-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
ДК 021:2015 - 34740000-6 Обладнання для повітряних і космічних літальних апаратів, тренажери, симулятори та супутні деталі (Комп’ютерний симулятор управління дронами)
Пропозиції розглянуті
період кваліфікації завершився 13 годин назад
640 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 6 400.00 UAH
мін. крок: 1% або 6 400.00 UAH
Період оскарження:
31.07.2025 16:26 - 04.09.2025 00:00
Період оскарження для учасника ТОВ "ІНТЕРАКТИВНІ СИ...:
16.09.2025 14:24 - 22.09.2025 00:00
Період оскарження(за результатами переможця):
18.09.2025 11:34 - 24.09.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП
Скарга щодо дискримінаційних вимог, внесених Замовником до тендерної документації
Номер:
e32c8a4a108b4635a85065f90d009b3f
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-07-31-007974-a.c1
Назва:
Скарга щодо дискримінаційних вимог, внесених Замовником до тендерної документації
Скарга:
Пов'язані документи:
Учасник
- 2025.08.08 - Скарга АМКУ на Козинську.docx 08.08.2025 11:06
- 2. Сертифікат на систему екологічного управління.pdf 08.08.2025 11:06
- 5. Декларація відповідності ПК.pdf 08.08.2025 11:06
- 4. Сертифікат системи управління охорони здоров'я та праці.pdf 08.08.2025 11:06
- 3. Сертифікат на систему управління якісню.pdf 08.08.2025 11:06
- sign.p7s 08.08.2025 11:58
- 2025.08.18 - Пояснення до скарги АМКУ на Козинську.pdf 18.08.2025 15:23
- Dohovir_peredoplata_INT_INTERAKTYVNI_SYSTEMY_NAVChANNIa.pdf 18.08.2025 15:23
- 2025.08.18 - Пояснення до скарги АМКУ на Козинську.docx 18.08.2025 15:24
- рішення від 12.08.2025 № 12362.pdf 12.08.2025 16:01
- Інформація про резолютивну частину рішення від 20.08.2025 № 12846.pdf 21.08.2025 13:19
- рішення від 20.08.2025 № 12846.pdf 25.08.2025 11:23
- Пояснення по скарзі UA-2025-07-31-007974-a.c1.docx 18.08.2025 15:10
Дата прийняття скарги до розгляду:
08.08.2025 15:42
Дата розгляду скарги:
20.08.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
12.08.2025 16:01
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:
25.08.2025 11:24
Дата виконання рішення Замовником:
02.09.2025 14:48
Коментар замовника щодо усунення порушень:
Замовником внесено зміни до умов тендерної документації
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
6a4c39ca3b6049b08a404cd8e6c38df7
Заголовок пункту скарги:
1. Щодо дискримінаційних вимог Замовника про надання сертифікатів саме щодо виробництва, сервісного обслуговування та ремонту продукції
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення:
Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги:
Додатком № 2 до тендерної документації Замовником встановлено перелік документів, які, на його переконання, обов’язково повинні надаватися учасником у складі тендерної пропозиції нібито з метою підтвердження якісних характеристик товару, забезпечення його оригінальності, належної гарантійної підтримки, а також для підтвердження офіційного ввезення та реалізації продукції на території України. При цьому Замовник вважає, що саме надання такого пакета документів забезпечить досягнення вказаних цілей та відповідність товару встановленим вимогам. Зазначеним додатком передбачено, що учасник торгів у складі своєї пропозиції зобов’язаний надати наступні документи, зокрема:
– копію сертифікату на систему екологічного керування ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015) щодо виробництва, сервісного обслуговування та ремонту персональних комп’ютерів, безпілотних систем, моніторів, виданого на ім’я виробника, продукція якого пропонується учасником, або національних стандартів, якими їх замінено, що має бути дійсним щонайменше до кінця 2025 року;
– копію сертифікату на систему управління інформаційною безпекою ДСТУ ISO/IEC 27001:2015 стосовно виробництва, сервісного обслуговування та ремонту персональних комп’ютерів, безпілотних систем, моніторів, виданого на ім’я виробника, продукція якого пропонується учасником, або національних стандартів, якими їх замінено, що має бути дійсним щонайменше до кінця 2025 року;
– копію сертифікату на систему управління охороною здоров’я та безпеки праці ДСТУ ISO 45001:2019 (ISO 45001:2018, IDT) стосовно виробництва, сервісного обслуговування та ремонту персональних комп’ютерів, моніторів, виданого на ім’я виробника, продукція якого пропонується учасником, або національних стандартів, якими їх замінено, що має бути дійсним щонайменше до кінця 2025 року;
– сертифікат відповідності системи управління якістю у виробництві, сервісному обслуговуванні та ремонті AQAP-2110 (2016) щодо виробника безпілотних систем, продукція якого пропонується учасником, або національних стандартів, якими їх замінено.
Викладені вище вимоги тендерної документації, на переконання Замовника, начебто повинні гарантувати якість, оригінальність та офіційність постачання товару. Водночас Скаржник категорично не погоджується з подібною позицією, оскільки встановлення таких вимог не забезпечує досягнення заявленої мети, а навпаки — створює необґрунтовані та штучні обмеження для участі у процедурі закупівлі, порушуючи фундаментальні принципи недискримінації, добросовісної конкуренції та рівного доступу учасників, передбачені Законом. Такий підхід Замовника має очевидні ознаки дискримінаційності, що потребує детального правового аналізу та обґрунтування, яке викладається нижче.
Сформовані Замовником вимоги щодо надання сертифікатів ISO (ДСТУ ISO 14001:2015, ДСТУ ISO/IEC 27001:2015, ДСТУ ISO 45001:2019) саме із зазначенням виду діяльності щодо виробництва, сервісного обслуговування та ремонту персональних комп’ютерів, безпілотних систем і моніторів є дискримінаційними, оскільки істотно обмежують коло потенційних учасників та створюють необґрунтовані переваги для конкретних суб’єктів господарювання. Зазначені сертифікати за своєю сутністю підтверджують винятково наявність у підприємства впроваджених систем управління внутрішніми процесами (екологічного менеджменту, інформаційної безпеки, охорони праці тощо), і не стосуються безпосередньо якості, технічних характеристик або функціональних властивостей продукції. Такі документи видаються виключно на юридичну особу, яка реалізувала відповідну систему управління у своїй діяльності, а не на окремі товари чи їхні моделі.
Скаржник звертає увагу Постійно діючої адміністративної колегію з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі – Комісія) на те, що має в розпорядженні чинні сертифікати ISO, які підтверджують, що на підприємстві належним чином впроваджені та функціонують необхідні системи управління згідно з міжнародними стандартами. Водночас, у зазначених сертифікатах відсутні конкретні формулювання щодо діяльності з виробництва, сервісного обслуговування або ремонту персональних комп’ютерів, безпілотних систем і моніторів, на яких наполягає Замовник. Попри наявність у Скаржника усіх необхідних документів та підтверджену спроможність виконати договір належним чином, ця штучна та необґрунтована деталізація Замовника унеможливлює участь Скаржника в процедурі закупівлі.
Додатково наголошуємо, що вимога Замовника щодо надання у складі тендерної пропозиції копії сертифіката на систему управління інформаційною безпекою ДСТУ ISO/IEC 27001:2015 не має жодного зв’язку з предметом закупівлі – поставкою електронного обладнання, не підтверджує технічні або якісні характеристики товару, а також жодним чином не впливає на його функціональність чи безпечність. Зазначена умова суттєво обмежує коло потенційних учасників та штучно звужує конкуренцію, створюючи необґрунтований бар’єр для постачальників, які не мають відповідного сертифіката, незважаючи на належну якість і відповідність продукції вимогам Замовника.
Зазначимо, що аналогічна вимога вже була предметом розгляду Антимонопольного комітету України у межах рішення № 10460-р/пк-пз від 02.07.2025, за результатами якого Комісія визнала її дискримінаційною, встановивши відсутність зв’язку між такою вимогою та предметом закупівлі, а також її непропорційний характер. З урахуванням наведеного, вимога про надання сертифіката ДСТУ ISO/IEC 27001:2015 повинна бути виключена з тендерної документації закупівлі як така, що порушує фундаментальні принципи недискримінації учасників, відкритості та добросовісної конкуренції, передбачені статтею 5 Закону, а також вимоги частини 4 статті 22 Закону.
Окремо дискримінаційною для Скаржника є вимога Замовника щодо надання сертифіката відповідності системи управління якістю у виробництві, сервісному обслуговуванні та ремонті AQAP 2110 (2016) стосовно виробника безпілотних систем. Стандарт AQAP 2110 (2016) застосовується у сфері військових та оборонних технологій і регулює управління якістю процесів, пов’язаних з виробництвом та ремонтом спеціалізованого оборонного обладнання. Предметом цієї закупівлі є цивільне навчальне обладнання, яке не має ознак військового або подвійного призначення. У зв’язку з цим вимога щодо відповідальності саме цього стандарту є безпідставною, такою, що не відповідає суті предмета закупівлі, та суттєво звужує коло потенційних учасників. Цей сертифікат підтверджує виключно дотримання відповідність внутрішніх процесів підприємства відповідним стандартам НАТО і жодним чином не стосується конкретних технічних характеристик чи якості продукції, що закуповується.
Крім того, отримання сертифіката AQAP 2110 (2016) є складним і тривалим процесом, який передбачає проведення комплексної підготовки підприємства. Зокрема, необхідно здійснити повну адаптацію системи управління якістю до вимог стандарту, розробити та впровадити об’ємний пакет внутрішньої документації, провести низку внутрішніх аудитів із виявленням і усуненням невідповідностей, а також пройти сертифікаційний аудит акредитованою НАТО організацією. Враховуючи складність та тривалість цієї процедури, вимога Замовника фактично виключає можливість участі Скаржника у даній закупівлі, оскільки отримання сертифіката AQAP 2110 потребує значного часу та ресурсів і не може бути виконано у межах строків подання тендерної пропозиції.
Таким чином, встановлені Замовником вимоги щодо надання вузькоспеціалізованих сертифікатів систем управління, які не підтверджують якісні чи технічні характеристики продукції, мають дискримінаційний характер та порушують право Скаржника на участь у процедурі закупівлі. Скаржник володіє всіма необхідними документами, що безпосередньо підтверджують якість, безпечність та екологічну відповідність запропонованого товару, а отже й можливість його належної експлуатації Замовником. Однак встановлення Замовником необґрунтованих та надмірних критеріїв створює штучні бар’єри для участі у торгах та ставить під загрозу автоматичного відхилення тендерні пропозиції широкого кола добросовісних учасників, зокрема й Скаржника, що унеможливлює добросовісну конкуренцію та рівний доступ до процедури закупівлі.
У зв’язку з викладеним, Скаржник просить Комісію визнати встановлені Замовником вимоги дискримінаційними та зобов’язати його внести зміни до тендерної документації в цій частині шляхом усунення відповідних умов.
– копію сертифікату на систему екологічного керування ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015) щодо виробництва, сервісного обслуговування та ремонту персональних комп’ютерів, безпілотних систем, моніторів, виданого на ім’я виробника, продукція якого пропонується учасником, або національних стандартів, якими їх замінено, що має бути дійсним щонайменше до кінця 2025 року;
– копію сертифікату на систему управління інформаційною безпекою ДСТУ ISO/IEC 27001:2015 стосовно виробництва, сервісного обслуговування та ремонту персональних комп’ютерів, безпілотних систем, моніторів, виданого на ім’я виробника, продукція якого пропонується учасником, або національних стандартів, якими їх замінено, що має бути дійсним щонайменше до кінця 2025 року;
– копію сертифікату на систему управління охороною здоров’я та безпеки праці ДСТУ ISO 45001:2019 (ISO 45001:2018, IDT) стосовно виробництва, сервісного обслуговування та ремонту персональних комп’ютерів, моніторів, виданого на ім’я виробника, продукція якого пропонується учасником, або національних стандартів, якими їх замінено, що має бути дійсним щонайменше до кінця 2025 року;
– сертифікат відповідності системи управління якістю у виробництві, сервісному обслуговуванні та ремонті AQAP-2110 (2016) щодо виробника безпілотних систем, продукція якого пропонується учасником, або національних стандартів, якими їх замінено.
Викладені вище вимоги тендерної документації, на переконання Замовника, начебто повинні гарантувати якість, оригінальність та офіційність постачання товару. Водночас Скаржник категорично не погоджується з подібною позицією, оскільки встановлення таких вимог не забезпечує досягнення заявленої мети, а навпаки — створює необґрунтовані та штучні обмеження для участі у процедурі закупівлі, порушуючи фундаментальні принципи недискримінації, добросовісної конкуренції та рівного доступу учасників, передбачені Законом. Такий підхід Замовника має очевидні ознаки дискримінаційності, що потребує детального правового аналізу та обґрунтування, яке викладається нижче.
Сформовані Замовником вимоги щодо надання сертифікатів ISO (ДСТУ ISO 14001:2015, ДСТУ ISO/IEC 27001:2015, ДСТУ ISO 45001:2019) саме із зазначенням виду діяльності щодо виробництва, сервісного обслуговування та ремонту персональних комп’ютерів, безпілотних систем і моніторів є дискримінаційними, оскільки істотно обмежують коло потенційних учасників та створюють необґрунтовані переваги для конкретних суб’єктів господарювання. Зазначені сертифікати за своєю сутністю підтверджують винятково наявність у підприємства впроваджених систем управління внутрішніми процесами (екологічного менеджменту, інформаційної безпеки, охорони праці тощо), і не стосуються безпосередньо якості, технічних характеристик або функціональних властивостей продукції. Такі документи видаються виключно на юридичну особу, яка реалізувала відповідну систему управління у своїй діяльності, а не на окремі товари чи їхні моделі.
Скаржник звертає увагу Постійно діючої адміністративної колегію з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі – Комісія) на те, що має в розпорядженні чинні сертифікати ISO, які підтверджують, що на підприємстві належним чином впроваджені та функціонують необхідні системи управління згідно з міжнародними стандартами. Водночас, у зазначених сертифікатах відсутні конкретні формулювання щодо діяльності з виробництва, сервісного обслуговування або ремонту персональних комп’ютерів, безпілотних систем і моніторів, на яких наполягає Замовник. Попри наявність у Скаржника усіх необхідних документів та підтверджену спроможність виконати договір належним чином, ця штучна та необґрунтована деталізація Замовника унеможливлює участь Скаржника в процедурі закупівлі.
Додатково наголошуємо, що вимога Замовника щодо надання у складі тендерної пропозиції копії сертифіката на систему управління інформаційною безпекою ДСТУ ISO/IEC 27001:2015 не має жодного зв’язку з предметом закупівлі – поставкою електронного обладнання, не підтверджує технічні або якісні характеристики товару, а також жодним чином не впливає на його функціональність чи безпечність. Зазначена умова суттєво обмежує коло потенційних учасників та штучно звужує конкуренцію, створюючи необґрунтований бар’єр для постачальників, які не мають відповідного сертифіката, незважаючи на належну якість і відповідність продукції вимогам Замовника.
Зазначимо, що аналогічна вимога вже була предметом розгляду Антимонопольного комітету України у межах рішення № 10460-р/пк-пз від 02.07.2025, за результатами якого Комісія визнала її дискримінаційною, встановивши відсутність зв’язку між такою вимогою та предметом закупівлі, а також її непропорційний характер. З урахуванням наведеного, вимога про надання сертифіката ДСТУ ISO/IEC 27001:2015 повинна бути виключена з тендерної документації закупівлі як така, що порушує фундаментальні принципи недискримінації учасників, відкритості та добросовісної конкуренції, передбачені статтею 5 Закону, а також вимоги частини 4 статті 22 Закону.
Окремо дискримінаційною для Скаржника є вимога Замовника щодо надання сертифіката відповідності системи управління якістю у виробництві, сервісному обслуговуванні та ремонті AQAP 2110 (2016) стосовно виробника безпілотних систем. Стандарт AQAP 2110 (2016) застосовується у сфері військових та оборонних технологій і регулює управління якістю процесів, пов’язаних з виробництвом та ремонтом спеціалізованого оборонного обладнання. Предметом цієї закупівлі є цивільне навчальне обладнання, яке не має ознак військового або подвійного призначення. У зв’язку з цим вимога щодо відповідальності саме цього стандарту є безпідставною, такою, що не відповідає суті предмета закупівлі, та суттєво звужує коло потенційних учасників. Цей сертифікат підтверджує виключно дотримання відповідність внутрішніх процесів підприємства відповідним стандартам НАТО і жодним чином не стосується конкретних технічних характеристик чи якості продукції, що закуповується.
Крім того, отримання сертифіката AQAP 2110 (2016) є складним і тривалим процесом, який передбачає проведення комплексної підготовки підприємства. Зокрема, необхідно здійснити повну адаптацію системи управління якістю до вимог стандарту, розробити та впровадити об’ємний пакет внутрішньої документації, провести низку внутрішніх аудитів із виявленням і усуненням невідповідностей, а також пройти сертифікаційний аудит акредитованою НАТО організацією. Враховуючи складність та тривалість цієї процедури, вимога Замовника фактично виключає можливість участі Скаржника у даній закупівлі, оскільки отримання сертифіката AQAP 2110 потребує значного часу та ресурсів і не може бути виконано у межах строків подання тендерної пропозиції.
Таким чином, встановлені Замовником вимоги щодо надання вузькоспеціалізованих сертифікатів систем управління, які не підтверджують якісні чи технічні характеристики продукції, мають дискримінаційний характер та порушують право Скаржника на участь у процедурі закупівлі. Скаржник володіє всіма необхідними документами, що безпосередньо підтверджують якість, безпечність та екологічну відповідність запропонованого товару, а отже й можливість його належної експлуатації Замовником. Однак встановлення Замовником необґрунтованих та надмірних критеріїв створює штучні бар’єри для участі у торгах та ставить під загрозу автоматичного відхилення тендерні пропозиції широкого кола добросовісних учасників, зокрема й Скаржника, що унеможливлює добросовісну конкуренцію та рівний доступ до процедури закупівлі.
У зв’язку з викладеним, Скаржник просить Комісію визнати встановлені Замовником вимоги дискримінаційними та зобов’язати його внести зміни до тендерної документації в цій частині шляхом усунення відповідних умов.
×
-
Назва доказу:
Сертифікат системи управління охорони здоров'я та праці
-
Повʼязаний документ:
4. Сертифікат системи управління охорони здоров'я та праці.pdf
-
-
Назва доказу:
Сертифікат на систему управління якісню
-
Повʼязаний документ:
3. Сертифікат на систему управління якісню.pdf
-
-
Назва доказу:
Сертифікат на систему екологічного управління
-
Повʼязаний документ:
2. Сертифікат на систему екологічного управління.pdf
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
1. Визнати дії Замовника — Відділ освіти, культури, молоді та спорту Козинської селищної ради щодо встановлення технічних вимог до предмета закупівлі, викладених у тендерній документації до закупівлі (ідентифікатор: UA-2025-07-31-007974-a), такими, що порушують принципи здійснення публічних закупівель, зокрема принципи недискримінації учасників та забезпечення рівного доступу до участі у процедурі закупівлі. 2. Зобов’язати Замовника — Відділ освіти, культури, молоді та спорту Козинської селищної ради — внести зміни до тендерної документації, виключивши положення, що мають дискримінаційний характер, та привести документацію у відповідність до вимог чинного законодавства України у сфері публічних закупівель.
Порядковий номер пункту скарги:
2
Номер:
1b9a69d548cb42daa8f0801dfd00d320
Заголовок пункту скарги:
2. Щодо дискримінаційної умови про подання декларації відповідності продукції вимогам конкретного технічного регламенту
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення:
Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги:
Додатком № 2 до тендерної документації Замовником також встановлено вимогу, згідно з якою учасник у складі своєї пропозиції зобов’язаний надати:
– копію декларації про відповідність запропонованого персонального комп’ютера та монітора вимогам Технічного регламенту обмеження використання деяких небезпечних речовин в електричному та електронному обладнанні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 139.
На переконання Скаржника, зазначена вимога Замовника є необґрунтованою та створює непропорційні бар’єри для участі у процедурі закупівлі, з огляду на таке.
Скаржник вже має в своєму розпорядженні чинну декларацію про відповідність, яка підтверджує відповідність запропонованої продукції вимогам:
– Технічного регламенту низьковольтного електричного обладнання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 р. № 1067, а також вимогам
– Технічного регламенту з електромагнітної сумісності обладнання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 р. № 1077.
Зазначена декларація підтверджує повну відповідність продукції Скаржника встановленим чинним законодавством України вимогам щодо безпечності, якості та експлуатаційних характеристик обладнання, що пропонується до постачання Замовнику.
Разом із тим, вимога Замовника щодо надання копії декларації про відповідність запропонованого персонального комп’ютера та монітора вимогам Технічного регламенту обмеження використання деяких небезпечних речовин в електричному та електронному обладнанні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 139, позбавляє Скаржника можливості подати тендерну пропозицію, оскільки за відсутності саме цієї декларації така пропозиція буде автоматично відхилена без розгляду по суті, попри вже підтверджену відповідність нашої продукції вимогам технічних регламентів № 1067 та № 1077.
Незважаючи на відсутність у складі документів декларації відповідності за постановою № 139, наша продукція вже повністю відповідає вимогам чинного законодавства України та може безпечно вводитися в обіг і експлуатуватися за функціональним призначенням. Така декларація стосується виключно питань обмеження вмісту небезпечних речовин в електричному та електронному обладнанні та не впливає на функціональні, якісні чи експлуатаційні характеристики продукції, що пропонується Скаржником. Відсутність оформленої декларації саме за цим регламентом не створює жодних ризиків для Замовника та не свідчить про невідповідність нашого обладнання вимогам безпечності чи якості.
Така зазначена умова Замовника носить формальний характер і не є критичною для досягнення цілей закупівлі. Вона лише штучно обмежує коло учасників, які потенційно здатні виконати договірні зобов’язання належним чином. У подібній ситуації опиняються й інші добросовісні учасники ринку, продукція яких відповідає всім обов’язковим технічним регламентам, але не супроводжується саме декларацією за постановою № 139 через відсутність юридичного обов’язку її отримання.
Таким чином, встановлена Замовником вимога не спрямована на забезпечення якості та безпечності предмета закупівлі, а виключно на формальне відсіювання учасників, що позбавляє їх можливості подати тендерні пропозиції та конкурувати на рівних умовах. Подібні умови не відповідають принципам добросовісної конкуренції, та мають ознаки прямої дискримінації.
З огляду на наведені обставини, Скаржник звертається до Комісії з проханням визнати спірні умови тендерної документації такими, що мають дискримінаційний характер, та зобов’язати Замовника внести зміни до документації в цій частині, усунувши зазначені необґрунтовані вимоги.
– копію декларації про відповідність запропонованого персонального комп’ютера та монітора вимогам Технічного регламенту обмеження використання деяких небезпечних речовин в електричному та електронному обладнанні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 139.
На переконання Скаржника, зазначена вимога Замовника є необґрунтованою та створює непропорційні бар’єри для участі у процедурі закупівлі, з огляду на таке.
Скаржник вже має в своєму розпорядженні чинну декларацію про відповідність, яка підтверджує відповідність запропонованої продукції вимогам:
– Технічного регламенту низьковольтного електричного обладнання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 р. № 1067, а також вимогам
– Технічного регламенту з електромагнітної сумісності обладнання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 р. № 1077.
Зазначена декларація підтверджує повну відповідність продукції Скаржника встановленим чинним законодавством України вимогам щодо безпечності, якості та експлуатаційних характеристик обладнання, що пропонується до постачання Замовнику.
Разом із тим, вимога Замовника щодо надання копії декларації про відповідність запропонованого персонального комп’ютера та монітора вимогам Технічного регламенту обмеження використання деяких небезпечних речовин в електричному та електронному обладнанні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 139, позбавляє Скаржника можливості подати тендерну пропозицію, оскільки за відсутності саме цієї декларації така пропозиція буде автоматично відхилена без розгляду по суті, попри вже підтверджену відповідність нашої продукції вимогам технічних регламентів № 1067 та № 1077.
Незважаючи на відсутність у складі документів декларації відповідності за постановою № 139, наша продукція вже повністю відповідає вимогам чинного законодавства України та може безпечно вводитися в обіг і експлуатуватися за функціональним призначенням. Така декларація стосується виключно питань обмеження вмісту небезпечних речовин в електричному та електронному обладнанні та не впливає на функціональні, якісні чи експлуатаційні характеристики продукції, що пропонується Скаржником. Відсутність оформленої декларації саме за цим регламентом не створює жодних ризиків для Замовника та не свідчить про невідповідність нашого обладнання вимогам безпечності чи якості.
Така зазначена умова Замовника носить формальний характер і не є критичною для досягнення цілей закупівлі. Вона лише штучно обмежує коло учасників, які потенційно здатні виконати договірні зобов’язання належним чином. У подібній ситуації опиняються й інші добросовісні учасники ринку, продукція яких відповідає всім обов’язковим технічним регламентам, але не супроводжується саме декларацією за постановою № 139 через відсутність юридичного обов’язку її отримання.
Таким чином, встановлена Замовником вимога не спрямована на забезпечення якості та безпечності предмета закупівлі, а виключно на формальне відсіювання учасників, що позбавляє їх можливості подати тендерні пропозиції та конкурувати на рівних умовах. Подібні умови не відповідають принципам добросовісної конкуренції, та мають ознаки прямої дискримінації.
З огляду на наведені обставини, Скаржник звертається до Комісії з проханням визнати спірні умови тендерної документації такими, що мають дискримінаційний характер, та зобов’язати Замовника внести зміни до документації в цій частині, усунувши зазначені необґрунтовані вимоги.
×
-
Назва доказу:
Декларація відповідності ПК
-
Повʼязаний документ:
5. Декларація відповідності ПК.pdf
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
1. Визнати дії Замовника — Відділ освіти, культури, молоді та спорту Козинської селищної ради щодо встановлення технічних вимог до предмета закупівлі, викладених у тендерній документації до закупівлі (ідентифікатор: UA-2025-07-31-007974-a), такими, що порушують принципи здійснення публічних закупівель, зокрема принципи недискримінації учасників та забезпечення рівного доступу до участі у процедурі закупівлі. 2. Зобов’язати Замовника — Відділ освіти, культури, молоді та спорту Козинської селищної ради — внести зміни до тендерної документації, виключивши положення, що мають дискримінаційний характер, та привести документацію у відповідність до вимог чинного законодавства України у сфері публічних закупівель.
Порядковий номер пункту скарги:
3
Номер:
67b51de73cb740d8b0c244c1cbbe1da1
Заголовок пункту скарги:
3. Щодо дискримінаційних характеру вимог Замовника про надання підтверджень авторизації Microsoft та атестата виробництва
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення:
Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги:
Додатком № 2 до тендерної документації Замовником установлено низку вимог, які учасник повинен виконати у складі своєї тендерної пропозиції, а саме надати:
– лист від компанії Microsoft або її структурного підрозділу, або її представництва ТОВ «Майкрософт Україна», наданий виробнику запропонованих персональних комп’ютерів, що підтверджує авторизацію компанії Microsoft використовувати технологію ОЕМ Activation 3.0 (ОА 3.0) під час виробництва апаратного забезпечення;
– копію листа від компанії Microsoft чи представництва Microsoft в Україні, що підтверджує право виробника персонального комп’ютера на встановлення програмного забезпечення з використанням технології ОЕМ активації ОА 3.0 під час виробництва апаратного забезпечення;
– копію діючого атестата виробництва на персональні комп’ютери та монітори, виданого уповноваженим органом з сертифікації на ім’я виробника.
Скаржник переконаний, що встановлені Замовником умови є надмірними та дискримінаційними, оскільки вони штучно обмежують коло потенційних учасників процедури закупівлі та фактично виключають із конкуренції добросовісних постачальників, здатних забезпечити належну якість і безпечність предмета закупівлі.
Окрему увагу Скаржник звертає на вимоги Замовника щодо надання листів компанії Microsoft або представництва ТОВ «Майкрософт Україна», що підтверджує авторизацію виробника персональних комп’ютерів на використання технології OEM Activation 3.0 (ОА 3.0) та право на встановлення відповідного програмного забезпечення при виробництві апаратного забезпечення. Такі вимоги є необґрунтованими, дискримінаційними та такими, що не відповідають чинному законодавству України та офіційній політиці корпорації Microsoft.
Зокрема, згідно з офіційною позицією компанії Microsoft, яка неодноразово озвучувалась у відкритих листах (наприклад, лист від 15.05.2018 р. № 3083), корпорація Microsoft реалізує свою продукцію на території України виключно через розвинену партнерську мережу і не здійснює прямого авторизаційного оформлення листів для участі у тендерних процедурах. Крім того, Microsoft Corporation, як виробник програмного забезпечення, не має офіційного представництва в Україні, а ТОВ «Майкрософт Україна» не уповноважено та не надає авторизаційних листів такого характеру, про що компанія офіційно повідомляла у вищезазначеному листі.
Підтвердження партнерського статусу з Microsoft здійснюється шляхом публікації відповідної інформації у відкритому глобальному реєстрі Microsoft Partner Network, доступ до якого є вільним. Відповідно, офіційні партнери Microsoft не потребують жодних додаткових листів чи документів, оскільки їхній статус та повноваження автоматично підтверджуються електронними листами, що генеруються безпосередньо компанією Microsoft. Відповідно до умов ліцензування програмного забезпечення Microsoft, критерієм правомірності використання програмного забезпечення є наявність цифрової ліцензії, COA-стікера або ключа активації, інтегрованого у BIOS пристрою, а не авторизаційного листа. Отже, вимога Замовника щодо надання таких документів не передбачена ні законодавством, ні політиками самої корпорації Microsoft, а виключно цілеспрямована на штучне звуження кола потенційних учасників торгів та створює дискримінаційні умови, безумовно позбавляючи можливості участі у тендерній процедурі багатьох добросовісних постачальників, які постачають ліцензійне програмне забезпечення.
Щодо вимоги Замовника надати копію діючого атестата виробництва на персональні комп’ютери та монітори, виданого уповноваженим органом з сертифікації на ім’я виробника, зазначаємо, що ця умова також є не менш надмірною та необґрунтованою. Атестат виробництва як документ видається уповноваженими органами виключно у випадках сертифікації серійного виробництва продукції. Водночас чинне законодавство України не передбачає обов’язковості сертифікації серійного виробництва персональних комп’ютерів та моніторів, які є предметом даної закупівлі. Встановлення Замовником вимоги щодо обов’язкового надання атестата виробництва суттєво обмежує коло потенційних учасників лише тими виробниками, які добровільно пройшли таку сертифікацію, попри те, що така сертифікація не є обов’язковою і не впливає на якість або експлуатаційні характеристики продукції, яка пропонується до постачання.
Таким чином, визначені Замовником вимоги щодо надання листів авторизації від Microsoft та атестата виробництва не мають об’єктивного зв’язку з предметом закупівлі, є зайвими, надмірними та дискримінаційними, та взагалі порушують фундаментальні принципи рівного доступу та недискримінації учасників, визначені статтею 5 Закону у сфері публічних закупівель.
Все вищевикладене свідчить про те, що встановлені Замовником вимоги не спрямовані на забезпечення проведення відкритої та прозорої процедури закупівлі, з максимальною кількістю пропозицій для вибору найбільш економічно вигідної, а натомість демонструють намагання штучно обмежити конкуренцію та допустити до участі виключно заздалегідь визначеного постачальника, з яким, вірогідно, існують попередні домовленості. Такий підхід є неприпустимим, оскільки суперечить основним фундаментальним принципам публічних закупівель – відкритості, добросовісної конкуренції та недискримінації учасників. Публічні закупівлі повинні бути доступними для всіх потенційних постачальників, а не обмежуватися вузьким колом попередньо обраних суб’єктів господарювання.
Особливо актуально це у нинішніх умовах, коли Україна вже понад три роки протидіє повномасштабній збройній агресії Російської Федерації, а державні органи та органи місцевого самоврядування змушені здійснювати свою діяльність в умовах воєнного стану та обмежених фінансових ресурсів, особливого значення набуває раціональне й ефективне використання бюджетних коштів. Забезпечення максимальної конкуренції під час проведення закупівель є запорукою отримання оптимального співвідношення ціни та якості, що має особливу важливість у сфері забезпечення освітніх потреб майбутнього покоління. Замовники, які отримують фінансування з бюджетних джерел, мають усвідомлювати підвищену відповідальність за прийняті ними управлінські рішення. Нераціональне планування закупівель та допущення неефективного витрачання коштів у таких обставинах не лише завдає шкоди інтересам держави, а й підриває довіру до самого механізму публічних закупівель як інструменту відновлення та сталого розвитку країни у критичний період. У цьому контексті порушення, вчинене Замовником, не може розцінюватися як технічна помилка чи недогляд, а повинне кваліфікуватися як системне, глибоке відхилення від принципів законності, публічності та економічної доцільності.
У зв’язку з викладеним, Скаржник просить Комісію визнати дії Замовника з формування у тендерній документації наведених вище вимог такими, що мають дискримінаційний характер, та зобов’язати Замовника внести відповідні зміни до тендерної документації шляхом усунення зазначених дискримінаційних умов. Усунення таких порушень забезпечить дотримання принципів рівної та добросовісної конкуренції, наддасть можливість значній кількості потенційних учасників реалізувати передбачене законом право на подання своїх тендерних пропозицій, а Замовнику – отримати найбільш економічно вигідну пропозицію, що відповідає інтересам держави та суспільства.
– лист від компанії Microsoft або її структурного підрозділу, або її представництва ТОВ «Майкрософт Україна», наданий виробнику запропонованих персональних комп’ютерів, що підтверджує авторизацію компанії Microsoft використовувати технологію ОЕМ Activation 3.0 (ОА 3.0) під час виробництва апаратного забезпечення;
– копію листа від компанії Microsoft чи представництва Microsoft в Україні, що підтверджує право виробника персонального комп’ютера на встановлення програмного забезпечення з використанням технології ОЕМ активації ОА 3.0 під час виробництва апаратного забезпечення;
– копію діючого атестата виробництва на персональні комп’ютери та монітори, виданого уповноваженим органом з сертифікації на ім’я виробника.
Скаржник переконаний, що встановлені Замовником умови є надмірними та дискримінаційними, оскільки вони штучно обмежують коло потенційних учасників процедури закупівлі та фактично виключають із конкуренції добросовісних постачальників, здатних забезпечити належну якість і безпечність предмета закупівлі.
Окрему увагу Скаржник звертає на вимоги Замовника щодо надання листів компанії Microsoft або представництва ТОВ «Майкрософт Україна», що підтверджує авторизацію виробника персональних комп’ютерів на використання технології OEM Activation 3.0 (ОА 3.0) та право на встановлення відповідного програмного забезпечення при виробництві апаратного забезпечення. Такі вимоги є необґрунтованими, дискримінаційними та такими, що не відповідають чинному законодавству України та офіційній політиці корпорації Microsoft.
Зокрема, згідно з офіційною позицією компанії Microsoft, яка неодноразово озвучувалась у відкритих листах (наприклад, лист від 15.05.2018 р. № 3083), корпорація Microsoft реалізує свою продукцію на території України виключно через розвинену партнерську мережу і не здійснює прямого авторизаційного оформлення листів для участі у тендерних процедурах. Крім того, Microsoft Corporation, як виробник програмного забезпечення, не має офіційного представництва в Україні, а ТОВ «Майкрософт Україна» не уповноважено та не надає авторизаційних листів такого характеру, про що компанія офіційно повідомляла у вищезазначеному листі.
Підтвердження партнерського статусу з Microsoft здійснюється шляхом публікації відповідної інформації у відкритому глобальному реєстрі Microsoft Partner Network, доступ до якого є вільним. Відповідно, офіційні партнери Microsoft не потребують жодних додаткових листів чи документів, оскільки їхній статус та повноваження автоматично підтверджуються електронними листами, що генеруються безпосередньо компанією Microsoft. Відповідно до умов ліцензування програмного забезпечення Microsoft, критерієм правомірності використання програмного забезпечення є наявність цифрової ліцензії, COA-стікера або ключа активації, інтегрованого у BIOS пристрою, а не авторизаційного листа. Отже, вимога Замовника щодо надання таких документів не передбачена ні законодавством, ні політиками самої корпорації Microsoft, а виключно цілеспрямована на штучне звуження кола потенційних учасників торгів та створює дискримінаційні умови, безумовно позбавляючи можливості участі у тендерній процедурі багатьох добросовісних постачальників, які постачають ліцензійне програмне забезпечення.
Щодо вимоги Замовника надати копію діючого атестата виробництва на персональні комп’ютери та монітори, виданого уповноваженим органом з сертифікації на ім’я виробника, зазначаємо, що ця умова також є не менш надмірною та необґрунтованою. Атестат виробництва як документ видається уповноваженими органами виключно у випадках сертифікації серійного виробництва продукції. Водночас чинне законодавство України не передбачає обов’язковості сертифікації серійного виробництва персональних комп’ютерів та моніторів, які є предметом даної закупівлі. Встановлення Замовником вимоги щодо обов’язкового надання атестата виробництва суттєво обмежує коло потенційних учасників лише тими виробниками, які добровільно пройшли таку сертифікацію, попри те, що така сертифікація не є обов’язковою і не впливає на якість або експлуатаційні характеристики продукції, яка пропонується до постачання.
Таким чином, визначені Замовником вимоги щодо надання листів авторизації від Microsoft та атестата виробництва не мають об’єктивного зв’язку з предметом закупівлі, є зайвими, надмірними та дискримінаційними, та взагалі порушують фундаментальні принципи рівного доступу та недискримінації учасників, визначені статтею 5 Закону у сфері публічних закупівель.
Все вищевикладене свідчить про те, що встановлені Замовником вимоги не спрямовані на забезпечення проведення відкритої та прозорої процедури закупівлі, з максимальною кількістю пропозицій для вибору найбільш економічно вигідної, а натомість демонструють намагання штучно обмежити конкуренцію та допустити до участі виключно заздалегідь визначеного постачальника, з яким, вірогідно, існують попередні домовленості. Такий підхід є неприпустимим, оскільки суперечить основним фундаментальним принципам публічних закупівель – відкритості, добросовісної конкуренції та недискримінації учасників. Публічні закупівлі повинні бути доступними для всіх потенційних постачальників, а не обмежуватися вузьким колом попередньо обраних суб’єктів господарювання.
Особливо актуально це у нинішніх умовах, коли Україна вже понад три роки протидіє повномасштабній збройній агресії Російської Федерації, а державні органи та органи місцевого самоврядування змушені здійснювати свою діяльність в умовах воєнного стану та обмежених фінансових ресурсів, особливого значення набуває раціональне й ефективне використання бюджетних коштів. Забезпечення максимальної конкуренції під час проведення закупівель є запорукою отримання оптимального співвідношення ціни та якості, що має особливу важливість у сфері забезпечення освітніх потреб майбутнього покоління. Замовники, які отримують фінансування з бюджетних джерел, мають усвідомлювати підвищену відповідальність за прийняті ними управлінські рішення. Нераціональне планування закупівель та допущення неефективного витрачання коштів у таких обставинах не лише завдає шкоди інтересам держави, а й підриває довіру до самого механізму публічних закупівель як інструменту відновлення та сталого розвитку країни у критичний період. У цьому контексті порушення, вчинене Замовником, не може розцінюватися як технічна помилка чи недогляд, а повинне кваліфікуватися як системне, глибоке відхилення від принципів законності, публічності та економічної доцільності.
У зв’язку з викладеним, Скаржник просить Комісію визнати дії Замовника з формування у тендерній документації наведених вище вимог такими, що мають дискримінаційний характер, та зобов’язати Замовника внести відповідні зміни до тендерної документації шляхом усунення зазначених дискримінаційних умов. Усунення таких порушень забезпечить дотримання принципів рівної та добросовісної конкуренції, наддасть можливість значній кількості потенційних учасників реалізувати передбачене законом право на подання своїх тендерних пропозицій, а Замовнику – отримати найбільш економічно вигідну пропозицію, що відповідає інтересам держави та суспільства.
×
-
Назва доказу:
Скарга АМКУ на Козинську
-
Повʼязаний документ:
2025.08.08 - Скарга АМКУ на Козинську.docx
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
1. Визнати дії Замовника — Відділ освіти, культури, молоді та спорту Козинської селищної ради щодо встановлення технічних вимог до предмета закупівлі, викладених у тендерній документації до закупівлі (ідентифікатор: UA-2025-07-31-007974-a), такими, що порушують принципи здійснення публічних закупівель, зокрема принципи недискримінації учасників та забезпечення рівного доступу до участі у процедурі закупівлі. 2. Зобов’язати Замовника — Відділ освіти, культури, молоді та спорту Козинської селищної ради — внести зміни до тендерної документації, виключивши положення, що мають дискримінаційний характер, та привести документацію у відповідність до вимог чинного законодавства України у сфері публічних закупівель.