-
Відкриті торги з особливостями
-
Мультилотова
-
КЕП
ДК 021:2015: 18310000-5 - Спідня білизна, 18318200-3 Халати (халати та спідня білизна)
Закупівля здійснюється за рахунок власних коштів ПрАТ «АК «Київводоканал». Категорія: Юридичні особи та/або суб’єкти господарювання, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання, зазначені у пункті 4 частини першої статті 2 Закону України «Про публічні закупівлі». Математична формула для розрахунку приведеної ціни (у разі її застосування). Єдиним критерієм оцінки тендерних пропозицій є ціна з ПДВ. Питома вага цінового критерію – 100 відсотків. Мова (мови), якою (якими) повинні готуватися тендерні пропозиції: українська
Завершена
790 070.60
UAH з ПДВ
мін. крок: 0% або 323.50 UAH
мін. крок: 0% або 323.50 UAH
Період оскарження:
13.05.2025 16:05 - 28.06.2025 00:00
Скарга
Виконана замовником
КЕП
Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Номер:
bc4d7a8dc88f44c6a7e769f7698e453c
Ідентифікатор запиту:
UA-2025-05-13-012233-a.c1
Назва:
Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Скарга:
Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Пов'язані документи:
Учасник
- Висновок ДСЕЕ 5014.pdf 16.05.2025 14:36
- OEKO-TEX® locations worldwide - переклад.pdf 16.05.2025 14:36
- OEKO-TEX® locations worldwide.pdf 16.05.2025 14:36
- Договір одяг Укртелеком.pdf 16.05.2025 14:36
- Рiшення_вiд_16.11.2020_№_21260.pdf 16.05.2025 14:36
- рiшення_вiд_30.03.2020_№_6046_.pdf 16.05.2025 14:36
- Рішення від 09.07.2024 № 11880.pdf 16.05.2025 14:36
- Рішення від 05.12.2023 № 19542.pdf 16.05.2025 14:36
- рішення від 17.07.2024 №12334.pdf 16.05.2025 14:36
- рішення від 18.02.2021 №3006.pdf 16.05.2025 14:36
- Скарга тд халат.pdf 16.05.2025 14:36
- Тех хар-ка 5014.pdf 16.05.2025 14:36
- sign.p7s 16.05.2025 14:37
- Рішення від 20.05.2025 №7996.pdf 20.05.2025 17:23
- Інформація про резолютивну частину рішення від 28.05.2025 №8523.pdf 29.05.2025 12:12
- Рішення від 28.05.2025 №8523.pdf 02.06.2025 11:37
- Пояснення на скаргу.docx 22.05.2025 15:06
- Пояснення на скаргу.pdf 22.05.2025 15:06
Дата прийняття скарги до розгляду:
16.05.2025 15:15
Дата розгляду скарги:
28.05.2025 10:00
Місце розгляду скарги:
Антимонопольний комітет України
Дата прийняття рішення про прийняття скарги до розгляду:
20.05.2025 17:23
Дата прийняття рішення про вирішення скарги:
02.06.2025 11:43
Дата виконання рішення Замовником:
25.06.2025 16:39
Коментар замовника щодо усунення порушень:
На виконання рішення органу оскарження зміни у тендерну документацію внесено.
Пункт скарги
Порядковий номер пункту скарги:
1
Номер:
b75c64d316ee4d8f99a83851b13f9e52
Заголовок пункту скарги:
Скарга на дискримінаційні умови тендерної документації
Тип пов'язаного елемента:
Скарга на лот
Тип порушення:
Порушення, пов'язані з вимогами законодавства
Ідентифікатор класифікації:
Технічна специфікація предмета закупівлі
Тип порушення:
Технічна специфікація предмета закупівлі
Опис суті пункту скарги:
13.05.2025 ПРИВАТНИМ АКЦІОНЕРНИМ ТОВАРИСТВОМ "АКЦІОНЕРНА КОМПАНІЯ "КИЇВВОДОКАНАЛ" (далі – Замовник) опубліковано оголошення на веб-порталі Уповноваженого органу (prozorro.gov.ua) № UA-2025-05-13-012233-a про проведення відкритих торгів на закупівлю товарів за кодом ДК 021:2015: 18310000-5 - Спідня білизна, 18318200-3 Халати (халати та спідня білизна). Кінцевий строк подання тендерних пропозицій до 16:00 21.05.2025.
Скаржником оскаржується умови тендерної документації Замовника за лотом № 2 – Технічний департамент, що оприлюднені на веб-порталі Уповноваженого органу (prozorro.gov.ua) 13.05.2025 за № UA-2025-05-13-012233-a.
Враховуючи приписи ч. 8 ст. 18 Закону, оскарження умов закупівлі триває до 18 травня 2025 00:00.
ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «УКРАЇНСЬКА МІЖНАРОДНА ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ» (надалі – Скаржник), як виробник і постачальник спеціального, робочого та іншого одягу для різних галузей промисловості, має намір прийняти участь у торгах за лотом №2 на закупівлю товарів за кодом ДК 021:2015: 18310000-5 - Спідня білизна, 18318200-3 Халати (халати та спідня білизна), оголошення № UA-2025-05-13-012233-a, проте, умови тендерної документації Замовника містять дискримінаційні вимоги, що суперечить вимогам чинного законодавства, порушують принципи публічних закупівель та наші права, як потенційного учасника/переможця торгів, з огляду на наступне.
Відповідно до п. 1. розділу III. Інструкція з підготовки тендерної пропозиції Тендерної документації (далі - ТД) Тендерна пропозиція подається в електронному вигляді. Документ з тендерною пропозицією подається в електронному вигляді шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, в яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення Замовником) та завантаження файлів, зокрема: решти документів та матеріалів, які повинні бути оформлені та подані учасниками згідно з цією тендерною документацією та додатками до неї.
Пунктом 7 розділу III. Інструкція з підготовки тендерної пропозиції ТД визначено, що інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі надається згідно з Додатком 5 «ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ» тендерної документації.
Додатком 5 до ТД за лотом №2 визначено, що Учасник надає у складі тендерної пропозиції супроводжувальні документи на товар:
Позиція 1, 2: Згідно Додатків 5.1 та 5.2.
Позиція 3: Паспорт якості або сертифікат якості на готовий виріб та гігієнічний висновок або Oeko-Tex Standart 100 class 2 на виріб чи тканину виробу.
Додатками 5.1 та 5.2 до ТД визначено, що для підтвердження якості халата учасник повинен надати в складі тендерної пропозицій наступні документи на відповідність виробу:
- Висновок наукової санітарно-епідеміологічної експертизи (або висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи, або звіт про експертизу, або протокол випробувань, або інший аналогічний документ, що підтверджує відповідність продукції медико-санітарному законодавству України) на основну та оздоблювальну тканину, з якої виготовляється товар.
- Учасник повинен в складі тендерної пропозиції надати сертифікат OEKO-TEX STANDARD 100 на тканину, оскільки даний сертифікат виключає виробництво тканин з вмістом барвників та/або алергічних смол, що можуть викликати алергічну реакцію у працівників.
1. Щодо Висновку наукової санітарно-епідеміологічної експертизи на тканину
Предметом закупівлі за лотом № 2 є придбання Замовником товару: 1. Халат білий бавовняний, 2. Халат синій бавовняний, 3. Білизна натільна термостійка.
Скаржник має відповідний досвід постачання аналогічного одягу, що серед іншого, підтверджується договором № 80D145-1450-1450 від 14.08.2015, укладеним з ПАТ "Укртелеком" (копія договору додається).
Художньо-технічний опис виробів, що становлять предмет закупівлі, і інші необхідні технічні, якісні і кількісні характеристики наведено в Додатку 5 до ТД за лотом №2. Даного цілком достатньо для розрахунку ціни пропозиції і оцінки власних можливостей.
Для участі в оскаржуваній закупівлі ТОВ «УМТК» має намір запропонувати продукцію (1. Халат білий бавовняний, 2. Халат синій бавовняний), виготовлену з тканини для одягу арт. 5014У, виробництва ПрАТ «Черкаський шовковий комбінат» яка в повному обсязі відповідає вимогам, визначеним в Додатках 5.1 та 5.2 до ТД (технічна характеристика додається), але надати на тканину Висновок наукової санітарно-епідеміологічної експертизи або інший аналогічний документ, що підтверджує відповідність продукції (тканини) МЕДИКО-САНІТАРНОМУ законодавству України немає можливості, в зв’язку із наступним.
Чинного висновку наукової санітарно-епідеміологічної експертизи на тканину для одягу арт. 5014У ні у виробника, ні у Скаржника немає.
Висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи на тканину для одягу арт. 5014У від 10.08.2017 №602-123-20-1/25189 (копія додається) є чинним. Проте, у вказаному документі вказано, що за результатами державної санітарно-епідеміологічної експертизи Тканини для одягу за наданим заявником зразком відповідають вимогам діючого САНІТАРНОГО законодавства України.
Інших документів, що підтверджували б відповідність тканини для одягу арт. 5014У МЕДИКО-САНІТАРНОМУ законодавству України ні у виробника, ні у Скаржника немає.
В рішенні Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (надалі – Комісія) від 09.07.2024 № 11880-р/пк-пз (додається) вказано:
Відповідно до Закону України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення" висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи - документ установленої форми, що засвідчує відповідність (невідповідність) об'єкта державної санітарно-епідеміологічної експертизи медичним вимогам безпеки для здоров'я і життя людини, затверджується відповідним головним державним санітарним лікарем і є обов'язковим для виконання власником об'єкта експертизи.
Відповідно до ПРИКІНЦЕВИХ ТА ПЕРЕХІДНИХ ПОЛОЖЕНЬ Закону України №2573-ІХ від 06.09.2022 "Про систему громадського здоров’я":
1. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та вводиться в дію через 12 місяців з дня набрання ним чинності.
2. Визнати такими, що втратили чинність з дня введення в дію цього Закону, зокрема Закон України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення" (Відомості Верховної Ради України, 1994 р., № 27, ст. 218 із наступними змінами).
Комісія листом від 06.06.2024 № 20-29.1/12-47ПЗе направила запит Міністерству охорони здоров’я України, у якому зазначено, зокрема:
"Враховуючи наведене, зазначаємо про необхідність надати наступну інформацію з документальним підтвердженням чи передбачено чинним законодавством:
- нормативно-правові акти, якими визначений "висновок наукової санітарно- епідеміологічної експертизи";
- нормативно-правові акти, на підставі яких видається "висновок наукової санітарно- епідеміологічної експертизи" (у разі якщо передбачені, надати перелік нормативно- правових актів, на підставі яких видається);
- видача "висновків наукової санітарно-епідеміологічної експертизи" на відповідність санітарному законодавству установами, уповноваженими на проведення санітарно-епідеміологічної експертизи (у разі якщо передбачено видачу, надати перелік установ, уповноважених на проведення санітарно-епідеміологічної експертизи);
- процедура проведення санітарно-епідеміологічної експертизи та видача документів за результатами її проведення".
Листом від 07.06.2024 № 26-04/23524/2-24 Міністерством охорони здоров’я України було надіслано відповідь, в якому зазначено, зокрема, що Законом України "Про систему громадського здоров'я", іншими актами санітарного законодавства не передбачено такої форми документу як "висновок наукової санітарно-епідеміологічної експертизи".
Також, Комісія листом від 06.06.2024 № 20-29.1/12-48ПЗе направила запит Міністерству освіти і науки України, у якому зазначено, зокрема:
"Враховуючи наведене, зазначаємо про необхідність надати наступну інформацію з документальним підтвердженням чи передбачено чинним законодавством:
- нормативно-правові акти, якими визначений "висновок наукової санітарно- епідеміологічної експертизи";
- нормативно-правові акти, на підставі яких видається "висновок наукової санітарно- епідеміологічної експертизи" (у разі якщо передбачені, надати перелік нормативно- правових актів, на підставі яких видається);
- видача "висновків наукової санітарно-епідеміологічної експертизи" на відповідність санітарному законодавству установами, уповноваженими на проведення санітарно-епідеміологічної експертизи (у разі якщо передбачено видачу, надати перелік установ, уповноважених на проведення санітарно-епідеміологічної експертизи);
- процедура проведення санітарно-епідеміологічної експертизи та видача документів за результатами її проведення".
Листом від 10.06.2024 № 1/10227-24 Міністерством освіти і науки України було надіслано відповідь, в якому зазначено, зокрема, що законодавством у сфері наукової та науково-технічної експертизи не визначено поняття "висновок наукової санітарно- епідеміологічної експертизи", підстави надання таких висновків та процедуру проведення санітарно-епідеміологічної експертизи та видачі документів за результатами її проведення.
За таких умов, враховуючи, зокрема, вищенаведені листи від Міністерства охорони здоров’я України та Міністерства освіти і науки України, вищенаведені вимоги Документації щодо висновку державної та наукової санітарно-епідеміологічної експертизи суперечать положенням чинного законодавства, що не дає можливості учасникам належним чином підготувати свої Пропозиції.»
Також слід вказати, що діюча редакція Переліку документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності, затвердженого ЗУ «Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності» також не містись такого документу, як Висновок державної або наукової санітарно-епідеміологічної експертизи.
Відтак, вимоги визначені Замовником щодо надання Висновку наукової санітарно-епідеміологічної експертизи на тканину або іншого аналогічний документу, що підтверджує відповідність продукції (тканини) МЕДИКО-САНІТАРНОМУ законодавству України, суперечать приписам чинного законодавства та складені таким чином, що взяти участь в закупівлі зможуть лише ті учасники, у яких наявні чинні висновки наукової санітарно-епідеміологічної експертизи на тканину, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб'єктів господарювання, в тому числі і Скаржника, а це в свою чергу, обмежує конкуренцію, дискримінує Скаржника і усуває його від участі в закупівлі, порушуючи принципи закупівель, передбачені статтею 5, статтею 22 та статтею 23 ЗУ «Про публічні закупівлі».
Аналогічних висновків дійшов Орган оскарження при розгляді скарги UA-2023-11-17-015847-a.c1, що викладені в рішенні №19542-р/пк-пз від 05.12.2023 р. та при розгляді скарги UA-2024-06-27-007330-a.b2, що викладені в рішенні №12334-р/пк-пз від 17.07.2024 р. (додаються).
2. Щодо сертифікату OEKO-TEX STANDARD 100 на тканину
Як зазначалось вище, вимоги Додатку 5 до ТД зобов’язують учасників надати у складі пропозиції Сертифікату OEKO-TEX STANDARD 100 на тканину халатів (позиції 1 та 2), а також на виріб - Білизна натільна термостійка (позиція 3) чи тканину виробу.
Вважаємо, що вимоги ТД про надання учасниками у складі пропозиції Сертифікату OEKO-TEX STANDARD 100 на тканину суттєво обмежують конкуренцію, позбавляють можливості Скаржника взяти участь у закупівлі, а тому є дискримінаційними по відношенню до Скаржника.
Виходячи з наведеного, взяти участь у закупівлі зможуть суб’єкти господарювання, які зможуть надати копію Сертифікату Oeko-Tex Standard 100 на тканину з якої пропонується товар. Скаржником здійснено ряд запитів як до вітчизняних, так і іноземних постачальників і виробників, що спеціалізуються на виготовленні/постачанні тканин для робочого одягу. Проте, налагодити відносини щодо можливості постачання тканини на яку оформлено Сертифікат Oeko-Tex Standard 100 не вдалося.
Додатково повідомляємо, що у ПрАТ «Черкаський шовковий комбінат» - виробника тканини для одягу арт. 5014У з якої Скаржник має намір запропонувати халати (позиції 1 та 2) - відсутній Сертифікат OEKO-TEX STANDARD 100.
За таких умов Скаржник позбавлений можливості прийняти участь в оскаржуваній закупівлі.
Тому вимога щодо необхідності надання у складі пропозиції Сертифікату Oeko-Tex Standard 100 є дискримінаційною по відношенню до Скаржника.
Oeko-Tex Standart 100 - це міжнародна система тестування і сертифікації виробів з текстильних матеріалів, що встановлює обмеження на використання деяких хімічних речовин.
Жоден із вітчизняних виробників тканин для спеціального робочого одягу не має оформленого вказаного сертифікату.
STANDART oeko-tex 100 - це нормативний документ, виданий Міжнародною Спілкою по дослідженню та контролю в області текстильної екології. Даний стандарт встановлює загальні та спеціальні умови видачі прав маркування текстильної продукції знаком oeko-tex 100. При цьому OEKO-TEX® є запатентованою технологією, яка належить приватній Англійській корпорації - Inspiringconfidence OEKO-TEX®.
Усі документи видані Inspiringconfidence OEKO-TEX® видані в межах запатентованої технології OEKO-TEX® і жодна лабораторія України не має права проводити дослідження та видавати документ, що підтверджує STANDART oeko-tex 100, такі лабораторії є лише у Європі.
Відповідно до інформації, оприлюдненої на сайті корпорації за посиланням: https://www.oeko-tex.com/en/about-us/offices тільки 17 приватних незалежних дослідницьких та випробувальних інститутів у Європі та у Японії, можуть здійснювати видачу вище вказаного сертифікату STANDART oeko-tex 100, а саме:
1. AITEX® (Іспанія)
2. Centexbel (Бельгія)
3. Centrocot (Італія)
4. CITEVE (Португалія)
5. DTI Danish Technological Institute (Данія)
6. FILK Research Institute for Leather and Plastic Sheeting (Німеччина)
7. Hohenstein Textile Testing Institute (Німеччина)
8. IFTH (Франція)
9. INNOVATEXT® (Угорщина)
10. Łukasiewicz – Łódzki Instytut Technologiczny (Польща)
11. MIRTEC S.A. (Греція)
12. Nissenken Quality Evaluation Center (Японія)
13. OETI Institute for Ecology, Technology and Innovation (Австрія)
14. RISE IVF AB (Швеція)
15. Shirley® Technologies Limited (Великобританія)
16. Testex AG, Swiss Textile Testing Institute (Швейцарія)
17. VÚTCH-CHEMITEX, spol. s r.o. (Словакія)
Тому, підтвердити відповідність тканини вимогам ОЕКО-ТЕХ® та отримати сертифікат Oeko-Tex Standart 100 в Україні неможливо. Крім того, чинним законодавством не вимагається отримання відповідного документу для виготовлення або реалізації текстилю, в тому числі тканин.
Таким чином встановлення даної вимоги носить дискримінаційний характер та обмежує конкуренцію серед учасників.
Окремо слід вказати, що питання подібні тим, які порушені у даній скарзі неодноразово були предметом розгляду в органі оскарження і практика з цього питання цілком однозначна. Підтвердженням вказаного слугують рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного Комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель № 21260-р/пк-пз від 16.11.2020 (UA-2020-09-25-011846-a); №6046-р/пк-пз від 30.03.2020 (UA-2020-02-26-000599-c); №3006-р/пк-пз від 18.02.2021 (UA-2020-12-31-000857-b) – додаються.
На підставі викладеного вважаємо, що Замовником штучно обмежено коло потенційних учасників закупівлі, в тому числі Скаржника, та застосовано дискримінаційні метод формування тендерної документації, та необґрунтовано необхідність наявності вищевказаних вимог в тендерній документації. Вимоги Замовника не сприяють добросовісній конкуренції серед учасників, зокрема Скаржника, та ставлять їх у нерівне становище.
Вважаємо, що вимоги встановлені в тендерній документації порушують права ТОВ «УМТК» та унеможливлюють його участь в закупівлі, а в результаті позбавляють можливості бути обраним переможцем.
Згідно з пунктом 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей, а частиною 4 статті 22 Закону передбачено «тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників».
Враховуючи наведене, Скаржник вважає, що умови тендерної документації мають бути змінені з метою усунення названих дискримінаційних вимог та узгодження вимог замовника з приписами Особливостей та Закону.
Таким чином, Замовник повинен усунути наведені вище дискримінаційні умови шляхом вилучення із ТД за лотом №2 вимог щодо обв’язку учасників надати у складі пропозиції:
- Висновок наукової санітарно-епідеміологічної експертизи (або висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи, або звіт про експертизу, або протокол випробувань, або інший аналогічний документ, що підтверджує відповідність продукції медико-санітарному законодавству України) на основну та оздоблювальну тканину, з якої виготовляється товар.
- Учасник повинен в складі тендерної пропозиції надати сертифікат OEKO-TEX STANDARD 100 на тканину, оскільки даний сертифікат виключає виробництво тканин з вмістом барвників та/або алергічних смол, що можуть викликати алергічну реакцію у працівників.
Позиція 3: гігієнічний висновок або Oeko-Tex Standart 100 class 2 на виріб чи тканину виробу.
Враховуючи все наведене вище, вважаємо, що тендерна документація закупівлі № UA-2025-05-13-012233-a за лотом №2 складена з порушенням діючого в Україні законодавства, містить дискримінаційні вимоги та позбавляє можливості ТОВ «УМТК» прийняти участь у ній, а тому керуючись ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі»,
ПРОСИМО:
Скаржником оскаржується умови тендерної документації Замовника за лотом № 2 – Технічний департамент, що оприлюднені на веб-порталі Уповноваженого органу (prozorro.gov.ua) 13.05.2025 за № UA-2025-05-13-012233-a.
Враховуючи приписи ч. 8 ст. 18 Закону, оскарження умов закупівлі триває до 18 травня 2025 00:00.
ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «УКРАЇНСЬКА МІЖНАРОДНА ТОРГІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ» (надалі – Скаржник), як виробник і постачальник спеціального, робочого та іншого одягу для різних галузей промисловості, має намір прийняти участь у торгах за лотом №2 на закупівлю товарів за кодом ДК 021:2015: 18310000-5 - Спідня білизна, 18318200-3 Халати (халати та спідня білизна), оголошення № UA-2025-05-13-012233-a, проте, умови тендерної документації Замовника містять дискримінаційні вимоги, що суперечить вимогам чинного законодавства, порушують принципи публічних закупівель та наші права, як потенційного учасника/переможця торгів, з огляду на наступне.
Відповідно до п. 1. розділу III. Інструкція з підготовки тендерної пропозиції Тендерної документації (далі - ТД) Тендерна пропозиція подається в електронному вигляді. Документ з тендерною пропозицією подається в електронному вигляді шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, в яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення Замовником) та завантаження файлів, зокрема: решти документів та матеріалів, які повинні бути оформлені та подані учасниками згідно з цією тендерною документацією та додатками до неї.
Пунктом 7 розділу III. Інструкція з підготовки тендерної пропозиції ТД визначено, що інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі надається згідно з Додатком 5 «ТЕХНІЧНА СПЕЦИФІКАЦІЯ» тендерної документації.
Додатком 5 до ТД за лотом №2 визначено, що Учасник надає у складі тендерної пропозиції супроводжувальні документи на товар:
Позиція 1, 2: Згідно Додатків 5.1 та 5.2.
Позиція 3: Паспорт якості або сертифікат якості на готовий виріб та гігієнічний висновок або Oeko-Tex Standart 100 class 2 на виріб чи тканину виробу.
Додатками 5.1 та 5.2 до ТД визначено, що для підтвердження якості халата учасник повинен надати в складі тендерної пропозицій наступні документи на відповідність виробу:
- Висновок наукової санітарно-епідеміологічної експертизи (або висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи, або звіт про експертизу, або протокол випробувань, або інший аналогічний документ, що підтверджує відповідність продукції медико-санітарному законодавству України) на основну та оздоблювальну тканину, з якої виготовляється товар.
- Учасник повинен в складі тендерної пропозиції надати сертифікат OEKO-TEX STANDARD 100 на тканину, оскільки даний сертифікат виключає виробництво тканин з вмістом барвників та/або алергічних смол, що можуть викликати алергічну реакцію у працівників.
1. Щодо Висновку наукової санітарно-епідеміологічної експертизи на тканину
Предметом закупівлі за лотом № 2 є придбання Замовником товару: 1. Халат білий бавовняний, 2. Халат синій бавовняний, 3. Білизна натільна термостійка.
Скаржник має відповідний досвід постачання аналогічного одягу, що серед іншого, підтверджується договором № 80D145-1450-1450 від 14.08.2015, укладеним з ПАТ "Укртелеком" (копія договору додається).
Художньо-технічний опис виробів, що становлять предмет закупівлі, і інші необхідні технічні, якісні і кількісні характеристики наведено в Додатку 5 до ТД за лотом №2. Даного цілком достатньо для розрахунку ціни пропозиції і оцінки власних можливостей.
Для участі в оскаржуваній закупівлі ТОВ «УМТК» має намір запропонувати продукцію (1. Халат білий бавовняний, 2. Халат синій бавовняний), виготовлену з тканини для одягу арт. 5014У, виробництва ПрАТ «Черкаський шовковий комбінат» яка в повному обсязі відповідає вимогам, визначеним в Додатках 5.1 та 5.2 до ТД (технічна характеристика додається), але надати на тканину Висновок наукової санітарно-епідеміологічної експертизи або інший аналогічний документ, що підтверджує відповідність продукції (тканини) МЕДИКО-САНІТАРНОМУ законодавству України немає можливості, в зв’язку із наступним.
Чинного висновку наукової санітарно-епідеміологічної експертизи на тканину для одягу арт. 5014У ні у виробника, ні у Скаржника немає.
Висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи на тканину для одягу арт. 5014У від 10.08.2017 №602-123-20-1/25189 (копія додається) є чинним. Проте, у вказаному документі вказано, що за результатами державної санітарно-епідеміологічної експертизи Тканини для одягу за наданим заявником зразком відповідають вимогам діючого САНІТАРНОГО законодавства України.
Інших документів, що підтверджували б відповідність тканини для одягу арт. 5014У МЕДИКО-САНІТАРНОМУ законодавству України ні у виробника, ні у Скаржника немає.
В рішенні Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (надалі – Комісія) від 09.07.2024 № 11880-р/пк-пз (додається) вказано:
Відповідно до Закону України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення" висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи - документ установленої форми, що засвідчує відповідність (невідповідність) об'єкта державної санітарно-епідеміологічної експертизи медичним вимогам безпеки для здоров'я і життя людини, затверджується відповідним головним державним санітарним лікарем і є обов'язковим для виконання власником об'єкта експертизи.
Відповідно до ПРИКІНЦЕВИХ ТА ПЕРЕХІДНИХ ПОЛОЖЕНЬ Закону України №2573-ІХ від 06.09.2022 "Про систему громадського здоров’я":
1. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та вводиться в дію через 12 місяців з дня набрання ним чинності.
2. Визнати такими, що втратили чинність з дня введення в дію цього Закону, зокрема Закон України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення" (Відомості Верховної Ради України, 1994 р., № 27, ст. 218 із наступними змінами).
Комісія листом від 06.06.2024 № 20-29.1/12-47ПЗе направила запит Міністерству охорони здоров’я України, у якому зазначено, зокрема:
"Враховуючи наведене, зазначаємо про необхідність надати наступну інформацію з документальним підтвердженням чи передбачено чинним законодавством:
- нормативно-правові акти, якими визначений "висновок наукової санітарно- епідеміологічної експертизи";
- нормативно-правові акти, на підставі яких видається "висновок наукової санітарно- епідеміологічної експертизи" (у разі якщо передбачені, надати перелік нормативно- правових актів, на підставі яких видається);
- видача "висновків наукової санітарно-епідеміологічної експертизи" на відповідність санітарному законодавству установами, уповноваженими на проведення санітарно-епідеміологічної експертизи (у разі якщо передбачено видачу, надати перелік установ, уповноважених на проведення санітарно-епідеміологічної експертизи);
- процедура проведення санітарно-епідеміологічної експертизи та видача документів за результатами її проведення".
Листом від 07.06.2024 № 26-04/23524/2-24 Міністерством охорони здоров’я України було надіслано відповідь, в якому зазначено, зокрема, що Законом України "Про систему громадського здоров'я", іншими актами санітарного законодавства не передбачено такої форми документу як "висновок наукової санітарно-епідеміологічної експертизи".
Також, Комісія листом від 06.06.2024 № 20-29.1/12-48ПЗе направила запит Міністерству освіти і науки України, у якому зазначено, зокрема:
"Враховуючи наведене, зазначаємо про необхідність надати наступну інформацію з документальним підтвердженням чи передбачено чинним законодавством:
- нормативно-правові акти, якими визначений "висновок наукової санітарно- епідеміологічної експертизи";
- нормативно-правові акти, на підставі яких видається "висновок наукової санітарно- епідеміологічної експертизи" (у разі якщо передбачені, надати перелік нормативно- правових актів, на підставі яких видається);
- видача "висновків наукової санітарно-епідеміологічної експертизи" на відповідність санітарному законодавству установами, уповноваженими на проведення санітарно-епідеміологічної експертизи (у разі якщо передбачено видачу, надати перелік установ, уповноважених на проведення санітарно-епідеміологічної експертизи);
- процедура проведення санітарно-епідеміологічної експертизи та видача документів за результатами її проведення".
Листом від 10.06.2024 № 1/10227-24 Міністерством освіти і науки України було надіслано відповідь, в якому зазначено, зокрема, що законодавством у сфері наукової та науково-технічної експертизи не визначено поняття "висновок наукової санітарно- епідеміологічної експертизи", підстави надання таких висновків та процедуру проведення санітарно-епідеміологічної експертизи та видачі документів за результатами її проведення.
За таких умов, враховуючи, зокрема, вищенаведені листи від Міністерства охорони здоров’я України та Міністерства освіти і науки України, вищенаведені вимоги Документації щодо висновку державної та наукової санітарно-епідеміологічної експертизи суперечать положенням чинного законодавства, що не дає можливості учасникам належним чином підготувати свої Пропозиції.»
Також слід вказати, що діюча редакція Переліку документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності, затвердженого ЗУ «Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності» також не містись такого документу, як Висновок державної або наукової санітарно-епідеміологічної експертизи.
Відтак, вимоги визначені Замовником щодо надання Висновку наукової санітарно-епідеміологічної експертизи на тканину або іншого аналогічний документу, що підтверджує відповідність продукції (тканини) МЕДИКО-САНІТАРНОМУ законодавству України, суперечать приписам чинного законодавства та складені таким чином, що взяти участь в закупівлі зможуть лише ті учасники, у яких наявні чинні висновки наукової санітарно-епідеміологічної експертизи на тканину, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб'єктів господарювання, в тому числі і Скаржника, а це в свою чергу, обмежує конкуренцію, дискримінує Скаржника і усуває його від участі в закупівлі, порушуючи принципи закупівель, передбачені статтею 5, статтею 22 та статтею 23 ЗУ «Про публічні закупівлі».
Аналогічних висновків дійшов Орган оскарження при розгляді скарги UA-2023-11-17-015847-a.c1, що викладені в рішенні №19542-р/пк-пз від 05.12.2023 р. та при розгляді скарги UA-2024-06-27-007330-a.b2, що викладені в рішенні №12334-р/пк-пз від 17.07.2024 р. (додаються).
2. Щодо сертифікату OEKO-TEX STANDARD 100 на тканину
Як зазначалось вище, вимоги Додатку 5 до ТД зобов’язують учасників надати у складі пропозиції Сертифікату OEKO-TEX STANDARD 100 на тканину халатів (позиції 1 та 2), а також на виріб - Білизна натільна термостійка (позиція 3) чи тканину виробу.
Вважаємо, що вимоги ТД про надання учасниками у складі пропозиції Сертифікату OEKO-TEX STANDARD 100 на тканину суттєво обмежують конкуренцію, позбавляють можливості Скаржника взяти участь у закупівлі, а тому є дискримінаційними по відношенню до Скаржника.
Виходячи з наведеного, взяти участь у закупівлі зможуть суб’єкти господарювання, які зможуть надати копію Сертифікату Oeko-Tex Standard 100 на тканину з якої пропонується товар. Скаржником здійснено ряд запитів як до вітчизняних, так і іноземних постачальників і виробників, що спеціалізуються на виготовленні/постачанні тканин для робочого одягу. Проте, налагодити відносини щодо можливості постачання тканини на яку оформлено Сертифікат Oeko-Tex Standard 100 не вдалося.
Додатково повідомляємо, що у ПрАТ «Черкаський шовковий комбінат» - виробника тканини для одягу арт. 5014У з якої Скаржник має намір запропонувати халати (позиції 1 та 2) - відсутній Сертифікат OEKO-TEX STANDARD 100.
За таких умов Скаржник позбавлений можливості прийняти участь в оскаржуваній закупівлі.
Тому вимога щодо необхідності надання у складі пропозиції Сертифікату Oeko-Tex Standard 100 є дискримінаційною по відношенню до Скаржника.
Oeko-Tex Standart 100 - це міжнародна система тестування і сертифікації виробів з текстильних матеріалів, що встановлює обмеження на використання деяких хімічних речовин.
Жоден із вітчизняних виробників тканин для спеціального робочого одягу не має оформленого вказаного сертифікату.
STANDART oeko-tex 100 - це нормативний документ, виданий Міжнародною Спілкою по дослідженню та контролю в області текстильної екології. Даний стандарт встановлює загальні та спеціальні умови видачі прав маркування текстильної продукції знаком oeko-tex 100. При цьому OEKO-TEX® є запатентованою технологією, яка належить приватній Англійській корпорації - Inspiringconfidence OEKO-TEX®.
Усі документи видані Inspiringconfidence OEKO-TEX® видані в межах запатентованої технології OEKO-TEX® і жодна лабораторія України не має права проводити дослідження та видавати документ, що підтверджує STANDART oeko-tex 100, такі лабораторії є лише у Європі.
Відповідно до інформації, оприлюдненої на сайті корпорації за посиланням: https://www.oeko-tex.com/en/about-us/offices тільки 17 приватних незалежних дослідницьких та випробувальних інститутів у Європі та у Японії, можуть здійснювати видачу вище вказаного сертифікату STANDART oeko-tex 100, а саме:
1. AITEX® (Іспанія)
2. Centexbel (Бельгія)
3. Centrocot (Італія)
4. CITEVE (Португалія)
5. DTI Danish Technological Institute (Данія)
6. FILK Research Institute for Leather and Plastic Sheeting (Німеччина)
7. Hohenstein Textile Testing Institute (Німеччина)
8. IFTH (Франція)
9. INNOVATEXT® (Угорщина)
10. Łukasiewicz – Łódzki Instytut Technologiczny (Польща)
11. MIRTEC S.A. (Греція)
12. Nissenken Quality Evaluation Center (Японія)
13. OETI Institute for Ecology, Technology and Innovation (Австрія)
14. RISE IVF AB (Швеція)
15. Shirley® Technologies Limited (Великобританія)
16. Testex AG, Swiss Textile Testing Institute (Швейцарія)
17. VÚTCH-CHEMITEX, spol. s r.o. (Словакія)
Тому, підтвердити відповідність тканини вимогам ОЕКО-ТЕХ® та отримати сертифікат Oeko-Tex Standart 100 в Україні неможливо. Крім того, чинним законодавством не вимагається отримання відповідного документу для виготовлення або реалізації текстилю, в тому числі тканин.
Таким чином встановлення даної вимоги носить дискримінаційний характер та обмежує конкуренцію серед учасників.
Окремо слід вказати, що питання подібні тим, які порушені у даній скарзі неодноразово були предметом розгляду в органі оскарження і практика з цього питання цілком однозначна. Підтвердженням вказаного слугують рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного Комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель № 21260-р/пк-пз від 16.11.2020 (UA-2020-09-25-011846-a); №6046-р/пк-пз від 30.03.2020 (UA-2020-02-26-000599-c); №3006-р/пк-пз від 18.02.2021 (UA-2020-12-31-000857-b) – додаються.
На підставі викладеного вважаємо, що Замовником штучно обмежено коло потенційних учасників закупівлі, в тому числі Скаржника, та застосовано дискримінаційні метод формування тендерної документації, та необґрунтовано необхідність наявності вищевказаних вимог в тендерній документації. Вимоги Замовника не сприяють добросовісній конкуренції серед учасників, зокрема Скаржника, та ставлять їх у нерівне становище.
Вважаємо, що вимоги встановлені в тендерній документації порушують права ТОВ «УМТК» та унеможливлюють його участь в закупівлі, а в результаті позбавляють можливості бути обраним переможцем.
Згідно з пунктом 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей, а частиною 4 статті 22 Закону передбачено «тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників».
Враховуючи наведене, Скаржник вважає, що умови тендерної документації мають бути змінені з метою усунення названих дискримінаційних вимог та узгодження вимог замовника з приписами Особливостей та Закону.
Таким чином, Замовник повинен усунути наведені вище дискримінаційні умови шляхом вилучення із ТД за лотом №2 вимог щодо обв’язку учасників надати у складі пропозиції:
- Висновок наукової санітарно-епідеміологічної експертизи (або висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи, або звіт про експертизу, або протокол випробувань, або інший аналогічний документ, що підтверджує відповідність продукції медико-санітарному законодавству України) на основну та оздоблювальну тканину, з якої виготовляється товар.
- Учасник повинен в складі тендерної пропозиції надати сертифікат OEKO-TEX STANDARD 100 на тканину, оскільки даний сертифікат виключає виробництво тканин з вмістом барвників та/або алергічних смол, що можуть викликати алергічну реакцію у працівників.
Позиція 3: гігієнічний висновок або Oeko-Tex Standart 100 class 2 на виріб чи тканину виробу.
Враховуючи все наведене вище, вважаємо, що тендерна документація закупівлі № UA-2025-05-13-012233-a за лотом №2 складена з порушенням діючого в Україні законодавства, містить дискримінаційні вимоги та позбавляє можливості ТОВ «УМТК» прийняти участь у ній, а тому керуючись ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі»,
ПРОСИМО:
Вимоги:
Зобов'язати замовника внести зміни до тендерної документації
×
-
1. Прийняти Скаргу до розгляду. 2. Зобов’язати Замовника усунути протиправні умови, які обмежують конкуренцію, зокрема унеможливлюють участь ТОВ «УМТК» у закупівлі № UA-2025-05-13-012233-a за лотом №2 шляхом виключення із ТД вимог щодо необхідності учасників надавати у складі пропозиції: - Висновок наукової санітарно-епідеміологічної експертизи (або висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи, або звіт про експертизу, або протокол випробувань, або інший аналогічний документ, що підтверджує відповідність продукції медико-санітарному законодавству України) на основну та оздоблювальну тканину, з якої виготовляється товар. - Учасник повинен в складі тендерної пропозиції надати сертифікат OEKO-TEX STANDARD 100 на тканину, оскільки даний сертифікат виключає виробництво тканин з вмістом барвників та/або алергічних смол, що можуть викликати алергічну реакцію у працівників. Позиція 3: гігієнічний висновок або Oeko-Tex Standart 100 class 2 на виріб чи тканину виробу.