-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Консалтингові послуги з підготовки медичної лабораторії до акредитації згідно зі стандартом ISO 15189:2022 «Медичні лабораторії – Вимоги до якості та компетентності»
Торги відмінено
774 000.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 3 870.00 UAH
мін. крок: 0.5% або 3 870.00 UAH
Період оскарження:
01.07.2025 10:17 - 25.07.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП
СКАРГА на умови тендерної документації у процедурі відкритих торгів з особливостями на закупівлю UA-2025-07-01-001647-a, предмет: ДК 021:2015: 79410000-1 Консультаційні послуги з питань підприємницької діяльності та управління (Консалтингові послуги з підготовки медичної лабораторії до акредитації згідно зі стандартом ISO 15189:2022 «Медичні лабораторії – Вимоги до якості та компетентності»)
Номер:
4e98806a3ae14ea0ab8865a692e25504
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-07-01-001647-a.b1
Назва:
СКАРГА на умови тендерної документації у процедурі відкритих торгів з особливостями на закупівлю UA-2025-07-01-001647-a, предмет: ДК 021:2015: 79410000-1 Консультаційні послуги з питань підприємницької діяльності та управління (Консалтингові послуги з підготовки медичної лабораторії до акредитації згідно зі стандартом ISO 15189:2022 «Медичні лабораторії – Вимоги до якості та компетентності»)
Скарга:
Пов'язані документи:
Учасник
- Скарга в АМКУ UA-2025-07-01-001647-a.pdf 02.07.2025 15:53
- 6. Рішення від 27.12.2024 № 20737.pdf 02.07.2025 15:53
- 5. Акти прийому - передачі до Договору про надання послуги №26 від 31 січня 2025 року.pdf 02.07.2025 15:53
- 3. Про затвердження особливостей здійснення публічних закупів… - Постанова № 1178 від 12.10.2022 - d519975-20250517 (2).pdf 02.07.2025 15:53
- Скарга в АМКУ UA-2025-07-01-001647-a.docx 02.07.2025 15:53
- 1. Тендерна документація 25р.pdf 02.07.2025 15:53
- 8. Сертифікати Тамазенко Є.О..pdf 02.07.2025 15:53
- 4. Договір про надання послуги №26 від 31 січня 2025 року.pdf 02.07.2025 15:53
- 2. Про публічні закупівлі - Закон № 922-VIII від 25.12.2015 - d453145-20241023.pdf 02.07.2025 15:53
- Наказ на прийом 1К.pdf 02.07.2025 16:12
- sign.p7s 02.07.2025 16:42
- Додаткові пояснення Степаненко.docx 09.07.2025 17:15
- Додаткові пояснення Степаненко.pdf 09.07.2025 17:15
- рішення від 07.07.2025 №10617.pdf 07.07.2025 15:04
- інформація про резолютивну частину рішення від 15.07.2025 №11087.pdf 16.07.2025 12:16
- рішення від 15.07.2025 №11087.pdf 17.07.2025 18:05
- Пояснення по суті скарги_1.PDF 08.07.2025 14:55
- Пояснення по суті скарги.doc 08.07.2025 14:55
- додаткові пояснення.docx 10.07.2025 12:00
- Додаткові пояснення.PDF 10.07.2025 12:00
- Договір ЛІС ліцензії.pdf 10.07.2025 12:00
- ЗД-08_01_42_ред_01_ISO_15189_2022.pdf 10.07.2025 12:00
- додаткові пояснення 10.07.2025 12:00
Дата прийняття скарги до розгляду:
03.07.2025 09:35
Дата розгляду скарги:
15.07.2025 12:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
07.07.2025 15:05
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:
17.07.2025 18:05
Дата виконання рішення Замовником:
23.07.2025 13:03
Коментар замовника щодо усунення порушень:
замовником виконано рішення АМКУ
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
d2bda4ed06614caa88009c9b27d05803
Заголовок пункту скарги:
Встановлені у Тендерній документації вимоги по відношенню до Скаржника, як до потенційного учасника є дискримінаційними та порушують законні права та інтереси Скаржника.
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
ФІЗИЧНА ОСОБА - ПІДПРИЄМЕЦЬ СТЕПАНЕНКО ОЛЕКСАНДР ІВАНОВИЧ (далі – «Скаржник») ознайомилися з вимогами Тендерної документації «Відкриті торги на закупівлю: ДК 021:2015: 79410000-1 Консультаційні послуги з питань підприємницької діяльності та управління (Консалтингові послуги з підготовки медичної лабораторії до акредитації згідно зі стандартом ISO 15189:2022 «Медичні лабораторії – Вимоги до якості та компетентності»)», що її «ЗАТВЕРДЖЕНО» рішенням уповноваженої особи від 01.07.2025 р. Мотринчук Т.П. (далі – «Тендерна документація»), та вважаємо, що Замовник допустив порушення чинного законодавства, у тому числі Закону та Особливостей, які суттєво обмежують конкуренцію під час проведення Закупівлі.
Встановлені у Тендерній документації вимоги по відношенню до Скаржника, як до потенційного учасника є дискримінаційними та порушують законні права та інтереси Скаржника. Керуючись положеннями ст. 18 Закону з урахуванням Особливостей, звертаємося з наступним.
1. У ДОДАТКУ №1 до Тендерної документації «ПЕРЕЛІК ДОКУМЕНТІВ/ІНФОРМАЦІЇ, ЯКІ ВИМАГАЮТЬСЯ ВІД УЧАСНИКА ДЛЯ ПІДТВЕРДЖЕННЯ ВІДПОВІДНОСТІ ПРОПОЗИЦІЇ УЧАСНИКА КВАЛІФІКАЦІЙНИМ ТА ІНШИМ ВИМОГАМ ЗАМОВНИКА» Розділ 1. Документи, які повинен надати учасник у складі тендерної пропозиції, для підтвердження відповідності кваліфікаційним критеріям встановленим замовником відповідно ст. 16 Закону України «Про публічні закупівлі» з урахуванням Особливостей, від учасників вимагається:
«Довідка у довільній формі про досвід виконання учасником аналогічного договору* (не менше 2-ох договорів) із зазначенням номеру та дати договору, предмету договору, суми та року виконання договору, реквізитів організації (підприємства) з якою укладено договір (назви, адреси, коду згідно з ЄДРПОУ).
На підтвердження наявності досвіду Учасником повинні бути наданні скан-копії аналогічних договорів, які зазначені в довідці, а також акти, що підтверджують виконання даних договорів.
*Аналогічним договором (договорами) відповідно до умов цієї Документації є виконаний договір (договори) для Замовників будь-якої форми власності, щодо надання послуг з підготовки медичної лабораторії до акредитації згідно зі стандартом ISO 15189:2022 та/або послуги які входять до складу предмету закупівлі та/або послуги аналогічні за кодом ДК.
Примітки:
-Замовниками згідно з договорами можуть бути суб’єкти будь-якої форми власності.
-інформація викладена в договорі, яку учасник на підставі статті 505 Цивільного Кодексу України вважає комерційною таємницею, може бути заретушована учасником торгів. Оскільки учасники мають підтвердити свій досвід виконання аналогічного договору, то в цьому випадку до комерційної таємниці не може бути віднесений предмет договору, його обсяг та склад, визначений у договорі та/або у додатках до нього».
Відповідно до ч. 2 ст. 16 Закону, Замовник має право встановлювати кваліфікаційні критерії, зокрема щодо наявності документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору. Однак Закон не містить жодної норми, яка встановлює мінімальну кількість таких договорів, як обов’язкову умову для підтвердження кваліфікації. Тобто законодавство допускає підтвердження досвіду навіть одним аналогічним договором, якщо він відповідає предмету закупівлі за змістом, обсягом, складом послуг та результатом.
Скаржник має виконаний аналогічний договір (Додаток до цієї Скарги - Договір про надання послуги № 26 від 31 січня 2025 року), який повністю відповідає предмету закупівлі – а саме, надання послуги з підготовки лабораторії до акредитації в Національному агентстві з акредитації України згідно ISO 15189:2022. Послуги були надані в повному обсязі, замовник (контрагент по договору) отримав позитивний результат у вигляді проходження акредитації в НААУ, що беззаперечно підтверджує професійну компетентність та досвід Скаржника. Цей договір належним чином оформлений та його виконання підтверджено актами прийому-передачі наданої послуги (Додатки до цієї Скарги – Акт № 1 прийому-передачі наданої послуги від 24.02.2025 року, Акт № 2 прийому-передачі наданої послуги від 13.03.2025 року, Акт № 3 прийому-передачі наданої послуги від 21.03.2025 року).
Однак через встановлену вимогу про надання не менше двох договорів, Скаржник позбавлений можливості взяти участь у Закупівлі, попри наявність достатньої кваліфікації та досвіду для якісного виконання умов договору про закупівлю.
Вимога Замовника щодо наявності не менше двох договорів не має жодного об’єктивного чи технічного обґрунтування. Така вимога не пов’язана з фактичними ризиками щодо невиконання договору, і, на думку Скаржника, спрямована виключно на штучне звуження конкуренції, що прямо порушує частину 4 статті 5 Закону, якою забороняється встановлення дискримінаційних вимог до учасників закупівель.
Скаржник вважає, що така вимога є надмірною, оскільки здатність учасника якісно надати послуги, що є предметом закупівлі може бути підтверджена навіть наявністю одного виконаного аналогічного договору.
Отже, вимога Замовника надати більше двох аналогічних договорів у тендерній документації є дискримінаційною, оскільки обмежує коло потенційних учасників, які можуть брати участь у Закупівлі. Така вимога Замовника обмежує в участі у Закупівлі Скаржника, який має бажання та інтерес взяти участь у Закупівлі, але має лише один договір, яким може підтвердити наявність аналогічного досвіду, якого для даного предмета Закупівлі, і в цілому для даної Закупівлі може бути цілком достатньо. Законодавство дозволяє вимагати підтвердження виконання лише одного аналогічного договору.
Більше того, вимога щодо кількості аналогічних договорів (не менше 2-ох договорів) суперечить і правовій позиції Постійно діючої адміністративної колегії АМКУ, викладеній у численних рішеннях (зокрема, у рішенні від 27.12.2024 № 20737), де КОМІСІЯ АНТИМОНОПОЛЬНОГО КОМІТЕТУ УКРАЇНИ З РОЗГЛЯДУ СКАРГ ПРО ПОРУШЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА У СФЕРІ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ зазначила:
«Враховуючи викладене, Законом передбачено право Замовника вимагати підтвердження наявності в учасника досвіду виконання одного аналогічного договору або щонайменше двох аналогічних договорів. Разом з тим, у разі встановлення Замовником у Документації вимог щодо надання учасником більше двох аналогічних договорів, Замовник повинен обґрунтувати необхідність встановлення ним у Документації вимог щодо такої кількості аналогічних договорів. Враховуючи викладене, Замовник не обґрунтував необхідність встановлення у Документації наведеної вище вимоги Документації в частині надання інформації про виконання саме трьох аналогічних договорів. За таких умов, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть суб'єкти господарювання, які зможуть надати довідку з інформацією про виконання саме трьох аналогічних договорів, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб'єктів господарювання, у тому числі, Скаржника… Враховуючи вище викладене, Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині.».
Враховуючи вище викладене, Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині, а саме, видалити дискримінаційну вимогу із тендерної документації, що стосується необхідності підтвердження наявності аналогічного досвіду у потенційного учасника у кількості – не менше 2-ох договорів, а саме: «Довідка у довільній формі про досвід виконання учасником аналогічного договору* (не менше 2-ох договорів) із зазначенням номеру та дати договору, предмету договору, суми та року виконання договору, реквізитів організації (підприємства) з якою укладено договір (назви, адреси, коду згідно з ЄДРПОУ).
На підтвердження наявності досвіду Учасником повинні бути наданні скан-копії аналогічних договорів, які зазначені в довідці, а також акти, що підтверджують виконання даних договорів.
*Аналогічним договором (договорами) відповідно до умов цієї Документації є виконаний договір (договори) для Замовників будь-якої форми власності, щодо надання послуг з підготовки медичної лабораторії до акредитації згідно зі стандартом ISO 15189:2022 та/або послуги які входять до складу предмету закупівлі та/або послуги аналогічні за кодом ДК.
Примітки:
-Замовниками згідно з договорами можуть бути суб’єкти будь-якої форми власності.-інформація викладена в договорі, яку учасник на підставі статті 505 Цивільного Кодексу України вважає комерційною таємницею, може бути заретушована учасником торгів. Оскільки учасники мають підтвердити свій досвід виконання аналогічного договору, то в цьому випадку до комерційної таємниці не може бути віднесений предмет договору, його обсяг та склад, визначений у договорі та/або у додатках до нього».
2. У ДОДАТКУ №1 до Тендерної документації «ПЕРЕЛІК ДОКУМЕНТІВ/ІНФОРМАЦІЇ, ЯКІ ВИМАГАЮТЬСЯ ВІД УЧАСНИКА ДЛЯ ПІДТВЕРДЖЕННЯ ВІДПОВІДНОСТІ ПРОПОЗИЦІЇ УЧАСНИКА КВАЛІФІКАЦІЙНИМ ТА ІНШИМ ВИМОГАМ ЗАМОВНИКА» Розділ 1. Документи, які повинен надати учасник у складі тендерної пропозиції, для підтвердження відповідності кваліфікаційним критеріям встановленим замовником відповідно ст. 16 Закону України «Про публічні закупівлі» з урахуванням Особливостей, від учасників вимагається:
«Довідка в довільній формі про наявність працівників відповідної кваліфікації, що будуть залучені до надання послуг за предметом закупівлі, які мають необхідні знання та досвід роботи (вказати прізвище, ім’я та по батькові (при наявності) працівника, інформацію про освіту, досвід роботи та посаду). Обов'язкова наявність не менше 1 працівника із вищою медичною/біологічною освітою у сфері охорони здоров’я та досвідом роботи в медичній лабораторії понад 10 років(вказати в довідці такого працівника) та працівників (не менше 1), які мають досвід по налаштуванню лабораторної інформаційної системи TerraLab, яка функціонує у лабораторії Замовника та забезпечує автоматизацію лабораторних процесів.
На підтвердження зазначеного необхідно надати копії наказів про прийняття на роботу, документи від розробника(ів) програмного забезпечення на підтвердження кваліфікації працівників по налаштуванню ЛІС.».
Скаржник вважає зазначені вище вимоги дискримінаційними і такими, що виходять за межі предмета Закупівлі, а саме – про обов’язкову наявність у складі персоналу учасника не менше одного працівника з досвідом налаштування лабораторної інформаційної системи TerraLab, яка нібито використовується в лабораторії Замовника, та надання щодо надання копії наказів про прийняття на роботу, документи від розробника(ів) програмного забезпечення на підтвердження кваліфікації працівників по налаштуванню ЛІС..
Предметом Закупівлі відповідно до оголошення є послуги за ДК 021:2015: 79410000-1 Консультаційні послуги з питань підприємницької діяльності та управління (Консалтингові послуги з підготовки медичної лабораторії до акредитації згідно зі стандартом ISO 15189:2022 «Медичні лабораторії – Вимоги до якості та компетентності»). Згідно з публічним змістом самого стандарту ISO 15189:2022 «Медичні лабораторії – Вимоги до якості та компетентності» та офіційними роз’ясненнями Національного агентства з акредитації України (НААУ), вимоги до наявності, впровадження чи налаштування конкретного лабораторного інформаційного програмного забезпечення (ЛІС) у лабораторії не є обов’язковими для досягнення відповідності стандарту ISO 15189:2022 «Медичні лабораторії – Вимоги до якості та компетентності».
ISO 15189:2022 «Медичні лабораторії – Вимоги до якості та компетентності» висуває вимоги до: наявності політик, процедур, планів забезпечення якості; управління ризиками; ведення та обліку документації; внутрішнього і зовнішнього контролю якості; системи менеджменту.
Наявність або відсутність ЛІС, як і її тип, жодним чином не впливає на можливість проходження акредитації, і не є критерієм оцінки відповідності лабораторії вимогам стандарту. Отже, у контексті предмету Закупівлі — консультаційних (консалтингових) послуг — вимога мати фахівця, який не просто знайомий із системою TerraLab, а має досвід саме її налаштування, є надмірною, не пов’язаною із суттю закупівлі та функціонально зайвою.
Крім того, відповідно до інформації з відкритих джерел, єдиним розробником і власником системи TerraLab є ТОВ «ТЕРРАЛАБ АЙ ТІ», яка, до того ж, є постійним учасником і переможцем публічних закупівель на аналогічні послуги (наприклад UA-2025-05-19-004843-a із предметом закупівлі ДК 021:2015 – 79410000-1 Консультаційні послуги з питань підприємницької діяльності та управління (Консалтингові послуги з підготовки медичної лабораторії до акредитації згідно зі стандартом ISO 15189:2022 «Медичні лабораторії – Вимоги до якості та компетентності»); UA-2025-03-06-006530-a із предметом закупівлі - Консалтингові послуги з підготовки медичної лабораторії до акредитації згідно зі стандартом ISO 15189:2022 «Медичні лабораторії – Вимоги до якості та компетентності», код ДК 021:2015 – 79410000-1 Консультаційні послуги з питань підприємницької діяльності та управління; UA-2025-02-20-012636-a із предметом закупівлі - Послуги з проведення діагностичного аудиту лабораторного відділення Центральної поліклініки Міністерства внутрішніх справ України з метою подальшої розробки та впровадження системи управління на відповідність вимогам стандарту ISO 15189:2022 «Медичні лабораторії. Вимоги до якості та компетентності» та інші).
Встановлюючи вимогу, яка може бути виконана винятково працівниками компанії - ТОВ «ТЕРРАЛАБ АЙ ТІ» або особами, яким вона надала спеціальний дозвіл, Замовник фактично створює умови для монополізації процедури Закупівлі і позбавляє можливості Скаржника взяти участь у цій процедурі Закупівлі через неможливість виконати останнім заявлені Замовником вимоги.
У складі персоналу Скаржника працює фахівець — Тамазенко Євгенія Олександрівна, яка є адміністратором лабораторної інформаційної системи TerraLab у медичному закладі, де ця система функціонує. Зазначена працівниця має відповідну освіту, досвід роботи у медичній лабораторії, а також документально підтверджене знання функціоналу TerraLab як користувача системи. Однак вимога Замовника надати документи саме від розробника програмного забезпечення, що підтверджують кваліфікацію працівника з налаштування системи TerraLab, фактично є неможливою до виконання будь-яким іншим учасником, окрім безпосередньо самої компанії-розробника або її афілійованих осіб.
Відповідно до публічної інформації, розробником системи TerraLab є ТОВ «ТЕРРАЛАБ АЙ ТІ», яке не здійснює відкриту сертифікацію зовнішніх спеціалістів та не надає документів про кваліфікацію сторонніх користувачів щодо налаштування ПЗ. З урахуванням цього, встановлена Замовником вимога створює виключні умови участі для конкретного суб’єкта господарювання, зокрема Скаржника, позбавляючи можливості взяти участь у Закупівлі такого учасника, який має достатню кваліфікацію та практичний досвід у використанні системи, але не може документально підтвердити досвід саме її налаштування через обмежений доступ до таких підтверджень.
Виконати заявлені вимоги Замовника зможуть тільки ті учасники, що мають працівників (не менше 1), які мають досвід по налаштуванню лабораторної інформаційної системи TerraLab та при цьому надати копії наказів про прийняття на роботу, документи від розробника(ів) програмного забезпечення на підтвердження кваліфікації працівників по налаштуванню ЛІ.
Однак, на практиці, жоден учасник, окрім самого розробника TerraLab або афілійованих з ним суб’єктів, не зможе підтвердити виконання цієї вимоги, що робить її штучною, формальною та дискримінаційною по відношенню до Скаржника та інших потенційних учасників Закупівлі.
Встановлення Замовником зазначених вище вимог: не має жодного об’єктивного обґрунтування з огляду на предмет Закупівлі; не засноване на вимогах законодавства чи стандарту ISO 15189:2022; порушує принципи добросовісної конкуренції, недискримінації учасників та рівне ставлення до них визначені ст. 5 Закону; не відповідає ч. 4 ст. 22 Закону.
