-
Відкриті торги з особливостями
-
Однолотова
-
КЕП
Послуги технічного обслуговування димових та вентиляційних каналів у житлових будинках Дарницького району м. Києва
Завершена
3 341 909.37
UAH з ПДВ
мін. крок: 1% або 33 419.09 UAH
мін. крок: 1% або 33 419.09 UAH
Період оскарження:
14.05.2025 17:16 - 07.07.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП
Скарга на вимоги тендерної документації
Номер:
473a19506d7c4f1eaa17470f16c15982
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-05-14-013225-a.b1
Назва:
Скарга на вимоги тендерної документації
Скарга:
Замовником в тендерній документації встановлено дискримінаційні вимоги
Пов'язані документи:
Учасник
- Скарга (Pdf) 18.05.2025 22:20
- Доказ № 1. Декларація 18.05.2025 22:20
- Доказ № 2. Дозвіл 18.05.2025 22:20
- Доказ № 3. Висновок Спецгаз 18.05.2025 22:20
- Доказ № 4. Скриншот. Отримані висновки 18.05.2025 22:20
- Доказ № 5. Скриншот. Документи для отримання висновку 18.05.2025 22:20
- Скарга (Word) 18.05.2025 22:20
- sign.p7s 18.05.2025 22:22
- Платіжна інструкція 18.05.2025 22:33
- sign.p7s 18.05.2025 22:36
- Заперечення (Word) 26.05.2025 14:41
- Заперечення (Pdf) 26.05.2025 14:41
- sign.p7s 26.05.2025 14:42
- Рішення від 20.05.2025 №7993.pdf 20.05.2025 17:16
- інформація про перенесення розгляду скарги від 28.05.2025 №1272.pdf 28.05.2025 14:40
- Інформація про резолютивну частину рішення від 05.06.2025 №8998.pdf 06.06.2025 11:42
- Рішення від 05.06.2025 №8998.pdf 10.06.2025 15:35
- Пояснення_UA-2025-05-14-013225-а.pdf.asice (1).zip 22.05.2025 17:04
- Пояснення_UA-2025-05-14-013225-а.docx 22.05.2025 17:05
- ОГОЛОШЕННЯ зі змінами-2.pdf 02.07.2025 12:46
- Перелік змін-2_ до ТД_ТО вентиляційних та димових каналів.pdf 02.07.2025 12:47
- ПРОЄКТ ДОГОВОРУ (зі змінами).doc 02.07.2025 12:48
- ТД_Послуги з ТО вентиляційних та димових каналів (зі змінами-2).pdf 02.07.2025 12:48
Дата прийняття скарги до розгляду:
18.05.2025 22:29
Дата розгляду скарги:
28.05.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
20.05.2025 17:17
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:
10.06.2025 15:35
Дата виконання рішення Замовником:
02.07.2025 12:55
Коментар замовника щодо усунення порушень:
На виконання рішення Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель № 8998-р/пк-пз від 05.06.2025
внесено зміни до тендерної документації щодо закупівлі № UA-2025-05-14-013225-a Послуги технічного обслуговування димових та вентиляційних каналів у житлових будинках Дарницького району м. Києва [ДК 021:2015 за кодом Єдиного закупівельного словника (CPV) – 90910000-9 Послуги з прибирання] .
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
056326aa2cf04e0bab842c4b1edb8a33
Заголовок пункту скарги:
ВИМОГА НАДАННЯ ВИСНОВКУ ДЕРЖЕНЕРГОНАГЛЯДУ
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Кваліфікаційні критерії учасників
Тип порушення:
Кваліфікаційні критерії учасників
Опис суті пункту скарги:
Відповідно до пункту 11 «Технічних вимог, якісних та кількісних характеристик предмета закупівлі» (надалі – Технічні вимоги), що є складовою частиною Технічного завдання, розміщеному в Додатку № 4 до тендерної документації (а також відповідно до пункту 19 додатку 7 до ТД), зазначено:
11. Для технічного обслуговування димових і вентиляційних каналів Учасник повинен надати оригінал або завірену належним чином копію висновку Держенергонагляду щодо відповідності суб’єкта господарювання вимогам з забезпечення належного виконання робіт з технічного обслуговування димових і вентиляційних каналів комунально-побутових об’єктів, житлових та громадських будинків, форма якого наведена у додатку 16 до «Правил технічної експлуатації систем газопостачання» затверджених наказом Міністерства енергетики України від 21.10.2024 № 402.
Вважаємо дану вимогу дискримінаційною для ТОВ «ЗАУБЕР».
По-перше. Невідповідність вимог.
ТОВ «ЗАУБЕР» працює на ринку надання послуг з технічного обслуговування димових та вентиляційних каналів житлових будинків та інших об’єктів господарювання з 2020 року та активно бере участь у процедурах закупівель, а також має досвід успішного виконання аналогічних договорів за результатами процедур закупівель/спрощених закупівель, зокрема, але не виключно, із Керуючими компаніями з обслуговування житлового фонду Дніпровського, Шевченківського, Голосіївського та Дарницького районів.
Згідно пункту 1 Технічних вимог зазначено:
Технічне обслуговування димових і вентиляційних каналів повинно виконуватись на підставі Правил, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 15.05.2015 № 285 «Про затвердження Правил безпеки систем газопостачання», та інших відповідних нормативних документів.
Згідно п.6.1 Розділу V Правил безпеки систем газопостачання, затверджених Наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України № 285 від 15.05.2015 року, перевірка і прочищення димових та вентиляційних каналів повинні виконуватися спеціалізованою організацією, яка має дозвіл на виконання цих робіт центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю.
Відповідно до Правил безпеки систем газопостачання Замовником в пункті 10 Технічних вимог зазначено:
10. Для технічного обслуговування димових і вентиляційних каналів Учасник повинен надати оригінал або завірену належним чином копію чинної на дату подання тендерної пропозиції декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці, в якій підтверджено відповідність матеріально-технічної бази та умов праці вимогам законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки під час виконання робіт підвищеної небезпеки, зокрема:
- Роботи, що виконуються на висоті понад 1,3 метра;
- Обстеження, ремонт і чищення димарів, повітропроводів, а також димових та вентиляційних каналів, та надати копію декларації в складі тендерної пропозиції.
В своїй діяльності ТОВ «ЗАУБЕР» керується нормами чинного законодавства та відповідно здійснює її на підставі наступних документів дозвільного характеру:
1) Декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці, під час виконання робіт підвищеної небезпеки (Роботи, що виконуються на висоті понад 1,3 метра та Обстеження, ремонт і чищення димарів, повітропроводів). Декларація зареєстрована у територіальному органі Держпраці 21.10.2020 року № 32-20-5393. Термін дії Декларації – безстрокова (Доказ №1).
2) Дозволу № 88.21.32 від 22.02.2021 року, що виданий Головним управлінням Держпраці у Київській області на виконання робіт: Газонебезпечні роботи та роботи у вибухопожежонебезпечних зонах; Спорудження магістральних газопроводів, нафтопроводів і продуктопроводів (нафтопродуктопроводів, аміакопроводів, етиленопроводів тощо), систем газопостачання природного та зрідженого газу (http://dozvil.ndiop.kiev.ua/dozvil/get/?id=149209) (Доказ №2).
Але, незважаючи на те, що згідно Технічних вимог (Додаток 4 до ТД, пункт 1) послуги, що є предметом даної закупівлі повинні виконуватись на підставі Наказу №285 від 15.05.2015 «Про затвердження Правил безпеки систем газопостачання», вже в 11 пункті цих же Технічних вимог (а також відповідно до пункту 19 додатку 7 до ТД) Замовник вимагає надати оригінал/копію Висновку Держенергонагляду, отримання якого не передбачено даним Наказом №285 від 15.05.2015.
По-друге. Неможливість отримати висновок до кінцевого строку подання пропозицій.
Даний Висновок Держенергонагляду, який Замовник вимагає надати для відповідності Технічним вимогам, неможливо отримати до кінцевого строку подання тендерних пропозицій даної закупівлі.
Згідно пункту 6 розділу 7 частини V «Правил технічної експлуатації систем газопостачання», затверджених наказом Міністерства енергетики України від 21.10.2024 № 402 (на які посилається Замовник) зазначено:
Рішення про видачу висновку відповідності чи повідомлення суб’єкта господарювання про відмову в його видачі приймається протягом тридцяти календарних днів з дня отримання Держенергонаглядом, документів, зазначених у пункті 2 цієї глави.
Отже, жоден учасник, який матиме бажання взяти участь в даній закупівлі, не зможе отримати даний висновок з моменту оголошення закупівлі (16 травня 2025 року) до кінцевого строку подання тендерних пропозицій (до 22 травня 2025 року). Таким чином, тільки учасники, які оформили такий Висновок відповідності заздалегідь, зможуть взяти участь у даній процедурі закупівлі, що є дискримінаційною вимогою до інших учасників, зокрема Скаржника.
По-третє. Правова колізія, згідно якої документи, які вимагаються для отримання висновку на даний момент не передбачені чинним законодавством.
Згідно пункту 2 розділу 7 частини V «Правил технічної експлуатації систем газопостачання» затверджених наказом Міністерства енергетики України від 21.10.2024 № 402 зазначено:
Для одержання висновку відповідності суб’єкт господарювання подає особисто (надсилає поштовим відправленням, в електронній формі, у тому числі з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, у випадках, передбачених законодавством, через центр надання адміністративних послуг) до Держенергонагляду, заяву на отримання висновку відповідності суб’єкта господарювання вимогам з забезпечення належного виконання робіт з технічного обслуговування димових і вентиляційних каналів комунально-побутових об’єктів, житлових та громадських будинків, форма якої наведена у додатку 17 до цих Правил (далі — заява), до якої додається належним чином завірена копія дійсного атестата відповідності КСЗІ ІКС, отриманого суб’єктом господарювання за результатами державної експертизи, в порядку встановленому законодавством, який засвідчує, що зазначена КСЗІ ІКС забезпечення автоматизації, керування та моніторингу перевірки та прочищення димових і вентиляційних каналів комунально-побутових об’єктів, житлових та громадських будинків належить суб’єкту господарювання і відповідає вимогам нормативно-правових актів з питань щодо технічного захисту інформації, і зареєстрована в Адміністрації Держспецзв’язку.
Порядок проведення експертизи ІКС затверджений наказом Адміністрації державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України від 16.05.2007 № 93 (далі – наказ Спецзв’язок України №93 від 16.05.2007).
Але 20.04.2025 року набув чинності Закон України №4336-IX від 27.03.2025 «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту інформації та кіберзахисту державних інформаційних ресурсів, об'єктів критичної інформаційної інфраструктури» (надалі – ЗУ №4336-IX), яким вже не передбачено поняття атестату відповідності та експертного висновку.
Але без наявності атестату відповідності та експертного висновку ІКС Державна інспекція енергетичного нагляду України не видає висновок щодо відповідності суб’єкта господарювання вимогам з забезпечення належного виконання робіт з технічного обслуговування димових і вентиляційних каналів комунально-побутових об’єктів, житлових та громадських будинків (Доказ №5).
А це означає, що Висновок Держенергонагляду, що вимагається відповідно до пункту 11 Технічних вимог, на сьогодні неможливо отримати фізично.
По-четверте. Штучна монополія, що склалась на ринку.
Згідно пункту 10 розділу 7 частини V «Правил технічної експлуатації систем газопостачання» затверджених наказом Міністерства енергетики України від 21.10.2024 № 402 «Держенергонагляд оприлюднює інформацію про видачу, відмову та анулювання висновків відповідності на своєму офіційному вебсайті».
Розглянувши інформацію, що розміщена на офіційній сторінці Державної інспекції енергетичного нагляду України (https://sies.gov.ua/rynok-pryrodnoho-hazu/informatsiia-pro-vydachu-vidmovu-ta-anuliuvannia-vysnovkiv-vidpovidnosti), а саме сторінку «Інформація про видачу, відмову та анулювання висновків Держенергонагляду щодо відповідності суб’єкта господарювання вимогам з забезпечення належного виконання робіт з технічного обслуговування димових і вентиляційних каналів комунально-побутових об’єктів, житлових та громадських будинків» можна побачити, що на момент подання даної скарги зазначено про видачу тільки одного такого висновку на всю Україну – Висновок №1 від 10.03.2025 року, виданий Товариству з обмеженою відповідальністю «Спеціалізована організація «СПЕЦГАЗ» (ЄДРПОУ 43124566) (Доказ №4).
Згідно відкритих джерел, а саме документів пропозиції ТОВ «СО «СПЕЦГАЗ» до закупівлі «Технічне обслуговування вентиляційних каналів», оголошеної КП «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Святошинського району міста Києва» (посилання на закупівлю - https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2025-04-10-012839-a), учасник завантажив архівний документ «14. Інформація про право підписання договору про закупівлю.zip», у складі якого міститься файл «7. Висновок_Спецгаз_250416_151013.pdf» (Доказ №3).
Даним висновком Держенергонагляду №1 від 10.03.2025 року підтверджується, що «Суб’єкт господарювання має у власності інформаційно-комунікаційну систему, яка має забезпечувати автоматизацію керування, моніторингу перевірки та прочищення димових і вентиляційних каналів комунально-побутових об’єктів, житлових та громадських будинків, на яку побудована комплексна система захисту інформації з підтвердженою відповідністю. Атестат відповідності комплексної системи захисту інформації зареєстрований в Адміністрації Держспецзв’язку від «21» лютого 2025 року за № 2333В».
Тобто на даний момент ТОВ «СО «СПЕЦГАЗ» в результаті отримання атестату відповідності та експертного висновку до нього за випадковим збігом обставин прямо в перший день набуття чинності Наказу Міністерства енергетики України від 21.10.2024 № 402 «Про затвердження Правил технічної експлуатації систем газопостачання» є штучним монополістом на ринку виконання робіт з технічного обслуговування димових і вентиляційних каналів комунально-побутових об’єктів, житлових та громадських будинків, інформація про що відкрито оприлюднена на офіційному вебсайті Держенергонагляду.
А з урахуванням набуття чинності Закону України №4336-IX від 27.03.2025 «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту інформації та кіберзахисту державних інформаційних ресурсів, об'єктів критичної інформаційної інфраструктури» жодна інша організація отримати атестат відповідності комплексної системи захисту інформації (необхідний для подання в Держенергонагляд для отримання Висновку) не зможе, оскільки тепер отримання такого документу не передбачено законодавством, а передбачений повідомний (декларативний) принцип щодо прийняття власником або розпорядником системи рішення про здійснення авторизації з безпеки.
Адже згідно змін, що застосовані до статті 8 (абзац 4) Закону України «Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах, що набули чинності 20.04.2025 року після набуття чинності Закону України №4336-IX від 27.03.2025 «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту інформації та кіберзахисту державних інформаційних ресурсів, об'єктів критичної інформаційної інфраструктури», зокрема зазначено:
Складовою такого порядку авторизації з безпеки має бути встановлення повідомного (декларативного) принципу щодо прийняття власником або розпорядником системи, об’єкта критичної інформаційної інфраструктури (крім тих, в яких обробляється інформація, що становить державну таємницю) рішення про здійснення авторизації з безпеки з урахуванням відповідних профілів безпеки, а також строки та порядок підтвердження дотримання вимог відповідно до базового, цільового та галузевого (за наявності) профілів безпеки протягом життєвого циклу відповідної системи, об’єкта критичної інформаційної інфраструктури.
З урахуванням такої штучної монополії, що склалась на ринку, дана закупівля за своєю сутністю не буде закупівлею у розумінні Закону. Фактично Замовник, оголосивши процедуру «відкриті торги з особливостями» і при цьому додавши до тендерної документації вимогу наявності Висновку відповідності Держенергонагляду, що офіційно наявний тільки у одного учасника ринку, підриває довіру до самого інституту публічних закупівель.
Нехтуючи всіма принципами ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», Замовник дає можливість конкретному єдиному Учаснику стати переможцем закупівлі за повною ціною очікуваної вартості закупівлі, при цьому імітуючи процедуру проведення відкритих торгів. Таким чином, можна констатувати своє власне розуміння Замовником добросовісної конкуренції серед учасників; максимальної економії, ефективності та пропорційності; недискримінації учасників та рівне ставлення до них; запобігання корупційним діям і зловживанням тощо.
Згідно пункту 3 частини 2 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі», зазначено, зокрема: «Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону», а саме: «Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників».
Виходячи з усіх вищенаведених доводів, ТОВ «ЗАУБЕР» вважає, що вимоги пункту 11 Технічних вимог, що є складовою частиною Технічного завдання, розміщеному в Додатку № 4 до тендерної документації (продубльовано пунктом 19 додатку 7 до ТД), є дискримінаційними та такими, що порушують основні принципи публічних закупівель.
Враховуючи вищевикладене, маємо тверду впевненість, що такі вимоги штучно обмежують конкуренцію та були включені до складу тендерної документації з метою надання конкурентної переваги окремому учаснику, та перешкоджають Скаржнику взяти участь у процедурі закупівлі на рівні з іншими учасниками.
11. Для технічного обслуговування димових і вентиляційних каналів Учасник повинен надати оригінал або завірену належним чином копію висновку Держенергонагляду щодо відповідності суб’єкта господарювання вимогам з забезпечення належного виконання робіт з технічного обслуговування димових і вентиляційних каналів комунально-побутових об’єктів, житлових та громадських будинків, форма якого наведена у додатку 16 до «Правил технічної експлуатації систем газопостачання» затверджених наказом Міністерства енергетики України від 21.10.2024 № 402.
Вважаємо дану вимогу дискримінаційною для ТОВ «ЗАУБЕР».
По-перше. Невідповідність вимог.
ТОВ «ЗАУБЕР» працює на ринку надання послуг з технічного обслуговування димових та вентиляційних каналів житлових будинків та інших об’єктів господарювання з 2020 року та активно бере участь у процедурах закупівель, а також має досвід успішного виконання аналогічних договорів за результатами процедур закупівель/спрощених закупівель, зокрема, але не виключно, із Керуючими компаніями з обслуговування житлового фонду Дніпровського, Шевченківського, Голосіївського та Дарницького районів.
Згідно пункту 1 Технічних вимог зазначено:
Технічне обслуговування димових і вентиляційних каналів повинно виконуватись на підставі Правил, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 15.05.2015 № 285 «Про затвердження Правил безпеки систем газопостачання», та інших відповідних нормативних документів.
Згідно п.6.1 Розділу V Правил безпеки систем газопостачання, затверджених Наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України № 285 від 15.05.2015 року, перевірка і прочищення димових та вентиляційних каналів повинні виконуватися спеціалізованою організацією, яка має дозвіл на виконання цих робіт центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю.
Відповідно до Правил безпеки систем газопостачання Замовником в пункті 10 Технічних вимог зазначено:
10. Для технічного обслуговування димових і вентиляційних каналів Учасник повинен надати оригінал або завірену належним чином копію чинної на дату подання тендерної пропозиції декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці, в якій підтверджено відповідність матеріально-технічної бази та умов праці вимогам законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки під час виконання робіт підвищеної небезпеки, зокрема:
- Роботи, що виконуються на висоті понад 1,3 метра;
- Обстеження, ремонт і чищення димарів, повітропроводів, а також димових та вентиляційних каналів, та надати копію декларації в складі тендерної пропозиції.
В своїй діяльності ТОВ «ЗАУБЕР» керується нормами чинного законодавства та відповідно здійснює її на підставі наступних документів дозвільного характеру:
1) Декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці, під час виконання робіт підвищеної небезпеки (Роботи, що виконуються на висоті понад 1,3 метра та Обстеження, ремонт і чищення димарів, повітропроводів). Декларація зареєстрована у територіальному органі Держпраці 21.10.2020 року № 32-20-5393. Термін дії Декларації – безстрокова (Доказ №1).
2) Дозволу № 88.21.32 від 22.02.2021 року, що виданий Головним управлінням Держпраці у Київській області на виконання робіт: Газонебезпечні роботи та роботи у вибухопожежонебезпечних зонах; Спорудження магістральних газопроводів, нафтопроводів і продуктопроводів (нафтопродуктопроводів, аміакопроводів, етиленопроводів тощо), систем газопостачання природного та зрідженого газу (http://dozvil.ndiop.kiev.ua/dozvil/get/?id=149209) (Доказ №2).
Але, незважаючи на те, що згідно Технічних вимог (Додаток 4 до ТД, пункт 1) послуги, що є предметом даної закупівлі повинні виконуватись на підставі Наказу №285 від 15.05.2015 «Про затвердження Правил безпеки систем газопостачання», вже в 11 пункті цих же Технічних вимог (а також відповідно до пункту 19 додатку 7 до ТД) Замовник вимагає надати оригінал/копію Висновку Держенергонагляду, отримання якого не передбачено даним Наказом №285 від 15.05.2015.
По-друге. Неможливість отримати висновок до кінцевого строку подання пропозицій.
Даний Висновок Держенергонагляду, який Замовник вимагає надати для відповідності Технічним вимогам, неможливо отримати до кінцевого строку подання тендерних пропозицій даної закупівлі.
Згідно пункту 6 розділу 7 частини V «Правил технічної експлуатації систем газопостачання», затверджених наказом Міністерства енергетики України від 21.10.2024 № 402 (на які посилається Замовник) зазначено:
Рішення про видачу висновку відповідності чи повідомлення суб’єкта господарювання про відмову в його видачі приймається протягом тридцяти календарних днів з дня отримання Держенергонаглядом, документів, зазначених у пункті 2 цієї глави.
Отже, жоден учасник, який матиме бажання взяти участь в даній закупівлі, не зможе отримати даний висновок з моменту оголошення закупівлі (16 травня 2025 року) до кінцевого строку подання тендерних пропозицій (до 22 травня 2025 року). Таким чином, тільки учасники, які оформили такий Висновок відповідності заздалегідь, зможуть взяти участь у даній процедурі закупівлі, що є дискримінаційною вимогою до інших учасників, зокрема Скаржника.
По-третє. Правова колізія, згідно якої документи, які вимагаються для отримання висновку на даний момент не передбачені чинним законодавством.
Згідно пункту 2 розділу 7 частини V «Правил технічної експлуатації систем газопостачання» затверджених наказом Міністерства енергетики України від 21.10.2024 № 402 зазначено:
Для одержання висновку відповідності суб’єкт господарювання подає особисто (надсилає поштовим відправленням, в електронній формі, у тому числі з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, у випадках, передбачених законодавством, через центр надання адміністративних послуг) до Держенергонагляду, заяву на отримання висновку відповідності суб’єкта господарювання вимогам з забезпечення належного виконання робіт з технічного обслуговування димових і вентиляційних каналів комунально-побутових об’єктів, житлових та громадських будинків, форма якої наведена у додатку 17 до цих Правил (далі — заява), до якої додається належним чином завірена копія дійсного атестата відповідності КСЗІ ІКС, отриманого суб’єктом господарювання за результатами державної експертизи, в порядку встановленому законодавством, який засвідчує, що зазначена КСЗІ ІКС забезпечення автоматизації, керування та моніторингу перевірки та прочищення димових і вентиляційних каналів комунально-побутових об’єктів, житлових та громадських будинків належить суб’єкту господарювання і відповідає вимогам нормативно-правових актів з питань щодо технічного захисту інформації, і зареєстрована в Адміністрації Держспецзв’язку.
Порядок проведення експертизи ІКС затверджений наказом Адміністрації державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України від 16.05.2007 № 93 (далі – наказ Спецзв’язок України №93 від 16.05.2007).
Але 20.04.2025 року набув чинності Закон України №4336-IX від 27.03.2025 «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту інформації та кіберзахисту державних інформаційних ресурсів, об'єктів критичної інформаційної інфраструктури» (надалі – ЗУ №4336-IX), яким вже не передбачено поняття атестату відповідності та експертного висновку.
Але без наявності атестату відповідності та експертного висновку ІКС Державна інспекція енергетичного нагляду України не видає висновок щодо відповідності суб’єкта господарювання вимогам з забезпечення належного виконання робіт з технічного обслуговування димових і вентиляційних каналів комунально-побутових об’єктів, житлових та громадських будинків (Доказ №5).
А це означає, що Висновок Держенергонагляду, що вимагається відповідно до пункту 11 Технічних вимог, на сьогодні неможливо отримати фізично.
По-четверте. Штучна монополія, що склалась на ринку.
Згідно пункту 10 розділу 7 частини V «Правил технічної експлуатації систем газопостачання» затверджених наказом Міністерства енергетики України від 21.10.2024 № 402 «Держенергонагляд оприлюднює інформацію про видачу, відмову та анулювання висновків відповідності на своєму офіційному вебсайті».
Розглянувши інформацію, що розміщена на офіційній сторінці Державної інспекції енергетичного нагляду України (https://sies.gov.ua/rynok-pryrodnoho-hazu/informatsiia-pro-vydachu-vidmovu-ta-anuliuvannia-vysnovkiv-vidpovidnosti), а саме сторінку «Інформація про видачу, відмову та анулювання висновків Держенергонагляду щодо відповідності суб’єкта господарювання вимогам з забезпечення належного виконання робіт з технічного обслуговування димових і вентиляційних каналів комунально-побутових об’єктів, житлових та громадських будинків» можна побачити, що на момент подання даної скарги зазначено про видачу тільки одного такого висновку на всю Україну – Висновок №1 від 10.03.2025 року, виданий Товариству з обмеженою відповідальністю «Спеціалізована організація «СПЕЦГАЗ» (ЄДРПОУ 43124566) (Доказ №4).
Згідно відкритих джерел, а саме документів пропозиції ТОВ «СО «СПЕЦГАЗ» до закупівлі «Технічне обслуговування вентиляційних каналів», оголошеної КП «Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Святошинського району міста Києва» (посилання на закупівлю - https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2025-04-10-012839-a), учасник завантажив архівний документ «14. Інформація про право підписання договору про закупівлю.zip», у складі якого міститься файл «7. Висновок_Спецгаз_250416_151013.pdf» (Доказ №3).
Даним висновком Держенергонагляду №1 від 10.03.2025 року підтверджується, що «Суб’єкт господарювання має у власності інформаційно-комунікаційну систему, яка має забезпечувати автоматизацію керування, моніторингу перевірки та прочищення димових і вентиляційних каналів комунально-побутових об’єктів, житлових та громадських будинків, на яку побудована комплексна система захисту інформації з підтвердженою відповідністю. Атестат відповідності комплексної системи захисту інформації зареєстрований в Адміністрації Держспецзв’язку від «21» лютого 2025 року за № 2333В».
Тобто на даний момент ТОВ «СО «СПЕЦГАЗ» в результаті отримання атестату відповідності та експертного висновку до нього за випадковим збігом обставин прямо в перший день набуття чинності Наказу Міністерства енергетики України від 21.10.2024 № 402 «Про затвердження Правил технічної експлуатації систем газопостачання» є штучним монополістом на ринку виконання робіт з технічного обслуговування димових і вентиляційних каналів комунально-побутових об’єктів, житлових та громадських будинків, інформація про що відкрито оприлюднена на офіційному вебсайті Держенергонагляду.
А з урахуванням набуття чинності Закону України №4336-IX від 27.03.2025 «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту інформації та кіберзахисту державних інформаційних ресурсів, об'єктів критичної інформаційної інфраструктури» жодна інша організація отримати атестат відповідності комплексної системи захисту інформації (необхідний для подання в Держенергонагляд для отримання Висновку) не зможе, оскільки тепер отримання такого документу не передбачено законодавством, а передбачений повідомний (декларативний) принцип щодо прийняття власником або розпорядником системи рішення про здійснення авторизації з безпеки.
Адже згідно змін, що застосовані до статті 8 (абзац 4) Закону України «Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах, що набули чинності 20.04.2025 року після набуття чинності Закону України №4336-IX від 27.03.2025 «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту інформації та кіберзахисту державних інформаційних ресурсів, об'єктів критичної інформаційної інфраструктури», зокрема зазначено:
Складовою такого порядку авторизації з безпеки має бути встановлення повідомного (декларативного) принципу щодо прийняття власником або розпорядником системи, об’єкта критичної інформаційної інфраструктури (крім тих, в яких обробляється інформація, що становить державну таємницю) рішення про здійснення авторизації з безпеки з урахуванням відповідних профілів безпеки, а також строки та порядок підтвердження дотримання вимог відповідно до базового, цільового та галузевого (за наявності) профілів безпеки протягом життєвого циклу відповідної системи, об’єкта критичної інформаційної інфраструктури.
З урахуванням такої штучної монополії, що склалась на ринку, дана закупівля за своєю сутністю не буде закупівлею у розумінні Закону. Фактично Замовник, оголосивши процедуру «відкриті торги з особливостями» і при цьому додавши до тендерної документації вимогу наявності Висновку відповідності Держенергонагляду, що офіційно наявний тільки у одного учасника ринку, підриває довіру до самого інституту публічних закупівель.
Нехтуючи всіма принципами ст. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», Замовник дає можливість конкретному єдиному Учаснику стати переможцем закупівлі за повною ціною очікуваної вартості закупівлі, при цьому імітуючи процедуру проведення відкритих торгів. Таким чином, можна констатувати своє власне розуміння Замовником добросовісної конкуренції серед учасників; максимальної економії, ефективності та пропорційності; недискримінації учасників та рівне ставлення до них; запобігання корупційним діям і зловживанням тощо.
Згідно пункту 3 частини 2 ст. 22 Закону України «Про публічні закупівлі», зазначено, зокрема: «Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону», а саме: «Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників».
Виходячи з усіх вищенаведених доводів, ТОВ «ЗАУБЕР» вважає, що вимоги пункту 11 Технічних вимог, що є складовою частиною Технічного завдання, розміщеному в Додатку № 4 до тендерної документації (продубльовано пунктом 19 додатку 7 до ТД), є дискримінаційними та такими, що порушують основні принципи публічних закупівель.
Враховуючи вищевикладене, маємо тверду впевненість, що такі вимоги штучно обмежують конкуренцію та були включені до складу тендерної документації з метою надання конкурентної переваги окремому учаснику, та перешкоджають Скаржнику взяти участь у процедурі закупівлі на рівні з іншими учасниками.
×
-
Назва доказу:
Скриншот. Документи для отримання висновку
-
Повʼязаний документ:
Доказ № 5. Скриншот. Документи для отримання висновку
-
-
Назва доказу:
Скриншот. Отримані висновки
-
Повʼязаний документ:
Доказ № 4. Скриншот. Отримані висновки
-
-
Назва доказу:
Висновок Спецгаз
-
Повʼязаний документ:
Доказ № 3. Висновок Спецгаз
-
-
Назва доказу:
Дозвіл
-
Повʼязаний документ:
Доказ № 2. Дозвіл
-
-
Назва доказу:
Декларація
-
Повʼязаний документ:
Доказ № 1. Декларація
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Зобов'язати Замовника виключити дискримінаційну вимогу
Порядковий номер пункту скарги:
2
Номер:
9e8a9391236644f59306320a7ce0fe1e
Заголовок пункту скарги:
РОЗБІЖНОСТІ В ІНФОРМАЦІЇ ПРО ПРЕДМЕТ ЗАКУПІВЛІ
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення:
Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги:
1. Згідно оголошення про проведення даної закупівлі; пункту 4.3. Розділу І тендерної документації та форми тендерної пропозиції (Додаток 3 до ТД) зазначено обслуговування:
56836 одиниця вентиляційних каналів в житлових будинках з газовими плитами,
685 одиниця для вентканалів в житлових будинках з газовими колонками,
685 одиниця для димових каналів,
ВСЬОГО - 58 206 одиниць
Згідно Технічного завдання (Додаток 4 до ТД) та Додатку 1 до проекту Договору (Додаток 5 до ТД) зазначено обслуговування іншої кількості каналів, а саме:
57513 - загальна кількість вентиляційних каналів в житлових будинках з газовими плитами, та вентканалів в житлових будинках з газовими колонками,
677 одиниця для димових каналів,
ВСЬОГО – 58 190 одиниць
Не зрозуміло, обслуговування якої саме кількості димових та вентиляційних каналів має відбуватись згідно вимог Замовника.
2. Також згідно пункту 3 Технічних вимог (Додаток 4 до ТД) зазначено:
З метою забезпечення безпеки газопостачання житлового фонду, громадських будівель району та надання якісних житлово-комунальних послуг мешканцям будинків, з технічного обслуговування димових та вентиляційних каналів де встановлені газові прилади, періодичній перевірці і прочищенню підлягають:
- будинки з газовими та електричними плитами (обхід, перевірка наявності тяги у вентиляційних каналах) - 1 раз на рік;
- будинки з газовими колонками (обхід, перевірка наявності тяги у димових та вентиляційних каналах. Димові канали підлягають перевірці і прочищенню одночасно з вентиляційними) - 2 рази на рік;
- димові і вентиляційні канали - за необхідністю (заявки мешканців).
Але згідно форми тендерної пропозиції (Додаток 3 до ТД) зазначено, що періодичність обслуговування для «Послуги з технічного обслуговування димових каналів» - 1 (очевидно мається на увазі – 1 раз на рік), а також, що Учасник не повинен відступати від даної форми.
Просимо зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації з метою усунення розбіжностей у вимогах тендерної документації.
56836 одиниця вентиляційних каналів в житлових будинках з газовими плитами,
685 одиниця для вентканалів в житлових будинках з газовими колонками,
685 одиниця для димових каналів,
ВСЬОГО - 58 206 одиниць
Згідно Технічного завдання (Додаток 4 до ТД) та Додатку 1 до проекту Договору (Додаток 5 до ТД) зазначено обслуговування іншої кількості каналів, а саме:
57513 - загальна кількість вентиляційних каналів в житлових будинках з газовими плитами, та вентканалів в житлових будинках з газовими колонками,
677 одиниця для димових каналів,
ВСЬОГО – 58 190 одиниць
Не зрозуміло, обслуговування якої саме кількості димових та вентиляційних каналів має відбуватись згідно вимог Замовника.
2. Також згідно пункту 3 Технічних вимог (Додаток 4 до ТД) зазначено:
З метою забезпечення безпеки газопостачання житлового фонду, громадських будівель району та надання якісних житлово-комунальних послуг мешканцям будинків, з технічного обслуговування димових та вентиляційних каналів де встановлені газові прилади, періодичній перевірці і прочищенню підлягають:
- будинки з газовими та електричними плитами (обхід, перевірка наявності тяги у вентиляційних каналах) - 1 раз на рік;
- будинки з газовими колонками (обхід, перевірка наявності тяги у димових та вентиляційних каналах. Димові канали підлягають перевірці і прочищенню одночасно з вентиляційними) - 2 рази на рік;
- димові і вентиляційні канали - за необхідністю (заявки мешканців).
Але згідно форми тендерної пропозиції (Додаток 3 до ТД) зазначено, що періодичність обслуговування для «Послуги з технічного обслуговування димових каналів» - 1 (очевидно мається на увазі – 1 раз на рік), а також, що Учасник не повинен відступати від даної форми.
Просимо зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації з метою усунення розбіжностей у вимогах тендерної документації.
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Просимо зобов’язати Замовника внести зміни до тендерної документації з метою усунення розбіжностей у вимогах тендерної документації
Порядковий номер пункту скарги:
3
Номер:
17c9798126eb462389b8c818fe4008a7
Заголовок пункту скарги:
ВИМОГА НАДАННЯ ДОДАТКОВИХ ДОЗВІЛЬНИХ ДОКУМЕНТІВ
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на закупівлю
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення:
Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги:
Згідно п. 7 Технічних вимог (Додаток 4 до ТД) зазначено, зокрема:
В разі аварійного припинення газопостачання квартир, Учасник протягом доби проводить обстеження димових та вентиляційних каналів та надає акти повторної перевірки. Для оперативного і безпечного відновлення газопостачання, за письмовим зверненням замовника, Учасник повинен виконати технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем газопостачання. Для виконання технічного обслуговування внутрішньобудинкових систем газопостачання Учасник повинен мати чинний дозвіл на технічне обслуговування систем газопостачання та надати його в складі тендерної пропозиції. Повторна перевірка димовентканалів та обслуговування внутрішньобудинкових систем газопостачання виконується Учасником без додаткової оплати до повного відновлення газопостачання всіх квартир будинку.
По-перше, не зрозуміло, який саме дозвіл учасник повинен подати у складі своєї тендерної пропозиції, адже у «Переліку видів робіт підвищеної небезпеки, які виконуються на підставі дозволу (Група А)», визначеному у Додатку 2 Постанови КМУ №1107 у діючій редакції від 24.12.2022 такий вид робіт для отримання Дозволу на технічне обслуговування систем газопостачання не передбачено, тобто отримання такого Дозволу через територіальні органи Держпраці є неможливим.
На даний момент з дозвільних документів зі схожими вимогами можна отримати лише декларацію відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці на: «Монтаж, демонтаж, налагодження, ремонт, технічне обслуговування, реконструкція машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, а саме: Системи газопостачання природним і зрідженим газом суб’єктів господарювання, а також газовикористовуюче обладнання потужністю понад 0,1 МВт. (п. 4. група Б додатку 2 до Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки).
Але предмет закупівлі, а саме «Послуги технічного обслуговування димових та вентиляційних каналів у житлових будинках Дарницького району м. Києва», не є складовою технічного обслуговування систем газопостачання, також обслуговування димових та вентиляційних каналів не зазначено у виключному переліку Наказу Міністерства енергетики та захисту довкілля № 342 від 27.05.2020 «Про затвердження Переліку видів робіт, які входять до технічного обслуговування внутрішньобудинкових систем газопостачання в житлових будинках».
ТОВ «ЗАУБЕР» вважає, що вимоги пункту 7 Технічних вимог (Додатку № 4 до ТД), є дискримінаційними та такими, що порушують основні принципи публічних закупівель. Такі вимоги штучно обмежують конкуренцію та були включені до складу тендерної документації з метою надання конкурентної переваги окремому учаснику/учасникам, та перешкоджають Скаржнику взяти участь у процедурі закупівлі на рівні з іншими учасниками.
Абсолютно ідентична вимога вже виставлялась Замовником в закупівлі даних послуг у 2023 році UA-2023-02-02-017209-a (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-02-02-017209-a) «Послуги з технічного обслуговування димових та вентиляційних каналів», була оскаржена ТОВ «ЗАУБЕР» та за результатами розгляду скарги згідно Рішення 1795-р/пк-пз від 15.02.2023 Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель була визнана дискримінаційною. А дії Замовника в частині встановлення у Документації даної вимоги - такими, що порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону.
В разі аварійного припинення газопостачання квартир, Учасник протягом доби проводить обстеження димових та вентиляційних каналів та надає акти повторної перевірки. Для оперативного і безпечного відновлення газопостачання, за письмовим зверненням замовника, Учасник повинен виконати технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем газопостачання. Для виконання технічного обслуговування внутрішньобудинкових систем газопостачання Учасник повинен мати чинний дозвіл на технічне обслуговування систем газопостачання та надати його в складі тендерної пропозиції. Повторна перевірка димовентканалів та обслуговування внутрішньобудинкових систем газопостачання виконується Учасником без додаткової оплати до повного відновлення газопостачання всіх квартир будинку.
По-перше, не зрозуміло, який саме дозвіл учасник повинен подати у складі своєї тендерної пропозиції, адже у «Переліку видів робіт підвищеної небезпеки, які виконуються на підставі дозволу (Група А)», визначеному у Додатку 2 Постанови КМУ №1107 у діючій редакції від 24.12.2022 такий вид робіт для отримання Дозволу на технічне обслуговування систем газопостачання не передбачено, тобто отримання такого Дозволу через територіальні органи Держпраці є неможливим.
На даний момент з дозвільних документів зі схожими вимогами можна отримати лише декларацію відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці на: «Монтаж, демонтаж, налагодження, ремонт, технічне обслуговування, реконструкція машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, а саме: Системи газопостачання природним і зрідженим газом суб’єктів господарювання, а також газовикористовуюче обладнання потужністю понад 0,1 МВт. (п. 4. група Б додатку 2 до Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки).
Але предмет закупівлі, а саме «Послуги технічного обслуговування димових та вентиляційних каналів у житлових будинках Дарницького району м. Києва», не є складовою технічного обслуговування систем газопостачання, також обслуговування димових та вентиляційних каналів не зазначено у виключному переліку Наказу Міністерства енергетики та захисту довкілля № 342 від 27.05.2020 «Про затвердження Переліку видів робіт, які входять до технічного обслуговування внутрішньобудинкових систем газопостачання в житлових будинках».
ТОВ «ЗАУБЕР» вважає, що вимоги пункту 7 Технічних вимог (Додатку № 4 до ТД), є дискримінаційними та такими, що порушують основні принципи публічних закупівель. Такі вимоги штучно обмежують конкуренцію та були включені до складу тендерної документації з метою надання конкурентної переваги окремому учаснику/учасникам, та перешкоджають Скаржнику взяти участь у процедурі закупівлі на рівні з іншими учасниками.
Абсолютно ідентична вимога вже виставлялась Замовником в закупівлі даних послуг у 2023 році UA-2023-02-02-017209-a (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-02-02-017209-a) «Послуги з технічного обслуговування димових та вентиляційних каналів», була оскаржена ТОВ «ЗАУБЕР» та за результатами розгляду скарги згідно Рішення 1795-р/пк-пз від 15.02.2023 Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель була визнана дискримінаційною. А дії Замовника в частині встановлення у Документації даної вимоги - такими, що порушують вимоги частини четвертої статті 5 та частини четвертої статті 22 Закону, якими передбачена недискримінація учасників, а також права та законні інтереси Скаржника, пов'язані з його участю у Процедурі закупівлі, та принципи недискримінації учасників, відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель, передбачені частиною першою статті 5 Закону.
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
Зобов'язати Замовника виключити дискримінаційну вимогу