-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Папір для друку А-4
Завершена
557 500.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 2 787.50 UAH
мін. крок: 0.5% або 2 787.50 UAH
Період оскарження:
25.06.2025 15:36 - 18.07.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП
Рішення № 84 від 25 червня 2025 року, яким затверджена вказана Тендерна документація та яка містить дискримінаційні вимоги згідно вимог законодавства «Про публічні закупівлі» зі змінами (далі - Закон) та Особливостей (Постанова Кабінету Міністрів України № 1178) (далі - Особливості), а саме пункти 2-6 Додатка 4, № закупівлі: UA-2025-06-25-010238-a Закупівля на prozorro.gov.ua
Номер:
362295259dbd498ca2d0014d1c51c6e5
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-06-25-010238-a.b1
Назва:
Рішення № 84 від 25 червня 2025 року, яким затверджена вказана Тендерна документація та яка містить дискримінаційні вимоги згідно вимог законодавства «Про публічні закупівлі» зі змінами (далі - Закон) та Особливостей (Постанова Кабінету Міністрів України № 1178) (далі - Особливості), а саме пункти 2-6 Додатка 4, № закупівлі: UA-2025-06-25-010238-a Закупівля на prozorro.gov.ua
Скарга:
Пов'язані документи:
Учасник
- Рішення від 17.04.2023 № 4851 де є FSC.pdf 26.06.2025 15:25
- рішення від 07.09.2023 № 14281 де є ISO.pdf 26.06.2025 15:25
- Рішення від 03.01.2024 №170 де є ISO, FSC, СЕЕ, Екологія.pdf 26.06.2025 15:25
- Сертифікат походження Паперу.pdf 26.06.2025 15:25
- Лист з Мінекономіки 10.03.2021.pdf 26.06.2025 15:25
- ЗУ щодо акредитації_БМС_Інформація для партнерів.pdf 26.06.2025 15:25
- dstu_ivo_14024_2018.pdf 26.06.2025 15:25
- рішення від 15.09.2023 № 14771 де є FSC.pdf 26.06.2025 15:25
- Рішення від 03.01.2024 №170.pdf 26.06.2025 15:26
- сертификат FSC Вирбнк 1NAVIGATOR.pdf 26.06.2025 15:26
- Сертификат PEFC_Виробник 2 Mondi.pdf 26.06.2025 15:26
- сертификат PEFC Виробник3.pdf 26.06.2025 15:26
- СКАРГА на Замовника дискримін. вимоги у ТД.pdf 26.06.2025 15:26
- рішення від 07.08.2023 № 12198.pdf 26.06.2025 15:26
- СКАРГА на Замовника дискримін. вимоги у ТД.docx 26.06.2025 15:26
- Navigator Universal.pdf 26.06.2025 15:26
- Рішення від 25.10.2023 № 17132.pdf 26.06.2025 15:26
- sign.p7s 26.06.2025 15:30
- Доповнення до СКАРГИ на Замовника дискримін. вимоги у ТД.docx 04.07.2025 14:30
- Доповнення до СКАРГИ на Замовника дискримін. вимоги у ТД.docx.asice 04.07.2025 14:30
- Доповнення до СКАРГИ на Замовника дискримін. вимоги у ТД.pdf.asice 04.07.2025 14:30
- Доповнення до СКАРГИ на Замовника дискримін. вимоги у ТД.pdf 04.07.2025 14:30
- рішення від 01.07.2025 № 10357.pdf 01.07.2025 18:27
- Інформація про резолютивну частину рішення від 09.07.2025 № 10797.pdf 10.07.2025 12:57
- рішення від 09.07.2025 № 10797.pdf 11.07.2025 15:38
- ПОЯСНЕННЯ по суті Скарги від 27 червня 2025 № UA-2025-06-25-010238-a.b1.docx 04.07.2025 11:01
- ПОЯСНЕННЯ по суті Скарги від 27 червня 2025 № UA-2025-06-25-010238-a.b1.pdf 04.07.2025 11:01
- Додаток 5.pdf 04.07.2025 11:01
- Додаток 1.pdf 04.07.2025 11:01
- Додаток 3.pdf 04.07.2025 11:01
- Додаток 2.pdf 04.07.2025 11:01
- Додаток 4.pdf 04.07.2025 11:01
- Додаток 6.pdf 04.07.2025 11:01
- Протокол № 91.pdf 16.07.2025 14:57
Дата прийняття скарги до розгляду:
27.06.2025 15:40
Дата розгляду скарги:
09.07.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
01.07.2025 18:28
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:
11.07.2025 15:38
Дата виконання рішення Замовником:
16.07.2025 14:57
Коментар замовника щодо усунення порушень:
Зміни до закупівлі внесено, Рішення АМКУ виконано
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
2710f6403c764c2198d541a1ba84a62e
Заголовок пункту скарги:
Підстави, які свідчать про дискримінаційний характер вимог та додаткові обставини, що підтверджують дискримінаційні вимоги.
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Інші умови тендерної документації
Тип порушення:
Інші умови тендерної документації
Опис суті пункту скарги:
Замовник - Державне підприємство "Державний експертний центр Міністерства охорони здоров'я України", код ЄДРПОУ 20015794 (далі - Замовник) оголосив про проведення процедури закупівлі відкриті торги, опублікувавши 25.06.2025 року тендерну документацію, № оголошення № UA-2025-06-25-010238-a Закупівля на prozorro.gov.ua в електронній системі PROZORO.
Товариство з обмеженою відповідальністю «Компанія Укрканцторг», ЄДРПОУ: 42227163 (далі - Скаржник) вважає, що Замовником у тендерній документації, затвердженій уповноваженою особою Замовника встановлені дискримінаційні вимоги до учасників, які обмежують конкуренцію, звужують коло учасників, є дискримінаційними, порушують вимоги Закону та Особливості, та які дозволяють Замовнику визначити переможцем процедури заздалегідь визначеного учасника на власний розсуд Замовника, без дотримання принципу об’єктивності та неупередженої оцінки пропозицій конкурсних торгів учасників.
Зазначене обґрунтовуємо наступними підставами,
Замовник вимагає від учасників, згідно Додаток 4 до тендерної документації
Додаток 4 до Тендерної документації
ІНФОРМАЦІЯ ПРО НЕОБХІДНІ ТЕХНІЧНІ, ЯКІСНІ ТА КІЛЬКІСНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ПРЕДМЕТА ЗАКУПІВЛІ
Папір для друку А-4, код 30190000-7 Офісне устаткування та приладдя різне
Таблиця 1
№ з/п Найменува-ння товару Технічні, якісні характеристики Товару Одиниця виміру К-сть
1 Папір для друку А-4 Базова вага, г/м2 ISO 536 – 80+/-3
Товщина, мкм ISO 534 – не менше 110
Шорсткість, мл/хв ISO 8791-2 – не більше 120
Вологість, % ISO 287 – не більше 4,0
Жорсткість, мН ISO 2493
MD - 100
CD - 35
Білизна, СІЕ ISO 11475 - не менше 169
Яскравість D65, % ISO 2470-2 – не менше 112
Непрозорість, % ISO 2471 - не менше 95 Пачка 2 500
Для підтвердження якості паперу Учасник повинен надати в складі пропозиції наступні документи (в електронному (сканованому) вигляді):
1. Засвідчену підписом уповноваженої особи Учасника та скріплену печаткою Учасника копію паспорту якості або копію сертифікату якості на товар, який виданий на будь-яку попередню одиницю (партію) даної продукції виробником, із зазначенням усіх технічних показників згідно вимог таблиці 1.
2. Засвідчені підписом уповноваженої особи Учасника та скріплені печаткою Учасника копії сертифікатів ISO 9001:2015, ISO 14001:2015, ISO 45001:2018, ISO 50001:2018, виданих виробнику товару на його власне виробництво товару, що є предметом даної закупівлі.
3. Виробник запропонованого товару повинен відповідати стандарту сертифікації ланцюга постачання FSC-STD-40-004. На підтвердження Учасник у складі своєї пропозиції повинен надати сертифікат ланцюга постачання, виданий на Виробника запропонованого товару.
4. Засвідчену підписом уповноваженої особи Учасника та скріплену печаткою Учасника копію чинного на момент подання пропозиції висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи.
5. Папір не повинен бути виготовлений в російській федерації та білорусі. Підтвердженням країни походження є інформація у висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи про країну-виробника товару та довідка Учасника в довільній формі з указанням країни-виробника товару.
6. Папір повинен відповідати вимогам екологічних критеріїв на дану категорію продукції, встановленим відповідно до стандарту ДСТУ ISO 14024 для вітчизняного виробника (або еквіваленту цього стандарту для виробника іншої країни). Для підтвердження встановленої вимоги Учасник у складі тендерної пропозиції надає копію сертифікату, виданого виробнику, відповідності екологічним критеріям програм екологічного маркування І типу або ліцензійну угоду на право застосування такого маркування в межах програм екологічного маркування Еcolabel.EU, The Nordic Swan Ecolabel, Blue Angel. Застосування продукції, що відповідає вимогам екологічних стандартів є запобіжним заходом згідно з статтею 3 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища України». Наявність сертифікату відповідності наданого акредитованим органом є підтвердженням безпечності продукції згідно з статтями 4, 5 Закону України «Про загальну безпечність нехарчової продукції» та статтею 26 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров'я». Сертифікати повинні бути видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством. Для органів з оцінки відповідності, які зареєстровані на території України Атестат акредитації видається національним органом з акредитації (Національне агентство з акредитації України) у порядку згідно з Законом України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності». В атестаті акредитації (і додатках до нього, за наявністю) повинна бути зазначена галузь акредитації органа з оцінки відповідності за екологічними критеріями програми екологічного маркування І типу. Посилання на національний стандарт ДСТУ ISO 14024 відповідає положенням статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі».
Примітка: у разі наявності в даному документі посилань на конкретну торгівельну марку, фірму, патент, конструкції або тип предмету закупівлі, джерело його походження або виробника, після такого посилання слід вважати вираз «або еквівалент».
Поставка здійснюється за рахунок постачальника на адресу Замовника; м. Київ, вул. Сім’ї Бродських, 10 Державний експертний центр МОЗ України.
Оплата предмета закупівлі здійснюється протягом 30 банківських днів після поставки товару та підписання видаткової накладної.
Переможець оплачує усі витрати, пов’язані з пересилкою документів (договір, накладні і т.д.) та включаючи витрати на пакування, маркування завантаження, доставку, розвантаження та занесення товару на склад Замовника.
Характеристики товару:
Для використання в копіювальній техніці, без запаху, без вмісту шкідливих хімічних речовин.
У разі поставки неналежної кількості (неякісного, некомплектного) або такого що не відповідає технічним вимогам Товару, Постачальник зобов’язується поставити (замінити, доукомплектувати) Товар негайно, але не пізніше наступного робочого дня.
Учасник повинен передбачити застосування заходів із захисту довкілля (про що у складі пропозиції Учасником надається довідка у довільній формі), а саме:
- не порушувати екологічні права і законні інтереси Замовника;
- поставляти товар, який відповідає всім вимогам якості та екологічної безпеки, що в подальшому не призведе до негативних наслідків для людей та довкілля під час його використання;
- дотримуватись норм чинного законодавства із захисту довкілля, основних вимог державної політики України в галузі захисту довкілля та вимог чинного природоохоронного законодавства України під час постачання товару, що є предметом закупівлі..
У разі, якщо Пропозиція не відповідає технічним вимогам Замовника або Учасник не в змозі виконати умови поставки, які визначені Замовником, Пропозиція відхиляється
1. Згідно пункта 2 Додатка 4, учасники повинні надати у складі своєї пропозиції - Засвідчені підписом уповноваженої особи Учасника та скріплені печаткою Учасника копії сертифікатів ISO 9001:2015, ISO 14001:2015, ISO 45001:2018, ISO 50001:2018, виданих виробнику товару на його власне виробництво товару, що є предметом даної закупівлі.
Вважаємо, що така вимога про надання Сертифікатів ISO 9001:2015, ISO 14001:2015, ISO 45001:2018, ISO 50001:2018, виданих виробнику товару на його власне виробництво товару, що є предметом даної закупівлі, є дискримінаційною вимогою, виходячи з наступного.
Відповідно до статті 5 Закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності», який визначає правові, організаційні та економічні засади акредитації органів з оцінки відповідності в Україні, одним із основних принципів з акредитації є її добровільність. Здійснення добровільної оцінки відповідності визначені Законом України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» (далі — Закон про технічні регламенти), відповідно до якого оцінка відповідності (у тому числі сертифікація) може бути обов’язковою (передбачена технічним регламентом) та добровільною (яка не вимагається технічним регламентом). Добровільна оцінка відповідності, яка здійснюється на добровільних засадах, в будь-яких формах, включаючи випробування, декларування відповідності, сертифікацію та інспектування, а також на відповідність будь-яким заявленим вимогам.
В той же час потрібно зауважити, що виробники паперу, який планується поставляти в даному тендері нашою компанією, знаходяться в країнах Індонезії, Китаю, Європейського союзу, тощо. ТОВ «Компанія Укрканцторг» позбавлена можливості будь-яким чином змусити виробників паперу отримати Сертифікатів ISO. В той же час добровільність такої сертифікацїі в Україні, яка встановлена на законодавчому рівні, жодним чином не дозволяє обгрунтувати виробникам паперу обов’язкової необхідності отримання ними сертифікатів Сертифікатів ISO для продажу паперу на територію України.
Слід зазначити що, Постійно діюча адміністративна колегія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (надалі – Колегія), розглянувши скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгово-Виробнича Група Український папір" від 18 серпня 2023 № UA-2023-08-15-006270-a.c1 (надалі – Скарга) щодо порушення Замовником порядку проведення Процедури закупівлі, у Рішенні № 14281-р/пк-пз від 07.09.2023 року, встановила наступне:
«За таких умов, Документацією не встановлено необхідність надання наведених вище документів саме органом сертифікації, акредитованим Національним агентством з акредитації України.
Замовник не довів необхідність встановлення наведеної вище умови Документації.
За таких умов, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які зможуть надати копії сертифікатів ISO – 9001, ISO –14001 (чинних на момент подання тендерних пропозицій), виданих виробнику паперу на його власне виробництво товару, що є предметом даної закупівлі технічних вимог; Довідку, або лист від виробника паперу, або його офіційного представника, або його офіційного дистриб’ютора (імпортера) в Україні (скан-копію оригіналу на фірмовому бланку (у разі наявності таких бланків)), підписаний Уповноваженою особою, з відбитком печатки (у разі наявності печатки) виробника або його офіційного представника, або його офіційного дистриб’ютора (імпортера) в Україні, щодо надання Учаснику копії сертифікатів якості, та копії сертифікатів ISO 9001, ISO – 14001 з позначенням номеру оголошення торгів, найменуванням Замовника та назвою Учасника, з метою запобігання закупівлі неякісного товару, та отримання гарантій на своєчасне постачання у кількості та якості, яких вимагає ця документація; що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі Скаржника. Враховуючи вище викладене, Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині.
Виходячи з наведеного, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть суб’єкти господарювання, які зможуть надати копії сертифікатів ISO – 9001, ISO – 14001, виданих саме виробнику паперу на його власне виробництво товару, що є предметом даної закупівлі, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, Скаржника. Враховуючи вище викладене, Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині.»
Також за скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія Укрканцторг» ЄДРПОУ 42227163, було прийняте Рішення №170-р/пк-пз від 03.01.2024 в якому безпосередньо викладене наступне:
«За таких умов, прийняти участь у процедурі закупівлі зможуть лише ті учасники, які зможуть надати копії сертифікатів ISO 9001:2015, ISO 14001:2015, ISO 45001:2018, ISO 50001:2018 виданих саме виробнику товару на його власне виробництво товару, що є предметом даної закупівлі, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, Скаржника. … Враховуючи вище викладене, Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині.»
Враховуючи практику та неодноразові рішення Комісії АМКУ для скаржників з порушеного питання щодо надання сертифікатів ISO від виробників учасниками та виходячи з наведеного вище, вважаємо, що вимога у Додатку 4 Документації у пункті є дискримінаційною та такою, яку потрібно прибрати з пункту 2 Додатка 4.
Також зазначене підтверджене листами МІНІСТЕРСТВА РОЗВИТКУ ЕКОНОМІКИ, ТОРГІВЛІ ТА СІЛЬСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ № б/н від 10.03.2021 року та Бюро Міжнародної Сертифікації (вказані листи додаються до Скарги).
2. Згідно пункта 3 Додатка 4, учасники повинні надати у складі своєї пропозиції -
Виробник запропонованого товару повинен відповідати стандарту сертифікації ланцюга постачання FSC-STD-40-004. На підтвердження Учасник у складі своєї пропозиції повинен надати сертифікат ланцюга постачання, виданий на Виробника запропонованого товару.
Вважаємо, що вимога про надання сертифікату FSC-STD-40-004 ланцюга постачання, виданого виробнику товару на його власне виробництво товару, є дискримінаційною вимогою, виходячи з наступного.
Відповідно до статті 5 Закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності», який визначає правові, організаційні та економічні засади акредитації органів з оцінки відповідності в Україні, одним із основних принципів з акредитації є її добровільність. Здійснення добровільної оцінки відповідності визначені Законом України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» (далі — Закон про технічні регламенти), відповідно до якого оцінка відповідності (у тому числі сертифікація) може бути обов’язковою (передбачена технічним регламентом) та добровільною (яка не вимагається технічним регламентом). Добровільна оцінка відповідності, яка здійснюється на добровільних засадах, в будь-яких формах, включаючи випробування, декларування відповідності, сертифікацію та інспектування, а також на відповідність будь-яким заявленим вимогам.
В той же час потрібно зауважити, що виробники паперу, який планується поставляти в даному тендері нашим Товариством, знаходяться в країнах Індонезії, Китаю, Європейського союзу. Наше Товариство позбавлено можливості будь-яким чином змусити виробників паперу отримати сертифікати ланцюга постачання FSC-STD-40-004. В той же час добровільність такої сертифікацїі в Україні, яка встановлена на законодавчому рівні, жодним чином не дозволяє обґрунтувати виробникам паперу обов’язкової необхідності отримання ними Сертифікату FSC-STD-40-004 ланцюга постачання, для продажу паперу на територію України.
Слід окремо підкреслити і зазначити, що чинним законодавством України не передбачена саме обов'язкова сертифікація ланцюга постачання і саме за стандартом FSC-STD-40-004.
Просимо зауважити на тому що, Постійно діюча адміністративна колегія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (надалі – Колегія), розглянувши скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ВИЛАЙН ГРУП" від 06 квітня 2023 № UA-2023-04-03-010050-a (надалі – Скарга) щодо порушення Замовником порядку проведення Процедури закупівлі, у РІШЕННІ №4851-р/пк-пз від 17.04.2023року, ВСТАНОВИЛА: «2.3. Щодо сертифікату ланцюга постачання FSC-STD-40-004. Додаток 5 Документації містить технічні вимоги товару. На підтвердження відповідності пропозиції технічним, якісним, кількісним вимогам до предмета закупівлі, учасником у складі тендерної пропозиції надається, зокрема: 4) Виробник запропонованого товару повинен відповідати стандарту сертифікації ланцюга постачання FSC-STD-40-004. На підтвердження Учасник у складі тендерної пропозиції повинен надати сертифікат ланцюга постачання, виданий на Виробника запропонованого Товару. Слід зазначити, що чинним законодавством України не передбачена саме обов'язкова сертифікація ланцюга постачання саме за стандартом FSC-STD-40-004. Замовник не обґрунтував необхідність встановлення у Документації наведеної вище вимоги Документації у вказаній редакції. Виходячи з наведеного, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть суб’єкти господарювання, які нададуть сертифікат саме FSC-STD-40-004, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, Скаржника. Частиною першою статті 5 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним. Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону.
Ще одне аналогічне рішення стосовно сертифікації FSC було винесене Колегію АМКУ та викладене у Рішенні № 14771-р/пк-пз від 15.09.2023 року та Рішенні №170-р/пк-пз від 03.01.2024 за скаргами ТОВ «Компанія Укрканцторг», та в якому прийнято рішення про наступне: «Слід зазначити, що чинним законодавством України не передбачена саме обов'язкова сертифікація ланцюга постачання саме за стандартом FSC-STD-40-004. Замовник не обґрунтував необхідність встановлення у Документації наведеної вище вимоги Документації у вказаній редакції. За таких умов, прийняти участь у процедурі закупівлі зможуть лише ті учасники, які зможуть надати сертифікат ланцюга постачання FSC-STD-40-004, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, Скаржника.»
Враховуючи вище викладене, просимо зобов’язати Замовника усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині». Також просимо зауважити ще і на тому, що ТОВ «Компанія Укрканцторг» вважає, що вимога про надання сертифікату FSC-STD-40-004 ланцюга постачання виданого на Виробника запропонованого товару, є дискримінаційною вимогою, виходячи з наступного: Як відомо з вільних джерел інформації, у 1999 році, з ініціативи низки європейських держав у відповідь на конкретні вимоги дрібних приватних власників лісів, які з тих чи інших причин не могли на той період брати участь у сертифікації за стандартами FSC, була розроблена PEFC – Пан-Європейська система лісової сертифікації. Таким чином, Європейські країни на противагу глобальності та масштабності системи FSC виступили з ініціативою створення системи лісової сертифікації, яка, не заперечуючи основоположних принципів FSC, враховувала б особливості регіональних та національних схем, а також інтереси маломасштабних лісовласницьких підприємств, кількість яких у Європейських країнах та інших країнах світу величезна. Виходячи з наведеного, маємо таке що, на теперішній час існує дві системи лісової сертифікації FSC та PEFC, які не заперечують одна одній. Таким чином виробники паперу запроваджують на свій розсуд або систему лісової сертифікації FSC або систему лісової сертифікації PEFC, та які не заперечують одна одній, і є еквівалентними.
Порівняльна таблиця відповідності наявності сертифікатів ланцюга постачання FSC-STD-40-004 або сертифікату PEFC у виробників паперу
Вимоги до надання сертифікату ланцюга постачання FSC-STD-40-004 або сертифікату PEFC Виробник 1
«THE NAVIGATOR
COMPANY»торг івельна марка«Pioneeг» Виробник 2
«Mondi SCP a.s.» торгівельна марка
«MAESTRO
extra Виробник 3:
« PT. Indah Kiat Pulp & Paper Tbk » Торгівельна марка :
« РAPERLINE
»
Наявний
FSC-STD-40-004 Наявний
PEFC Наявний
PEFC
Таблиця наявності сертифікації у виробників паперу відповідати стандарту сертифікації ланцюга постачання FSC-STD-40-004
Вимоги до надання сертифікату ланцюга постачання FSC-STD-40- 004. Виробник 1
«THE NAVIGATOR
COMPANY»торг івельна марка«Pioneeг» Виробник 2
«Mondi SCP a.s.» торгівельна марка
«MAESTRO
extra Виробник 3:
«PT. Indah Kiat Pulp & Paper Tbk » Торгівельна марка :
« РAPERLINE
» Відповідність вимогам до сертифікату ланцюга постачання FSC- STD-40-004
Документації
(Так/Ні)
FSC-STD-40- 004. Наявний Відсутній Відсутній Виробник 1 :
Так
Виробник 2: Ні
Виробник 3: Ні
• Сертифікація вказаних виробників по FSC або PEFC додаються до цієї скарги.
З метою усунення дискримінаційних вимог, про які зазначено вище у другому питанні, просимо зобов’язати Замовника внести зміни до пункту 3 Додатку 4 тендерної документації та прибрати дискримінаційну вимогу стосовно наступного: «Виробник запропонованого товару повинен відповідати стандарту сертифікації ланцюга постачання FSC-STD-40-004. На підтвердження Учасник у складі своєї пропозиції повинен надати сертифікат ланцюга постачання, виданий на Виробника запропонованого товару.».
До речі, зазначені сертифікати FSC або PEFC це лише сертифікація системи ведення лісового господарства підтверджує, що лісове господарство ведеться у спосіб, що зберігає біологічне різноманіття та приносить користь життю місцевих жителів та працівників, забезпечуючи при цьому його економічну життєздатність і ніяким чином не впливають на якість паперу. Ця сертифікація є для додержання виробниками загальних вимог міжнародного законодавства до виробників паперу. Якість паперу відображена у сертифікатах якості або паспортах якості виданих виробниками паперу.
3. Згідно пункта 4 Додатка 4, учасники повинні надати - Засвідчену підписом уповноваженої особи Учасника та скріплену печаткою Учасника копію чинного на момент подання пропозиції висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи.
Просимо звернути увагу Комісії АМКУ на те, що з 01 жовтня 2023 року набрали чинності окремі положення нового Закону про систему громадського здоров'я №2573-IX, посилання: https://ips.ligazakon.net/document/view/T222573?an=1
які скасують необхідність отримувати Висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи виробниками та імпортерами НЕХАРЧОВОЇ ПРОДУКЦІЇ, і відповідно замовники не мають права вимагати від учасників висновки державної санітарно-епідеміологічної експертизи на товари нехарчової продукції для подання їх у складі своїх пропозицій.
Правова основа:
1. Закон України «Про перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності»
- у 2016 році цим Законом було виключено вимогу щодо обов’язкового висновку санітарно-епідеміологічної експертизи для більшості видів діяльності.
2. Постанова КМУ від 28.08.2013 № 553 (в редакціях після 2016 року)
- чітко вказано перелік дозволів, серед яких висновок СЕЕ більше не входить до обов’язкових дозвільних документів.
Вимога Замовника щодо надання висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи суперечить положенням чинного законодавства, а саме:
- абз. 1 ч. 3 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі», згідно з якою тендерна документація не повинна містити дискримінаційних вимог;
- п. 2 ч. 1 ст. 5 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», де чітко зазначено, що орган державної влади не має права вимагати документи, не передбачені законом;
- Постанова КМУ № 553 від 28.08.2013 (зі змінами), відповідно до якої висновок СЕЕ виключено з переліку обов’язкових документів.
Антимонопольний комітет України неодноразово зазначав, що вимоги щодо надання висновку СЕЕ є дискримінаційними, якщо такий документ не є обов’язковим згідно із законом.
Зокрема, у Рішенні № 13546-р/пк-пз від 07.12.2021 Комітет дійшов висновку, що вимога надати висновок СЕЕ у сфері закупівлі офісного паперу є дискримінаційною, оскільки такий документ не є передбаченим нормативно-правовими актами як обов’язковий для подання, а у Рішенні №170-р/пк-пз від 03.01.2024 року прийнято наступне: «За таких умов, вимога Документації в цій частині суперечить положенням чинного законодавства, що не дає можливості учасникам належним чином підготувати свої Пропозиції. Враховуючи вище викладене, Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині.»
На підставі наведеного, просимо визнати вимогу Замовника щодо надання висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи такою, що суперечить Закону України «Про публічні закупівлі», та зобов’язати Замовника внести відповідні зміни до тендерної документації, а саме зобов’язати Замовника прибрати вимогу для учасників, яка наведена у пункті 4 Додатка 4.
4. Згідно з пунктом 5 Додатка 4 - Папір не повинен бути виготовлений в російській федерації та білорусі. Підтвердженням країни походження є інформація у висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи про країну-виробника товару та довідка Учасника в довільній формі з указанням країни-виробника товару.
Підтвердженням країни походження товару, який вимагає Замовник
№ з/п Найменува-ння товару Технічні, якісні характеристики Товару Одиниця виміру К-сть
1 Папір для друку А-4 Базова вага, г/м2 ISO 536 – 80+/-3
Товщина, мкм ISO 534 – не менше 110
Шорсткість, мл/хв ISO 8791-2 – не більше 120
Вологість, % ISO 287 – не більше 4,0
Жорсткість, мН ISO 2493
MD - 100
CD - 35
Білизна, СІЕ ISO 11475 - не менше 169
Яскравість D65, % ISO 2470-2 – не менше 112
Непрозорість, % ISO 2471 - не менше 95 Пачка 2 500
не може бути висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи.
Підтвердженням країни походження товару може бути лише сертифікат походження товару, який виданий відповідним Міністерством або державною установою на яке покладена відповідна норма стосовно видачі таких сертифікатів, країни в якій вироблений товар (Сертифікат походження товару додається до цієї Скарги), або сертифікат або паспорт якості на товар, який виданий виробником, де вказується назва виробника, країна виробника/виробництва та країна походження товару.
Стосовно пункту 5 Додатка 4, просимо зобов’язати Замовника прибрати дискримінаційну вимогу, та викласти вимогу наступного змісту: Підтвердженням країни походження товару є інформація, яка наведена у сертифікаті (паспорті) якості виданого, підписаного виробник товару та довідка Учасника в довільній формі з указанням країни-виробника товару.
5. Згідно пункту 6 Додатка 4 - Папір повинен відповідати вимогам екологічних критеріїв на дану категорію продукції, встановленим відповідно до стандарту ДСТУ ISO 14024 для вітчизняного виробника (або еквіваленту цього стандарту для виробника іншої країни). Для підтвердження встановленої вимоги Учасник у складі тендерної пропозиції надає копію сертифікату, виданого виробнику, відповідності екологічним критеріям програм екологічного маркування І типу або ліцензійну угоду на право застосування такого маркування в межах програм екологічного маркування Еcolabel.EU, The Nordic Swan Ecolabel, Blue Angel. Застосування продукції, що відповідає вимогам екологічних стандартів є запобіжним заходом згідно з статтею 3 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища України». Наявність сертифікату відповідності наданого акредитованим органом є підтвердженням безпечності продукції згідно з статтями 4, 5 Закону України «Про загальну безпечність нехарчової продукції» та статтею 26 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров'я». Сертифікати повинні бути видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством. Для органів з оцінки відповідності, які зареєстровані на території України Атестат акредитації видається національним органом з акредитації (Національне агентство з акредитації України) у порядку згідно з Законом України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності». В атестаті акредитації (і додатках до нього, за наявністю) повинна бути зазначена галузь акредитації органа з оцінки відповідності за екологічними критеріями програми екологічного маркування І типу. Посилання на національний стандарт ДСТУ ISO 14024 відповідає положенням статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі».
ТОВ «Компанія Укрканцторг» вважає, що вимога у вказаному пункті 6 Додатка 4 є дискримінаційною з наступних причин та підстав,
На ринку паперу в Україні в наявності, як вітчизняні виробники паперу так і світові виробники паперу, що мають екологічне маркування та яке відповідає найвищим міжнародним стандартам - ISO14024, наприклад :
-екологічне маркування знак Ecolabel.EU (з англ. "квітка ЕС )регіональної програми ЄС;
- екологічне маркування знак «Ecolabel Nordic (Swan)» (з англ. "скандинавський лебідь") у Скандинавських країнах, екологічне маркування FSC (Forest Stewardship Council" ) - "Лісова опікунська рада", "міжнародна організація";
- екологічне маркування знак «Blauer Engel», Німецька програма екологічного маркування, Український знак екологічного маркування («Зелений журавлик») - продукція позначена цим знаком має поліпшені показники безпеки та екологічні характеристики, порівняно з продукцією, що відповідає загальнообов’язковим державним нормам безпеки відносно впливів на стан довкілля та здоров’я людини;
- екологічне маркування знак «Singapore Green Label» (з англ.. Зеленая этикетка Сингапура) - Сінгапурська схема зеленого маркування целюлозно-паперової продукції. це еко маркування 1-го типу. Екомаркування Типу 1 перевіряється незалежною третьою стороною з урахуванням міркувань життєвого циклу. У ньому розглядаються основні впливи даного продукту на довкілля та встановлюються обмеження для дотримання, щоб зменшити ці впливи;
та інші знаки екологічного маркування.
Екологічне маркування продукції це добровільна сертифікація, яка дозволяє визначити екологічні переваги товарів чи послуг відносно продукції аналогічної категорії, що відповідає обов'язковим загальноприйнятим нормам і правилам. Принципи та методи екологічного маркування І типу викладені у стандарті ISO 14024. Згідно з підписаною в 2014 році Угодою про Асоціацію між Україною та Європейським Союзом, обов'язкова сертифікація в Україні відмінена, а добровільна екологічна сертифікація повинна проводитися лише громадськими організаціями, без участі державних органів і бізнесових структур, щоб унеможливити корупцію та комерціалізацію цієї сфери. Зокрема ст. 58 «Маркування та етикетування» Глави 3 Угоди передбачено, що без шкоди для статей 56 та 57 цієї Угоди стосовно технічних регламентів, що стосуються вимог етикетування або маркування, Сторони підтверджують принципи статті 2(2) Угоди ТБТ СОТ стосовно того, що такі вимоги не готуються, не приймаються або не застосовуються з метою створення зайвих перешкод у міжнародній торгівлі. Із цією метою такі вимоги етикетування чи маркування не повинні обмежувати торгівлю більше, ніж це потрібно для виконання законної мети, беручи до уваги ризики, які б виникли в результаті їх невиконання. Відповідно до статті 5 Закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності», який визначає правові, організаційні та економічні засади акредитації органів з оцінки відповідності в Україні, одним із основних принципів з акредитації є її добровільність. Здійснення добровільної оцінки відповідності визначені Законом України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» (далі — Закон про технічні регламенти), відповідно до якого оцінка відповідності (у тому числі сертифікація) може бути обов’язковою (передбачена технічним регламентом) та добровільною (яка не вимагається технічним регламентом).
Добровільна оцінка відповідності, яка здійснюється на добровільних засадах, в будь-яких формах, включаючи випробування, декларування відповідності, сертифікацію та інспектування, а також на відповідність будь-яким заявленим вимогам. В той же час потрібно зауважити, що виробники паперу, який планується поставляти в даному тендері нашою компанією, знаходяться в країнах Індонезії, Китаю, Європейського союзу. Скаржник позбавлений можливості будь-яким чином змусити виробників паперу отримати екологічні сертифікати та зробити екологічне маркування. В той же час добровільність такої сертифікацїі в Україні, яка встановлена на законодавчому рівні, жодним чином не дозволяє обґрунтувати виробникам паперу обов’язкової необхідності отримання ними екологічного сертифікату або екологічного маркування, для продажу паперу на територію України.
З метою усунення дискримінаційних вимог про які зазначено вище, просимо зобов’язати Замовника прибрати цю вимогу, яка викладена у пункті 6 Додатка 4.
Стосовно порушеного питання, аналогічні рішення за скаргами, а також за нашими скаргами до Колегії АМКУ вже неодноразово були прийняті на користь скаржників, чергові підтвердження відображені у Рішеннях АМКУ №12198-р/пк-пз від 07.08.2023 року, № 17132-р/пк-пз від 25.10.2023 року, у Рішенні №170-р/пк-пз від 03.01.2024 року (вказані рішення та ДСТУ ISO 14024, додаються до цієї Скарги).
Товариство з обмеженою відповідальністю «Компанія Укрканцторг», ЄДРПОУ: 42227163 (далі - Скаржник) вважає, що Замовником у тендерній документації, затвердженій уповноваженою особою Замовника встановлені дискримінаційні вимоги до учасників, які обмежують конкуренцію, звужують коло учасників, є дискримінаційними, порушують вимоги Закону та Особливості, та які дозволяють Замовнику визначити переможцем процедури заздалегідь визначеного учасника на власний розсуд Замовника, без дотримання принципу об’єктивності та неупередженої оцінки пропозицій конкурсних торгів учасників.
Зазначене обґрунтовуємо наступними підставами,
Замовник вимагає від учасників, згідно Додаток 4 до тендерної документації
Додаток 4 до Тендерної документації
ІНФОРМАЦІЯ ПРО НЕОБХІДНІ ТЕХНІЧНІ, ЯКІСНІ ТА КІЛЬКІСНІ ХАРАКТЕРИСТИКИ ПРЕДМЕТА ЗАКУПІВЛІ
Папір для друку А-4, код 30190000-7 Офісне устаткування та приладдя різне
Таблиця 1
№ з/п Найменува-ння товару Технічні, якісні характеристики Товару Одиниця виміру К-сть
1 Папір для друку А-4 Базова вага, г/м2 ISO 536 – 80+/-3
Товщина, мкм ISO 534 – не менше 110
Шорсткість, мл/хв ISO 8791-2 – не більше 120
Вологість, % ISO 287 – не більше 4,0
Жорсткість, мН ISO 2493
MD - 100
CD - 35
Білизна, СІЕ ISO 11475 - не менше 169
Яскравість D65, % ISO 2470-2 – не менше 112
Непрозорість, % ISO 2471 - не менше 95 Пачка 2 500
Для підтвердження якості паперу Учасник повинен надати в складі пропозиції наступні документи (в електронному (сканованому) вигляді):
1. Засвідчену підписом уповноваженої особи Учасника та скріплену печаткою Учасника копію паспорту якості або копію сертифікату якості на товар, який виданий на будь-яку попередню одиницю (партію) даної продукції виробником, із зазначенням усіх технічних показників згідно вимог таблиці 1.
2. Засвідчені підписом уповноваженої особи Учасника та скріплені печаткою Учасника копії сертифікатів ISO 9001:2015, ISO 14001:2015, ISO 45001:2018, ISO 50001:2018, виданих виробнику товару на його власне виробництво товару, що є предметом даної закупівлі.
3. Виробник запропонованого товару повинен відповідати стандарту сертифікації ланцюга постачання FSC-STD-40-004. На підтвердження Учасник у складі своєї пропозиції повинен надати сертифікат ланцюга постачання, виданий на Виробника запропонованого товару.
4. Засвідчену підписом уповноваженої особи Учасника та скріплену печаткою Учасника копію чинного на момент подання пропозиції висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи.
5. Папір не повинен бути виготовлений в російській федерації та білорусі. Підтвердженням країни походження є інформація у висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи про країну-виробника товару та довідка Учасника в довільній формі з указанням країни-виробника товару.
6. Папір повинен відповідати вимогам екологічних критеріїв на дану категорію продукції, встановленим відповідно до стандарту ДСТУ ISO 14024 для вітчизняного виробника (або еквіваленту цього стандарту для виробника іншої країни). Для підтвердження встановленої вимоги Учасник у складі тендерної пропозиції надає копію сертифікату, виданого виробнику, відповідності екологічним критеріям програм екологічного маркування І типу або ліцензійну угоду на право застосування такого маркування в межах програм екологічного маркування Еcolabel.EU, The Nordic Swan Ecolabel, Blue Angel. Застосування продукції, що відповідає вимогам екологічних стандартів є запобіжним заходом згідно з статтею 3 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища України». Наявність сертифікату відповідності наданого акредитованим органом є підтвердженням безпечності продукції згідно з статтями 4, 5 Закону України «Про загальну безпечність нехарчової продукції» та статтею 26 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров'я». Сертифікати повинні бути видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством. Для органів з оцінки відповідності, які зареєстровані на території України Атестат акредитації видається національним органом з акредитації (Національне агентство з акредитації України) у порядку згідно з Законом України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності». В атестаті акредитації (і додатках до нього, за наявністю) повинна бути зазначена галузь акредитації органа з оцінки відповідності за екологічними критеріями програми екологічного маркування І типу. Посилання на національний стандарт ДСТУ ISO 14024 відповідає положенням статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі».
Примітка: у разі наявності в даному документі посилань на конкретну торгівельну марку, фірму, патент, конструкції або тип предмету закупівлі, джерело його походження або виробника, після такого посилання слід вважати вираз «або еквівалент».
Поставка здійснюється за рахунок постачальника на адресу Замовника; м. Київ, вул. Сім’ї Бродських, 10 Державний експертний центр МОЗ України.
Оплата предмета закупівлі здійснюється протягом 30 банківських днів після поставки товару та підписання видаткової накладної.
Переможець оплачує усі витрати, пов’язані з пересилкою документів (договір, накладні і т.д.) та включаючи витрати на пакування, маркування завантаження, доставку, розвантаження та занесення товару на склад Замовника.
Характеристики товару:
Для використання в копіювальній техніці, без запаху, без вмісту шкідливих хімічних речовин.
У разі поставки неналежної кількості (неякісного, некомплектного) або такого що не відповідає технічним вимогам Товару, Постачальник зобов’язується поставити (замінити, доукомплектувати) Товар негайно, але не пізніше наступного робочого дня.
Учасник повинен передбачити застосування заходів із захисту довкілля (про що у складі пропозиції Учасником надається довідка у довільній формі), а саме:
- не порушувати екологічні права і законні інтереси Замовника;
- поставляти товар, який відповідає всім вимогам якості та екологічної безпеки, що в подальшому не призведе до негативних наслідків для людей та довкілля під час його використання;
- дотримуватись норм чинного законодавства із захисту довкілля, основних вимог державної політики України в галузі захисту довкілля та вимог чинного природоохоронного законодавства України під час постачання товару, що є предметом закупівлі..
У разі, якщо Пропозиція не відповідає технічним вимогам Замовника або Учасник не в змозі виконати умови поставки, які визначені Замовником, Пропозиція відхиляється
1. Згідно пункта 2 Додатка 4, учасники повинні надати у складі своєї пропозиції - Засвідчені підписом уповноваженої особи Учасника та скріплені печаткою Учасника копії сертифікатів ISO 9001:2015, ISO 14001:2015, ISO 45001:2018, ISO 50001:2018, виданих виробнику товару на його власне виробництво товару, що є предметом даної закупівлі.
Вважаємо, що така вимога про надання Сертифікатів ISO 9001:2015, ISO 14001:2015, ISO 45001:2018, ISO 50001:2018, виданих виробнику товару на його власне виробництво товару, що є предметом даної закупівлі, є дискримінаційною вимогою, виходячи з наступного.
Відповідно до статті 5 Закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності», який визначає правові, організаційні та економічні засади акредитації органів з оцінки відповідності в Україні, одним із основних принципів з акредитації є її добровільність. Здійснення добровільної оцінки відповідності визначені Законом України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» (далі — Закон про технічні регламенти), відповідно до якого оцінка відповідності (у тому числі сертифікація) може бути обов’язковою (передбачена технічним регламентом) та добровільною (яка не вимагається технічним регламентом). Добровільна оцінка відповідності, яка здійснюється на добровільних засадах, в будь-яких формах, включаючи випробування, декларування відповідності, сертифікацію та інспектування, а також на відповідність будь-яким заявленим вимогам.
В той же час потрібно зауважити, що виробники паперу, який планується поставляти в даному тендері нашою компанією, знаходяться в країнах Індонезії, Китаю, Європейського союзу, тощо. ТОВ «Компанія Укрканцторг» позбавлена можливості будь-яким чином змусити виробників паперу отримати Сертифікатів ISO. В той же час добровільність такої сертифікацїі в Україні, яка встановлена на законодавчому рівні, жодним чином не дозволяє обгрунтувати виробникам паперу обов’язкової необхідності отримання ними сертифікатів Сертифікатів ISO для продажу паперу на територію України.
Слід зазначити що, Постійно діюча адміністративна колегія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (надалі – Колегія), розглянувши скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Торгово-Виробнича Група Український папір" від 18 серпня 2023 № UA-2023-08-15-006270-a.c1 (надалі – Скарга) щодо порушення Замовником порядку проведення Процедури закупівлі, у Рішенні № 14281-р/пк-пз від 07.09.2023 року, встановила наступне:
«За таких умов, Документацією не встановлено необхідність надання наведених вище документів саме органом сертифікації, акредитованим Національним агентством з акредитації України.
Замовник не довів необхідність встановлення наведеної вище умови Документації.
За таких умов, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які зможуть надати копії сертифікатів ISO – 9001, ISO –14001 (чинних на момент подання тендерних пропозицій), виданих виробнику паперу на його власне виробництво товару, що є предметом даної закупівлі технічних вимог; Довідку, або лист від виробника паперу, або його офіційного представника, або його офіційного дистриб’ютора (імпортера) в Україні (скан-копію оригіналу на фірмовому бланку (у разі наявності таких бланків)), підписаний Уповноваженою особою, з відбитком печатки (у разі наявності печатки) виробника або його офіційного представника, або його офіційного дистриб’ютора (імпортера) в Україні, щодо надання Учаснику копії сертифікатів якості, та копії сертифікатів ISO 9001, ISO – 14001 з позначенням номеру оголошення торгів, найменуванням Замовника та назвою Учасника, з метою запобігання закупівлі неякісного товару, та отримання гарантій на своєчасне постачання у кількості та якості, яких вимагає ця документація; що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі Скаржника. Враховуючи вище викладене, Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині.
Виходячи з наведеного, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть суб’єкти господарювання, які зможуть надати копії сертифікатів ISO – 9001, ISO – 14001, виданих саме виробнику паперу на його власне виробництво товару, що є предметом даної закупівлі, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, Скаржника. Враховуючи вище викладене, Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині.»
Також за скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю «Компанія Укрканцторг» ЄДРПОУ 42227163, було прийняте Рішення №170-р/пк-пз від 03.01.2024 в якому безпосередньо викладене наступне:
«За таких умов, прийняти участь у процедурі закупівлі зможуть лише ті учасники, які зможуть надати копії сертифікатів ISO 9001:2015, ISO 14001:2015, ISO 45001:2018, ISO 50001:2018 виданих саме виробнику товару на його власне виробництво товару, що є предметом даної закупівлі, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, Скаржника. … Враховуючи вище викладене, Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині.»
Враховуючи практику та неодноразові рішення Комісії АМКУ для скаржників з порушеного питання щодо надання сертифікатів ISO від виробників учасниками та виходячи з наведеного вище, вважаємо, що вимога у Додатку 4 Документації у пункті є дискримінаційною та такою, яку потрібно прибрати з пункту 2 Додатка 4.
Також зазначене підтверджене листами МІНІСТЕРСТВА РОЗВИТКУ ЕКОНОМІКИ, ТОРГІВЛІ ТА СІЛЬСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ № б/н від 10.03.2021 року та Бюро Міжнародної Сертифікації (вказані листи додаються до Скарги).
2. Згідно пункта 3 Додатка 4, учасники повинні надати у складі своєї пропозиції -
Виробник запропонованого товару повинен відповідати стандарту сертифікації ланцюга постачання FSC-STD-40-004. На підтвердження Учасник у складі своєї пропозиції повинен надати сертифікат ланцюга постачання, виданий на Виробника запропонованого товару.
Вважаємо, що вимога про надання сертифікату FSC-STD-40-004 ланцюга постачання, виданого виробнику товару на його власне виробництво товару, є дискримінаційною вимогою, виходячи з наступного.
Відповідно до статті 5 Закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності», який визначає правові, організаційні та економічні засади акредитації органів з оцінки відповідності в Україні, одним із основних принципів з акредитації є її добровільність. Здійснення добровільної оцінки відповідності визначені Законом України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» (далі — Закон про технічні регламенти), відповідно до якого оцінка відповідності (у тому числі сертифікація) може бути обов’язковою (передбачена технічним регламентом) та добровільною (яка не вимагається технічним регламентом). Добровільна оцінка відповідності, яка здійснюється на добровільних засадах, в будь-яких формах, включаючи випробування, декларування відповідності, сертифікацію та інспектування, а також на відповідність будь-яким заявленим вимогам.
В той же час потрібно зауважити, що виробники паперу, який планується поставляти в даному тендері нашим Товариством, знаходяться в країнах Індонезії, Китаю, Європейського союзу. Наше Товариство позбавлено можливості будь-яким чином змусити виробників паперу отримати сертифікати ланцюга постачання FSC-STD-40-004. В той же час добровільність такої сертифікацїі в Україні, яка встановлена на законодавчому рівні, жодним чином не дозволяє обґрунтувати виробникам паперу обов’язкової необхідності отримання ними Сертифікату FSC-STD-40-004 ланцюга постачання, для продажу паперу на територію України.
Слід окремо підкреслити і зазначити, що чинним законодавством України не передбачена саме обов'язкова сертифікація ланцюга постачання і саме за стандартом FSC-STD-40-004.
Просимо зауважити на тому що, Постійно діюча адміністративна колегія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (надалі – Колегія), розглянувши скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ВИЛАЙН ГРУП" від 06 квітня 2023 № UA-2023-04-03-010050-a (надалі – Скарга) щодо порушення Замовником порядку проведення Процедури закупівлі, у РІШЕННІ №4851-р/пк-пз від 17.04.2023року, ВСТАНОВИЛА: «2.3. Щодо сертифікату ланцюга постачання FSC-STD-40-004. Додаток 5 Документації містить технічні вимоги товару. На підтвердження відповідності пропозиції технічним, якісним, кількісним вимогам до предмета закупівлі, учасником у складі тендерної пропозиції надається, зокрема: 4) Виробник запропонованого товару повинен відповідати стандарту сертифікації ланцюга постачання FSC-STD-40-004. На підтвердження Учасник у складі тендерної пропозиції повинен надати сертифікат ланцюга постачання, виданий на Виробника запропонованого Товару. Слід зазначити, що чинним законодавством України не передбачена саме обов'язкова сертифікація ланцюга постачання саме за стандартом FSC-STD-40-004. Замовник не обґрунтував необхідність встановлення у Документації наведеної вище вимоги Документації у вказаній редакції. Виходячи з наведеного, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть суб’єкти господарювання, які нададуть сертифікат саме FSC-STD-40-004, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, Скаржника. Частиною першою статті 5 Закону визначено, що закупівлі здійснюються, зокрема, за принципом недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель. Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Відповідно до абзацу першого пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. Частиною четвертою статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним. Дії Замовника в частині встановлення у Документації наведених вище вимог порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону.
Ще одне аналогічне рішення стосовно сертифікації FSC було винесене Колегію АМКУ та викладене у Рішенні № 14771-р/пк-пз від 15.09.2023 року та Рішенні №170-р/пк-пз від 03.01.2024 за скаргами ТОВ «Компанія Укрканцторг», та в якому прийнято рішення про наступне: «Слід зазначити, що чинним законодавством України не передбачена саме обов'язкова сертифікація ланцюга постачання саме за стандартом FSC-STD-40-004. Замовник не обґрунтував необхідність встановлення у Документації наведеної вище вимоги Документації у вказаній редакції. За таких умов, прийняти участь у процедурі закупівлі зможуть лише ті учасники, які зможуть надати сертифікат ланцюга постачання FSC-STD-40-004, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, Скаржника.»
Враховуючи вище викладене, просимо зобов’язати Замовника усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині». Також просимо зауважити ще і на тому, що ТОВ «Компанія Укрканцторг» вважає, що вимога про надання сертифікату FSC-STD-40-004 ланцюга постачання виданого на Виробника запропонованого товару, є дискримінаційною вимогою, виходячи з наступного: Як відомо з вільних джерел інформації, у 1999 році, з ініціативи низки європейських держав у відповідь на конкретні вимоги дрібних приватних власників лісів, які з тих чи інших причин не могли на той період брати участь у сертифікації за стандартами FSC, була розроблена PEFC – Пан-Європейська система лісової сертифікації. Таким чином, Європейські країни на противагу глобальності та масштабності системи FSC виступили з ініціативою створення системи лісової сертифікації, яка, не заперечуючи основоположних принципів FSC, враховувала б особливості регіональних та національних схем, а також інтереси маломасштабних лісовласницьких підприємств, кількість яких у Європейських країнах та інших країнах світу величезна. Виходячи з наведеного, маємо таке що, на теперішній час існує дві системи лісової сертифікації FSC та PEFC, які не заперечують одна одній. Таким чином виробники паперу запроваджують на свій розсуд або систему лісової сертифікації FSC або систему лісової сертифікації PEFC, та які не заперечують одна одній, і є еквівалентними.
Порівняльна таблиця відповідності наявності сертифікатів ланцюга постачання FSC-STD-40-004 або сертифікату PEFC у виробників паперу
Вимоги до надання сертифікату ланцюга постачання FSC-STD-40-004 або сертифікату PEFC Виробник 1
«THE NAVIGATOR
COMPANY»торг івельна марка«Pioneeг» Виробник 2
«Mondi SCP a.s.» торгівельна марка
«MAESTRO
extra Виробник 3:
« PT. Indah Kiat Pulp & Paper Tbk » Торгівельна марка :
« РAPERLINE
»
Наявний
FSC-STD-40-004 Наявний
PEFC Наявний
PEFC
Таблиця наявності сертифікації у виробників паперу відповідати стандарту сертифікації ланцюга постачання FSC-STD-40-004
Вимоги до надання сертифікату ланцюга постачання FSC-STD-40- 004. Виробник 1
«THE NAVIGATOR
COMPANY»торг івельна марка«Pioneeг» Виробник 2
«Mondi SCP a.s.» торгівельна марка
«MAESTRO
extra Виробник 3:
«PT. Indah Kiat Pulp & Paper Tbk » Торгівельна марка :
« РAPERLINE
» Відповідність вимогам до сертифікату ланцюга постачання FSC- STD-40-004
Документації
(Так/Ні)
FSC-STD-40- 004. Наявний Відсутній Відсутній Виробник 1 :
Так
Виробник 2: Ні
Виробник 3: Ні
• Сертифікація вказаних виробників по FSC або PEFC додаються до цієї скарги.
З метою усунення дискримінаційних вимог, про які зазначено вище у другому питанні, просимо зобов’язати Замовника внести зміни до пункту 3 Додатку 4 тендерної документації та прибрати дискримінаційну вимогу стосовно наступного: «Виробник запропонованого товару повинен відповідати стандарту сертифікації ланцюга постачання FSC-STD-40-004. На підтвердження Учасник у складі своєї пропозиції повинен надати сертифікат ланцюга постачання, виданий на Виробника запропонованого товару.».
До речі, зазначені сертифікати FSC або PEFC це лише сертифікація системи ведення лісового господарства підтверджує, що лісове господарство ведеться у спосіб, що зберігає біологічне різноманіття та приносить користь життю місцевих жителів та працівників, забезпечуючи при цьому його економічну життєздатність і ніяким чином не впливають на якість паперу. Ця сертифікація є для додержання виробниками загальних вимог міжнародного законодавства до виробників паперу. Якість паперу відображена у сертифікатах якості або паспортах якості виданих виробниками паперу.
3. Згідно пункта 4 Додатка 4, учасники повинні надати - Засвідчену підписом уповноваженої особи Учасника та скріплену печаткою Учасника копію чинного на момент подання пропозиції висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи.
Просимо звернути увагу Комісії АМКУ на те, що з 01 жовтня 2023 року набрали чинності окремі положення нового Закону про систему громадського здоров'я №2573-IX, посилання: https://ips.ligazakon.net/document/view/T222573?an=1
які скасують необхідність отримувати Висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи виробниками та імпортерами НЕХАРЧОВОЇ ПРОДУКЦІЇ, і відповідно замовники не мають права вимагати від учасників висновки державної санітарно-епідеміологічної експертизи на товари нехарчової продукції для подання їх у складі своїх пропозицій.
Правова основа:
1. Закон України «Про перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності»
- у 2016 році цим Законом було виключено вимогу щодо обов’язкового висновку санітарно-епідеміологічної експертизи для більшості видів діяльності.
2. Постанова КМУ від 28.08.2013 № 553 (в редакціях після 2016 року)
- чітко вказано перелік дозволів, серед яких висновок СЕЕ більше не входить до обов’язкових дозвільних документів.
Вимога Замовника щодо надання висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи суперечить положенням чинного законодавства, а саме:
- абз. 1 ч. 3 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі», згідно з якою тендерна документація не повинна містити дискримінаційних вимог;
- п. 2 ч. 1 ст. 5 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», де чітко зазначено, що орган державної влади не має права вимагати документи, не передбачені законом;
- Постанова КМУ № 553 від 28.08.2013 (зі змінами), відповідно до якої висновок СЕЕ виключено з переліку обов’язкових документів.
Антимонопольний комітет України неодноразово зазначав, що вимоги щодо надання висновку СЕЕ є дискримінаційними, якщо такий документ не є обов’язковим згідно із законом.
Зокрема, у Рішенні № 13546-р/пк-пз від 07.12.2021 Комітет дійшов висновку, що вимога надати висновок СЕЕ у сфері закупівлі офісного паперу є дискримінаційною, оскільки такий документ не є передбаченим нормативно-правовими актами як обов’язковий для подання, а у Рішенні №170-р/пк-пз від 03.01.2024 року прийнято наступне: «За таких умов, вимога Документації в цій частині суперечить положенням чинного законодавства, що не дає можливості учасникам належним чином підготувати свої Пропозиції. Враховуючи вище викладене, Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині.»
На підставі наведеного, просимо визнати вимогу Замовника щодо надання висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи такою, що суперечить Закону України «Про публічні закупівлі», та зобов’язати Замовника внести відповідні зміни до тендерної документації, а саме зобов’язати Замовника прибрати вимогу для учасників, яка наведена у пункті 4 Додатка 4.
4. Згідно з пунктом 5 Додатка 4 - Папір не повинен бути виготовлений в російській федерації та білорусі. Підтвердженням країни походження є інформація у висновку державної санітарно-епідеміологічної експертизи про країну-виробника товару та довідка Учасника в довільній формі з указанням країни-виробника товару.
Підтвердженням країни походження товару, який вимагає Замовник
№ з/п Найменува-ння товару Технічні, якісні характеристики Товару Одиниця виміру К-сть
1 Папір для друку А-4 Базова вага, г/м2 ISO 536 – 80+/-3
Товщина, мкм ISO 534 – не менше 110
Шорсткість, мл/хв ISO 8791-2 – не більше 120
Вологість, % ISO 287 – не більше 4,0
Жорсткість, мН ISO 2493
MD - 100
CD - 35
Білизна, СІЕ ISO 11475 - не менше 169
Яскравість D65, % ISO 2470-2 – не менше 112
Непрозорість, % ISO 2471 - не менше 95 Пачка 2 500
не може бути висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи.
Підтвердженням країни походження товару може бути лише сертифікат походження товару, який виданий відповідним Міністерством або державною установою на яке покладена відповідна норма стосовно видачі таких сертифікатів, країни в якій вироблений товар (Сертифікат походження товару додається до цієї Скарги), або сертифікат або паспорт якості на товар, який виданий виробником, де вказується назва виробника, країна виробника/виробництва та країна походження товару.
Стосовно пункту 5 Додатка 4, просимо зобов’язати Замовника прибрати дискримінаційну вимогу, та викласти вимогу наступного змісту: Підтвердженням країни походження товару є інформація, яка наведена у сертифікаті (паспорті) якості виданого, підписаного виробник товару та довідка Учасника в довільній формі з указанням країни-виробника товару.
5. Згідно пункту 6 Додатка 4 - Папір повинен відповідати вимогам екологічних критеріїв на дану категорію продукції, встановленим відповідно до стандарту ДСТУ ISO 14024 для вітчизняного виробника (або еквіваленту цього стандарту для виробника іншої країни). Для підтвердження встановленої вимоги Учасник у складі тендерної пропозиції надає копію сертифікату, виданого виробнику, відповідності екологічним критеріям програм екологічного маркування І типу або ліцензійну угоду на право застосування такого маркування в межах програм екологічного маркування Еcolabel.EU, The Nordic Swan Ecolabel, Blue Angel. Застосування продукції, що відповідає вимогам екологічних стандартів є запобіжним заходом згідно з статтею 3 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища України». Наявність сертифікату відповідності наданого акредитованим органом є підтвердженням безпечності продукції згідно з статтями 4, 5 Закону України «Про загальну безпечність нехарчової продукції» та статтею 26 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров'я». Сертифікати повинні бути видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством. Для органів з оцінки відповідності, які зареєстровані на території України Атестат акредитації видається національним органом з акредитації (Національне агентство з акредитації України) у порядку згідно з Законом України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності». В атестаті акредитації (і додатках до нього, за наявністю) повинна бути зазначена галузь акредитації органа з оцінки відповідності за екологічними критеріями програми екологічного маркування І типу. Посилання на національний стандарт ДСТУ ISO 14024 відповідає положенням статті 23 Закону України «Про публічні закупівлі».
ТОВ «Компанія Укрканцторг» вважає, що вимога у вказаному пункті 6 Додатка 4 є дискримінаційною з наступних причин та підстав,
На ринку паперу в Україні в наявності, як вітчизняні виробники паперу так і світові виробники паперу, що мають екологічне маркування та яке відповідає найвищим міжнародним стандартам - ISO14024, наприклад :
-екологічне маркування знак Ecolabel.EU (з англ. "квітка ЕС )регіональної програми ЄС;
- екологічне маркування знак «Ecolabel Nordic (Swan)» (з англ. "скандинавський лебідь") у Скандинавських країнах, екологічне маркування FSC (Forest Stewardship Council" ) - "Лісова опікунська рада", "міжнародна організація";
- екологічне маркування знак «Blauer Engel», Німецька програма екологічного маркування, Український знак екологічного маркування («Зелений журавлик») - продукція позначена цим знаком має поліпшені показники безпеки та екологічні характеристики, порівняно з продукцією, що відповідає загальнообов’язковим державним нормам безпеки відносно впливів на стан довкілля та здоров’я людини;
- екологічне маркування знак «Singapore Green Label» (з англ.. Зеленая этикетка Сингапура) - Сінгапурська схема зеленого маркування целюлозно-паперової продукції. це еко маркування 1-го типу. Екомаркування Типу 1 перевіряється незалежною третьою стороною з урахуванням міркувань життєвого циклу. У ньому розглядаються основні впливи даного продукту на довкілля та встановлюються обмеження для дотримання, щоб зменшити ці впливи;
та інші знаки екологічного маркування.
Екологічне маркування продукції це добровільна сертифікація, яка дозволяє визначити екологічні переваги товарів чи послуг відносно продукції аналогічної категорії, що відповідає обов'язковим загальноприйнятим нормам і правилам. Принципи та методи екологічного маркування І типу викладені у стандарті ISO 14024. Згідно з підписаною в 2014 році Угодою про Асоціацію між Україною та Європейським Союзом, обов'язкова сертифікація в Україні відмінена, а добровільна екологічна сертифікація повинна проводитися лише громадськими організаціями, без участі державних органів і бізнесових структур, щоб унеможливити корупцію та комерціалізацію цієї сфери. Зокрема ст. 58 «Маркування та етикетування» Глави 3 Угоди передбачено, що без шкоди для статей 56 та 57 цієї Угоди стосовно технічних регламентів, що стосуються вимог етикетування або маркування, Сторони підтверджують принципи статті 2(2) Угоди ТБТ СОТ стосовно того, що такі вимоги не готуються, не приймаються або не застосовуються з метою створення зайвих перешкод у міжнародній торгівлі. Із цією метою такі вимоги етикетування чи маркування не повинні обмежувати торгівлю більше, ніж це потрібно для виконання законної мети, беручи до уваги ризики, які б виникли в результаті їх невиконання. Відповідно до статті 5 Закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності», який визначає правові, організаційні та економічні засади акредитації органів з оцінки відповідності в Україні, одним із основних принципів з акредитації є її добровільність. Здійснення добровільної оцінки відповідності визначені Законом України «Про технічні регламенти та оцінку відповідності» (далі — Закон про технічні регламенти), відповідно до якого оцінка відповідності (у тому числі сертифікація) може бути обов’язковою (передбачена технічним регламентом) та добровільною (яка не вимагається технічним регламентом).
Добровільна оцінка відповідності, яка здійснюється на добровільних засадах, в будь-яких формах, включаючи випробування, декларування відповідності, сертифікацію та інспектування, а також на відповідність будь-яким заявленим вимогам. В той же час потрібно зауважити, що виробники паперу, який планується поставляти в даному тендері нашою компанією, знаходяться в країнах Індонезії, Китаю, Європейського союзу. Скаржник позбавлений можливості будь-яким чином змусити виробників паперу отримати екологічні сертифікати та зробити екологічне маркування. В той же час добровільність такої сертифікацїі в Україні, яка встановлена на законодавчому рівні, жодним чином не дозволяє обґрунтувати виробникам паперу обов’язкової необхідності отримання ними екологічного сертифікату або екологічного маркування, для продажу паперу на територію України.
З метою усунення дискримінаційних вимог про які зазначено вище, просимо зобов’язати Замовника прибрати цю вимогу, яка викладена у пункті 6 Додатка 4.
Стосовно порушеного питання, аналогічні рішення за скаргами, а також за нашими скаргами до Колегії АМКУ вже неодноразово були прийняті на користь скаржників, чергові підтвердження відображені у Рішеннях АМКУ №12198-р/пк-пз від 07.08.2023 року, № 17132-р/пк-пз від 25.10.2023 року, у Рішенні №170-р/пк-пз від 03.01.2024 року (вказані рішення та ДСТУ ISO 14024, додаються до цієї Скарги).
×
-
Назва доказу:
dstu_ivo_14024_2018
-
Повʼязаний документ:
dstu_ivo_14024_2018.pdf
-
-
Назва доказу:
Navigator Universal
-
Повʼязаний документ:
Navigator Universal.pdf
-
-
Назва доказу:
Сертифікат походження Паперу
-
Повʼязаний документ:
Сертифікат походження Паперу.pdf
-
-
Назва доказу:
пункт 3 Скарги № 011 від 26.05.2025 року
-
Повʼязаний документ:
СКАРГА на Замовника дискримін. вимоги у ТД.pdf
-
-
Назва доказу:
Сертификат PEFC_Виробник 2 Mondi
-
Повʼязаний документ:
Сертификат PEFC_Виробник 2 Mondi.pdf
-
-
Назва доказу:
сертификат PEFC Виробник3
-
Повʼязаний документ:
сертификат PEFC Виробник3.pdf
-
-
Назва доказу:
сертификат FSC Вирбнк 1NAVIGATOR
-
Повʼязаний документ:
сертификат FSC Вирбнк 1NAVIGATOR.pdf
-
-
Назва доказу:
ЗУ щодо акредитації_БМС_Інформація для партнерів
-
Повʼязаний документ:
ЗУ щодо акредитації_БМС_Інформація для партнерів.pdf
-
-
Назва доказу:
Лист з Мінекономіки 10.03.2021
-
Повʼязаний документ:
Лист з Мінекономіки 10.03.2021.pdf
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Зобов’язати Замовника усунути дискримінаційні умови шляхом внесення змін до Документації у відповідності до обставин та пунктів, викладених у даній Скарзі або за неможливості виправити допущені порушення, відмінити / скасувати процедуру закупівлі.