-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
- 1
Код за ДК 021:2015: 32320000-2 – Телевізійне й аудіовізуальне обладнання (Мультимедійне обладнання код за ДК 021:2015 - 32322000-6 - Мультимедійне обладнання)
Торги відмінено
2 646 289.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 26 462.89 UAH
мін. крок: 1% або 26 462.89 UAH
Період оскарження:
30.06.2025 17:48 - 14.08.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП
Скарга на дискримінаційні вимоги тендерної документації Замовника
Номер:
45866c2b0c7d48c28edab5f07c5e9ac8
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-06-30-009607-a.c1
Назва:
Скарга на дискримінаційні вимоги тендерної документації Замовника
Скарга:
Пов'язані документи:
Учасник
- Висновок СЕС панелі.pdf 04.07.2025 16:21
- Декларація_комп'ютери_персональні.pdf 04.07.2025 16:21
- Скарга Приморський район Одеса.docx 04.07.2025 16:21
- Декларація панелі.pdf 04.07.2025 16:21
- sign.p7s 04.07.2025 17:15
- рішення від 08.07.2025 № 10665.pdf 08.07.2025 16:23
- Інформація про резолютивну частину рішення від 15.07.2025 № 11090.pdf 16.07.2025 12:41
- рішення від 15.07.2025 № 11090.pdf 17.07.2025 17:31
- Пояснення_UA_2025_06_30_009607_a.docx 10.07.2025 13:13
- Пояснення_UA_2025_06_30_009607_a.pdf 10.07.2025 19:59
- Пояснення_UA_2025_06_30_009607_a.docx 10.07.2025 19:59
- зображення_viber_2025-08-12_15-12-37-846.jpg 12.08.2025 15:17
- лист АМКУ_0001.pdf 12.08.2025 15:17
- зображення_viber_2025-08-12_15-12-37-657.jpg 12.08.2025 15:17
- зображення_viber_2025-08-12_15-12-37-757.jpg 12.08.2025 15:17
Дата прийняття скарги до розгляду:
04.07.2025 18:19
Дата розгляду скарги:
15.07.2025 12:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
08.07.2025 16:24
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:
17.07.2025 17:32
Дата виконання рішення Замовником:
12.08.2025 15:17
Коментар замовника щодо усунення порушень:
На виконання рішення комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель № 11090-р/пк-пз від 15.07.2025 повідомляємо, що у Замовника відсутня технічна можливості внести зміни до плану закупівель та оголошення про проведення закупівлі, що підтверджується фото системи закупівлі.про
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
87dcbf80906d4879adaa9c09f688df62
Заголовок пункту скарги:
Щодо порушеного права Скаржника та обмеження конкуренції
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Інші умови тендерної документації
Тип порушення:
Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги:
30 червня 2025 року Комунальна установа “Центр фінансування та господарської діяльності закладів та установ системи освіти Приморського району м. Одеси” (далі – Замовник) було оголошено процедуру закупівлі товару: “Код за ДК 021:2015: 32320000-2 – Телевізійне й аудіовізуальне обладнання (Мультимедійне обладнан ня код за ДК 021:2015 - 32322000-6 - Мультимедійне обладнання)” (далі – Процедура закупівлі). Разом з оголошенням про проведення Процедури закупівлі в електронній системі закупівель було оприлюднено тендерну документацію.
Товариство з обмеженою відповідальністю «ІНТЕРАКТИВНІ СИСТЕМИ НАВЧАННЯ» (далі – Скаржник) вважає, що Замовник неправомірно об’єднав в одному тендері обладнання і продукцію, які відносяться до різних груп товарів за Державним класифікатором продукції та послуг, що є грубим порушенням прав учасників і норм законодавства України у сфері публічних закупівель – зокрема, Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), а також Особливостям здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, що затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (Далі - Особливості), з огляду на наступне.
У межах цього тендеру Замовником предмет закупівлі визначено як: «Код за ДК 021:2015: 32320000-2 – Телевізійне й аудіовізуальне обладнання (Мультимедійне обладнання, код за ДК 021:2015 – 32322000-6 – Мультимедійне обладнання)», до якого, відповідно до аналізу змісту Додатку 1 та Додатку 2 до тендерної документації, він включив, зокрема, наступні товари: інтерактивна панель з мобільною стійкою; персональний комп’ютер; цифровий мікроскоп; набір для демонстрації явищ механіки: кінематика, динаміка; модель демонстраційна кристалічної гратки "Діоксид вуглецю"; прилад для вивчення ізопроцесів у газах (з манометром); набір лабораторного посуду для кабінету фізики; міліамперметр постійного струму; набір лабораторний для кабінету біології (для вчителя); цифрові ваги; навчальна демонстраційна модель «Будова печінки та підшлункової залози»; набір реактивів для кабінету хімії; комплект моделей атомів для складів молекул (лаб.) тощо. Проте, вони належать належать до різних груп, класів і категорій класифікатора ДК 021:2015 і таке їх об’єднання в одному тендері є неправомірним
Замість того, щоб розділити закупівлю на окремі частини (лоти) або оголосити окремі закупівлі відповідно до різної номенклатури, Замовник об’єднав у межах одного коду ДК щонайменше дев’ять різних груп товарів, що порушує вимоги п. 5 Наказу Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 15 квітня 2020 р. № 708 (далі - Наказ № 708) та принципи, що викладені в статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема – принцип добросовісної конкуренції, недискримінації учасників та забезпечення максимальної економії коштів.
Фактично, товарам, зазначеним у тендерній документації, відповідають наступні коди ДК 021:2015:
1. Персональні комп’ютери (в т.ч. планшетні і ноутбуки) - 30213000-5: Персональні комп'ютери
2. Інтерактивна панель — 32320000-2 – Телевізійне й аудіовізуальне обладнання
3. Персональний комп’ютер форм-фактора планшетний ПК - 30213200-7 Планшетні комп’ютери
4. Комп’ютер персональний ноутбук - 30213000-5: Персональні комп'ютери
5. Цифровий мікроскоп - 38510000-3: Мікроскопи
6. Інтерактивна панель - 32320000-2: Телевізійне й аудіовізуальне обладнання
7. Набір зі статики - 80520000‑5: Навчальні засоби
8. Набір для демонстрації явищ механіки: кінематика, динаміка — 80520000-5 – Навчальні засоби
9. Демонстраційний комплект для вивчення властивостей електромагнітних хвиль — 38540000-2 – Випробувальні та вимірювальні пристрої і апарати
10. Набір для демонстрації спектрів магнітного поля струму — 80520000-5 – Навчальні засоби
11. Модель демонстраційна кристалічної гратки "Діоксид вуглецю" — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
12. Модель демонстраційна кристалічної гратки "Кухонна сіль" — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
13. Модель демонстраційна "Кристалічна гратка заліза" — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
14. Модель демонстраційна кристалічної гратки "Магній" — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
15. Модель демонстраційна кристалічної гратки "Мідь" — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
16. Прилад для демонстрування теплопровідності тіл — 38540000-2 – Випробувальні та вимірювальні пристрої і апарати
17. Прилад для вивчення ізопроцесів у газах (з манометром) — 38540000-2 – Випробувальні та вимірювальні пристрої і апарати
18. Набір "Теплові явища" — 80520000-5 – Навчальні засоби
19. Демонстраційний гальванометр магнітно-електричної системи — 38540000-2 – Випробувальні та вимірювальні пристрої і апарати
20. Набір лабораторного посуду для кабінету фізики — 80520000-5 – Навчальні засоби
21. Набір мензурок — 80520000-5 – Навчальні засоби
22. Набір для вивчення газових законів — 38540000-2 – Випробувальні та вимірювальні пристрої і апарати
23. Міліамперметр постійного струму — 38550000-5 – Лічильники
24. Телурій — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
25. Набір провідників в ізоляції — 31710000-6 – Електричні дроти та супутні вироби
26. Комплект робототехніки — 30200000-1 – Комп’ютерне обладнання та приладдя
27. Демонстраційний цифровий мікроскоп — 38510000-3 – Мікроскопи
28. Комплект мультимедійного обладнання Тип 1 — 32320000-2 – Телевізійне й аудіовізуальне обладнання
29. Набір мікропрепаратів "Загальна біологія" — 39162100-6 – Навчальне обладнання
30. Набір лабораторний для кабінету біології (для вчителя) — 80520000-5 – Навчальні засоби
31. Цифрові ваги — 38416000-8 – Ваги
32. Прилад для виявлення дихального газообміну у рослин — 38540000-2 – Випробувальні та вимірювальні пристрої і апарати
33. Прилад для демонстрації водних властивостей ґрунту — 80520000-5 – Навчальні засоби
34. Набір реактивів для кабінету біології — 33696500-0 – Лабораторні реактиви
35. Лабораторний рН-метр — 38430000-8 – Детектори та аналізатори
36. Навчальна демонстраційна модель «Скелет людини» — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
37. Навчальна демонстраційна модель «Схема мітозу і мейозу» — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
38. Навчальна демонстраційна модель «Торс людини» — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
39. Навчальна демонстраційна модель "Клітина крові людини" — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
40. Навчальна демонстраційна модель «Суглоби людини» (різні типи) — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
41. Навчальна демонстраційна модель «Клітина тваринна» — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
42. Навчальна демонстраційна модель «Головний мозок людини з артеріями» — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
43. Навчальна демонстраційна модель «Структура ДНК» — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
44. Навчальна демонстраційна модель «Нирка людини» — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
45. Навчальна демонстраційна модель «Будова печінки та підшлункової залози» — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
46. Навчальна демонстраційна модель «Вірус AIDS (СНІД)» — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
47. Навчальна демонстраційна модель "Гідра" — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
48. Навчальна демонстраційна модель «Око людини» — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
49. Навчальна демонстраційна модель "Вухо людини" — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
50. Навчальна демонстраційна 3020модель «Серце людини» — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
51. Навчальна демонстраційна модель "Носоглотка людини" — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
52. Модель "Шкода паління" — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
53. Навчальний набір "Як працюють легені" — 80520000-5 – Навчальні засоби
54. Набір реактивів для кабінету хімії — 33696500-0 – Лабораторні реактиви
55. Набір №1 С "Кислоти" — 33696500-0 – Лабораторні реактиви
56. Набір №6 ВС "Органічні речовини" — 33696500-0 – Лабораторні реактиви
57. Набір №21 ВС "Неорганічні речовини" — 33696500-0 – Лабораторні реактиви
58. Терези технохімічні — 38416000-8 – Ваги
59. Комплект моделей атомів для складання молекул (лабораторний) — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
59. Колекція "Торф і продукти його переробки" — 39162100-6 – Навчальне обладнання
Згрупування зазначених товарів за першими чотирма цифрами кодів ДК 021:2015 свідчить про те, що Замовник у межах одного предмета закупівлі об’єднав продукцію з різних ринкових категорій, а саме:
- 3021 — машини для обробки даних (апаратна частина);
- 3020 — комп’ютерне обладнання та приладдя;
- 3232 — телевізійне й аудіовізуальне обладнання;
- 3171 — електронне обладнання;
- 3841 / 3843 — аналітичне лабораторне обладнання (ваги, рН-метри, детектори);
- 3851 / 3854 / 3855 — мікроскопи, вимірювальні та випробувальні пристрої, лічильники (амперметри, гальванометри, прилади для демонстрації фізичних явищ);
- 3369 — лабораторні реактиви (набори кислот, органічних і неорганічних речовин, реактиви для кабінетів біології та хімії);
- 3916 — навчальне обладнання;
- 8052 — навчальні засоби.
Вказані товари належать до різних класів і категорій класифікатора ДК 021:2015 і не можуть бути об’єднані в один предмет закупівлі без порушення нормативних актів. Така практика є неправомірною і прямо суперечить вимогам чинного порядку проведення закупівель.
Замовник, об’єднавши в одному тендері товари з різних груп класифікатора, грубо порушив чинний порядок, позбавив потенційних учасників можливості подати пропозиції лише на окремі релевантні позиції, що фактично обмежує конкуренцію, дискримінує учасників та створює необґрунтовані перешкоди доступу до участі у процедурі закупівлі.
Обгрунтування в частині порушення порядку визначення предмету закупівлі.
Відповідно до пункту 3 Наказу № 708, предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 21 і 34 частини першої статті 1 Закону та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника.
Згідно з пунктом 5 того ж наказу, Замовник може визначити окремі частини предмета закупівлі (лоти) за показниками четвертої-восьмої цифр Єдиного закупівельного словника, обсягом, номенклатурою, місцем поставки товарів, виконання робіт або надання послуг.
Для цілей публічних закупівель предмет закупівлі визначається за кодами ДК 021:2015 (Єдиний закупівельний словник), які мають ієрархічну структуру, що відображає узагальнення та деталізацію товарів і послуг. Зокрема:
- Перші дві цифри коду (наприклад, «32») — це розділ, який позначає широкий клас товарів чи послуг (наприклад, «32 – Радіо-, телевізійна, аудіо- та відеоапаратура»).
- Третя і четверта цифри (наприклад, «32320000-6») — це група, яка деталізує види товарів усередині розділу (наприклад, «3232 – Мультимедійне обладнання»).
- П’ята–сьома цифри — це категорія та підкатегорія, які дають ще точніший опис товару.
- Остання, восьма цифра - вказує на найменшу детальну одиницю класифікації, тобто визначає конкретну позицію в межах категорії.
Таким чином, показник "чотири цифри" коду ДК 021:2015, про який ідеться у пункті 3 Наказу № 708, — це обов’язковий рівень деталізації при визначенні предмета закупівлі товарів. Наприклад: 32320000-6 — це група «Мультимедійне обладнання»; 30213000-5 — це група «Персональні комп’ютери»; 39162200-7 — це група «Шкільні меблі».
Замовник зобов’язаний формувати предмет закупівлі окремо по кожній такій групі. Об’єднання товарів із різних груп — наприклад, мультимедійного обладнання (3232) та навчального обладнання (3916) — є порушенням встановленого порядку.
Пункт 5 Наказу № 708 також дозволяє, але не зобов’язує, деталізувати закупівлю далі — аж до восьмої цифри або з урахуванням номенклатури чи місця поставки — однак це стосується лише розподілу на лоти усередині однієї групи, а не об’єднання різних груп. Тобто, Замовник має право дробити закупівлю на лоти, але не має права їх об’єднувати в один предмет, якщо коди належать до різних груп.
Жодних винятків, які дозволяли б об’єднувати товари не лише в один лот, а й в один тендер, що належать до різних груп (перші чотири цифри) класифікатора, Наказ № 708 не передбачає.
Відповідно, об’єднання товарів, які належать до різних груп за класифікатором ДК 021:2015, є неприпустимим і має розцінюватися як порушення порядку визначення предмета закупівлі, яке, у свою чергу, призводить до невиправданого обмеження конкуренції, уникнення поділу на лоти та створення штучних бар’єрів для учасників.
Наголошуємо, що у межах цієї закупівлі Замовник об’єднав товари, які належать щонайменше до дев’яти різних груп товарів за класифікатором ДК 021:2015 (3021, 3020, 3171, 3232, 3841/3843, 3851/3854/3855, 3916, 8052), що є прямим і грубим порушенням пункту 3 Наказу № 708.
Таке об’єднання унеможливлює участь у закупівлі Скаржника та інших спеціалізованих постачальників, які мають можливість поставити лише частину товарів (наприклад, лише демонстраційні моделі, лише комп’ютери, лише мультимедійне обладнання, лише навчальні набори тощо), і штучно знижує рівень конкуренції, надаючи перевагу постачальникам, які зазвичай працюють через широкі посередницькі схеми. Жоден постачальник в Україні не має повноцінної компетенції для поставки всього переліку дійсно якісного товару, що передбачений цим тендером.
Таким чином констатуємо, що суть порушення Замовника полягає в тому, що предмет закупівлі визначено з порушенням пункту 3 Наказу № 708 — в тендері об’єднано товари з різних чотирицифрових груп класифікатора ДК 021:2015, тоді як закон вимагає формувати предмет закупівлі за показником четвертої цифри, тобто окремий тендер на кожну групу товарів. Це є грубим порушенням встановленого порядку, що прямо забороняє об’єднання товарів з різних груп.
Такі дії також порушують частину першу статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», оскільки призводять до дискримінації учасників, обмеження конкуренції та унеможливлення участі тих постачальників, які можуть поставити лише окремі групи товарів.
Щодо порушеного права Скаржника та обмеження конкуренції
Неправомірне визначення предмета закупівлі, що включає об’єднання товарів з різних груп класифікатора ДК 021:2015, є не лише формальним порушенням пунктів 3 і 5 Наказу № 708 та вимог Закону України «Про публічні закупівлі», але й таким, що безпосередньо порушує права Скаржника та інших учасників, які зацікавлені в добросовісній участі у процедурі закупівлі.
Скаржник є підприємством, яке спеціалізується на розробці, виробництві та постачанні мультимедійного, інтерактивного та комп’ютерного обладнання. Підприємство має необхідні технічні, кадрові, виробничі та логістичні ресурси для виконання державних контрактів, які стосуються постачання саме цієї групи товарів (мультимедійного і комп’ютерного обладнання). Скаржник має успішний досвід виконання аналогічних поставок у межах інших закупівель публічного сектору.
Для підтвердження цієї обставини, надаєм посилання на закупівлі, в яких наша компанія успішно виконала зобов'язання із поставки мультимедійної і комп’ютерної техніки:
- Ідентифікатор: UA-2024-11-04-015367-a, предмет тендеру: Інтерактивні панелі;
- Ідентифікатор: UA-2024-10-23-016365-a, предмет закупівлі: Комплект мультимедійного обладнання. Тип 3;
- Ідентифікатор: UA-2024-10-05-000176-a, предмет закупівлі: ДК 021:2015-30210000-4 "Машини для обробки даних (апаратна частина) ( Ноутбук, планшет, багатофункціональний пристрій, 3D-принтер ).
Однак включення до предмета закупівлі значної кількості товарів, які стосуються інших спеціалізованих напрямів (наприклад, лабораторні реактиви, мікроскопи, демонстраційні моделі анатомічного типу, прилади для дослідів з фізики), до виробництва чи постачання яких Скаржник об’єктивно не має ані компетенції, ані ліцензованих постачальників, призвело до фактичного блокування участі підприємства у даній закупівлі.
Більше того, такі дії Замовника порушують не лише права Скаржника, а й усіх інших суб’єктів господарювання, які спеціалізуються на вузьких категоріях продукції, але в умовах добросовісного та справедливого формування предмета закупівлі (через поділ на лоти або окремі тендери) могли б реалізувати своє право на участь у процедурі, змагаючись за релевантні їм позиції в умовах справедливої конкуренції.
Таким чином, дії Замовника суперечать одразу кільком ключовим принципам, закріпленим у частині першій статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», а саме:
- Принцип відкритості та прозорості: об’єднання різнорідних товарів у межах одного тендеру ускладнює розуміння логіки формування предмета закупівлі, що знижує рівень передбачуваності процедур для ринку.
- Принцип добросовісної конкуренції серед учасників: Замовник створив передумови для фактичного домінування лише тих суб’єктів, які мають широкі опосередковані (а часто – й непрозорі) канали постачання всього переліку товарів, що суперечить ідеї рівного доступу для спеціалізованих виробників та постачальників.
- Принцип недискримінації учасників: підприємства, які мають релевантний досвід і ресурс для виконання лише частини предмета закупівлі, повністю усунені з конкурентного поля через відсутність можливості подавати пропозицію лише на відповідний лот.
- Принцип максимальної економії бюджетних коштів: штучне звуження кола учасників неминуче веде до меншої конкуренції, завищених цін та зниження якості поставленої продукції, особливо коли її постачання здійснюється через декілька посередників, а не напряму від виробника.
Крім того, відповідно до приписів статті 22 Закону, тендерна документація повинна бути складена таким чином, щоб жоден з учасників не перебував у нерівному становищі та не був дискримінований. У даному випадку умови закупівлі сформовано в спосіб, який прямо виключає можливість рівного доступу для суб’єктів ринку, що не мають комплексної компетенції постачати повний перелік товарів різного призначення.
Таким чином, предмет оскарження у цій справі — не лише формальна помилка класифікації, а системне порушення законодавства, що порушує права Скаржника як учасника ринку, а також дискримінує інші підприємства і спотворює суть конкурентної процедури. Це, на наше переконання, вимагає усунення допущених порушень шляхом скасування відміни тендеру.
Таким чином, Замовник допустив грубе порушення пунктів 3 і 5 Наказу № 708, сформувавши предмет закупівлі шляхом об’єднання товарів, що належать до різних чотирицифрових груп класифікатора ДК 021:2015, без поділу на лоти. Це є порушенням встановленого порядку визначення предмета закупівлі та прямо суперечить вимогам чинного законодавства.
Такі дії Замовника порушують основоположні принципи, закріплені у статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема принципи добросовісної конкуренції, недискримінації учасників, рівного доступу до участі в процедурі, максимальної економії та ефективності використання коштів, а також прозорості та відкритості.
Фактичним наслідком є створення необґрунтованих бар’єрів для спеціалізованих постачальників, які не мають універсального асортименту, як у випадку Скаржника, що виключає таких учасників з конкурентної боротьби та порушує їхні права, а також несе потенційну шкоду можливості реалізації цього тендеру.
Відповідно до підпункту 2 пункту 50 Особливостей, затверджених постановою КМУ № 1178 від 12.10.2022, Замовник зобов’язаний відмінити відкриті торги у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень.
У цьому випадку йдеться саме про таку ситуацію. Предмет закупівлі визначено з порушенням пункту 3 Наказу № 708, оскільки в межах одного тендеру об’єднано товари, які належать до різних груп класифікатора. Це порушення є системним, первинним і процедурним, оскільки стосується формування самого предмета закупівлі на етапі до її оголошення. Зміна тендерної документації після оприлюднення вже не дозволяє розділити предмет закупівлі на окремі навіть на окремі лоти. Тобто, виправити цю помилку неможливо.
Враховуючи, що порушення закону є суттєвим, а його наслідком стало необґрунтоване обмеження конкуренції та дискримінація значної частини потенційних учасників, єдиним належним способом його усунення є відміна процедури закупівлі в цілому з дотриманням вимог підпункту 2 пункту 50 Особливостей.
Товариство з обмеженою відповідальністю «ІНТЕРАКТИВНІ СИСТЕМИ НАВЧАННЯ» (далі – Скаржник) вважає, що Замовник неправомірно об’єднав в одному тендері обладнання і продукцію, які відносяться до різних груп товарів за Державним класифікатором продукції та послуг, що є грубим порушенням прав учасників і норм законодавства України у сфері публічних закупівель – зокрема, Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), а також Особливостям здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, що затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (Далі - Особливості), з огляду на наступне.
У межах цього тендеру Замовником предмет закупівлі визначено як: «Код за ДК 021:2015: 32320000-2 – Телевізійне й аудіовізуальне обладнання (Мультимедійне обладнання, код за ДК 021:2015 – 32322000-6 – Мультимедійне обладнання)», до якого, відповідно до аналізу змісту Додатку 1 та Додатку 2 до тендерної документації, він включив, зокрема, наступні товари: інтерактивна панель з мобільною стійкою; персональний комп’ютер; цифровий мікроскоп; набір для демонстрації явищ механіки: кінематика, динаміка; модель демонстраційна кристалічної гратки "Діоксид вуглецю"; прилад для вивчення ізопроцесів у газах (з манометром); набір лабораторного посуду для кабінету фізики; міліамперметр постійного струму; набір лабораторний для кабінету біології (для вчителя); цифрові ваги; навчальна демонстраційна модель «Будова печінки та підшлункової залози»; набір реактивів для кабінету хімії; комплект моделей атомів для складів молекул (лаб.) тощо. Проте, вони належать належать до різних груп, класів і категорій класифікатора ДК 021:2015 і таке їх об’єднання в одному тендері є неправомірним
Замість того, щоб розділити закупівлю на окремі частини (лоти) або оголосити окремі закупівлі відповідно до різної номенклатури, Замовник об’єднав у межах одного коду ДК щонайменше дев’ять різних груп товарів, що порушує вимоги п. 5 Наказу Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 15 квітня 2020 р. № 708 (далі - Наказ № 708) та принципи, що викладені в статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема – принцип добросовісної конкуренції, недискримінації учасників та забезпечення максимальної економії коштів.
Фактично, товарам, зазначеним у тендерній документації, відповідають наступні коди ДК 021:2015:
1. Персональні комп’ютери (в т.ч. планшетні і ноутбуки) - 30213000-5: Персональні комп'ютери
2. Інтерактивна панель — 32320000-2 – Телевізійне й аудіовізуальне обладнання
3. Персональний комп’ютер форм-фактора планшетний ПК - 30213200-7 Планшетні комп’ютери
4. Комп’ютер персональний ноутбук - 30213000-5: Персональні комп'ютери
5. Цифровий мікроскоп - 38510000-3: Мікроскопи
6. Інтерактивна панель - 32320000-2: Телевізійне й аудіовізуальне обладнання
7. Набір зі статики - 80520000‑5: Навчальні засоби
8. Набір для демонстрації явищ механіки: кінематика, динаміка — 80520000-5 – Навчальні засоби
9. Демонстраційний комплект для вивчення властивостей електромагнітних хвиль — 38540000-2 – Випробувальні та вимірювальні пристрої і апарати
10. Набір для демонстрації спектрів магнітного поля струму — 80520000-5 – Навчальні засоби
11. Модель демонстраційна кристалічної гратки "Діоксид вуглецю" — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
12. Модель демонстраційна кристалічної гратки "Кухонна сіль" — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
13. Модель демонстраційна "Кристалічна гратка заліза" — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
14. Модель демонстраційна кристалічної гратки "Магній" — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
15. Модель демонстраційна кристалічної гратки "Мідь" — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
16. Прилад для демонстрування теплопровідності тіл — 38540000-2 – Випробувальні та вимірювальні пристрої і апарати
17. Прилад для вивчення ізопроцесів у газах (з манометром) — 38540000-2 – Випробувальні та вимірювальні пристрої і апарати
18. Набір "Теплові явища" — 80520000-5 – Навчальні засоби
19. Демонстраційний гальванометр магнітно-електричної системи — 38540000-2 – Випробувальні та вимірювальні пристрої і апарати
20. Набір лабораторного посуду для кабінету фізики — 80520000-5 – Навчальні засоби
21. Набір мензурок — 80520000-5 – Навчальні засоби
22. Набір для вивчення газових законів — 38540000-2 – Випробувальні та вимірювальні пристрої і апарати
23. Міліамперметр постійного струму — 38550000-5 – Лічильники
24. Телурій — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
25. Набір провідників в ізоляції — 31710000-6 – Електричні дроти та супутні вироби
26. Комплект робототехніки — 30200000-1 – Комп’ютерне обладнання та приладдя
27. Демонстраційний цифровий мікроскоп — 38510000-3 – Мікроскопи
28. Комплект мультимедійного обладнання Тип 1 — 32320000-2 – Телевізійне й аудіовізуальне обладнання
29. Набір мікропрепаратів "Загальна біологія" — 39162100-6 – Навчальне обладнання
30. Набір лабораторний для кабінету біології (для вчителя) — 80520000-5 – Навчальні засоби
31. Цифрові ваги — 38416000-8 – Ваги
32. Прилад для виявлення дихального газообміну у рослин — 38540000-2 – Випробувальні та вимірювальні пристрої і апарати
33. Прилад для демонстрації водних властивостей ґрунту — 80520000-5 – Навчальні засоби
34. Набір реактивів для кабінету біології — 33696500-0 – Лабораторні реактиви
35. Лабораторний рН-метр — 38430000-8 – Детектори та аналізатори
36. Навчальна демонстраційна модель «Скелет людини» — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
37. Навчальна демонстраційна модель «Схема мітозу і мейозу» — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
38. Навчальна демонстраційна модель «Торс людини» — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
39. Навчальна демонстраційна модель "Клітина крові людини" — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
40. Навчальна демонстраційна модель «Суглоби людини» (різні типи) — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
41. Навчальна демонстраційна модель «Клітина тваринна» — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
42. Навчальна демонстраційна модель «Головний мозок людини з артеріями» — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
43. Навчальна демонстраційна модель «Структура ДНК» — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
44. Навчальна демонстраційна модель «Нирка людини» — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
45. Навчальна демонстраційна модель «Будова печінки та підшлункової залози» — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
46. Навчальна демонстраційна модель «Вірус AIDS (СНІД)» — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
47. Навчальна демонстраційна модель "Гідра" — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
48. Навчальна демонстраційна модель «Око людини» — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
49. Навчальна демонстраційна модель "Вухо людини" — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
50. Навчальна демонстраційна 3020модель «Серце людини» — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
51. Навчальна демонстраційна модель "Носоглотка людини" — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
52. Модель "Шкода паління" — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
53. Навчальний набір "Як працюють легені" — 80520000-5 – Навчальні засоби
54. Набір реактивів для кабінету хімії — 33696500-0 – Лабораторні реактиви
55. Набір №1 С "Кислоти" — 33696500-0 – Лабораторні реактиви
56. Набір №6 ВС "Органічні речовини" — 33696500-0 – Лабораторні реактиви
57. Набір №21 ВС "Неорганічні речовини" — 33696500-0 – Лабораторні реактиви
58. Терези технохімічні — 38416000-8 – Ваги
59. Комплект моделей атомів для складання молекул (лабораторний) — 39162200-7 Допоміжне навчальне приладдя та пристрої
59. Колекція "Торф і продукти його переробки" — 39162100-6 – Навчальне обладнання
Згрупування зазначених товарів за першими чотирма цифрами кодів ДК 021:2015 свідчить про те, що Замовник у межах одного предмета закупівлі об’єднав продукцію з різних ринкових категорій, а саме:
- 3021 — машини для обробки даних (апаратна частина);
- 3020 — комп’ютерне обладнання та приладдя;
- 3232 — телевізійне й аудіовізуальне обладнання;
- 3171 — електронне обладнання;
- 3841 / 3843 — аналітичне лабораторне обладнання (ваги, рН-метри, детектори);
- 3851 / 3854 / 3855 — мікроскопи, вимірювальні та випробувальні пристрої, лічильники (амперметри, гальванометри, прилади для демонстрації фізичних явищ);
- 3369 — лабораторні реактиви (набори кислот, органічних і неорганічних речовин, реактиви для кабінетів біології та хімії);
- 3916 — навчальне обладнання;
- 8052 — навчальні засоби.
Вказані товари належать до різних класів і категорій класифікатора ДК 021:2015 і не можуть бути об’єднані в один предмет закупівлі без порушення нормативних актів. Така практика є неправомірною і прямо суперечить вимогам чинного порядку проведення закупівель.
Замовник, об’єднавши в одному тендері товари з різних груп класифікатора, грубо порушив чинний порядок, позбавив потенційних учасників можливості подати пропозиції лише на окремі релевантні позиції, що фактично обмежує конкуренцію, дискримінує учасників та створює необґрунтовані перешкоди доступу до участі у процедурі закупівлі.
Обгрунтування в частині порушення порядку визначення предмету закупівлі.
Відповідно до пункту 3 Наказу № 708, предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 21 і 34 частини першої статті 1 Закону та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника.
Згідно з пунктом 5 того ж наказу, Замовник може визначити окремі частини предмета закупівлі (лоти) за показниками четвертої-восьмої цифр Єдиного закупівельного словника, обсягом, номенклатурою, місцем поставки товарів, виконання робіт або надання послуг.
Для цілей публічних закупівель предмет закупівлі визначається за кодами ДК 021:2015 (Єдиний закупівельний словник), які мають ієрархічну структуру, що відображає узагальнення та деталізацію товарів і послуг. Зокрема:
- Перші дві цифри коду (наприклад, «32») — це розділ, який позначає широкий клас товарів чи послуг (наприклад, «32 – Радіо-, телевізійна, аудіо- та відеоапаратура»).
- Третя і четверта цифри (наприклад, «32320000-6») — це група, яка деталізує види товарів усередині розділу (наприклад, «3232 – Мультимедійне обладнання»).
- П’ята–сьома цифри — це категорія та підкатегорія, які дають ще точніший опис товару.
- Остання, восьма цифра - вказує на найменшу детальну одиницю класифікації, тобто визначає конкретну позицію в межах категорії.
Таким чином, показник "чотири цифри" коду ДК 021:2015, про який ідеться у пункті 3 Наказу № 708, — це обов’язковий рівень деталізації при визначенні предмета закупівлі товарів. Наприклад: 32320000-6 — це група «Мультимедійне обладнання»; 30213000-5 — це група «Персональні комп’ютери»; 39162200-7 — це група «Шкільні меблі».
Замовник зобов’язаний формувати предмет закупівлі окремо по кожній такій групі. Об’єднання товарів із різних груп — наприклад, мультимедійного обладнання (3232) та навчального обладнання (3916) — є порушенням встановленого порядку.
Пункт 5 Наказу № 708 також дозволяє, але не зобов’язує, деталізувати закупівлю далі — аж до восьмої цифри або з урахуванням номенклатури чи місця поставки — однак це стосується лише розподілу на лоти усередині однієї групи, а не об’єднання різних груп. Тобто, Замовник має право дробити закупівлю на лоти, але не має права їх об’єднувати в один предмет, якщо коди належать до різних груп.
Жодних винятків, які дозволяли б об’єднувати товари не лише в один лот, а й в один тендер, що належать до різних груп (перші чотири цифри) класифікатора, Наказ № 708 не передбачає.
Відповідно, об’єднання товарів, які належать до різних груп за класифікатором ДК 021:2015, є неприпустимим і має розцінюватися як порушення порядку визначення предмета закупівлі, яке, у свою чергу, призводить до невиправданого обмеження конкуренції, уникнення поділу на лоти та створення штучних бар’єрів для учасників.
Наголошуємо, що у межах цієї закупівлі Замовник об’єднав товари, які належать щонайменше до дев’яти різних груп товарів за класифікатором ДК 021:2015 (3021, 3020, 3171, 3232, 3841/3843, 3851/3854/3855, 3916, 8052), що є прямим і грубим порушенням пункту 3 Наказу № 708.
Таке об’єднання унеможливлює участь у закупівлі Скаржника та інших спеціалізованих постачальників, які мають можливість поставити лише частину товарів (наприклад, лише демонстраційні моделі, лише комп’ютери, лише мультимедійне обладнання, лише навчальні набори тощо), і штучно знижує рівень конкуренції, надаючи перевагу постачальникам, які зазвичай працюють через широкі посередницькі схеми. Жоден постачальник в Україні не має повноцінної компетенції для поставки всього переліку дійсно якісного товару, що передбачений цим тендером.
Таким чином констатуємо, що суть порушення Замовника полягає в тому, що предмет закупівлі визначено з порушенням пункту 3 Наказу № 708 — в тендері об’єднано товари з різних чотирицифрових груп класифікатора ДК 021:2015, тоді як закон вимагає формувати предмет закупівлі за показником четвертої цифри, тобто окремий тендер на кожну групу товарів. Це є грубим порушенням встановленого порядку, що прямо забороняє об’єднання товарів з різних груп.
Такі дії також порушують частину першу статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», оскільки призводять до дискримінації учасників, обмеження конкуренції та унеможливлення участі тих постачальників, які можуть поставити лише окремі групи товарів.
Щодо порушеного права Скаржника та обмеження конкуренції
Неправомірне визначення предмета закупівлі, що включає об’єднання товарів з різних груп класифікатора ДК 021:2015, є не лише формальним порушенням пунктів 3 і 5 Наказу № 708 та вимог Закону України «Про публічні закупівлі», але й таким, що безпосередньо порушує права Скаржника та інших учасників, які зацікавлені в добросовісній участі у процедурі закупівлі.
Скаржник є підприємством, яке спеціалізується на розробці, виробництві та постачанні мультимедійного, інтерактивного та комп’ютерного обладнання. Підприємство має необхідні технічні, кадрові, виробничі та логістичні ресурси для виконання державних контрактів, які стосуються постачання саме цієї групи товарів (мультимедійного і комп’ютерного обладнання). Скаржник має успішний досвід виконання аналогічних поставок у межах інших закупівель публічного сектору.
Для підтвердження цієї обставини, надаєм посилання на закупівлі, в яких наша компанія успішно виконала зобов'язання із поставки мультимедійної і комп’ютерної техніки:
- Ідентифікатор: UA-2024-11-04-015367-a, предмет тендеру: Інтерактивні панелі;
- Ідентифікатор: UA-2024-10-23-016365-a, предмет закупівлі: Комплект мультимедійного обладнання. Тип 3;
- Ідентифікатор: UA-2024-10-05-000176-a, предмет закупівлі: ДК 021:2015-30210000-4 "Машини для обробки даних (апаратна частина) ( Ноутбук, планшет, багатофункціональний пристрій, 3D-принтер ).
Однак включення до предмета закупівлі значної кількості товарів, які стосуються інших спеціалізованих напрямів (наприклад, лабораторні реактиви, мікроскопи, демонстраційні моделі анатомічного типу, прилади для дослідів з фізики), до виробництва чи постачання яких Скаржник об’єктивно не має ані компетенції, ані ліцензованих постачальників, призвело до фактичного блокування участі підприємства у даній закупівлі.
Більше того, такі дії Замовника порушують не лише права Скаржника, а й усіх інших суб’єктів господарювання, які спеціалізуються на вузьких категоріях продукції, але в умовах добросовісного та справедливого формування предмета закупівлі (через поділ на лоти або окремі тендери) могли б реалізувати своє право на участь у процедурі, змагаючись за релевантні їм позиції в умовах справедливої конкуренції.
Таким чином, дії Замовника суперечать одразу кільком ключовим принципам, закріпленим у частині першій статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», а саме:
- Принцип відкритості та прозорості: об’єднання різнорідних товарів у межах одного тендеру ускладнює розуміння логіки формування предмета закупівлі, що знижує рівень передбачуваності процедур для ринку.
- Принцип добросовісної конкуренції серед учасників: Замовник створив передумови для фактичного домінування лише тих суб’єктів, які мають широкі опосередковані (а часто – й непрозорі) канали постачання всього переліку товарів, що суперечить ідеї рівного доступу для спеціалізованих виробників та постачальників.
- Принцип недискримінації учасників: підприємства, які мають релевантний досвід і ресурс для виконання лише частини предмета закупівлі, повністю усунені з конкурентного поля через відсутність можливості подавати пропозицію лише на відповідний лот.
- Принцип максимальної економії бюджетних коштів: штучне звуження кола учасників неминуче веде до меншої конкуренції, завищених цін та зниження якості поставленої продукції, особливо коли її постачання здійснюється через декілька посередників, а не напряму від виробника.
Крім того, відповідно до приписів статті 22 Закону, тендерна документація повинна бути складена таким чином, щоб жоден з учасників не перебував у нерівному становищі та не був дискримінований. У даному випадку умови закупівлі сформовано в спосіб, який прямо виключає можливість рівного доступу для суб’єктів ринку, що не мають комплексної компетенції постачати повний перелік товарів різного призначення.
Таким чином, предмет оскарження у цій справі — не лише формальна помилка класифікації, а системне порушення законодавства, що порушує права Скаржника як учасника ринку, а також дискримінує інші підприємства і спотворює суть конкурентної процедури. Це, на наше переконання, вимагає усунення допущених порушень шляхом скасування відміни тендеру.
Таким чином, Замовник допустив грубе порушення пунктів 3 і 5 Наказу № 708, сформувавши предмет закупівлі шляхом об’єднання товарів, що належать до різних чотирицифрових груп класифікатора ДК 021:2015, без поділу на лоти. Це є порушенням встановленого порядку визначення предмета закупівлі та прямо суперечить вимогам чинного законодавства.
Такі дії Замовника порушують основоположні принципи, закріплені у статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі», зокрема принципи добросовісної конкуренції, недискримінації учасників, рівного доступу до участі в процедурі, максимальної економії та ефективності використання коштів, а також прозорості та відкритості.
Фактичним наслідком є створення необґрунтованих бар’єрів для спеціалізованих постачальників, які не мають універсального асортименту, як у випадку Скаржника, що виключає таких учасників з конкурентної боротьби та порушує їхні права, а також несе потенційну шкоду можливості реалізації цього тендеру.
Відповідно до підпункту 2 пункту 50 Особливостей, затверджених постановою КМУ № 1178 від 12.10.2022, Замовник зобов’язаний відмінити відкриті торги у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень.
У цьому випадку йдеться саме про таку ситуацію. Предмет закупівлі визначено з порушенням пункту 3 Наказу № 708, оскільки в межах одного тендеру об’єднано товари, які належать до різних груп класифікатора. Це порушення є системним, первинним і процедурним, оскільки стосується формування самого предмета закупівлі на етапі до її оголошення. Зміна тендерної документації після оприлюднення вже не дозволяє розділити предмет закупівлі на окремі навіть на окремі лоти. Тобто, виправити цю помилку неможливо.
Враховуючи, що порушення закону є суттєвим, а його наслідком стало необґрунтоване обмеження конкуренції та дискримінація значної частини потенційних учасників, єдиним належним способом його усунення є відміна процедури закупівлі в цілому з дотриманням вимог підпункту 2 пункту 50 Особливостей.
×
-
Назва доказу:
Декларація_комп'ютери_персональні
-
Повʼязаний документ:
Декларація_комп'ютери_персональні.pdf
-
-
Назва доказу:
Декларація панелі.
-
Повʼязаний документ:
Декларація панелі.pdf
-
-
Назва доказу:
Висновок СЕС панелі.
-
Повʼязаний документ:
Висновок СЕС панелі.pdf
Вимоги:
Зобов'язати замовника відмінити процедуру закупівлі
×
-
1. Визнати дії Замовника при формуванні предмета закупівлі у закупівлі UA-2025-06-18-005451-a такими, що порушують пункт 3 та пункт 5 Наказу № 708, пункт 50 Особливостей та частину першу статті 5 Закону. 2. Зобов’язати Замовника відмінити відкриті торги у зв’язку з неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель.