• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Поточний ремонт підвального приміщення облаштованого під найпростіше укриття в ДНЗ № 444 Дніпровського району м. Києва

Завершена

1 065 204.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 5 326.02 UAH
Період оскарження: 12.06.2025 16:43 - 05.07.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

СКАРГА на незаконні умови тендерної документації

Номер: 1d37a344eb7c45c088ed2b97eacf027d
Ідентифікатор запиту: UA-2025-06-12-011981-a.a1
Назва: СКАРГА на незаконні умови тендерної документації
Скарга:
Дана скарга сформована та подана у відповідності до Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 (далі – Особливості, Постанова №1178) на рішення замовника, що внесення змін до умов тендерної документації, у порядку та строки, визначених статтею 18 Закону та пунктом 59 Особливостей). Управління освіти Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації (далі – Замовник) від 06 червня 2025 року було оголошено процедуру закупівлі (відкриті торги з особливостями), «Поточний ремонт підвального приміщення облаштованого під найпростіше укриття в ДНЗ № 444 Дніпровського району м. Києва» за кодом ДК 021:2015: 45450000-6 — Інші завершальні будівельні роботи у порядку процедури відкритих торгів із особливостями (далі – Закупівля.) Уважно ознайомившись із умовами та вимогами, викладеними у тендерній документації із змінами на закупівлю робіт, затвердженої рішенням Замовника, переконані у тому, що деякі вимоги, поставлені Замовником до потенційних Учасників, є дискримінаційними та такими, що порушують права ТОВ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «ЛС-СЕРВІС» (надалі - Скаржник) на рівну конкуренцію. Принцип недискримінації учасників закріплений у ст. 3 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон), у ст. 5 Закону прямо передбачено, що Замовники забезпечують вільний доступ всіх Учасників до інформації про закупівлю та не можуть встановлювати дискримінаційні вимоги до Учасників. Заборону на включення до тендерної документації вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, містить ст. 22 Закону. Головна ознака умов тендерної документації, за якою їх можна віднести до дискримінаційних, — це негативні наслідки, зумовлені такими умовами, якими є обмеження конкуренції Учасників. Тобто Замовник встановлює такі вимоги до Учасника торгів або до предмета закупівлі, які є надмірними або занадто деталізованими порівняно з вимогами, які зазвичай висувають та які вважаються об’єктивно необхідними для успішного виконання договору про закупівлю. Включаючи до тендерної документації дискримінаційні умови, Замовник (навмисно або ні) необґрунтовано звужує коло потенційних Учасників закупівель, перешкоджаючи певним постачальникам, які спроможні виконати умови договору, брати участь у конкурентному змаганні. Відповідно до Закону тендерна документація — це обов’язковий документ, який розробляє та затверджує Замовник з подальшим оприлюдненням на вебпорталі Уповноваженого органу. Саме відповідно до вимог тендерної документації Учасники готують тендерну пропозицію, тобто головне правило є таким: тендерна пропозиція = тендерна документація. Вважаємо, що деякі умови тендерної документації не відповідають чинному законодавству і є дискримінаційними до Скаржника, як для потенційного учасника процедури закупівлі, який має значний досвід здійсненні робіт відповідними предмету закупівлі.
Дата розгляду скарги: 25.06.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 18.06.2025 18:02
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 30.06.2025 14:42
Дата виконання рішення Замовником: 03.07.2025 16:27
Коментар замовника щодо усунення порушень: На підставі рішення від 25.06.2025 № 10120-р/пк-пз Постійно діючої адміністративної Колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель, управління освіти Дніпровської районної в місті Києві державної адміністрації внесло зміни до тендерної документації за процедурою закупівлі - «Інші завершальні будівельні роботи» код 45450000-6 за ЄЗС ДК 021:2015 (поточний ремонт підвального приміщення облаштованого під найпростіше укриття в ДНЗ № 444 Дніпровського району м. Києва), оголошення про проведення якої оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу за № UA-2025-06-12-011981-a, з метою усунення порушень, зазначених у мотивувальній частині цього рішення.
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ "ЛС-СЕРВІС", Соляник Леонід 380963563758 LS-SERVICE@UKR.NET

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 966a700825e441ebb507de3ce7bddd37
Заголовок пункту скарги: Умови ТД ПУНКТ 1. Щодо ДСТУ ISO 14001:2015 та ДСТУ ISO 45001:2018
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення: Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги: ПУНКТ 1. Щодо ДСТУ ISO 14001:2015 та ДСТУ ISO 45001:2018
Додаток 1 Тендерної документації «ІНФОРМАЦІЯ ПРО ВІДПОВІДНІСТЬ УЧАСНИКА КВАЛІФІКАЦІЙНИМ КРИТЕРІЯМ» встановив наступні вимоги:
2.6. З метою підтвердження відповідності якості робіт, Учасник у складі тендерної пропозиції має надати сканкопіі сертифікатів на систему екологічного управління Учасника ДСТУ ISO 14001:2015 та на систему управління охороною здоровʼя та безпекою праці ДСТУ ISO 45001:2018, які підтверджують, що система управління Учасника стосовно виконання будівельних робіт (надання послуг з організації будівництва, електромонтажних, штукатурних робіт, покриття підлоги й облицювання стін, малярних робіт) відповідає вимогам ДСТУ ISO 14001:2015 та ДСТУ ISO 45001:2018(сертифікати мають бути чинними, виданими органом з сертифікації (органом з оцінки відповідності), який офіційно акредитований в установленому порядку (НААУ).
Також вони повторно зазначені в документації, додаток 7 Тендерної документації «ПЕРЕЛІК ДОКУМЕНТІВ ТА/АБО ІНФОРМАЦІЇ, ЯКІ ПОДАЮТЬСЯ УЧАСНИКОМ ПРОЦЕДУРИ ЗАКУПІВЛІ У СКЛАДІ ТЕНДЕРНОЇ ПРОПОЗИЦІЇ» встановив наступні вимоги:
4.2.6. З метою підтвердження відповідності якості робіт, Учасник у складі тендерної пропозиції має надати сканкопіі сертифікатів на систему екологічного управління Учасника ДСТУ ISO 14001:2015 та на систему управління охороною здоровʼя та безпекою праці ДСТУ ISO 45001:2018, які підтверджують, що система управління Учасника стосовно виконання будівельних робіт (надання послуг з організації будівництва, електромонтажних, штукатурних робіт, покриття підлоги й облицювання стін, малярних робіт) відповідає вимогам ДСТУ ISO 14001:2015 та ДСТУ ISO 45001:2018(сертифікати мають бути чинними, виданими органом з сертифікації (органом з оцінки відповідності), який офіційно акредитований в установленому порядку (НААУ).

Скаржник вважає вищевказані вимоги Замовника - дискримінаційними в силу наступного:
Сертифікація за стандартами ISO передбачає комплексний процес, який включає впровадження відповідної системи управління, проведення внутрішніх аудитів, підготовку документації, проходження зовнішнього аудиту та отримання сертифіката від акредитованого органу. Зокрема, сертифікація за стандартом ISO 45001 зазвичай триває від 4 до 9 місяців . Аналогічно, впровадження та сертифікація за стандартами ISO 28000 та ISO 37001 вимагають значного часу та ресурсів, оскільки передбачають глибокий аналіз та реорганізацію внутрішніх процесів підприємства.
Вимога щодо наявності сертифікованого аудитора за стандартом ISO 19011 також є надмірною та необґрунтованою. Стандарт ISO 19011 надає настанови щодо проведення аудитів систем управління, але не встановлює обов’язкової сертифікації аудиторів. Таким чином, вимога про наявність сертифікованого аудитора за цим стандартом є неправомірною та обмежує коло потенційних учасників.
Згідно з пунктом 54 Особливостей, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178, у разі внесення змін до тендерної документації строк для подання тендерних пропозицій має бути продовжений таким чином, щоб з моменту внесення змін до закінчення кінцевого строку подання тендерних пропозицій залишалося не менше чотирьох днів. У даному випадку замовник не продовжив строк подання пропозицій, що порушує вимоги законодавства та обмежує права учасників на належну підготовку тендерних пропозицій.
Таким чином, внесення змін до тендерної документації без відповідного продовження строку подання пропозицій та встановлення надмірних вимог щодо наявності сертифікатів ISO та сертифікованого аудитора є неправомірним та створює необґрунтовані бар’єри для участі у процедурі закупівлі. Учасники мають право звернутися до замовника з вимогою усунути порушення або подати скаргу до органу оскарження відповідно до встановленого порядку.
Добровільність сертифікації ISO: Відповідно до Закону України "Про стандартизацію" (№1315-VII від 05.06.2014 р.), впровадження стандартів ISO в Україні є добровільним. Це означає, що підприємства можуть впроваджувати стандарти ISO за власним бажанням, але не зобов’язані їх мати. Встановлення вимоги сертифікації «Систему управління охороною здоров’я та безпекою праці», «Систему управління безпекою ланцюга постачання», «Систему управління щодо протидії корупції» як обов'язкової умови участі в тендері є прямим порушенням принципу добровільності, що створює бар’єри для потенційних учасників, які можуть забезпечити належну якість продукції або послуг, але не мають сертифікації ISO.
Відсутність законодавчої вимоги: Частина 11 статті 26 Закону України "Про публічні закупівлі" передбачає, що документи, не передбачені законодавством для учасників - юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців, не подаються у складі тендерної пропозиції. Оскільки сертифікати «Систему управління охороною здоров’я та безпекою праці», «Систему управління безпекою ланцюга постачання», «Систему управління щодо протидії корупції» не є обов’язковим за законодавством для підприємств, їх відсутність не може бути підставою для відхилення тендерної пропозиції.
Дискримінація учасників: Згідно з частиною 4 статті 5 та частиною 4 статті 22 Закону України "Про публічні закупівлі", тендерна документація не повинна містити умов, що обмежують конкуренцію або призводять до дискримінації учасників. Вимога сертифікації «Систему управління охороною здоров’я та безпекою праці», «Систему управління безпекою ланцюга постачання», «Систему управління щодо протидії корупції» є дискримінаційною, оскільки надає перевагу лише тим учасникам, які мають цей сертифікат, не враховуючи тих, хто може забезпечити якісне виконання робіт або поставку товарів без цього сертифікату.
Таким чином Скаржник має документи на підтвердження можливості здійснення робіт, проте Скаржник не має наведених сертифікатів, що по суті не стосується предмету закупівлі, а лише створює обмеження для інших учасників, і які не можливо впровадити за 1 робочий день після впровадження змін.
За таких умов, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть лише ті суб'єкти господарювання, які нададуть сертифікат до вищенаведеної вимог що є дискримінаційним по відношенню до інших суб'єктів господарювання, у тому числі, Скаржника, і дана вимога не можлива до виконання в період 2 робочих днів подачі тендерних пропозиції після внесення змін, на підтвердженення надається комерційна пропозиція потенційної компанії що здійснює сертифікації..»

Скаржник не має сертифікатів ДСТУ ISO 14001:2015 та ДСТУ ISO 45001:2018, виданими відповідно акредитованим органом із зазначеними видами діяльності згідно вимог Замовника, що необґрунтовано унеможливлює його участь у закупівлі. Даний сертифікат не характеризує жодні технічні параметри предмета закупівлі та не стосується суті виконання робіт.
Згідно зі своїм змістом і призначенням, стандарт «систему управління охороною здоров’я та безпекою праці.» (що додається до скарги) спрямований на побудову внутрішніх управлінських процесів суб’єкта господарювання, відповідно до європейських норм корпоративного управління, та стосується компаній, що здійснюють медичну практику. Він не передбачає жодних технічних вимог до предмета закупівлі, яким є, зокрема, будівельні чи ремонтні роботи. Предметом закупівлі не є послуги з менеджменту або впровадження антикорупційних стандартів.
Згідно з договірною інформацією, наданою ТОВ «Центр оцінки відповідності “ФАКТУМ”», вартість сертифікації за стандартом систему управління охороною здоров’я та безпекою праці становить 23 000 грн, а орієнтовний строк її отримання — не менше 7 робочих днів з моменту подання заявки та документів. Таким чином, в умовах оголошеної закупівлі отримати такий сертифікат до кінцевого строку подання тендерних пропозицій — неможливо.
Вимога про надання сертифіката не лише технічно неможлива для виконання у встановлений строк, але й втручається у внутрішню господарську діяльність суб’єкта господарювання. Вона фактично вимагає перебудови організаційної структури підприємства, впровадження нової системи менеджменту, внутрішнього контролю та звітності, що не має жодного відношення до предмета закупівлі.
Згідно зі статтею 6 Господарського кодексу України, загальними принципами господарювання в Україні є свобода підприємницької діяльності у межах, визначених законом, та заборона незаконного втручання органів влади у господарську діяльність. Стаття 44 цього ж Кодексу визначає, що підприємництво здійснюється на основі самостійного вибору видів діяльності, постачальників, структури управління та витрат.
Сертифікат за стандартом «система управління охороною здоров’я та безпекою праці» не стосується якості робіт або товарів, не характеризує їх технічні параметри та не гарантує належне виконання умов договору. Вимога про його наявність є дискримінаційною, оскільки ставить у нерівне становище учасників, які не мають подібного сертифіката лише через сферу своєї господарської діяльності.
Скаржник, ТОВ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ “ЛС-СЕРВІС», має чинну декларацію відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці, оформлену відповідно до Додатку 8 до Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2021 року № 77 (в редакції, чинній на дату подання документів).

Ця декларація є первинною та засвідчує, що підприємство має належну матеріально-технічну базу та впровадило всі необхідні заходи у сфері охорони праці, згідно з вимогами чинного законодавства України. Таким чином, Скаржник вже підтвердив виконання норм охорони праці у передбаченому державою форматі, що має бути достатнім доказом належної організації системи охорони праці на підприємстві.
Відповідно до вимог законодавства, зокрема Закону України «Про охорону праці», декларація відповідності є офіційним документом, який надає підприємству право провадити господарську діяльність, пов’язану з виконанням робіт підвищеної небезпеки, та є достатнім підтвердженням впровадження вимог у сфері охорони праці без потреби в додатковій сертифікації за ISO.
Отже, наявність цієї декларації знімає будь-яку необхідність вимагати додатковий сертифікат системи управління охороною здоров’я та безпекою праці, що робить відповідну умову тендерної документації надмірною та дискримінаційною.

Отже, така вимога тендерної документації:
не відповідає предмету закупівлі;
не є обґрунтованою;
штучно обмежує конкуренцію;
порушує принципи публічних закупівель, закріплені у статтях 5, 22, 23 Закону України «Про публічні закупівлі»;
порушує принципи господарської свободи, закріплені у статтях 6 та 44 Господарського кодексу України.

Зважаючи на викладене, вимога щодо обов’язкової наявності Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці має бути виключена як така, що є дискримінаційною та непропорційною меті публічної закупівлі.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації

Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації