-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
ДК 021-2015 (CPV): 03410000-7 Деревина (Деревина дров'яна промислового використання твердих та хвойних порід)
Торги відмінено
1 900 100.00
UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 9 500.50 UAH
мін. крок: 0.5% або 9 500.50 UAH
Період оскарження:
20.05.2025 20:03 - 01.06.2025 00:00
Скарга
Залишено без розгляду
КЕП
Скарга на дискримінаційні вимоги тендерної документації
Номер:
87480668527d41488db2fc5bc1d390db
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-05-20-014491-a.a2
Назва:
Скарга на дискримінаційні вимоги тендерної документації
Скарга:
Скарга на дискримінаційні вимоги тендерної документації
Пов'язані документи:
Учасник
- Скарга 24.05.2025.docx 28.05.2025 17:52
- Рішення від 30.01.2025 № 1455.pdf 28.05.2025 17:52
- Рішення від 06.05.2024 № 8007.pdf 28.05.2025 17:52
- Скарга 24.05.2025.pdf 28.05.2025 17:52
- sign.p7s 28.05.2025 18:30
- Рішення від 30.05.2025 №8635.pdf 30.05.2025 16:58
Дата прийняття скарги до розгляду:
28.05.2025 18:32
Причина:
Скарга не відповідає вимогам частин 2-5 та 9 статті 18 Закону про публічні закупівлі
Дата прийняття рішення про залишення скарги без розгляду:
30.05.2025 16:59
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
3fb331a484a14081ac92a9eae4f1c6fd
Заголовок пункту скарги:
Скарга на дискримінаційні вимоги тендерної документації
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
Згідно з частиною першою статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» Закупівлі здійснюються за такими принципами, зокрема, недискримінація учасників та рівне ставлення до них. Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Частиною четвертою статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, зокрема, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
1. Вимогою замовника встановленою в Додатку 1 тендерної документації зокрема є п. 2.1 «наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів):
учасник повинен підтвердити досвід повного виконання аналогічного(-их) договору(-ів) – постачання *аналогічного товару. Наданий(-і) учасником у складі тендерної пропозиції аналогічний(-ні) договір(-и) має(-ють) бути укладений(-ні) із суб’єктом, який є замовником в розумінні п. 11 ч. 1 ст. 1 Закону (в період дії з 19.04.2020 р., або так само який є замовником в розумінні п. 9 ч. 1 ст. 1 Закону в період дії до 19.04.2020 р.), та інформація про укладення якого міститься в електронній системі закупівель – підтвердити документально. Відсутність досвіду виконання аналогічного(-их) договору(-ів), укладеного(-них) із суб’єктом, який є замовником в розумінні п. 11 ч. 1 ст. 1 Закону (в період дії з 19.04.2020 р., або так само який є замовником в розумінні п. 9 ч. 1 ст. 1 Закону в період дії до 19.04.2020 р.), за умови наявності досвіду виконання аналогічного(-их) договору(-ів), укладеного(-их) з іншим(-и) суб’єктом(-и) (з наступним поданням у складі тендерної пропозиції в повному об’ємі визначеного цією тендерною документацією документального підтвердження наявності досвіду виконання аналогічного(-их) договору(-ів), та дотримання вимог до такого документального підтвердження згідно цієї тендерної документації щодо його змісту тощо), не є підставою для відхилення тендерної пропозиції учасника.
Для підтвердження відповідності кваліфікаційному критерію учасник повинен надати у складі тендерної пропозиції всі документи згідно переліку, вказаного нижче, а саме:
оригінал(-и) позитивного відгуку(-ів) від замовника(-ів) аналогічного товару, у якому обов’язково має бути зазначено інформацію про аналогічний договір, а також копію(-ї) договору(-ів) постачання товару за вищевказаним(-и) відгуками, завірену учасником, разом з копією(-ями) первинного(-их) документу(-ів), що підтверджує(-ють) виконання даного договору (приймання-передачу товару) (накладна/акт, тощо). (У відгуці(-ах) обов’язково повинна міститись інформація про фактичне виконання договору).
*Аналогічним договором в розумінні цієї документації є договір, що передбачає постачання деревини дров’яної промислового використання твердих та хвойних порід».
Отже, умовою прийняття участі у даних торгах є наявність у учасника аналогічного договору укладеного виключно через систему закупівель Prozorro (з Замовником в розумінні законодавства у сфері публічних закупівель) та певного пакету документів до нього (видаткові накладні або акти приймання-передачі, або інші аналогічні документи, складені у двосторонньому порядку сторонами договору у письмовій формі, що підтверджують приймання-передачу товару в повному обсязі, та зміст яких містить інформацію щодо реквізитів договору, щодо виконання якого надаються такі документи та відгук).
Дана вимога є дискримінаційною по відношенню до нас, так як у нас є аналогічний договір, проте інформація про укладення такого договору не міститься в електронній системі закупівель Prozorroна законних підставах. За таким договором контрагент не є Замовником в розумінні Закону.
Наголосимо, що виключно «Замовники» в розумінні Закону зобов’язані укладати договори через Prozorro.
Відтак, Замовник штучно обмежив участь у торгах тільки тими учасниками, що мають аналогічний договір виключно укладений в Prozorro та містить ідентифікатор закупівлі, а учасників, що мають договір не за Prozorro (укладений зі звичайним конрагентом – суб’єктом господарської діяльності) – обмежив в участі (у тому числі і нас).
Вказане є порушенням вимог чинного Законодавства України у сфері публічних закупівель та порушенням принципів проведення торгів та наших прав.
Частиною 4 статті 22 Закону встановлено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації Учасників.
Однією із вимог частини 2 статті 22 Закону визначено, що у тендерній документації замовником зазначаються відомості: один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, зокрема наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору. При цьому Закон не містить визначення терміну “аналогічний договір”. Замовник в тендерній документації самостійно встановлює вимогу щодо наявності документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору або аналогічних договорів, виходячи зі специфіки предмета закупівлі, з урахуванням частини третьої статті 5 Закону. Недискримінація учасників є одним з закріплених принципів проведення закупівель відповідно до ст. 5 Закону. Тендерною документацією передбачено надання учасниками закупівлі на підтвердження кваліфікації скановану копію аналогічного договору за предметом закупівлі, який зазначено в даній тендерній документації.
Враховуючи відсутність законодавчого закріплення розуміння визначення «аналогічного договору», аналогічним договором в розумінні тендерної документації є договір, який підтверджує наявність у учасника досвіду постачання ідентичної або тотожної продукції, а також договір з поставки продукції з подібними або схожими характеристиками між Суб'єктами господарювання - будь-якої фізичної чи юридичної особи, замовника чи групу таких осіб та/або суб’єктів, у тому числі будь-які тимчасові об’єднання підприємств, які пропонують постачання продуктів на ринку, а не підтвердження досвіду шляхом надання аналогічних договорів, що належать до замовників, які здійснюють закупівлі відповідно до Закону, що визначені в статті 2 такого.
Просимо зобов’язати Замовника внести зміни і виключити незаконну, дискримінаційну вимогу, що звужує коло потенційних учасників та замінити на формулювання: Для підтвердження відповідності учасника кваліфікаційним критеріям, останній повинен надати у складі тендерної пропозиції всі документи згідно переліку, вказаного нижче, а саме:
- довідку в довільній формі про досвід виконання аналогічного договору, яка має містити найменування замовника, адреса, контактний телефон, номер та дата укладеного договору, ідентифікатор закупівлі (якщо наявний) в електронній системі закупівель, інформація про стан виконання договору.;
- копію не менше одного повністю виконаного аналогічного договору (з дотриманням вимог цієї тендерної документації щодо його змісту тощо), а так само разом з копіями оформлених належним чином сторонами аналогічного договору первинних облікових документів, що підтверджують фактичне постачання товару згідно такого аналогічного договору (видаткові накладні або акти приймання-передачі, або інші аналогічні документи, складені у двосторонньому порядку сторонами договору у письмовій формі, що підтверджують приймання-передачу товару в повному обсязі, та зміст яких містить інформацію щодо реквізитів договору, щодо виконання якого надаються такі документи (документ).
- відгук до кожного наданого аналогічного договору.
Щодо практики ПД АК АМК України з наведеної дискримінаційної вимоги
ПД АК АМК України у своєму рішенні № 8007-р/пк-пз від 06.05.2024 (додається до Скарги, Додаток № 1) зазначає наступне:
«Замовник не обґрунтував необхідність встановлення у Документації наведеної вище вимоги Документації у вказаній редакції.».
2. Вимогою замовника встановленою в Додатку 1 тендерної документації зокрема є п. 2.2 Наявність обладнання та матеріально-технічної бази (власної, або такої, що використовується на правах оренди, лізингу, тощо) необхідної для виконання умов договору про закупівлю:
Учасник має надати у своїй тендерній пропозиції довідку довільної форми, із зазначенням переліку наявного в учасника станом на дату подання тендерної пропозиції обладнання та матеріально-технічної бази необхідної для виконання умов договору про закупівлю.
Тендерну документацію розроблено відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» та ПКМУ №1178 від 12.10.2022р. «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» в редакції постанови Кабінету Міністрів Українивід 12 травня 2023 р. № 471 (надалі - ПКМУ). Терміни вживаються у значенні, наведеному в Законі та ПКМУ
Згідно з п. 29 постанови №1178 Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування «У разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердогопалива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільноготранспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей,електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються».
Згідно з п. 48 постанови №1178 Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, під час здійснення закупівлі товарів Замовник може не застосовувати до Учасників процедури закупівлі кваліфікаційні критерії, визначені в ст.16 Закону України «Про публічні закупівлі». Застосування таких критеріїв є його правом.
Наведена позиція ПД АМК України викладена у рішенні № 1455-р/пк-пз від 30.01.2025.
Відповідно до ч. 4 ст.22 Закону України «Про публічні закупівлі» 4. Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
1. Вимогою замовника встановленою в Додатку 1 тендерної документації зокрема є п. 2.1 «наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів):
учасник повинен підтвердити досвід повного виконання аналогічного(-их) договору(-ів) – постачання *аналогічного товару. Наданий(-і) учасником у складі тендерної пропозиції аналогічний(-ні) договір(-и) має(-ють) бути укладений(-ні) із суб’єктом, який є замовником в розумінні п. 11 ч. 1 ст. 1 Закону (в період дії з 19.04.2020 р., або так само який є замовником в розумінні п. 9 ч. 1 ст. 1 Закону в період дії до 19.04.2020 р.), та інформація про укладення якого міститься в електронній системі закупівель – підтвердити документально. Відсутність досвіду виконання аналогічного(-их) договору(-ів), укладеного(-них) із суб’єктом, який є замовником в розумінні п. 11 ч. 1 ст. 1 Закону (в період дії з 19.04.2020 р., або так само який є замовником в розумінні п. 9 ч. 1 ст. 1 Закону в період дії до 19.04.2020 р.), за умови наявності досвіду виконання аналогічного(-их) договору(-ів), укладеного(-их) з іншим(-и) суб’єктом(-и) (з наступним поданням у складі тендерної пропозиції в повному об’ємі визначеного цією тендерною документацією документального підтвердження наявності досвіду виконання аналогічного(-их) договору(-ів), та дотримання вимог до такого документального підтвердження згідно цієї тендерної документації щодо його змісту тощо), не є підставою для відхилення тендерної пропозиції учасника.
Для підтвердження відповідності кваліфікаційному критерію учасник повинен надати у складі тендерної пропозиції всі документи згідно переліку, вказаного нижче, а саме:
оригінал(-и) позитивного відгуку(-ів) від замовника(-ів) аналогічного товару, у якому обов’язково має бути зазначено інформацію про аналогічний договір, а також копію(-ї) договору(-ів) постачання товару за вищевказаним(-и) відгуками, завірену учасником, разом з копією(-ями) первинного(-их) документу(-ів), що підтверджує(-ють) виконання даного договору (приймання-передачу товару) (накладна/акт, тощо). (У відгуці(-ах) обов’язково повинна міститись інформація про фактичне виконання договору).
*Аналогічним договором в розумінні цієї документації є договір, що передбачає постачання деревини дров’яної промислового використання твердих та хвойних порід».
Отже, умовою прийняття участі у даних торгах є наявність у учасника аналогічного договору укладеного виключно через систему закупівель Prozorro (з Замовником в розумінні законодавства у сфері публічних закупівель) та певного пакету документів до нього (видаткові накладні або акти приймання-передачі, або інші аналогічні документи, складені у двосторонньому порядку сторонами договору у письмовій формі, що підтверджують приймання-передачу товару в повному обсязі, та зміст яких містить інформацію щодо реквізитів договору, щодо виконання якого надаються такі документи та відгук).
Дана вимога є дискримінаційною по відношенню до нас, так як у нас є аналогічний договір, проте інформація про укладення такого договору не міститься в електронній системі закупівель Prozorroна законних підставах. За таким договором контрагент не є Замовником в розумінні Закону.
Наголосимо, що виключно «Замовники» в розумінні Закону зобов’язані укладати договори через Prozorro.
Відтак, Замовник штучно обмежив участь у торгах тільки тими учасниками, що мають аналогічний договір виключно укладений в Prozorro та містить ідентифікатор закупівлі, а учасників, що мають договір не за Prozorro (укладений зі звичайним конрагентом – суб’єктом господарської діяльності) – обмежив в участі (у тому числі і нас).
Вказане є порушенням вимог чинного Законодавства України у сфері публічних закупівель та порушенням принципів проведення торгів та наших прав.
Частиною 4 статті 22 Закону встановлено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації Учасників.
Однією із вимог частини 2 статті 22 Закону визначено, що у тендерній документації замовником зазначаються відомості: один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, зокрема наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору. При цьому Закон не містить визначення терміну “аналогічний договір”. Замовник в тендерній документації самостійно встановлює вимогу щодо наявності документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору або аналогічних договорів, виходячи зі специфіки предмета закупівлі, з урахуванням частини третьої статті 5 Закону. Недискримінація учасників є одним з закріплених принципів проведення закупівель відповідно до ст. 5 Закону. Тендерною документацією передбачено надання учасниками закупівлі на підтвердження кваліфікації скановану копію аналогічного договору за предметом закупівлі, який зазначено в даній тендерній документації.
Враховуючи відсутність законодавчого закріплення розуміння визначення «аналогічного договору», аналогічним договором в розумінні тендерної документації є договір, який підтверджує наявність у учасника досвіду постачання ідентичної або тотожної продукції, а також договір з поставки продукції з подібними або схожими характеристиками між Суб'єктами господарювання - будь-якої фізичної чи юридичної особи, замовника чи групу таких осіб та/або суб’єктів, у тому числі будь-які тимчасові об’єднання підприємств, які пропонують постачання продуктів на ринку, а не підтвердження досвіду шляхом надання аналогічних договорів, що належать до замовників, які здійснюють закупівлі відповідно до Закону, що визначені в статті 2 такого.
Просимо зобов’язати Замовника внести зміни і виключити незаконну, дискримінаційну вимогу, що звужує коло потенційних учасників та замінити на формулювання: Для підтвердження відповідності учасника кваліфікаційним критеріям, останній повинен надати у складі тендерної пропозиції всі документи згідно переліку, вказаного нижче, а саме:
- довідку в довільній формі про досвід виконання аналогічного договору, яка має містити найменування замовника, адреса, контактний телефон, номер та дата укладеного договору, ідентифікатор закупівлі (якщо наявний) в електронній системі закупівель, інформація про стан виконання договору.;
- копію не менше одного повністю виконаного аналогічного договору (з дотриманням вимог цієї тендерної документації щодо його змісту тощо), а так само разом з копіями оформлених належним чином сторонами аналогічного договору первинних облікових документів, що підтверджують фактичне постачання товару згідно такого аналогічного договору (видаткові накладні або акти приймання-передачі, або інші аналогічні документи, складені у двосторонньому порядку сторонами договору у письмовій формі, що підтверджують приймання-передачу товару в повному обсязі, та зміст яких містить інформацію щодо реквізитів договору, щодо виконання якого надаються такі документи (документ).
- відгук до кожного наданого аналогічного договору.
Щодо практики ПД АК АМК України з наведеної дискримінаційної вимоги
ПД АК АМК України у своєму рішенні № 8007-р/пк-пз від 06.05.2024 (додається до Скарги, Додаток № 1) зазначає наступне:
«Замовник не обґрунтував необхідність встановлення у Документації наведеної вище вимоги Документації у вказаній редакції.».
2. Вимогою замовника встановленою в Додатку 1 тендерної документації зокрема є п. 2.2 Наявність обладнання та матеріально-технічної бази (власної, або такої, що використовується на правах оренди, лізингу, тощо) необхідної для виконання умов договору про закупівлю:
Учасник має надати у своїй тендерній пропозиції довідку довільної форми, із зазначенням переліку наявного в учасника станом на дату подання тендерної пропозиції обладнання та матеріально-технічної бази необхідної для виконання умов договору про закупівлю.
Тендерну документацію розроблено відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» та ПКМУ №1178 від 12.10.2022р. «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» в редакції постанови Кабінету Міністрів Українивід 12 травня 2023 р. № 471 (надалі - ПКМУ). Терміни вживаються у значенні, наведеному в Законі та ПКМУ
Згідно з п. 29 постанови №1178 Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування «У разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердогопалива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільноготранспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей,електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються».
Згідно з п. 48 постанови №1178 Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, під час здійснення закупівлі товарів Замовник може не застосовувати до Учасників процедури закупівлі кваліфікаційні критерії, визначені в ст.16 Закону України «Про публічні закупівлі». Застосування таких критеріїв є його правом.
Наведена позиція ПД АМК України викладена у рішенні № 1455-р/пк-пз від 30.01.2025.
Відповідно до ч. 4 ст.22 Закону України «Про публічні закупівлі» 4. Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
Скарга
Скасована
КЕП
Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Номер:
174e1cd84aaf4d0bb1486f9216a9178b
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-05-20-014491-a.c1
Назва:
Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Пов'язані документи:
Учасник
- Рішення від 06.05.2024 № 8007.pdf 24.05.2025 17:25
- Скарга 24.05.2025.pdf 24.05.2025 17:25
- Скарга 24.05.2025.docx 24.05.2025 17:25
- Рішення від 30.01.2025 № 1455.pdf 24.05.2025 17:25
Причина:
Період оскарження закінчився
Дата скасування:
25.05.2025 00:00
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
ea20f92d3c2c4dcabdd863995fd9dc4d
Заголовок пункту скарги:
Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
Згідно з частиною першою статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» Закупівлі здійснюються за такими принципами, зокрема, недискримінація учасників та рівне ставлення до них. Згідно з частиною четвертою статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників. Частиною четвертою статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, зокрема, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
1. Вимогою замовника встановленою в Додатку 1 тендерної документації зокрема є п. 2.1 «наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів):
учасник повинен підтвердити досвід повного виконання аналогічного(-их) договору(-ів) – постачання *аналогічного товару. Наданий(-і) учасником у складі тендерної пропозиції аналогічний(-ні) договір(-и) має(-ють) бути укладений(-ні) із суб’єктом, який є замовником в розумінні п. 11 ч. 1 ст. 1 Закону (в період дії з 19.04.2020 р., або так само який є замовником в розумінні п. 9 ч. 1 ст. 1 Закону в період дії до 19.04.2020 р.), та інформація про укладення якого міститься в електронній системі закупівель – підтвердити документально. Відсутність досвіду виконання аналогічного(-их) договору(-ів), укладеного(-них) із суб’єктом, який є замовником в розумінні п. 11 ч. 1 ст. 1 Закону (в період дії з 19.04.2020 р., або так само який є замовником в розумінні п. 9 ч. 1 ст. 1 Закону в період дії до 19.04.2020 р.), за умови наявності досвіду виконання аналогічного(-их) договору(-ів), укладеного(-их) з іншим(-и) суб’єктом(-и) (з наступним поданням у складі тендерної пропозиції в повному об’ємі визначеного цією тендерною документацією документального підтвердження наявності досвіду виконання аналогічного(-их) договору(-ів), та дотримання вимог до такого документального підтвердження згідно цієї тендерної документації щодо його змісту тощо), не є підставою для відхилення тендерної пропозиції учасника.
Для підтвердження відповідності кваліфікаційному критерію учасник повинен надати у складі тендерної пропозиції всі документи згідно переліку, вказаного нижче, а саме:
оригінал(-и) позитивного відгуку(-ів) від замовника(-ів) аналогічного товару, у якому обов’язково має бути зазначено інформацію про аналогічний договір, а також копію(-ї) договору(-ів) постачання товару за вищевказаним(-и) відгуками, завірену учасником, разом з копією(-ями) первинного(-их) документу(-ів), що підтверджує(-ють) виконання даного договору (приймання-передачу товару) (накладна/акт, тощо). (У відгуці(-ах) обов’язково повинна міститись інформація про фактичне виконання договору).
*Аналогічним договором в розумінні цієї документації є договір, що передбачає постачання деревини дров’яної промислового використання твердих та хвойних порід».
Отже, умовою прийняття участі у даних торгах є наявність у учасника аналогічного договору укладеного виключно через систему закупівель Prozorro (з Замовником в розумінні законодавства у сфері публічних закупівель) та певного пакету документів до нього (видаткові накладні або акти приймання-передачі, або інші аналогічні документи, складені у двосторонньому порядку сторонами договору у письмовій формі, що підтверджують приймання-передачу товару в повному обсязі, та зміст яких містить інформацію щодо реквізитів договору, щодо виконання якого надаються такі документи та відгук).
Дана вимога є дискримінаційною по відношенню до нас, так як у нас є аналогічний договір, проте інформація про укладення такого договору не міститься в електронній системі закупівель Prozorroна законних підставах. За таким договором контрагент не є Замовником в розумінні Закону.
Наголосимо, що виключно «Замовники» в розумінні Закону зобов’язані укладати договори через Prozorro.
Відтак, Замовник штучно обмежив участь у торгах тільки тими учасниками, що мають аналогічний договір виключно укладений в Prozorro та містить ідентифікатор закупівлі, а учасників, що мають договір не за Prozorro (укладений зі звичайним конрагентом – суб’єктом господарської діяльності) – обмежив в участі (у тому числі і нас).
Вказане є порушенням вимог чинного Законодавства України у сфері публічних закупівель та порушенням принципів проведення торгів та наших прав.
Частиною 4 статті 22 Закону встановлено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації Учасників.
Однією із вимог частини 2 статті 22 Закону визначено, що у тендерній документації замовником зазначаються відомості: один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, зокрема наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору. При цьому Закон не містить визначення терміну “аналогічний договір”. Замовник в тендерній документації самостійно встановлює вимогу щодо наявності документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору або аналогічних договорів, виходячи зі специфіки предмета закупівлі, з урахуванням частини третьої статті 5 Закону. Недискримінація учасників є одним з закріплених принципів проведення закупівель відповідно до ст. 5 Закону. Тендерною документацією передбачено надання учасниками закупівлі на підтвердження кваліфікації скановану копію аналогічного договору за предметом закупівлі, який зазначено в даній тендерній документації.
Враховуючи відсутність законодавчого закріплення розуміння визначення «аналогічного договору», аналогічним договором в розумінні тендерної документації є договір, який підтверджує наявність у учасника досвіду постачання ідентичної або тотожної продукції, а також договір з поставки продукції з подібними або схожими характеристиками між Суб'єктами господарювання - будь-якої фізичної чи юридичної особи, замовника чи групу таких осіб та/або суб’єктів, у тому числі будь-які тимчасові об’єднання підприємств, які пропонують постачання продуктів на ринку, а не підтвердження досвіду шляхом надання аналогічних договорів, що належать до замовників, які здійснюють закупівлі відповідно до Закону, що визначені в статті 2 такого.
Просимо зобов’язати Замовника внести зміни і виключити незаконну, дискримінаційну вимогу, що звужує коло потенційних учасників та замінити на формулювання: Для підтвердження відповідності учасника кваліфікаційним критеріям, останній повинен надати у складі тендерної пропозиції всі документи згідно переліку, вказаного нижче, а саме:
- довідку в довільній формі про досвід виконання аналогічного договору, яка має містити найменування замовника, адреса, контактний телефон, номер та дата укладеного договору, ідентифікатор закупівлі (якщо наявний) в електронній системі закупівель, інформація про стан виконання договору.;
- копію не менше одного повністю виконаного аналогічного договору (з дотриманням вимог цієї тендерної документації щодо його змісту тощо), а так само разом з копіями оформлених належним чином сторонами аналогічного договору первинних облікових документів, що підтверджують фактичне постачання товару згідно такого аналогічного договору (видаткові накладні або акти приймання-передачі, або інші аналогічні документи, складені у двосторонньому порядку сторонами договору у письмовій формі, що підтверджують приймання-передачу товару в повному обсязі, та зміст яких містить інформацію щодо реквізитів договору, щодо виконання якого надаються такі документи (документ).
- відгук до кожного наданого аналогічного договору.
Щодо практики ПД АК АМК України з наведеної дискримінаційної вимоги
ПД АК АМК України у своєму рішенні № 8007-р/пк-пз від 06.05.2024 (додається до Скарги, Додаток № 1) зазначає наступне:
«Замовник не обґрунтував необхідність встановлення у Документації наведеної вище вимоги Документації у вказаній редакції.».
2. Вимогою замовника встановленою в Додатку 1 тендерної документації зокрема є п. 2.2 Наявність обладнання та матеріально-технічної бази (власної, або такої, що використовується на правах оренди, лізингу, тощо) необхідної для виконання умов договору про закупівлю:
Учасник має надати у своїй тендерній пропозиції довідку довільної форми, із зазначенням переліку наявного в учасника станом на дату подання тендерної пропозиції обладнання та матеріально-технічної бази необхідної для виконання умов договору про закупівлю.
Тендерну документацію розроблено відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» та ПКМУ №1178 від 12.10.2022р. «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» в редакції постанови Кабінету Міністрів Українивід 12 травня 2023 р. № 471 (надалі - ПКМУ). Терміни вживаються у значенні, наведеному в Законі та ПКМУ
Згідно з п. 29 постанови №1178 Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування «У разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердогопалива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільноготранспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей,електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються».
Згідно з п. 48 постанови №1178 Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, під час здійснення закупівлі товарів Замовник може не застосовувати до Учасників процедури закупівлі кваліфікаційні критерії, визначені в ст.16 Закону України «Про публічні закупівлі». Застосування таких критеріїв є його правом.
Наведена позиція ПД АМК України викладена у рішенні № 1455-р/пк-пз від 30.01.2025.
1. Вимогою замовника встановленою в Додатку 1 тендерної документації зокрема є п. 2.1 «наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів):
учасник повинен підтвердити досвід повного виконання аналогічного(-их) договору(-ів) – постачання *аналогічного товару. Наданий(-і) учасником у складі тендерної пропозиції аналогічний(-ні) договір(-и) має(-ють) бути укладений(-ні) із суб’єктом, який є замовником в розумінні п. 11 ч. 1 ст. 1 Закону (в період дії з 19.04.2020 р., або так само який є замовником в розумінні п. 9 ч. 1 ст. 1 Закону в період дії до 19.04.2020 р.), та інформація про укладення якого міститься в електронній системі закупівель – підтвердити документально. Відсутність досвіду виконання аналогічного(-их) договору(-ів), укладеного(-них) із суб’єктом, який є замовником в розумінні п. 11 ч. 1 ст. 1 Закону (в період дії з 19.04.2020 р., або так само який є замовником в розумінні п. 9 ч. 1 ст. 1 Закону в період дії до 19.04.2020 р.), за умови наявності досвіду виконання аналогічного(-их) договору(-ів), укладеного(-их) з іншим(-и) суб’єктом(-и) (з наступним поданням у складі тендерної пропозиції в повному об’ємі визначеного цією тендерною документацією документального підтвердження наявності досвіду виконання аналогічного(-их) договору(-ів), та дотримання вимог до такого документального підтвердження згідно цієї тендерної документації щодо його змісту тощо), не є підставою для відхилення тендерної пропозиції учасника.
Для підтвердження відповідності кваліфікаційному критерію учасник повинен надати у складі тендерної пропозиції всі документи згідно переліку, вказаного нижче, а саме:
оригінал(-и) позитивного відгуку(-ів) від замовника(-ів) аналогічного товару, у якому обов’язково має бути зазначено інформацію про аналогічний договір, а також копію(-ї) договору(-ів) постачання товару за вищевказаним(-и) відгуками, завірену учасником, разом з копією(-ями) первинного(-их) документу(-ів), що підтверджує(-ють) виконання даного договору (приймання-передачу товару) (накладна/акт, тощо). (У відгуці(-ах) обов’язково повинна міститись інформація про фактичне виконання договору).
*Аналогічним договором в розумінні цієї документації є договір, що передбачає постачання деревини дров’яної промислового використання твердих та хвойних порід».
Отже, умовою прийняття участі у даних торгах є наявність у учасника аналогічного договору укладеного виключно через систему закупівель Prozorro (з Замовником в розумінні законодавства у сфері публічних закупівель) та певного пакету документів до нього (видаткові накладні або акти приймання-передачі, або інші аналогічні документи, складені у двосторонньому порядку сторонами договору у письмовій формі, що підтверджують приймання-передачу товару в повному обсязі, та зміст яких містить інформацію щодо реквізитів договору, щодо виконання якого надаються такі документи та відгук).
Дана вимога є дискримінаційною по відношенню до нас, так як у нас є аналогічний договір, проте інформація про укладення такого договору не міститься в електронній системі закупівель Prozorroна законних підставах. За таким договором контрагент не є Замовником в розумінні Закону.
Наголосимо, що виключно «Замовники» в розумінні Закону зобов’язані укладати договори через Prozorro.
Відтак, Замовник штучно обмежив участь у торгах тільки тими учасниками, що мають аналогічний договір виключно укладений в Prozorro та містить ідентифікатор закупівлі, а учасників, що мають договір не за Prozorro (укладений зі звичайним конрагентом – суб’єктом господарської діяльності) – обмежив в участі (у тому числі і нас).
Вказане є порушенням вимог чинного Законодавства України у сфері публічних закупівель та порушенням принципів проведення торгів та наших прав.
Частиною 4 статті 22 Закону встановлено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації Учасників.
Однією із вимог частини 2 статті 22 Закону визначено, що у тендерній документації замовником зазначаються відомості: один або декілька кваліфікаційних критеріїв відповідно до статті 16 цього Закону, зокрема наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору. При цьому Закон не містить визначення терміну “аналогічний договір”. Замовник в тендерній документації самостійно встановлює вимогу щодо наявності документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору або аналогічних договорів, виходячи зі специфіки предмета закупівлі, з урахуванням частини третьої статті 5 Закону. Недискримінація учасників є одним з закріплених принципів проведення закупівель відповідно до ст. 5 Закону. Тендерною документацією передбачено надання учасниками закупівлі на підтвердження кваліфікації скановану копію аналогічного договору за предметом закупівлі, який зазначено в даній тендерній документації.
Враховуючи відсутність законодавчого закріплення розуміння визначення «аналогічного договору», аналогічним договором в розумінні тендерної документації є договір, який підтверджує наявність у учасника досвіду постачання ідентичної або тотожної продукції, а також договір з поставки продукції з подібними або схожими характеристиками між Суб'єктами господарювання - будь-якої фізичної чи юридичної особи, замовника чи групу таких осіб та/або суб’єктів, у тому числі будь-які тимчасові об’єднання підприємств, які пропонують постачання продуктів на ринку, а не підтвердження досвіду шляхом надання аналогічних договорів, що належать до замовників, які здійснюють закупівлі відповідно до Закону, що визначені в статті 2 такого.
Просимо зобов’язати Замовника внести зміни і виключити незаконну, дискримінаційну вимогу, що звужує коло потенційних учасників та замінити на формулювання: Для підтвердження відповідності учасника кваліфікаційним критеріям, останній повинен надати у складі тендерної пропозиції всі документи згідно переліку, вказаного нижче, а саме:
- довідку в довільній формі про досвід виконання аналогічного договору, яка має містити найменування замовника, адреса, контактний телефон, номер та дата укладеного договору, ідентифікатор закупівлі (якщо наявний) в електронній системі закупівель, інформація про стан виконання договору.;
- копію не менше одного повністю виконаного аналогічного договору (з дотриманням вимог цієї тендерної документації щодо його змісту тощо), а так само разом з копіями оформлених належним чином сторонами аналогічного договору первинних облікових документів, що підтверджують фактичне постачання товару згідно такого аналогічного договору (видаткові накладні або акти приймання-передачі, або інші аналогічні документи, складені у двосторонньому порядку сторонами договору у письмовій формі, що підтверджують приймання-передачу товару в повному обсязі, та зміст яких містить інформацію щодо реквізитів договору, щодо виконання якого надаються такі документи (документ).
- відгук до кожного наданого аналогічного договору.
Щодо практики ПД АК АМК України з наведеної дискримінаційної вимоги
ПД АК АМК України у своєму рішенні № 8007-р/пк-пз від 06.05.2024 (додається до Скарги, Додаток № 1) зазначає наступне:
«Замовник не обґрунтував необхідність встановлення у Документації наведеної вище вимоги Документації у вказаній редакції.».
2. Вимогою замовника встановленою в Додатку 1 тендерної документації зокрема є п. 2.2 Наявність обладнання та матеріально-технічної бази (власної, або такої, що використовується на правах оренди, лізингу, тощо) необхідної для виконання умов договору про закупівлю:
Учасник має надати у своїй тендерній пропозиції довідку довільної форми, із зазначенням переліку наявного в учасника станом на дату подання тендерної пропозиції обладнання та матеріально-технічної бази необхідної для виконання умов договору про закупівлю.
Тендерну документацію розроблено відповідно до вимог Закону України «Про публічні закупівлі» та ПКМУ №1178 від 12.10.2022р. «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» в редакції постанови Кабінету Міністрів Українивід 12 травня 2023 р. № 471 (надалі - ПКМУ). Терміни вживаються у значенні, наведеному в Законі та ПКМУ
Згідно з п. 29 постанови №1178 Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування «У разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердогопалива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільноготранспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей,електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються».
Згідно з п. 48 постанови №1178 Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, під час здійснення закупівлі товарів Замовник може не застосовувати до Учасників процедури закупівлі кваліфікаційні критерії, визначені в ст.16 Закону України «Про публічні закупівлі». Застосування таких критеріїв є його правом.
Наведена позиція ПД АМК України викладена у рішенні № 1455-р/пк-пз від 30.01.2025.
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації