• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП
  • 1

«Капітальний ремонт найпростіших укриттів та захисних споруд цивільного захисту в дошкільному навчальному закладі № 625 за адресою: вулиця Григорія Кочура, 6-а у Солом’янському районі м. Києва (ДК 021:2015 код 45450000-6 Інші завершальні будівельні роботи)»

Торги не відбулися

1 406 859.40 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 7 034.30 UAH
Період оскарження: 21.05.2025 15:52 - 02.06.2025 00:00
Скарга
Відхилено
КЕП

Скарга на неправомірне відхилення тендерної пропозиції скаржника

Номер: e5b90d25f42045979c37b1d820ea13cc
Ідентифікатор запиту: UA-2025-05-21-011539-a.b1
Назва: Скарга на неправомірне відхилення тендерної пропозиції скаржника
Скарга:
Дата розгляду скарги: 07.07.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 30.06.2025 15:56
Дата прийняття рішення про відхилення скарги: 10.07.2025 13:06
Автор: ТОВ "БУДСЕРВІСКОМФОРТ", Петров Олексій Миколайович 380506453657 bscbilda@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: fc5a7bc9b7824536843909e8cccfef98
Заголовок пункту скарги: Неправомірне відхилення пропозиції учасника
Тип пов'язаного елемента: Скарга на кваліфікацію
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Протоколом № 186 (щодо прийняття рішення Уповноваженою особою) від 23 червня 2025 р. було відхилено Тендерну пропозицію ТОВ «БУДСЕРВІСКОМФОРТ» на підставі п. 44 Особливостей, а саме: тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.
Рішення Замовника, оформлене Протоколом № 186 від 23 червня 2025 р. було мотивовано наступним: «Тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.
В порушення вимог п. 5 Додатку № 3 од Тендерної документації Учасником, в складі пропозиції, надано відомості ресурсів до зведеного кошторисного розрахунку, який не враховує деякі ресурси зазначені Замовником в технічному завданні, а саме: Розділ 2 «Будівельні машини та механізми» не враховує енергоносії, зокрема: Дизельне паливо - кг - 11,107; Електроенергія - кВт*год - 92,409; Стиснене повітря - м3 - 196,091; Мастильні матеріали - кг - 1,371; Гідравлічна рідина - кг - 0,006. Також некоректно враховано будівельне сміття - 1,77 т. Замовником в технічному завдання зазначено - Будівельне сміття - 1 - 1,7763.
Оскільки, зазначена Замовником відомість ресурсів до зведеного кошторисного розрахунку безпосередньо стосуються вартості робіт, а ї зміна призведе до зміни вартості робіт запропонованих учасником процедури закупівлі, то Замовник не має права виставляти вимогу відповідно до пункту 40 Особливостей».
Таким чином, зважаючи на викладене, підставою для відхилення Тендерної документації ТОВ «БУДСЕРВІСКОМФОРТ» стало надання відомостей ресурсів до зведеного кошторисного розрахунку, де не було враховано деякі ресурси зазначені Замовником в технічному завданні та некоректне зазначення показника будівельного сміття.
Проте, з вказаним рішенням Замовника щодо відхилення Тендерної документації ТОВ «БУДСЕРВІСКОМФОРТ» (надалі по тексту – «Учасник» або «Скаржник») не погоджується, оскільки воно не відповідає фактичним обставинам, положенням нормативно-правових актів у сфері кошторисного визначення вартості будівництва, суперечить чинному законодавству у сфері публічних закупівель, зважаючи на нижчевикладене.

1. У зв’язку із дотриманням Учасником вимог Тендерної документації в повному обсязі.
Згідно п. 6.1. Тендерної документації Замовника, учасники процедури закупівлі повинні надати у складі тендерних пропозицій інформацію та документи, які підтверджують відповідність тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі, установленим замовником, зазначених Замовником в Додатку № 3 ТД «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики».
Пунктом 5 Додатку № 3 ТД «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики» передбачено, що Учасник в складі пропозиції підтверджують відповідність поданої пропозиції технічним, якісним та кількісним характеристикам предмета закупівлі наступною інформацією та документами:
«5. Розрахункові кошторисні документи згідно переліку нижче відповідно до заявленого дефектного акту з урахуванням матеріалів.
Кошторисна документація має бути складена у відповідності до Настанови з визначення вартості будівництва та розроблена в програмному комплексі АВК-5 версія 3.10.0) (не нижче), підписана та скріплена печаткою (у разі її наявності) організацією-Учасником, а також підписом та печаткою сертифікованого інженера-проектувальника (інженера-кошторисника) у складі:
- договірна ціна;
- зведений кошторисний розрахунок вартості ремонту з пояснювальною запискою із урахуванням глави 10 утримання служби замовника (кошти на здійснення технічного нагляду 1,5%) та глави 12 проектно-вишукувальні роботи* (вартість проектних робіт та вартість експертизи проектно-кошторисної документації складає 49 056,80 грн. без ПДВ).
- локального кошторису;
- відомості ресурсів до зведеного кошторисного розрахунку з обґрунтуванням ціни та зазначенням країни походження матеріалів.
Ціна пропозиції повинна відповідати договірній ціні. Кошторисна документація, повинна бути складена із застосуванням: програмного комплексу АВК-5 версія (3.10.0.) (не нижче). Ресурсних елементних кошторисних норм на ремонтно-будівельні роботи (ДСТУ). Кошторисні розрахунки повинні здійснюватися з урахування розміру кошторисної заробітної плати відповідно до чинних рекомендацій органу місцевого самоврядування».
На виконання зазначених вимог Тендерної документації, Учасником було завантажено файл - Д3-5 Кошторис+КП.pdf, який містить зведений кошторисний розрахунок вартості об’єкта будівництва та пояснювальну записку до нього, договірну ціну та пояснювальну записку до неї, відомість ресурсів до зведеного кошторисного розрахунку вартості об’єкта будівництва, локальний кошторис на будівельні роботи № 02-01-01.
Крім того, Учасником було надано гарантійний лист № 0306/1 від 03.06.2025 р. (файл Д3-1 Гарантійний_лист_тех_вимог.pdf) про відповідність тендерної пропозиції Учасника технічним, якісним та кількісним характеристикам за предметом закупівлі, що визначені Замовником у Технічному завданні.
Зазначені розрахункові кошторисні документи були розроблені Учасником, відповідно до заявленого Замовником дефектного акту з урахуванням матеріалів (саме згідно дефектного акту, а не підсумкової відомості ресурсів та саме з урахуванням матеріалів, а не ресурсів (енергоресурсів) (п. 5 Додатку № 3 ТД «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики»).

2. У зв’язку із відсутністю в нормативно-правовому полі такого документу, як «Підсумкова відомість ресурсів» (відсутністю затвердженої форми та підстав застосування такого документу), на яку посилається Замовник.
Ресурси, зазначені Замовником в технічному завданні, а саме: Розділ 2 «Будівельні машини та механізми», зокрема: Дизельне паливо - кг - 11,107; Електроенергія - кВт*год - 92,409; Стиснене повітря - м3 - 196,091; Мастильні матеріали - кг - 1,371; Гідравлічна рідина - кг - 0,006, зазначені у документі – Підсумкова відомість ресурсів, яка має довідковий характер. Проте, документ «підсумкова відомість ресурсів» - відсутній у переліку п. 5 Додатку № 3 ТД «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики» як документ, у відповідності якого має бути підготовлена Учасником Тендерна документація та у переліку кошторисної документації, яку має надати Учасник у складі Тендерної пропозиції.
Умовами Тендерної документації передбачено, що Кошторисна документація має бути складена у відповідності до Настанови з визначення вартості будівництва та розроблена в програмному комплексі АВК-5 версія 3.10.0.
Згідно п. 1.1. Кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджена наказом Міністерства розвитку громад на території України від 01.11.2021 № 281 (надалі – «Настанова»), ця Настанова визначає основні правила застосування кошторисних норм та нормативів з ціноутворення у будівництві для визначення вартості нового будівництва, реконструкції, капітального ремонту будинків, будівель і споруд будь-якого призначення, їх комплексів та частин, лінійних об’єктів інженерно-транспортної інфраструктури, а також реставрації пам’яток архітектури та містобудування. Ця Настанова є обов’язковою для визначення вартості будівництва об’єктів, що споруджуються із залученням бюджетних коштів, коштів державних і комунальних підприємств, установ та організацій.
При цьому, складання, подання та застосування такого документу як «підсумкова відомість ресурсів», яка має виключно довідковий характер, не передбачено виключним профільним нормативно-правовим документом – Настановою.

3. У зв’язку із тим, що енергоресурси (бензин, дизельне паливо, електроенергія, мастильні матеріали; гідравлічна рідина), необхідні для роботи будівельних машин та механізмів, згідно вимог Настанови, враховуються у складі прямих витрат на матеріальні ресурси, що і було зроблено Учасником при складанні кошторисної документації – Локального кошторису на будівельні роботи № 02-01-01.
Так, згідно п. 4.7 Настанови, час використання робітниками-будівельниками та монтажниками механізованого виробничого знаряддя (перфоратори електромагнітні, пилидискові електричні, бензопили, вібратори поверхневі та глибинні, трамбівки пневматичні тощо) включено до норм трудовитрат робітників-будівельників та монтажників і виокремлено в КНУ РЕКН для розрахунку вартості енергоносіїв, мастильних матеріалів та гідравлічної рідини, яка враховується у складі прямих витрат на матеріальні ресурси.
Згідно п. 5.4. Настанови, вартість експлуатації будівельних машин та механізмів у складі прямих витрат учасник процедури закупівлі (підрядник) визначає виходячи з нормативного часу роботи машин, необхідного для виконання обсягу робіт, що пропонується, та вартості експлуатації машин за одиницю часу їх застосування (машино-година) в поточних цінах з урахуванням положень пунктів 5.5 – 5.9 цієї Настанови. Нормативний час роботи будівельних машин та механізмів визначається на підставі РЕКН та обсягів робіт, які пропонуються до виконання. Пунктом 5.6. Настанови передбачено, що при визначенні прямих витрат у вартості експлуатації будівельних машин та механізмів включаються витрати на бензин та дизельне паливо, витрати на електроенергію.
Згідно п. 3.11., 3.12. Настанови, локальні кошториси складаються в поточному рівні цін на трудові і матеріально-технічні ресурси за формами, наведеними в додатках 1, 2 та 3 цієї Настанови. За локальними кошторисами визначають прямі та загальновиробничі витрати. Прямі витрати враховують у своєму складі вартість матеріалів, виробів і комплектів, заробітну плату робітників-будівельників, вартість експлуатації будівельних машин та механізмів.
На виконання п.п. 3.11., 3.12. Настанови, Учасником було складено та надано у складі Тендерної документації Локальний кошторис на будівельні роботи № 02-01-01, за змістом та формою, передбаченою в Додатку № 1 до Настанови.
В силу приписів та вимог Настанови до складу кошторисної документації, що передбачено п.п. 3.11., 3.12., 4.7., 5.6. Настанови, Учасником було включено витрати бензину, дизельного палива, витрат на електроенергію та інші енергоносії, які необхідні для експлуатації будівельних машин та механізмів до складу прямих витрат на матеріальні ресурси та було включено до Локального кошторису на будівельні роботи № 02-01-01 (графа «Загальна вартість, грн.», «Експлуатації машин»).
Принагідно Учасник зазначає, що надана у складі Тендерної пропозиції кошторисна документація була розроблена в програмному комплексі АВК-5, в якому документи формуються у відповідності до затверджених форм Настановою (додатки до Настанови), що унеможливлює внесення Учасником будь-яких змін в частині розрахунків до розроблених та створених кошторисних документів в програмному комплексі АВК-5.
Крім того, всі документи кошторисної документації, що були надані Учасником у складі Тендерної пропозиції, були розроблені в програмному комплексі АВК-5, згідно затверджених Настановою форм, а отже внесення будь-яких змін в частині розрахунків до розроблених та створених кошторисних документів в програмному комплексі АВК-5, - не можливо.
Таким чином, оскільки положеннями Настанови не передбачено винесення в окрему статтю витрат (окрему графу) енергоресурсів (бензин, дизельне паливо, електроенергія, мастильні матеріали, гідравлічна рідина, стиснене повітря), необхідних для роботи будівельних машин та механізмів, затвердженою формою локального кошторису (Додаток № 1 до Настанови) це також не передбачено, то Учасник окремо не відобразив витрати енергоресурсів у кошторисній документації, але в силу приписів (затвердженої методики) Настанови при розробці локального кошторису Учасник включив їх до складу прямих витрат.

4. Вимогами Технічної документації Замовника, а також жодним нормативно-правовим актом у сфері визначення кошторисної вартості будівництва, не передбачено окремий розрахунок витрат бензину, дизельного палива, витрат електроенергії, стисненого повітря та інших енергоносіїв, які необхідні для експлуатації будівельних машин та механізмів.
Так, Технічна документація Замовника не містить таких вимог та обов’язку Учасника щодо надання такої інформації. Більш того, Технічна документація Замовника містить вимогу, яка передбачає що «кошторисна документація має бути складена у відповідності до Настанови з визначення вартості будівництва», що і було виконано Учасником (зазначено вище у п. 3).
При цьому, Згідно з Додатком № 1 до Тендерної документації Учасник приймає та погоджується з усіма умовами тендерної документації на торги, в тому числі із проектом договору на закупівлю і технічними вимогами.
Тобто, Учасник підтвердив відповідність своєї Тендерної пропозиції саме технічному завданню по об’єкту, викладеному в Додатку № 3 до Тендерної документації, а не підсумковій відомість ресурсів, що міститься у складі Тендерної документації. Жодною нормою Тендерної документації не встановлено обов’язку Учасника повністю відтворювати ресурсну частину (згідно підсумкової відомості ресурсів) Замовника.

5. Щодо необґрунтованості відхилення Тендерної пропозиції Учасника з підстав недотримання Учасником вимог Технічної документації та некоректного врахування показника будівельного сміття – 0,22 т, всупереч зазначеного Замовником - 0,222768 т.
Замовником у складі Тендерної документації було надано Дефектний акт (№ 27_КД_ДФ_02-01-01), в графі 79-80 якого зазначено: навантаження сміття вручну – 1,77 т, перевезення сміття до 30 км. – 1,77 т.
Замовником у складі Тендерної документації було також надано Підсумкову відомість ресурсів (№ 27_КД_ПВР), в графі 15 якої зазначено: перевезення сміття до 30 км. – 1,77 т. В цій же Підсумковій відомості ресурсів у розділі «Довідково» зазначено: будівельне сміття – 1,77763 т.
Учасником у складі Тендерної пропозиції було надано Відомість ресурсів до зведеного кошторисного розрахунку вартості об’єкта будівництва (№ 22_ДЦ_ВРЗКР), розробленої в програмному комплексі АВК-5, згідно затвердженої Настановою форми (Додаток № 11 до Настанови), в графі 17 якої зазначено: перевезення сміття до 30 км. – 1,77 т.
Відомість ресурсів до зведеного кошторисного розрахунку вартості об’єкта будівництва, була складена Учасником відповідно до положень п. 5 Додатку № 3 Технічної документації «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики», яким передбачено, що Учасник в складі пропозиції підтверджують відповідність поданої пропозиції технічним, якісним та кількісним характеристикам предмета закупівлі наступною інформацією та документами: розрахункові кошторисні документи згідно переліку нижче відповідно до заявленого дефектного акту з урахуванням матеріалів.
Таким чином, оскільки у Дефектному акті було зазначено в графі 79-80 якого зазначено: навантаження сміття вручну – 1,77 т, перевезення сміття до 30 км. – 1,77 т, то і Учасником було закладено такий показник у Відомості ресурсів до зведеного кошторисного розрахунку вартості об’єкта будівництва (графа 17: перевезення сміття до 30 км. – 1,77 т.).
Згідно п. 3.10. Настанови, при визначенні вартості окремих видів капітального ремонту відповідно до ДБН А.2.2-3 кошторисна документація складається за дефектним актом, у якому визначаються фізичні об’єми будівельних робіт та умови їх виконання.
Отже, Учасником було в повній мірі виконано вимоги Тендерної документації в частині коректного відображення показника «перевезення сміття до 30 км.» у значенні 1,77 т. в наданій кошторисній документації (згідно Дефектного акту). Відповідно, рішення Замовника щодо відхилення Тендерної пропозиції Учасника в частині недотримання Учасником вимог Технічної документації та некоректного врахування показника будівельного сміття, - є необґрунтованими та не відповідають дійсності та фактичним обставинам.
Отже, враховуючи викладене, відсутність у кошторисній документації Учасника окремого визначення, але включеного до складу прямих витрат згідно вимог Настанови, обсягу енергоресурсів для експлуатації будівельних машин та механізмів (Дизельне паливо - кг - 11,107; Електроенергія - кВт*год - 92,409; Стиснене повітря - м3 - 196,091; Мастильні матеріали - гк - 1,371; Гідравлічна рідина - кг - 0,006), інформація, про які вказана у Підсумковій відомості Замовника, не є належною та правовою підставою для відхилення Тендерної пропозиції Учасника, оскільки подана Тендерна пропозиція Учасника забезпечує виконання всіх передбачених обсягів робіт згідно з Технічним завданням Замовника, а договірна ціна є економічно обґрунтованою і покриває всі витрати, необхідні для виконання робіт та визначена у відповідності до п. 5.1. Настанови («ціна пропозиції учасника процедури закупівлі (договірна ціна) формується на підставі вартості будівельних робіт, до складу якої включаються прямі, загальновиробничі та інші витрати на будівництво об’єкта, прибуток, кошти на покриття адміністративних витрат будівельних організацій, кошти на покриття ризиків у випадках, передбачених у пункті 4.40 цієї Настанови, кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, кошти на сплату податків, зборів, обов’язкових платежів»).
Таким чином, висновки Замовника щодо неврахування Учасником в складі Тендерної пропозиції деяких ресурсів, зазначених Замовником в технічному завданні (енергоносіїв, зокрема: Дизельне паливо - кг - 11,107; Електроенергія - кВт*год - 92,409; Стиснене повітря - м3 - 196,091; Мастильні матеріали - кг - 1,371; Гідравлічна рідина - кг - 0,006) та некоректне врахування будівельного сміття, - не відповідають дійсності та вимогам чинних нормативно-правих актів у сфері визначення кошторисної вартості будівництва (Настанови).
Враховуючи викладене, Учасник вважає, що його Тендерна пропозиція була неправомірно відхилена Замовником з наведених вище підстав, чим Замовник порушив вимоги пункту 44 Особливостей та прийняв безпідставне та необґрунтоване рішення, оформлене Протоколом № 186 (щодо прийняття рішення уповноваженою особою) від 23 червня 2025 р. про відхилення Тендерної пропозиції Учасника.
Внаслідок прийняття Замовником оскаржуваного рішення (Протокол № 186 від 23 червня 2025 р.), в порушення принципів здійснення публічних закупівель – об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі, максимальна економія, ефективність та пропорційність, недискримінація учасників та рівне ставлення до них, визначених в ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», було порушено права та законні інтереси ТОВ «БУДСЕРВІСКОМФОРТ» як учасника процедури закупівлі на об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі.
Все це свідчить про дискримінацію Замовником учасника процедури закупівлі - ТОВ «БУДСЕРВІСКОМФОРТ» та порушення принципу об’єктивного та неупередженого визначення переможця процедури закупівлі.
Таким чином, вищевказане доводить, що процедура закупівлі та прийняте за її результатами рішення Замовника, оформлене Протоколом № 186 (щодо прийняття рішення уповноваженою особою) від 23 червня 2025 р. про відхилення Тендерної пропозиції Учасника, суперечать чинному законодавству України у сфері публічних закупівель, порушує інтереси і законні права ТОВ «БУДСЕРВІСКОМФОРТ» як учасника процедури закупівлі та потенційного переможця.
Вимоги: Зобов'язати замовника скасувати рішення (повністю чи частково)