• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Послуги з розроблення містобудівної документації Чечельницької селищної територіальної громади Гайсинського району Вінницької області

Кваліфікація

від початку періоду пройшло 15 робочих днів

5 586 378.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 27 931.89 UAH
Період оскарження: 14.07.2025 12:04 - 23.08.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга, що стосується тендерної документації у закупівлі UA-2025-07-14-003329-a, стосовно порушення процедури закупівлі – встановлення Замовником в Тендерній документації дискримінаційних вимог до потенційних Учасників

Номер: 02921689eddb42229246eb775779352c
Ідентифікатор запиту: UA-2025-07-14-003329-a.c1
Назва: Скарга, що стосується тендерної документації у закупівлі UA-2025-07-14-003329-a, стосовно порушення процедури закупівлі – встановлення Замовником в Тендерній документації дискримінаційних вимог до потенційних Учасників
Скарга:
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 30.07.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 22.07.2025 17:53
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 04.08.2025 14:38
Дата виконання рішення Замовником: 21.08.2025 10:57
Коментар замовника щодо усунення порушень: На виконання рішення № 11828-р/пк-пз від 30.07.2025, Комісії Антимонопольного Комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, замовником внесено зміни до тендерної документації та продовжино кінцевий строк подання тендерних пропозицій таким чином, щоб з моменту внесення змін до тендерної документації до закінчення кінцевого строку подання тендерних пропозицій залишалося не менше чотирьох днів
Автор: КОНСОРЦІУМ "ЗЕМЛЕВПОРЯДНИЙ СОЮЗ", Аліна Зінюк +380670101550 zu.zakupki@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 108710779e2b489fbce27e1145bb22cd
Заголовок пункту скарги: Щодо встановлення дискримінаційних умов до кваліфікаційного критерію про наявність обладнання та матеріально-технічної бази Учасника (підтверджуючі документи додаємо – Додаток № 2 до Скарги).
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Ознайомившись з умовами тендерної документації, Скаржник встановив наявність дискримінаційних, необґрунтованих та надлишкових вимог, які порушують права потенційних учасників, зокрема Скаржника на участь у закупівлі, а саме:
Відповідно до пункту 1.1. підпункту 1.1.1. Додатку 2 до Тендерної документації від Учасника процедури закупівлі вимагається:
«Перелік та кількість необхідного обладнання для надання послуг:
- альтернативне джерело живлення від 5,0 кВт - не менше 1-го (У зв’язку із військовою агресією Російської федерації проти України, та посиленням обстрілів по території України, а також можливими пошкодженнями енергетичної інфраструктури, учасник зобов’язаний підтвердити спроможність надавати послуги на період відсутності централізованого електропостачання)».

Скаржник вважає вимоги Замовника щодо необхідності такого обладнання, окрім визначеного, та таке як «Альтернативне джерело живлення потужністю від 5,0 кВт (не менше 1)» дискримінаційними, необґрунтованими та надлишковими з огляду на наступне.

Скаржнику не зрозуміла необхідність встановлення завищених вимог до кількості обладнання, зокрема, як «Альтернативне джерело живлення потужністю від 5,0 кВт (не менше 1)», яка не обґрунтовується Замовником ні положеннями нормативно-правових актів, ні змістом Технічного завдання щодо надання послуг (Додаток 3 до Тендерної документації ), що складають Предмет закупівлі.
Зауважимо, що Скаржник є професійним оператором землевпорядних та геодезичних послуг, послуг у сфері розроблення містобудівної документації, та відповідно має значну кількість власного або орендованого обладнання для надання послуг у цих сферах, зокрема, але не виключно:
1. Ліцензоване програмне забезпечення Delta/Digitals, функціонал якого передбачає створення землевпорядної документації відповідно до законодавства України та всіх вимог предмета закупівлі;
2. 2-частотний супутниковий геодезичний GNSS приймач L100 в комплекті (з контролером та кодом ПЗ Surpro 6.0);
3. Тахеометр електронний ТСRP1201+R1000 (зав. №237818);
4. 14 комп’ютерів-моноблоків ТМ «Lenovo»;
5. Широкоформатний кольоровий принтер (плоттер) Марка: HP Модель: DesignJet T520;
6. Автомобіль RENAULT DUSTER, ідентифікаційний номер транспортного засобу – VF1HJD40964316580, реєстраційний номер – КА0088НО;
7. Приміщення Нерухоме майно, розташоване за адресою: м. Одеса, вул. Грецька, 44 каб.№304.
(підтверджуючі документи додаємо – Додаток № 1.1 та 1.2 до Скарги).

Повідомляємо, що наявного у Скаржника обладнання більше ніж достатньо для надання послуг за предметом закупівлі, однак внаслідок завищений вимог до Сканера, зокрема, наявність альтернативного джерела живлення потужністю від 5,0 кВт, Скаржник позбавлений можливості взяти участь у процедурі закупівлі.
Зауважимо, що виконання вказаного обсягу послуг регулюється профільними нормативно-правовими актами, які передбачають вимоги до матеріально-технічного забезпечення виконавців послуг, зокрема Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності», Законом України «Про архітектурну діяльність», Законом України «Про землеустрій», Законом України «Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність», Земельним Кодексом України, Закону України «Про землеустрій», Закону України «Про Державний земельний кадастр», Постанови Кабінету Міністрів України від 01.09.2021 №926, Постанови Кабінету Міністрів України від 17 листопада 2004 р. № 1553 «Про затвердження Положення про Державний фонд документації із землеустрою та оцінки земель», ДБН Б.1.1-14:2021 «Склад та зміст містобудівної документації на місцевому рівні», Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України «Про затвердження Вимог до технічного і технологічного забезпечення виконавців топографо-геодезичних і картографічних робіт» №65 від 11.02.2014 року та ін.
Так, відповідно до Наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України «Про затвердження Вимог до технічного і технологічного забезпечення виконавців топографо-геодезичних і картографічних робіт» №65 від 11.02.2014 року, в Розділі II «Вимоги до технічного забезпечення виконавців робіт» регламентовано наступне:
«2.1. Виконавець робіт повинен мати на праві власності чи інших законних підставах такі засоби обчислювальної та інформаційної техніки, технічні засоби, необхідні для виконання топографо-геодезичних і картографічних робіт:
• супутникові геодезичні ГНСС-приймачі, високоточні і точні електронні тахеометри, теодоліти та нівеліри, гравіметри, комп’ютери та відповідне ліцензоване програмне забезпечення для виконання робіт зі створення Державної геодезичної мережі, геодезичних мереж згущення, геодезичних мереж спеціального призначення, інженерно-геодезичних вишукувань;
• цифрові аерокамери, аерофотоапарати, прилади для обробки аерофільмів та друку фотографій, сканери високої роздільної здатності, аналітичні та цифрові фотограмметричні прилади, точні та технічної точності тахеометри (електронні), теодоліти та нівеліри, комп’ютери та відповідне ліцензоване програмне забезпечення для виконання аерофототопографічних робіт, топографічних зйомок, кадастрових зйомок, топографічних робіт для забезпечення основи різних кадастрів;
• сканери високої роздільної здатності, обладнання для підготовки карт до видання, комп’ютери та спеціалізоване ліцензоване програмне забезпечення (геоінформаційні системи, система управління банком даних тощо) для виконання робіт зі створення (укладання, поновлення, підготовка до видання) карт (планів) у графічному, цифровому та електронному видах, робіт зі створення та ведення геоінформаційних систем, баз та банків даних.
2.2. Геодезичні інструменти та обладнання, комп’ютерна, обчислювальна, інформаційна техніка і програмне забезпечення, які застосовуються для виконання топографо-геодезичних і картографічних робіт, повинні забезпечувати необхідну точність вимірювань, автоматизацію процесів обробки даних, отримання геодезичних, топографічних і картографічних матеріалів та даних у паперовому та електронному вигляді».
Як вбачається чітким переліком зазначених вимог щодо технічного і технологічного забезпечення виконавців топографо-геодезичних і картографічних робіт, наявність у суб’єктів топографо-геодезичних і картографічних робіт вимога щодо наявності такого обладнання як: альтернативне джерело живлення потужністю від 5,0 кВт (не менше 1) –ВІДСУТНЯ, а отже, не передбачена законодавством України та не є обов’язковою чи необхідною умовою надання послуг що передбачені Технічним завданням оскаржуваної закупівлі.
Як те вже вказувалося вище, Скаржник має орендоване приміщення за адресою: м. Одеса, вул. Грецька, 44, каб.304, що орендується згідно Договору оренди нерухомого майна №02/02/25 від 01.02.2025 року у ТОВ «Градконсалтінг».
Обов’язок забезпечення електричного постачання чи то централізоване чи то із генеруючих джерел (генератор, накопичувач енергії, тощо) покладається на Орендодавця.
Під час військової агресії Російської федерації проти України, та посиленням обстрілів по території України, під час пошкодження енергетичної інфраструктури, Орендодавцем встановлено генеруюче джерело енергії (генератор), яке під’єднано до офісного приміщення за адресою м. Одеса, вул. Грецька, 44, каб.304, що орендується Скаржником.
Однак таке генеруюче джерело енергії (генератор) не належить на праві власності Скаржнику, а також не перебуває у його користуванні. Скаржник здійснює оплату електричної енергії, яке виробляється генеруючим джерелом енергії (генератором) для Орендодавця.

Участь у такій закупівлі зможуть взяти лише ті Учасники, які мають обладнання «альтернативного джерела живлення потужністю від 5,0 кВт (не менше 1)», що придбані/орендовані таким Учасником для забезпечення власних потреб у електричній енергії в період відключення централізованого електропостачання, за умови відсутності альтернативи у забезпечення свої потреб в електричній енергії (зарядні станції; централізоване генеруюче джерело енергії; тощо). Така вимога є дискримінаційним обмеженням, що суперечить чинним нормативним вимогам.

Відповідно до пункту 13 Особливостей, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 (у редакції, чинній на момент оголошення закупівлі), Замовник під час здійснення відкритих торгів з особливостями зобов’язаний дотримуватись принципів публічних закупівель, визначених статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема, принципів недискримінації учасників та пропорційності.

Крім того, згідно з пунктом 30 Особливостей, Замовник не має права встановлювати дискримінаційні вимоги, які можуть призвести до обмеження конкуренції або необґрунтованого відхилення тендерних пропозицій.

Наявність альтернативного джерела живлення потужністю від 5,0 кВт (не менше 1) не встановлено вимогами жодного з нормативно-правових актів, які регулюють порядок виконання топографо-геодезичних, картографічних, землевпорядних або містобудівних робіт. У зв’язку з цим, така вимога не відповідає принципу пропорційності, оскільки створює надмірне обтяження для учасників без реального впливу на якість чи безперервність виконання послуг, передбачених технічним завданням.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 2
Номер: 8e4f5333b21b4228ae86f1a1d617c378
Заголовок пункту скарги: №2. Щодо встановлення дискримінаційних умов до кваліфікаційного критерію про наявність обладнання та матеріально-технічної бази Учасника (підтверджуючі документи додаємо – Додаток № 2 до Скарги).
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Ознайомившись з умовами тендерної документації, Скаржник встановив наявність дискримінаційних, необґрунтованих та надлишкових вимог, які порушують права потенційних учасників, зокрема Скаржника на участь у закупівлі, а саме:
Відповідно до пункту 1.1. підпункту 1.1.2. Додатку 2 до Тендерної документації від Учасника процедури закупівлі вимагається:
«Для підтвердження правових підстав щодо наявності ліцензійного програмного забезпечення Учасник надає:
- ліцензію, сертифікат, тощо на використання програмного комплексу у власному виробництві, що підтверджує право використання учасником технологій, визначених у технічних вимогах до предмета закупівлі і що зазначене програмне забезпечення передбачене, зокрема, для створення та редагування цифрових карт та планів, обробки геодезичних вимірів і підготовки кадастрових обмінних файлів та технічної документації, створення картографічних матеріалів за результатами аерофото- та космічної зйомки, що дозволяє створити топографічну/картографічну основу у цифровій формі зі строком дії не менше строку надання послуги за договором».

Зазначена вимога є дискримінаційною, оскільки:
- не ґрунтується на чинному законодавстві України, яке не встановлює зобов’язання мати ліцензії з фіксованим строком дії на весь період виконання договору;
- обмежує коло учасників, зокрема тих, хто використовує легальне ліцензійне програмне забезпечення за моделлю щорічної передплати, хмарного доступу (SaaS) або за умовами комерційної угоди з правовласником;
- втручається у договірну свободу учасника, встановлюючи непропорційне обмеження, яке не має технічного чи правового підґрунтя;
- не враховує сучасні моделі ліцензування, прийняті у міжнародній практиці, зокрема ISO/IEC 19770 та галузеві стандарти використання геоінформаційних систем.

Тобто Замовник вимагає надати документ (ліцензію), чинність якого на момент подання тендерної пропозиції повинна перевищувати або охоплювати ще не розпочатий період виконання договору, що є технічно неможливим для низки моделей ліцензування і порушує рівні умови участі у процедурі закупівлі.

Крім того, оскаржувана вимога пункту 1.1. підпункту 1.1.2. Додатку 2 до Тендерної документації не є прямо пов’язаною з предметом закупівлі, що суперечить частині 3 статті 22 Закону.

Законодавство України не містить обов’язкової вимоги щодо встановлення строку дії ліцензії на програмне забезпечення на весь період дії договору про закупівлю. Така вимога є необґрунтованою, непередбаченою законом, порушує принципи недискримінації та пропорційності (ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі»), а також обмежує конкуренцію.

Скаржник є професійним оператором землевпорядних та геодезичних послуг, послуг у сфері розроблення містобудівної документації, та відповідно має значну кількість власного або орендованого обладнання для надання послуг у цих сферах, зокрема, але не виключно:
1. Ліцензоване програмне забезпечення Delta/Digitals, функціонал якого передбачає створення землевпорядної документації відповідно до законодавства України та всіх вимог предмета закупівлі;
2. Ліцензійне програмне забезпечення ESRI PARTNER NETWORK BRONZE ANNUAL FEE (підтверджуючі документи додаємо – Додаток № 1.1 до Скарги).

Хочемо зауважити, що Скаржник володіє необхідними правами на використання ліцензійного програмного забезпечення, яке передбачене технічними вимогами тендерної документації.

Скаржник, як потенційний учасник процедури закупівлі, гарантує належне виконання умов договору в повному обсязі із забезпеченням правомірного використання відповідного програмного забезпечення на підставі чинних ліцензій, які є дійсними на момент оприлюднення оголошення про проведення закупівлі та подачі ним тендерної пропозиції.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 3
Номер: 99f957c8979342bc897cca270a0351f3
Заголовок пункту скарги: №3. Щодо встановлення дискримінаційних умов до кваліфікаційного критерію про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Відповідно до пункту 1.2. підпункту 1.2.1. Додатку 2 до Тендерної документації від Учасника процедури закупівлі вимагається:
«Працівники, які мають вищу освіту у галузях геодезії, землевпорядкування, архітектури – (не менше 1-го працівника кожного напрямку, не враховуючи сертифікованих). На підтвердження надати копії дипломів про вищу освіту (без додатків)».

Відповідно до ч.3. ст. 17 Закону України «Про регулювання містобудівної документації», Розробником генерального плану може бути суб’єкт господарювання, який має право здійснювати розроблення містобудівної документації відповідно до Закону України "Про архітектурну діяльність" та документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".
Відповідно до статті 7 Закону України «Про архітектурну діяльність», проект об'єкта архітектури розробляється під керівництвом або з обов'язковою участю головного архітектора проекту та/або головного інженера проекту, які мають відповідний кваліфікаційний сертифікат».
Відповідно до Постанови КМУ від 23 травня 2011 р. № 554 «Деякі питання професійної атестації виконавців окремих видів робіт (послуг), пов'язаних із створенням об'єктів архітектури», кваліфікаційний сертифікат - документ, що підтверджує відповідність виконавця кваліфікаційним характеристикам професій працівників або відповідним професійним стандартам та його спроможність виконувати окремі роботи (надавати послуги), пов’язані із створенням об’єктів архітектури, що зазначені в такому документі і належать до видів робіт (послуг), перелік яких затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 р. № 554».
Переліком видів робіт (послуг), пов'язаних із створенням об'єктів архітектури, виконавці яких проходять професійну атестацію, який затвердженого Постановою КМУ від 23 травня 2011 р. №554, серед напрямів професійної кваліфікації, передбачено зокрема, розроблення містобудівної документації.
Так, з урахуванням предмету закупівлі, відповідно до якого здійснюється розроблення науково-проєктної документації «Історико-архітектурний опорний план» який є складовою генерального плану населеного пункту, у потенційного Виконавця за основним місцем роботи має бути працевлаштований сертифікований архітектор із сертифікатом за напрямом «розроблення містобудівної документації», що в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України.

Відповідно до ст. 5 - 51 Закону України «Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність», суб’єктами топографо-геодезичної і картографічної діяльності є юридичні та фізичні особи, які володіють необхідним технічним та технологічним забезпеченням та у складі яких за основним місцем роботи є сертифікований інженер-геодезист, що є відповідальним за якість результатів топографо-геодезичних і картографічних робіт.
Професійною топографо-геодезичною і картографічною діяльністю за відповідними напрямами можуть займатися особи, які мають вищу освіту у сфері геодезії та/або землеустрою.
Топографо-геодезичні і картографічні роботи при здійсненні землеустрою виконуються особами, які отримали кваліфікаційний сертифікат інженера-землевпорядника відповідно до Закону України "Про землеустрій".
Сертифіковані інженери-геодезисти несуть відповідальність за якість результатів топографо-геодезичних і картографічних робіт (крім топографо-геодезичних та картографічних робіт при здійсненні землеустрою). Сертифікованим інженером-геодезистом може бути особа, яка має стаж роботи за спеціальністю не менше одного року, склала кваліфікаційний іспит та одержала кваліфікаційний сертифікат за відповідним напрямом робіт.
Так, з урахуванням предмету закупівлі, відповідно до якого здійснюється створення актуальної картографічної основи та виготовляється виготовлення топографічний плану територій громади, у потенційного Виконавця за основним місцем роботи має бути сертифікований інженер-геодезист, що є відповідальним за якість результатів топографо-геодезичних і картографічних робіт, що в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України.

Відповідно до ст. 26 Закону України «Про землеустрій», розробниками документації із землеустрою є:
-юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи сертифікований інженер-землевпорядник, який є відповідальним за якість робіт із землеустрою;
-фізичні особи - підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою.
Так, з урахуванням предмету закупівлі, відповідно до якого здійснюється розроблення Проекту землеустрою щодо організації і встановлення меж територій, у потенційного Виконавця за основним місцем роботи має бути сертифікований інженер-землевпорядник, який є відповідальним за якість робіт із землеустрою, що в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства України.

Частиною 3 ст. 26 Закону України «Про землеустрій» визначено, що розробником генерального плану населеного пункту є суб’єкт господарювання, що відповідає критеріям, визначеним частиною другою цієї статті, та відповідно до закону може розробляти містобудівну документацію».
Таким чином, законодавством встановлено, що надання ВСІХ видів робіт (послуг), передбачених предметом закупівлі, суб’єкти господарювання повинні мати у власному штаті працівників:
- головного архітектора проекту із чинним кваліфікаційним сертифікатом за напрямом «розроблення містобудівної документації» ;
- сертифікованого інженера-геодезиста, що є відповідальним за якість результатів топографо-геодезичних і картографічних робіт,
- сертифікованого інженера-землевпорядника, який є відповідальним за якість робіт із землеустрою.
Встановлення будь-яких інших вимог Замовником - не відповідає чинним положенням законодавства та є необґрунтованим.

Зауважимо, що вказані нормативно-правові акти встановлюють обов’язкову наявність 1-го архітектора проекту, 1 сертифікованого інженера-геодезиста та 1 сертифікованого інженера-землевпорядника, які мають відповідні кваліфікаційні сертифікати.

Скаржник має у складі працівників Головного архітектора проєкту, який отримав кваліфікаційний сертифікат відповідального виконавця окремих видів робіт (послуг), пов'язаних зі створенням об'єктів архітектури з розроблення містобудівної документації, Інженера–геодезиста, яка має кваліфікаційний сертифікат та Інженера-землевпорядника, який отримав кваліфікаційний сертифікат, що є достатнім для розроблення містобудівної документації, у тому числі для надання послуг за предметом закупівлі, а саме:
- Чернєй Тетяни Сергіївни, головного архітектора проекту, яка має кваліфікаційний сертифікат серії АА №003685 від 02.03.2017 року та пройшла підвищення кваліфікації, що підтверджується свідоцтвом №4371 від 24.12.2021 року;
- Безпрозванної Валерії Володимирівни, інженера–геодезиста, яка має кваліфікаційний сертифікат №014655 від 11.01.2022 року;
- Завального Сергія Вікторовича, інженера–землевпорядника, який має кваліфікаційний сертифікат №013176 від 15.01.2017 року та пройшов підвищення кваліфікації, що підтверджується свідоцтвами серії ОД №0170 від 10.07.2020 та серії ОД №0344 від 30.04.2024 року (підтверджуючі документи додаємо – Додаток № 2 до Скарги).
Через встановлені Замовником дискримінаційні вимоги прийняти участь у закупівлі зможуть лише ті учасники, які мають ДОДАТКОВО, окрім визначених законодавством - Працівників, які мають вищу освіту у галузях геодезії, землевпорядкування, архітектури – (не менше 1-го працівника кожного напрямку, не враховуючи сертифікованих), що не дає змогу Скаржнику прийняти участь у Закупівлі та порушує його законні права та інтереси, а також чинне законодавство у сфері містобудування та землевпорядкування, норми якого наведені у даному пункті Скарги.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 4
Номер: b4d06deaede34d26987db1dacbadf9c8
Заголовок пункту скарги: №4. Щодо встановлення дискримінаційних умов до кваліфікаційного критерію про наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів).
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: Відповідно до пункту 1.3. підпункту 1.3.2. Додатку 2 до Тендерної документації від Учасника процедури закупівлі вимагається:
«Для підтвердження наявності в Учасника аналогічних договорів, які зазначені Учасником в довідці, необхідно надати повністю виконаний (завершений) аналогічний договір, з усіма додатками, що є його невід’ємними частинами, змінами та доповненнями, відповідними актами, що свідчать про виконання наданого договору у повному обсязі. Якщо Учасник, не виконав аналогічний комплексний договір в повному обсязі, але повністю виконав окремі етапи договору, які відповідають переліку робіт у Технічному завданні даної закупівлі, то він може надати підтвердження виконання цих окремих етапів. На підтвердження виконаних окремих етапів такого договору, Учасник надає весь перелік документів, що підтверджують повне і якісне виконання окремих етапів (акти виконаних робіт, відгуки, тощо). Решта аналогічних робіт, може бути підтверджена іншими виконаними договорами. У будь якому випадку, в Учасника має бути підтверджений досвід виконання усіх видів робіт, що зазначені у Технічному завданні (Додаток 3)».
Також відповідно до пункту 1.3. підпункту 1.3.3. Додатку 2 до Тендерної документації від Учасника процедури закупівлі вимагається:
«Під аналогічним договором слід вважати комплексний договір (не менше 1-го) або договори на окремі види робіт, предмет яких відповідає предмету закупівлі, (Технічному завданню, викладеному у Додатку 3 до тендерної закупівлі) за видами та обсягами робіт (послуг), зокрема:
- проведення аерофотознімальних робіт (або придбання архівних космічних знімків) з виготовленням матеріалів аерофотознімання з метою створення топографічного плану території населеного пункту, територіальної громади або адміністративного району для містобудівних потреб (не менше 1-го договору);
- створення (актуалізація) інженерно-топографічного плану в масштабі 1:10000 території територіальної громади (не менше 1-го договору);
- виготовлення топографічного плану населеного пункту в М 1:2000 (в якості картографічної основи містобудівної документації), створеного з прив’язкою місцевої геодезичної мережі до Державної геодезичної мережі в системі координат УСК-2000 з побудовою трансформаційного поля для перетворення картографічних та землевпорядних матеріалів минулих років з місцевої системи координат, утвореної від СК-42, в місцеву систему координат (УСК-2000) (не менше 1-го договору);
- розроблення історико-архітектурного опорного плану історичного населеного місця України, виконаного не раніше 2021 р.;
- проекту землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об’єктів (відповідно ст. 47 ЗУ «Про землеустрій») (не менше 1-го договору);
- виконання заходів підготовчого етапу розроблення комплексного плану просторового розвитку територіальної громади або розроблення схеми планування території адміністративного району (не менше 1-го договору)».