Таким чином, ці вимоги не просто звужують конкуренцію — вони фактично позбавляють всіх учасників (крім одного) права на участь у Закупівлі, навіть за наявності кваліфікації, досвіду роботи з системою як користувача, наявності адміністративного досвіду в установі, яка працює з TerraLab, та відповідної освіти, як у Скаржника.
З огляду на вищевикладене, вимога Замовника щодо наявності в учасника працівника з підтвердженим досвідом саме налаштування ЛІС TerraLab (а не досвіду використання чи адміністрування), що підтверджується документом лише від одного приватного суб’єкта (розробника), є надмірною, необ’єктивною та дискримінаційною, і має бути вилучена з тендерної документації як така, що не відповідає предмету закупівлі та суперечить законодавству України у сфері публічних закупівель.
Встановлені у Тендерній документації вимоги по відношенню до Скаржника, як до потенційного учасника є дискримінаційними та порушують законні права та інтереси Скаржника. Керуючись положеннями ст. 18 Закону з урахуванням Особливостей, звертаємося з наступним.
1. У ДОДАТКУ №1 до Тендерної документації «ПЕРЕЛІК ДОКУМЕНТІВ/ІНФОРМАЦІЇ, ЯКІ ВИМАГАЮТЬСЯ ВІД УЧАСНИКА ДЛЯ ПІДТВЕРДЖЕННЯ ВІДПОВІДНОСТІ ПРОПОЗИЦІЇ УЧАСНИКА КВАЛІФІКАЦІЙНИМ ТА ІНШИМ ВИМОГАМ ЗАМОВНИКА» Розділ 1. Документи, які повинен надати учасник у складі тендерної пропозиції, для підтвердження відповідності кваліфікаційним критеріям встановленим замовником відповідно ст. 16 Закону України «Про публічні закупівлі» з урахуванням Особливостей, від учасників вимагається:
«Довідка у довільній формі про досвід виконання учасником аналогічного договору* (не менше 2-ох договорів) із зазначенням номеру та дати договору, предмету договору, суми та року виконання договору, реквізитів організації (підприємства) з якою укладено договір (назви, адреси, коду згідно з ЄДРПОУ).
На підтвердження наявності досвіду Учасником повинні бути наданні скан-копії аналогічних договорів, які зазначені в довідці, а також акти, що підтверджують виконання даних договорів.
*Аналогічним договором (договорами) відповідно до умов цієї Документації є виконаний договір (договори) для Замовників будь-якої форми власності, щодо надання послуг з підготовки медичної лабораторії до акредитації згідно зі стандартом ISO 15189:2022 та/або послуги які входять до складу предмету закупівлі та/або послуги аналогічні за кодом ДК.
Примітки:
-Замовниками згідно з договорами можуть бути суб’єкти будь-якої форми власності.
-інформація викладена в договорі, яку учасник на підставі статті 505 Цивільного Кодексу України вважає комерційною таємницею, може бути заретушована учасником торгів. Оскільки учасники мають підтвердити свій досвід виконання аналогічного договору, то в цьому випадку до комерційної таємниці не може бути віднесений предмет договору, його обсяг та склад, визначений у договорі та/або у додатках до нього».
Відповідно до ч. 2 ст. 16 Закону, Замовник має право встановлювати кваліфікаційні критерії, зокрема щодо наявності документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору. Однак Закон не містить жодної норми, яка встановлює мінімальну кількість таких договорів, як обов’язкову умову для підтвердження кваліфікації. Тобто законодавство допускає підтвердження досвіду навіть одним аналогічним договором, якщо він відповідає предмету закупівлі за змістом, обсягом, складом послуг та результатом.
Скаржник має виконаний аналогічний договір (Додаток до цієї Скарги - Договір про надання послуги № 26 від 31 січня 2025 року), який повністю відповідає предмету закупівлі – а саме, надання послуги з підготовки лабораторії до акредитації в Національному агентстві з акредитації України згідно ISO 15189:2022. Послуги були надані в повному обсязі, замовник (контрагент по договору) отримав позитивний результат у вигляді проходження акредитації в НААУ, що беззаперечно підтверджує професійну компетентність та досвід Скаржника. Цей договір належним чином оформлений та його виконання підтверджено актами прийому-передачі наданої послуги (Додатки до цієї Скарги – Акт № 1 прийому-передачі наданої послуги від 24.02.2025 року, Акт № 2 прийому-передачі наданої послуги від 13.03.2025 року, Акт № 3 прийому-передачі наданої послуги від 21.03.2025 року).
Однак через встановлену вимогу про надання не менше двох договорів, Скаржник позбавлений можливості взяти участь у Закупівлі, попри наявність достатньої кваліфікації та досвіду для якісного виконання умов договору про закупівлю.
Вимога Замовника щодо наявності не менше двох договорів не має жодного об’єктивного чи технічного обґрунтування. Така вимога не пов’язана з фактичними ризиками щодо невиконання договору, і, на думку Скаржника, спрямована виключно на штучне звуження конкуренції, що прямо порушує частину 4 статті 5 Закону, якою забороняється встановлення дискримінаційних вимог до учасників закупівель.
Скаржник вважає, що така вимога є надмірною, оскільки здатність учасника якісно надати послуги, що є предметом закупівлі може бути підтверджена навіть наявністю одного виконаного аналогічного договору.
Отже, вимога Замовника надати більше двох аналогічних договорів у тендерній документації є дискримінаційною, оскільки обмежує коло потенційних учасників, які можуть брати участь у Закупівлі. Така вимога Замовника обмежує в участі у Закупівлі Скаржника, який має бажання та інтерес взяти участь у Закупівлі, але має лише один договір, яким може підтвердити наявність аналогічного досвіду, якого для даного предмета Закупівлі, і в цілому для даної Закупівлі може бути цілком достатньо. Законодавство дозволяє вимагати підтвердження виконання лише одного аналогічного договору.
Більше того, вимога щодо кількості аналогічних договорів (не менше 2-ох договорів) суперечить і правовій позиції Постійно діючої адміністративної колегії АМКУ, викладеній у численних рішеннях (зокрема, у рішенні від 27.12.2024 № 20737), де КОМІСІЯ АНТИМОНОПОЛЬНОГО КОМІТЕТУ УКРАЇНИ З РОЗГЛЯДУ СКАРГ ПРО ПОРУШЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА У СФЕРІ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ зазначила:
«Враховуючи викладене, Законом передбачено право Замовника вимагати підтвердження наявності в учасника досвіду виконання одного аналогічного договору або щонайменше двох аналогічних договорів. Разом з тим, у разі встановлення Замовником у Документації вимог щодо надання учасником більше двох аналогічних договорів, Замовник повинен обґрунтувати необхідність встановлення ним у Документації вимог щодо такої кількості аналогічних договорів. Враховуючи викладене, Замовник не обґрунтував необхідність встановлення у Документації наведеної вище вимоги Документації в частині надання інформації про виконання саме трьох аналогічних договорів. За таких умов, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть суб'єкти господарювання, які зможуть надати довідку з інформацією про виконання саме трьох аналогічних договорів, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб'єктів господарювання, у тому числі, Скаржника… Враховуючи вище викладене, Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині.».
Враховуючи вище викладене, Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині, а саме, видалити дискримінаційну вимогу із тендерної документації, що стосується необхідності підтвердження наявності аналогічного досвіду у потенційного учасника у кількості – не менше 2-ох договорів, а саме: «Довідка у довільній формі про досвід виконання учасником аналогічного договору* (не менше 2-ох договорів) із зазначенням номеру та дати договору, предмету договору, суми та року виконання договору, реквізитів організації (підприємства) з якою укладено договір (назви, адреси, коду згідно з ЄДРПОУ).
На підтвердження наявності досвіду Учасником повинні бути наданні скан-копії аналогічних договорів, які зазначені в довідці, а також акти, що підтверджують виконання даних договорів.
*Аналогічним договором (договорами) відповідно до умов цієї Документації є виконаний договір (договори) для Замовників будь-якої форми власності, щодо надання послуг з підготовки медичної лабораторії до акредитації згідно зі стандартом ISO 15189:2022 та/або послуги які входять до складу предмету закупівлі та/або послуги аналогічні за кодом ДК.
Примітки:
-Замовниками згідно з договорами можуть бути суб’єкти будь-якої форми власності.-інформація викладена в договорі, яку учасник на підставі статті 505 Цивільного Кодексу України вважає комерційною таємницею, може бути заретушована учасником торгів. Оскільки учасники мають підтвердити свій досвід виконання аналогічного договору, то в цьому випадку до комерційної таємниці не може бути віднесений предмет договору, його обсяг та склад, визначений у договорі та/або у додатках до нього».
2. У ДОДАТКУ №1 до Тендерної документації «ПЕРЕЛІК ДОКУМЕНТІВ/ІНФОРМАЦІЇ, ЯКІ ВИМАГАЮТЬСЯ ВІД УЧАСНИКА ДЛЯ ПІДТВЕРДЖЕННЯ ВІДПОВІДНОСТІ ПРОПОЗИЦІЇ УЧАСНИКА КВАЛІФІКАЦІЙНИМ ТА ІНШИМ ВИМОГАМ ЗАМОВНИКА» Розділ 1. Документи, які повинен надати учасник у складі тендерної пропозиції, для підтвердження відповідності кваліфікаційним критеріям встановленим замовником відповідно ст. 16 Закону України «Про публічні закупівлі» з урахуванням Особливостей, від учасників вимагається:
«Довідка в довільній формі про наявність працівників відповідної кваліфікації, що будуть залучені до надання послуг за предметом закупівлі, які мають необхідні знання та досвід роботи (вказати прізвище, ім’я та по батькові (при наявності) працівника, інформацію про освіту, досвід роботи та посаду). Обов'язкова наявність не менше 1 працівника із вищою медичною/біологічною освітою у сфері охорони здоров’я та досвідом роботи в медичній лабораторії понад 10 років(вказати в довідці такого працівника) та працівників (не менше 1), які мають досвід по налаштуванню лабораторної інформаційної системи TerraLab, яка функціонує у лабораторії Замовника та забезпечує автоматизацію лабораторних процесів.
На підтвердження зазначеного необхідно надати копії наказів про прийняття на роботу, документи від розробника(ів) програмного забезпечення на підтвердження кваліфікації працівників по налаштуванню ЛІС.».
Скаржник вважає зазначені вище вимоги дискримінаційними і такими, що виходять за межі предмета Закупівлі, а саме – про обов’язкову наявність у складі персоналу учасника не менше одного працівника з досвідом налаштування лабораторної інформаційної системи TerraLab, яка нібито використовується в лабораторії Замовника, та надання щодо надання копії наказів про прийняття на роботу, документи від розробника(ів) програмного забезпечення на підтвердження кваліфікації працівників по налаштуванню ЛІС..
Предметом Закупівлі відповідно до оголошення є послуги за ДК 021:2015: 79410000-1 Консультаційні послуги з питань підприємницької діяльності та управління (Консалтингові послуги з підготовки медичної лабораторії до акредитації згідно зі стандартом ISO 15189:2022 «Медичні лабораторії – Вимоги до якості та компетентності»). Згідно з публічним змістом самого стандарту ISO 15189:2022 «Медичні лабораторії – Вимоги до якості та компетентності» та офіційними роз’ясненнями Національного агентства з акредитації України (НААУ), вимоги до наявності, впровадження чи налаштування конкретного лабораторного інформаційного програмного забезпечення (ЛІС) у лабораторії не є обов’язковими для досягнення відповідності стандарту ISO 15189:2022 «Медичні лабораторії – Вимоги до якості та компетентності».
ISO 15189:2022 «Медичні лабораторії – Вимоги до якості та компетентності» висуває вимоги до: наявності політик, процедур, планів забезпечення якості; управління ризиками; ведення та обліку документації; внутрішнього і зовнішнього контролю якості; системи менеджменту.
Наявність або відсутність ЛІС, як і її тип, жодним чином не впливає на можливість проходження акредитації, і не є критерієм оцінки відповідності лабораторії вимогам стандарту. Отже, у контексті предмету Закупівлі — консультаційних (консалтингових) послуг — вимога мати фахівця, який не просто знайомий із системою TerraLab, а має досвід саме її налаштування, є надмірною, не пов’язаною із суттю закупівлі та функціонально зайвою.
Крім того, відповідно до інформації з відкритих джерел, єдиним розробником і власником системи TerraLab є ТОВ «ТЕРРАЛАБ АЙ ТІ», яка, до того ж, є постійним учасником і переможцем публічних закупівель на аналогічні послуги (наприклад UA-2025-05-19-004843-a із предметом закупівлі ДК 021:2015 – 79410000-1 Консультаційні послуги з питань підприємницької діяльності та управління (Консалтингові послуги з підготовки медичної лабораторії до акредитації згідно зі стандартом ISO 15189:2022 «Медичні лабораторії – Вимоги до якості та компетентності»); UA-2025-03-06-006530-a із предметом закупівлі - Консалтингові послуги з підготовки медичної лабораторії до акредитації згідно зі стандартом ISO 15189:2022 «Медичні лабораторії – Вимоги до якості та компетентності», код ДК 021:2015 – 79410000-1 Консультаційні послуги з питань підприємницької діяльності та управління; UA-2025-02-20-012636-a із предметом закупівлі - Послуги з проведення діагностичного аудиту лабораторного відділення Центральної поліклініки Міністерства внутрішніх справ України з метою подальшої розробки та впровадження системи управління на відповідність вимогам стандарту ISO 15189:2022 «Медичні лабораторії. Вимоги до якості та компетентності» та інші).
Встановлюючи вимогу, яка може бути виконана винятково працівниками компанії - ТОВ «ТЕРРАЛАБ АЙ ТІ» або особами, яким вона надала спеціальний дозвіл, Замовник фактично створює умови для монополізації процедури Закупівлі і позбавляє можливості Скаржника взяти участь у цій процедурі Закупівлі через неможливість виконати останнім заявлені Замовником вимоги.
У складі персоналу Скаржника працює фахівець — Тамазенко Євгенія Олександрівна, яка є адміністратором лабораторної інформаційної системи TerraLab у медичному закладі, де ця система функціонує. Зазначена працівниця має відповідну освіту, досвід роботи у медичній лабораторії, а також документально підтверджене знання функціоналу TerraLab як користувача системи. Однак вимога Замовника надати документи саме від розробника програмного забезпечення, що підтверджують кваліфікацію працівника з налаштування системи TerraLab, фактично є неможливою до виконання будь-яким іншим учасником, окрім безпосередньо самої компанії-розробника або її афілійованих осіб.
Відповідно до публічної інформації, розробником системи TerraLab є ТОВ «ТЕРРАЛАБ АЙ ТІ», яке не здійснює відкриту сертифікацію зовнішніх спеціалістів та не надає документів про кваліфікацію сторонніх користувачів щодо налаштування ПЗ. З урахуванням цього, встановлена Замовником вимога створює виключні умови участі для конкретного суб’єкта господарювання, зокрема Скаржника, позбавляючи можливості взяти участь у Закупівлі такого учасника, який має достатню кваліфікацію та практичний досвід у використанні системи, але не може документально підтвердити досвід саме її налаштування через обмежений доступ до таких підтверджень.
Виконати заявлені вимоги Замовника зможуть тільки ті учасники, що мають працівників (не менше 1), які мають досвід по налаштуванню лабораторної інформаційної системи TerraLab та при цьому надати копії наказів про прийняття на роботу, документи від розробника(ів) програмного забезпечення на підтвердження кваліфікації працівників по налаштуванню ЛІ.
Однак, на практиці, жоден учасник, окрім самого розробника TerraLab або афілійованих з ним суб’єктів, не зможе підтвердити виконання цієї вимоги, що робить її штучною, формальною та дискримінаційною по відношенню до Скаржника та інших потенційних учасників Закупівлі.
Встановлення Замовником зазначених вище вимог: не має жодного об’єктивного обґрунтування з огляду на предмет Закупівлі; не засноване на вимогах законодавства чи стандарту ISO 15189:2022; порушує принципи добросовісної конкуренції, недискримінації учасників та рівне ставлення до них визначені ст. 5 Закону; не відповідає ч. 4 ст. 22 Закону.
Таким чином, ці вимоги не просто звужують конкуренцію — вони фактично позбавляють всіх учасників (крім одного) права на участь у Закупівлі, навіть за наявності кваліфікації, досвіду роботи з системою як користувача, наявності адміністративного досвіду в установі, яка працює з TerraLab, та відповідної освіти, як у Скаржника.
З огляду на вищевикладене, вимога Замовника щодо наявності в учасника працівника з підтвердженим досвідом саме налаштування ЛІС TerraLab (а не досвіду використання чи адміністрування), що підтверджується документом лише від одного приватного суб’єкта (розробника), є надмірною, необ’єктивною та дискримінаційною, і має бути вилучена з тендерної документації як така, що не відповідає предмету закупівлі та суперечить законодавству України у сфері публічних закупівель.
×
-
Назва доказу:
8. Сертифікати Тамазенко Є.О.
-
Повʼязаний документ:
8. Сертифікати Тамазенко Є.О..pdf
-
-
Назва доказу:
7. Наказ про прийняття на роботу Тамазенко Є.О.
-
Повʼязаний документ:
Наказ на прийом 1К.pdf
-
-
Назва доказу:
6. Рішення від 27.12.2024 № 20737
-
Повʼязаний документ:
6. Рішення від 27.12.2024 № 20737.pdf
-
-
Назва доказу:
5. Акти прийому - передачі до Договору про надання послуги №26 від 31 січня 2025 року
-
Повʼязаний документ:
5. Акти прийому - передачі до Договору про надання послуги №26 від 31 січня 2025 року.pdf
-
-
Назва доказу:
4. Договір про надання послуги №26 від 31 січня 2025 року
-
Повʼязаний документ:
4. Договір про надання послуги №26 від 31 січня 2025 року.pdf
-
-
Назва доказу:
3. Про затвердження особливостей здійснення публічних закупів… - Постанова № 1178 від 12.10.2022
-
Повʼязаний документ:
3. Про затвердження особливостей здійснення публічних закупів… - Постанова № 1178 від 12.10.2022 - d519975-20250517 (2).pdf
-
-
Назва доказу:
2. Про публічні закупівлі - Закон № 922-VIII від 25.12.2015
-
Повʼязаний документ:
2. Про публічні закупівлі - Закон № 922-VIII від 25.12.2015 - d453145-20241023.pdf
-
-
Назва доказу:
1. Тендерна документація «Відкриті торги на закупівлю: ДК 021:2015: 79410000-1 Консультаційні послуги з питань підприємницької діяльності та управління (Консалтингові послуги з підготовки медичної лабораторії до акредитації згідно зі стандартом ISO 15189:2022 «Медичні лабораторії – Вимоги до якості та компетентності»)», що її «ЗАТВЕРДЖЕНО» рішенням уповноваженої особи від 01.07.2025 р.
-
Повʼязаний документ:
1. Тендерна документація 25р.pdf
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
1. Прийняти скаргу до розгляду та розглянути в порядку Закону України «Про публічні закупівлі» та Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» від 12.10.2022р. №1178. 2. Прийняти рішення щодо наявності порушень, що допущені КОМУНАЛЬНЕ НЕКОМЕРЦІЙНЕ ПІДПРИЄМСТВО «ЗАЛІЩИЦЬКА ЦЕНТРАЛЬНА МІСЬКА ЛІКАРНЯ» ЗАЛІЩИЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ під час проведення відкритих торгів з особливостями та задовольнити цю Скаргу повністю. 3. Зобов'язати КОМУНАЛЬНЕ НЕКОМЕРЦІЙНЕ ПІДПРИЄМСТВО «ЗАЛІЩИЦЬКА ЦЕНТРАЛЬНА МІСЬКА ЛІКАРНЯ» ЗАЛІЩИЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ внести зміни до Тендерної документації у закупівлі UA-2025-07-01-001647-a у відповідності до обставин, викладених у цій Скарзі.