-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Виготовлення та придбання книг запорізьких авторів за переліком для поповнення бібліотечного фонду ДК 021:2015 (CPV)- 22110000-4- Друковані книги
Завершена
575 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 2 875.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 2 875.00 UAH
Період оскарження:
07.07.2025 11:29 - 12.07.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП
СКАРГА про порушення законодавства про публічні закупівлі
Номер:
4b39a50c35c64ddca16a1e4c8349fe24
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-07-07-003293-a.c1
Назва:
СКАРГА
про порушення законодавства про публічні закупівлі
Скарга:
Пов'язані документи:
Замовник
- Протокол 76.pdf 13.08.2025 09:51
- Лист.doc 01.08.2025 15:15
- Лист.doc 01.08.2025 15:08
- Лист.pdf 01.08.2025 15:07
- Лист.pdf 01.08.2025 15:15
- інформація про резолютивну частину рішення від 06.08.2025 № 12162.pdf 07.08.2025 10:48
- рішення від 30.07.2025 № 11802.pdf 30.07.2025 16:31
- рішення від 06.08.2025 № 12162.pdf 11.08.2025 11:01
- sign.p7s 28.07.2025 14:51
- Доказ 2.pdf 28.07.2025 14:50
- Доказ 1 Протокол відміни процедури відкритих торгів з особливостями №75 від 21.07.25.pdf 28.07.2025 14:50
- Доказ 3 Рішення Комісії АМКУ від 26.05.2025 №8313.pdf 28.07.2025 14:50
- скарга 28.pdf 28.07.2025 14:50
- Доказ 4 Рішення Комісії АМКУ від 25.09.2024 № 15833.pdf 28.07.2025 14:50
Дата прийняття скарги до розгляду:
28.07.2025 14:53
Дата розгляду скарги:
06.08.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
30.07.2025 16:31
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:
11.08.2025 11:02
Дата виконання рішення Замовником:
14.08.2025 11:43
Коментар замовника щодо усунення порушень:
Рішення АМКУ виконано
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
93cea099ac1e470985ac506c604cc5f3
Заголовок пункту скарги:
Неправомірність прийняття рішення Уповноваженою особою про відміну торгів викладених у протоколі №75 щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 21 липня 2025 року.
Порушення Замовником принципів публічних закупівель
Порушення прав Скаржника
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на відміну
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Відміна процедури закупівлі
Тип порушення:
Відміна процедури закупівлі
Опис суті пункту скарги:
На підставі статті 18 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), пунктів 55-67 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 р. № 1178 (далі – Особливості) Фізична Особа-Підприємець Євенок Олексій Олексійович звертається з цією скаргою щодо порушення Замовником законодавства в сфері публічних закупівель.
Підстави подання скарги:
Замовником було розміщено оголошення про проведення публічної закупівлі: Виготовлення та придбання книг запорізьких авторів за переліком для поповнення бібліотечного фонду (згідно коду ДК 021:2015: 22110000-4 — Друковані книги) Ідентифікатор – UA-2025-07-07-003293-a.
Фізичною Особою-Підприємецем Євенок Олексієм Олексійовчем (Скаржник надалі за текстом скарги) взято участь в процедурі закупівлі.
Загалом у процедурі закупівлі прийняло участь два учасники (Фізична Особа-Підприємець Євенок Олексій Олексійович; Фізична Особа-Підприємець Советнікова Катерина Сергіївна).
І. Неправомірність прийняття рішення Уповноваженою особою про відміну торгів викладених у протоколі №75 щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 21 липня 2025 року.
«21» липня 2025 року Замовником було розміщено Протокол №75 щодо прийняття рішення уповноваженою особою Департаменту культури і туризму Запорізької міської ради щодо відміни відкритих торгів з особливостями на закупівлю Виготовлення та придбання книг запорізьких авторів за переліком для поповнення бібліотечного фонду (згідно коду ДК 021:2015: 22110000-4 — Друковані книги) відповідно до оприлюдненого оголошення № UA-2025-07-07-003293-a в електронній системі PROZORRO (далі за текстом Протокол).
Відповідно до Протоколу, Уповноважена особа Замовника вирішила: відмінити відкриті торги по предмету закупівлі: «Виготовлення та придбання книг запорізьких авторів за переліком для поповнення бібліотечного фонду (згідно коду ДК 021:2015: 22110000-4 — Друковані книги)» з підстави, що передбачена згідно підпункту 2 пункту 50 Особливостей, а саме у разі: неможливість усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень: під час проведення закупівлі було завантажено невідповідну тендерну документацію, а саме Додаток 4 (технічне завдання). У результаті технічних причин було допущено порушення, а саме кількість необхідного товару (Збірка читанок для дітей «Я снідаю хмаринками», колектив авторів, упорядник Шрамко Н.В.: Замовником вказана кількість – 90 штук примірників; необхідна кількість примірників – 100 штук.). Це може призвести до неповного обсягу поставки товару. Враховуючи викладене закупівля підлягає відміні.
Зазначене рішення Замовника вважаємо таким, що ухвалене з порушенням законодавства про публічні закупівлі, порушує права учасників закупівлі та принципи здійснення публічних закупівель і підлягає скасуванню з огляду на наступне:
І. Відсутність факту порушення описаного Замовником як підстави для відміни закупівлі
1.1.По-перше, в Протоколі уповноважена особа Замовника зазначає, що згідно п.п.2
п. 50 Постанови 1178 (неможливістю усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень) замовник відміняє відміняє відкриті торги. Під час проведення закупівлі було завантажено невідповідну тендерну документацію, а саме Додаток 4 (технічне завдання). У результаті технічних причин було допущено порушення, а саме кількість необхідного товару (Збірка читанок для дітей «Я снідаю хмаринками», колектив авторів, упорядник Шрамко Н.В.: Замовником вказана кількість – 90 штук примірників; необхідна кількість примірників – 100 штук.). Це може призвести до неповного обсягу поставки товару. Через що закупівля підлягає відміні.
Опис так званого «порушення» на яке посилається Замовник у якості підстави відміни закупівлі не підтверджується жодними даними та документами з боку Замовника.
Звертаємо увагу, що за протоколом затвердження річного плану закупівель, оголошенням про проведення відкритих торгів з особливостями, тендерною документацією, Додатком № 5 до тендерної документації, які підготовлені та опубліковані самим Замовником в межах закупівлі, рішення щодо якої оскаржується, загальна кількість товарів яку закуповує Замовник складає 820 шт. (Наведені документи додаються у якості доказів до скарги).
У тому випадку якби Замовником було завчасно допущено технічну помилку у визначенні необхідної кількості товару відображеного в Додатку 4 (технічне завдання) за позицією №5 «Збірка читанок для дітей «Я снідаю хмаринками», колектив авторів, упорядник Шрамко Н.В.» 90 шт. примірників замість 100 шт., то загальна кількість товару яку закуповує Замовник мала складати не 820 шт. а 830 шт., що мало зазначатись у Тендерній документації Замовника та додатках до неї.
Тобто Замовник завчасно планував придбати саме 820 шт. примірників загалом, що і зазначав в тендерній документації та усіх додатках до неї і оприлюднив в електронній системі PROZORRO.
З огляду на вищенаведене у Замовника можливо з’явилася додаткова потреба закупити 10 шт. додаткових примірників товару, тим не менш обґрунтування та законних підстав при цьому відміняти закупівлю по якій вже відбувся аукціон через можливе виявлення додаткової потреби (не оприлюднено Замовником жодного документу який підтверджує додаткову потребу) посилаючись при цьому на пп.2 п. 50 Постанови 1178 «неможливістю усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень) – немає.
1.2. По-друге, згідно пункту 54 Особливостей Замовник має право з власної ініціативи або у разі усунення порушень вимог законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку органу державного фінансового контролю відповідно до статті 8 Закону, або за результатами звернень, або на підставі рішення органу оскарження внести зміни до тендерної документації.
У разі внесення змін до тендерної документації строк для подання тендерних пропозицій продовжується замовником в електронній системі закупівель, а саме в оголошенні про проведення відкритих торгів, таким чином, щоб з моменту внесення змін до тендерної документації до закінчення кінцевого строку подання тендерних пропозицій залишалося не менше чотирьох днів.
Зміни, що вносяться замовником до тендерної документації, розміщуються та відображаються в електронній системі закупівель у вигляді нової редакції тендерної документації додатково до початкової редакції тендерної документації. Замовник разом із змінами до тендерної документації в окремому документі оприлюднює перелік змін, що вносяться. Зміни до тендерної документації у машинозчитувальному форматі розміщуються в електронній системі закупівель протягом одного дня з дати прийняття рішення про їх внесення.
Звертаємо увагу, що процедура закупівлі була оголошена 07 липня 2025 року, строк прийому тендерних пропозицій тривав до 15 липня 2025 року.
У Замовника було близько 8 днів для того, щоб переглянути технічні та якісні характеристики до предмету закупівлі, в тому числі внести відповідні зміни до умов тендерної документації в разі потреби.
Наголошуємо на тому, що Замовник мав можливість завчасно змінити технічні та якісні характеристики до предмета закупівлі, однак вищезазначених дій не було вчинено.
Додатково також слід прокоментувати необхідність зміни кількісних характеристик предмета закупівлі, якщо виникла потреба у збільшенні кількості предмета закупівлі – не відміняючи дану процедуру закупівлі, замовник може оголосити нову, додаткову процедуру закупівлі на ту кількість товару, яка додатково потрібна.
Враховуючи наведене, необхідність зміни кількісної характеристики предмету закупівлі не може апріорі бути об’єктивною підставою для відміни процедури закупівлі, особливо на етапі кваліфікації учасників коли від моменту розкриття пропозицій учасників тобто від 16.07.2025 до оприлюднення протокольного рішення про відміну закупівлі від 21.07.25 пройшло 6 календарних днів.
Можна зробити висновки, що Замовником навмисно було вирішено, що технічне завдання потрібно доопрацювати на даному етапі, а не до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, коли на те була законна можливість.
Разом з тим, неуважний підхід до вимог предмету закупівлі та несвоєчасне внесення змін до умов тендерної документації – не може слугувати законною підставою для відміни процедури закупівлі на етапі після розкриття тендерних пропозицій та є виключно відповідальністю Замовника.
Водночас, пункт 50 Особливостей не містить такої підстави для відміни процедури закупівлі як «у зв’язку із зміною технічних характеристик предмету закупівлі, зміною якісних характеристик предмету закупівлі, зміна кількості предмету закупівлі».
Враховуючи викладене, Замовник не підтвердив та документально не довів неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень.
З огляду на викладене, рішення щодо відміни процедури закупівлі є неправомірним, необґрунтованим та підлягає скасуванню.
Практика АМКУ (зокрема, але не виключно, рішення № 15833-р/пк-пз від 25.09.2024, рішення №8313-р/пк-пз від 26.05.2025) підтверджує, що необхідність придбати додаткову кількість товару або внести зміни в технічні характеристики предмету закупівлі не є автоматичною підставою для відміни закупівлі та Замовник не довів правомірність відміни процедури закупівлі та те, що причини відміни є такими, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, а не внаслідок дій/бездіяльності Замовника
ІІ. Порушення Замовником принципів публічних закупівель.
Відповідно до статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» визначено, що закупівлі здійснюються за такими принципами: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням. Відміна Замовником торгів порушує принципи, визначені статтею 5 Закону:
• Об’єктивність, неупередженість, прозорість, добросовісна конкуренція та недискримінація: З огляду на зміст оприлюдненого Протоколу №75 від 21.07.2025р. Скаржник вважає, що відміна процедури закупівлі відкритих торгів з особливостями предметом, якої є «Виготовлення та придбання книг запорізьких авторів за переліком для поповнення бібліотечного фонду (згідно коду ДК 021:2015: 22110000-4 — Друковані книги)» порушує принципи об’єктивності, неупередженості, прозорості та добросовісної конкуренції (стаття 5 Закону), оскільки, Скаржник під час підготовки, складання та надання документів в складі своєї тендерної пропозиції орієнтувався виключно на інформацію, яка міститься в невід’ємній частині затвердженої тендерної документації, зокрема, у Додатку 4 до тендерної документації (Технічна специфікація) Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі – технічні та якісні вимоги до предмета закупівлі: Виготовлення та придбання книг запорізьких авторів за переліком для поповнення бібліотечного фонду (згідно коду ДК 021:2015: 22110000-4 — Друковані книги), в якому чітко прописана кількість необхідного товару по кожній позиції що закуповується. Скаржник підготував тендерну пропозицію відповідно до вимог тендерної документації, але Замовник навіть не розпочинав її кваліфікацію.
• Максимальна економія та ефективність: Відміна торгів через неналежне планування кількісних вимог призводить до затримки закупівлі необхідного товару, що суперечить інтересам держави.
Крім того, прийняте рішення уповноваженою особою Замовника стосовно відміни зазначеної закупівлі позбавляє Скаржника права на належну кваліфікацію його пропозиції оскільки пропозиція скаржника є найбільш економічно вигідною за результатами аукціону, та в подальшому права на укладення договору як потенційного переможця, що суперечить меті Закону.
ІІІ. Порушення прав Скаржника
Рішення Замовника про відміну відкритих торгів з особливостями (протокол №75 від 21.07.2025) порушує права Фізичної Особи-Підприємця Євенок Олексія Олексійовича на об’єктивний і неупереджений розгляд тендерної пропозиції, а також можливість укладення договору як потенційного переможця.
Резюмуючи все зазначене вище, Замовник не довів правомірність відміни процедури закупівлі та те, що причини відміни є такими, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель не внаслідок дій/бездіяльності Замовника, що свідчить про неправомірну відміну тендеру з підстав, наведених у протоколі щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 21.07.2025 року №75.
З огляду на практику рішень Колегії визначальним при відміні відкритих торгів є належне обґрунтування відміни, що повинно бути обов’язково документально підтвердженим.
При цьому, частиною 16 статті 18 Закону України визначено, що орган оскарження розглядає скаргу та приймає рішення на підставі інформації, розміщеної в електронній системі закупівель станом на момент подання скарги, та інформації, одержаної за скаргою.
Таким чином, аналізуючи вказані норми, вбачається, що передбачений законом механізм оскарження процедури закупівлі - є способом захисту прав та інтересів учасників процедури закупівлі.
Відповідно до підпункту 50 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 р. № 1178:
Замовник відміняє відкриті торги у разі:
1) відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг;
2) неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень;
3) скорочення обсягу видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт чи послуг;
4) коли здійснення закупівлі стало неможливим внаслідок дії обставин непереборної сили;
5) подання для участі у відкритих торгах, передбачених абзацом другим пункту 25 цих особливостей, менше двох тендерних пропозицій.
З урахуванням вказаного, підстави для відміни закупівлі відсутні, та замовник документально не підтверджує їх наявність.
Замовник неправомірним скасуванням торгів порушує права Скаржника на об’єктивний та неупереджений розгляд тендерних пропозицій, а також позбавляє можливості укласти Договір про закупівлю і отримати економічний ефект від реалізації Замовнику товару, що складає предмет закупівлі.
Враховуючи наведене, ПРОТОКОЛ №75 від «21» липня 2025 року щодо відміни закупівлі, є незаконним та таким, що підлягає скасуванню.
Замовник прийнявши рішення про скасування закупівлі № UA-2025-07-07-003293-a порушив основні принципи здійснення публічних закупівель, зокрема принципи об’єктивного та неупередженого визначення переможця процедури закупівлі; запобігання корупційним діям і зловживанням; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель.
Замовник прийнявши рішення про скасування закупівлі № UA-2025-07-07-003293-a порушив права Скаржника та охоронювані законом інтереси. Права Фізичної Особи-Підприємця Євенок Олексія Олексійовича були порушені, оскільки замовник порушив право скаржника на об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі.
Права та законні інтереси Скаржника можуть бути захищені шляхом зобов’язання Замовника скасувати Протокол №75 щодо прийняття рішення уповноваженою особою від «21» липня 2025 року про відміну закупівлі.
Враховуючи викладене вище, на підставі, ст.ст. 3, 5, 18 Закону України «Про публічні закупівлі», а також з врахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених Постановою КМУ від 12 жовтня 2022 р. № 1178, -
ПРОСИМО:
1. Прийняти дану скаргу до розгляду.
2. Зобов’язати замовника скасувати Протокол №75 від щодо прийняття рішення уповноваженою особою «21» липня 2025 року про відміну закупівлі.
Додатки до скарги (докази):
1. Протокол відміни процедури відкритих торгів з особливостями №75 від 21.07.2025р.
2. Тендерна документація, в тому числі Додаток №4 до тендерної документації (Технічна специфікація), протокол затвердження річного плану закупівель, оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями, Додаток № 5 до тендерної документації
( Проект договору).
3. Рішення Комісії АМКУ №8313-р/пк-пз від 26.05.2025 р.
4. Рішення Комісії АМКУ № 15833-р/пк-пз від 25.09.2024 р.
Підстави подання скарги:
Замовником було розміщено оголошення про проведення публічної закупівлі: Виготовлення та придбання книг запорізьких авторів за переліком для поповнення бібліотечного фонду (згідно коду ДК 021:2015: 22110000-4 — Друковані книги) Ідентифікатор – UA-2025-07-07-003293-a.
Фізичною Особою-Підприємецем Євенок Олексієм Олексійовчем (Скаржник надалі за текстом скарги) взято участь в процедурі закупівлі.
Загалом у процедурі закупівлі прийняло участь два учасники (Фізична Особа-Підприємець Євенок Олексій Олексійович; Фізична Особа-Підприємець Советнікова Катерина Сергіївна).
І. Неправомірність прийняття рішення Уповноваженою особою про відміну торгів викладених у протоколі №75 щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 21 липня 2025 року.
«21» липня 2025 року Замовником було розміщено Протокол №75 щодо прийняття рішення уповноваженою особою Департаменту культури і туризму Запорізької міської ради щодо відміни відкритих торгів з особливостями на закупівлю Виготовлення та придбання книг запорізьких авторів за переліком для поповнення бібліотечного фонду (згідно коду ДК 021:2015: 22110000-4 — Друковані книги) відповідно до оприлюдненого оголошення № UA-2025-07-07-003293-a в електронній системі PROZORRO (далі за текстом Протокол).
Відповідно до Протоколу, Уповноважена особа Замовника вирішила: відмінити відкриті торги по предмету закупівлі: «Виготовлення та придбання книг запорізьких авторів за переліком для поповнення бібліотечного фонду (згідно коду ДК 021:2015: 22110000-4 — Друковані книги)» з підстави, що передбачена згідно підпункту 2 пункту 50 Особливостей, а саме у разі: неможливість усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень: під час проведення закупівлі було завантажено невідповідну тендерну документацію, а саме Додаток 4 (технічне завдання). У результаті технічних причин було допущено порушення, а саме кількість необхідного товару (Збірка читанок для дітей «Я снідаю хмаринками», колектив авторів, упорядник Шрамко Н.В.: Замовником вказана кількість – 90 штук примірників; необхідна кількість примірників – 100 штук.). Це може призвести до неповного обсягу поставки товару. Враховуючи викладене закупівля підлягає відміні.
Зазначене рішення Замовника вважаємо таким, що ухвалене з порушенням законодавства про публічні закупівлі, порушує права учасників закупівлі та принципи здійснення публічних закупівель і підлягає скасуванню з огляду на наступне:
І. Відсутність факту порушення описаного Замовником як підстави для відміни закупівлі
1.1.По-перше, в Протоколі уповноважена особа Замовника зазначає, що згідно п.п.2
п. 50 Постанови 1178 (неможливістю усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень) замовник відміняє відміняє відкриті торги. Під час проведення закупівлі було завантажено невідповідну тендерну документацію, а саме Додаток 4 (технічне завдання). У результаті технічних причин було допущено порушення, а саме кількість необхідного товару (Збірка читанок для дітей «Я снідаю хмаринками», колектив авторів, упорядник Шрамко Н.В.: Замовником вказана кількість – 90 штук примірників; необхідна кількість примірників – 100 штук.). Це може призвести до неповного обсягу поставки товару. Через що закупівля підлягає відміні.
Опис так званого «порушення» на яке посилається Замовник у якості підстави відміни закупівлі не підтверджується жодними даними та документами з боку Замовника.
Звертаємо увагу, що за протоколом затвердження річного плану закупівель, оголошенням про проведення відкритих торгів з особливостями, тендерною документацією, Додатком № 5 до тендерної документації, які підготовлені та опубліковані самим Замовником в межах закупівлі, рішення щодо якої оскаржується, загальна кількість товарів яку закуповує Замовник складає 820 шт. (Наведені документи додаються у якості доказів до скарги).
У тому випадку якби Замовником було завчасно допущено технічну помилку у визначенні необхідної кількості товару відображеного в Додатку 4 (технічне завдання) за позицією №5 «Збірка читанок для дітей «Я снідаю хмаринками», колектив авторів, упорядник Шрамко Н.В.» 90 шт. примірників замість 100 шт., то загальна кількість товару яку закуповує Замовник мала складати не 820 шт. а 830 шт., що мало зазначатись у Тендерній документації Замовника та додатках до неї.
Тобто Замовник завчасно планував придбати саме 820 шт. примірників загалом, що і зазначав в тендерній документації та усіх додатках до неї і оприлюднив в електронній системі PROZORRO.
З огляду на вищенаведене у Замовника можливо з’явилася додаткова потреба закупити 10 шт. додаткових примірників товару, тим не менш обґрунтування та законних підстав при цьому відміняти закупівлю по якій вже відбувся аукціон через можливе виявлення додаткової потреби (не оприлюднено Замовником жодного документу який підтверджує додаткову потребу) посилаючись при цьому на пп.2 п. 50 Постанови 1178 «неможливістю усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень) – немає.
1.2. По-друге, згідно пункту 54 Особливостей Замовник має право з власної ініціативи або у разі усунення порушень вимог законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку органу державного фінансового контролю відповідно до статті 8 Закону, або за результатами звернень, або на підставі рішення органу оскарження внести зміни до тендерної документації.
У разі внесення змін до тендерної документації строк для подання тендерних пропозицій продовжується замовником в електронній системі закупівель, а саме в оголошенні про проведення відкритих торгів, таким чином, щоб з моменту внесення змін до тендерної документації до закінчення кінцевого строку подання тендерних пропозицій залишалося не менше чотирьох днів.
Зміни, що вносяться замовником до тендерної документації, розміщуються та відображаються в електронній системі закупівель у вигляді нової редакції тендерної документації додатково до початкової редакції тендерної документації. Замовник разом із змінами до тендерної документації в окремому документі оприлюднює перелік змін, що вносяться. Зміни до тендерної документації у машинозчитувальному форматі розміщуються в електронній системі закупівель протягом одного дня з дати прийняття рішення про їх внесення.
Звертаємо увагу, що процедура закупівлі була оголошена 07 липня 2025 року, строк прийому тендерних пропозицій тривав до 15 липня 2025 року.
У Замовника було близько 8 днів для того, щоб переглянути технічні та якісні характеристики до предмету закупівлі, в тому числі внести відповідні зміни до умов тендерної документації в разі потреби.
Наголошуємо на тому, що Замовник мав можливість завчасно змінити технічні та якісні характеристики до предмета закупівлі, однак вищезазначених дій не було вчинено.
Додатково також слід прокоментувати необхідність зміни кількісних характеристик предмета закупівлі, якщо виникла потреба у збільшенні кількості предмета закупівлі – не відміняючи дану процедуру закупівлі, замовник може оголосити нову, додаткову процедуру закупівлі на ту кількість товару, яка додатково потрібна.
Враховуючи наведене, необхідність зміни кількісної характеристики предмету закупівлі не може апріорі бути об’єктивною підставою для відміни процедури закупівлі, особливо на етапі кваліфікації учасників коли від моменту розкриття пропозицій учасників тобто від 16.07.2025 до оприлюднення протокольного рішення про відміну закупівлі від 21.07.25 пройшло 6 календарних днів.
Можна зробити висновки, що Замовником навмисно було вирішено, що технічне завдання потрібно доопрацювати на даному етапі, а не до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, коли на те була законна можливість.
Разом з тим, неуважний підхід до вимог предмету закупівлі та несвоєчасне внесення змін до умов тендерної документації – не може слугувати законною підставою для відміни процедури закупівлі на етапі після розкриття тендерних пропозицій та є виключно відповідальністю Замовника.
Водночас, пункт 50 Особливостей не містить такої підстави для відміни процедури закупівлі як «у зв’язку із зміною технічних характеристик предмету закупівлі, зміною якісних характеристик предмету закупівлі, зміна кількості предмету закупівлі».
Враховуючи викладене, Замовник не підтвердив та документально не довів неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень.
З огляду на викладене, рішення щодо відміни процедури закупівлі є неправомірним, необґрунтованим та підлягає скасуванню.
Практика АМКУ (зокрема, але не виключно, рішення № 15833-р/пк-пз від 25.09.2024, рішення №8313-р/пк-пз від 26.05.2025) підтверджує, що необхідність придбати додаткову кількість товару або внести зміни в технічні характеристики предмету закупівлі не є автоматичною підставою для відміни закупівлі та Замовник не довів правомірність відміни процедури закупівлі та те, що причини відміни є такими, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, а не внаслідок дій/бездіяльності Замовника
ІІ. Порушення Замовником принципів публічних закупівель.
Відповідно до статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» визначено, що закупівлі здійснюються за такими принципами: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням. Відміна Замовником торгів порушує принципи, визначені статтею 5 Закону:
• Об’єктивність, неупередженість, прозорість, добросовісна конкуренція та недискримінація: З огляду на зміст оприлюдненого Протоколу №75 від 21.07.2025р. Скаржник вважає, що відміна процедури закупівлі відкритих торгів з особливостями предметом, якої є «Виготовлення та придбання книг запорізьких авторів за переліком для поповнення бібліотечного фонду (згідно коду ДК 021:2015: 22110000-4 — Друковані книги)» порушує принципи об’єктивності, неупередженості, прозорості та добросовісної конкуренції (стаття 5 Закону), оскільки, Скаржник під час підготовки, складання та надання документів в складі своєї тендерної пропозиції орієнтувався виключно на інформацію, яка міститься в невід’ємній частині затвердженої тендерної документації, зокрема, у Додатку 4 до тендерної документації (Технічна специфікація) Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі – технічні та якісні вимоги до предмета закупівлі: Виготовлення та придбання книг запорізьких авторів за переліком для поповнення бібліотечного фонду (згідно коду ДК 021:2015: 22110000-4 — Друковані книги), в якому чітко прописана кількість необхідного товару по кожній позиції що закуповується. Скаржник підготував тендерну пропозицію відповідно до вимог тендерної документації, але Замовник навіть не розпочинав її кваліфікацію.
• Максимальна економія та ефективність: Відміна торгів через неналежне планування кількісних вимог призводить до затримки закупівлі необхідного товару, що суперечить інтересам держави.
Крім того, прийняте рішення уповноваженою особою Замовника стосовно відміни зазначеної закупівлі позбавляє Скаржника права на належну кваліфікацію його пропозиції оскільки пропозиція скаржника є найбільш економічно вигідною за результатами аукціону, та в подальшому права на укладення договору як потенційного переможця, що суперечить меті Закону.
ІІІ. Порушення прав Скаржника
Рішення Замовника про відміну відкритих торгів з особливостями (протокол №75 від 21.07.2025) порушує права Фізичної Особи-Підприємця Євенок Олексія Олексійовича на об’єктивний і неупереджений розгляд тендерної пропозиції, а також можливість укладення договору як потенційного переможця.
Резюмуючи все зазначене вище, Замовник не довів правомірність відміни процедури закупівлі та те, що причини відміни є такими, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель не внаслідок дій/бездіяльності Замовника, що свідчить про неправомірну відміну тендеру з підстав, наведених у протоколі щодо прийняття рішення уповноваженою особою від 21.07.2025 року №75.
З огляду на практику рішень Колегії визначальним при відміні відкритих торгів є належне обґрунтування відміни, що повинно бути обов’язково документально підтвердженим.
При цьому, частиною 16 статті 18 Закону України визначено, що орган оскарження розглядає скаргу та приймає рішення на підставі інформації, розміщеної в електронній системі закупівель станом на момент подання скарги, та інформації, одержаної за скаргою.
Таким чином, аналізуючи вказані норми, вбачається, що передбачений законом механізм оскарження процедури закупівлі - є способом захисту прав та інтересів учасників процедури закупівлі.
Відповідно до підпункту 50 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 р. № 1178:
Замовник відміняє відкриті торги у разі:
1) відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг;
2) неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень;
3) скорочення обсягу видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт чи послуг;
4) коли здійснення закупівлі стало неможливим внаслідок дії обставин непереборної сили;
5) подання для участі у відкритих торгах, передбачених абзацом другим пункту 25 цих особливостей, менше двох тендерних пропозицій.
З урахуванням вказаного, підстави для відміни закупівлі відсутні, та замовник документально не підтверджує їх наявність.
Замовник неправомірним скасуванням торгів порушує права Скаржника на об’єктивний та неупереджений розгляд тендерних пропозицій, а також позбавляє можливості укласти Договір про закупівлю і отримати економічний ефект від реалізації Замовнику товару, що складає предмет закупівлі.
Враховуючи наведене, ПРОТОКОЛ №75 від «21» липня 2025 року щодо відміни закупівлі, є незаконним та таким, що підлягає скасуванню.
Замовник прийнявши рішення про скасування закупівлі № UA-2025-07-07-003293-a порушив основні принципи здійснення публічних закупівель, зокрема принципи об’єктивного та неупередженого визначення переможця процедури закупівлі; запобігання корупційним діям і зловживанням; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель.
Замовник прийнявши рішення про скасування закупівлі № UA-2025-07-07-003293-a порушив права Скаржника та охоронювані законом інтереси. Права Фізичної Особи-Підприємця Євенок Олексія Олексійовича були порушені, оскільки замовник порушив право скаржника на об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі.
Права та законні інтереси Скаржника можуть бути захищені шляхом зобов’язання Замовника скасувати Протокол №75 щодо прийняття рішення уповноваженою особою від «21» липня 2025 року про відміну закупівлі.
Враховуючи викладене вище, на підставі, ст.ст. 3, 5, 18 Закону України «Про публічні закупівлі», а також з врахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених Постановою КМУ від 12 жовтня 2022 р. № 1178, -
ПРОСИМО:
1. Прийняти дану скаргу до розгляду.
2. Зобов’язати замовника скасувати Протокол №75 від щодо прийняття рішення уповноваженою особою «21» липня 2025 року про відміну закупівлі.
Додатки до скарги (докази):
1. Протокол відміни процедури відкритих торгів з особливостями №75 від 21.07.2025р.
2. Тендерна документація, в тому числі Додаток №4 до тендерної документації (Технічна специфікація), протокол затвердження річного плану закупівель, оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями, Додаток № 5 до тендерної документації
( Проект договору).
3. Рішення Комісії АМКУ №8313-р/пк-пз від 26.05.2025 р.
4. Рішення Комісії АМКУ № 15833-р/пк-пз від 25.09.2024 р.
×
-
Назва доказу:
4. Рішення Комісії АМКУ № 15833-р/пк-пз від 25.09.2024 р.
-
Повʼязаний документ:
Доказ 4 Рішення Комісії АМКУ від 25.09.2024 № 15833.pdf
-
-
Назва доказу:
3. Рішення Комісії АМКУ №8313-р/пк-пз від 26.05.2025 р.
-
Повʼязаний документ:
Доказ 3 Рішення Комісії АМКУ від 26.05.2025 №8313.pdf
-
-
Назва доказу:
2. Тендерна документація, в тому числі Додаток №4 до тендерної документації (Технічна специфікація), протокол затвердження річного плану закупівель, оголошення про проведення відкритих торгів з особливостями, Додаток № 5 до тендерної документації ( Проект договору).
-
Повʼязаний документ:
Доказ 2.pdf
-
-
Назва доказу:
Доказ 1 Протокол відміни процедури відкритих торгів з особливостями №75 від 21.07.25
-
Повʼязаний документ:
Доказ 1 Протокол відміни процедури відкритих торгів з особливостями №75 від 21.07.25.pdf
Вимоги:
Зобов'язати замовника скасувати рішення (повністю чи частково)
×
-
Зобов’язати замовника скасувати Протокол №75 від щодо прийняття рішення уповноваженою особою «21» липня 2025 року про відміну закупівлі.