Відповідно до підпункту 1.3.7. Додатку 2 до Тендерної документації «Аналогічним договором вважається лише такий договір, де Замовником робіт (послуг), аналогічних предмету даної закупівлі, виступає орган державної влади або місцевого самоврядування, або їх виконавчі органи чи відокремлені підрозділи.».

Вище визначені вимоги Тендерної документації, є дискримінаційними, надлишковими та в більшості - не обґрунтованими, що призводить до умисного обмеження кола учасників даної закупівлі, які можуть (могли б) прийняти участь у закупівлі відповідно до предмету.
Замовником порушено принципи здійснення публічних закупівель, регламентованих ст. 5 ЗУ «Про публічні закупівлі», а саме: принцип добросовісної конкуренції між учасниками, принципів відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівлі, а також принципів недискримінації учасників, що обґрунтовується наступним.

Відповідно до Оголошення закупівлі предмет визначено: «Послуги з розроблення містобудівної документації Чечельницької селищної територіальної громади Гайсинського району Вінницької області».
Отже, предметом закупівлі є Виготовлення (розроблення) містобудівної документації.
Відповідно до п. 3 ч. 2 ст. 16 Закону України «Про публічні закупівлі» замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв, зокрема наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів). При цьому аналогічний договір - це договір, що співпадає з предметом закупівлі по четвертому знаку (згідно коду класифікатору ДК 021:2015) або договір, предмет якого аналогічний до предмету закупівлі.
Відповідно від учасників Замовник має вимагати підтвердження досвіду виконання аналогічного договору із надання послуг у сфері містобудування.
Так, в якості доказів наявності реального успішного досвіду виконання Договору про закупівлю послуг № 83 від 20.09.2021 р. на надання послуги з виготовлення із застосуванням геоінформаційних технологій топографічної основи, генерального плану, плану зонування територій, історико-архітектурного опорного плану міста Кодима та здійснення стратегічної екологічної оцінки (ДК 021:2015 – 71410000-5 Послуги у сфері містобудування) (підтверджуючі документи додаємо – Додаток № 3 до Скарги).

Такі вимоги не є релевантними предмету закупівлі, оскільки правовідносини щодо розроблення містобудівної документації регулюються Законом України № 3038-VI «Про регулювання містобудівної діяльності» та Постановою Кабінету Міністрів України № 926 від 1 вересня 2021 року «Про затвердження Порядку розроблення, оновлення, внесення змін та затвердження містобудівної документації» (надалі - Порядок)
До містобудівної документації на місцевому рівні відноситься, згідно статті 1 Закону України № 3038-VI «Про регулювання містобудівної діяльності»:
- комплексний план просторового розвитку території територіальної громади (пункт 51 ст.1);
- генеральний план населеного пункту (пункт 2 ст.1);
- детальний план території (пункт 2 ст.1);
- історико-архітектурний опорний план (частина 4 статті 17).
Пунктом 3 Порядку передбачено, що планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом 1) розроблення, 2) оновлення, 3) внесення змін до:
А) комплексних планів просторового розвитку територій територіальних громад,
Б) генеральних планів населених пунктів,
В) детальних планів території.
Таким чином, вимоги до аналогічного досвіду учасника мають відповідати саме розробленню (виготовленню) містобудівної документації, зокрема - генеральних планів, детальних планів або комплексних планів просторового розвитку.

Скаржник зауважує, що предмет договору – один, а в якості аналогічного договору, Замовником вимагається 1 КОМПЛЕКСНИЙ Договір, який повинен передбачати виконання абсолютно різних видів робіт (різними предметами):
1) проведення аерофотознімальних робіт (або придбання архівних космічних знімків) з виготовленням матеріалів аерофотознімання з метою створення топографічного плану території населеного пункту, територіальної громади або адміністративного району для містобудівних потреб;
2) створення (актуалізація) інженерно-топографічного плану в масштабі 1:10000 території територіальної громади;
3) виготовлення топографічного плану населеного пункту в М 1:2000 (в якості картографічної основи містобудівної документації), створеного з прив’язкою місцевої геодезичної мережі до Державної геодезичної мережі в системі координат УСК-2000 з побудовою трансформаційного поля для перетворення картографічних та землевпорядних матеріалів минулих років з місцевої системи координат, утвореної від СК-42, в місцеву систему координат (УСК-2000);
4) розроблення історико-архітектурного опорного плану історичного населеного місця України, виконаного не раніше 2021 р.;
5) проекту землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об’єктів (відповідно ст. 47 ЗУ «Про землеустрій»);
6) виконання заходів підготовчого етапу розроблення комплексного плану просторового розвитку територіальної громади або розроблення схеми планування території адміністративного району.
…або договори на окремі види робіт, предмет яких відповідає предмету закупівлі Технічному завданню, викладеному у Додатку 3 до тендерної закупівлі, за видами та обсягами робіт (послуг) ( ЗА РІЗНИМИ ПРЕДМЕТАМИ):
1) проведення аерофотознімальних робіт (або придбання архівних космічних знімків) з виготовленням матеріалів аерофотознімання з метою створення топографічного плану території населеного пункту, територіальної громади або адміністративного району для містобудівних потреб (не менше 1-го договору);
2) створення (актуалізація) інженерно-топографічного плану в масштабі 1:10000 території територіальної громади (не менше 1-го договору);
3) виготовлення топографічного плану населеного пункту в М 1:2000 (в якості картографічної основи містобудівної документації), створеного з прив’язкою місцевої геодезичної мережі до Державної геодезичної мережі в системі координат УСК-2000 з побудовою трансформаційного поля для перетворення картографічних та землевпорядних матеріалів минулих років з місцевої системи координат, утвореної від СК-42, в місцеву систему координат (УСК-2000) (не менше 1-го договору);
4) розроблення історико-архітектурного опорного плану історичного населеного місця України, виконаного не раніше 2021 р.;
5) проекту землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об’єктів (відповідно ст. 47 ЗУ «Про землеустрій») (не менше 1-го договору);
6) виконання заходів підготовчого етапу розроблення комплексного плану просторового розвитку територіальної громади або розроблення схеми планування території адміністративного району (не менше 1-го договору)
- ЩО ПРЯМО СУПЕРЕЧИТЬ ЗАКОНУ УКРАЇНИ «ПРО ПУБЛІЧНІ ЗАКУПІВЛІ» ТА ПОНЯТТЮ АНАЛОГІЧНОГО ДОГОВОРУ. Оскільки вимагаються договори на виконання окремих операцій/практичного виконання, зокрема таких як проведення аерофотознімальних робіт, придбання архівних космічних знімків (яке взагалі не стосується предмету закупівлі), виконання заходів підготовчого етапу розроблення комплексного плану, створення (актуалізація) інженерно-топографічного плану, виготовлення топографічного плану, встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення.

Крім цього, відповідно до підпункту 1.3.7. Додатку 2 до Тендерної документації «Аналогічним договором вважається лише такий договір, де Замовником робіт (послуг), аналогічних предмету даної закупівлі, виступає орган державної влади або місцевого самоврядування, або їх виконавчі органи чи відокремлені підрозділи».
Відповідно до ст. 4 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», Суб’єктами містобудування є органи виконавчої влади, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи.
При цьому, Замовник в супереч законодавчим нормам зазначає, що за аналогічними договорами (договором) контрагентом повинен бути лише орган державної влади або місцевого самоврядування, або їх виконавчі органи чи відокремлені підрозділи, що також є прямо дискримінаційною вимогою, яка значно звужує реальні шанси на участь у закупівлі потенційних Учасників (у тому числі Скаржника).
Замовник не обґрунтував необхідність встановлення зазначеної вимоги в тендерній документації, а наявна редакція тендерної документації в цій частині обмежує участь та дискримінує Скаржника щодо участі у закупівлі.

Натомість замовником безпідставно включено перелік аналогічних договорів, які охоплюють інші види робіт, а перелік можливих контрагентів (Замовників/Сторони договору) за такими договорами штучно звужено, що:
• не відповідає суті предмету закупівлі — розробці містобудівної документації;
• істотно обмежує коло потенційних учасників, які мають досвід у містобудівному проектуванні.

Наявність вищенаведених дискримінаційних вимог не дає можливість Скаржнику, як виконавцю послуг, взяти участь у такій закупівлі, за умови повної відповідності його документів щодо спроможності виконати послуги за предметом закупівлі, у тому числі за наявності у Скаржника відповідного досвіду у сфері містобудування (у тому числі, розроблення історико-архітектурного опорного плану історичного міського населеного пункту, створення топографічної основи, розробка генерального плану та складової частини землеустрою). Скаржник для документального підтвердження вказаного надає Договір про закупівлю послуг № 83 від 20.09.2021 р. на надання послуги з виготовлення із застосуванням геоінформаційних технологій топографічної основи, генерального плану, плану зонування територій, історико-архітектурного опорного плану міста Кодима та здійснення стратегічної екологічної оцінки (ДК 021:2015 – 71410000-5 Послуги у сфері містобудування) - згідно якого виконувались такі роботи.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Порядковий номер пункту скарги: 5
Номер: 8956197239f94114a96ee12b9e3a4524
Заголовок пункту скарги: №5. Щодо встановлення дискримінаційних умов зазначених Замовником у тендерній документації.
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Відповідно до розділу 3 пункту 6 Тендерної документації від Учасника процедури закупівлі вимагається:
«Для підтвердження спроможності стабільно, безперервно надавати послуги та гарантувати їх якість, що задовольняє вимоги Замовника протягом всього часу їх виконання учасник надає дійсний (протягом усього терміну надання послуг) сертифікат на систему управління якістю (ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) «Система управління якістю. Вимоги») (або еквівалент), яким посвідчується система управління якістю стосовно надання послуг з діяльності у сфері архітектури, діяльності у сфері інжинірингу, геології та геодезії (коди ДКПП 71.11, 71.12). Сертифікат повинен бути виданий органом з оцінки відповідності, що акредитований НААУ».

Також, відповідно до пункту 4 підпункту 4.1 додатку 2 Тендерної документації:
«Для підтвердження спроможності стабільно, безперервно надавати послуги та гарантувати їх якість, що задовольняє вимоги Замовника протягом всього часу їх виконання, Учасник надає копію дійсного (протягом усього терміну надання послуг) сертифіката ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015,IDT; ISO 9001:2015, IDT) «Система управління якістю». Вимоги до сфери сертифікації: діяльності у сфері архітектури, діяльності у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах (коди ДКПП 71.11, 71.12). Сертифікат повинен бути виданий органом з оцінки відповідності, що акредитований НААУ. Якщо з дати видачі сертифікату на дату подачі пропозиції пройшло менше одного року, то надається копія рішення або інший документ, що підтверджує проведення первинного аудиту органом стандартизації, метрології та сертифікації або іншим акредитованим органом. Якщо з дати видачі сертифікату на дату подачі пропозиції пройшло більше одного року, то надається копія звіту або інший документ, що підтверджує проведення щорічного аудиту органом стандартизації, метрології та сертифікації або іншим акредитованим органом».

Вимога Замовника щодо надання сертифіката на систему управління якістю ISO 9001:2015 (або еквівалента), який повинен бути дійсним упродовж усього строку надання послуг (до 01.12.2027 року), не враховує специфіки процедур сертифікації та не узгоджується з реаліями застосування відповідного стандарту.
Згідно з міжнародною практикою та законодавством України, достатнім підтвердженням наявності впровадженої системи управління якістю є надання чинного сертифіката на дату подання тендерної пропозиції.
Також хочемо зазначити, що система сертифікації ISO 9001 побудована на принципі періодичного підтвердження відповідності шляхом щорічних наглядових аудитів та ресертифікації кожні три роки. Сертифікат не є разовим документом, а підтвердженням діючої системи управління якістю, яка функціонує безперервно та підлягає моніторингу.
Так, згідно з ISO/IEC 17021-1:2015, сертифікація систем управління якістю (наприклад, за стандартом ISO 9001) дійсно видається на строк до 3 років. Протягом цього періоду проводяться наглядові аудити для підтвердження відповідності системи вимогам стандарту. Після закінчення терміну сертифікації, за умови позитивних результатів наглядових аудитів, сертифікат може бути поновлено.

Скаржник зазначає, що він має чинний сертифікат ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) "Системи управління якістю. Вимоги" виданий ТОВ «Центр Оцінки Відповідності «ФАКТУМ», який дійсний до 08.10.2027 року, що охоплює переважну частину періоду надання послуг (підтверджуючі документи додаємо – Додаток № 4 до Скарги).
Разом з тим, вимога Замовника щодо наявності сертифіката, дійсного на весь строк надання послуг, на момент подання тендерної пропозиції — є надмірною та дискримінаційною.

Отже, встановлення вимоги щодо наявності сертифіката ISO 9001, дійсного на весь строк надання послуг (до 01.12.2027 року) є необґрунтованим з огляду на порядок функціонування системи сертифікації відповідно до стандарту ISO 9001 та неправомірною, оскільки:
1) сертифікати ISO 9001 видаються строком переважно на 3 роки, після чого підлягають щорічному наглядовому аудиту та пересертифікації;
2) на дату подання пропозиції учасник не може достовірно документально підтвердити подовження чинності сертифіката, дія якого закінчується у майбутньому (у випадку Скаржника - 08.10.2027 року), оскільки таке продовження можливе лише за результатами нової оцінки відповідності, яка проводиться безпосередньо перед завершенням строку чинності чинного сертифіката.
3) суперечить принципу пропорційності та відкритості закупівель, а також статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», згідно з якою: «Усі учасники мають мати рівний доступ до участі у закупівлі, усі учасники мають бути рівними між собою, а вимоги до них мають бути об’єктивними і неспрямованими на дискримінацію».
4) може розцінюватися як дискримінаційна вимога, тому що виключає можливість участі суб’єктів господарювання, у яких чинний сертифікат дійсний, але строк його закінчення передує кінцевому строку надання послуг, навіть попри те, що на момент подання пропозиції такий сертифікат є чинним і повністю підтверджує відповідність системи управління якістю ISO 9001;
5) законодавством не передбачено обов’язку учасника підтверджувати дію сертифіката на весь період надання послуг на етапі подання пропозиції.
Вимога про наявність сертифіката ISO 9001, чинного до дати завершення надання послуг (01.12.2027 року), є надмірною, штучно обмежує конкуренцію, не відповідає природі функціонування міжнародної системи сертифікації та порушує принципи рівного доступу, передбачені статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі».
Наявність вищенаведеної дискримінаційної умови не дає можливість Скаржнику, як виконавцю послуг, взяти участь у такій закупівлі, за умови повної відповідності його документів щодо спроможності надання послуг, який є предметом закупівлі.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації