• Відкриті торги з особливостями
  • Однолотова
  • КЕП

Послуги з обслуговування димовентиляційних каналів

Завершена

4 348 000.00 UAH з ПДВ
мін. крок: 0.5% або 21 740.00 UAH
Період оскарження: 16.05.2025 17:15 - 30.06.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП

Скарга на вимоги тендерної документації

Номер: 50392700cd94429a9191a154367cda9d
Ідентифікатор запиту: UA-2025-05-16-010501-a.c1
Назва: Скарга на вимоги тендерної документації
Скарга:
16 травня 2025 року Комунальним підприємством «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Шевченківського району м. Києва», (надалі - Замовник), було оголошено процедуру закупівлі UA-2025-05-16-010501-a (3ccc211530de46a7a33cea8b2f6697aa) «Послуги з обслуговування димовентиляційних каналів» з очікуваною вартістю закупівлі 4 348 000,00 грн. Товариство з обмеженою відповідальністю «ЗАУБЕР», (надалі – Скаржник або ТОВ «ЗАУБЕР»), планує взяти участь у даній процедурі. Однак, при вивченні тендерної документації нами було виявлено вимоги, які суперечать принципам здійснення публічних закупівель, а також порушують положення Закону України «Про публічні закупівлі» (надалі – Закон) та Постанову Кабінету міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (надалі – Постанова №1178). Статтею 18 Закону України «Про публічні закупівлі» та п. 52 Постанови Кабінету міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» надано право звернутись до Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель зі скаргою на умови тендерної документації, оприлюдненої Замовником. А тому, користуючись своїм правом, повідомляємо наступне: Стосовно порушення ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі». Відповідно до ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», закупівлі здійснюються за такими принципами: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об’єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням. Учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель/спрощених закупівлях на рівних умовах. Замовники забезпечують вільний доступ усіх учасників до інформації про закупівлю, передбаченої цим Законом. Згідно частини 4 Статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі», тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників. Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Дата розгляду скарги: 29.05.2025 10:00
Місце розгляду скарги: Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду: 22.05.2025 16:00
Дата прийняття рішення про вирішення скарги: 09.06.2025 16:32
Дата виконання рішення Замовником: 24.06.2025 11:02
Коментар замовника щодо усунення порушень: Внести зміни відповідно до рішення Антимонопольного комітету України від 05.06.2025 № 8999-р/пк-пз. до тендерної документації закупівлі «Послуги з обслуговування димовентиляційних каналів» код за ДК 021:2015: 90910000-9 — Послуги з прибирання (90915000-4: «Послуги з чищення печей і димарів») :
Автор: ТОВ ЗАУБЕР, Галушко Олена Петрівна +380993188994 sauber.ua@gmail.com

Пункт скарги

Порядковий номер пункту скарги: 1
Номер: bca14933bec245719ae5534d6cd6316f
Заголовок пункту скарги: Встановлення дискримінаційної вимоги
Тип пов'язаного елемента: Скарга на лот
Тип порушення: Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації: Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення: Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги: Відповідно до пункту 1 «Технічних вимог, якісних та кількісних характеристик предмета закупівлі» (надалі – Технічні вимоги), що є складовою частиною Технічного завдання, розміщеному в Додатку № 2 згідно тексту тендерної документації (сам додаток завантажено без номеру, файл «Технічне завдання димовентиляційні канали.docx») (а також відповідно до пункту 2.1. Проекту договору про закупівлю, що розміщений в додатку 3 до ТД), зазначено:
1. Технічне обслуговування димових і вентиляційних каналів повинно виконуватись на підставі Правил технічної експлуатації систем газопостачання затверджених наказом Міністерства енергетики України від 21.10.2024 № 402 (надалі – Правила) та інших нормативних документів.

Даний наказ Міністерства енергетики України №402 «Про затвердження правил технічної експлуатації систем газопостачання» набув чинності 20.02.2025 року.

Відповідно розділу 6 частини V Правил технічної експлуатації систем газопостачання (надалі – Правила):

18. Для належного виконання робіт з технічного обслуговування (перевірки та прочищення) димових і вентиляційних каналів комунально-побутових об’єктів, житлових та громадських будинків суб’єкт господарювання зобов’язаний:
1) забезпечити автоматизацію керування, моніторингу перевірки та прочищення димових і вентиляційних каналів комунально-побутових об’єктів, житлових та громадських будинків, шляхом використання власної ІКС на яку побудована КСЗІ з підтвердженою відповідністю, що забезпечує захист інформації в ІКС з гарантованим фіксуванням дати та часу конкретних дій в межах процесу виконання робіт з технічного обслуговування димових і вентиляційних каналів комунально-побутових об’єктів, житлових та громадських будинків, а також забезпечує цілісність, доступність передачі інформації від суб’єкта господарювання до Оператора ГРМ;
2) суб’єкт господарювання, який виконує роботи з перевірки та прочищення димових і вентиляційних каналів комунально-побутових об’єктів, житлових та громадських будинків, має підтвердити відповідність КСЗІ ІКС, що здійснюється за результатами державної експертизи в порядку, встановленому законодавством України й отримати атестат відповідності КСЗІ ІКС, які відповідають вимогам нормативно-правових актів з питань щодо технічного захисту інформації.»

Згідно розділу 7 частини V «Правил» зазначено:

1. Підтвердження відповідності дотримання суб’єктами господарювання вимог встановлених підпунктами 1, 2 пункту 18 глави 6 цього розділу здійснюється шляхом контролю Держенергонаглядом їх дотримання та видачі висновку відповідності, враховуючи вимоги Закону України «Про адміністративну процедуру».

2. Для одержання висновку відповідності суб’єкт господарювання подає особисто (надсилає поштовим відправленням, в електронній формі, у тому числі з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, у випадках, передбачених законодавством, через центр надання адміністративних послуг) до Держенергонагляду, заяву на отримання висновку відповідності суб’єкта господарювання вимогам з забезпечення належного виконання робіт з технічного обслуговування димових і вентиляційних каналів комунально-побутових об’єктів, житлових та громадських будинків, форма якої наведена у додатку 17 до цих Правил (далі — заява), до якої додається належним чином завірена копія дійсного атестата відповідності КСЗІ ІКС, отриманого суб’єктом господарювання за результатами державної експертизи, в порядку встановленому законодавством, який засвідчує, що зазначена КСЗІ ІКС забезпечення автоматизації, керування та моніторингу перевірки та прочищення димових і вентиляційних каналів комунально-побутових об’єктів, житлових та громадських будинків належить суб’єкту господарювання і відповідає вимогам нормативно-правових актів з питань щодо технічного захисту інформації, і зареєстрована в Адміністрації Держспецзв’язку.

Тобто, для відповідності вимогам тендерної документації, зокрема пунктам 1, 4, 11 «Технічних вимог, якісних та кількісних характеристик предмета закупівлі», файл «Технічне завдання димовентиляційні канали.docx» (надалі – Технічні вимоги), що є складовою частиною Технічного завдання, а також відповідно до проекту Договору та додатках до нього, розміщеному в додатку 3 до ТД, учасник повинен мати і надати у складі тендерної пропозиції оригінал або завірену належним чином копію висновку Держенергонагляду щодо відповідності суб’єкта господарювання вимогам з забезпечення належного виконання робіт з технічного обслуговування димових і вентиляційних каналів комунально-побутових об’єктів, житлових та громадських будинків, форма якого наведена у додатку 16 до «Правил технічної експлуатації систем газопостачання» затверджених наказом Міністерства енергетики України від 21.10.2024 № 402.

Вважаємо дану вимогу дискримінаційною для Скаржника та інших потенційних учасників закупівлі.

ПО-ПЕРШЕ. ДАНИЙ ВИСНОВОК НЕМОЖЛИВО ОТРИМАТИ ДО КІНЦЕВОГО СТРОКУ ПОДАННЯ ПРОПОЗИЦІЙ.
Даний Висновок Держенергонагляду неможливо отримати до кінцевого строку подання тендерних пропозицій даної закупівлі.
Згідно пункту 6 розділу 7 частини V «Правил технічної експлуатації систем газопостачання» зазначено:

Рішення про видачу висновку відповідності чи повідомлення суб’єкта господарювання про відмову в його видачі приймається протягом тридцяти календарних днів з дня отримання Держенергонаглядом, документів, зазначених у пункті 2 цієї глави.

Отже, жоден учасник, який матиме бажання взяти участь в даній закупівлі, не зможе отримати даний висновок з моменту оголошення закупівлі (16 травня 2025 року) до кінцевого строку подання тендерних пропозицій (до 24 травня 2025 року). Таким чином, тільки учасники, які оформили такий Висновок відповідності заздалегідь, зможуть взяти участь у даній процедурі закупівлі, що є дискримінаційною вимогою до інших учасників, зокрема Скаржника.

ПО-ДРУГЕ. ПРАВОВА КОЛІЗІЯ, ЗГІДНО ЯКОЇ ДОКУМЕНТИ, ЯКІ ВИМАГАЮТЬСЯ ДЛЯ ОТРИМАННЯ ВИСНОВКУ НА ДАНИЙ МОМЕНТ НЕ ПЕРЕДБАЧЕНІ ЧИННИМ ЗАКОНОДАВСТВОМ.
Згідно пункту 2 розділу 7 частини V «Правил технічної експлуатації систем газопостачання»: для одержання висновку відповідності суб’єкт господарювання подає заяву, до якої додається належним чином завірена копія дійсного атестата відповідності КСЗІ ІКС, отриманого суб’єктом господарювання за результатами державної експертизи.
Порядок проведення експертизи ІКС затверджений наказом Адміністрації державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України від 16.05.2007 № 93. Але 20.04.2025 року набув чинності Закон України №4336-IX від 27.03.2025 «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту інформації та кіберзахисту державних інформаційних ресурсів, об'єктів критичної інформаційної інфраструктури» (надалі – ЗУ №4336-IX), яким вже не передбачено поняття атестату відповідності.
Але без наявності атестату відповідності та експертного висновку ІКС Державна інспекція енергетичного нагляду України не надає висновок щодо відповідності суб’єкта господарювання вимогам з забезпечення належного виконання робіт з технічного обслуговування димових і вентиляційних каналів комунально-побутових об’єктів, житлових та громадських будинків. А згідно частини 2 Прикінцевих положень ЗУ №4336-IX, зазначено:
Кабінету Міністрів України у тримісячний строк з дня набрання чинності цим Законом:
 забезпечити прийняття нормативно-правових актів, необхідних для реалізації цього Закону;
 привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом;
 забезпечити приведення міністерствами та іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.

На момент подання даної скарги жодних змін до Наказу Міністерства енергетики України від 21.10.2024 № 402 «Про затвердження правил технічної експлуатації систем газопостачання» з метою приведення його у відповідність до Закону не було, тобто Висновок Держенергонагляду, що вимагається відповідно до пункту 11 Технічних вимог, на сьогодні отримати неможливо.

ПО-ТРЕТЄ. ШТУЧНА МОНОПОЛІЯ, ЩО СКЛАЛАСЬ НА РИНКУ
Згідно пункту 10 розділу 7 частини V «Правил технічної експлуатації систем газопостачання» затверджених наказом Міністерства енергетики України від 21.10.2024 № 402 «Держенергонагляд оприлюднює інформацію про видачу, відмову та анулювання висновків відповідності на своєму офіційному вебсайті».
Розглянувши інформацію, що розміщена на офіційній сторінці Державної інспекції енергетичного нагляду України (https://sies.gov.ua/rynok-pryrodnoho-hazu/informatsiia-pro-vydachu-vidmovu-ta-anuliuvannia-vysnovkiv-vidpovidnosti), а саме сторінку «Інформація про видачу, відмову та анулювання висновків Держенергонагляду щодо відповідності суб’єкта господарювання вимогам з забезпечення належного виконання робіт з технічного обслуговування димових і вентиляційних каналів комунально-побутових об’єктів, житлових та громадських будинків» можна побачити, що на момент подання даної скарги зазначено про видачу тільки одного такого висновку на всю Україну – Висновок №1 від 10.03.2025 року, виданий Товариству з обмеженою відповідальністю «Спеціалізована організація «СПЕЦГАЗ» (ЄДРПОУ 43124566).
Згідно відкритих джерел, а саме документів пропозиції ТОВ «СО «СПЕЦГАЗ» до закупівлі «Технічне обслуговування вентиляційних каналів», оголошеної КП «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Святошинського району міста Києва» (посилання на закупівлю - https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2025-04-10-012839-a), учасник завантажив архівний документ «14. Інформація про право підписання договору про закупівлю.zip», у складі якого міститься файл «7. Висновок_Спецгаз_250416_151013.pdf» (Доказ №3).
Даним висновком Держенергонагляду №1 від 10.03.2025 року підтверджується, що «Суб’єкт господарювання має у власності інформаційно-комунікаційну систему, яка має забезпечувати автоматизацію керування, моніторингу перевірки та прочищення димових і вентиляційних каналів комунально-побутових об’єктів, житлових та громадських будинків, на яку побудована комплексна система захисту інформації з підтвердженою відповідністю. Атестат відповідності комплексної системи захисту інформації зареєстрований в Адміністрації Держспецзв’язку від «21» лютого 2025 року за № 2333В».

Тобто на даний момент ТОВ «СО «СПЕЦГАЗ» в результаті отримання атестату відповідності та експертного висновку до нього за випадковим збігом обставин прямо в перший день набуття чинності Наказу Міністерства енергетики України від 21.10.2024 № 402 «Про затвердження Правил технічної експлуатації систем газопостачання» є штучним монополістом на ринку виконання робіт з технічного обслуговування димових і вентиляційних каналів комунально-побутових об’єктів, житлових та громадських будинків, інформація про що відкрито оприлюднена на офіційному вебсайті Держенергонагляду.

А з урахуванням набуття чинності Закону України №4336-IX від 27.03.2025 «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту інформації та кіберзахисту державних інформаційних ресурсів, об'єктів критичної інформаційної інфраструктури» жодна інша організація отримати атестат відповідності комплексної системи захисту інформації (необхідний для подання в Держенергонагляд для отримання Висновку) не зможе, оскільки тепер отримання такого документу не передбачено законодавством, а передбачений повідомний (декларативний) принцип щодо прийняття власником або розпорядником системи рішення про здійснення авторизації з безпеки.
Адже згідно змін, що застосовані до статті 8 (абзац 4) Закону України «Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах, що набули чинності 20.04.2025 року після набуття чинності Закону України №4336-IX від 27.03.2025 «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту інформації та кіберзахисту державних інформаційних ресурсів, об'єктів критичної інформаційної інфраструктури», зокрема зазначено:

Складовою такого порядку авторизації з безпеки має бути встановлення повідомного (декларативного) принципу щодо прийняття власником або розпорядником системи, об’єкта критичної інформаційної інфраструктури (крім тих, в яких обробляється інформація, що становить державну таємницю) рішення про здійснення авторизації з безпеки з урахуванням відповідних профілів безпеки, а також строки та порядок підтвердження дотримання вимог відповідно до базового, цільового та галузевого (за наявності) профілів безпеки протягом життєвого циклу відповідної системи, об’єкта критичної інформаційної інфраструктури.

З урахуванням такої штучної монополії, що склалась на ринку, дана закупівля за своєю сутністю не буде закупівлею у розумінні Закону.
Фактично Замовник, оголосивши процедуру «відкриті торги з особливостями», при цьому вимагаючи від учасників відповідати Правилам технічної експлуатації систем газопостачання затверджених наказом Міністерства енергетики України від 21.10.2024 № 402, зокрема, але не виключно в частині вимоги наявності Висновку відповідності Держенергонагляду, що офіційно наявний тільки у одного учасника ринку, підриває довіру до самого інституту публічних закупівель.

Нехтуючи всіма принципами ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», Замовник дає можливість конкретному єдиному Учаснику стати переможцем закупівлі за повною ціною очікуваної вартості закупівлі, при цьому імітуючи процедуру проведення відкритих торгів. Таким чином, можна констатувати своє власне розуміння Замовником добросовісної конкуренції серед учасників; максимальної економії, ефективності та пропорційності; недискримінації учасників та рівне ставлення до них; запобігання корупційним діям і зловживанням тощо.

Згідно пункту 3 частини 2 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі», зазначено, зокрема: «Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону», а саме: «Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників».

Ми цілком розуміємо, що Замовник може мати нагальну потребу для отримання тих чи інших послуг у конкретного учасника, але для таких випадків Законом України «Про публічні закупівлі» та постановою Кабінету Міністрів від 12 жовтня 2022 р. № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» передбачені інші форми процедур закупівель, на відміну від відкритих торгів з особливостями. В той же час, згідно оголошення до закупівлі та графіку надання послуг зазначено, що строк надання послуг - з 01 червня 2025 року по 28 лютого 2026 року, отже потреба Замовника у даних послугах є річною, а не нагальною.
Виходячи з усіх вищенаведених доводів, ТОВ «ЗАУБЕР» вважає, що оголошення Замовником закупівлі за процедурою відкриті торги з особливостями, але відповідно до «Правил технічної експлуатації систем газопостачання», затверджених наказом Міністерства енергетики України від 21.10.2024 № 402 (що передбачають наявність у Учасника висновку Держенергонагляду), за умов наявності такого висновку у єдиного учасника на ринку України – є порушенням вимог Закону України «Про публічні закупівлі» та Постанови №1178.

Замовники при проведенні публічних закупівель повинні неухильно дотримуватись положень Закону. Вимоги тендерної документації, які не узгоджуються з вимогами чинного законодавства, є дискримінаційним по відношенню до потенційних учасників закупівлі, у тому числі й до нас. Задоволення вимог, викладених у Скарзі призведе до відновлення наших прав і законних інтересів, як потенційного учасника цієї закупівлі та дозволить нам взяти участь у цій закупівлі на рівних умовах.

Враховуючи мету Закону України «Про публічні закупівлі», якою є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції, замовнику під час проведення процедури закупівлі необхідно дотримуватись принципів здійснення закупівель, закріплених у статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» та відповідно до ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі» та ст. 7 Закону України «Про антимонопольний комітет України», п. 53-64 Постанови Кабінету Міністрів від 12 жовтня 2022 р. № 1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування»-
Вимоги: Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації