-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Персональний нагрудний відеореєстратор
Завершена
321 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 1 605.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 1 605.00 UAH
Період оскарження:
07.07.2025 15:13 - 12.07.2025 00:00
Скарга
Залишено без розгляду
КЕП
СКАРГА на дискримінаційні вимоги Замовника
Номер:
1ef9579bfd884874ba394f9e39a9704e
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-07-07-008213-a.b1
Назва:
СКАРГА на дискримінаційні вимоги Замовника
Скарга:
07.07.2024 року Управління поліції охорони в Одеській області (далі — Замовник) на виконання вимог Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі по тексту – Закон) та «Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. 1178 (далі по тексту – Особливості), оголосило процедуру закупівлі : (відкриті торги з урахуванням Особливостей) вид предмету закупівлі: товари. Класифікатор та його відповідний код: ДК 021:2015:32330000-5: Апаратура для запису та відтворення аудіо- та відеоматеріалу.
Пов'язані документи:
Учасник
- Скарга СПЕКТР-8 УПО Одеса.pdf 11.07.2025 13:13
- _ДСТУ EN 62368-1_2017.pdf 11.07.2025 13:13
- Договір_ накладна_ відгук.pdf 11.07.2025 13:13
- Скарга СПЕКТР-8 УПО Одеса.docx 11.07.2025 13:13
- Скарга СПЕКТР-8 УПО Одеса.pdf.p7s 11.07.2025 13:13
- ДСТУ EN IEC 62368-1_2022.pdf 11.07.2025 13:13
- sign.p7s 11.07.2025 13:17
- Витяг з ЄДР ТОВ СПЕКТР-8 2025.pdf 11.07.2025 13:35
- sign.p7s 11.07.2025 13:36
- рішення від 14.07.2025 № 10966.pdf 14.07.2025 16:34
Дата прийняття скарги до розгляду:
11.07.2025 13:22
Причина:
Скарга не відповідає вимогам частин 2-5 та 9 статті 18 Закону про публічні закупівлі
Дата прийняття рішення про залишення скарги без розгляду:
14.07.2025 16:34
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
6925e81a97f9454190d52d79425f3ff0
Заголовок пункту скарги:
СКАРГА на дискримінаційні вимоги Замовника
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на лот
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
Опис окремої частини або частин предмета закупівлі : 32330000-5 - Апаратура для запису та відтворення аудіо- та відеоматеріалу, 25 шт. персональні нагрудні відеореєстратори.
Місце поставки товарів або місце виконання робіт чи надання послуг м. Одеса, за погодженою із Замовником адресою (відповідно до пункту 27 Особливостей). Строк поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг: 31 грудня 2025.
Уважно ознайомившись із умовами та вимогами, викладеними у тендерній документації на закупівлю товарів, затвердженою рішенням уповноваженої особи Управління поліції охорони в Одеській області від 07.07.2025 року (протокол № 123), переконана у тому, що деякі вимоги, поставлені Замовником до потенційних Учасників, є дискримінаційними та такими, що порушують права фізичної особи – підприємця Акберовой А.В. (надалі - Скаржник) на рівну конкуренцію .
Принцип не дискримінації учасників закріплений у статті 3 Закону. У статті 5 Закону прямо передбачено, що Замовники забезпечують вільний доступ всіх Учасників до інформації про закупівлю та не можуть встановлювати дискримінаційні вимоги до Учасників. Заборону на включення до тендерної документації вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, містить ст. 22 Закону.
Головна ознака умов тендерної документації, за якою їх можна віднести до дискримінаційних, — це негативні наслідки, зумовлені такими умовами, якими є обмеження конкуренції Учасників.
Тобто Замовник встановлює такі вимоги до Учасника торгів або до предмета закупівлі, які є надмірними або занадто деталізованими порівняно з вимогами, які зазвичай висувають та які вважаються об’єктивно необхідними для успішного виконання договору про закупівлю.
Включаючи до тендерної документації дискримінаційні умови, Замовник (навмисно або ні) необґрунтовано звужує коло потенційних Учасників закупівель, перешкоджаючи певним постачальникам, які спроможні виконати умови договору, брати участь у конкурентному змаганні.
Відповідно до Закону тендерна документація — це обов’язковий документ, який розробляє та затверджує Замовник з подальшим оприлюдненням на вебпорталі Уповноваженого органу. Саме відповідно до вимог тендерної документації Учасники готують тендерну пропозицію, тобто головне правило є таким: тендерна пропозиція = тендерна документація.
Відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 22 Закону тендерна документація повинна містити один або декілька кваліфікаційних критеріїв до Учасників та інформацію про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям, а саме:
- наявність обладнання та матеріально-технічної бази;
- наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;
- наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору.
- наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю.
Такі вимоги ст. 22 Закону кореспондуються з вимогами ст. 16 Закону. Зазначаю, що вказаний перелік кваліфікаційних критеріїв чітко визначений Законом і є вичерпним.
Відповідно до пункту 6 розділу 3 Тендерної документації Замовника
Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі :
Учасники процедури закупівлі повинні надати у складі тендерної пропозиції інформацію та документи, які підтверджують відповідність тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам встановленим в Додатку 2 до тендерної документації. Відповідність запропонованого предмету закупівлі вимогам тендерної документації повинна бути підтверджена наступними документами:
1. Оригінал інформаційної довідки, у вигляді довідки-згоди з технічними, якісними, кількісними та іншими вимогами до предмета закупівлі, які визначені у додатку 2 до тендерної документації та гарантування їх виконання.
2. Лист або довідку надану від виробника товару або його офіційного представника в Україні, яка містить таблицю, що у порівняльному вигляді підтверджує відповідність всіх технічних і якісних характеристик запропонованого учасником товару, по відношенню до технічних і якісних характеристик предмета закупівлі (п. 5 додатку 2 до тендерної документації), та при цьому такі характеристики мають бути конкретно визначеними, без виразів: «не менше», «не більше» тощо. У разі якщо даний лист або довідка, що надана від виробником товару або його офіційним представником в Україні не відповідає вимогам Замовника, та/або не містить підтвердження відповідності всіх технічних та/або якісних характеристик, то в такому випадку Замовник відхиляє пропозицію учасника.
3. Оригінал сертифікату відповідності на запропонований товар, який повинен відповідати вимогам р. 4, р. 5 ДСТУ EN 55024:2017, п.п. 4.1.4, 4.1.6, 4.1.15 ДСТУ EN IEC 62368-1:2022, виданий на ім’я учасника закупівлі органом з сертифікації, який акредитований Національним агентством з акредитації України. Наданий документ повинен бути діючим на момент подачі тендерної пропозиції.
4. Якщо Учасником пропонується товар вітчизняного виробництва, то в такому разі у складі тендерної пропозиції учасник надає ТУ (технічні умови) виробника, що мають підтверджувати технічні і якісні характеристики запропонованого учасником товару.
5. Документ (гарантійний або авторизаційний лист або сертифікат дистриб’ютора або дилера тощо) наданий виробником товару або його офіційним представником в Україні, який підтверджує статус учасника як партнера або представника або представництва або дистриб’ютора або дилера продукції, що пропонується до постачання. Даний документ повинен також підтверджувати право продажу і виконання гарантійних зобов’язань запропонованого учасником товару, та бути чинним на дату подачі пропозиції.
6. Гарантійний лист про виконання учасником гарантійних зобов’язань протягом гарантійного терміну товару, щодо його ремонту та технічного обслуговування у разі настання гарантійних випадків. Гарантійний термін товару повинен відповідати гарантійному терміну, що встановлений виробником, та при цьому він має становити не менше 12-ть місяців з дати поставки товару Замовнику.
7. Оригінал сертифікату відповідністі вимогам ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT) «Системи управлiння якiстю. Вимоги» виданий на ім’я учасника закупівлі та чинного на кінцеву дату подання тендерних пропозицій, а також для підтвердження акредитації органу, який видав учаснику цей сертифікат, надати чинний на дату подання тендерної пропозиції учасника Атестат про акредитацію, що виданий НААУ (Національне агентство з акредитації України). З метою підтвердження виконання взятих на себе учасником гарантійних зобов’язань протягом гарантійного терміну товару (обладнання), Сертифікат на Систему управління якістю (ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT) «Системи управлiння якiстю. Вимоги») повинен містити код ДКПП 33.13, та код ДКПП 33.14 (стосовно ремонтування електронного, оптичного й електричного устаткування).
8. Оригінал сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування» виданий на ім’я учасника закупівлі, та чинного на кінцеву дату подання тендерних пропозицій, а також для підтвердження акредитації органу, який видав учаснику цей сертифікат, надати чинний на дату подання тендерної пропозиції учасника Атестат про акредитацію, що виданий НААУ (Національне агентство з акредитації України). З метою підтвердження виконання взятих на себе учасником гарантійних зобов’язань протягом гарантійного терміну товару (обладнання), Сертифікат на Систему екологічного управління (ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування») повинен містити код ДКПП 33.13, та код ДКПП 33.14 (стосовно ремонтування електронного, оптичного й електричного устаткування).
9. Оригінал сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO 45001:2019 (ISO 45001:2018, IDT) «Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування» виданий на ім’я учасника закупівлі, та чинного на кінцеву дату подання тендерних пропозицій, а також для підтвердження акредитації органу, який видав учаснику цей сертифікат, надати чинний на дату подання тендерної пропозиції учасника Атестат про акредитацію, що виданий НААУ (Національне агентство з акредитації України).
10. Фото товару запропонованого учасником. У разі посилання у викладеній інформації на конкретні торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника, - слід вважати в наявності вираз «або еквівалент». До кожного еквівалента додається документ, що містить технічні характеристики товару. Будь-які еквіваленти будуть розглядатися Замовником у разі, якщо технічні та якісні характеристики еквіваленту будуть відповідати тим що зазначені у технічних вимогах.
Відповідно до Додатку 6 до Тендерної документації Перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції:
10. Документи згідно з підпунктом 3 пункту 6 розділу 3 тендерної документації;
Оригінал сертифікату відповідності на запропонований товар, який повинен відповідати вимогам р. 4, р. 5 ДСТУ EN 55024:2017, п.п. 4.1.4, 4.1.6, 4.1.15 ДСТУ EN IEC 62368-1:2022, виданий на ім’я учасника закупівлі органом з сертифікації, який акредитований Національним агентством з акредитації України. Наданий документ повинен бути діючим на момент подачі тендерної пропозиції.
Вважаю вимоги Замовника щодо надання учасниками - Оригіналу сертифікату відповідності на запропонований товар, який повинен відповідати вимогам р. 4, р. 5 ДСТУ EN 55024:2017, п.п. 4.1.4, 4.1.6, 4.1.15 ДСТУ EN IEC 62368-1:2022 є дискримінаційними в силу наступного.
Згідно з частиною третьою статті 22 Закону тендерна документація може містити також іншу інформацію відповідно до законодавства, яку замовник вважає за необхідне до неї включити. Разом з тим, тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників (частина четверта статті 22 Закону).
Відповідно до пункту 3 частини 2 статті 22 Закону у тендерній документації зазначається інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби — плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі).
Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною 4 статті 5 Закону - Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Згідно з нормами статті 22 Закону :
3. Тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
4. Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
07.07.2025 року на порталі публічних закупівель Скаржник звернувся до Замовника щодо наявності у Тендерної документації дискримінаційних вимог, а саме вимоги : щодо надання оригіналу сертифікату відповідності на запропонований товар, який повинен відповідати вимогам : р. 4, р. 5 ДСТУ EN 55024:2017, п.п. 4.1.4, 4.1.6, 4.1.15 ДСТУ EN IEC 62368-1:2022.
Відповідно до загальнодоступної інформації яка наявна на сайті Державного підприємства «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості» стандарт ДСТУ EN IEC 62368-1:2022 оприлюднено виключно англійською мовою та він є рівнозначним стандарту ДСТУ EN IEC 62368-1:2017, який оприлюднено українською мовою.
Ці два ДСТУ є діючими.
У відповідності до Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» та чинних технічних регламентів, Учасник має право:
самостійно обирати схему оцінки відповідності;
подавати сертифікат на аналогічну версію стандарту, якщо він є чинним, діючим і не суперечить вимогам нормативно-правових актів.
Скаржник запропонував Замовнику внести зміни до тендерної документації та надати можливість підтвердження відповідності товару або за ДСТУ EN IEC 62368-1:2022 або за ДСТУ EN IEC 62368-1:2017, залежно від наявного у учасника сертифіката, виданого акредитованим органом.
У відповіді від 10.07.2025, яка наявна на порталі публічних закупівель Замовник зазначив :
«Державний Стандарт України ДСТУ EN IEC 62368-1:2022 «Обладнання аудіо/відео, інформаційних та комунікаційних технологій. Частина 1. Вимоги щодо безпеки» (EN IEC 62368-1:2020, IDT; IEC 62368-1:2018, IDT), прийнятий наказом Державного підприємства «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості» (ДП «УкрНДНЦ») від 28.12.2022 № 285 «Про пакетне прийняття європейських нормативних документів CEN/CENELEC» та введений в дію на території України з 31.12.2023, є більш новою версією стандарту, ніж ДСТУ EN IEC 62368-1:2017 і містить більш актуалізовані вимоги безпеки для аудіо-, відео-, інформаційного та комунікаційного обладнання, що відповідають сучасним технологіям.
Відповідно до всього вищезазначеного ми не вбачаємо в цьому будь-яких дискримінаційних вимог по відношенню до учасників.»
Ці твердження Замовника не відповідають дійсності та спростовуються самим стандартами ДСТУ EN 62368-1:2017 та ДСТУ EN IEC 62368-1:2022, а саме :
1. Пункт 4.1.4 – Умонтування / Встановлення обладнання
Обидві редакції стандарту встановлюють, що під час оцінювання обладнання мають бути враховані інструкції виробника щодо:
• монтування / встановлення,
• переміщення,
• обслуговування,
• експлуатації.
Формулювання в редакціях 2017 та 2022 років є тотожними за змістом.
2. Пункт 4.1.6 – Орієнтація під час транспортування та експлуатації / використання
Редакції обох років однаково підкреслюють важливість врахування всіх ймовірних положень орієнтації обладнання, якщо вони можуть вплинути на відповідність вимогам або результати випробувань. Уточнення у версії 2022 року щодо:
• можливості монтажу на невертикальну поверхню,
• фіксації обладнання звичайною особою,
є лише деталізацією того, що і так логічно випливає із загальної вимоги — врахування всіх умов орієнтації, включно з умовами монтажу та використання. Це не створює нових вимог, а лише роз’яснює їх застосування.
3. Пункт 4.1.15 – Маркування та інструкції
У обох версіях міститься перелік трьох варіантів, коли обладнання повинне відповідати вимогам Додатку F:
• наявність маркування,
• надання інструкцій,
• захисні заходи у вигляді інструкцій.
ВАЖЛИВО!
Версія документу 2022 «ДСТУ EN IEC 62368-1:2022» лише англійською мовою, а версія документу 2017 «ДСТУ EN IEC 62368-1:2017» українською мовою.
В обох версіях також згадується, що відповідність перевіряється інспекцією. Версія 2022 року додає примітку для скандинавських країн, яка є регіональною специфікацією і
не стосується умов України, тому на вимоги тендеру вона не впливає.
Висновок :
Усі вищезгадані розділи в стандартах ДСТУ EN 62368-1:2017 та ДСТУ EN IEC 62368-1:2022 мають ідентичне функціональне значення. Внесені зміни мають редакційний або уточнюючий характер і не змінюють суті вимог до продукції. Відповідно, немає підстав вважати, що існує розбіжність у вимогах, яка б впливала на технічну або нормативну оцінку продукції. До того ж стандарт ДСТУ EN IEC 62368-1:2022 оприлюднено виключно англійською мовою та він не має офіційного перекладу на українську мову.
Тому доцільно булоб залишити стандарт ДСТУ EN 62368-1:2017 українською мовою, що підтверджує відповідність стандартів в Україні.
Або надати можливість учаникам запропонувати один із стандартів версії 2017 або 2022 року, а саме: ДСТУ EN 62368-1:2017 або ДСТУ EN IEC 62368-1:2022.
Враховуючи незаконні вимоги Замовника потенційні учасники закупівлі змушені будуть здійснювати додаткові витрати на виготовлення сертифікатів саме для участі в процедурі закупівлі, оголошеній Замовником, ще навіть не будучи переможцями у ній. Тобто такі учасники, маючи реальну можливість постачати Замовнику визначений закупівлею товар, будуть позбавлені можливості участі в цій процедурі у зв’язку з наявністю в тендерній документації дискримінаційних, незаконних вимог.
Скаржник переконаний, що зміна у тендерній документації вищевказаної вимоги наддасть можливість брати участь у процедурі Закупівлі всім потенційним Учасникам, в тому числі виробникам, дистриб'юторам та імпортерам товару, що в свою чергу буде мати значний економічний ефект.
З урахуванням запропонованих змін, Замовником не будуть порушуватись права та законні інтереси Учасників та законодавчо встановлені принципи здійснення публічних закупівель.
Крім того підтверджую що Скаржник здійснює діяльність як фізична-особа підприємець, має досвід виконання умов договору за аналогічним предметом закупівлі та спроможний виконати умови договору та поставити товар, який передбачений умовами закупівлі.
Відповідно до частини другої статті 18 Закону, якщо оскаржуються умови тендерної документації, разом із скаргою мають бути завантажені документальне підтвердження/докази.
Відповідно до пункту 5 частини п’ятої статті 18 Закону скарга повинна містити, зокрема, перелік документів (доказів), що підтверджують наявність у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи, пов’язані з його участю в процедурі закупівлі, у випадку, якщо скарги стосуються тендерної документації та/або стосуються прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, що відбулись до закінчення строку, встановленого для подання тендерних пропозицій. Пункт 6 частини п’ятої статті 18 Закону до скарги додаються документи та матеріали (за наявності) в електронній формі (в тому числі у форматі pdf), що підтверджують інформацію, викладену у скарзі, та порушення процедури закупівлі або неправомірність рішень, дій або бездіяльності замовника.
Відповідно до пункту 56 Особливостей скарга до органу оскарження подається суб’єктом оскарження у формі електронного документа через електронну систему закупівель. Якщо оскаржуються умови тендерної документації, разом із скаргою повинно бути завантажене документальне підтвердження/докази.
Перелік документів (доказів), що підтверджують наявність у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення уповноваженої особи Управління поліції охорони в Одеській області від 07.07.2025 року, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи, пов’язані з його участю в процедурі закупівлі :
1. Тендерна документація ідентифікатор закупівлі UA-2025-07-07-008213-a
2. Витяг з ЄДР юридичних осіб та ФОП відносно фізичної особи-підприємця АКБЕРОВА АННА ВОЛОДИМИРІВНА із зазначенням видів економічної діяльності.
3. Докази виконання скаржником умов договору за аналогічним предметом закупівлі.
4. Стандарти ДСТУ EN 62368-1:2017 та ДСТУ EN IEC 62368-1:2022.
Місце поставки товарів або місце виконання робіт чи надання послуг м. Одеса, за погодженою із Замовником адресою (відповідно до пункту 27 Особливостей). Строк поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг: 31 грудня 2025.
Уважно ознайомившись із умовами та вимогами, викладеними у тендерній документації на закупівлю товарів, затвердженою рішенням уповноваженої особи Управління поліції охорони в Одеській області від 07.07.2025 року (протокол № 123), переконана у тому, що деякі вимоги, поставлені Замовником до потенційних Учасників, є дискримінаційними та такими, що порушують права фізичної особи – підприємця Акберовой А.В. (надалі - Скаржник) на рівну конкуренцію .
Принцип не дискримінації учасників закріплений у статті 3 Закону. У статті 5 Закону прямо передбачено, що Замовники забезпечують вільний доступ всіх Учасників до інформації про закупівлю та не можуть встановлювати дискримінаційні вимоги до Учасників. Заборону на включення до тендерної документації вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, містить ст. 22 Закону.
Головна ознака умов тендерної документації, за якою їх можна віднести до дискримінаційних, — це негативні наслідки, зумовлені такими умовами, якими є обмеження конкуренції Учасників.
Тобто Замовник встановлює такі вимоги до Учасника торгів або до предмета закупівлі, які є надмірними або занадто деталізованими порівняно з вимогами, які зазвичай висувають та які вважаються об’єктивно необхідними для успішного виконання договору про закупівлю.
Включаючи до тендерної документації дискримінаційні умови, Замовник (навмисно або ні) необґрунтовано звужує коло потенційних Учасників закупівель, перешкоджаючи певним постачальникам, які спроможні виконати умови договору, брати участь у конкурентному змаганні.
Відповідно до Закону тендерна документація — це обов’язковий документ, який розробляє та затверджує Замовник з подальшим оприлюдненням на вебпорталі Уповноваженого органу. Саме відповідно до вимог тендерної документації Учасники готують тендерну пропозицію, тобто головне правило є таким: тендерна пропозиція = тендерна документація.
Відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 22 Закону тендерна документація повинна містити один або декілька кваліфікаційних критеріїв до Учасників та інформацію про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям, а саме:
- наявність обладнання та матеріально-технічної бази;
- наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;
- наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору.
- наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю.
Такі вимоги ст. 22 Закону кореспондуються з вимогами ст. 16 Закону. Зазначаю, що вказаний перелік кваліфікаційних критеріїв чітко визначений Законом і є вичерпним.
Відповідно до пункту 6 розділу 3 Тендерної документації Замовника
Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі :
Учасники процедури закупівлі повинні надати у складі тендерної пропозиції інформацію та документи, які підтверджують відповідність тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам встановленим в Додатку 2 до тендерної документації. Відповідність запропонованого предмету закупівлі вимогам тендерної документації повинна бути підтверджена наступними документами:
1. Оригінал інформаційної довідки, у вигляді довідки-згоди з технічними, якісними, кількісними та іншими вимогами до предмета закупівлі, які визначені у додатку 2 до тендерної документації та гарантування їх виконання.
2. Лист або довідку надану від виробника товару або його офіційного представника в Україні, яка містить таблицю, що у порівняльному вигляді підтверджує відповідність всіх технічних і якісних характеристик запропонованого учасником товару, по відношенню до технічних і якісних характеристик предмета закупівлі (п. 5 додатку 2 до тендерної документації), та при цьому такі характеристики мають бути конкретно визначеними, без виразів: «не менше», «не більше» тощо. У разі якщо даний лист або довідка, що надана від виробником товару або його офіційним представником в Україні не відповідає вимогам Замовника, та/або не містить підтвердження відповідності всіх технічних та/або якісних характеристик, то в такому випадку Замовник відхиляє пропозицію учасника.
3. Оригінал сертифікату відповідності на запропонований товар, який повинен відповідати вимогам р. 4, р. 5 ДСТУ EN 55024:2017, п.п. 4.1.4, 4.1.6, 4.1.15 ДСТУ EN IEC 62368-1:2022, виданий на ім’я учасника закупівлі органом з сертифікації, який акредитований Національним агентством з акредитації України. Наданий документ повинен бути діючим на момент подачі тендерної пропозиції.
4. Якщо Учасником пропонується товар вітчизняного виробництва, то в такому разі у складі тендерної пропозиції учасник надає ТУ (технічні умови) виробника, що мають підтверджувати технічні і якісні характеристики запропонованого учасником товару.
5. Документ (гарантійний або авторизаційний лист або сертифікат дистриб’ютора або дилера тощо) наданий виробником товару або його офіційним представником в Україні, який підтверджує статус учасника як партнера або представника або представництва або дистриб’ютора або дилера продукції, що пропонується до постачання. Даний документ повинен також підтверджувати право продажу і виконання гарантійних зобов’язань запропонованого учасником товару, та бути чинним на дату подачі пропозиції.
6. Гарантійний лист про виконання учасником гарантійних зобов’язань протягом гарантійного терміну товару, щодо його ремонту та технічного обслуговування у разі настання гарантійних випадків. Гарантійний термін товару повинен відповідати гарантійному терміну, що встановлений виробником, та при цьому він має становити не менше 12-ть місяців з дати поставки товару Замовнику.
7. Оригінал сертифікату відповідністі вимогам ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT) «Системи управлiння якiстю. Вимоги» виданий на ім’я учасника закупівлі та чинного на кінцеву дату подання тендерних пропозицій, а також для підтвердження акредитації органу, який видав учаснику цей сертифікат, надати чинний на дату подання тендерної пропозиції учасника Атестат про акредитацію, що виданий НААУ (Національне агентство з акредитації України). З метою підтвердження виконання взятих на себе учасником гарантійних зобов’язань протягом гарантійного терміну товару (обладнання), Сертифікат на Систему управління якістю (ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT) «Системи управлiння якiстю. Вимоги») повинен містити код ДКПП 33.13, та код ДКПП 33.14 (стосовно ремонтування електронного, оптичного й електричного устаткування).
8. Оригінал сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування» виданий на ім’я учасника закупівлі, та чинного на кінцеву дату подання тендерних пропозицій, а також для підтвердження акредитації органу, який видав учаснику цей сертифікат, надати чинний на дату подання тендерної пропозиції учасника Атестат про акредитацію, що виданий НААУ (Національне агентство з акредитації України). З метою підтвердження виконання взятих на себе учасником гарантійних зобов’язань протягом гарантійного терміну товару (обладнання), Сертифікат на Систему екологічного управління (ДСТУ ISO 14001:2015 (ISO 14001:2015, IDT) «Системи екологічного управління. Вимоги та настанови щодо застосування») повинен містити код ДКПП 33.13, та код ДКПП 33.14 (стосовно ремонтування електронного, оптичного й електричного устаткування).
9. Оригінал сертифікату відповідності вимогам ДСТУ ISO 45001:2019 (ISO 45001:2018, IDT) «Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування» виданий на ім’я учасника закупівлі, та чинного на кінцеву дату подання тендерних пропозицій, а також для підтвердження акредитації органу, який видав учаснику цей сертифікат, надати чинний на дату подання тендерної пропозиції учасника Атестат про акредитацію, що виданий НААУ (Національне агентство з акредитації України).
10. Фото товару запропонованого учасником. У разі посилання у викладеній інформації на конкретні торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника, - слід вважати в наявності вираз «або еквівалент». До кожного еквівалента додається документ, що містить технічні характеристики товару. Будь-які еквіваленти будуть розглядатися Замовником у разі, якщо технічні та якісні характеристики еквіваленту будуть відповідати тим що зазначені у технічних вимогах.
Відповідно до Додатку 6 до Тендерної документації Перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції:
10. Документи згідно з підпунктом 3 пункту 6 розділу 3 тендерної документації;
Оригінал сертифікату відповідності на запропонований товар, який повинен відповідати вимогам р. 4, р. 5 ДСТУ EN 55024:2017, п.п. 4.1.4, 4.1.6, 4.1.15 ДСТУ EN IEC 62368-1:2022, виданий на ім’я учасника закупівлі органом з сертифікації, який акредитований Національним агентством з акредитації України. Наданий документ повинен бути діючим на момент подачі тендерної пропозиції.
Вважаю вимоги Замовника щодо надання учасниками - Оригіналу сертифікату відповідності на запропонований товар, який повинен відповідати вимогам р. 4, р. 5 ДСТУ EN 55024:2017, п.п. 4.1.4, 4.1.6, 4.1.15 ДСТУ EN IEC 62368-1:2022 є дискримінаційними в силу наступного.
Згідно з частиною третьою статті 22 Закону тендерна документація може містити також іншу інформацію відповідно до законодавства, яку замовник вважає за необхідне до неї включити. Разом з тим, тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників (частина четверта статті 22 Закону).
Відповідно до пункту 3 частини 2 статті 22 Закону у тендерній документації зазначається інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби — плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі).
Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною 4 статті 5 Закону - Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Згідно з нормами статті 22 Закону :
3. Тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
4. Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
07.07.2025 року на порталі публічних закупівель Скаржник звернувся до Замовника щодо наявності у Тендерної документації дискримінаційних вимог, а саме вимоги : щодо надання оригіналу сертифікату відповідності на запропонований товар, який повинен відповідати вимогам : р. 4, р. 5 ДСТУ EN 55024:2017, п.п. 4.1.4, 4.1.6, 4.1.15 ДСТУ EN IEC 62368-1:2022.
Відповідно до загальнодоступної інформації яка наявна на сайті Державного підприємства «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості» стандарт ДСТУ EN IEC 62368-1:2022 оприлюднено виключно англійською мовою та він є рівнозначним стандарту ДСТУ EN IEC 62368-1:2017, який оприлюднено українською мовою.
Ці два ДСТУ є діючими.
У відповідності до Закону України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» та чинних технічних регламентів, Учасник має право:
самостійно обирати схему оцінки відповідності;
подавати сертифікат на аналогічну версію стандарту, якщо він є чинним, діючим і не суперечить вимогам нормативно-правових актів.
Скаржник запропонував Замовнику внести зміни до тендерної документації та надати можливість підтвердження відповідності товару або за ДСТУ EN IEC 62368-1:2022 або за ДСТУ EN IEC 62368-1:2017, залежно від наявного у учасника сертифіката, виданого акредитованим органом.
У відповіді від 10.07.2025, яка наявна на порталі публічних закупівель Замовник зазначив :
«Державний Стандарт України ДСТУ EN IEC 62368-1:2022 «Обладнання аудіо/відео, інформаційних та комунікаційних технологій. Частина 1. Вимоги щодо безпеки» (EN IEC 62368-1:2020, IDT; IEC 62368-1:2018, IDT), прийнятий наказом Державного підприємства «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості» (ДП «УкрНДНЦ») від 28.12.2022 № 285 «Про пакетне прийняття європейських нормативних документів CEN/CENELEC» та введений в дію на території України з 31.12.2023, є більш новою версією стандарту, ніж ДСТУ EN IEC 62368-1:2017 і містить більш актуалізовані вимоги безпеки для аудіо-, відео-, інформаційного та комунікаційного обладнання, що відповідають сучасним технологіям.
Відповідно до всього вищезазначеного ми не вбачаємо в цьому будь-яких дискримінаційних вимог по відношенню до учасників.»
Ці твердження Замовника не відповідають дійсності та спростовуються самим стандартами ДСТУ EN 62368-1:2017 та ДСТУ EN IEC 62368-1:2022, а саме :
1. Пункт 4.1.4 – Умонтування / Встановлення обладнання
Обидві редакції стандарту встановлюють, що під час оцінювання обладнання мають бути враховані інструкції виробника щодо:
• монтування / встановлення,
• переміщення,
• обслуговування,
• експлуатації.
Формулювання в редакціях 2017 та 2022 років є тотожними за змістом.
2. Пункт 4.1.6 – Орієнтація під час транспортування та експлуатації / використання
Редакції обох років однаково підкреслюють важливість врахування всіх ймовірних положень орієнтації обладнання, якщо вони можуть вплинути на відповідність вимогам або результати випробувань. Уточнення у версії 2022 року щодо:
• можливості монтажу на невертикальну поверхню,
• фіксації обладнання звичайною особою,
є лише деталізацією того, що і так логічно випливає із загальної вимоги — врахування всіх умов орієнтації, включно з умовами монтажу та використання. Це не створює нових вимог, а лише роз’яснює їх застосування.
3. Пункт 4.1.15 – Маркування та інструкції
У обох версіях міститься перелік трьох варіантів, коли обладнання повинне відповідати вимогам Додатку F:
• наявність маркування,
• надання інструкцій,
• захисні заходи у вигляді інструкцій.
ВАЖЛИВО!
Версія документу 2022 «ДСТУ EN IEC 62368-1:2022» лише англійською мовою, а версія документу 2017 «ДСТУ EN IEC 62368-1:2017» українською мовою.
В обох версіях також згадується, що відповідність перевіряється інспекцією. Версія 2022 року додає примітку для скандинавських країн, яка є регіональною специфікацією і
не стосується умов України, тому на вимоги тендеру вона не впливає.
Висновок :
Усі вищезгадані розділи в стандартах ДСТУ EN 62368-1:2017 та ДСТУ EN IEC 62368-1:2022 мають ідентичне функціональне значення. Внесені зміни мають редакційний або уточнюючий характер і не змінюють суті вимог до продукції. Відповідно, немає підстав вважати, що існує розбіжність у вимогах, яка б впливала на технічну або нормативну оцінку продукції. До того ж стандарт ДСТУ EN IEC 62368-1:2022 оприлюднено виключно англійською мовою та він не має офіційного перекладу на українську мову.
Тому доцільно булоб залишити стандарт ДСТУ EN 62368-1:2017 українською мовою, що підтверджує відповідність стандартів в Україні.
Або надати можливість учаникам запропонувати один із стандартів версії 2017 або 2022 року, а саме: ДСТУ EN 62368-1:2017 або ДСТУ EN IEC 62368-1:2022.
Враховуючи незаконні вимоги Замовника потенційні учасники закупівлі змушені будуть здійснювати додаткові витрати на виготовлення сертифікатів саме для участі в процедурі закупівлі, оголошеній Замовником, ще навіть не будучи переможцями у ній. Тобто такі учасники, маючи реальну можливість постачати Замовнику визначений закупівлею товар, будуть позбавлені можливості участі в цій процедурі у зв’язку з наявністю в тендерній документації дискримінаційних, незаконних вимог.
Скаржник переконаний, що зміна у тендерній документації вищевказаної вимоги наддасть можливість брати участь у процедурі Закупівлі всім потенційним Учасникам, в тому числі виробникам, дистриб'юторам та імпортерам товару, що в свою чергу буде мати значний економічний ефект.
З урахуванням запропонованих змін, Замовником не будуть порушуватись права та законні інтереси Учасників та законодавчо встановлені принципи здійснення публічних закупівель.
Крім того підтверджую що Скаржник здійснює діяльність як фізична-особа підприємець, має досвід виконання умов договору за аналогічним предметом закупівлі та спроможний виконати умови договору та поставити товар, який передбачений умовами закупівлі.
Відповідно до частини другої статті 18 Закону, якщо оскаржуються умови тендерної документації, разом із скаргою мають бути завантажені документальне підтвердження/докази.
Відповідно до пункту 5 частини п’ятої статті 18 Закону скарга повинна містити, зокрема, перелік документів (доказів), що підтверджують наявність у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи, пов’язані з його участю в процедурі закупівлі, у випадку, якщо скарги стосуються тендерної документації та/або стосуються прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, що відбулись до закінчення строку, встановленого для подання тендерних пропозицій. Пункт 6 частини п’ятої статті 18 Закону до скарги додаються документи та матеріали (за наявності) в електронній формі (в тому числі у форматі pdf), що підтверджують інформацію, викладену у скарзі, та порушення процедури закупівлі або неправомірність рішень, дій або бездіяльності замовника.
Відповідно до пункту 56 Особливостей скарга до органу оскарження подається суб’єктом оскарження у формі електронного документа через електронну систему закупівель. Якщо оскаржуються умови тендерної документації, разом із скаргою повинно бути завантажене документальне підтвердження/докази.
Перелік документів (доказів), що підтверджують наявність у суб’єкта оскарження порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення уповноваженої особи Управління поліції охорони в Одеській області від 07.07.2025 року, що суперечать законодавству у сфері публічних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи, пов’язані з його участю в процедурі закупівлі :
1. Тендерна документація ідентифікатор закупівлі UA-2025-07-07-008213-a
2. Витяг з ЄДР юридичних осіб та ФОП відносно фізичної особи-підприємця АКБЕРОВА АННА ВОЛОДИМИРІВНА із зазначенням видів економічної діяльності.
3. Докази виконання скаржником умов договору за аналогічним предметом закупівлі.
4. Стандарти ДСТУ EN 62368-1:2017 та ДСТУ EN IEC 62368-1:2022.
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації, виключивши з неї дискримінаційні вимоги.