Замовником було грубо порушено вимоги чинного законодавства.

Щодо незаконного відхилення:
Відповідно до ст. 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з пунктом 31 частини 1 статті 1 Закону, тендерна документація - документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується Замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель.
Частиною 9 статті 29 Закону, на Замовника після оцінки тендерних пропозицій покладено обов’язок розглянути на відповідність вимогам тендерної документації/оголошення про проведення спрощеної закупівлі тендерну пропозицію, яка визначена найбільш економічно вигідною.
Згідно з підпунктом 3 пункту 2 статті 22 Закону у тендерній документації зазначаються такі відомості: інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися Замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону.
Відповідно до Тендерної документації:
Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли:
1) учасник процедури закупівлі:
• підпадає під підстави, встановлені пунктом 47 цих особливостей;
• зазначив у тендерній пропозиції недостовірну інформацію, що є суттєвою для визначення результатів відкритих торгів, яку замовником виявлено згідно з абзацом першим пункту 42 цих особливостей;
• не надав забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником;
• не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, та/або змінив предмет закупівлі (його найменування, марку, модель тощо) під час виправлення виявлених замовником невідповідностей, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей;
• не надав обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції протягом строку, визначеного абзацом першим частини чотирнадцятої статті 29 Закону/абзацом дев’ятим пункту 37 цих особливостей;
• визначив конфіденційною інформацію, що не може бути визначена як конфіденційна відповідно до вимог пункту 40 цих особливостей;
• є громадянином Російської Федерації / Республіки Білорусь / Ісламської Республіки Іран (крім того, що проживає на території України на законних підставах); юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь / Ісламської Республіки Іран; юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків (далі — активи), якої є Російська Федерація / Республіка Білорусь / Ісламська Республіка Іран, громадянин Російської Федерації / Республіки Білорусь / Ісламської Республіки Іран (крім того, що проживає на території України на законних підставах), або юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь / Ісламської Республіки Іран, крім випадків, коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління АРМА; або пропонує в тендерній пропозиції товари походженням з Російської Федерації / Республіки Білорусь / Ісламської Республіки Іран (за винятком товарів походженням з Російської Федерації / Республіки Білорусь, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. No 1178 “Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування” (Офіційний вісник України, 2022 р., No 84, ст. 5176);
2) тендерна пропозиція:
• не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей;
• є такою, строк дії якої закінчився;
• є такою, ціна якої перевищує очікувану вартість предмета закупівлі, визначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, якщо замовник у тендерній документації не зазначив про прийняття до розгляду тендерної пропозиції, ціна якої є вищою, ніж очікувана вартість предмета закупівлі, визначена замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, та/або не зазначив прийнятний відсоток перевищення або відсоток перевищення є більшим, ніж зазначений замовником в тендерній документації;
• не відповідає вимогам, установленим у тендерній документації відповідно до абзацу першого частини третьої статті 22 Закону;
3) переможець процедури закупівлі:
• відмовився від підписання договору про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації або укладення договору про закупівлю;
• не надав у спосіб, зазначений в тендерній документації, документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 пункту 47 цих особливостей;
• не надав забезпечення виконання договору про закупівлю, якщо таке забезпечення вимагалося замовником;
• надав недостовірну інформацію, що є суттєвою для визначення результатів процедури закупівлі, яку замовником виявлено згідно з абзацом першим пункту 42 цих особливостей.
Відсутність документів або інформації, що не передбачені додатками до тендерної документації, зазначеними в абзаці десятому пункту 28 Особливостей, не є підставою для відхилення замовником тендерної пропозиції такого учасника процедури закупівлі відповідно до пункту 44 Особливостей.
Замовник може відхилити тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли:
• учасник процедури закупівлі надав неналежне обґрунтування щодо ціни або вартості відповідних товарів, робіт чи послуг тендерної пропозиції, що є аномально низькою;
• учасник процедури закупівлі не виконав свої зобов’язання за раніше укладеним договором про закупівлю з тим самим замовником, що призвело до його дострокового розірвання і застосування санкцій у вигляді штрафів та/або відшкодування збитків протягом трьох років з дати дострокового розірвання такого договору. Зазначений учасник процедури закупівлі може надати підтвердження вжиття заходів для доведення своєї надійності, незважаючи на наявність відповідної підстави для відхилення тендерної пропозиції. Для цього учасник процедури закупівлі (суб’єкт господарювання) повинен довести, що він сплатив або зобов’язався сплатити відповідні зобов’язання та відшкодування завданих збитків. Якщо замовник вважає таке підтвердження достатнім, тендерна пропозиція такого учасника не може бути відхилена.

Протокольне рішення, що було прийнято уповноваженою особою Замовника №б/н від 15.08.2025про відхилення пропозиції учасника закупівліUA-2025-08-01-004854-aТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "УКРРЕММЕДТЕХНІКА"має бути скасоване з таких підстав:

1. Щодо вимог Тендерної документації
Згідно з п.14 Додатку1 тендерної документації, Замовник встановив такі вимоги до учасників:
«Аномально низька ціна тендерної пропозиції (далі - аномально низька ціна) - ціна/приведена ціна найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції за результатами аукціону, яка є меншою на 40 або більше відсотків від середньоарифметичного значення ціни/приведеної ціни тендерних пропозицій інших учасників на початковому етапі аукціону, та/або є меншою на 30 або більше відсотків від наступної ціни/приведеної ціни тендерної пропозиції за результатами проведеного електронного аукціону. Аномально низька ціна визначається електронною системою закупівель автоматично за умови наявності не менше двох учасників, які подали свої тендерні пропозиції щодо предмета закупівлі або його частини (лота)
Учасник, який надав найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію, що є аномально низькою, повинен надати протягом одного робочого дня з дня визначення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції обґрунтування в довільній формі щодо цін або вартості відповідних товарів, робіт чи послуг тендерної пропозиції.
Замовник може відхилити аномально низьку тендерну пропозицію, у разі якщо учасник не надав належного обґрунтування вказаної у ній ціни або вартості, та відхиляє аномально низьку тендерну пропозицію у разі ненадходження такого обґрунтування протягом строку, визначеного абзацом 1 частини 14 статті 29 Закону..
Обґрунтування аномально низької тендерної пропозиції може містити інформацію про:
• досягнення економії завдяки застосованому технологічному процесу виробництва товарів, порядку надання послуг чи технології будівництва;
• сприятливі умови, за яких учасник процедури закупівлі може поставити товари, надати послуги чи виконати роботи, зокрема спеціальну цінову пропозицію (знижку) учасника процедури закупівлі;
отримання учасником процедури закупівлі державної допомоги згідно із законодавством.»

Прийняте рішення Замовника відбулося із грубим порушенням вимоги чинного законодавства, виходячи з наступного:

Згідно з ч. 14 ст. 29 Закону України «Про публічні закупівлі», учасник зобов’язаний подати обґрунтування аномально низької ціни у довільній формі. Замовник може відхилити пропозицію лише у випадку ненадання обґрунтування або надання неналежного.
У тендерній документації замовника (п. 14 Додатку №1) визначено лише, що обґрунтування надається у довільній формі. Будь-яких додаткових вимог щодо:
• структури обґрунтування,
• обов’язкових розрахунків,
• підтверджуючих документів
— не було встановлено.
ТОВ «Укрреммедтехніка» у встановлений строк надало пояснення щодо можливості виконання предмету закупівлі, що відповідає нормі про «довільну форму».
Факт надання обґрунтування замовником не заперечується.
У протоколі від 15.08.2025 замовник фактично вимагав від учасника:
• розрахунки вартості,
• документальні підтвердження,
• додаткові пояснення щодо строків виконання.
Однак такі вимоги не були передбачені тендерною документацією.
Отже, замовник застосував критерії, яких учасник не міг передбачити під час підготовки пропозиції. Це є порушенням принципів передбачуваності та недискримінації учасників (ст. 5 Закону).

Практика органу оскарження свідчить:
Якщо документація не містить чітких вимог до обґрунтування АНЦ, будь-яке пояснення у довільній формі визнається належним.Відхилення у таких випадках визнається неправомірним.
Наприклад:
1. Рішення від 08.04.2025 № 5538-р/пк-пз
• Предмет: відхилення через нібито неналежне обґрунтування АНЦ.
• Висновок АМКУ: якщо тендерна документація не містила чітких вимог, довільне пояснення вважається достатнім.
2. Рішення від 25.04.2024 № 7412-р/пк-пз
• Предмет: оскарження відхилення за підставою неналежного обґрунтування.
• Висновок АМКУ: відсутність конкретних вимог у документації виключає можливість відхилення за критерієм «неналежності».
3. Рішення від 03.06.2025 № 8857-р/пк-пз
• Предмет: відхилення через загальні формулювання в обґрунтуванні АНЦ.
• Висновок АМКУ: достатньо факту подання пояснення; замовник не може вимагати більшого, ніж прописано в документації.
4. Рішення від 29.05.2025 № 8613-р/пк-пз
• Суть: Замовник відхилив пропозицію, бо обґрунтування нібито не містило достатніх економічних розрахунків.
• Висновок АМКУ: Скаржник довів, що надав обґрунтування у довільній формі відповідно до Закону та документації, отже, відхилення є неправомірним.

АМКУ у своїй практиці неодноразово звертав увагу: якщо замовник бажає отримати більш деталізоване пояснення чи документи, він має чітко визначити це у тендерній документації.
Інакше ризик оскарження випадає на користь учасника.

Практика судового оскарження свідчить про ту ж саму позицію, що і практика органу оскарження:
1. Постанова Верховного Суду у справі № 640/30067/20 від 21 вересня 2022р.
Суть: У документі зазначено, що закон не встановлює чітких вимог щодо форми чи змісту обґрунтування АНЦ, а тендерна документація у цій справі їх також не містила.
Висновок: У зв’язку з відсутністю таких вимог, замовник не мав підстав для відхилення пропозиції лише на підставі неналежного обґрунтування.
2. Судове рішення у справі № 420/10334/22.
• Сторони: позивач оскаржував рішення замовника про відхилення його тендерної пропозиції через неналежне обґрунтування аномально низької ціни (АНЦ).
• Позиція позивача: він надав обґрунтування у довільній формі, як це передбачає Закон. Замовник же вимагав додаткові розрахунки та документи, яких тендерна документація не містила.
• Позиція відповідача (замовника): пропозиція відхилена, бо обґрунтування не підтверджує реальної можливості виконання зобов’язань.
• Висновок суду:
• Закон не визначає вичерпного переліку даних, які повинні міститися в обґрунтуванні АНЦ.
• Якщо тендерна документація не містить конкретних вимог, довільне пояснення учасника є належним.
• Замовник не має права відхиляти пропозицію через «неналежність» обґрунтування, якщо вимоги не були передбачені документацією.
• Результат: суд визнав відхилення неправомірним і став на бік учасника.
Узагальнюючи практику АМКУ та судів, можна дійти висновку, що у випадках, коли тендерна документація не містить чітких вимог до змісту обґрунтування аномально низької ціни, будь-яке пояснення учасника у довільній формі є належним. Відтак відхилення пропозиції ТОВ "Укрреммедтехніка" з підстави «неналежного» обґрунтування суперечить Закону України «Про публічні закупівлі» та підтвердженій практиці АМКУ і судів, а отже є неправомірним.

2. Щодо формування ціни
Керуючись пунктом 3 Постанови від 28 жовтня 2015 р. № 865 Кабінета Міністрів України «Порядок оплати робіт з проведення повірки законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації, та визначення вартості таких робіт» ТОВ «Укрреммедтехніка» розраховуває вартість робіт за формулою:
Вмр = Нч х Воч,
де Вмр – вартість робіт, гривень;
Нч - норма часу на виконання робіт, людино-днів (людино-годин);
Воч – вартість розрахункової калькуляційної одиниці часу, гривень за один людино-день (людино-годину).
Керуючись Наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України № 1719 від 21.12.2015р. «Про затвердження Норм часу, необхідного для проведення повірки законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки, що перебувають в експлуатації» Розділ 43. «Манометри та інші засоби для вимірювання тиску і вакууму» пункт 431 «Манометри до 60 МПа, вакуумметри робочі» знаходимо Норму часу на повірку ЗВТ (людино-годин) манометрів до 60Мпа: коефіцієнт 0,16.
Вартість розрахункової калькуляційної одиниці часу розрахована ТОВ «Укрреммедтехніка» згідно фактичних витрат за даними бухгалтерської звітності за попередній рік з економічним обґрунтуванням на поточний рік та затверджена Наказом директора ТОВ «Укрреммедтехніка» 30.11.2024р. у розмірі 344,00 грн. без ПДВ.
Таким чином, вартість робіт ТОВ «Укрреммедтехніка» у 2025 році з повірки манометра технічного до 60МПА згідно формули складає:
Вмр = 0,16 х 344,00 = 55,04 грн. без ПДВ, заокруглено до 55,00 грн. без ПДВ.

Виходячи з вище викладеного, ТОВ «Укрреммедтехніка» надає послуги з повірки манометрів у 2025р. за ціною 55,00 грн. без ПДВ за одиницю, що підтверджують надані укладені та виконані договори ТОВ «Укрреммедтехніка» з іншими замовниками:
1) Предмет закупівлі: Послуги з ремонту і технічного обслуговування вимірювальних, випробувальних і контрольних приладів
Найменування замовника: КНП "Київська міська дитяча клінічна лікарня №1"
Ідентифікатор закупівлі:UA-2025-05-09-006841-a
Ціна повірки манометра до 60МПа – 55,00грн. без ПДВ за одиницю
Дог.№31 від 09.05.2025р.
2) Предмет закупівлі: Послуги з технічного огляду, гідростатичного випробування посудин під тиском та повірки засобів вимірювальної техніки
Найменування замовника: КОМУНАЛЬНЕ НЕКОМЕРЦІЙНЕ ПІДПРИЄМСТВО "КИЇВСЬКИЙ МІСЬКИЙ ПОЛОГОВИЙ БУДИНОК №1" ВИКОНАВЧОГО ОРГАНУ КИЇВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ (КИЇВСЬКОЇ МІСЬКОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ)
Ідентифікатор закупівлі: UA-2025-04-21-004133-a
Ціна повірки манометра до 60МПа – 55,00грн. без ПДВ за одиницю
Дог.№37 від 21.04.2025р.

Щодо розрахунку вартості тендерної пропозиції ТОВ «Укрреммедтехніка» для закупівлі Замовника Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Ідентифікатор закупівлі: UA-2025-08-01-004854-a:
1) Вартість повірки манометрів в кількості 1538 штук:
55 грн. х 1538 штук = 84590,00 грн. без ПДВ
2) Транспортні витрати та організація робочого місця за адресами (30один.) Замовника згідно технічного завдання:
3896,27 грн. х 30 = 116888,00 грн. без ПДВ
3) Загальна вартість тендерної пропозиції ТОВ «Укрреммедтехніка»:
84590,00 + 116888,00 = 201478,00 грн. без ПДВ.

Окремо хочемо позначити, що запропонована ТОВ «Укрреммедтехніка» ціна 55,00 грн. без ПДВ за одиницю повірки манометра є економічно обґрунтованою та жодним чином не є демпінговою, про що свідчать вище наданий розрахунок вартості робіт згідно з нормативно-правовою базою України у сфері метрологічної діяльності та вище перераховані укладені договори з іншими замовниками таких послуг.
Більше того, аналізуючи ринок метрологічних послуг України щодо повірки технічних манометрів хочемо повідомити, що середній ціновий рівень даних послуг в Україні у 2025р. знаходиться у сегменті 40,00 - 60,00 грн., про що свідчать укладені договори інших виконавців метрологічних послуг України, у тому числі провідних державних:
1) Предмет закупівлі: Послуги щодо технічного випробовування й аналізування: Повірка: Мановакуумметри робочі; Манометри, вакуумметри кл. 0,6; 1.0; Манометри до 60 МПа, вакуумметри робочі; Манометри електроконтактні; Манометри кисневі робочі
Найменування замовника: Інститут мікробіології і вірусології ім. Д.К. Заболотного Національної академії наук України
Адреса: 03143 Україна м. Київ м. Київвул. Заболотного, 154
Виконавець: Державне підприємство «Всеукраїнський державний науково-виробничий центр стандартизації, метрології, сертифікації та захисту прав споживачів» (ДП «УКРМЕТРТЕСТСТАНДАРТ») м. Київ
Ідентифікатор закупівлі:UA-2025-08-07-006418-a
Ціна повірки манометрів до 60МПа – 55,20 грн. з ПДВ за одиницю
Дог.№002043 від 07.08.2025
2) Предмет закупівлі: Послуга з повірки манометрів до 60 МПа у кількості 44 штуки
Найменування замовника: Інститут металофізики ім. Г.В. Курдюмова НАН України
Адреса: 03142 Україна Київська область м. Київ бульв. Академіка Вернадського, 36
Виконавець: Державне підприємство «Всеукраїнський державний науково-виробничий центр стандартизації, метрології, сертифікації та захисту прав споживачів» (ДП «УКРМЕТРТЕСТСТАНДАРТ») м. Київ
Ідентифікатор закупівлі:UA-2025-07-02-005603-a
Ціна повірки манометрів до 60МПа – 55,20 грн. з ПДВ за одиницю
Дог.№001292 від 01.07.2025
3) Предмет закупівлі: Послуги з повірки манометрів
Найменування замовника: Управління освіти Чернігівської міської ради
Адреса: 14013 УкраїнаЧернігівська область м. Чернігів просп. Перемоги, 141
Виконавець: ДП КИЇВОБЛСТАНДАРТМЕТРОЛОГІЯ
Ідентифікатор закупівлі: UA-2025-07-09-011053-a
Ціна повірки манометрів до 60МПа – 40,68 грн. з ПДВ за одиницю
Дог.№25/611 від 01.08.2025
4) Предмет закупівлі:Послуги з технічного обслуговування та повірки законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки-30-ти манометрів технічних
Найменування замовника: Національна академія наук України
Адреса: 01601 Україна м.Київ вул.Володимирська, 54, офіс 519
Виконавець: ТОВ "ЕТЦ "ЕТАЛОН" м. Київ
Ідентифікатор закупівлі:UA-2025-06-17-005593-a
Ціна повірки манометрів до 60МПа – 54,00 грн. з ПДВ за одиницю
Дог.№М-06/259-25 від 17.06.2025
Вказані договори додаються.
Таким чином, обґрунтування аномально низької ціни, надане ТОВ «Укрреммедтехніка», є належним та відповідає як вимогам законодавства, так і практиці АМКУ та судів.

3. Щодо вартості розрахункової калькуляційної одиниці часу
ТОВ «Укрреммедтехніка» додатково надає підтвердження формування ціни відповідно до чинного законодавства.
Вартість розрахункової калькуляційної одиниці часу для виконання робіт з повірки законодавчо регульованих засобів вимірювальної техніки була затверджена внутрішнім нормативним документом підприємства – Наказом директора № 7 від 30.11.2024 року.
Згідно з цим наказом, у зв’язку з підвищенням вартості загальновиробничих витрат та збільшенням мінімальної заробітної плати, з 1 грудня 2024 року вартість калькуляційної одиниці часу встановлено у розмірі 344,00 грн. без ПДВ за одну людино-годину.
Даний наказ є офіційним внутрішнім документом підприємства, виданим у межах компетенції керівника та завіреним печаткою. Це підтверджує правомірність та достовірність розрахунку, що використовується у формулі ціноутворення, передбаченій Постановою КМУ № 865 від 28.10.2015 року.
Таким чином, ми обґрунтовуємо свою ціну не довільно, а шляхом застосування офіційно затверджених нормативів (Наказ Мінекономрозвитку № 1719 від 21.12.2015) та внутрішнього регламенту підприємства, що відповідає вимогам законодавства у сфері метрологічної діяльності.
Відхилення пропозиції через нібито «неналежне» обґрунтування є безпідставним, оскільки Замовник фактично не витребував жодних доказів.
Наказ № 7 від 30.11.2024р. підтверджує, що розрахункова калькуляційна одиниця часу була визначена відповідно до економічно обґрунтованих витрат і затверджена у встановленому порядку. Відповідно, надане учасником обґрунтування аномально низької ціни є належним і відповідає законодавству. Відхилення пропозиції на цій підставі є неправомірним.

4. Щодо строку надання послуг
Посилання Замовника у протоколі відхилення на строк виконання послуг до 30 вересня 2025 року не відповідає вимогам його ж тендерної документації, яка визначила строк надання послуг як «30 робочих днів з дня укладення договору» (пункт 4.4 Тендерної документації, пункт 2.4 Технічного завдання, пункт 3.2 Примірного договору).
Таким чином:
Замовник при відхиленні керувався критерієм, який відсутній у тендерній документації.
Це суперечить принципу правової визначеності та ч. 4 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі», згідно з якою умови тендерної документації мають бути чіткими, однозначними та застосовуватися до всіх учасників однаково.
Фактично Замовник розширив умови ТД вже після подання пропозицій, що є дискримінаційним і неправомірним.
Відхилення пропозиції на підставі критерію, не передбаченого тендерною документацією, є незаконним та має бути скасоване.

5. Щодо ціноутворення
У протоколі відхилення Замовник зазначив:
«Окрім того, з аналізу наведених норм вбачається, що фактично за змістом, обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції є інструментом протидії ціновому демпінгу, що дає можливості (право) замовнику відхилити тендерну пропозицію, якщо обґрунтування такої ціни учасником є недостатнім».
Разом з тим:
Закон України «Про публічні закупівлі» (ч. 14 ст. 29) прямо передбачає, що учасник надає обґрунтування аномально низької ціни у довільній формі. Відсутність у тендерній документації чітких вимог щодо змісту такого обґрунтування означає, що будь-яке пояснення є належним.
Замовник у своєму протоколі фактично підмінив зміст норми закону, використавши її не як захист від демпінгу, а як інструмент для штучного усунення учасника. Такий підхід є корупційним ризиком, адже створює передумови для завищення вартості закупівлі за рахунок усунення економічно вигідних пропозицій.
Ціна, запропонована ТОВ «Укрреммедтехніка» (55,00 грн. без ПДВ за одиницю), не є демпінговою, а відповідає середньому ринковому рівню (40–60 грн), що підтверджується:
договорами, укладеними ТОВ «Укрреммедтехніка» з іншими замовниками через систему Prozorro;
договорами державних підприємств (ДП «Укрметртестстандарт», ДП «Київоблстандартметрологія» тощо через систему Prozorro), де ціна повірки знаходиться на тому ж рівні (≈55 грн).
Отже, саме завищення ціни іншими учасниками та «виштовхування» пропозиції, що відповідає ринковим умовам, створює ознаки зловживання з боку Замовника та суперечить принципам ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі» — добросовісна конкуренція, недискримінація учасників, об’єктивна та неупереджена оцінка пропозицій.
Аргументація Замовника про нібито «недостатність» нашого обґрунтування АНЦ є надуманою і використана як інструмент для відхилення економічно вигідної та ринково обґрунтованої пропозиції. Фактично дії Замовника призводять не до протидії демпінгу, а до корупційного завищення вартості закупівлі, що прямо суперечить меті Закону.

ВИСНОВОК: Пропозиція Скаржника повністю відповідає вимогам тендерної документації і не мала бути відхилена.

Отже, Тендерна пропозиція Скаржника, підлягає акцептуванню відповідно до п. 49 Особливостей, як така, що відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.

Враховуючи усе вище зазначене, Пропозиція Скаржника відповідає вимогам встановленим в тендерній документації.

Також зазначаємо, що тендерна пропозиція ТОВ "Укрреммедтехніка" повністю відповідає встановленим вимогам Замовника щодо технічних, якісних та кількісних характеристик запропонованого предмету закупівлі та не порушує умови тендерної документації.

Підсумовуючи, Замовник віднісся до учасника з дискримінацією та не об’єктивно, позбавив права на добросовісну конкуренцію, справедливий розгляд пропозицій учасників та рівного ставлення.

Скаржник вважає, що прийнятим рішенням Замовником здійснено порушення його прав та законних інтересів в частині неправомірного відхилення, а також порушено принципи, задекларовані ч. 1 статті 5 Закону України “Про публічні закупівлі”: добросовісної конкуренції серед учасників; відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель; недискримінації учасників та рівного ставлення до них; об’єктивного та неупередженого визначення переможця процедури закупівлі; максимальної економії та ефективності; запобігання корупційним діям і зловживанням.
Вимоги: Зобов’язати замовника скасувати рішення про відхилення тендерної пропозиції скаржника