• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 3

ДК 021:2015:09130000-9 – "Нафта і дистиляти" (09134200-9 "Дизельне паливо")

Завершена

5 599 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 27 995.00 UAH
Період оскарження: 09.06.2025 15:27 - 18.06.2025 00:00
Скарга
Відхилено
КЕП

Скарга на неправомірні умови тендерної документації

Номер: 3cf5ff421c524eb2a04229e48e0757c3
Ідентифікатор запиту: UA-2025-06-09-008709-a.a1
Назва: Скарга на неправомірні умови тендерної документації
Скарга:
У тендерній документації щодо закупівлі UA-2025-06-09-008709-a, затвердженій рішенням уповноваженої особи замовника (Комунального некомерційного підприємства «Обласний територіальний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф» Херсонської обласної ради) від 09.06.2025 № 187 (в редакції протоколу від 12.06.2025 № 195) (далі – Тендерна документація), встановлено умови, які не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства та є неправомірними, і як наслідок, унеможливлюють результативну участь у закупівлі окремих учасників (в т.ч., ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ»). В наслідок таких дій замовника порушене право ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» на участь у процедурі закупівлі на недискримінаційних засадах, право на об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі, право на відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель. В наслідок таких дій замовника, ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» незаконно позбавлене можливості перемогти у процедурі закупівлі, а також порушено інтереси ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ», пов’язані з можливістю отримання законної вигоди в наслідок виконання договору про закупівлю, укладеного за результатами процедури закупівлі.
Пов'язані документи: Учасник Орган оскарження Замовник
Дата розгляду скарги: 23.06.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 16.06.2025 15:11
Дата прийняття рішення про відхилення скарги: 25.06.2025 12:37
Автор: ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "УКРНАФТА-ПОСТАЧ", Дудник Євген 380978546494 fat-32-2@ukr.net

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: 44437497a12147a5a19fd703aa518a1f
Заголовок пункту скарги: Тендерна документація щодо закупівлі UA-2025-06-09-008709-a містить умови, які не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства та є дискримінаційними, оскільки унеможливлюють результативну участь у закупівлі ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ».
Тип пов'язаного елемента: Скарга на закупівлю
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі
Тип порушення: Підстави для відмови в участі у процедурі закупівлі
Опис суті пункту скарги: Товариство з обмеженою відповідальністю «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» (04053, м. Київ, провулок Несторівський, 3-5; тел. +38 044 239 1480) має намір взяти участь у закупівлі UA-2025-06-09-008709-a, оголошеній Комунальним некомерційним підприємством «Обласний територіальний центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф» Херсонської обласної ради (далі – Замовник). Тендерна документація щодо закупівлі UA-2025-06-09-008709-a містить умови, згідно з якими:
1. Встановлено неоднозначні вимоги щодо мережі АЗС.
2. Встановлено додаткові та надмірні вимоги, які не передбачені законодавством.

Зазначені умови є такими, що не ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, є дискримінаційними, та унеможливлюють результативну участь у закупівлі ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ».

З цього приводу слід зауважити наступне.
1. Щодо вимог щодо мережі АЗС.
Відповідно до умов пункту 4.3. Розділу І Тендерної документації, вимог Додатку 2 до Тендерної документації, місце поставки товарів: «73003, Україна, Херсонська область: м. Херсон (не менше 3 АЗС), м. Миколаїв (не менше 3 АЗС), м. Одеса (не 6 АЗС), м Кривий Ріг (не менше 5) та АЗС в кожній області України».
Згідно з пунктом 1.1. Додатку № 1 «Перелік документів та/або інформації, які подаються Учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції» до Тендерної документації, «Обов’язковим є розташуванням АЗС в межах населених пунктів: м. Херсон (не менше 3 АЗС), м. Миколаїв (не менше 3 АЗС), м. Одеса (не 6 АЗС), м Кривий Ріг (не менше 5) та АЗС в кожній області України».
Разом з цим, згідно з умовами Додатку 1 до договору, проект якого наведено у Додатку 3 до Тендерної документації, асортимент товару: Дизельне паливо Євро 5 (м. Херсон); Дизельне паливо Євро 5 (м. Снігурівка Миколаївської області); Дизельне паливо Євро 5 (м. Баштанка Миколаївської області); Дизельне паливо Євро 5 (смт. Велика Олександрівка (ВІДСТАНЬ ДО 50 КМ); Дизельне паливо Євро 5 (АЗС на трасі Херсон – Миколаїв).
Згідно з умовами Додатку 2 до договору, проект якого наведено у Додатку 3 до Тендерної документації, Знаходження станцій, підстанцій та пунктів екстреної медичної допомоги Замовника:
ХЕРСОНСЬКА ОБЛАСТЬ
1. м. Херсон;
2. смт. Велика Олександрівка (ВІДСТАНЬ ДО 50 КМ);
3. АЗС на трасі Херсон – Миколаїв;
Найближчі кордони до Херсонської області
4. м. Снігурівка Миколаївської області;
5. м. Баштанка Миколаївської області.
Таким чином, Тендерна документація містить розбіжності (невідповідності) у вимогах у цій частині (умови щодо розташування АЗС, наведені у проекті договору не узгоджуються з умовами щодо розтушування АЗС, наведеними у решті Тендерної документації).
В наслідок включення до Тендерної документації умов, які не відповідають одна одній, може мати наслідком порушення принципу відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель, а також принципу об’єктивного та неупередженого визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі, встановлених частиною 1 статті 5 Закону.
Крім того, умова щодо наявності АЗС «в кожній області України» (без застережень щодо тимчасово окупованих територій України та територій, де ведуться бойові дії), не може бути виконана з об’єктивних причин (зокрема в частині, що стосується Луганської області).

2. Встановлено додаткові та надмірні вимоги, які не передбачені законодавством.
2.1. Відповідно до умов Додатку 2 до Тендерної документації, «Постачальник повинен засвідчити якість Товару, що постачається, належним чином оформленими документами, які надаються разом із Товаром (ТОВАРОСУПРОВІДНИМИ ДОКУМЕНТАМИ: БУХГАЛТЕРСЬКІ ДОКУМЕНТИ та документи, що засвідчують якість Товару (паспорт якості і сертифікат відповідності)».
З цього приводу слід зауважити, що згідно з умовами пункту 4.1 Розділу І Тендерної документації, предметом закупівлі є товар «ДК 021:2015:09130000:9 «Нафта і дистиляти» (Дизельне паливо Євро 5)».
При цьому, вимоги до товару, який є предметом закупівлі, встановлені Технічним регламентом щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 927 (далі – Технічний регламент) та ДСТУ 7688:2015 «Паливо дизельне євро. Технічні умови».
Згідно з пунктом 3 Технічного регламенту, документ про якість (ПАСПОРТ ЯКОСТІ) палива - документ, що містить дані для ідентифікації та фактичні значення показників якості нафтопродуктів, отримані в результаті лабораторних випробувань, а також інформацію про їх відповідність вимогам нормативних документів. При цьому, партія палива - будь-яка кількість палива однієї марки, що супроводжується одним документом про якість (ПАСПОРТОМ ЯКОСТІ) палива.
Відповідно до пункту 7 Технічного регламенту, на вимогу споживача (користувача) розповсюджувач повинен надати копію документа про якість (ПАСПОРТ ЯКОСТІ) палива та копію ДЕКЛАРАЦІЇ ПРО ВІДПОВІДНІСТЬ.
Пунктом 8 Технічного регламенту передбачено, що кожна партія палива, що вводиться в обіг або перебуває в обігу, повинна мати документ про якість (ПАСПОРТ ЯКОСТІ) палива.
Згідно з вимогами ДСТУ 7688:2015, документом про якість є ПАСПОРТ ЯКОСТІ.
Технічний регламент та ДСТУ 7688:2015 НЕ ВІДНОСЯТЬ «ТОВАРОСУПРОВІДНІ ДОКУМЕНТИ: БУХГАЛТЕРСЬКІ ДОКУМЕНТИ» до документів про якість товару. Згідно Технічного регламенту, «ТОВАРОСУПРОВІДНІ ДОКУМЕНТИ: БУХГАЛТЕРСЬКІ ДОКУМЕНТИ» НЕ Є ДОКУМЕНТАМИ ПРО ЯКІСТЬ ПАЛИВА.
Отже, вимога щодо надання у складі тендерної пропозиції для засвідчення якості Товару, що постачається, ТОВАРОСУПРОВІДНИХ ДОКУМЕНТІВ: БУХГАЛТЕРСЬКИХ ДОКУМЕНТІВ, є БЕЗПІДСТАВНОЮ ТА ПРОТИПРАВНОЮ.
ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» має передбачені законодавством документи якості (сертифікати відповідності, паспорти якості, декларації про відповідність) на пропоноване ним паливо (Дизельне паливо), однак за умови ненадання ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» ТОВАРОСУПРОВІДНИХ ДОКУМЕНТІВ: БУХГАЛТЕРСЬКИХ ДОКУМЕНТІВ, тендерна пропозиція, яка буде подана ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» буде відхилена Замовником.

2.2. Відповідно до умов Додатку 2 до Тендерної документації, «Учасник у складі тендерної пропозиції надає копії протоколів випробувань на дизельне паливо та бензин, що видані на ім’я учасника, не раніше 2025 року. Протоколи випробувань повинні бути видані ВЛАСНОЮ АБО ТАКОЮ, З ЯКОЮ УЧАСНИКОМ ПІДПИСАНО ДОГОВІР АКРЕДИТОВАНОЮ ЛАБОРАТОРІЄЮ (копія або оригінал договору надається у складі тендерної пропозиції)».

З цього приводу слід зазначити, що законодавство не передбачає обов’язку розповсюджувача нафтопродуктів мати власні лабораторії, або мати договори, укладені безпосередньо з лабораторіями, які здійснюють випробування палива.
Натомість, Технічний регламент передбачає, що з акредитованими випробувальними лабораторіями під час проведення робіт з оцінки відповідності палив вимогам Технічного регламенту співпрацює орган з оцінки відповідності.
ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» має, зокрема, Протокол випробувань № 31 від 11.04.2025, щодо палива дизельного ДП-Л-Євро5-В0, який у встановленому порядку виданий лабораторією, з якою, на замовлення ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ», співпрацював орган з оцінки відповідності – ДП «Державна паливна компанія «МАСМА».
Однак, за таких умов, тендерна пропозиція, яка буде подана ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» буде відхилена Замовником як така, що не відповідає умовам Тендерної документації.

2.3. Відповідно до умов Додатку 2 до Тендерної документації, «Учасник у складі пропозиції зобов’язаний подати копію чинного до кінцевого строку поставки товару договору у сфері поводження з небезпечними відходами (стосовно нафтопродуктів), який укладено з підприємством, що здійснює свою діяльність у сфері з управління небезпечними відходами згідно Наказу про видачу ліцензії разом з всіма додатками, що надаються у складі пропозиції. Наказ про видачу такої ліцензії повинен бути розміщений на офіційному веб сайті міндовкілля, що перевіряється Замовником».

З цього приводу слід зауважити, що правові, організаційні, економічні засади діяльності щодо запобігання утворенню, зменшення обсягів утворення відходів, зниження негативних наслідків від діяльності з управління відходами, визначені Законом України «Про управління відходами».
Відповідно до визначення, наведеного у пункті 19 частини 1 статті 1 Закону України «Про управління відходами», небезпечні відходи - відходи, що мають одну чи більше властивостей, що роблять їх небезпечними, наведених у Переліку властивостей, що роблять відходи небезпечними (додаток 3 до зазначеного Закону).
Згідно з визначенням, наведеним у пункті 41 частини 1 статті 1 Закону України «Про управління відходами», утворювач відходів - фізична особа, юридична особа, в результаті діяльності якої утворюються відходи, а також суб’єкти управління відходами, які здійснюють операції із сортування, змішування або інші операції, що призводять до зміни характеристик або складу відходів.
На виконання вимог Закону України «Про управління відходами», утворювачі відходів, діяльність яких призводить до утворення небезпечних відходів, подають декларацію про відходи.
Відповідно до вимог частини 2 статті 27 Закону України «Про управління відходами», забезпечення збирання, перевезення, оброблення відходів самостійно, за наявності дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів та ліцензії на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами, або шляхом укладення договору з суб’єктом господарювання у сфері управління відходами, належить до обов’язків утворювачів та власників небезпечних відходів.
Покладення зазначених обов’язків на інших осіб, які не є утворювачами та власниками небезпечних відходів, Закон України «Про управління відходами» не передбачає.
При цьому, діяльність ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ», яке є розповсюджувачем палива, НЕ ПРИЗВОДИТЬ до утворення небезпечних відходів. Отже, ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» не є утворювачем відходів у розумінні Закону України «Про управління відходами», та, відповідно, не подає декларації про відходи.
Таким чином, укладення договору з суб’єктом господарювання у сфері управління відходами, не належить до обов’язків ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ». Укладення такого договору ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» (як особою, що не є утворювачем та власником небезпечних відходів), законодавством не передбачено.
ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» здійснює свою діяльність, суворо дотримуючись вимог законодавства, зокрема має чинну Ліцензію на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі № 990614202400910. Однак, за умови ненадання ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» копії чинного договору у сфері поводження з небезпечними відходами (стосовно нафтопродуктів) який укладено між Учасником та підприємством, що здійснює свою діяльність у сфері з управління небезпечними відходами, тендерна пропозиція ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» буде відхилена Замовником.
Отже, встановлення Замовником таких вимог може призвести до порушення вимог частини 4 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», відповідно до якої тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.

2.4. Відповідно до умов пункту 1.3 Додатку № 1 до Тендерної документації, «Учасник повинен підтвердити впровадження на підприємстві системи управління якістю шляхом надання свідоцтва внутрішнього аудитора, виданого акредитованим органом сертифікації на ім’я працівника учасника, що є відповідальним за впровадження такої системи».

З цього приводу слід зауважити, що наведені вище умови Тендерної документації (щодо надання свідоцтва внутрішнього аудитора) - є дискримінаційними, такими, що обмежують конкуренцію між потенційними учасниками, а також такими, що не стосуються (не відносяться) до предмету закупівлі.
ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» має, зокрема, дійсний Сертифікат № UA.MQ.230605.01-23 на систему управління якістю згідно з ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015, IDT; ISO 9001:2015, IDT) «Системи управління якістю. Вимоги».
Беручи до уваги наявність у Скаржника зазначеного чинного сертифікату, ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ» відповідає вимогам, встановленим зазначеними ДСТУ ISO, та свідчить про його відповідність умовам Тендерної документації в цій частині.
Замовником не зазначено обґрунтованої необхідності долучення до тендерних пропозицій учасників свідоцтва внутрішнього аудитора, у тому числі не зазначено, яку законну мету Замовник переслідує, вимагаючи відповідні документи (з огляду на наявність в учасника відповідного чинного Сертифікату).
Поруч з цим, наявність/відсутність в учасника або ж подання/неподання учасниками свідоцтва внутрішнього аудитора, - не створює для Замовника жодних юридичних наслідків та у будь-якому випадку не має на меті доведення можливості належного постачання товарів, які є предметом Закупівлі.
При цьому участь у закупівлі зможуть взяти лише учасники, які матимуть можливість надати відповідне свідоцтво внутрішнього аудитора.
З огляду на зазначене, Скаржник вважає оскаржувані умови Тендерної документації надмірними, такими, що не мають легітимної мети, та направлені на обмеження конкуренції під час здійснення закупівлі.

Перелік доказів:
1. Тендерна документація щодо закупівлі UA-2025-06-09-008709-a.
2. Додаток 1 до Тендерної документації.
3. Додаток 2 до Тендерної документації.
4. Додаток 3 до Тендерної документації.
5. Договір з ПАТ «УКРНАФТА».
6. Документи якості на паливо дизельне.
7. Протокол випробувань палива дизельного.
8. Ліцензія ТОВ «УКРНАФТА-ПОСТАЧ».
9. Сертифікат ISO 9001-2018.
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації