-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 1
Бензин АІ-95
Місцезнаходження замовника:63304, Україна, Харківська область, м.Берестин, вул.Шиндлера,66. Категорія замовника - юридичні особи та/або суб’єкти господарювання, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання
Завершена
933 600.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 9 336.00 UAH
мін. крок: 1% або 9 336.00 UAH
Період оскарження:
22.07.2025 15:07 - 02.08.2025 00:00
Скарга
Розгляд припинено
КЕП
Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Номер:
00392c0c1d7947e18f15e02a32755689
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-07-22-008433-a.b1
Назва:
Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Пов'язані документи:
Учасник
- СКАРГА.pdf 25.07.2025 17:00
- Сертифікат 9001.pdf 25.07.2025 17:00
- Сертифікаційна угода ТОВ НПП МСС 45001.pdf 25.07.2025 17:00
- Сертифікат 45001.pdf 25.07.2025 17:00
- Сертифікаційна угода ТОВ НПП МСС 9001.pdf 25.07.2025 17:00
- sign.p7s 25.07.2025 17:01
- рішення від 29.07.2025 №11708.pdf 29.07.2025 16:30
- Інформація про резолютивну частину рішення від 05.08.2025 №12069.pdf 06.08.2025 14:15
- рішення від 05.08.2025 № 12069.pdf 07.08.2025 13:31
- ПОЯСНЕННЯ_Замовника_на_скаргу БРЕНТ ПЕТРОЛ.docx 31.07.2025 10:43
- ПОЯСНЕННЯ_Замовника_на_скаргу БРЕНТ ПЕТРОЛ.docx 31.07.2025 10:43
- Додаток 3 Технічні вимоги(зі змінами від 30.07.25).docx 31.07.2025 10:43
- Відповідь на скаргу БРЕНТ ПЕТРОЛ.PDF 31.07.2025 10:43
Дата прийняття скарги до розгляду:
25.07.2025 17:06
Дата розгляду скарги:
05.08.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
29.07.2025 16:30
Причина:
Замовником відповідно до Закону про публічні закупівлі усунено порушення
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги:
07.08.2025 13:31
Дата прийняття рішення про припинення розгляду скарги:
07.08.2025 13:31
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
d1646070ea1e4e75ab6b8c7ea3281524
Заголовок пункту скарги:
Встановлення Замовником дискримінаційних вимог до учасників в тендерній документації та порушення положень статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Інші умови тендерної документації
Тип порушення:
Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги:
22.07.2025 року в електронній системі закупівель на сайті Уповноваженого органу Prozorro було оголошено та оприлюднено процедуру відкриті торги з особливостями за предметом «Бензин АІ-95», Замовником, КОМУНАЛЬНИМ ПІДПРИЄМСТВОМ "БЕРЕСТИН-ВОДОКАНАЛ", (63304, Україна, Харківська область, Берестинський р-н, м. Берестин, вул. Шиндлера, буд. 66, код за ЄДРПОУ 05466186), що зареєстрована за ідентифікатором UA-2025-07-22-008433-a.
Уважно вивчивши умови тендерної документації, яка була оприлюднена щодо зазначеної процедури закупівлі, ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «БРЕНТ ПЕТРОЛ» (далі – Скаржник), виявило умови, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель, зокрема Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922-VIII (далі – Закон) та Особливостям здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості), та полягають у наступному.
Відповідно до пункту 1 «Зміст і спосіб подання тендерної пропозиції» розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації Замовника – «Тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель. Документ з тендерною пропозицією подається в електронному вигляді шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх установлення замовником), та завантаження файлу/-ів з:
• тендерною пропозицією за формою, визначеною замовником в Додатку 2;
• інформацією та/або документами, що підтверджує відповідність учасника кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям – згідно з Додатку 1 до цієї тендерної документації;
• інформацією та/або документами щодо відсутності підстав, установлених в пункті 47 Особливостей, – згідно з пунктом 5 цього розділу та Додатком 1 до цієї тендерної документації;
для об’єднання учасників як учасника процедури закупівлі замовником зазначаються умови щодо надання інформації та способу підтвердження відповідності таких учасників об’єднання установленим кваліфікаційним критеріям та підставам, визначеним п. 47 Особливостей, - згідно з пунктом 5 цього розділу та Додатком 1 до цієї тендерної документації;
• у разі, якщо тендерна пропозиція подається об’єднанням учасників, до неї обов’язково включається документ про створення такого об’єднання — згідно з Додатком 1 до тендерної документації;
• інформацією про технічні вимоги до предмета закупівлі згідно (Додатку 3);
• проектом договору, підписаним керівником або уповноваженою особою Учасника (Додаток 5);
• листом- згодою (Додаток 6);
• листом-згодою з технічними та іншими умовами тендерної документації (Додаток 7);
• інших документів та інформації, відповідно до вимог тендерної документації.
…».
Додаток 3 до тендерної документації Замовника містить ТЕХНІЧНІ ВИМОГИ (ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ) ТА ІНШІ ВИМОГИ ДО ПРЕДМЕТА ЗАКУПІВЛІ.
Додатком 3 встановлено, що учасник повинен надати, зокрема:
«Сертифікат системи управління якістю, виданий на ім’я учасника, стосовно оптової торгівлі твердим, рідким, газоподібним паливом виданий акредитованим Національним агентством з акредитації України, державним органом сертифікації відповідно до вимог сфери акредитації, зокрема ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT). Додатково учасник надає чинний договір з державним підприємством органу сертифікації, який видав зазначений сертифікат, лист від органу сертифікації, який підтверджує, що він видав зазначений сертифікат Учаснику та атестат про відповідну акредитацію органу сертифікації разом з додатками, завірений уповноваженою особою органу сертифікації.
Сертифікат на систему управління охороною здоров’я та безпекою праці, виданий на ім’я учасника, стосовно оптової торгівлі твердим, рідким, газоподібним паливом, виданий акредитованим Національним агентством з акредитації України, державним органом сертифікації відповідно до вимог сфери акредитації, зокрема ДСТУ ISO 45001:2019 Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування (ISO 45001:2018, IDT).
Додатково учасник надає чинний договір з державним підприємством органу сертифікації, який видав зазначений сертифікат, лист від органу сертифікації, який підтверджує, що він видав зазначений сертифікат Учаснику та атестат про відповідну акредитацію органу сертифікації разом з додатками.».
Частиною першою статті 5 Закону встановлено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Відповідно до частини четвертої статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Відповідно до пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Відповідно до частини четвертої статті 22 Закону тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Вимога Замовника, щодо надання Сертифікатів системи управління якістю та на систему управління охороною здоров’я та безпекою праці, виданих саме державним органом сертифікації відповідно до вимог сфери акредитації, зокрема ДСТУ EN ISO 9001:2018 та ДСТУ ISO 45001:2019 відповідно є дискримінаційною та носить обмежувальний характер.
Чинним законодавством України не встановлено вимог щодо обов’язку проведення сертифікації наведених вище систем, тобто сертифікація відповідно до вимог вищенаведених стандартів є добровільною. Тим більше, законодавством України не встановлено вимог щодо форми власності (зокрема державної) підприємств/установ/організацій, які проводять сертифікацію систем управління якістю та управління охороною здоров’я та безпекою праці.
Таким чином, учасники, які отримали сертифікати щодо засвідчення відповідності господарської діяльності вимогам ДСТУ EN ISO 9001:2018 та ДСТУ ISO 45001:2019, що видані приватними органами з сертифікації, зокрема Скаржник, обмежені в праві на участь у вищезазначеній процедурі закупівлі, всупереч положенням статей 5 та 22 Закону.
Разом із тим, Замовником вимагається надання договорів з підприємствами органу сертифікації, які видали зазначені сертифікати. Скаржник має змогу надати Сертифікат системи управління якістю та Сертифікат системи управління охороною здоров’я та безпекою праці, проте договір з підприємством Скаржник не має змоги надати, оскільки право на застосування відповідних сертифікатів Скаржнику надається на підставі Сертифікаційних угод. Така необґрунтована вимога Замовника позбавляє Скаржника у можливості взяти участь у оскаржуваній процедурі закупівлі, навіть попри можливість Скаржника підтвердити відповідність проваджуваної господарської діяльності вимогам ДСТУ EN ISO 9001:2018 та ДСТУ ISO 45001:2019 відповідними Сертифікатами.
Замовник вимагає надання листів від органів сертифікації, які підтверджують, що вони видали зазначені сертифікати учаснику. Наведене також обмежує можливість участі у процедурі закупівлі тих учасників, які не мають супровідних листів про видачу Сертифікатів, зокрема Скаржника, та не мають можливості та / або часу на отримання відповідних листів від органу сертифікації, наприклад, у зв’язку із обмеженням у часі на підготовку та подання тендерної пропозиції, тощо.
Необхідність встановлення всіх вищезазначених вимог в тендерній документації Замовником жодним чином не обґрунтована та не доведена.
Закон установлює правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади. Метою Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
З метою дотримання Закону та Особливостей, зокрема принципів здійснення публічних закупівель, зокрема таких як максимальна економія, ефективність та пропорційність, а також недискримінація учасників та рівне ставлення до них, тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, на виконання положень статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону.
Таким чином, Замовник порушив принципи здійснення публічних закупівель та недискримінації учасників, оскільки не довів та не підтвердив необхідність встановлення в тендерній документації вищезазначених вимог у такій редакції.
Вважаємо, що Замовником, застосовано дискримінаційний підхід при складанні тендерної документації (та додатків до неї) шляхом встановлення вимог, які не сприяють створенню конкурентного середовища та обмежують право на участь у процедурі закупівлі, зокрема Скаржника. У зв’язку із чим, вищенаведена вимога Замовника (в такій редакції) є необґрунтованою та такою, що значно звужує коло потенційних учасників, які спроможні забезпечити поставку пального за предметом закупівлі у спосіб і строки передбачені Замовником у тендерній документації та належним чином виконати умови договору про закупівлю у разі його укладення.
З урахуванням всього вищевикладеного, вважаємо, що тендерна документація Замовника містить дискримінаційні вимоги, які порушують чинні норми Закону та Особливостей, а також право учасників та, зокрема Скаржника, на недискримінацію та рівне ставлення.
Уважно вивчивши умови тендерної документації, яка була оприлюднена щодо зазначеної процедури закупівлі, ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «БРЕНТ ПЕТРОЛ» (далі – Скаржник), виявило умови, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель, зокрема Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 р. № 922-VIII (далі – Закон) та Особливостям здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості), та полягають у наступному.
Відповідно до пункту 1 «Зміст і спосіб подання тендерної пропозиції» розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» тендерної документації Замовника – «Тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель. Документ з тендерною пропозицією подається в електронному вигляді шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх установлення замовником), та завантаження файлу/-ів з:
• тендерною пропозицією за формою, визначеною замовником в Додатку 2;
• інформацією та/або документами, що підтверджує відповідність учасника кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям – згідно з Додатку 1 до цієї тендерної документації;
• інформацією та/або документами щодо відсутності підстав, установлених в пункті 47 Особливостей, – згідно з пунктом 5 цього розділу та Додатком 1 до цієї тендерної документації;
для об’єднання учасників як учасника процедури закупівлі замовником зазначаються умови щодо надання інформації та способу підтвердження відповідності таких учасників об’єднання установленим кваліфікаційним критеріям та підставам, визначеним п. 47 Особливостей, - згідно з пунктом 5 цього розділу та Додатком 1 до цієї тендерної документації;
• у разі, якщо тендерна пропозиція подається об’єднанням учасників, до неї обов’язково включається документ про створення такого об’єднання — згідно з Додатком 1 до тендерної документації;
• інформацією про технічні вимоги до предмета закупівлі згідно (Додатку 3);
• проектом договору, підписаним керівником або уповноваженою особою Учасника (Додаток 5);
• листом- згодою (Додаток 6);
• листом-згодою з технічними та іншими умовами тендерної документації (Додаток 7);
• інших документів та інформації, відповідно до вимог тендерної документації.
…».
Додаток 3 до тендерної документації Замовника містить ТЕХНІЧНІ ВИМОГИ (ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ) ТА ІНШІ ВИМОГИ ДО ПРЕДМЕТА ЗАКУПІВЛІ.
Додатком 3 встановлено, що учасник повинен надати, зокрема:
«Сертифікат системи управління якістю, виданий на ім’я учасника, стосовно оптової торгівлі твердим, рідким, газоподібним паливом виданий акредитованим Національним агентством з акредитації України, державним органом сертифікації відповідно до вимог сфери акредитації, зокрема ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT). Додатково учасник надає чинний договір з державним підприємством органу сертифікації, який видав зазначений сертифікат, лист від органу сертифікації, який підтверджує, що він видав зазначений сертифікат Учаснику та атестат про відповідну акредитацію органу сертифікації разом з додатками, завірений уповноваженою особою органу сертифікації.
Сертифікат на систему управління охороною здоров’я та безпекою праці, виданий на ім’я учасника, стосовно оптової торгівлі твердим, рідким, газоподібним паливом, виданий акредитованим Національним агентством з акредитації України, державним органом сертифікації відповідно до вимог сфери акредитації, зокрема ДСТУ ISO 45001:2019 Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування (ISO 45001:2018, IDT).
Додатково учасник надає чинний договір з державним підприємством органу сертифікації, який видав зазначений сертифікат, лист від органу сертифікації, який підтверджує, що він видав зазначений сертифікат Учаснику та атестат про відповідну акредитацію органу сертифікації разом з додатками.».
Частиною першою статті 5 Закону встановлено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель.
Відповідно до частини четвертої статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Відповідно до пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Відповідно до частини четвертої статті 22 Закону тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Вимога Замовника, щодо надання Сертифікатів системи управління якістю та на систему управління охороною здоров’я та безпекою праці, виданих саме державним органом сертифікації відповідно до вимог сфери акредитації, зокрема ДСТУ EN ISO 9001:2018 та ДСТУ ISO 45001:2019 відповідно є дискримінаційною та носить обмежувальний характер.
Чинним законодавством України не встановлено вимог щодо обов’язку проведення сертифікації наведених вище систем, тобто сертифікація відповідно до вимог вищенаведених стандартів є добровільною. Тим більше, законодавством України не встановлено вимог щодо форми власності (зокрема державної) підприємств/установ/організацій, які проводять сертифікацію систем управління якістю та управління охороною здоров’я та безпекою праці.
Таким чином, учасники, які отримали сертифікати щодо засвідчення відповідності господарської діяльності вимогам ДСТУ EN ISO 9001:2018 та ДСТУ ISO 45001:2019, що видані приватними органами з сертифікації, зокрема Скаржник, обмежені в праві на участь у вищезазначеній процедурі закупівлі, всупереч положенням статей 5 та 22 Закону.
Разом із тим, Замовником вимагається надання договорів з підприємствами органу сертифікації, які видали зазначені сертифікати. Скаржник має змогу надати Сертифікат системи управління якістю та Сертифікат системи управління охороною здоров’я та безпекою праці, проте договір з підприємством Скаржник не має змоги надати, оскільки право на застосування відповідних сертифікатів Скаржнику надається на підставі Сертифікаційних угод. Така необґрунтована вимога Замовника позбавляє Скаржника у можливості взяти участь у оскаржуваній процедурі закупівлі, навіть попри можливість Скаржника підтвердити відповідність проваджуваної господарської діяльності вимогам ДСТУ EN ISO 9001:2018 та ДСТУ ISO 45001:2019 відповідними Сертифікатами.
Замовник вимагає надання листів від органів сертифікації, які підтверджують, що вони видали зазначені сертифікати учаснику. Наведене також обмежує можливість участі у процедурі закупівлі тих учасників, які не мають супровідних листів про видачу Сертифікатів, зокрема Скаржника, та не мають можливості та / або часу на отримання відповідних листів від органу сертифікації, наприклад, у зв’язку із обмеженням у часі на підготовку та подання тендерної пропозиції, тощо.
Необхідність встановлення всіх вищезазначених вимог в тендерній документації Замовником жодним чином не обґрунтована та не доведена.
Закон установлює правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади. Метою Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
З метою дотримання Закону та Особливостей, зокрема принципів здійснення публічних закупівель, зокрема таких як максимальна економія, ефективність та пропорційність, а також недискримінація учасників та рівне ставлення до них, тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, на виконання положень статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону.
Таким чином, Замовник порушив принципи здійснення публічних закупівель та недискримінації учасників, оскільки не довів та не підтвердив необхідність встановлення в тендерній документації вищезазначених вимог у такій редакції.
Вважаємо, що Замовником, застосовано дискримінаційний підхід при складанні тендерної документації (та додатків до неї) шляхом встановлення вимог, які не сприяють створенню конкурентного середовища та обмежують право на участь у процедурі закупівлі, зокрема Скаржника. У зв’язку із чим, вищенаведена вимога Замовника (в такій редакції) є необґрунтованою та такою, що значно звужує коло потенційних учасників, які спроможні забезпечити поставку пального за предметом закупівлі у спосіб і строки передбачені Замовником у тендерній документації та належним чином виконати умови договору про закупівлю у разі його укладення.
З урахуванням всього вищевикладеного, вважаємо, що тендерна документація Замовника містить дискримінаційні вимоги, які порушують чинні норми Закону та Особливостей, а також право учасників та, зокрема Скаржника, на недискримінацію та рівне ставлення.
×
-
Назва доказу:
Сертифікаційна угода
-
Повʼязаний документ:
Сертифікаційна угода ТОВ НПП МСС 45001.pdf
-
-
Назва доказу:
Сертифікаційна угода
-
Повʼязаний документ:
Сертифікаційна угода ТОВ НПП МСС 9001.pdf
-
-
Назва доказу:
Сертифікат на систему управління охороною здоров'я та безпекою праці
-
Повʼязаний документ:
Сертифікат 45001.pdf
-
-
Назва доказу:
Сертифікат на систему управління якістю
-
Повʼязаний документ:
Сертифікат 9001.pdf
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
ПРОШУ: 1. Прийняти скаргу ТОВАРИСТВА З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «БРЕНТ ПЕТРОЛ» до розгляду. 2. Зобов’язати Замовника, КОМУНАЛЬНЕ ПІДПРИЄМСТВО "БЕРЕСТИН-ВОДОКАНАЛ", код за ЄДРПОУ 05466186, внести зміни до тендерної документації шляхом виключення дискримінаційних вимог з тендерної документації (та додатків до неї) у процедурі закупівлі за ідентифікатором UA-2025-07-22-008433-a за предметом закупівлі: «Бензин АІ-95».